Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:59
even iets anders-
wat vinden jullie van mijn 20l vatje wat in de retour direct onder het binnendeel hangt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cilILnyjXs92WK0H5x1zNerE9U0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/huOWgQNDss7l9AMdABOx7Ibd.png?f=fotoalbum_large
Het werd als buffervat verkocht, maar die benaming schept misschien verwarring. Verder zie ik zoiets in de retour ook niet in de schema's opduiken.
Zou dit ding de oorzaak van de onstabiele modulatie kunnen zijn?
De thermostaatknoppen zijn het niet, die heb ik allemaal vervangen of buiten spel gezet, zonder effect voor de golfen. Waterzijdig inregelen is wel handig voor de COP ect..
Nu mijn nieuwe mikpunt: Misschien komt door dat 20 liter vat een zodanige vertraging in de TC0 sensor, dat de golfen van TC3 en TC0 tegen elkaar lopen en daardoor de boel verstoren.
Meteen de oplossing: de TC0 sensor naar voor dat vat verplaatsen. Zou dat kunnen op dezelfde manier als voor de T0 sensor beschreven? Kan iets fout gaan? Het proberen waard?

edit: mijn redenering: dat vat heeft een groot volume maar geen afgifte. Na de start of ander overshoot gaat het vermogen omlaag, de TC3 omlaag, maar de TC0 blijft nog even stijgen. Hierdoor gaat de pomp snel omlaag. Er is nog maar weinig flow, en TC0 blijft te lang warm. Afgekoeld water vanuit de radiatoren komt er pas met een vertraging aan. De TC3/TC0 word niet stabiel en daardoor de rest ook niet.
Klinkt dat overtuigend en zou verplaatsen van de TC0 naar voor het vat helpen? Of maken die 20 liter toch niet veel uit? Ik weet niet wat het hele inhoud van de installatie is helaas.
Of zou ik met de tip van @master1104 , pomp een tijd op 100% laten lopen, ook hierover uitsluitsel krijgen, en kan ik beter eerst dat doen?

[ Voor 23% gewijzigd door hackbard op 04-01-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemGM
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-01 11:16
BramOost schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:25:
Interessante voor de experts, ik weet niet meer waar ik het zoeken moet;
Al 3 jaar een enviline met monoblock thuis, het werkt allemaal redelijk maar van begin af aan heb ik swinters( dus tijdens verwarmingsbedrijf) elke dag een paar uur lang de foutcode h01/5331 communicatiefout compressor regeling(30% of meer van de communicatie komt niet of foutief terug.) De hele zomer tijden koelen 0 foutcodes.
Wat ik gedaan heb:
-canbuskabel en stekkersvervangen ( beschermmantel geaard)
-kabel bij stroomdraden weggehaald.
-12v waar het hoort, 2.56v op canLow en 2.58v op canHigh, ook zoals het hoort.
- eindweerstanden doorgemeten= 60 Ohm, ook goed.
Ik weet van gekkigheid niet meer waar ik het zoeken moet.....
Ben je al verder met het oplossen van de H01/5331 communicatiatiefout? Bij mij een vergelijkbaar probleem wat optreedt bij temperaturen rond het vriespunt en lager. Voorstel installateur, ik denk na ruggespraak met Bosch, om signaal kabel via andere route dan voedingskabel te leggen. Ik zie de relatie met de temperatuur niet.

[ Voor 59% gewijzigd door WillemGM op 05-01-2024 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:54
WillemGM schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Ik zie de relatie met de temperatuur niet.
Misschien omdat er bij lagere temperaturen een hoger vermogen door de voedingskabel gaat? Mogelijk dat deze voor interferentie zorgt. Geen idee of dit dan ook tijdens het koelen zou moeten gebeuren, vraagt dit soortgelijk vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Tapwater bereiding vraagt hier het grootste vermogen (3600W voor puur de buitenunit op 1 fase, echt op de limiet dus).

[ Voor 16% gewijzigd door master1104 op 05-01-2024 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
hackbard schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:14:
even iets anders-
wat vinden jullie van mijn 20l vatje wat in de retour direct onder het binnendeel hangt?
[Afbeelding]
Het werd als buffervat verkocht, maar die benaming schept misschien verwarring. Verder zie ik zoiets in de retour ook niet in de schema's opduiken.
Zou dit ding de oorzaak van de onstabiele modulatie kunnen zijn?
De thermostaatknoppen zijn het niet, die heb ik allemaal vervangen of buiten spel gezet, zonder effect voor de golfen. Waterzijdig inregelen is wel handig voor de COP ect..
Nu mijn nieuwe mikpunt: Misschien komt door dat 20 liter vat een zodanige vertraging in de TC0 sensor, dat de golfen van TC3 en TC0 tegen elkaar lopen en daardoor de boel verstoren.
Meteen de oplossing: de TC0 sensor naar voor dat vat verplaatsen. Zou dat kunnen op dezelfde manier als voor de T0 sensor beschreven? Kan iets fout gaan? Het proberen waard?

edit: mijn redenering: dat vat heeft een groot volume maar geen afgifte. Na de start of ander overshoot gaat het vermogen omlaag, de TC3 omlaag, maar de TC0 blijft nog even stijgen. Hierdoor gaat de pomp snel omlaag. Er is nog maar weinig flow, en TC0 blijft te lang warm. Afgekoeld water vanuit de radiatoren komt er pas met een vertraging aan. De TC3/TC0 word niet stabiel en daardoor de rest ook niet.
Klinkt dat overtuigend en zou verplaatsen van de TC0 naar voor het vat helpen? Of maken die 20 liter toch niet veel uit? Ik weet niet wat het hele inhoud van de installatie is helaas.
Of zou ik met de tip van @master1104 , pomp een tijd op 100% laten lopen, ook hierover uitsluitsel krijgen, en kan ik beter eerst dat doen?
Dat buffervat lijkt op een expansievat
Maar volgens mij maakt dat niet uit dat buffervat in de retour
In het grote lucht water warmtepomp topic daar wordt dat ook geadviseerd bij een kleinere systeem inhoud
Maar of je de tc0 sensor zomaar kan verplaatsen weet ik niet
De T0 aanvoer sensor wel en die is bijna gelijk met de Tc3 sensor hier
Bij mij zit daar ongeveer 0,3 tiende tussen
Is dat bij jou ook of zit daar een groot verschil tussen
En tussen Tc3 en tc0 zit 3,3 tot 3.6 graden verschil hier als de warmtepomp terug gemoduleerd is en rustig draait
En vraag het anders in het grote lucht water warmtepomp topic

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:02
Wie heeft ervaring met een pvc-vloer???
De max aanvoer van onze 3400i kan niet onder de 30 graden. De werkelijke aanvoer is meestal 3gr boven de hc1 berekende aanvoer. Onder de 34gr max is er dus niet.
Echter, pvc mag max 28gr krijgen.
Hoe is dit op te lossen nu het gaat vriezen?

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42
PieterL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:34:
De max aanvoer van onze 3400i kan niet onder de 30 graden. De werkelijke aanvoer is meestal 3gr boven de hc1 berekende aanvoer. Onder de 34gr max is er dus niet.
Nooit geweten dat PVC niet boven de +/- 32 graden mag ivm weekmakers, verkleuring en vervorming. Mij was altijd verteld dat PVC juist ideaal is bij vloerverwarming... Zelf heb ik parket en hou ik mij niet aan het stookprotocol van de leverancier.

Moet je dan gaan werken met zo'n gesloten verdeler voor je vloerverwarming om de temperatuur te gaan begrenzen?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:04
de aanvoertemperatuur van het water is niet de temperatuur van je vloer, zie het maar dat die temp van dat buisje zich helemaal moet verdelen over de 5 cm die eromheen ligt.

google:
De oppervlakte temperatuur van de PVC-vloer mag de 28 0C niet overschrijden. De gemiddelde doorstroomtemperatuur van het water in de leidingen dient rond de 40 0C te zijn en mag de 45 0C niet overschrijden. Een te hoge temperatuur zal schade aan uw vloer veroorzaken.

dus even de oppervlakte meten als je het zeker wilt weten, of gewoon zorgen de de tmax op 45 graden staat. hij zal niet meteen in de fik vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Kun je de vloer meten met een infrarood meter sommige oor thermometers kun je er ook voor gebruiken
Dan zal je zien dat je vloer 1 tot twee graden kouder is dan je retour temperatuur gemeten bij de warmtepomp
Dus voor het gemak kun je zeggen dat de vloer temperatuur bijna je retour temperatuur is
Is die retour temperatuur dus lager zit je veilig is je retour temperatuur boven de 30 graden dan zou je naar een mengventiel moeten gaan kijken
Of weer een oude vloerverwarmingsverdeler met pomp die mengen ook maar ook die wordt meestal op 35 graden ingesteld met de thermostaat knop

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:41
Wij hebben PVC vloer, nog geen problemen ondervonden. Aanvoer is meestal rond de 30 maar zal wel iets afgekoeld zijn als het de vloer in gaat. Er zit nog wel een oude marmeren vloer onder misschien dempt die nog wat.

Volgens mij kan PVC wel tegen warmte maar is het risico vooral de lijm die los kan laten bij hoge temperaturen. We zijn wel gestopt met het reinigen met een stoommop. Ook kan ik mij voorstellen dat als de zon op de glazen pui staat dat het stukje vloer erachter makkelijk >30 graden wordt.

