Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:30
de telegraaf schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:27:
[...]

Ik heb zoiets, maar met een 4 pijps buffervat. U wil 2 pijps aansluiten naar ik begrijp, dan heb je geen externe pomp en doet de WP-pomp alles. Het is of het een, of het ander.
Bij mij houdt simpel gezegd de WP alleen het buffervat warm, en schakelt de Honeywell naregeling de externe pomp aan- of uit zonder modulering. De pomp gaat aan zodra een van de ruimtes warmte vraagt, en schakelt uit wanneer alle ruimtes hun temperatuur hebben.
Er is dus geen communicatie tussen de naregeling en de warmtepomp.
[...]

Ik heb zoiets, maar met een 4 pijps buffervat. U wil 2 pijps aansluiten naar ik begrijp, dan heb je geen externe pomp en doet de WP-pomp alles. Het is of het een, of het ander.
Bij mij houdt simpel gezegd de WP alleen het buffervat warm, en schakelt de Honeywell naregeling de externe pomp aan- of uit zonder modulering. De pomp gaat aan zodra een van de ruimtes warmte vraagt, en schakelt uit wanneer alle ruimtes hun temperatuur hebben.
Volgens mij niet: 2 pijps Parallel buffer: dan heb je nog steeds een extra pomp nodig. 4 pijps wordt niet meer geadviseerd: zie topicstart en https://nefit-nl-nl-b.bos...k3blq4i8perfgm4f4g7rto1d6

Ik wil in eerste instantie nefit-bosch naregeling gebruiken (CT200= easycontrol dus) : Evo-home doet alleen aan-uit ('PWM" met periode minimaal 5 minuten!) en dat vind ik minder mooi en mijn ervaring is dat de Nefit daar nietgoed op reageert. Volledig onafhankelijk naregelen kan idd een oplossing zijn als integratie niet lukt. (tenzij je met OT-EMS converter gaat werken en evohome-OT module. we hebben dit goed werkend op een 9000i en heb daar ervaring mee, maar dat durf ik hier niet aan). Zoals gezegd: de pompunit komt aan de stuurunit (binnenunit/HMC: PC1). het is me echter niet duidelijk wat dit voor een sturing is.

[ Voor 4% gewijzigd door lc8 op 13-12-2023 13:06 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
De Eik schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:17:
[...]

De EasyControle werkt bij mij wel, is aangesloten, op de 3000i. De functie energieverbruik is echter niet werkend te krijgen. ...

Letterlijk schreven ze het volgende:
"De Bosch EasyControl thermostaat is momenteel alleen geschikt voor de Nefit EnviLine modellen
mooi.
idd zoals Bosch zei: de CT200 werkt wel met de Enviline (monoblok, dat was mij ook bevestigd).
energie monitoring hoef ik niet over die app. Eigenlijk dient ie als (klok) thermostaat only, en je kunt er handig de stooklijn op instellen (en we hebben er al eentje.. dus dat scheelt weer ). Mogelijk koop ik in de toekomst wel een 1010, omdat deze met domitica te schrijven is (en de easycontrol niet, alleen uitleesbaar)

Maar: hoe regelt de easycontrol de CV-pomp unit? moduleert hij de cv-pomp-unit naar behoefte? of is dat ook een aan-uit en staat de pomp gewoon op constant pressure ofzo?

[ Voor 10% gewijzigd door lc8 op 13-12-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is zo'n beetje het minst efficiënte systeem wat je met een WP kunt hebben, want:
  • Honeywell doet PWM, dus je WP gaat veel starts en stops maken.
  • Als er geen warmtevraag is gaat je WP toch het buffervat op temperatuur houden, wat weer voor onnodig energieverbruik en ultrakorte runs zorgt.
  • Je WP moet nu op een onnodig hoge temperatuur draaien om pendelen nog enigszins te voorkomen.
  • Omdat primaire en secundaire flow nooit precies even groot zijn heb je menging in het vat, dus lagere Ta secundair dan primair.
  • Die secundaire pomp zorgt voor extra stroomverbruik.
Hier is erg gemakkelijk veel te verbeteren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Andrehj schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:21:
[...]

Dat is zo'n beetje het minst efficiënte systeem wat je met een WP kunt hebben, want:
  • Als er geen warmtevraag is gaat je WP toch het buffervat op temperatuur houden, wat weer voor onnodig energieverbruik en ultrakorte runs zorgt.
  • Je WP moet nu op een onnodig hoge temperatuur draaien om pendelen nog enigszins te voorkomen.
  • Omdat primaire en secundaire flow nooit precies even groot zijn heb je menging in het vat, dus lagere Ta secundair dan primair.
mee eens (en dus niet mijn wens-oplossing), maar leg eens uit hoe: zie mijn posting met vraag....
(ruimteregeling is must have hier!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
[...]

> Honeywell doet PWM, dus je WP gaat veel starts en stops maken.

Honeywell doet met de warmtepompmodule (BDR91T) geen PWM meer, daar kan je gewoon een minimale runtime van 30 minuten instellen (en minimale uit tijd van 10 min) waardoor je lange runs krijgt. Zoneregelingen zijn alleen op zonekleppen nog PWM (radiatorknoppen zijn 0-100%), en dat kan je omzeilen met een tijdsrelais.

> Als er geen warmtevraag is gaat je WP toch het buffervat op temperatuur houden, wat weer voor onnodig energieverbruik en ultrakorte runs zorgt.

Zo lang je buffervat goed geisoleerd is heb je nagenoeg geen verlies. Je slaat dus warmte op voor de volgende keer dat er vraag is. Mijn buffervat blijft urenlang nagenoeg dezelfde temperatuur zolang er geen afgifte is. Wanneer er wel weer afgifte is wordt de warmte uit het buffervat eerst naar de vragende zones gestuurd, waarna de WP pas weer aan gaat als de aanvoertemperatuur te laag word. Je hebt dus geen onnodig energieverbruik, want nagenoeg alle energie die in het buffervat gestopt word, word later alsnog gebruikt.

> Je WP moet nu op een onnodig hoge temperatuur draaien om pendelen nog enigszins te voorkomen.

Hoezo? Als de WP zijn warmte gewoon kwijt kan aan de zones tijdens vraag is er niks aan de hand en kan je gewoon op eenzelfde stooklijn werken als wanneer je je buffer op een andere manier aansluit. Het buffer zorgt er juist voor dat je minder pendelt, omdat bij wegvallende vraag de WP niet meteen uit hoeft maar nog door kan draaien op het buffervat.

> Omdat primaire en secundaire flow nooit precies even groot zijn heb je menging in het vat, dus lagere Ta secundair dan primair.

Deze begrijp ik even niet.

> Die secundaire pomp zorgt voor extra stroomverbruik.

Tegenwoordig neemt een pomp nog maar maximaal 10W ofzo, en zijn ze eigenlijk allemaal slim genoeg om op druksturing te moduleren waardoor het verbruik meestal lager ligt. Op het verbruik van een warmtepomp is dat verwaarloosbaar.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaapzb schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:34:
> Honeywell doet PWM, dus je WP gaat veel starts en stops maken.

Honeywell doet met de warmtepompmodule (BDR91T) geen PWM meer, daar kan je gewoon een minimale runtime van 30 minuten instellen (en minimale uit tijd van 10 min) waardoor je lange runs krijgt. Zoneregelingen zijn alleen op zonekleppen nog PWM (radiatorknoppen zijn 0-100%), en dat kan je omzeilen met een tijdsrelais.
Een run van 30 minuten is nog steeds kort. Met een WP wil je runs van uren. Niet van minuten.
> Als er geen warmtevraag is gaat je WP toch het buffervat op temperatuur houden, wat weer voor onnodig energieverbruik en ultrakorte runs zorgt.

Zo lang je buffervat goed geisoleerd is heb je nagenoeg geen verlies. Je slaat dus warmte op voor de volgende keer dat er vraag is. Mijn buffervat blijft urenlang nagenoeg dezelfde temperatuur zolang er geen afgifte is. Wanneer er wel weer afgifte is wordt de warmte uit het buffervat eerst naar de vragende zones gestuurd, waarna de WP pas weer aan gaat als de aanvoertemperatuur te laag word. Je hebt dus geen onnodig energieverbruik, want nagenoeg alle energie die in het buffervat gestopt word, word later alsnog gebruikt.
Hoeveel starts en stops maakt je WP in die tijd? En wat gebeurt er op dagen dat de zon je huis warm houdt?
En hoe weet de WP wat de watertemperatuur in de buffer is? Meestal wordt daarvoor de waterpomp aan gezet → onnodig energieverbruik.

Dit soort constructies moet je zo niet willen. Zelfs zo'n stomme Honeywell regeling heeft gewoon een thermostaat uitgang waarmee hij de WP aan en uit kan zetten.
> Je WP moet nu op een onnodig hoge temperatuur draaien om pendelen nog enigszins te voorkomen.
Hoezo? Als de WP zijn warmte gewoon kwijt kan aan de zones tijdens vraag is er niks aan de hand en kan je gewoon op eenzelfde stooklijn werken als wanneer je je buffer op een andere manier aansluit. Het buffer zorgt er juist voor dat je minder pendelt, omdat bij wegvallende vraag de WP niet meteen uit hoeft maar nog door kan draaien op het buffervat.
Buffervat van 100 liter is bij een gebruikelijke flow van 20 lpm al na 5 minuten weer op temperatuur. Nadraaien op een buffervat is dus een sprookje.
En omdat er bij zo'n zoneregeling vaak maar erg weinig zones tegelijk open staan moet je in een veel te klein oppervlak het minimale vermogen van je WP kwijt. Dat kan alleen met een (dus onnodig) hoge aanvoertemperatuur.
> Omdat primaire en secundaire flow nooit precies even groot zijn heb je menging in het vat, dus lagere Ta secundair dan primair.
Deze begrijp ik even niet.
Ga maar eens een schema tekenen met verschillende primaire en secundaire flows. Vermogen buffer in en buffer uit moet gelijk blijven. Dan volgt daar automatisch menging in het vat uit.
> Die secundaire pomp zorgt voor extra stroomverbruik.
Tegenwoordig neemt een pomp nog maar maximaal 10W ofzo, en zijn ze eigenlijk allemaal slim genoeg om op druksturing te moduleren waardoor het verbruik meestal lager ligt. Op het verbruik van een warmtepomp is dat verwaarloosbaar.
Welke pomp doet dat? De meesten verbruiken veel meer. En het is altijd meer dan nodig is.

Nog een aardig filmpje in dit kader:

(dit gaat over een LG, maar dit soort veel te complexe systemen met overbodige pompen, vaten en bypasses zie ik ook erg vaak bij Nefit)

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 13-12-2023 13:44 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:41:
[...]

Een run van 30 minuten is nog steeds kort. Met een WP wil je runs van uren. Niet van minuten.
Het "signaalwoord" is dan ook minimale. Met deze temperaturen heb je ook met honeywell gewoon urenlange runs.
[...]

Hoeveel starts en stops maakt je WP in die tijd? En wat gebeurt er op dagen dat de zon je huis warm houdt?
En hoe weet de WP wat de watertemperatuur in de buffer is? Meestal wordt daarvoor de waterpomp aan gezet → onnodig energieverbruik.
Dat is met een naregeling precies hetzelfde als zonder naregeling... Geen overmatige starts en stops, als je huis warm is door de zon gaat de WP niet aan. De watertemperatuur weet je omdat de T0 na het buffer gemonteerd is. Ik weet niet hoe je er bij komt dat daarvoor een extra waterpomp aangezet word, als honeywell geen vraag heeft staat de secundaire transport pomp gewoon niet aan.

Dit soort constructies moet je zo niet willen. Zelfs zo'n stomme Honeywell regeling heeft gewoon een thermostaat uitgang waarmee hij de WP aan en uit kan zetten.
Honeywell wel, enviline warmtepompen hebben daar echter geen ingang voor. Enviline regelt op WAR op T0, met honeywell regel je via de secundaire cv pomp vraag naar de zones.

