• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-10 14:27
Ik ben in het bezit van een hybride warmtepomp en laat de cv ketel bijspringen vanaf 1 gr en lager.

Dit werkt goed en met deze temperaturen moet vooral in de nacht en vroege ochtend de cv ketel echt bijspringen.
Nooit 100% kan ik monitoren op de bbq-Kees.

Nu vraag ik mij af: op welke maximale watertemperatuur kan ik de cv ketel het beste instellen om zo zuinig mogelijk te kunnen stoken?

• elvistheking44
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-04-2024
Ik heb een vraag: zouden jullie een boiler nefit HR200 aanbevelen in de volgende opstelling:
Hybride warmtepomp van Nefit 7400i aw 5 (buiten unit) icm Nefit 7000i (binnen init) en een buffervat van 50 liter.

In de offerte van de installateur stond de opstelling met boiler. Nu is hij niet geleverd en komt de installateur dat nefit eigenlijk aanraadt om geen boiler te nemen. Argument: je gebruikt alsnog best veel energie, gas en het levert niet heel veel besparing op.

Kosten van de boiler zijn ongeveer 1300-1500 euro

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-10 14:27
Misschien een hele domme vraag maar wat update de EasyControl CT200?

Ook het software van de warmtepomp?

• Newbie12
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-07-2024
Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum maar maak graag gebruik van de hier aanwezige kennis. Ik heb een EnviLine Tower binnennunit 9.0. Helaas heb ik soms de welbekende "Alarm Z1 debiet tijdens ontdooien te laag storing". Graag zou ik deze storing op afstand kunnen resetten.

Is het mogelijk om via een BBQkees gateway in combinatie met home assistent een melding te kunnen ontvangen dat de foutmelding zich voordoet en de enviline via home assistent middels een routine te laten resetten? Dank alvast voor de hulp.

• Jeff1986
  • Laatst online: 29-01 12:15
Goedemiddag,
Sinds september zijn wij in het bezit van de Nefit-Bosch EnviLine Tower all-electric warmtepomp (split) 9 kW
sinds vandaag met de kou valt mij op dat deze continue staat te draaien terwijl de kamer temperatuur al is bereikt.
Kunnen jullie mij hiermee helpen ?

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hey Jeff, Zo hoort dat. Je warmtepomp maakt precies zoveel warmte aan als dat je huis verliest.

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:59
Jeff1986 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:16:
Goedemiddag,
Sinds september zijn wij in het bezit van de Nefit-Bosch EnviLine Tower all-electric warmtepomp (split) 9 kW
sinds vandaag met de kou valt mij op dat deze continue staat te draaien terwijl de kamer temperatuur al is bereikt.
misschien kamer invloed aan/hoger zetten?

• Jeff1986
Fijn om te horen dat dat normaal is. Ik heb de thermostaat op 20 graden staan. De zon is ook flink aan het schijnen waardoor het binnen nu 22,5 graden is. Toch blijft hij draaien. Vandaar mijn vraag ;). Wij zitten in een nieuwbouw woning en met grote raam partijen die voldoen aan alle eisen.

• hackbard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDXm7qmD-D5HH2Ugr4nf3dUDDPc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JCcwJyx6xr3YUuulb8wBbN04.png?f=user_large
vanochtend tussen 7 en 11 doet die opeens een standje hoger. Had ik niet eerder gezien, was ook wel koud nu, min 3.
Max. opgenomen vermogen is normaal 2,6kW, nu opeens 3,3kW, met hoger output ook. Zou ik wel vaker willen, weet iemand hoe die extra vermogen wordt vrijgegeven?
Ook een beetje te zien dat die bijna geen ijs krijgt met die droge lucht, de defrosts zijn precies om de 2uur en 5 minuten.

• boschhd
  • Niet online
Jeff1986 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:41:
Fijn om te horen dat dat normaal is. Ik heb de thermostaat op 20 graden staan. De zon is ook flink aan het schijnen waardoor het binnen nu 22,5 graden is. Toch blijft hij draaien. Vandaar mijn vraag ;). Wij zitten in een nieuwbouw woning en met grote raam partijen die voldoen aan alle eisen.
De kamerinvloed op 1 zetten is een goede mogelijkheid.
Als je de stooklijn nog niet hebt ingesteld zoals dat is beschreven in de openingspost kun je daar ook nog wat aan veranderen mogelijk.

• Jeff1986
Thnx voor de tip. Ik had al het een en ander zitten lezen. Maar de warmtepomp werd geïnstalleerd en ingeregeld, de rest mocht ik zelf uitzoeken helaas

• boschhd
  • Niet online
Jeff1986 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:51:
Thnx voor de tip. Ik had al het een en ander zitten lezen. Maar de warmtepomp werd geïnstalleerd en ingeregeld, de rest mocht ik zelf uitzoeken helaas
Zo gaat dat nog, de meeste hier maken de puzzel van t instellen zelf.

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Als je ook kijkt naar hoeveel gedoe het nog is om het echt goed ingeregeld te krijgen, vraag ik me af hoe installateurs dat in de toekomst uberhaupt kosteneffectief kunnen gaan doen voor klanten...

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-10 20:50
hackbard schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:00:
nog een ding dat ik hier zie met alleen de gasketel in bedrijf:
de TC3 blijft koud, daardoor is TC3/TC0 ongeveer 0, en de interne pomp doet dus weinig...doet wel wat maar ik snap niet op basis van welke regeling dan. Misschien TC1/TC0 ofzo.
Bij parallel blijft de TC3/TC0 instelling wel intact.
Is er een TC1/TC0 instelling??

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-10 09:05
Newbie12 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:09:
Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum maar maak graag gebruik van de hier aanwezige kennis. Ik heb een EnviLine Tower binnennunit 9.0. Helaas heb ik soms de welbekende "Alarm Z1 debiet tijdens ontdooien te laag storing". Graag zou ik deze storing op afstand kunnen resetten.

Is het mogelijk om via een BBQkees gateway in combinatie met home assistent een melding te kunnen ontvangen dat de foutmelding zich voordoet en de enviline via home assistent middels een routine te laten resetten? Dank alvast voor de hulp.
Via BBQkees kun je de 'last error code' in de gaten houden. Ik weet niet of er een truck is om te resetten. Ik zou eerder proberen het probleem op te lossen.

• SuperR1902
hackbard schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:43:
[Afbeelding]
vanochtend doet die opeens een standje hoger. Had ik niet eerder gezien, was ook wel koud nu, min 3.
Max. opgenomen vermogen is normaal 2,6kW, nu opeens 3,3kW, met hoger output ook. Zou ik wel vaker willen, weet iemand hoe die extra vermogen wordt vrijgegeven?
Ook een beetje te zien dat die bijna geen ijs krijgt met die droge lucht, de defrosts zijn precies om de 2uur en 5 minuten.
Heb je misschien ingesteld dat onder een bepaalde temperatuur de stille modus eraf mag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvox_B33qo4ECXnmqjOX98ArNwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J2Xy5huh1ZkZ1bFKItyk5SxQ.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door SuperR1902 op 09-01-2024 13:52 ]

• hackbard
SuperR1902 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Heb je misschien ingesteld dat onder een bepaalde temperatuur de stille modus eraf mag?
ja maar dat staat op plus 5. De 2,6kW zijn ook niet de stille modus vermogen maar wat ik normaal zie als max. De 3,4kW opgenomen vermogen kwamen vanochtend met een buitentemperatuur rond min 3.
Zat nog te kijken wat er nog is qua instellingen:
de reduce mode op de bbqkees, wat is dat alweer?

• hackbard
Buis07 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:45:
Ik ben in het bezit van een hybride warmtepomp en laat de cv ketel bijspringen vanaf 1 gr en lager.

Dit werkt goed en met deze temperaturen moet vooral in de nacht en vroege ochtend de cv ketel echt bijspringen.

Nu vraag ik mij af: op welke maximale watertemperatuur kan ik de cv ketel het beste instellen om zo zuinig mogelijk te kunnen stoken?
ik heb op de ketel een max aanvoer van rond de aanvoerstreeftemperatuur van de wp ingesteld. Of een klein beetje hoger. Voor sww moet dat evtl. dan weer nog hoger.

• M2c
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-10 13:40

M2c

jaapzb schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:27:
Voor de mensen met een monoblock: wat zijn bij jullie ongeveer de verschillen in temperatuur tussen TC3, TC1 en T0 tijdens een run?

Ik heb een buffer dus heb wat menging in het systeem, dus tussen TC1 en T0 zitten nu zo'n 0.5-0.9K verschil. Maar tussen TC3 en TC1 zit wel 1.0-1.2K verschil, terwijl de leidingen grotendeels geisoleerd zijn.

Het is wel een lang stuk leidingwerk naar de buitenunit toe.

Is dit bij anderen hier ook het geval?

Of TC3 misschien de temperatuur van het condenserblok en niet perse de temperatuur van het water wat uit de condenser komt aan de hete kant?
Ik heb geen buffervat en kom bij bet volgend uit.

-Verschil tussen TC3 en TC1 is 0,1°C.
-Verschil tussen TC3 en T0 is 1°C

Zijn steeds constant

TC3 en TC1 zijn dus vrij vergelijkbaar. Afstand tussen binnen en buiten unit is zo'n 15m, waarvan 2m buiten.

T0 wijkt wel veel af. Wat vreemd is, want in de praktijk zit er denk ik maar zo'n 1m afstand tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_I6QPAflBfu78pHjUWdMXgH8IRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIKV3R7myTd6KeyHjKNJpxzg.jpg?f=fotoalbum_large

• hackbard
SuperR1902 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Als je naar het hydraulisch schema kijkt zie je dat bij 100% bijverwarming TC3 (positie 7) inderdaad geen warm water van de gasketel krijgt en ook geen warmte van de compressor. Enkel positie 3 en 4 warmen op door de gasketel.

