Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BW89
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-04 21:36
Bedankt, toch niet voldoende gezocht blijkbaar 🤣. Klopt dus wel met mijn vermoeden dat het een berekende waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-09 21:28
hackbard schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:40:
[...]

ik draaide eind november hier parallel of exclusief, met menger looptijd op 6000, dan gaat die redelijk snel open. Maar ook snel weer dicht, dus ketel max aanvoer rond die temperatuur gezet zodat die dan snel zelf even uit gaat.
Ik denk dat de hybride modus toch iets van een COP berekening maakt.
Zou me niet verbazen als jou omschakelpunt van instelling prijsverhouding 3.0 <> 1.1 graden
anders is bij iemand met andere constellatie qua radiatoren/vloerverwarming. Of ook voor jou op een droge vorstdag met een COP van 3.3.
En wat doet die als de wp het zelf alleen niet haalt, maar gas veel duurder is? Toch op alleen gas gaan?
Ik had de instelling eens op 4 gezet, en de gasketel ging niet aan. En op instelling 2.5 wel. Terwijl ik volgens mijn berekening die dag een COP van 3.5 had. Als ik me goed herinner, is al weer een jaar geleden. Met al die wind nu is mijn stroom zo goedkoop dat ik dit even niet ga testen.

actueel project is nog steeds de stooklijn berekening kraken, zit er nog behoorlijk naast, zelfs met ruimteinvloed uit..
hackbard op 17 december 2023 @ 19:41:
Alleen maar met je eens.
De resultaten van het testje zijn relevant voor onze installatie en toont uitsluitend een bepaalde correlatie aan bij min of meer gelijkblijvende omstandigheden.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 09:27
RobEppink schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:58:
[...]

Onze installatie werkt bij felle kou niet echt lekker op de WP.
In dec 22 hadden we hier (oosten) een paar dagen stevige vorst met een nachtelijke uitschieter van -10.
De frequente defrosts gaven ieder uur een onaangenaam kwartiertje.
Maar dat ligt niet zozeer aan de WP, dan wel aan de afgifte.
Het stoken op gas resulteert dan in een evenwichtiger temperatuur.
Hierbij kijken we dan niet naar de kosten.
Deze winter nog niet voorgekomen overigens.
Gebruik je een buffervat? Let wel op !10kw is een litter en help goed tegen defrost ik gebruik zelf een van 96 liter defrost binnen 5 minuten gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:55:
[...]

Hoe merkte je dat er te weinig vulling in zat? En wat was het effect voor / na het bijvullen?
Als er meerdere buitenunits van die batch er last van hebben dan misschien ook een aantal hier op het forum...
Goede vraag.

Buitendeel maak meer lawaai punt 2 storingen van temp en punt 3 geen genoeg flow van je pomp punt 4 je kan kijken in je sensor omgeving naar naar temperaturen van -30 of lager die je ziet staan staan of 80 plus ook krijg je last van code Z1. Veel rijp aan de buiten deel , rijp boven de 7 graden is foute boel, rijp tussen de 4 en 7 bij droge lucht kan fout zijn hoef niet dit is kleine handvat voor de eerste diagnose.maar meten is weten he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 20:47
Met vloerverwarming (geen droogbouw) en de woonkamer altijd open is een buffervat echt niet nodig voor een defrost. De vloer heeft zoveel warmtecapaciteit dat je die krappe 100l buffer echt niet merkt.

Verder volg ik je verhaal niet helemaal, maar het is al laat 😊

[ Voor 14% gewijzigd door master1104 op 29-12-2023 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
Ah oke je gebruikt geen na regeling
Ik zou persoonlijk altijd een buffervat toepassen geeft een hoop rust in in de installatie.maar dat is persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42
Neerland-warmte schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:56:
Ah oke je gebruikt geen na regeling
Ik zou persoonlijk altijd een buffervat toepassen geeft een hoop rust in in de installatie.maar dat is persoonlijk
Zonder buffervat heb je ook geen buderus pomp nodig. En dan heb je ook niet het probleem dat de interne en externe pomp een andere pompsnelheid hebben. Een aantal op dit forum hebben de buffertank en pomp er tussenuit gesloopt en hebben een beter resultaat. Kan uiteraard alleen als je afgifte systeem er geschikt voor is. Nefit beschrijft deze optie ook in de installatie instructies.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Neerland-warmte schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:09:
[...]

Gebruik je een buffervat? Let wel op !10kw is een litter en help goed tegen defrost ik gebruik zelf een van 96 liter defrost binnen 5 minuten gedaan
Defrost kan gebruik maken van 94 m2 vloerverwarming (open) + 50 litervat.
Daar ligt het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 07:44:
[...]

Zonder buffervat heb je ook geen buderus pomp nodig. En dan heb je ook niet het probleem dat de interne en externe pomp een andere pompsnelheid hebben. Een aantal op dit forum hebben de buffertank en pomp er tussenuit gesloopt en hebben een beter resultaat. Kan uiteraard alleen als je afgifte systeem er geschikt voor is. Nefit beschrijft deze optie ook in de installatie instructies.
En hiervoor ontbreekt nog de oplossing?
Een slimme externe pomp die moduleert cf de interne is er nog niet?

Blijft hier wel een dingetje, kortsluiting of de ene, dan wel de andere kant op.
Ik pas de externe pompsnelheid maar handmatig aan o.b.v. verwachtte buitentemperatuur.
Blijft natuurlijk een gedoe en je doet dat nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-09 18:35
andere vraag- doet die eigenlijk iets van een waterdruk meting? Of een flow berekening? Zou daar iets de boel kunnen verstoren?
Ik was bezig met bypass inregelen (=dichtdoen), expansievat bijvullen, waterzijdig inregelen (handdoekradiatoren knijpen, overal zelfde retour, een thermostaatknop tegen draaiknop vervangen), en had stiekem de hoop dat de modulatie gedrag zou verbeteren. Maar ik heb nog even veel zaagtanden, tussen min en max vermogen op een neer moduleren, en maar een enkele keer even een ander passend vermogen gezien.
@HansRemmerswaal had voorzichtig positieve ervaring met waterzijdig inregelen als ik me goed herinner.
Hier was het 24dec twee keer even raak, rond half 6 en 13uur.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZdzfn5FSd4-66QJRt5zeTl9tUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f2uE21Fjzj0phcPokYf9xlAB.png?f=fotoalbum_large
De momenten waar de TR6 even op precies 60graden blijft, hoe krijg je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
hackbard schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:53:
andere vraag- doet die eigenlijk iets van een waterdruk meting? Of een flow berekening? Zou daar iets de boel kunnen verstoren?
Ik was bezig met bypass inregelen (=dichtdoen), expansievat bijvullen, waterzijdig inregelen (handdoekradiatoren knijpen, overal zelfde retour, een thermostaatknop tegen draaiknop vervangen), en had stiekem de hoop dat de modulatie gedrag zou verbeteren. Maar ik heb nog even veel zaagtanden, tussen min en max vermogen op een neer moduleren, en maar een enkele keer even een ander passend vermogen gezien.
@HansRemmerswaal had voorzichtig positieve ervaring met waterzijdig inregelen als ik me goed herinner.
[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd wat je interne pomp en je compressor (in procenten) in deze periode doen. Die compressor power output is een berekende waarde op basis van flow en afgegeven temperatuur, dus daarmee zie je niet altijd direct wat je warmtepomp nou echt doet

[ Voor 6% gewijzigd door jaapzb op 30-12-2023 10:10 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:25
[Afbeelding]
Die 60 graden voor TR6 lijkt me te hoog (net of er geen warmte overdracht is )
Hier wordt de Tr6 alleen bij het opstarten 55 tot 60 graden
En zakt dan terug tot ongeveer 34 graden
Om dan na het terug moduleren van de compressor op zo,n 48 graden stabiel te gaan draaien
Zie plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xGJHJabmLABeuzo6bug6nMIco0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3hWHCS7zjPU2Ki2eM2K73KW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXsZNIC1Fizrc0klGMLtqrPaDbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMa3cftPNn0DbAjxZZlofqxN.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
jaapzb schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:09:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat je interne pomp en je compressor (in procenten) in deze periode doen. Die compressor power output is een berekende waarde op basis van flow en afgegeven temperatuur, dus daarmee zie je niet altijd direct wat je warmtepomp nou echt doet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKA7YKNhLmBarMBkMgYZOItrDaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8x0JhqqTDCmALgpVDDkiM8LE.png?f=fotoalbum_large
plaatje met circulation pump speed (=heatingpump modulation in %) en verbruik op de meter, daar zitten ook nog andere verbruikers op.
Willem senior schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:12:
[...]

Die 60 graden voor TR6 lijkt me te hoog (net of er geen warmte overdracht is )..
heel ander plaatje. Ik ben al blij als de TR6 niet tegen de 80graden loopt. :'(

Maar misschien heb je ook een lagere aanvoertemperatuur? De 60 lijken hier net te passen bij een aanvoer van rond de 37.
Maar hoe kom ik van dat golfen en de zaagtanden af?

[ Voor 7% gewijzigd door hackbard op 30-12-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:31:
[...]

[Afbeelding]
plaatje met circulation pump speed (=heatingpump modulation in %) en verbruik op de meter, daar zitten ook nog andere verbruikers op.

[...]