[...]

Buffervat van 100 liter is bij een gebruikelijke flow van 20 lpm al na 5 minuten weer op temperatuur. Nadraaien op een buffervat is dus een sprookje.
De WP blijft draaien tot de maximale aanvoertemperatuur is bereikt. Dat duurt in mijn systeem toch al gauw 45 minuten. Daarnaast gebeurt het vrij vaak dat tijdens zo'n pauze toch weer vraag uit de zone komt, en de WP dus minder vaak aan/uit schakelt.

En omdat er bij zo'n zoneregeling vaak maar erg weinig zones tegelijk open staan moet je in een veel te klein oppervlak het minimale vermogen van je WP kwijt. Dat kan alleen met een (dus onnodig) hoge aanvoertemperatuur.
Hier heb je gelijk in, er zijn situaties waar je weinig vraag hebt en de WP dus een korte run doet om alleen even het buffer op te warmen. Waarna die warmte weer de zones in gepompt wordt terwijl de WP uit staat. Hierbij zal je aanvoertemperatuur hoger worden dan je stooklijn, omdat hij zijn warmte simpelweg niet kwijt kan, en schakelt de WP af bij het behalen van de maximale aanvoertemp (iets van 50C ofzo). Maar dit soort runs zie je eigenlijk alleen in het voor en naseizoen.

Dat ligt natuurlijk ook aan hoe goed je huis is geisoleerd (hoeveel warmte er verloren gaat bij welke temperatuur) en hoe groot je WP is uitgelegd.

[...]

Ga maar eens een schema tekenen met verschillende primaire en secundaire flows. Vermogen buffer in en buffer uit moet gelijk blijven. Dan volgt daar automatisch menging in het vat uit.

[...]

Welke pomp doet dat? De meesten verbruiken veel meer. En het is altijd meer dan nodig is.
Heb de documentatie van mijn eigen pomp er even op nageslagen en het lijkt er op dat ik me vergist heb in de 10W. Hij pakt 7-45W, ligt aan de drukregeling. Als je maar 1 zone vraag hebt zal die dus ook weinig vermogen pakken. Maar nogsteeds, 45W op een warmtepomp die tussen de 1000 tot 3500 watt vermogen neemt vind ik verwaarloosbaar.
Een filmpje van 35 minuten ga ik nu niet kijken.

Met naregeling offer je inderdaad wat efficientie (als in de COP van de WP) op doordat je WP wat vaker op hogere temperaturen kan draaien, als er geen afgifte meer is. Maar je krijgt weer energieefficientie terug omdat je niet alle zones tegelijkertijd van warmte moet voorzien. Mijn slaapkamers boven worden alleen bij vraag verwarmd. Mijn benedenverdiepingvloer word geen warmte in gestopt als alleen mijn slaapkamers boven vraag hebben. Daar win je dus weer door minder onnodig energieverbruik.

Kijk je kan ook je radiatoren boven laten meedraaien op de thermostaat beneden, maar dan word het warm boven als je beneden zit, en moet je de thermostaat beneden hoger zetten als je het boven warm wilt hebben... Dat lijkt me ook niet efficient.

Natuurlijk hangt alles ook af van je type huis en hoe goed alles geisoleerd is. Mijn vrijstaande huis is matig geisoleerd en staat flink in de wind. Het koelt boven dus al snel af naar 15 graden. Als je een goed geisoleerd appartement hebt waar je overal zonder veel moeite dezelfde temperatuur kan houden dan is het natuurlijk weer een heel ander verhaal.

[ Voor 14% gewijzigd door jaapzb op 13-12-2023 14:18 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
't beantwoord allemaal niet mijn vraag: hoe de enviline binnenunit de cv-pomp-unit gaat sturen/regelen?

mbt de andere punten:
- ik maak me geen zorgen over verlies van buffervat: die 50W komt gewoon in de bijkeuken terecht: mag de radiator daar heeel iets kleiner zijn...)
- ik maak me ook geen zorgen over een pomp-verlies van 10-30W bij een moderne permanent-magneetpomp die gemoduleerd wordt. maar daarom wil ik wel weten of en hoe die pomp gemoduleerd wordt!
- buffers: 1 kuub water 1 graad opwarmen kost je ~1.2 kWh. dus met 100l vat ~8 graden per kWh. Dus als de pomp op bijv 3kW minimaal moduleert, dan is het vat 24 graden warmer na een uur en heb je slechts 3kWh opgeslagen. Dat schiet niet op tenzij je: ofwel veel Delta-T toelaat, ofwel een veel groter vat neemt. laten we die discussie dus niet hebben. Het buffer is nodig bij naregeling en helpt bij hele lage afname, verder niet.
- ook een BDR91T-AAN/UIT is gewoon een AAN/UIT 'regeling'. (een hele langzame PWM dus) geen modulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Met honeywell zal je een pomp aan/uit schakelen en zal de pomp zichzelf moduleren op basis van druk. Bij meer open zones gaat de pomp harder draaien om dezelfde druk te kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
[...]

Ik weet het, maar er hangt een flink afgiftesysteem aan (de CV pomp kan dat niet rond krijgen) en de Buderus pomp is daarvoor nodig. Deze pomp is ook groter dan de foto's die ik hier van iedereen zie. Het moet wel boven de 10 graden buitentemperatuur zijn wil ie überhaupt een pauze maken, met het weer van nu draait ie gewoon 24h per dag, SWW hoeft ie niet te doen.
Bij milder weer gaat ie op klokprogramma en draait ie alsnog runs van 8 of 11 uur, afhankelijk van welke ik kies.
Pendelen doet ie nooit.
Maar: zonder buffervat rechtstreeks op een vloerverwarming is zeker efficiënter, dat weet ik, ook uit eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
jaapzb schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:40:
Met honeywell zal je een pomp aan/uit schakelen en zal de pomp zichzelf moduleren op basis van druk. Bij meer open zones gaat de pomp harder draaien om dezelfde druk te kunnen houden.
Yep dat klopt. Ikzelf zou een tweede keer niet meer een naregeling icm warmtepomp aanschaffen, maar de vraagsteller heeft dat voor zich al beslist dus daar begin ik niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42
[...]

Ik weet niet of het met een monoblock anders is, maar met mijn Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S heb ik ook een buffervat met 2 aansluitingen en de Buderus als externe pomp welke door de WP wordt aangestuurd.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
HansRemmerswaal schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:50:
[...]

Ik weet niet of het met een monoblock anders is, maar met mijn Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S heb ik ook een buffervat met 2 aansluitingen en de Buderus als externe pomp welke door de WP wordt aangestuurd.
Hoe is dat hydraulisch neutraal gemaakt dan? Zit er een open verdeler tussen buffervat en wp?
Ik neem daarbij aan dat de pomp nog in je wp zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
de telegraaf schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:57:
[...]

Hoe is dat hydraulisch neutraal gemaakt dan? Zit er een open verdeler tussen buffervat en wp?
Ik neem daarbij aan dat de pomp nog in je wp zit?
De WP heeft intern een pomp, je hebt het buffervat en de externe Buderus pomp welke wordt aangestuurd door de WP. En ja dan kan het dat de ene pomp harder gaat dan de andere... Inderdaad niet ideaal maar wel zo geïnstalleerd. Denk dat dit zo door NEFIT wordt geadviseerd zodat er een duidelijk scheiding is tussen het WP gedeelte en het afgifte gedeelte. Makkelijk voor NEFIT in support...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBgJ7F4VUjKerkYJtuY7y4U7CBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ut9rp3iu6EwdNcB5xFpgP35b.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
HansRemmerswaal schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:05:
[...]

De WP heeft intern een pomp, je hebt het buffervat en de externe Buderus pomp welke wordt aangestuurd door de WP. En ja dan kan het dat de ene pomp harder gaat dan de andere... Inderdaad niet ideaal maar wel zo geïnstalleerd. Denk dat dit zo door NEFIT wordt geadviseerd zodat er een duidelijk scheiding is tussen het WP gedeelte en het afgifte gedeelte. Makkelijk voor NEFIT in support...

[Afbeelding]
Ah, ik zie het; dank. Maar je hebt dan eigenlijk dezelfde 'problematiek' (valt in de praktijk nog wel mee) van vermenging als bij een 4 pijpsaansluiting, en elke open verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
[...]

daaruit volgt dus ook mijn vraag: HOE wordt die buderus/nefit pomp gestuurd? Wordt deze gewoon 'aangezet' en regelt de pomp zelf Delta-P of flow?, of regelt de HMC deze pomp echt. Als dat laatste het geval is kan immers makkelijk voorkomen worden dat overmengining in het buffervat optreed, zolang de WP-loopt.

die pompunit heeft een regelingang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
de telegraaf schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:49:
[...]

Yep dat klopt. Ikzelf zou een tweede keer niet meer een naregeling icm warmtepomp aanschaffen, maar de vraagsteller heeft dat voor zich al beslist dus daar begin ik niet over.
klopt: ALs enige alternatief zie ik: WP zonder naregeling op alle ruimtes die niet direct door de houtkachel verwarmd worden (en die dan nog een flinke ruimte-invloed te geven), en dan op de HK-ruimte wel een naregeling plaatsen (anders wordt het daar stikheet).
Dit ongeregelde deel is echter maar een heel klein vermogen (t.o.v het totaal), en bevat o.a. de badkamer, die je in de morgen en avond lekker warm wil hebben, maar snachts en overdag rustig wat lager kunnen: Deze ruimtes continu op comfort-temperatuur laten staan gaat veel meer energie kosten (gezien dit geen modern box-huis is). We kunnen het badkamer-electra-radiatortje natuurlijk ook gewoon laten staan... maar dat was nou niet de doelstelling en is ook niet de oplossing toch?

ik denk dus ook dat het al snel éen run smorgens, en een run savonds wordt, tenzij het erg koud wordt, of de houtkachel niet gestookt wordt: in dat laatste geval zal de pomp sowieso minstens in het dagdeel altijd doorlopen.

[ Voor 6% gewijzigd door lc8 op 13-12-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:19:
[...]

daaruit volgt dus ook mijn vraag: HOE wordt die buderus/nefit pomp gestuurd? Wordt deze gewoon 'aangezet' en regelt de pomp zelf Delta-P of flow?, of regelt de HMC deze pomp echt. Als dat laatste het geval is kan immers makkelijk voorkomen worden dat overmengining in het buffervat optreed, zolang de WP-loopt.

die pompunit heeft een regelingang!
Ik heb geen idee of het een aan/uit signaal is of dat het signaal iets intelligenter is. Ik gok aan/uit.

De externe pomp zelf heeft 3 snelheid standen en per stand zijn er ook weer 3 standen;
- Verschildruk variabel
- verschildruk constant
- constante toerental

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:16
[...]

[Afbeelding]
Interessant, nooit zo bij stilgestaan. Is er een manier om de flow aan beide zijden te meten en te finetunen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JP1980 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:31:
[...]

Interessant, nooit zo bij stilgestaan. Is er een manier om de flow aan beide zijden te meten en te finetunen?
Ik heb een Dallas temperatuur sensor bij de in/uitgang van de WP en bij de in/uitgang van de Buderus. Aan de hand van die temperaturen kan ik bepalen of er een stroming is via het buffervat en welke kant op.

Als de temperatuur van buderus uit (retour CV) lager is dan de temperatuur die de WP in gaat dan is er bijmenging vanuit het buffervat. Dus dan zit je in dat scenario A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:35:
[...]

Ik heb een Dallas temperatuur sensor bij de in/uitgang van de WP en bij de in/uitgang van de Buderus. Aan de hand van die temperaturen kan ik bepalen of er een stroming is via het buffervat en welke kant op.

