Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
De twee plaatjes die je stuurt zijn van vandaag?Elroy15 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:11:
Goedemorgen,
Eindelijk is de temperatuur nu goed in huis. Alleen het volgende
Wat mij opvalt is de pomp draait de hele dag alleen heeft hij heel vaak pieken en zakt dan weer terug. Eerst dacht ik dat het defrosts waren maar dit zijn het niet. Het lijkt wel of de compressor niet goed moduleert.
Instellingen nu zijn
Voetpunt 23
Eindpunt 45
Ruimteinvloed uit
Off set 0
Delta t 6.5
Temp 20.5 in huis nu 20.5
Beneden is er vloerverwarming en boven radiatoren.
De temperatuur in huis is nu goed. Zijn er nog instellingen die ik kan aanpassen zodat de pomp wat rustiger loopt ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alvast bedankt
Je TL 2 = 6.3 graden. Dit past niet echt bij een hoge defrost frequentie.
Pomp de hele dag draaien past wel weer bij defrosts.
De werking van de hysterese wordt steeds door defrosts doorkruist.
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Temperatuur blijft redelijk gelijk, maar ik had het idee dat de HC pumpspeed een beetje constant zou moeten zijn.HansRemmerswaal schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:03:
[...]
Compressor met zulke pieken van 100% is een teken van defrosts.
Maar welke temperatuur loopt dan bij jou terug? Die "hot water" is denk ik je boiler?
[Afbeelding]
Hopelijk is dat straks het geval als de buitentemperatuur wat oploopt.
:strip_exif()/f/image/wWmeqroMfuX7awrI2XUXXbnF.jpg?f=fotoalbum_large)
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.
De pompsnelheid loopt hier altijd terug naar 1 procentP-twin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:22:
[...]
Temperatuur blijft redelijk gelijk, maar ik had het idee dat de HC pumpspeed een beetje constant zou moeten zijn.
[Afbeelding]
Als de warmtepomp rustig draait
:strip_exif()/f/image/X7jQ7jhFn6IuPk7oaaifjuyK.jpg?f=fotoalbum_large)
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Die HC Pumpspeed doet niet zo veel bij mij, kijk ik eigenlijk nooit naar.P-twin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:22:
[...]
Temperatuur blijft redelijk gelijk, maar ik had het idee dat de HC pumpspeed een beetje constant zou moeten zijn.
[Afbeelding]
Ik kijk meer naar de compressor power output, maar ik weet niet of die ook in je husdata zit. Die zou mooi vlak moeten lopen.
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Mijn instelling voor TC3/TC0 is 7.0 Kjaapzb schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:07:
HC pump speed is de snelheid van de interne pomp die het CV-water door de warmtewisselaar van de warmtepomp pompt. Deze regelt op basis van TC0/TC3 verschil. Hij probeert het ingestelde gewenste verschil tussen TC0 en TC3 te halen door deze interne pomp op of af te toeren. Pompsnelheid is dus wel een nuttige logging om naar te kijken om te zien of je TC0/TC3 instelling past bij je installatie.
Als ik tijdens een run kijk naar het verschil tussen TC3/TCO dan is die tijdens een run 2 K...
:strip_exif()/f/image/GscKqc5G3WO3BAVHz1LXdu5c.jpg?f=fotoalbum_large)
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Wat zou het anders zijn? Ik zie ook direct de Ta omhooggaan als de extra stap gezet wordt.Willem senior schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:39:
Ik zag dat de warmtepomp
Bij -0,5 een tandje bij schakelt
Of dat dan ook een modulatie stap is vraag ik me af
In iedergeval ging het stroomverbruik omhoog
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zet die TC3/TC0 eens naar 2.0 K dan zul je als het goed is zien dat je interne pomp niet meer naar de 1% aftoert maar veel harder blijft draaienHansRemmerswaal schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:16:
[...]
Mijn instelling voor TC3/TC0 is 7.0 K
Als ik tijdens een run kijk naar het verschil tussen TC3/TCO dan is die tijdens een run 2 K...
[Afbeelding]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Ja deze zijn van vandaag. De compressor bevriest niet en ik hoor geen overschakeling naar defrost. Ik heb geen idee waarom de wp zo vreemd moduleert. Enig idee hoe ik dit kan verbeteren ?RobEppink schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:20:
[...]
De twee plaatjes die je stuurt zijn van vandaag?
Je TL 2 = 6.3 graden. Dit past niet echt bij een hoge defrost frequentie.
Pomp de hele dag draaien past wel weer bij defrosts.
De werking van de hysterese wordt steeds door defrosts doorkruist.
Ta ging niet omhoogmaster1104 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:17:
[...]
Wat zou het anders zijn? Ik zie ook direct de Ta omhooggaan als de extra stap gezet wordt.
Zie plaatje
:strip_exif()/f/image/JYGs78xkhZbd5bMEraHyNmeI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had bedacht dat dan misschien de ventilator een stap harder gaat draaien
Omdat de lucht kouder wordt is er meer lucht nodig om warmte uit te halen
Maar dat gok ik dus want de snelheid of het opgenomen vermogen van de ventilator kan ik niet zien
Klopt dat de interne pomp dan harder gaat draaienjaapzb schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:39:
[...]
Zet die TC3/TC0 eens naar 2.0 K dan zul je als het goed is zien dat je interne pomp niet meer naar de 1% aftoert maar veel harder blijft draaien
Maar dan wordt ook in het buffervat de aanvoer en retour gemengd
Want dan ga je er meer warmte instoppen dan dat de boderus pomp weg pompt het systeem in
En dat wil je ook weer niet
Het is de kunst om die twee pompen zo goed als gelijk te krijgen
Dus net zoveel warmte naar je buffervat dan wat je weg pompt naar je afgifte systeem
Alleen als je geen buffervat hebt dan kun je proberen op die manier je aanvoer temperatuur lager te krijgen door meer water door je systeem te pompen
3.0 K is het minimum. Dan gaat deze naar zo'n 9%. Het verschil tussen TC3/TC0 blijf rond de 2.jaapzb schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:39:
[...]
Zet die TC3/TC0 eens naar 2.0 K dan zul je als het goed is zien dat je interne pomp niet meer naar de 1% aftoert maar veel harder blijft draaien
:strip_exif()/f/image/kEQKc4ZPcJEY7TYLXLn2Y2gA.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh ja ik bedoel ook niet dat harder draaien beter is hoor maar om even te laten zien dat die interne pomp daadwerkelijk op die TC0/TC3 verschil regelt. Het is weer een van de waarden waar je naar kan kijken om je systeem in te regelen.Willem senior schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:03:
[...]
Klopt dat de interne pomp dan harder gaat draaien
Maar dan wordt ook in het buffervat de aanvoer en retour gemengd
Want dan ga je er meer warmte instoppen dan dat de boderus pomp weg pompt het systeem in
En dat wil je ook weer niet
Het is de kunst om die twee pompen zo goed als gelijk te krijgen
Dus net zoveel warmte naar je buffervat dan wat je weg pompt naar je afgifte systeem
Alleen als je geen buffervat hebt dan kun je proberen op die manier je aanvoer temperatuur lager te krijgen door meer water door je systeem te pompen
Maar wat is bij jullie dan het daadwerkelijke verschil tussen TC3/TC0? Komt die in de buurt van de ingestelde delta?jaapzb schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:10:
[...]
Oh ja ik bedoel ook niet dat harder draaien beter is hoor maar om even te laten zien dat die interne pomp daadwerkelijk op die TC0/TC3 verschil regelt. Het is weer een van de waarden waar je naar kan kijken om je systeem in te regelen.
Ja, tijdens maximal vermogen..HansRemmerswaal schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:19:
[...]
Maar wat is bij jullie dan het daadwerkelijke verschil tussen TC3/TC0? Komt die in de buurt van de ingestelde delta?
Plaatje van 4/5 dec.
natuurlijk ook niet blij met de modulatie. Zoals beschreven in de TS Known Issues, gaat die soms tussen min en max op en neer, ipv passend vermogen te pakken.
Nog iets, voor de hybriders: Met bijverwarmer (gasketel) zag ik dat dan de TC3 sensor niet meedoet, want die zit aan de condensor, nog voor de mengklep. Dan reageert de pomp dus ook niet als vanaf de menger heet water komt. Dus nog een dT sensor aangemaakt met current/TC0 om dat te zien. En een automatie, die bij start bijverwarmer 10min de instelling van 7 naar 5 gooit. Dan kan ook de bijverwarmer zijn energie beter kwijt.
edit: plaatje inkl. vermogen:
/f/image/xB781ZUyCllBXKvaKkn3H6aK.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door hackbard op 06-12-2023 17:16 ]
de grote pieken in mijn grafiek zijn de defrosts, met 100% pomp snelheid. Dat moet gewoon soms.Elroy15 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:11:
Wat mij opvalt is de pomp draait de hele dag alleen heeft hij heel vaak pieken en zakt dan weer terug. Eerst dacht ik dat het defrosts waren maar dit zijn het niet. Het lijkt wel of de compressor niet goed moduleert.
