Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramOost
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-03-2024
Interessante voor de experts, ik weet niet meer waar ik het zoeken moet;
Al 3 jaar een enviline met monoblock thuis, het werkt allemaal redelijk maar van begin af aan heb ik swinters( dus tijdens verwarmingsbedrijf) elke dag een paar uur lang de foutcode h01/5331 communicatiefout compressor regeling(30% of meer van de communicatie komt niet of foutief terug.) De hele zomer tijden koelen 0 foutcodes.
Wat ik gedaan heb:
-canbuskabel en stekkersvervangen ( beschermmantel geaard)
-kabel bij stroomdraden weggehaald.
-12v waar het hoort, 2.56v op canLow en 2.58v op canHigh, ook zoals het hoort.
- eindweerstanden doorgemeten= 60 Ohm, ook goed.
Ik weet van gekkigheid niet meer waar ik het zoeken moet.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-05 13:42
HansRemmerswaal schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:39:
Omdat we met een nieuwe stookseizoen weer vragen gaan krijgen over korte runs heb ik in de FAQ het topic waarom heb ik een korte run opgenomen. Als iemand aanvullingen heeft dan hoor ik die graag.
Hans.
Inzake korte runs.

Bij ons was de oorzaak een te hoge aanvoertemperatuur veroorzaakt door de minimumcapaciteit van onze WP van 0.6 KwH. Bij een COP van 5 geeft dit een minimum output van 3 KwH.
Daardoor is de WP niet in staat een aanvoertemperatuur van >30 graden te produceren. Bij buitententemperaturen boven 12 graden is de aanvoer dan permanent hoger dan de aanvoerstreeftemp. bij een stooklijn van 25-45.
Wij hebben ons voetpunt omhoog gebracht naar 28 graden. Nu aanvoerstreeftemp. van rond de 30 graden.
We stoken iets aan de hoge kant maar de boel is veel rustiger. Langere runs.
Vorig jaar oktober run gemiddeld 44 minuten, nu (tot nu toe) 68 minuten.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-05 17:07
RobEppink schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Hans.
Inzake korte runs.

Bij ons was de oorzaak een te hoge aanvoertemperatuur veroorzaakt door de minimumcapaciteit van onze WP van 0.6 KwH. Bij een COP van 5 geeft dit een minimum output van 3 KwH.
Daardoor is de WP niet in staat een aanvoertemperatuur van >30 graden te produceren. Bij buitententemperaturen boven 12 graden is de aanvoer dan permanent hoger dan de aanvoerstreeftemp. bij een stooklijn van 25-45.
Wij hebben ons voetpunt omhoog gebracht naar 28 graden. Nu aanvoerstreeftemp. van rond de 30 graden.
Zet ik er also optie bij in de FAQ.

Ik heb ook zo'n WP die eigenlijk een slagje kleiner had gemoeten. Ook bij mij wil die aanvoertemperatuur niet ver genoeg naar beneden. Door beter waterzijdig in te regelen en een flow probleem op te lossen is mijn aanvoertemperatuur wel iets gedaald t.o.v. januari.

[ Voor 13% gewijzigd door HansRemmerswaal op 26-10-2023 11:01 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-05 14:51
RobEppink schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Hans.
Inzake korte runs.

je bedoeld de wp kan geen aanvoertemperatuur lager dan 30 graden maken. Met hogere stooklijn gaat die dan niet zo snel weer uit. Maar trouwens wel eerder weer aan omdat tijdens afkoelen in rust de streeftemp sneller in zicht komt.
Ik denk dat je met te lange runs en een te hoge stooklijn misschien meer warmte en comfort in huis heb, maar ook een lager COP en hoger stroomverbruik per graaddag.
Soms denk ik mijn wp werkt het best tijdens de opstart, dat gegolf tijdens laaglast en defrosts is misschien zelfs minder efficiënt. Is maar een idee, heb het nog niet goed kunnen meten.
De vraag is wat is een te korte run. Voor de compressor had ik ergens gelezen dat alles boven de 10min. oké is. Is een run van 3h beter dan 3 runs van elk een half uur?
Met radiatoren zou ik toch eerder de 3 runs doen, en met vloerverwarming komt misschien een lange run uit als ik zou moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-05 15:29

M2c

Gisteren nog eens bekeken om wat aanpassingen te doen.

Ik blijf het toch spijtig vinden dat de thermostaat niet kan zeggen tegen de warmtepomp het is hier nu warm genoeg, je moet niet meer opstarten. Nu zit die onnodig te pendelen en de woning op een ongewenste temperatuur te houden.

