Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Probeer eens het voetpunt op 23 graden te zettenJeroenP1974 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:41:
Hallo, ik ben al geruime tijd bezig om onze warmtepomp in te stellen maar kom nog niet echt verder. Heb de stappen gevolgd om de ideale stooklijn in te richten. Echter bij een stooklijn met voetpunt 25 en eindpunt 35 (en offset 0k en ruimtetemperatuur regeling staat uit) blijft de warmtepomp in de afgelopen 24+ uur continue op half vermogen draaien. Nu is het verbruik erg hoog 45-50Kwh. Het is trouwens heel erg warm in de woonkamer. We hebben alleen vloerverwarming. Wat moet ik nu doen? Wat is jullie advies?
En kijk het een dag aan
Nog te warm dan doe je het eindpunt verlagen
Je kunt ook de complete stooklijn verschuiven
Dus voetpunt op 24 zetten
En eindpunt op 34 zetten
Ook dan weer dag wachten
Op die manier blijft je stooklijn even vlak
Alleen dat stroomverbruik kan komen dat het elektrische element misschien helpt
Ik zou de adviesinstellingen downloaden vanuit de TS en even al je instellingen na lopen
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Hoeveel defrosts hebben jullie sinds 00:00 afgelopen nacht? De buitentemperatuur ligt hier sindsdien tussen de 2 en de 0 graden.
Iemand enig idee of een Nefit CV ketel in principe direct kans worden aangesloten of moet er nog iets tussen om het signaal om te zetten?
/f/image/lLmLu5X1pUojdygJwc4gtWyI.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/C9JHY8ppZOYML9uWX3MM5mhT.png?f=fotoalbum_small)
[ Voor 9% gewijzigd door Noxa op 28-11-2023 20:38 ]
Ik heb vanaf gisteren tot nu 3 Defrosts gehadWollie91 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:43:
Even nieuwsgierig...
Hoeveel defrosts hebben jullie sinds 00:00 afgelopen nacht? De buitentemperatuur ligt hier sindsdien tussen de 2 en de 0 graden.
hier ook drieWillem senior schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:54:
[...]
Ik heb vanaf gisteren tot nu 3 Defrosts gehad
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Hier 10 stuks... Zijn de temperaturen vergelijkbaar bij jullie?Willem senior schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:54:
[...]
Ik heb vanaf gisteren tot nu 3 Defrosts gehad
Aan de hand van welke sensoren kan ik controleren of het aanzuigen van de uitgeblazen lucht een probleem zou kunnen zijn?
Ik heb sinds 00:00 uur afgelopen nacht 3 defrosts gehad.Wollie91 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:43:
Even nieuwsgierig...
BIj een outside temp tussen de 1 en 4 graden.
[ Voor 6% gewijzigd door Jasperzzz op 28-11-2023 21:07 ]
Ik tel zo,n 7 defrosts in de grafiek dat is normaal gedrag met dit koude en vochtige weer buitenNoxa schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:37:
Mijn warmtepomp laat dit gedrag zien als het tegen de 0 graden loopt. Ik mis een beetje het moduleren van de warmtepomp. Het is of laag, of pendelen. Daartussen zit niet zo veel. Ik vraag me dan bijna af of ik niet beter gas op een laag pitje kan gaan stoken dan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie ook dat op het laatste stukje van je grafiek de stooklijn zakt en dat dan die golf beweging minder worden
Dus misschien is het mogelijk om de stooklijn iets lager in te stellen
Dan meer radiatoren of vloerverwarming beneden open zetten en boven wat knijpen
Dan krijgt de warmtepomp het beneden makkelijker warm
Als het dan warm blijft beneden dan boven elke dag er wat bij openen
En ook je stooklijn kun je dan weer gaan proberen te verhogen als dit trucje werkt
Voor de rest weet ik niks van hybride en die instellingen
Kijk naar je buitentemperatuur en naar TL2 air inlet daar zit bij mij 1 graad verschil ongeveer tussenWollie91 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:05:
[...]
Hier 10 stuks... Zijn de temperaturen vergelijkbaar bij jullie?
Aan de hand van welke sensoren kan ik controleren of het aanzuigen van de uitgeblazen lucht een probleem zou kunnen zijn?
Nu buitentemperatuur is 3.4 en air inlet is 3.6 momenteel
Zie onderstaande afbeelding voor mijn waarden en compressor status.Willem senior schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:15:
[...]
Kijk naar je buitentemperatuur en naar TL2 air inlet daar zit bij mij 1 graad verschil ongeveer tussen
Nu buitentemperatuur is 3.4 en air inlet is 3.6 momenteel
/f/image/4wFjCAvwOsglvwXFjspcpAdw.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie niet dat je de uitgeblazen koude lucht weer opzuigtWollie91 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:24:
[...]
Zie onderstaande afbeelding voor mijn waarden en compressor status.
[Afbeelding]
Dit is vandaag bij mij buitentemperatuur en Air inlet TL2
:strip_exif()/f/image/ahAdlHsDJisRA55VJKSQUZox.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie wel bij mij de Defrost om 16:00 toen werd de buitentemperatuur ineens hoger
Was de zon op de buitentemperatuur sensor zie ik bij de grafiek van de compressor dus toch geen Defrost om 16:00
[ Voor 9% gewijzigd door Willem senior op 28-11-2023 21:41 ]
Okee.Willem senior schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:35:
[...]
Ik zie niet dat je de uitgeblazen koude lucht weer opzuigt
[Afbeelding]
Het zal misschien ook niet meehelpen dat de buitenunit in een geluidsdempende kast staat bij mij. En daarnaast zijn de buitentemperaturen hier nog wel een stukje kouder dan bij jou.
Ik woon in Zeeland is het wat warmer aan de kust nadeel is wel meer wind hierWollie91 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:37:
[...]
Okee.
Het zal misschien ook niet meehelpen dat de buitenunit in een geluidsdempende kast staat bij mij. En daarnaast zijn de buitentemperaturen hier nog wel een stukje kouder dan bij jou.
En de kast zal wel wat invloed hebben
Maar of dat veel uitmaakt dat weet ik niet
Ik heb alleen een afdakje zelf boven de warmtepomp gemaakt
7 defrosts en de temperatuur schommelde tussen de 0 en 4 graden.Wollie91 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:43:
Even nieuwsgierig...
Het nadeel van zoveel defrosts is dat de aan/uit hysteresis van 250 Kmin nooit wordt bereikt… het wordt dus warmer dan nodig is.
Afgelopen winter had ik zo’n reeks die vele dagen door bleef gaan totdat ik het zat was en de target flow sterk heb verlaagd om een einde te forceren. Was een duur stook weekje…
Edit:
Ik vraag mij trouwens af of er een relatie is tussen veel/weinig defrosts en hoe stabiel de temperaturen in de buiten unit zijn. Terwijl ik dit type hoor ik defrost nummer 8…
:strip_exif()/f/image/fWS7A0vh2JrMMsJpLZU5TMVv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door HansRemmerswaal op 28-11-2023 22:25 ]
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Het moduleren is voor mij ook een raadsel. Die buiten unit heeft geloof ik 21 modulatie niveaus, dus waarom niet rustig een niveau hoger proberen in plaats van direct naar een hoog niveau om er dan achter te komen dat dit veel te veel is en dan maar weer terug naar het laagste niveau…Noxa schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:37:
Mijn warmtepomp laat dit gedrag zien als het tegen de 0 graden loopt. Ik mis een beetje het moduleren van de warmtepomp. Het is of laag, of pendelen. Daartussen zit niet zo veel. Ik vraag me dan bijna af of ik niet beter gas op een laag pitje kan gaan stoken dan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Het valt me wel op dat de temperatuur bij jou veel hoger is rond de 60 graden wat ik zo zieHansRemmerswaal schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:14:
[...]
7 defrosts en de temperatuur schommelde tussen de 0 en 4 graden.
Het nadeel van zoveel defrosts is dat de aan/uit hysteresis van 250 Kmin nooit wordt bereikt… het wordt dus warmer dan nodig is.
Afgelopen winter had ik zo’n reeks die vele dagen door bleef gaan totdat ik het zat was en de target flow sterk heb verlaagd om een einde te forceren. Was een duur stook weekje…
Edit:
Ik vraag mij trouwens af of er een relatie is tussen veel/weinig defrosts en hoe stabiel de temperaturen in de buiten unit zijn. Terwijl ik dit type hoor ik defrost nummer 8…
[Afbeelding]
Ik heb er even 2 vergeleken
:strip_exif()/f/image/MNsDW4aTkhOyHLL0oPtoD7ez.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fs5KHHwMYdbf9PGk3dznWfEL.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu valt mij op dat daar een DeltaT van 7 tussen zit
En die DeltaT van 7 heb ik ingesteld bij Tc3-tc0 als verschil (standaard instelling van Nefit)
Misschien heeft het daar wel iets mee te maken
Goed gezien 👍 Ook hier komt T compressed gas nooit boven de 51 graden bij 30 graden vraag. Delta T is ingesteld op 3.8 graden.Willem senior schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:13:
[...]
