8.3. Hoe werkt een stooklijn?
• Buitentemperatuur met voetpunt
Met de
aquarea heizkurve tool kun je de stooklijn zichtbaar maken.
[list]
• Temperatuur instelling van de kamerthermostaat
De stooklijn is de bij een ingestelde temperatuur van 20 graden. Als de thermostaat op 19 of op 21 staat dan verschuift de stooklijn naar links of rechts parallel aan de oorspronkelijke stooklijn van 20 graden.
ik kom er nog steeds niet helemaal uit met de stooklijn berekening. Volgens mijn template of de formule of de online rekentool komt het alleen overeen als de ingestelde temperatuur 21 is.
Ik reken met kamerinvloed en offset 0, regeling met voetpunt, min. buitentemperatuur -10:
Met instelling 21, voetpunt 20 en eind/design temp 40, gedempte buitentemp 9.6 kom ik overal op aanvoerstreef uit van 27, oftewel 26,93, top.

(met 20 geeft de wp 26

)
Maar als ik dan ipv 21 30 of 12 instel, schuift de stooklijn niet vanaf de 27 met 9, maar met 14 omhoog naar 41, of 10 omlaag naar 17.
Wat is de rekenoperatie hierachter? Geen simpele parallel verschuiving zover ik kan zien.
Ruimteinvloed geschreven door @de telegraaf
Nu gaan we de boel compliceren want je hebt een thermostaat. Die zou in het verhaal tot dusver niets doen. Daarvoor is een andere instelling; de ruimte-invloed. Bij 0K heeft de thermostaat geen invloed op de stooklijn en regelt de WP dus uitsluitend in functie van buitentemp. Wanneer deze bijvoorbeeld op 2K staat, dan wordt de stooklijn voor elke graad dat de werkelijke binnentemp. afwijkt van de gewenste binnentemp 2 graden omhoog of omlaag gezet. Dus: wanneer het binnen 16 graden is, en je thermostaat wil 20, dan wordt je aanvoertemp die uit de stooklijn komt met 4 x 2 = 8 graden verhoogd.
Dit principe moet je goed onthouden.
ook dit lijkt te mooi om waar te zijn.
21 ingesteld, 20.2 binnen gemeten. Kamerinvloed van 0 naar 1: stooklijn schuift niet 1 x 0.8 omhoog, maar 2, van 27 naar 29
30 ingesteld, kamerinvloed nog steeds 1, stooklijn geeft 41, dus veel meer dan 9,8*1 boven de 27
weer 21 ingesteld,maar kamerinvloed 10: stooklijn 39, ook meer dan 0,8*10 boven 27
Wat heb ik mis
Werkt het bij jullie zoals verwacht of meer zoals bij mij?