Als de temperatuur van buderus uit (retour CV) lager is dan de temperatuur die de WP in gaat dan is er bijmenging vanuit het buffervat. Dus dan zit je in dat scenario A.
Toch maar eens in verdiepen kan mij voorstellen dat dit wel verschil kan maken in efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
lc8 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:28:
[...]

klopt: ALs enige alternatief zie ik: WP zonder naregeling op alle ruimtes die niet direct door de houtkachel verwarmd worden (en die dan nog een flinke ruimte-invloed te geven), en dan op de HK-ruimte wel een naregeling plaatsen (anders wordt het daar stikheet).
Dit ongeregelde deel is echter maar een heel klein vermogen (t.o.v het totaal), en bevat o.a. de badkamer, die je in de morgen en avond lekker warm wil hebben, maar snachts en overdag rustig wat lager kunnen: Deze ruimtes continu op comfort-temperatuur laten staan gaat veel meer energie kosten (gezien dit geen modern box-huis is). We kunnen het badkamer-electra-radiatortje natuurlijk ook gewoon laten staan... maar dat was nou niet de doelstelling en is ook niet de oplossing toch?

ik denk dus ook dat het al snel éen run smorgens, en een run savonds wordt, tenzij het erg koud wordt, of de houtkachel niet gestookt wordt: in dat laatste geval zal de pomp sowieso minstens in het dagdeel altijd doorlopen.
's avonds even aan en 's ochtends even aan gaat met een warmtepomp niet werken, met radiatoren niet omdat de aanvoertemp veel lager is, en met vloerverwarming niet vanwege de traagheid. Ik kwam daar ook achteraf achter, vandaar dat ik die dure naregeling geen tweede keer zou kopen.
Ik zou daar nog even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
[...]

Ga ik ook eens proberen, maar ik gebruik van die digitale thermometertjes die je per 10 goedkoop bestellen kunt. Mijn Buderus is traploos regelbaar dus dat is handig. Hoewel die pompsnelheden natuurlijk voortdurend wisselen, je kunt er ook niet mee aan de gang blijven.
Dank voor de suggestie!.

[ Voor 10% gewijzigd door de telegraaf op 13-12-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
de telegraaf schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:50:
's avonds even aan en 's ochtends even aan gaat met een warmtepomp niet werken, met radiatoren niet omdat de aanvoertemp veel lager is, en met vloerverwarming niet vanwege de traagheid. Ik kwam daar ook achteraf achter, vandaar dat ik die dure naregeling geen tweede keer zou kopen.
Waarom niet met radiatoren? Kwestie van voor voldoende vermogensafgifte zorgen: bij 3 kW blijft de WP lopen immers.
ik heb het natuurlijk niet over een half uurtje... maar 3-h ofzo, 10kWh heb je zo verstookt (een kuubje gas..)

en wat is dan het alternatief?

[ Voor 13% gewijzigd door lc8 op 13-12-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
[...]

- dat was ook mijn plan (monitorring met HA).
- je zou de CV-zijdige pomp (buderus/wilo) hiermee kunnen regelen.
- dit is denk ik ook de rede dat Nefit de TC0 sensor nu op het T-stuk plaatst: als het retourwater terug loopt uit het vat naar de WP, dan zal de retourtemp oplopen EN TC0-TC3 kleiner worden en de pomp terug moduleren. Zoals ik ook vroeg: De CV-pomp aan de WP-zijde zal waarschijnlijk op vermogen van de WP meelopen om de Delta-T van de WP constant te houden.. deze loopt dan dus terug en daarmee wordt terugllopen van retourwater uit het buffer terug geregeld.
Als de WP aan zijn minimum modulatie zit is hier natuurlijk niks aan te doen: dan slaat ie effectief gewoon warmte op in het buffer: en dat is ook wat je wil (omdat ie zijn warmte kwijt moet: onvermijdelijke compromis tussen run afbreken of buffer wat doorpompen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
lc8 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:59:
[...]

Waarom niet met radiatoren? Kwestie van voor voldoende vermogensafgifte zorgen: bij 3 kW blijft de WP lopen immers.
ik heb het natuurlijk niet over een half uurtje... maar 3-h ofzo, 10kWh heb je zo verstookt (een kuubje gas..)
Voor (traditionele) radiatoren gaat je aanvoertemp al snel richting 40 graden moeten om warmte af te geven, wanneer je die dan maar een paar uurtjes aan hebt dan krijg je het niet warm. Met wp is het in de praktijk gewoon 24h stoken. Je kunt dit met je CV proberen: zet de max temp maar eens op 38 graden en kijk hoe warm je het krijgt met een run 's ochtend en eentje 's avonds.

Uiteraard zonder je situatie te kennen (maar ik heb zelf een verbouwde dus ook na-geïsoleerde boerderij) zou ik me het volgende kunnen voorstellen: alle ruimtes behalve die met de houtkachel op de warmtepomp met de gewone thermostaatknoppen, en eventueel programmeerbare knoppen in de ruimte waar je ook de houtkachel stookt.
Maar zelfs die programmeerbare knoppen kun je later aanschaffen en kijken hoe het eerst gaat met de gewone die je al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:43
lc8 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:58:
[...]

mooi.
idd zoals Bosch zei: de CT200 werkt wel met de Enviline (monoblok, dat was mij ook bevestigd).
energie monitoring hoef ik niet over die app. Eigenlijk dient ie als (klok) thermostaat only, en je kunt er handig de stooklijn op instellen (en we hebben er al eentje.. dus dat scheelt weer ). Mogelijk koop ik in de toekomst wel een 1010, omdat deze met domitica te schrijven is (en de easycontrol niet, alleen uitleesbaar)

Maar: hoe regelt de easycontrol de CV-pomp unit? moduleert hij de cv-pomp-unit naar behoefte? of is dat ook een aan-uit en staat de pomp gewoon op constant pressure ofzo?
De easycontrol regelt eigenlijk niets, geeft alleen maar ingestelde waarden door naar de rekeneenheid in de binnen unit van de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
De Eik schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:11:
[...]

De easycontrol regelt eigenlijk niets, geeft alleen maar ingestelde waarden door naar de rekeneenheid in de binnen unit van de WP.
kwestie van begrip.. maar vooruit : daarmee wordt de vraag dan: Regelt de binnenunit de CV pomp? (of is dit alleen aan/uit)?

ps.: als je een thermostaat ophangt, zeg je vaak toch wel:'deze thermostaat regelt de temperatuur'. maar technisch gezien is ie onderdeel van een regelsysteem ja.

De easycontrol kan als ruimtethermostaat gebruikt worden, waarbij deze wel ruimtetemperatuur aan de ketel doorgeeft (door/om de stookcurve bij te stellen). effectief gezien geeft dat een ruimte-regeling

[ Voor 32% gewijzigd door lc8 op 13-12-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
de telegraaf schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:10:
[...]

Voor (traditionele) radiatoren gaat je aanvoertemp al snel richting 40 graden moeten om warmte af te geven, wanneer je die dan maar een paar uurtjes aan hebt dan krijg je het niet warm. Met wp is het in de praktijk gewoon 24h stoken. Je kunt dit met je CV proberen: zet de max temp maar eens op 38 graden en kijk hoe warm je het krijgt met een run 's ochtend en eentje 's avonds.

Uiteraard zonder je situatie te kennen (maar ik heb zelf een verbouwde dus ook na-geïsoleerde boerderij) zou ik me het volgende kunnen voorstellen: alle ruimtes behalve die met de houtkachel op de warmtepomp met de gewone thermostaatknoppen, en eventueel programmeerbare knoppen in de ruimte waar je ook de houtkachel stookt.
Maar zelfs die programmeerbare knoppen kun je later aanschaffen en kijken hoe het eerst gaat met de gewone die je al hebt.
Met 40C aanvoer wordt hier voldoende warmte afgegeven (zeker met dit weer hoor). Ik heb het over een kleine nacht verlaging en dus kleine opwarming. We gaan het zien. Alternatief is dom doorstoken.. dat levert ook niet meer op.
De test met CV op 45 (minumum) graden is al gedaan. Maar mijn huidige gas-CV moduleert niet onder de ~7kW, dus het is wat lastig testen :-). je kunt het ook gewoon uitrekenen.

een electrische of 'gewone' (wax-element) thermostaatknop doet hetzelfde: naregelen. beide zijn in staat de groep/radiator dicht te zetten.

Uiteraard staat al op het plan:
- alle radiatoren voorzien van 'thermostaat'ventiel (zonder regeleing), en voetventieltje om af te sluiten en in te regelen waar nodig.
- eerst inregelen met alle thermostaatknoppen er af (alles open)
- daarna ruimteregeling.

Ik wil alleen maar begrijpen hoe de twee pompen 'geregeld'worden.
vooralsnog lijkt het er op dat de WP-zijdige CV pomp puur op wp-afgifte delta-T geregeld wordt en de CV-zijdige-pomp aan/uit, met zijn eigen Delta-P regeling actief.

dat lijkt me niet het meest slimme en misschien ook de rede dat mensen niet voor deze oplossing kiezen.

[ Voor 6% gewijzigd door lc8 op 13-12-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
de telegraaf schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:53:
[...]

Ga ik ook eens proberen, maar ik gebruik van die digitale thermometertjes die je per 10 goedkoop bestellen kunt. Mijn Buderus is traploos regelbaar dus dat is handig. Hoewel die pompsnelheden natuurlijk voortdurend wisselen, je kunt er ook niet mee aan de gang blijven.
Dank voor de suggestie!.
Via Aliexpress van die Dallas temperatuur sensoren en ESP8266 bordjes gekocht.Een setje van 8 sensoren aangesloten op een ESP8266 koste me minder dan 10 euro. Aansluiten op Home Assistant en het configureren kan zonder technische kennis. Zie ook LINK.

Zulke setjes heb ik bij de WP, verdeelunit bij WP en verdeelunit bij vloerverwarming. Kan ik daarvan alle retourtemperaturen meten.

[ Voor 7% gewijzigd door HansRemmerswaal op 13-12-2023 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
de telegraaf schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:50:
[...]

"Even" aan gaat inderdaad niet werken, maar je kon tot op zekere hoogte prima zones maar bepaalde tijd aanschakelen, en bepaalde tijd lager instellen. Mits je inderdaad het vermogen in je systeem hebt (niet alleen opwekking, ook afgifte), om van die lagere ingestelde temperatuur naar je hogere temperatuur te gaan.

Ik heb zelf boven (slaapkamers, radiatoren met 1 plaat) overdag op 15 graden staan, en in de nacht op 18. Beneden hebben we vloerverwarming, die gaat overdag op 20 en 's nachts op 19. Dat gaat prima. Alleen op hele koude dagen is het afgifte vermogen niet meer genoeg om weer op te warmen naar 20 en laat ik hem beneden de hele dag op dezelfde temperatuur staan.

Zo'n schema gaat je energie besparen (zeker in zo'n matig geisoleerd huis als de mijne). Het kost meer energie om de hele dag een ruimte op 18 graden te houden, dan dat je een gedeelte op 15 graden hebt en een gedeelte op 18. Werk zelf in de gebouwautomatisering, en het eerste wat wij altijd doen om energie te besparen als we een gebouw overnemen van een andere partij is het instellen van dit soort schema's. Het zal je verbazen hoeveel kantoorgebouwen 24 uur per dag op 20 graden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
HansRemmerswaal schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:49:
[...]

Via Aliexpress van die Dallas temperatuur sensoren en ESP8266 bordjes gekocht.Een setje van 8 sensoren aangesloten op een ESP8266 koste me minder dan 10 euro. Aansluiten op Home Assistant en het configureren kan zonder technische kennis. Zie ook LINK.

Zulke setjes heb ik bij de WP, verdeelunit bij WP en verdeelunit bij vloerverwarming. Kan ik daarvan alle retourtemperaturen meten.
goeie tip.
de EMS gateway van BBQKees heeft overigens ook al de optie om wat extra sensoren toe te voegen (zonder esp bordje.. dat zit er immers al in :-) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
HansRemmerswaal schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:49:
[...]