Maar misschien heb je ook een lagere aanvoertemperatuur? De 60 lijken hier net te passen bij een aanvoer van rond de 37.
Klopt mijn aanvoertemperatuur is 27/28 smorgens
en dan savonds mag het wat warmer worden om warmte te bufferen voor de nacht (nachtverlaging)
Dan loopt de aanvoertemperatuur op tot 29/30 graden en is de kamer opgewarmd tot 21 graden ongeveer
Het heeft misschien ook nog met de instelling van vloerverwarming of radiatoren te maken
Want dan regelt de warmtepomp ook anders ik zelf gebruik de vloerverwarmings instelling

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal

Laatste strakke run was bij mij op 8 december... Ik zie ze meestal als mijn target flow temperature 29 graden is, sinds 8 december is mijn target een paar graden lager door de hogere buitentemperaturen.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:47:
[...]
Het heeft misschien ook nog met de instelling van vloerverwarming of radiatoren te maken
Want dan regelt de warmtepomp ook anders ik zelf gebruik de vloerverwarmings instelling
dat stond toen op vloerverwarming. Heb het net een paar dagen op radiatoren staan, en kan geen verschil zien. Doet die instelling echt iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:36:
[...]

dat stond toen op vloerverwarming. Heb het net een paar dagen op radiatoren staan, en kan geen verschil zien. Doet die instelling echt iets?
Zal wel wat doen

Ik vond toen ik de radiator instelling een keer uit probeerde dat de warmtepomp agressiever reageerde
En ik vermoed dat het ook iets doet met de Tc3-tc0 instelling
Maar dat moet je dan weer gaan uitzoeken en monitoren :)
Ik hou het voorlopig zo draaien hier _/-\o_
eerst maar eens testen met echte vorst en dan misschien nog wat aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
hackbard schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:31:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ik mis nog de draaisnelheid van de compressor in procenten. In de BBQKees geloof ik hpcompspd Pendelt die net zo heen en weer als de TR6?

Hij tourt je circulatiepomp helemaal af, en dat gebeurt als de gemeten TC3/TC0 delta onder de gewenste instelling zit.

Bijvoorbeeld hier een grafiek bij mij. Blauwe lijn is TC3/TC0 delta, zwarte lijn de pompsnelheid in %.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJdZC27DuauPwpPvt8Bhhj3Jt6w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GpGpRhL7KLmDHzt21CgahlSA.png?f=user_large

Je ziet dat hij harder gaat pompen als hij boven de gewenste delta zit, en aftoert als hij onder de gewenste delta zit. Bij jou toert hij helemaal af naar minimale stand wat mij vertelt dat je delta T eigenlijk altijd onder de gewenste instelling zit.

Misschien kan je proberen de instelling wat lager te zetten? Dat zou dan kunnen zorgen voor meer flow. Meer flow over je warmtepomp betekent dat je WP ook weer meer warmtevermogen kan afgeven aan het water, en misschien lost dat het gependel in die temperaturen op?

[ Voor 35% gewijzigd door jaapzb op 30-12-2023 15:45 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
jaapzb schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:33:
[...]

Ik mis nog de draaisnelheid van de compressor in procenten. In de BBQKees geloof ik hpcompspd Pendelt die net zo heen en weer als de TR6?

Hij tourt je circulatiepomp helemaal af, en dat gebeurt als de gemeten TC3/TC0 delta onder de gewenste instelling zit.

Bijvoorbeeld hier een grafiek bij mij. Blauwe lijn is TC3/TC0 delta, zwarte lijn de pompsnelheid in %.

[Afbeelding]

Je ziet dat hij harder gaat pompen als hij boven de gewenste delta zit, en aftoert als hij onder de gewenste delta zit. Bij jou toert hij helemaal af naar minimale stand wat mij vertelt dat je delta T eigenlijk altijd onder de gewenste instelling zit.

Misschien kan je proberen de instelling wat lager te zetten? Dat zou dan kunnen zorgen voor meer flow. Meer flow over je warmtepomp betekent dat je WP ook weer meer warmtevermogen kan afgeven aan het water, en misschien lost dat het gependel in die temperaturen op?
die hpcomspd heb ik niet, dacht dat die alleen de monoblock's hebben.
Nog een plaatje, nu met de dT instelling en resultaat erbij. Stond dus toen op 5, en de gemeten resultaat golft teveel erom heen, omdat het vermogen te laat omlaag gaat, en ook tijdens laag vermogen de TR6 golft. Is dat een raar EEV regeling? Dat dat ventiel te veel dicht en weer open gaat?
Ik had de TC3/TC0 ook eens op 3 staan, en dan was er nog steeds dat golfen.
Sinds ik het wat heb waterzijdig ingeregelt, zijn er een paar radiatoren die wat ruis/geluid hebben met hoge pompsnelheid, dus daar zit nu ook een limiet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzJiN8adg3vk-gM6TCUyfLnUEUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OiU2yvMiouNv25tLs5WXrJ0Q.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-01 09:02
Nefit adviseert delta r van 8 voor radiatoren.. boven een bepaalde buitentemperatuue zal de wp kortere runs maken, delta T aanpassen gaat dan niet helpen: Lagere delta t betekent hogere pompsnelheid, hogere delta t is lagere pompsnelheid, per saldo maakt dat niet uit voor energie die de wp kwijt wil. Zie discussie hier eerder op het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:43:
[...]

die hpcomspd heb ik niet, dacht dat die alleen de monoblock's hebben.
Nog een plaatje, nu met de dT instelling en resultaat erbij. Stond dus toen op 5, en de gemeten resultaat golft teveel erom heen, omdat het vermogen te laat omlaag gaat, en ook tijdens laag vermogen de TR6 golft. Is dat een raar EEV regeling? Dat dat ventiel te veel dicht en weer open gaat?
Ik had de TC3/TC0 ook eens op 3 staan, en dan was er nog steeds dat golfen.
Sinds ik het wat heb waterzijdig ingeregelt, zijn er een paar radiatoren die wat ruis/geluid hebben met hoge pompsnelheid, dus daar zit nu ook een limiet.
[Afbeelding]
Misschien een gek idee
Maar heb je weleens een vaste stooklijn geprobeerd
Dus je eindpunt op 35
En voetpunt ook op 35
Boven de 30 graden kun je die namelijk gelijk trekken
Dan de rest van de instellingen op standaard van Nefit
Dan kun je daar vandaan als dat werkt weer verder tweaken

En als je langer met een vaste stooklijn van bevoorbeeld die 35 graden kan draaien
Dan heb je net zoveel warmte als die stooklijn van nu met 37 graden maar die gaat aan/uit
En het aan/uit kun je zelf beinvloeden met de hysterese instelling 8)
Het is zomaar een ideetje wat op kwam dus je zult het zelf moeten uitproberen of het werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:53:
[...]

Misschien een gek idee
Maar heb je weleens een vaste stooklijn geprobeerd
Dus je eindpunt op 35
En voetpunt ook op 35
Boven de 30 graden kun je die namelijk gelijk trekken
Dan de rest van de instellingen op standaard van Nefit
Dan kun je daar vandaan als dat werkt weer verder tweaken

En als je langer met een vaste stooklijn van bevoorbeeld die 35 graden kan draaien
Dan heb je net zoveel warmte als die stooklijn van nu met 37 graden maar die gaat aan/uit
En het aan/uit kun je zelf beinvloeden met de hysterese instelling 8)
Het is zomaar een ideetje wat op kwam dus je zult het zelf moeten uitproberen of het werkt ;)
oh leuk, dat had ik nog niet probeert.
En meteen een verrassing-
ruimteinvloed uit, offset 0, 20grad op thermostaat ingesteld, stooklijn dus 35-35. Wat zou je verwachten als aanvoerstreeftemperatuur? :?

:+ Ja hoor, 33! :F
Vast een soort bedrijfsgeheim hoe dat tot stand komt. Voor mij tenminste te hoge rekenkunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:15:
[...]

ruimteinvloed uit, offset 0, 20grad op thermostaat ingesteld, stooklijn dus 35-35. Wat zou je verwachten als aanvoerstreeftemperatuur? :?

Vast een soort bedrijfsgeheim hoe dat tot stand komt. Voor mij tenminste te hoge rekenkunde.
Lijkt er op dat bij je warmtepomp de calculator kapot is _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
@hackbard, heb je al eens getest met je circulatie pomp op 100%? Even de PWM kabel lostrekken of in het installatie menu de pomp test uitvoeren. Het lijkt er echt op dat het met je afgifte van de warmte uit je koudemiddel in de condensor niet helemaal lekker loopt.

Je hebt geen lucht in je systeem?

[ Voor 5% gewijzigd door master1104 op 30-12-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 07:44:
[...]

Ja zeker het kan wel maar als je buffer van je vloer ruim voldoende is en je diameter leidingen natuurlijk ook, zo heb ik er ook stuk of 14 gedaan.maar dure pomp groep gebruik ik zelf nooit gewoon een buffervat eenzijdig aansluiten alles 28 mm met Dab pomp en klaar. Hier ik mijn tets installatie 9kw split met 4 vloerverwarming groepen unit rvs zonder pomp 2 woning vrijstaand op een plot en het werk bijde woningen op 22 graden slaapkamer op 18 zo heb ik hier al wat merken gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
master1104 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:12:
@hackbard, heb je al eens getest met je circulatie pomp op 100%? Even de PWM kabel lostrekken of in het installatie menu de pomp test uitvoeren. Het lijkt er echt op dat het met je afgifte van de warmte uit je koudemiddel in de condensor niet helemaal lekker loopt.

Ziet er wel naar uit koudemiddel problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:15:
[...]

33... waar komt dat dan vandaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpVWmGO-lIGp_ajyUU7Jhza6Ibk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhpJSzbiNsTEfXdiRKuHhR5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Misschien moet er minimaal 2 graden verschil in de stooklijn zitten
Net als bij warmwater daar moet 7 graden verschil zitten tussen start en eind temperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Willem senior schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:06:
[...]

Misschien moet er minimaal 2 graden verschil in de stooklijn zitten
Net als bij warmwater daar moet 7 graden verschil zitten tussen start en eind temperatuur
Of misschien wordt er toch een ruimtetemperatuur invloed meegenomen, ook al staat die instelling uit? Ik heb ook wel eens de thermostaat op de binnenunit (dus niet die in de ruimte) aangepast en zag de streeftemperatuur veranderen terwijl de ruimteinvloed uit stond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
In ieder geval heb ik met die target op 33 het probleem dat mijn WP niet normaal wil moduleren. Het is gewoon weer min/max/min/max ipv lekker gaan moduleren naar een vast niveau.