Naar mijn idee was het beter als ze de pomp snelheid regeling TC1-TC0 hadden genoemd omdat het dan ook in de 100% bijverwarming er logisch uit ziet. De pomp regeling regelt in de praktijk volgens mij niet op TC3 maar TC1.
Vannacht had ik enkel de gasketel aan. TC3-TC0 is dan <1 graden C en de pomp snelheid alsnog >65%. Juist TC1-TC0 is dan op de ingestelde delta van 6 graden C.
Ik denk dat het een erfenis is van de niet-hybride Compress 3000 (dus niet de 3000i) waar dezelfde control unit in zit.
[Afbeelding]
dit klinkt heel plausibel. @RobEppink
ik kan alleen geen niet hybrid equivalent van de 3000i vinden. Compress 3000 lijkt iets anders. Ook zoeken op de printplaat CUHP V1.20 Bo/Ju 8738212654 heeft nog niets opgelevert. Maar goed. TC1 of TC3, de pomp draait wel gelukkig. Hier al dagen alleen even de hybride stand getest, verder zonder gas :P door de droge lucht en dat mysterieuze extra standje vanochtend.

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:18
Siedo schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Wij hadden een vergelijkbare situatie, van geen thermostaat/regelaar naar een CT200. Als ik het goed heb, moet je eerst de Easycontrol app koppelen met de CT200. Vanuit daar kun je dan updaten.

Bij ons was het daarmee nog niet klaar, ook de WP moest nieuwe software krijgen om met elkaar te communiceren. Daar is een Nefit monteur voor langs geweest, sindsdien loopt het een stuk beter qua temperatuur regeling.
Ik had de CT200 al gekoppeld in de app (via scannen van QR code). Dit werkte prima. Vanuit de app (laatste versie, 4.8.1) kon ik echter geen firmware update forceren, enkel via dit scherm op de thermostaat zelf. Deze draait nu nog op versie 03.02.00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymIS6JWn99108svStNNs-4NS-jQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdpDxwFQEg8kYwwGizkpmnfP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag wel in de Nefit adviesinstellingen dat voor Afstandsbed. cv-groep 1 er een keuze CT200 zou moeten zijn bij gebruik van EasyControl. Die heb ik niet, is daarvoor de software update van de warmtepomp voor nodig? Vind het allemaal maar wazig gedocumenteerd...
En met deze vriestemperatuur buiten wacht ik wel even met uitzetten van de binnenunit om de 1010H opnieuw te proberen te vervangen door de CT200. Weet niet of het water in de leidingen naar de buitenunit (monoblock) dan kan bevriezen?
Buis07 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:49:
Misschien een hele domme vraag maar wat update de EasyControl CT200?

Ook het software van de warmtepomp?
Nee, enkel de firmware van de EasyControl CT200 zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Pompadour op 09-01-2024 22:46 ]

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-09 11:04
jaapzb schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:27:
Voor de mensen met een monoblock: wat zijn bij jullie ongeveer de verschillen in temperatuur tussen TC3, TC1 en T0 tijdens een run?
Dat is wel een hele kleine delta tussen TC3/TC0.

TC3 is bij verlaten buitenunit. TC1 is aanvoer afgifte systeem of buffer, ook afhankelijk van hoe je systeem is aangesloten. En TC0 is de retour na afgifte. In mijn geval zit tussen TC3 en TC0 8 graden verschil. Dit is conform mijn instelling in combinatie met radiatoren. De warmtepomp speelt met de circulatiepomp om deze delta aan te houden. De TC1 zit nu zo'n halve graad lager dan de TC3. Die verlies ik op een meter of drie buitenleiding en een meter of 8 binnen.

Dit is allemaal zonder dat de bijverwarmer iets doet. Nog niet meegemaakt dat de temperatuur zo hoog moest dat de WP het zelf niet haalde en deze in parallel mode bij moest springen. Wel in hybride modus gehad dat op basis van prijsverhouding de ketel het helemaal overnam. Dan is de TC1 min of meer gelijk met aanvoerzijde ketel en zijn de TC3 en TC0 gelijk. De compressor in de buitenunit doet dan niets maar het water loopt nog wel over de buitenunit. Aanvullend gaat dan de WP ook over naar een vast toerental op de circulatiepomp. Temperatuur delta managed hij dan of op basis van de interne menger in 230v aansturing of op basis van warmtevraag in 0-10v aansturing.

Wat mij opvalt is dat de aanvoer in warmtepomp bedrijf meestal hoger is dan wanneer ik volledig op de bijverwarmer draai. Alsof hij dan ineens de 'selected flow temperature' vergelijkt met TC1 ipv TC0 zoals in het warmtepomp bedrijf. Gevolg is dat het huis dan koeler wordt. Nog geen oplossing voor gevonden.

[ Voor 17% gewijzigd door arjenvdknijff op 09-01-2024 20:27 ]

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Vandaag wat opvallend gedrag gezien bij het opwarmen van het boilervat in de middag. Deze is erg hakkelend opgestookt tot de juiste temperatuur. Normaal ziet dit er altijd wat geleidelijker uit.

(normale dag) 5 januari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLU3H7wxIz6TDdfuGNynqVz5DbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZFq2z8WbrTqkB0sgTfxQJiv.png?f=fotoalbum_large

Vandaag (9 januari):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quB-gwqWw4H4WUxSJmWCsN9r3dc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YD7OCF4Ngt72PVqvTNnrfRlw.png?f=fotoalbum_large

Je ziet de Boiler dhw Current intern temperature steeds met ongeveer 2 graden stijgen, in plaats van ongeveer 5 graden in 1 run. Nu is er die middag ten tijden van de onrustige grafiek wel gedoucht. Toch benieuwd wat dit kan zijn en/of mogelijk het koudere weer van nu de achterliggende reden is.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

• Neerland-warmte
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 09:27
Jeff1986 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:16:
Goedemiddag,
Heb je een buffervat? Denk het niet

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-10 22:15
hackbard schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:43:
[Afbeelding]
vanochtend doet die opeens een standje hoger. Had ik niet eerder gezien, was ook wel koud nu, min 3.
Dat is idd precies wat ik ook al een aantal keer hier heb aangehaald. Ik ben er wel blij mee want het scheelt echt wel veel vermogen op het moment dat het nodig is.

In mijn grafana dashboard lijkt het samen te hangen met een gedempte buitentemperatuur die onder de 0 graden zakt. Maar het klopt niet exact, dus helemaal ben ik er nog niet uit.
Ik kwam destijds dit extra vermogen op het spoor door naar mijn sww run te kijken. Als de compressor dan harder kan draaien leek het mij raar dat dit niet kon bij verwarmen onder lastige omstandigheden. En dat bleek later dus ook. Scheelt toch al snel 25 a 30% 💪

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-10 09:14
jaapzb schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:52:
[...]

Enig idee waarom de COP van de 12kW lager ligt dan die van 7kW?
Die stookt zo'n 5 a 6 graden hogere aanvoertemp om zijn deel warm te houden. Combi van radiatoren en twee vv verdelers, terwijl de kleine alleen maar een grote vv verdeler doet. Puur om te proberen heb ik ze eens gelijk gezet en dan is de COP ook gelijk.
Geen van beide doet SWW.
Wat wel verschilt: die kleinere verdamper vriest behoorlijk sneller dicht dan zo'n grote die je bij de driefase wp's krijgt. In de praktijk heb ik deze winter toch al best een aantal dagen gezien dat de kleine elke 50 minuten ontdooit, terwijl de grote gewoon doordraait. Ze staan zo'n 25 meter uit elkaar, aan alle kanten vrij en enigszins beschut onder bomen.
Ook heeft de kleine af en toe een defrost zonder dat ie wit bevroren is, dat kan bijvoorbeeld al bij 6-7 graden buitentemp zijn. Raar en bij de grote absoluut nooit gezien in 6 jaar tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door de telegraaf op 10-01-2024 07:45 ]

• de telegraaf
Buis07 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:45:

Dat is niet eensluidend te beantwoorden, maar ik heb 'm op max 60 staan. Wanneer ie dan flink gebruikt (daar moet het wel kouder dan nu voor zijn) wordt draait mijn 25kW Trendline ongeveer 75% brander, dus enige reserve nog aanwezig.
Maar, elke installatie is anders.

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:15
Pompadour schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:11:
[...]

Ik had de CT200 al gekoppeld in de app (via scannen van QR code). Dit werkte prima. Vanuit de app (laatste versie, 4.8.1) kon ik echter geen firmware update forceren, enkel via dit scherm op de thermostaat zelf. Deze draait nu nog op versie 03.02.00
Ik kan het me niet meer precies herinneren, maar volgens mij begon de update gelijk na het koppelen. Ik heb er niets voor hoeven doen.
Pompadour schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:11:
[...]
Ik zag wel in de Nefit adviesinstellingen dat voor Afstandsbed. cv-groep 1 er een keuze CT200 zou moeten zijn bij gebruik van EasyControl. Die heb ik niet, is daarvoor de software update van de warmtepomp voor nodig? Vind het allemaal maar wazig gedocumenteerd...
Ik denk het wel. Bij ons verliep het allemaal wat anders. Ik ben eerste paar weken niet tevreden geweest over de werking van de pomp, het verbruik en de temperatuur in huis. De installateur heeft voldoende tijd en moeite geïnvesteerd om dit op te lossen, inclusief CT200. Maar ook de installateur liep vast, ook na het raadplegen van de Nefit hotline. Een Nefit servicemonteur heeft het opgelost, middels een software update.

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-10 13:44
Na 2 maanden blijf ik twijfelen over de flow.
Het advies tc3/tc0 voor de Compress is 7 voor vloerverwarming. De externe waterpomp stuurt zichzelf, staat momenteel op zijn maximum. WP meldt:
TC3 29.1
TC1 29
aanvoer 28
TC0 25.5
Modulatie verwarmingspomp bijna altijd 1%
Door het 50L mengvat lijkt tc0 niet echt te kloppen en lijkt de echte retour ca 24 te zijn.
Als dat klopt, moet de flow omhoog.
Kan dat door de interne pomp in de wp aan te spreken? Bv door tc3/tc0 toch op 3 te zetten ipv 7? Of is dat gevaarlijk door de invloed die het mengvat op tc0 heeft?