Maar daartussen is de modulatie ook niet ideal, dat zou een rechte lijn zijn of tenminste kleinere golven in het vermogen. Power output doet nu behalve de defrosts tussen 8 en 2,7 kW golven. Beter zou zijn als die na de start met 8 terug naar zeg maar 5 zou gaan. Dan hoeft die niet zo gauw weer omhoog. Maar dat lijkt niet te kunnen met bepaalde wp's. Of ik ben er nog niet achter hoe.
daar staat niet toevallig een bypass ergens open?HansRemmerswaal schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:09:
[...]
3.0 K is het minimum. Dan gaat deze naar zo'n 9%. Het verschil tussen TC3/TC0 blijf rond de 2.
Bij mij hebben ze zo eentje in gebouwd "voor de zekerheid, als eens alle radiatoren dicht zijn". En de leiding daar werd soms warm. Heb de weerstand maar wat groter gedraait, nu blijft die dicht, en de leiding koud.
Ik heb geen bypass, of misschien kun je het buffervat als een soort bypass zien.hackbard schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:13:
[...]
daar staat niet toevallig een bypass ergens open?
Bij mij hebben ze zo eentje in gebouwd "voor de zekerheid, als eens alle radiatoren dicht zijn". En de leiding daar werd soms warm. Heb de weerstand maar wat groter gedraait, nu blijft die dicht, en de leiding koud.
Het temperatuurverschil over mijn afgifte systeem (over de buderus pomp) is ongeveer 3 graden, dit is gelijk aan het temperatuurverschil over mijn warmtepomp. Het verschil TC3/TCO is ongeveer 2 graden, geen idee waar die ene graad is gebleven...
Alleen tijdens de opstart piek is het verschil een stuk hoger.
:strip_exif()/f/image/DoYM2yopICV8MA1CI9CzIdAO.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks,balblas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:43:
[...]
Je gevoel zit er naast in dit geval. Als je WP continue exact de warmte toe kan voegen die je woning continue verliest zit je precies goed. Je woning verliest immers ook continue warmte, en niet een tijdje wel gevolgd door een tijdje niet...
Met de instelling 34/24 blijft het 22,5 graden in huis.
Toch maar naar 30/20?
Probeer dan voetpunt op 22NL_Scratch schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:03:
[...]
Thanks,
Met de instelling 34/24 blijft het 22,5 graden in huis.
Toch maar naar 30/20?
En laat eindpunt op 34 staan
Als het streng gaat vriezen kom je anders misschien warmte te kort en koelt je huis af
Even snel die gemiste warmte inhalen lukt een warmtepomp niet
Of je moet zeker weten dat 30 graden genoeg is bij streng winter weer
Dan kun je rustig het eindpunt op 30 graden zetten
heb je ruimteinvloed ook aangezet op 1 ?
[ Voor 3% gewijzigd door Willem senior op 06-12-2023 19:50 ]
er zit in de binnenunit ook een contact die je aan kunt sturen om gebruik te maken van voordeliger stroomprijzen.Michiel H. schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:59:
Beste allen,
Bovenstaande is voor mij iets te technisch, maar ik zou graag mijn Nefit-Bosch Enviline Monoblock 7.0 E-S geautomatiseerd (vooral) willen laten draaien als de stroomprijs laag is, dus als er veel vernieuwbare stroom is. Tibber lijkt tot nu toe de enige energieleverancier te zijn die dat kan, middels hun app.
Als ik Tibber goed begrijp, moet ik daarvoor wel een slimme thermostaat aan de WP koppelen: een 'tado° - Startpakket Slimme Thermostaat’ (ca. 100 euro), of een Ngenic van 355 euro. Het is lastig duidelijkheid te krijgen van Nefit en Tibber.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en me kunnen uitleggen hoe het moet? Hoe sluit je die slimme thermostaat aan, wat doe je met de thermostaat die bij de WP hoort, en wat kan je eigenlijk met de internetaansluiting die bij de WP zit, dat soort vragen.
Dank en groet, Michiel
wat de wp dan precies gaat doen weet ik niet, nog niet geprobeerd
Apart verschil weer! 😃 Hier loopt zowel Ta als de compressor output direct op als de extra ‘trap’ vrij komt.Willem senior schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:53:
[...]
Ta ging niet omhoog
Zie plaatje
[Afbeelding]
Ik had bedacht dat dan misschien de ventilator een stap harder gaat draaien
Omdat de lucht kouder wordt is er meer lucht nodig om warmte uit te halen
Maar dat gok ik dus want de snelheid of het opgenomen vermogen van de ventilator kan ik niet zien
Compressor vermogen op het moment van de piek in het opgenomen vermogen. Direct meer afgifte en ook warmer water (Ta niet in deze grafiek te zien):
:strip_exif()/f/image/XjNMoNloeF54hnKTlU7nDJiN.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de stand 24/34 is het inmiddels 23 graden geworden.Willem senior schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:49:
[...]
Probeer dan voetpunt op 22
En laat eindpunt op 34 staan
Als het streng gaat vriezen kom je anders misschien warmte te kort en koelt je huis af
Even snel die gemiste warmte inhalen lukt een warmtepomp niet
Of je moet zeker weten dat 30 graden genoeg is bij streng winter weer
Dan kun je rustig het eindpunt op 30 graden zetten
heb je ruimteinvloed ook aangezet op 1 ?
Ruimteinvloed staat nog steeds uit.
Ik zal hem eerst is op 22/34 zetten en kijken of de temperatuur wat gaat zakken.
Lijkt wel een sauna nu
Je kunt van te voren zien wat het effect zal zijn op de target flow temperatuur als je de stooklijn aanpast.NL_Scratch schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:17:
[...]
Met de stand 24/34 is het inmiddels 23 graden geworden.
Ruimteinvloed staat nog steeds uit.
Ik zal hem eerst is op 22/34 zetten en kijken of de temperatuur wat gaat zakken.
Lijkt wel een sauna nu
Bij de aanpassing van 24/34 naar 22/34 zal bij 2 graden gedempte buitentemperatuur de target van 30 naar 29 gaan.
Je kunt ook overwegen het eindpunt te verlagen zodat de warmte het huis uit kan. Mocht je dan niet meer de 20 graden halen dan kun je altijd weer het eindpunt iets verhogen. Een sauna is leuk maar niet 24/7…
https://vscope.at/heizkur...&sollWert_2=0&atCheck_2=2
Klopt helemaal. Maar de OP had het over zijn gevoel dat het beter zou zijn dat de WP gedurende een normale dag waarbij de bedoeling is dat de kamertemp op het gewenste niveau blijft, dus niet tijdens een vakantie of zo, af en toe aan zou gaan en dan weer een tijdje uit. Dat is wat anders.HansRemmerswaal schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:45:
[...]
Warmte verlies is afhankelijk van de delta T tussen binnen en buiten. Als de temperatuur in huis naar beneden gaat wordt het warmteverlies ook steeds kleiner.
De thermostaat een paar weken laag zetten als je er niet bent zal zeker energie besparen. En als je vanaf afstand de thermostaat weer normaal zet voordat je naar huis gaat, kom je niet in een koud huis thuis.
Hoeveel kWh je uiteindelijk bespaard zal niet makkelijk te berekenen zijn.
Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR
@balblas Oeps, ik had per ongeluk gereageerd op jouw quote, had moeten zijn op die van @Matadores. Sorry...HansRemmerswaal schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:45:
[...]
Warmte verlies is afhankelijk van de delta T tussen binnen en buiten. Als de temperatuur in huis naar beneden gaat wordt het warmteverlies ook steeds kleiner.
...
Warmte verlies is afhankelijk van de delta T tussen binnen en buiten. Als de temperatuur in huis naar beneden gaat wordt het warmteverlies ook steeds kleiner.Matadores schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:49:
Ander vraagje: wij zijn van 22 december tot 6 januari niet thuis. Wat zou het advies zijn mbt verlagen temperatuur in huis? Ingestelde temperatuur zo laten of verlagen, en met hoeveel graden?
De thermostaat een paar weken laag zetten als je er niet bent zal zeker warmte energie besparen. De som van het dagelijks aanvullen van de warmte energie naar 20 graden zal groter zijn dan huis laten afkoelen naar zeg 16 graden en daarna van 16 weer naar 20 verwarmen. En als je vanaf afstand de thermostaat weer normaal zet voordat je naar huis gaat, kom je niet in een koud huis thuis.
Maar dan praat je over de warmte energie. Tegenover die warmte energie staat een hoeveelheid elektrische energie. De vraag is uiteindelijk of de hoeveelheid elektrische energie netto minder is. En nu wordt het lastig.
