Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-03 16:39
HansRemmerswaal schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:29:
[...]

Verwarmingsgroep 4? Hoe ziet je installatie eruit? Ik heb alleen 1 in gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DK0-vrwsTeun9T1Qn42p9LBJFLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oK5lcT89qh5GEJhvyTBDUVzC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hier al eens commentaar over gehad waarom zoveel groepen, maar ik ben geen sanitairman en ik ken er dus ook helemaal niks van, dit is gwn zo geinstalleerd door diegene die hier alles heeft gedaan, er zijn 3 groepen in gebruik, nl 1 voor het gelijkvloers, 1 voor de kelder ( radiatoren) en 1 voor het eerste verdiep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-06 10:49
Philip43 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:35:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb hier al eens commentaar over gehad waarom zoveel groepen, maar ik ben geen sanitairman en ik ken er dus ook helemaal niks van, dit is gwn zo geinstalleerd door diegene die hier alles heeft gedaan, er zijn 3 groepen in gebruik, nl 1 voor het gelijkvloers, 1 voor de kelder ( radiatoren) en 1 voor het eerste verdiep
Ik neem aan dat ze bij Algromac weten wat ze doen, het ziet er in ieder geval wel heel indrukwekkend uit.

Hoe werkt dit dan? Heb je dan voor elke verwarmingsgroep een eigen stooklijn?
Stel groep 1 heeft een target van 25 en groep 2 van 28, hoe wordt dan de juiste aanvoertemperatuur per groep geregeld?

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 09-11-2023 16:50 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
HansRemmerswaal schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:41:
[...]

Hoe werkt dit dan? Heb je dan voor elke verwarmingsgroep een eigen stooklijn?
Stel groep 1 heeft een target van 25 en groep 2 van 28, hoe wordt dan de juiste aanvoertemperatuur per groep geregeld?
Klopt,

Maar hoe dit in de praktijk werkt zal iemand met meer kennis dan mezelf moeten beantwoorden , maar ik zie inderdaad per groep andere aanvoer temperaturen , in de kelder bvbeeld kan dit oplopen naar 40 gr (radiatoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Al die Buderussen zitten op dezelfde aanvoer, de ene pomp misschien wat harder dan de ander maar het kan dan toch niet zo zijn dat de radiator water van 40 graden krijgt en de vloerverwarming water van 25 graden?

De aanvoertemperatuur zal neem ik aan van alle groepen hetzelfde zijn. De gewenste aanvoertemperatuur zal anders zijn door de verschillende stooklijnen. De rode thermometers op de Buderus laten denk ik dezelfde temperatuur zien? Of zit er in de zwarte doos onder de 3 buderussen misschien een of andere bijmenging van retourwater. En hoe zit dat met de aan/uit hysteresis als je meerdere targets hebt...

Er is ook een instelling "voorrang groep 1". Ik weet niet of die aanstaat en wat die "groep 1" dan is bij jou.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
HansRemmerswaal schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:01:
Al die Buderussen zitten op dezelfde aanvoer, de ene pomp misschien wat harder dan de ander maar het kan dan toch niet zo zijn dat de radiator water van 40 graden krijgt en de vloerverwarming water van 25 graden?

De aanvoertemperatuur zal neem ik aan van alle groepen hetzelfde zijn. De gewenste aanvoertemperatuur zal anders zijn door de verschillende stooklijnen. De rode thermometers op de Buderus laten denk ik dezelfde temperatuur zien? Of zit er in de zwarte doos onder de 3 buderussen misschien een of andere bijmenging van retourwater. En hoe zit dat met de aan/uit hysteresis als je meerdere targets hebt...

Er is ook een instelling "voorrang groep 1". Ik weet niet of die aanstaat en wat die "groep 1" dan is bij jou.
Nogmaals,

Ik ken er echt niks van maar kijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63CquSTQIeJEGpnYq0S1r0gcloY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TMJIHuxTafU90Mvcvt8dJrr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_5xofGZ1EUdwtEEgCZprbN5JZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLJpsh8MvZBKGskB96vEosJ1.jpg?f=fotoalbum_large

Heb effe temperatuur vd kelder verhoogt en dit zie je dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-06 23:03
[...]

[Afbeelding]

Zo dat is een mooi systeem dat je heb staan _/-\o_

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Je zou haast even in die zwarte doos gaan kijken, maar ik gok dat er geen bijmenging is. Misschien staat die pomp van CV4 uit omdat de temperatuur te hoog is.

En dan zijn CV2, CV3 en CV4 in gebruik en voorrang CV groep 1 staat uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyShWGKOOsRzhjHZQpGIEooODsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQhZdqsar1vXTN5E6UsnTnOc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:10
De Eik schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:48:
Goedemorgen,

Ik heb een vraag, namelijk. Ik hoor een gorgelend en ruisend geluid in de zuigleiding/ persleiding van mijn Enviline 5 KW buitenunit.
Is dit bijzonder of normaal?

Heeft iemand een idee?
Misschien herkend iemand het bovengenoemde (probleem)!
Moet ik mij zorgen maken!!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:33
[...]

[Afbeelding]

Ik zie maar 2 leidingen onder de bosch pompen die zorgen voor de aanvoer/retour vanaf buffervat, elke pomp krijgt dus dezelfde temperatuur aangevoerd. In ieder geval; ik zou niet weten hoe er een verschil kan onstaan.
Tenzij de bosch pompen intern een verbindingen hebben tussen de aanvoer en retour en op die manier het water mengen met elkaar- tot de gewenste temperatuur, maar hoe weet de pomp dan welke temperatuur nodig is?

Zou je eens foto kunnen maken binnen in die zwarte dozen van de bosch pompen? Kan je eenvoudig loshalen met een schroevendraaider; dan hal je die isolatiekap weg. Just to be sure dat daar geen menging plaatsvindt.

Ik vermoed namelijk dat je CV-groep voor gelijkvloers een veel hogere aanvoer temperatuur krijgt dan wenselijk. Althans; zoiets moet het haast zijn.

Heeft het in het verleden wel goed gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-05 11:34
Ik heb al een tijdje het idee dat mijn WP (9kw Split unit) niet erg efficiënt zijn ding doet. Een week geleden ben ik mij wat meer gaan verdiepen in de data die ik middels het BBQ-Kees kastje op kan halen.

Daarin kwam er eigenlijk naar voren dat bij de temperaturen van vorige week de Warmtepomp behoorlijk wat korte runs (max 30) aan het draaien was, en dit toch zeker wel 10x per dag.

Mijn installateur wil hier niet heel erg veel in mee denken, dus daarom probeer ik via dit topic aan wat meer info te komen.

Op dit moment heb ik onderstaande instellingen doorgevoerd op basis van de berichten in dit topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zr4tsdlXj59qZOiqqrdneZAWqLA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nB5HfZB9PxuHNTAj6cHO9z9R.jpg?f=user_large

Zie hieronder het resultaat van de wijzigingen die ik heb doorgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DKtXUtxx7ZaLOduMh2feKXNJ-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoNnqqZtc5baIIujiHYxdrXp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-U-2rwitkhSJSNmJVxbhXwTiJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1l6mDPfTz7NFX8RhCuKfWHo.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je hier kan zien zijn de heating runs verlengt naar ongeveer 1 uur, maar ik twijfel heel erg over een aantal dingen:

1. waarom staat de HC1 Target Flow Temperature voor zo een lange tijd op 0?
2. is het schadelijk voor de warmtepompen dat ik de 3 heat limit elementen allemaal op 4KW heb gezet? (k wilde hiermee voorkomen dat de runs niet uitschieten naar 6 of 9 KW)
3. ik vind het opvallend dat in het laatste screenshot (ingezoomd op het laatste uur van screenshot 2), de return temperatuur veel hoger is dan de aanvoer. Ik heb ergens begrepen dat dit niet goed is omdat de warmtepomp/vloerverwarming zijn temperatuur niet kwijt kan?

extra info: de installateur heeft bij ons geen buffervat geinstalleerd, omdat nefit aangeeft dat de vloerverwarming op mijn beide verdiepingen genoeg "buffer" is. Ons huis is een goed geïsoleerd nieuwbouw huis van ongeveer 3 jaar oud.

[ Voor 4% gewijzigd door aplender op 09-11-2023 21:08 . Reden: extra info toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
De Eik schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:02:
[...]

Misschien herkend iemand het bovengenoemde (probleem)!
Moet ik mij zorgen maken!!?
Ik hoor wel wat geluiden, maar of dit meer of minder dan bij jou is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
aplender schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:06:
Ik heb al een tijdje het idee dat mijn WP (9kw Split unit) niet erg efficiënt zijn ding doet. Een week geleden ben ik mij wat meer gaan verdiepen in de data die ik middels het BBQ-Kees kastje op kan halen.

Daarin kwam er eigenlijk naar voren dat bij de temperaturen van vorige week de Warmtepomp behoorlijk wat korte runs (max 30) aan het draaien was, en dit toch zeker wel 10x per dag.

Mijn installateur wil hier niet heel erg veel in mee denken, dus daarom probeer ik via dit topic aan wat meer info te komen.

Op dit moment heb ik onderstaande instellingen doorgevoerd op basis van de berichten in dit topic:

[Afbeelding]

Zie hieronder het resultaat van de wijzigingen die ik heb doorgevoerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals je hier kan zien zijn de heating runs verlengt naar ongeveer 1 uur, maar ik twijfel heel erg over een aantal dingen:

1. waarom staat de HC1 Target Flow Temperature voor zo een lange tijd op 0?
2. is het schadelijk voor de warmtepompen dat ik de 3 heat limit elementen allemaal op 4KW heb gezet? (k wilde hiermee voorkomen dat de runs niet uitschieten naar 6 of 9 KW)
3. ik vind het opvallend dat in het laatste screenshot (ingezoomd op het laatste uur van screenshot 2), de return temperatuur veel hoger is dan de aanvoer. Ik heb ergens begrepen dat dit niet goed is omdat de warmtepomp/vloerverwarming zijn temperatuur niet kwijt kan?

extra info: de installateur heeft bij ons geen buffervat geinstalleerd, omdat nefit aangeeft dat de vloerverwarming op mijn beide verdiepingen genoeg "buffer" is. Ons huis is een goed geïsoleerd nieuwbouw huis van ongeveer 3 jaar oud.
Zoals je hier kan zien zijn de heating runs verlengt naar ongeveer 1 uur,
Dit is geen heating run. Je hebt maar 2 heating runs, eentje om 03.00 en eentje om 6.30. Daar waar hp heating op "Aan" staat.

Het lijkt haast wel of de WP staat te schakelen tussen zomer en winter stand. Dan gaat die target ook naar 0. Of is er misschien een klok programma actief? Je hc1 summer temperature staat op 18?

Ik zie ook hele grote temperatuurschommelingen die heel veel lijkt op (natuurlijke) circulatie van het boiler water via de WP als de 3-weg klep richting boiler staat, wat het geval is bij de zomerstand... Wat doet je dhw current extern temperature?

In de openingspost staat een link naar de adviesinstellingen van Nefit. Ik zou die downloaden en de WP daarop instellen. Noteer wat anders was. Daarmee een paar dagen draaien en daarna kijken of de stooklijn moet worden bijgesteld.