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

• Jonathan S
  • Laatst online: 21-01 09:02
Heb vraagje over Mengerdoorlooptijd, die stond bij mij op 0, advies Bosch is 120 sec.
Wat doet die parameter precies (kon het op dot forum niet goed achterhalen) en wat is het effect van het verschuiven van 0 naar bv 120 seconden?
kan het zijn dat daardoor de bijverwarming zijn warmte beter kwijt kan?

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-10 09:04
PieterL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:10:
Na 2 maanden blijf ik twijfelen over de flow.
Het advies tc3/tc0 voor de Compress is 7 voor vloerverwarming. De externe waterpomp stuurt zichzelf, staat momenteel op zijn maximum. WP meldt:
TC3 29.1
TC1 29
aanvoer 28
TC0 25.5
Modulatie verwarmingspomp bijna altijd 1%
Door het 50L mengvat lijkt tc0 niet echt te kloppen en lijkt de echte retour ca 24 te zijn.
Als dat klopt, moet de flow omhoog.
Kan dat door de interne pomp in de wp aan te spreken? Bv door tc3/tc0 toch op 3 te zetten ipv 7? Of is dat gevaarlijk door de invloed die het mengvat op tc0 heeft?
Ik had in het begin ook soms heel weinig flow. De pomp gaat langzamer draaien om de Detlta T te bereiken. Ik heb ook een externe pomp die hier de naregeling doet en staat harder te draaien dan de interne pomp met het gevolg dat er veel menging uit de buffer komt en streeftemp nooit gehaald wordt. Door de Delta T stapje voor stapje te verlagen tot een redelijke flow draait het stukken beter. Zou niet direct naar 3 gaan maar stapje voor stapje. Vloerverwarming kan best lager dan 7. Ik zit hier nu op 4, maar zal voor elke installatie anders kunnen zijn.

Hoe is de buffer eigenlijk aangesloten, met 4 of 2 buizen?

• PieterL
Mooi als het bij jou klopt. Ik ga dan voorzichtig verlagen onder de 7. Blijf wel huiverig omdat zowel tc0 als tc3 niet de echte retour en aanvoer meten. Vreemd.
De buffer is hier met 2 buizen

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-10 22:15
Hier net weer een nieuwe ervaring 😅 De warmtepomp sprong opeens op SWW terwijl er nergens een opdracht gegeven was voor die stand. De SWW vraag was ook gewoon 0 graden en de stand voor SWW stond op OFF.

Uit de logging blijkt de boiler onder de 10 graden was gezakt. Op dat moment besluit de enviline dus kennelijk dat de boiler opgewarmd moet worden, ook als staat alles uit!
Betreft een warmtepomp boiler die alleen voor uitzonderlijke gevallen door de enviline geholpen wordt. Blijft verrassend hoe die software in elkaar zit.

• Jonathan S
.

[ Voor 99% gewijzigd door Jonathan S op 10-01-2024 12:27 . Reden: extra info toegevoegd ]

• Jonathan S
de telegraaf schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:38:
[...]

Ik heb nu de mengerlooptijd bij de Enviline op 2000 staan en de Compress op 3000. Dan werkt bij mij de samenwerking eigenlijk best goed, bij een defrost wordt ie bij de Compress bijgeschakeld zodra aanvoer onder de 22 (ook met 'bijverwarming uit', dat is prima. De mengklep gaat direct flink open, maar klopt totaal niet met de aanduiding op het scherm. Typisch staat ie zo'n 25% open wanneer de indicatie op 2% staat. Ik heb de indruk dat de mengerlooptijd instelling dit doet, en eigenlijk als een soort vermenigvuldiger werkt.

Ik zet 'm dus niet meer handmatig, bij de Enviline kun je de (bovenhelft van de) kap er heel eenvoudig afpakken maar bij de Compress is dat een gedoe.

Hybride factor bij de Compress (kleinere afgifte) op 3 en de Enviline op 2,5. Gebruik hybride stand dus.

Ketel op max aanvoer 60 staan.

Wanneer je de mengklep handmatig bedient (dus iets uittrekt) doet ie niks meer automatisch. Je hebt 'm dan uit het raster van de actuator getrokken dus er is geen fysieke verbinding meer daarmee.
Heb vraagje over Mengerdoorlooptijd, die stond bij mij op 0, advies Bosch is 120 sec.
Wat doet die parameter precies (kon het op dot forum niet goed achterhalen) en wat is het effect van het verschuiven van 0 naar bv 120 seconden?

• de telegraaf
Jonathan S schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Het effect van die parameter van 0 naar 120 is mijns inziens dat de klep ook daadwerkelijk iets gaat bewegen. Op 0 deed ie bij mij helemaal niks, wat het schermpje ook aangaf in percentage.
Bij mij moest die waarde nog veel hoger om de klep goed in beweging te krijgen, maar ik moet zeggen dat het dan ook wel goed werkt. Bij een defrost schiet ie even open, bijvoorbeeld. Heb die waardes wel veel hoger staan dan 120 zoals in mijn vorige post hierover al geschreven.

Ik heb ook geen idee hoe ik dit die waarde in seconden moet zien, maar het lijkt als een soort factor te werken. Bij mij staat de klep ongeveer op een kwart wanneer het schermje 3% aangeeft, en dat is precies wat ik wil in die situatie.

Je moet wel even de kap er af halen zodat je de stand van de klep zelf kunt zien.

• Jonathan S
Dankje,

En wat zou het effect zijn geweest van dat hij op nul staat?

• de telegraaf
Jonathan S schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:40:
Dankje,

En wat zou het effect zijn geweest van dat hij op nul staat?
Op nul doet ie niks; klep altijd dicht dus geen bijverwarming.
Probeer maar eens de kap er af halen; vervolgens de warmtevraag zo hoog mogelijk te maken zodat ie in het schermje een percentage aan gaat geven (je weet waar je moet kijken?), en kijk op welke stand de klep werkelijk staat.

• Jonathan S
Ok helder, doe ik

• jaapzb
  • Niet online
arjenvdknijff schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:14:
[...]

Dat is wel een hele kleine delta tussen TC3/TC0.
Ja ik heb hem op zijn laagst ingesteld (3K). Ik heb een vierpijps buffer waardoor er snel menging ontstaat in mijn systeem. Door deze instelling zo laag in te stellen wordt de flow door de WP hoger waardoor het meer matcht met de flow aan de andere kant van het buffer. Er is daardoor aanzienlijk minder menging. De gemiddelde temperatuur aan de WP-zijde is hierdoor ook lager wat volgens mij ook ten goede komt van de COP.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• de telegraaf
Je zult zien dat hoe hoger die instelling staat, hoe sneller en meer de klep reageert. Ik heb het op 2000 en 3000 staan (twee verschillende warmtepompen). Vond het al wat raar dat iedereen het over 10 of 120 had, terwijl de schaal tot 6000 gaat.
Ik heb daarmee nog geen verklaring hoe dit precies werkt, maar ik probeerde op een gegeven moment maar wat, na jarenlange frustratie dat de klep bijna niet open ging en vervolgens het verwarmend vermogen van de installatie wegviel, juist op het moment dat je het hard nodig hebt.
Heb jarenlang die klep handmatig verzet (dat kan wanneer je 'm iets uittrekt), maar dat hoeft nu niet meer.

• Jonathan S
Ok ,dank,

Wat ik merkte is dat bij kou de gas cv bijgeschakeld wordt, snel zijn max bereikt dan dan weer uitgaat en de aanvoer temp achterbleef. Dat zou dus verklaart kunne worden door de nul seconde stand van de menger looptijd.

Dank voor de toelichting.

• fraserboer
Dank @de telegraaf , ik snapte ook niks van die klep, frustrerend! Maar dit verklaart een hoop! Misschien goed om dit voor de hybride gebruikers in de begindocumentatie van deze topic op te nemen, bij ‘Tweak instellingen’ bijv?

• emileth
  • Laatst online: 10-03-2024
Beste Allemaal,

Ik heb een Enviline 5KW met Bosch 3000i interne unit.

Settings:
-Stooklijn 25/50
-TC3TC0 =3
-gebouw: gemiddeld
-minimale temp -10 (alleen WP dus)
-warmtesysteem : Buiten en ruimteregeling
-buffervat geen
-afgifte rad
-defrost temp 5 gr
-Gedempte meting buiten
-Stille modus Auto

Woning is 177 m2, vrijstaand, 94 en redelijk goed geisoleerd. Dubbele ramen (geen HR) en voorzien van vloerverwarming en radiatoren.

Probleem:
Volgens stooklijn zou bij -3,5 grC de aanvoertemp ong 45 graden moeten zijn. Ik heb eerder gezien dat de pomp dat haalde. Echter nu zie ik dat de WP slechts 40 -39 gr haalt.

Waar kan dat aan liggen?

Gr

• Jonathan S
Zonder bijverwarming (hybride) haalt mijn pomp ook niet veel meer dan 40....terwijl ik bij -4 circa 44 nodig heb (radiatoren). mijn gas cv schakelt bij onder de circa nul graden.

• Jalim
  • Laatst online: 24-05-2024
de telegraaf schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Je zult zien dat hoe hoger die instelling staat, hoe sneller en meer de klep reageert. Ik heb het op 2000 en 3000 staan (twee verschillende warmtepompen). Vond het al wat raar dat iedereen het over 10 of 120 had, terwijl de schaal tot 6000 gaat.
Ik heb daarmee nog geen verklaring hoe dit precies werkt, maar ik probeerde op een gegeven moment maar wat, na jarenlange frustratie dat de klep bijna niet open ging en vervolgens het verwarmend vermogen van de installatie wegviel, juist op het moment dat je het hard nodig hebt.
Heb jarenlang die klep handmatig verzet (dat kan wanneer je 'm iets uittrekt), maar dat hoeft nu niet meer.
Wat een ontzettend goede tip dit, heb m ook op 3000 gezet en werkt nu uitstekend, hiervoor alleen maar gedoe met de mengklep. :*)

• de telegraaf
emileth schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:32:
Beste Allemaal,

Settings:
-Stooklijn 25/50
-TC3TC0 =3
-buffervat geen
-afgifte rad
-defrost temp 5 gr
-Gedempte meting buiten
-Stille modus Auto

Woning is 177 m2, vrijstaand, 94 en redelijk goed geisoleerd. Dubbele ramen (geen HR) en voorzien van vloerverwarming en radiatoren.