Dagelijks de warmte energie aanvullen naar 20 graden kan waarschijnlijk met de WP die draait op een laag pitje met een hele hoge COP. Voor het huis opwarmen van 16 graden naar 20 graden zal de WP een paar tandjes moeten bijzetten en dan draait de compressor waarschijnlijk met een lagere COP.
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Dat is onmogelijk vooraf te berekenen, de COP is zeer afhankelijk van de buitentemperatuur en die weet je niet op voorhand. Ik meen dat de vraagsteller iets van twee weken weg was, ikzelf zou dan altijd verlagen naar bijvoorbeeld 16, zéker wanneer je de thermostaat op afstand kunt bedienen.HansRemmerswaal schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:40:
[...]
@balblas Oeps, ik had per ongeluk gereageerd op jouw quote, had moeten zijn op die van @Matadores. Sorry...
[...]
Maar dan praat je over de warmte energie. Tegenover die warmte energie staat een hoeveelheid elektrische energie. De vraag is uiteindelijk of de hoeveelheid elektrische energie netto minder is. En nu wordt het lastig.
Dagelijks de warmte energie aanvullen naar 20 graden kan waarschijnlijk met de WP die draait op een laag pitje met een hele hoge COP. Voor het huis opwarmen van 16 graden naar 20 graden zal de WP een paar tandjes moeten bijzetten en dan draait de compressor waarschijnlijk met een lagere COP.
Ik zou de thermostaat ook op 16 zetten als ik 2 weken weg ben.de telegraaf schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:59:
[...]
Dat is onmogelijk vooraf te berekenen, de COP is zeer afhankelijk van de buitentemperatuur en die weet je niet op voorhand. Ik meen dat de vraagsteller iets van twee weken weg was, ikzelf zou dan altijd verlagen naar bijvoorbeeld 16, zéker wanneer je de thermostaat op afstand kunt bedienen.
En ik zou ook instellen dat de boiler niet hoeft te verwarmen (op de desinfectie na).
De warmtepomp heeft ook een "vakantie" stand. Hierin kun je aangeven wanneer je weg bent en weer terug komt. Hij zal dan vanzelf weer opstarten.HansRemmerswaal schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:47:
[...]
Ik zou de thermostaat ook op 16 zetten als ik 2 weken weg ben.
En ik zou ook instellen dat de boiler niet hoeft te verwarmen (op de desinfectie na).
Gemeten volgens de dhw current extern temperature sensor via BBQ-kees.
Gaat om een standaard monoblock 190L boiler.
Toevoeging: dit is in een uur nadat peuter in bad heeft gezeten. Dus mss niet representatief ivm menging koud water?
Kijk ik naar een periode zonder gebruik van ww, dan is dit 0.5 graad in een uur.
[ Voor 32% gewijzigd door Jasperzzz op 07-12-2023 21:45 ]
Ongeveer een halve graad per uur, voor dezelfde boiler met een split unit.Jasperzzz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:41:
Wat is het warmtrverlies op de boiler bij jullie? Ik verlies nu zo'n 0.8 graad in een uur.
Toevoeging: dit is in een uur nadat peuter in bad heeft gezeten. Dus mss niet representatief ivm menging koud water?
Kijk ik naar een periode zonder gebruik van ww, dan is dit 0.5 graad in een uur.
Gemiddeld 0.3 graad per uur over een periode van 10 uur. Ik heb de buizen naar de boiler geïsoleerd omdat die lang warm aanvoelen. Ik vermoed dat via die buizen ook wat afkoeling plaatsvindt, die buizen staan immers in contact met het warme water in de boiler.Jasperzzz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:41:
Wat is het warmtrverlies op de boiler bij jullie? Ik verlies nu zo'n 0.8 graad in een uur.
[ Voor 14% gewijzigd door HansRemmerswaal op 08-12-2023 07:21 ]
Gemeten over 24 uur zakt de temperatuur 0.28° per uur, zonder gebruik van SWW.HansRemmerswaal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:18:
[...]
Gemiddeld 0.3 graad per uur over een periode van 10 uur. Ik heb de buizen naar de boiler geïsoleerd omdat die lang warm aanvoelen. Ik vermoed dat via die buizen ook wat afkoeling plaatsvindt, die buizen staan immers in contact met het warme water in de boiler.
300L boiler
De buizen heb ik ook geïsoleerd, dat hielp, maar wat bij mij het meeste heeft geholpen is een terugslag klep plaatsen in de aanvoerleiding naar de boiler. Hierdoor gaat er geen WW meer over de warmtewisselaar in de binnenunit van de WP via natuurlijke circulatie in de buizen naar de boiler.HansRemmerswaal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:18:
[...]
Gemiddeld 0.3 graad per uur over een periode van 10 uur. Ik heb de buizen naar de boiler geïsoleerd omdat die lang warm aanvoelen. Ik vermoed dat via die buizen ook wat afkoeling plaatsvindt, die buizen staan immers in contact met het warme water in de boiler.
Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR
Ja die terugslagklep zou in de standaard NEFIT installatie instructies moeten komen, die bespaarde mij een hoop.balblas schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:14:
[...]
De buizen heb ik ook geïsoleerd, dat hielp, maar wat bij mij het meeste heeft geholpen is een terugslag klep plaatsen in de aanvoerleiding naar de boiler. Hierdoor gaat er geen WW meer over de warmtewisselaar in de binnenunit van de WP via natuurlijke circulatie in de buizen naar de boiler.
In de grafiek is phase 3 de compressor en phase 1 en 2 de elektrische elementen.
:strip_exif()/f/image/qmyurCgmbOUSP0yYdXqxSlqR.jpg?f=fotoalbum_large)
Stil en een groot modulatiebereik, maar wel minder efficiënt dan de oudere Enviline. Voor ons een kanshebber in ieder geval.
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Ik vind het (totaal) verbruik per dag best hoog. Voor mijn gevoel draait de pomp de hele dag. Maar ik heb ook geen referentiekader. Wij verbruiken nu zo'n 40kWh per dag, voornamelijk aan de pomp. Geen elektrische auto oid.
Is dat een beetje normaal in deze tijd?
Dat ligt helemaal aan je woning en gewenste temperatuur.Siedo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:20:
Wederom een noob vraag. Sinds 24 november is ons full electric pomp in bedrijf en eigenlijk niet zonder slag of stoot. Installateur is regelmatig terug gekomen en ook een Nefit monteur heeft een in gebruiksname gedaan.
Ik vind het (totaal) verbruik per dag best hoog. Voor mijn gevoel draait de pomp de hele dag. Maar ik heb ook geen referentiekader. Wij verbruiken nu zo'n 40kWh per dag, voornamelijk aan de pomp. Geen elektrische auto oid.
Is dat een beetje normaal in deze tijd?
Hoe groot is je huis (m2 verwarmd).
Wat voor verwarming? Vloerverwarming of radiatoren?
Welke temperatuur wil je in huis?
Wat is je isolatie niveau?
Goede vragen.Jasperzzz schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:24:
[...]
Dat ligt helemaal aan je woning en gewenste temperatuur.
Hoe groot is je huis (m2 verwarmd).
Wat voor verwarming? Vloerverwarming of radiatoren?
Welke temperatuur wil je in huis?
Wat is je isolatie niveau?
Benedenverdieping heeft grotendeels vloerverwarming met een instelling van 20 graden, geregeld door een slimme thermostaatknop op de vloerverwarming. Ongeveer 50 vierkante meter.
De overige ruimtes hebben radiatoren, voornamelijk voorzien van slimme thermostaatknoppen.
Isolatieniveau is oké, niet denderend. Grotendeels jaren 30 huis, woonkamer en keuken (beneden) zijn geïsoleerd.
je heb het over de afgelopen weken, niet een dag als vandaag?
Ik vind het prima als die vandaag de hele dag loopt, maar dan niet met meer dan 20kWh.
Ik had de afgelopen "koude" dagen ook soms een verbruik van zo'n 40kWh per dag. Meer dan een jaar geleden, toen was het s'nachts tot min 8 maar overdag zon, dus best droog. Nu was het erg vochtig en daardoor om de 45min defrost bij mij.
Voor een goede vergelijking zou je kunnen kijken naar het oude gasverbruik als je dat hebt. Die 40kWh komen grof overeen met een dagelijkse gas verbruik van 12m3. Dat is wat ik vroeger had op een koude winterdag.
Een hoog verbruik kan nog komen door veel bijschakelen van het elektrisch element, bijvoorbeeld als je anders een "te" klein vermogen heb. Misschien nog eens de advies instellingen nalopen?
Ik zou de vloerverwarming NIET regelen met de slimme thermostaat knopSiedo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:28:
[...]
Goede vragen.
Benedenverdieping heeft grotendeels vloerverwarming met een instelling van 20 graden, geregeld door een slimme thermostaatknop op de vloerverwarming. Ongeveer 50 vierkante meter.