Ik denk dat fabrikanten een ruime veiligheidsmarge aanhouden om aansprakelijkheid te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:02
Dank voor jullie pvc reacties. Pvc blijft lastig ...

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Heb je een oude PVC vloer? Volgens mij zijn de weekmakers die vroeger in PVC zaten allang verboden en hoef je daar dus geen rekening meer mee te houden als je vloerverwarming hebt, mits het recent geinstalleerd is.

Na nog een beetje googlen hoef je niet meer rekening te houden met weekmakers maar gaat het blijkbaar om mogelijke vervorming van de vloer bij een te hoge temperatuur. Vind het vreemd dat ze dan uberhaupt aangeven dat een PVC vloer met vloerverwarming kan...

Ik zou persoonlijk de stooklijn instellen dat die loopt van het voetpunt tot de maximale temperatuur die de PVC fabrikant aanbeveelt. De maximale temperatuur zou ik daar dan nog eens 10 graden boven instellen. Die "maximale temperatuur" is alleen een beveiliging die hij als het goed is alleen maar haalt als er opeens niet genoeg afname meer is ofzo. En kort die maximale temperatuur je vloer in pompen zal ook niet betekenen dat je vloer meteen diezelfde temperatuur aanneemt, dat duurt echt wel even.

[ Voor 39% gewijzigd door jaapzb op 05-01-2024 16:07 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Hier ook PVC en niks dan positieve ervaring. Gaat maximaal 33 graden in (lees: komende week weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimelke
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-09 14:12
Hallo allemaal,
Zoveel kennis heb ik niet in deze materie!
Toch wil ik even mijn situatie schetsen! nieuwbouw huis 2020, 140 m2, meeste gelijkvloers.
gemiddeld verbruik bij 10 graden overdag (de laatste dagen) verbruik ongeveer 20 KwH per dag aan stroom.
(Tibber)
Ik voeg een grafana grafiekje bij waarbij (denk ik) alle relevante waardes te zien zijn van het huis.

warmtepomp Nefit enviline monoblock all electric 5Kw en 25 zonnepanelen ZW

Misschien is er verbetering mogelijk ikzelf geen idee!
Ah, foutje electriciteit opbrengst/verbruik is dubbel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_zwXIWnmzdAtnIspJQIOG_tm18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H5Ztoqwlj327PBcT4SGMdFhH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door grimelke op 05-01-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Ziet er niet heel verkeerd uit als ik het zo snel scan. Ik zou de delta T TC3/TC0 eens op 3,5 graad zetten. Dat geeft iets lagere aanvoertemperatuur en daardoor iets meer rendement. Nu schiet je aanvoer vrij snel voorbij de gevraagde flow temperatuur, deels door de lage flow in je installatie.

Ik verbruik zo’n 10 a 11 kWh per dag. Oost NL in grote woning uit 2000. Tapwatersysteem is bij mij apart, dus dat verschilt wel.

[ Voor 18% gewijzigd door master1104 op 05-01-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 09:27
Ik gebruik 55 kwh per dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramOost
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-03-2024
WillemGM schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Ben je al verder met het oplossen van de H01/5331 communicatiatiefout? Bij mij een vergelijkbaar probleem wat optreedt bij temperaturen rond het vriespunt en lager. Voorstel installateur, ik denk na ruggespraak met Bosch, om signaal kabel via andere route dan voedingskabel te leggen. Ik zie de relatie met de temperatuur niet.
Bij mij legde een nieuwe kabel 'buiten' het systeem langs geen oplossing helaas. Ik heb de bestaande kabel iets verlegd en alle draden voorzien van adereindhulsjes. De storing lijkt nu alleen nog (helaas wel dagelijks) op te treden als de buitenunit in rust staat, op het moment dat er warmwatervraag is treedt alles zoals het hoort in werking. Installateur zou als laatste redmiddel nog de inverter nieuw leveren, want dat is het laatste wat nog kan bij deze storing volgens Nefit maar ik heb zeer mijn twijfels of dit wat verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:22

The Legend

*Plop*

Ik monitor nu sinds een paar maanden het verbruik van de WP met een kWh-meter in de meterkast. Valt me nu op dat de WP in beide maanden een dikke 40kWh te weinig aangeeft. Dat tikt wel aan over de winter. SCOP valt dus wat lager uit als je van de data van de WP uitgaat.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimelke
master1104 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:06:
Ziet er niet heel verkeerd uit als ik het zo snel scan. Ik zou de delta T TC3/TC0 eens op 3,5 graad zetten. Dat geeft iets lagere aanvoertemperatuur en daardoor iets meer rendement. Nu schiet je aanvoer vrij snel voorbij de gevraagde flow temperatuur, deels door de lage flow in je installatie.

Ik verbruik zo’n 10 a 11 kWh per dag. Oost NL in grote woning uit 2000. Tapwatersysteem is bij mij apart, dus dat verschilt wel.
Welke bedoel de je? er zijn er 2 cool en heat waarvan beide in K zijn vermeld?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5mmBowOJgtV3P1xYiI5pmdXG-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tt7xcXmpdrkbP0PEwD8IWtw1.png?f=fotoalbum_large

heb de 3 naar 3.5 gezet! eens afwachten....wordt wel kouder nu

En dankjewel

[ Voor 4% gewijzigd door grimelke op 05-01-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Voor heat inderdaad, maar begrijp ik goed dat hij al op 3 graden stond bij je? In dat geval zou ik hem op 3 laten staan. Bij de meeste staat hij op 7 of 5 en dat is bij vloerverwarming niet altijd laag genoeg is mijn ervaring.

Je zou de hystereses van verwarmen nog kunnen checken, staat standaard op 150k.min. Mijn ervaring met veel vloerverwarming is dat hij best naar 300 tot 400k.min kan. Scheelt veel start/stops zonder dat je het echt merkt aan je ruimte temperatuur (vloer massa dempt dat effect)

[ Voor 39% gewijzigd door master1104 op 05-01-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimelke
master1104 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:24:
Voor heat inderdaad, maar begrijp ik goed 😌 dat hij al op 3 graden stond bij je? In dat geval zou ik hem op 3 laten staan. Bij de meeste staat hij op 7 of 5 en dat is bij vloerverwarming niet altijd laag genoeg is mijn ervaring.
Heat staat inderdaad op 7 op het plaatje is de cool 3 en die (dacht de goeie) op 3,5 gezet dus je zegt dat ik de heat naar 3.5 moet zetten en de cool op 3 laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Yes, nogmaals uitgaande van vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimelke
master1104 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:30:
Yes, nogmaals uitgaande van vloerverwarming.
Geen gas dus boven en onder overal vloerverwarming!

thxs Master1104Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1huePwFI_eaR0eNDWREP3mO6aY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s2tIP7aHdg0kdK8kzHbdiUGt.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet net aangepast!

[ Voor 44% gewijzigd door grimelke op 05-01-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Even voor de zekerheid, maar je hebt geen buffer toch? Is absoluut niet nodig met zoveel vloerverwarming, maar er lopen nog steeds installateurs die hem wel plaatsen.. in dat geval moeten we even uitkijken met het vergelijken van ervaringen. Hydraulisch heeft een parallel buffer namelijk een heel ander effect dan met een installatie die rechtstreeks de vloeren voedt. Kan geen kwaad om met de settings te proberen, maar de effecten zullen anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimelke
Buffervat van 50 liter (dacht ik) dus het is veiliger om naar een waarde te gaan van 6 K en kijken hoe zich dat afzet, in het verleden met een buiten temp van +- 10 graden runs gehad van 2 tot 6 uur aan een stuk moet eens kijken hoe ik dat visualiseer alvast dank voor je comment! en ook nog zo laat in de avond, grtzAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qc2a2bTvxQkrj-5X8YbgP20cPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yb42wG9RXev53dPTYeLIftkG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door grimelke op 05-01-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-07 16:20
The Legend schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:42:
Ik monitor nu sinds een paar maanden het verbruik van de WP met een kWh-meter in de meterkast. Valt me nu op dat de WP in beide maanden een dikke 40kWh te weinig aangeeft. Dat tikt wel aan over de winter. SCOP valt dus wat lager uit als je van de data van de WP uitgaat.
Hier juist het omgekeerde. Ik heb de afgelopen dagen de stroom metingen gemonitord, nav de COP discussie van 2 januari. Ik zie dat de kWh meter (home wizard) gister 23,4 kWh verbruik aangeeft en de WP 25 kWh. Er zal altijd wat verschil zijn vanwege het de 1 kWh stapjes die de WP meet. Over langere tijd zou dat niet meer zo'n zichtbaar verschil geven. Misschien is het ook allemaal een discussie in de marge van de metingen van de apparaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpk6OSNF_DgK4pylqRIpsHOluIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e2Eq0dSgHV6j8ddK5w5U0VNB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
fraserboer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:56:
[...]
Hier juist het omgekeerde. Ik heb de afgelopen dagen de stroom metingen gemonitord, nav de COP discussie van 2 januari. Ik zie dat de kWh meter (home wizard) gister 23,4 kWh verbruik aangeeft en de WP 25 kWh. Er zal altijd wat verschil zijn vanwege het de 1 kWh stapjes die de WP meet. Over langere tijd zou dat niet meer zo'n zichtbaar verschil geven. Misschien is het ook allemaal een discussie in de marge van de metingen van de apparaten.
[Afbeelding]
Bij mij sluit deze gisteren wel vrij exact aan. 7,8 volgens de meter en 8.0 volgens de WP. Ik monitor alleen de buitenunit dus het verbruik van de binnenuit en de externe pomp moet nog bij de 7,8.

