Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:51
HansRemmerswaal schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:58:
Ik heb ook zo'n WP met teveel vermogen. Daarom komt mijn current flow niet onder de 29 behalve als ik de stille modus aanzet.
De current flow bij draaiende WP is bij mij bij laagste modulatie 32 graden. Als het kouder wordt zal dat wel zakken. Maar dat zegt toch niks over de target flow?

Die krijg ik maar niet van de 30 af zonder ruimte invloed. Heel raar. Heb nu al van alles geprobeerd maar niks lijkt hem echt lager te krijgen anders dan extreme waarden invoeren in de stooklijn. Als ik de thermostaat op 20 zet dan is hij altijd nog 2-4 graden hoger dan de Aquarea Heizkurve Tool. Snap er nog maar weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

JP1980 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:38:
[...]

Zo ongeveer. Bij mijn 9kw monoblock is 43% de start. Daarna ergens 32%. Daarna 25%.
Naar mijn weten is 25% wel de laagste stand ik heb hem nog nooit terug zien gaan naar lager dan 25%.
De compressor speed gaat van 25 naar 22-19-16 tot 12%.
Dit zie ik alleen in voor en na seizoen.
In de winter gaat hij ook niet lager dan 25%.
Toch iets te maken met buiten temperatuur?

Laatste run van 1 uur en 40 min. Buitentemperatuur 11 graden.
10 min. 43%. 3.9 kw
20 min. 34%. 3.3 kw
10 min. 25%. 2.2 kw
11 min. 22%. 2 kw
13 min. 19%. 1.7 kw
6 min. 16%. 1.5 kw
31 min. 25%. 1.8 kw oplopend naar 2.3 kw

Hoe is deze regeling te verklaren.

[ Voor 21% gewijzigd door hansbot op 02-11-2023 20:25 ]

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-09 11:39
JP1980 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:28:
[...]

De current flow bij draaiende WP is bij mij bij laagste modulatie 32 graden. Als het kouder wordt zal dat wel zakken. Maar dat zegt toch niks over de target flow?

Die krijg ik maar niet van de 30 af zonder ruimte invloed. Heel raar. Heb nu al van alles geprobeerd maar niks lijkt hem echt lager te krijgen anders dan extreme waarden invoeren in de stooklijn. Als ik de thermostaat op 20 zet dan is hij altijd nog 2-4 graden hoger dan de Aquarea Heizkurve Tool. Snap er nog maar weinig van.
Correct, current flow heeft geen invloed op de target flow. De ene is wat je wilt en de andere wat je krijgt.

Maar ik probeer te snappen waarom jij een target van 30 hebt met een thermostaat instelling van 20.
Misschien is er toch nog een of andere factor die stiekum toch wordt meegenomen.

Wat zijn;
  • Voetpunt (min flow temperature)
  • Eindpunt (design temperature)
  • Gedempte buitentemperatuur (damped outdoor temperature)
  • Ingestelde temperatuur (selected room temperature)
  • Gemeten temperatuur (current room temperature)
  • Kamerinvloed (room influence)
  • Offset ruimtetemperatuur (offset temperature)
Zover ik weet zijn dit de enige inputs voor de target flow.

Ah, niet helemaal, volgens de handleiding is er ook nog een Zonne-invloed. Geen idee hoe dat werkt.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
hansbot schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:39:
[...]
De compressor speed gaat van 25 naar 22-19-16 tot 12%.
Dit zie ik alleen in voor en na seizoen.
In de winter gaat hij ook niet lager dan 25%.
Toch iets te maken met buiten temperatuur?
Hebben we het dan over een monoblock? Zo ver terug moduleren zou wel fantastisch zijn dan zou hij veel constanter kunnen draaien. Maar dat heb ik nog niet meegemaakt en met dit weer geeft 25% modulatie al een veel te hoge aanvoer hier. Als iemand weet hoe je dat voor elkaar krijgt dan ben ik erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

JP1980 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:21:
[...]

Hebben we het dan over een monoblock? Zo ver terug moduleren zou wel fantastisch zijn dan zou hij veel constanter kunnen draaien. Maar dat heb ik nog niet meegemaakt en met dit weer geeft 25% modulatie al een veel te hoge aanvoer hier. Als iemand weet hoe je dat voor elkaar krijgt dan ben ik erg benieuwd.
Ja, een monoblock van 7 kw.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:50:
[...]

Correct, current flow heeft geen invloed op de target flow. De ene is wat je wilt en de andere wat je krijgt.

Maar ik probeer te snappen waarom jij een target van 30 hebt met een thermostaat instelling van 20.
Misschien is er toch nog een of andere factor die stiekum toch wordt meegenomen.

Wat zijn;
  • Voetpunt (min flow temperature)
  • Eindpunt (design temperature)
  • Gedempte buitentemperatuur (damped outdoor temperature)
  • Ingestelde temperatuur (selected room temperature)
  • Gemeten temperatuur (current room temperature)
  • Kamerinvloed (room influence)
  • Offset ruimtetemperatuur (offset temperature)
Zover ik weet zijn dit de enige inputs voor de target flow.

Ah, niet helemaal, volgens de handleiding is er ook nog een Zonne-invloed. Geen idee hoe dat werkt.
Dat is inderdaad precies de parameters die ik op het oog had en ik had ze al even bij elkaar gezet. Ik zie nu echter (dat was eerst niet zo) wanneer ik de kamertemperatuur op 20 zet dan komt er nu wel een normaal getal van target=23 uit. Dat is weer lager dan de heizkurve die berekent 26 graden.

Zet ik de kamertemperatuur weer op 22,5 dan maakt hij er weer 30 graden van. Heb het idee dat de WP iets te gortig is met corrigeren.

Bij vraag 22,5 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUM3LqMaRWI53dP2Q2sNEBlSr_4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p1H2u3xRRnARjCBPjgV0FZ1Q.png?f=user_large

Bij vraag 20 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BIJ6FYwSdyQEs5h_D9OgpMjCvg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FqSVlwPsoJHwonIdTgKaQY3A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@JP1980

En heeft je Offset temperature toevallig een waarde <> 0? Die staat niet in je lijstje en deze verschuift de stooklijn.

Die Room Influence factor en Current room influence die doen bij mij niets. Volgens mij kunnen die weg...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-BCQPlQFO-UGakrdb0DHyG0s44=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/usaj020857CznV5lI5nyoX7e.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door HansRemmerswaal op 02-11-2023 21:08 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 07:52
Ik lees dat de compressor speed bij jullie op 45% begint. Bij mij begint deze nagenoeg altijd op 100% en stapt vervolgens terug naar 59%. Dit lijkt me veel te hoog. Ik heb de WP op de stille stand staan. Is er soms een andere instelling die bij mij verkeerd staat? Betreft een monoblock 7 kW.

Anderszijds is de compressor power output wel maar 5 kW, geen 7 kW, wat er toch op lijkt dat hij wat geknepen wordt met het opstarten. Kan iemand dit verklaren waarom hij dan toch 100% aangeeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gliX4lTYqZWs_Kg05U-l6Eszh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TPKXM7WRJzZ5nJovf1Td9dEv.png?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:59:
@JP1980

En heeft je Offset temperature toevallig een waarde <> 0? Die staat niet in je lijstje en deze verschuift de stooklijn.

Die Room Influence factor en Current room influence die doen bij mij niets. Volgens mij kunnen die weg...

[Afbeelding]
Klopt die doen niks volgens mij geeft 0 daar aan dat de correctie 0 graden is. En dat is wat je wilt bij het inregelen van de stooklijn begreep ik uit het starttopic.

De temperatuur offset is inderdaad 0. Wel heb ik de HC1 internal temperature offset op 1,5 ingesteld omdat onze thermostaat altijd 1,5 graden te laag meet als je die vergeleek met andere temperatuur sensoren. En met domotica heb je er vaak veel in huis die bouwen ze bijna overal in. :) Nou zou dat ook tegen kunnen werken als het systeem by design 1,5 graad verschil heeft en daar al rekening mee houd. Maar dat zou raar zijn.

Maar die temperature offset is wel een interessante. Ben er een beetje mee aan het spelen, maar dat gedrag is ook raar.
Bij -1 snoept hij 3 graden af van de target flow.
Bij -2 snoept hij 6 graden af van de target flow.
Bij -3 snoept hij OOK 6 graden af van de target flow.

Laat hem vannacht maar eens op -1 staan. Eens kijken of de buitentemperatuur iets gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-08 17:43
Nous112 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Je kan dit zien aan het compressor teken op het display van de binnenunit. Je wilt namelijk zo lang mogelijke runs hebben. Belangrijker zijn de volgende stappen:

6. Kijk na 24 uur of je woning op de gewenste temperatuur is. Bijvoorbeeld 21 graden.
Zo ja, laten staan
Zo nee, stooklijn aanpassen
Was het te warm in de kamer dan voetpunt op 23 graden zetten
Was het te koud dan voetpunt op 26 graden zetten en weer 24 uur testen

7. Herhaal dit stappenplan totdat je de perfecte stooklijn hebt gevonden.

Als je het voetpunt lager instelde kijk dan of de warmtepomp nog net zolang als de eerste test run blijft draaien. Ga uit van 2 tot 3 uur draaien dan heeft de warmtepomp de tijd om terug te moduleren naar minimum vermogen en draai je dus zo energie-efficiënt mogelijk.

Een handig ezelsbruggetje kan zijn:

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 20 en 10 graden:
Voetpunt verhogen (te koud in huis) of voetpunt verlagen (te warm in huis).

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 10 en 0 graden:
Voetpunt en het eindpunt verhogen als het te koud is in huis. Als het te warm is voetpunt en eindpunt verlagen.

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 0 en -10 graden:
Eindpunt verhogen (te koud in huis) of eindpunt verlagen (te warm in huis).

Het is een traag systeem, bij de meeste van ons heeft het ook langere tijd geduurd voordat je de juiste stooklijn te pakken hebt.
Hoi iedereen,

Ik heb de kamerinvloed uitgezet,

daarna het voetpunt verlaagd met 2 graden maar zonder resultaat, het bleef 22 graden hierbinnen,
Daarna heb ik de warmtepomp uitgeschakeld en heeft het nog 3 dagen geduurd voor het hier beneden is afgekoeld naar 20.5 graden :-)

Voetpunt verlaagd naar 21 gr, en nu is het hier weer 21.5 wat voor mij nog te warm is

Dus het voetppunt misschien nog verlagen met 2 graden?

Als ik nu ga kijken in mijn energie app, zie ik dat de warmtepomp is ingeschakeld om 1.25u deze nacht met hoog vermogen naar 2250 wat, om na een 20 minuten terug te schakelen naar een constante van +- 700 wat , Mijn vraag hierover is wat is de trigger eigenlijk dat de warmtepomp begint te draaien? en wat is de trigger dat de warmtepomp uitschakelt, want nu is de wp al 8u non stop ah draaien aan laag vermogen

Heeft dit met de buitentemperatuur te maken dan?

Ik zou deze makkelijk een halve dag kunnen uitschakelen en dan wordt er toch geen electriciteit verbruikt, terwijl nu 8u aan een stuk, want met deze temperaturen koelt het hierbinnen toch bijna niks af

grts

Philip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@Philip43
Mijn vraag hierover is wat is de trigger eigenlijk dat de warmtepomp begint te draaien?
Lees even het stukje 8.2 Waarom heb ik een korte run? waarin het in detail wordt uitgelegd.

De duur van een run wordt bepaald door 3 factoren;
  • Target Flow Temperatuur
  • Current Flow Temperatuur
  • Aan / Uit Hysterese

[ Voor 24% gewijzigd door HansRemmerswaal op 03-11-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:11:
@Philip43

[...]