@HansRemmerswaal Hans, weet jij hoe de Buderus pomp aangesloten zit op de HMC van de binnenunit? Is dit alleen een 230V aansluiting? (en dus alleen aan-uit... Pomp regelt zijn eigen ding: met delta-P-var setting bijv) of is er ook een stuurkabel waarmee de Enviline binnenunit de pompsnelheid/drup oid stuurt? Die wilo-pomp (in die buderus module) heeft immers ook een pwm/analoog sturing mogelijkheid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
De Buderus is aangesloten met één kabel op de PC1 aansluiting van de binnenunit. Het lijkt mij dat dit dan alleen maar aan/uit is en dat er 230V uit die PC1 aansluiting komt. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat dit gecombineerd wordt met een PWM signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
HansRemmerswaal schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:12:
De Buderus is aangesloten met één kabel op de PC1 aansluiting van de binnenunit. Het lijkt mij dat dit dan alleen maar aan/uit is en dat er 230V uit die PC1 aansluiting komt. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat dit gecombineerd wordt met een PWM signaal.
thanks. die ene kabel (PC1) is aarding, N, en geschakelde Fase (volgens schema HC100). dus idd aan-uit niks anders. Als er geen andere kabel is dan is er dus idd geen sturing van de pomp vanuit de unit, anders dan volledig uit als er langdurig geen warmtebehoefte is. Merkwaardig dat in the installatieschema een dotted-control line getekend wordt. Niet heel fraai vind ik maar goed te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Nog een hele andere vraag hierzo:

Nefit levert een ombouw kast voor de buitenunit van de Enviline monoblock: ter bescherming/geluid.
Is dat wat? of kan ik beter zelf een afdakje timmeren :-)

wat ik niet zo begrijp is dat dit ding de hele unit lijkt af te dekken: heeft dat niet enorm invloed op de airflow?
heeft er iemand een installatie-foto? ik kan alleen voorbeeldplaatjes vinden.

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images/P2307121151049786373_zoom.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzfDk5OTN8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvcHJvZHVjdC93c3Byb2R1Y3QvaDliL2hmMy85MDg3MDE5NjE0MjM4LmpwZ3w5OGQ3NDc1OGY2MjVmYmU2ZjJkYWVmYWMwZDkwMmY1ZDJmMWEwMTE5OWFhMDZiMTFmMjAxNmYwY2U2ZmNkZjFh

[ Voor 44% gewijzigd door lc8 op 13-12-2023 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
lc8 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:06:
Nog een hele andere vraag hierzo:

Nefit levert een ombouw kast voor de buitenunit van de Enviline monoblock: ter bescherming/geluid.
Is dat wat? of kan ik beter zelf een afdakje timmeren :-)

wat ik niet zo begrijp is dat dit ding de hele unit lijkt af te dekken: heeft dat niet enorm invloed op de airflow?
heeft er iemand een installatie-foto? ik kan alleen voorbeeldplaatjes vinden.

[Afbeelding]
Deze dekt alleen de bekabeling af onderin zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z86EnNX7kzmFXzKd-zOi3wXfG8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEEi20zvSg6kX9AezstXLsFw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
@JP1980 aha, super dank.. kon me het al niet voorstellen hoe dat ding de unit moest afdekken . maar zonder schaal of voorbeeld is het moeilijk in te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 13-12-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
lc8 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:29:
@JP1980 aha, super dank.. kon me het al niet voorstellen hoe dat ding de unit moest afdekken . maar zonder schaal of voorbeeld is het moeilijk in te zien.
Als je echt iets zoekt voor het geluid van een nefit monoblock dan verkopen ze volgens mij deze voor de voor en achterkant. Heb ze echter nog nooit in het echt gezien:
https://rensa.nl/Product/0DP6293
https://rensa.nl/Product/0DP6291

Ze zijn ook echt achterlijk duur.

• lammersch
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-01-2024
Allereerst: top dat er zo'n gedetailleerd forum is over zo iets specifieks. Ik heb al een hoop geleerd!

Hier sinds bijna 4 weken een Nefit Enviline Hybrid Split A/W 7.0 met daarnaast een oude Nefit HR ketel. Met de tips op dit forum heb ik de stooklijn wel vrij goed in kunnen stellen: het is nu met elke buitentemperatuur (die we gezien hebben afgelopen weken) de goede temperatuur binnen. Ik heb er HA met een BBQKees EMS bus aan hangen.

Met een buitentemperatuur tot ongeveer 6°C krijg ik mooie vlakke runs. Daarboven wordt het heuvelachtig. Heeft iemand tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFoDIo37ymVhE53_PclDq3L83tA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSQMFRbVPi5ODM1hMiyskMkD.png?f=fotoalbum_large

• Jonathan S
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-01 09:02
Dag Lammersch e.a,

Zelfde ervaring, onder de ca 7 a 8 graden continu aan, er boven gaat de wp soms uit. Op advies hier, heb ik de hysteresis wat hoger gezet van 150 naar 200. Daarmee kreeg ik langere runs maar helemaal voorkomen dat hij uitschakelt bij hogere T kan ik niet.
Als ik de hysteresis nog hoger zet dan ga ik temperatuur verschillen merken, omdat de tijd dat hij uitstaat ook langer wordt. kwestie van uitproberen.
Ik heb overigens ook de stiltestand altijd aan staan.
T3/T0 staat op 8 (radiatoren).

Andere vraag: wat voor themostaat heb je. (ik had nl vorig jaar een oude themostaat die aan/uit zette, daarmee kapt die steeds de run af als de gewenste T gehaald wordt, met een betere themostaat is dat gelukkig opgelost).

• lammersch
Jonathan S schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:52:
...Op advies hier, heb ik de hysteresis wat hoger gezet van 150 naar 200. Daarmee kreeg ik langere runs maar helemaal voorkomen dat hij uitschakelt bij hogere T kan ik niet.
Als ik de hysteresis nog hoger zet dan ga ik temperatuur verschillen merken, omdat de tijd dat hij uitstaat ook langer wordt. kwestie van uitproberen.
Ik heb overigens ook de stiltestand altijd aan staan.
T3/T0 staat op 8 (radiatoren).

Andere vraag: wat voor themostaat heb je. (ik had nl vorig jaar een oude themostaat die aan/uit zette, daarmee kapt die steeds de run af als de gewenste T gehaald wordt, met een betere themostaat is dat gelukkig opgelost).
Thanks! @Jonathan S
Zojuist de hysteresis op 200 gezet, eens kijken wat dat doet. Temperatuur in de woonkamer is vrijwel vlak, dus daar zit nog wel ruimte denk ik.
Stiltestand staat hier ook aan, maar dat beperkt alleen het maximale vermogen.
T3/T0 staat hier inmiddels op 6.5 met hele oude radiatoren (dikwandig met heel veel water)
Thermostaat is de simpele RC100H van Nefit, die doet niks behalve de stooklijn verschuiven, volgens mij.

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:06
lammersch schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:59:
Allereerst: top dat er zo'n gedetailleerd forum is over zo iets specifieks. Ik heb al een hoop geleerd!

Hier sinds bijna 4 weken een Nefit Enviline Hybrid Split A/W 7.0 met daarnaast een oude Nefit HR ketel. Met de tips op dit forum heb ik de stooklijn wel vrij goed in kunnen stellen: het is nu met elke buitentemperatuur (die we gezien hebben afgelopen weken) de goede temperatuur binnen. Ik heb er HA met een BBQKees EMS bus aan hangen.

Met een buitentemperatuur tot ongeveer 6°C krijg ik mooie vlakke runs. Daarboven wordt het heuvelachtig. Heeft iemand tips?
[Afbeelding]
welkom.
Ik heb ook zo'n systeem, en het ziet allemaal best bekend uit, ik heb er nog niet de gouden tip gevonden.
Boven de 6°C is het idd pendelen, aan/uit, overshoot, niet bijzonder mooi. Misschien interessant om nog het (afgegeven) vermogen erbij te zetten. Ik vermoed start op max vermogen en dan te laat terugmoduleren, waardoor die dan uit gaat.
En onder de 6°C zie ik ook nog heuvels, maar dan blijft die tenminste aan. Al zal je daar ook nog best schommelingen zien in het vermogen, ipv dat die een passend vermogen vind.
Me valt nog op dat voor en na 23uur de runs een best andere vorm hebben. Komt dat alleen door de lagere buitentemperatuur?
Gebruik je stille modus? Zou je boven zeg maar 8°C kunnen proberen.
En/of evtl. wat @Jonathan S schrijft, hysterese hoger. Maar niet te hoog, want dan wordt het koud tussendoor.
Defrost rond de 5°C, kan gebeuren.

Ik had gisteren weer een techniek specialist van Nefit aan de lijn, omdat ik soms defrosts boven de 10°C heb en niet blij ben met de modulatie. Defrosts op zo'n temperatuur kan, zei die, verder niet spannend op zich. En met die overshoots en geen passend vermogen vinden, dat zal wel aan het afgiftesysteem liggen en verder is een wp een traag systeem. Maar hij wil zich er nog even in verdiepen.
Is er een manier van uitsluiten dat het aan het systeem ligt? Ik dacht aan altijd wat radiatoren open, geen naregeling, geen buffervat, bypass dicht. Vergeet ik nog iets? De specialist had het nog over pomp snelheid en dat de pomp niet voldoende energie weg kan pompen, als ik het goed begreep. Ik heb alleen de interne pomp, en of TC3/TC0 nou op 10 of 5 staat, aan de 100% komt die niet, en de overshoots en geen passend vermogen zijn er (bijna) altijd.
Maakt het uit dat de wp op de onderste verdieping staat en er 2 verdiepingen boven zijn?

Misschien kunnen we allemaal blijven zeuren bij de installateur en Nefit, ik stel me voor dat er met een software update een regeling zou kunnen komen zoals "moduleer omlaag zodra aanvoerstreeftemperatuur (bijna) is bereikt, maar niet (veel) verder omlaag als nodig."
Misschien zit zoiets er al in, maar het werkt hier helaas bijna nooit, en ik weet niet waarom.
@Fullpower had ooit iets over de werking van de EEV. Misschien dat die in de weg staat?
Fullpower schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:40:

maar daar heb ik helaas geen verstand van of inzicht.

• hackbard
lammersch schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:39:
[...]
Stiltestand staat hier ook aan, maar dat beperkt alleen het maximale vermogen.
Klopt. Een beetje langer denk ik wordt de run er wel mee. De hoogste temperatuur wordt wat langzamer en later bereikt.

• lammersch
hackbard schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:40:
[...]
...Ik heb ook zo'n systeem, en het ziet allemaal best bekend uit, ik heb er nog niet de gouden tip gevonden.
Boven de 6°C is het idd pendelen, aan/uit, overshoot, niet bijzonder mooi. Misschien interessant om nog het (afgegeven) vermogen erbij te zetten. Ik vermoed start op max vermogen en dan te laat terugmoduleren, waardoor die dan uit gaat.
En onder de 6°C zie ik ook nog heuvels, maar dan blijft die tenminste aan. Al zal je daar ook nog best schommelingen zien in het vermogen, ipv dat die een passend vermogen vind.
Dank! @hackbard
Vernogen is na de eerste piek redelijk vlak inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vfEllktb9FHh94XN75DDLOXZBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/khpheTVn1TACA8QO79ec2CLQ.png?f=fotoalbum_large
Me valt nog op dat voor en na 23uur de runs een best andere vorm hebben. Komt dat alleen door de lagere buitentemperatuur?
En/of evtl. wat @Jonathan S schrijft, hysterese hoger. Maar niet te hoog, want dan wordt het koud tussendoor.
Ja, buitentemperatuur (en daarmee streeftemperatuur) is toch wel de oorzaak. HIj hoeft overigens van mij niet de hele tijd aan, maar het lijkt erop dat 'ie in de redelijk korte runs niet goed kan moduleren.
En met die overshoots en geen passend vermogen vinden, dat zal wel aan het afgiftesysteem liggen en verder is een wp een traag systeem. Maar hij wil zich er nog even in verdiepen.
Is er een manier van uitsluiten dat het aan het systeem ligt? Ik dacht aan altijd wat radiatoren open, geen naregeling, geen buffervat, bypass dicht. Vergeet ik nog iets? De specialist had het nog over pomp snelheid en dat de pomp niet voldoende energie weg kan pompen, als ik het goed begreep. Ik heb alleen de interne pomp, en of TC3/TC0 nou op 10 of 5 staat, aan de 100% komt die niet, en de overshoots en geen passend vermogen zijn er (bijna) altijd.
Dat vroeg ik mij ook zo'n beetje af! Ik kan wel de % circulatiepomp vinden, maar volgens mij is dat (bij een split) de koelvloeistof en niet het water in de radiator. Ik ben erg benieuwd naar de 'flow' in de radiatoren, want die bepaald lineair eigenlijk het vermogen als ik goed heb opgelet. De delta T is immers constant, en het vermogen wil je constant hebben, dus wil de flow eventueel wat varieren. Is er een manier om de flow te meten/weten?