Het valt me wel op dat de temperatuur bij jou veel hoger is rond de 60 graden wat ik zo zie
Ik heb er even 2 vergeleken
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En nu valt mij op dat daar een DeltaT van 7 tussen zit
En die DeltaT van 7 heb ik ingesteld bij Tc3-tc0 als verschil (standaard instelling van Nefit)
Ik denk dat het aansluiten van het elektrische element niet uitmaaktmaster1104 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:17:
In een koud en sneeuwachtig Twente kom ik op 19 defrosts sinds middernacht. Het grote manco in onze installatie ivm 9kw op een relatief kleine condensor. Heb nog wel de elektrische elementen los liggen en wil morgen eens zien of de defrosts mogelijk minder vaak voorkomen als ik die weer aansluit (minder warmte uit de vloer nodig en dus minder vermogensvraag na de defrost).
Want dat wordt pas ingeschakeld als er niet genoeg warmte in je systeem is
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dan tijdens een Defrost
De aanvoer temperatuur onder de 20 graden moet komen en dan schakelt het electriche element bij
@P-twin
Dit is wat ik kan uitlezen met de BBQKees. Zoals je ziet zitten er ook entities bij die niet nuttig zijn, zoals "gas" en "flame current".
@HansRemmerswaal
Dat ziet er super uit, en ook die grafieken die je uit kunt draaien met BBQ kees zijn erg mooi. Helaas zit ik vast aan Husdata omdat ik een Homey gebruiker ben.
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.
Mijn TR6 en TR7 gaan als een gek op en neer, lastig te zien wat het gemiddelde dan is. De TR6 is het ene moment 65 of hoger en kort daarna 35 - 40. Maar als ik inzoom op een run waar de TR6 en TR7 een uurtje redelijk vlak zijn dan meet ikWillem senior schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:13:
[...]
Het valt me wel op dat de temperatuur bij jou veel hoger is rond de 60 graden wat ik zo zie
TR7 = +/- 50
TR6 = +/- 55
Buitentemperatuur = +/- 4
Had ik nu net toevallig de afgelopen dagen zitten spelen met mijn TC3/TC0, en heb ik in Home Assistant een sensor met het verschil tussen TR6 en TR7...En nu valt mij op dat daar een DeltaT van 7 tussen zit
Bij een TC3/TC0 van 3, 5 en 7 zie ik geen noemenswaardig verschil tussen de delta TR6/TR7. Het schommelt bij mij ergens tussen de 1 en de 5.
Ik zie bij mij wel dat deze bij een hot water run de delta duidelijk lager is dan bij een heating run.
Het blijft vreemd dat het zo schommelt en ook dat die temperatuur dan zo hoog wordtHansRemmerswaal schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:05:
[...]
Mijn TR6 en TR7 gaan als een gek op en neer, lastig te zien wat het gemiddelde dan is. De TR6 is het ene moment 65 of hoger en kort daarna 35 - 40. Maar als ik inzoom op een run waar de TR6 en TR7 een uurtje redelijk vlak zijn dan meet ik
TR7 = +/- 50
TR6 = +/- 55
Buitentemperatuur = +/- 4
[...]
Had ik nu net toevallig de afgelopen dagen zitten spelen met mijn TC3/TC0, en heb ik in Home Assistant een sensor met het verschil tussen TR6 en TR7...
Bij een TC3/TC0 van 3, 5 en 7 zie ik geen noemenswaardig verschil tussen de delta TR6/TR7. Het schommelt bij mij ergens tussen de 1 en de 5.
Ik zie bij mij wel dat deze bij een hot water run de delta duidelijk lager is dan bij een heating run.
Nu dacht ik dat het misschien aan een instelling ligt
1 staat je warmtepomp wel op vloerverwarming
2 wat is de max temperatuur instelling
Want ik weet dat de warmtepomp met de instellingen radiatoren en max temperatuur op 65
Veel agressiever regelt
Dus zoiets zou het ook kunnen zijn
Ik zou eens proberen te draaien een dag met de adviesinstellingen van Nefit
En dan Vloerverwarming kiezen
Max temperatuur op 50/55 graden zetten
En een stooklijn van 25 voetpunt
En 38 eindpunt zo draait het hier momenteel ook
Alleen heb ik nu eenvoudige stooklijn en buitentemperatuur geregeld
Zodat de thermostaat de stooklijn niet verlaagd en nu pruttelt de warmtepomp rustig en draait ook langer
Ik draai met adviesinstellingen V01-09.2023 met als afwijking / keuze;Willem senior schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:47:
[...]
Het blijft vreemd dat het zo schommelt en ook dat die temperatuur dan zo hoog wordt
Nu dacht ik dat het misschien aan een instelling ligt
1 staat je warmtepomp wel op vloerverwarming
2 wat is de max temperatuur instelling
Want ik weet dat de warmtepomp met de instellingen radiatoren en max temperatuur op 65
Veel agressiever regelt
Dus zoiets zou het ook kunnen zijn
Ik zou eens proberen te draaien een dag met de adviesinstellingen van Nefit
En dan Vloerverwarming kiezen
Max temperatuur op 50/55 graden zetten
En een stooklijn van 25 voetpunt
En 38 eindpunt zo draait het hier momenteel ook
Alleen heb ik nu eenvoudige stooklijn en buitentemperatuur geregeld
Zodat de thermostaat de stooklijn niet verlaagd en nu pruttelt de warmtepomp rustig en draait ook langer
- buffervat = ja
- verwarmingsysteem cv 1 = vloer
- aan/uit hysterese verw = 250
- bedr.mod.prim. cv-pomp = Auto
- temp vers TC3/TC0 verw = 5 (heb ook 3 en 7 geprobeerd)
- eindpunt = 38
- voetpunt = 23
- max aanvoertemperatuur = 48
- kamerinvloed = uit
En heb eens een aantal waardes uitgedraaid van vannacht en vanmorgen om te weten of dit normale waardes zijn?
Nefit Enviline monoblock 5Kw met een boiler van 200 liter 2 personen
graag advies,
groet, Frans
/f/image/ishhPvL1qJ4gLOcytVnv1edc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door grimelke op 29-11-2023 10:11 ]
Ik zou er heel blij van worden als dit er zo strak bij mij uit ziet.grimelke schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:09:
Hallo allemaal, ben een newbee op dit gebied
En heb eens een aantal waardes uitgedraaid van vannacht en vanmorgen om te weten of dit normale waardes zijn?
Nefit Enviline monoblock 5Kw met een boiler van 200 liter 2 personen
graag advies,
groet, Frans
[Afbeelding]
Maak eens een plaatje met alleen de current en target flow, al die andere temperaturen zijn leuk voor troubleshooting. Als je ziet dat de current dicht op de target zit dan zit je goed. En uiteraard kijken of de kamertempertuur dicht op de gewenste temperatuur zit.
Ook hier heb ik afgelopen week mijn eerste defrost gehad op mijn Bosch Compress 3400i 4kW split.
Ik zie de laatste week mijn verbruiksprofiel veranderen en dan bedoel ik niet alleen het aantal kW.
Dit is hoe het afgelopen jaar met verwarmen en koelen de verbruiksgrafiek er meestal uitzag. Een opstart met iets meer vermogen langzaam afzakkend naar een laag pruttelend verbruik (niet letterlijk pruttelend) en één of twee keer per dag een piek als het SWW wordt opgewarmd:
:strip_exif()/f/image/jFSohN7D5onls4yDWTXCERBk.jpg?f=fotoalbum_large)
Op 22 november zag ik voor het eerst kleine pieken op een fase die normaal niet wordt gebruikt. Ik heb de binnenunit drie fase aangesloten en één fase naar de buitenunit gelegd. (I know, had een aparte groep moeten zijn) Het is één van de fases op de binnenunit waar de pieken van komen:
:strip_exif()/f/image/muX72lYpUil9DMCtOyAuwoIl.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag 1: Wat kan deze kleine pieken veroorzaken? Is dit een defrost of een elektrische bijverwarming?
Op de 27e ging het verbruik ineens maximaal omhoog naar 6kW elektrisch (3x 2kW). Ik heb de elektrische bijverwarming in de software uitstaan, maar er blijkt een aanvullende optie te zijn dat die onder een bepaalde buitentemperatuur alsnog kan worden gebruikt, waarbij je wel kan kiezen hoeveel kW hij dan maximaal mag gebruiken. Ik heb dit aansluitend naar 0kW gezet omdat ik liever heb dat de warmtepomp het zelf doet en ik wanneer nodig met de houtkachel bijstook:
:strip_exif()/f/image/j3qOqR172Rx6cPmniSJYsTa9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit gaat verder prima, maar ik zie dat de verbruikslijn nu kleine dalen heeft die niet volledig naar nul gaan. Hij gebruikt dus nu gewoon het maximale 1kW (elektrisch voor de compressor) van de 4kW (totale maximale warmteopbrengst), maar met dipjes:
:strip_exif()/f/image/2dv0l4fntUjM8sPEe6CIIjDE.jpg?f=fotoalbum_large)
2. Wat zou deze dipjes veroorzaken?
Hier is duidelijk te zien op welke dag te buitentemperatuur de elektrische bijverwarming triggerde. Ik denk dat de andere donkerblauwe stukjes de legionellacycli zijn:
:strip_exif()/f/image/XoiXeJERMdIM7b82VYyvbxv7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de temperatuur met de 1010H op 18º C staan, maar de temperatuur in de woonkamer op de 1010H geeft bijna altijd tussen de 19º en 21º aan. Ik heb de Invloed Ruimtetemperatuur telkens verder omhoog gezet en die staat nu op 5K.