Ik ga maar weer terug naar mijn oude settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGq0jsnM4rDLmfR68v-bc5YfcFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUn12iEn22TJvoz7c1sMDlXm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
Mijn ervaring: als je de gewenste temperatuur (via thermostaat) aanpast, verschuift de stooklijn. Ook los van ruimte invloed correctie.
Ik vind dat ook wel logisch.
Stel je hebt de stooklijn optimaal ingesteld voor een gewenste temperatuur van 20.

En op een goede dag komt schoonmoeder een weekend op bezoek en wil je het binnen wat warmer hebben. Dan stel je de thermostaat op 21. Dan verschuift de stooklijn en wordt de aanvoer wat warmer zodat het huis iets warmer wordt.
Ruimtecompensatie is er om verstoringen van de ruimte op te vangen (bv door zoninval) en staat hier m.i feitelijk los van.

Klinkt dit logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
master1104 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:12:

op 100% draait de interne pomp vaker, tijdens defrost, en ook na afloop van een run soms.
Net eens onder diagnose - functietest - werkingscontrole act. - warmtepomp of een andere optie - vermogen prim. cv-pomp op 100% - ..inschakelen- paar minuten laten lopen.
Is dat het ontluchtingsprogramma waar de handleiding het over heeft?
Boven op de binnenunit zit de automatische ontluchter, dat schroefje zit los.
In de retour op de vuilafscheider zit ook een automatische ontluchter.
Even weer de radiatoren gecheckt, daar komt geen lucht meer uit. Alleen de bovenste had laatst flink wat lucht, dat is eruit en systeem bijgevult tot 1,5bar.
Verder weet ik het niet.

Ik vermoed net als @Neerland-warmte dat het in de gas circuit zit. De druk daar was eens gecheckt en oké bevonden. Alles eruit en wegen vonden ze niet nodig. De waardes zijn ook niet zodanig dat het op een tekort wijst, dan zou de TR6 meer richting de 100graden lopen dacht ik. En er is ook geen ijsvorming op de buitenunit boven de 5 graden (wel defrosts..).
De EEV lijkt wat lomp te sturen. Te lang dicht, en dan weer te veel open. Maar daar heb ik geen zicht op, zou ook niet weten wat ik ermee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
@HansRemmerswaal precies hetzelfde plaatje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Jonathan S schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:56:
Mijn ervaring: als je de gewenste temperatuur (via thermostaat) aanpast, verschuift de stooklijn. Ook los van ruimte invloed correctie.
Stel je hebt de stooklijn optimaal ingesteld voor een gewenste temperatuur van 20.

En op een goede dag komt schoonmoeder een weekend op bezoek en wil je het binnen wat warmer hebben. Dan stel je de thermostaat op 21. Dan verschuift de stooklijn en wordt de aanvoer wat warmer zodat het huis iets warmer wordt.
Ruimtecompensatie is er om verstoringen van de ruimte op te vangen (bv door zoninval) en staat hier m.i feitelijk los van.

Klinkt dit logisch?
ja.
Alleen, ik dacht het is of de een of de ander.
Of je heb ruimteinvloed uit, dan word de stooklijn verschoven naarmate je iets anders dan 20 insteld.
Of ruimteinvloed aan, en dan schuift de stooklijn met de afwijking tussen gemeten en gewenst temperatuur. Dus alleen in dat geval doet de gemeten kamertemperatuur iets, ipv de 20.
Dat is de theorie.. ook als combinatie heb ik het niet kloppend kunnen narekenen.
Waarom ruimteinvloed in K is als het een factor zou zijn, is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
HansRemmerswaal schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:36:
In ieder geval heb ik met die target op 33 het probleem dat mijn WP niet normaal wil moduleren. Het is gewoon weer min/max/min/max ipv lekker gaan moduleren naar een vast niveau.

Ik ga maar weer terug naar mijn oude settings.

[Afbeelding]
Om het plaatje kompleet te maken… de temperaturen in de buitenunit tijdens dit experiment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULrhdEQKd7_Y07_Xyf5pmIUWU-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4FloEn3z2K0VZl167ie43aTq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:43:
[...]

Om het plaatje kompleet te maken… de temperaturen in de buitenunit tijdens dit experiment.

[Afbeelding]
Ik blijf het een raar probleem vinden
Maar begin toch te vermoeden dat er te weinig koelmiddel in de warmtepomp zit
En dat daardoor de warmtepomp niet stabiel kan draaien
Of er moet iets zijn met bevoorbeeld kapotte sensors
Want ook je run van vanmorgen 8:00 tot 9:00 is ook niet stabiel
Terwijl je daar een aanvoertemperatuur van ongeveer 28 graden vraagt
Dus een afgifte probleem lijkt me niet van toepassing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:03:
[...]

Ik blijf het een raar probleem vinden
Maar begin toch te vermoeden dat er te weinig koelmiddel in de warmtepomp zit
En dat daardoor de warmtepomp niet stabiel kan draaien
Of er moet iets zijn met bevoorbeeld kapotte sensors
Want ook je run van vanmorgen 8:00 tot 9:00 is ook niet stabiel
Terwijl je daar een aanvoertemperatuur van ongeveer 28 graden vraagt
Dus een afgifte probleem lijkt me niet van toepassing
26 graden.

Een koelexpert heeft er naar gekeken en denkt niet dat het een probleem met het koelmiddel is, nadat hij de sensor waardens had bekeken. Hij vermoed dat het een probleem is met de sensoren. De installateur heeft contact opgenomen met NEFIT en die denken ook dat het een probleem met de sensoren is. Ik zit nog te wachten op de service monteur van NEFIT om deze te vervangen, bij de vorige afspraak was de elektronica niet binnengekomen bij de service monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:49:
[...]

26 graden.

Een koelexpert heeft er naar gekeken en denkt niet dat het een probleem met het koelmiddel is, nadat hij de sensor waardens had bekeken. Hij vermoed dat het een probleem is met de sensoren. De installateur heeft contact opgenomen met NEFIT en die denken ook dat het een probleem met de sensoren is. Ik zit nog te wachten op de service monteur van NEFIT om deze te vervangen, bij de vorige afspraak was de elektronica niet binnengekomen bij de service monteur.
Hopelijk lost dat het probleem op
Hou ons ook op de hoogte kan andere namelijk ook helpen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
hackbard schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:02:
[...]

op 100% draait de interne pomp vaker, tijdens defrost, en ook na afloop van een run soms.
Net eens onder diagnose - functietest - werkingscontrole act. - warmtepomp of een andere optie - vermogen prim. cv-pomp op 100% - ..inschakelen- paar minuten laten lopen.
Even weer de radiatoren gecheckt, daar komt geen lucht meer uit. Alleen de bovenste had laatst flink wat lucht, dat is eruit en systeem bijgevult tot 1,5bar.
Verder weet ik het niet.

Ik vermoed net als @Neerland-warmte dat het in de gas circuit zit. De druk daar was eens gecheckt en oké bevonden. Alles eruit en wegen vonden ze niet nodig. De waardes zijn ook niet zodanig dat het op een tekort wijst, dan zou de TR6 meer richting de 100graden lopen dacht ik. En er is ook geen ijsvorming op de buitenunit boven de 5 graden (wel defrosts..).
De EEV lijkt wat lomp te sturen. Te lang dicht, en dan weer te veel open. Maar daar heb ik geen zicht op, zou ook niet weten wat ik ermee moet.
Dan lijkt lucht idd uitgesloten. Wat ik bedoelde met de 100% test is de interne cv pomp eens een dagje op 100% laten lopen en kijken wat dat doet met het regelgedrag. Door de hoge flow demp je als het ware de temperatuur van je condensor. Als het dan wel stabiel regelt kan je wat gerichter gaan zoeken naar een mogelijke oorzaak. 🎇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
master1104 schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:23:
[...]

Dan lijkt lucht idd uitgesloten. Wat ik bedoelde met de 100% test is de interne cv pomp eens een dagje op 100% laten lopen en kijken wat dat doet met het regelgedrag. Door de hoge flow demp je als het ware de temperatuur van je condensor. Als het dan wel stabiel regelt kan je wat gerichter gaan zoeken naar een mogelijke oorzaak. 🎇
ik zag kabel eruit trekken nog even niet zitten. Is het effect van TC3/TC0 hoger niet vergelijkbaar?

Wat ik net deed is de thermostaatknoppen die misschien vaker open en dicht gaan, gewoon verder open zetten, en zie daar, sinds een uur een stabiel passend vermogen. Misschien moet ik idd toch maar in die richting verder zoeken. Misschien de thermostaatknoppen vervangen tegen domme draaiknoppen? Want nu worden sommige ruimtes weer te warm..
@HansRemmerswaal heb jij misschien toevallig ook van die naregelingen zoals thermostaatknoppen die het kunnen verstoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
hackbard schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:31:
[...]

ik zag kabel eruit trekken nog even niet zitten. Is het effect van TC3/TC0 hoger niet vergelijkbaar?

Wat ik net deed is de thermostaatknoppen die misschien vaker open en dicht gaan, gewoon verder open zetten, en zie daar, sinds een uur een stabiel passend vermogen. Misschien moet ik idd toch maar in die richting verder zoeken. Misschien de thermostaatknoppen vervangen tegen domme draaiknoppen? Want nu worden sommige ruimtes weer te warm..
@HansRemmerswaal heb jij misschien toevallig ook van die naregelingen zoals thermostaatknoppen die het kunnen verstoren?
Precies, thermostaatkranen er even af of helemaal open en de pomp naar maximaal. Dat kan idd ook door TC3/TC0 zo laag mogelijk te zetten. Dan heb je maximale afgifte in de condensor en sluit je de afgifte als oorzaak uit. Ben benieuwd naar het resultaat, maar zou mij niks verbazen als het opeens stabiliseert 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:31:
[...]
Op mijn vloerverwarming niet.
Op mijn radiatoren zitten Danfoss dynamic valve kranen, maar die kunnen dit gedrag niet veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
hackbard schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:02:
[...]

Verder weet ik het niet.