Wat voor een huis heb je als je met de temperatuur van gisteren al een verbruik hebt van rond de 25kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
master1104 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:12:
@hackbard, heb je al eens getest met je circulatie pomp op 100%? Even de PWM kabel lostrekken of in het installatie menu de pomp test uitvoeren. Het lijkt er echt op dat het met je afgifte van de warmte uit je koudemiddel in de condensor niet helemaal lekker loopt.

Je hebt geen lucht in je systeem?
eindelijk even aan toe gekomen. Die PWM eruit is niet zo'n ingrijpende maatregel. De pomp draaide dus op 100%.
Was maar voor 2 uur, maar echt een verbetering zie ik niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFC5ckLv0ZqrBb05Rjk6ky0eG6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UsVC7jaczX7iKexzVqCEjj49.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNrYCFq0glZKEGFB35HasLGFLIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2fTam6D4e7qYc08sPAIJh3cs.png?f=user_large

de vermogens modulatie reageert gewoon veel te laat. Wat me opvalt is dat de TR3 soms zelfs boven de current flow uitkomt. Wat doet die überhaupt met die golf net na 12uur?
Ik denk ik laat de TC0 sensor maar met rust, dat buffervat of afgiftesysteem is niet de reden van de lompe modulatie. Toch iets met het koudemiddel/ EEV lijkt mij, of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
JP1980 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Bij mij sluit deze gisteren wel vrij exact aan. 7,8 volgens de meter en 8.0 volgens de WP. Ik monitor alleen de buitenunit dus het verbruik van de binnenuit en de externe pomp moet nog bij de 7,8.

Wat voor een huis heb je als je met de temperatuur van gisteren al een verbruik hebt van rond de 25kw?
Het is een best groot huis uit 1905, 420m2. Renovatie is nog gaande. Al wel overal dubbel glas, vloer geïsoleerd, spouw geïsoleerd, gedeeltelijk vloerverwarming, rest radiatoren. Volgende is om de zolder te isoleren. We begonnen 6 jr geleden met 4000m3 gas, vorig jaar nog 2000m3. Nu compress 7400i 7kW in hybride opstelling met gas cv ketel.

Voor november heb ik een analyse gemaakt van vóór en ná warmtepomp, november was redelijk vergelijkbaar qua temperatuur. Gas en elektra omgerekend naar kWh hebben we ongeveer de helft aan kWh afgenomen tov vorig jaar. Qua kosten ongeveer gelijk, op basis van prijzen van vóór de overheids steunmaatregelen 2022 en saldering niet meegerekend. Als ik de saldering erbij reken zijn de kosten nog maar 20% tov jaar ervoor. Dus goed voor het milieu en de portemonnee (uiteraard nog wel eerst een flinke investering gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-09 21:28
Zijn er nog algemene (hybride) NEFIT-WP tips, met -10 graden in aantocht?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
RobEppink schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:20:
Filter schoonmaken (heb ik gisteren gedaan )
Water druk systeem even controleren (y)
En geen nachtverlaging meer gebruiken :*)
Dan heb je de belangrijkste punten gecheckt voor de komende vorst periode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
RobEppink schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:20:
Zal hier ook nog monitoren/tweaken worden hoe het gaat komende week. Hoe is jou aansturing CV ketel. Aan/uit (230V) of modulerend (0-10v)?

Ik vond begin dec met de kou toen de mengklep niet lekker werken op de aan/uit instelling. Inmiddels een kastje (bosch MU100) ertussen om de 0-10v richt CV mogelijk te maken.

In het menu van de bijverwarming zit een item ‘max temp bijverwarming’ deze heb ik nu op 1 en 3 graden staan, misschien wat teveel maar ik ga het zien. Dus om überhaupt bij te verwarmen moet de flow 3 gr onder de streeftemp zitten en hij zal bij 1 graden verschil niet aan slaan. Verder de bijverwarming vertraagd aan. Hopelijk pendelt de ketel dan niet teveel.

Verder denk ik de stille modus bij lage temp aan te zetten zodat de wp minder hard draait omdat de wp anders bij mij wel heel veel defrosts krijgt (bij continue 100% vermogen). Zal de cv wel weer harder gaan. Beetje balans zoeken denk ik.

Het maximaal vermogen van de CV ketel heb ik ook lager gezet toen ik nog op aan/uit zat anders vliegt de cv steeds op vol vermogen aan. Zelfde voor max temp van de CV.

Ik overweeg nog als het niet lekker draait om de CV ketel zelf via een HomeAssistant/BBQ Kees module aan te sturen. Dus bij heel koud weer CV op een bepaald vermogen aan zetten als er warmtevraag is. Als soort basis warmte en dan de wp de rest te laten moduleren. Mijn CV ketel is eigenlijk te krachtig namelijk (45kW, minimaal modulerend tot 9kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
fraserboer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Het is een best groot huis uit 1905, 420m2. Renovatie is nog gaande. Al wel overal dubbel glas, vloer geïsoleerd, spouw geïsoleerd, gedeeltelijk vloerverwarming, rest radiatoren. Volgende is om de zolder te isoleren. We begonnen 6 jr geleden met 4000m3 gas, vorig jaar nog 2000m3. Nu compress 7400i 7kW in hybride opstelling met gas cv ketel.

Voor november heb ik een analyse gemaakt van vóór en ná warmtepomp, november was redelijk vergelijkbaar qua temperatuur. Gas en elektra omgerekend naar kWh hebben we ongeveer de helft aan kWh afgenomen tov vorig jaar. Qua kosten ongeveer gelijk, op basis van prijzen van vóór de overheids steunmaatregelen 2022 en saldering niet meegerekend. Als ik de saldering erbij reken zijn de kosten nog maar 20% tov jaar ervoor. Dus goed voor het milieu en de portemonnee (uiteraard nog wel eerst een flinke investering gedaan).
Hier ook een oud huis (1926) - dak isoleren (van ongeisoleerd naar 9cm PIR) heeft bij ons het grootste effect gehad (~40% van onze energiebesparing). Dat zou ik dus zeker nog doen als ik jou was!

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Nu het wat kouder wordt eindelijk weer verder finetunen met de stooklijn. In de vorige koudere periode waren wij met vakantie dus die kans heb ik gemist. Zonet een run gehad van 2x4 uur slechts onderbroken door een defrost. Was niet nodig maar niet een groot drama. Temperatuur in huis blijft in orde, dus dat is mooi.

Wou net het dak op gaan om geluid te troubleshooten (zingend hoogfrequent geluid) en net op dat moment besluit hij er mee op te houden.

De currentflow zat maar net boven de targetflow. Blijf mij verbazen dat de WP dan niet besluit om terug te moduleren. Tijdens vakantie heb ik gezien dat hij lager kan. Met een klein beetje spelen met het vermogen moet hij makkelijk dagenlange runs gaan maken maar blijkbaar is de software niet intelligent genoeg. Frustreert mij wel een beetje.

Wat ook opvalt is dat de WP niet stopt wanneer de eigen hysteresis berekening nog niet aangeeft dat hij zou moeten stoppen. Die moet naar 250 en stopt nu op 85. Voor de defrost was deze 210.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwvKVGdPalr_6Lgnv4tY1TE_S_s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BZUrWJmXOrgpCX53JjxDwp9p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
fraserboer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:13:
[...]

Zal hier ook nog monitoren/tweaken worden hoe het gaat komende week. Hoe is jou aansturing CV ketel. Aan/uit (230V) of modulerend (0-10v)?

Ik vond begin dec met de kou toen de mengklep niet lekker werken op de aan/uit instelling. Inmiddels een kastje (bosch MU100) ertussen om de 0-10v richt CV mogelijk te maken.

In het menu van de bijverwarming zit een item ‘max temp bijverwarming’ deze heb ik nu op 1 en 3 graden staan, misschien wat teveel maar ik ga het zien. Dus om überhaupt bij te verwarmen moet de flow 3 gr onder de streeftemp zitten en hij zal bij 1 graden verschil niet aan slaan. Verder de bijverwarming vertraagd aan. Hopelijk pendelt de ketel dan niet teveel.

Verder denk ik de stille modus bij lage temp aan te zetten zodat de wp minder hard draait omdat de wp anders bij mij wel heel veel defrosts krijgt (bij continue 100% vermogen). Zal de cv wel weer harder gaan. Beetje balans zoeken denk ik.

Het maximaal vermogen van de CV ketel heb ik ook lager gezet toen ik nog op aan/uit zat anders vliegt de cv steeds op vol vermogen aan. Zelfde voor max temp van de CV.

Ik overweeg nog als het niet lekker draait om de CV ketel zelf via een HomeAssistant/BBQ Kees module aan te sturen. Dus bij heel koud weer CV op een bepaald vermogen aan zetten als er warmtevraag is. Als soort basis warmte en dan de wp de rest te laten moduleren. Mijn CV ketel is eigenlijk te krachtig namelijk (45kW, minimaal modulerend tot 9kW)
Aansluiting 230V. (wat betekent dat?)
Dit gaat over de mengklep? Deze werk m.i. bij ons prima.
Laat CV meelopen < 5 graden.
Stille modus automatisch < 0 graden.
Max. vemogen CV 50 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JP1980 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:04:
Nu het wat kouder wordt eindelijk weer verder finetunen met de stooklijn. In de vorige koudere periode waren wij met vakantie dus die kans heb ik gemist. Zonet een run gehad van 2x4 uur slechts onderbroken door een defrost. Was niet nodig maar niet een groot drama. Temperatuur in huis blijft in orde, dus dat is mooi.

