Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-05 16:55
balblas schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:46:
[...]

Maakt jouw WP zelfs in stille modus 's nachts nog teveel lawaai dan?
De Buderus pompunit is tegen een muur van een slaapkamer geplaatst. Ondanks dat deze is vrijgemaakt van de wand (akoestisch ontkoppeld) en dat deze in stand 1 staat, is de pompunit ‘s nachts als het stil is toch nog te horen in de slaapkamer. Vandaar dat de warmtepomp ‘s nachts uitgeschakeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Supermario16 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:52:
[...]

Ons huis is in januari 2023 opgeleverd en ver boven de minimale vereisten geïsoleerd en luchtdicht. Afkoeling op een nacht is op dit moment ongeveer 0.5C. Het verschil tussen TC0 en TC3 zit tussen de 5 en 7 graden. De COP zat gisteren op 5.83.

Overigens voorspelde mijn energie prestatie berekening (gemaakt voor de bouw) ongeveer 4500kWh aan verbruik voor het hele jaar (verwarming + tapwater + koeling). Ik zit nu (ik weet het, de koude maand moet nog komen) op ongeveer 2400kWh. Daar blijven we ruim onder en er zit nog flink wat potentie in de installatie om het verder terug te dringen (naar mijn idee).

Ik zal binnenkort nog eens wat dieper in de data gaan graven. Ik heb me de afgelopen weken vooral bezig gehouden met het warme water (ik verlies erg veel warmte, de vraag staat nu bij Nefit uit; het kan de "bug" zijn) en met het aansturen van de laadsnelheid van mijn auto.
Voor en na de “bug” zit er zeker verschil: voor het plaatsen van de terugslagklep had ik een verlies van ca. 10 graden zonder warmwater gebruik, nu naar het plaatsen van de terugslagklep is dit gereduceerd tot ca. 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik heb de WP ingesteld op stille modus, die hij uit mag schakelen als de buitentemp onder de 5 graden komt. Nu is het buiten al urenlang onder de 5 graden maar het lijkt er op dat de WP toch nogsteeds in stille modus staat. Weet iemand of er een hysterese zit in het overschakelen naar gewone modus, en hoe lang dit dan zou moeten duren? Schakelt hij tijdens een run over van stil naar gewone modus, of gebeurt dat pas bij de volgende run?

Voor mij is het van belang dat hij bij deze temperaturen uit stille modus gaat omdat er in stille modus niet genoeg vermogen is om mijn huis te verwarmen.

[ Voor 15% gewijzigd door jaapzb op 22-11-2023 09:51 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-05 14:51
jaapzb schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:50:
Ik heb de WP ingesteld op stille modus, die hij uit mag schakelen als de buitentemp onder de 5 graden komt. Nu is het buiten al urenlang onder de 5 graden maar het lijkt er op dat de WP toch nogsteeds in stille modus staat. Weet iemand of er een hysterese zit in het overschakelen naar gewone modus, en hoe lang dit dan zou moeten duren? Schakelt hij tijdens een run over van stil naar gewone modus, of gebeurt dat pas bij de volgende run?

Voor mij is het van belang dat hij bij deze temperaturen uit stille modus gaat omdat er in stille modus niet genoeg vermogen is om mijn huis te verwarmen.
heb je stille modus ook op automatisch staan?
Dan zou het wel raar zijn, bij mij reageert die meteen bij kruisen met buitentemperatuur, soms als het eromheen schommelt doet die zelfs bijna per minuut heen en weer qua vermogen.

edit: hier staat stille modus toch op aan en niet auto. En houdt wel meteen rekening met de buitentemperatuur instelling.
auto lijkt me iets met klokprogramma weer.

[ Voor 8% gewijzigd door hackbard op 22-11-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 00:25
jaapzb schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:50:

Het effect van stille mode aan/uit is bij mij altijd binnen 20 seconden te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:08:
[...]
Heb deze nu toegevoegd onderaan mijn vorige post.
Heb het script nu een aantal dagen gedraaid (wel verlengd van 10 minuten naar 30 minuten), en het ging goed tot vandaag. Blijkbaar nu het kouder is beslist de WP dat er een langere startpiek nodig is. Na die 30 minuten veert hij weer terug naar z'n startpiek van 5kw vermogen. Ik laat hem nu permanent in stille mode dat heeft denk ik hetzelfde effect. Zal later een automation schrijven die bij een bepaalde temperatuur de silent mode uitschakelt. Voorlopig is 3kw vermogen nog ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
JP1980 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:19:
[...]

Het effect van stille mode aan/uit is bij mij altijd binnen 20 seconden te zien.
Wat zijn jouw instellingen voor stille modus?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
hackbard schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:15:
[...]

heb je stille modus ook op automatisch staan?
Dan zou het wel raar zijn, bij mij reageert die meteen bij kruisen met buitentemperatuur, soms als het eromheen schommelt doet die zelfs bijna per minuut heen en weer qua vermogen.

edit: hier staat stille modus toch op aan en niet auto. En houdt wel meteen rekening met de buitentemperatuur instelling.
auto lijkt me iets met klokprogramma weer.
Ik zal straks eens kijken of hij op auto staat, i.p.v. aan. Misschien dat hij die hele instelling van temperatuur niet gebruikt als hij op auto staat.

Hij blijft nu in ieder geval op 100% vermogen maar rond de 4 kW warmte maken terwijl ik toch echt een 7kW warmtepomp heb

[ Voor 8% gewijzigd door jaapzb op 22-11-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
jaapzb schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:22:
[...]

Wat zijn jouw instellingen voor stille modus?
Bedien ik handmatig (of via home assistant script maar dat is hetzelfde als handmatig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
jaapzb schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:23:
[...]

Ik zal straks eens kijken of hij op auto staat, i.p.v. aan. Misschien dat hij die hele instelling van temperatuur niet gebruikt als hij op auto staat.

Hij blijft nu in ieder geval op 100% vermogen maar rond de 4 kW warmte maken terwijl ik toch echt een 7kW warmtepomp heb
Kijk jij naar de processor speed in percentages? Let dan op want het lijkt erop dat er in stille mode een schaalverschuiving plaats vind. De laagste modulatie is bij mij 25% in normale mode, maar in stille mode is dat 34%. Maar de power output is in beide gevallen hetzelfde. Zo zal het ook met 100% modulatie zijn die zal in normale mode waarschijnlijk meer power output genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
JP1980 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:34:
[...]

Kijk jij naar de processor speed in percentages? Let dan op want het lijkt erop dat er in stille mode een schaalverschuiving plaats vind. De laagste modulatie is bij mij 25% in normale mode, maar in stille mode is dat 34%. Maar de power output is in beide gevallen hetzelfde. Zo zal het ook met 100% modulatie zijn die zal in normale mode waarschijnlijk meer power output genereren.
Klopt daar ben ik me van bewust. Daarom denk ik juist dat hij zich nog in stille modus bevind, ik zie dat hij 100% compressorsnelheid pakt maar het warmtevermogen dat er uit komt klopt niet met wat dat zou moeten zijn als hij niet in stille modus stond... Als je snapt wat ik bedoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
volgens mij is stille modus
aan: houd rekening met de instelling Min buitentemp
auto: houd rekening met ingestelde tijdsperiode.

Helaas staat dat in de handleiding anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-05 23:30
Kijken jullie wel naar de juiste buitenmperatuur? De regeling van de warmtepomp gebruikt uitsluitend de gedempte buitentemperatuur. Ook voor het bepalen wanneer de stille modus uit moet 😃

Nuance, kennelijk is dat niet voor alle Nefits het geval, zie aanvulling Hackbard!

[ Voor 19% gewijzigd door master1104 op 22-11-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
master1104 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:09:
Kijken jullie wel naar de juiste buitenmperatuur? De regeling van de warmtepomp gebruikt uitsluitend de gedempte buitentemperatuur. Ook voor het bepalen wanneer de stille modus uit moet 😃
nee, dit had ik ooit anders gezien hier. Toen keek die voor stille modus idd naar de actuele buitentemperatuur, niet de gedempte. Ik ga het nog eens in de gaten houden.
edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1m5jqXbtPKfAEKnm--8DKu0dO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uqcR9v1K3rrrKqJMndtdroYS.png?f=user_large

als die echt naar de gedempte buitentemperatuur zou kijken, zou de output wat rustiger zijn. Dit beeld geeft die alleen als ingestelde min temp en actuele buitentemperatuur ongeveer hetzelfde zijn. Stille modus output is ca. 5-6kW, normaal 7-8kW.
Opzich lijkt me gebruik gedempte buitentemperatuur beter, want rustiger. Misschien doen andere wp's dat ook wel. Ik ga kijken of ik nog een duidelijker grafiek krijg.
edit: deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDqWuXn7ZZgJdCZUL2GhqhRR_00=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z2wujkovP9VhWfSCEmNuS8v6.png?f=user_large
ik heb de sensor maar zelf een beetje verwarmt. En nog voordat de waarde op ha omhoog ging, hoorde ik al de wp omlaag gaan.

[ Voor 52% gewijzigd door hackbard op 22-11-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
master1104 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:09:
Dat is een goeie vraag. Ik heb een grote demping erin zitten, dus kan zijn dat hij daarom nog niet omgeschakeld is. Ik heb net de stille modus even helemaal uitgezet en hij ging meteen weer 7kW (sterker nog hij meld op de piek 8.1kW) maken. Misschien dat ik de demping dan maar weer wat minder sterk moet instellen, of de schakeltemperatuur wat hoger.

Ik log de outside temperature, maar ik weet niet of die ook gedempt is, of gewoon de directe meting is.

