Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:50
Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:53:
Blijft een gevecht met de warmtepomp. Heb al een tijdje het probleem dat die de gewenste kamertemperatuur niet bereikt, het stopt altijd 0,5 tot 1 graad onder de gewenste temperatuur en maakt korte runs.

Gisteren de verdeler vervangen voor een gesloten verdeler, hadden de vorige eigenaren niet aan gedacht. Vanuit de warmtepomp gaat het: 28mm koper > 28mm dikwandig staal > 22mm dunwandig staal > kunststof met dezelfde binnendiameter > 5 groeps verdeler. Weinig knietjes. Mijn vermoeden was dat de 15mm buis naar de verdeler en de open verdeler met voetventiel/thermostaatknop het probleem was, maar vandaag zit die nog steeds snel uit te gaan zonder dat de kamertemperatuur bereikt wordt.

Verder staan er 2 radiatoren open, ééntje in de hal en één design radiator in de badkamer. Daarvan heb ik de voetventielen flink geknepen, zodat niet alles daar doorheen stroomt.

De flow per groep is 1.25-1.5 L/m. 50m2 oppervlak met 5 buizen (helaas 14x2mm), hoh/lengtes onbekend.

Verder de volgende instellingen:

Voetpunt 25c
Eindpunt 35c
Max temp 50c
Ruimte invloed 1k
Aan/uit hysterese 150k
Tc3/tc0 temp verschil 5k

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met alleen opgenomen vermogen, gedestilleerd uit je totale verbruik is het moeilijk te bepalen wat er nou aan schort.

Heb je het stappenplan uit de 1e post gevolgd? Dus je voetpunt al een geprobeerd op te hogen etc?

Ik zou eerst de flow over je vloerverwarming maximaal open gooien. Dan kan je warmtepomp zijn vermogen kwijt en je je vloerverarming zijn warmte aan de woning. Daarnaast kun je de aan/uit hysterese ophogen naar bijvoorbeeld 250k, dat heeft bij mij veel gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-06 13:58
JP1980 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:11:
[...]
Lijkt mij wel een leuk projectje voor volgend jaar om ook wat extra sensors toe te voegen. Maar eerst maar eens alle gegevens van BBQ kees snappen het is echt veel. :)
Er zijn veel sensoren via BBQKees uit te lezen, ik kom ergens boven de 150 uit. De meeste zijn nutteloos, die zit ik nooit wijzigen. Uiteindelijk kijk ik maar naar een paar sensoren. En als ik iets geks zie dan kijk ik naar alle sensoren om te zien of ik dat geks kan verklaren.
  • Current Flow Temperature
  • Target Flow Temperature
  • Heat Carrier Return (TC0)
  • Heat Carrier Forward (TC1)
  • Condenser Temperature (TC3)
  • Current Room Temperature
  • Damped Outside Temperature
  • Compressor Power Output
  • Compressor Activity
  • Eigen sensor Hysteresis Current Flow Target Flow
  • En mijn Dallas sensoren op mijn verdeelunit, vloerverwarming, buffervat, in/uit buderus en in/uit warmtepomp
Een LT radiator is volgens mij niets anders dan een radiator met ventilatoren alleen dan met een wat mooier design.
Is dat zo? Op twee radiatoren heb ik al radiatorventilatoren draaien, die moet ik binnenkort eens uitzetten om te zien hoeveel het scheelt. Op dit moment zie ik geen grote delta T over de radiatoren en ik ging er eigenlijk vanuit dat met een LT radiator de delta T groter zou zijn bij lage temperaturen.
Maar als de kamers op temperatuur zijn hoe nuttig is dan meer afgifte?
De kamers op de 1e en 2e zijn op temperatuur met wel iets minder warm dan de BG met de vloerverwarming. Op zich geen probleem, in de slaapkamers en mijn kantoor hoeft het niet super warm te zijn. In de ruimte bij de wasmachine waar ook een droogrek staat mag het van mij wel een stuk warmer zijn zodat de was snel droogt tijdens het stookseizoen. Maar helaas is dat ook dicht bij de WP en die radiator moet ik echt heel erg afknijpen omdat het water anders veel te warm retour komt.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Noxa schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:13:
[...]
Met alleen opgenomen vermogen, gedestilleerd uit je totale verbruik is het moeilijk te bepalen wat er nou aan schort.

Heb je het stappenplan uit de 1e post gevolgd? Dus je voetpunt al een geprobeerd op te hogen etc?

Ik zou eerst de flow over je vloerverwarming maximaal open gooien. Dan kan je warmtepomp zijn vermogen kwijt en je je vloerverarming zijn warmte aan de woning. Daarnaast kun je de aan/uit hysterese ophogen naar bijvoorbeeld 250k, dat heeft bij mij veel gescheeld.
Heb het voetpunt naar 27 verhoogd, kijken hoe dat gaat. Ondertussen met zoveel andere dingen bezig geweest dat ik dat stuk over pendelen en voetpunt was vergeten.

De flow stond al maximaal open. Heb het wel naar tegen de 2 l/m per groep kunnen krijgen door de design radiator in de badkamer zo goed als dicht te knijpen. Dus nu zou die ook meer warmte kwijt moeten kunnen in de vloer.

Als ik er na wat weken prutsen niet meer uitkom dan zal ik wel een bbqkees er bij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:09
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:16:
[...]
Is dat zo? Op twee radiatoren heb ik al radiatorventilatoren draaien, die moet ik binnenkort eens uitzetten om te zien hoeveel het scheelt. Op dit moment zie ik geen grote delta T over de radiatoren en ik ging er eigenlijk vanuit dat met een LT radiator de delta T groter zou zijn bij lage temperaturen.
Ik vergis mij een klein beetje, waarschijnlijk is het wel iets meer dan dat. Destijds had ik de Jaga's op het oog en die hebben een variant met ingebouwde dynamic boost. En daar zijn de ventilatoren al ingebouwd. Geen idee hoe de variant zonder DBH werkt.
https://www.jaga.nl/nieuws-kennis/dynamic-boost-hybrid/

Erg mooi systeem vond ik destijds, die kunnen ook koelen. Uiteindelijk grotere radiatoren genomen uit kostenbesparing. Maar ook die kosten had ik kunnen besparen ze staan bijna nooit aan, het is er altijd warm zat. Met dit weer nog meer dan 19 graden. Had meteen airco moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:16:
[...]
  • Current Flow Temperature
  • Target Flow Temperature
  • Heat Carrier Return (TC0)
  • Heat Carrier Forward (TC1)
  • Condenser Temperature (TC3)
  • Current Room Temperature
  • Damped Outside Temperature
  • Compressor Power Output
  • Compressor Activity
  • Eigen sensor Hysteresis Current Flow Target Flow
  • En mijn Dallas sensoren op mijn verdeelunit, vloerverwarming, buffervat, in/uit buderus en in/uit warmtepomp
Klopt die monitor ik (behalve de Dallas die heb ik niet). Maar daarnaast zijn er de instellingen die je kan doen. Zo af en toe wijzig ik wat en kijk ik naar het effect. Laatste wijziging is temp/dif TC0/TC3 gewijzigd van 5 naar 4 in de hoop op een langere run. Geen enkel met het blote oog waarneembaar verschil.

Ben ook nog wel nieuwsgierig wat 'Building Type' gaat doen. Ik vermoed dat heavy misschien wel beter passend is dan 'medium'. Of dat invloed gaat hebben op de stooklijn, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JP1980 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:44:
[...]

Klopt die monitor ik (behalve de Dallas die heb ik niet). Maar daarnaast zijn er de instellingen die je kan doen. Zo af en toe wijzig ik wat en kijk ik naar het effect. Laatste wijziging is temp/dif TC0/TC3 gewijzigd van 5 naar 4 in de hoop op een langere run. Geen enkel met het blote oog waarneembaar verschil.

Ben ook nog wel nieuwsgierig wat 'Building Type' gaat doen. Ik vermoed dat heavy misschien wel beter passend is dan 'medium'. Of dat invloed gaat hebben op de stooklijn, geen idee.
Building type heeft denk ik alleen impact op de damped outside temperature.

Die TC0/TC3 doet nu ook niet veel bij mij. Misschien als het strak een stuk kouder is.

[ Voor 6% gewijzigd door HansRemmerswaal op 14-11-2023 22:49 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 18:29
Ik kom er even niet uit. Ik heb veel korte runs waarbij hij nauwelijks omlaag moduleert.
De current flow komt dan ook altijd ver boven het setpoint uit.

De woonkamer is netjes op temperatuur (Vloerverwarming), echter de slaapkamers hebben een probleem die hebben moeite om de temperatuur vast te houden (radiatoren).

Ik heb geprobeerd om de Boderus pomp een standje lager (II) te zetten, echter gaat dan alle warmte het buffer in en slaat hij nog eerder af.

Is er iets dat ik kan doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyJpZKMolTYQDGrMVM91bZTY61Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ipenjd8F0aUniiII54SnxvYJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris1986
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-01-2024
Is er iemand bekend met het probleem dat de enviline na een stroomstoring niet meer is te bereiken via de app? Op het display geeft de unit dan een ip-adres van 0.0.0.0 Na de utp stekker een keer los gehaald te hebben krijgt de unit direct weer een ip-adres toegewezen en is ook weer via de app te bereiken.

Is hier een misschien een softwareupdate voor geweest of kennen anderen deze klacht ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-06 15:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcKY7M_CjkpziYE_z-hNs4qqWvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTT6xB41gsUMXJAJrZJKwLXk.jpg?f=fotoalbum_large

Een vraag.

Waarop duidt de onderbroken lijn op de display?
Een probleem met de display;
Een probleem met de WAR?