Wou net het dak op gaan om geluid te troubleshooten (zingend hoogfrequent geluid) en net op dat moment besluit hij er mee op te houden.

De currentflow zat maar net boven de targetflow. Blijf mij verbazen dat de WP dan niet besluit om terug te moduleren. Tijdens vakantie heb ik gezien dat hij lager kan. Met een klein beetje spelen met het vermogen moet hij makkelijk dagenlange runs gaan maken maar blijkbaar is de software niet intelligent genoeg. Frustreert mij wel een beetje.

Wat ook opvalt is dat de WP niet stopt wanneer de eigen hysteresis berekening nog niet aangeeft dat hij zou moeten stoppen. Die moet naar 250 en stopt nu op 85. Voor de defrost was deze 210.

[Afbeelding]
De WP stopt bij een aan/uit hysterese van 85? Dat is vreemd, dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Stopt deze normaal wel bij 250? Misschien moet de reset conditie iets aangepast worden.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:55:
[...]

De WP stopt bij een aan/uit hysterese van 85? Dat is vreemd, dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Stopt deze normaal wel bij 250? Misschien moet de reset conditie iets aangepast worden.
Je eigenlijk altijd rond de 250 dit is de eerste keer dat ik een afwijking zie. Kan eerder gebeurd zijn maar is mij niet opgevallen. Volgens mij heb ik hier gelezen dat een defrost de hysteresis reset en dat zie ik ook correct gebeuren in de grafiek. Maar het is wel de 1e defrost sinds tijden dus inderdaad dat doet mij dan wel twijfelen of dat helemaal correct is, of wellicht zijn er variaties in de firmware.

De defrost begon bij 210, de optelsom 210 + 85 = 295 dus dat is ook niet helemaal hetzelfde.
Zal het de komende koude weken in de gaten houden of het patroon zich herhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
RobEppink schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Aansluiting 230V. (wat betekent dat?)
Dit gaat over de mengklep? Deze werk m.i. bij ons prima.
Laat CV meelopen < 5 graden.
Stille modus automatisch < 0 graden.
Max. vemogen CV 50 %.
230v aansluiting is hoe de binnenunit WP de CV kan aansturen. Dit gaat dan via een relais in de binnenunit. Dat is dan aan of uit. De mengklep in de binnenunit werkt dan als soort moduleren, dus warm water bijmengen om de streeftemperatuur te halen. Maar een modulerende CV ketel die op hetzelfde protocol/versie werkt kan ook modulerend worden aangesloten waarbij het 0-10V rechtstreeks naar de CV ketel gaat. De interne mengklep gaat dan volledig open en de CV wordt dan indien nodig modulerend aangestuurd.

Je kan zien in het menu van de bijverwarming hoe het is geïnstalleerd.

Goed om te horen dat het bij jou wel goed draait!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
fraserboer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:09:
[...]

230v aansluiting is hoe de binnenunit WP de CV kan aansturen. Dit gaat dan via een relais in de binnenunit. Dat is dan aan of uit. De mengklep in de binnenunit werkt dan als soort moduleren, dus warm water bijmengen om de streeftemperatuur te halen. Maar een modulerende CV ketel die op hetzelfde protocol/versie werkt kan ook modulerend worden aangesloten waarbij het 0-10V rechtstreeks naar de CV ketel gaat. De interne mengklep gaat dan volledig open en de CV wordt dan indien nodig modulerend aangestuurd.

Je kan zien in het menu van de bijverwarming hoe het is geïnstalleerd.

Goed om te horen dat het bij jou wel goed draait!
Bij ons 230V
dus (als ik het goed begrijp) een 'modulerende' mengklep in de binnenunit.
Een niet modulerende CV-ketel.

Is het omzetten naar 0-10V instelling voldoende, of moet hiervoor ook iets anders worden aangesloten?
Anders zou ik een andere werking kunnen uitproberen.
De CV-ketel moduleert volgens mij nu ook al.

Waarom hier deze vragen? Mijn installateur heeft er de brui aan gegeven.
Ben nog steeds op zoek naar een andere die bereid en in staat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:27
Dat is afhankelijk van de CV ketel.

Mijn model Intergas Kombi Kompakt HRE 24/18 A (uit 2012?) kan bijvoorbeeld enkel via aan/uit thermostaat of via OpenTherm aangestuurd worden, niet via 0-10V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZ_LdpHLQlKAuwUEfDfQqJRBZco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XNbW2q8elmhInbYJ1ZpvRZbP.png?f=user_large

Ik gebruik de aan/uit thermostaat functie waarbij de warmtepomp zegt wanneer hij aan en uit moet. Heel elegant werkt het allemaal (nog) niet ondanks mijn pogingen om het vermogen voor CV laag te zetten. Het relatief korte CV circuit van de gasketel is in no-time op streef temperatuur en schakelt daarom vaak aan en uit.

[ Voor 28% gewijzigd door SuperR1902 op 07-01-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
SuperR1902 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:14:
Dat is afhankelijk van de CV ketel.

Mijn model Intergas Kombi Kompakt HRE 24/18 A (uit 2012?) kan bijvoorbeeld enkel via aan/uit thermostaat of via OpenTherm aangestuurd worden, niet via 0-10V.

[Afbeelding]

Ik gebruik de aan/uit thermostaat functie waarbij de warmtepomp zegt wanneer hij aan en uit moet. Heel elegant werkt het allemaal (nog) niet ondanks mijn pogingen om het vermogen voor CV laag te zetten. Het relatief korte CV circuit van de gasketel is in no-time op streef temperatuur en schakelt daarom vaak aan en uit.
Intergas kk aan uit kontakt gebruiken en deze op het wp aansluiting meng klep op 120 seconden zetten en een Bosch termostaat gebruiken de meng klep meng bij en gaan niet helemaal open !! je temp van je ketel op 40 zetten en je installatie menu (code 15) er in je kw op laag vermogen ( zie gebruik aanwijzing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jalim
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-05-2024
Aanvoerstreeftemperatuur wordt niet gehaald.

Goedemiddag allemaal, Nefit Bosch7400i 7KW monoblock met Compress Hybrid 7000i AW binnenunit (inclusief buffervat).
Aanvoerstreef T 43 graden, actuele aanvoer T 28graden. 1010H in huiskamer geeft 18 graden bij ingestelde T van 20.5
Wat ik ook probeer ik krijg de aanvoer T niet omhoog. TC3/T0 varieren levert een te verwaarlozen 1 of 2 graden hogere aanvoer T.
Ook bij vlakke stooklijn van 40 blijft aanvoer T op 28 a 29 graden.

Iemand een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Zojuist was ik even op het dak bij de buitenunit, en toevallig begon er een defrost cycle. Echter ik had altijd gedacht dat hierdoor de propeller ook moest draaien om warme lucht tegen de lamellen 'te blazen. Echter deze de propeller stond stil.

Is er iets defect bij mij of heb ik dat gewoon verkeerd gedacht?

Op de lamellen zat geen ijs toch liep er veel water weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihsahn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-09 19:07
@Jalim
Kan het zijn dat er lucht in je systeem zit? Wat geeft je drukmeter aan?

[ Voor 7% gewijzigd door ihsahn op 07-01-2024 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
JP1980 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:40:
Zojuist was ik even op het dak bij de buitenunit, en toevallig begon er een defrost cycle. Echter ik had altijd gedacht dat hierdoor de propeller ook moest draaien om warme lucht tegen de lamellen 'te blazen. Echter deze de propeller stond stil.

Is er iets defect bij mij of heb ik dat gewoon verkeerd gedacht?

Op de lamellen zat geen ijs toch liep er veel water weg.
De ventilator stopt dan worden de lamellen ontdooid
Daarna gaat de ventilator de lamellen droog blazen en dan zie je ook de stoom van de warmtepomp komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Jalim schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:39:

Goedemiddag allemaal, Nefit Bosch7400i 7KW monoblock met Compress Hybrid 7000i AW binnenunit (inclusief buffervat).
Aanvoerstreef T 43 graden, actuele aanvoer T 28graden. 1010H in huiskamer geeft 18 graden bij ingestelde T van 20.5
Wat ik ook probeer ik krijg de aanvoer T niet omhoog. TC3/T0 varieren levert een te verwaarlozen 1 of 2 graden hogere aanvoer T.

Misschien lucht in je systeem
Wel genoeg flow in je systeem
Of heb je ook een buffervat met aparte boderus pomp
Dan kan het ook zijn dat de boderus pomp niet of te langzaam draait
Begin anders met de standaard instellingen van Nefit die kun je in de TS downloaden
Om vreemde instellingen te voorkomen Misschien helpt dat al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
Willem senior schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:47:
[...]

De ventilator stopt dan worden de lamellen ontdooid
Daarna gaat de ventilator de lamellen droog blazen en dan zie je ook de stoom van de warmtepomp komen :)
Dank je.
Dat zou misschien nog kunnen ik heb niet de ontdooicyclus afgewacht was ijskoud op het dak :)
Ik dacht dat het ontdooien juist met de ventilator ging, maar is dus alleen drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jalim
Willem senior schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:56:
[...]