• Jonathan S
wat ik begrijp bepaalt de delta T het afgegeven vermogen en helpt de pomp om de juiste delta T te bereiken...

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:55
[...]

welkom.
Ik heb ook zo'n systeem, en het ziet allemaal best bekend uit, ik heb er nog niet de gouden tip gevonden.

Ik had gisteren weer een techniek specialist van Nefit aan de lijn, omdat ik soms defrosts boven de 10°C heb en niet blij ben met de modulatie. Defrosts op zo'n temperatuur kan, zei die, verder niet spannend op zich. En met die overshoots en geen passend vermogen vinden, dat zal wel aan het afgiftesysteem liggen en verder is een wp een traag systeem. Maar hij wil zich er nog even in verdiepen.
Maakt het uit dat de wp op de onderste verdieping staat en er 2 verdiepingen boven zijn?

Misschien kunnen we allemaal blijven zeuren bij de installateur en Nefit, ik stel me voor dat er met een software update een regeling zou kunnen komen zoals "moduleer omlaag zodra aanvoerstreeftemperatuur (bijna) is bereikt, maar niet (veel) verder omlaag als nodig."
Misschien zit zoiets er al in, maar het werkt hier helaas bijna nooit, en ik weet niet waarom.
@Fullpower had ooit iets over de werking van de EEV. Misschien dat die in de weg staat?
Fullpower schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:40:

maar daar heb ik helaas geen verstand van of inzicht.
Zijn je radiatoren waterzijdig ingeregeld ?
En omdat je geen buffervat hebt en ook geen boderus pomp
Kun je de Tc3-tc0 op 3,5 of zelfs wel op 3 zetten
Want radiatoren met veel flow (doorstroming cv water radiator)
Is je DeltaT ook ongeveer 3 tot 3,5
Dus probeer je radiatoren eens in te regelen op 3 graden verschil tussen aanvoer en retour ( DeltaT )
En pas op dat verschil van je radiatoren de Tc3-tc0 aan
Dan denk ik dat je warmtepomp beter gaat lopen :)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• hackbard
lammersch schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:50:
[...]

Dank! @hackbard
[Afbeelding]
daar ben ik dan jalours. Dat gebeurt hier bijna nooit.
Wel interessant of die ook constant een iets hoger vermogen kan doen met kouder weer. Nu lijkt het bijna gewoon het minimum vermogen. Gelukstreffer?

En, je heb om 23uur stille modus aangezet. Ik dacht toen werd het kouder, ik zou het andersom doen, met warmer weer stil, en dan is er zelfs een min. temp. instelling waaronder die stille modus dan automatisch uit gaat.
[...]

Dat vroeg ik mij ook zo'n beetje af! Ik kan wel de % circulatiepomp vinden, maar volgens mij is dat (bij een split) de koelvloeistof en niet het water in de radiator.
ik dacht van wel. Als die met een defrost op 100% staat, hoor ik wel wat geruis in de radiatoren.
Er is een direct verband met de TC3/TC0 instelling. Als dT te hoog, gaat de pomp harder.
Wat de circulatiepomp in het gas circuit doet, weet ik niet.
Ik ben erg benieuwd naar de 'flow' in de radiatoren, want die bepaald lineair eigenlijk het vermogen als ik goed heb opgelet. De delta T is immers constant, en het vermogen wil je constant hebben, dus wil de flow eventueel wat varieren. Is er een manier om de flow te meten/weten?
goeie vraag, kan vast maar weet ik niet. Soms vraag ik me af of de wp zelf zo'n berekening doet.
Helaas is hier de dT alles behalve constant vanwege de schommelingen in het vermogen van de wp.
(ik heb op ha een template sensor aangemaakt die de dT aangeeft. Dan is het verband TC3/TC0 instelling-circulatie pomp speed en daadwerkelijke dT mooi te zien)

• hackbard
Willem senior schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:26:
[...]

Zijn je radiatoren waterzijdig ingeregeld ?
En omdat je geen buffervat hebt en ook geen boderus pomp
Kun je de Tc3-tc0 op 3,5 of zelfs wel op 3 zetten
Want radiatoren met veel flow (doorstroming cv water radiator)
Is je DeltaT ook ongeveer 3 tot 3,5
Dus probeer je radiatoren eens in te regelen op 3 graden verschil tussen aanvoer en retour ( DeltaT )
En pas op dat verschil van je radiatoren de Tc3-tc0 aan
Dan denk ik dat je warmtepomp beter gaat lopen :)
dank! Ga ik nog eens mee aan de slag.
Omdat advies 8K is dacht ik laatst dat dat niet helpt. Met 4K bijvoorbeeld zag ik nog geen echte verbetering van de modulatie.
Dat waterzijdig inregelen is zo'n ding hier. De meeste radiatoren hebben de knoppen daarvoor niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:28:
[...]

daar ben ik dan jalours. Dat gebeurt hier bijna nooit.
Wel interessant of die ook constant een iets hoger vermogen kan doen met kouder weer. Nu lijkt het bijna gewoon het minimum vermogen. Gelukstreffer?
Ik heb al mijn radiatoren nu zo afgesteld dat ze allemaal ongeveer dezelfde retourtemperatuur hebben, hierbij ging de flow in een aantal radiatoren omhoog zodat ik de design radiator in de badkamer meer kon afknijpen. Bij de design radiator bij mij komt de retour temperatuur veel te hoog terug. Het uiteindelijk resultaat is dat de flow beter is geworden, minder flow via het buffervat, en de totale retour temperatuur is iets lager geworden.

Ik zie nu wat vaker runs zoals hieronder, mooi strak. Niet meer een of twee keer per jaar maar iets vaker...
Maar zoals in onderstaande grafiek is te zien kan het een paar uur later weer anders zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMW-xkmMZr1aulwkmbfrcbd-d7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TQdZltSOsfJG2cLpt5067zu.jpg?f=fotoalbum_large

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:35:
[...]

Dat waterzijdig inregelen is zo'n ding hier. De meeste radiatoren hebben de knoppen daarvoor niet eens.
Zit er geen radiatorkraan of voetventiel op die je kunt instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:35:
[...]

dank! Ga ik nog eens mee aan de slag.
Omdat advies 8K is dacht ik laatst dat dat niet helpt. Met 4K bijvoorbeeld zag ik nog geen echte verbetering van de modulatie.
Met de Danfoss Installer app bevoorbeeld
Kun je het vermogen van een radiator zien
Aan de hand van het DeltaT verschil en de grote van de radiator
Dan kun je uitrekenen welk vermogen je kwijt kunt in je systeem
Als de compressor output op bevoorbeeld 3 kw staat is dat dus 3000W
Wat je kwijt moet in je systeem opdat moment
En Nefit adviseert 7K verschil met radiatoren
Maar dat ligt per systeem verschillend
Ik heb de radiatoren hier ook op een DeltaT van 3 ingeregeld en nu loopt de warmtepomp ook beter :*)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• Willem senior
Plaatje van vandaag wel met nachtverlaging van 1 graad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9AIHa4d3EqdVI2u_DLdd4tRmdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAJFanCFu3LFqXeHrYwGhKDd.jpg?f=fotoalbum_large

• lammersch
Willem senior schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:52:
[...]
Ik heb de radiatoren hier ook op een DeltaT van 3 ingeregeld en nu loopt de warmtepomp ook beter :*)
Wat is het "probleem" van een te lage Delta T? Ik bedoel: wat zie je dan? Wordt het dan niet/te langzaam warm?

Als ik het goed begrepen heb, zie je bij een te hoge Delta T dat hij over de doeltemperatuur heen schiet (toch?)

Ik ga anders stapsgewijs de Delta T verlagen lagen tot het "probleem" zich manifesteert.

• Willem senior
lammersch schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:06:
[...]

Wat is het "probleem" van een te lage Delta T? Ik bedoel: wat zie je dan? Wordt het dan niet/te langzaam warm?

Als ik het goed begrepen heb, zie je bij een te hoge Delta T dat hij over de doeltemperatuur heen schiet (toch?)

Ik ga anders stapsgewijs de Delta T verlagen lagen tot het "probleem" zich manifesteert.
Een warmtepomp houd van veel flow
Door veel flow in je systeem wordt de DeltaT ook kleiner
En kleine DeltaT met veel flow is ook meer warmte afgifte
Dat zijn alleen maar plus punten voor de warmtepomp
Alleen blijft wel het cv systeem de bepalende factor in dit verhaal
Want dunne leidingen geven geluidsoverlast
En te weinig afgifte dan gaat de aanvoer sneller over zijn aanvoerstreeftemperatuur
Met weinig afgifte kun je de stooklijn hoger instellen om dat dan weer te compenseren

[ Voor 4% gewijzigd door Willem senior op 14-12-2023 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:47:
[...]

Zit er geen radiatorkraan of voetventiel op die je kunt instellen?
thermostaatkranen overall, geen voetventielen. Kom er net achter dat de thermostaatkranen ook van binnen instelbaar zijn! Kijken of daar wat te verbeteren valt.

• jaapzb
  • Niet online
lammersch schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:50:
[...]

Dank! @hackbard
[Afbeelding]

[...]

Ja, buitentemperatuur (en daarmee streeftemperatuur) is toch wel de oorzaak. HIj hoeft overigens van mij niet de hele tijd aan, maar het lijkt erop dat 'ie in de redelijk korte runs niet goed kan moduleren.
Als ik die grafiek goed lees dan moduleert je WP helemaal terug naar zijn laagste vermogen, maar loopt toch de aanvoertemperatuur nog op. Dat is dan een kwestie van dat hij zijn warmte niet kwijt kan in het afgiftesysteem.

Wat je kan proberen is met die hogere temperaturen de stille modus aanzetten, misschien dat de WP dan nog wat lager terugmoduleerd en je dan wel het gemaakte vermogen kwijt kan in je afgiftesysteem. Ik zet zelf bij 10+ graden buiten de stille modus aan. Heb het idee dat de WP dan ook rustiger draait.

En wat eerder gezegd is je kan je hysterese aanpassen dat hij wat langer doet om weer aan te gaan. Dan koelt je huis wat verder af voordat de WP weer aan gaat en kan je WP het gemaakte vermogen misschien wel kwijt kan in het huis (er is immers meer warmte nodig om je huis weer op te warmen).

[ Voor 3% gewijzigd door jaapzb op 14-12-2023 14:33 ]

• HansRemmerswaal
lammersch schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:06:
[...]

Als je tijd hebt even dit filmpje kijken bij het onderstaande topic, daarin wordt uitgelegd waarom een WP graag een lager delta T heeft.

8.7 Welke delta T over radiatoren en vloerverwarming?
YouTube: Heating Simulator John Cantor

[ Voor 6% gewijzigd door HansRemmerswaal op 14-12-2023 14:36 ]

• lammersch
jaapzb schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:32:
[...]