Probleem:
Volgens stooklijn zou bij -3,5 grC de aanvoertemp ong 45 graden moeten zijn. Ik heb eerder gezien dat de pomp dat haalde. Echter nu zie ik dat de WP slechts 40 -39 gr haalt.

Waar kan dat aan liggen?

Gr
Je hebt een bescheiden vermogen voor een vrijstaand huis, en gebruikt geen bijverwarming (springt ook niet bij bij defrost?). Dan is die 40 graden bij -3,5 buitentemp niet zo gek denk ik en zal je er niet meer uit kunnen persen.
Helemaal zonder bijverwarming en ook zonder buffervat zal alle ontdooiwarmte uit het systeem moeten komen, dat moet je wp ook weer goed maken. Je hebt nog geluk dat het heel droge lucht is, vandaar waarschijnlijk slechts elke 3 uur een ontdooicyclus, maar dat zou bij sneeuwval ook elke 50 minuten kunnen zijn.
Gewoon de bijverwarming gebruiken, is maar een paar dagen op een jaar.

• hackbard
Beste Allemaal,

Settings:
-Stooklijn 25/50
-TC3TC0 =3
-buffervat geen
-afgifte rad
-defrost temp 5 gr
-Gedempte meting buiten
-Stille modus Auto

Probleem:

Waar kan dat aan liggen?

Gr
TC3/TC0 instelling op 3 kan wel hoger. Zeker met radiatoren. Advies vloerverwarming is 7, radiatoren 8 meen ik. Ik heb alleen radiatoren, en nu TC3/TC0 op 7.5, en zie de bypass (direct bij de binnenunit 8)7 ) nog iets warm worden tijdens defrosts met instelling 0,4 bar.
Met hogere TC3/TC0 draait de interne pomp rustiger, minder flow, en kan de aanvoer warmer worden. Misschien haal je het dan wel.

• emileth
de telegraaf schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Je hebt een bescheiden vermogen voor een vrijstaand huis, en gebruikt geen bijverwarming (springt ook niet bij bij defrost?). Dan is die 40 graden bij -3,5 buitentemp niet zo gek denk ik en zal je er niet meer uit kunnen persen.
Helemaal zonder bijverwarming en ook zonder buffervat zal alle ontdooiwarmte uit het systeem moeten komen, dat moet je wp ook weer goed maken. Je hebt nog geluk dat het heel droge lucht is, vandaar waarschijnlijk slechts elke 3 uur een ontdooicyclus, maar dat zou bij sneeuwval ook elke 50 minuten kunnen zijn.
Gewoon de bijverwarming gebruiken, is maar een paar dagen op een jaar.
Ok dank daarvoor!

Als ik bijverwarming aanzet, gebruik die dan het electrische element of de ketel, of kan je dat nog ergens instellen?

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
Beste Allemaal,

Settings:
-Stooklijn 25/50
-TC3TC0 =3
-buffervat geen
-afgifte rad
-defrost temp 5 gr
-Gedempte meting buiten
-Stille modus Auto

Probleem:

Waar kan dat aan liggen?

Gr
]k heb ook de Enviline 5KW met Bosch 3000i interne unit.

Bij mij werk de Stille Modus auto niet maar staat op een minimum temperatuur tot waar de Stille Modus ingeschakeld is. Mischien een deel van de oplossing?

• arjenvdknijff
jaapzb schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Ja ik heb hem op zijn laagst ingesteld (3K). Ik heb een vierpijps buffer waardoor er snel menging ontstaat in mijn systeem. Door deze instelling zo laag in te stellen wordt de flow door de WP hoger waardoor het meer matcht met de flow aan de andere kant van het buffer. Er is daardoor aanzienlijk minder menging. De gemiddelde temperatuur aan de WP-zijde is hierdoor ook lager wat volgens mij ook ten goede komt van de COP.
Interessant, mijn buffervat is ook 4 pijps aangesloten. Wij hebben hier zo'n nefit 50L buffer. Ik begrijp dat sommigen deze ook 2 pijps aansluiten en soms in de retour plaatsen in plaats van de aanvoer, puur voor defrosts. Is er ergens een beschrijving beschikbaar van de verschillende manieren van aansluiten en de voor en nadelen van zo'n opstelling?

• emileth
hackbard schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:18:
[...]

TC3/TC0 instelling op 3 kan wel hoger. Zeker met radiatoren. Advies vloerverwarming is 7, radiatoren 8 meen ik. Ik heb alleen radiatoren, en nu TC3/TC0 op 7.5, en zie de bypass (direct bij de binnenunit 8)7 ) nog iets warm worden tijdens defrosts met instelling 0,4 bar.
Met hogere TC3/TC0 draait de interne pomp rustiger, minder flow, en kan de aanvoer warmer worden. Misschien haal je het dan wel.
Dank je! Ik had juist de TC0TC3 lager gezet ivm advies op dit forum, dat bij lagere (ivm VVW) delta TC0TC3 de pomp juist beter zijn warmte kwijt kon, minder pendelt en lager vermogen gebruikt. Of heb ik dat juist niet goed. begrepen?

Dank nogmaals!

• hackbard
emileth schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:19:
[...]

Ok dank daarvoor!

Als ik bijverwarming aanzet, gebruik die dan het electrische element of de ketel, of kan je dat nog ergens instellen?
ik heb ook de 3000i, die heeft geen electrisch element.
Er is keuze uit instelling hybride of bijverwarmer parallel of excl.. Bijverwarmer is de gasketel middels mengklep in de binnenunit.
In de TS staan onder known issues/hybrid een paar tips over instellingen op de ketel.

• hackbard
emileth schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Dank je! Ik had juist de TC0TC3 lager gezet ivm advies op dit forum, dat bij lagere (ivm VVW) delta TC0TC3 de pomp juist beter zijn warmte kwijt kon, minder pendelt en lager vermogen gebruikt. Of heb ik dat juist niet goed. begrepen?

Dank nogmaals!
ik weet niet hoe mix vvw/radiatoren bij je werkt. Er is vast ook een maximum temperatuur wat de vvw in mag.
TC3/TC0 is lange discussie. Kunst is om de gouden middelwaarde te vinden.
Lage waarde is in principe hogere COP. Maar er zitten ook grensen aan. Zoals stromingsgeluiden.
Bij mijn installatie vraag ik me af of het nog gezond is voor de pomp, als de drukverschil bij hoge pompsnelheid opeens rond de 0,5 bar is (volgens de bypass die open gaat).
Waterzijdig inregelen/kijken dat zoveel mogelijk en gelijk open staat- heeft hier veel opgelevert.

[ Voor 3% gewijzigd door hackbard op 10-01-2024 16:28 ]

• emileth
De Eik schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:20:
[...]

]k heb ook de Enviline 5KW met Bosch 3000i interne unit.

Bij mij werk de Stille Modus auto niet maar staat op een minimum temperatuur tot waar de Stille Modus ingeschakeld is. Mischien een deel van de oplossing?
Ok zal ik bekijken,haalt die van jou wel boven de 40 graden? of niet...?

• hackbard
@emileth
bij mij haalt die deze dagen 45, terwijl eind november met al die vocht en en defrosts niet meer dan 40 mogelijk was.
Maar je kan theoretisch hetzelfde resultaat krijgen met deltaT van 30/40 en 25/45, want gemiddelde afgifte temperatuur is allebei 35. Het 1e is waarschijnlijk beter/nog teveel met vvw, 2e past bij radiatoren en hoger TC3/TC0.

• de telegraaf
emileth schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:19:
[...]

Ok dank daarvoor!

Een Compress 3000i is altijd een hybride meen ik? Dan zou je CV-ketel (bestaand of nieuw aangelegd) dit moeten doen.
Hier zijn een aantal instellingen voor op je warmtepomp.

[ Voor 4% gewijzigd door de telegraaf op 10-01-2024 16:37 ]

• hackbard
fraserboer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:18:
Dank @de telegraaf , ik snapte ook niks van die klep, frustrerend! Maar dit verklaart een hoop! Misschien goed om dit voor de hybride gebruikers in de begindocumentatie van deze topic op te nemen, bij ‘Tweak instellingen’ bijv?
er staat een klein stukje onder known issues. Maar idd, kan uitgebreider voor de hybrides.
Ik ben bijvoorbeeld inmiddels ook geen voorstander meer van mengklep handmatig op een stand draaien. Met mengerlooptijd wat hoger dan de 120 gebeurt er toch wat tenminste. En voor de rest helpen goede instellingen op de ketel zelf.
hieronder een plaatje met mengerlooptijd op 6000sec. Beetje overdreven.
Maar goed om te beseffen dat die instelling precies andersom werkt dan men zou verwachten. Met hogere instelling in seconden doet die minder seconden over om van 0 naar 100% te gaan. :z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DA3NO49GnVhdwtNPYWG5PAzVJfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YNltaa7SkzHcWPmCjXkudba6.png?f=user_large
goed te zien dat die de aanvoerstreef eigenlijk helemaal niet haalt dankzij de slimme NefitBosch mengklep regeling.
edit: wat je ziet als percentage menger open, komt met de realiteit ongeveer overeen bij instelling 120sec. Met een hogere waarde is die volgens mij veel eerder al helemaal open (en weer dicht), maar zie je dat niet terug in de display waarde. In mijn plaatje was die waarschijnlijk de meeste tijd 50-80% fysiek open.