[ Voor 6% gewijzigd door HansRemmerswaal op 09-11-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
HansRemmerswaal schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:06:
[...]

[...]

Dit is geen heating run. Je hebt maar 2 heating runs, eentje om 03.00 en eentje om 6.30. Daar waar hp heating op "Aan" staat.

Het lijkt haast wel of de WP staat te schakelen tussen zomer en winter stand. Dan gaat die target ook naar 0. Of is er misschien een klok programma actief? Je hc1 summer temperature staat op 18?

Ik zie ook hele grote temperatuurschommelingen die heel veel lijkt op (natuurlijke) circulatie van het boiler water via de WP als de 3-weg klep richting boiler staat, wat het geval is bij de zomerstand... Wat doet je dhw current extern temperature?

In de openingspost staat een link naar de adviesinstellingen van Nefit. Ik zou die downloaden en de WP daarop instellen. Noteer wat anders was. Daarmee een paar dagen draaien en daarna kijken of de stooklijn moet worden bijgesteld.
Bedankt voor je reactie.

zie hieronder de grafief van de dhw current extern temperature:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzVrC25BGXAYo-atlP6Z5tWoppY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M31YpWsWaR5v27UeGLyKeMuL.jpg?f=fotoalbum_large

Voor zover ik heb kunnen vinden staat er geen klokprogramma actief, maar dit ga ik morgen nog eens na kijken. De hc1 summer temperature staat op 16 (volgens mij staat die onder de adviesinstellingen genoteerd als "CV bedrijf uit". Misschien toch beter om op 18 te zetten?

DE HC1 Set Summer mode (zoals die in bbq kees heet) stond op "Auto" en de hc1 summer mode stond op "Winter" . Ik heb voor nu de HC1 set Summer mode voor de zekerheid even op "Winter" gezet, ipv Auto om te zien of dit verschil maakt.

Ik zie net dat de HC1 Target Flow temperatuur weer omhoog schiet rond 21:45:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eANBMSrtacQqjaTasUHeQcrMRAA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FOfiS6H3BfUtd5qGrdz4abgi.jpg?f=user_large

Na aanleiding van het feit dat the HC1 Target Flow Temp weer om hoog schoot heb ik even in de log gekeken en om 21:43 zie ik deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJzXt80b6z4QpoWOAA7PTFa8J6c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VQ9xEcCetbCoyRqapcpKf4f6.jpg?f=user_large

en als ik nog even verder kijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77ISSKzIuGZskExgtfleiHEEpVQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A94WPwmydB5LM0CmwFkG0BVB.jpg?f=user_large.

Ik vind dat zelf best bijzonder aangezien ik al sinds een week HC1 HP mode op "heating" heb staan. Hoe kan de warmtepomp dan nog in koelmode proberen te opereren? Dit verklaart ook waarom ik een jaar geleden in de winter condens sensor meldingen kreeg :-(

Veel vragen van mijn kant zoals je ziet :)

ik zal morgen de adviesinstellingen ook nog eens doorlopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
aplender schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:20:
[...]

Bedankt voor je reactie.

zie hieronder de grafief van de dhw current extern temperature:

[Afbeelding]

Voor zover ik heb kunnen vinden staat er geen klokprogramma actief, maar dit ga ik morgen nog eens na kijken. De hc1 summer temperature staat op 16 (volgens mij staat die onder de adviesinstellingen genoteerd als "CV bedrijf uit". Misschien toch beter om op 18 te zetten?

DE HC1 Set Summer mode (zoals die in bbq kees heet) stond op "Auto" en de hc1 summer mode stond op "Winter" . Ik heb voor nu de HC1 set Summer mode voor de zekerheid even op "Winter" gezet, ipv Auto om te zien of dit verschil maakt.

Ik zie net dat de HC1 Target Flow temperatuur weer omhoog schiet rond 21:45:

[Afbeelding]

Na aanleiding van het feit dat the HC1 Target Flow Temp weer om hoog schoot heb ik even in de log gekeken en om 21:43 zie ik deze melding:

[Afbeelding]

en als ik nog even verder kijk:

[Afbeelding].

Ik vind dat zelf best bijzonder aangezien ik al sinds een week HC1 HP mode op "heating" heb staan. Hoe kan de warmtepomp dan nog in koelmode proberen te opereren? Dit verklaart ook waarom ik een jaar geleden in de winter condens sensor meldingen kreeg :-(

Veel vragen van mijn kant zoals je ziet :)

ik zal morgen de adviesinstellingen ook nog eens doorlopen
Komt die dhw current extern temperature overeen met je WW gebruik? Of loopt die “toevallig” gelijk aan dat golf patroon als de target is 0? In de openingspost staat iets over versneld afkoelen en de oplossing hiervoor (veer belaste terugslag klep van 20 euro). Die heb je dan nodig aan het einde van het stookseizoen.

Bij mij staat de hc1 cooling ook aan, maar de hp cooling is uit. Dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn.

Je outside temperatuur komt niet in de buurt van die 16 graden summer temp, dus dat zal het niet zijn.

Misschien dat door de room influence van 3 graden de target zover naar beneden wordt geduwd dat de WP denkt dat de WP maar beter uit kan. Als ik mijn settings even heel extreem zet dan kan ik die target flow ook op 0 krijgen. Ik vermoed dat als de target van de stooklijn onder de min flow temperature komt dat de target dan op 0 wordt gezet.
  • Min flow / Design temperature bepaald de stooklijn
  • Selected room temperature / current room temperature / room influence verschuiven de stooklijn
  • offset temperatuur verschuift de stooklijn
  • Op de uiteindelijke stooklijn bepaald de damped outdoor temperature de target flow temperatuur
  • Als target onder min flow dan wordt de target 0?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stKLiZbzv-GKKE7NAT6a6HTP8f0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdVOb4dgrpiy2X6FOAqO94a8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door HansRemmerswaal op 10-11-2023 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
Jasperzzz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:14:
[...]

Ik zie maar 2 leidingen onder de bosch pompen die zorgen voor de aanvoer/retour vanaf buffervat, elke pomp krijgt dus dezelfde temperatuur aangevoerd. In ieder geval; ik zou niet weten hoe er een verschil kan onstaan.
Tenzij de bosch pompen intern een verbindingen hebben tussen de aanvoer en retour en op die manier het water mengen met elkaar- tot de gewenste temperatuur, maar hoe weet de pomp dan welke temperatuur nodig is?

Zou je eens foto kunnen maken binnen in die zwarte dozen van de bosch pompen? Kan je eenvoudig loshalen met een schroevendraaider; dan hal je die isolatiekap weg. Just to be sure dat daar geen menging plaatsvindt.

Ik vermoed namelijk dat je CV-groep voor gelijkvloers een veel hogere aanvoer temperatuur krijgt dan wenselijk. Althans; zoiets moet het haast zijn.

Heeft het in het verleden wel goed gewerkt?
Hier ben ik met de plaatjes

Nu snap ik wel wat je bedoelt met die slechts 2 leidingen die van het buffervat naar die zwarte balk gaan met normaal dan 1zelfde aanvoertemperatuur voor alle groepen, maar op het de foto van gisteren avond zie je duidelijk dat dit hier toch niet zo werkt, ik had op cv3 (kelder,radiators) de temperatuur verhoogd + het voetpunt ook sterk omhoog gezet en daar gaat het water naar 50 graden zoals je kan zien
en cv4 (bovenverdieping) blijft op 29.7,

Alleen dan ben ik even de kluts kwijt over het instellen van de stooklijn, ik dacht dat als je je stooklijn verlaagde of verhoogde dat je eigenlijk de aanvoertemperatuur van het water veranderde aan de hand van de buitentemperatuur en dat het zo warmer of kouder werd binnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDYgy-16MCjBbLiezTD0Z7LtThU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZA6tGBsp5LrAJ7lvbusGqJMa.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2mM1dW34brNEkJihoxv4xJaJyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVn9qHl0p1gRksBcZNLHDSOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Om op @HansRemmerswaal zijn vraag te antwoorden bij mij staat er bij installatie gegevens niks van voorrang maar bij verwarmingsgroep 1: geen cv geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@Philip43 het wordt steeds mooier, die Bosch pomp ziet er van binnen ietswat anders uit dan de Buderus pomp.

Als de ene 30 de andere 35 en de laatste 50 moet leveren dan zie ik niet hoe je dat voor elkaar krijgt zonder bijmenging. Of misschien dat de WP de 3 CV groepen achter elkaar aanstuurt?

Eerst groep 2 met zijn target
Dan groep 3 met zijn target
Tot slot groep 4 met zijn target

???

----

CV2 = boven
CV3 = kelder
CV4 = beneden

Heb je dan ook 3 thermostaten op je WP? Ik zie bij CV4 staan actuele ingestelde temperatuur UIT.

[ Voor 15% gewijzigd door HansRemmerswaal op 10-11-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-06 18:46

M2c

Vandaag heb ik geprobeerd om in homeassistant een grafiek te maken van aan / uit Hysterese. Ik heb hiervoor de script gebruikt in de beginpost via file editor.

Ik laat mijn homeassistant lopen op mijn synology nas in virtual machine manager.

Nadat ik die script heb opgeslagen in homeassistant, heb ik het terug opnieuw laten opstarten. Maar nu geraak ik er niet meer op.
Ik ben een leek in homeassistant voor de duidelijkheid. Dus ik zal wel iets mis hebben gedaan :)

Als ik verbinding maak met virtual machine dan zegt die dat alles ok is en geeft die mij de link om te benaderen. Deze link gebruikte ik altijd en werkte, maar nu krijg ik een 404: not found melding als ik deze in de browser tik.

http://homeassistant.local:8123
404: not found

Iemand een idee hoe ik terug op homeassistant kan geraken. De enigste oplossing die ik me nu nog kan bedenken is om alles eraf te gooien en terug opnieuw te installeren. Maar dan ben ik wel veel data kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Selg6Ll7OTD5lD-tJG0pNn4aY5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1Cj5HLF9ZCqpjoT8VALr92X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_9TLKi1F53OO1j_W-qLfnOF6P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0FM5ppKlJ8tpCSiYhWjTe46.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:44:
@Philip43 het wordt steeds mooier, die Bosch pomp ziet er van binnen ietswat anders uit dan de Buderus pomp.

Als de ene 30 de andere 35 en de laatste 50 moet leveren dan zie ik niet hoe je dat voor elkaar krijgt zonder bijmenging. Of misschien dat de WP de 3 CV groepen achter elkaar aanstuurt?

???

----

CV2 = boven
CV3 = kelder
CV4 = beneden

Heb je dan ook 3 thermostaten op je WP? Ik zie bij CV4 staan actuele ingestelde temperatuur UIT.
Dat systeem werkt met meng modules
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSYvY7qCAhRkfmKHrJYAjfoJMMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQyVk9yrm5PiPGEirvbspZrK.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
M2c schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:19:
Vandaag heb ik geprobeerd om in homeassistant een grafiek te maken van aan / uit Hysterese. Ik heb hiervoor de script gebruikt in de beginpost via file editor.

Ik laat mijn homeassistant lopen op mijn synology nas in virtual machine manager.