3. Wat veroorzaakt dat de warmtepomp de temperatuur zo ruim boven de ingestelde temperatuur van 18º nog steeds gewoon doordraait en het nooit daadwerkelijk 18º laat worden?
[ Voor 5% gewijzigd door Westerterp op 29-11-2023 10:48 . Reden: Aanvullende vraag. ]
Dankjewel voor je reactie,HansRemmerswaal schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:27:
[...]
Ik zou er heel blij van worden als dit er zo strak bij mij uit ziet.
Maak eens een plaatje met alleen de current en target flow, al die andere temperaturen zijn leuk voor troubleshooting. Als je ziet dat de current dicht op de target zit dan zit je goed. En uiteraard kijken of de kamertempertuur dicht op de gewenste temperatuur zit.
Wat bedoel je met current en target flow? graag de ems-esp waarden! mbt de temperatuur woonkamer die is zover ik kan zien tussen de 19,5 en 20 graden
Groet,
Frans
ems-esp Boiler Current flow temperaturegrimelke schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:32:
[...]
Dankjewel voor je reactie,
Wat bedoel je met current en target flow? graag de ems-esp waarden! mbt de temperatuur woonkamer die is zover ik kan zien tussen de 19,5 en 20 graden
Groet,
Frans
ems-esp Thermostat hc1 Target flow temperature
Dit zijn de 2 temperaturen waarom de WP stuurt, de aanvoertemperatuur en de gewenste aanvoertemperatuur. In de openingspost staat het e.e.a. uitgelegd hoe de target wordt bepaald en wat de link is tussen deze twee en de lengte van een run.
Als ik het goed heb zijn dit de temperaturen!HansRemmerswaal schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:36:
[...]
ems-esp Boiler Current flow temperature
ems-esp Thermostat hc1 Target flow temperature
Dit zijn de 2 temperaturen waarom de WP stuurt, de aanvoertemperatuur en de gewenste aanvoertemperatuur. In de openingspost staat het e.e.a. uitgelegd hoe de target wordt bepaald en wat de link is tussen deze twee en de lengte van een run.
/f/image/KAAiWTEfexjMMTIGAv9saaHX.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie ook niks gekHansRemmerswaal schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:36:
[...]
Ik draai met adviesinstellingen V01-09.2023 met als afwijking / keuze;Zover ik zie niet iets geks...
- buffervat = ja
- verwarmingsysteem cv 1 = vloer
- aan/uit hysterese verw = 250
- bedr.mod.prim. cv-pomp = Auto
- temp vers TC3/TC0 verw = 5 (heb ook 3 en 7 geprobeerd)
- eindpunt = 38
- voetpunt = 23
- max aanvoertemperatuur = 48
- kamerinvloed = uit
Ik zou wel de max aanvoertemperatuur op minimaal 50 graden zetten
En ik heb de hysterese instellingen op 180 gezet maar dat maakt niks uit met dit probleem
Dan blijft de vraag waarom schommelt de warmtepomp zo
Misschien kan dat met de vulling van het koelmiddel te maken hebben
Te weinig of juist te veel koelmiddel bevoorbeeld
Kun je in oudere grafieken zien wanneer de warmtepomp wel een redelijke stabiele run had
En dan naar de aanvoertemperatuur buitentemperatuur en het compressor vermogen kijken
Misschien zie je dan een overeenkomst tussen de redelijke stabiele runs
@Willem senior Zijn deze instellingen nog steeds bij jouw van toepassing? En wat heb je bij offset en kamerinvloed staan?Willem senior schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:36:
[...]
Gewoon op de thermostaat daar loop ik toch langs als ik ga slapen
Dan de stooklijn daar zijn toch regelmatig vragen over dus zal ik opschrijven hoe ik tot mijn stooklijn ben gekomen
In 2021 hadden we een goede winter om te testen
Dit jaar was geen echte koude winter meer kwakkel weer vond ik
In 2021 was mijn eerste winter met de warmtepomp toen had ik op de koudste dag steeds maar water van 29 en soms 30 graden nodig om mijn huis lekker warm te houden
En vanaf 5 graden buiten temperatuur ging de warmtepomp pas langere runs maken
Dus daar was nog wat te verbeteren![]()
Toen kwam @Andrehj met ik draai op vaste stooklijn dus altijd 25 graden had hij als stooklijn
Dat wou ik ook gaan proberen maar dat lukte niet met de Nefit
Dus weer achter de tekentafel
Kastje van BBQKEES besteld en toen viel me iets op wat ik eerst niet zag
Namelijk de warmtepomp vraagt een aanvoerstreeftemperatuur en als deze met 2,5 tot 3 graden overschreden wordt schakelt de warmtepomp uit
De uitschakeling had ik juist verwacht van de thermostaat dit gebeurde dus niet
Mijn stooklijn was toen 23 voetpunt en 40 eindpunt En daar bleef mijn huis toch warm mee zoals ik op de thermostaat had ingesteld
De korte runs van 1 tot 2 uur waren voldoende om het huis warm te houden
Maar dat is niet hoe het hoort te werken want de thermostaat moet de warmtepomp uitschakelen
Dus de stooklijn weer aangepast
En nu is deze 26 voetpunt en 33 eindpunt![]()
De warmtepomp (thermostaat) kan nu een beetje schuiven met de stooklijn
De thermostaat schakelt de warmtepomp uit als er 0,2 graden boven je ingestelde temperatuur gemeten wordt
dan geeft de thermostaat een halve graad hoger aan deze werkt niet met tienden
Kun je wel op de warmtepomp zien of met het kastje van BBQKEES
Mijn vloerverwarming is heerlijk warm netjes gemiddeld 23 graden
De warmtepomp maakt lange runs
En het hele huis is op temperatuur zoals ik het wil met radiatoren boven gemiddeld 16/ 17 graden op de slaapkamers
En beneden met de vloerverwarming 20,5
Zo dat was een lang verhaal en ik hoop dat jullie er iets aan hebben om ook de goede stooklijn te vinden
Je target gaat wel heel erg op en neer. Van 20 naar 30 naar 18... Waarschijnlijk heb je een hele hoge ruimteinvloed factor...grimelke schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:44:
[...]
Als ik het goed heb zijn dit de temperaturen!
[Afbeelding]
beide staan op 0
ems-esp Thermostat Offset interne temperatuur
ems-esp Thermostat hc1 Offset interne temperatuur
Ik weet niet hoe koud het was bij jou op 22 novemberWesterterp schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:28:
Helden,
Ook hier heb ik afgelopen week mijn eerste defrost gehad op mijn Bosch Compress 3400i 4kW split.
Ik zie de laatste week mijn verbruiksprofiel veranderen en dan bedoel ik niet alleen het aantal kW.
Dit is hoe het afgelopen jaar met verwarmen en koelen de verbruiksgrafiek er meestal uitzag. Een opstart met iets meer vermogen langzaam afzakkend naar een laag pruttelend verbruik (niet letterlijk pruttelend) en één of twee keer per dag een piek als het SWW wordt opgewarmd:
[Afbeelding]
Op 22 november zag ik voor het eerst kleine pieken op een fase die normaal niet wordt gebruikt. Ik heb de binnenunit drie fase aangesloten en één fase naar de buitenunit gelegd. (I know, had een aparte groep moeten zijn) Het is één van de fases op de binnenunit waar de pieken van komen:
[Afbeelding]
Vraag 1: Wat kan deze kleine pieken veroorzaken? Is dit een defrost of een elektrische bijverwarming?
Op de 27e ging het verbruik ineens maximaal omhoog naar 6kW elektrisch (3x 2kW). Ik heb de elektrische bijverwarming in de software uitstaan, maar er blijkt een aanvullende optie te zijn dat die onder een bepaalde buitentemperatuur alsnog kan worden gebruikt, waarbij je wel kan kiezen hoeveel kW hij dan maximaal mag gebruiken. Ik heb dit aansluitend naar 0kW gezet omdat ik liever heb dat de warmtepomp het zelf doet en ik wanneer nodig met de houtkachel bijstook:
[Afbeelding]
Dit gaat verder prima, maar ik zie dat de verbruikslijn nu kleine dalen heeft die niet volledig naar nul gaan. Hij gebruikt dus nu gewoon het maximale 1kW (elektrisch voor de compressor) van de 4kW (totale maximale warmteopbrengst), maar met dipjes:
[Afbeelding]
2. Wat zou deze dipjes veroorzaken?
Hier is duidelijk te zien op welke dag te buitentemperatuur de elektrische bijverwarming triggerde. Ik denk dat de andere donkerblauwe stukjes de legionellacycli zijn:
[Afbeelding]
Ik heb de temperatuur met de 1010H op 18º C staan, maar de temperatuur in de woonkamer op de 1010H geeft bijna altijd tussen de 19º en 21º aan. Ik heb de Invloed Ruimtetemperatuur telkens verder omhoog gezet en die staat nu op 5K.