[ Voor 10% gewijzigd door jaapzb op 22-11-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Hé dat is bijzonder @hackbard, dan zit er inderdaad een verschil tussen de verschillende Nefit / Bosch uitvoeringen. Thanks voor je gedegen onderbouwing 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 09:09
Een nacht vorst en mijn warmtepomp laat dit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvFX-Rh3QVEJ0SW2iOcv2ETeJJk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rF2UF9CTUaUz6FKuVcPFalIh.jpg?f=fotoalbum_medium

Hoe kan ik dit verbeteren?

[ Voor 8% gewijzigd door Noxa op 22-11-2023 21:37 ]

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-05 11:55
Noxa schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:37:

[Afbeelding]

Je bedoelt die defrosts? Daar doe je niet veel aan, behalve in een warmer land gaan wonen. Ik heb ook een tijdje geprobeerd het vermogen wat terug te stellen zodat ie minder snel zou bevriezen (was mijn stelling), maar dat blijft ie bij zulke koude vochtige omstandigheden om de 50 minuten doen.

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-05 17:07
Noxa schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:37:

[Afbeelding]

Nachtvorst? In de grafiek is de buitentemperatuur toch maar 5 graden? Of kijk ik naar de verkeerde lijn.
Zo te zien had je 7 defrosts bij 5 graden. Het is mij toch steeds een mysterie wat nu precies een defrost triggered. Onder zelfde omstandigheden heb ik de ene keer wel en de andere keer niet een defrost.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Noxa
HansRemmerswaal schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:17:
[...]

Nachtvorst? In de grafiek is de buitentemperatuur toch maar 5 graden? Of kijk ik naar de verkeerde lijn.
Zo te zien had je 7 defrosts bij 5 graden. Het is mij toch steeds een mysterie wat nu precies een defrost triggered. Onder zelfde omstandigheden heb ik de ene keer wel en de andere keer niet een defrost.
De buiten temp is inderdaad maar 5 graden maar de evaporator inlet is wel onder de 0, dus het zou best kunnen dat hij bevriest. Zeker nu het nog zo vochtig is. Scheelt het als het buiten droger wordt?

Het op en neer dansen van de pomp na die sessie defrosts is mij een raadsel. Hij kan de streef temperatuur dan moeilijk halen en blijft dan pendelen ipv een keer goed gas te geven en daarna rustig verder te pruttelen.

• HansRemmerswaal
Noxa schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:37:
[...]

De buiten temp is inderdaad maar 5 graden maar de evaporator inlet is wel onder de 0, dus het zou best kunnen dat hij bevriest. Zeker nu het nog zo vochtig is. Scheelt het als het buiten droger wordt?

Het op en neer dansen van de pomp na die sessie defrosts is mij een raadsel. Hij kan de streef temperatuur dan moeilijk halen en blijft dan pendelen ipv een keer goed gas te geven en daarna rustig verder te pruttelen.
Wat doet TL2 (Air Inlet Temperature), kijken of deze niet zijn eigen koude lucht aan het aanzuigen is...

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Rcgzantvoo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-04 08:51
Hey allemaal,

Even een technische vraag tussendoor mbt onderhoud van de anode in het boilervat. Hier is de Bosch HR300 boiler geinstalleerd en deze heeft een anode in zich om te voorkomen dat het stalen vast gaat roesten. Hoeveel deze zich opoffert is natuurlijk afhankelijk van de waterkwaliteit en het gebruik van warm water. Heeft iemand van jullie al eens de anode gecontroleerd of vervangen? Ik weet dat er ook elektrische anodes zijn die levenslang goed blijven, iemand daar ervaring mee?

Hoor het graag, Rick

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-05 10:02
Wat moet ik wijzigen in het voet en eindpunt.
Onder de 10° draaien er lange runs en zodra het boven de 10° komt volgen er korte runs.
Ingestelde temperatuur 20°
Werkelijke temperatuur op thermostaat 20,5°

Nu voetpunt 22°
Nu eindpunt 41°
Max aanvoertemperatuur 55°

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Heel soms doet mijn WP opeens "normaal";
  • compressor power output is strak
  • temperaturen in de buitenunit zijn strak
Ik kan er nog geen patroon in ontdekken, in november nu 2x zo'n run. Zoals in onderstaande grafiek...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaL8fYB9ZzlU0RmUra51hiKhkQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmhfclU2Ax7aVZiC61TZOGab.jpg?f=fotoalbum_large

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-05 22:51
HansRemmerswaal schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:23:
Heel soms doet mijn WP opeens "normaal";
  • compressor power output is strak
  • temperaturen in de buitenunit zijn strak
Ik kan er nog geen patroon in ontdekken, in november nu 2x zo'n run. Zoals in onderstaande grafiek...

[Afbeelding]
Het kan dat het toen buiten kouder was
Dan moduleert de warmtepomp net wat verder terug en je huis verliest meer warmte
En dan op dat moment was alles dus goed voor je warmtepomp om een mooie run te kunnen doen

Ik zit nog te stoeien met de Tc3-tc0 instelling om de twee pompen gelijk te krijgen
Nu warmt soms mijn buffervat op en gaat de warmtepomp steeds harder (retour en aanvoer oplopend)
En draai ik aan andere knoppen dan trek ik het buffervat tot retour temperatuur leeg (meer flow door kleinere DeltaT) :-(
Nu maar wachten op vorst om wat makkelijker te testen en dan kan de warmtepomp ook beter zijn vermogen kwijt in het afgifte systeem

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:41:
[...]

Het kan dat het toen buiten kouder was
Dan moduleert de warmtepomp net wat verder terug en je huis verliest meer warmte
En dan op dat moment was alles dus goed voor je warmtepomp om een mooie run te kunnen doen
Maar dezelfde buitentemperaturen heb ik meerdere keren gehad, de run een paar uur ervoor had dezelfde buitentemperatuur... Als ik naar de afgelopen 12 maanden kijk heb ik zo'n strakke run max 5 keer gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 23-11-2023 20:54 ]

• Noxa
HansRemmerswaal schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:11:
[...]

Wat doet TL2 (Air Inlet Temperature), kijken of deze niet zijn eigen koude lucht aan het aanzuigen is...
Die danst mooi mee met de buiten temp. Dus geen correlatie met de evaporator inlet temperatuur de TR4.

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:53:
[...]

Maar dezelfde buitentemperaturen heb ik meerdere keren gehad, de run een paar uur ervoor had dezelfde buitentemperatuur... Als ik naar de afgelopen 12 maanden kijk heb ik zo'n strakke run max 5 keer gehad.
Ik weet niet of je iets gewijzigd heb aan je systeem of instellingen op de warmtepomp
Anders zou het bevoorbeeld nog de wind kunnen zijn die de warmtepomp helpt
Of je huis koelt dan meer af door de wind
In elke geval kom je dichtbij de juiste instelling voor jouw huis en systeem d:)b

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem senior
Noxa schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:37:
[...]

Als het vriest is de buiten lucht droger dus dan heb je minder Defrosts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:41:
[...]
Ik zit nog te stoeien met de Tc3-tc0 instelling om de twee pompen gelijk te krijgen
Nu warmt soms mijn buffervat op en gaat de warmtepomp steeds harder (retour en aanvoer oplopend)
En draai ik aan andere knoppen dan trek ik het buffervat tot retour temperatuur leeg (meer flow door kleinere DeltaT) :-(
Nu maar wachten op vorst om wat makkelijker te testen en dan kan de warmtepomp ook beter zijn vermogen kwijt in het afgifte systeem
Ik meet de temperatuur bij de Buderus van het retourwater (CV uit) en de temperatuur die de warmtepomp ingaat (WP in). In Home Assistant heb ik een sensor voor het verschil tussen WP in en CV uit. Mijn radiatoren (*) ben ik zo gaan afstellen dat het verschil net boven de 0 zit (0.2 graden), dan heb ik de kleinste stroming door het buffervat. Het is een beetje schipperen... Als ik de CV uit omlaag breng dan wordt de flow via het buffervat hoger en daardoor uiteindelijk ook de WP in hoger.

(*) Danfoss kranen ingesteld, twee radiatoren waren vervelend aan het doen. De eerste is de radiator dicht bij mijn WP, daarvan heb ik uiteindelijk het voetventiel ver dicht gedraaid omdat anders het water te snel en te warm retour kwam. De andere is mijn badkamer radiator, ook daarvan heb ik het voetventiel haast dicht gedraaid, maar als als ik die te ver dicht draai dan zie ik een te sterke flow via het buffervat.

• Nous112
Rcgzantvoo schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:35:
Hey allemaal,

Even een technische vraag tussendoor mbt onderhoud van de anode in het boilervat. Hier is de Bosch HR300 boiler geinstalleerd en deze heeft een anode in zich om te voorkomen dat het stalen vast gaat roesten. Hoeveel deze zich opoffert is natuurlijk afhankelijk van de waterkwaliteit en het gebruik van warm water. Heeft iemand van jullie al eens de anode gecontroleerd of vervangen? Ik weet dat er ook elektrische anodes zijn die levenslang goed blijven, iemand daar ervaring mee?

Hoor het graag, Rick
Recent is door de installateur de anode in het boilervat gecontroleerd, dit was 2 jaar na oplevering. Hij constateerde dat de anode nog minimaal 2 jaar mee zou moeten kunnen, dus over 2 jaar wordt deze weer geïnspecteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
P-twin schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:49:
Wat moet ik wijzigen in het voet en eindpunt.
Onder de 10° draaien er lange runs en zodra het boven de 10° komt volgen er korte runs.
Ingestelde temperatuur 20°
Werkelijke temperatuur op thermostaat 20,5°

Nu voetpunt 22°
Nu eindpunt 41°
Max aanvoertemperatuur 55°
Niets wijzigen aan je war. Het lijkt erop dat je warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan bij hogere buitentemperaturen. Je zou de warmtepomp vanaf 10 graden buitentemperatuur in stille modus kunnen plaatsen, dan wordt het vermogen begrensd.