Kan je misschien een paar screenshot sturen van jou sensors in menu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Jonathan S schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:56:

Klinkt dit logisch?
Ik heb net hier nog even mee gespeeld en het aanpassen van de gewenste temperatuur schuift inderdaad de gehele stooklijn op. Hier verandert de streeftemperatuur vandaag van 30 naar 31 als ik mijn gewenste temperatuur (op de binnenunit) instel op respectievelijk 20 en 21C.

Dan denk ik dat je met je thermostaat standaard je hele stooklijn verschuift.

En met ruimtecompensatie aan je stooklijn nog eens verschoven wordt op basis van het verschil tussen de gemeten temperatuur en de gewenste temperatuur.

Ik vind het nog wel een beetje vreemd. Je zou toch zeggen dat je met ruimtecompensatie aan al genoeg "regeling" hebt om met een vaste stooklijn (die dus niet met de thermostaat meeschuift) de ruimte warm te krijgen? Nu heb je eigenlijk mogelijkheid tot dubbele verschuiving.

Om met je voorbeeld verder te gaan als je schoonmoeder langskomt en je verhoogt je ruimtethermostaat naar 21C dan zou hij met ruimtecompensatie aan toch ook al de streeftemperatuur hoger zetten, het verschil met de ruimtetemperatuur is immers groter geworden.

En dan vraag ik mij ook af bij welke thermostaatinstelling je dan daadwerkelijk een "onverschoven" stooklijn krijgt zoals je hem instelt bij de stooklijn instellingen.

[ Voor 11% gewijzigd door jaapzb op 01-01-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
Ja het zijn twee manieren waarop geregeld wordt. Kan dubbel werken, maar ook elkaar compenseren, bv als de ruimte als warm.is door zon, en je de thermostaat hoger zet. Is blijkbaar een keuze die gemaakt is.

Mij lijkt dat de basis stand 20 graden thermostaat instelling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Neerland-warmte schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:49:
[...]

Kan je misschien een paar screenshot sturen van jou sensors in menu
ik begrijp niet helemaal wat je wil zien. De waardes onder diagnose in het servicemenu?
Daar vind ik homeassistant overzichtelijker.
Hier eentje van vandaag:
ergens vanochtend heb ik een paar thermostaatknoppen verder open gezet. Toen ging het even goed. Vooral dat uur rond 12, met een output van 5 kW vind ik mooi. Dat is hier heel zeldzaam.
Toen werd het in een paar kamers een beetje warm. Die knoppen zijn nu of helemaal open of dicht. Maar toch weer die golven. Als er toch nog een wonder gebeurt en het vaker stabiel is, horen jullie het als eerste.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTXv0psdIr4ftsCAWeAf6eTieE4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WbjPWPoXaXQ2awcWaiHgCDiT.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neerland-warmte
Tr6 80 graden met eenn Target flow van 40
Zelf heb ik geen homeassistant maar zo te zien wat ik denk,
Kan het een brake sensor zijn of koudemiddel problem die temp zien er gewoon niet goed uit ik heb nog even hier thuis na gezien tr6 is 64GR temp flow 37gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:49:
[...]

ik begrijp niet helemaal wat je wil zien. De waardes onder diagnose in het servicemenu?
Daar vind ik homeassistant overzichtelijker.
Hier eentje van vandaag:
ergens vanochtend heb ik een paar thermostaatknoppen verder open gezet. Toen ging het even goed. Vooral dat uur rond 12, met een output van 5 kW vind ik mooi. Dat is hier heel zeldzaam.
Toen werd het in een paar kamers een beetje warm. Die knoppen zijn nu of helemaal open of dicht. Maar toch weer die golven. Als er toch nog een wonder gebeurt en het vaker stabiel is, horen jullie het als eerste.
[Afbeelding]
In je plaatje kun je goed zien dat je systeem bij 60 graden en lager de ( tr6) stabiel komt
Ik weet niet waarop je max aanvoertemperatuur staat maar
Nu bedacht ik me als je eens probeert om de max aanvoertemperatuur op die 60 graden in te stelten
Als proef om te kijken of dat helpt
Voor continu 70 graden komt de warmtepomp misschien wel vermogen te kort
Ik zelf heb de max aanvoertemperatuur op de advies instelling van Nefit op 55 staan
In de nieuwe instellingen zag ik dat nu 65 geadviseerd wordt bij oude huizen en 55 graden voor nieuwbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Dag mensen.
Wie heeft er een onderbouwde mening (opinie) over de volgende vraag?

Wat is te prefereren in de suboptimale situatie van buffervat-kortsluiting?
a. een te hoge vaste instelling van pomp 2 (buderus) met gevolg/risico op een te lage aanvoertemp;
b. een te lage vaste instelling van pomp 2 (buderus) met gevolg/risico op een te hoge retourtemp.

Alvast bedankt.

PS
Geen behoefte aan generieke meningen omtrent buffervaten, naïeve consumenten/installateurs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hallo allemaal, ik heb zelf nogal wat zitten stoeien met de betekenis van graadminuten, minK, is het een idee om een link op te nemen in de TS met een uitleg ervan? Bijvoorbeeld deze: https://klimaatproductenkiezen.eu/glossarium/graadminuten?
De site lijkt een aardige begrippenlijst te hebben.

Verwarring wil ik niet hebben, zie de opmerking van Hans hieronder.

[ Voor 11% gewijzigd door boschhd op 02-01-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
boschhd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:33:
Hallo allemaal, ik heb zelf nogal wat zitten stoeien met de betekenis van graadminuten, minK, is het een idee om een link op te nemen in de TS met een uitleg ervan? Bijvoorbeeld deze: https://klimaatproductenkiezen.eu/glossarium/graadminuten?
De site lijkt een aardige begrippenlijst te hebben.
De Nefit EnviLine werkt met een aan/uit hysteresis. De werking hiervan wordt uitgelegd in de openingspost.

Wat ik op die site lees over graadminuten komt niet overeen met die hysteresis werking en kan mogelijk voor verwarring zorgen als we daarheen gaan linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:14:
Dag mensen.
Wie heeft er een onderbouwde mening (opinie) over de volgende vraag?

Wat is te prefereren in de suboptimale situatie van buffervat-kortsluiting?
a. een te hoge vaste instelling van pomp 2 (buderus) met gevolg/risico op een te lage aanvoertemp;
b. een te lage vaste instelling van pomp 2 (buderus) met gevolg/risico op een te hoge retourtemp.

Alvast bedankt.

PS
Geen behoefte aan generieke meningen omtrent buffervaten, naïeve consumenten/installateurs etc.
Ik draai ook met buffervat maar wel met de twee pijps aansluiting
Omdat daar minder menging mee is
Advies zoals ik het nu draaiende heb :
Boderus pomp zo hoog mogelijk instellen
In mijn geval pomp stand twee (constante druk) en die ook op snelheid twee ingesteld
Op stand 3 was te veel geluid bij sommige radiatoren (leiding suizen)
Daardoor trek ik gelijk de aanvoer door het Tstuk naar mijn afgifte systeem
Alleen bij het opstarten vult het buffervat zich met de aanvoer cv water
omdat de warmtepomp dan sneller draait (pompt) tijdens het opstarten
Na het terug moduleren komt het buffervat op de retour temperatuur
Er zal dan een klein beetje retour water met de aanvoer mengen in mijn geval is dat zo goed als niks
0,1/0,2 tiende verschil
heb ik gemeten als verschil in aanvoer warmtepomp tot boderus pomp (buffervat) Tstuk
en aanvoer na de boderus pomp Dus de aanvoer naar het cv systeem (afgifte kant )
En veel flow Door je systeem geeft meer afgifte (warmte) af met een lagere aanvoertemperatuur
Dus de conclusie is veel doorstroming met een zo,n laag mogelijke aanvoertemperatuur om je huis warm te houden
Plaatje van temperatuur verloop :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDLIt1hzwyyxBvxti7nWX1SKU4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0oSwBQf7otd5clZ4dCNeG6J.jpg?f=fotoalbum_large
Relay buderus pomp is retour gemeten net voor de warmtepomp
Buffervat aanvoer is gemeten onder het Tstuk dus aanvoer naar het buffervat
Buffervat retour is ook de leidingen onder het Tstuk naar het buffervat toe
Aanvoer licht blauw is mijn aanvoer leiding na de boderus pomp dit is de hoofd leiding naar het afgifte systeem
En retour licht groen is de retour van het afgifte systeem en die wordt gemeten net voor de boderus pomp
Als die weer naar de warmtepomp terug gaat en daar dus nog een keer gemeten wordt de die Relay boderus pomp sensor :)

[ Voor 21% gewijzigd door Willem senior op 02-01-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Ik draai ook met buffervat maar wel met de twee pijps aansluiting
Omdat daar minder menging mee is
Advies zoals ik het nu draaiende heb :
Boderus pomp zo hoog mogelijk instellen
In mijn geval pomp stand twee (constante druk) en die ook op snelheid twee ingesteld
Op stand 3 was te veel geluid bij sommige radiatoren (leiding suizen)
Daardoor trek ik gelijk de aanvoer door het Tstuk naar mijn afgifte systeem
Alleen bij het opstarten vult het buffervat zich met de aanvoer cv water
omdat de warmtepomp dan sneller draait (pompt) tijdens het opstarten
Na het terug moduleren komt het buffervat op de retour temperatuur
Er zal dan een klein beetje retour water met de aanvoer mengen in mijn geval is dat zo goed als niks
0,1/0,2 tiende verschil
heb ik gemeten als verschil in aanvoer warmtepomp tot boderus pomp (buffervat) Tstuk
en aanvoer na de boderus pomp Dus de aanvoer naar het cv systeem (afgifte kant )
En veel flow Door je systeem geeft meer afgifte (warmte) af met een lagere aanvoertemperatuur
Dus de conclusie is veel doorstroming met een zo,n laag mogelijke aanvoertemperatuur om je huis warm te houden
Plaatje van temperatuur verloop :
[Afbeelding]
Relay buderus pomp is retour gemeten net voor de warmtepomp
Buffervat aanvoer is gemeten onder het Tstuk dus aanvoer naar het buffervat
Buffervat retour is ook de leidingen onder het Tstuk naar het buffervat toe
Aanvoer licht blauw is mijn aanvoer leiding na de boderus pomp dit is de hoofd leiding naar het afgifte systeem
En retour licht groen is de retour van het afgifte systeem en die wordt gemeten net voor de boderus pomp
Als die weer naar de warmtepomp terug gaat en daar dus nog een keer gemeten wordt de die Relay boderus pomp sensor :)
Willem. Dank je wel voor je uitgebreide en beargumenteerde reactie.