3. Wat veroorzaakt dat de warmtepomp de temperatuur zo ruim boven de ingestelde temperatuur van 18º nog steeds gewoon doordraait en het nooit daadwerkelijk 18º laat worden?
Maar de dipjes of plekjes zouden van een warmte lint kunnen zijn
als je die hebt kan het de vorst beveiliging tegen het dicht vriezen van de carterpan zijn
(Bak van buitenunit waar het water uit druppelt )
En de compressor heeft ook carter verwarming die schakelt dacht ik standaard aan onder de 5 graden buitentemperatuur
Die kun je niet uitzetten werkt op de motor spoel (soort lek stroompje door de motor)
De temperatuur wordt bepaald door de stooklijn samen met de buitentemperatuur
Dus wil je het kouder of warmer in huis bij een bepaalde instelling op de thermostaat dan moet je de stooklijn aanpassen tot de temperatuur klopt wat de thermostaat aangeeft
Staat mooie uitleg in de TS voor
Nee deze instellingen gebruik ik momenteel nietJeroenP1974 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:46:
[...]
@Willem senior Zijn deze instellingen nog steeds bij jouw van toepassing? En wat heb je bij offset en kamerinvloed staan?
Na het verwijderen van de Bypass moest ik de warmtepomp opnieuw gaan inregelen
Offset staat op 0
Ruimteinvloed op uit
Stooklijn nu op eenvoudige stooklijn gezet met alleen buitentemperatuur regeling
En daar draai ik nu met een ontwerp temperatuur van 38 graden
Is momenteel iets te warm maar je moet ergens beginnen
19 graden op de thermostaat is aanvoer temperatuur van 27 graden op dit moment bij 4 graden buiten
Savonds zet ik de thermostaat op 19,5 dan is aanvoerstreeftemperatuur 28
En warmt het huis rustig op tot 20,5 / 21 graden voor nu goed
Als het kouder wordt dan pas ik de ontwerp temperatuur pas aan als het huis dan nog warmer dan 21 wordt
Zie plaatje voor de instellingen
:strip_exif()/f/image/IPUPYOFG5F0hleSZew2TP8yE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yzMT6n6QF1q6W56ycmeAv1Wf.jpg?f=fotoalbum_large)
En je ems-esp Thermostat hc1 Room influence?grimelke schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:00:
Hallo Hans,
beide staan op 0
ems-esp Thermostat hc1 Offset interne temperatuur
Zie einde van hoe werkt een stooklijn om te zien wat het effect is van;
ems-esp Thermostat hc1 Room influence
Ah,HansRemmerswaal schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:32:
[...]
En je ems-esp Thermostat hc1 Room influence?
Zie einde van hoe werkt een stooklijn om te zien wat het effect is van;
ems-esp Thermostat hc1 Room influence
ems-esp Thermostat hc1 Factor ruimteinvloed die staat op 4
ems-esp Thermostat hc1 Offset interne temperatuur staat op 0
Dat verklaard waarom de target flow alle kanten opschiet. Op zich is daar trouwens niets mis mee, maar het is beter om eerst een goede stooklijn te vinden zonder die ruimteinvloed en daarna eventueel de ruimteinvloed aan te zetten. En dan niet een factor 4...grimelke schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:12:
[...]
Ah,
ems-esp Thermostat hc1 Factor ruimteinvloed die staat op 4
ems-esp Thermostat hc1 Offset interne temperatuur staat op 0
Als de target flow stabieler is dan kan de compressor makkelijk mee moduleren met kleine wijzigingen. Met een target van 18 - 30- 25 - 32 - 17 is het wat lastig bijsturen
Zelf draai ik dit stookseizoen zonder ruimteinvloed en heb mijn temperatuur nu stabiel rond de 20 (net iets erboven, dus kan de stooklijn nog iets bijstellen).
[ Voor 10% gewijzigd door HansRemmerswaal op 29-11-2023 15:36 ]
Kan echter geen serviceaansluiting vinden.
Is die er wel? Of moet ik de geschroefde ems aansluiting gebruiken?
Heb de 3400i
Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA
Je kunt ook de twee draadjes bij de thermostaat aansluiting koppelenPieterL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:26:
Ziend dat de toppers bbqkees gebruiken heb ik die aangeschaft.
Kan echter geen serviceaansluiting vinden.
Is die er wel? Of moet ik de geschroefde ems aansluiting gebruiken?
Heb de 3400i
Waar de service jack bij 3400i zit weet ik niet
Maar ik vermoed in de binnenunit verstopt
[ Voor 22% gewijzigd door arjenvdknijff op 29-11-2023 17:00 ]
We gaon kieke ...
Gevonden! Zelfde plek.
Wat bedoel je met "gestopt"? Staat deze in een error modus?JP1980 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:28:
Ben met vakantie en de WP is gestopt. Lijkt niet goed door de defrost te komen. Echter de electrische verwarming slaat ook niet aan. Iemand een idee hoe ik dat forceer met home Assistant en bbq Kees?
[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 30-11-2023 09:33 ]
Foutcode A01 5453HansRemmerswaal schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:31:
[...]
Wat bedoel je met "gestopt"? Staat deze in een error modus?
Verwarmt niet meer temperatuur zakt
Klinkt niet direct iets dat je remote kunt oplossen.JP1980 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:35:
[...]
Foutcode A01 5453
Geen idee waar die Z1 zit en of je dan wel met de elektrische elementen je huis kunt gaan verwarmen.
:strip_exif()/f/image/nngvSyKA2bBKgSDgOZnkD413.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt
ems-esp Boiler Aux heater on delay die standaard op 300 Kmin staat.
ems-esp Boiler Outside temp parallel mode die standaard op 0 graden staat.
Zodra de buitentemperatuur onder de ems-esp Boiler Outside temp parallel mode komt dan kan het elektrische element worden gebruikt voor bijverwarmen. Mogelijk daar je hiermee iets kunt proberen om elektrische verwarming te forceren. Bijvoorbeeld door die ems-esp Boiler Outside temp parallel mode naar 5 graden te zetten en die ems-esp Boiler Aux heater on delay tijdelijk wat te verlagen (als dat nog nodig is...)
Dat zijn deze 2 settings.
:strip_exif()/f/image/05tRoCewh7IZqwYSAqFXf4mg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door HansRemmerswaal op 30-11-2023 10:02 ]
Ik heb een vraag, zijn die screenshots van home assistent? Of is dat van BBQkees? Anders moet ik dringend home assistent aanschaffen!
Hoe zit het met jullie verbruik van het huis? En WP?
Tijdens een defrost gaat het watertemperatuur erg snel naar beneden. Na een defrost moet dus de warmtepomp het water weer op de ingestelde aanvoertemperatuur brengen.
En dat kost weer tijd.
Hierdoor voelt de vloer niet erg warm aan en de temperatuur in de kamer blijft wat achter.
1) is het normaal dat er zoveel defrost momenten zijn?
2) wat kan ik doen aan de instellingen om het watertemperatuur niet zoveel te laten zakken?
/f/image/RpmmyUdib0aTkqfpgw8wrUEc.png?f=fotoalbum_large)
Hybride warmtepomp 7kw
Buffervat 40 liter
Instelling cv ketel: parallel ingeschakeld bij 0 gr.
[ Voor 10% gewijzigd door Buis07 op 30-11-2023 11:07 ]
Met BBQKees zie je alleen de actuele waardes. Als je trends wilt zien, grafieken maken, dan heb je Home Assistant nodig (of een andere tool die de data leest en opslaat). Home Assistant zelf is gratis, maar je moet wel iets hebben om het op te draaien. Er is ook een cloud versie maar daarmee heb ik geen ervaring.cijder1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:09:
Goedemorgen,
Ik heb een vraag, zijn die screenshots van home assistent? Of is dat van BBQkees? Anders moet ik dringend home assistent aanschaffen!
Hoe zit het met jullie verbruik van het huis? En WP?
Het aan/uit moduleren van de CV ketel in combinatie met de flow regeling van de Enviline binnenunit zorgt er voor dat de streef temperatuur en delta t wordt gehaald, maar soms wel bij een erg lage circulatie pomp snelheid (7% bijvoorbeeld) waardoor er dus simpelweg te weinig flow naar het huis gaat.
Mijn vermoeden is dat als ik een minimum flow zou kunnen instellen op een wat meer typische waarde die ik bij compressor gebruik zie (>50% ) de regeling in hybride stand een stuk sneller zou stabiliseren en de cv ketel minder aan/uit hoeft te gaan.
+MIsschien een suggestie om de hyperlink naar de hydraulische en elektrische schema's aan de opening post toe te voegen:
https://www.nefit-bosch.n...aulisch-elektrisch-schema
[ Voor 14% gewijzigd door SuperR1902 op 30-11-2023 10:37 ]
Ok super bedankt! Ik ga dat even bekijken.HansRemmerswaal schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:17:
[...]
Met BBQKees zie je alleen de actuele waardes. Als je trends wilt zien, grafieken maken, dan heb je Home Assistant nodig (of een andere tool die de data leest en opslaat). Home Assistant zelf is gratis, maar je moet wel iets hebben om het op te draaien. Er is ook een cloud versie maar daarmee heb ik geen ervaring.