Als ik die grafiek goed lees dan moduleert je WP helemaal terug naar zijn laagste vermogen, maar loopt toch de aanvoertemperatuur nog op. Dat is dan een kwestie van dat hij zijn warmte niet kwijt kan in het afgiftesysteem.
Aangezien je de Delta T instelt, ga ik er vanuit dat hij dan de flow maximaliseert? Ik zit dus bij hogere buitentemperaturen (en lage afgiftetemperatuur) aan de maximale warmteafgifte van mijn systeem? Dan zou een hogere Delta T moeten helpen, toch? Of een hogere voettemperatuur van de stooklijn, maar dan wordt het ook te warm binnen.
Wat je kan proberen is met die hogere temperaturen de stille modus aanzetten, misschien dat de WP dan nog wat lager terugmoduleerd en je dan wel het gemaakte vermogen kwijt kan in je afgiftesysteem. Ik zet zelf bij 10+ graden buiten de stille modus aan. Heb het idee dat de WP dan ook rustiger draait.
Bij mij staat hij altijd aan (tot -10 uit mijn hoofd). Geeft verder geen problemen, volgens mij.
En wat eerder gezegd is je kan je hysterese aanpassen dat hij wat langer doet om weer aan te gaan. Dan koelt je huis wat verder af voordat de WP weer aan gaat en kan je WP het gemaakte vermogen misschien wel kwijt kan in het huis (er is immers meer warmte nodig om je huis weer op te warmen).
Dat heb ik nu gedaan. Even rustig afwachten wat dat doet...

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 07:07
Ik merk iets vreemds, ik heb de thermostaat binnen ingesteld op 20,5 graden, en omdat het niet warmer werd als 19,5 ben ik het voet/eindpunt iets hoger gaan zetten. Na het instellen krijg ik de melding: HP geoptimaliseerd met ingestelde temperatuur op 20gr Celcius. Zie afbeelding hieronder.
En bij temperatuurinstellingen staat geoptimaliseerd gebruik 20 gr.

Kamerinvloed staat op 1K

In mijn beleving zou dan de temperatuurinstelling geoptimaliseerd ook op 20,5 moeten staan want de kamerinvloed staat toch aan?

Wat zie ik over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bt0k5FBCMK9axjV_dEC1TjTtskk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSKuK6ZLo2h7eHv93TVqVx7y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbgTJPaugnXaiPBwovl4jIjiV7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgVzfLyuGZx8b2yeg1PwH2YO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Iga0tPKdXRrD19mMMX3enDAq3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsQSZsBxRpMfqsHT75Xi6FdQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctsaV77N9uwQBCdUxnftK8MvwAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVBO84qm96UZjcoVoIRCpVcD.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

• P-twin
Erg mooi om te zien dat door dit forum en alle tips over voet-eindpunt en Delta-T ons verbruik enorm is gedaald, mooie lange runs en bijna de helft minder stroomverbruik.
De compressorspeed delen door 10, foutje husdata.

Ben overigens nog niet helemaal tevreden, want de run zou vlakker mogen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTjCnwTT4K7z3dyalqZzBNKXWCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b1EaU1GuRjLN9WQ9pvUPlhAs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door P-twin op 14-12-2023 16:44 ]

• Willem senior
Zo te zien doet de instelling max compressor vermogen niks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKC45Imjs4c0ZKy1k2XzadSyMqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qjh9CSsGViV5Ei9o1gdwIILI.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien dat het bij een monoblock wel werkt
Of Misschien moet de warmtepomp eerst uitgaan om de nieuwe instelling te gebruiken
Maar dat kan ik morgen pas zien
Wel jammer dat je sommige sensors verliest als je het bbqkees kastje update
Ben de halve Middag bezig geweest om de automatiseringen aan te passen :'(

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Van welke versie naar welke versie ben je gegaan? En raakte je alleen de Dallas sensoren kwijt of ook de Nefit eigen sensoren?

Wel jammer dat de compressor begrenzing niet lijkt te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
master1104 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:41:
Van welke versie naar welke versie ben je gegaan? En raakte je alleen de Dallas sensoren kwijt of ook de Nefit eigen sensoren?

De Dallas sensoren direct aangesloten op de BBQKees hebben een andere naam gekregen.
Verder is er opgeschoond en zijn dubbele sensoren zoveel mogelijk verwijderd.

Elke sensor kost geheugen in de BBQKees en die loopt soms tegen de grenzen van geheugengebruik aan. Als je kijkt naar de uptime dan zie je dat deze zo af en toe opnieuw opstart hierdoor. In de BBQKees kun je sensoren die je niet gebruikt uitsluiten, dan bespaar je veel geheugen en is de BBQKees stabieler.

Eind januari komt er een nieuwe versie uit met veel meer geheugen, dus als je er nu een wilt kopen dan kun je beter nog even wachten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
master1104 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:41:

Ik draaide op versie 3.6.4 dev 11
En nu gegaan naar 3.6.5 dev 4
De Dallas sensors bleven werken dat was het probleem niet
Maar de heatingon sensor en die voor cooling was ook weg
En die lieten zien dat de warmtepomp draait of uit is
Nu is er een andere sensor gekomen namelijk binary_sensor.pump_heat_circuit en ook zo een voor cooling
Met die sensors schakel ik zelf de boderus pomp aan en uit
En ook een paar radiator ventilatoren
Dus dat moest ik fixen in Home Assistant en in de automations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:31
Met huidige zachtere temperaturen heeft de WP moeite om lange runs te draaien. Temperatuur in huis blijft wel stabiel. Zal de settings nog verder aanpassen nut hebben? Ik zou niet weten wat er nog aangepast kan worden zonder dat de temperatuur binnen zich gaat misdragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Htoxx_Viuo6rsw1iA4YiM-xtfuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3fFbcrttdw7P7z4I2x9LFCs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Matadores schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:20:
Met huidige zachtere temperaturen heeft de WP moeite om lange runs te draaien. Temperatuur in huis blijft wel stabiel. Zal de settings nog verder aanpassen nut hebben? Ik zou niet weten wat er nog aangepast kan worden zonder dat de temperatuur binnen zich gaat misdragen.

[Afbeelding]
Ik heb nu ook meerdere korte runs per dag en de temperatuur is stabiel rond de 20 graden zonder kamerinvloed. Lange runs is geen must...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Matadores schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:20:

[Afbeelding]
Dat is bij sommige normaal met hoge temperaturen buiten
Hier vanaf een graad of 5 / 6 buiten dan krijg ik pas langere runs
Nu krijg ik langere runs door Nachtverlaging en door de ruimteinvloed uit te zetten
Dus dat zou je ook kunnen gaan proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
Klopt, de ruimteinvloed had ik gisteren ook al uitgezet 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammersch
HansRemmerswaal schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:35:
[...]
Als je tijd hebt even dit filmpje kijken bij het onderstaande topic, daarin wordt uitgelegd waarom een WP graag een lager delta T heeft.

8.7 Welke delta T over radiatoren en vloerverwarming?
YouTube: Heating Simulator John Cantor
Thanks @HansRemmerswaal. Ik begrijp het principe, denk ik. Ik snap ook waarom je het liefst een lage Delta T hebt, maar waarom zetten we dan niet allemaal de Delta T op 3°C? Ofwel, wat is de keerzijde van een lage Delta T en hoe zie je dat in je grafieken? Omgekeerd ook: wat zie je als je Delta T te hoog staat?

Mijn huidige theorie (schieten maar):
  • Delta T is een instelling en dus daarna (zo goed als) constant
  • Vermogen is variabel naar aanvoertemperatuur, maar wil je zo constant (en laag) mogelijk
  • Flow wil je maximaal, want dat kost weinig energie en levert het meeste afgifte op
  • Je systeem wordt beperkt door flow: je zit op een bepaald moment aan het maximum(?)
  • Delta T moet je dus instellen op de max flow. Maar wat is die? Hoe herken je de grenzen?
Aanvulling: ik zie nu inderdaad dat mijn warmtepomp gewoon niet lager kan dan 3.1kW (output) en dat dan de temperatuur nog steeds boven de streeftemperatuur komt. De retour is dus te hoog(?) afgifte te weinig, dus: delta T omhoog?

[ Voor 7% gewijzigd door lammersch op 15-12-2023 09:06 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
Ik lees overal dat radiatoren een delta T van ca 8 nodig hebben.Een van de nadelen van lagere T en dus flow is lawaai in de buizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Laatst online: 15:52
lammersch schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:58:
[...]

...

Aanvulling: ik zie nu inderdaad dat mijn warmtepomp gewoon niet lager kan dan 3.1kW (output) en dat dan de temperatuur nog steeds boven de streeftemperatuur komt. De retour is dus te hoog(?) afgifte te weinig, dus: delta T omhoog?
Als je huis minder dan 3.1 kW nodig heeft maakt de afgifte (flow en delta T) niet uit. Of je huis warmt op, of de warmtepomp schakelt af en toe uit.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Laatst online: 15:52
...

[ Voor 97% gewijzigd door ZonnigY op 15-12-2023 09:45 . Reden: Foute qoute ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammersch
ZonnigY schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:09:
[...]

Als je huis minder dan 3.1 kW nodig heeft maakt de afgifte (flow en delta T) niet uit. Of je huis warmt op, of de warmtepomp schakelt af en toe uit.
Ja, dat zie ook wel zo. Op een bepaalde buitentemperatuur zul je toch tegen de ondergrens aan lopen van het vermogen.

Even ter illustratie: hieronder het (logische) effect van nachtverlaging. Hij is in de korte runs na de piek toch redelijk vlak. Maar die temperaturen, tja...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kn4bIkaJm_VZcXnwRP2UKHMMT6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZk0nmM8ny8moLgG7tOVJxDn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
[...]

Thanks @HansRemmerswaal. Ik begrijp het principe, denk ik. Ik snap ook waarom je het liefst een lage Delta T hebt, maar waarom zetten we dan niet allemaal de Delta T op 3°C? Ofwel, wat is de keerzijde van een lage Delta T en hoe zie je dat in je grafieken? Omgekeerd ook: wat zie je als je Delta T te hoog staat?

• Vermogen is variabel naar aanvoertemperatuur, maar wil je zo constant (en laag) mogelijk
  • Flow wil je maximaal, want dat kost weinig energie en levert het meeste afgifte op
  • Je systeem wordt beperkt door flow: je zit op een bepaald moment aan het maximum(?)
  • Delta T moet je dus instellen op de max flow. Maar wat is die? Hoe herken je de grenzen?
Als je een buffervat hebt in je systeem dan kun je met de Tc3-tc0 instelling
Proberen om de flow gelijk te krijgen met de boderus pomp
De interne pomp staat ook op automatisch in die instellingen
Zodat die na een bepaalde tijd
ik denk na de opstart dat deze stabiel komt en dan niet meer naar de Tc3-tc0 instelling kijkt
Want tijdens het draaien zie ik nooit dat die instelling gehaald wordt
Wel bij het opstarten dan wordt ongeveer de Tc3-tc0 instelling 5 tot 10 minuten vast gehouden
Zonder buffervat in je systeem zal de interne pomp wel waarschijnlijk regelen op de Tc3-tc0 instelling
Maar dat weet iemand anders wel ( ik heb zelf ook een buffervat dus kan dat niet testen )
Maar als je de pompen bijna gelijk krijgt dan doet het buffervat dus eigenlijk niks
En zou dan dus verwijderd kunnen worden
Hier is het buffervat Nu ongeveer gelijk met de retour temperatuur
Zie plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6t1FK01-FLqeU8VCwZGc-AYwWow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdQbdjwfulq5h2wWNFVdr5T5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Jonathan S schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:06:
Ik lees overal dat radiatoren een delta T van ca 8 nodig hebben.Een van de nadelen van lagere T en dus flow is lawaai in de buizen?
Bij een warmtepomp wil je een kleine DeltaT
8 is al te veel
5 of minder is beter houd wel in dat je meer afgifte krijgt (aanvoer temperatuur kan lager ingesteld worden)
Is goed voor de Cop en verbruikt minder stroom
Nadeel kan zijn dat je dan geluid in je leidingen/radiatoren krijgt
En daar moet je per systeem naar gaan kijken en op inregelen
Soms 1 radiator vol open (de verste weg ) kan bevoorbeeld het probleem van geluid ergens anders oplossen :)
Maar dat is dus uitproberen
Veel testen totdat je tevreden bent :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Willem senior schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:51:
[...]

ik denk na de opstart dat deze stabiel komt en dan niet meer naar de Tc3-tc0 instelling kijkt
Dat denk ik niet, ik denk dat er een simpel PID-regelaartje zit op die pomp in de WP, en dat hij continu probeert de TC3/TC0 instelling te halen. Ik log zelf namelijk de delta T tussen TC3/TC0 en ik zie wel degelijk dat bij veranderingen daarin de pomp op en af toert gedurende de hele run.