Hier een buffervat met één-pijps aansluiting.
Aanvoer gaat hier wel verder omlaag. As we speak:
TC3 = 31.1
TC1 = 31.3
T0 = 29.6
Verschil TC1-T0 = 1.7 graad
TC0 = 27.1
Stand (Wilo) pomp 2 = 2 (van 3)

Maar jou voorkeur is helder: pomp 2 op stand 2 (niet max) en voor lief nemen dat bij opstart er warm aanvoerwater richting retour komt.

Overigens; jou pomp instelling TC3-TC0 = 4, zie ik dat goed?
Waar zie ik jou 0,1/0,2 graad verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Willem. Dank je wel voor je uitgebreide en beargumenteerde reactie.

Hier een buffervat met één-pijps aansluiting.
Aanvoer gaat hier wel verder omlaag. As we speak:
TC3 = 31.1
TC1 = 31.3
T0 = 29.6
Verschil TC1-T0 = 1.7 graad
TC0 = 27.1
Stand (Wilo) pomp 2 = 2 (van 3)

Maar jou voorkeur is helder: pomp 2 op stand 2 (niet max) en voor lief nemen dat bij opstart er warm aanvoerwater richting retour komt.

Overigens; jou pomp instelling TC3-TC0 = 4, zie ik dat goed?
Waar zie ik jou 0,1/0,2 graad verschil?
Ik heb het even uitvergroot om het verschil te laten zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_Ij-hlBVP4YwrrJbCTZKeMqnZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBzUqMdumO9Anna2vZR3IIjk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgoYvsLC6Xbus4fHdlJ9koRBMVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLwcnbogrHGYI1X9jfFX6lru.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLnpzmwu6Kq0zkbkukBicw4iFpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdEv3hJtbkLX7Ze22qNDJdtr.jpg?f=fotoalbum_large
De current flow is de sensor van de warmtepomp T0 en zit net boven het Tstuk (licht blauw)
Nu heb ik die iets aangepast GeTweakt voor een betere meting van de aanvoer temperatuur
De (paarse) aanvoer is mijn eigen dallas sensor geplaatst na de boderus pomp op de hoofdleiding naar de afgifte
De buffervat sensor zit dus onder het Tstuk naar het buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:22:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De current flow is de sensor van de warmtepomp T0 en zit net boven het Tstuk (licht blauw)
Nu heb ik die iets aangepast GeTweakt voor een betere meting van de aanvoer temperatuur
De (paarse) aanvoer is mijn eigen dallas sensor geplaatst na de boderus pomp op de hoofdleiding naar de afgifte
Willem dank maar weer, is duidelijk op deze manier.

Andere vraag; inz TC3-TC0 instelling.
Klopt het, dat de instelling werkt vanuit de retourtemperatuur.
Ofwel: wordt vanuit de TC0 de TC3 omhoog geduwd o.b.v. de ingestelde TC3-TC0 waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Willem senior schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:22:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie de vraag al komen wat is die T0 sensor tweak
Bij deze de foto's om een betere meting te krijgen :*)
Op de eerste foto zie je het rode draadje van de sensor lopen
Deze zat eerst net boven het Tstuk wat je ook zie zitten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEkzx9PkBRYTm49a_V9Zoo-SNBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0Uve0yLh1R3L4nkabx30mK9.jpg?f=fotoalbum_large
Foto 2
Plaats waar ik de sensor nu heb zitten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yI5Uh6sS84qChR2tdBdi-Nk1guc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9e1BtVivLfPYgBmp5bwlR3ce.jpg?f=fotoalbum_large
En foto 3
Hier zie je de sensor gemonteerd zitten net op de aanvoer van de boderus pomp
en ook als het een beetje te zien is dat ik de isolatie kapjes heb aangepast
(uitgesneden voor de sensor )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVLqaCXw-CxZDLaOH9EUY35zxR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUkNz1dR930tcu8fQVRSGI9F.jpg?f=fotoalbum_large
En op de laatste zie je het buffervat recht onder de Buderus pomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdYtwd7vUx47tWD3fMvukDlWbzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34b6Da0fkDF3bQIIoBHKNmIK.jpg?f=fotoalbum_large
Ongeveer bij de dubbele tape op de leidingen bij mijn notities voor de warmtepomp zitten de buffervat sensors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Ofwel: wordt vanuit de TC0 de TC3 omhoog geduwd o.b.v. de ingestelde TC3-TC0 waarde?
Weet ik niet
Wel heb ik de TC3-TC0 instelling weer terug op 7 gezet
De warmtepomp draaide met Tc3-tc0 op 4 en lager niet naar mijn zin
Deze draaide dan weer hard en toerde dan weer terug was te onrustig vond ik
En ook werd dan de aanvoerstreeftemperatuur niet gehaald of was juist weer te hoog
Dat leek me ook niet goed
Met de Tc3-tc0 instelling op 5 tot 7 loopt de warmtepomp rustiger en wordt wel de aanvoerstreeftemperatuur gehaald na het terug moduleren
Vandaar nu weer Tc3-tc0 op 7 advies nefit gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Weet ik niet
Wel heb ik de TC3-TC0 instelling weer terug op 7 gezet
De warmtepomp draaide met Tc3-tc0 op 4 en lager niet naar mijn zin
Deze draaide dan weer hard en toerde dan weer terug was te onrustig vond ik
En ook werd dan de aanvoerstreeftemperatuur niet gehaald of was juist weer te hoog
Dat leek me ook niet goed
Met de Tc3-tc0 instelling op 5 tot 7 loopt de warmtepomp rustiger en wordt wel de aanvoerstreeftemperatuur gehaald na het terug moduleren
Vandaar nu weer Tc3-tc0 op 7 advies nefit gezet
Willem, de laatste vragen (Als het te gek wordt moet je maar rekening sturen).

Ik zie bij jou een Wilo pomp en dan nog een kastje met Buderus erop.
Wat doet dat Buderus-kastje?

Hysterese reageert op AST enerzijds en welke parameter anderzijds (T0 / TC3 / TC1?)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Willem, de laatste vragen (Als het te gek wordt moet je maar rekening sturen). (y)

Ik zie bij jou een Wilo pomp en dan nog een kastje met Buderus erop.
Wat doet dat Buderus-kastje?

Hysterese reageert op AST enerzijds en welke parameter anderzijds (T0 / TC3 / TC1?)?
De Wilo pomp zit in die zwarte kap met Boderus er op
De zwarte kap dempt het geluid van de Wilo pomp en zal ook een isolerende functie hebben
De Hysterese reageert op de T0 sensor (current flow temperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
RobEppink schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Ik begrijp de vraag niet helemaal maar de tc3-tc0 regeling is niet zo ingewikkeld. Hij probeert altijd het ingestelde gewenste verschil te halen simpelweg door de interne pomp langzamer of harder te laten lopen.

Als je gemeten verschil hoger is dan de instelling gaat hij harder pompen, en als het gemeten verschil lager is gaat hij langzamer pompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:52:
[...]

Ik begrijp de vraag niet helemaal maar de tc3-tc0 regeling is niet zo ingewikkeld. Hij probeert altijd het ingestelde gewenste verschil te halen simpelweg door de interne pomp langzamer of harder te laten lopen.

Als je gemeten verschil hoger is dan de instelling gaat hij harder pompen, en als het gemeten verschil lager is gaat hij langzamer pompen
Is het verschil tussen jouw TC3-TC0 altijd ongeveer gelijk aan de instelling voor TC3-TC0?
Bij mij alleen rond de opstart piek, daarna zakt deze in naar een graad of 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8LQJIJdYoBzvICpRkfq-tgF7pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yyp8up6OC6NTAnqOxjnd5NbY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door HansRemmerswaal op 02-01-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
jaapzb schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:52:
[...]

Die vraag vloeit voort uit mijn waarneming.
Bij instelling TC3-TC0 = 4 zijn de graden 31.0 <> 27.0.
Circulatiepomp staat zeer laag 2%.

Verschuif ik de TC3 - TC0 van 4 naar 5
Dan moduleert de WP en brengt de TC3 naar 32.0

Met de circulatiepomp gebeurt dan niets.
Deze stond al op een zeer lage stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Is het verschil tussen jouw TC3-TC0 altijd ongeveer gelijk aan de instelling voor TC3-TC0?

[Afbeelding]
Hans, mijn waarneming.
Als de ingestelde TC3-TC0 waarde bereikt is (bij ons 4) daalt de circulatiepomp (I) naar < 5%.
De ingestelde waarde blijft dan intact, de circulatiepomp (I) kan niet verder terug, de WP houdt dan de ingestelde waarde overeind, exact op 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
Willem senior schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Ik zie de vraag al komen wat is die T0 sensor tweak
Bij deze de foto's om een betere meting te krijgen :*)
Op de eerste foto zie je het rode draadje van de sensor lopen
Deze zat eerst net boven het Tstuk wat je ook zie zitten
[Afbeelding]
Foto 2
Plaats waar ik de sensor nu heb zitten
[Afbeelding]
En foto 3
Hier zie je de sensor gemonteerd zitten net op de aanvoer van de boderus pomp
en ook als het een beetje te zien is dat ik de isolatie kapjes heb aangepast
(uitgesneden voor de sensor )
[Afbeelding]
En op de laatste zie je het buffervat recht onder de Buderus pomp
[Afbeelding]
Ongeveer bij de dubbele tape op de leidingen bij mijn notities voor de warmtepomp zitten de buffervat sensors
Mag ik wat raars vragen hoe zit dit buffervat nu aangesloten ik zie de aanvoer naar de pomp maar de retour zie ik niet of zit de aanvoer er in en aanvoer er uit het is maar een vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:10:
[...]