[ Voor 39% gewijzigd door hackbard op 10-01-2024 17:11 ]

• arjenvdknijff
hackbard schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:43:
[...]

er staat een klein stukje onder known issues. Maar idd, kan uitgebreider voor de hybrides.
Ik ben bijvoorbeeld inmiddels geen voorstander meer van mengklep handmatig op een stand draaien. Met mengerlooptijd wat hoger dan de 120 gebeurt er toch wat tenminste. En voor de rest helpen goede instellingen op de ketel zelf.
Sinds kort werk ik met 0-10v aansturing, dan wordt de klep volgens mij helemaal niet gebruikt. De bbq kees data laat wel een mooie golf beweging van de klep zien maar je hoort de klep niet meer draaien wanneer je er naast staat en de TC1 is dan gelijk met de ketel aanvoer wat impliceert dat de klep volledig open is wanneer er excl. op de bijverwarmer wordt verwarmd.

Geen idee wat het effect is in parallel mode. dan moet ik al toevallig een keer bij de pomp/ketel staan tijdens een defrost. dat is nu het enige moment dat de ketel hier bijspringt. Onze monoblock op het dak haalt overigens nog met gemak 50 graden. Dat is niet zuinig maar met deze temperaturen wel noodzakelijk. (Huis uit 1905 steens muur wel volledig nageisoleerd maar gestookt op lage temperatuur radiatoren)

Bij mij heeft het terugschroeven van het maximale vermogen van de ketel, en het afstemmen van de max temperatuur van de ketel op de max temp stooklijn het beste resultaat gegeven. De ketel warmt het water rustig naar de selected flow totdat hij zijn warmte niet meer kwijt kan.

Al blijf ik van mening dat de ketel het standalone, pre wp, allemaal veel efficiënter deed. Wanneer ik die mode kon selecteren zou ik denk ik sneller, wanneer het rendement technisch beter is, terug schakelen naar gas. Nu is het vooral comfort technisch lekkerder om op de WP te verwarmen. Maar met dit weer is de COP eigenlijk iets te laag in mijn situatie. Wel beter voor de aardbol, in ieder geval wanneer het hard waait dan ;)

• hackbard
arjenvdknijff schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:03:
[...]

Sinds kort werk ik met 0-10v aansturing
..
Al blijf ik van mening dat de ketel het standalone, pre wp, allemaal veel efficiënter deed. Wanneer ik die mode kon selecteren zou ik denk ik sneller, wanneer het rendement technisch beter is, terug schakelen naar gas. Nu is het vooral comfort technisch lekkerder om op de WP te verwarmen. Maar met dit weer is de COP eigenlijk iets te laag in mijn situatie. Wel beter voor de aardbol, in ieder geval wanneer het hard waait dan ;)
als ik zou kunnen kiezen, lijkt 0-10V aansturen natuurlijk beter. Maar dan heb je een andere aansluiting nodig, en een ketel die het aankan..

Had je vroeger met alleen ketel dezelfde stooklijn? Waarom is het nu niet meer zo comfortabel met alleen gas?

• jaapzb
  • Niet online
arjenvdknijff schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Interessant, mijn buffervat is ook 4 pijps aangesloten. Wij hebben hier zo'n nefit 50L buffer. Ik begrijp dat sommigen deze ook 2 pijps aansluiten en soms in de retour plaatsen in plaats van de aanvoer, puur voor defrosts. Is er ergens een beschrijving beschikbaar van de verschillende manieren van aansluiten en de voor en nadelen van zo'n opstelling?
Hier staat wel wat uitleg van de verschillende manieren om een buffervat aan te sluiten: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

De 4-pijps aansluiting is qua COP het minst efficient, vanwege de menging in het vat. Zo ver als ik het begrijp komt dat omdat je warmtepomp dan op een hogere temperatuur draait en daardoor minder efficient werkt.

Bij mijn WP is bijvoorbeeld op dit moment de gemiddelde temperatuur over de WP-kant van het vat 34C. Terwijl de gemiddelde temperatuur over de afgifte kant 30C is.

Als het buffervat er niet had gezeten (of anders was aangesloten) was de gemiddelde temperatuur over de WP denk ik ook meer richting de 30C geweest, en had mijn WP dus op een lagere aanvoertemperatuur kunnen draaien (bij dezelfde hoeveelheid energieafgifte), wat bij een warmtepomp efficienter is.

Dat is tenminste hoe ik het begrijp vanuit het technisch bulletin van nefit (https://nefit-nl-nl-b.bos...k3blq4i8perfgm4f4g7rto1d6)

Wat overigens wel teleurstellend is, is dat dit technisch bulletin uit 2019 is en mijn WP in 2023 is geplaatst... Mijn installateur weet hier dus niet van

[ Voor 6% gewijzigd door jaapzb op 10-01-2024 17:36 ]

• arjenvdknijff
hackbard schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:20:
[...]

als ik zou kunnen kiezen, lijkt 0-10V aansturen natuurlijk beter. Maar dan heb je een andere aansluiting nodig, en een ketel die het aankan..

Had je vroeger met alleen ketel dezelfde stooklijn? Waarom is het nu niet meer zo comfortabel met gas?
We hebben een nefit proline, deze was eerst 230v aangesloten (aan/uit) maar met de menger vond ik zo slecht werken dat ik dacht modulerend aansluiten is vast beter. Dus heb ik een MU100 module aangeschaft om dit te laten werken. Tevreden ben ik nog niet helemaal.

Met de ketel hadden we een max begrenzing op 50 graden. en dat werkte prima. de ketel speelde met de flow en moduleerde het vermogen.

Waar het nu mis gaat is mijn inziens de aansturing. Stel dat nu in wp bedrijf de 'selected flow' 40 graden is dan stuurt de warmtepomp er min of meer op dat de retour (TC0) 40 graden blijft. met een TC3/TC0 delta van 8 zorgt deze dan dat de TC3 48 graden is en de TC1 47,5.

Maar stel dat enkel de ketel excl aan staat en de 'selected flow' is 40 dan matcht hij TC1 precies op 40 vanuit de ketel, daarmee wordt de TC0 lager dan de 'selected flow' en blijft het huis te koud. Mijn inziens lijkt het bijna een bug. Nog geen oplossing gevonden, anders dan in gasbedrijf de flow temperatuur kunstmatig met de delta T te verhogen.

• hackbard
arjenvdknijff schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:34:
[...]
Waar het nu mis gaat is mijn inziens de aansturing. Stel dat nu in wp bedrijf de 'selected flow' 40 graden is dan stuurt de warmtepomp er min of meer op dat de retour (TC0) 40 graden blijft. met een TC3/TC0 delta van 8 zorgt deze dan dat de TC3 48 graden is en de TC1 47,5.
zeker?
selected flow is toch bijna hetzelfde als target temp of aanvoerstreeftemperatuur. Als die op 40 is berekent, stuurt mijn wp in principe zo dat de TC1 rond die waarde uitkomt. (Helaas niet erg precies of gevoelig, maar dat is een ander verhaal)

[ Voor 6% gewijzigd door hackbard op 10-01-2024 18:01 ]

• arjenvdknijff
hackbard schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:58:
[...]

zeker?
selected flow is toch bijna hetzelfde als target temp of aanvoerstreeftemperatuur. Als die op 40 is berekent, stuurt mijn wp in principe zo dat de TC1 rond die waarde uitkomt. (Helaas niet erg precies of gevoelig, maar dat is een ander verhaal)
Heel zeker! En ja selected flow is target flow. Daarnaast geeft bbq kees ook nog current flow temp. Die laatste is min of meer gelijk met de TC0 in warmtepomp bedrijf. Misschien heeft het te maken met de buffer of radiator instelling? Plus mijn delta t van 8 icm de radiatoren. het is een monoblock misschien dat dit ook nog uitmaakt ?

[ Voor 13% gewijzigd door arjenvdknijff op 10-01-2024 19:48 ]

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-10 22:32
jaapzb schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:29:
[...]
Wat overigens wel teleurstellend is, is dat dit technisch bulletin uit 2019 is en mijn WP in 2023 is geplaatst... Mijn installateur weet hier dus niet van
Mijn installateur wilde ook 4-pijps aansluiten. Ik heb hem moeten wijzen op het bulletin. Feit is gewoon dat die mannen niet zo bekend zijn met alle verschillende types WP en gewoon de papieren manual pakken. Daarin staat nog de 4-pijps methode…

Dat mag misschien ook in de topicstart. Voor mensen die nog een WP krijgen.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• jaapzb
  • Niet online
JvdBosch schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:16:
[...]

Mijn installateur wilde ook 4-pijps aansluiten. Ik heb hem moeten wijzen op het bulletin. Feit is gewoon dat die mannen niet zo bekend zijn met alle verschillende types WP en gewoon de papieren manual pakken. Daarin staat nog de 4-pijps methode…

Dat mag misschien ook in de topicstart. Voor mensen die nog een WP krijgen.
Begrijpelijk

Zijn er hier mensen die van 4-pijps naar 2-pijps zijn gegaan en een significant verschil in COP hebben gezien?

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
emileth schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Ok zal ik bekijken,haalt die van jou wel boven de 40 graden? of niet...?
De ontwerp temperatuur staat op 35 graden, ik denk niet dat hoger een probleem zou zijn.

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:34
jaapzb schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Begrijpelijk

Zijn er hier mensen die van 4-pijps naar 2-pijps zijn gegaan en een significant verschil in COP hebben gezien?
Heb de aanpassing wel laten maken maar voor de aanpassing deed ik de COP niet meten. Bovendien zijn er meer aanpassingen gemaakt. COP vergelijken is ook lastig denk ik dan moet je exact dezelfde omstandigheden hebben behalve de buffervataansluiting anders is de meting maar een theorie. Denk dat de winst beperkt is NEFIT adviseert niet dit aan te passen.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-10 16:07
jaapzb schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Begrijpelijk

Ik heb dat gedaan ondanks de stelling van Nefit dat de besparing niet opweegt tegen de kosten van de aanpassing. Mij lijkt dat een te algemene stelling.