Als ik de stooklijn nog verder naar beneden doe, heeft geen zin. Voetpunt is 22°C eind punt 30°C (-10°C). De warmtepomp is nu al niet in staat om zijn target flow te halen, zit daar altijd boven.
Als het zwaar bewolkt is en er is niemand thuis dan hou ik met deze stooklijn de temperatuur in de woning stabiel. Het zijn vooral de externe factoren die ervoor zorgen dat het binnen warmer wordt.
Retour temperatuur is uiteraard ook altijd hoog, omdat de vloer helemaal opgewarmd is en amper warmte verliest.

We vragen 21°C en het is momenteel binnen 21,8°C. De zon heeft hier de voorbije 2 dagen niet geschenen, anders zou de temperatuur hoger liggen.

Bij deze buiten temperatuur vraagt hem een streefaanvoertemperatuur van 25°C. Ik heb nu ruimtreinvloed op 4K gezet. Maar ik zie dat die amper invloed heeft, wat niet logisch is.
Als ik die op 2K zet, is de streefaanvoertemperatuur 24°C
Als ik die op 4K zet, is de streefaanvoertemperatuur 24°C
Als ik die op 6K zet, is de streefaanvoertemperatuur 24°C
Als ik die op 8K zet, is de streefaanvoertemperatuur 24°C
Als ik die op 10K zet, is de streefaanvoertemperatuur 24°C

Er blijkt dus iets te zijn dat de ruimtreinvloed beperkt.Want normaal zou die op 4K toch een streef temperatuur hebben van 21°C? (25°C - 4°C)

Ik ben nu genoodzaakt om de warmtepomp manueel te stoppen en de woning terug te laten afkoelen naar 21°C. Want de warmtepomp doe het zelf niet.
Wat spijtig is, want ik heb nu geen zin om telkens als de zon schijnt of er eens meer volk is thuis nadien de pomp manueel te stoppen, omdat de kamer opwarmt en de pomp deze niet kan laten afkoelen.
Ik had liever gehad dat die zoals andere regelingen zegt dat die vanaf een bepaald temperatuur mag stoppen. Dat zou ook enkel maar te goede komen voor het pendelen.
Als ik die nu manueel stil leg, dan duurt het mss nog 48uur voordat ik die terug moet opzetten.
Is er dus geen mogelijkheid om tegen de pomp te zeggen je moet nu niet starten, zonder manueel te bedienen?

Hier heb je een grafiek van de temperatuur verloop van de leefruimte (waar de thermostaat hangt), gisteren was het heel de dag zwaar bewolkt en regen. Dan nog stijgt de temperatuur lichtjes omdat er 1 persoon thuis was. Je ziet dan s'nachts dat de temperatuur uitvlakt, omdat er dan geen externe factoren zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkpEDctH08vm8TMSbgtdhgVuNCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gg63BlpvlyTvP4v7NkdxP4Th.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door M2c op 26-10-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 08:30
Helden,

Afgelopen week is mijn warmtepomp voor het eerst begonnen met verwarmen in het CV-circuit. Ik heb vorig jaar september een Bosch Compress 3400i AWS met een 4kW split buitenunit. Omdat ik nog een KvK-nummer had, kon ik bij Bosch-Nefit in Deventer de ééndaagse cursus volgen voor installatie van een wamtepomp. De levertijd zou initieel een jaar zijn, maar met drie maanden kon ik hem ineens in de verstiging ophalen. Ik heb hem in een heel rustig tempo geinstalleerd en afgelopen juni in werking gesteld.

Het systeem is eigenlijk heel basic. De warmtepomp zit zonder buffervat op een volledig open (niet-nageregeld) systeem met alleen vloerverwarming met drie verdelers, vijftien groepen en ~140m2. Ik heb een houtkachel voor de koude winterdagen waarin de 4kW buitenunit het vermogen niet kan opbrengen.

Een deel van de zomer heeft hij zonder problemen gekoeld en het tapwater in het 190 liter boilervat in de tower werd zonder bijzonderheden warm. Ik heb grotendeels de instellingen aangehouden die in de aanbeveling staan (die uit de TS), met alleen aanpassingen op het woningtype (zwaar) en het uitschakelen van de seriele bijverwarming.