Lees even het stukje 8.2 Waarom heb ik een korte run? waarin het in detail wordt uitgelegd.

De duur van een run wordt bepaald door 3 factoren;
  • Target Flow Temperatuur
  • Current Flow Temperatuur
  • Aan / Uit Hysterese
Hoi,

Thx!, hier ga ik mee aan de slag, en zo leren we elke dag bij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
[quote]Philip43 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:36:
[...]

Hoi,

Thx!, hier ga ik mee aan de slag, en zo leren we elke dag bij :-)

Edit:

Heb net de aan/uit hysteresse gevonden en dit staat bij mij op:
600K/min verwarmen
600K/min koelen

maar target flow, current flow temperatuur vind ik zo niet terug

dus mss die 600K minder zetten? zodat er minder verwarmd word aangezien het hier te warm blijft binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-09 11:07
Beste mensen,

Om een beetje een gevoel te krijgen bij het verbruik van onze WP ben ik heel benieuwd wat jullie Kwh verbruik is van de laatste 6 maanden.
Ik weet dat dat natuurlijk afhankelijk is van heel veel factoren. Wij hebben ±1000 kwh verbruikt.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@Philip43

600 Kmin is best wel hoog. Advies instelling van Nefit is 150 Kmin, bij mij staat deze op 250 Kmin.

aanvoertemperatuur (current flow) en aanvoerstreeftemperatuur (target flow) vind je in het installatie menu. Diagnose - Monitorwaarden - Vewarmingcircuit 1 (daar ergens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 07:18
JP1980 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:51:
[...]

Nee dit pendelen is niet wat je wilt zien. In de eerste post van dit topic staan goede tips om dit tegen te gaan.
We zijn weer een jaartje verder en het stookseizoen is weer begonnen, dus tijd om het (nogmaals) goed ingeregeld te krijgen daar waar mogelijk. Want het is mij bekend dat het systeem niet 100% optimaal is. Doelend op dat we bijv. geen buffervat hebben (maar hoeft ook niet nodig te zijn met vloerverwarming toch?) en de vv-verdelers actieve pompen hebben. Met de kennis van toen is dit er neergezet (twijfel wel of de installateur toen niet beter had moeten weten, maar dat is een andere discussie) Hopelijk kunnen we dit zo optimaal mogelijk laten draaien.

Ik heb Home Assistant nu draaiende en BBQKees aangeschaft (te samen met een Homewizard P1 meter en Shelly Plug) om onze Enviline goed uit te lezen. Ben weer van scratch af aan begonnen maar ik kom er niet uit, voor mijn gevoel zijn de runs te kort.

Help! :)

Om ons dossier even compleet weer te geven:

Een Nefit Enviline hybride systeem (geinstalleerd nov-2020):
- Nefit ODU 6 warmtepomp split lucht/water 7 kW
- IDU split 2-6B
- thermostaat 1010H
- 2x vloerverwarmingverdeler
-- Robot Pro 5 groepsverdeler (begane grond 50m2)
-- Riho 2 groeps (waarvan 1 afgedopt voor toekomstiggebbruik) (badkamer 6m2)
- CV Nefit Trendline voor tapwater / backup van warmtepomp

- Ariston lydos hybrid 100L warmtepompboiler voor het tapwater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mADMXOmmn_hKoEuBijiYLqFQY7g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEX2gF0KwHjES1pEFFiR02Ft.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usuvuwZePeQDigdr34D-vWsj_fg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADiHQQ3p2ofbTWi64CoLew4D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFDJot5bMhGjxLQ1vyNvSTkKWL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwtMX8BNwaMEEpHWJeneJcTc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pl7qDRp27JWO_uj1P2SYEktwQhM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epjAZL9dTmVh4lPyPoI2tpRK.jpg?f=fotoalbum_tile

Gedaan
1. verdelers thermostaatknop volledig open gezet (50/60C).
-- Robot Pro inregelventiel volledig dichtgedraaid (https://robot.heatnet-vlo...g.nl/robot-pro-uitvoering)

- topic startpost gevolgd;
Als basis begonnen met "Adviesinstellingen lucht/water warmtepompen" van Nefit.
(https://s3.eu-west-1.amaz...e-HYBRIDE-V01-09-2023.pdf)
Daarna gespeeld met voetpunt (verhogen/verlagen, steeds 24 uur laten staan). Nu heb ik met de volgende instellingen een constante kamertemperatuur van 19,5C
-- Stooklijn:
--- Voetpunt: 25C
--- Eindpunt: 35C
--- Max. aanvoertemp.: 38C (ook op 48C gehad)
--- Ruimte-invloed: uit

Maar de runs lijken steeds hetzelfde te blijven (herhaalt zich ong iedere 2/2,5 uur):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D33yhx_l-mDQgrGTdmDI7HXNQBQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwV1ZccdMaFP7OGFfPB5GA2a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3ZvLApibQajszQa42wsGy2z9Vo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyhLTXjnBgMCtWeVT3I8pXtU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YscJgSsKNW-20fqArX3xPZPUO6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KICYzj6MS91QVUqZYLFqGqMa.jpg?f=fotoalbum_tile

Ben nu 3 jaar bezig, er is al eens een Nefit monteur geweest die de settings heeft ingesteld zoals de handleiding. De installateur geeft alleen een offerte af om het eventueel te verbeteren met een buffervat er tussen. Maar na alles wat ik nu al die jaren heb gelezen en geprobeerd ben ik nu even de draad kwijt wat te doen.
Daarom ben ik (nu) helemaal opnieuw begonnen, maar ongeacht of ik de stooklijn een beetje wijzig, en de startpost probeer te volgen, hij lijkt toch steeds te blijven pendelen?

Dank alvast voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
P-twin schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:10:
Beste mensen,

Om een beetje een gevoel te krijgen bij het verbruik van onze WP ben ik heel benieuwd wat jullie Kwh verbruik is van de laatste 6 maanden.
Ik weet dat dat natuurlijk afhankelijk is van heel veel factoren. Wij hebben ±1000 kwh verbruikt.
Bij mij draait de WP pas net sinds half oktober.
Laatste 14 dagen van oktober was verbruik 83kWh. Als ik dat doorreken naar half jaar zou dat iets meer dan 1000 kWh zijn.

Maar mijn periode is grotendeels ook met cv aan, hetzij matig maar wel iedere dag beetje.
Jouw 6 maanden zijn deels zomerperiode dus lijkt mij een vrij hoog verbruik?

Of heeft cv ook nog veel gedraaid in mei en juni? Of mogelijk veel koeling gedaan in zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@O_Tiby

Zie ik 10 runs op een dag? Dat is inderdaad niet leuk.
Heb je al 8.2 Waarom heb ik een korte run gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
O_Tiby schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:49:
[...]

We zijn weer een jaartje verder en het stookseizoen is weer begonnen, dus tijd om het (nogmaals) goed ingeregeld te krijgen daar waar mogelijk. Want het is mij bekend dat het systeem niet 100% optimaal is. Doelend op dat we bijv. geen buffervat hebben (maar hoeft ook niet nodig te zijn met vloerverwarming toch?) en de vv-verdelers actieve pompen hebben. Met de kennis van toen is dit er neergezet (twijfel wel of de installateur toen niet beter had moeten weten, maar dat is een andere discussie) Hopelijk kunnen we dit zo optimaal mogelijk laten draaien.

Ik heb Home Assistant nu draaiende en BBQKees aangeschaft (te samen met een Homewizard P1 meter en Shelly Plug) om onze Enviline goed uit te lezen. Ben weer van scratch af aan begonnen maar ik kom er niet uit, voor mijn gevoel zijn de runs te kort.

- IDU split 2-6B
- thermostaat 1010H

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Gedaan
-- Robot Pro inregelventiel volledig dichtgedraaid (https://robot.heatnet-vlo...g.nl/robot-pro-uitvoering)

Daarna gespeeld met voetpunt (verhogen/verlagen, steeds 24 uur laten staan). Nu heb ik met de volgende instellingen een constante kamertemperatuur van 19,5C
-- Stooklijn:

Maar de runs lijken steeds hetzelfde te blijven (herhaalt zich ong iedere 2/2,5 uur):

Ben nu 3 jaar bezig, er is al eens een Nefit monteur geweest die de settings heeft ingesteld zoals de handleiding. De installateur geeft alleen een offerte af om het eventueel te verbeteren met een buffervat er tussen. Maar na alles wat ik nu al die jaren heb gelezen en geprobeerd ben ik nu even de draad kwijt wat te doen.
Daarom ben ik (nu) helemaal opnieuw begonnen, maar ongeacht of ik de stooklijn een beetje wijzig, en de startpost probeer te volgen, hij lijkt toch steeds te blijven pendelen?

Je tagt mij, wil wel helpen, maar op dit moment zit ik ook helemaal vast met mijn eigen WP hoe die besllissingen neemt. Maar in dit forum kunnen we samen ervaringen delen.

10 runs per dag is denk ik niet zo heel erg gek, het is gewoon niet zo koud buiten. Wil niet zeggen dat het niet te verbeteren is. Wat je in je grafiek vooral wilt zien is de 'target temperature'. Dit is de temperatuur die de WP berekent als ideale aanvoertemperatuur om je huis comfortabel te houden. Deze temperatuur i.c.m. de Current flow bepaalt wanneer een warmtepomp gaat draaien. Als je die 2 naast elkaar ziet begin je een beetje te begrijpen hoe het werkt.

Daarnaast zou ik benieuwd zijn naar de 'Compressor speed'. Daaraan zie je of wanneer hij draait de WP er volle bak tegenaan gaat of dat de WP al wel door heeft dat de warmtevraag niet groot is, en hij het rustig aan zou kunnen doen.

Current flow temperatuur is bij mijn 9KW ongeveer 33 graden bij dit weer als hij 25% moduleert.
Weet niet of compressor inlet en outlet nuttige waardes zijn om te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
10 runs per dag mag wel minder, ook met dit weer. Als je alles hebt gedaan wat er in de openingspost staat over kort runs dan kun je overwegen de aan/uit hysteresis te verhogen van 150 Kmin naar 250 Kmin waardoor je minder runs krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:42
O_Tiby schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:49:
[...]

- IDU split 2-6B
- thermostaat 1010H

[Afbeelding]

Gedaan

-- Stooklijn:

Omdat je twee vloerverwarmingsverdelers met pomp hebt loopt waarschijnlijk je retour temperatuur te snel op waardoor de aanvoer automatisch ook verhoogd wordt door de warmtepomp
Je kunt proberen de pompen op volle snelheid in te stellen
Dan wordt er minder water gemengd in de vloerverwarmingsverdeler
Het beste is die vloerverwarmingsverdelers veranderen door pomp loze verdelers (gesloten vloerverwarmings verdeler)
En probeer overal ongeveer dezelfde retour temperatuur

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
P-twin schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:10:
Beste mensen,

Hier valt het stroomverbruik wel mee
Beginnen stand mei is :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lZt-Mht8RShOyuGQaI3OO9ZBIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDXcj7atArkyShyF7IRCwAX5.jpg?f=fotoalbum_large
En eind oktober/begin november:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUd5KOPv9xMJ5F3d8AUOGY_Vc0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAqKjbSmlrxH1vn31opNgPXj.jpg?f=fotoalbum_large
Dan kom ik op ongeveer 300 kWh :)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-09 11:39
s441558 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:17:
Ik lees dat de compressor speed bij jullie op 45% begint. Bij mij begint deze nagenoeg altijd op 100% en stapt vervolgens terug naar 59%. Dit lijkt me veel te hoog. Ik heb de WP op de stille stand staan. Is er soms een andere instelling die bij mij verkeerd staat? Betreft een monoblock 7 kW.