Ik heb niet genoeg data om verschil in COP te kunnen zien. Wat ik wél zeker weet is dat het verschil tussen de CV aanvoer, TC1 en TC3 nu minimaal is (< 0,5°) terwijl dat voor de aanpassing vaak 1° à 2° was. Dit betekent simpelweg dat m'n buffervat nu niet of nauwelijks opgewarmd wordt.

Ik heb de ▲T op 4 staan (advies voor vloerverwarming is 5. maar lager is beter voor de COP) en daarmee blijft de woning nog steeds prima op temperatuur met voetpunt op 23° en eindpunt op 49°. Met de huidige lage temperaturen kan ik het eindpunt nog verder tunen. Heb deze vandaag al 1° graad lager gezet omdat de binnentemperatuur hoger dan gewenst werd.

Wij hebben een groot huis in een oud schoolgebouw dat wel redelijk goed geïsoleerd is tijdens de restauratie. Alleen vloerverwarming beneden middels een grote betonvloer over de hele begane grond. Boven niks, maar er komt genoeg warmte naar boven omdat de hele overloop een open ruimte is en het afgifte systeem betreft zoveel m² dat de WP genoeg warmte kwijt kan.

Met het huidige weer vlakke runs van 2 tot 6 uur met defrosts ertussen van 2 minuten.

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

• jaapzb
  • Niet online
balblas schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:21:
[...]

Ik heb dat gedaan ondanks de stelling van Nefit dat de besparing niet opweegt tegen de kosten van de aanpassing. Mij lijkt dat een te algemene stelling.

Ik heb niet genoeg data om verschil in COP te kunnen zien. Wat ik wél zeker weet is dat het verschil tussen de CV aanvoer, TC1 en TC3 nu minimaal is (< 0,5°) terwijl dat voor de aanpassing vaak 1° à 2° was. Dit betekent simpelweg dat m'n buffervat nu niet of nauwelijks opgewarmd wordt.

Ik heb de ▲T op 4 staan (advies voor vloerverwarming is 5. maar lager is beter voor de COP) en daarmee blijft de woning nog steeds prima op temperatuur met voetpunt op 23° en eindpunt op 49°. Met de huidige lage temperaturen kan ik het eindpunt nog verder tunen. Heb deze vandaag al 1° graad lager gezet omdat de binnentemperatuur hoger dan gewenst werd.

Wij hebben een groot huis in een oud schoolgebouw dat wel redelijk goed geïsoleerd is tijdens de restauratie. Alleen vloerverwarming beneden middels een grote betonvloer over de hele begane grond. Boven niks, maar er komt genoeg warmte naar boven omdat de hele overloop een open ruimte is en het afgifte systeem betreft zoveel m² dat de WP genoeg warmte kwijt kan.

Met het huidige weer vlakke runs van 2 tot 6 uur met defrosts ertussen van 2 minuten.
Bedankt, hier word de installatie als het goed is dit jaar nog aangepast om gasloos te gaan. Ik ben aan het kijken of het de moeite waard is om dan ook gelijk het buffer anders aan te laten sluiten. Ze zijn dan toch bezig in het circuit.

• Jalim
Vanmiddag komt installateur langs. Ik heb het idee dat mijn WP met een aanvoerT van 27 grd (bij buitenT van -4) een lagere aanvoerT geeft dan meeste anderen hier (systeem draait wel op volvermogen van 7.2 KW).
Ik zou erg geholpen zijn met wat data van mensen met een 7400i 7KW zodat ik die kan overleggen aan de installateur.
De bijverwarming staat bewust uit.
Alvast dank !

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:34
jaapzb schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:20:
[...]

Bedankt, hier word de installatie als het goed is dit jaar nog aangepast om gasloos te gaan. Ik ben aan het kijken of het de moeite waard is om dan ook gelijk het buffer anders aan te laten sluiten. Ze zijn dan toch bezig in het circuit.
Dat veranderd wellicht de rekensom. Als je systeem toch leeg moet dan is het omzetten relatief gezien een kleine moeite. De uren van installateurs zijn niet bepaald gratis tegenwoordig,.

• PieterL
Jalim schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:25:
Vanmiddag komt installateur langs. Ik heb het idee dat mijn WP met een aanvoerT van 27 grd (bij buitenT van -4) een lagere aanvoerT geeft dan meeste anderen hier (systeem draait wel op volvermogen van 7.2 KW).
Ik zou erg geholpen zijn met wat data van mensen met een 7400i 7KW zodat ik die kan overleggen aan de installateur.
Alvast dank !
Haha ... mijn bestelde 7400i werd een 3400i. Installateur had split leiding geplaatst ipv bloc.
Nu bij -4 graden 27.5 uitvoer dus tc3 van 28.6 bij vermogen van 5.5 van de 10kw

• jaapzb
  • Niet online
Alvast dank !
Ik heb een 7400i 7kW monoblock. Bijverwarming (gas) heb ik aan staan maar wordt niet aangesproken, de unit kan het makkelijk zelf af. Ongeveer 55m2 vloerverwarming, en wat radiatoren. Streeftemperatuur wordt ruim gehaald. Bijvoorbeeld een run van vanochtend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQ_V-o1-RX5dN8uoH96FR9RbVlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OPDUB6y6NejK3QaLrzGjJIkQ.png?f=fotoalbum_large

Het begin van de grafiek is een defrost.

• SuperR1902
de telegraaf schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Op nul doet ie niks; klep altijd dicht dus geen bijverwarming.
Probeer maar eens de kap er af halen; vervolgens de warmtevraag zo hoog mogelijk te maken zodat ie in het schermje een percentage aan gaat geven (je weet waar je moet kijken?), en kijk op welke stand de klep werkelijk staat.
Ik ben ook wel benieuwd of ik mijn gasketel wat minder kan laten pendelen als ik de klep wat sneller laat moduleren. Uit de tekst van de handleiding maakte ik op dat de tijd de periode was tussen volledig open en dicht, of dicht naar open. Uit jouw woorden maak ik op dat ik aan mijn begrijpend lezen moet werken,
[1…120…6000] s: instellen van de looptijd van de mengklep voor de externe bijverwarming van ene eindpunt tot andere.

• fraserboer
Alvast dank !
Ik neem aan dat je streeftemp hoger ligt dan de 27. Wat is je delta T tc3/tc0, zowel ingesteld als werkelijk? Met deze buitentemp is het niet gek als de bijverwarming aan gaat, maar dat hangt uiteraard af van je situatie.
Ik heb ook een 7400i 7kW en zonder cv bijverwarming gaat bij mij de aanvoertemp terug naar 30 bij deze buitentemperatuur. Met cv erbij haal ik de 42 gr weer prima.

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
master1104 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Dat is idd precies wat ik ook al een aantal keer hier heb aangehaald. Ik ben er wel blij mee want het scheelt echt wel veel vermogen op het moment dat het nodig is.

In mijn grafana dashboard lijkt het samen te hangen met een gedempte buitentemperatuur die onder de 0 graden zakt. Maar het klopt niet exact, dus helemaal ben ik er nog niet uit.
Ik kwam destijds dit extra vermogen op het spoor door naar mijn sww run te kijken. Als de compressor dan harder kan draaien leek het mij raar dat dit niet kon bij verwarmen onder lastige omstandigheden. En dat bleek later dus ook. Scheelt toch al snel 25 a 30% 💪
Ik heb het hogere vermogen gevonden _/-\o_
De Nefit werkt met vermogen trappen (zo noem ik het)
Normaal draai ik 27 graden tot 29 graden aanvoer tegen het pendelen
Opgenomen vermogen ( stroomverbruik) is dan vanaf 500w tot 650w
Vanaf vorst 0 graden buiten schakelt de warmtepomp 1 tandje bij naar ongeveer 700W en een beetje
Dit alles bij een stooklijn van 26 voetpunt en eindpunt 35
Nu kwam aanvoerstreeftemperatuur als vraag op 30 graden bij -1 snachts
Toen kreeg ik ook die rare golf beweging (vol gas en terug moduleren)
Nu blijkt dat je eindpunt minimaal op 38 als eindpunt moet staan
Om de volgende trap vrij te geven naar 1000W Opgenomen vermogen
Zal ook pas werken als het buiten vriest vermoed ik maar dat heb ik nog niet getest
Maar die schakelt pas bij bij een aanvoerstreeftemperatuur van 32 graden
Het vreemde is alleen dat de warmtepomp 30 en 31 graden blijft proberen
Terwijl die eigenlijk al op had moeten schakelen om die 30 /31 graden vast te kunnen houden zoals die het wel kan op 29 graden of 32 graden
En tot min 3,5 / 4 graden buiten temperatuur kan ik het af met continu 29 graden als aanvoer temperatuur
Dat weet ik nu ook voor mijn CV installatie :*)
Nadeel van dit type regeling is dat de thermostaat nu op 19,5 moet staan
Om een aanvoertemperatuur van 29 graden te krijgen
Volgende aanvoer temperatuur is in mijn geval 32
En het is in huis 20,5 d:)b
Stooklijn heb ik voor nu door die regeling op 25 voetpunt en 40 graden als eindpunt maar ingesteld
Ik ben tevreden dat het nu goed draait en het huis warm blijft zonder het electriche element
Dit alles is voor elk huis en installatie anders dus zul je dit zelf moeten gaan test voor je eigen cv systeem

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• jaapzb
  • Niet online
Alvast dank !
Weet je hoeveel kW afgifte je hebt? Als je een 7kW warmtepomp hebt maar afgifte van ik zeg maar wat 10kW nodig hebt, dan gaat de WP op zijn maximaal vermogen nooit de streeftemperatuur halen