Waar heb jij je home assistent gekocht, besteld? Ik zou wel een kant en klare variant willen (via Robshop?)
Bedankt !
Hier ook een “heftig energie verbruik” ik heb hemBuis07 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:15:
Afgelopen nacht heeft het hier iets gevroren. De warmtepomp kent vele defrost momenten.
Tijdens een defrost gaat het watertemperatuur erg snel naar beneden. Na een defrost moet dus de warmtepomp het water weer op de ingestelde aanvoertemoeratuur brengen.
En dat kost weer tijd.
Hierdoor voelt de vloer niet erg warm aan en de temperatuur in de kamer blijft wat achter.
1) is het normaal dat er zoveel defrost momenten zijn?
2) wat kan ik doen aan de instellingen om het watertemperatuur niet zoveel te laten zakken?
[Afbeelding]
Hybride warmtepomp 7kw
Buffervat 40 liter
Instelling cv ketel: parallel ingeschakeld bij 0 gr.
Niet apart staan maar dit is ons huis tot nu
/f/image/z7A1coGuOB5HsDxWGcgHvtoo.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook BBQ Kees maar wil hier meer mee doen, daarom zou ik graag home assistent aanschaffen.
Home Assistant is gratis, kun je zo downloaden. Als je nog een Raspberry Pi hebt liggen kun je zo aan de slag. Zelf heb ik Home Assistant geïnstalleerd op een NUC. Heb je nog een oude PC ergens dan kan het daar ook op draaien, maar omdat deze 24/7 aan moet blijven staan wil je iets met een heel laag stroomverbruik.cijder1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:31:
[...]
Ok super bedankt! Ik ga dat even bekijken.
Waar heb jij je home assistent gekocht, besteld? Ik zou wel een kant en klare variant willen (via Robshop?)
Bedankt !
Ga je voor gemak, of heb je minder ervaring met dit alles, dan is zo'n kant en klare oplossing met alles voorgeïnstalleerd zeker een optie. Hier wel voor een optie waar de data niet wordt opgeslagen op een SD kaart. Er zullen veel schrijf operaties plaatsvinden en dat vinden SD kaarten niet zo leuk op den duur.
Ik zelf heb een Hp draaien met Home Assistant
Stroomverbruik valt me niet tegen van de warmtepomp
Dit is alleen het verbruik van de warmtepomp Binnenunit en buitenunit wat ik apart monitor
:strip_exif()/f/image/kzB2RNWNpUwwezU9bsfdrNqM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mGhcZUxBKbwnztQtXh4B643m.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 76% gewijzigd door Willem senior op 30-11-2023 10:55 ]
Als NOOD oplossing kun je ook helemaal op de elektrische elementen draaienJP1980 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:35:
[...]
Foutcode A01 5453
Of dat op afstand werkt weet ik niet
Maar het is deze schakelaar in home assistant met BBQKEES kastje
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WFVAGPaqUthYVdyUDzkQaFl4.jpg?f=user_large)
Dan bevriest je huis niet
Om weer de warmtepomp met buitenunit te starten
zal iemand denk ik op de warmtepomp de menu-knop moet drukken
Dank voor het uitzoeken, best lastig op telefoon metslecht internet. Heb de minimum aux temperatuur op 10graden gezet en daarna ook force aux heating opon. Gebeurd nog niks. De delay snap ik niet, is dat minuten? Storing is er al 24 uur.HansRemmerswaal schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:41:
[...]
Klinkt niet direct iets dat je remote kunt oplossen.
Geen idee waar die Z1 zit en of je dan wel met de elektrische elementen je huis kunt gaan verwarmen.
[Afbeelding]
Je hebt
ems-esp Boiler Aux heater on delay die standaard op 300 Kmin staat.
ems-esp Boiler Outside temp parallel mode die standaard op 0 graden staat.
Zodra de buitentemperatuur onder de ems-esp Boiler Outside temp parallel mode komt dan kan het elektrische element worden gebruikt voor bijverwarmen. Mogelijk daar je hiermee iets kunt proberen om elektrische verwarming te forceren. Bijvoorbeeld door die ems-esp Boiler Outside temp parallel mode naar 5 graden te zetten en die ems-esp Boiler Aux heater on delay tijdelijk wat te verlagen (als dat nog nodig is...)
Dat zijn deze 2 settings.
[Afbeelding]
Heb buren geaptt of ze even in de meterkast willen kijken. Verder lijkt in huis alles te werken ook zonnepanelen levert op 3 fases dus aardlek is er denk ik niet uit.
Ik zou de buiten- en binnenunit even door je buren spanningsloos laten maken. Na de herstart kun je zelf op afstand de eerder genoemde setting aanpassen.JP1980 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:08:
[...]
Dank voor het uitzoeken, best lastig op telefoon metslecht internet. Heb de minimum aux temperatuur op 10graden gezet en daarna ook force aux heating opon. Gebeurd nog niks. De delay snap ik niet, is dat minuten? Storing is er al 24 uur.
Heb buren geaptt of ze even in de meterkast willen kijken. Verder lijkt in huis alles te werken ook zonnepanelen levert op 3 fases dus aardlek is er denk ik niet uit.
Sinds begin dit jaar ervaren wij de volgende storing op onze nefit warmtepomp: H01/5451 Alarm Z1 debiet tijdens ontdooien te laag. Deze melding doet zich vooral voor op koudere dagen. De pomp heeft 4 jaar gewerkt zonder hier last van te hebben.
Onze installateur heeft hier naar gekeken. Het filter schoongemaakt en op advies van Nefit alle leidingen doorgespoeld omdat ze aangaven dat er te weinig flow was.
De melding is in de zomerperiode verdwenen, maar nu met de eerste vorstdagen dagelijks weer aanwezig. Vanwege de melding gaat de pomp over op elektrische bijverwarming waardoor het verbruik (onnodig) sterk toeneemt. De installateur heeft aangegeven de pomp nu zo ingesteld te hebben zodat wat harder moet werken maar dat heeft dus niets geholpen. Ik krijg het idee dat Nefit ook niet weet waar de oorzaak ligt maar Nefit hoeft niet mijn energierekening te betalen.
Iemand soortgelijke ervaringen?
Ik weet niet of je naregeling of thermostaat knoppen hebtStephanLu schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:20:
Hoi,
Sinds begin dit jaar ervaren wij de volgende storing op onze nefit warmtepomp: H01/5451 Alarm Z1 debiet tijdens ontdooien te laag. Deze melding doet zich vooral voor op koudere dagen. De pomp heeft 4 jaar gewerkt zonder hier last van te hebben.
Onze installateur heeft hier naar gekeken. Het filter schoongemaakt en op advies van Nefit alle leidingen doorgespoeld omdat ze aangaven dat er te weinig flow was.
De melding is in de zomerperiode verdwenen, maar nu met de eerste vorstdagen dagelijks weer aanwezig. Vanwege de melding gaat de pomp over op elektrische bijverwarming waardoor het verbruik (onnodig) sterk toeneemt. De installateur heeft aangegeven de pomp nu zo ingesteld te hebben zodat wat harder moet werken maar dat heeft dus niets geholpen. Ik krijg het idee dat Nefit ook niet weet waar de oorzaak ligt maar Nefit hoeft niet mijn energierekening te betalen.
Iemand soortgelijke ervaringen?
Maar zet alles open om zoveel mogelijk flow voor die ontdooi cyclus te hebben
Als dat dan goed gaat kun je altijd weer ergens knoppen gaan dicht draaien tot dat weer gebeurd
Dan weet je wat je tijdens deze dagen open moet hebben staan
Dank. Als ik emergency mode aan zet dan na een paar seconden gaat hij vanzelf weer uit die mode. Ik vrees dat de error ook het electrisch verwaarmen blokkeert.Willem senior schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:05:
[...]
Als NOOD oplossing kun je ook helemaal op de elektrische elementen draaien
Of dat op afstand werkt weet ik niet
Maar het is deze schakelaar in home assistant met BBQKEES kastje
[Afbeelding]
Dan bevriest je huis niet
Om weer de warmtepomp met buitenunit te starten
zal iemand denk ik op de warmtepomp de menu-knop moet drukken
Zal zo wel gaan Defrosten (ontdooi cyclus)cijder1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:11:
Zo ziet mijn buiten unit er momenteel uit.
Hij is wel bezig met sww en verwarmen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Komt mooie stoom wolk dan uit Lijkt het net een stoommachine
Dan zal er toch echt iemand even bij de warmtepomp moeten gaan kijkenJP1980 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:46:
[...]
Dank. Als ik emergency mode aan zet dan na een paar seconden gaat hij vanzelf weer uit die mode. Ik vrees dat de error ook het electrisch verwaarmen blokkeert.
En hopelijk werkt een reset dus stroom even van de warmtepomp af voor 5 minuten
Of op de menu-knop drukken zodat de warmtepomp weet de storing is gezien
En gaat dan hopelijk weer verder met verwarmen
Zo te zien heb jij minder defrost vandaag dan ik… hier afgelopen nacht elke 45 min een defrost. Het stroomverbruik is een groot feest voor Eneco.Willem senior schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:51:
Op Marktplaats staan mini pc,s met Home Assistant al geïnstalleerd vanaf ongeveer 75 euro
Ik zelf heb een Hp draaien met Home Assistant
Stroomverbruik valt me niet tegen van de warmtepomp
Dit is alleen het verbruik van de warmtepomp Binnenunit en buitenunit wat ik apart monitor
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/uGSV9cZ7CmCoRnEGoJoGbuqZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was hier goed mistig vanmorgenHansRemmerswaal schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:59:
[...]