• master1104
HansRemmerswaal schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:17:
[...]

Hier zie ik wel een redelijk duidelijk patroon in de defrosts. Zodra PL1 echt stijl wegzakt t.o.v. de buitentemperatuur herkent de regeling dit en start de defrost. Het snel wegzakken is ook daadwerkelijk het gevolg van een dichtgevroren verdamper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njr5Q0o2muWD1MT8EN50ka7f3Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kjq9Vvj43w7DxNUl6UHKRb8Z.jpg?f=fotoalbum_large

• HansRemmerswaal
master1104 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:46:
[...]

Hier zie ik wel een redelijk duidelijk patroon in de defrosts. Zodra PL1 echt stijl wegzakt t.o.v. de buitentemperatuur herkent de regeling dit en start de defrost. Het snel wegzakken is ook daadwerkelijk het gevolg van een dichtgevroren verdamper.

[Afbeelding]
Ja, bij jouw screenschot lijkt daar inderdaad wel een duidelijk relatie met een PL1 die heel snel heel ver onder 0 gaat.

Maar mijn laatste defrost van 3 dagen geleden bijvoorbeeld... Ik zie niet echt iets speciaals aan die PL1. Die gaat wel vaker wat onder nul zonder defrost. Ik zie bij zulke defrost ook niets aangevroren zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcuYDk6dARzQFw1S-eq3-LYx0Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaKrITCkB04yfbqNwHzaNikq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
@HansRemmerswaal
met die defrosts boven de 5 graden-
ik had er vannacht weer 2, nadat het een tijdje bijna niet gebeurde. Het was hier verder ook maar heel eventjes onder de 5 graden.
Ik heb soms weer het idee dat het toch met wind samenhangt, zeg maar dat door een bepaalde windstoot de sensoren in de war raken. Nou heb ik openweathermap sensoren, en daar maar een query gedaan, geen overduidelijk patroon, maar wel meestal behoorlijke wind uit W tot N. (De buitenunit staat aan een muur/hoek richting Noord).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evU6vzW_M7rD3kffesSfcbtINgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vGmU4GdpZhar77IYnZPsFXj6.png?f=fotoalbum_large

De weer sensoren komen vanuit internet en het zal hier plaatselijk weer ietsje anders uitzien. Het enige patroon op de warmtepomp is dat de defrosts gebeuren tijdens omhoog moduleren.
De technicus van Nefit die ik laatst aan de lijn had, kon me niet zomaar een trigger voor de defrost aangeven. Het lijkt erg ingewikkelt en hij vond het niet per se verontrustend dat het bij 14graden gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
Nous112 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:45:
[...]

Niets wijzigen aan je war. Het lijkt erop dat je warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan bij hogere buitentemperaturen. Je zou de warmtepomp vanaf 10 graden buitentemperatuur in stille modus kunnen plaatsen, dan wordt het vermogen begrensd.
Super bedankt voor je reactie.
Dat zou inderdaad wel eens kunnen, en dat zou dan ook de onderstaande grafiek verklaren....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSMigBA7-z3QgWTX9XR_OIEq-AY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efZwWLK94SfrnkjjhVF1j8Q1.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb hem gelijk op stille modus gezet vanaf 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:05
Heb af en toe precies hetzelfde probleem Hans. Tc3 en tc0 stijgen dan absurd hoog. Veel te hoog voor mijn pvc-vloer (max 28gr).
Oorzaak hier inderdaad pomp pc1 die dan uit staat. Pc1 staat hier rechtstreeks gekoppeld aan stopcontact gestuurd door draagbare extra thermostaat.
Bij de 3400i is tc3/tc0 bij sommige modellen niet instelbaar. Waar wel instelbaar is het advies van Bosch altijd 7. Ook voor vvw.

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArdNieuwenhuiz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-05 17:31
HansRemmerswaal schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:53:
[...]

Warmteverlies wordt niet alleen door buitentemperatuur bepaald, maar ook door de wind. Die heeft een grote invloed ook ivm ventilatie via roosters en afkoeling via dak en muren. Ik zie hetzelfde beeld bij mijn bodemwarmtepomp Bosch Compress 7800i. Op dezelfde dagen een mooie lange run, verder alleen korte runs gehad. Directe relatie met wind. Binnentemperatuur zakte ook wat op die dagen, door over ventilatie. mvg Ard.

PVOutput - 14xDMEGC-SE4000 4200Wp PVOutputTotal - 6840Wp total

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:38:
@HansRemmerswaal
De technicus van Nefit die ik laatst aan de lijn had, kon me niet zomaar een trigger voor de defrost aangeven. Het lijkt erg ingewikkelt en hij vond het niet per se verontrustend dat het bij 14graden gebeurt.
Tja... als de boel echt is dichtgevroren snap ik dat er een defrost nodig is. Maar bij die 14 graden of hoger is er niets aangevroren. Dan klinkt het haast als een soort random storing in de elektronica. Of misschien idd een specifieke wind richting die de koude lucht precies op een bepaalde sensor blaast waardoor de elektronica denkt dat de boel is dichtgevroren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ArdNieuwenhuiz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:17:
[...]

Warmteverlies wordt niet alleen door buitentemperatuur bepaald, maar ook door de wind. Die heeft een grote invloed ook ivm ventilatie via roosters en afkoeling via dak en muren. Ik zie hetzelfde beeld bij mijn bodemwarmtepomp Bosch Compress 7800i. Op dezelfde dagen een mooie lange run, verder alleen korte runs gehad. Directe relatie met wind. Binnentemperatuur zakte ook wat op die dagen, door over ventilatie. mvg Ard.
Snap ik, maar als 5 van 1000 runs strak zijn en de andere 995 een zooitje... Zouden er dan echt maar 5 momenten in een jaar zijn geweest waarbij de afkoeling voldoende was? Of is er een andere variabele?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Waarschuwing aan de gebruikers van BBQKees en HomeAssistant.
Ik had geupgrade naar de laatste DEV versie van BBQKees en de laatste versie van HomeAssistant.

Er is "iets" gewijzigd waardoor je in History -> Choose device -> ems-esp Boiler niet meer alle sensors ziet...
Zie https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/discussions/1459 voor meer details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PieterL
PieterL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:08:
Heb af en toe precies hetzelfde probleem Hans. Tc3 en tc0 stijgen dan absurd hoog. Veel te hoog voor mijn pvc-vloer (max 28gr).
Oorzaak hier inderdaad pomp pc1 die dan uit staat. Pc1 staat hier rechtstreeks gekoppeld aan stopcontact gestuurd door draagbare extra thermostaat.
Bij de 3400i is tc3/tc0 bij sommige modellen niet instelbaar. Waar wel instelbaar is het advies van Bosch altijd 7. Ook voor vvw.
Sorry ... twas Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-05 20:37

nkooij

Ond

Even een vraag m.b.t. de formule van de stooklijn. Ik heb de volgende instellingen:
Type stooklijn: buitentemp met voetpunt
Voetpunt: 25 (is bij +20
Max aanvoer: 45 (is bij -20)
OntwerpAV: 55
Kamerinvloed: uit
Comforttemp: 20
Gewenste temp: 20
Kamertemp: 20.5
type vw: vloer
Gebouw: middel
Het is nu 7 gr buiten en dan zou ik een aanvoer-temp van 25+(20-7)*(45-25)/(+20--20)=25+13*0.5=31.5 verwachten.
De WP geeft een waarde van 37 aan. Dat is een aardig groot verschil.

Reken ik verkeerd of zie ik iets over het hoofd?

Oeps: ik reken verkeerd. Ik moet rekenen met de ontwerp AV en niet met de max aanvoer. Dan klopt het beter.

[ Voor 9% gewijzigd door nkooij op 24-11-2023 11:29 ]

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
nkooij schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:25:
Even een vraag m.b.t. de formule van de stooklijn. Ik heb de volgende instellingen:
Het is nu 7 gr buiten en dan zou ik een aanvoer-temp van 25+(20-7)*(45-25)/(+20--20)=25+13*0.5=31.5 verwachten.

Oeps: ik reken verkeerd. Ik moet rekenen met de ontwerp AV en niet met de max aanvoer. Dan klopt het beter.
Deze tool rekent het voor je uit en laat direct ook de stooklijn zien.
Je moet trouwens de gedempte buitentemperatuur gebruiken, die kan iets afwijken van de huidige buitentemperatuur.

https://vscope.at/heizkur...sollWert_2=0&atCheck_2=13

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 24-11-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:19:
Waarschuwing aan de gebruikers van BBQKees en HomeAssistant.
Ik had geupgrade naar de laatste DEV versie van BBQKees en de laatste versie van HomeAssistant.

Er is "iets" gewijzigd waardoor je in History -> Choose device -> ems-esp Boiler niet meer alle sensors ziet...
Zie https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/discussions/1459 voor meer details.
`
Ik heb de firmware van BBQKees release bij release gedowngrade en elke keer HA gereboot. Uiteindelijk zie ik de sensors weer in History -> Choose device -> ems-esp Boiler sinds ik op 3.6.2 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
nkooij schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:25:

Mooi voor de starters om nogmaals naar de stooklijn te kijken.
- voetpunt: wat is minimum voor de 3400i?
- eindpunt: invoeren 3400i is minimum 30
Streeftemp = stooklijn + streeftemp kamer - 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-05 20:37

nkooij

Ond

HansRemmerswaal schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:36:
[...]