Heeft iemand enig idee?
Dank vast.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:58
Ik vond een lijstje met de benodigde flow voor verschillende warmtepompen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETiRO3M276I8PKnlN5TWvm1TgTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYnwoVUzPOw55C4xyfoGkEGS.jpg?f=fotoalbum_large

Als je de flow wilt berekenen dan staat hier de uitleg :
https://www.nefit-bosch.n...ectie-onderhoud#rekentool

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:12:
[Afbeelding]

Een vraag.

Waarop duidt de onderbroken lijn op de display?
Een probleem met de display;
Een probleem met de WAR?

Heeft iemand enig idee?
Dank vast.
Misschien heb je toen een instelling veranderd

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:35:
[...]

Misschien heb je toen een instelling veranderd
Willem, dank.
Nee, om een uur of vier lig ik nog in mijn bed.

is me al vaker opgevallen dat de WAR-display dit laat zien.
Ik bemerk ook geen eigenaardig gedrag van de WP.

Maar bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:03:
[...]

Willem, dank.
Nee, om een uur of vier lig ik nog in mijn bed.

is me al vaker opgevallen dat de WAR-display dit laat zien.
Ik bemerk ook geen eigenaardig gedrag van de WP.

Maar bedankt.
Ik weet niet of het toen regende
Anders zou dat het kunnen zijn misschien (water in je sensor) ?
Even in de gaten houden dan vind je misschien waarom dat gebeurt
Gelukkig blijft wel je warmtepomp werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 23:16
Willem senior schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:33:
Ik vond een lijstje met de benodigde flow voor verschillende warmtepompen :)

[Afbeelding]

Als je de flow wilt berekenen dan staat hier de uitleg :
https://www.nefit-bosch.n...ectie-onderhoud#rekentool
Nice! Die gebruikte Nefit ook bij mijn installatie toen er een discussie was na oplevering mbt defrost storingen. Door het meten van de spanning (230v ca) en de stomen door de backupspiralen bepalen ze het vermogen wat deze spiralen aan het water afgeven. Door vervolgens de temperaturen af te lezen weten ze de delta T en daaruit volgt met deze tool de flow in de installatie. Ze doen dat door middel van de diverse settings in het service menu:
- waterpomp op 100%
- backupheaters alle drie aan
- spanning en stroom meten met eigen meters
- temperatuur aflezen in servicemenu

Goede vondst @Willem senior 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-03 16:39
JP1980 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:57:
[...]

Dat issue heb ik ook behalve dat het dan bijna 24 graden wordt. Veel te veel dus.
Heb zonet wat lopen experimenteren en de target flow zakt verder bij het verlagen van het voetpunt, maar zodra deze onder de 20 komt zie ik de target niet meer wijzigen. Denk dat ik de offset temperatuur maar op -1 houd met een voetpunt van 22 of 23. Dat ging redelijk goed.
Is bij jou de temperatuur al in orde ondertussen?

Ik heb voetpunt op 20 gr en eindpunt op 30 gr gezet en nu blijft het stabiel 21 gr binnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Philip43 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:08:
[...]

Is bij jou de temperatuur al in orde ondertussen?

Ik heb voetpunt op 20 gr en eindpunt op 30 gr gezet en nu blijft het stabiel 21 gr binnen :-)
Met het verlagen van de targetflow heb ik het niet gered. Ik denk dat deze geen invloed meer heeft onder de 20 graden. (misschien ook wel logisch). Dus nu draai ik rete stabiel op 22 graden met voetpunt 23 en eindpunt 34 graden. Maar wel met een offset van -1. Deze offset tikt ongeveer 3 graden van de target af. Het is wachten op kouder weer om verder af te stemmen.

Bijna met vakantie anders had ik nog wat geëxperimenteerd met automations die de stooklijn beïnvloeden om daarmee langere en minder runs te krijgen. Gezien de buitentemperatuur stabiel is was het wel ideaal geweest om daar naar te kijken maar ja ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-06 20:43
Unstable Element schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:16:
Ik kom er even niet uit. Ik heb veel korte runs waarbij hij nauwelijks omlaag moduleert.
De current flow komt dan ook altijd ver boven het setpoint uit.

De woonkamer is netjes op temperatuur (Vloerverwarming), echter de slaapkamers hebben een probleem die hebben moeite om de temperatuur vast te houden (radiatoren).

Ik heb geprobeerd om de Boderus pomp een standje lager (II) te zetten, echter gaat dan alle warmte het buffer in en slaat hij nog eerder af.

Is er iets dat ik kan doen?
[Afbeelding]
Ik ga bij het onderstaande er vanuit dat de war goed staat ingesteld. Waar ik in eerste instantie aan zit te denken op basis van je verhaal is een gebrek aan flow over de vloerverwarming. Dit is in het verleden “gecompenseerd” door een hoge stand van de Buderus pomp. Ik weet uiteraard niet waarom oorspronkelijk voor stand 3 is gekozen, aangezien de meeste installaties het waarschijnlijk met stand 1 of 2 zouden kunnen redden.
Is je leidingdiameter tussen binnenunit en vloerverwarmingverdeler voldoende groot (28 of 35 mm of groter) en niet een traditionele kleine cv maat (dus 15 of 22 mm). Bij een te kleine diameter zal je onvoldoende flow kunnen krijgen.
Uitgaande dat je leidingdiameter voldoende is zou je kunnen beginnen met de Buderus pomp in stand 1 te zetten, de vloerverwarmingsgroepen allemaal open te zetten en op basis van de temperatuur van de ruimtes de groepen knijpen totdat de juiste temperatuur in de ruimte is bereikt. Mocht de temperatuur in de woning niet gehaald kan je de flow verhogen door naar stand 2 te gaan of eventueel de war aan passen. Wat is de TC3/TC0 instelling, deze zou voor vloerverwarming op 5K moeten staan (advies Nefit).

• Unstable Element
Nous112 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:49:
[...]

Ik ga bij het onderstaande er vanuit dat de war goed staat ingesteld. Waar ik in eerste instantie aan zit te denken op basis van je verhaal is een gebrek aan flow over de vloerverwarming. Dit is in het verleden “gecompenseerd” door een hoge stand van de Buderus pomp. Ik weet uiteraard niet waarom oorspronkelijk voor stand 3 is gekozen, aangezien de meeste installaties het waarschijnlijk met stand 1 of 2 zouden kunnen redden.
Is je leidingdiameter tussen binnenunit en vloerverwarmingverdeler voldoende groot (28 of 35 mm of groter) en niet een traditionele kleine cv maat (dus 15 of 22 mm). Bij een te kleine diameter zal je onvoldoende flow kunnen krijgen.
Uitgaande dat je leidingdiameter voldoende is zou je kunnen beginnen met de Buderus pomp in stand 1 te zetten, de vloerverwarmingsgroepen allemaal open te zetten en op basis van de temperatuur van de ruimtes de groepen knijpen totdat de juiste temperatuur in de ruimte is bereikt. Mocht de temperatuur in de woning niet gehaald kan je de flow verhogen door naar stand 2 te gaan of eventueel de war aan passen. Wat is de TC3/TC0 instelling, deze zou voor vloerverwarming op 5K moeten staan (advies Nefit).
Ik denk dat dat een weekend klusje is :D vooral ook omdat op de vloerverwarming ook nog een Wilo pomp zit (welke daar moest komen vanwege de warmte pomp).

• Nous112
Unstable Element schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:17:
[...]

Ik denk dat dat een weekend klusje is :D vooral ook omdat op de vloerverwarming ook nog een Wilo pomp zit (welke daar moest komen vanwege de warmte pomp).
Het is bij een warmtepomp niet standaard dat er nog een aparte pomp op vloerverwarmingverdeler zit. Bij een cv installatie wel, alleen bij een warmtepomp niet, dan heb je voldoende aan de centrale Buderus pompunit. Het kan zelfs negatief uitpakken, zoek maar eens op gesloten en open verdelers

• Unstable Element
Nous112 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:03:
[...]

Het is bij een warmtepomp niet standaard dat er nog een aparte pomp op vloerverwarmingverdeler zit. Bij een cv installatie wel, alleen bij een warmtepomp niet, dan heb je voldoende aan de centrale Buderus pompunit. Het kan zelfs negatief uitpakken, zoek maar eens op gesloten en open verdelers
Bij mij is de open verdeler vervangen door een gesloten versie. Volgens de installateur was dat nodig.

• master1104
Even voor de duidelijkheid: een gesloten verdeler heeft geen pomp. 😃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem senior
Unstable Element schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:09:
[...]

Bij mij is de open verdeler vervangen door een gesloten versie. Volgens de installateur was dat nodig.
Een vloerverwarmingsverdeler met pomp mengt de aanvoer en retour
En dat wil je met een warmtepomp niet (aanvoer warm cv water is niet te heet namelijk)
Bij een cv installatie wel want dan is de aanvoertemperatuur voor de vloer te warm
Er zijn vloerverwarmingsverdelers met pomp die je kunt instellen zodat er niet gemengd wordt
Dat zou je moeten gaan uitzoeken
En sommige vloerverwarmingsverdelers met pomp kun je ook ombouwen naar verdeler zonder pomp
Plaats hier een foto van je vloerverwarmingsverdeler kunnen we meekijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:26:
[...]

Ik weet niet of het toen regende
Anders zou dat het kunnen zijn misschien (water in je sensor) ?
Even in de gaten houden dan vind je misschien waarom dat gebeurt
Gelukkig blijft wel je warmtepomp werken
Willem, dank je.
Even gecheckt, lijkt aannemelijk.
Houd het i.d. gaten en kom er op terug

[ Voor 6% gewijzigd door RobEppink op 16-11-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:53:
Blijft een gevecht met de warmtepomp. Heb al een tijdje het probleem dat die de gewenste kamertemperatuur niet bereikt, het stopt altijd 0,5 tot 1 graad onder de gewenste temperatuur en maakt korte runs.