De overige ruimtes hebben radiatoren, voornamelijk voorzien van slimme thermostaatknoppen.
Isolatieniveau is oké, niet denderend. Grotendeels jaren 30 huis, woonkamer en keuken (beneden) zijn geïsoleerd.
Maar gewoon vol openzetten wel de groepen inregelen zodat ze even warm zijn
En bij de radiatoren zou je dat ook moeten doen dus knop eraf of op max zetten
En dan op ruimte inregelen door de radiator in te regelen met de flow dus voor instellingen Achter de knop gebruiken of anders met het voetventiel de flow regelen
Dat kan de warmtepomp zijn warmte kwijt en zal daardoor langer draaien
wat weer zuiniger is voor een warmtepomp
Best kans dat nu regelmatig het electriche element gebruikt wordt voor een defrost
Door te weinig systeem inhoud door de slimme thermostaat knoppen
En in de TS staat een link voor de advies instellingen
Download die en loop de instellingen van je warmtepomp na
pomp zit nu extern aangesloten
hier vannacht weer zo'n mysterieuze zeldzame mooie run.HansRemmerswaal schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:06:
[...]
Still modus staat niet aan (alleen eerste 10 min van de run). 99 van de 100 runs zien er bij mij zo uit.
Heel af en toe zijn de temperaturen wel strak zoals in de run een paar uur later.
Hieronder het plaatje met het opgenomen vermogen erbij. Daar zit die golf ook in.
[Afbeelding]
Ik had opeens het idee dat het te maken heeft met dat de target te vaak wijzigt en die niet de tijd heeft om daar op in te spelen. Dus eens de target stil gezet, maar nee, helaas weer dat golven.. De pieken in het vermogen worden wel wat kleiner. Maar vannacht had die binnen twee piekjes iets passends gevonden, nu na 3 uur nog niet.
Vannacht tijdens de rustige lijn was de gedempte buitentemperatuur 6, nu 7. Alsof er opeens iets in balans is, wat bijna nooit gebeurt. Ik snap het niet.
Het was ook iets meer dan het minimum vermogen tijdens die rechte lijn, dus het is niet dat minimum net passend is.
/f/image/46S1Hl7Jvv7kZOUoman0hC7q.png?f=fotoalbum_large)
PC1 is voor een aparte cv pomp in de meeste gevallen zit daar de Boderus pomp op aangeslotengebruiker 007 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:44:
als ik een cv pomp aan wil sluiten moet ik dat op pc1 doen? zijn er nog overige instellingen die ik moet wijzigen.
pomp zit nu extern aangesloten
Om het water na het buffervat door je systeem te pompen
PC0 wordt dan alleen gebruikt tot het buffervat
Misschien helpt dit je verder
:strip_exif()/f/image/y13EfuMqYsIM6yNEAIBmf3nu.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit klinkt redelijk vergelijkbaar met mijn huis, met mn uitbouw is mijn footprint nog iets groter. Beneden goed geisoleerd, boven nog matig. Beneden vvw, boven radiatoren met boosters (alleen slaapkamers). Badkamer verwarm ik (helaas nog) met COP 1 electrische radiator.Siedo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:28:
[...]
Goede vragen.
Ik zat 8 december op 12kWh verbruikt door de wp. Heb de 7400i AW. Ingebruikname gedaan door installateur, maar daarna heb ik met hulp van de TS hier een geschikte stooklijn gevonden.
Ik wil het er _niet_ over hebben.
alles is relatief..ik had 8 dec 50kwh, enviline 9, huis ruim 600m3 vrijstaand op de vlaktemagiel schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:44:
[...]
Dit klinkt redelijk vergelijkbaar met mijn huis, met mn uitbouw is mijn footprint nog iets groter. Beneden goed geisoleerd, boven nog matig. Beneden vvw, boven radiatoren met boosters (alleen slaapkamers). Badkamer verwarm ik (helaas nog) met COP 1 electrische radiator.
Ik zat 8 december op 12kWh verbruikt door de wp. Heb de 7400i AW. Ingebruikname gedaan door installateur, maar daarna heb ik met hulp van de TS hier een geschikte stooklijn gevonden.
3 december, toen het hier veel kouder was en de gemiddelde etmaaltemperatuur 0 graden was had ik 56kwh. nauwelijks defrost, weinig wind en minder vocht in de lucht.
Je benoemt apart dat keuken en woonkamer geïsoleerd zijn; dat doet vermoeden dat de rest dat niet is. Heb je bijvoorbeeld overal dubbel glas?Siedo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:28:
[...]
Goede vragen.
In mijn beleving is 40 kWh per dag totaalverbruik de afgelopen koude dagen voor een beetje jaren '30 woning helemaal niet zo zorgwekkend, maar kun je eens kijken wat je aanvoertemperatuur is? Menuknop paar seconden ingedrukt houden --> diagnose --> monitorwaarden --> verwarmingsgroep 1 --> hier aanvoertemp en aanvoerstreeftemp aflezen.
Maar; nu met dat milde weer zal je verbruik al behoorlijk lager zijn.
Een beetje finetunen kun je misschien wel, maar verwacht geen magische instelling die je verbruik halveert.
En als je dan naar de TRx temperaturen in de buitenunit kijkt wordt je helemaal blij.hackbard schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:36:
[...]
hier vannacht weer zo'n mysterieuze zeldzame mooie run.
Ik had opeens het idee dat het te maken heeft met dat de target te vaak wijzigt en die niet de tijd heeft om daar op in te spelen. Dus eens de target stil gezet, maar nee, helaas weer dat golven.. De pieken in het vermogen worden wel wat kleiner. Maar vannacht had die binnen twee piekjes iets passends gevonden, nu na 3 uur nog niet.
Vannacht tijdens de rustige lijn was de gedempte buitentemperatuur 6, nu 7. Alsof er opeens iets in balans is, wat bijna nooit gebeurt. Ik snap het niet.
Het was ook iets meer dan het minimum vermogen tijdens die rechte lijn, dus het is niet dat minimum net passend is.
[Afbeelding]
Antwoord zelf gevonden
[ Voor 79% gewijzigd door TheCeet op 10-12-2023 13:43 ]
Wat ik begrijp hebben de meesten een 3-fasen meter om het energieverbruik van de WP te monitoren zoals deze: https://www.homewizard.co...E6S-ZgQnkg88aAnbqEALw_wcB
Echter bij mij is de binnenunit in de meterkast netjes op een 3-fasengroep gezet. Hiervan weet ik dat er een dedicated 3-fasenkabel naar de binnenunit loopt, zit niks anders aan vast. Die zou ik hiermee kunnen monitoren.
Echter de buitenunit zit op een aparte groep met nog een werkschakelaar er tussen! Als het goed is, is deze groep wel dedicated voor de WP want dit was oorspronkelijk de wasmachine groep die niet meer in gebruik is. Maar ik vermoed wel dat dit de groep was die er uit lag (moet ik buurman nog even over spreken). En twijfel dan ook meteen of er toch niet meer op die groep zit.
Hoe is bij jullie de buitenunit gevoed? Had eigenlijk verwacht dat dit uit de binnenunit zou komen en daarmee ook automatisch op de 3-fasen groep zou staan. Dan zou je het hele systeem kunnen monitoren met een 3-fasen meter en lijkt mij ook wat veiliger als je alles met 1 schakelaar kan uitzetten.
Hoe is dit bij jullie?
Hier een 3 fase groep in de meterkast met 3 fase meter van Homewizard voor de binnenunit (tower)JP1980 schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:46:
Zo terug van vakantie en maar weer eens hobbyen met de WP. Heb de wens om energiemonitoring toe te voegen en ook om te kijken waar de storing tijdens de vakantie vandaan kwam. Het 1 en ander heeft misschien met elkaar te maken.
Wat ik begrijp hebben de meesten een 3-fasen meter om het energieverbruik van de WP te monitoren zoals deze: https://www.homewizard.co...E6S-ZgQnkg88aAnbqEALw_wcB
Echter bij mij is de binnenunit in de meterkast netjes op een 3-fasengroep gezet. Hiervan weet ik dat er een dedicated 3-fasenkabel naar de binnenunit loopt, zit niks anders aan vast. Die zou ik hiermee kunnen monitoren.
Echter de buitenunit zit op een aparte groep met nog een werkschakelaar er tussen! Als het goed is, is deze groep wel dedicated voor de WP want dit was oorspronkelijk de wasmachine groep die niet meer in gebruik is. Maar ik vermoed wel dat dit de groep was die er uit lag (moet ik buurman nog even over spreken). En twijfel dan ook meteen of er toch niet meer op die groep zit.
Hoe is bij jullie de buitenunit gevoed? Had eigenlijk verwacht dat dit uit de binnenunit zou komen en daarmee ook automatisch op de 3-fasen groep zou staan. Dan zou je het hele systeem kunnen monitoren met een 3-fasen meter en lijkt mij ook wat veiliger als je alles met 1 schakelaar kan uitzetten.