• RobEppink
Willem senior schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Ik heb het hogere vermogen gevonden _/-\o_
De Nefit werkt met vermogen trappen (zo noem ik het)
Normaal draai ik 27 graden tot 29 graden aanvoer tegen het pendelen
Opgenomen vermogen ( stroomverbruik) is dan vanaf 500w tot 650w
Vanaf vorst 0 graden buiten schakelt de warmtepomp 1 tandje bij naar ongeveer 700W en een beetje
Dit alles bij een stooklijn van 26 voetpunt en eindpunt 35
Nu kwam aanvoerstreeftemperatuur als vraag op 30 graden bij -1 snachts
Toen kreeg ik ook die rare golf beweging (vol gas en terug moduleren)
Nu blijkt dat je eindpunt minimaal op 38 als eindpunt moet staan
Om de volgende trap vrij te geven naar 1000W Opgenomen vermogen
Zal ook pas werken als het buiten vriest vermoed ik maar dat heb ik nog niet getest
Maar die schakelt pas bij bij een aanvoerstreeftemperatuur van 32 graden
Het vreemde is alleen dat de warmtepomp 30 en 31 graden blijft proberen
Terwijl die eigenlijk al op had moeten schakelen om die 30 /31 graden vast te kunnen houden zoals die het wel kan op 29 graden of 32 graden
En tot min 3,5 / 4 graden buiten temperatuur kan ik het af met continu 29 graden als aanvoer temperatuur
Dat weet ik nu ook voor mijn CV installatie :*)
Nadeel van dit type regeling is dat de thermostaat nu op 19,5 moet staan
Om een aanvoertemperatuur van 29 graden te krijgen
Volgende aanvoer temperatuur is in mijn geval 32
En het is in huis 20,5 d:)b
Stooklijn heb ik voor nu door die regeling op 25 voetpunt en 40 graden als eindpunt maar ingesteld
Ik ben tevreden dat het nu goed draait en het huis warm blijft zonder het electriche element
Dit alles is voor elk huis en installatie anders dus zul je dit zelf moeten gaan test voor je eigen cv systeem
Willem, bij ons een variant op hetzelfde thema.
Hier in het Oosten de laatste nachten min 7 deg als minimum.

Stooklijn 28<>40.
AST= 38, T0 komt niet boven 35. Wat ik ook probeer, stand alone/parallel etc.

Eindpunt verhoogd naar 45
AST = 43, TO komt niet boven 39.

Dus op een of andere manier mobiliseert een hoger eindpunt wel meer capaciteit maar het verschil tussen de AST en de T0 blijft bestaan??
Is hier sprake van een door jou genoemde 'trap'?

• Jalim
fraserboer schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Ik neem aan dat je streeftemp hoger ligt dan de 27. Wat is je delta T tc3/tc0, zowel ingesteld als werkelijk? Met deze buitentemp is het niet gek als de bijverwarming aan gaat, maar dat hangt uiteraard af van je situatie.
Ik heb ook een 7400i 7kW en zonder cv bijverwarming gaat bij mij de aanvoertemp terug naar 30 bij deze buitentemperatuur. Met cv erbij haal ik de 42 gr weer prima.
@Jaabzb, dank voor de grafiek :)

StreeftT 48 graden, TC3-TC0 ingesteld op 7k,
Nu met buiten T van -0,5 : TR6 58,3 TC3 30,9 TC0 25,6. TC1 30,6 aanvoertemperatuur afgelezen is 30 grd. Vermogen p 6.5 KW ( cv bewust uit)

• Willem senior
  • Nu online
RobEppink schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Stooklijn 28<>40.

Dus op een of andere manier mobiliseert een hoger eindpunt wel meer capaciteit maar het verschil tussen de AST en de T0 blijft bestaan??
Waar staat je maximale aanvoertemperatuur op ingesteld
Die moet dan wel op 60 staan is de maximale instelling voor vloerverwarming
Bij de radiatoren kun je die zelfs op 65 graden zetten zag ik
De maximale instelling geldt voor het hotgas dus hoe hoger die staat de meer warmte er gemaakt kan worden voor je afgifte systeem
Die trappen zie ik in het opgenomen vermogen of er nog een trap na de 32 graden is weet ik niet
Gewoon proberen en testen is het beste om je systeem te leren kennen
Het houd een keer op voor je warmtepomp daarom zijn er ook verschillende vermogens voor warmtepompen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• RobEppink
Willem senior schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:46:
[...]

De maximale instelling geldt voor het hotgas dus hoe hoger die staat de meer warmte er gemaakt kan worden voor je afgifte systeem
Die trappen zie ik in het opgenomen vermogen of er nog een trap na de 32 graden is weet ik niet
Gewoon proberen en testen is het beste om je systeem te leren kennen
Het houd een keer op voor je warmtepomp daarom zijn er ook verschillende vermogens voor warmtepompen
Max aanvoer staat op 48 graden cf. standaardinstelling Enviline.
Bij ons vloerverwarming; dus die moet omhoog?
Wat is hotgas, TR7??

• Willem senior
  • Nu online
RobEppink schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Max aanvoer staat op 48 graden cf. standaardinstelling Enviline.
Bij ons vloerverwarming; dus die moet omhoog?
Wat is hotgas, TR7??
TR6 is het hotgas dat is de warmte die de compressor maakt
Ja je max aanvoer moet je verhogen
Oude advies instelling was 55 graden voor vloerverwarming verwarming
Nu in de nieuwe advies instellingen staat deze als maximale aanvoer temperatuur 60 graden
65 kan ik niet instellen bij de instelling vloerverwarming als afgifte maar 60 wel 8)
Kies je bij afgifte radiatoren dan kun je wel 65 graden instelling als max aanvoertemperatuur 8)
Dit is dus niet de water temperatuur die je vloer in zou gaan
Is alleen de gas temperatuur die dan hoger kan
En moduleert ook weer lager als dat vermogen niet nodig is

• RobEppink
Willem senior schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Nu in de nieuwe advies instellingen staat deze als maximale aanvoer temperatuur 60 graden
65 kan ik niet instellen bij de instelling vloerverwarming als afgifte maar 60 wel 8)
Kies je bij afgifte radiatoren dan kun je wel 65 graden instelling als max aanvoertemperatuur 8)
Willem.
Ik zie/zag overigens wel regelmatig een TR6 van 60 graden langskomen?
Staan die adviezen van Nefit ergens op het web?

En wat doe ik met de bijverwarming; is nu
CV-ketel, die staat op 44 graden
Max. begrenzing in menu staat 'uit '.(cf standaardinstelling Enviline)

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-10 22:38
De adviesinstellingen verschillen per type warmtepomp. Bij de ene is het 55/65, bij de andere 38/48 graden. Ligt er maar net aan welke warmtepomp je hebt. Hier staat alle adviesinstellingen voor 4 typen Bosch warmtepompen

https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen

Max. aanvoertemperatuur (nieuwbouw/oudbouw)
Enviline Hybride: 38/48
Enviline All-Electric: 55/65
Compress 3400i Hybride 38/48
Compress 3400i All-Electric: 55/60

[ Voor 21% gewijzigd door s441558 op 11-01-2024 15:34 ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• hackbard
Willem senior schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:46:
[...]

maximale aanvoertemperatuur is zoals de naam ook zegt: de maximale aanvoertemperatuur.
Kan met radiatoren tot 85C. Op mijn 3000i.
Staat bij mij op 60, en de TR6 heeft geen probleem om tot 80 te gaan golfen.

[ Voor 18% gewijzigd door hackbard op 11-01-2024 16:12 ]

• hackbard
Willem senior schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:46:
[...]

uit mijn handleiding:
maximale aanvoertemperatuur: instelling.. die aan de aanvoertemperatuursensor T0 mag worden gemeten

• Willem senior
  • Nu online
RobEppink schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:25:
[...]

Willem.
Ik zie/zag overigens wel regelmatig een TR6 van 60 graden langskomen?
Staan die adviezen van Nefit ergens op het web?

En wat doe ik met de bijverwarming; is nu
CV-ketel, die staat op 44 graden
Max. begrenzing in menu staat 'uit '.(cf standaardinstelling Enviline)
Voor de CV ketel kan ik je geen advies geven ik heb een all electric systeem

• hackbard
RobEppink schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Stooklijn 28<>40.

je zou kunnen kijken of die met hogere eindpunt meer vermogen levert.
De extra trap die ik zag, was er een boven het normale maximale vermogen, dus 3,3kW opgenomen vermogen ipv 2,5. Ik had niets aan de stooklijn verandert, ik dacht dit kwam door de buitentemperatuur, die even onder de min 3 was gekomen. Het was maar een paar uur. Zou interessant zijn of het echt aan de min3 lag, evtl. icm defrost. Kan ik hier vooralsnog niet meer bekijken.

• Willem senior
  • Nu online
hackbard schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:06:
[...]

maximale aanvoertemperatuur is zoals de naam ook zegt: de maximale aanvoertemperatuur.
Kan met radiatoren tot 85C. Op mijn 3000i.
Staat bij mij op 60, en de TR6 heeft geen probleem om tot 80 te gaan golfen.
Dat klopt ook wel maar als ik de maximale aanvoertemperatuur op 48 instel
Dan toert de warmtepomp niet op naar die hogere vermogens
En nu met de maximale aanvoertemperatuur op 60 doet de warmtepomp dat wel
Dus die beinvloed het modulatie gedrag van de warmtepomp
Voor nu laat ik deze maximale aanvoertemperatuur op 60 graden staan
Ben wel blij dat er een extra trap in vermogen is ;)

• Willem senior
  • Nu online
hackbard schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:24:
[...]

je zou kunnen kijken of die met hogere eindpunt meer vermogen levert.
De extra trap die ik zag, was er een boven het normale maximale vermogen, dus 3,3kW opgenomen vermogen ipv 2,5. Ik had niets aan de stooklijn verandert, ik dacht dit kwam door de buitentemperatuur, die even onder de min 3 was gekomen. Het was maar een paar uur. Zou interessant zijn of het echt aan de min3 lag, evtl. icm defrost. Kan ik hier vooralsnog niet meer bekijken.
Ik heb even een plaatje gemaakt
Is lastig te zien Maar om 17:00
Zie je een rechte lijn toen was er dat hogere vermogen vrij gegeven
Buitentemperatuur was zelfs boven 0 graden en de gedempte buitentemperatuur was nog net onder de 0 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_UNKRKcsC5TNiXRq4BkJ5eADCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAxRSGmcOKW2G95zBgph3ioP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWWY2j0jLLTxdMm82KQH-AL51KA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOT7gHTRDfNDQnWAIhfcadnv.jpg?f=fotoalbum_large

• jaapzb
  • Niet online
Ik kan het nergens in de handleidingen vinden dus vraag het hier maar even... Wat houdt die geoptimaliseerde stooklijn in waar je niet het voetpunt in kan stellen? Ik begrijp dat het een curve is i.p.v. een rechte lijn, maar hoe loopt die curve dan?