Gisteren de verdeler vervangen voor een gesloten verdeler, hadden de vorige eigenaren niet aan gedacht. Vanuit de warmtepomp gaat het: 28mm koper > 28mm dikwandig staal > 22mm dunwandig staal > kunststof met dezelfde binnendiameter > 5 groeps verdeler. Weinig knietjes. Mijn vermoeden was dat de 15mm buis naar de verdeler en de open verdeler met voetventiel/thermostaatknop het probleem was, maar vandaag zit die nog steeds snel uit te gaan zonder dat de kamertemperatuur bereikt wordt.

Verder staan er 2 radiatoren open, ééntje in de hal en één design radiator in de badkamer. Daarvan heb ik de voetventielen flink geknepen, zodat niet alles daar doorheen stroomt.

De flow per groep is 1.25-1.5 L/m. 50m2 oppervlak met 5 buizen (helaas 14x2mm), hoh/lengtes onbekend.

Verder de volgende instellingen:

Voetpunt 25c
Eindpunt 35c
Max temp 50c
Ruimte invloed 1k
Aan/uit hysterese 150k
Tc3/tc0 temp verschil 5k

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het pendelen is hier eindelijk opgelost lijkt het. Er zat nog wat lucht in de installatie, had ook het voetpunt van 25 naar 27 verhoogd gisteren.

Om 10 uur alles weer ontlucht, sindsdien is die de langste run ooit aan het doen. Niemand was thuis aan het verbuiken, dus zijn alle pieken (muv eerste piek) en het verbruik van de WP (-een beetje zonenergie).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgLrB-yDFbo1kgeAg0DjnwS1QjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BI44ml5qhliXRhpetLv0j8bm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
RobEppink schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:30:
[...]

Hans.
Ik lees al een jaar lang overshoot oorzaken als: retourtemperatuur en afgifte...
Maar ik snap niet hoe het kan dat, na het bereiken van de AST, de WP als regel van 4 kW naar 9 kW opschakelt. Met als gevolg een overshoot van een graadje of 4.

Eens met @JP1980. Eeuwige roem voor degene bij NEFIT die hier een oplossing voor heeft.
Ik begrijp dat niet iedereen 24/7 de stille modus aan wil hebben omdat er zorgen zijn over de efficiency, en omdat bij echte koude dagen je niet wilt dat het elektrische element aanspringt.

Gisterenavond zag ik de opstart piek abrupt naar beneden gaan omdat rond 22:00 de WP omschakelde naar de stille modus voor de nacht. Is dit misschien de optie om de opstart piek te verkleinen met een script in Home Assistant?

IF de boiler compressor activity status wijzigt naar heating
THEN zet de stille modus aan voor 20 minuten

Dan is er alleen tijdens de opstart piek de stille modus met als resultaat een veel lagere opstartpiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fa690guhCQl_4qG2QtP6Zf1OKCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CAjjuqERKYLq66gz5lTTwV0p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:21
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:21:
[...]

Ik begrijp dat niet iedereen 24/7 de stille modus aan wil hebben omdat er zorgen zijn over de efficiency, en omdat bij echte koude dagen je niet wilt dat het elektrische element aanspringt.

Gisterenavond zag ik de opstart piek abrupt naar beneden gaan omdat rond 22:00 de WP omschakelde naar de stille modus voor de nacht. Is dit misschien de optie om de opstart piek te verkleinen met een script in Home Assistant?

Dan is er alleen tijdens de opstart piek de stille modus met als resultaat een veel lagere opstartpiek.

[Afbeelding]
Jou warmtepomp is toch te groot qua vermogen? Dan kun je toch prima de stille modus altijd aan laten?

Andere vraag:

Vanacht een aantal defrosts gehad en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een grafieken van een paar andere tweakers. Graag het compressor vermogen en het opgenomen verbruik (energy app bijvoorbeeld) van de warmtepomp.

De buitentemperatuur lag hier gisteravond op 3 graden en op zijn koudst was het 1,6 graden. Op dit moment loopt de temperatuur weer op naar zo'n 3 graden.

Na iedere defrost wordt de hysterese gewoon weer gereset volgens mij. Herkennen jullie je daarin?

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Wollie91 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:46:
[...]
Jou warmtepomp is toch te groot qua vermogen? Dan kun je toch prima de stille modus altijd aan laten?
In stille modus heb je de kans dat het elektrische element gebruikt gaat worden terwijl dat niet nodig was als de stille modus niet aan zou staan.
Andere vraag:

Vanacht een aantal defrosts gehad en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een grafieken van een paar andere tweakers. Graag het compressor vermogen en het opgenomen verbruik (energy app bijvoorbeeld) van de warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3x9yyGrsuKFRHWyqbJmR35wE9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfY3HQ7yWKK7u09HrlgiGn6g.jpg?f=fotoalbum_large
Na iedere defrost wordt de hysterese gewoon weer gereset volgens mij. Herkennen jullie je daarin?
Dat is normaal, door de defrost gaat de current gaat onder de target. De aan/uit hysteresis wordt gereset en er start weer een nieuwe run. In de openingspost staat een voorbeeld van een "oneindige" run omdat er elke uur of zo een defrost was en daardoor de run steeds opnieuw begon.

[ Voor 10% gewijzigd door HansRemmerswaal op 17-11-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
[...]
[Afbeelding]
Ben benieuwd. Ik zal dat eens een keer met de hand proberen. Krijg een telegram berichtje wanneer de WP start dan kan ik redelijk snel zelf reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JP1980 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:02:
[...]

Ben benieuwd. Ik zal dat eens een keer met de hand proberen. Krijg een telegram berichtje wanneer de WP start dan kan ik redelijk snel zelf reageren.
Met de aan/uit hysteresis grafiek kun je bijna op de minuut voorspellen wanneer deze aan zal gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Wollie91 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:46:
[...]
Mijn WP is ook te groot maar bij hoge temperaturen resulteert dit juist dat hij niet naar minimaal vermogen terug moduleert. Wel naar minder dan het startvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-06 01:22
[...]

[Afbeelding]
je bedoeld de piek qua vermogen? Dat zeker. Qua aanvoertemperatuur overshoot twijfel ik of de stille modus verschil maakt. Vannacht had ik er 2-3 pieken op normal en een paar op stille modus. Allemaal schieten ze zo'n 2-3 graden en 20min. boven de target voordat de modulatie omlaag inzet. Helaas is het lastig te meten omdat de target ook nog bewegt, en de modulatie daar ook niet meteen op reageert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4UnSLsV821Zbp0sp--lkVkCDBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2D2CoPocbeSlYX3klmiJTw26.png?f=fotoalbum_large

bovenaan staat een custom template sensor met die ik wou bijhouden welk modus die nou draait. Dit om de efficiëncy te testen. Helaas ben ik er nog niet verder mee.
Stille/normale modus gaat hier afhankelijk van de dynamische stroomprijs vooruitzicht (en minimale buitentemperatuur uiteraard), met het idee dat die als het duur is minder hard draait.
@Wollie91:
buitentemperatuur hier was net boven de 5 graden, geen defrost. (Die had ik er deze herfst alleen soms boven de 10.. :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:04:
[...]
Met de aan/uit hysteresis grafiek kun je bijna op de minuut voorspellen wanneer deze aan zal gaan...
Is dat de grafiek uit jouw script? Die heb ik sinds een paar dagen maar die ziet er bij mij anders uit en kan ik nog niet echt lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JP1980 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:02:
[...]

Misschien toch geen goed idee van mij... De piek is minder hoog maar wel een stuk breder. Dus netto win je er niets mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2_8iQT2sCaSJXHRF9QWD5TpQzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SF0UPFD9IsskRZ8DTqxE234t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:14:
[...]

Misschien toch geen goed idee van mij... De piek is minder hoog maar wel een stuk breder. Dus netto win je er niets mee.

[Afbeelding]
Maar dat is wanneer stille mode aan blijft. Ik ben benieuwd naar het effect wanneer je stille mode uitzet nadat terug gemoduleerd is.

Overigens uit nieuwsgierigheid ik zie iedereen de compressor power output gebruiken om de compressor te monitoren. Zelf gebruik ik daar altijd Compressor speed voor die. Waarom vind iedereen compressor power output beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Defrost mania has started: buitentemperatuur is nu rond de 2 graden, erg mistig, vannacht was het rond de -0,5 graden. Sinds de start van de warmtepomp hedenochtend om 7 uur nu aan de 3e defrost bezig…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JP1980 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:18:
[...]

Maar dat is wanneer stille mode aan blijft. Ik ben benieuwd naar het effect wanneer je stille mode uitzet nadat terug gemoduleerd is.

Overigens uit nieuwsgierigheid ik zie iedereen de compressor power output gebruiken om de compressor te monitoren. Zelf gebruik ik daar altijd Compressor speed voor die. Waarom vind iedereen compressor power output beter?
Ik heb geen compressor speed sensor, of ik weet niet naar welke sensor ik zou moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:14:
[...]

[Afbeelding]
behalve als stille modus toch efficiënter zou zijn en je geen haast heb, bijvoorbeeld qua comfort, of stroomprijs die het uur ernaar goedkoper is.

:O Gezellig vanochtend hier, iedereen bezig na eerste koude nacht :D Ik kom met de reacties lezen niet mer mee

@Wollie91 compressor speed, misschien iets van de monoblocks, mijn split heeft die ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:21:
[...]
Ik heb geen compressor speed sensor, of ik weet niet naar welke sensor ik zou moeten kijken.
In BBQ kees heet deze EMS-ESP Boiler Compressor speed. Niet aanwezig bij de split?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
JP1980 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:18:
[...]

zodra het vermogen omlaag is (en blijft), maakt het hier niet meer uit of stille modus aan is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
JP1980 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:26:
[...]