Nadat ik die script heb opgeslagen in homeassistant, heb ik het terug opnieuw laten opstarten. Maar nu geraak ik er niet meer op.
Ik ben een leek in homeassistant voor de duidelijkheid. Dus ik zal wel iets mis hebben gedaan :)

Als ik verbinding maak met virtual machine dan zegt die dat alles ok is en geeft die mij de link om te benaderen. Deze link gebruikte ik altijd en werkte, maar nu krijg ik een 404: not found melding als ik deze in de browser tik.

http://homeassistant.local:8123
404: not found

Iemand een idee hoe ik terug op homeassistant kan geraken. De enigste oplossing die ik me nu nog kan bedenken is om alles eraf te gooien en terug opnieuw te installeren. Maar dan ben ik wel veel data kwijt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://whatsmarthome.com...-not-found-how-to-fix-it/

Ik zou beginnen met de aanpassingen in de configuration en automation YAML ongedaan te maken.
Hoe heb je die aangepast? Via Home Assistant of direct in de files op de NAS?

Altijd via Home Assistant aanpassen en dan de CHECK CONFIGURATION optie gebruiken om te checken of er geen errors in zitten die opstarten voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5TJRuTfv3bvQ9a73v7VBVIMi9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PusaUQZeIj4V3px1fNUyiIbV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

HansRemmerswaal schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:51:
[...]

https://whatsmarthome.com...-not-found-how-to-fix-it/

Ik zou beginnen met de aanpassingen in de configuration en automation YAML ongedaan te maken.
Hoe heb je die aangepast? Via Home Assistant of direct in de files op de NAS?

Altijd via Home Assistant aanpassen en dan de CHECK CONFIGURATION optie gebruiken om te checken of er geen errors in zitten die opstarten voorkomen.

[Afbeelding]
Probleem is dat ik homeassistant niet open krijg, dus ik kan niets aanpassen.

Aanpassingen heb ik via home assistant gedaan. Ik heb nog proberen te zoeken naar files op mijn NAS, maar ik vind deze niet. Met die virtual machine manager is dat een OVA bestand en vind ik nergens een config map ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Maar als het ene circuit 30 graden wil en het andere 50 graden, en allebei krijgen ze het water uit diezelfde mengmodule... Dan moet die mengmodule 50 graden leveren. Maar hoe krijg je dan voor elkaar dat die andere maar 30 krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:57:
[...]

Maar als het ene circuit 30 graden wil en het andere 50 graden, en allebei krijgen ze het water uit diezelfde mengmodule... Dan moet die mengmodule 50 graden leveren. Maar hoe krijg je dan voor elkaar dat die andere maar 30 krijgt?
Die witte kastjes bij de boderus pomp zijn de meng modules
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFQN9ZcwdQCY4-cEsK3HMfitob0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcpdpyzjDxGhXAaGqwaUx24F.jpg?f=fotoalbum_large
Ik denk dat het ongeveer het zelfde werkt als een vloerverwarmingsverdeler met pomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
M2c schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:57:
[...]

Probleem is dat ik homeassistant niet open krijg, dus ik kan niets aanpassen.

Aanpassingen heb ik via home assistant gedaan. Ik heb nog proberen te zoeken naar files op mijn NAS, maar ik vind deze niet. Met die virtual machine manager is dat een OVA bestand en vind ik nergens een config map ofzo.
Daar heb ik geen ervaring mee, lijkt me meer iets voor het home assistant forum zelf. Daar zie ik die error veel voorkomen, mogelijk staat daart ook de oplossing bij. Mijn ervaring is dat ze daar erg behulpzaam zijn.

Van die Home Assistant prompt die je wel krijgt kun je misschien wel naar de juiste folder toe? Misschien dat die config folder een hidden folder is.

Ik las wel ergens dat een OVA een gecomprimeerd bestand is in TAR formaat, die je met 7-zip kunt uitpakken. Misschien is dat nog een optie... en dan de configuration aanpassen en weer opnieuw inpakken in TAR formaat. Uiteraard wel eerst een kopie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:44:

???

----

CV2 = boven
CV3 = kelder
CV4 = beneden

klopt 3 thermostaten

cv4 heb ik gister avond uitgezet omdat 22 gr voor mij echt te warm is , om afkoeling wat te versnellen nu is het nog steeds 21 gr

Ondertussen weten we dat het dus werkt met mengmodules, ik zal eens naar mijn sanitairman bellen hoe dit dan werkt

Ik heb nog 1 laatste vraag van iets wat ik precies weer verkeerd begrepen heb, toen ik fotos ging maken van het systeem deze morgen zag ik dat er nergens warmtevraag was, dus alles stond af en het radiator teken was ook niet op de wp display te zien

omdat ik nog met die stooklijnen bezig ben heb ik kamerinvloed overal op uit staan, ik dacht dat men hiermee bedoelde dat de graden op de thermostaat niet mee deden, dus als je deze verhoogde dat dit niks veranderde omdat je enkel met de buitentemperatuur en daarop afgesteld stooklijn werkt

maar ik heb om te testen de temperatuur op mijn thermostaat naar 22 graden gezet (stond op 19) temperatuur was 21 binnen, en bijna onmiddelijk begint hij terug te verwarmen

Wat betekent die instelling dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Philip43 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:15:
[...]

klopt 3 thermostaten

cv4 heb ik gister avond uitgezet omdat 22 gr voor mij echt te warm is , om afkoeling wat te versnellen nu is het nog steeds 21 gr

Ondertussen weten we dat het dus werkt met mengmodules, ik zal eens naar mijn sanitairman bellen hoe dit dan werkt

Ik heb nog 1 laatste vraag van iets wat ik precies weer verkeerd begrepen heb, toen ik fotos ging maken van het systeem deze morgen zag ik dat er nergens warmtevraag was, dus alles stond af en het radiator teken was ook niet op de wp display te zien

omdat ik nog met die stooklijnen bezig ben heb ik kamerinvloed overal op uit staan, ik dacht dat men hiermee bedoelde dat de graden op de thermostaat niet mee deden, dus als je deze verhoogde dat dit niks veranderde omdat je enkel met de buitentemperatuur en daarop afgesteld stooklijn werkt

maar ik heb om te testen de temperatuur op mijn thermostaat naar 22 graden gezet (stond op 19) temperatuur was 21 binnen, en bijna onmiddelijk begint hij terug te verwarmen

Op de thermostaat snel je de gewenste temperatuur in
Ruimte invloed kan je stooklijn verhogen of verlagen bij te hoge of lage meting van de gewenste temperatuur
Nu stond je thermostaat op 19 graden
Daar kwam met de stooklijn instelling zeg 25 graden aanvoerstreeftemperatuur uit
Nu zet je de thermostaat op 20 graden
en dan komt met de stooklijn instelling er een aanvoerstreeftemperatuur van 27 uit
Dus dan gaat de warmtepomp weer aan om die aanvoerstreeftemperatuur te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Willem senior schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:03:
[...]

Die witte kastjes bij de boderus pomp zijn de meng modules
[Afbeelding]
Ik denk dat het ongeveer het zelfde werkt als een vloerverwarmingsverdeler met pomp
Philip43 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:15:
[...]

klopt 3 thermostaten

U heeft een gecompliceerde installatie (uw installateur zal hiervoor zijn redenen gehad hebben) , maar daar gaat uw vraag niet over. U heeft het te warm en wil daar iets aan doen.

Ik zou beginnen te kijken welke aanvoerstreeftemperatuur die bewuste groep heeft. Hiervoor de menu knop rechtboven ingedrukt houden totdat installatiemenu verschijnt. Dan naar diagnose (de onderste), vervolgens monitorwaarden, en dan naar de groep die u wil. Hier ziet u onder anderen de aanvoerstreeftemperatuur, dat is dus de watertemperatuur waar ie naar toe wil werken. De actuele aanvoertemp ziet u daar trouwens ook.
In het geval van die groep met radiatoren zal dit wellicht iets van 40 of 42 zijn, misschien nog wel hoger.
Omdat het te warm is moet u dit naar beneden zien te krijgen met of de stooklijn of ruimteinvloed van de thermostaat. Wanneer die ruimteinvloed uit is dan regelt ie inderdaad alleen op buitentemp, via de stooklijn.

Dat wordt even puzzelen, kan paar dagen duren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 06:10:
[...]

Komt die dhw current extern temperature overeen met je WW gebruik? Of loopt die “toevallig” gelijk aan dat golf patroon als de target is 0? In de openingspost staat iets over versneld afkoelen en de oplossing hiervoor (veer belaste terugslag klep van 20 euro). Die heb je dan nodig aan het einde van het stookseizoen.

Bij mij staat de hc1 cooling ook aan, maar de hp cooling is uit. Dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn.

Je outside temperatuur komt niet in de buurt van die 16 graden summer temp, dus dat zal het niet zijn.

Misschien dat door de room influence van 3 graden de target zover naar beneden wordt geduwd dat de WP denkt dat de WP maar beter uit kan. Als ik mijn settings even heel extreem zet dan kan ik die target flow ook op 0 krijgen. Ik vermoed dat als de target van de stooklijn onder de min flow temperature komt dat de target dan op 0 wordt gezet.
  • Selected room temperature / current room temperature / room influence verschuiven de stooklijn
  • Op de uiteindelijke stooklijn bepaald de damped outdoor temperature de target flow temperatuur
[Afbeelding]
Klinkt allemaal heel aannemelijk. ik ga eens kijken naar de adviezen die jij hebt gegeven en over een periode van aantal dagen monitoren! bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-06 20:58
Ik zag in recente post wat dingen over "heat limit". Wie weet wat dit doet?

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Wollie91 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:13:
Ik zag in recente post wat dingen over "heat limit". Wie weet wat dit doet?
Volgens de installatie instructies voor de installateur van de bedieningsunit HMC310 lijkt dit het vermogen van het elektrische element te begrenzen.

4.2.2 Menu: Elektrische bijverwarming
In dit menu worden de algemene instellingen voor de elektrische bijverwarming uitgevoerd. Deze instellingen zijn alleen beschikbaar, wanneer de installatie overeenkomstig is opgebouwd en geconfigureerd en wanneer het gebruikte toesteltype de betreffende instellingen ondersteunt.

Begrenz. m. compressor
[0...maximale vermogen van de geïnstalleerde bijverwarming].
Gedurende het compressorbedrijf wordt het vermogen van de elektrische bijverwarming op de hier ingestelde waarde begrensd.

Verm. bijverw.begrenzen
Gedurende het bedrijf van de elektrische bijverwarming zonder compressor wordt op de hier ingestelde waarde begrensd

Verm. WW-bedr. begr.
Gedurende het warmwaterverwarmen wordt het vermogen van de elektrische bijverwarming op de hier ingestelde waarde begrensd. De instelling kan niet hoger zijn dan de
waarde uit [Verm. bijverw.begrenzen].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:47:
[...]

Volgens de installatie instructies voor de installateur van de bedieningsunit HMC310 lijkt dit het vermogen van het elektrische element te begrenzen.

4.2.2 Menu: Elektrische bijverwarming
In dit menu worden de algemene instellingen voor de elektrische bijverwarming uitgevoerd. Deze instellingen zijn alleen beschikbaar, wanneer de installatie overeenkomstig is opgebouwd en geconfigureerd en wanneer het gebruikte toesteltype de betreffende instellingen ondersteunt.