Hoe is dit bij jullie?
En een aparte 1 fase groep met een eigen 1 fase meter van Homewizard voor de buitenunit
De binnenunit en buitenunit hebben dichtbij een werkschakelaar zodat een monteur veilig kan werken
Aan deze units
Bij mij is de buitenunit apart gevoed zodat je de electriche elementen niet hoeft te begrenzen
:strip_exif()/f/image/r5bjtP6cjPjaSbCIam1EsXVc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok dank je dan is dat bij mij wel goed. Jammer dan is dat een duurdere investering. Bij mij is de elektrische bijverwarmer in 4 jaar tijd nog nooit aangegaan ik ben eigenlijk niet zo geïnteresseerd in die data. Zou dan een 1 fase meting voldoende zijn?Willem senior schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:09:
[...]
Hier een 3 fase groep in de meterkast met 3 fase meter van Homewizard voor de binnenunit (tower)
En een aparte 1 fase groep met een eigen 1 fase meter van Homewizard voor de buitenunit
De binnenunit en buitenunit hebben dichtbij een werkschakelaar zodat een monteur veilig kan werken
Aan deze units
Bij mij is de buitenunit apart gevoed zodat je de electriche elementen niet hoeft te begrenzen
[Afbeelding]
Het kan wel met een 1 fase meterJP1980 schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:15:
[...]
Ok dank je dan is dat bij mij wel goed. Jammer dan is dat een duurdere investering. Bij mij is de elektrische bijverwarmer in 4 jaar tijd nog nooit aangegaan ik ben eigenlijk niet zo geïnteresseerd in die data. Zou dan een 1 fase meting voldoende zijn?
Alleen weet ik niet of dat wel mag volgens de regels
Dus dat zou je even moeten uitzoeken
Ik wou de Tower en buitenunit compleet monitoren vandaar dat ik zelf een 3 en 1 fase meter er tussen geplaatst heb
Denk dat je mij verkeerd begrijpt. Ik wil niks aan de elektrische installatie veranderen maar slechts 1 fase meten in plaats van alle 4. Dat lijkt mij wel toegestaan maar wat meet ik dan? Ik denk de volledige buitenunit, maar niet de binnenunit en de externe pomp.Willem senior schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:26:
[...]
Het kan wel met een 1 fase meter
Alleen weet ik niet of dat wel mag volgens de regels
Dus dat zou je even moeten uitzoeken
Ik wou de Tower en buitenunit compleet monitoren vandaar dat ik zelf een 3 en 1 fase meter er tussen geplaatst heb
Ja dat mag de buitenunit want die is 1 fase en gebruikt ook het meesteJP1980 schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:51:
[...]
Denk dat je mij verkeerd begrijpt. Ik wil niks aan de elektrische installatie veranderen maar slechts 1 fase meten in plaats van alle 4. Dat lijkt mij wel toegestaan maar wat meet ik dan? Ik denk de volledige buitenunit, maar niet de binnenunit en de externe pomp.
Maar als je van de 3 fase groep alleen 1 fase wilt meten met een aparte 1 fase meter weet ik niet of dat mag
Vandaar dat ik dat schreef
Ok duidelijk dank je.Willem senior schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:06:
[...]
Ja dat mag de buitenunit want die is 1 fase en gebruikt ook het meeste
Maar als je van de 3 fase groep alleen 1 fase wilt meten met een aparte 1 fase meter weet ik niet of dat mag
Vandaar dat ik dat schreef
https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/issues/1475
Ben ook wel benieuwd. Dat is wellicht de oplossing om het gigantische startvermogen te beteugelen.master1104 schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:11:
Iemand de laatste versie van bbqkees firmware al getest? Er is kennelijk iemand die het compressor vermogen wel actief in procenten kan begrenzen. Deze optie is toegevoegd aan de laatste release (3.6.5). Ik moet alleen wat breaking changes door om het te kunnen testen en dat is meer iets voor de kerstvakantie 😅
Dit is de betreffende commit: https://github.com/emsesp...f37ec372a16f7b725b995e1a0
Jammer dat er TODO's worden geaccepteerd.
Die breaking changes is inderdaad best ellendig elke keer.
[ Voor 3% gewijzigd door JP1980 op 10-12-2023 20:40 ]
Er zit vast een idee achter dat de compressor op een hoog niveau start. Ik ga er vanuit dat dit voor de smering e.d. is...?JP1980 schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:40:
[...]
Ben ook wel benieuwd. Dat is wellicht de oplossing om het gigantische startvermogen te beteugelen.
Dit is de betreffende commit: https://github.com/emsesp...f37ec372a16f7b725b995e1a0
Jammer dat er TODO's worden geaccepteerd.
Die breaking changes is inderdaad best ellendig elke keer.
Kan, maar ik heb tijdens mijn vakantie (toen de thermostaat veel lager stond) gemerkt dat de WP wel degelijk terug kan moduleren naar onder de 25% maar bij normale thermostaat instelling doet hij dat nooit. Tijdens de vakantie mooie lange runs, en nu we weer thuis zijn en de warmtevraag veel groter is 7x per dag een run die op 43% begint en dan eventjes 25% en dan stop. Ik begin nu echt te denken dat dit een bug is. Zou in eerste instantie dan willen proberen na de initiële 43% maximaal terug te moduleren.Wollie91 schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:43:
[...]
Er zit vast een idee achter dat de compressor op een hoog niveau start. Ik ga er vanuit dat dit voor de smering e.d. is...?
Die lange runs kunnen ook ontstaan zijn door de defrosts waarvan bekend is dat de WP dan opnieuw begint maar in mijn geval lijkt dat een zegen omdat hij dan wel moduleert naar het laagste niveau.
heb de laatste test en dev versies geupload. Nu kan ik niks meer op ha aanpassen, wel op de ems-esp scherm zelf.master1104 schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:11:
Iemand de laatste versie van bbqkees firmware al getest? Er is kennelijk iemand die het compressor vermogen wel actief in procenten kan begrenzen. Deze optie is toegevoegd aan de laatste release (3.6.5). Ik moet alleen wat breaking changes door om het te kunnen testen en dat is meer iets voor de kerstvakantie 😅
Is dat de breaking change waar je het over had?
Ik had versie 3.6.4 dev.
Ik zie nu wel de compressor max power, en kan die ook aanpassen op de ems-esp zelf. Nog niet kunnen kijken wat dat dan doet. Op de display van de wp had ik deze optie nog niet gezien.
Ga nu toch maar even terug naar mijn oudere versie, want ik wil ook via ha dingen kunnen aanpassen.
De breaking changes voor mij zijn de Dallas sensoren tussen 3.5.0 en 3.6.x Met kerst pak ik die change op.
Volgens de tips in de startpagina zou de WP langere runs maken door de settings van de hysterese aan te passen, dus te heb ik deze zojuist van 150 Kmin naar 300 Kmin gezet.
De “stil bedrijf aan” setting heeft 3 standen: nee/auto/aan. Onder welke voorwaarden zal de “auto” werken?
Dan kun je toch een temperatuur instellen waaronder ie NIET in stil bedrijf werkt? Dit omdat het maximum toerental van compressor en ventilator in stil bedrijf begrensd is en je dus minder verwarmend vermogen hebt.Matadores schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:10:
De “stil bedrijf aan” setting heeft 3 standen: nee/auto/aan. Onder welke voorwaarden zal de “auto” werken?
Ik heb een paar steekproeven gedaan, historisch gasverbruik is ~8 kuub.hackbard schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:57:
@Siedo Voor een goede vergelijking zou je kunnen kijken naar het oude gasverbruik als je dat hebt. Die 40kWh komen grof overeen met een dagelijkse gas verbruik van 12m3. Dat is wat ik vroeger had op een koude winterdag.
Een hoog verbruik kan nog komen door veel bijschakelen van het elektrisch element, bijvoorbeeld als je anders een "te" klein vermogen heb.
De extra knop is er juist bijgekomen op advies van de installateur en Nefit monteur. Zonder die knop was de temperatuur niet te regelen en was het regelmatig 23 graden in huis.Willem senior schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:00:
[...]