In BBQ kees heet deze EMS-ESP Boiler Compressor speed. Niet aanwezig bij de split?
nope. Kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
JP1980 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:04:
[...]

Mijn WP is ook te groot maar bij hoge temperaturen resulteert dit juist dat hij niet naar minimaal vermogen terug moduleert. Wel naar minder dan het startvermogen.
weet je dat zeker? Bij hoge temperaturen en stille modus gaat die niet naar minimaal vermogen en met normal wel? Eigenlijk zou dat niet zo moeten werken. Enige reden dat minimaal vermogen niet wordt bereikt, is dat die daarvoor uit gaat ivm hysterese. Maar misschien is het weer iets van de mono. De compressor speed is mij iig onbekend, misschien is dat niet eens het vermogen maar iets als pomp snelheid? Power output, of nog beter het opgenomen vermogen lijkt me belangrijk.
Actueel opgenomen vermogen is helaas niet op de wp zelf te vinden, alleen het totaal in kWh stappen.
De stille modus is juist voor hogere temperaturen. Daarom is het mogelijk om een minimaal temperatuur in te stellen, daaronder gaat stille modus uit. Ook een "te groot bemeten" warmtepomp zal ergens een grens hebben waar de stille modus het niet meer aan kan. Zeg maar als bij min 10 alle ramen open staan bijvoorbeeld. Dan kan je of de ramen dicht doen, of stille modus alleen boven de min 10C instellen >:) Alleen weer lastig als dan het lawaai stoort. Sorry ik probeer een wat extreem voorbeeld te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Dat wil trouwens niet zeggen dat de Boiler Compressor Speed niet is uit te lezen op de split.

In BBQKees kun je de settings exporteren en dan zie je zoiets als...

"Devices": [
{
"type": "boiler",
"name": "Enviline/Compress 6000AW/Hybrid 3000-7000iAW/SupraEco/Geo 5xx/WLW196i/WSW196i",
"device id": "0x08",
"product id": 172,
"version": "01.13",
"entities": 144,
"handlers received": "0xBF 0xC2 0xD1 0xE3 0xE4 0xE5 0xE9 0x0494 0x0495 0x048F",
"handlers fetched": "0x14 0xE6 0xEA 0x048D 0x048A 0x04A2 0x0485 0x0486 0x0492 0x0488 0x0484 0x048B 0x0491 0x0499 0x049C 0x049D",
"handlers pending": "0x10 0x11 0x15 0x1C 0x18 0x19 0x1A 0x35 0x16 0x33 0x34 0x26 0x2A",
"handlers ignored": "0x049F 0x04A0 0x04A3 0x0497"

Met Putty kun je inloggen op de BBQKees en dan kun je met watch 08 alle telegrams zien van dat device.

ems-esp:$ watch 08
Watching incoming telegrams, displayed in decoded format
Filtering only telegrams that match a deviceID or telegram type of 0x08

003+18:33:06.795 N 1: [emsesp] boiler(0x08) -R-> thermostat(0x10), RC300Settings (0x0240), length: 0x01 (offset 12)
003+18:33:06.818 N 2: [emsesp] thermostat(0x10) -W-> boiler(0x08), RC300Settings (0x0240), data: FF (offset 12)
003+18:33:06.857 N 3: [emsesp] boiler(0x08) -R-> thermostat(0x10), HPMode(0x0291 ), length: 0x01
003+18:33:06.880 N 4: [emsesp] thermostat(0x10) -W-> boiler(0x08), HPMode(0x0291 ), data: 01
003+18:33:06.921 N 5: [emsesp] boiler(0x08) -R-> thermostat(0x10), RC300Curves(0 x029B), length: 0x01 (offset 1)
003+18:33:06.942 N 6: [emsesp] thermostat(0x10) -W-> boiler(0x08), RC300Curves(0 x

Nog niet elk bericht is gedecodeerd.
En van andere berichten is maar een gedeelte gedecodeerd.

Het is allemaal reverse engineering... en regelmatig komen er nieuwe sensoren bij omdat iemand is gaan uitspitten wat zo'n message doet.

Zo heb ik ook een aantal sensoren uitgezocht door iets te doen met de instellingen op de WP en te kijken naar de messages op datzelfde moment. En zodra je een patroon ziet kun je dit doorgeven en voegen ze de sensor toe in de volgende firmware upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
hackbard schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:44:
[...]

weet je dat zeker? Bij hoge temperaturen en stille modus gaat die niet naar minimaal vermogen en met normal wel? Eigenlijk zou dat niet zo moeten werken. Enige reden dat minimaal vermogen niet wordt bereikt, is dat die daarvoor uit gaat ivm hysterese. Maar misschien is het weer iets van de mono. De compressor speed is mij iig onbekend, misschien is dat niet eens het vermogen maar iets als pomp snelheid? Power output, of nog beter het opgenomen vermogen lijkt me belangrijk.
Actueel opgenomen vermogen is helaas niet op de wp zelf te vinden, alleen het totaal in kWh stappen.
De stille modus is juist voor hogere temperaturen. Daarom is het mogelijk om een minimaal temperatuur in te stellen, daaronder gaat stille modus uit. Ook een "te groot bemeten" warmtepomp zal ergens een grens hebben waar de stille modus het niet meer aan kan. Zeg maar als bij min 10 alle ramen open staan bijvoorbeeld. Dan kan je of de ramen dicht doen, of stille modus alleen boven de min 10C instellen >:) Alleen weer lastig als dan het lawaai stoort. Sorry ik probeer een wat extreem voorbeeld te geven.
Zie mijn zojuist geplaatste grafiek. In dit geval ging het compressorvermogen juist omhoog. En de compressoroutput omlaag.

De compressorsnelheid was voor mij een eenduidige parameter om geluidsproblemen van de buitenunit te analyseren. Op basis van dat percentage wist ik wanneer overlast was en wanneer niet. Voor mij staat deze dan ook bijna gelijk aan hoe hard de WP werkt. De output in kw is afhankelijk van de buitentemperatuur.

Ik vermoed zelf dat je met de juiste formule met deze waarde wel redelijk het elektriciteitsverbruik kan benaderen per type warmtepomp.

Edit: hmm mijn post is niet doorgekomen heb ik echt niet op 'verstuur' geklikt. Ga ik aan werken!

[ Voor 16% gewijzigd door JP1980 op 17-11-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Hier mijn experiment met de stille mode. In de grafiek geven de rode lijnen aan waar stille mode is gestart en gestopt. Dit keer ging de compressorsnelheid juist omhoog! En het geleverde vermogen omlaag.

Niet blij met het resultaat. Lijkt niet nuttig te zijn.

Compressorsnelheid ging van 43% naar tijdelijk 57% en toen weer terug.
Maar de compressoroutput daalde van 5.2kw naar 4kw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjOxy2eZ-7BxfThdabrRSqAZ_-Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZNhk5zXcVpG6O1XoNMAhfJdm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JP1980 op 17-11-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
ik heb trouwens wel "Heating pump modulation" en dat is precies hetzelfde als "Circulation pump speed".
Misschien valt er inderdaad nog iets te verbeteren in de vertalingen via BBQkees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
hackbard schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:03:
ik heb trouwens wel "Heating pump modulation" en dat is precies hetzelfde als "Circulation pump speed".
Misschien valt er inderdaad nog iets te verbeteren in de vertalingen via BBQkees.
Dat is als het goed is de pomp in de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
[...]

[Afbeelding]
Hans, dank.
Maar het lukt me niet jou te volgen.
Wellicht omdat je met een home assistent, resp. een boiler kpi's volgt/ziet die buiten mijn waarneming blijven.
I.i.g; onze installatie draait automatisch in de stille modus > 0 graden, incl. overshoots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
RobEppink schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:35:
[...]

Hans, dank.
Maar het lukt me niet jou te volgen.
Wellicht omdat je met een home assistent, resp. een boiler kpi's volgt/ziet die buiten mijn waarneming blijven.
I.i.g; onze installatie draait automatisch in de stille modus > 0 graden, incl. overshoots.
Afgelopen stookseizoen had ik een paar keer dat het elektrische element aansprong tijdens de stille modus. En dan verbruik je opeens veel stroom... Sindsdien heb ik deze niet meer 24/7 aan (met de > 0 graden). Zal kijken of ik het voorbeeld nog kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:22
@hansbot Ik begrijp dat jij ook gebruik maakt van Husdata om gegevens uit te lezen, en ook een enviline hebt.
Kun jij mij aangeven welke dingen jij aanvinkt om een report te maken van de runs van de WP?
Ik heb gisteren het voet en eindpunt gewijzigd en ik heb het idee dat de run niet meer stopt, en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Maar wellicht heb ik verkeerde dingen aangevinkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmzve4Eh23DsrSYme_KKxvZ0TyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWrijfyOwo7ay4oMaXjaqFv3.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:52:
[...]

Afgelopen stookseizoen had ik een paar keer dat het elektrische element aansprong tijdens de stille modus. En dan verbruik je opeens veel stroom... Sindsdien heb ik deze niet meer 24/7 aan (met de > 0 graden). Zal kijken of ik het voorbeeld nog kan vinden.
@RobEppink

Hier is een voorbeeld van 10 december 2022.
  • Buitentemperatuur was boven de 0, stille modus stond aan
  • Defrost om 04:11 en 05:09, waarvan een tijdens de hot water run
  • De warmtepomp besloot dat het elektrische element moest worden ingeschakeld voor het bijverwarmen voor de laatste 5 graden van het warm water
Ik denk dat als de stille modus niet had aangestaan dat het compressor vermogen hoger was en daardoor het elektrische element niet hoefde te worden ingeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/funB3Vg9PtksnpDp60c46Txu2tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0x8x6z8W9iZEGUk1T00Tmnw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
Blijft gaaf spul dat Grafana :*)

Mooi om te zien hoe funest de defrost zijn voor het rendement en de stabiliteit van de installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srPWnxQWfLPTAhUtU4rILL8o6vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwr9G9CylsK6VbTpcYJeVydH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
JP1980 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:55:
[...]

