[b]
aplender in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"aplender schreef op maandag 13 november 2023
de temperatuur in de woonkamer blijft hangen op 21,6 (thermostaat is ingesteld op 20,0) dus ik denk dat ik iets met het voetpunt en eindpunt kan gaan schuiven aangezien het tussen de 0 en 10 graden buitentemp is?
Gaat in mijn ogen niet helpen.
Het probleem is dat de woning mee opwarmt door externe bronnen (zon, personen, koken,....) en deze zijn variabel.
Door die externe bronnen warmt de woning bij ons voorbij zijn gewenste waarde en omdat de warmtepomp enkel aan/uit schakelt door hysteresis, hield de warmtepomp de woning op de ongewenste temperatuur.
Je kunt uw stooklijn perfect afstellen zodat die de woning op temperatuur blijft. Op een bewolkte dag, terwijl er niemand thuis is. Op de moment dat er dan toch zon komt en volk rondloopt zal de temperatuur stijgen.
Ik kijk dus vooral naar de temperatuur tijdens de nacht. Want dan ligt iedereen te slapen en is er geen zon, maw minst exteren bronnen.
Je kunt dan met kamerinvloed spelen om ervoor te zorgen dat je uw streefaanvoertemperatuur naar beneden haalt. Zodat de woning terug lichtjes afkoelt
Het probleem was, dat deze niet werkt bij ons. Kamerinvloed deed amper iets met mijn streefaanvoertemperatuur, zelfs als ik deze op 10k zetten.
Dus ik moest de warmtepomp steeds manueel stoppen om de woning terug naar de gewenste temperatuur te brengen. Anders hadden wij hier na een zonnige dag dat de temperatuur stijg naar +23°C (terwijl we 21°C vragen) en koelde amper af, omdat de warmtepomp bleef aanspringen.
Ondertussen heb ik met Loxone een simpel logica gemaakt die dat automatisch doet.
Als de binnentemperatuur 0,5°C boven de gewenste temperatuur is, dan verlaagt Loxone de gewenste temperatuur van de thermostaat. Hierdoor wordt de streefaanvoertemperatuur verlaagt en gaat de warmtepomp stoppen. Als de binnentemperatuur dan terug is gezakt naar zijn gewenste temperatuur zet Loxone de thermostaat terug op de gewenste waarde.
Ondertussen loopt die logica een paar dagen en is veel beter zo. De gemiddelde binnentemperatuur ligt dichter bij de gewenste waarde. Ipv dat ik 6 starts had op een dag is dat er nu maar 1 en veel langer.
Dit is onze grafiek van de laatste 24u
Je ziet dat bij de start van de verwarming de temperatuur binnen gelijk blijft tot 11uur. Vanaf 11uur waren er externe bronnen die de woning mee opwarmen. Om 15u zie je streefaanvoertemperatuur terug zakken, omdat dan de zon de woning verder heeft doen opwarmen. Hierdoor is de binnentemperatuur 0,5°C gestegen tov de gewenste waarde.
Nu zal het wel weer tot laat in de nacht duren voordat de woning terug wat is afgekoeld. Vandaag zal er dus geen run meer zijn.
Deze run heeft de warmtepomp 5Kwh verbruikt en 35Kwh aan energie opgewekt. Op laatste draaide de warmtepomp met een vermogen van 200W.
[
Voor 4% gewijzigd door
M2c op 13-11-2023 16:39
]