Begrenz. m. compressor
Gedurende het compressorbedrijf wordt het vermogen van de elektrische bijverwarming op de hier ingestelde waarde begrensd.

Verm. bijverw.begrenzen
Gedurende het bedrijf van de elektrische bijverwarming zonder compressor wordt op de hier ingestelde waarde begrensd

Verm. WW-bedr. begr.
Gedurende het warmwaterverwarmen wordt het vermogen van de elektrische bijverwarming op de hier ingestelde waarde begrensd. De instelling kan niet hoger zijn dan de
waarde uit [Verm. bijverw.begrenzen].
Ja precies, dat dacht ik dus ook 👍
Was even nieuwsgierig of het echt iets met het vermogen van de compressor te maken had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 06:10:
[...]

[Afbeelding]
Ik ga mij verdiepen in het verhaal van de veer belaste terugslag klep _/-\o_

ik heb mijn settings even teruggezet naar de adviesinstellingen van nefit en wil vervolgens vanuit daar de Stooklijn gaan bepalen. Ik begrijp dat ik deze instellingen even moet laten staan voordat ik aan onderstaande ga beginnen.
Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 20 en 10 graden:
Voetpunt verhogen (te koud in huis) of voetpunt verlagen (te warm in huis).

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 10 en 0 graden:
Voetpunt en het eindpunt verhogen als het te koud is in huis. Als het te warm is voetpunt en eindpunt verlagen.

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 0 en -10 graden:
Eindpunt verhogen (te koud in huis) of eindpunt verlagen (te warm in huis).

Als je het voetpunt lager instelde kijk dan of de warmtepomp nog net zolang als de eerste test run blijft draaien. Ga uit van 2 tot 3 uur draaien dan heeft de warmtepomp de tijd om terug te moduleren naar minimum vermogen en draai je dus zo energie-efficiënt mogelijk.
ik begrijp niet helemaal wat hier gezegd word, kunnen jullie misschien een voorbeeld geven m.b.t de "buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 20 en 10 graden"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
aplender schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:49:
[...]

ik heb mijn settings even teruggezet naar de adviesinstellingen van nefit en wil vervolgens vanuit daar de Stooklijn gaan bepalen. Ik begrijp dat ik deze instellingen even moet laten staan voordat ik aan onderstaande ga beginnen.

[...]

ik begrijp niet helemaal wat hier gezegd word, kunnen jullie misschien een voorbeeld geven m.b.t de "buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 20 en 10 graden"?
Het is een soort ezelsbruggetje.

Als de buiten temperatuur tussen de 10 en 20 graden is en binnen in de temperatuur te hoog dan verlaag je het voet punt, is het binnen te koud dan verhoog je het voet punt.
Tussen 0 en 10, zoals nu, pas je voet punt en eindpunt aan.
Onder de 0 pas je eindpunt aan.

Maar blijf vooral zelf nadenken. Hoe kleiner het verschil tussen voet punt en eindpunt hoe vlakker de stooklijn. Ofwel verandering van buitentemperatuur heeft minder invloed. En andersom. Elk huis is anders dus stooklijn en zijn niet te vergelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door HansRemmerswaal op 10-11-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-06 10:04
aplender schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:49:
[...]

[...]

Wat volgens mij bedoeld wordt is dat wanneer het te warm of te koud in huis is (dit wordt bedoeld met "afwijking") je het voetpunt, het eindpunt of beide moet aanpassen. De aanpassing is afhankelijk van de buitentemperatuur op dat moment.

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:37
Ik ben nog aan het optimaliseren met de stooklijn. Heb een hele tijd gedraaid op 22/35 met een offset van -1. Dit leverde een vrij constante target op van 26 / 27 graden bij een thermostaatvraag van 22. Nu is de temperatuur heel langzaam aan het wegzakken. De vraagtemperatuur van 26/27 is dus redelijk spot-on bij huidige buitentemperatuur.

Het liefst zou ik van de offset af willen en het voetpunt wat verlagen. Maar is een voetpunt lager dan 22 niet heel erg gek?

[ Voor 9% gewijzigd door JP1980 op 11-11-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06 22:01
Ik denk dat ik hem heb. De warmtepomp staat sinds vannacht 1 uur op een heel laag pitje te pruttelen. De hysterese verhogen van 150 naar 250 maakt echt een groot verschil hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 18:05
HansRemmerswaal schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:05:
[...]

Uiteindelijk bepaald de aan/uit hysteresis of de warmtepomp aan of uit gaat. En de tijd van de aan/uit hysteresis is weer afhankelijk van de aanvoerstemperatuur, aanvoerstreeftemperatuur en de ingestelde aan/uit hysteresis waarde (bijvoorbeeld 150 K min). De aanvoerstreeftemperatuur is weer afhankelijk van je stooklijn en de gedempte buitentemperatuur. De stooklijn is weer afhankelijk van je voetpunt en eindpunt. De stooklijn kan parallel verschoven worden door de ingestelde temperatuur op je thermostaat, het verschil tussen de ingestelde temperatuur en de ruimtetemperatuur (als ruimte invloed aanstaat) en een vaste offset ruimtetemperatuur.

Het wordt allemaal in wat meer detail uitgelegd in
8.2 Waarom heb ik een korte run?
8.3 Hoe werkt een stooklijn?

Dus waar precies het probleem bij jou installatie zit kan ik zo niet zeggen.
Wel raar dat vorig jaar alles goed werkte en nu niet meer.

Ik neem aan dat je al je instellingen hebt vergeleken met de adviesinstellingen? Dat is misschien het best start punt en vanaf daar dan de stooklijn gaan bij stellen zodat je zonder ruimte invloed een goede temperatuur hebt, daarna kun je overwegen de ruimteinvloed aan te zetten.

Hieronder een voorbeeld van die current flow, target flow en aan/uit hysteresis. Er zit veel tijd tussen mijn runs omdat de current flow net onder de target flow blijft. En als de run start dan zit de current hoog boven de target en is de run zelf kort. Ik zou de run langer kunnen krijgen door de target te verhogen, bijvoorbeeld door de thermostaat hoger te zetten. Ruimte invloed aanzetten zou juist de target verlagen bij mij omdat het in de huiskamer nu warmer is dat de ingestelde temperatuur. Ik zou de target ook kunnen verhogen door de stooklijn aan te passen (het voetpunt in dit geval) of door de offset ruimtetemperatuur op 2 of 3 te zetten.

Ik wil je niet op kosten jagen, maar het wordt allemaal inzichtelijker als je met een BBQKees + HomeAssistant kunt zien wat er allemaal gebeurd. En wat de invloed is van elke instelling die je aanpast.

[Afbeelding]
Dank! Ik heb het voet punt naar 32 graden aangepast en nu draait hij stabiel op laag vermogen met lange runs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
hansbot schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:24:
[Afbeelding]

De minimale compressor vermogen is 12%.
Een run begint altijd met 43%.
De eerste run gaat van 43% naar 34% en eindigt met met 25%.
De tweede run gaat van 43% helemaal terug naar 12% en het laatste stukje op 25%.
Herkent iemand dit gedrag en is dit gedrag te beïnvloeden.
Hi Hans,

Vraagje hoe krijg jij de warmtepomp data in homey insight?

Thx voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-06 20:43
Jasperzzz schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:19:
Het is momenteel bij ons volgens de Easycontrol thermostraat ongeveer constant 18 graden, maar een andere thermostraat die er naast staat geeft constant 20 graden aan.
Gevoelsmatig is het eerder 20 dan 18, wat het ook is; wij vinden het een prima temperatuur in huis.
De 1010h die wij hebben gaf ook een afwijking weer t.o.v. andere thermostaten en temperatuur meters. Bij de 1010h was het mogelijk om de temperatuur te kalibreren, hoe dit te doen stond in de handleiding. Zal dus waarschijnlijk bij de EasyControl thermostaat ook mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Riddler85 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:01:
[...]
Hi Hans,

Thx voor de info!
Ik heb geen homey insight, ik gebruik home assistent
Sorry, was andere Hans…

[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 11-11-2023 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-06 10:04
Nous112 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:55:
[...]

De 1010h die wij hebben gaf ook een afwijking weer t.o.v. andere thermostaten en temperatuur meters. Bij de 1010h was het mogelijk om de temperatuur te kalibreren, hoe dit te doen stond in de handleiding. Zal dus waarschijnlijk bij de EasyControl thermostaat ook mogelijk moeten zijn.
De EasyControl is via de app te kalibreren Instellingen > Apparaten > EasyControl > Temperatuurkalibratie.
Dit gaat helaas net als de de gemeten temperatuur per halve graad.
Volgens mij meet de 1010H in tienden van een graad. Wat dat betreft is de EasyControl een stapje terug.
Wat wel een vooruitgang is, is dat de app ook de COP laat zien; per maand of jaar en per functie (verwarmen, koelen, warm water of gecombineerd)

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
JP1980 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:44:
Ik ben nog aan het optimaliseren met de stooklijn. Heb een hele tijd gedraaid op 22/35 met een offset van -1. Dit leverde een vrij constante target op van 26 / 27 graden bij een thermostaatvraag van 22. Nu is de temperatuur heel langzaam aan het wegzakken. De vraagtemperatuur van 26/27 is dus redelijk spot-on bij huidige buitentemperatuur.

Het liefst zou ik van de offset af willen en het voetpunt wat verlagen. Maar is een voetpunt lager dan 22 niet heel erg gek?
Bij mij is het voetpunt 20graden en hier was het nog te warm binnen, 22gr namelijk, nu ben ik het eindpunt aan het verlagen om te zien waar we uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Philip43 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:31:
[...]
Bij mij is het voetpunt 20graden en hier was het nog te warm binnen, 22gr namelijk, nu ben ik het eindpunt aan het verlagen om te zien waar we uitkomen
Dat issue heb ik ook behalve dat het dan bijna 24 graden wordt. Veel te veel dus.
Heb zonet wat lopen experimenteren en de target flow zakt verder bij het verlagen van het voetpunt, maar zodra deze onder de 20 komt zie ik de target niet meer wijzigen. Denk dat ik de offset temperatuur maar op -1 houd met een voetpunt van 22 of 23. Dat ging redelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JP1980 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:57:
[...]

Dat issue heb ik ook behalve dat het dan bijna 24 graden wordt. Veel te veel dus.
Heb zonet wat lopen experimenteren en de target flow zakt verder bij het verlagen van het voetpunt, maar zodra deze onder de 20 komt zie ik de target niet meer wijzigen. Denk dat ik de offset temperatuur maar op -1 houd met een voetpunt van 22 of 23. Dat ging redelijk goed.
Of eindpunt laten zakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Riddler85 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:53:
[...]

Dank! Ik heb het voet punt naar 32 graden aangepast en nu draait hij stabiel op laag vermogen met lange runs!
Wat is laag vermogen? Mijn compressor output wil maar niet onder de 3 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:35:
[...]