Zie mijn zojuist geplaatste grafiek. In dit geval ging het compressorvermogen juist omhoog. En de compressoroutput omlaag.

De compressorsnelheid was voor mij een eenduidige parameter om geluidsproblemen van de buitenunit te analyseren. Op basis van dat percentage wist ik wanneer overlast was en wanneer niet. Voor mij staat deze dan ook bijna gelijk aan hoe hard de WP werkt. De output in kw is afhankelijk van de buitentemperatuur.

Ik vermoed zelf dat je met de juiste formule met deze waarde wel redelijk het elektriciteitsverbruik kan benaderen per type warmtepomp.

Edit: hmm mijn post is niet doorgekomen heb ik echt niet op 'verstuur' geklikt. Ga ik aan werken!
Nee, het percentage gaat hier omhoog niet het werkelijke toerental/opgenomen compressor vermogen. Ik zal mijn post nog een naar je linken: (correct if wrong, maar ik denk echt dat jullie hier de data verkeerd lezen :) )
https://gathering.tweaker...message/77173240#77173240

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Hans, dank je wel.
Wij werken zonder boiler.
Ons sanitair warm water wordt opgewekt door een (ouderwetse) gas-combi-ketel.

Voor onze hybride installatie zou dat betekenen, dat er eerder wordt overgeschakeld op dure gasverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Ik heb even zitten spelen met de "Silent mode" tijdens het starten van de run.
Het zal wel een gelukstreffer zijn, maar de temperaturen net na de opstart piek zijn lager. En de opstart piek is niet een stuk breder geworden.

Eenvoudig script in HomeAssistant, als de status van de compressor activity naar heating gaat dan
  • change boiler silent mode to on
  • delay 10 minutes
  • change boiler silent mode to off
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrtXP2rXjUp0G4aey8XuHr1bdbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhKo0007XtZHTPeIEm5g4I6b.jpg?f=fotoalbum_large

De YAML code gegenereerd via de helpers...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- id: '1700235287275'
  alias: Start run silent mode on
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - sensor.boiler_compressor_activity
    to: heating
    from:
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
  condition: []
  action:
  - device_id: 5b8d9684332324d7072b92e582d50b18
    domain: select
    entity_id: 5c3993d4281912965364d6e9fda0a2a3
    type: select_option
    option: 'on'
  - delay:
      minutes: 10
      milliseconds: 0
    option: 'off'
  mode: single

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nR47At4uSaqqq2RA0uDASuFaFFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zzx3dZ89fHlnogfWJtgCfT2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door HansRemmerswaal op 17-11-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:55:
Ik heb even zitten spelen met de "Silent mode" tijdens het starten van de run.
Het zal wel een gelukstreffer zijn, maar de temperaturen net na de opstart piek zijn lager. En de opstart piek is niet een stuk breder geworden.

Eenvoudig script in HomeAssistant, als de status van de compressor activity naar heating gaat dan
  • change boiler silent mode to on
  • delay 10 minutes
  • change boiler silent mode to off
[Afbeelding]

De YAML code gegenereerd via de helpers...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  description: ''
  trigger:
    entity_id:
    from:
    for:
  action:
  - delay:
  mode: single

[Afbeelding]
Op zich komt dat wat jij kan meten wel overeen met wat ik heb. Het geleverde vermogen neemt af. Maar jij kunt de compressormodulatie niet uitlezen, en die gaat bij mijn monoblock dan omhoog. Kans is dat dit bij jou (split) ook gewoon gebeurd. De vraag is dus nog steeds wel of het er efficiënter van wordt. Ik twijfel daaraan. Moet dan echt het energieverbruik gaan meten. Langere platte runs zal wel het resultaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
master1104 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:53:
Nee, het percentage gaat hier omhoog niet het werkelijke toerental/opgenomen compressor vermogen. Ik zal mijn post nog een naar je linken: (correct if wrong, maar ik denk echt dat jullie hier de data verkeerd lezen :) )
https://gathering.tweaker...message/77173240#77173240
Het laatste deel van je reactie had ik dan gemist. In het kort denk jij dat in stille mode de compressor modulatie een andere schaal heeft als ik het goed begrijp. Maar dan is het ook interessant te weten welk onderdeel het meeste geluid maakt? De ventilator of de compressor? Ik dacht zelf de compressor.

Ik bedacht ik kan nog even checken wat er in de meterkast gebeurd, al meet die wel wat meer dan de WP en zonnepanelen hebben ook veel invloed. Het lijkt wel alsof er een dip zit op dat specifieke moment dat ik silent mode heb aangezet. Mysterieus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjOxy2eZ-7BxfThdabrRSqAZ_-Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZNhk5zXcVpG6O1XoNMAhfJdm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7x-5_t8A62HiIKkbkpkfaTHtPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WzEROURti0nQuULMg5uCQ8MK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

P-twin schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:53:
@hansbot Ik begrijp dat jij ook gebruik maakt van Husdata om gegevens uit te lezen, en ook een enviline hebt.
Kun jij mij aangeven welke dingen jij aanvinkt om een report te maken van de runs van de WP?
Ik heb gisteren het voet en eindpunt gewijzigd en ik heb het idee dat de run niet meer stopt, en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Maar wellicht heb ik verkeerde dingen aangevinkt.
[Afbeelding]
Ik gebruik Husdata niet op de computer omdat deze dan aan moet blijven staan.
De actuele data van de warmtepomp zie ik via het IP adres.
Beperkte grafieken kan ik bekijken via mijn Homey.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JP1980 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:43:
[...]

Op zich komt dat wat jij kan meten wel overeen met wat ik heb. Het geleverde vermogen neemt af. Maar jij kunt de compressormodulatie niet uitlezen, en die gaat bij mijn monoblock dan omhoog. Kans is dat dit bij jou (split) ook gewoon gebeurd. De vraag is dus nog steeds wel of het er efficiënter van wordt. Ik twijfel daaraan. Moet dan echt het energieverbruik gaan meten. Langere platte runs zal wel het resultaat zijn.
Stroompiek neemt in dezelfde mate af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HO1OveJfuOr-KcorpsIUOcUYCs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBw3kSdOVVzClts88UcFQhp5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
P-twin schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:53:
[Afbeelding]
Wellicht heb je hier iets aan, je kan in mijn online profile kijken of een van deze weergaven voor jouw situatie geschikt is: https://portal.husdata.se...1607&H=&DS=2&View=Rapport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
JP1980 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:53:
[...]

Het laatste deel van je reactie had ik dan gemist. In het kort denk jij dat in stille mode de compressor modulatie een andere schaal heeft als ik het goed begrijp. Maar dan is het ook interessant te weten welk onderdeel het meeste geluid maakt? De ventilator of de compressor? Ik dacht zelf de compressor.

Ik bedacht ik kan nog even checken wat er in de meterkast gebeurd, al meet die wel wat meer dan de WP en zonnepanelen hebben ook veel invloed. Het lijkt wel alsof er een dip zit op dat specifieke moment dat ik silent mode heb aangezet. Mysterieus.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Idd, de schaal veranderd in de stille modus 👍 En de dip in je verbruik is dus ook logisch, want je compressor vermogen neemt af door een lager toerental (wat dus ander lijkt de percentage uitlezing door de nieuwe schaal).

Volgens mij zitten we op de zelfde lijn 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
master1104 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:35:
[...]

Idd, de schaal veranderd in de stille modus 👍 En de dip in je verbruik is dus ook logisch, want je compressor vermogen neemt af door een lager toerental (wat dus ander lijkt de percentage uitlezing door de nieuwe schaal).

Ja het bewijs is er wel denk ik. Toch begrijp ik niet waarom je dat zou doen. Dan heb je 2 schalen die niet vergelijkbaar zijn. Zou ook kunnen dat de BBQ kees software hierin nog bugs bevat.

Ik zou nu wel graag een stroom meter willen hangen voor de WP. Ga ik ook nog eens uitzoeken hoe dit moet bij de monoblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 16:17

Mooi om te zien hoe funest de defrost zijn voor het rendement en de stabiliteit van de installatie.

[Afbeelding]
Wil je je dashboard config eens delen? Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 10:38

[Afbeelding]
Zou je jouw mooie Grafana dashboard willen delen? Ik ben met name benieuwd naar hoe je de COP berekening hebt gedaan.

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:21
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:51:
[...]

@RobEppink

Hier is een voorbeeld van 10 december 2022.
  • Buitentemperatuur was boven de 0, stille modus stond aan
  • Defrost om 04:11 en 05:09, waarvan een tijdens de hot water run
  • De warmtepomp besloot dat het elektrische element moest worden ingeschakeld voor het bijverwarmen voor de laatste 5 graden van het warm water
Ik denk dat als de stille modus niet had aangestaan dat het compressor vermogen hoger was en daardoor het elektrische element niet hoefde te worden ingeschakeld.

[Afbeelding]
Volgens mij heeft dit niets met de stille modus te maken. Ik heb van Nefit begrepen dat het dan volgens de software efficiënter is om het water via het electrisch element op te warmen i.p.v. door de buitenunit voor het laatste deel.

Bij mij gebeurde dit vorige week terwijl het water nog 8 graden verwarmd moest worden. Dus dat het efficiënter is geloof ik niet.

Nu wil ik nog kijken of dit probleem is op te lossen door een automation in Home Assistant. Als je namelijk kunt zeggen dat het electrisch element niet gebruikt mag worden voor het maken van warm water dan ondervang je dit volgens mij. Dan geef je enkel toestemming op het moment dat de legionella run plaatsvindt.

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:38
master1104 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:35:
[...]