Deze tool rekent het voor je uit en laat direct ook de stooklijn zien.
Je moet trouwens de gedempte buitentemperatuur gebruiken, die kan iets afwijken van de huidige buitentemperatuur.

https://vscope.at/heizkur...sollWert_2=0&atCheck_2=13
Bedankt maar ik ben op zoek naar de formule om de aanvoer-temp uit te rekenen obv de buitentemp.

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
nkooij schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:30:
[...]

Bedankt maar ik ben op zoek naar de formule om de aanvoer-temp uit te rekenen obv de buitentemp.
Hier kun je de generieke formule vinden

https://www.ajdesigner.co...ion_equation.php#ajscroll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Voor deze starter:
Dus de aanvoertemp die rechtstreeks uit de wp komt (naar cv of buffer) is exact gelijk aan de aanvoerstreeftemp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
PieterL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:29:
[...]

Voor deze starter:
Dus de aanvoertemp die rechtstreeks uit de wp komt (naar cv of buffer) is exact gelijk aan de aanvoerstreeftemp ?
dat zou leuk zijn.
Helaas bij mij bijna nooit het geval. De aanvoer danst om de streef heen. Zie ook op de TS onder Known Issues: 2. Inefficiënte modulatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:29:
[...]

Voor deze starter:
Ah wacht...

De stooklijn + gedempte buitentemperatuur + eventuele ruimte correctie bepaald de aanvoer streeftemperatuur. Met de formule, de temperatuur voetpunt, eindpunt en gedempte buitentemperatuur kun je de aanvoer streeftemperatuur berekenen.

De aanvoertemperatuur zelf is in het ideale geval gelijk aan deze aanvoer streeftemperatuur. Maar in het algemeen is deze hoger. En als deze lager is dan gaan de compressor omhoog moduleren om deze temperatuur weer boven de aanvoer streeftemperatuur te krijgen.
De aanvoertemperatuur is weer afhankelijk van de temperatuur van het retourwater en hoeveel warmte de WP toevoegt.

In de openingspost staat er een heel stuk over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:43:
[...]

Ah wacht...

De stooklijn + gedempte buitentemperatuur + eventuele ruimte correctie bepaald de aanvoer streeftemperatuur. Met de formule, de temperatuur voetpunt, eindpunt en gedempte buitentemperatuur kun je de aanvoer streeftemperatuur berekenen.

De aanvoertemperatuur zelf is in het ideale geval gelijk aan deze aanvoer streeftemperatuur. Maar in het algemeen is deze hoger. En als deze lager is dan gaan de compressor omhoog moduleren om deze temperatuur weer boven de aanvoer streeftemperatuur te krijgen.
De aanvoertemperatuur is weer afhankelijk van de temperatuur van het retourwater en hoeveel warmte de WP toevoegt.

In de openingspost staat er een heel stuk over geschreven.
De "aanvoerstreeftemp" verandert meteen als je de "streeftemp kamer" verandert. Denk dat dat te maken heeft met de 20gr waar de wp standaard van uit gaat.
Een invloed heeft ook als je de ruimte beïnvloeding niet UIT hebt staan. Maar of hij dit ook meteen verrekent in de zichtbare "aanvoerstreeftemp"???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:16:
[...]

De "aanvoerstreeftemp" verandert meteen als je de "streeftemp kamer" verandert. Denk dat dat te maken heeft met de 20gr waar de wp standaard van uit gaat.
Een invloed heeft ook als je de ruimte beïnvloeding niet UIT hebt staan. Maar of hij dit ook meteen verrekent in de zichtbare "aanvoerstreeftemp"???
8.3. Hoe werkt een stooklijn?

[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 24-11-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Uitleg prachtig aangevuld Hans. Dank!

Met een buffer is de werkelijke aanvoer T0 een lastig gebeuren maar die buffer is met PC1 een apart onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Wat accepteert een 3400i als laagste voetstuk?

Het eindpunt van 30 kan niet verlaagd worden en is met 5gr buiten ietsje te warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-01 09:02
Hoi allen,

Nav jullie discussie: heb ik 2 vragen:

1 bij de installatie van mijn warmtepomp (hybride systeem) stond de instelling "extra warmtebedrijf kiezen" op "bijverwarming met menger parallel" en niet op hybride. wat zijn de voordelen van een dergelijke instelling tov de mogelijkheid om hem op "hybride" te zetten (wat me logischer lijkt?

2. soms zet ik s nachts de buitenunit uit vanwege lawaai. DAn wil ik wel dat er bijverwarmd wordt als het echt koud wordt. nou lukt dat niet goed. De gascv slaat wel aan maar de aanvoer temp wordt te laag gehouden. Kan het zijn dat ik de mengklep instelling moet aanpassen op een hogere "vanaf temperatuur" (staat nu op 5).

dank voor het meedenken,
Jonathan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Jonathan S schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:05:
Hoi allen,

Nav jullie discussie: heb ik 2 vragen:

1 bij de installatie van mijn warmtepomp (hybride systeem) stond de instelling "extra warmtebedrijf kiezen" op "bijverwarming met menger parallel" en niet op hybride. wat zijn de voordelen van een dergelijke instelling tov de mogelijkheid om hem op "hybride" te zetten (wat me logischer lijkt?
omdat ik me toch straks weer moet verdiepen, even wat opgezocht:
maartenvdv737 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:00:
[...]

Ik ben erachter dat als je de unit op Hybride zet, om een prijsverhouding te kunnen invoeren, dat de WP en cv ketel anders samen werken:

1. Hybride: de WP staat aan OF de cv ketel staat aan. Maar nooit beide
2. Parallel: zowel de WP en CV ketel kunnen aan staan.

De Hybride stand heeft soms dus nadelen. Als de WP berekent dat stoken op gas efficiënter is, dan gaat de WP compressor uit. IPV de WP blijft aan en stookt een beetje gas bij om de target temperatuur te kunnen halen.
en ik meen me te herinneren dat niet duidelijk was welke COP waarde de sturing gebruikt, misschien de COP over de hele leeftijd? Zeg maar als ik instel hybrid bedrijf COP 3, draait de gasketel soms ook als ik een COP per uur van 4 meet.
2. soms zet ik s nachts de buitenunit uit vanwege lawaai. DAn wil ik wel dat er bijverwarmd wordt als het echt koud wordt. nou lukt dat niet goed. De gascv slaat wel aan maar de aanvoer temp wordt te laag gehouden. Kan het zijn dat ik de mengklep instelling moet aanpassen op een hogere "vanaf temperatuur" (staat nu op 5).

dank voor het meedenken,
Jonathan
Welke instelling "vanaf temperatuur" bedoel je alweer?
Is dat de begrensing in het bereik van de max. aanvoertemperatuur? Daar heb ik geen ervaring mee, staat bij mij uit, geen vloerverwarming, de max. aanvoer is vrij hoog en doet verder weinig.

Er is trouwens ook nog de optie excl. bedrijf, dus dan draait of de wp of de gasketel. Ik heb toen meestal die gebruikt, dat leek me minder ingewikkelt voor de mengklep.
Zowel voor parallel als exclusief is er een "vanaf temperatuur" instelling. Ik dacht die gaat puur om of de bijverwarmer aan mag. Er boven niet, onder wel. Zou onafhankelijk van de menger zijn. Die reageert op de geleverde aanvoer vanuit de gasketel in verhouding met de aanvoerstreeftemperatuur, evtl. nog bovengenoemde begrensing t.o.v. de max. aanvoertemp.

Je kan ook nog kunnen kijken hoe die menger er fysiek is ingesteld, een draaiknop in het binnentoestel. Als die op dicht staat, komt bij mij te weinig vanaf de ketel door, ook al toont de sensor 100% open. Als die helemaal open staat, circuleert er warmte door de gasketel als die uit staat (en de sensor 0%), ook niet goed. Ik heb hem dus op half staan, dat werkte een beetje. Met het probleem wat ook in de TS Known issues staat, de klep gaat dicht zodra aanvoerstreeftemperatuur is bereikt. De ketel blijft dan stoken maar kan de warmte niet kwijt. Ik weet niet of dit bij jou ook een probleem is.

@HansRemmerswaal misschien kan er nog een aanvulling in de TS?
Workaround behalve spelen met de draaiknop:
-Max. aanvoer op de gasketel laag/ niet veel hoger dan de verwachte aanvoerstreeftemperatuur. (Als deze instelling ook voor desinfectie/warmwater is, moet die daarvoor weer omhoog)
-het vermogen op de gasketel zo laag mogelijk/passend instellen
-evtl. de aanvoerstreeftemperatuur verhogen, zeg maar een aparte stooklijn passend voor de gasketel. Dit zou kunnen met een automatie, nog niet getest.

Het beste zou zijn: een software matige oplossing door Nefit /Bosch:
ipv sluiten mengklep bij bereik aanvoerstreeftemperatuur:
uitschakelen bijverwarmer of pas sluiten bij bereik max. aanvoertemp. Vraag dit bij je installateur.

[ Voor 6% gewijzigd door hackbard op 25-11-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
dank voor jullie reacties. Ik bedoelde de temperatuur waaronder de bijverwarming bijgeschakelt KAN worden. Die stond standaard op 5. heb hem nu verhoogd tot 10 graden.

De gas cv is aangepast op de warmtepomp, max temperatuur op 55 etc, vermogen verlaagd naar 18 KW etc.