[Afbeelding]
Ja mijn instelling is 3K en hij regelt net zolang met die circulatiepomp tot hij die 3K verschil ook daadwerkelijk gehaald heeft. Dit haalt hij bij mij bij altijd wel als de run lang genoeg is. De regeling is vrij traag dus bij een korte run haalt hij het niet altijd.

Volgens mij is het een simpele PID-regeling.

Als hij bij jou de ingestelde waarde niet haalt dan zal hij blijven terugregelen totdat hij het wel haalt, of totdat het regelbereik op is (lager regelen kan dus niet).

Ik vraag me trouwens af of de pomp wel daadwerkelijk teruggaat naar 2%. Vaak zie je dat zo'n pomp een minimale stand heeft van bijvoorbeeld 10%. Als het stuursignaal daar onder komt blijft de pomp toch 10% draaien. Dit om een minimale flow te garanderen. Weet niet hoe dat in deze WP's zit.

Het kan natuurlijk zijn dat het bij monoblocks anders regelt dan bij de split units maar dat zou ik wel vreemd vinden. Ik heb in ieder geval een monoblock

[ Voor 5% gewijzigd door jaapzb op 02-01-2024 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Neerland-warmte schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:07:
[...]

Mag ik wat raars vragen hoe zit dit buffervat nu aangesloten ik zie de aanvoer naar de pomp maar de retour zie ik niet of zit de aanvoer er in en aanvoer er uit het is maar een vraag
Op de een na laatste foto zie je net onder de buderus pomp twee buizen naar links lopen richting WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neerland-warmte
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Op de een na laatste foto zie je net onder de buderus pomp twee buizen naar links lopen richting WP.
Ja ik zie hem .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Neerland-warmte schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:07:
[...]

Op foto 3 zie je de retour links zitten
Aanvoer zit rechts maar daar staat dat zwarte kapje op daar achter zit het Tstuk van de retour
De aanvoer en retour komen van links hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:16:
[...]

Ja mijn instelling is 3K en hij regelt net zolang met die circulatiepomp tot hij die 3K verschil ook daadwerkelijk gehaald heeft. Dit haalt hij bij mij bij altijd wel als de run lang genoeg is. De regeling is vrij traag dus bij een korte run haalt hij het niet altijd.

Volgens mij is het een simpele PID-regeling.

Als hij bij jou de ingestelde waarde niet haalt dan zal hij blijven terugregelen totdat hij het wel haalt, of totdat het regelbereik op is (lager regelen kan dus niet).

Ik vraag me trouwens af of de pomp wel daadwerkelijk teruggaat naar 2%. Vaak zie je dat zo'n pomp een minimale stand heeft van bijvoorbeeld 10%. Als het stuursignaal daar onder komt blijft de pomp toch 10% draaien. Dit om een minimale flow te garanderen. Weet niet hoe dat in deze WP's zit.

Het kan natuurlijk zijn dat het bij monoblocks anders regelt dan bij de split units maar dat zou ik wel vreemd vinden. Ik heb in ieder geval een monoblock
Ja mijn pomp gaat naar minimum, en mijn compressor power output ook.

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 02-01-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-07 16:20
COP

De COP die je kunt aflezen op de binnenunit, weet iemand of dit totale COP aller tijden is (wat ik vermoed)? Ik ben wel geïnteresseerd in wat het bijv de afgelopen 24 uur is. Heeft iemand dit al een keer in HomeAssistant voor elkaar gekregen? Ik heb zelf wel een nutsmeter aangemaakt voor kWh input en output van de WP en die elke dag om middernacht weer op nul laten zetten. Maar dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e14zACPxXOlb8-bGLca5AQsz5pk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OIDW5EiGX3UR20NTI5ROheWV.png?f=user_large

Opzich kun je er wel een trend in zien, maar zou het liever een soort van 'doorlopend gemiddelde' van de afgelopen 24hr zien. Zal anders weer wat puzzelen worden met HA, kom er nog niet helemaal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
fraserboer schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:27:
COP

De COP die je kunt aflezen op de binnenunit, weet iemand of dit totale COP aller tijden is (wat ik vermoed)? Ik ben wel geïnteresseerd in wat het bijv de afgelopen 24 uur is. Heeft iemand dit al een keer in HomeAssistant voor elkaar gekregen? Ik heb zelf wel een nutsmeter aangemaakt voor kWh input en output van de WP en die elke dag om middernacht weer op nul laten zetten. Maar dan krijg je dit:
[Afbeelding]

Opzich kun je er wel een trend in zien, maar zou het liever een soort van 'doorlopend gemiddelde' van de afgelopen 24hr zien. Zal anders weer wat puzzelen worden met HA, kom er nog niet helemaal uit.
Ik bereken doorlopend de COP over de laatste 24 uur, maar ik denk dat ik het over een iets grotere periode moet berekenen om een iets stabieler resultaat te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ce8B6g_buDFeuzoU6ThtIMdrQOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wKHCutP6204pAkYpoS09yHaa.png?f=fotoalbum_large

Ik bereken deze op deze manier, ik moet nog de code aanpassen om het verbruik te nemen van mijn energiemeter.

configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
sql:
  - name: "delta heating supplied 24h"
    query: >
      SELECT state - ( 
            SELECT states.state 
            FROM states 
            WHERE states.metadata_id = last_state.metadata_id
              AND states.last_updated_ts < last_state.last_updated_ts - 60*60*24
              AND states.state <> 'unknown' 
              AND states.state IS NOT NULL 
            ORDER BY states.last_updated_ts DESC
            LIMIT 1 
          ) delta
      FROM states last_state
          INNER JOIN states_meta
          ON states_meta.metadata_id = last_state.metadata_id  
      WHERE states_meta.entity_id = 'sensor.boiler_total_energy_supplied_heating' 
        AND last_state.state <> 'unknown' 
        AND last_state.state IS NOT NULL 
      ORDER BY last_state.last_updated_ts DESC 
      LIMIT 1
    column: delta
    unit_of_measurement: "kWh"

- name: "delta heating consumed compressor 24h"
      SELECT state - ( 
            SELECT states.state 
            FROM states 
            LIMIT 1 
          ) delta
      FROM states last_state
          INNER JOIN states_meta
      WHERE states_meta.entity_id = 'sensor.boiler_energy_consumption_compressor_heating' 
      LIMIT 1

- name: "delta heating consumed electrical 24h"
      SELECT state - ( 
            SELECT states.state 
            FROM states 
            LIMIT 1 
          ) delta
      FROM states last_state
          INNER JOIN states_meta
      WHERE states_meta.entity_id = 'sensor.boiler_auxiliary_electrical_heater_energy_consumption_heating' 
      LIMIT 1

template:
  - sensor:
      - name: "COP heating last 24h"
        unit_of_measurement: ""
        state: >
            {% set delta_heating_supplied_24h = states('sensor.delta_heating_supplied_24h') | float %}
            {% set delta_heating_consumed_compressor_24h = states('sensor.delta_heating_consumed_compressor_24h') | float %}
            {% set delta_heating_consumed_electrical_24h = states('sensor.delta_heating_consumed_electrical_24h') | float %}          
            {{ (delta_heating_supplied_24h / (delta_heating_consumed_compressor_24h + delta_heating_consumed_electrical_24h)) | round(2, default=0) }}
        availability: "{{ states('sensor.delta_heating_supplied_24h')|is_number and states('sensor.delta_heating_consumed_compressor_24h')|is_number and states('sensor.delta_heating_consumed_electrical_24h')|is_number }}"

[ Voor 56% gewijzigd door HansRemmerswaal op 02-01-2024 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
COP op de binnenunit is over de levensduur van de WP, volgens mij. Ik reken hem zelf uit per dag, per maand en over het stookseizoen. Hieronder geplot de dag-COP in combinatie met de gemiddelde etmaaltemp van elke dag - zou er correlatie zijn? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpsJ5CDRK_deltpXgHqp6vZlHAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cEwvGeiueCZaKnPTPk9iq7Zc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
De opgewekte energie (warmte) wordt niet gelijk vanuit de warmtepomp geüpdate
Dit gebeurt om de 10 en zelfs 20 minuten
En de verbruikte stroom wordt nog minder door de warmtepomp geüpdate
Heb even wat er bij gepakt om het hopelijk wat duidelijker te krijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8voBIm46l9Bgv101HP2fmA6x6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBbbb4OHsCKywJBAuRvzjOKq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8jweoT7BuGUksH00L5qrpJJo68=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k48J55L9AMyPUZftKBv4wSK8.jpg?f=user_large
Je ziet dat er 9:25 nog geen verbruik is maar de warmtepomp draait wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPfAZQ-hZVX1nsvaMGqoJ4-LtT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiDWxl0JM8MsbOKYpA09s8Sp.jpg?f=fotoalbum_large
Met een eigen stroom meter heb je alleen last van het updaten van de geproduceerde warmte om de 10 /20 minuten en daardoor krijg je dit verloop te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCwE4se0yfXGHyFHTvt_5csliWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyImnnOv1tSnpHbcUEXgdpXi.jpg?f=fotoalbum_large
Dat de lijn terug telt komt omdat mijn stroom meter wel gelijk het verbruik laat zien (mindere cop op dat moment)
En moet wachten op de geproduceerde warmte om weer een Cop te berekenen
Hoop dat het zo beetje duidelijk is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Ja de de WP heeft helaas geen decimalen op de energiemeters dus pas als hij 1kWh verbruik telt gaat de teller omhoog.

Je haalt een mooie COP willem. Goed geisoleerd huis met vloerverwarming en een lage stooklijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-07 16:20
Veel dank @HansRemmerswaal, @jaapzb, @Willem senior ! Heel verhelderend, hier kan ik weer mee aan de slag. Met de huidige buitentemperaturen is inderdaad een mooie COP te behalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
jaapzb schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:13:
Ja de de WP heeft helaas geen decimalen op de energiemeters dus pas als hij 1kWh verbruik telt gaat de teller omhoog.