Anderszijds is de compressor power output wel maar 5 kW, geen 7 kW, wat er toch op lijkt dat hij wat geknepen wordt met het opstarten. Kan iemand dit verklaren waarom hij dan toch 100% aangeeft?

[Afbeelding]
Ik heb met mijn monoblock een vergelijkbare ervaring en dus dezelfde vraag (Zie post hier iets boven).
Zou mooi zijn als andere monoblock gebruikers ook eens wat vergelijkingen kunnen doen tussen stille modus aan en uit.

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Gisteren avond mooie en goede run hier gehad
Ben benieuwd hoe het gaat als het kouder wordt en er meer verwarmt wordt nu maar een run op een dag voor verwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ke9yK55J4f_zZwnXQKg6Lwys_8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQadlWbyB1PruBA7EW1PbLTw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qw_fhhG8nnmhEMvfjsne2pSYmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFHfGsmkVe9d5BnQwPSMSsGB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@Oude Willem
Prachtige strakke lange run weer, om jaloers op te worden. Zit ik daar met een korte run die nog niet eens de helft is en totaal niet strak.

Zou je voor diezelfde run ook een plaatje met de TRx, PL1 en PH1 temperaturen kunnen delen? Ik ben benieuwd of die ook zo strak zijn of zo golvend als bij mij...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5Uvak_mXFm5jFHad0_R1zOF5Ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dFXjXf7hrQQlri1I523MNcP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-08 17:23
Wat is jullie ervaring met bijverwarming met een houtkachel qua beste instellingen? Ik zie een aantal vragen in de topic voorbijkomen maar niet een heel eenduidig antwoord. Onze situatie is volgt: we hebben een Compress 3400i 6kW die onze vloerverwarming verwarmt. Ideaal maakt hij de kamer 19 graden. De vloer is goed geisoleerd met 20mm EPS, en het plafond zit een flinke laag glaswol in. Glas is allemaal HR++. Grootste warmte lek is de open trap naar boven. We hebben ook een houtkachel staan met 8kW vermogen en 86% rendement. In de winter stoken we graag op die kachel, voor de gezelligheid en om kosten te drukken. Zodra de kachel aan gaat stijgt de temp al snel naar 22+. Op de allerkoudste nachten na is het dan 's ochtends nog steeds 18/19 graden. Ideaal gezien zou ik eigenlijk makkelijk willen kunnen instellen dat als wij de houtkachel aanzetten hij voor x tijd, zeg 8 uur uitschakelt en dan weer het programma hervat, waardoor hij langzaam weer de vloer en daarmee het huis verwarmt. Maar ik vind het lastig om te bepalen hoe dit in de praktijk goed zou werken. Mijn ideaalbeeld zou zijn een simpele temp-sensor die ik dicht bij de kachel plaats, en dan de vloerverwarming even uitschakelt. (We moeten uiteraard nog wel warm water kunnen blijven gebruiken, dus hij kan niet helemaal uit). Ik zie in de beschrijving van HomeCom Easy app wel de mogelijkheid om een sensor toe te voegen, maar ik heb nog niet de gegevens van de monteur ontvangen om die app te connecten dus ik kan niet zien welke sensor worden ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:12:
@Oude Willem
Prachtige strakke lange run weer, om jaloers op te worden. Zit ik daar met een korte run die nog niet eens de helft is en totaal niet strak.

Zou je voor diezelfde run ook een plaatje met de TRx, PL1 en PH1 temperaturen kunnen delen? Ik ben benieuwd of die ook zo strak zijn of zo golvend als bij mij...

[Afbeelding]
Daar had ik nog niet naar gekeken maar die zijn ook mooi strak 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4x-nZ_Pg-7q2AzL2MnBzwob-L0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6j1YDO9YWNcYBLjqP777Y95.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
sjobiscity schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:24:
Wat is jullie ervaring met bijverwarming met een houtkachel qua beste instellingen? Ik zie een aantal vragen in de topic voorbijkomen maar niet een heel eenduidig antwoord. Onze situatie is volgt: we hebben een Compress 3400i 6kW die onze vloerverwarming verwarmt. Ideaal maakt hij de kamer 19 graden. De vloer is goed geisoleerd met 20mm EPS, en het plafond zit een flinke laag glaswol in. Glas is allemaal HR++. Grootste warmte lek is de open trap naar boven. We hebben ook een houtkachel staan met 8kW vermogen en 86% rendement. In de winter stoken we graag op die kachel, voor de gezelligheid en om kosten te drukken. Zodra de kachel aan gaat stijgt de temp al snel naar 22+. Op de allerkoudste nachten na is het dan 's ochtends nog steeds 18/19 graden. Ideaal gezien zou ik eigenlijk makkelijk willen kunnen instellen dat als wij de houtkachel aanzetten hij voor x tijd, zeg 8 uur uitschakelt en dan weer het programma hervat, waardoor hij langzaam weer de vloer en daarmee het huis verwarmt. Maar ik vind het lastig om te bepalen hoe dit in de praktijk goed zou werken. Mijn ideaalbeeld zou zijn een simpele temp-sensor die ik dicht bij de kachel plaats, en dan de vloerverwarming even uitschakelt. (We moeten uiteraard nog wel warm water kunnen blijven gebruiken, dus hij kan niet helemaal uit). Ik zie in de beschrijving van HomeCom Easy app wel de mogelijkheid om een sensor toe te voegen, maar ik heb nog niet de gegevens van de monteur ontvangen om die app te connecten dus ik kan niet zien welke sensor worden ondersteund.
Als je op redelijk vaste tijden de hout kachel brand zou je kunnen werken met het programma in de warmtepomp dan kun je een programma met tijd maken dat de warmtepomp de temperatuur verlaagd
En na X tijd weer normaal gaat verwarmen
Kun je ook gebruiken voor Nachtverlaging bevoorbeeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-08 17:23
Willem senior schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:51:
[...]

Als je op redelijk vaste tijden de hout kachel brand zou je kunnen werken met het programma in de warmtepomp dan kun je een programma met tijd maken dat de warmtepomp de temperatuur verlaagd
En na X tijd weer normaal gaat verwarmen
Kun je ook gebruiken voor Nachtverlaging bevoorbeeld :)
Ik zat te denken om via de EMS-ESP module en een Aqara temp-sensor wat te bouwen, maar ik ga dit misschien eerst maar eens in de praktijk proberen. Wellicht voldoet het al voor 80% van de gevallen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-09 13:05
Jasperzzz schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:51:
[...]

Bij mij draait de WP pas net sinds half oktober.
Laatste 14 dagen van oktober was verbruik 83kWh. Als ik dat doorreken naar half jaar zou dat iets meer dan 1000 kWh zijn.

Maar mijn periode is grotendeels ook met cv aan, hetzij matig maar wel iedere dag beetje.
Jouw 6 maanden zijn deels zomerperiode dus lijkt mij een vrij hoog verbruik?

Of heeft cv ook nog veel gedraaid in mei en juni? Of mogelijk veel koeling gedaan in zomer?
Hier met een 4 persoons huishouden en een Compress 7400i 7kW afgelopen 6 maanden zo’n 685 kWh verbruikt, dit is inclusief koelen (hierdoor ca. 125 kWh extra verbruikt). Dus als je dit eraf haalt kom je uit op een verbruik van zo’n 560 kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:47:
[...]

Omdat je twee vloerverwarmingsverdelers met pomp hebt loopt waarschijnlijk je retour temperatuur te snel op waardoor de aanvoer automatisch ook verhoogd wordt door de warmtepomp
Je kunt proberen de pompen op volle snelheid in te stellen
Dan wordt er minder water gemengd in de vloerverwarmingsverdeler
Het beste is die vloerverwarmingsverdelers veranderen door pomp loze verdelers (gesloten vloerverwarmings verdeler)
En probeer overal ongeveer dezelfde retour temperatuur
Het goed instellen van de flow per vloerverwarmingszone is een karweitje dat je het beste kan doen zodra het echt kouder wordt en er een goede warmtevraag is. Inderdaad de retourtemperatuur per zone gelijk proberen te krijgen, met een DeltaT van 5K.
Hou er rekening mee dat dit een tijdrovend klusje is, 1 zone per keer wijzigen, dan weer naar de volgende zone. Alle zones moeten hierbij open staan en elke zone moet warmtevraag hebben. Echter omdat de flow instelling van de laatste zones ook weer invloed heeft op de totale flow, moet je dit een aantal malen herhalen totdat je een stabiele flow en temperatuur verdeling hebt.
Ook moet je controleren of je met deze flowinstelling de bijbehorende ruimte wel op temperatuur kan krijgen. In mijn geval is het resultaat bijvoorbeeld een zone met 1,1 ltr/min, een andere zone met 2 ltr/min. Uiteindelijk heeft mij dit een stookseizoen gekost om dit goed ingeregeld te krijgen. Uitgangspunt is de DeltaT van ca. 5K, maar je wilt bijvoorbeeld ook een ruimte met meerdere zones het warmte gevoel op de vloer in elke zone van deze ruimte ook gelijk hebben. Dit kan je bijstellen door het knijpen of verder opendraaien van een zone. Omdat vloerverwarming traag is, je met lage temperaturen werkt duurt het tot 24 uur voordat je de resultaten van een wijziging kan beoordelen. Temeer een reden waarom installateurs veelal, of alle groepen open gooien (is er in geval voldoende flow over een groep dus voldoende warmteafgifte, maar met mogelijk resultaat temperatuur overshoot van een ruimte en te korte runs), of op basis van een transmissie berekening i.c.m. een berekende flow op basis van de lengtes van de zones de flow van de zones instellen.
Het laatste zal veelal door installateurs met warmtepomp ervaring worden gedaan, de eerste optie veelal door installateurs die vanuit de CV-installaties komen. In beide gevallen zal het voor de installateur te veel tijd kosten om de flow, DeltaT etc. nauwkeurig in te stellen. Het optimaliseren zal dus veelal niet of beperkt zijn meegenomen in de offerte en werkzaamheden van de installateur. Alleen warmtepomp eigenaren (Tweakers) die hierin zijn geïnteresseerd en/of technisch onderlegd zijn zullen dit gaan gaan doen, dat betekent in praktijk dat waarschijnlijk het overgrote deel van de warmtepomp installaties niet goed/optimaal zijn ingeregeld. Maar zolang de klant het warm heeft zal deze niet gaan klagen, temeer omdat de meeste geen idee hebben wat het stroomverbruik van de warmtepomp zal zijn. In mijn geval heeft het optimaliseren na oplevering uiteindelijk een besparing van zo’n 20% opgeleverd.

[ Voor 6% gewijzigd door Nous112 op 03-11-2023 23:10 . Reden: Aanvullingen en tekst correcties ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Voor als je wilt weten of je nu wel of niet een goede run hebt, wat nu normale temperaturen zijn en of die nu wel of niet horen te wiebelen... In de openingspost staan nu 2 voorbeelden van een "goede" en een "slechte" run met een aantal meetwaardes.

8.4 Hoe ziet een goede run eruit?
8.5 Hoe ziet een slechte run eruit?

Als iemand aanvullingen erop heeft dan voeg ik die graag toe.