Zo te zien heb jij minder defrost vandaag dan ik… hier afgelopen nacht elke 45 min een defrost. Het stroomverbruik is een groot feest voor Eneco.
[Afbeelding]
Dus dan krijg je Defrosts
Alleen wat dan ook nog meespeelt is hoe hard moet je warmtepomp werken
Ik draaide vannacht en vanmorgen op 29 graden
En vanaf 11:00 vanmorgen op 28 graden
Dan hoeft de warmtepomp niet zo hard te werken
Temperatuur in huis is zelfs nog opgelopen
:strip_exif()/f/image/sNV8Ma5LUaAZgdmzJLIzEgZL.jpg?f=fotoalbum_large)
Stooklijn nu op ontwerp temperatuur van 34 maar gezet
Kijken wat dat voor temperatuur morgen geeft in huis
Hier zie je dat het vanmorgen buiten even kouder was
Toen werd de aanvoerstreeftemperatuur 30 graden voor eventjes
:strip_exif()/f/image/Tzy14wTCZHNfR5V97MkZghNY.jpg?f=fotoalbum_large)
Warmtepomp loopt dit jaar perfect
[ Voor 17% gewijzigd door Willem senior op 30-11-2023 13:11 ]
Bij mij staat stille modus ook uit onder de 10 graden buitentemperatuur . Heb inderdaad een naregeling die kleppen open en dicht kan sturen, maar dat gebeurt niet zo heel erg vaak. Kan in elk geval geen verklaring zijn voor de golfjes.Willem senior schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:24:
@Nous112 @HansRemmerswaal
Draaide de warmtepomp toen misschien in stille modus
Het lijkt erop dat de warmtepomp geen stabiele regeling kan vinden
Het is misschien beter te zien als je kijkt naar het opgenomen vermogen (electriche meter) op dat moment
Of het zijn bevoorbeeld thermostaat knoppen die open en dicht lopen
En daardoor raakt de warmtepomp in de war
Zitten bij jou de temperaturen van TR6 en TR7 ook zo hoog richting de 60 gradenNous112 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:15:
[...]
Bij mij staat stille modus ook uit onder de 10 graden buitentemperatuur . Heb inderdaad een naregeling die kleppen open en dicht kan sturen, maar dat gebeurt niet zo heel erg vaak. Kan in elk geval geen verklaring zijn voor de golfjes.
Net als bij @HansRemmerswaal
Want die heeft het zelfde golfende probleem
Ja inderdaad Husdata, maar geen TR sensoren……HansRemmerswaal schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:02:
[...]
Ik heb geen naregeling en ik heb ook zulke golfjes.
Volgens mij gebruik je HusData? Kun je daarmee ook de TR sensoren zien?
Waarschijnlijk laten die dan zo'n golf patroon zien, en dat is het probleem.
Waar zit de air inlet sensor bij een monoblock buitenunit, neem aan dat deze aan de zijde van de lamellen zit?Willem senior schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:35:
[...]
Ik zie niet dat je de uitgeblazen koude lucht weer opzuigt
[Afbeelding]
Ik zie wel bij mij de Defrost om 16:00 toen werd de buitentemperatuur ineens hoger
Was de zon op de buitentemperatuur sensor zie ik bij de grafiek van de compressor dus toch geen Defrost om 16:00
Bij mijn hybride WP heb ik zelfs voor het eerst ooit gezien dat de regeling besloot dat het nodig was om de gasketel wat bij te laten stoken (vorige winter was het te zacht).
Hoe werkt dat bij de all-electric warmtepompen als de WP het zelf niet meer kan bolwerken met de compressor, gaat dan het elektrisch element aan als "auxilliary heat" om een stukje bij te verwarmen?
[ Voor 6% gewijzigd door jaapzb op 30-11-2023 14:04 ]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Hier had ik er afgelopen nacht elke 45 min eentje, dat is wat minder.
Ik zit nu om 14.06 uur op 14 defrost.
:strip_exif()/f/image/5NULcyfhAQH9G3pz6ruRobXW.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterop de buitenunit op de lamellen zie je een sensor zitten dat is de air inlet sensorNous112 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:46:
[...]
Waar zit de air inlet sensor bij een monoblock buitenunit, neem aan dat deze aan de zijde van de lamellen zit?
Bij All electric warmtepomp zit er een elektrisch element ingebouwdjaapzb schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:51:
Met dit weer zijn al die defrosts niet zo raar, gezien de luchtvochtigheid vannacht de 100% aantikte. Hier ook elke 1.5 tot 2 uur een defrost. WP's die wat harder moeten werken zullen ook meer defrosts laten zien.
Bij mijn hybride WP heb ik zelfs voor het eerst ooit gezien dat de regeling besloot dat het nodig was om de gasketel wat bij te laten stoken (vorige winter was het te zacht).
Hoe werkt dat bij de all-electric warmtepompen als de WP het zelf niet meer kan bolwerken met de compressor, gaat dan het elektrisch element aan als "auxilliary heat" om een stukje bij te verwarmen?
Dat kan mee helpen bij een Defrost of als de warmtepomp het alleen niet meer zou redden
Is je buitenunit kapot kun je ook alleen op dat elektrische element tijdelijk draaien om je huis warm te houden
Maar dan loopt wel de energie rekening flink op verwacht ik
We hadden dit hier aan het begin meegemaakt, één sensor in de buitenunit was defect waardoor er een sterk afwijkende waarde werd afgegeven, maar er was geen foutcode zichtbaar. De unit besloot vervolgens om zelf over te schakelen op het elektrische element, wat resulteerde in een verbruik van 1700 kWh in één maand. Uiteindelijk kwamen we erachter via de energierekening, maar het was verre van ideaal.Willem senior schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:12:
[...]
Is je buitenunit kapot kun je ook alleen op dat elektrische element tijdelijk draaien om je huis warm te houden
Maar dan loopt wel de energie rekening flink op verwacht ik
Dit gebeurde ongeveer 4 jaar geleden. Wellicht is het inmiddels beter opgevangen in de software, maar het is iets om in de gaten te houden
Een goeie, hoe monitoren jullie het energie verbruik?Avvd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:41:
[...]
We hadden dit hier aan het begin meegemaakt, één sensor in de buitenunit was defect waardoor er een sterk afwijkende waarde werd afgegeven, maar er was geen foutcode zichtbaar. De unit besloot vervolgens om zelf over te schakelen op het elektrische element, wat resulteerde in een verbruik van 1700 kWh in één maand. Uiteindelijk kwamen we erachter via de energierekening, maar het was verre van ideaal.
Dit gebeurde ongeveer 4 jaar geleden. Wellicht is het inmiddels beter opgevangen in de software, maar het is iets om in de gaten te houden
Via BBQKees of via een aparte tussen meter?
Ik heb twee aparte kWh meters in de meterkast geplaatst de meters zijn van HomewizardJMS 450 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:45:
[...]
Een goeie, hoe monitoren jullie het energie verbruik?
1 1 fase kWh meter voor de buitenunit
En 1 3 fase kWh meter voor de binnenunit een tower heb ik staan
Zodat ik makkelijk het verbruik kan monitoren
ik ben nieuw hier op het forum en heb al heel wat gelezen. sinds 3 maanden hebben wij een full electric wp graag zou ik jullie hulp willen inschakelen voor het inregelen ervan. wat mij opvalt is dat de wp enorm pendelt en de temp van de woonkamer loopt ook erg terug. hierbij de schets van onze situatie
- vrijstaand huis
- bwj 2001
- isolatie is goed
- wonend in noord brabant
- woonopp 212m2
- inhoud 750m3
- wij hebben een nefit enviline split 7kw
- beneden en in de badkamer vloerverwarming en de slaapkamers lees 4 hebben radiatoren die gestuurd worden door tado knoppen. de vloerverwarming beneden ligt 15 cm diep.
- wij hebben een extra buffervat geplaatst van 50L die met 4 leidingen aangesloten is met extra pomp
- stooklijn: voetpunt 21 eindpunt 41
- TC0/TC3: 7K
- kamertemp 21 graden
- ruimteinvloed: 1K
- offset: 0K
- aan/uit hysterese 200
- bijverw 0 graden
de wp is in sep geplaatst en wij zijn gestart met de advies instellingen en uiteindelijk uitgekomen op de instellingen hierboven waarmee de wp redelijk liep. zie stroomverbruik hieronder
/f/image/5n056mmMF9xrKVf7q6vFhUPU.png?f=fotoalbum_large)
nu sinds de koude dagen lijkt de wp ontregeld en neemt de temp van de woonkamer af naar 20 graden en krijgt deze ook niet meer warmer. mijns inzien lijkt de wp te pendelen. zie schema hieronder. wat wel het geval is dat natuurlijk met deze temperaturen de radiatoren boven ook warmte gaan vragen. wat ikzelf al gedaan heb is de stooklijn terug naar advies instellingen van nefit maar ook dit helpt niet.