In de zomer kreeg ik een paar keer een storingsmelding H01/5828 (en A01/5827 en A01/5822), maar dat bleek een bekende storing waarvoor Bosch kostenloos een monteur heeft gestuurd om de firmware te updaten. (dat kan jammer genoeg niet via de ConnectKey). Ik kreeg nog wel de opmerking dat ik formeel de 1f voor de buitenunit niet had mogen aftakken van de 3f van de binnenunit.

Wat me nu echter opvalt is dat de warmtepomp aan het verwarmen is terwijl ik de richttemperatuur op 18°C heb staan en het in de woonkamer, waarde 1010H hangt, 21°C is. Het stookgedrag ziet er volgens mij prima uit, maar het lijkt dat het stoken simpelweg te vroeg begint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXyAS3hvdvWLwctz9D0lHzYals0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XmYtgkUF8WhHcXn8O7ZSmh2.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn verwarmingsinstellingen zijn Automatisch met voetpunt met een Ruimte-invloed van 1K en Offset ruimtetemperatuur 0K. De ruimte-invloed kan niet naar negatief, maar het is me niet duidelijk of een verhoging van de 1K leidt tot een verschuiving van de stooklijn naar boven (dus nog eerder stoken) of naar beneden. Heeft iemand dit scherp?

Klopt het dat het aanpassen van de Offset naar bijvoorbeeld -2K dan leidt tot een uitstel van stoken op basis van de binnentemperatuur?

Omdat ik overal in huis vijf jaar geleden al het leidingwerk voor CV had vervangen voor 25mm Uponor, heb ik het laten zitten. Alleen de nieuwe aansluitingen op de kunststof verdelers heb ik met koper gedaan. Met de afgifteberekening van Wamtepomp-tips zou dat met mijn warmtevraag net voldoende moeten zijn en dat pakt tot nu toe nog prima uit. Het alternatief was alle voorzetwanden openbreken en leidingwerk vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfifMDaczEOkXVcBrkttj3VZlH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyZ3XMVsV0WdjPGJsbnStu8K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:04
BramOost schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:25:
Al 3 jaar een enviline met monoblock thuis, het werkt allemaal redelijk maar van begin af aan heb ik swinters( dus tijdens verwarmingsbedrijf) elke dag een paar uur lang de foutcode h01/5331 communicatiefout compressor regeling(30% of meer van de communicatie komt niet of foutief terug.) De hele zomer tijden koelen 0 foutcodes.
Wat ik gedaan heb:
De Canbuskabel mag maar aan een kant geaard zijn
De aarde draad die daar in zit doe je aarden in de binnenunit op de grote metalen plaat
Misschien dat dat je storing veroorzaakt

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-05 22:28
BramOost schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:25:
Wat ik gedaan heb:
Heb je ook de kabel en aansluiting richting thermostaat vervangen? Is meende ik dezelfde EMS-bus. Volgens mij heb ik hiervan eerder eens een post over geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Westerterp schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:18:
Helden,

Afgelopen week is mijn warmtepomp voor het eerst begonnen met verwarmen in het CV-circuit. Ik heb vorig jaar september een Bosch Compress 3400i AWS met een 4kW split buitenunit. Omdat ik nog een KvK-nummer had, kon ik bij Bosch-Nefit in Deventer de ééndaagse cursus volgen voor installatie van een wamtepomp. De levertijd zou initieel een jaar zijn, maar met drie maanden kon ik hem ineens in de verstiging ophalen. Ik heb hem in een heel rustig tempo geinstalleerd en afgelopen juni in werking gesteld.

Het systeem is eigenlijk heel basic. De warmtepomp zit zonder buffervat op een volledig open (niet-nageregeld) systeem met alleen vloerverwarming met drie verdelers, vijftien groepen en ~140m2. Ik heb een houtkachel voor de koude winterdagen waarin de 4kW buitenunit het vermogen niet kan opbrengen.

Een deel van de zomer heeft hij zonder problemen gekoeld en het tapwater in het 190 liter boilervat in de tower werd zonder bijzonderheden warm. Ik heb grotendeels de instellingen aangehouden die in de aanbeveling staan (die uit de TS), met alleen aanpassingen op het woningtype (zwaar) en het uitschakelen van de seriele bijverwarming.

In de zomer kreeg ik een paar keer een storingsmelding H01/5828 (en A01/5827 en A01/5822), maar dat bleek een bekende storing waarvoor Bosch kostenloos een monteur heeft gestuurd om de firmware te updaten. (dat kan jammer genoeg niet via de ConnectKey). Ik kreeg nog wel de opmerking dat ik formeel de 1f voor de buitenunit niet had mogen aftakken van de 3f van de binnenunit.

