fraserboer schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:03:
[...]
Ik heb je verhaal en de discussie erna een paar keer gelezen en begrijp het nog niet helemaal. Gaat het om extra vermogen dat WP levert. Of binnen het maximale vermogen en aanspreken van vermogenstrapjes. 
Mijn compress 7400i 7kW levert nu bij bijv 100% vermogen ong 8,9kW en neemt daarvoor 2,45kW op. Verder zie ik m moduleren op 87,81,75,68% etc met als laagste 28%. Zijn dat dan die trapjes en wanneer die van de een naar se ander gaat? Of gaat het nog meer totaal vermogen?

Ik zal het proberen iets duidelijker te vertellen 
Zoals ik het nu zie 
Er wordt stroom verbruikt door de warmtepomp 
Meestal is dat hier tussen de 600W en 700W 
Met dat opgenomen vermogen kan de warmtepomp cv water maken tot 31 graden 
Maar nu komt het 
mijn afgifte trekt meer dan die 31 graden dus de aanvoertemperatuur zakt snel terug 
Gevolg is dat de warmtepomp weer gas gaat geven tot die 31 graden weer gehaald is 
Zie plaatje:
:strip_exif()/f/image/PRV5kHBroBSSKjK5sCePaS5t.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit gebeurde snachts bij aanvoerstreeftemperatuur 30 graden 
Hier zie je dat de warmtepomp nu wel naar die 1000W gaat 
Toen had ik het eindelijk gevonden 
Kijk naar de tijd van 17:00 
Daar zie je aanvoerstreeftemperatuur 32 en 1000W Opgenomen vermogen 
En ook dat de compressor een tandje harder gaat  

:strip_exif()/f/image/qAxRSGmcOKW2G95zBgph3ioP.jpg?f=fotoalbum_large) 
En dat vond ik vreemd want bij warmwater bereiding pakt de warmtepomp 1900W 
Waarom nu niet bij die 30 graden?
Dus ben ik gaan proberen om de warmtepomp een stap harder te laten draaien 
Dat lukte eindelijk na het aanpassen van de stooklijn naar Eindpunt 40 en die maximaal temperatuur op 60 te zetten 
Maar dat vermogen van 1000W werd pas vrijgegeven toen ik de aanvoerstreeftemperatuur op 32 had gezet 
En toen kreeg ik dus wel weer een strak lopende warmtepomp op 32 graden 
Dus zoals ik het nu zie zijn er een soort trappen in vermogen
En die worden pas vrijgegeven als je naar die aanvoerstreeftemperatuur van de volgende trap gaat en niet eerder 
Dus elke range van opgenomen vermogen kan tot een bepaalde aanvoerstreeftemperatuur 
Er wordt pas opgeschakeld als je aanvoerstreeftemperatuur in die volgorde trap ligt en niet eerder 
Dus dan krijg je die rare golf beweging ( optoeren en weer terug toeren)
Hopelijk is het nu wat duidelijker geworden  

Nefit enviline A/W split 5.0  Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,