Als ik het goed begrijp laat de compressor speed het percentage van het op dat moment geldende maximale vermogen van de pomp zien.
Bij stille modus is dit max vermogen verlaagd. Dus 80% in stille modus kan dus een lagere compressor speed (en minder geluid) zijn dan 70% in normale modus?

Is met BBQKees ook ergens af te lezen wat het 'ingestelde' maximale vermogen is?

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Wollie91 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:51:
[...]
Volgens mij heeft dit niets met de stille modus te maken. Ik heb van Nefit begrepen dat het dan volgens de software efficiënter is om het water via het electrisch element op te warmen i.p.v. door de buitenunit voor het laatste deel.

Bij mij gebeurde dit vorige week terwijl het water nog 8 graden verwarmd moest worden. Dus dat het efficiënter is geloof ik niet.
Op andere momenten zie ik bij een vergelijkbare buitentemperatuur wel de compressor de boiler op temperatuur brengen.
Het zal niet 100% aan de stille modus liggen, maar bij lage temperatuur en bij een lagere max compressor vermogen kan ik me voorstellen dat de compressor het lastiger gaat krijgen. Als je er dan ook nog een defrost tussendoor krijgt kan ik me voorstellen dat de software berekend dat het opwarmen van de boiler te lang duurt en het elektrische element bijschakeld.

Ik heb nu dat script draaien dat alleen de eerste 10 min van de heating run de stille modus aan staat, en tot nu toe bevalt dat eigenlijk wel. Want na die 10 min gaat de compressor toch naar laag vermogen bij mij en blijft daar de rest van de run op zitten. Dus dan hoor je de WP toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:02:
[...]

Ik heb nu dat script draaien dat alleen de eerste 10 min van de heating run de stille modus aan staat, en tot nu toe bevalt dat eigenlijk wel. Want na die 10 min gaat de compressor toch naar laag vermogen bij mij en blijft daar de rest van de run op zitten. Dus dan hoor je de WP toch niet.
wat is dan het verschil met de hele tijd stille modus?

Voor mij de vraag is vooral of de overshoot in vergelijking met normaal minder is.
Totdat iemand van nefit voor de eeuwige eer gaat en met een betere modulatie sturing komt. _/-\o_
Je grafiek van gisteren liet idd lagere overshoot temperaturen met stille modus zien. Maar misschien was de opstartpiek wel iets van langere duur?
Ik heb nu een template sensor lopen, die in de gaten heeft of het vermogen past bij stille modus, normal (hoog) of laag vermogen. En via trend sensoren, of er net omhoog of omlaag wordt gemoduleert. Als omlaag inzet, wordt de actuele hysterese waarde gemeten. Ben benieuwd of er een patroon te vinden is.. tot nu toe was het meestal tussen de 20 en 60. Met een uitschieter laatst van 150, maar dat zou kunnen komen doordat de target veranderde. Die laat ik vanaf nu even op zijn plek blijven.

[ Voor 46% gewijzigd door hackbard op 18-11-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:15:
[...]

wat is dan het verschil met de hele tijd stille modus?

Voor mij de vraag is vooral of de overshoot in vergelijking met normaal minder is.
Bij de hele tijd stille modus;
  • Opstart piek is breder dan zonder stille modus
  • Door bredere opstart piek wordt de current flow hoger dan nodig
  • Je hebt minder vermogen als deze een keer echt nodig is met risico dat het elektrische element moet bijschakelen
Stille modus alleen tijdens eerst 10 min van heating run;
  • Opstartpiek is even hoog als bij "altijd" stille modus
  • Opstartpiek is smaller dan bij "altijd" stille modus
  • Current flow is na opstart piek iets lager dan normaal
  • Vermogen van de compressor is beschikbaar als deze echt nodig is
Maar... het lijkt er wel op dat die 10 min misschien niet een vaste waarde moet zijn. Mogelijk moet deze afhankelijk zijn van de target flow.

Bij 1 was de hele run de stille modus aan, opstart piek was 34:50 min.
Bij 2 en 3 was de stille modus uit, opstart piek was 19:20 en 18:00. Bij 3 was de buitentemperatuur een paar graden hoger dan bij de andere, daarom is de piek iets hoger dan bij 2. Misschien daarom ook 1:20 smaller?
Bij 4 staat de stille modus aan voor 10 min, opstart piek was 17:20. Lijkt goed getimed.
Bij 5 zie je de piek na die 10 min toch nog even iets omhoog gaan, opstart piek is 20:00
Bij 6 en 7 heb ik de stille modus aangepast van 10 naar 11 aangepast, maar dat heeft niet goed geholpen, opstart piek is 21:00 en 25:10

Er moet nog worden bijgeschaafd aan de logica maar het lijkt een oplossingsrichting binnen de opties die we kunnen doen zonder firmware aanpassingen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rul5VIIw2G8acR92lc7EDKFCBsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xa9PcnV5DMs8I4CXU5mI3TYd.png?f=fotoalbum_large

automation.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  description: 'When a heating run starts then put the silent mode on for 10 minutes to reduce the start-up compressor power output peak'
  trigger:
    entity_id:
    from:
    for:
  action:
  - service: select.select_option
    data:
    target:
      entity_id: select.boiler_silent_mode
  - delay:
  - service: select.select_option
    data:
    target:
      entity_id: select.boiler_silent_mode
  mode: restart

[ Voor 15% gewijzigd door HansRemmerswaal op 18-11-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:22:
[...]

Bij de hele tijd stille modus;
  • Opstart piek is breder dan zonder stille modus
  • Door bredere opstart piek wordt de current flow hoger dan nodig
  • Je hebt minder vermogen als deze een keer echt nodig is met risico dat het elektrische element moet bijschakelen
Stille modus alleen tijdens eerst 10 min van heating run;
  • Opstartpiek is even hoog als bij "altijd" stille modus
  • Opstartpiek is smaller dan bij "altijd" stille modus
  • Current flow is na opstart piek iets lager dan normaal
  • Vermogen van de compressor is beschikbaar als deze echt nodig is
Maar... het lijkt er wel op dat die 10 min misschien niet een vaste waarde moet zijn. Mogelijk moet deze afhankelijk zijn van de target flow.

Bij 1 was de hele run de stille modus aan, opstart piek was 34:50 min.
Bij 2 en 3 was de stille modus uit, opstart piek was 19:20 en 18:00. Bij 3 was de buitentemperatuur een paar graden hoger dan bij de andere, daarom is de piek iets hoger dan bij 2. Misschien daarom ook 1:20 smaller?
Bij 4 staat de stille modus aan voor 10 min, opstart piek was 17:20. Lijkt goed getimed.
Bij 5 zie je de piek na die 10 min toch nog even iets omhoog gaan, opstart piek is 20:00
Bij 6 en 7 heb ik de stille modus aangepast van 10 naar 11 aangepast, maar dat heeft niet goed geholpen, opstart piek is 21:00 en 25:10

Er moet nog worden bijgeschaafd aan de logica maar het lijkt een oplossingsrichting binnen de opties die we kunnen doen zonder firmware aanpassingen...

[Afbeelding]
Ik ben nog niet thuis in HA automatiseringen, ben bezig met migreren vanaf Domoticz. Zou je jouw script kunnen delen? Wil zelf ook wel eens experimenteren. Ben ook benieuwd namelijk wat er gebeurd wanneer ik vlak na het starten de offset 1 verlaag en daarmee de target omlaag schiet. Als alternatief voor aanzetten stille mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JP1980 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:07:
[...]

Ik ben nog niet thuis in HA automatiseringen, ben bezig met migreren vanaf Domoticz. Zou je jouw script kunnen delen? Wil zelf ook wel eens experimenteren. Ben ook benieuwd namelijk wat er gebeurd wanneer ik vlak na het starten de offset 1 verlaag en daarmee de target omlaag schiet. Als alternatief voor aanzetten stille mode.
Heb deze nu toegevoegd onderaan mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:08:
[...]

Dank je ik zet hem eerst 1:1 erin kijken of dit bij mij ook werkt. Wel fijn het lijkt erop dat ik helemaal niks hoef aan te passen aan het HA script. Veel beter dan Domoticz. Jammer dat ik de meterkast data nog niet naar HA kan overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
De WP was toevallig aan het draaien. Het script kickt wel meteen in en silent mode ging er op. De compressorsnelheid ging van 25% naar 34%. De compressoroutput bleef helemaal stabiel. Dan zou je zeggen dat 34% in silent mode gelijk is aan 25% in normale mode.

Elektriciteitsgebruik ging wel ~90 watt omhoog maar dat kan ook gewoon een koelkast zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:22:
[...]het lijkt een oplossingsrichting binnen de opties die we kunnen doen zonder firmware aanpassingen...[/b]
ben ik nog niet van overtuigd.
Het heeft vooral nut als die na uitzetten stille modus meteen omlaag en niet alsnog omhoog gaat. Dat laatste lijkt wel het geval in je runs 5 t/m7. Run 4 is misschien lager omdat de target lager is.
Nu ben je volgens mij op zoek naar de tijd die die zowiezo omlaag zou gaan ook als stille modus aan blijft. Soms is dat 10min., met kouder weer/hogere target wat langer.

Apart dat we hier allemaal workarounds zitten te bedenken, terwijl het via een firm-/software update zomaar optelossen zou moeten zijn. Met iets als "moduleer omlaag zodra target bereikt".
@JP1980 als je op "softstart" zoekt kom je misschien mijn automatie tegen, die ook zoiets zou doen. Daar ben ik nog benieuwd naar feedback.
Deze:
https://gist.github.com/d...fd5a9aafe7263fda19d205207

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Voor de hybride-gebruikers;
nadat ik mijn tweede hybride installatie afgelopen vrijdagochtend weer eens koud aantrof, met 'mengklep' indicatie op 100% deze middag weer in de materie gedoken, na hier al vele uren aan besteed te hebben bij de bestaande installatie die nu zijn zesde stookseizoen maakt.