Misschien lucht in je systeem
Wel genoeg flow in je systeem
Of heb je ook een buffervat met aparte boderus pomp
Dan kan het ook zijn dat de boderus pomp niet of te langzaam draait
Begin anders met de standaard instellingen van Nefit die kun je in de TS downloaden
Om vreemde instellingen te voorkomen Misschien helpt dat al
Dank je wel Willem, systeem is ontlucht (zojuist nogmaals gecheckt), flow (Wilo pomp) staat op “vloerverwarming, groot opp”, heb buffervat 700 ltr, geen aparte boderus pomp.
Standaard instellingen conform Nefit. Dit alles al al geruime tijd zodat systeem zich goed kan zetten.
Afgelopen 2 weken met buiten T van 10 grd is het in huis zo’n 19 a 20 grd. Nu met de T rond vriespunt is binnenT 18 grd. Actuele aanvoer T blijft echter gelijk ondanks daling buiten T, stooklijn met voetpunt, 27-45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jalim
ihsahn schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:43:
@Jalim
Kan het zijn dat er lucht in je systeem zit? Wat geeft je drukmeter aan?
Dank Ihsahn, systeem is ontlucht, druk 1,8 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Jalim schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:24:
[...]

Dank je wel Willem, systeem is ontlucht (zojuist nogmaals gecheckt), flow (Wilo pomp) staat op “vloerverwarming, groot opp”, heb buffervat 700 ltr, geen aparte boderus pomp.
Standaard instellingen conform Nefit. Dit alles al al geruime tijd zodat systeem zich goed kan zetten.
Afgelopen 2 weken met buiten T van 10 grd is het in huis zo’n 19 a 20 grd. Nu met de T rond vriespunt is binnenT 18 grd. Actuele aanvoer T blijft echter gelijk ondanks daling buiten T, stooklijn met voetpunt, 27-45
loopt die de hele tijd dan al op vol vermogen?
Ik zie hier soms met veel defrosts dat die de aanvoer 40 net niet haalt. Maar 28 bij jou lijkt erg laag.
De max aanvoer is niet toevallig te laag ingesteld?
Omdat het hybrid is, wat doet de gasketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenvdknijff
RobEppink schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Is het omzetten naar 0-10V instelling voldoende, of moet hiervoor ook iets anders worden aangesloten?
Je kan dit niet zomaar omzetten. In de binnenunit is dit contact bij 230v aangesloten op een 230v contact. Als je naar 0-10v wilt moet je de ketel aansluiten op het 0-10v contact voor de bijverwarming.

Daarnaast moet ook je ketel dit ondersteunen en zal je hoogstwaarschijnlijk ook de aansluiting op de ketel moeten wisselen. 230v vs 0-10v gaat meestal niet over dezelfde aansluiting.

Het is overigens beschreven in de installatiehandleiding van de binnenunit. De 230v zit voorop naast de relaisbox in een kroonsteen. De 0-10v zit op de printplaat, bij mij aan de linker zijkant, en kun je met zo'n blokje koppelen.

'Toevallig' heb ik foto's gemaakt. (Compress hybrid).

Edit: 230v is serieuze spanning dus beter zet je de wp uit voor je hier aan gaat knoeien. Een 0-10v contact op je ketel vind het daarnaast waarschijnlijk ook niet leuk wanneer je er 230 opzet, niet alles heeft overspanningsbeveiliging. En nog een tip maak even een registratie of backup van je settings voor je de binnenunit van de spanning haalt. Niet alle settings worden blijkbaar in blijvend geheugen weggeschreven (ervaringsdeskundige). Als ik het goed onthouden heb was ik de settings uit de thermostaat kwijt geraakt. Ow en de thermostaat was niet meer gekoppeld aan de verwarmingsgroep. Maar beide kun je zo opnieuw doen met een paar klikjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6loVQh_xzjTpKzMpTRlQNFVkEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWrgIzdbXUJLhm5kN46KCF1O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEZ1_1iQWN3ubxB3Z0-SksULXu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqCMlgqd7CVYQukL1txrgTn1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door arjenvdknijff op 07-01-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Jalim schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:24:
[...]

Zit er geen temperatuur meter op het buffervat
700 liter opwarmen kost ook tijd
En is er misschien naregeling geplaatst
Het lijkt mij dat zo,n groot buffervat op een vaste temperatuur moet zijn en gehouden wordt
Dan stook je alleen het buffervat opzeg 40 graden en na het buffervat doet dan de wilo pomp met naregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
Jalim schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:39:

Prachtig maar wat voor installatie heb je hoe groot is de huis vrijstaand hoek rij en hoe oud welke isolatie waarde de wp is totaal niet interessant installatie waar die aan hang is veel belangrijker dan die wp. Is gewoon bij elkaar gerapte zooitje en aangepast ( wat totaal ruk is nog erger dan ruk zelfs ) maar het kan erger zo als bepaalde merken ik zal ze maar geen merken noemen
Lol wat meer info zal mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jalim
hackbard schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:38:
[...]

loopt die de hele tijd dan al op vol vermogen?
Ik zie hier soms met veel defrosts dat die de aanvoer 40 net niet haalt. Maar 28 bij jou lijkt erg laag.
De max aanvoer is niet toevallig te laag ingesteld?
Omdat het hybrid is, wat doet de gasketel?
Dank Hackbard, nee heb niet het idee dat hij altijd op vol vermogen draait (COP =4.1 en ook elektra verbruik geeft dat niet aan, wel ‘compressor toerental’ 100%, vermogen cv pomp 6%).
Max aanvoer T ingesteld op 55 grd
Hybrid idd, gasketel staat nog uit, parallel bij < -2 grd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmrQL-U3RrwMcwzgsOhDdXScHWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZEs4oGi6Bpd5NhDXMJcf1Iz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jalim
Willem senior schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:14:
[...]

Zit er geen temperatuur meter op het buffervat
700 liter opwarmen kost ook tijd
En is er misschien naregeling geplaatst
Het lijkt mij dat zo,n groot buffervat op een vaste temperatuur moet zijn en gehouden wordt
Dan stook je alleen het buffervat opzeg 40 graden en na het buffervat doet dan de wilo pomp met naregeling
Buffer T = 20, te koud dus, retourwater loopt via buffer en mengt met 28 grd aanvoer WP wat aanvoer vloervw verder verlaagd. 3-wegklep is vlgs mij zo ingesteld dat als warmte vraag huis stopt, het buffervat opgewarmd wordt naar 40 grd. Bij vraag wordt dan eerst buffervat gebruikt en dan wanneer nodig schakelt de WP weer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
Bij min 2 graden ik zal deze verhogen naar plus 2 voor je cv aanspringt bij hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jalim
Neerland-warmte schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:19:
[...]

Prachtig maar wat voor installatie heb je hoe groot is de huis vrijstaand hoek rij en hoe oud welke isolatie waarde de wp is totaal niet interessant installatie waar die aan hang is veel belangrijker dan die wp. Is gewoon bij elkaar gerapte zooitje en aangepast ( wat totaal ruk is nog erger dan ruk zelfs ) maar het kan erger zo als bepaalde merken ik zal ze maar geen merken noemen
Lol wat meer info zal mooi
Dank Neerland-warmte, : vrijstaand, jaar 2000, goed geisoleerd met na-isolatie, vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
Bouwjaar 2000 is prima zelfs het kan aan heel veel dingen liggen leidingen naar je wp of van je binnen deel naar je vloer verwarming en je flow maar je verdelers zijn die op temp; of flow ingeregeld. Begin even met je ketel bij te zetten hybrid op plus 2 graden ipv -2. Te veel rijp is ook niet echt lekker voor je temp

Je heb heel weinig verbruik ik zit op het dubbele kwh. Je kan ook eens je minimaal temp op 35 zetten en je ontwerp temp op 38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Jalim schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Buffer T = 20, te koud dus, retourwater loopt via buffer en mengt met 28 grd aanvoer WP wat aanvoer vloervw verder verlaagd. 3-wegklep is vlgs mij zo ingesteld dat als warmte vraag huis stopt, het buffervat opgewarmd wordt naar 40 grd. Bij vraag wordt dan eerst buffervat gebruikt en dan wanneer nodig schakelt de WP weer bij.
Je buffervat is te koud je retour is ook te koud
Het ( hele systeem is te koud om door de warmtepomp opgewarmd te worden)
Ketel er bij laten helpen totdat de retour ook warmer wordt 25/26 graden Dan is het systeem teminste opgewarmd en is je buffervat gevuld door de Ketel
Dan is het misschien mogelijk dat de warmtepomp je buffervat kan blijven aanvullen met warm water
Maar het is een hybride systeem dus vermoedelijk blijft dit probleem bij kouder weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Jalim schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:27:
[...]

Dank Hackbard, nee heb niet het idee dat hij altijd op vol vermogen draait (COP =4.1 en ook elektra verbruik geeft dat niet aan, wel ‘compressor toerental’ 100%, vermogen cv pomp 6%).
Hybrid idd, gasketel staat nog uit, parallel bij < -2 grd.[Afbeelding]
Zou het kunnen dat de WP op stille modus staat en daardoor maar deel van vermogen levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Nu het kouder is gaat mijn Bosch 3400i een paar keer per dag in defrost modus. Op de kamerthermostaten staat dan het symbool van koelen. Het zijn thermostaten van Henco voor een Henco vloerverwarming. Dat koelen klopt technisch. Maar hierdoor schieten de thermostaten naar de ingestelde programmatemperatuur voor koelen. Hierdoor is er even geen warmtevraag. Als de defrost is afgelopen, gaan de thermostaten weer terug op het programma voor verwarmen.