Je haalt een mooie COP willem. Goed geisoleerd huis met vloerverwarming en een lage stooklijn?
Huis kan nog beter geïsoleerd worden
Maar eens houd het op bij een oud huis gebouwd in 1960
Deels vloerverwarming en radiatoren
Stooklijn ben ik nog mee bezig
voetpunt staat nu op 27
En eindpunt heb ik voorlopig op 38 staan
Ruimteinvloed gebruik ik overdag niet
Maar zet ik aan voor de nacht zodat het huis niet te ver afkoelt
En dan koelt het ongeveer 1 graad af tot dat de warmtepomp de andere dag weer aangaat
Gisteren was dat pas om 15:00 had toen ook maar 2 runs eerste om 14:00 voor warmwater bereiding en daarna pas verwarming en die liep tot 21:30 ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Nog even over de COP...

De Boiler Total energy supplied heating is toch eigenlijk gewoon de som van alle oppervlakken van de Boiler compressor power output waar de Boiler compressor activity = heating?

Dan zouden we in Home Assistant een sensor kunnen definiëren die zelf de Boiler compressor power output berekend? In dat geval hebben we wel decimalen en geen vertraging. Als we dan met een externe energie meter het verbruik meten zouden we wel een constante COP moeten krijgen omdat we dan geen sprongetjes meer hebben van steeds 1 kWh supplied heating.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTL6Aql3eXNMonNEglwGfJjOckg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mae3wp8NyMMdUije3HtbLVtT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:17:
Nog even over de COP...

De Boiler Total energy supplied heating is toch eigenlijk gewoon de som van alle oppervlakken van de Boiler compressor power output waar de Boiler compressor activity = heating?

Dan zouden we in Home Assistant een sensor kunnen definiëren die zelf de Boiler compressor power output berekend? In dat geval hebben we wel decimalen en geen vertraging. Als we dan met een externe energie meter het verbruik meten zouden we wel een constante COP moeten krijgen omdat we dan geen sprongetjes meer hebben van steeds 1 kWh supplied heating.

[Afbeelding]
Die Total energy update om de 10 minuten
Maar die geeft steeds twee keer een zelfde waarde door
En ik snap niet hoe dat komt
Zie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXo3nvw-f6GmaZOuTBr5HK5_uYE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/okZYvDObIKhrJ5yBKp1crV8J.jpg?f=user_large
Maar als je die dan gebruikt heb je dus een Cop voor verwarming, warmwater, en koelen
Alles in een Cop voor de warmtepomp
Ik weet niet of dat gaat werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 20:45
Zit even stiekem mee te lezen maar die 10 minuten zie ik bij mij niet terug.
Wel een paar seconden soms dus in mijn code filter ik de negatieve en te grote waardes er uit.
Levert wel een vrij vlakke COP lijn op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIqn8tI88MYsjkZoPZRbgZdCc1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FRYJQYVikG4UeLHB0JYELeLM.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- name: "Heating Pump COP"
        unit_of_measurement: "%"
          {% set output = states('sensor.boiler_compressor_power_output') | float * 1000 %}
          {% set usage = states('sensor.utility_ruimte_wp_wasmachine_switch_1_power') | float %}
          {% set COP = (output / usage) | round(3, default=0) %}
          {% if (COP > 0) and (COP < 10) %}
            {{ COP }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:42:
[...]

Die Total energy update om de 10 minuten
Maar die geeft steeds twee keer een zelfde waarde door
En ik snap niet hoe dat komt
Zie [Afbeelding]
Maar als je die dan gebruikt heb je dus een Cop voor verwarming, warmwater, en koelen
Alles in een Cop voor de warmtepomp
Ik weet niet of dat gaat werken
Mijn HomeWizard energie meter is continue. Met een 3 sensors kan ik deze op basis van de compressor activity splitsen in het energie verbruik voor verwarming, warmwater en koelen.

De compressor power output is ook continue en ook daar kunnen we met 3 sensoren deze splitsen in output voor verwarmen, warmwater en koelen.

Moeten we nog het verbruik van het elektrische element bepalen en dan hebben we alle ingrediënten voor de COP gebaseerd op sensoren met decimalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JP1980 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:53:
Wel een paar seconden soms dus in mijn code filter ik de negatieve en te grote waardes er uit.

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
          {% set output = states('sensor.boiler_compressor_power_output') | float * 1000 %}
          {% set usage = states('sensor.utility_ruimte_wp_wasmachine_switch_1_power') | float %}
            {{ COP }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
Goed idee om die COP buiten de 0 .. 10 range eruit te filteren. Ik krijg ook af en toe een rare spike...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
JP1980 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:53:

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
            {{ COP }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
Ah ja jij gebruikt de het afgenomen vermogen en opgewekte warmtevermogen (kW) om de COP op dat moment te berekenen.

Willem en ik gebruiken de totaal afgenomen en opgewekte energie (in kWh) om de COP over een gegeven periode te berekenen.

Die energietellers (in kWh) zijn altijd hele getallen (geen decimalen). Jouw vermogen meter geeft gewoon decimalen terug zo te zien, en het opgewekte warmtevermogen zoals die gemeld word door de WP is ook met decimalen. Dus daarom heb jij daar geen last van.

Verschil tussen kWh (energie) en kW (vermogen) dus.

Helaas kan je het afgenomen vermogen niet direct uit de WP halen (alleen het opgewekte warmtevermogen), dus daar heb je dan een aparte elektrameter nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door jaapzb op 03-01-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
jaapzb schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Ah ja jij gebruikt de het afgenomen vermogen en opgewekte warmtevermogen (kW) om de COP op dat moment te berekenen.

Willem en ik gebruiken de totaal afgenomen en opgewekte energie (in kWh) om de COP over een gegeven periode te berekenen.

Die energietellers (in kWh) zijn altijd hele getallen (geen decimalen). Jouw vermogen meter geeft gewoon decimalen terug zo te zien, en het opgewekte warmtevermogen zoals die gemeld word door de WP is ook met decimalen. Dus daarom heb jij daar geen last van.

Verschil tussen kWh (energie) en kW (vermogen) dus.

Helaas kan je het afgenomen vermogen niet direct uit de WP halen (alleen het opgewekte warmtevermogen), dus daar heb je dan een aparte elektrameter nodig.
Het afgegeven vermogen komt van de WP (bbq kees) en is op 1 decimaal afgerond in kWh. Niet super exact maar goed genoeg dacht ik.

Nu zie ik idd jullie pakken opgenomen vermogen, die waarde lijkt mij eerlijk gezegd onbruikbaar. Heb alleen op de buiten een kwh meter gezet (shelly 2PM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:07:
[...]

Goed idee om die COP buiten de 0 .. 10 range eruit te filteren. Ik krijg ook af en toe een rare spike...
Klopt de getallen lopen niet helemaal 1:1 de compressor output kwh is ook iets vertraagt lijkt het. Nu stel ik de waarde op 0, eigenlijk wil je de voorgaande waarde behouden maar ik heb mij nog niet ver genoeg verdiept in HA om dat voor elkaar te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door JP1980 op 03-01-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
JP1980 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:34:
[...]

Het afgegeven vermogen komt van de WP (bbq kees) en is op 1 decimaal afgerond in kWh. Niet super exact maar goed genoeg dacht ik.

Nu zie ik idd jullie pakken opgenomen vermogen, die waarde lijkt mij eerlijk gezegd onbruikbaar. Heb alleen op de buiten een kwh meter gezet (shelly 2PM).
Nee het afgegeven (warmte) vermogen is in kW, dat is echt wel een nadrukkelijk verschil met kWh.

Ook bij je shelly meter gebruik je het vermogen in kW.

Is verder niks mis mee, jouw aanpak is preciezer, denk ik.

Als de WP zelf het opgenomen elektrisch vermogen (kW) - wat jij uit je shelly haalt - zou geven dan zou ik de COP denk ik ook op jouw manier uitrekenen.

[ Voor 11% gewijzigd door jaapzb op 03-01-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
jaapzb schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Nee het afgegeven (warmte) vermogen is in kW, dat is echt wel een nadrukkelijk verschil met kWh.

Ook bij je shelly meter gebruik je het vermogen in kW.

Is verder niks mis mee, jouw aanpak is preciezer, denk ik.

Als de WP zelf het opgenomen elektrisch vermogen (kW) - wat jij uit je shelly haalt - zou geven dan zou ik de COP denk ik ook op jouw manier uitrekenen.
idd ik hanteer deze eenheden altijd verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
JP1980 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:46:
[...]

idd ik hanteer deze eenheden altijd verkeerd.
oke sorry voor het mierenneuken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
jaapzb schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:03:
[...]
oke sorry voor het mierenneuken :+
Is terecht hoor, als software engineer hoor je gewoon nauwkeurig te zijn met dat soort dingen, hier intern lees ik mensen altijd de les over dat soort dingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
In Domoticz wacht ik via DZvents op een update van de afgegeven energie. Als die komt bereken ik de COP, aangezien de tussenmeter altijd actueel is via Zwave. Op die manier deel je altijd de actuele waarden op elkaar en krijg je geen rare golven in je COP lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
master1104 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:23:
In Domoticz wacht ik via DZvents op een update van de afgegeven energie. Als die komt bereken ik de COP, aangezien de tussenmeter altijd actueel is via Zwave. Op die manier deel je altijd de actuele waarden op elkaar en krijg je geen rare golven in je COP lijn.
Is misschien wel de betere optie, zoiets kan trouwens ook in Home Assistent.

Mijn idee was om steeds de gemiddelde COP te berekenen over de laatste 24 uur om een iets stabielere COP te krijgen en dan heb je wel een totaal opgewekt vermogen nodig met decimalen.