Wat me opvalt is dat ik zodra ik de compressor uitzet, de gas CV keurig aan springt en heet water maakt, maar de aanvoer temperatuur direct een paar graden zakt. (note heb alleen een aan uit thermostaat, regel dus puur op buitentemperatuur). waar zou dat aan kunnen liggen?
Er is nog 1 instelling waar ik aan dacht: aansluiitng bijverwarming met menger: staat nu op 230 V, kan ook op andere stand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jonathan S
Ik heb die draaiknop bekeken, stond op 1/4 open, heb hem op 1/2 gezet. (is dat wat je bedoelde?)
wat ik in ieder geval merk is dat de mengknop minder geluidjes maakt!! en de aanvoertemperatuur gaat ook omhoog. dus wie weet helpt dit, dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
Vraag over nut en noodzaak themostaat met warmtepomop.

Beste lezers,

Graag jullie advies over nut en noodzaak van een moderne thermostaat voor een warmte pomp.

Huidige situatie: Hebben een Bosch Nefit Hybrid warmtepomp. De warmtepomp regelt de temperatuur van de radiatoren via de buitentemperatuur (stooklijn).
We hebben de oude themostaat gehouden, dat is een Nefit Moduline Easy, die zet de gehele installatie, via een extra adapter kastje, alleen aan of uit (als temperatuur binnen hoger dan de ingestelde temperatuur wordt gaat die dus uit). Voordeel is dat hem via wifi kan bedienen. Nadeel is dat ik verder weinig kan regelen, de stooklijn bepaalt wat de warmtepomp doet, bij zonlicht wordt het wat warmer, bij wind of een open deur, wat kouder in huis.
Nu heeft de installateur de Nefit ModuLine kamerthermostaat 1010H aangeboden, ik kan ook de duurdere Bosch Easycontrol nemen. Ik heb geen op afstand bedienbare themostaat kranen.
Voordeel zou zijn dat deze moderne thermostaten bediening via ruimteregeling mogelijk is waarbij de watertemperatuur van de radiatoren bijgesteld wordt op basis van de gemeten kamer temperatuur (stooklijn verschuift), Dat is een meer verfijnde regeling (dan alleen aan of uit) en waarbij ik ook de temperatuur wat kan verhogen of verlagen als dat nodig is.
Zijn er mensen die deze afweging ook moesten maken en wat is jullie ervaring/advies; is zo een thermostaat de moeite en welke dan, de simpele 1010H of de Easycontrol?
dank voor het reageren,
Jonathan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-05 16:23
Gisteren is onze EnviLine en zonneboiler eindelijk actief! Ik heb de HomeCom app gekoppeld. Nu zou ik graag willen instellen dat het warm water vast (300l) pas in de middag of begin avond bij verwarmt, zodat de zonneboiler goed tot zijn recht komt. Maar ik ben er niet zeker van hoe dat in te stellen. Heeft men een goede tip voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Siedo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:25:
Gisteren is onze EnviLine en zonneboiler eindelijk actief! Ik heb de HomeCom app gekoppeld. Nu zou ik graag willen instellen dat het warm water vast (300l) pas in de middag of begin avond bij verwarmt, zodat de zonneboiler goed tot zijn recht komt. Maar ik ben er niet zeker van hoe dat in te stellen. Heeft men een goede tip voor mij?
Deze Tip uit de TS :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMAZJogTwV_Nzk4kT0SQL8WZkfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaeCTUYRoVEJ0AhkzfG0UwzR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siedo
Ah, sorry, ik ben achteraan begonnen. Goede tip. Ik zal dat eens lezen.

*Edit; toch nog een vraag. Als ik Eco moment inplan van 16.00 tot 17.00, blijft dan het water warm tot en met de volgende ochtend, tijdens het spitsuur in de douche?

[ Voor 15% gewijzigd door Siedo op 25-11-2023 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Siedo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:25:
Als ik Eco moment inplan van 16.00 tot 17.00, blijft dan het water warm tot en met de volgende ochtend, tijdens het spitsuur in de douche?
Ik mag toch hopen van wel. Zo niet, dan heb je een probleem met de isolatie van je vat en/of een lekkende driewegklep.
Hier heeft vandaag een legionellarun gedraaid, volgende run is naar verwachting pas weer woensdagmiddag....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
Andrehj schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:17:
[...]

Ik mag toch hopen van wel. Zo niet, dan heb je een probleem met de isolatie van je vat en/of een lekkende driewegklep.
Bedankt, complete newbie hier. Ik lees en leer graag mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
Zo moet het dan kloppen. Tussen 16 en 17 'aan' naar standje Eco.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9fDTea7c3num1hjnLiCvfhUTkI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aNqZLFr19HTL2Q0wcXsjJ9ph.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door Siedo op 25-11-2023 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:08:
[...]
[HansRemmerswaal] misschien kan er nog een aanvulling in de TS?
Done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-05 22:29
Andrehj schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:17:
[...]

Hier heeft vandaag een legionellarun gedraaid, volgende run is naar verwachting pas weer woensdagmiddag....
Uit interesse: wat voor formaat boiler heb jij dan?
Want zo lang zonder ww run vindt ik wel knap.
Ik heb de standaard 180L boiler die bij de full electric monoblocks zit. Daarmee kunnen we hier max 24 uur overbruggen (3 personen douchebeurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-05 22:29
Vannacht voor het eerst een defrost gehad. Was al benieuwd hoe je dat kon zien, maar HA geeft dan gewoon netjes status Defrost aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knology
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-12-2024
Met behulp van dit topic ben de afgelopen weken mijn Nefit Enviline all-electric 9.0kW aan het inregelen. Het vertrekpunt was 20+ start/stops per dag. Zoals het openingstopic aangeeft begonnen met de stooklijn instellen zonder kamerinvloed. Op dit moment pendelt de warmtepomp niet meer en heb ik soms zelfs de hele dag 1 run. De kamertemperatuur is aangenaam en de warmtepomp moduleert mooi in (denk ik) z'n laagste vermogen.

Voetpunt: 24 graden
Eindpunt: 36 graden
Hysteresis: 500 K*min
Opstelling: Vloerverwarming met 12 groepen, altijd open op ca 1,5l/min. Geen buffervat.

Echter heb ik soms uitschieters in mijn aanvoertemperatuur (curflowtemp) waardoor de warmtepomp korststondig naar een hoger vermogen schiet. Ik zie uitschieters van 30 graden naar 19 graden in ca 2 min.

Heeft iemand een idee wat een oorzaak kan zijn van deze kortstondige grote temperatuurverandering?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPZ_cy2jwme9JzgXCsIpAt2-Ydo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HeFf0qNEuigubYVYRKsZF966.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jasperzzz schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:05:
Ik heb de standaard 180L boiler die bij de full electric monoblocks zit. Daarmee kunnen we hier max 24 uur overbruggen (3 personen douchebeurt).
Ons SWW-vat is 300 liter. Maar we douchen zuinig. En als het SWW na de legionellarun op 62 graden staat kun je daar lang mee doen. Meer tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

(Zie de laatste statistiek van Tomexergie: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Slechts 18 kWh voor SWW verbruikt in oktober (met een gezin met twee pubers).)

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 26-11-2023 10:38 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-05 09:29
Jasperzzz schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:05:
[...]

Wij hebben een 300 liter vat en die wordt dagelijks opgewarmd hoor. Dit is zo afhankelijk van de hoeveelheid mensen in het huishouden en voornamelijk van hoe lang je doucht. Ik houdt wel van wat comfort 😅

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
knology schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:12:
Met behulp van dit topic ben de afgelopen weken mijn Nefit Enviline all-electric 9.0kW aan het inregelen. Het vertrekpunt was 20+ start/stops per dag. Zoals het openingstopic aangeeft begonnen met de stooklijn instellen zonder kamerinvloed. Op dit moment pendelt de warmtepomp niet meer en heb ik soms zelfs de hele dag 1 run. De kamertemperatuur is aangenaam en de warmtepomp moduleert mooi in (denk ik) z'n laagste vermogen.

Opstelling: Vloerverwarming met 12 groepen, altijd open op ca 1,5l/min. Geen buffervat.

Echter heb ik soms uitschieters in mijn aanvoertemperatuur (curflowtemp) waardoor de warmtepomp korststondig naar een hoger vermogen schiet. Ik zie uitschieters van 30 graden naar 19 graden in ca 2 min.

Heeft iemand een idee wat een oorzaak kan zijn van deze kortstondige grote temperatuurverandering?

[Afbeelding]
Kijk eens naar de compressor activity, lijken mij defrosts. En dan begint er steeds weer een nieuwe run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Andrehj schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:19:
[...]

Ons SWW-vat is 300 liter. Maar we douchen zuinig. En als het SWW na de legionellarun op 62 graden staat kun je daar lang mee doen. Meer tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

(Zie de laatste statistiek van Tomexergie: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Slechts 18 kWh voor SWW verbruikt in oktober (met een gezin met twee pubers).)
Zodra mijn puberzoon het huis uit is zullen wij ook wat minder SWW runs krijgen. Nu presteert hij het om na de legionella run de boiler “even” leeg te douchen. En nee, praten helpt niet, alleen de hoofdkraan dichtdraaien. Ik zoek nog een mooie oplossing om het warm water af te knijpen na x minuten douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
knology schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:12:

[Afbeelding]
Dat zijn Defrosts want je aanvoer temperatuur komt dan onder je retour temperatuur
En daarna krijg je die piek van het terug opstarten van de warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Siedo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:35:
Zo moet het dan kloppen. Tussen 16 en 17 'aan' naar standje Eco.
[Afbeelding]
1 uur kan soms aan de korte kant zijn, zeker i.c.m. een legionella desinfectie. Ik heb zelf een apart sww boilerpaneel dat de sww boiler van de warmtepomp voedt met warm water, de warmtepomp doet het laatste stukje. Omdat ik ook pv-panelen heb laat ik de Eco stand starten om 13 uur en eindigen om 16 uur, als dan de warmtepomp het sww water opwarmt doet hij dat in elk geval tijdens de momenten dat er de meeste opbrengst van de PV-panelen te verwachten is (is uiteraard in de winter periode wat minder van belang door de lagere PV-opbrengst). De legionella run laat ik voorafgaan door een Comfort run zodat alleen het laatste stukje van de legionella run volledig elektrisch zal gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
Nous112 schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:31:
[...]