Ik heb in de temperatuursensoren nog niet gezien dat dit "koelen" ook effect heeft, daarvoor is waarschijnlijk de defrost te kort. Wel is het onhandig dat het thermostaatprogramma steeds reset (bijvoorbeeld een tijdelijke verhoging wordt ongedaan gemaakt).

Komt dit gedrag jullie bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Ik merk dat in hybride stand i.c.m. stille modus de installatie niet in staat is op te stomen naar een gevraagde AST van 36. Ta blijft hangen op 34.
Met uitgeschakelde stille modus gaat de bijverwarming uit en kan de installatie de Ta 36 weer 'gemakkelijk' aan.

Ik heb zelf de indruk dat hier het spel TC3/TC0 de boosdoener is.
Bij ingeschakelde stille modus i.c.m. CV bijverwarming is de TC3 m.i. geen relevante waarde en fungeert de TC3/TC0 dusdanig, dat ze beide te laag blijven; 33<>29.

Zoals gezegd de WP standalone trekt het geheel met meer gemak dan de combi stille modus/ hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Jalim schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:27:
[...]

Hybrid idd, gasketel staat nog uit, parallel bij < -2 grd.[Afbeelding]
die parallel instelling voor hybride begrijp ik niet. Ik dacht we hadden hier eerder gezien dat bij hybride of de een of de ander stookt, exclusief dus en niet parallel.
Hybride zou moeten sturen op de energieprijsverhouding. Maar die begrijp ik ook niet. Heb hem staan op 1, en toch gaat de gasketel net aan na een defrost, en de wp uit. Bijverwarming staat op uitgeschakelt in de instellingen.
Hoe voorkom ik dat de gasketel aan gaat in hybride? De WP red het nog prima zelf vind ik, in ieder geval met een COP boven de 1.

[ Voor 3% gewijzigd door hackbard op 07-01-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
RobEppink schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:53:
Ik merk dat in hybride stand i.c.m. stille modus de installatie niet in staat is op te stomen naar een gevraagde AST van 36. Ta blijft hangen op 34.
Met uitgeschakelde stille modus gaat de bijverwarming uit en kan de installatie de Ta 36 weer 'gemakkelijk' aan.

Bij ingeschakelde stille modus i.c.m. CV bijverwarming is de TC3 m.i. geen relevante waarde en fungeert de TC3/TC0 dusdanig, dat ze beide te laag blijven; 33<>29.

Zoals gezegd de WP standalone trekt het geheel met meer gemak dan de combi stille modus/ hybride.
oké, misschien kan die wel parallel dan. Maar je zou dit alleen willen als stroom voordelig is, maar de wp het alleen niet redt. Ik ga dus die parallel temp. eens een stuk lager zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

@hackbard gewoon je CV-bedrijf op de ketel uitzetten. Heb ik iig gedaan.

@Jalim hoeveel afgifte heb je? M.a.w. hoeveel m2 ben je aan het verwarmen? Ik heb ca. 90m2 aan vloerverwarming en een badkamer op de retour en mijn 5kW hybride WP maximale aanvoer komt niet ver boven 30 graden. Het vermogen is gewoon te laag. Als het constant onder het vriespunt blijft gaat het huis hier ook afkoelen (nu nog 21).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
Je vermogen wordt minder met koud weer dus hupa schakel de ketel bij je kan dagen huilen maar zo werk het systeem nu eenmaal bij all electric gaat die op stroom verder bij mengen je ketel loop parallel met je wp wat je tekort komt meng die bij tot je juiste temperatuur weer heb berijkt in je installatie.er gaat niks boven een oliestook maar ja dan gaat iedereen weer dood 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Neerland-warmte op 07-01-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ach, het moet wel onder de 19 graden gaan binnen voordat ik de gasketel weer aanzwengel hoor :p Nu nog 21. Wel 30kWh verstookt vandaag (110kWh in het huis gestopt).

Maar het grote voordeel van zo’n klein hybride WP’je is dat ik 90% van het jaar lekker op laag vermogen kan pruttelen, terwijl de all-E’s die berekend zijn op de koudste dagen dan een te hoog minimaal vermogen hebben. En dat levert dan de vele pendelproblemen in dit topic op.

[ Voor 46% gewijzigd door The Legend op 07-01-2024 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
Lol 30kw ik zit op de 60 nu met cv er bij 4m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-09 16:56

gizmo9003

Go For It!

Gisteren heel raar gedrag gezien. Mijn warmtepomp verbruikt de afgelopen dagen stabiel ~10kWh, tenzij er een desinfectierun is.

Gisteren echter is er 27kWh gebruikt puur voor het tapwater! Waarvan 6kWh elektrisch, vanwege desinfectierun in de avond.

De compressor heeft zo'n beetje de hele dag gedraaid in de 'hot water' modus, maar de temperatuur in de boiler is nauwelijks veranderd?!? Iemand hiervoor een verklaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KW6pT69dwmOw9hlKRqnGe4KT7cQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eCK7Ba44e12KXvIE7YJis40c.png?f=fotoalbum_large

edit: Er lijkt ook totaal geen warmteafgifte te zijn geweest, gezien TC0/TC1 bijna aan elkaar gelijk zijn. Waar is die energie dan heen gegaan?
M'n boiler vat is 300L, goed geisoleerd. En nauwelijks warm water gevraagd gedurende de dag.

[ Voor 38% gewijzigd door gizmo9003 op 08-01-2024 08:14 ]

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
gizmo9003 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:03:
Gisteren heel raar gedrag gezien. Mijn warmtepomp verbruikt de afgelopen dagen stabiel ~10kWh, tenzij er een desinfectierun is.

Gisteren echter is er 27kWh gebruikt puur voor het tapwater! Waarvan 6kWh elektrisch, vanwege desinfectierun in de avond.

De compressor heeft zo'n beetje de hele dag gedraaid in de 'hot water' modus, maar de temperatuur in de boiler is nauwelijks veranderd?!? Iemand hiervoor een verklaring?

[Afbeelding]

edit: Er lijkt ook totaal geen warmteafgifte te zijn geweest, gezien TC0/TC1 bijna aan elkaar gelijk zijn. Waar is die energie dan heen gegaan?
M'n boiler vat is 300L, goed geisoleerd. En nauwelijks warm water gevraagd gedurende de dag.
Hij probeert de boiler dhw set temperature te halen maar dat lukt net niet door de lage buitentemperatuur?
Misschien de comfort (?) temperatuur een paar graden lager zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-09 16:56

gizmo9003

Go For It!

HansRemmerswaal schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:25:
[...]

Hij probeert de boiler dhw set temperature te halen maar dat lukt net niet door de lage buitentemperatuur?
Misschien de comfort (?) temperatuur een paar graden lager zetten.
Klinkt plausibel. Het was de ECO temp, die stond op 53 graden, heb ik zojuist wat teruggeschroefd naar 50.
Ik zie dat aanvoer temperatuur inderdaad blijft steken op 51 graden. En met 51 graden ga je de boiler natuurlijk nooit op 53 krijgen....

Echter, waar is de energie dan naartoe gegaan? Want de compressor 'genereert' wel een halve dag lang ~5kW?

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Neerland-warmte schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:48:
Lol 30kw ik zit op de 60 nu met cv er bij 4m3 gas
Hier gister 116 kWh en 11,4 m3 gas, met twee hybrides; 12 en 7 kW.
Draait prima, COP's 3 en 3,3 gister, dit seizoen tot nu toe 3,65 en 4,56.
Tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
hackbard schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:58:
[...]

die parallel instelling voor hybride begrijp ik niet. Ik dacht we hadden hier eerder gezien dat bij hybride of de een of de ander stookt, exclusief dus en niet parallel.
Hybride zou moeten sturen op de energieprijsverhouding. Maar die begrijp ik ook niet. Heb hem staan op 1, en toch gaat de gasketel net aan na een defrost, en de wp uit. Bijverwarming staat op uitgeschakelt in de instellingen.
Hoe voorkom ik dat de gasketel aan gaat in hybride? De WP red het nog prima zelf vind ik, in ieder geval met een COP boven de 1.
Parallel betekent volgens mij gewoon dat hij vanaf een ingesteld punt (bij mij 0C) de warmte van de CV-ketel bij gaat mengen, tot en met een ander ingesteld punt waar de WP uit gaat en de CV het helemaal over neemt (bij mij -10C). Je hebt dus tussen 0 en -10C dat je WP en je CV-ketel tegelijkertijd warmte maken en de CV-ketel de extra warmte maakt die de WP niet meer haalt.

Dat is namelijk het gedrag wat ik zie in mijn systeem.

Ook kan hij de CV-ketel kort bijschakelen als "emergency heat". Mocht hij zien dat je aanvoertemperatuur rap naar beneden gaat, bijvoorbeeld als je buitenunit stuk is, en soms bij een defrost, dan schakelt hij volgens mij ook de CV-ketel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Voor de mensen met een monoblock: wat zijn bij jullie ongeveer de verschillen in temperatuur tussen TC3, TC1 en T0 tijdens een run?

Ik heb een buffer dus heb wat menging in het systeem, dus tussen TC1 en T0 zitten nu zo'n 0.5-0.9K verschil. Maar tussen TC3 en TC1 zit wel 1.0-1.2K verschil, terwijl de leidingen grotendeels geisoleerd zijn.