Hoe komt het toch dat de indicatie iets aangeeft, maar de klep dicht of bijna dicht blijft?

Ik vond bij toeval dat het in de instelling 'mengerlooptijd' zit. Deze heeft een schaal van 0 tot 6000 seconden, iets dat ik totaal niet kan plaatsen. Na een uurtje hiermee gespeeld te hebben lijkt het als een soort vermenigvuldigingsfactor te werken, hoe hoger ie staat, hoe meer de klep beweegt. Het vreemde is dat de klep soms ook beweegt anders dan de indicatie afgeeft; je moet dus wel de klep er af halen, bij de grotere Enviline kasten gaat dat heel eenvoudig maar bij die kleine Compress minder. Je kunt daarbij wel dat ronde deel losklikken van de kap.
De kap eraf is echter onontbeerlijk om tot een goede instelling te komen (je moet kunnen zien wat de klep écht doet); bij mij staat ie op 700, waarbij ie nu verbazingwekkend goed de streeftemp handhaaft, ook wanneer ik de aanvoertemperatuur van de CV even flink laat wisselen (zodat de mengklep moet reageren). De klep zelf reageert veel sneller dan de indicatie in het display viel mij op, en staat vaak anders dat het display aangeeft. Maar goed, daarmee is te leven.
Nog steeds geen idee hoe ik die schaal in seconden moet zien, iemand een idee daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
hackbard schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:54:
[...]

Het heeft vooral nut als die na uitzetten stille modus meteen omlaag en niet alsnog omhoog gaat. Dat laatste lijkt wel het geval in je runs 5 t/m7. Run 4 is misschien lager omdat de target lager is.
Nu ben je volgens mij op zoek naar de tijd die die zowiezo omlaag zou gaan ook als stille modus aan blijft. Soms is dat 10min., met kouder weer/hogere target wat langer.

Apart dat we hier allemaal workarounds zitten te bedenken, terwijl het via een firm-/software update zomaar optelossen zou moeten zijn. Met iets als "moduleer omlaag zodra target bereikt".
@JP1980 als je op "softstart" zoekt kom je misschien mijn automatie tegen, die ook zoiets zou doen. Daar ben ik nog benieuwd naar feedback.
Deze:
Dank je. Ook interessant. Je werkt zo te zien het voetpunt bij om een ander target te krijgen. Ga ik ook eens naar kijken, maar ik denk dat ik voorkeur heb voor de offset, wellicht werkt dat ook bij koudere temperaturen. Heb je zelf resultaat met deze truc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:08:
[...]
Heb eerste testresultaat. Bij mij start hij inderdaad keurig wat minder snel op, maar nog wel hoger dan minimaal. Zoals verwacht. Maar na die 10 minuten gaat hij weer omhoog naar het oude startvermogen. Doorgaans duurde deze circa 30 minuten.

Heb handmatig daarna maar weer op silent mode gezet. Na 30 minuten moduleerde hij naar het minimum niveau zoals hij altijd deed. Daarna kon ik de silent mode er weer afhalen en bleef hij daar. Lijkt erop dat de lengte van de hoge startmodulatie niet wordt beïnvloed bij mij, maar de hoogte wel. Als dat zo is dan is permanent stil bedrijf wellicht beter dan gescript steeds wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
de telegraaf schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:39:
Voor de hybride-gebruikers;
..
Nog steeds geen idee hoe ik die schaal in seconden moet zien, iemand een idee daarover?
even teruggelezen- bij mij deed die mengerlooptijd instelling toen niks zover ik kon zien:
en zie je trouwens die knop echt draaien? Dat was hier ook niet zo..

Hier is het gelukkig nog niet zo ver, maar ik moet me straks ook weer in verdiepen. Er komt vast weer het moment dat de bijverwarmer boven de streeftemperatuur komt en de klep dan meteen helemaal dichtgaat. Ik had laatst nog een techniek specialist van nefit aan de lijn, die zag daar geen probleem, maar probeerde mij te vertellen wat een stooklijn is. Dat de gasketel zichzelf verwarmt is eigen pech, ipv uitschakelen of menger openlaten tot bereiken maximale aanvoer temp .
Zal proberen dat er dan via een automatie de gasketel wordt uitgeschakelt. Of misschien de target omhoog, zodat de menger nog even open blijft.
Verder werkte handmatig knop op dicht draaien helemaal niet, dan kwam er niks doorheen ook stond de indicatie op 100%.
Maar misschien is dat allemaal iets anders met mijn compress..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:54:
[...]

Deze:
Ik had er eerlijk gezegd er nog niet eerder naar gekeken, is ook een interessante optie.
Heb je overwogen om ook de design temperatuur op 20 te zetten? Dan is de target bij elke run hetzelfde…

Is hiermee de opstart piek altijd even breed? Zo ja, dan zouden we dit kunnen combineren met de silent mode truuk en kunnen we perfect timen wanneer de silent mode weer uit kan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
JP1980 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:59:
[...]

Dank je. Ook interessant. Je werkt zo te zien het voetpunt bij om een ander target te krijgen. Ga ik ook eens naar kijken, maar ik denk dat ik voorkeur heb voor de offset, wellicht werkt dat ook bij koudere temperaturen. Heb je zelf resultaat met deze truc?
werkte wel. Had het sinds mid october uit staan, ik denk omdat het wat onrustig uitziet. En soms vond ik zo een opstart overshoot niet meer zo erg, omdat op die manier toch wat wordt ingehaald. Anders duurt het best een tijd dat het warm wordt hier. Wat me meer stoort is dat er later geen stabiel passend vermogen gevonden wordt, maar met deze temperaturen steeds tussen min en max heen en weer gaat. Dat lijkt me pas niet efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
hackbard schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:29:
[...]

even teruggelezen- bij mij deed die mengerlooptijd instelling toen niks zover ik kon zien:

[...]

en zie je trouwens die knop echt draaien? Dat was hier ook niet zo..

Maar misschien is dat allemaal iets anders met mijn compress..
Ja de knop draait best wel snel, veel sneller dan de indicatie afgeeft, hoewel die soms ook helemaal niet overeen lijkt te komen met de stand van de knop. Het goede nieuws (in ieder geval bij mij) is dat de knop steeds 'het goede' lijkt te doen terwijl de indicatie anders lijkt te staan.
Wanneer ik bijvoorbeeld de bijverwarmer afknijp op vermogen (en dus die CV-aanvoertemp onder de streeftemp van de WP komt) gaat ie helemaal open en wanneer ik de CV vervolgens vol gas geef draait ie binnen enkele seconden een flink eind dicht. Gaat goed dus.
Ik heb die vertraging op 0 (uiteraard) staan en de mengerlooptijd op 700. Dit is een Compress maar heb vervolgens dezelfde instelling op de iets oudere Enviline gedaan. Lijkt hetzelfde te werken, hoewel ik die nog niet afgesteld heb dat ie de streeftemp zo precies mogelijk handhaaft in verschillende omstandigheden. Dat duurt wel even en had ik geen zin meer in :) . Ik denk dat het sterk van de installatie afhangt hoe dit precies moet staan.

Iets anders, de 12kW driefaseunit had in de nacht van vrijdag op zaterdag geen defrosts, maar de nieuwe 7kW elke 50 minuten. Ze staan 25-30 meter uit elkaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
de telegraaf schreef op zondag 19 november 2023 @ 07:39:
[...]

Iets anders, de 12kW driefaseunit had in de nacht van vrijdag op zaterdag geen defrosts, maar de nieuwe 7kW elke 50 minuten. Ze staan 25-30 meter uit elkaar!
De driefase is een tower denk ik? Met dubbel verdamper oppervlak? Ik zie hier ook dat het verdamperoppervlak met onze lage 11kw monofase best krap is voor de hoge vermogens waardoor deze sneller dicht lijkt te vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-06 10:17
Als nieuwe gebruiker van een 3400i-10 ...
Waar kan ik in het servicemenu de aan/uit hysterese aanpassen?

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:23:
Als nieuwe gebruiker van een 3400i-10 ...
Waar kan ik in het servicemenu de aan/uit hysterese aanpassen?
In de openingspost staat een link naar de adviesinstellingen van Nefit. Daarin staat ook de hele menu structuur en waar je elke setting kunt vinden. Alleen bij de split kun je deze aan/uit hysteresis aanpassen, bij het monoblock is het een vaste instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Yep ... alleen kan ik die tijd daar nergens vinden ... vandaar mijn vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Adobe vindt er ook niets dus ...
Weet iemand waar de aan uit hysterese in te stellen is bij de 3400i? Of kan dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@PieterL
Ik zit in de adviesinstellingen te kijken en je hebt inderdaad bij de Compress 3400i niet de mogelijkheid om de aan/uit hysteresis in te stellen. En afhankelijk van welk type, full electric of hybrid, kun je ook niet de deltaT voor TC3/TCO instellen.

Vreemd dat de mogelijkheden per type WP zoveel verschillen.

[ Voor 10% gewijzigd door HansRemmerswaal op 19-11-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Bij de electric kon ik tc3/tc0 instellen
Bedank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:06:
Bij de electric kon ik tc3/tc0 instellen
Bedank!
Deze is wel in te stellen? Zoja dan staat er een foutje in het document.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvWhiWrOtOnwMgByWrIix834hQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDp5XLrrDTF4hRgYUg5Y3rIr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Inderdaad foutje in 't document
In de hpc410 bedieningsunit staat hij er netjes in, ingesteld op 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
master1104 schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:22:
[...]