1 uur kan soms aan de korte kant zijn, zeker i.c.m. een legionella desinfectie. Ik heb zelf een apart sww boilerpaneel dat de sww boiler van de warmtepomp voedt met warm water, de warmtepomp doet het laatste stukje. Omdat ik ook pv-panelen heb laat ik de Eco stand starten om 13 uur en eindigen om 16 uur, als dan de warmtepomp het sww water opwarmt doet hij dat in elk geval tijdens de momenten dat er de meeste opbrengst van de PV-panelen te verwachten is (is uiteraard in de winter periode wat minder van belang door de lagere PV-opbrengst). De legionella run laat ik voorafgaan door een Comfort run zodat alleen het laatste stukje van de legionella run volledig elektrisch zal gebeuren.
Voor nu heb ik het tijdschema er weer af gehaald en standaard op comfort gezet. Resulteerde in koud douchen waar niemand blij van werd, ondanks de temp ~47 graden was. Ik laat eerst even alles een weekje draaien met de huidige instellingen, wellicht moet de pomp zichzelf nog even inleren.

Of ik denk er aan om het grootste gedeelte van de dag het water op ECO te zetten en op moment van gebruik (in de ochtend) omzetten naar Comfort. Of zou dat niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Siedo schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:36:
[...]

Voor nu heb ik het tijdschema er weer af gehaald en standaard op comfort gezet. Resulteerde in koud douchen waar niemand blij van werd, ondanks de temp ~47 graden was. Ik laat eerst even alles een weekje draaien met de huidige instellingen, wellicht moet de pomp zichzelf nog even inleren.

Of ik denk er aan om het grootste gedeelte van de dag het water op ECO te zetten en op moment van gebruik (in de ochtend) omzetten naar Comfort. Of zou dat niet werken?
Zou ik niet doen. Wat je wel kan doen is de temperaturen van Eco en Comfort controleren volgens de standaard instellingen. Deze kan je namelijk zelf ook nog instellen. Wel vreemd dat je sww temperatuur 47 graden aangeeft (is berekende waarde), maar dat je toch koud water hebt. Staat het mengventiel na de sww boiler wel voldoende open? Wij hadden hetzelfde destijds na oplevering van de warmtepomp, ook koud water bij douchen maar wel warm water in het vat. Bleek een niet voldoende opengezet mengventiel te zijn…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@Siedo

Ik heb het zo opgelost.
Wij douchen voornamelijk in de ochtend, behalve mijn puperzoon die wat later en heel lang doucht.

Met het klokprogramma mag de boiler elke dag tussen 06.00 en 08.00 uur opwarmen, de rest van de dag staat opwarmen uit. Behalve op zaterdag als we rond 12.00 uur de desinfectie run hebben, dan mag de boiler alvast voorverwarmen op een hogere temperatuur via de compressor.

Soms als mijn zoon de dag ervoor niet heeft gedouched dan warmt de boiler niet op tussen 06.00 en 08.00 uur omdat de temperatuur nog hoog genoeg is. Ik heb nog niet ervaren dat ik te weinig warm water had in de ochtend.

Voordat ik dit klokprogramma had ging de boiler soms 2x per dag verwarmen, nu maar 1x per dag.

Natuurlijk is het efficienter om de boiler op te warmen op het warmste moment van de dag, en dat is niet om 06.00 uur in de ochtend. Maar ik zie de dhw current extern temperature naar beneden gaan met zo'n 0.3 graad per uur, waarschijnlijk door het mengen van het warme water bovenin en het koudere water onderin. Maar toch, 24 x 0.3 = 7.2 graad per dag. Door de boiler in de ochtend op te warmen kort voordat we het water nodig hebben kan de ingestelde temperatuur een paar graden naar beneden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdBaScFUWHp0vZqf_3AZI23a6ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOlCTMwI6KqWXISeUMdq9OoS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
Nous112 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:13:
[...]

Wel vreemd dat je sww temperatuur 47 graden aangeeft (is berekende waarde), maar dat je toch koud water hebt. Staat het mengventiel na de sww boiler wel voldoende open? Wij hadden hetzelfde destijds na oplevering van de warmtepomp, ook koud water bij douchen maar wel warm water in het vat. Bleek een niet voldoende opengezet mengventiel te zijn…
Vond ik ook. Maar zaterdag en ook vandaag was er weer voor iedereen warm water. Dus ik wijt het toch aan mijn acties.
HansRemmerswaal schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:38:
@Siedo

Met het klokprogramma mag de boiler elke dag tussen 06.00 en 08.00 uur opwarmen, de rest van de dag staat opwarmen uit. Behalve op zaterdag als we rond 12.00 uur de desinfectie run hebben, dan mag de boiler alvast voorverwarmen op een hogere temperatuur via de compressor.
En hoe ziet dat er uit in het klokprogramma via de app? Na 8.00 uit en tussen 6-8 op ECO? Of hoe moet ik dat zien? Desinfectierun valt ook te plannen via de app? Of moet dat in het diepere menu op de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
Ik heb ondertussen mooie lange runs en de ingestelde temperaturen komen netjes overeen, maar wie kan de "Golfjes" in de temperatuur verklaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUKjC1EtgQ5qXhCKMJ2P46u322U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VvSJxydV6h3kXuWhyZ2NhKaH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Siedo schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:25:
[...]
En hoe ziet dat er uit in het klokprogramma via de app? Na 8.00 uit en tussen 6-8 op ECO? Of hoe moet ik dat zien? Desinfectierun valt ook te plannen via de app? Of moet dat in het diepere menu op de binnenunit?
Hoe dat via de app gaat weet ik niet, die heb ik niet, ik stel het in op het menu van de WP zelf.

Maar na 8.00 uit en tussen 6-8 op ECO is inderdaad wat ik het ingesteld.
En voor de zaterdag heb ik dan kort voor de desinfectie ingesteld dat deze een comfort run heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper4S
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2024
HansRemmerswaal schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:47:
[...]

Hoe dat via de app gaat weet ik niet, die heb ik niet, ik stel het in op het menu van de WP zelf.

Maar na 8.00 uit en tussen 6-8 op ECO is inderdaad wat ik het ingesteld.
En voor de zaterdag heb ik dan kort voor de desinfectie ingesteld dat deze een comfort run heeft.
De sensor die de temperatuur van het buffervat meet zat in ons geval veel te laag. Deze zou ~10cm in het stalen gootje dat op het vat zit gelast zitten (waar de sensor naar binnengaat). Dit resulteerde in dat de warmtepomp onnodig vaak aansloeg terwijl de temperatuur eigenlijk nog warm genoeg was. Zou heel goed kunnen dat hij bij jouw wel gewoon goed gemonteerd zit maar je zou het even kunnen checken. Een klok programma werkt dan ook goed om te voorkomen dat hij te vaak aanslaat. Dit zou eventueel ook in HA kunnen. Dat staat bij mij nog op de planning om het buffervat op te warmen als er zonne-energie over is.

Waarom zou je kort voor de desinfectie nog een comfort run starten? Dat resulteert alleen in 2 aparte runs toch? Of verwarmt hij in jouw geval dan meer met de compressor ipv het elektrische element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Jasper4S schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:28:
[...]

De sensor die de temperatuur van het buffervat meet zat in ons geval veel te laag. Deze zou ~10cm in het stalen gootje dat op het vat zit gelast zitten (waar de sensor naar binnengaat). Dit resulteerde in dat de warmtepomp onnodig vaak aansloeg terwijl de temperatuur eigenlijk nog warm genoeg was. Zou heel goed kunnen dat hij bij jouw wel gewoon goed gemonteerd zit maar je zou het even kunnen checken. Een klok programma werkt dan ook goed om te voorkomen dat hij te vaak aanslaat. Dit zou eventueel ook in HA kunnen. Dat staat bij mij nog op de planning om het buffervat op te warmen als er zonne-energie over is.

Waarom zou je kort voor de desinfectie nog een comfort run starten? Dat resulteert alleen in 2 aparte runs toch? Of verwarmt hij in jouw geval dan meer met de compressor ipv het elektrische element?
In het ideale geval gaat de WP eerst zover mogelijk de boiler opwarmen met de compressor en dan pas met de elektrische elementen om te verwarmen naar 65 graden. Mijn ervaring is dat die elektrische elementen al snel aanspringen. Dus door eerst alvast voor te verwarmen denk ik stroom te besparen.

Ik weet niet wat de ervaring van andere hiermee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

HansRemmerswaal schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:25:
[...]

In het ideale geval gaat de WP eerst zover mogelijk de boiler opwarmen met de compressor en dan pas met de elektrische elementen om te verwarmen naar 65 graden. Mijn ervaring is dat die elektrische elementen al snel aanspringen. Dus door eerst alvast voor te verwarmen denk ik stroom te besparen.