Ik zou de vloerverwarming NIET regelen met de slimme thermostaat knop
Maar gewoon vol openzetten wel de groepen inregelen zodat ze even warm zijn
En bij de radiatoren zou je dat ook moeten doen dus knop eraf of op max zetten
En dan op ruimte inregelen door de radiator in te regelen met de flow dus voor instellingen Achter de knop gebruiken of anders met het voetventiel de flow regelen
Dat kan de warmtepomp zijn warmte kwijt en zal daardoor langer draaien
wat weer zuiniger is voor een warmtepomp
Best kans dat nu regelmatig het electriche element gebruikt wordt voor een defrost
Door te weinig systeem inhoud door de slimme thermostaat knoppen
En in de TS staat een link voor de advies instellingen
Download die en loop de instellingen van je warmtepomp na
Eens, het is zeker relatief. Maar een referentiekader helpt me wel om een beetje te bepalen wat 'normaal' is. Hier ook een vrijstaand huis vol in de weersinvloeden.Lochnes schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:59:
[...]
alles is relatief..ik had 8 dec 50kwh, enviline 9, huis ruim 600m3 vrijstaand op de vlakte
3 december, toen het hier veel kouder was en de gemiddelde etmaaltemperatuur 0 graden was had ik 56kwh. nauwelijks defrost, weinig wind en minder vocht in de lucht.
Dubbel glas hebben wij wel overal. Aanvoertemp had ik van het weekend bekeken, ik meen me te herinneren dat het 23,9 was. Met een vraagteken.de telegraaf schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:03:
[...]
Je benoemt apart dat keuken en woonkamer geïsoleerd zijn; dat doet vermoeden dat de rest dat niet is. Heb je bijvoorbeeld overal dubbel glas?
In mijn beleving is 40 kWh per dag totaalverbruik de afgelopen koude dagen voor een beetje jaren '30 woning helemaal niet zo zorgwekkend, maar kun je eens kijken wat je aanvoertemperatuur is? Menuknop paar seconden ingedrukt houden --> diagnose --> monitorwaarden --> verwarmingsgroep 1 --> hier aanvoertemp en aanvoerstreeftemp aflezen.
Maar; nu met dat milde weer zal je verbruik al behoorlijk lager zijn.
Een beetje finetunen kun je misschien wel, maar verwacht geen magische instelling die je verbruik halveert.
Bij auto gaat de silent mode aan om 22.00 uur en weer uit om 06.00 (zover ik kan zien).Matadores schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:10:
Afgelopen week, door het koude weer, maakte de WP mooie lange runs. En nu door het zachtere weer het tegenovergestelde.
Volgens de tips in de startpagina zou de WP langere runs maken door de settings van de hysterese aan te passen, dus te heb ik deze zojuist van 150 Kmin naar 300 Kmin gezet.
Als de silent mode aan / auto staat dan is er ook een temperatuur instelling waaronder de stille modus niet wordt gebruikt.
Ik kan onder “auto” geen temperatuur instellen.de telegraaf schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:17:
[...]
Dan kun je toch een temperatuur instellen waaronder ie NIET in stil bedrijf werkt? Dit omdat het maximum toerental van compressor en ventilator in stil bedrijf begrensd is en je dus minder verwarmend vermogen hebt.
Edit: toch wel, er verschijnt een extra regel “min.buitentemp.”
“Bij onderschrijden van de temp wordt het stil bedrijf uitgeschakeld” (-30 / +20)
Heb ‘m op “auto” gezet en vanaf 0 graden zal de “stil bedrijf” uitschakelen.
[ Voor 23% gewijzigd door Matadores op 11-12-2023 08:42 ]
Op mijn WP zie ik geen verschil als ik de max compressor power op 50% zet, misschien werkt het wel op een ander model.master1104 schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:11:
:strip_exif()/f/image/e9pytCvTBXO4nhIjj49fePhB.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat het te warm in huis werd kan komenSiedo schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:23:
Dank allen voor de reacties, ik zal er zo goed mogelijk op in gaan.
[...]
Ik heb een paar steekproeven gedaan, historisch gasverbruik is ~8 kuub.
[...]
De extra knop is er juist bijgekomen op advies van de installateur en Nefit monteur. Zonder die knop was de temperatuur niet te regelen en was het regelmatig 23 graden in huis.
[...]
Eens, het is zeker relatief. Maar een referentiekader helpt me wel om een beetje te bepalen wat 'normaal' is. Hier ook een vrijstaand huis vol in de weersinvloeden.
[...]
Dubbel glas hebben wij wel overal. Aanvoertemp had ik van het weekend bekeken, ik meen me te herinneren dat het 23,9 was. Met een vraagteken.
Omdat de warmtepomp ingesteld is op alleen buitentemperatuur regeling WAR
Zonder ruimte compensatie op de stooklijn (ruimteinvloed thermostaat)
Of je stooklijn staat te hoog
Dat klopt wel. Volgende actie is een ruimtethermostaat plaatsen.Willem senior schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:53:
[...]
Dat het te warm in huis werd kan komen
Omdat de warmtepomp ingesteld is op alleen buitentemperatuur regeling WAR
Zonder ruimte compensatie op de stooklijn (ruimteinvloed thermostaat)
Of je stooklijn staat te hoog
Afgelopen woensdag heeft de Nefit monteur de ingebruiksname doorlopen, hier zou hij de optimale instellingen hebben ingevoerd.
Eh nee, elk huis is anders. Ik denk niet dat de Nefit monteur in een keer de optimale instellingen heeft ingevoerd. Zou wel heel knap zijn.Siedo schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:06:
[...]
Afgelopen woensdag heeft de Nefit monteur de ingebruiksname doorlopen, hier zou hij de optimale instellingen hebben ingevoerd.
De optimale instelling heb je pas na een tijdje als je stap voor stap de stooklijn bijstelt die past bij jouw huis.
Dat is wel heel laag, zat ie niet toevallig tussen twee runs toen je het aflas? Kan me haast niet voorstellen dat je daarmee een vrijstaande jaren '30 woning warm krijgt. Is voor een super geïsoleerde schoenendoos nog weinig.Siedo schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:23:
Dank allen voor de reacties, ik zal er zo goed mogelijk op in gaan.
[...]
Ik heb een paar steekproeven gedaan, historisch gasverbruik is ~8 kuub.
Dubbel glas hebben wij wel overal. Aanvoertemp had ik van het weekend bekeken, ik meen me te herinneren dat het 23,9 was. Met een vraagteken.
Maar aan de verbruiken te zien zit je qua isolatie best goed, 8 kuub gas valt ook nog wel mee. Niet te snel allerlei instellingen veranderen, iemand van Nefit weet doorgaans wel wat ie doet.
Heb sinds kort thermostaat (Nefit Moduline1010H) op warmtepomp.
Hysteresis op 250 (ipv 150k) tbv wat langere run..
Stooklijn optimaal voor ca 19-19.5 graden kamer temperatuur ingesteld.
en 2 k ruimtetemperatuur compensatie.
Nu begreep ik dat thermostaat de aanvoertemperatuur regelt als functie van de buitentemperatuur plus compensatie (en dus niet de CV aan/uit zet). Is die aanname correct?
Toch merk ik dat als ik de thermostaat op 19.0 zet, de fluctuaties rond ingestelde temperatuur wat hoog zijn (-0.5 tot 0.5), de wp slaat af en dan daalt de temperatuur tot 18.5.
hoe kan ik die fluctuatie het beste verlagen?
- ruimte compensatie terug naar 1?
- hysteresis terug naar 150?
- thermostaat hoger zetten (om te voorkomen dat wp te snel uit gaat)
wat adviseren jullie?
Jonathan
De hysterese regelt het aan/uitgaan van de warmtepompJonathan S schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:30:
vraagje over temperatuur fuctuaties:
Heb sinds kort thermostaat (Nefit Moduline1010H) op warmtepomp.
Hysteresis op 250 (ipv 150k) tbv wat langere run..
Stooklijn optimaal voor ca 19-19.5 graden kamer temperatuur ingesteld.
en 2 k ruimtetemperatuur compensatie.
Nu begreep ik dat thermostaat de aanvoertemperatuur regelt als functie van de buitentemperatuur plus compensatie (en dus niet de CV aan/uit zet). Is die aanname correct?
Toch merk ik dat als ik de thermostaat op 19.0 zet, de fluctuaties rond ingestelde temperatuur wat hoog zijn (-0.5 tot 0.5), de wp slaat af en dan daalt de temperatuur tot 18.5.
hoe kan ik die fluctuatie het beste verlagen?
- ruimte compensatie terug naar 1?
- hysteresis terug naar 150?
- thermostaat hoger zetten (om te voorkomen dat wp te snel uit gaat)
wat adviseren jullie?
Jonathan
Omdat je de hysterese hoger hebt ingesteld duurt het ook langer voordat de warmtepomp weer gaat verwarmen
Maar je draai tijd is wel langer
Dus probeer met de hysterese instelling wat te spelen wat voor jou wel goed voelt
Ik heb de Hysterese op 200 ingesteld momenteel
Bij temperaturen rond het vriespunt zet ik deze terug op 180 want
Dan draait de warmtepomp toch wel lange runs
Elk huis en systeem is anders dus dat moet je zelf bepalen wat bij jou en je huis het beste past
> Temperatuur verschil TC3/TC0 verwarmenP-twin schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:33:
Er staat veel geschreven over het aanpassen van de Delta-T, maar ik kan nergens vinden hoe ik deze dan kan aanpassen, kan dat ergens in een menu of moet je dan verschillende waardes aanpassen zodat je daarmee de Delta-T wijzigt?
