Nu mijn Enviline Monoblock 7.0 T-S + 120L buffervat ondertussen 3 weken draait zal ik ook eens mijn bevindingen/opmerkingen/vragen posten.
Al veel informatie gehaald uit deze thread. Onder andere door info uit deze thread de BBQ-Kees eraan gehangen en zojuist 10 minuten geleden ook maar 5 Dallas temp sensors gemonteerd. (aanvoer Buffer, retour buffer, aanvoer vv, retour vv en retour radiatoren).
Wat werkt dat toch allemaal simpel en vlekkeloos, petje af voor de ontwikkelaars van dat soort software + hardware.
Al met al zeer tevreden tot nu toe met mijn WP, deze verwarmt ons jaren 30 hoekhuis prima tot op heden.
Gehele huis is ondertussen wel voor zover mogelijk voorzien van isolatie. De beneden verdieping wordt nagenoeg volledig verwarmd door de +/- 60 m2 vloerverwarming (h.o.h. 10 cm), Boven op de slaapkamers zitten nog radiatoren maar die worden nauwelijks gebruikt, daar is namelijk ook airco aanwezig om eventueel mee te verwarmen.
Nadat de installateur de door Nefit geadviseerde instellingen had gedaan heb ik dat zo een aantal dagen laten draaien. Toen redelijk korte runs, ondertussen zelf de volgende instellingen gemaakt:
Ruimte invloed volledig uitgezet.
Stooklijn op voetpunt 22 en eindpunt 35 gezet
TC0/TC3 diff op 5K gezet (stond op 7 ondanks bijna volledig vloerverwarming)
Op de een of andere manier haal ik hiermee direct super lange runs, vandaag zelfs een run van bijna 15 uur. De WP moduleert bij mij al vrij snel terug naar 12 a 15%. Dit in tegenstelling tot andere die ik hier lees waarbij die niet lager gaat dan 25%?
Ik weet niet zeker of ik blij moet zijn met deze lange runs? Want wat gaat er gebeuren in de winter als het echt koud wordt, heeft die dan genoeg vermogen? De tijd zal het leren.
Het is momenteel bij ons volgens de Easycontrol thermostraat ongeveer constant 18 graden, maar een andere thermostraat die er naast staat geeft constant 20 graden aan.
Gevoelsmatig is het eerder 20 dan 18, wat het ook is; wij vinden het een prima temperatuur in huis.
Hieronder wat grafiekjes van de run van vandaag/gisteren. Aan begin en eind zit een warmwater run.
Deze staat bij mij ingesteld dat die daar om 17:00 uur mee mag starten tot uiterlijk 21:30 uur.
Dat zijn namelijk de tijden waartussen wij warm water gebruiken.
PS: tot op heden een COP van 5.4 (Elektrische element uit berekening gelaten).