Hier dagelijks opwarmen van 7.00 tot 9.30 uur op ECO+.
Start 42 graden, stop 54 graden. Resultaat een tank van circa 49 graden.
Gekozen vanwege gebruik douche in de ochtend.
De legionella dag start om 7.00 uur op ECO. Start 42 graden, stop 63 graden.
De legionella run start daarna om 7.30 uur naar 61 graden.
Resultaat is 1kWh per week verbruik op de elektrische elementen.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-05 09:02
HansRemmerswaal schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:25:
[...]

Ik heb 2 Eco SWW runs per dag, tussen 02:00-04:00 en 12:00-14:00, omdat de gemiddelde stroomprijs rond die tijden het laagste is (ik heb dynamische prijzen). Als de boiler temp nog hoog genoeg is wordt de eerstvolgende geplande SWW run gewoon overgeslagen.

Op zaterdag start een comfort SWW run om 12:00 en om 12:30 de legionella run. De elektrische elementen worden dan pas om 12:30 bijgeschakeld, maar hebben dan nog maar ca. 15 min nodig om de laatste 7 graden verhoging (van ca. 55 naar 62 graden) te bewerkstelligen.

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Vond dat het wel erg lang duurde tot het huis opwarmde. Toen zag ik dat die aangeeft dat het huis 7,5 a 8 graden is, dat mag meer naar 1 a 2 op dit moment. Dus de stooklijn pakt die niet zo lekker, waardoor het water niet koel genoeg was. De hele dag heeft die nodig gehad om 1 graad op te warmen.

Maar na wat zoeken waar die T1 sensor zou moeten zitten en binnenkort te kunnen checken, zie ik de T1 sensor niet tussen de informatie staan van alle sensoren. Maar zonder T1 sensor zou die dan toch ook geen buitentemp aan moeten geven?

Bij warmer weer geeft die de temperatuur wel nauwkeuriger aan, of wanneer de unit de avond uit staat. Scheelt dan ongeveer 1 graad, maar geen 6 a 7 zoals die dat nu doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 28-11-2023 06:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:50
De eerste defrost is een feit. Fijne winter iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditzi
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-12-2023
Ik heb bij ons het WW zo ingesteld dat het tot 55 graden opwarmt en dan stopt, zodat de elektrische bijverwarming niet aan gaat. Maar wat mij nu is opgevallen, is dat het water boven in de boiler (375l vat) aan het einde van de WW run niet hoger dan 44 graden is. Zou het niet efficiënter zijn om de temperatuur langer op 55 graden te houden voordat de WW run eindigt, zodat het hele vat meer in de buurt komt van 55 graden? Heeft daar al iemand ervaring mee? Is het überhaupt mogelijk om bij de WW run de temperatuur stabiel te houden? Want de instellingsmogelijkheid “warmhoudduur” is volgens mij alleen maar geldig voor de legionellarun, of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
P-twin schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:40:
Ik heb ondertussen mooie lange runs en de ingestelde temperaturen komen netjes overeen, maar wie kan de "Golfjes" in de temperatuur verklaren?

[Afbeelding]
Die golfjes heb ik ook, de installateur denkt dat dit te maken heeft met mijn naregeling die zones op en dicht stuurt. Ikzelf heb heb mijn twijfels, omdat de zoneregelingen ook traag reageren met een hysterese regeling (de piekjes omlaag zijn defrosts………)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNwxT7V9wOfxENZ7v9VrbXQ_nSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kRHx7JbJppxOicnSGcmtrOw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Nous112 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:19:
[...]

Die golfjes heb ik ook, de installateur denkt dat dit te maken heeft met mijn naregeling die zones op en dicht stuurt. Ikzelf heb heb mijn twijfels, omdat de zoneregelingen ook traag reageren met een hysterese regeling (de piekjes omlaag zijn defrosts………)
[Afbeelding]
Ik heb geen naregeling en ik heb ook zulke golfjes.
Volgens mij gebruik je HusData? Kun je daarmee ook de TR sensoren zien?

Waarschijnlijk laten die dan zo'n golf patroon zien, en dat is het probleem.
In de openingspost staat een voorbeeld hoe het eruit zou moeten zien.
Hoe ziet een goede run eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cIUjr_o7eUfDeCBob-9IHH2iGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZiTjPl9SlSvFruVVlg3DqIM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door HansRemmerswaal op 28-11-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Net even een screenshot gemaakt van een Defrost
Dan zie je het temperatuurverloop in het buffervat en systeem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfBd-SRCziJo4h-xIwFIJkKD_eA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dx0i3fB9ADKovvR75EnM3Vzy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
@Nous112 @HansRemmerswaal
Draaide de warmtepomp toen misschien in stille modus
Het lijkt erop dat de warmtepomp geen stabiele regeling kan vinden
Het is misschien beter te zien als je kijkt naar het opgenomen vermogen (electriche meter) op dat moment
Of het zijn bevoorbeeld thermostaat knoppen die open en dicht lopen
En daardoor raakt de warmtepomp in de war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:24:
@Nous112 @HansRemmerswaal
Draaide de warmtepomp toen misschien in stille modus
Het lijkt erop dat de warmtepomp geen stabiele regeling kan vinden
Het is misschien beter te zien als je kijkt naar het opgenomen vermogen (electriche meter) op dat moment
Of het zijn bevoorbeeld thermostaat knoppen die open en dicht lopen
En daardoor raakt de warmtepomp in de war
Still modus staat niet aan (alleen eerste 10 min van de run). 99 van de 100 runs zien er bij mij zo uit.
Heel af en toe zijn de temperaturen wel strak zoals in de run een paar uur later.

Hieronder het plaatje met het opgenomen vermogen erbij. Daar zit die golf ook in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGJgJbOpwYDJmAdxkSYxht9A2yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FzRJbEinRxrImNLDoHpQwlYE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:06:
[...]

Still modus staat niet aan (alleen eerste 10 min van de run). 99 van de 100 runs zien er bij mij zo uit.
Heel af en toe zijn de temperaturen wel strak zoals in de run een paar uur later.

Hieronder het plaatje met het opgenomen vermogen erbij. Daar zit die golf ook in.

[Afbeelding]
Ik mis in het plaatje de hptc0 en hptc3 en de current flow
Ik vermoed dat de Current flow (aanvoertemperatuur) onder de aanvoerstreeftemperatuur steeds komt
Dan na een aantal minuten schakelt de warmtepomp een tandje bij om die aanvoerstreeftemperatuur te halen
Moduleert dan terug en zakt vervolgens weer te ver onder de aanvoerstreeftemperatuur
Waarom weet ik niet maar de warmtepomp wilt niet onder de aanvoerstreeftemperatuur zitten
Ik had het vorige week met inregelen ook was maar 0,5 onder de aanvoerstreeftemperatuur
En de warmtepomp ging van 28,5 graden ineens naar 30 graden om uiteindelijk na twee pogingen op 29,1
Uit te komen aanvoerstreeftemperatuur was toen naar 29 graden gegaan nadat ik de stooklijn had aangepast
Draai nu namelijk op de eenvoudige stooklijn zonder ruimte temperatuur compensatie (buitentemperatuur geregeld)
Hier kun je dat mooi zie
Als de warmtepomp gewoon rustig door gedraaid had was deze ook op aanvoerstreeftemperatuur temperatuur gekomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvNxQJM3XB_tHnJ8qJfu1JFEcZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyvaBz5WtvgKS6z4L15ZqXuU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Willem senior op 28-11-2023 15:42 . Reden: Plaatje bij gevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:02:
[...]

Ik heb geen naregeling en ik heb ook zulke golfjes.
Volgens mij gebruik je HusData? Kun je daarmee ook de TR sensoren zien?

Waarschijnlijk laten die dan zo'n golf patroon zien, en dat is het probleem.
In de openingspost staat een voorbeeld hoe het eruit zou moeten zien.
Hoe ziet een goede run eruit.

[Afbeelding]
Welke zou dan de TR sensor zijn? Dit zijn de keuzes die we bij Husdata kunnen maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpkjtEWLaHvnO5EIWWP1cD7oSR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xLC0jZeArpE09fBOMeasGix4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
P-twin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:17:
[...]

Welke zou dan de TR sensor zijn? Dit zijn de keuzes die we bij Husdata kunnen maken:

[Afbeelding]
Zijn dit de enige 23 sensoren die je met Husdata kunt uitlezen?
Met de BBQKees zijn dat er bij mij 144 + 57 = 201.

Nu zijn veel van die 201 niet nuttig voor mij, maar een aantal die ik gebruik staan niet op jouw lijstje.

Op mijn screenshot kun je de TRx sensor namen zien, ik vind het lastig die te matchen met die van Husdata.

@Willem senior jij hebt toch Husdata en BBQKees? Is er een soort vertaal tabel tussen die twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:32:
[...]

Ik mis in het plaatje de hptc0 en hptc3 en de current flow
Ik vermoed dat de Current flow (aanvoertemperatuur) onder de aanvoerstreeftemperatuur steeds komt
Dan na een aantal minuten schakelt de warmtepomp een tandje bij om die aanvoerstreeftemperatuur te halen
Moduleert dan terug en zakt vervolgens weer te ver onder de aanvoerstreeftemperatuur
Waarom weet ik niet maar de warmtepomp wilt niet onder de aanvoerstreeftemperatuur zitten
Ik had het vorige week met inregelen ook was maar 0,5 onder de aanvoerstreeftemperatuur
En de warmtepomp ging van 28,5 graden ineens naar 30 graden om uiteindelijk na twee pogingen op 29,1
Uit te komen aanvoerstreeftemperatuur was toen naar 29 graden gegaan nadat ik de stooklijn had aangepast
Draai nu namelijk op de eenvoudige stooklijn zonder ruimte temperatuur compensatie (buitentemperatuur geregeld)
Hier kun je dat mooi zie
Als de warmtepomp gewoon rustig door gedraaid had was deze ook op aanvoerstreeftemperatuur temperatuur gekomen
[Afbeelding]
Hierbij...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBo31jaYqYOx7VTHpb3EpceZqLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IrbXGPoLedrYzjRp6OoPhRN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@P-twin

Dit is wat ik kan uitlezen met de BBQKees. Zoals je ziet zitten er ook entities bij die niet nuttig zijn, zoals "gas" en "flame current".