Zodra het kouder wordt kunnen we de screenshots vervangen door "betere" versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Nous112 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

Update:
Vandaag is de installateur geweest. Probleem zit hem in de 3-weg klep van cv/sww. Standaard geeft Nefit volgens de installateur aan dat er bij een gesloten klep nog een lekflow van maximaal 10% mag zijn……wat dus resulteert in het versneld afkoelen van de boiler (de ‘bug’). De installateur wist te vertellen dat men bij nieuwe installaties geen 3-weg klep meer toepast maar een t-stuk met hierop 2 open/dicht kleppen, ondanks dat Nefit nog steeds de 3-klep voorschrijft.
In mijn geval na een zomer van geen cv-verbruik versmeert de 3-weg klep, waardoor deze minder goed sluit door vuil (dat altijd in het water zit) en dus een lekkage veroorzaakt die groter is dan de toegestane 10%, met als gevolg het rare regel gedrag van de warmtepomp en de versnelde afkoeling (tot 10 graden per 24 uur na een legionella run). De installateur verwacht wel dat gedurende het stookseizoen (eigenlijk een rare term bij een warmtepomp….) de lekkage minder wordt doordat het vuil wordt losgeweekt.
Oplossing die nu is gekozen is het plaatsen van een klep die opengaat bij een flow in de juiste richting en in rust of bij een flow in tegengestelde richting sluit (zoals ook in een eerder post vermeld). Klep is besteld en moet daarna nog worden geplaatst, hopelijk ergens volgende week.
De veerbelaste terugslagklep is eergisteren geplaatst, het 24h temperatuurverlies over het boilervat is minder geworden (nu nog ca. 5 graden per 24 uur na een legionella run).
Ik had ook “lekkage” bij de aansluitingen op de monoblock buitenunit. Niet direct iets kunnen vinden, echter het verwijderen van de zwarte afdekkap onder de lamellen bleek dat de condenswaterafvoer was losgeschoten, waardoor het condenswater niet meer in de afvoer wegliep maar langs de aansluitingen richting binnenunit. Oorzaak van het losschieten was dat de betonnen stoeprand waarop de buitenunit staat geplaatst aan de zijde van de aansluitingen zo’n 5 cm was weggezakt, helaas teveel om te corrigeren met de stelpootjes. Tijdelijk maar een blok hout er extra onderlegd, de buitenunit opnieuw waterpas gezet en de afvoer opnieuw aangesloten. Komende week maar eens gaan kijken naar een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-06 07:57

nkooij

Ond

Wollie91 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:56:
[...]

Is het gebruiken van een lasklem wellicht een optie?
Dan kan ik een draad doorknippen en zo verbinden en splitsen.
Onderstaand enkele fotos van de zwarte stekker (is niet uitwisselbaar met het andere type).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het koppelen van de fase van PC1 aan PC0 nog gelukt? En zo ja, welke oplossing heb je daarvoor gehanteerd?

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:31:
Voor als je wilt weten of je nu wel of niet een goede run hebt, wat nu normale temperaturen zijn en of die nu wel of niet horen te wiebelen... In de openingspost staan nu 2 voorbeelden van een "goede" en een "slechte" run met een aantal meetwaardes.

Zodra het kouder wordt kunnen we de screenshots vervangen door "betere" versies.
Als aanvulling adviseer ik om de ruimteinvloed tijdens inregelen uit te zetten
Want die verlaagde hier regelmatig de aanvoerstreeftemperatuur en dat wil je niet
Zorg eerst dat de warmtepomp al een uur gedraait heeft rond de 30 graden aanvoertemperatuur
En ga dan pas inregelen dan na de aanpassing zeker weer een paar uur met rust laten
omdat de warmtepomp traag reageert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot

Hi Hans, als aanvulling op de startpagina: op de BBQKees gateway kun je eenvoudig meerdere dallas temperatuursensoren aansluiten. https://bbqkees-electroni...ing-external-sensors.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ajaboot schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:45:
[...]

Hi Hans, als aanvulling op de startpagina: op de BBQKees gateway kun je eenvoudig meerdere dallas temperatuursensoren aansluiten. https://bbqkees-electroni...ing-external-sensors.html
Bedankt voor de aanvulling, staat er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-06 07:57

nkooij

Ond

s441558 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:32:
Zoals beloofd zou ik grafieken delen van de hysteresis van een Nefit Bosch Monoblock (Full Electric). Zoals eerder genoemd kan je deze niet instellen bij een Monoblock. In BBQKees zie ik dan ook 0 K*min staan bij "on/off hyst heat" (en cool).

Op basis van de drie runs van vandaag lijkt het erop dat hij vaste waardes hanteerd voor het in/uitschakelen van de buitenunit:
- De WP wordt aangezet nadat 250 K*min wordt bereikt
- De WP wordt uitgezet nadat 200 K*min wordt bereikt.

[Afbeelding]

De bijbehorende flow, retour en target.

[Afbeelding]
Ik heb iets andere ervaringen met mijn Monoblock all electric.
- De WP wordt aangezet nadat ca 250 K*min wordt bereikt
- De WP wordt bij korte runs uitgezet nadat ca 200K*min wordt bereikt
- Bij zeer lange runs (bij mij momenteel varierend tot wel 8 uur) loopt dit op tot wel 650K*min.

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
nkooij schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:13:
[...]

Ik heb iets andere ervaringen met mijn Monoblock all electric.
- De WP wordt aangezet nadat ca 250 K*min wordt bereikt
- De WP wordt bij korte runs uitgezet nadat ca 200K*min wordt bereikt
- Bij zeer lange runs (bij mij momenteel varierend tot wel 8 uur) loopt dit op tot wel 650K*min.
Het kan zijn dat er nog een reset trigger moment is die we nog niet hebben voorzien in YAML. Is er iets “speciaals “ bij zulke lange runs als je kijkt naar current flow, target flow, …?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:24
nkooij schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:14:
[...]

Is het koppelen van de fase van PC1 aan PC0 nog gelukt? En zo ja, welke oplossing heb je daarvoor gehanteerd?
Ik heb dit doorverbonden met een wago 221 lasklem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:24

He dat is interessant! Mijn runs zien er uit als een kruising tussen deze 2. Ik heb altijd een een zaagtand patroon in de "heat carrier forward". Waar kan dat aan liggen? Iets om nog te verbeteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9dFG0AuA8GOm2b3NorUcgPoX4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AFIUTz9zkbYLCkvmH4HGk5Vj.png?f=user_large

Nadat ik vorige week de aan/uit hysterese flink heb opgeschroefd zijn mijn runs een stuk langer en stabieler geworden trouwens! Ben nu de lussen van de VV aan het tunen zodat alle lussen nagenoeg dezelfde (delta) temperatuur terug leveren. Over 2 weken HR++ glas d:)b

[ Voor 21% gewijzigd door Noxa op 05-11-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Noxa schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:43:
[...]

He dat is interessant! Mijn runs zien er uit als een kruising tussen deze 2. Ik heb altijd een een zaagtand patroon in de "heat carrier forward". Waar kan dat aan liggen? Iets om nog te verbeteren?
Om 18.00 uur zie ik de aanvoertemperatuur flink schommelen. Als je die van 0, 10 en 20 graden even weg klikt dan zie je dat duidelijker. Als je dan de compressor power output toevoegt dan zie je die waarschijnlijk flink omhoog gaan.

In je grafiek staat niet de current flow (aanvoertemperatuur). De current flow en target flow zijn uiteindelijk bepalend voor de lengte van je run. Ik vermoed dat rond 18.00 uur je current net iets onder de target ging waardoor de compressor flink omhoog ging.

Die zaagtand... kijk eens naar je TR1-TR9 temperaturen in de buitenunit, die gaan waarschijnlijk flink op en neer, "toevallig" in hetzelfde patroon. Ik ben er nog niet uit of dat schommelen van de temperaturen in de buitenunit een gevolg is van de temperaturen in de binnenunit of net andersom.
Ben nu de lussen van de VV aan het tunen zodat alle lussen nagenoeg dezelfde (delta) temperatuur terug leveren.
Daar was ik ook mee bezig totdat ik er achter kwam dat de temperaturen die terugkomen van mijn radiatoren een stuk hoger zijn dan die van mijn vloerverwarming. Dus nu heb ik alle lussen van de vloerverwarming vol opengezet zodat er meer "kouder" vloerverwarmingswater terugkomt t.o.v. het "warmere" radiatorwater.

Nu ben ik bezig de met het voetventiel van de radiatoren de toevoer te knijpen voor de radiatoren met de hoogste retourtemperatuur. Uiteindelijk moet de retourtemperatuur van alle radiatoren ongeveer gelijk worden van de "laagste". Daarna ga ik me weer focussen op de vloervewarming.

[ Voor 7% gewijzigd door HansRemmerswaal op 05-11-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
HansRemmerswaal schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:41:
[...]

Om 18.00 uur zie ik de aanvoertemperatuur flink schommelen. Als je die van 0, 10 en 20 graden even weg klikt dan zie je dat duidelijker. Als je dan de compressor power output toevoegt dan zie je die waarschijnlijk flink omhoog gaan.

In je grafiek staat niet de current flow (aanvoertemperatuur). De current flow en target flow zijn uiteindelijk bepalend voor de lengte van je run. Ik vermoed dat rond 18.00 uur je current net iets onder de target ging waardoor de compressor flink omhoog ging.
Klopt helemaal. Heb compressor power in een aparte grafiek staan, die schiet inderdaad omhoog daar. Current flow is dezelfde temp als heat carrier forward trouwens.
Die zaagtand... kijk eens naar je TR1-TR9 temperaturen in de buitenunit, die gaan waarschijnlijk flink op en neer, "toevallig" in hetzelfde patroon. Ik ben er nog niet uit of dat schommelen van de temperaturen in de buitenunit een gevolg is van de temperaturen in de binnenunit of net andersom.
Die TR1/9 kan ik niet terugvinden helaas.
Daar was ik ook mee bezig totdat ik er achter kwam dat de temperaturen die terugkomen van mijn radiatoren een stuk hoger zijn dan die van mijn vloerverwarming. Dus nu heb ik alle lussen van de vloerverwarming vol opengezet zodat er meer "kouder" vloerverwarmingswater terugkomt t.o.v. het "warmere" radiatorwater.

Nu ben ik bezig de met het voetventiel van de radiatoren de toevoer te knijpen voor de radiatoren met de hoogste retourtemperatuur. Uiteindelijk moet de retourtemperatuur van alle radiatoren ongeveer gelijk worden van de "laagste". Daarna ga ik me weer focussen op de vloervewarming.
Hier alleen vloerverwarming maar de lussen verschillen wel redelijk qua lengte. En de hal en het toilet hebben nog enkel glas dus daar veel verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Is het mogelijk om de uitschakeltemp (eco) via home assistent aan te passen net als de inschakeltemperatuur (eco) ?

En weet iemand inmiddels een manier om de warmtepomp opdracht te geven om warm water te maken zonder gebruik van het electrisch element? Dus zelfs als er geen vraag is vanuit de eco of comfort warmwater instelling....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@Noxa
Die TR1/9 kan ik niet terugvinden helaas.
Gebruik je BBQKees of Husdata?

Als je BBQKees gebruikt dan zou je ze moeten kunnen zien. Mogelijk onder de shortname.
Zie tabel met alles sensors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7jkrchNMCuoncHpDa56ocJcvhQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5D0RKJjvIF1pYzrzvNtVzVon.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Wollie91 schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:27:
Is het mogelijk om de uitschakeltemp (eco) via home assistent aan te passen net als de inschakeltemperatuur (eco) ?

En weet iemand inmiddels een manier om de warmtepomp opdracht te geven om warm water te maken zonder gebruik van het electrisch element? Dus zelfs als er geen vraag is vanuit de eco of comfort warmwater instelling....
Met switch.thermostat_dhw_charge kun je de WP aanzetten om warm water te maken. De temperatuur is die van number.boiler_dhw_single_charge_temperature. Als deze temperatuur niet te hoog is dan zal de WP waarschijnlijk alleen de compressor gebruiken en niet het electrische element.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 12:49
HansRemmerswaal schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:54:
[...]