Lijkt me vanuit een regeltechnisch perspectief ook het logischt dat hij niet zomaar stopt met het regelen van die pomp.

Was het bij jou niet zo dat hij de pomp helemaal aftoert en het hem dan nog niet lukt om dat verschil te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Zie de regeling van een run gisteren. Blauwe lijn is de delta T TC3/TC0 en de zwarte lijn is de pompsnelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rI6mFPNaGhQmFUtN3pBnpAL9lTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Td0M5DPgSSNIfns5whMgy2Hw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
[...]

Eens met je theorie. Ik heb de delta daarom ook op 3 en 3.7 graden staan (afhankelijk van T buiten). Je herkent de grens door leidingen die lawaai gaan maken en in mijn geval door een pomp die structureel boven de 60% ging lopen. Gevoelsmatig moet de CV pomp wat marge houden om op te kunnen toeren en dat was bij mij bij bovenstaande delta T setting. Geen buffervat en alles op vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
jaapzb schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:20:
[...]

Dat denk ik niet, ik denk dat er een simpel PID-regelaartje zit op die pomp in de WP, en dat hij continu probeert de TC3/TC0 instelling te halen. Ik log zelf namelijk de delta T tussen TC3/TC0 en ik zie wel degelijk dat bij veranderingen daarin de pomp op en af toert gedurende de hele run.

Lijkt me vanuit een regeltechnisch perspectief ook het logischt dat hij niet zomaar stopt met het regelen van die pomp.

Was het bij jou niet zo dat hij de pomp helemaal aftoert en het hem dan nog niet lukt om dat verschil te halen?
Hier veranderd de pompsnelheid niet tijdens een run
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySP9sq780OlLqfVQaKVlBgqq2Vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txJAO5vGxZ3rt5VU8Sil4pzT.jpg?f=fotoalbum_large
Denk dat het met buffervat temaken heeft dat de TC3-TC0 niet gehaald wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Willem senior schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:06:
[...]

Hier veranderd de pompsnelheid niet tijdens een run
[Afbeelding]
Denk dat het met buffervat temaken heeft dat de TC3-TC0 niet gehaald wordt
Hij toert helemaal af naar minimale stand. Wat is je ingestelde delta T, en wat meet je daadwerkelijk?

Als de delta t te hoog is, toert de pomp op. Als hij te laag is, toert de pomp af. Als jouw delta T altijd te laag is zal hij de pomp blijven aftoeren tot minimale stand. Dan is de volgende vraag waarom je delta T altijd te laag is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
jaapzb schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:15:
[...]

Hij toert helemaal af naar minimale stand. Wat is je ingestelde delta T, en wat meet je daadwerkelijk?

Als de delta t te hoog is, toert de pomp op. Als hij te laag is, toert de pomp af. Als jouw delta T altijd te laag is zal hij de pomp blijven aftoeren tot minimale stand. Dan is de volgende vraag waarom je delta T altijd te laag is :)
Delta Tc3-tc0 staat op 5 ingesteld
Delta-dallas is mijn cv systeem na de boderus pomp gemeten
En dat komt overeen met de gemeten delta Tc3-tc0 van de warmtepomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-up7I9X-Az1ikooDWMh8zV16_so=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BImpQzAzlXCGK1XuP7b5e496.jpg?f=fotoalbum_large
Maar zet ik de DeltaT van Tc3-tc0 op 3,5 dan liep de aanvoertemperatuur in het buffervat op en schakelde de warmtepomp uit
Misschien moet ik dat nog een keer proberen nu dat het cv systeem ingeregeld Is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonard Smit
  • Laatst online: 15-02 15:42
Hallo allemaal,
Sinds bijna een maand heb ik een hybride Enviline A/W Monoblock (7W) buiten met een Compress Hybrid 7000i AW binnenunit op zolder. Alleen voor verwarmen, niet voor warmwater. Hoewel deze warmtepomp de stilste in zijn soort moet zijn, valt het ons van begin af aan tegen hoe goed deze binnen is te horen. De warmtepomp staat op 20 cm hoog rubber op de grond, 35 cm van de buitenmuur. Ook in de slaapkamer schuin erboven is het geluid goed te horen, hoewel er een uitstekend geïsoleerde blinde muur tussen zit.
Na twee weken ontstond er ook binnen in de kamers onder de binnenunit op zolder een brommende geluid. Dit terwijl je op zolder vrijwel niets hoort, noch van de pomp in de binnenunit, noch van de Buderuspomp. Dat geluid wordt volgens de storingsmonteur (en volgens mij) veroorzaakt door de pomp in de binnenunit (dus niet de Buderuspomp ernaast) die resoneert via het houten schot waaraan deze hangt en de houten vloer van de zolder. Hij heeft al rubber plaatjes van ongeveer 1 cm dik bevestigd tussen de binnenunit en het schot. Ook heeft hij een metalen plaatje waarmee de aanvoerleiding van de pomp vastzat aan de behuizing van de binnenunit verwijderd en de bevestiging van de leidingen aan het schot en de vloer wat minder strak gemaakt. Alles om de kans op het doorgeven van resonanties te verminderen. Echter zonder resultaat. Mijn eerste vraag is, wat kan er nu nog worden gedaan?
Mogelijk zit de oplossing (deels) ook in de voorvraag, namelijk wat precies de oorzaak is van de resonantie. Volgens de monteur komt dit omdat als het kouder wordt het toerental van de pomp toeneemt. Een aanwijzing daarvoor is, dat het geluid er in het begin niet was en op dit moment bijna weg is nu het even warmer is geworden. Er pleit echter ook iets tegen deze verklaring. Ten eerste was het eerder al zo koud geweest zonder geluidsoverlast van de binnenunit en ten tweede is dit voor het eerst gehoord toen ik de Buderuspomp tijdelijk op vol vermogen (stand 6 op de schaal links) had gehad. Dit omdat de thermostaat per ongeluk op 16 was gezet en ik het huis snel weer wilden opwarmen. Toen ik de pomp weer terugzette op ruim 2 hoorde ik voor het eerst de bromtoon. En voorts heb ik het geluid nadien even weg gehad toen ik de stand van de Buderuspomp wijzigde in 4. Helaas kwam het geluid na een uurtje weer terug. De tweede vraag is dus of er ook een relatie is qua geluid tussen de stand van Buderuspomp en de pomp van de binnenunit. Je leest wel dat de pomp van de binnenunit soms moet opboksen tegen de Buderuspomp en ik kan mij daar iets bij voorstellen.
En mijn derde vraag is of het geluid van de binnenunit en dat van de buitenunit met elkaar kunnen samenhangen. Zou het kunnen dat heel het leidingsysteem trilt en resoneert?

Ik heb nog wel een andere vraag, maar ik hou het bij één tegelijk en deze lijkt me al lastig genoeg. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
master1104 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:57:
[...]

Eens met je theorie. Ik heb de delta daarom ook op 3 en 3.7 graden staan (afhankelijk van T buiten). Je herkent de grens door leidingen die lawaai gaan maken en in mijn geval door een pomp die structureel boven de 60% ging lopen. Gevoelsmatig moet de CV pomp wat marge houden om op te kunnen toeren en dat was bij mij bij bovenstaande delta T setting. Geen buffervat en alles op vloerverwarming.
Ik blijf me dan wel af dagen waarom Bosch Nefit een delta T van 7(algemeen) of 8 (voor radiatoren) aanbeveelt. Dat is veel hoger dan wat hier geadviseerd wordt....wat zou reden kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
Leonard Smit schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:00:
Hallo allemaal,
Sinds bijna een maand heb ik een hybride Enviline A/W Monoblock (7W) buiten met een Compress Hybrid 7000i AW binnenunit op zolder. Alleen voor verwarmen, niet voor warmwater. Hoewel deze warmtepomp de stilste in zijn soort moet zijn, valt het ons van begin af aan tegen hoe goed deze binnen is te horen. De warmtepomp staat op 20 cm hoog rubber op de grond, 35 cm van de buitenmuur. Ook in de slaapkamer schuin erboven is het geluid goed te horen, hoewel er een uitstekend geïsoleerde blinde muur tussen zit.
Na twee weken ontstond er ook binnen in de kamers onder de binnenunit op zolder een brommende geluid. Dit terwijl je op zolder vrijwel niets hoort, noch van de pomp in de binnenunit, noch van de Buderuspomp. Dat geluid wordt volgens de storingsmonteur (en volgens mij) veroorzaakt door de pomp in de binnenunit (dus niet de Buderuspomp ernaast) die resoneert via het houten schot waaraan deze hangt en de houten vloer van de zolder. Hij heeft al rubber plaatjes van ongeveer 1 cm dik bevestigd tussen de binnenunit en het schot. Ook heeft hij een metalen plaatje waarmee de aanvoerleiding van de pomp vastzat aan de behuizing van de binnenunit verwijderd en de bevestiging van de leidingen aan het schot en de vloer wat minder strak gemaakt. Alles om de kans op het doorgeven van resonanties te verminderen. Echter zonder resultaat. Mijn eerste vraag is, wat kan er nu nog worden gedaan?
Mogelijk zit de oplossing (deels) ook in de voorvraag, namelijk wat precies de oorzaak is van de resonantie. Volgens de monteur komt dit omdat als het kouder wordt het toerental van de pomp toeneemt. Een aanwijzing daarvoor is, dat het geluid er in het begin niet was en op dit moment bijna weg is nu het even warmer is geworden. Er pleit echter ook iets tegen deze verklaring. Ten eerste was het eerder al zo koud geweest zonder geluidsoverlast van de binnenunit en ten tweede is dit voor het eerst gehoord toen ik de Buderuspomp tijdelijk op vol vermogen (stand 6 op de schaal links) had gehad. Dit omdat de thermostaat per ongeluk op 16 was gezet en ik het huis snel weer wilden opwarmen. Toen ik de pomp weer terugzette op ruim 2 hoorde ik voor het eerst de bromtoon. En voorts heb ik het geluid nadien even weg gehad toen ik de stand van de Buderuspomp wijzigde in 4. Helaas kwam het geluid na een uurtje weer terug. De tweede vraag is dus of er ook een relatie is qua geluid tussen de stand van Buderuspomp en de pomp van de binnenunit. Je leest wel dat de pomp van de binnenunit soms moet opboksen tegen de Buderuspomp en ik kan mij daar iets bij voorstellen.
En mijn derde vraag is of het geluid van de binnenunit en dat van de buitenunit met elkaar kunnen samenhangen. Zou het kunnen dat heel het leidingsysteem trilt en resoneert?

Ik heb nog wel een andere vraag, maar ik hou het bij één tegelijk en deze lijkt me al lastig genoeg. Ik ben benieuwd!
Ik ben geen expert maar heb wel wat ervaring de afgelopen weken opgedaan. Ook ik heb soms last van lawaai ( soort van piep). Eerst dacht ik dat het de buitenunit alleen was maar proefondervindelijk bleek dat niet zo te zijn. Lijkt een probleem van pomp in combinatie met radiatoren te zijn, en net als bij jou treedt het op bij lagere temperaturen en bv niet boven de tien of bij hele lage temperaturen.
Heb volgende zaken gedaan
- instellingen van de pomp aangepast opdat ik langere runs krijg en daarmee minder pieken, zoals verlagen stooklijn, weghalen aan-uit schakeling oude thermostaat en verhogen hysteresis van 150 tot 250. Runs zijn nu een stuk langer,soms twee uur soms halve dag.
- opendraaien van een radiatorknop op zolder om de flow te vergroten en mogelijke stuwing te voorkomen.
- verhogen tc3-tc0 naar 8 (pomp gaat dan minder hard draaien).