Boiler Entity Name value UoM
Boiler reset
Boiler heating active off
Boiler tapwater active off
Boiler selected flow temperature 30 °C
Boiler heating pump modulation 1 %
Boiler outside temperature 3 °C
Boiler current flow temperature 30.4 °C
Boiler return temperature 28 °C
Boiler system pressure 0 bar
Boiler gas off
Boiler flame current 0 µA
Boiler heating pump on
Boiler fan off
Boiler ignition off
Boiler heating activated on
Boiler heating temperature 85 °C
Boiler burner min period 10 minutes
Boiler burner min power 20 %
Boiler burner max power 100 %
Boiler hysteresis on temperature 0 °C
Boiler hysteresis off temperature 6 °C
Boiler burner current power (absolute) 100 %
Boiler burner current power 100 %
Boiler burner starts 0
Boiler total burner operating time 0 minutes
Boiler burner stage 2 operating time 0 minutes
Boiler total heat operating time 0 minutes
Boiler burner starts heating 0
Boiler total UBA operating time 761
Boiler last error code A01(5347) 11.09.2023 13:56 - 11.09.2023 16:31
Boiler service code 0H
Boiler service code number 203
Boiler emergency operation off
Boiler emergency temperature 30 °C
Boiler total operating time heat 199
Boiler operating time compressor heating 165
Boiler operating time compressor cooling 410 minutes
Boiler dhw operating time compressor dhw 31
Boiler operating time compressor pool 71
Boiler total compressor control starts 2
Boiler heating control starts 1
Boiler cooling control starts 10
Boiler dhw control starts2 676
Boiler total energy consumption 3
Boiler total energy consumption compressor 3
Boiler energy consumption compressor heating 2
Boiler dhw energy consumption compressor dhw 741 kWh
Boiler energy consumption compressor cooling 40 kWh
Boiler total aux elec. heater energy consumption 591 kWh
Boiler aux elec. heater energy consumption heating 326 kWh
Boiler dhw aux elec. heater energy consumption dhw 209 kWh
Boiler total energy supplied 13
Boiler total energy supplied heating 10
Boiler dhw total energy warm supplied dhw 3
Boiler total energy supplied cooling 24 kWh
Boiler compressor power output 2.6 kW
Boiler hp compressor off
Boiler compressor activity heating
Boiler hp heating on
Boiler hp cooling off
Boiler dhw hp dhw off
Boiler hp pool off
Boiler brine pump speed 0 %
Boiler switch valve off
Boiler circulation pump speed 1 %
Boiler brine in/evaporator 0 °C
Boiler brine out/condenser 0 °C
Boiler heat carrier return (TC0) 28 °C
Boiler heat carrier forward (TC1) 30.3 °C
Boiler condenser temperature (TC3) 29.6 °C
Boiler compressor temperature (TR1) 0 °C
Boiler refrigerant temperature liquid side (condenser output) (TR3) 27.8 °C
Boiler evaporator inlet temperature (TR4) -3.8 °C
Boiler compressor inlet temperature (TR5) 3.4 °C
Boiler compressor outlet temperature (TR6) 45 °C
Boiler refrigerant temperature gas side (condenser input) (TR7) 42.2 °C
Boiler air inlet temperature (TL2) 3.9 °C
Boiler low pressure side temperature (PL1) -7.6 °C
Boiler high pressure side temperature (PH1) 34.4 °C
Boiler pool set temperature 28 °C
Boiler input 1 options 0
Boiler input 2 options 0
Boiler input 3 options 0
Boiler input 4 options 0
Boiler heat limit compressor 6 kW
Boiler heat limit heating 9 kW
Boiler dhw heat limit dhw 9 kW
Boiler manual defrost on
Boiler aux heater only off
Boiler disable aux heater off
Boiler aux heater status off
Boiler aux heater on delay 300 K*min
Boiler aux heater max limit 0 K
Boiler aux heater limit start 0.1 K
Boiler aux heater mode eco
Boiler on/off hyst heat 250 K*min
Boiler on/off hyst cool 150 K*min
Boiler on/off hyst pool 1
Boiler silent mode on
Boiler min outside temp for silent mode 0 °C
Boiler outside temp parallel mode 0 °C
Boiler aux heater mixing valve 0 %
Boiler temp diff TC3/TC0 heat 7 K
Boiler temp diff TC3/TC0 cool 2 K
Boiler valve/pump cooling off
Boiler heating cable off
Boiler VC0 valve off
Boiler primary heatpump off
Boiler primary heatpump modulation 0 %
Boiler 3-way valve off
Boiler el. heater step 1 off
Boiler el. heater step 2 off
Boiler el. heater step 3 off
Boiler dhw alternating operation on
Boiler dhw prioritise heating during dhw 35 minutes
Boiler dhw prioritise dhw during heating 45 minutes
Boiler dhw comfort switch off 60 °C
Boiler dhw eco switch off 52 °C
Boiler dhw circulation pump available during dhw off
Boiler dhw set temperature 0 °C
Boiler dhw selected temperature 52 °C
Boiler dhw selected lower temperature 42 °C
Boiler dhw single charge temperature 47 °C
Boiler dhw comfort mode high comfort
Boiler dhw flow temperature offset 25 °C
Boiler dhw maximum temperature 56 °C
Boiler dhw circulation pump available off
Boiler dhw hysteresis on temperature -2 °C
Boiler dhw hysteresis off temperature 0 °C
Boiler dhw disinfection temperature 65 °C
Boiler dhw circulation pump mode 3x3min
Boiler dhw circulation active off
Boiler dhw current intern temperature 43.6 °C
Boiler dhw current extern temperature 14.1 °C
Boiler dhw current tap water flow 0 l/min
Boiler dhw activated on
Boiler dhw one time charging off
Boiler dhw disinfecting off
Boiler dhw charging off
Boiler dhw recharging off
Boiler dhw temperature ok off
Boiler dhw 3-way valve active off
Boiler dhw starts 0
Boiler dhw active time 0 minutes
Thermostat date/time 28.11.2023 16:30
Thermostat internal temperature offset 0 °C
Thermostat floor drying off
Thermostat damped outdoor temperature 3.1 °C
Thermostat floor drying temperature 0 °C
Thermostat building type medium
Thermostat minimal external temperature -10 °C
Thermostat damping outdoor temperature on
Thermostat dhw mode own prog
Thermostat dhw circulation pump mode on
Thermostat dhw charge duration 60 minutes
Thermostat dhw charge off
Thermostat dhw circuit 1 extra 0 °C
Thermostat dhw disinfecting on
Thermostat dhw disinfection day sa
Thermostat dhw disinfection time 720 minutes
Thermostat energy cost ratio 3.3
Thermostat enable raise dhw off
Thermostat raise heating with PV 2 K
Thermostat lower cooling with PV 0 K
Thermostat hc1 selected room temperature 20 °C
Thermostat hc1 current room temperature 20.6 °C
Thermostat hc1 Discovery current room temperature roomTemp
Thermostat hc1 mode manual
Thermostat hc1 mode type comfort
Thermostat hc1 eco temperature 15 °C
Thermostat hc1 manual temperature 20 °C
Thermostat hc1 comfort temperature 21 °C
Thermostat hc1 summer temperature 18 °C
Thermostat hc1 design temperature 38 °C
Thermostat hc1 offset temperature 0 °C
Thermostat hc1 min flow temperature 23 °C
Thermostat hc1 max flow temperature 48 °C
Thermostat hc1 room influence 0 °C
Thermostat hc1 room influence factor 4
Thermostat hc1 current room influence 0 °C
Thermostat hc1 nofrost mode outdoor
Thermostat hc1 nofrost temperature 5 °C
Thermostat hc1 target flow temperature 30 °C
Thermostat hc1 heating type floor
Thermostat hc1 heatpump operating mode auto
Thermostat hc1 heatpump operating state heating
Thermostat hc1 control mode outside basepoint
Thermostat hc1 program prog 1
Thermostat hc1 temporary set temperature automode -1 °C
Thermostat hc1 temporary set temperature from remote 5 °C
Thermostat hc1 fast heatup 0 %
Thermostat hc1 switch-on optimization off
Thermostat hc1 reduce mode reduce
Thermostat hc1 no reduce below temperature -31 °C
Thermostat hc1 off/reduce switch temperature 5 °C
Thermostat hc1 dhw priority off
Thermostat hc1 cooling on
Thermostat hc1 HP Mode heating
Thermostat hc1 dew point offset 2 K
Thermostat hc1 room temp difference 1 K
Thermostat hc1 HP min. flow temp. 18 °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-02 21:40
Hallo, ik ben al geruime tijd bezig om onze warmtepomp in te stellen maar kom nog niet echt verder. Heb de stappen gevolgd om de ideale stooklijn in te richten. Echter bij een stooklijn met voetpunt 25 en eindpunt 35 (en offset 0k en ruimtetemperatuur regeling staat uit) blijft de warmtepomp in de afgelopen 24+ uur continue op half vermogen draaien. Nu is het verbruik erg hoog 45-50Kwh. Het is trouwens heel erg warm in de woonkamer. We hebben alleen vloerverwarming. Wat moet ik nu doen? Wat is jullie advies?
Pagina: 1 ... 65 ... 103 Laatste