Met switch.thermostat_dhw_charge kun je de WP aanzetten om warm water te maken. De temperatuur is die van number.boiler_dhw_single_charge_temperature. Als deze temperatuur niet te hoog is dan zal de WP waarschijnlijk alleen de compressor gebruiken en niet het electrische element.
Ik heb al vaak geprobeerd handmatig warm water te maken maar dat gaat altijd electrisch. Net weer even getest, charge_temperature staat op 55C, huidige temperatuur 53C, en zodra ik de dhw_charge switch omgooi gaat het electriciteits verbruik direct naar 10Kw.

Ik heb in het verleden geprobeerd om met het klokprogramma kort voor de legionella run warmwater te maken tot 55C waarna de rest electirisch zou moeten kunnen, maar dat werkt op een of andere manier niet. Het klokprogramma doet in elk geval niets, En om niet-electrisch warm water te maken is mij nog nooit gelukt behalve wanneer de warmtepomp dat zelf automatisch doet, dat werkt altijd feilloos.

Dit is eigenlijk mijn enige aanmerking, voor de rest werkt de installatie perfect (lange runs tot zo'n 14 uur). (enviline monoblock 7Kw),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
vdburg schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:29:
[...]

Ik heb al vaak geprobeerd handmatig warm water te maken maar dat gaat altijd electrisch. Net weer even getest, charge_temperature staat op 55C, huidige temperatuur 53C, en zodra ik de dhw_charge switch omgooi gaat het electriciteits verbruik direct naar 10Kw.

Ik heb in het verleden geprobeerd om met het klokprogramma kort voor de legionella run warmwater te maken tot 55C waarna de rest electirisch zou moeten kunnen, maar dat werkt op een of andere manier niet. Het klokprogramma doet in elk geval niets, En om niet-electrisch warm water te maken is mij nog nooit gelukt behalve wanneer de warmtepomp dat zelf automatisch doet, dat werkt altijd feilloos.

Dit is eigenlijk mijn enige aanmerking, voor de rest werkt de installatie perfect (lange runs tot zo'n 14 uur). (enviline monoblock 7Kw),
Heb je wel het goede klokprogramma geselecteerd
Je kunt er nammelijk een voor verwarming , warm water, bijverwarming maken
Om de goede in te stellen druk je 1 keer op menu dat is het normale menu (gebruiker)
Daar ga je naar warm water en daar kun je dan een klokprogramma voor warmwater bereiding instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@vdburg
zodra ik de dhw_charge switch omgooi gaat het electriciteits verbruik direct naar 10Kw
Waarschijnlijk is de gedachte hierachter dat als je handmatig aangeeft dat de water temperatuur omhoog moet dat dit dan ook zo snel mogelijk moet gebeuren. Maar als je toch iets via Home Assistant doet dan kun je natuurlijk net daarvoor de switch.boiler_disable_aux_heater aanzetten (en na afloop weer uitzetten).
Ik heb in het verleden geprobeerd om met het klokprogramma kort voor de legionella run warmwater te maken tot 55C waarna de rest electirisch zou moeten kunnen, maar dat werkt op een of andere manier niet. Het klokprogramma doet in elk geval niets,
De eco en comfort hebben een inschakel en uitschakel temperatuur. Ik heb mijn comfort inschakeltemperatuur zo gezet dat deze altijd aanschakelt. Daarna heb ik een warmwater klok programma gemaakt waarbij mijn comfort 1.5 uur voor mijn desinfectie start. Je moet een beetje spelen met de beste start tijd. De rest van de week gebruik ik alleen maar de eco stand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvAeQoJqlpm0o5y5MqB_gU0oikc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVLMcazN4Ex6WnWpER3hNRDI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVK_xZhouRDx5Y1TFYDtgwI5VrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDMA556m8wYRdHyuByCRxgxv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
HansRemmerswaal schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:42:
@vdburg

[...]

Waarschijnlijk is de gedachte hierachter dat als je handmatig aangeeft dat de water temperatuur omhoog moet dat dit dan ook zo snel mogelijk moet gebeuren. Maar als je toch iets via Home Assistant doet dan kun je natuurlijk net daarvoor de switch.boiler_disable_aux_heater aanzetten (en na afloop weer uitzetten).

[...]

De eco en comfort hebben een inschakel en uitschakel temperatuur. Ik heb mijn comfort inschakeltemperatuur zo gezet dat deze altijd aanschakelt. Daarna heb ik een warmwater klok programma gemaakt waarbij mijn comfort 1.5 uur voor mijn desinfectie start. Je moet een beetje spelen met de beste start tijd. De rest van de week gebruik ik alleen maar de eco stand.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
switch.boiler_disable_aux_heater lijkt niets te doen, als ik die uitzet en daarna warmwater start gaat dat nog steeds electrisch.

Ik heb mijn klokprogramma exact zo staan (alleen op een andere dag en tijd). De comfort inschakel temperatuur staat op 48C en de uitschakel temperatuur op 60C. En dat doet bij mij dus helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@vdburg
Ik heb mijn klokprogramma exact zo staan (alleen op een andere dag en tijd). De comfort inschakel temperatuur staat op 48C en de uitschakel temperatuur op 60C. En dat doet bij mij dus helemaal niets.
En de sensor.boiler_dhw_current_extern_temperature was op dat moment onder die 48?
Ik heb mijn comfort inschakeltemperatuur op 52 gezet. En gebruik de comfort alleen voor het voorverwarmen bij de disinfectie run. De rest van de week gebruik ik de eco.

[ Voor 13% gewijzigd door HansRemmerswaal op 05-11-2023 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:42:
@vdburg

[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In jouw geval zie ik dat je rond 11: 18 met de legionella had moeten starten
Dan werkt de compressor nog even mee tot zeg 57 graden en dan electriche verder tot in mijn geval 62 graden
Boven de 60 graden is genoeg voor legionella te doden
Nu omdat je de legionella run later start wordt de gelaagdheid in je boiler weer verstoord
Daarom legionella tijdens normale warmwater (alleen eindpunt hoger zetten 58 max wat je warmtepomp haalt) bereiding starten dat is zuiniger (goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
HansRemmerswaal schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:16:
@vdburg

[...]

En de sensor.boiler_dhw_current_extern_temperature was op dat moment onder die 48?
Ik heb mijn comfort inschakeltemperatuur op 52 gezet. En gebruik de comfort alleen voor het voorverwarmen bij de disinfectie run. De rest van de week gebruik ik de eco.
Dat weet ik op dit moment niet, ik zal er eens mee spelen en kijken wat dat doet.

edit: ik kan deze niet hoger dan 48C instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door vdburg op 05-11-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
vdburg schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:57:
[...]

Dat weet ik op dit moment niet, ik zal er eens mee spelen en kijken wat dat doet.

edit: ik kan deze niet hoger dan 48C instellen.
Ja dan houdt het op. Bij mijn WP kan ik deze instellen tussen 15 en 65 graden.
Vreemd dat Nefit deze heeft begrenst, welk type WP heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
HansRemmerswaal schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:20:
[...]

Ja dan houdt het op. Bij mijn WP kan ik deze instellen tussen 15 en 65 graden.
Vreemd dat Nefit deze heeft begrenst, welk type WP heb je?
Is het niet zo dat er altijd 12 graden verschil tussen de start- en eindtemperatuur zit? Dus als je de begin temperatuur aanpast verschuift ook de maximale temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Nous112 schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:57:
[...]

Is het niet zo dat er altijd 12 graden verschil tussen de start- en eindtemperatuur zit? Dus als je de begin temperatuur aanpast verschuift ook de maximale temperatuur.
Niet op mijn Enviline warmtepomp. Maar misschien heb jij een ander type of andere firmware, of er is ergens een setting die hierop invloed heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Teb0p5Y_PqL8SZiocr77eHIW7VQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GVzuuTINsSNsxwgN5SUkUd6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AnxpSvpWNQRWkfKvQVucO2p_r8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DhXzdG0uqkCK2QIZdUYRHu3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drichardk
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-05 11:26
Willem senior schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:24:
[...]

Dat lijkt me geen probleem met de leidingen die buiten liggen
Het probleem zit na de boderus pomp zo als ik het nu lees

1: kijk of de rode en blauwe ringen op de boderus pomp wel open staan ( zijn namelijk ook kranen)
( met de klok meedraaien dan gaan ze dicht )
2: kijk of je vloerverwarmingsverdelers wel open staan
Want dit lijkt op een doorstromings probleem na je Buderus pompgroep
Er zat lucht in de verdeel pomp Buderus, Wilo Yonos para. dmv het los draaien (klein beetje) van de vier inbus boutjes, kwam er veel lucht en donker/zwart water uit de pomp. daarna begon de pomt te draaien en werden de leidingen wat warmer. Of dit de oplossing is weet ik nog niet.. ik heb de verwarming naar 30 graden gedraaid. Dus hoop ik dat het maandag avond boven de 20 graden in huis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
drichardk schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:30:
[...]

Er zat lucht in de verdeel pomp Buderus, Wilo Yonos para. dmv het los draaien (klein beetje) van de vier inbus boutjes, kwam er veel lucht en donker/zwart water uit de pomp. daarna begon de pomt te draaien en werden de leidingen wat warmer. Of dit de oplossing is weet ik nog niet.. ik heb de verwarming naar 30 graden gedraaid. Dus hoop ik dat het maandag avond boven de 20 graden in huis is.
Op de boderus pomp zit ook een ontlucht stand
Die zou je dan ook nog even kunnen laten draaien zeg 10 minuten
Als er nog problemen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
Heb nu een vrij constante 22 graden in huis met de volgende instellingen:
Voetpunt: 22
Eindpunt 35
HC1 offset -1
Selected room temperature 22

Dit alles resulteert in een redelijk constante target van 26. In de nacht soms een graad warmer. Overdag soms eventjes een graad kouder.

Heb 6 runs per dag, elk dik 1 uur, waarbij vrij snel teruggemoduleerd wordt naar 25% compressorsnelheid wat naar mijn idee het laagste modulatieniveau is, al claimt iemand hier eerder ook 12% te hebben gehad.

Vind het nog steeds een beetje raar om de offset te moeten gebruiken om te voorkomen dat de target temperatuur te hoog wordt. Wat is aan te raden? De HC1 offset weer naar 0 brengen en te werken met een lager voetpunt, of is het geen probleem om de offset zo te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
ajaboot schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:55:
[...]

Ik heb met mijn monoblock een vergelijkbare ervaring en dus dezelfde vraag (Zie post hier iets boven).
Zou mooi zijn als andere monoblock gebruikers ook eens wat vergelijkingen kunnen doen tussen stille modus aan en uit.
Ik herinnerde je post en was zelf ook nieuwsgierig. Dus heb ik even een vergelijk gedaan. De uitkomsten kan ik niet helemaal interpreteren maar misschien zijn er meer forumleden die dat wel kunnen. Het is wel interessant. Heb een screenshot gemaakt waarbij de 1e run de normale mode is, en de 2e run de stille mode.

De test is gedaan met 0 ruimte invloed en de target flow is stabiel dus ik neem aan dat er geen andere variabelen meespelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Krw38wzyVivGjIJFiMYxPV2p-14=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GfNxnhBrQTXxWouK7MJx7kWW.png?f=fotoalbum_large

Wat opvalt is dat de compressor in de normale mode juist minder hard draait. Maar de power output is juist weer veel meer!