Dit is afhankelijk van het type buitenunit en de buitentemperatuur. Zie onderstaande afbeelding. Bij koude temperaturen kan je compressor verder terug moduleren. Misschien niet hoe je het graag zou willen zien maar zo is het nu eenmaal 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2M5zIPsZldaMX1Ew1b9ZND5_m1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RKVW7UQzyu7EzmWES9oHmLFf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Wollie91 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:44:
[...]

Dit is afhankelijk van het type buitenunit en de buitentemperatuur. Zie onderstaande afbeelding. Bij koude temperaturen kan je compressor verder terug moduleren. Misschien niet hoe je het graag zou willen zien maar zo is het nu eenmaal 😅

[Afbeelding]
Staat in dat overzicht ook de 7? In kan dit overzicht niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:57:
[...]

Staat in dat overzicht ook de 7? In kan dit overzicht niet vinden.
Enviline 7.0 is de split 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Ok, documentatie gevonden.

Dus als ik het goed begrijp...
A2/W35 = 2 - 7 kW
A7/W35 = 2.5 - 9.5 kW

A2 = buitentemperatuur 2 graden
W35 = aanvoertemperatuur 35 graden

Het laagste niveau van de compressor power output dat ik het afgelopen stookseizoen heb gezien is 2.6 kW. En mijn aanvoertemperatuur zit bijna altijd rond de 29 - 30 graden, ver boven de target, lager gaat deze helaas niet.

Dus hoe ga ik die 2 kW krijgen? Dan zou ik een lagere aanvoertemperatuur krijgen en daardoor langere runs.

Jij hebt hetzelfde type WP, hoe laag gaat bij jou het vermogen?

[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 11-11-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 23:16
Bij het beoordelen van de minimale modulatie dienen jullie wel naar het opgenomen vermogen van de compressor te kijken hè. Daar kan je de minimale modulatie / compressor snelheid uit afleiden, het afgegeven vermogen wordt namelijk bepaald door de COP en is daarmee buitentemperatuur afhankelijk. Uiteraard is die dus ook lager bij lagere buitentemperaturen 😄

Mijn split komt niet onder de ~500W (579W, maar dat is inclusief binnenunit en dus de pomp en regeling)

[ Voor 22% gewijzigd door master1104 op 11-11-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-06 08:55
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:33:
[...]

Ok, documentatie gevonden.

Dus als ik het goed begrijp...
A2/W35 = 2 - 7 kW
A7/W35 = 2.5 - 9.5 kW

A2 = buitentemperatuur 2 graden
W35 = aanvoertemperatuur 35 graden

Het laagste niveau van de compressor power output dat ik het afgelopen stookseizoen heb gezien is 2.6 kW. En mijn aanvoertemperatuur zit bijna altijd rond de 29 - 30 graden, ver boven de target, lager gaat deze helaas niet.

Dus hoe ga ik die 2 kW krijgen? Dan zou ik een lagere aanvoertemperatuur krijgen en daardoor langere runs.

Jij hebt hetzelfde type WP, hoe laag gaat bij jou het vermogen?
Hans.
Herkenbaar. Aanvoertemp minimaal ca 30 graden.
Om een rustiger stookgedrag te krijgen hebben we het voetpunt verhoogd naar 28 graden.
Betekent dat de AST ook rond 30 graden komt. Dan ontstaat er een veel rustiger stookgedrag.
Ik weet dat het systeem dan gefopt wordt.

We hebben de oplossing voor overshoot in eerste instantie gezocht in meer afgifte.
Bij verwarming van de vijver van de buren gaat de warmteafgifte wel omhoog denk ik.
Maar ons afgifte systeem is wat het is, opnieuw inregelen geeft waarschijnlijk wel iets van een oplossing.

Maar de hobbel blijft het minimale vermogen van onze NEFIT-WP.
0.62 kW x een nette COP van 5 = een minimale output 3.1 kW

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
master1104 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:51:
Bij het beoordelen van de minimale modulatie dienen jullie wel naar het opgenomen vermogen van de compressor te kijken hè. Daar kan je de minimale modulatie / compressor snelheid uit afleiden, het afgegeven vermogen wordt namelijk bepaald door de COP en is daarmee buitentemperatuur afhankelijk. Uiteraard is die dus ook lager bij lagere buitentemperaturen 😄

Mijn split komt niet onder de ~500W (579W, maar dat is inclusief binnenunit en dus de pomp en regeling)
Is dat niet een beetje kip ei? De COP is afgegeven vermogen / opgenomen vermogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:24:
[...]

Is dat niet een beetje kip ei? De COP is afgegeven vermogen / opgenomen vermogen?
Dat is waar, maar ik lees nog steeds dat er soms gedacht wordt dat de warmtepomp in de winter bij kou verder terug zou moduleren. Dat is dus niet het geval, hij moduleert net zo ver terug als altijd, maar door de kou en dus lagere COP is het afgegeven minimale vermogen lager. Dat lijkt op verder terug moduleren, maar is feitelijk dus minder opbrengst bij dezelfde modulatie-stand.

Het is hier al wel eerder met elkaar benoemd, maar ergens hierboven kwam ik de stelling toch weer tegen, vandaar.

[ Voor 8% gewijzigd door master1104 op 11-11-2023 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:12:
[...]

Het is een soort ezelsbruggetje.

Als de buiten temperatuur tussen de 10 en 20 graden is en binnen in de temperatuur te hoog dan verlaag je het voet punt, is het binnen te koud dan verhoog je het voet punt.
Tussen 0 en 10, zoals nu, pas je voet punt en eindpunt aan.
Onder de 0 pas je eindpunt aan.

Maar blijf vooral zelf nadenken. Hoe kleiner het verschil tussen voet punt en eindpunt hoe vlakker de stooklijn. Ofwel verandering van buitentemperatuur heeft minder invloed. En andersom. Elk huis is anders dus stooklijn en zijn niet te vergelijken.
Ik heb gisteravond de nefit adviesinstellingen toegepast en vervolgens de stappen doorgelopen zodat ik de goede stooklijn kan vinden.

ik heb de offset etc op 0 gezet, de thermostaat op 20 graden. tot nu toe zie ik onderstaande resultaat, ligt dit in de lijn der verwachting tijdens dit proces?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUg9_gwfrVrFOLhdRFSlvzQg2xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KsFPxJzVVVzcHbsU2niWhhg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53ao3w2WX-xX0C84WqQGwq7J3lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipvIPlnqIZwplsa7OK8ZwFCb.jpg?f=fotoalbum_large

nu vraag ik mij af, ik heb de verdeler van de vloerverwarming hetzelfde gelaten zoals die voorheen is ingesteld door de installateur. ik verwacht dat ik deze niet aan hoef te passen, maar ik kreeg wat twijfels toen ik onderstaande las:
4. Zet alle radiatoren en vloerverwarming vol open.
Pas op met een radiator dicht bij de warmtepomp, als je die hebt hou die dan dicht om te voorkomen dat die je test verstoord. Het kan namelijk zijn dat door die radiator het water te snel retour komt. Pas ook op met die design radiatoren in de badkamer, die laten vaak het water te warm retour gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door aplender op 11-11-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
aplender schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:30:
[...]

Ik heb gisteravond de nefit adviesinstellingen toegepast en vervolgens de stappen doorgelopen zodat ik de goede stooklijn kan vinden.

ik heb de offset etc op 0 gezet, de thermostaat op 20 graden. tot nu toe zie ik onderstaande resultaat, ligt dit in de lijn der verwachting tijdens dit proces?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

nu vraag ik mij af, ik heb de verdeler van de vloerverwarming hetzelfde gelaten zoals die voorheen is ingesteld door de installateur. ik verwacht dat ik deze niet aan hoef te passen, maar ik kreeg wat twijfels toen ik onderstaande las:

[...]
Nee, van zoveel runs wordt je niet blij.
Ook bij jou schiet de current ver over de target heen waardoor je een korte run krijgt.
Ik zou de aan/uit hysterese verhogen van 150 naar 250, heb je wat minder runs maar wel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:43:
[...]

Nee, van zoveel runs wordt je niet blij.
Ook bij jou schiet de current ver over de target heen waardoor je een korte run krijgt.
Ik zou de aan/uit hysterese verhogen van 150 naar 250, heb je wat minder runs maar wel langer.
Top, ga ik gelijk doorvoeren, dit is dus gewoon mogelijk tijdens een stooklijn "bepaling"? wat betreft de flow van de vloerverwarming, deze hoef ik niet aan te passen tijdens de stooklijn bepaling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@aplender aan het einde van de run lijkt er zo’n 5 graden te zitten tussen de TC0 en de aanvoertemperatuur. Dat lijkt mij wel kloppend voor vloerverwarming. Als je run dadelijk langer is kun je beter zien wat er gebeurd met de temperaturen. Je run is nu veel te kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Riddler85 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:01:
[...]
Hi Hans,

Thx voor de info!
Met de Husdata WiFi gateway met kabeltje gekoppeld aan de binnenunit.
Homey app Husdata installeren.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
hansbot schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:53:
[...]

Met de Husdata WiFi gateway met kabeltje gekoppeld aan de binnenunit.
Homey app Husdata installeren.
Danke!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:35:
[...]

700 a 800 watt is bij mij qua stroom verbruik laagste vermogen, wij hebben de split 7kw hybride, ik heb de ketel momenteel uitstaan, die gaat pas aan op 35 graden zodra vorst in zicht is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
aplender schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:30:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
De verdeler open zetten is zeker ook een goed idee. Zorg dat je warmtepomp zijn minimale vermogen kwijt kan. En inderdaad de hysterese van 150 naar 250 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-02 21:40
Ik probeer toch nog even iets te begrijpen. Ik heb de kamertemperatuur regeling op 19 graden staan. De thermostaat geeft aan dat het 22 graden is. De warmtepomp draait nu op dit moment een run. Waarom doet 'ie dat? De kamertemperatuur is tenslotte al behaald. Ik snap dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de WAR maar wat is dan voor de WP de trigger om de run te starten?

Voerpunt : 23graden / Eindpunt : 35 graden
Kamerinvloed uit / Offset ruimte invloed op 0k

Nog een vraag: ik lees hier veel over currentflow en targetflow. Zijn deze waarden ergens in het menu van de binnenunit af te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JeroenP1974 schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:00:
Ik probeer toch nog even iets te begrijpen. Ik heb de kamertemperatuur regeling op 19 graden staan. De thermostaat geeft aan dat het 22 graden is. De warmtepomp draait nu op dit moment een run. Waarom doet 'ie dat? De kamertemperatuur is tenslotte al behaald. Ik snap dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de WAR maar wat is dan voor de WP de trigger om de run te starten?

Voerpunt : 23graden / Eindpunt : 35 graden
Kamerinvloed uit / Offset ruimte invloed op 0k

Nog een vraag: ik lees hier veel over currentflow en targetflow. Zijn deze waarden ergens in het menu van de binnenunit af te lezen?
De start en einde van een run wordt 100% bepaald door de aan/uit hysterses. Lees even het stukje over waarom heb een korte run, daarin wordt dat uitgelegd.