Het is wel een lang stuk leidingwerk naar de buitenunit toe.

Is dit bij anderen hier ook het geval?

Of TC3 misschien de temperatuur van het condenserblok en niet perse de temperatuur van het water wat uit de condenser komt aan de hete kant?

[ Voor 13% gewijzigd door jaapzb op 08-01-2024 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
jaapzb schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:27:
Voor de mensen met een monoblock: wat zijn bij jullie ongeveer de verschillen in temperatuur tussen TC3, TC1 en T0 tijdens een run?
Momementeel met 50l buffervat:
TC0 26,8
TC1 30,9
TC3 31,2

Ongeveer 4 meter leiding buiten de geïsoleerde schil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
Astronaut schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:51:
Nu het kouder is gaat mijn Bosch 3400i een paar keer per dag in defrost modus. Op de kamerthermostaten staat dan het symbool van koelen. Het zijn thermostaten van Henco voor een Henco vloerverwarming. Dat koelen klopt technisch. Maar hierdoor schieten de thermostaten naar de ingestelde programmatemperatuur voor koelen. Hierdoor is er even geen warmtevraag. Als de defrost is afgelopen, gaan de thermostaten weer terug op het programma voor verwarmen.
Gaan je thermostaat kranen in dat geval juist open of dicht?

Als ze open gaan doen ze wat ik zelf moeten automatiseren. Zodra ik een defrost zie/meet zet ik de 2 radiators het meest dicht bij de WP open (kamer streef temperatuur op 25 graden) zodat ik zeker weet dat ze open staan en er genoeg flow is voor de defrost.

Toen ik dat niet deed en de radiators waren dicht (slaapkamers waren op temperatuur) kreeg ik een flow-te-laag-storing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fu9pGFLvyxvI1cO2uPsACJAFZF4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cLVqU8xsWe3ZfFOoVaUivOG6.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door SuperR1902 op 08-01-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
de telegraaf schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Tevreden mee.
Mooie cop's 😀. Jij moet met dergelijke getallen icm dit verbruik wel een enorm paleis hebben 😉. Voor het gemak ((( 3,65+4,56)/2)*116)+(11,4*8,5)=573,08 kWh warmte toegevoegd. Tenminste als al het gas voor verwarmen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
RobEppink schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:53:

Het viel mij eerder op dat in standalone bedrijf van de ketel de aanvoer (TC1) min of meer gelijk wordt met de selected flow temperatuur. Terwijl in WP bedrijf de selected flow min of meer gelijk is met de retour temperatuur (TC0).

Vooralsnog heb ik twee theorieën. 1; de bijverwarmer wordt afgeschakeld op het moment dat de streef temperatuur te ver wordt overschreven. Dat zou de golven verklaren. 2; de golven zijn het standaard gedrag van de menger, en het vermogen of de max aanvoer van mijn ketel staat te laag waardoor in mijn geval bij de 0-10 schaal niet klopt met de gevraagde temperatuur (standaard 20-90 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
hackbard schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:05:
[...]

oké, misschien kan die wel parallel dan. Maar je zou dit alleen willen als stroom voordelig is, maar de wp het alleen niet redt. Ik ga dus die parallel temp. eens een stuk lager zetten.
Dank. Maar ik vergis me, geen hybride, maar de installatie staat op de parallelstand.
Heb de temperatuur van de CV inmiddels op 40 gezet (= eindpunt)
Nog geen verbetering zichtbaar (na een nacht).
Valt me op dat de TC3 exact 5 graden boven de TC0 blijft, conform de instelling TC3/TC0.
Dit ofschoon WP (vóór de TC3) veel meer warmte produceert. Heb de indruk dat er iets niet klopt.
Ik ga vandaag meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
arjenvdknijff schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Mooie cop's 😀. Jij moet met dergelijke getallen icm dit verbruik wel een enorm paleis hebben 😉. Voor het gemak ((( 3,65+4,56)/2)*116)+(11,4*8,5)=573,08 kW warmte toegevoegd. Tenminste als al het gas voor verwarmen was.
Ongeveer 2 m3 gas voor SWW, de rest verwarmen. De wp's hebben gisteren 215 en 146 afgegeven, plus (9,4*8,5) 79,9 voor het gas maakt 440.9 kWh totaal aan warmte toegevoegd.
De COP's zijn nu met alle defrosts natuurlijk behoorlijk lager (3 en 3,3) dan dat seizoensgemiddelde tot nu toe.
Huis inderdaad bovengemiddeld groot en met een bijgebouw, maar wel redelijk goed geïsoleerd, hoewel lang niet zo als tegenwoordige nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-09 21:52
Ik wil de 1010H thermostaat vervangen door de EasyControl CT200. Nu heb ik deze aangesloten maar blijkt deze nog een firmware versie 03.02.00 te hebben. Minimaal 04.00.00 is vereist geloof ik om deze thermostaat samen te laten werken met een Enviline warmtepomp want ik krijg nu een storingsmelding A11/3071 en A11/3091 (geen communicatie met afstandsbediening en kamertemperatuursensor defect). Nu heb ik geprobeerd de software te updaten, krijg dan 3 bolletjes te zien waarop ie dan de software zou moeten downloaden waarna het ✅ wordt getoond. Echter de firmware blijft vervolgens nog steeds 03.02.00 aangeven wat volgens de display ook de meest recente uodate is en de storingsmeldingen blijven ook staan.
Volgens de Bosch site kan het soms wel uren/dagen duren voordat een automatische update wordt gedownload (heb automatische update aanstaan). Maar in de tussentijd zit ik dan met een koud huis dus heb nu de 1010H weer gemonteerd :-(.
Hoe kan ik alsnog die update forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jalim
fraserboer schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Zou het kunnen dat de WP op stille modus staat en daardoor maar deel van vermogen levert?
Dank Fraserboer, hij stond idd op continu ‘stil’ |:( , hoorde de wp gelijk opschalen naar hoger vermogen en aanvoerT gestegen van 24 naar 30 grd.
Een mooie stap voorwaarts maar het systeem moet (toch?) makkelijk 40 graden aan kunnen leveren: maand geleden de boiler tijdelijk gestopt ( ander verhaal) maar tbv boiler leverde WP 55 grd in vergelijkbare buitentemperatuur van rond de 10 graden die we de afgelopen tijd hebben gehad. Echter de afgelopen weken haalde de wp niet die temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jalim
The Legend schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:06:
@hackbard gewoon je CV-bedrijf op de ketel uitzetten. Heb ik iig gedaan.

@Jalim hoeveel afgifte heb je? M.a.w. hoeveel m2 ben je aan het verwarmen? Ik heb ca. 90m2 aan vloerverwarming en een badkamer op de retour en mijn 5kW hybride WP maximale aanvoer komt niet ver boven 30 graden. Het vermogen is gewoon te laag. Als het constant onder het vriespunt blijft gaat het huis hier ook afkoelen (nu nog 21).
Goedemorgen The Legend, ca 100m2 beneden plus 15 m2 boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Jalim schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Dank Fraserboer, hij stond idd op continu ‘stil’ |:( , hoorde de wp gelijk opschalen naar hoger vermogen en aanvoerT gestegen van 24 naar 30 grd.
Een mooie stap voorwaarts maar het systeem moet (toch?) makkelijk 40 graden aan kunnen leveren: maand geleden de boiler tijdelijk gestopt ( ander verhaal) maar tbv boiler leverde WP 55 grd in vergelijkbare buitentemperatuur van rond de 10 graden die we de afgelopen tijd hebben gehad. Echter de afgelopen weken haalde de wp niet die temp.
Misschien kan @Andrehj hier wat zinnigers over zeggen, maar een WP kan geen oneindige hoeveelheid warmte produceren natuurlijk. Je vloerverwarming is ca. 115m2, afhankelijk van de h.o.h. afstand gaat daar behoorlijk wat water in dat z’n warmte direct afgeeft aan de vloer. Dat is niet 1-op-1 te vergelijken met het opwarmen van een geïsoleerde boiler waar geen koud(er) retourwater uitstroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
RobEppink schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Dank. Maar ik vergis me, geen hybride, maar de installatie staat op de parallelstand.
Heb de temperatuur van de CV inmiddels op 40 gezet (= eindpunt)
Nog geen verbetering zichtbaar (na een nacht).
Valt me op dat de TC3 exact 5 graden boven de TC0 blijft, conform de instelling TC3/TC0.
Dit ofschoon WP (vóór de TC3) veel meer warmte produceert. Heb de indruk dat er iets niet klopt.
Ik ga vandaag meten.
ik zie net dat in de laatste adviesinstellingen "Bijverw. m. parallel" staat, en niet meer hybride. Zouden ze het zelf niet meer vertrouwen?
In de installatieinstructie kom ik nog dit tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkInqLatYVHuIoiZqM_cOB91BLE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MmyOCmFGwcblIkMwUghi1qNi.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmA4w8ZqzqSyQp71hGu1xO1MWJI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o41tiRmd0tRg4Vdq6boW3NOJ.png?f=user_large

als die nou dus niet meer op hybride staat, moet dan de potentiometer ook anders worden ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Ik heb destijds niet kunnen vinden welke settings de draaischakelaars instellen.

Mijn vermoeden is dat de control unit voor meer toepassingen in te zetten is dan enkel in de 3000i en dat de draai schakelaar de unit vertelt welke toepassing/hardware er om de unit heen is gebouwd.