Wat me nu echter opvalt is dat de warmtepomp aan het verwarmen is terwijl ik de richttemperatuur op 18°C heb staan en het in de woonkamer, waarde 1010H hangt, 21°C is. Het stookgedrag ziet er volgens mij prima uit, maar het lijkt dat het stoken simpelweg te vroeg begint.

[Afbeelding]

Mijn verwarmingsinstellingen zijn Automatisch met voetpunt met een Ruimte-invloed van 1K en Offset ruimtetemperatuur 0K. De ruimte-invloed kan niet naar negatief, maar het is me niet duidelijk of een verhoging van de 1K leidt tot een verschuiving van de stooklijn naar boven (dus nog eerder stoken) of naar beneden. Heeft iemand dit scherp?

Klopt het dat het aanpassen van de Offset naar bijvoorbeeld -2K dan leidt tot een uitstel van stoken op basis van de binnentemperatuur?

Omdat ik overal in huis vijf jaar geleden al het leidingwerk voor CV had vervangen voor 25mm Uponor, heb ik het laten zitten. Alleen de nieuwe aansluitingen op de kunststof verdelers heb ik met koper gedaan. Met de afgifteberekening van Wamtepomp-tips zou dat met mijn warmtevraag net voldoende moeten zijn en dat pakt tot nu toe nog prima uit. Het alternatief was alle voorzetwanden openbreken en leidingwerk vervangen.

[Afbeelding]
Je kunt met alleen de buitentemperatuur regelen (WAR only)
Of met buitentemperatuur met thermostaat (WAR met ruimte compensatie)
De ruimteinvloed invloed beinvloed de stooklijn omhoog en ook omlaag dat bepaalt de binnentemperatuur die de thermostaat meet
Als je de ruimteinvloed op 0 instelt dan wordt alleen de buitentemperatuur gebruikt met je stooklijn
En Offset was dacht ik om de temperatuur van de thermostaat te corrigeren
Maar weet ik niet zeker misschien dat iemand anders dat wel weet :)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
M2c schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:10:

Ik blijf het toch spijtig vinden dat de thermostaat niet kan zeggen tegen de warmtepomp het is hier nu warm genoeg, je moet niet meer opstarten. Nu zit die onnodig te pendelen en de woning op een ongewenste temperatuur te houden.

Als ik de stooklijn nog verder naar beneden doe, heeft geen zin. Voetpunt is 22°C eind punt 30°C (-10°C). De warmtepomp is nu al niet in staat om zijn target flow te halen, zit daar altijd boven.
Als het zwaar bewolkt is en er is niemand thuis dan hou ik met deze stooklijn de temperatuur in de woning stabiel. Het zijn vooral de externe factoren die ervoor zorgen dat het binnen warmer wordt.
Retour temperatuur is uiteraard ook altijd hoog, omdat de vloer helemaal opgewarmd is en amper warmte verliest.

We vragen 21°C en het is momenteel binnen 21,8°C. De zon heeft hier de voorbije 2 dagen niet geschenen, anders zou de temperatuur hoger liggen.

Bij deze buiten temperatuur vraagt hem een streefaanvoertemperatuur van 25°C. Ik heb nu ruimtreinvloed op 4K gezet. Maar ik zie dat die amper invloed heeft, wat niet logisch is.

Er blijkt dus iets te zijn dat de ruimtreinvloed beperkt.Want normaal zou die op 4K toch een streef temperatuur hebben van 21°C? (25°C - 4°C)

Ik ben nu genoodzaakt om de warmtepomp manueel te stoppen en de woning terug te laten afkoelen naar 21°C. Want de warmtepomp doe het zelf niet.
Wat spijtig is, want ik heb nu geen zin om telkens als de zon schijnt of er eens meer volk is thuis nadien de pomp manueel te stoppen, omdat de kamer opwarmt en de pomp deze niet kan laten afkoelen.
Ik had liever gehad dat die zoals andere regelingen zegt dat die vanaf een bepaald temperatuur mag stoppen. Dat zou ook enkel maar te goede komen voor het pendelen.
Als ik die nu manueel stil leg, dan duurt het mss nog 48uur voordat ik die terug moet opzetten.
Is er dus geen mogelijkheid om tegen de pomp te zeggen je moet nu niet starten, zonder manueel te bedienen?