• Veldmuijs
  • Laatst online: 17:16
Hallo.

Wij hebben een enviline monoblock(5-9 e)10 kw en zijn aan het zoeken naar de juiste instellingen. Dat lijkt niet mee te vallen.
Vrijstaand huis. Goede isolatie. Alleen de ramen zijn dubbelglas ipv hr++
Vraag temperatuur staat op 21. Maar dat wordt niet altijd gehaald. Volgens installateur heeft dat met stooklijn te maken. Ik ben daar mee aan het rommelen maar heb het gevoel dat het veel beter kan. Comfortabeler maar ook zuiniger. Stooklijn nu 47 eindpunt 35 voetpunt. Buitentemperatuur is hier niet lager dan -5 geweest. Wil iemand met me meedenken.

Het installeren is prima gegaan. het inregelen zou beter kunnen🙃

• hackbard
Veldmuijs schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:05:
Hallo.

Wij hebben een enviline monoblock(5-9 e)10 kw en zijn aan het zoeken naar de juiste instellingen. Dat lijkt niet mee te vallen.
Vrijstaand huis. Goede isolatie. Alleen de ramen zijn dubbelglas ipv hr++
Vraag temperatuur staat op 21. Maar dat wordt niet altijd gehaald. Volgens installateur heeft dat met stooklijn te maken. Ik ben daar mee aan het rommelen maar heb het gevoel dat het veel beter kan. Comfortabeler maar ook zuiniger. Stooklijn nu 47 eindpunt 35 voetpunt. Buitentemperatuur is hier niet lager dan -5 geweest. Wil iemand met me meedenken.

Het installeren is prima gegaan. het inregelen zou beter kunnen🙃
standaard adviesinstellingen uit de TS link al nagelopen?
Stappenplan stooklijn instellen?
Wat is je afgiftesysteem?
wat heb je staan als kamerinvloed?
Verder kijken naar instellingen bijverwarmen. Als de wp het zelf niet haalt, gaat dan elektrisch element aan?

Inregelen hoort blijkbaar niet bij installatie. Ik heb het allemaal zelf mogen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door hackbard op 11-01-2024 18:39 ]

• Neerland-warmte
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 09:27
Mensen de cv ketel 10 graden hoger zetten dan je maximaale vraag van je wp (deze vraag zag ik voorbijkomen ergens) :) aangezien er een mengklep inzet en die meng niet goed als je ketel op 35 staat en je maximaale temp wp op bv 45 staat

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:46
Neerland-warmte schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:28:
Mensen de cv ketel 10 graden hoger zetten dan je maximaale vraag van je wp (deze vraag zag ik voorbijkomen ergens) :) aangezien er een mengklep inzet en die meng niet goed als je ketel op 35 staat en je maximaale temp wp op bv 45 staat
Wat ik doe bij hybride opstelling is het volgende

Buiten temp 5-10+ Ketel uit
Buiten temp 5 tot- 5 ketel op street temp (bij mij 34)
Buiten temp kouder temp ketel op eind temp (bij mij 50)

Bij de laatste instelling schiet gas gebruik natuurlijk omhoog (begin deze week deed pijn qua verbruik....)

• fraserboer
Willem senior schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:25:
[...]

Dat klopt ook wel maar als ik de maximale aanvoertemperatuur op 48 instel
Dan toert de warmtepomp niet op naar die hogere vermogens
En nu met de maximale aanvoertemperatuur op 60 doet de warmtepomp dat wel
Dus die beinvloed het modulatie gedrag van de warmtepomp
Voor nu laat ik deze maximale aanvoertemperatuur op 60 graden staan
Ben wel blij dat er een extra trap in vermogen is ;)
Ik heb je verhaal en de discussie erna een paar keer gelezen en begrijp het nog niet helemaal. Gaat het om extra vermogen dat WP levert. Of binnen het maximale vermogen en aanspreken van vermogenstrapjes.
Mijn compress 7400i 7kW levert nu bij bijv 100% vermogen ong 8,9kW en neemt daarvoor 2,45kW op. Verder zie ik m moduleren op 87,81,75,68% etc met als laagste 28%. Zijn dat dan die trapjes en wanneer die van de een naar se ander gaat? Of gaat het nog meer totaal vermogen?

• hackbard
fraserboer schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Ik heb je verhaal en de discussie erna een paar keer gelezen en begrijp het nog niet helemaal. Gaat het om extra vermogen dat WP levert. Of binnen het maximale vermogen en aanspreken van vermogenstrapjes.
Mijn compress 7400i 7kW levert nu bij bijv 100% vermogen ong 8,9kW en neemt daarvoor 2,45kW op. Verder zie ik m moduleren op 87,81,75,68% etc met als laagste 28%. Zijn dat dan die trapjes en wanneer die van de een naar se ander gaat? Of gaat het nog meer totaal vermogen?
ik denk er zijn verschillende dingen.
@de telegraaf en ik hadden bij koude temperaturen een extra stap boven het gewone maximale vermogen gezien, met nog onduidelijke oorzaak, maar welkom.
@Willem senior heeft het over een extra vermogen trede ergens tussen het gewone max en min, als ik het goed begrijp.
Ik dacht dat Willem een altijd passend stabiel moduleerend wp had, daar kwamen soms plaatjes waar ik alleen jalours op kon worden.
Die vlakke tussen trapjes van de modulatie zou ik natuurlijk hier ook graag eindelijk vaker dan eens per maand zien. Normaal kent de mijne alleen max en min en stille modus.. :'(
De tips van @Willem senior hebben hier nog niet het gewensde resultaat gehad. Max aanvoertemp en stooklijn staan hier al best hoog. En nog hoger hielp niet. Maar de installaties verschillen ook erg natuurlijk.

• fraserboer
hackbard schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:15:
[...]

ik denk er zijn verschillende dingen.
@de telegraaf en ik hadden bij koude temperaturen een extra stap boven het gewone maximale vermogen gezien, met nog onduidelijke oorzaak, maar welkom.
@Willem senior heeft het over een extra vermogen trede ergens tussen het gewone max en min, als ik het goed begrijp.
Ik dacht dat Willem een altijd passend stabiel moduleerend wp had, daar kwamen soms plaatjes waar ik alleen jalours op kon worden.
Die vlakke tussen trapjes van de modulatie zou ik natuurlijk hier ook graag eindelijk vaker dan eens per maand zien. Normaal kent de mijne alleen max en min en stille modus.. :'(
De tips van @Willem senior hebben hier nog niet het gewensde resultaat gehad. Max aanvoertemp en stooklijn staan hier al best hoog. En nog hoger hielp niet. Maar de installaties verschillen ook erg natuurlijk.
Dus dit soort moduleren komt bij jou niet voor:?
Ps. Mijn Evohome naregeling zorgt voor dat het niet heel stabiel is maar vrij veel fluctueert, maar de ruimtes zijn lekker en constant warm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n_nxuth_TUjNHi-X3EllEePmL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7pIGyDrRDN48yJfz3kzVntY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door fraserboer op 12-01-2024 12:58 ]

• Willem senior
  • Nu online
fraserboer schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Ik zal het proberen iets duidelijker te vertellen
Zoals ik het nu zie
Er wordt stroom verbruikt door de warmtepomp
Meestal is dat hier tussen de 600W en 700W
Met dat opgenomen vermogen kan de warmtepomp cv water maken tot 31 graden
Maar nu komt het
mijn afgifte trekt meer dan die 31 graden dus de aanvoertemperatuur zakt snel terug
Gevolg is dat de warmtepomp weer gas gaat geven tot die 31 graden weer gehaald is
Zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQp2nyMGtbAvQcvGZcoB9Urt3_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRV5kHBroBSSKjK5sCePaS5t.jpg?f=fotoalbum_large
Dit gebeurde snachts bij aanvoerstreeftemperatuur 30 graden

Hier zie je dat de warmtepomp nu wel naar die 1000W gaat
Toen had ik het eindelijk gevonden
Kijk naar de tijd van 17:00
Daar zie je aanvoerstreeftemperatuur 32 en 1000W Opgenomen vermogen
En ook dat de compressor een tandje harder gaat :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_UNKRKcsC5TNiXRq4BkJ5eADCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAxRSGmcOKW2G95zBgph3ioP.jpg?f=fotoalbum_large

En dat vond ik vreemd want bij warmwater bereiding pakt de warmtepomp 1900W
Waarom nu niet bij die 30 graden?
Dus ben ik gaan proberen om de warmtepomp een stap harder te laten draaien
Dat lukte eindelijk na het aanpassen van de stooklijn naar Eindpunt 40 en die maximaal temperatuur op 60 te zetten
Maar dat vermogen van 1000W werd pas vrijgegeven toen ik de aanvoerstreeftemperatuur op 32 had gezet
En toen kreeg ik dus wel weer een strak lopende warmtepomp op 32 graden
Dus zoals ik het nu zie zijn er een soort trappen in vermogen
En die worden pas vrijgegeven als je naar die aanvoerstreeftemperatuur van de volgende trap gaat en niet eerder
Dus elke range van opgenomen vermogen kan tot een bepaalde aanvoerstreeftemperatuur
Er wordt pas opgeschakeld als je aanvoerstreeftemperatuur in die volgorde trap ligt en niet eerder
Dus dan krijg je die rare golf beweging ( optoeren en weer terug toeren)
Hopelijk is het nu wat duidelijker geworden oOo

Pagina: 1 ... 73 ... 105 Laatste