Ik zit nu in de uitprobeert fase maar merk wel wel dat ik veel.minder last heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Jonathan S schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:21:
[...]

Ik ben geen expert maar heb wel wat ervaring de afgelopen weken opgedaan. Ook ik heb soms last van lawaai ( soort van piep). Eerst dacht ik dat het de buitenunit alleen was maar proefondervindelijk bleek dat niet zo te zijn. Lijkt een probleem van pomp in combinatie met radiatoren te zijn, en net als bij jou treedt het op bij lagere temperaturen en bv niet boven de tien of bij hele lage temperaturen.
Heb volgende zaken gedaan
- instellingen van de pomp aangepast opdat ik langere runs krijg en daarmee minder pieken, zoals verlagen stooklijn, weghalen aan-uit schakeling oude thermostaat en verhogen hysteresis van 150 tot 250. Runs zijn nu een stuk langer,soms twee uur soms halve dag.
- opendraaien van een radiatorknop op zolder om de flow te vergroten en mogelijke stuwing te voorkomen.
- verhogen tc3-tc0 naar 8 (pomp gaat dan minder hard draaien).

Ik zit nu in de uitprobeert fase maar merk wel wel dat ik veel.minder last heb.
> opendraaien van een radiatorknop op zolder

Ik heb al mijn voetventielen in eerste instantie wagenwijd opengezet om zo veel mogelijk flow te hebben. Daarna ben ik gaan meten op retourtempertuur en die met de hoogste retourtemperatuur gaan afknijpen. Was bij mij die radiator op zolder dicht bij de WP en de design radiator in de badkamer, die voetventielen staan nu maar een klein beetje open. Dus pas op met radiatoren opendraaien dicht in de buurt van de WP.

En mijn Buderus pomp staat op stand 1, dat zorgt ook voor minder geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jonathan S
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:47:
[...]

> opendraaien van een radiatorknop op zolder

Ik heb al mijn voetventielen in eerste instantie wagenwijd opengezet om zo veel mogelijk flow te hebben. Daarna ben ik gaan meten op retourtempertuur en die met de hoogste retourtemperatuur gaan afknijpen. Was bij mij die radiator op zolder dicht bij de WP en de design radiator in de badkamer, die voetventielen staan nu maar een klein beetje open. Dus pas op met radiatoren opendraaien dicht in de buurt van de WP.

En mijn Buderus pomp staat op stand 1, dat zorgt ook voor minder geluid.
Dank, klopt, mijn warmtepomp staat in de kelder, niet op zolder, vandaar dat ik de radiator op zolder heb opengedraaid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 21:57
Jonathan S schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:13:
[...]

Ik blijf me dan wel af dagen waarom Bosch Nefit een delta T van 7(algemeen) of 8 (voor radiatoren) aanbeveelt. Dat is veel hoger dan wat hier geadviseerd wordt....wat zou reden kunnen zijn?
Ik heb geen idee voor de reden. Maar ik merk wel dat als ik de delta T lager dan 7 zet (bijv. naar 5) dat de WP op koude dagen moeite heeft om de woonkamer op de ingestelde temperatuur van 20 graden te houden.
Met delta T op 7 lukt dit beter. Ik kies dan liever voor meer comfort dan een hogere COP.
Misschien moet ik wat meer met voetpunt/eindpunt spelen, maar die heb ik op 20/35 staan conform adviesinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Pompadour schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:25:
[...]

Ik heb geen idee voor de reden. Maar ik merk wel dat als ik de delta T lager dan 7 zet (bijv. naar 5) dat de WP op koude dagen moeite heeft om de woonkamer op de ingestelde temperatuur van 20 graden te houden.
Met delta T op 7 lukt dit beter. Ik kies dan liever voor meer comfort dan een hogere COP.
Misschien moet ik wat meer met voetpunt/eindpunt spelen, maar die heb ik op 20/35 staan conform adviesinstelling.
Comfort is zeker belangrijk.

Mijn delta T setting TC0/TC3 setting staat ook op 7K
Maar het temperatuurverschil over mijn afgifte systeem, vloerverwarming en radiatoren, is 3K zodra de WP voorbij de opstartpiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Het viel me hier de laatste tijd op dat het opeens in de woonkamers warmer werd dan zou moeten. Aangezien is niks veranderd had, ben ik even in de data gedoken.

Zie hier de jaargrafiek van twee sensoren, wat zien jullie? 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBZt3-3Q4ztSzCwY6RbBy-UdydI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wwzsTbhMK8ATF3AZzpt8VZM.jpg?f=fotoalbum_large

spoiler:
De sensor T1 is losgeraakt van de buis en hing er losjes tegenaan! Dan triggered de hysterese dus niet meer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
P-twin schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:37:
Ik merk iets vreemds, ik heb de thermostaat binnen ingesteld op 20,5 graden, en omdat het niet warmer werd als 19,5 ben ik het voet/eindpunt iets hoger gaan zetten. Na het instellen krijg ik de melding: HP geoptimaliseerd met ingestelde temperatuur op 20gr Celcius. Zie afbeelding hieronder.
En bij temperatuurinstellingen staat geoptimaliseerd gebruik 20 gr.

Kamerinvloed staat op 1K

In mijn beleving zou dan de temperatuurinstelling geoptimaliseerd ook op 20,5 moeten staan want de kamerinvloed staat toch aan?

Wat zie ik over het hoofd?
Die 20 graden op het display van de warmtepomp zelf is de ingestelde temperatuur. De 20,5 graden op het display van de 1010 thermostaat is de actuele kamertemperatuur. Druk maar eens op de ronde knop van de 1010, je zal dan zien dat er ook 20 graden weergegeven wordt. Als dan deze temperatuur wijzigt zal ook de temperatuur op de binnenunit wijzigen. Let op: dit werkt alleen als je in geoptimaliseerd bedrijf werkt, draai je in klokprogramma (Auto modus) dan zal het klokprogramma de ingestelde temperatuur weer wijzigen. Dan moet je de temperatuur aanpassen in het klokprogramma zelf op je binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
Leonard Smit schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:00:
Hallo allemaal,

Is al meer overgeschreven in dit forum, zoek maar eens op “slaapkamer”, “geluid”, “muur” of “trilling “. Zie o.a. mijn post Nous112 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen".
I.v.m. slaapkamer ernaast draait de warmtepomp bij ons tussen 23 en 07 uur niet, staat de Buderus pomp op stand 1, is de Buderus unit mechanisch ontkoppeld van de achterwand en zit er speciale akoestische dempers tussen de binnenunit en de achterwand. Overdag valt dan het geluid niet op, ‘s nachts hierdoor ook geen overlast meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Nous112 op 16-12-2023 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leonard Smit
  • Laatst online: 15-02 15:42
Dank! Ik dacht al dat het vaker was voorgekomen maar werd een beetje afgeschrikt door die 275 (!) pagina’s vol technische termen. Ik ga aan de slag met deze zoektermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Eindelijk moduleert de interne pomp van de warmtepomp
Moest wel de pomp instelling TC3-TC0 op 3 instellen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vrixo8ZHQ5PJRpf4cWOU0BQsErk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RCA6CiNl0e4rgdAIjLGkXu6.jpg?f=fotoalbum_large _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
Nous112 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:24:
[...]

Die 20 graden op het display van de warmtepomp zelf is de ingestelde temperatuur. De 20,5 graden op het display van de 1010 thermostaat is de actuele kamertemperatuur. Druk maar eens op de ronde knop van de 1010, je zal dan zien dat er ook 20 graden weergegeven wordt. Als dan deze temperatuur wijzigt zal ook de temperatuur op de binnenunit wijzigen. Let op: dit werkt alleen als je in geoptimaliseerd bedrijf werkt, draai je in klokprogramma (Auto modus) dan zal het klokprogramma de ingestelde temperatuur weer wijzigen. Dan moet je de temperatuur aanpassen in het klokprogramma zelf op je binnenunit.
Dank voor je reactie maar die 20,5 graden was de temperatuur toen ik de knop indrukte, daarom vond ik het ook zo vreemd.
Hij staat overigens op geoptimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:57:
Plaatje van vandaag wel met nachtverlaging van 1 graad
[Afbeelding]
mooi plaatje, met een constante TR6 op 50graden. Hier gaat die vaak tussen 40 en 80 op en neer, ook met een TC3/TC0 van 3. Ook met geknepen handdoekradiator.
Heb je zo een constante output ook op iets anders dan max of min vermogen? Op het plaatje lijkt het dat gewoon minimum vermogen, 3kW output, past. Op een iets koudere dag, of na een tijd uit, heb je dan zeg maar 4 of 5 kW output net zo constant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:13:
[...]

mooi plaatje, met een constante TR6 op 50graden. Hier gaat die vaak tussen 40 en 80 op en neer, ook met een TC3/TC0 van 3. Ook met geknepen handdoekradiator.
Heb je zo een constante output ook op iets anders dan max of min vermogen? Op het plaatje lijkt het dat gewoon minimum vermogen, 3kW output, past. Op een iets koudere dag, of na een tijd uit, heb je dan zeg maar 4 of 5 kW output net zo constant?
Ik draai bijna altijd op minimum vermogen
TS plaatje van november laat het zelfde zien
En vanmorgen ging de compressor van 3 naar 3.1 kw
Om ongeveer 11:00 maar dan blijft het ook een mooi strakke lijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TW38NLsuaPv2IWO2hTl2dIgt_o4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMcLV5D5jus59fIHnfbhC5b3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammersch
master1104 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:57:
[...]

Oké, afgaand op de reacties op dit forum zijn er (in elk geval) twee manieren om een te lage Delta T te herkennen:
  1. Ruimte wordt niet (snel genoeg) warm
  2. Geluid in de leidingen (door te hoge flow)
Ik ga eens stapsgewijs verlagen en kijken of ik dat ga merken. Helaas wordt het nog even niet zo koud, dus is punt 1 lastig testen.

Overigens helpt inderdaad al om de hysterises te verhogen. Wat ik hier geleerd heb:
  1. Regel eerst je stooklijn in, zodat het bij elke buitentemperatuur aangenaam is. Misschien ook eerst wel je Delta T inregelen (zie hierboven).
  2. Test hysterises als de warmtepomp regelmatig kortere runs maakt, dit is bij hogere buitentemperaturen en de warmtepomp draait op minimaal vermogen tijdens een run. De aanvoertemperatuur loopt dan alsnog op.
  3. Verhoog de hysterises tot je het tussen twee runs in te koud vind worden in je ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:58:
Eindelijk moduleert de interne pomp van de warmtepomp
Moest wel de pomp instelling TC3-TC0 op 3 instellen
[Afbeelding] _/-\o_
Op welke setting had je ‘m staan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Matadores schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:25:
[...]

Op welke setting had je ‘m staan dan?
Tc3-tc0 stond eerst op 7 ingesteld advies instellingen Nefit om de warmtepomp weer opnieuw in te regelen
Toen op 5 want warmtepomp liep goed
Nu was ook de afgifte klaar met inregelen
Overal nu een DeltaT van 3 tot 3,5 bij 29/30 graden aanvoertemperatuur
Maar had de interne pomp nog niet zien moduleren
Gisteren geprobeerd met Tc3-tc0 op 3,5 maar dat deed ook nog niks alleen bij het opstarten
Vanmorgen op 3 ingesteld en nu zag ik wel de pomp moduleren
En het buffervat bleef het zelfde
Terwijl die vorig jaar vol gepompt werd en toen ging de warmtepomp uit
Nu is het buffervat ongeveer gelijk met de retour tijdens de run en bij het opstarten wel hoger

Pagina: 1 ... 69 ... 105 Laatste