Maar ook bijzonder waar de pomp van de binnenunit in normale mode gaat opspinnen om daarna af te zakken gebeurd dit niet bij stille mode. (sowieso snap ik niet waarom de pomp juist stopt wanneer de WP gaat draaien.)

In stille mode is de TC0 wel stabieler. De run is ietsjes langer.

De vraag is dus, wat gebeurd er met de efficiëntie? Als ik de compressor harder laat werken maar hiervoor minder vermogen terugkrijg? Dat geeft mij het idee dat de stille mode niet een goed idee is.

Maar ik ben benieuwd naar de experts.

Disclaimer: betreft monoblock 9kw waarvan ik vermoed dat deze te zwaar is voor ons huis en bij deze weersomstandigheden is het minimale vermogen te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
JP1980 schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:52:
[...]

Ik herinnerde je post en was zelf ook nieuwsgierig. Dus heb ik even een vergelijk gedaan. De uitkomsten kan ik niet helemaal interpreteren maar misschien zijn er meer forumleden die dat wel kunnen. Het is wel interessant. Heb een screenshot gemaakt waarbij de 1e run de normale mode is, en de 2e run de stille mode.

De test is gedaan met 0 ruimte invloed en de target flow is stabiel dus ik neem aan dat er geen andere variabelen meespelen.

[Afbeelding]

Wat opvalt is dat de compressor in de normale mode juist minder hard draait. Maar de power output is juist weer veel meer!

Maar ook bijzonder waar de pomp van de binnenunit in normale mode gaat opspinnen om daarna af te zakken gebeurd dit niet bij stille mode. (sowieso snap ik niet waarom de pomp juist stopt wanneer de WP gaat draaien.)

In stille mode is de TC0 wel stabieler. De run is ietsjes langer.

De vraag is dus, wat gebeurd er met de efficiëntie? Als ik de compressor harder laat werken maar hiervoor minder vermogen terugkrijg? Dat geeft mij het idee dat de stille mode niet een goed idee is.

Maar ik ben benieuwd naar de experts.

Disclaimer: betreft monoblock 9kw waarvan ik vermoed dat deze te zwaar is voor ons huis en bij deze weersomstandigheden is het minimale vermogen te hoog.
In stille modus is het minder efficiënt
Die modus knijpt de compressor en ventilator om zo iets minder geluid te produceren
Maar kost je wel meer (minder efficiënt) draait de warmtepomp dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-02 21:40
Hallo allemaal, in augustus dit jaar (na ruim 1 jaar wachten) is eindelijk bij ons de warmte pomp geïnstalleerd (9Kw monoblock). En al een tijdje volg ik deze topic. En heb al aardig wat instellingen kunnen overnemen. Maar ik zit toch met een paar vragen. Misschien dat jullie mij hierbij kunnen helpen?

1) Het begint nu toch af te koelen en we merken dat de warmte pomp het huis inderdaad verwarmt. Nu ben ik bezig geweest om de stooklijn in te stellen. Precies zoals is beschreven door topic starter. Gestart met een ruimte temperatuur van 19 graden en voetpunt van 25 graden was voor ons veel te warm en daarom terug gezet naar 23. En ruimtetemperatuur op 19 graden. Het dat is (voor) nu prima. Maar ik wil nu ook controleren of de warmte pomp met deze instellingen efficiënt bezig is. Kan ik ergens bv. de COP waarde aflezen uit de instellingen? Of moet ik die berekenen. Ik heb geen monitoring oid beschikbaar behalve een p1 meter van HomeWizard.

2) Kan ik ook ergens een log uitlezen van de warmte pomp uit het instellingen menu om te zien wat de activiteiten van de WP (bv in de nacht) is geweest?

3) Toen de WP is geïnstalleerd hebben ze de vloerverwarming niet (waterzijdig) ingeregeld. Was volgens de monteur ook niet nodig (gewoon alles volledig open) omdat de WP een goed flow nodig heeft. Toch lees ik hier dat waterzijdig inregelen wel zeker nodig is. Wat is jullie mening? Kan de WP met het 'knijpen' van de flow van de vloerverwarming zijn vermogen dan nog wel kwijt?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
JeroenP1974 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:29:
Hallo allemaal, in augustus dit jaar (na ruim 1 jaar wachten) is eindelijk bij ons de warmte pomp geïnstalleerd (9Kw monoblock). En al een tijdje volg ik deze topic. En heb al aardig wat instellingen kunnen overnemen. Maar ik zit toch met een paar vragen. Misschien dat jullie mij hierbij kunnen helpen?

1) Het begint nu toch af te koelen en we merken dat de warmte pomp het huis inderdaad verwarmt. Nu ben ik bezig geweest om de stooklijn in te stellen. Precies zoals is beschreven door topic starter. Gestart met een ruimte temperatuur van 19 graden en voetpunt van 25 graden was voor ons veel te warm en daarom terug gezet naar 23. En ruimtetemperatuur op 19 graden. Het dat is (voor) nu prima. Maar ik wil nu ook controleren of de warmte pomp met deze instellingen efficiënt bezig is. Kan ik ergens bv. de COP waarde aflezen uit de instellingen? Of moet ik die berekenen. Ik heb geen monitoring oid beschikbaar behalve een p1 meter van HomeWizard.

2) Kan ik ook ergens een log uitlezen van de warmte pomp uit het instellingen menu om te zien wat de activiteiten van de WP (bv in de nacht) is geweest?

3) Toen de WP is geïnstalleerd hebben ze de vloerverwarming niet (waterzijdig) ingeregeld. Was volgens de monteur ook niet nodig (gewoon alles volledig open) omdat de WP een goed flow nodig heeft. Toch lees ik hier dat waterzijdig inregelen wel zeker nodig is. Wat is jullie mening? Kan de WP met het 'knijpen' van de flow van de vloerverwarming zijn vermogen dan nog wel kwijt?

Wil je echt echt de diepte in duiken dan ontkom je niet aan een BBQ kees unit en een home assistant build om je data te monitoren. Een kleine investering maar voor de gemiddelde data verzamelende tweaker natuurlijk een must have ;).
Het is vrij simpel te installeren dankzij goede manuals.

Wat betreft waterzijdig inregelen. Correct me if I’m wrong @HansRemmerswaal, is het de bedoeling dat alle lussen min of meer dezelfde retour temperatuur terug leveren zodat je geen flushes koud of juist heel warm water terug krijgt in de binnen unit. Hoe stabieler hoe beter. Hoge flow is gewenst zodat je warmtepomp maar steeds een klein beetje warmte hoeft toe te voegen. Echter betekent een hoge flow vaak ook een lawaaiig systeem en veel gebruikers kiezen toch voor een tandje minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
JeroenP1974 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:29:

De Cop kun je berekenen
Onder de knop info is een menu energie
Daar kun je zien hoeveel stroom er gebruikt is en hoeveel warmte er geproduceerd is
Dit zou je op kunnen schrijven na een verandering
De gebruikte energie van de warmtepomp of je eigen kWh meter
De geproduceerde warmte delen door de opgenomen stroom
Is je Cop van bevoorbeeld 24 uur als je dat elke dag zou opschrijven (totale Cop van verwarmen en warm tapwater krijg je dan)
Wil je dat automatisch en apart dan is home assistent handiger

En waterzijdig inregelen doe je om de warmtepomp zuiniger en rustiger te laten draaien
Probeer om de retourtemperatuur overal ongeveer gelijk te krijgen
Dan krijg je langere runs en dus een zuiniger systeem
Bij niet inregelen kan er door bevoorbeeld een kleine vloerverwarmingslus of radiator
Kortsluiting zijn en dan loopt je retour te snel op en zal de warmtepomp uitschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-02 21:40
Willem senior schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:46:
[...]

De Cop kun je berekenen
Onder de knop info is een menu energie
Daar kun je zien hoeveel stroom er gebruikt is en hoeveel warmte er geproduceerd is
Dit zou je op kunnen schrijven na een verandering
De gebruikte energie van de warmtepomp of je eigen kWh meter
De geproduceerde warmte delen door de opgenomen stroom
Is je Cop van bevoorbeeld 24 uur als je dat elke dag zou opschrijven (totale Cop van verwarmen en warm tapwater krijg je dan)
Wil je dat automatisch en apart dan is home assistent handiger

En waterzijdig inregelen doe je om de warmtepomp zuiniger en rustiger te laten draaien
Probeer om de retourtemperatuur overal ongeveer gelijk te krijgen
Dan krijg je langere runs en dus een zuiniger systeem
Bij niet inregelen kan er door bevoorbeeld een kleine vloerverwarmingslus of radiator
Kortsluiting zijn en dan loopt je retour te snel op en zal de warmtepomp uitschakelen
Mag er wel temperatuur verschil zitten (bij de verdeler) in aanvoer temperatuur en retour temperatuur. Deze is nu ongeveer 3 graden. Dacht ergens gelezen te hebben dat hier een verschil van ongeveer 5 graden moet zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
JeroenP1974 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:56:
[...]

Mag er wel temperatuur verschil zitten (bij de verdeler) in aanvoer temperatuur en retour temperatuur. Deze is nu ongeveer 3 graden. Dacht ergens gelezen te hebben dat hier een verschil van ongeveer 5 graden moet zitten?
Ja er mag verschil zijn
Ik heb de T0 sensor aanvoertemperatuur (current flow) van de warmtepomp gebruikt als aanvoer temperatuur cv systeem
En de retour bij de vloerverwarmingverdeler van elke lus gemeten
Bij een aanvoer van 35 graden wil je dan ongeveer een DeltaT van 5 krijgen
Dus bij bevoorbeeld 25 graden aanvoertemperatuur zal de retour dan ongeveer 2/3 zijn
Ik heb hier na inregelen bij 30 graden aanvoer een retour van 26 dus prima
Hoe warmer het cv water wordt des te groter wordt de DeltaT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@Willem senior

Wacht even, begrijp ik goed dat als de retour temperatuur maar 3 - 4 graden lager is dan de aanvoertemperatuur dat dit goed is? Ik was druk bezig waterzijdig inregelen om dit een stuk hoger te krijgen...

Dit is wat ik meet met mijn Dallas sensoren op de in en uitgang van de WP. Het is aan het schommelen tussen de 3.1 en 4.4 graden. Current flow zit zo rond de 29 - 30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHvDX4yVw4QyDi0Bdm3vaq84XzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pT0gbZYw1vODDTvKvgwU9BmX.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik dan niet begrijp is waarom het verschil tussen mijn TC3/TC0 zoveel kleiner is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZibbLiqYCntt8rD3K62lbNjC19E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGFUvmOL0HbzdGxCDq5CtqFu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door HansRemmerswaal op 07-11-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Zijn er mogelijkheden voor een draadloze thermostaat met de Enviline? De standaard thermostaat hangt boven de televisie en dit zorgt voor foutieve meetwaarden als deze aanstaat. De bedrade thermostaat verplaatsen is geen optie en ik wil echt geen kabelgootje over de muur 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:44:
@Willem senior

Wacht even, begrijp ik goed dat als de retour temperatuur maar 3 - 4 graden lager is dan de aanvoertemperatuur dat dit goed is? Ik was druk bezig waterzijdig inregelen om dit een stuk hoger te krijgen...

Dit is wat ik meet met mijn Dallas sensoren op de in en uitgang van de WP. Het is aan het schommelen tussen de 3.1 en 4.4 graden. Current flow zit zo rond de 29 - 30.

[Afbeelding]

Wat ik dan niet begrijp is waarom het verschil tussen mijn TC3/TC0 zoveel kleiner is...