Voor betreft de nieuwe advies instelling vermoed ik dat de gas/elektra prijs niet worden meegenomen in de keuze. Het nieuwe advies lijkt voor te stellen om altijd de compressor te gebruiken en alleen als het thermisch gezien nodig is de gasketel te laten meehelpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tlu0TwPha964cOPMnolLRCqfFi0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JGyupd63OPOPCYEkcaS6jr0l.png?f=user_large

Uit onderstaande voorbeeld maak ik op dat als de buiten temperatuur <5*C is en de bijverwarming hysterese wordt gehaald, dat dan de CV ketel bij springt. Dus enkel wanneer de warmtepomp het zelf niet meer lukt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrFfyfjsCCCNeT0e4KSsrjp4g-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O8L7cYPOHnqymHadRUctpEdN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door SuperR1902 op 08-01-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-01 09:02
Ik heb de bijverwarming op hybride gezet ipv paralel. In de praktijk zie ik dat dat hij onder de circa 1 graad de gas cv bijschakelt en wp en cv samen draaien..mengklep varieert tussen paar procent tot boven de 60 procent. Gasverbuik blijft erg laag. Prijsverhouding ca 2.4. Werkt to nu toe prima.

Wat zou voordeel van parallel dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Jonathan S schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:57:
Ik heb de bijverwarming op hybride gezet ipv paralel. In de praktijk zie ik dat dat hij onder de circa 1 graad de gas cv bijschakelt en wp en cv samen draaien..mengklep varieert tussen paar procent tot boven de 60 procent. Gasverbuik blijft erg laag. Prijsverhouding ca 2.4. Werkt to nu toe prima.

Volgens mij betekent de uitkomst vd prijsverhoudingsformule dat hybride dan de COP van bijv 2.4 naar volledig gas gestookt gaat. En bij paralles/exclusief is dat bij een vaste waarde (temperatuur). Maar zo’n lage COP heb ik nog niet gezien. Met de trend in energie belasting (gas omhoog en stroom omlaag) zal deze verhouding nog lager worden oftwel nog lagere COP voordat gas prijstechnisch voordeliger wordt.
Als deze aanname klopt dan is de vraag met welke COP de WP dan rekent. De COP die zichtbaar is in het menu gaat over de hele levensduur maar daar heb je niks omdat je de actuele COP wilt weten. Deze waarde heb ik nog niet terug kunnen vinden (zie ook eerdere discussies over COP).
Dat zou een verklaring kunnen zijn omdat de hybride instelling om volledig over te schakelen dan nooit gehaald zal worden. Verder zijn hybride en parallel instelling hetzelfde omdat als streefttemp onder een bepaalde buitentemp niet gehaald wordt dat dan de CV bijspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-01 09:02
Wat ik zie is dat hij niet volledig overschakelt maar bij schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Jonathan S schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:58:
Wat ik zie is dat hij niet volledig overschakelt maar bij schakelt.
als je dat zo prima vind, oké. Volledig overschakelen zou die als ik @fraserboer goed begrijp bij jou alleen met een COP onder de 2,4, en dat zal niet zo gauw gebeuren.
Maar bij mij deed die dat wel ondanks een prijsverhoudings instelling van zelfs 1. Dus die instelling is een blackbox, we weten niet precies waar die zijn COP berekening vandaan haalt. Of blijkbaar doet een defrost ook soms iets triggeren.
Jonathan S schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:57:
Met excl. of parallel kan je wel weten wanneer die overschakelt, want afhankelijk van de buitentemperatuur. En/of volgens de instelling bijverwarming uitgeschakelt, of alleen bijverwarming.
Ik vind dit een voordeel, dat ik de schakel momenten kan controleren.
Samenspel gasketel/mengklep is weer een ander verhaal.

[ Voor 7% gewijzigd door hackbard op 08-01-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
hackbard schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:11:
[...]

als je dat zo prima vind, oké. Volledig overschakelen zou die als ik @fraserboer goed begrijp bij jou alleen met een COP onder de 2,4, en dat zal niet zo gauw gebeuren.
Maar bij mij deed die dat wel ondanks een prijsverhoudings instelling van zelfs 1. Dus die instelling is een blackbox, we weten niet precies waar die zijn COP berekening vandaan haalt. Of blijkbaar doet een defrost ook soms iets triggeren.
Ik zag dat de instellingen voor parallel en exclusief gebruik ook zichtbaar zijn bij de hybride instelling, dus misschien dat deze ook nog een rol spelen als een soort overruling. Blijft een black box soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
Jalim schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Hier twee huizen op een wp zonder tapwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
de telegraaf schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Tevreden mee.
Enig idee waarom de COP van de 12kW lager ligt dan die van 7kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
arjenvdknijff schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Mooie cop's 😀. Jij moet met dergelijke getallen icm dit verbruik wel een enorm paleis hebben 😉. Voor het gemak ((( 3,65+4,56)/2)*116)+(11,4*8,5)=573,08 kW warmte toegevoegd. Tenminste als al het gas voor verwarmen was.
offtopic:
kW -> kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
nog een ding dat ik hier zie met alleen de gasketel in bedrijf:
de TC3 blijft koud, daardoor is TC3/TC0 ongeveer 0, en de interne pomp doet dus weinig...doet wel wat maar ik snap niet op basis van welke regeling dan. Misschien TC1/TC0 ofzo.

[ Voor 67% gewijzigd door hackbard op 08-01-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
hackbard schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:00:
de TC3 blijft koud, daardoor is TC3/TC0 ongeveer 0, en de interne pomp doet dus weinig...doet wel wat maar ik snap niet op basis van welke regeling dan. Misschien TC1/TC0 ofzo.
Doet die nu niks meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
dankje, wel, maar ik heb de bijverwarmer snel maar weer uit gedaan en op parallel. Ging alleen aan om onbekende reden tijdens hybride instelling.. de pomp deed wel iets,maar dus niet op basis van de TC3/TC0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
Pompadour schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:31:
Ik wil de 1010H thermostaat vervangen door de EasyControl CT200. Nu heb ik deze aangesloten maar blijkt deze nog een firmware versie 03.02.00 te hebben. Minimaal 04.00.00 is vereist geloof ik om deze thermostaat samen te laten werken met een Enviline warmtepomp want ik krijg nu een storingsmelding A11/3071 en A11/3091 (geen communicatie met afstandsbediening en kamertemperatuursensor defect). Nu heb ik geprobeerd de software te updaten, krijg dan 3 bolletjes te zien waarop ie dan de software zou moeten downloaden waarna het ✅ wordt getoond. Echter de firmware blijft vervolgens nog steeds 03.02.00 aangeven wat volgens de display ook de meest recente uodate is en de storingsmeldingen blijven ook staan.
Volgens de Bosch site kan het soms wel uren/dagen duren voordat een automatische update wordt gedownload (heb automatische update aanstaan). Maar in de tussentijd zit ik dan met een koud huis dus heb nu de 1010H weer gemonteerd :-(.
Hoe kan ik alsnog die update forceren?
Wij hadden een vergelijkbare situatie, van geen thermostaat/regelaar naar een CT200. Als ik het goed heb, moet je eerst de Easycontrol app koppelen met de CT200. Vanuit daar kun je dan updaten.

Bij ons was het daarmee nog niet klaar, ook de WP moest nieuwe software krijgen om met elkaar te communiceren. Daar is een Nefit monteur voor langs geweest, sindsdien loopt het een stuk beter qua temperatuur regeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuperR1902
hackbard schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:00:
Als je naar het hydraulisch schema kijkt zie je dat bij 100% bijverwarming TC3 (positie 7) inderdaad geen warm water van de gasketel krijgt en ook geen warmte van de compressor. Enkel positie 3 en 4 warmen op door de gasketel.

Naar mijn idee was het beter als ze de pomp snelheid regeling TC1-TC0 hadden genoemd omdat het dan ook in de 100% bijverwarming er logisch uit ziet. De pomp regeling regelt in de praktijk volgens mij niet op TC3 maar TC1.
Vannacht had ik enkel de gasketel aan. TC3-TC0 is dan <1 graden C en de pomp snelheid alsnog >65%. Juist TC1-TC0 is dan op de ingestelde delta van 6 graden C.
Ik denk dat het een erfenis is van de niet-hybride Compress 3000 (dus niet de 3000i) waar dezelfde control unit in zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zThKkgxtBpPkysjSFAAffhY0EuY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/chWiMQFIl5LGsiIhXfLbfD9z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door SuperR1902 op 09-01-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
SuperR1902 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Als je naar het hydraulisch schema kijkt zie je dat bij 100% bijverwarming TC3 (positie 7) inderdaad geen warm water van de gasketel krijgt en ook geen warmte van de compressor. Enkel positie 3 en 4 warmen op door de gasketel.

[Afbeelding]
Misschien is e.a. ook nog afhankelijk van de installatie. In mijn geval ( monoblock met compress hybrid ) wordt bij exclusief bijverwarmer het water nog steeds over de buitenunit gepompt. dus de TC3 temperatuur is dan min of meer gelijk aan de TC0. De ketel stookt en de aanvoer daarvan zie je dan aan de TC1. De pomp van de warmtepomp draait hierbij op een vast vermogen van 42% (o.b.v. BBQ kees output).

Op deze URL wordt het wel aardig beschreven ik zit in optie 4. https://innofloor.nl/hybride-warmtepomp/
Pagina: 1 ... 72 ... 105 Laatste