/f/image/sTW9HJEiSi4w5uUnk3ItUs8M.png?f=fotoalbum_large)
graag jullie advies en visie.
alvast bedankt voor de reacties
Warmtelint heb ik liggen, maar nog niet aangesloten. De buitenunit staat bij mij vrij op het plat dak en kan naar alle kanten afvloeien. De Bigfoots staat zelfs tegen een schuine rand naar een lager dag van de buren, waardoor vloeibaar water nooit kan ophopen.Willem senior schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:05:
[...]
... warmte lint ...
En de compressor heeft ook carter verwarming die schakelt dacht ik standaard aan onder de 5 graden buitentemperatuur
Die kun je niet uitzetten werkt op de motor spoel (soort lek stroompje door de motor)
... uitleg in de TS ...
Tweede zou het wellicht kunnen zijn, hoewel het de fase is die normaal alleen maar verbruik laat zien als er elektrische bijverwarming plaatsvindt.
Ik zal de TS er nog eens op naslaan.
Ik heb ondertussen elektrische bijverwarming uitgezet uitgezonderd dat hij met max. 2 kW mag bijspringen voor SWW. Hopelijk gebeurt dat dan alleen bij de wekelijkse desinfectie.
De compressor laat vandaag dit verbruiksprofiel zien. Eigenlijk doorlopend 1kW met één grote piek van thermische desinfectie en twee kleinere pieken voor opwarmen SWW.
Wat zouden redenen kunnen zijn dat er met vaste frequentie dips zitten in het doorlopend verbruik van 1kW?
:strip_exif()/f/image/KzkbnxKMvzAW2NZK85d7oyGp.jpg?f=fotoalbum_large)
Het buffervat met 4 leidingen aansluiten is de oude manierElroy15 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:45:
goedemiddag,
ik ben nieuw hier op het forum en heb al heel wat gelezen. sinds 3 maanden hebben wij een full electric wp graag zou ik jullie hulp willen inschakelen voor het inregelen ervan. wat mij opvalt is dat de wp enorm pendelt en de temp van de woonkamer loopt ook erg terug. hierbij de schets van onze situatie
- vrijstaand huis
- bwj 2001
- isolatie is goed
- wonend in noord brabant
- woonopp 212m2
- inhoud 750m3
- wij hebben een nefit enviline split 7kw
- beneden en in de badkamer vloerverwarming en de slaapkamers lees 4 hebben radiatoren die gestuurd worden door tado knoppen. de vloerverwarming beneden ligt 15 cm diep.
- wij hebben een extra buffervat geplaatst van 50L die met 4 leidingen aangesloten is met extra pomp
- stooklijn: voetpunt 21 eindpunt 41
- TC0/TC3: 7K
- kamertemp 21 graden
- ruimteinvloed: 1K
- offset: 0K
- aan/uit hysterese 200
- bijverw 0 graden
de wp is in sep geplaatst en wij zijn gestart met de advies instellingen en uiteindelijk uitgekomen op de instellingen hierboven waarmee de wp redelijk liep. zie stroomverbruik hieronder
[Afbeelding]
nu sinds de koude dagen lijkt de wp ontregeld en neemt de temp van de woonkamer af naar 20 graden en krijgt deze ook niet meer warmer. mijns inzien lijkt de wp te pendelen. zie schema hieronder. wat wel het geval is dat natuurlijk met deze temperaturen de radiatoren boven ook warmte gaan vragen. wat ikzelf al gedaan heb is de stooklijn terug naar advies instellingen van nefit maar ook dit helpt niet.
[Afbeelding]
graag jullie advies en visie.
alvast bedankt voor de reacties
Nefit adviseert nu om het buffervat met 2 leidingen aan te sluiten
Of het veel uitmaakt weet misschien iemand anders hier op het forum
Dan op welke stand staat nu de boderus pomp ingesteld
En zijn die radiatoren waterzijdig ingeregeld
Is belangrijk punt bij radiatoren en vloerverwarming op een warmtepomp
Meer flow door het systeem is ook meer afgifte met een lagere aanvoertemperatuur
( meer warmte in huis met lagere aanvoer temperatuur)
Zijn kleine dingetjes maar kan net genoeg zijn om je huis warm te houden
Externe pomp, ziet er zo uit. Kan ook NEFIT of zo op staan.Elroy15 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:24:
Hoe kan ik de stand van de boderus pomp zien en veranderen ? Of is dat de externe pomp ?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/57fgt6vUILDhW7AJXaFfDdsJ.jpg?f=user_large)
Afstand tussen onze buitenunit en binnenuit zal een 10meter zijn. Waarvan 1 meter onder de grond buiten, 7meter op de betonen welfsels tussen de vloerisolatie (12cm) en dan terug 2 meter tegen de muur binnen. Uiteraard is gans de leiding ook geïsoleerd.
Het zou me straf lijken dat steeds het warmteverlies 1°C is over deze afstand. Ik zou er dan meer variatie op verwachten.
Het lijkt mij dat er eerder een afwijking op de sensoren zit.
:strip_exif()/f/image/xYB3xMomrjg4kRvIgC9hQ2Js.jpg?f=fotoalbum_large)
Met pen en papier.JMS 450 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:45:
[...]
Een goeie, hoe monitoren jullie het energie verbruik?
Gewoon elke ochtend het verbruik, opbrengst en buitentemp aflezen, en daarmee uiteindelijk een excel maken. Kom je een heel eind mee, vooral wanneer je ook bepaalde instellingen daarin bijhoudt en de dagen van wat commentaar voorziet. Doe dit nu het zesde stookseizoen en geregeld kijk ik wel eens terug naar identieke weersomstandigheden.
Ik heb verder alleen de homewizard app om ook van afstand (ben veel weg) het beeld in de gaten te houden.
@HansRemmerswaal
Hij loopt weer! Er lagen 2 groepen uit. Door die aan te zetten sprong hij wel helemaal uit de storing, maaar starten deed hij niet. Op basis van jullie tips hele huis even een minuut spanningslooos gemaakt. Daarna zag ik weer leven. Hebben de katten het weer lekker warm en kunnen wij weer lekker verder vakantie vieren. Bedankt voor de hulp!
/f/image/QqNaDR7cJKKAMI8iFACKMX4p.png?f=fotoalbum_large)
Wat is daar het idee achter? Het levert bij mij verder geen problemen op, ook omdat ik een aantal groepen niet via naregeling stuur (staan altijd open), maar theoretisch zou je als de hele vloerverwarming via naregeling wordt gestuurd het probleem kunnen hebben dat bij een defrost alle stelmotoren dan dicht gaan (er is immers geen koelvraag) en wanneer de warmtepomp weer van defrost naar heating schiet dat ie zijn warmte dan niet kwijt kan omdat de stelmotoren niet direct weer open staan?
Wordt bij defrost misschien ook het koelmiddelcircuit omgedraaid (zoals bij koelen ook gebeurt)?Pompadour schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:54:
Wat mij gisteren opviel is dat de Enviline bij elke defrost ook het koelsignaal PK2 activeert. Daarmee wordt in mijn geval ook het change over signaal van de naregeling geactiveerd zodat de ruimtethermostaten in koelmodus worden gezet (zie ik in Home Assistant maar ook op de ruimtethermostaten zelf). Zodra de defrost is afgelopen schakelt het koelsignaal PK2 weer uit en schakelt alles weer terug naar verwarmen.
[Afbeelding]
Wat is daar het idee achter? Het levert bij mij verder geen problemen op, ook omdat ik een aantal groepen niet via naregeling stuur (staan altijd open), maar theoretisch zou je als de hele vloerverwarming via naregeling wordt gestuurd het probleem kunnen hebben dat bij een defrost alle stelmotoren dan dicht gaan (er is immers geen koelvraag) en wanneer de warmtepomp weer van defrost naar heating schiet dat ie zijn warmte dan niet kwijt kan omdat de stelmotoren niet direct weer open staan?
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Ja een Defrost is eigenlijk even koelen om warmte uit je systeem naar buiten te brengenjaapzb schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:27:
[...]
Wordt bij defrost misschien ook het koelmiddelcircuit omgedraaid (zoals bij koelen ook gebeurt)?
Zodat de buitenunit kan ontdooien
Is er teweinig warmte in je systeem dan helpt het electriche element even mee
Hier ook 13 stuks over diezelfde periode als bij jou.HansRemmerswaal schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:07:
Elke 1.5 - 2 uur een defrost is prima.
Hier had ik er afgelopen nacht elke 45 min eentje, dat is wat minder.
Ik zit nu om 14.06 uur op 14 defrost.
[Afbeelding]
Ik vind trouwens dat er best wel een harde klik/ knal uit de binnenunit komt bij het omschakelen naar een defrost. Valt andere mensen dit ook op?
Dat was mij ook opgevallen. Alsof er een oude vrachtwagen de remmen lost.Wollie91 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:33:
[...]
Hier ook 13 stuks over diezelfde periode als bij jou.
Ik vind trouwens dat er best wel een harde klik/ knal uit de binnenunit komt bij het omschakelen naar een defrost. Valt andere mensen dit ook op?