Target flow en current flow kun je vinden in het service menu. Een paar tellen de menu knop ingedrukt houden en dan diagnose - monitorwaardwn -verwarmingsgroep 1.
Aanvoerstreeftemperatuur is de target
Aanvoertemperatuur is de current

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:53:
@aplender aan het einde van de run lijkt er zo’n 5 graden te zitten tussen de TC0 en de aanvoertemperatuur. Dat lijkt mij wel kloppend voor vloerverwarming. Als je run dadelijk langer is kun je beter zien wat er gebeurd met de temperaturen. Je run is nu veel te kort.
De run is ondertussen wat langer geworden, heb zelf het idee dat dit ik wat betreft stooklijn nu op 21,5 blijf hangen terwijl de thermostaat 20,0 is, dus ik zal met Voetpunt/eindpunt gaan schuiven om deze op 20,0 te krijgen.

Hebben jullie nog andere tips om de run langer te maken en de grote uitschieters omlaag te brengen?

Zie hieronder de huidige statistieken van deze dag/avond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6s3AFWGmzTYT96zrEJvfiQwn6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcVpq1m79lzO8Sdy3p3Ywan4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9Ff8tvdCKibmHD3CNf3EdAJurc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CyOwXhtfCNzIFeKZSGq0s0U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
aplender schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:10:
[...]

De run is ondertussen wat langer geworden, heb zelf het idee dat dit ik wat betreft stooklijn nu op 21,5 blijf hangen terwijl de thermostaat 20,0 is, dus ik zal met Voetpunt/eindpunt gaan schuiven om deze op 20,0 te krijgen.

Hebben jullie nog andere tips om de run langer te maken en de grote uitschieters omlaag te brengen?

Zie hieronder de huidige statistieken van deze dag/avond:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou de delta T van TC3/TC0 kunnen verlagen? Bij mij doet dat totaal niets maar misschien wel bij jou omdat jouw TC0 een stuk lager is. Zet die eens op 3 en kijk of dat iets doet.

ems-esp Boiler Temp diff TC3/TC0 heat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Hier staat de hysterese (met een kilometer vloerverwarmingsbuis) op 400k.min. De vloer heeft voldoende buffer om de bewoners hier niet veel van te laten merken en de runs zijn mooi stabiel en lang.

TC3/TC0 staat op 3 graden bij het kwakkelweer en op 4 graden bij aanhoudende kou (aangestuurd door Domoticz).

[ Voor 22% gewijzigd door master1104 op 12-11-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Hier was de warmtepomp net bezig om te boiler te verwarmen. De temperatuur van de boiler lag op ongeveer 38 graden en toen kwam er een defrost. Na de defrost bleef de compressor uit. Na ongeveer 20 minuten werd de boiler verder verwarmd met het electrisch element. Even daarna ging de compressor ook op een laag pitje weer meedraaien...

In principe is er een extra warm water run gestart die ik handmatig heb gestopt net.... Nu gaat het vermogen van de compressor ook weer omhoog.

Iemand enig idee waarom dit gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
master1104 schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:00:
Hier staat de hysterese (met een kilometer vloerverwarmingsbuis) op 400k.min. De vloer heeft voldoende buffer om de bewoners hier niet veel van te laten merken en de runs zijn mooi stabiel en lang.

TC3/TC0 staat op 3 graden bij het kwakkelweer en op 4 graden bij aanhoudende kou (aangestuurd door Domoticz).
Ik heb een warmtepomp die alleen maar vloerverwarming doet (ook geen sanitair water) en heb de hysterese op 500 staan, om dezelfde redenen. Ik varieer de pompsnelheid tussen de 5,5 bij het mildere herfstweer van een week terug tot 8 bij de 3 graden van vannacht. Mijn ervaring is dat ie anders begint te slingeren, zo draait ie constant. Slingeren is niet heel funest voor de COP, maar je wil natuurlijk een zo rustig mogelijke loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
HansRemmerswaal schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:39:
[...]

Je zou de delta T van TC3/TC0 kunnen verlagen? Bij mij doet dat totaal niets maar misschien wel bij jou omdat jouw TC0 een stuk lager is. Zet die eens op 3 en kijk of dat iets doet.

ems-esp Boiler Temp diff TC3/TC0 heat
Ik gisteravond de temp diff TC3/TC) Heat aangepast naar 3 en ik zie gelijk veranderingen, als leek denk ik dat dit een positieve verandering is, hoe kijken jullie hier tegen aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoirpmxpZ2vFG64KsIjc8reLM9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qF7ORxf6XveRtinmYP3btfQW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZdJJQwHe2SXL85yqNMYq60Pzcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmSKvoVFdu1IODIpr2hbwYS0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hd0Pw_8VZTJB4hCdLyuNurdJDoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gst1GTmIX8omWx7gEhqePWS2.jpg?f=fotoalbum_large

de temperatuur in de woonkamer blijft hangen op 21,6 (thermostaat is ingesteld op 20,0) dus ik denk dat ik iets met het voetpunt en eindpunt kan gaan schuiven aangezien het tussen de 0 en 10 graden buitentemp is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:06
Hallo enviline users,

Omdat ik nog steeds niet zo goed in kan schatten of mijn WP goed draait, zou ik graag jullie mening over onderstaande afbeelding willen krijgen..
In mijn beleving draai ik lange runs, dus vraag ik me af of ik met het voetpunt e.d. moet gaan stoeien.
Of zit ik er helemaal naast, en hebben jullie tips..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30YoTlvYUKo0IBOnGwu5Qj3g-cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5JYcrECnVwNxVL47h7hBBgH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNNKZO6PvBesHxiH4MjdgelKLm8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S4TrGlpY7yuGSbj9ua0o2S2w.jpg?f=user_large

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
aplender schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:14:
[...]

Ik gisteravond de temp diff TC3/TC) Heat aangepast naar 3 en ik zie gelijk veranderingen, als leek denk ik dat dit een positieve verandering is, hoe kijken jullie hier tegen aan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

de temperatuur in de woonkamer blijft hangen op 21,6 (thermostaat is ingesteld op 20,0) dus ik denk dat ik iets met het voetpunt en eindpunt kan gaan schuiven aangezien het tussen de 0 en 10 graden buitentemp is?
Ik zou hier heel blij van worden van deze aanpassing van de delta T naar 3. Je current flow is nu een stuk lager en dichter op je target. Hierdoor krijg je langere runs met zeer waarschijnlijk een hogere COP.
Wat doet je compressor power output? Is die nu ook een stuk lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
HansRemmerswaal schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:15:
[...]

Ik zou hier heel blij van worden van deze aanpassing van de delta T naar 3. Je current flow is nu een stuk lager en dichter op je target. Hierdoor krijg je langere runs met zeer waarschijnlijk een hogere COP.
Wat doet je compressor power output? Is die nu ook een stuk lager?
Ik zie iig dat de runs veel langer zijn! ik heb even een aantal statistieken samen gevoegd, maar als ik dit zo lees dan heb ik 2kw gebruikt om 10kw te generen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFC-g8Rq-nUbgH71OfXDRd0RaXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3oMY0oKPVLDgAfdImE3uP3a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-05 20:37

nkooij

Ond

Even een vraag over het energie-verbruik en het opgenomen en afgegeven vermogen vd compressor cq unit.

Het energieverbruik en de opgewekte energie zijn door mij als totaal-waarde teruggevonden in de binnenunit zelf en ook in de EMS-ESP waardes. Dit betreft in HomeAssistant: sensor.boiler_nrgconstotal en sensor.boiler_nrgsupptotal. Met deze waardes kan ik ook makkelijk het dagverbruik etc. berekenen.

Het geleverde compressor vermogen is via sensor.boiler_hppower te volgen.
Ik kan echter nergens een waarde voor het opgenomen vermogen tergvinden.

Kijk ik met mijn neus of wordt dat niet bijgehouden?
Het niet bijhouden geldt overigens ook voor de druk in het WP-circuit. Daar is wel een manometer voor aanwezig maar die is alleen met de ogen af te lezen.

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Morgen worden de ruiten vervangen van de woonkamer. Ergo de kamer gaat gigantisch afkoelen.

Ik ben in dubio of ik de warmtepomp uit ga zetten en dan ‘s avonds de haard opstoken en de warmtepomp weer aan.

Of ik laat hem door draaien in de een hoop zo veel mogelijk warmte vast te houden of alvast in de vloer hebben zitten voor als het klaar is. (En dan alles nog de haard aan).

Wat is het meest energie efficiënt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
aplender schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:03:
[...]

Ik zie iig dat de runs veel langer zijn! ik heb even een aantal statistieken samen gevoegd, maar als ik dit zo lees dan heb ik 2kw gebruikt om 10kw te generen?

[Afbeelding]
Gefeliciteerd met je COP = 10 / 2 = 5 (*)

En dat met een paar kleine aanpassingen in de configuratie. Je zou voor de lol eens moeten kijken wat je COP was toen je nog 20 runs per dag had...

(*) Er is natuurlijk wel een tolerantie omdat je naar 1 run kijkt en de vermogens zijn afgerond. Beter is om te kijken over een iets langere tijd. Het helpt ook al weer wat als je een aparte kWh meter gebruikt om het opgenomen vermogen te meten.

[ Voor 25% gewijzigd door HansRemmerswaal op 13-11-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

[b]aplender in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"aplender schreef op maandag 13 november 2023

Gaat in mijn ogen niet helpen.
Het probleem is dat de woning mee opwarmt door externe bronnen (zon, personen, koken,....) en deze zijn variabel.

Door die externe bronnen warmt de woning bij ons voorbij zijn gewenste waarde en omdat de warmtepomp enkel aan/uit schakelt door hysteresis, hield de warmtepomp de woning op de ongewenste temperatuur.
Je kunt uw stooklijn perfect afstellen zodat die de woning op temperatuur blijft. Op een bewolkte dag, terwijl er niemand thuis is. Op de moment dat er dan toch zon komt en volk rondloopt zal de temperatuur stijgen.
Ik kijk dus vooral naar de temperatuur tijdens de nacht. Want dan ligt iedereen te slapen en is er geen zon, maw minst exteren bronnen.

Je kunt dan met kamerinvloed spelen om ervoor te zorgen dat je uw streefaanvoertemperatuur naar beneden haalt. Zodat de woning terug lichtjes afkoelt

Het probleem was, dat deze niet werkt bij ons. Kamerinvloed deed amper iets met mijn streefaanvoertemperatuur, zelfs als ik deze op 10k zetten.
Dus ik moest de warmtepomp steeds manueel stoppen om de woning terug naar de gewenste temperatuur te brengen. Anders hadden wij hier na een zonnige dag dat de temperatuur stijg naar +23°C (terwijl we 21°C vragen) en koelde amper af, omdat de warmtepomp bleef aanspringen.

Ondertussen heb ik met Loxone een simpel logica gemaakt die dat automatisch doet.
Als de binnentemperatuur 0,5°C boven de gewenste temperatuur is, dan verlaagt Loxone de gewenste temperatuur van de thermostaat. Hierdoor wordt de streefaanvoertemperatuur verlaagt en gaat de warmtepomp stoppen. Als de binnentemperatuur dan terug is gezakt naar zijn gewenste temperatuur zet Loxone de thermostaat terug op de gewenste waarde.

Ondertussen loopt die logica een paar dagen en is veel beter zo. De gemiddelde binnentemperatuur ligt dichter bij de gewenste waarde. Ipv dat ik 6 starts had op een dag is dat er nu maar 1 en veel langer.