> Deze instellingen is te vinden onder: servicemenu > warmtepomp > pompen
Staat in de TS
Tenzij je met een BUS thermostaat op ruimtetemperatuur regelt. Dan houd je de thermostaat 24/7 op dezelfde temperatuur en doet de modulerende regeling de rest. Net als bij een cv ketel zeg maar.HansRemmerswaal schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:14:
[...]
Eh nee, elk huis is anders. Ik denk niet dat de Nefit monteur in een keer de optimale instellingen heeft ingevoerd. Zou wel heel knap zijn.
De optimale instelling heb je pas na een tijdje als je stap voor stap de stooklijn bijstelt die past bij jouw huis.
Werkt hier (ander merk wp) als een tierelier, de wp heeft maar 1500kWh verbruikt in een jaar tijd en altijd comfortabel rondom het setpoint.
Dan heb je geluk dat de initiële setting ook direct de beste was.Insert12 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:36:
[...]
Tenzij je met een BUS thermostaat op ruimtetemperatuur regelt. Dan houd je de thermostaat 24/7 op dezelfde temperatuur en doet de modulerende regeling de rest. Net als bij een cv ketel zeg maar.
Werkt hier (ander merk wp) als een tierelier, de wp heeft maar 1500kWh verbruikt in een jaar tijd en altijd comfortabel rondom het setpoint.
Op dit topic zijn helaas veel Nefit WP bezitters die, nadat de WP is geïnstalleerd en geconfigureerd door de installateur en/of Nefit, een niet ideale setting hebben. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van 12+ runs per dag die na aanpassen van stooklijn en aan/uit hysteresis zitten op een paar per dag.
Ik denk dat een ruimtethermostaat wel van toegevoegde waarde is. Ik denk dat we die stap ook gaan nemen.Insert12 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:36:
[...]
Tenzij je met een BUS thermostaat op ruimtetemperatuur regelt. Dan houd je de thermostaat 24/7 op dezelfde temperatuur en doet de modulerende regeling de rest. Net als bij een cv ketel zeg maar.
Begrijp ik dat je WP is opgeleverd zonder een 1010H of EasyControl thermostaat? Hoe stel je dan de temperatuur in?Siedo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:35:
[...]
Ik denk dat een ruimtethermostaat wel van toegevoegde waarde is. Ik denk dat we die stap ook gaan nemen.
[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 12-12-2023 09:15 ]
Je kan de ruimtetemperatuur ook meteen in de WP instellen. Maar als je ruimteinvloed uit hebt staan dan doet de ruimtethermostaat niets. Die wordt namelijk alleen gebruikt voor het meten van de huidige en instellen van de gewenste temperatuur.HansRemmerswaal schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:14:
[...]
Begrijp ik dat je WP is opgeleverd zonder een 1010H of EasyControl thermostaat? Hoe stel je dan de temperatuur in?
De WAR van de WP schakelt de WP aan/uit op basis van de hysterese van de aanvoertemperatuur. Op basis van de gemeten en de ingestelde temperatuur doet de WP dan een graadje meer of minder op de stooklijn voor de aanvoertemperatuur (waardoor de WAR hysterese dus eerder of later schakelt).
@jaapzb heeft het prima uitgelegd, beter dan ik zelf zou kunnen. Naar mijn idee is het zonder thermostaat lastiger sturen.HansRemmerswaal schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:14:
[...]
Begrijp ik dat je WP is opgeleverd zonder een 1010H of EasyControl thermostaat? Hoe stel je dan de temperatuur in?
Als de thermostaat geïnstalleerd is, zullen wij die setting dus ook moeten wijzigen.jaapzb schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:20:
[...]
Je kan de ruimtetemperatuur ook meteen in de WP instellen. Maar als je ruimteinvloed uit hebt staan dan doet de ruimtethermostaat niets. Die wordt namelijk alleen gebruikt voor het meten van de huidige en instellen van de gewenste temperatuur.
[ Voor 18% gewijzigd door jaapzb op 12-12-2023 09:49 ]
Ok, dus als antwoord op mijn vraag: je hebt blijkbaar geen 1010H of EasyControl.Siedo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:37:
[...]
@jaapzb heeft het prima uitgelegd, beter dan ik zelf zou kunnen. Naar mijn idee is het zonder thermostaat lastiger sturen.
[...]
Als de thermostaat geïnstalleerd is, zullen wij die setting dus ook moeten wijzigen.
Raar dat de WP installatie is afgeleverd zonder deze, de standaard installatie van Nefit gaat er van uit dat je deze wel hebt omdat in de adviesinstellingen staat de ruimteinvloed op 1K te zetten. En dat lukt alleen met een 1010H of EasyControl thermostaat.
Ter aanvulling:jaapzb schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:20:
[...]
Je kan de ruimtetemperatuur ook meteen in de WP instellen. Maar als je ruimteinvloed uit hebt staan dan doet de ruimtethermostaat niets. Die wordt namelijk alleen gebruikt voor het meten van de huidige en instellen van de gewenste temperatuur.
De WAR van de WP schakelt de WP aan/uit op basis van de hysterese van de aanvoertemperatuur. Op basis van de gemeten en de ingestelde temperatuur doet de WP dan een graadje meer of minder op de stooklijn voor de aanvoertemperatuur (waardoor de WAR hysterese dus eerder of later schakelt).
1. De aanvoertemperatuur wordt in beginsel enkel bepaald door de gewenste kamertemperatuur die je op de WP hebt ingesteld in combinatie met de stooklijn.
2. Indien gewenst kun je een kamerthermostaat gebruiken om een correctie op de stooklijn te laten toepassen aan de hand van de werkelijk gemeten kamertemp. De hoogte van de ruimteinvloed instelling bepaald de grootte van die correctie.
3. Een kamerthermostaat is dus niet noodzakelijk. Maar naast de buitentemperatuur wordt de kamertemp ook bepaald door andere factoren, met name zonlicht inval. Met als gevolg dat je WP op basis van enkel de buitentemp een te hoge aanvoer temp zal afgeven, en de kamer daardoor te warm wordt. Dit kun je dus corrigeren met een kamerthermostaat.
4. Je moet altijd in het achterhoofd houden dat een WP icm met vloerverwarming veel trager reageert dan traditionele radiatoren icm een CV ketel. Dus als de kamertemp correctie te hoog is kan het maar zo zijn dat je kamer op een zonnige middag weliswaar niet veel te warm wordt, maar dat deze in de avond juist weer veel te koud is. Het is gewoon onmogelijk om de factor zoninval volledig te compenseren met de kamerthermostaat.
Daarom is het ook van belang om de juiste stooklijn te bepalen gedurende bewolkte dagen, zodat de benodigde aanvoertemp die nodig is om de gewenste kamertemp te behouden niet of nauwelijks beïnvloed wordt door invallende zon.
Stap twee is dan om de juiste correctie te bepalen die nodig is op zonnige dagen om te voorkomen dat je kamertemp veel hoger wordt dan gewenst.
[ Voor 3% gewijzigd door balblas op 12-12-2023 10:17 ]
Dat klopt, die heb ik niet.HansRemmerswaal schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:53:
[...]
Ok, dus als antwoord op mijn vraag: je hebt blijkbaar geen 1010H of EasyControl.
Raar dat de WP installatie is afgeleverd zonder deze, de standaard installatie van Nefit gaat er van uit dat je deze wel hebt omdat in de adviesinstellingen staat de ruimteinvloed op 1K te zetten. En dat lukt alleen met een 1010H of EasyControl thermostaat.
Hoe wordt de kamertemperatuur nog meegenomen als je ruimteinvloed uit hebt staan?balblas schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:15:
[...]
Ter aanvulling:
1. De aanvoertemperatuur wordt in beginsel enkel bepaald door de gewenste kamertemperatuur die je op de WP hebt ingesteld in combinatie met de stooklijn.
Die wordt dan dus niet meegenomen en heeft dus geen enkele invloed op de aanvoertemp in dat geval.jaapzb schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:26:
[...]
Hoe wordt de kamertemperatuur nog meegenomen als je ruimteinvloed uit hebt staan?
De aanvoertemp wordt dan enkel bepaald door de huidige buitentemp en de stooklijn.
Let wel: de kamerthermostaat heeft twee functies:
1. Het meten van de huidige kamertemp. Als de invloed hiervan op nul staat wordt de stooklijn dus niet aangepast als de kamertemp stijgt of daalt terwijl de buitentemp gelijk blijft.
2. Het instellen van de gewenste kamertemperatuur. Die kun je zowel via de kamerthermostaat instellen, maar ook via het menu op de WP zelf.
[ Voor 32% gewijzigd door balblas op 12-12-2023 12:16 ]
Maar dat is een instelling op de pomp, neem ik aan.balblas schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:13:
[...]