[Afbeelding]
Ja dat is goed als je bij een aanvoertemperatuur van 35 graden
Een DeltaT van 5 graden hebt is het goed ingeregeld
Bij lagere aanvoer zal de DeltaT kleiner dan worden
En de DeltaT van TC3 en TC0 is hier steeds 3,3 tot 3,5
En als ik die 5 graden Tc3 tc0 verzet naar 3 dan pas gaat de pomp harder draaien
Dus die laat ik voorlopig maar op 5 staan
Ik heb een DeltaT van 4 graden bij een aanvoertemperatuur van 30 graden momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:47:
Zijn er mogelijkheden voor een draadloze thermostaat met de Enviline? De standaard thermostaat hangt boven de televisie en dit zorgt voor foutieve meetwaarden als deze aanstaat. De bedrade thermostaat verplaatsen is geen optie en ik wil echt geen kabelgootje over de muur 😅
Kun je de thermostaat niet in een andere ruimte plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Willem senior schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:41:
[...]

Nee, dat is helaas geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:44:
[...]

Nee, dat is helaas geen oplossing.
Scheelt het veel in temperatuur
Anders zou je een correctie op de temperatuur meting van de thermostaat kunnen doen
Als je lang op de ronde knop van de thermostaat drukt kom je in een menu van de thermostaat
Daar kun je dacht ik de temperatuur meting aanpassen
En dan zou je met de tijdklok programma van de warmtepomp
overdag 1 tot 2 graden warmer kunnen draaien
En savonds 2 graden lager instellen als de tv aan is
Gaat dan automatisch via het klokprogramma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@Wollie91
Mooi excuus om BBQKees en Home Assistant te installeren, als je dat nog niet hebt. En dan ergens in de kamer een thermometer neerzetten die via ZigBee kan communiceren.

In Home Assistant dan een trigger maken die offset temperatuur iets aanpast aan de hand van het verschil tussen de gemeten temperatuur van de thermostaat en de thermometer.

Maar geeft zo'n TV zoveel warmte af dat het merkbaar is op de thermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperzzz
Nu mijn Enviline Monoblock 7.0 T-S + 120L buffervat ondertussen 3 weken draait zal ik ook eens mijn bevindingen/opmerkingen/vragen posten.

Al veel informatie gehaald uit deze thread. Onder andere door info uit deze thread de BBQ-Kees eraan gehangen en zojuist 10 minuten geleden ook maar 5 Dallas temp sensors gemonteerd. (aanvoer Buffer, retour buffer, aanvoer vv, retour vv en retour radiatoren).
Wat werkt dat toch allemaal simpel en vlekkeloos, petje af voor de ontwikkelaars van dat soort software + hardware.

Al met al zeer tevreden tot nu toe met mijn WP, deze verwarmt ons jaren 30 hoekhuis prima tot op heden.
Gehele huis is ondertussen wel voor zover mogelijk voorzien van isolatie. De beneden verdieping wordt nagenoeg volledig verwarmd door de +/- 60 m2 vloerverwarming (h.o.h. 10 cm), Boven op de slaapkamers zitten nog radiatoren maar die worden nauwelijks gebruikt, daar is namelijk ook airco aanwezig om eventueel mee te verwarmen.

Nadat de installateur de door Nefit geadviseerde instellingen had gedaan heb ik dat zo een aantal dagen laten draaien. Toen redelijk korte runs, ondertussen zelf de volgende instellingen gemaakt:

Ruimte invloed volledig uitgezet.
Stooklijn op voetpunt 22 en eindpunt 35 gezet
TC0/TC3 diff op 5K gezet (stond op 7 ondanks bijna volledig vloerverwarming)

Op de een of andere manier haal ik hiermee direct super lange runs, vandaag zelfs een run van bijna 15 uur. De WP moduleert bij mij al vrij snel terug naar 12 a 15%. Dit in tegenstelling tot andere die ik hier lees waarbij die niet lager gaat dan 25%?
Ik weet niet zeker of ik blij moet zijn met deze lange runs? Want wat gaat er gebeuren in de winter als het echt koud wordt, heeft die dan genoeg vermogen? De tijd zal het leren.

Het is momenteel bij ons volgens de Easycontrol thermostraat ongeveer constant 18 graden, maar een andere thermostraat die er naast staat geeft constant 20 graden aan.
Gevoelsmatig is het eerder 20 dan 18, wat het ook is; wij vinden het een prima temperatuur in huis.

Hieronder wat grafiekjes van de run van vandaag/gisteren. Aan begin en eind zit een warmwater run.
Deze staat bij mij ingesteld dat die daar om 17:00 uur mee mag starten tot uiterlijk 21:30 uur.
Dat zijn namelijk de tijden waartussen wij warm water gebruiken.

PS: tot op heden een COP van 5.4 (Elektrische element uit berekening gelaten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zSj4H47eqYTh_5PhM9LUMNcCKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eRyvBJHlhJNJ7fslA8pzE5tM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnS2Y8IYmpNpByTvMwBAUbTpZiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RxSkpF8FseQ4EiueIOuAnZH0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXNwtzBfsp3waenuPZTtqybiZQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JE7QHyiFZZqGA9PXiWbcRvDS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Jasperzzz schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:19:
Op de een of andere manier haal ik hiermee direct super lange runs, vandaag zelfs een run van bijna 15 uur. De WP moduleert bij mij al vrij snel terug naar 12 a 15%. Dit in tegenstelling tot andere die ik hier lees waarbij die niet lager gaat dan 25%?
Ik weet niet zeker of ik blij moet zijn met deze lange runs? Want wat gaat er gebeuren in de winter als het echt koud wordt, heeft die dan genoeg vermogen? De tijd zal het leren.
Mijn Monoblock 9.0 E-S gaat inderdaad niet lager dan 25%. Ben nog steeds wel benieuwd of dit zo hoort. Minimale vermogen is 3K en dat is veel te veel met dit weer.

Koud zal je het niet krijgen als je 18 graden prima vind. Maar hij heeft natuurlijk nog behoorlijk wat vermogen over. En als laatste is er nog de elektrisch bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@Jasperzzz
Compressor power output van net boven de 1 kW
Current flow rond de 23 graden

Dat zou ik ook wel willen bij mij...
Compressor power output gaat niet lager dan 3 kW
Current flow 29+ graden met als resultaat korte runs.

Wat is trouwens je TC0 (heat carrier return)? Die moet dan wel heel laag zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door HansRemmerswaal op 07-11-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:09:
@Wollie91
Mooi excuus om BBQKees en Home Assistant te installeren, als je dat nog niet hebt. En dan ergens in de kamer een thermometer neerzetten die via ZigBee kan communiceren.

In Home Assistant dan een trigger maken die offset temperatuur iets aanpast aan de hand van het verschil tussen de gemeten temperatuur van de thermostaat en de thermometer.

Maar geeft zo'n TV zoveel warmte af dat het merkbaar is op de thermostaat?
Misschien is dit wel een goede manier inderdaad. Ik zal me hier binnenkort een beetje in verdiepen. Of doe jij ook zoiets?

Thermostaat gaat al snel 0,5 graad omhoog als de tv een tijd aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Jasperzzz schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:19:
Nu mijn Enviline Monoblock 7.0 T-S + 120L buffervat ondertussen 3 weken draait zal ik ook eens mijn bevindingen/opmerkingen/vragen posten.

Al veel informatie gehaald uit deze thread. Onder andere door info uit deze thread de BBQ-Kees eraan gehangen en zojuist 10 minuten geleden ook maar 5 Dallas temp sensors gemonteerd. (aanvoer Buffer, retour buffer, aanvoer vv, retour vv en retour radiatoren).
Wat werkt dat toch allemaal simpel en vlekkeloos, petje af voor de ontwikkelaars van dat soort software + hardware.

Al met al zeer tevreden tot nu toe met mijn WP, deze verwarmt ons jaren 30 hoekhuis prima tot op heden.
Gehele huis is ondertussen wel voor zover mogelijk voorzien van isolatie. De beneden verdieping wordt nagenoeg volledig verwarmd door de +/- 60 m2 vloerverwarming (h.o.h. 10 cm), Boven op de slaapkamers zitten nog radiatoren maar die worden nauwelijks gebruikt, daar is namelijk ook airco aanwezig om eventueel mee te verwarmen.

Nadat de installateur de door Nefit geadviseerde instellingen had gedaan heb ik dat zo een aantal dagen laten draaien. Toen redelijk korte runs, ondertussen zelf de volgende instellingen gemaakt:

Ruimte invloed volledig uitgezet.
Stooklijn op voetpunt 22 en eindpunt 35 gezet
TC0/TC3 diff op 5K gezet (stond op 7 ondanks bijna volledig vloerverwarming)

Het is momenteel bij ons volgens de Easycontrol thermostraat ongeveer constant 18 graden, maar een andere thermostraat die er naast staat geeft constant 20 graden aan.
Gevoelsmatig is het eerder 20 dan 18, wat het ook is; wij vinden het een prima temperatuur in huis.

Hieronder wat grafiekjes van de run van vandaag/gisteren. Aan begin en eind zit een warmwater run.
Deze staat bij mij ingesteld dat die daar om 17:00 uur mee mag starten tot uiterlijk 21:30 uur.
Dat zijn namelijk de tijden waartussen wij warm water gebruiken.

PS: tot op heden een COP van 5.4 (Elektrische element uit berekening gelaten).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie run
Niks meer aan doen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:41:
@Jasperzzz
Compressor power output van net boven de 1 kW
Current flow rond de 23 graden

Dat zou ik ook wel willen bij mij...
Compressor power output gaat niet lager dan 3 kW
Current flow 29+ graden met als resultaat korte runs.

Wat is trouwens je TC0 (heat carrier return)? Die moet dan wel heel laag zijn.
Daarom verbaas ik me ook zo dat ik zulke lage modulatie behaal.
De TC0 staat nog niet in de grafieken idd, maar die zat constant rond de 22.
Dus maar 1 à 2 graad verschil met de current flow temp.
Dat is wel weinig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
Thx. Voorlopig doe ik idd even niks.
Maar eens kijken wat er gebeurd met buiten temperaturen van 0 of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-09 20:13
Hier zakt de 9kw split monofase helaas ook echt niet onder de 3kw minimaal vermogen. Had dit ook graag lager gezien. Maar gelukkig is de vloer een perfecte buffer en draait hij zodoende alsnog maar drie runs per dag.

Zodra de temperatuur nog een paar graden zakt gaat het minimaal afgegeven vermogen weer omlaag (cop gaat dan immers omlaag) en neemt de woning de warmte wel op waardoor alles weer in balans komt. Voor nu vooral genieten van de COP die niet onder de 540% zakt 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Wollie91 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:12:
[...]

Misschien is dit wel een goede manier inderdaad. Ik zal me hier binnenkort een beetje in verdiepen. Of doe jij ook zoiets?

Thermostaat gaat al snel 0,5 graad omhoog als de tv een tijd aan staat.
Nee, ik heb daarvoor geen automation.
Dat je TV de thermostaat opwarmt heeft trouwens alleen iets impact op de (stooklijn van de) warmtepomp als je Kamer Invloed hebt aanstaan. Staat die aan dan zal je stooklijn iets opschuiven en wordt de target flow temperatuur tijdelijk iets lager, waarschijnlijk 0 - 1 graad. Als je vloerverwarming hebt dan zal je daar denk ik niets van merken omdat de vloer voldoende warmte buffer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
Willem senior schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:41:
[...]

Willem senior schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:20:
[...]