Dit is onze grafiek van de laatste 24u
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRK1CXWCzZ4ei-imyQZK061sl-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69pMQi2qfz3Hz2cqv5PjdAFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat bij de start van de verwarming de temperatuur binnen gelijk blijft tot 11uur. Vanaf 11uur waren er externe bronnen die de woning mee opwarmen. Om 15u zie je streefaanvoertemperatuur terug zakken, omdat dan de zon de woning verder heeft doen opwarmen. Hierdoor is de binnentemperatuur 0,5°C gestegen tov de gewenste waarde.

Nu zal het wel weer tot laat in de nacht duren voordat de woning terug wat is afgekoeld. Vandaag zal er dus geen run meer zijn.
Deze run heeft de warmtepomp 5Kwh verbruikt en 35Kwh aan energie opgewekt. Op laatste draaide de warmtepomp met een vermogen van 200W.

[ Voor 4% gewijzigd door M2c op 13-11-2023 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aplender
HansRemmerswaal schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:10:
[...]

Gefeliciteerd met je COP = 10 / 2 = 5 (*)

En dat met een paar kleine aanpassingen in de configuratie. Je zou voor de lol eens moeten kijken wat je COP was toen je nog 20 runs per dag had...

(*) Er is natuurlijk wel een tolerantie omdat je naar 1 run kijkt en de vermogens zijn afgerond. Beter is om te kijken over een iets langere tijd. Het helpt ook al weer wat als je een aparte kWh meter gebruikt om het opgenomen vermogen te meten.
Ja, dat ben ik met je eens. ik ga het ook goed in de gaten houden en die apparte kWh stond al in de planning!

thanks voor alle hulp. ik blijf hier lekker mee kijken om te leren van de nuttige info die hier word gedeeld _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door aplender op 13-11-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Laatst online: 07:13
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, maar zo werkt het dus niet.
De blauwe knoppen zijn bedoeld als open-dicht sturing. Dat kan handmatig, maar ook met een zoneregeling.
In de vlotters zit de debietregeling. Wip de ring rondom de vlotters omhoog, en dan kun je door te verdraaien het debiet per zone instellen. Dat doe je dus niet met de blauwe knoppen.

Let op: bovenstaande geldt voor de Therminon Industrie VVW-verdeler zoals ik die hier heb (daar heb ik rode ringen rondom de vlotters). Ik weet niet 100% zeker of dat bij de verdeler van @PSP123 ook zo werkt, maar ze lijken wel heel erg op elkaar, dus ik denk dat het daar ook zo is.

[...]

Dat komt dus omdat die blauwe knoppen niet bedoeld zijn als debietregeling...
Dank voor je reactie.

Delen jullie de mening dat het erop lijkt ondanks dat de warmtepomp/centrale verwarming aanstaat. Er op zolder geen water doorheen lijkt te stromen kijkende naar de meters?
Per kamer kan ik -2/+2C t.o.v. de centrale verwarming bijsturen. (Heb deze rond de 25C gezet als test, zone systeem brandt rood)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tl50bStQTR36gC5nSXGFiTWxpXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3q0BDxAcFlK9P4m1MXvoOWa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9fmeDKqTDxRBghgaHL6w1Gd2IY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0xzDeBCgdI9EpQEhglMxFrF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMxy36wiFl6cGjFbF6dRwof4PAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umYlbPUQu1k31Isr3LdTSazV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYLWq4bBo1OKmuT_DC59PjnnWpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bL0fUHFytmsCMvuhPuhZepL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door PSP123 op 14-11-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Blijft een gevecht met de warmtepomp. Heb al een tijdje het probleem dat die de gewenste kamertemperatuur niet bereikt, het stopt altijd 0,5 tot 1 graad onder de gewenste temperatuur en maakt korte runs.

Gisteren de verdeler vervangen voor een gesloten verdeler, hadden de vorige eigenaren niet aan gedacht. Vanuit de warmtepomp gaat het: 28mm koper > 28mm dikwandig staal > 22mm dunwandig staal > kunststof met dezelfde binnendiameter > 5 groeps verdeler. Weinig knietjes. Mijn vermoeden was dat de 15mm buis naar de verdeler en de open verdeler met voetventiel/thermostaatknop het probleem was, maar vandaag zit die nog steeds snel uit te gaan zonder dat de kamertemperatuur bereikt wordt.

Verder staan er 2 radiatoren open, ééntje in de hal en één design radiator in de badkamer. Daarvan heb ik de voetventielen flink geknepen, zodat niet alles daar doorheen stroomt.

De flow per groep is 1.25-1.5 L/m. 50m2 oppervlak met 5 buizen (helaas 14x2mm), hoh/lengtes onbekend.

Verder de volgende instellingen:

Voetpunt 25c
Eindpunt 35c
Max temp 50c
Ruimte invloed 1k
Aan/uit hysterese 150k
Tc3/tc0 temp verschil 5k

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MBmQDeeXo6GZYGQ_GbNrsJnVb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IJzaPljkY72qsvU2bvYLAhFo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQZLjXod_WB5uySIMMdEWWrYMPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Its9vPYVgX1BCcgexLFY6H8q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:33
Ik heb ineens kortere runs, bizar hoeveel invloed de buitentemperatuur dan ineens heeft.
Temperatuur gaat van 5 a 10 naar 10 a 15 en de m'n mooie lange runs van 20 uur worden ineens runs van 1,5 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-C4ysnd6yCnUPbw-PG79IGWnyhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BuyatysaFNVb5joC2lXxFD7t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
Jasperzzz schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:33:
Ik heb ineens kortere runs, bizar hoeveel invloed de buitentemperatuur dan ineens heeft.
Temperatuur gaat van 5 a 10 naar 10 a 15 en de m'n mooie lange runs van 20 uur worden ineens runs van 1,5 uur.

[Afbeelding]
Dat komt voornamelijk omdat die compressor als een idioot de run begint waardoor aan het begin van de run veel te veel energie je huis in gaat wat resulteert in een overshoot. Bij lange runs heb je die gekke pieken niet. Daar heeft iedereen last van lijkt mij. Eeuwige eer aan de tweaker die kan uitvogelen hoe je (bijvoorbeeld i.c.m. home assistent scripts) de WP modulatie na starten zo snel mogelijk op minimaal kan krijgen bij een buitentemperatuur van >10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JP1980 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:41:
[...]

Dat komt voornamelijk omdat die compressor als een idioot de run begint waardoor aan het begin van de run veel te veel energie je huis in gaat wat resulteert in een overshoot. Bij lange runs heb je die gekke pieken niet. Daar heeft iedereen last van lijkt mij. Eeuwige eer aan de tweaker die kan uitvogelen hoe je (bijvoorbeeld i.c.m. home assistent scripts) de WP modulatie na starten zo snel mogelijk op minimaal kan krijgen bij een buitentemperatuur van >10 graden.
Denk niet dat dit kan, lijkt een vast opstart patroon die piek.

Misschien kan de deltaT van 5 naar 3 zodat de aanvoertemperatuur iets lager wordt, afhankelijk van de damped outdoor temperature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:35:
[...]

Denk niet dat dit kan, lijkt een vast opstart patroon die piek.

Misschien kan de deltaT van 5 naar 3 zodat de aanvoertemperatuur iets lager wordt, afhankelijk van de damped outdoor temperature.
Als ik mijn stooklijn in orde heb ga ik wel eens wat proberen bijvoorbeeld door met de offset de target temperatuur meteen omlaag te schroeven na het starten van een run. Maar eerst de stooklijn finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

JP1980 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:41:
[...]

Ik heb stilbedrijf aan staan tot 0 graden, zorgt naast geluid er ook voor dat de eerste pieken op 80% vermogen werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JP1980
Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:12:
[...]

Ik heb stilbedrijf aan staan tot 0 graden, zorgt naast geluid er ook voor dat de eerste pieken op 80% vermogen werken.
Kan mij voorstellen dat het werkt maar mijn startpiek is 43% compressorvermogen. Omdat ik blijkbaar een overbemeten WP heb. In stille mode gaat hij juist harder werken bij dit soort temperaturen. En eerder constateerden we ook al dat efficiëntie afneemt in stille mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JP1980 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:30:
[...]

Kan mij voorstellen dat het werkt maar mijn startpiek is 43% compressorvermogen. Omdat ik blijkbaar een overbemeten WP heb. In stille mode gaat hij juist harder werken bij dit soort temperaturen. En eerder constateerden we ook al dat efficiëntie afneemt in stille mode.
Is de WP overbemeten of is de retour temperatuur te hoog?

Bij mij is de retour temperatuur te hoog, waardoor de aanvoertemperatuur veel te hoog is boven de target. Als mijn WP een slagje kleiner was had ik waarschijnlijk nog steeds een vergelijkbaar probleem, alleen was de opstart piek dan iets lager. Maar ik denk niet dat dit dan het verschil zou maken tussen een run van 2 uur of een run van 14 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-06 08:55
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:09:
[...]

Bij mij is de retour temperatuur te hoog, waardoor de aanvoertemperatuur veel te hoog is boven de target. Als mijn WP een slagje kleiner was had ik waarschijnlijk nog steeds een vergelijkbaar probleem, alleen was de opstart piek dan iets lager. Maar ik denk niet dat dit dan het verschil zou maken tussen een run van 2 uur of een run van 14 uur.
Hans.
Ik lees al een jaar lang overshoot oorzaken als: retourtemperatuur en afgifte...
Maar ik snap niet hoe het kan dat, na het bereiken van de AST, de WP als regel van 4 kW naar 9 kW opschakelt. Met als gevolg een overshoot van een graadje of 4.

Eens met @JP1980. Eeuwige roem voor degene bij NEFIT die hier een oplossing voor heeft.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:09:
[...]

Je hebt er al eens eerder naar gekeken. De current flow is eigenlijk altijd ver boven de target. De WP draait ongeveer een half uur op 43% en daarna naar 25%. Dat is naar mijn idee de laagste stand. Het blijft perfect 22 graden binnen dus de comfort zit wel goed. Maar ik had liever de runs platgeslagen gehad. Het moet wel rond de 0 graden zijn wanneer ik mooie lange runs ga zien.

In deze grafiek ziet je de target, currentflow and return. De return zit ook zomaar boven de target. Of zit het buffervat nu in de weg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0fSpunG3yA7GxIb0FxNXNXho-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q2XcszpBN3OzUrJSsMX4INEG.png?f=user_large

Ik draai sinds gisteravond ook jouw mooie scriptje (dank daarvoor) die de delta berekent. Die kan ik nog niet helemaal doorgronden, volgt niet de lijn van de startpost. Is misschien ook buffervat, of pompen die aan en uit gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY8ygoDqc8z43y0GwBuhYT49_NE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4nr5x4BCvDiPLNV2I8oJLjdj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JP1980 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:32:
In deze grafiek ziet je de target, currentflow and return. De return zit ook zomaar boven de target. Of zit het buffervat nu in de weg?
Ik heb een aantal Dallas sensoren geïnstalleerd bij mijn WP, deze heb ik onderling gecalibreerd zodat ze dezelfde temperatuur aangeven. Ik zie dat de retour temperatuur uit mijn CV installatie lager is dan de temperatuur die de WP weer ingaat. Dan is mijn conclusie dat het water dat de WP ingaat wordt opgewarmd door het water dat via het buffervat stroomt.