Die wordt dan dus niet meegenomen en heeft dus geen enkele invloed op de aanvoertemp in dat geval.
Heeft een Easy Control nog een meerwaarde tov de 1010H?
Als je geen kamerthermostaat hebt dan is er geen ruimteinvloed mogelijk. Dan is het 100% WAR, eventueel met een vaste offset.Siedo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:05:
[...]
Maar dat is een instelling op de pomp, neem ik aan.
Heeft een Easy Control nog een meerwaarde tov de 1010H?
Easy Control heeft voordelen tov de 1010H.
- je kunt deze ook via een app bedienen
- je kunt eventueel de easy control kranen bedienen
- ziet er mooier uit
- ...
Voor de volledige vergelijking...
https://www.nefit-bosch.n.../thermostaten/easycontrol
Maar werkt niet op alle Envilines.
Ik heb de Bosch 3000i en na lang doorvragen bij Bosch werd me verteld dat die NIET compatible is met Easycontrol, de nieuwe versie Bosch 3400i is dat wel. Heb daarom de 1010h gekocht.
Letterlijk schreven ze het volgende:
"De Bosch EasyControl thermostaat is momenteel alleen geschikt voor de Nefit EnviLine modellen en de Compress 3400I en de 7400I, dus niet voor uw 3000I. Deze ontwikkeling is momenteel wel gaande, maar helaas nog niet bekend wanneer deze kan worden uitgerold."
Ik overweeg binnenkort een Bosch Envilne monoblok WP te installeren (of te laten installeren).
ik heb me al aardig ingelezen , begrijp al jaren wat een stooklijn, WAR, ruimteinvoeld e.d. zijn. Ik begrijp hoe de WP-runs werken. warmteverlies berekeningen etc heb ik ook al in detail gemaakt.
kort de beoogte installatie:
- De WP gaat hier een nageisoleerd 'oud' huis stoken: grote radiatoren met flinke overcapaciteit aanwezig.
- als ik thuis ben wordt het huis grotendeels met de Houtkachel gestookt (geheel onafhankelijk van CV systeem). CV heeft al 15 jaar ruimteregeling die hier rekening mee houdt.
- WP is 1) voor als ik niet thuis ben en de HK niet brand. technisch gezien moet het huis dan nog -> ~16C allover kunnen blijven bij zeg -10C buiten,
- WP is 2) voor bijverwarming overige ruimtes (inclusief garage) als beneden de houtkachel brand.: Daarom ruimteregelingen noodzakelijk/onvermijdelijk
(ps.: ik hoef geen discussie over het nut van naregeling of het nut van de WP zelf)
- Envilne Monoblok (7 of 9) ES, geen SWW, geen secundaire warmtebron op CV-water.
- parallel buffer (2-aansluiting volgens nefit-TB53)
- omdat ik de ruimteregeling wil behouden, ga ik toch voor een secundaire pomp: zoals Nefit het ook zelf tekent met een nefit-HS25/6
- CT200 (easycontrol) of 1010H in referentie ruimte (die ~constante temperatuur zal krijgen)
Ik begrijp dat beide water-pompen in het systeem toeren geregeld zijn (gemoduleerd), maar wat ik niet kan vinden (misschien ergens in deze 272 pagina's...):
Mijn vraag:
--> Hoe wordt de CV-pomp van de pompunit gemoduleerd (tegen welke parameter?): Nefit tekent daar wel een control-line in hun schema's- werkt dat nog steeds zoals bij een 'gasketel-cv'? : dus thermostaat stuurt een warmtebehoefte percentage X naar de pompgroep, en die gaat op X-% vermogen/flow/druk draaien?
- pompgroep wordt aangesloten op PC1 van de HMC (N en 53); wat is dit voor signaal? EMS / PWM / analoog?
- schakelt de pompgroep ooit volledig uit ? als er helemaal geen warmtebehoefte is?
--> zelfde vraag voor de WP: Hoe wordt de CV-pomp van de WP gemoduleerd (tegen welke parameter?)
- ik vermoed dat de WP-CV-pomp 'vermogen'geregeld is is meeloopt met het WP vermogen om de ingestelde Delta-T (TC0-TC3) te verkrijgen?
ik zou graag in contact komen met mensen die een vergelikbare installatie hebben en hun ervaringen willen delen (en of monitorring data).
[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 13-12-2023 11:12 ]
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
De EasyControle werkt bij mij wel, is aangesloten, op de 3000i. De functie energieverbruik is echter niet werkend te krijgen. De overige functies, programma, buitenshuis, temperatuur instellen en verbinding met de app werken dus allemaal wel.Jonathan S schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:45:
Let op met de Easycontrol. Deze biedt welliswaar meer functionaliteit, bv op afstand uitleesbaar en instelbaar.
Maar werkt niet op alle Envilines.
Ik heb de Bosch 3000i en na lang doorvragen bij Bosch werd me verteld dat die NIET compatible is met Easycontrol, de nieuwe versie Bosch 3400i is dat wel. Heb daarom de 1010h gekocht.
Letterlijk schreven ze het volgende:
"De Bosch EasyControl thermostaat is momenteel alleen geschikt voor de Nefit EnviLine modellen en de Compress 3400I en de 7400I, dus niet voor uw 3000I. Deze ontwikkeling is momenteel wel gaande, maar helaas nog niet bekend wanneer deze kan worden uitgerold."
Ik heb zoiets, maar met een 4 pijps buffervat. U wil 2 pijps aansluiten naar ik begrijp, dan heb je geen externe pomp en doet de WP-pomp alles. Het is of het een, of het ander.lc8 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:51:
Hoi,
Ik overweeg binnenkort een Bosch Envilne monoblok WP te installeren (of te laten installeren).
ik heb me al aardig ingelezen , begrijp al jaren wat een stooklijn, WAR, ruimteinvoeld e.d. zijn. Ik begrijp hoe de WP-runs werken. warmteverlies berekeningen etc heb ik ook al in detail gemaakt.
kort de beoogte installatie:
- De WP gaat hier een nageisoleerd 'oud' huis stoken: grote radiatoren met flinke overcapaciteit aanwezig.
- als ik thuis ben wordt het huis grotendeels met de Houtkachel gestookt (geheel onafhankelijk van CV systeem). CV heeft al 15 jaar ruimteregeling die hier rekening mee houdt.
- WP is 1) voor als ik niet thuis ben en de HK niet brand. technisch gezien moet het huis dan nog -> ~16C allover kunnen blijven bij zeg -10C buiten,
- WP is 2) voor bijverwarming overige ruimtes (inclusief garage) als beneden de houtkachel brand.: Daarom ruimteregelingen noodzakelijk/onvermijdelijk
(ps.: ik hoef geen discussie over het nut van naregeling of het nut van de WP zelf)
- Envilne Monoblok (7 of 9) ES, geen SWW, geen secundaire warmtebron op CV-water.
- parallel buffer (2-aansluiting volgens nefit-TB53)
- omdat ik de ruimteregeling wil behouden, ga ik toch voor een secundaire pomp: zoals Nefit het ook zelf tekent met een nefit-HS25/6
- CT200 (easycontrol) of 1010H in referentie ruimte (die ~constante temperatuur zal krijgen)
Ik begrijp dat beide water-pompen in het systeem toeren geregeld zijn (gemoduleerd), maar wat ik niet kan vinden (misschien ergens in deze 272 pagina's...):Mijn vraag:
--> Hoe wordt de CV-pomp van de pompunit gemoduleerd (tegen welke parameter?): Nefit tekent daar wel een control-line in hun schema's
- werkt dat nog steeds zoals bij een 'gasketel-cv'? : dus thermostaat stuurt een warmtebehoefte percentage X naar de pompgroep, en die gaat op X-% vermogen/flow/druk draaien?
- pompgroep wordt aangesloten op PC1 van de HMC (N en 53); wat is dit voor signaal? EMS / PWM / analoog?
- schakelt de pompgroep ooit volledig uit ? als er helemaal geen warmtebehoefte is?
--> zelfde vraag voor de WP: Hoe wordt de CV-pomp van de WP gemoduleerd (tegen welke parameter?)
- ik vermoed dat de WP-CV-pomp 'vermogen'geregeld is is meeloopt met het WP vermogen om de ingestelde Delta-T (TC0-TC3) te verkrijgen?
ik zou graag in contact komen met mensen die een vergelikbare installatie hebben en hun ervaringen willen delen (en of monitorring data).
Bij mij houdt simpel gezegd de WP alleen het buffervat warm, en schakelt de Honeywell naregeling de externe pomp aan- of uit zonder modulering. De pomp gaat aan zodra een van de ruimtes warmte vraagt, en schakelt uit wanneer alle ruimtes hun temperatuur hebben.
Er is dus geen communicatie tussen de naregeling en de warmtepomp.