Ik had in HA een sensor gemaakt die de Total compressor power output heating berekende door de compressor power output te integreren. Het resultaat is nauwkeurig met een aantal decimalen. Maar… de ingebouwde functie om te integreren doet dit bij elke verandering van de sensor value. Als je een strakke compressor power output hebt dan wordt deze dus niet zo frequent ge-update. Kortom, het werkt maar is niet bruikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ia5caePSLbbEJ-cK-5N-_OYMvXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eb1VRXa3FRQ15z8NnHReWyQA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door HansRemmerswaal op 04-01-2024 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-05 15:18
Uiteindelijk is je COP berekening vooral afhankelijk van de resolutie van je input. Gezien dat nefit enkel opgenomen en geproduceerde energie in hele kWh ('uur') afgeeft zal je altijd dit soort zaagtanden houden wanneer je zelf een lager interval kiest in je weergave. Je kunt uiteraard zelf een tussenmeter gebruiken voor de totaal opgenomen energie dan heb je die nauwkeurig maar voor geproduceerde energie blijf je afhankelijk van de 'nefit blackbox'.

Maar als je naar de gemiddelden over een gehele dag kijkt dan kloppen deze getallen redelijk goed. Maar goed dan zou je net zo goed één keer per dag om 23:59:59 totaal geproduceerd/ totaal opgenomen kunnen doen.

Persoonlijk vind ik die zaagtand ook niet 'mooi', ik ga zelf eens kijken of ik hier niet een berekening kan doen op een sliding window per drie uur of iets dergelijks. dan raak je in ieder geval de outliers en de zaagtand kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:32:
[...]

Is misschien wel de betere optie, zoiets kan trouwens ook in Home Assistent.

Mijn idee was om steeds de gemiddelde COP te berekenen over de laatste 24 uur om een iets stabielere COP te krijgen en dan heb je wel een totaal opgewekt vermogen nodig met decimalen.

Ik had in HA een sensor gemaakt die de Total compressor power output heating berekende door de compressor power output te integreren. Het resultaat is nauwkeurig met een aantal decimalen. Maar… de ingebouwde functie om te integreren doet dit bij elke verandering van de sensor value. Als je een strakke compressor power output hebt dan wordt deze dus niet zo frequent ge-update. Kortom, het werkt maar is niet bruikbaar.

[Afbeelding]
Lijkt mij ook niet nauwkeurig. Als ik naar mijn situatie kijk dan gebruik ik ongeveer 8kwh per dag. De opgenomen energie wordt door de WP afgerond op hele kwh. Dat betekent dat je met dit weer altijd rekening moet houden met iets meer dan 10% mogelijke afwijking. Dus als er een COP van 5 berekend wordt is de bandbreedte in werkelijkheid tussen 4,75 en 5,25. Wanneer het kouder wordt zal het wel preciezer worden maar ik vraag mij af of je iets aan een dergelijk onnauwkeurig getal hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
arjenvdknijff schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:15:
Uiteindelijk is je COP berekening vooral afhankelijk van de resolutie van je input. Gezien dat nefit enkel opgenomen en geproduceerde energie in hele kWh ('uur') afgeeft zal je altijd dit soort zaagtanden houden wanneer je zelf een lager interval kiest in je weergave. Je kunt uiteraard zelf een tussenmeter gebruiken voor de totaal opgenomen energie dan heb je die nauwkeurig maar voor geproduceerde energie blijf je afhankelijk van de 'nefit blackbox'.

Maar als je naar de gemiddelden over een gehele dag kijkt dan kloppen deze getallen redelijk goed. Maar goed dan zou je net zo goed één keer per dag om 23:59:59 totaal geproduceerd/ totaal opgenomen kunnen doen.

Persoonlijk vind ik die zaagtand ook niet 'mooi', ik ga zelf eens kijken of ik hier niet een berekening kan doen op een sliding window per drie uur of iets dergelijks. dan raak je in ieder geval de outliers en de zaagtand kwijt.
Dan moet je denk ik met SQL queries gaan werken zoals ik doen in deze post. Daar heb ik het interval op 24 uur gezet maar is zo aan te passen naar 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JP1980 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:29:
[...]

Lijkt mij ook niet nauwkeurig. Als ik naar mijn situatie kijk dan gebruik ik ongeveer 8kwh per dag. De opgenomen energie wordt door de WP afgerond op hele kwh. Dat betekent dat je met dit weer altijd rekening moet houden met iets meer dan 10% mogelijke afwijking. Dus als er een COP van 5 berekend wordt is de bandbreedte in werkelijkheid tussen 4,75 en 5,25. Wanneer het kouder wordt zal het wel preciezer worden maar ik vraag mij af of je iets aan een dergelijk onnauwkeurig getal hebt.
Als de sensor.boiler_total_energy_supplied_heating van n naar n+1 gaat dan is eigenlijk de vraag of de "echte" waarde van n naar n+1 gaat of dat de afgeronde waarde van n naar n+1 gaat. En dan is het nog maar de vraag hoe er wordt afgerond...

Dan is mijn zelf berekende "boiler_total_energy_supplied_heating" met de integraal misschien toch een betere optie als je bij wijzigen van die waarde de COP berekend. Dan heb je in ieder geval geen last van de afronding.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
template:
  - sensor:
      - name: "boiler_compressor_power_output_heating"
        unit_of_measurement: "kW"
          {% if is_state('sensor.boiler_compressor_activity', 'heating') %}
            {{ states('sensor.boiler_compressor_power_output') }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
        availability: "{{ states('sensor.boiler_compressor_power_output')|is_number }}"

sensor:
  - platform: integration
    method: left  
    source: sensor.boiler_compressor_power_output_heating
    name: "Total compressor power output heating"
    unit_time: h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
arjenvdknijff schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:15:
Je kunt uiteraard zelf een tussenmeter gebruiken voor de totaal opgenomen energie dan heb je die nauwkeurig maar voor geproduceerde energie blijf je afhankelijk van de 'nefit blackbox'.
Je zou een warmtemeter kunnen kopen (bijv. Kamstrup Multical) en die gebruiken i.p.v. de berekening van de WP zelf, maar als je daar op zoekt staat er nooit ergens een prijs bij... wat meestal betekent dat ze waarschijnlijk heel erg duur zijn

Daarnaast doet zo'n warmtemeter waarschijnlijk precies hetzelfde als de energiemeting van de WP zelf (flow & gemeten temperaturen in/uit gebruiken om afgegeven energie te berekenen,
code:
1
Φ = qv x Ƥw x cw x ∆t
, zie https://warmtepomp-tips.nl/relevant/formules)

[ Voor 6% gewijzigd door jaapzb op 04-01-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:49:
[...]

Je zou een warmtemeter kunnen kopen (bijv. Kamstrup Multical) en die gebruiken i.p.v. de berekening van de WP zelf, maar als je daar op zoekt staat er nooit ergens een prijs bij... wat meestal betekent dat ze waarschijnlijk heel erg duur zijn

Daarnaast doet zo'n warmtemeter waarschijnlijk precies hetzelfde als de energiemeting van de WP zelf (flow & gemeten temperaturen in/uit gebruiken om afgegeven energie te berekenen,
code:
1
Φ = qv x Ƥw x cw x ∆t
, zie https://warmtepomp-tips.nl/relevant/formules)
Als je de flow kunt meten dan zou je deze ook al kunnen berekenen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Als je de flow kunt meten dan zou je deze ook al kunnen berekenen denk ik.
Klopt maar digitale flow meters zijn volgens mij ook vrij prijzig en de flow kan je ook niet uitlezen uit de WP, helaas.

Misschien kunnen we wel achterhalen wat de karakteristieken zijn van de interne pomp van de WP, en gebaseerd op het stuursignaal daarvan de flow berekenen. Dan kan je daarmee weer met de in/uit temperaturen de opgewekte energie berekenen. Ik vermoed dat nefit dat ook zo doet, want volgens mij zit er nergens een flowmeter in deze WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Klopt maar digitale flow meters zijn volgens mij ook vrij prijzig en de flow kan je ook niet uitlezen uit de WP, helaas.

Misschien kunnen we wel achterhalen wat de karakteristieken zijn van de interne pomp van de WP, en gebaseerd op het stuursignaal daarvan de flow berekenen. Dan kan je daarmee weer met de in/uit temperaturen de opgewekte energie berekenen. Ik vermoed dat nefit dat ook zo doet, want volgens mij zit er nergens een flowmeter in deze WP?
Maar dan kunnen we net zo goed de compressor power output gebruiken, er van uit gaan dat die correct is. Zit net te denken, daarmee kunnen we waarschijnlijk de flow berekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Maar dan kunnen we net zo goed de compressor power output gebruiken, er van uit gaan dat die correct is. Zit net te denken, daarmee kunnen we waarschijnlijk de flow berekenen :)
Precies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-05 15:18
HansRemmerswaal schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:29:
[...]

Dan moet je denk ik met SQL queries gaan werken zoals ik doen in deze post. Daar heb ik het interval op 24 uur gezet maar is zo aan te passen naar 3 uur.
Dat ziet er ook uit als een prima optie .

Zelf werk ik met een Domoticz oplossing, met de BBQ kees hardware waarvan ik de data zelf poort in Node-RED naar virtuele MQTT devices. (de autodiscovery werkte voor mij niet lekker).

Domoticz maakt op basis van de totaal counters (consumed/produced) zelf 'verbruik' statistieken per uur (type electric instant + counter) aan. Ik heb voor nu een JS scriptje gemaakt die via de domoticz api de verbuik/opwek ophaalt. daaruit destilleer ik de cijfers van de laatste vier uur. Die verwerk ik tot COP en schiet ik weer terug naar domoticz als virtuele sensor. Zo kan ik daar de gemiddelde COP zien op basis van de afgelopen 4 uur. Deze ververs ik ieder uur. Zo ben ik de zaagtand kwijt en heb ik toch een reëel beeld van de COP gedurende de dag.

Uiteraard werkt dat met jouw oplossing ook als je tussen je oogharen doorkijkt zie je in jouw screenshot een mooie tendens lijn. :)

Misschien toch een idee om nog eens een tussenmeter aan te schaffen voor in de meterkast dan kan je denk ik inderdaad in combinatie met de compressor output power 'realtime' de COP berekenen. Maar goed dit is dan wel vooral hobby. Uiteindelijk zal dit extra detailniveau, naast de prachtige plaatjes, voor de analyse weinig toevoegen denk ik ;)
Pagina: 1 ... 71 ... 105 Laatste