De driefase is een tower denk ik? Met dubbel verdamper oppervlak? Ik zie hier ook dat het verdamperoppervlak met onze lage 11kw monofase best krap is voor de hoge vermogens waardoor deze sneller dicht lijkt te vriezen.
Ja ik denk ook dat dat de verklaring is. De buitenunit is dubbel zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:22
Waar moet de bedrijfsmodus op staan bij het instellen van de juiste stooklijn? op "Auto" of op "geoptimaliseerd"?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
is dat de optie in het gebruikersmenu? Bij mij staat erbij dat auto conform klokprogramma betekend. Ik gebruik dat niet en heb het dus op geoptimaliseerd staan.

In de gebruikershandleiding onder 3.2.3 staat bij mij nog dat dit onder zomer/winter-omsch. zou staan maar ik zie het meteen onder verw./koelen. En wanneer handmatig bedrijf actief.

Ik denk dit is voor als je het klokprogramma wil gebruiken. In dat geval auto, anders geoptimaliseerd.
Als je rustig de stooklijn wil instellen, zou ik het even zonder klokprogramma doen, die kan dat gebeuren zowiezo best verstoren, vooral als je die wat extreem insteld. Nachtverlaging bijvoorbeeld is met warmtepomp niet altijd handig of aanteraden.

[ Voor 154% gewijzigd door hackbard op 21-11-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:06
hackbard schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:06:
is dat de optie in het gebruikersmenu? Bij mij staat erbij dat auto conform klokprogramma betekend. Ik gebruik dat niet en heb het dus op geoptimaliseerd staan.

In de gebruikershandleiding onder 3.2.3 staat bij mij nog dat dit onder zomer/winter-omsch. zou staan maar ik zie het meteen onder verw./koelen. En wanneer handmatig bedrijf actief.

Ik denk dit is voor als je het klokprogramma wil gebruiken. In dat geval auto, anders geoptimaliseerd.
Als je rustig de stooklijn wil instellen, zou ik het even zonder klokprogramma doen, die kan dat gebeuren zowiezo best verstoren, vooral als je die wat extreem insteld. Nachtverlaging bijvoorbeeld is met warmtepomp niet altijd handig of aanteraden.
Ik ben juist heel blij met de nachtverlaging. De nachtverlaging zorgt ervoor dat de retourtemperatuur afkoelt en er in de ochtend een hele mooie en lange run ontstaat. Ik heb de afgelopen dagen maximaal twee runs per dag (1 in de ochtend en soms, afhankelijk van buitentemperatuur en zoninstraling, een run in de middag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-05 11:34
sinds de aanpassingen die ik vorige week heb gemaakt vind ik dat mijn warmtepomp mooiere runs maakt, maar toch heb ik nog een paar vraagtekens.

Zie hieronder de run die ik draaide met de daarbij ingestelde settings:

Voetpunt: 25 graden
Eindpunt: 35 graden
Max aanvoertemp: 55 graden
TC0/TC3 Diff: 3k
Hysterisis: 250 Kmin
Selected roomtemp: 20 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KCrqXxV0awzbYsSUDraf5gwcOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYly3JPSh1OTSJPK1G0WS6Yn.jpg?f=fotoalbum_large

In bovenstaande situatie bleef de daadwerkelijk temperatuur in huis op 22,5 graden steken. Ik heb toen wat gespeeld met de "stooklijn" settings zodat ik de optimale stooklijn kon behalen.

Zie hieronder het resultaat daarvan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXsAYLYF8sVUTxvCTYTj9kjfPvs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YVOlZxQWkXsq44FOhtxtQyx4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyCPkS4bglwhTvarDfs1tn_2Ewo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9igMGpRArxkRgI1i0IfAGg2U.jpg?f=fotoalbum_large

Hierover heb ik een paar bevindingen/vragen:
- ik haal prima mijn gewenste kamer temperatuur
- de retour temperatuur ligt boven de target flow temperatuur, dat is denk ik niet goed?
- de circulation pump speed ligt hoger dan voorheen, is dit gewenst gedrag? Zo niet, hebben jullie nog tips om deze naar beneden te brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
@aplender je heb dus voet en eindpunt 5 graden omlaag gedaan. Best veel, en het hoeft niet allebei tegelijk.
Als je nog je gewenste kamertemperatuur haalt, is het al wat.
TC3/TC3 stond allebei op 3K. De hogere circulation pump speed zou kunnen komen omdat de buitentemperatuur lager was, met grotere afgifte als gevolg. Of eerder omdat de stooklijn lager was, daarmee de dT sneller te hoog. Opzich niet erg, uiteindelijk is het draaien op lagere temperaturen vaak efficiënter met vloerverwarming. Maar als je die op zeg maar 3.5 zet, zal de pomp wat rustiger aandoen. Advies dacht ik is 5K met vloerverwarming maar lager werkt vast vaak ook goed.

[ Voor 14% gewijzigd door hackbard op 21-11-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
ik zat trouwens net weer te neuzen in de bqqkees entities. (versie 3.6.3)
De bedrijfsmodus waar @P-twin het over had, zit er nog niet tussen, toch?

-edit:
die zit er degelijk tussen: select.thermostat_hc1_mode
alleen geoptimaliseerd is in het engels manual geworden

Ik zou ook graag de Bedr.mod. prim. cv-pomp (altijd aan of auto) kunnen gebruiken, die is daar ook nog niet, of mis ik iets? Ik ga het aanvragen.
edit: zit nu in de laatste test build, select.boiler_hppumpmode Primary heatpump mode

En wat is de manual defrost switch? Stond op on, maar ook met off had ik net een onnodige defrost. Als ik het weer op on zet, gebeurt niks, tenminste start er geen defrost.

[ Voor 31% gewijzigd door hackbard op 24-11-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
hackbard schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:06:

Geoptimaliseerd = continu aan 24/7
Auto: op klokprogramma dat je zelf na keuze van de stand Auto kan instellen. In mijn geval maak ik i.v.m. geluidsoverlast van de Buderus pompunit gebruik van een klokprogramma waarbij ik tussen 23.00 uur en 07.00 de kamertemperatuur verlaag tot 15 graden (en in feite de warmtepomp wordt uitgeschakeld), overdag gaat deze dan weer op 20,5 graden (omdat het huis goed geïsoleerd is zakt de kamertemperatuur nauwelijks).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balblas
Supermario16 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:28:
[...]

Ik ben juist heel blij met de nachtverlaging. De nachtverlaging zorgt ervoor dat de retourtemperatuur afkoelt en er in de ochtend een hele mooie en lange run ontstaat. Ik heb de afgelopen dagen maximaal twee runs per dag (1 in de ochtend en soms, afhankelijk van buitentemperatuur en zoninstraling, een run in de middag).
Nachtverlaging is alleen slim als je huis niet téveel afkoelt, m.a.w. zeer goed geïsoleerd is. Anders zal je uiteindelijk meer energie kwijt zijn om de boel weer op temperatuur te krijgen dan continue dezelfde temperatuur aan te houden.

Je krijgt niet voor niks een waarschuwing als je van optimaal naar automatisch schakelt dat optimaal de aanbevolen en vaak zuinigste instelling is.

Lange runs is niet een doel an sich. Het lijkt me logisch dat in jouw geval je elke ochtend een lange run hebt als je je huis 's nachts laat afkoelen... De vraag is, hoeveel is je huis afgekoeld? Of, wat is de kamertemperatuur vlak voordat je eerste run van de dag begint?

Lange runs zijn ook prima mogelijk bij de stand op optimaal. Als de WP in de laagste modulatie stand zijn warmte maar continue kwijt kan in het afgifte systeem en de gewenste kamertemperatuur daarmee min of meer constant gehouden kan worden met een delta TC0/TC3 op <=5. Dat is de meest energiezuinige situatie.

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
Nous112 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:12:
[...]

Geoptimaliseerd = continu aan 24/7
Auto: op klokprogramma dat je zelf na keuze van de stand Auto kan instellen. In mijn geval maak ik i.v.m. geluidsoverlast van de Buderus pompunit gebruik van een klokprogramma waarbij ik tussen 23.00 uur en 07.00 de kamertemperatuur verlaag tot 15 graden (en in feite de warmtepomp wordt uitgeschakeld), overdag gaat deze dan weer op 20,5 graden (omdat het huis goed geïsoleerd is zakt de kamertemperatuur nauwelijks).
Maakt jouw WP zelfs in stille modus 's nachts nog teveel lawaai dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:06
balblas schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:44:
[...]
Lange runs zijn ook prima mogelijk bij de stand op optimaal. Als de WP in de laagste modulatie stand zijn warmte maar continue kwijt kan in het afgifte systeem en de gewenste kamertemperatuur daarmee min of meer constant gehouden kan worden met een delta TC0/TC3 op <=5. Dat is de meest energiezuinige situatie.
Ons huis is in januari 2023 opgeleverd en ver boven de minimale vereisten geïsoleerd en luchtdicht. Afkoeling op een nacht is op dit moment ongeveer 0.5C. Het verschil tussen TC0 en TC3 zit tussen de 5 en 7 graden. De COP zat gisteren op 5.83.

Overigens voorspelde mijn energie prestatie berekening (gemaakt voor de bouw) ongeveer 4500kWh aan verbruik voor het hele jaar (verwarming + tapwater + koeling). Ik zit nu (ik weet het, de koude maand moet nog komen) op ongeveer 2400kWh. Daar blijven we ruim onder en er zit nog flink wat potentie in de installatie om het verder terug te dringen (naar mijn idee).

Ik zal binnenkort nog eens wat dieper in de data gaan graven. Ik heb me de afgelopen weken vooral bezig gehouden met het warme water (ik verlies erg veel warmte, de vraag staat nu bij Nefit uit; het kan de "bug" zijn) en met het aansturen van de laadsnelheid van mijn auto.

[ Voor 16% gewijzigd door Supermario16 op 21-11-2023 19:58 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 103 Laatste