De homewizard pakt ook krachtstroom (tussen de fases), volgens hun spec pakt ie tot max 276v wat een stroom tov de nul is..Willem senior schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:18:
[...]
Ik heb twee aparte kWh meters in de meterkast geplaatst de meters zijn van Homewizard
1 1 fase kWh meter voor de buitenunit
En 1 3 fase kWh meter voor de binnenunit een tower heb ik staan
Zodat ik makkelijk het verbruik kan monitoren
welke instelling hebben jullie, hybride, parallel of excl.?
En is mengventiel handmatig aanpassen echt nodig?
@de telegraaf dank voor alle nuttige posts hierover. Heb je de draaiknop nog steeds zo'n 25% handmatig open staan als het koud is?
Als die knop iets eruit getrokken is en bijvoorbeeld op het eerste streepje van de vier is geforceerd, dan blijft die daar gewoon, toch? Ondanks wat de sensor aux. heater mixing valve zegt of dat men relay klik en een motortje hoort? Staat die dus binnen dan fysiek altijd op kwartier open richting gasketel? En zowiezo altijd 100% open vanuit richting platenwisselaar?
Nadelen met handmatig instellen:
-de gasketel kan niet al zijn warmte kwijt en stookt een stukje hoger temperatuur, als de menger niet op 100% staat. Zeg maar van de 55grad die die heeft komt maar 40 als current flow terecht. Inefficiënt of niet zo erg? Op motorstand gaat die wel soms naar 100% open.
-tijdens gasketel uit wil men toch liefst de menger dicht hebben, anders is er warmteverlies via gasketel circuit.
-steeds maar bijdraaien is bij mij niet zo handig, ik wil niet te vaak de deksel moeten open doen.
Voordeel: kan niet dicht zijn

Ik had hem dus net op motorstand, ingedrukt "zoals het hoort", dicht met standby.
Met een defrost werd de gasketel gevraagt, maar de mengventiel blijft dicht

Trouwens, waarom ik dit allemaal weer opnieuw ben uitzoeken: Ik kwam er achter dat (ik denk) sinds installatie 0-10V ipv 230V stond ingesteld. Gasketel gaat wel aan en zo. Maar de menger stond standaard in rust op 100% ipv 0% en deed verder niks. Nu ziek ik hem ook bewegen als die ingedrukt is.
Uiteraard menger looptijd weer naar 120sec, dat werkt nu toch wel goed, past helemaal bij wat de sensor toont.
Met mengventiel handmatig was de werking denk ik hetzelfde, 0-10V of 230V, menger staat gewoon op z'n plek en ketel gaat aan/uit. Probleem bij overschrijden van de target was misschien dat de wp interne pomp na 5 minuten stopt, en daardoor de warmte niet meer weg kan.
Op motorstand is de issue uit de TS wel aan de orde denk ik, de menger gaat richting dicht rond aanvoerstreeftemeratuur.
Ik zit te kijken of via instellingen op de ketel en/of een slimme stooklijn-automatie op ha dat handmatig instellen van de menger draaiknop overbodig kunnen maken. Ik heb nu op de ketel een max. aanvoer van rond de verwachte target, daardoor stopt die vanzelf en start een tijdje later weer, dus pendelen ipv zichzelf stoken tot hoge temperaturen. En zo laag mogelijk vermogen, is voldoende hier.
Alleen, in parallel bedrijf weet ik niet hoe ik hem weer automatisch uit krijg. Zeg maar tot een uit hysterese van 300K*min (=advies) kan het gewoon nooit komen als ik de wp wil verder laten draaien, toch? Dus dat moet dan een ha automatie doen, disable aux. heater zodra target bereikt, en 5min later weer aan..
hackbard schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:11:
hybride installatie gebruikers
HybrideWelke instelling hebben jullie, hybride, parallel of excl.?
Nee, die van mij regelt zelf naar een stand toe.En is mengventiel handmatig aanpassen echt nodig?
Geen idee, ik neem aan dat er een potmeter in zit of een eindaanslag waardoor hij weet waar hij is, ook als je hem zelf een stukje verzet.Als die knop iets eruit getrokken is en bijvoorbeeld op het eerste streepje van de vier is geforceerd, dan blijft die daar gewoon, toch? Ondanks wat de sensor aux. heater mixing valve zegt of dat men relay klik en een motortje hoort? Staat die dus binnen dan fysiek altijd op kwartier open richting gasketel? En zowiezo altijd 100% open vanuit richting platenwisselaar?
Dit zou voor mij al genoeg reden zijn om niet handmatig de klep te zetten.Nadelen: steeds maar bijdraaien is bij mij niet zo handig, ik wil niet te vaak de deksel moeten open doen.
Maar de unit begint zelf na een paar minuten/kwartier toch de kraan te openen?Voordeel: kan niet dicht zijn
Ja precies. Zou fijn zijn als dit wat minder aanwezig zou zijn....boschhd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:55:
[...]
Dat was mij ook opgevallen. Alsof er een oude vrachtwagen de remmen lost.
gasketel mengventiel handmatig aanpassen was een tip van de installateur. Zelf wou die het niet doen toen die er was kijken, dat mocht ik toch maar zelf uitzoeken, deksel openen ect..SuperR1902 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:49:
[...]
Dit zou voor mij al genoeg reden zijn om niet handmatig de klep te zetten.
ja, vindt ik wel wat langzaam gaan soms. Tijdens parallel bedrijf en defrost heb ik niks aan een kwartier later. Dan is de ketel hier al weer zelf even uit/pendelen.[...]
Maar de unit begint zelf na een paar minuten/kwartier toch de kraan te openen?
Waarom niet meteen helemaal open zodra de ketel aan staat, totaan de maximale aanvoertemperatuur van de wp?
Trouwens, wanneer wordt in hybride modus de ketel weer uit geschakelt?
@SuperR1902hackbard schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:19:
[...]
gasketel mengventiel handmatig aanpassen was een tip van de installateur. Zelf wou die het niet doen toen die er was kijken, dat mocht ik toch maar zelf uitzoeken, deksel openen ect..
[...]
ja, vindt ik wel wat langzaam gaan soms. Tijdens parallel bedrijf en defrost heb ik niks aan een kwartier later. Dan is de ketel hier al weer zelf even uit/pendelen.
Waarom niet meteen helemaal open zodra de ketel aan staat, totaan de maximale aanvoertemperatuur van de wp?
Trouwens, wanneer wordt in hybride modus de ketel weer uit geschakelt?
Bij ons hanteren we de stand hybride.
We doen niets handmatig.
Eens met de opmerking van @hackbard dat hybride na een defrost veel meer waarde kan hebben, wanneer, na de defrost, direct de gasketel wordt bijgeschakeld i.p.v. na een kwartier.
Experimenteer momenteel met de energie/prijsverhouding. Eens kijken of de gasketel dan sneller reageert.
En waarom? Om de aanvoer-dip na een defrost zo kort mogelijk te houden.
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Ja snap ik. De regeling op pomp snelheid, terug moduleren van vermogen etc is ook allemaal wat traag. Ik vermoed dat dit niet het beste, maar wel het meest robuuste gedrag oplevert.hackbard schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:19:
ja, vindt ik wel wat langzaam gaan soms. Waarom niet meteen helemaal open zodra de ketel aan staat, totaan de maximale aanvoertemperatuur van de wp?
Volgens de handleiding schakelt hij op basis van de inschatting wanneer het voordeliger is om weer op compressor te verwarmen. Hoe snel en hoe vaak dat kan weet ik niet.Trouwens, wanneer wordt in hybride modus de ketel weer uit geschakeld?
Uit de handleiding van het bedieningselement op de binnenunit: HPC400
Instellingen voor hybride systemen
Een dergelijk systeem heeft twee warmtebronnen: een warmtepomp en een separate conventionele gas- of stookolietoestel.
Afhankelijk van de actuele omstandigheden en de warmtevraag biedt de warmtepomp of de conventionele warmtebron de meest gunstige energie-prijsverhouding.
Aan de hand van deze verhouding beslist de regelaar, welke warmtebron wordt gebruikt.
De energieprijsverhouding moet regelmatig aan de actuele prijzen worden aangepast.
Deze wordt met de volgende formules berekend:
• Verhouding bij gasgestookt bedrijf = (stroomkosten per kWh/gaskosten per kWh) x verwarmingsfactor van het cv-toestel
• Verhouding bij oliegestookt bedrijf = (stroomkosten per kWh/oliekosten per kWh) x verwarmingsfactor van het cv-toestel
Voorbeeld:
• Stroomkosten = 24 cent/kWh
• Gaskosten = 8 cent/kWh (=m3 gaskosten / 9,8)
• Verwarmingsfactor van het cv-toestel = 0,902
• Energieprijs-verhouding = (24/8) x 0,902 = 2,7
Verwarmingsfactor van het cv-toestel (rendement van het cv-toestel) moet op het geïnstalleerde toestel worden aangepast (gebruiksinstructie van het toestel).
Menu: Hybride systeem
Tabel 8 Instellingen voor hybride systemen
[ Voor 47% gewijzigd door SuperR1902 op 01-12-2023 15:45 ]