In stille modus is het minder efficiënt
Die modus knijpt de compressor en ventilator om zo iets minder geluid te produceren
Maar kost je wel meer (minder efficiënt) draait de warmtepomp dan
De grafiek laat volgens mij zien dat de compressor speed is stille modus juist hoger is. De output is inderdaad lager. Maakt een hogere compressor speed juist niet meer geluid? De entiteit voor Ventilator speed heb ik helaas niet in de BBQKees kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
ajaboot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:24:
[...]

[...]

De grafiek laat volgens mij zien dat de compressor speed is stille modus juist hoger is. De output is inderdaad lager. Maakt een hogere compressor speed juist niet meer geluid? De entiteit voor Ventilator speed heb ik helaas niet in de BBQKees kunnen ontdekken.
Het geluid komt van de druk die de compressor maakt om warmte in het gas te krijgen
Meer compressie is hogere gas temperatuur
Met stille modus draait de compressor harder om toch dezelfde warmte te transporteren naar de binnenunit
Maar met Minder heet gas daarom is de stille modus Minder efficiënt
En er zal vast nog wel meer in stille modus veranderen ik dacht ook het moduleren van de warmtepomp
Daarom gebruik ik zelf de stille modus niet ik wil juist een zo,n stabiel mogelijk draaiende warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-09 20:13
Eh, heb je een onderbouwing voor bovenstaande beschrijving @Willem senior ?

Als ik naar mijn eigen installatie kijk dan begrenst de stille modus alleen het maximale compressor toerental (en dus vermogen) en zo te horen het max fan vermogen. Dat laatste kan uiteraard ook het gevolg zijn van de begrenzing op het compressor toerental waardoor de verdamper minder koud wordt en er dus minder luchtstroom over de verdamper nodig is.

Het zou m.i. zeer onlogisch zijn als een compressor meer toeren gaat draaien in stille modus, aangezien de geluidsbelasting grotendeels gelijk op zal lopen met het toerental van de compressor. De druk wordt daarbij volgens mij alleen bepaald door de temperaturen in de koeltechnische delen van de installatie en het soort koudemiddel, immers het koudemiddel heeft een vaste druk bij een bepaalde temperatuur. Zo heb ik het iig altijd geleerd :)

Van deze site b.v. http://airco-kenniscentru...mpingstemperatuur-en-druk
De koeltechnicus heeft het dan bij een bepaald koudemiddel over 0 °C verdampingstemperatuur en even later over 7 bar druk (hier als voorbeeld R 410A), maar het betreft dan het zelfde, immers bij iedere verdampingstemperatuur behoort een bijbehorende vaste druk, waarvan de waarde per soort koudemiddel varieert.
Bovendien zou een minder heet gas juist efficiënter zijn dan een heel heet gas, je wil immers de temperaturen zo dicht mogelijk bij elkaar houden om een hoge COP te behalen.

[ Voor 6% gewijzigd door master1104 op 08-11-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
master1104 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:56:
Eh, heb je een onderbouwing voor bovenstaande beschrijving @Willem senior ?

Als ik naar mijn eigen installatie kijk dan begrenst de stille modus alleen het maximale compressor toerental (en dus vermogen) en zo te horen het max fan vermogen. Dat laatste kan uiteraard ook het gevolg zijn van de begrenzing op het compressor toerental waardoor de verdamper minder koud wordt en er dus minder luchtstroom over de verdamper nodig is.

Het zou m.i. zeer onlogisch zijn als een compressor meer toeren gaat draaien in stille modus, aangezien de geluidsbelasting grotendeels gelijk op zal lopen met het toerental van de compressor. De druk wordt daarbij volgens mij alleen bepaald door de temperaturen in de koeltechnische delen van de installatie en het soort koudemiddel, immers het koudemiddel heeft een vaste druk bij een bepaalde temperatuur. Zo heb ik het iig altijd geleerd :)

Van deze site b.v. http://airco-kenniscentru...mpingstemperatuur-en-druk

[...]

Bovendien zou een minder heet gas juist efficiënter zijn dan een heel heet gas, je wil immers de temperaturen zo dicht mogelijk bij elkaar houden om een hoge COP te behalen.
Nee ik had geen onderbouwing en
Ik wist niet dat er een vaste druk nodig is voor een bepaalde temperatuur te krijgen van het gas
Ik had gehoord dat bij de compressie van het gas dat er dan pas warmte wordt overgedragen bij x druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:16
Goedemorgen,

Ik heb een vraag, namelijk. Ik hoor een gorgelend en ruisend geluid in de zuigleiding (denk ik) van mijn Enviline 5 KW buitenunit.
Is dit bijzonder of normaal?

Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Heeft iemand gevonden waar je de modulatie stappen in kan stellen van de warmtepomp
Ik vond dit in een technisch Bulletin namelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdVhItdHY7BFX1ZSd59lFO79NOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZR8xCHrGTnqv6WrVXryOlUEe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_oU4f-Ql_PxEnqSVxl_lJVMKSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnwWlNtQNWeJdQNls09PurY6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@Oude Willem

Zou het hiermee te maken hebben? Geen idee of deze 3 settings iets doen, nog nooit mee gespeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npvF85j8u6-9rN3oIAaNa_VIN4o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y9locJ7qFeQXoYTFUcY9w1QL.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door HansRemmerswaal op 09-11-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:56:
@Oude Willem

Zou het hiermee te maken hebben? Geen idee of deze 3 settings iets doen, nog nooit mee gespeeld.

[Afbeelding]
Nee dat is het vermogen van de warmtepomp
En zo,n zelfde instelling is er ook voor het electriche element
Dit stukje ging juist over de modulatie stappen bij split systeem zijn er 21 stappen en bij monoblok 27 stappen
Leek me handig om bevoorbeeld de hoge opstart iets te temmen en ik wou kijken of de laagste modulatie wel actief is omdat ik nu bijna altijd op 3 kw to 3.5 kw draai
Je zou denken dat dat lager zou kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Ik ben ook zeer geïnteresseerd in instellingen die dit gedrag kan beteugelen. Zowel de hoge opstart als het verder terug kunnen moduleren dan 25% compressorsnelheid. Dat zou veel pijnpunten oplossen. Misschien missen er dingen in BBQ kees. Mocht iemand nog een backdoor hebben bij Nefit voor uitleg zou fijn zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-09 22:38
Willem senior schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:15:
[...]

Nee dat is het vermogen van de warmtepomp
En zo,n zelfde instelling is er ook voor het electriche element
Dit stukje ging juist over de modulatie stappen bij split systeem zijn er 21 stappen en bij monoblok 27 stappen
Leek me handig om bevoorbeeld de hoge opstart iets te temmen en ik wou kijken of de laagste modulatie wel actief is omdat ik nu bijna altijd op 3 kw to 3.5 kw draai
Je zou denken dat dat lager zou kunnen
Willem.
Interessante info.
Ik lees dat bij installatie een beperkt aantal stappen kunnen worden ingesteld.

- kan dit ook na installatie;
- hoe gaat dat in zijn werk;
- heeft iemand al resultaten omtrent de gevolgen.

Bij ons ook: Doorstarten tot 9 kWh na het bereiken van de AST.

Lager dan 3.3 kan onze WP niet.
Bij een COP van 5 betekent dit minimaal vermogen 0,66. Overeenkomstig de handleiding.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Ik kwam dit tegen in die technische bulletin
Maar kan nergens vinden waar en hoe ik die modulatie stappen zou kunnen instellen
Ik vermoed dat je bepaalde knoppen moet indrukken
Of (een knop ) net als de menu-knop lang indrukken om in het installateursmenu te komen
Het zit goed verstopt in iedergeval
Op internet en bij Nefit zelf heb ik het tot nu toe ook nog niet kunnen vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Daarnaast is dit een bulletin van 10 jaar geleden, misschien is het wel verdwenen na een firmware update. Toch jammer dat er niet iemand van Nefit service team af en toe dit form leest en input geeft...

[ Voor 32% gewijzigd door HansRemmerswaal op 09-11-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Vandaag al weer 4 defrosts gehad... Ik kan nog geen patroon ontdekken in de data (temperaturen, luchtvochtigheid, stand van de maan, ...) waarmee het mij duidelijk is waarom ik een defrost krijg. Het lijkt op iets randoms. Misschien een storing in de electronica?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpJuT-DutGJnHh7It6kZJCYD71k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULthAWfszlugyLPS4IM8eKou.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 09-11-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
Hois

Ik heb ondertussen mijn voetpunt verlaagd tot 20 graden, hysteresse wp staat op 250k
en invloed kamertemperatuur staat op uit,

dus voetpunt al met 5 graden verlaagd, en steeds stijgt het hierbinnen tot dezelfde temperatuur, weer is het hier 22 graden binnen, voor mij zit daar geen logica in als ik het voetpunt al verlaagd heb met 5 graden

Ik heb ook die streefwaarden teruggevonden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9ywWS0Kp5J0DS50EHgyUXIB7WQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MxEaH8f5AE76jYuGJxLc9d9.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waar ik moet zoeken om het hier niet zo warm te krijgen binnen?

Als ik kijk in mijn energie ap van home wizard, lijkt het alsof het gwn 1 lange non stop run is dat ie maakt

Het enigste wat tot nu toe geholpen heeft is de warmtepomp zelf manueel uitschakelen na een dag is het 1 graad afgekoeld en terug opzetten en zo herhalen (wat toch niet te bedoeling is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:43:
Vandaag al weer 4 defrosts gehad... Ik kan nog geen patroon ontdekken in de data (temperaturen, luchtvochtigheid, stand van de maan, ...) waarmee het mij duidelijk is waarom ik een defrost krijg. Het lijkt op iets randoms. Misschien een storing in de electronica?

[Afbeelding]
Ik had vanmiddag mijn eerste defrost
De defrost kwam na de warmwater bereiding
Om 14:45 heating was net opgestart en buiten temperatuur was 11 graden
Het regende hier wel op dat moment
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9uf5ZurqOAkAcgwGt0YNiQL-WE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBZQ3AyIfCFae2lRNbP3nX3p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Philip43 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:23:
Hois

Ik heb ondertussen mijn voetpunt verlaagd tot 20 graden, hysteresse wp staat op 250k

dus voetpunt al met 5 graden verlaagd, en steeds stijgt het hierbinnen tot dezelfde temperatuur, weer is het hier 22 graden binnen, voor mij zit daar geen logica in als ik het voetpunt al verlaagd heb met 5 graden

[Afbeelding]

Als ik kijk in mijn energie ap van home wizard, lijkt het alsof het gwn 1 lange non stop run is dat ie maakt

Het enigste wat tot nu toe geholpen heeft is de warmtepomp zelf manueel uitschakelen na een dag is het 1 graad afgekoeld en terug opzetten en zo herhalen (wat toch niet te bedoeling is)
Stooklijn met eindpunt mee verlagen dan wordt deze vlakker
Dus dus voetpunt en eindpunt 1 graad verlagen
Dan naar diagnose en even wachten na de verandering dan kun je de nieuwe aanvoerstreeftemperatuur zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Philip43 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:23:
Hois

[Afbeelding]

Verwarmingsgroep 4? Hoe ziet je installatie eruit? Ik heb alleen 1 in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip43
Willem senior schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:27:
[...]

Stooklijn met eindpunt mee verlagen dan wordt deze vlakker
Dus dus voetpunt en eindpunt 1 graad verlagen
Dan naar diagnose en even wachten na de verandering dan kun je de nieuwe aanvoerstreeftemperatuur zien :)
Bedankt, dat ik hier nog niet aan gedacht heb :-) dit ga ik zeker proberen

Hopelijk met resultaat :-)
Pagina: 1 ... 62 ... 105 Laatste