Mijn vloerverwarming staat 100% open en de radiatoren hebben Danfoss Dynamic Valves. Als ik daarvan de instelling verlaag dat er meer flow gaat door de radiatoren dan zie ik het temperatuurverschil tussen CV uit en WP in naar 0 gaan. Ofwel dan is er geen bijmenging vanuit het buffervat. Helaas is door een hogere flow de retourtemperatuur weer wat hoger dus netto win ik niet zoveel.

Dus ja, het buffervat kan in de weg zitten. De mooiste optie is toch zonder buffervat en zonder buderuspomp... Moet er wel voldoende flow / buffer zijn voor de defrost.

Ik ben nu aan het experimenteren met die radiator ventilatoren om meer afgifte te creëren. Maar misschien zijn LT radiatoren een betere oplossing. Dure gok...Misschien moet ik één radiator vervangen om het uit te proberen.

En anders gewoon accepteren dat ik pas bij hele lage temperaturen, lees hoge target, lange runs ga krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door HansRemmerswaal op 14-11-2023 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
JP1980 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:30:
[...]

Hoe werkt dat, de stille modus minder efficiënt?
Ik meende dat die modus gewoon het maximum toerental van compressor en ventilator beperkt? Waar wordt ie dan minder efficiënt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
de telegraaf schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:03:
[...]

Hoe werkt dat, de stille modus minder efficiënt?
Ik meende dat die modus gewoon het maximum toerental van compressor en ventilator beperkt? Waar wordt ie dan minder efficiënt?
Doe even een zoekactie op 'stille' en dan de laatste posts, daar wordt dit effect besproken. Daar staat ook mijn grafiek waar je ziet dat het geleverd vermogen laag is maar de compressor juist harder werkt vergeleken met een normale run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:46:
[...]

Ik heb een aantal Dallas sensoren geïnstalleerd bij mijn WP, deze heb ik onderling gecalibreerd zodat ze dezelfde temperatuur aangeven. Ik zie dat de retour temperatuur uit mijn CV installatie lager is dan de temperatuur die de WP weer ingaat. Dan is mijn conclusie dat het water dat de WP ingaat wordt opgewarmd door het water dat via het buffervat stroomt.

Mijn vloerverwarming staat 100% open en de radiatoren hebben Danfoss Dynamic Valves. Als ik daarvan de instelling verlaag dat er meer flow gaat door de radiatoren dan zie ik het temperatuurverschil tussen CV uit en WP in naar 0 gaan. Ofwel dan is er geen bijmenging vanuit het buffervat. Helaas is door een hogere flow de retourtemperatuur weer wat hoger dus netto win ik niet zoveel.

Dus ja, het buffervat kan in de weg zitten. De mooiste optie is toch zonder buffervat en zonder buderuspomp... Moet er wel voldoende flow / buffer zijn voor de defrost.

Ik ben nu aan het experimenteren met die radiator ventilatoren om meer afgifte te creëren. Maar misschien zijn LT radiatoren een betere oplossing. Dure gok...Misschien moet ik één radiator vervangen om het uit te proberen.

En anders gewoon accepteren dat ik pas bij hele lage temperaturen, lees hoge target, lange runs ga krijgen.
Lijkt mij wel een leuk projectje voor volgend jaar om ook wat extra sensors toe te voegen. Maar eerst maar eens alle gegevens van BBQ kees snappen het is echt veel. :)

De buffervat heb ik juist behouden na verbouwing van het systeem dit jaar omdat ik bang was voor nog kortere runs.

Een LT radiator is volgens mij niets anders dan een radiator met ventilatoren alleen dan met een wat mooier design. Je bereikt hetzelfde met wat PC ventilatoren. Of met wat kant en klare ventilatoren kan je gewoon vinden op bol 'radiatorventilatoren'. Maar als de kamers op temperatuur zijn hoe nuttig is dan meer afgifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-06 20:43
PSP123 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:12:
[...]

Dank voor je reactie.

Delen jullie de mening dat het erop lijkt ondanks dat de warmtepomp/centrale verwarming aanstaat. Er op zolder geen water doorheen lijkt te stromen kijkende naar de meters?
Per kamer kan ik -2/+2C t.o.v. de centrale verwarming bijsturen. (Heb deze rond de 25C gezet als test, zone systeem brandt rood)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb dezelfde koppen op de groepen zitten, hiermee veel problemen gehad (een aantal defect, waardoor geen flow opmeet groepen). Ik zie dat sommige koppen omhoog staan, andere weer lager. In de stand manueel is de groep open, in de stand auto is deze afhankelijk van het programma van de Watts controller. Om in het laatste geval flow te kunnen hebben moeten alle groepen vragend qua temperatuur worden gemaakt, anders heb je geen flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Laatst online: 09:06
Ik heb ontdekt dat als de buitentemperatuur laag is de WP onvgeveer 5 lange runs draait en als de buitentemperatuur hoog is (boven de 10) er ongeveer 8 korte runs gedraaid worden.
Binnen is het bij de lage buitentemperaturen wat warmer als bij de hoge buitentemperaturen.

Wat is jullie advies voor de voetpunt en eindpunt instellingen?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
JP1980 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:07:
[...]

Doe even een zoekactie op 'stille' en dan de laatste posts, daar wordt dit effect besproken. Daar staat ook mijn grafiek waar je ziet dat het geleverd vermogen laag is maar de compressor juist harder werkt vergeleken met een normale run.
Ik ben niet overtuigd van deze conclusie 😇 Nu hebben we niet dezelfde installatie, maar ook mijn COP laat alleen maar verbetering zien als ik de stille modus gebruik om de pieken omlaag te krijgen (langere runs).

Wat ik vermoed dat er gebeurd:
- het modulatie bereik ofwel de compressor output loopt van ca 30 -100%.
- die 100% is in de software van de warmtepomp gekoppeld aan het maximale compressor vermogen in kw
- het maximale compressor vermogen is normaal bij mij 11kw (ongeveer, aangezien cop die waarde zal doen veranderen)
- het maximale compressor vermogen is in stille modus bij mij 6kw (ongeveer, aangezien cop die waarde zal doen veranderen)

Dat betekend dat de 100% in de ene modus een veel hogere output betekend dan in de andere modus! Het zou natuurkundig ook niet moeten kunnen dat de compressor harder draait en er minder warmte wordt gemaakt. De enige factor die ik zie is de iets minder efficiënte warmte aanvoer over de verdamper doordat de ventilator mogelijk (! Ik heb daar geen bewijs voor gevonden !) langzamer draait bij een bepaald compressor vermogen.

Als je toch denkt dat de stille modus hem minder efficiënt maakt dan betekend dat veel voor de nu draaiende installaties. Om je idee verder te volgen zou het dan helpen om je opgenomen vermogen (kWh meter) mee te plotten in de vergelijkingsgrafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
master1104 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:56:
[...]

Ik ben niet overtuigd van deze conclusie 😇 Nu hebben we niet dezelfde installatie, maar ook mijn COP laat alleen maar verbetering zien als ik de stille modus gebruik om de pieken omlaag te krijgen (langere runs).

- die 100% is in de software van de warmtepomp gekoppeld aan het maximale compressor vermogen in kw
- het maximale compressor vermogen is normaal bij mij 11kw (ongeveer, aangezien cop die waarde zal doen veranderen)
- het maximale compressor vermogen is in stille modus bij mij 6kw (ongeveer, aangezien cop die waarde zal doen veranderen)

Dat betekend dat de 100% in de ene modus een veel hogere output betekend dan in de andere modus! Het zou natuurkundig ook niet moeten kunnen dat de compressor harder draait en er minder warmte wordt gemaakt. De enige factor die ik zie is de iets minder efficiënte warmte aanvoer over de verdamper doordat de ventilator mogelijk (! Ik heb daar geen bewijs voor gevonden !) langzamer draait bij een bepaald compressor vermogen.

Als je toch denkt dat de stille modus hem minder efficiënt maakt dan betekend dat veel voor de nu draaiende installaties. Om je idee verder te volgen zou het dan helpen om je opgenomen vermogen (kWh meter) mee te plotten in de vergelijkingsgrafieken.
Volgens Nefit draait de compressor en ventilator langzamer in stille modus
Of het veel schilt in efficiëntie van de warmtepomp dat kon ik niet vinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l-sgxCrH29eYLnp7kNJEFzFmgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdPq4RZAkVgtPudHZOwZNh39.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Dat is ook wat we zien gebeuren inderdaad, maar zolang alleen de maximale toerentallen omlaag gaan is dat ook precies wat we zoeken.

Wat wel belangrijk is voor het rendement is dat (fictieve getallen) bij een compressor snelheid van bv 30tpm nog steeds een ventilator snelheid van bv 500tpm hoort. Als de stille modus die balans zou verstoren, bv compressor 30tpm en ventilator maar bv 350tpm, dan loopt je dus het risico wat ik aangaf - een potentieel lager rendement. Maar tot op heden is daar gelukkig geen bewijs voor en lijkt alleen de max van beiden lineair naar beneden te worden getrokken door de stille modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
master1104 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:56:
[...]

Ik had die conclusie niet perse getrokken, dat deden anderen (waar ik er vanuit ga dat die betere expertise hebben, ik heb nog maar beginner kennisniveau) maar ik zag een hogere compressorbelasting en een lagere compressoroutput. Daar kan ik alleen maar mee speculeren. Eigenlijk zou ik zoals je al aangeeft de opgenomen energie er naast moeten houden maar ik weet niet hoe ik die kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Willem senior schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:53:
[...]

Volgens Nefit draait de compressor en ventilator langzamer in stille modus
Of het veel schilt in efficiëntie van de warmtepomp dat kon ik niet vinden

[Afbeelding]
In mijn geval ging de compressor modulatie juist omhoog. Maar op echt koude dagen kan het wellicht zijn dat dit wel waar is. Misschien is stille mode gewoon altijd een continue dezelfde compressorsnelheid op relatief lage stand. Maar dat werkt dan minder goed als het niet zo koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
JP1980 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:15:
[...]

In mijn geval ging de compressor modulatie juist omhoog. Maar op echt koude dagen kan het wellicht zijn dat dit wel waar is. Misschien is stille mode gewoon altijd een continue dezelfde compressorsnelheid op relatief lage stand. Maar dat werkt dan minder goed als het niet zo koud is.
Je kunt een temperatuur instellen tot dat de stille modus werkt
Zeg tot 5 graden buiten en dan uit zodat je dan wel het volle modulatie bereik heb
En je kunt stille modus ook met een klokprogramma instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Willem senior schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:23:
[...]

Je kunt een temperatuur instellen tot dat de stille modus werkt
Zeg tot 5 graden buiten en dan uit zodat je dan wel het volle modulatie bereik heb
En je kunt stille modus ook met een klokprogramma instellen
Ga het nog wel eens proberen wanneer het vriest. Voor de wetenschap. Daarna eens kijken wat automatisch kan.
Pagina: 1 ... 63 ... 103 Laatste