Hier heb je een grafiek van de temperatuur verloop van de leefruimte (waar de thermostaat hangt), gisteren was het heel de dag zwaar bewolkt en regen. Dan nog stijgt de temperatuur lichtjes omdat er 1 persoon thuis was. Je ziet dan s'nachts dat de temperatuur uitvlakt, omdat er dan geen externe factoren zijn.
[Afbeelding]
Dit probleem is nieuw en klinkt als een software bug.
Je weet 100% zeker dat je niet per ongeluk de onderste instelling hebt gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0JItbzQGzEmh9pqDU1GRbrPGWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwoA3q69uz1qk2F5cN6xxPpB.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
hackbard schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

je bedoeld de wp kan geen aanvoertemperatuur lager dan 30 graden maken. Met hogere stooklijn gaat die dan niet zo snel weer uit. Maar trouwens wel eerder weer aan omdat tijdens afkoelen in rust de streeftemp sneller in zicht komt.
Ik denk dat je met te lange runs en een te hoge stooklijn misschien meer warmte en comfort in huis heb, maar ook een lager COP en hoger stroomverbruik per graaddag.
Soms denk ik mijn wp werkt het best tijdens de opstart, dat gegolf tijdens laaglast en defrosts is misschien zelfs minder efficiënt. Is maar een idee, heb het nog niet goed kunnen meten.
De vraag is wat is een te korte run. Voor de compressor had ik ergens gelezen dat alles boven de 10min. oké is. Is een run van 3h beter dan 3 runs van elk een half uur?
Met radiatoren zou ik toch eerder de 3 runs doen, en met vloerverwarming komt misschien een lange run uit als ik zou moeten kiezen.
Hack,. Dank.
Ik weet ook niet of één run van 3 uur beter is dan 6 runs van een half uur.
Dit hangt van veel factoren af, waarvan er veel buiten de WP-sec liggen.
We bemerken dat ons huis nu comfortabel verwarmd wordt. Met de volgende data
- kwh/graatdag - - COP - - Run -
oktober '22 - 1.15 - - 4.90 - - 44 minuten -
oktober '23 - 0.99 - - 5.34 - - 72 minuten -
Vooralsnog blijf ik sturen (in voor- en najaar) met een voetpunt van 28 graden.

Maar ik houd me graag aanbevolen voor andere meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
RobEppink schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

Hack,. Dank.
Ik weet ook niet of één run van 3 uur beter is dan 6 runs van een half uur.
Dit hangt van veel factoren af, waarvan er veel buiten de WP-sec liggen.
We bemerken dat ons huis nu comfortabel verwarmd wordt. Met de volgende data
- kwh/graatdag - - COP - - Run -
oktober '22 - 1.15 - - 4.90 - - 44 minuten -
oktober '23 - 0.99 - - 5.34 - - 72 minuten -
Vooralsnog blijf ik sturen (in voor- en najaar) met een voetpunt van 28 graden.

Maar ik houd me graag aanbevolen voor andere meningen.
Dit klinkt wel als een goede verbetering, het proberen waard.
Hoe heb je die data bepaald, is daarvoor een leuk script of is het bijhouden in Excel?

Een keer per dag een run van 3 uur of verspreid over de dag 6 runs van een half uur. Ik ging er zelf vanuit dat het laatste beter was en dat de impact op de COP niet zoveel zou verschillen. Maar als ik je cijfers zie dan is het al een groot verschil tussen een run van 44 of 72 minuten. Al zal niemand klagen over een COP van 4.90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
HansRemmerswaal schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:14:
[...]

Dit klinkt wel als een goede verbetering, het proberen waard.
Hoe heb je die data bepaald, is daarvoor een leuk script of is het bijhouden in Excel?

Een keer per dag een run van 3 uur of verspreid over de dag 6 runs van een half uur. Ik ging er zelf vanuit dat het laatste beter was en dat de impact op de COP niet zoveel zou verschillen. Maar als ik je cijfers zie dan is het al een groot verschil tussen een run van 44 of 72 minuten. Al zal niemand klagen over een COP van 4.90
De display-output wordt opgeslagen in Excel.

Overigens vind ik de beweging belangrijker dan de hoogte sec.
Dat laatste is van zoveel factoren afhankelijk.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-05 21:49
s441558 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

Ook op de EasyControl thermostaat zelf, niet alleen in de app, kan je de buitentemperatuur weergeven.

[Afbeelding]

In de app kan je dit instellen (voor de easycontrol thermostaat) onder instellingen --> Apparaten --> EasyControl --> Splash-scherm --> Weer (andere opties zijn Uit of Klok).
De lokale buitentemperatuur in de EasyControl wordt blijkbaar weergegeven op basis van GPS data. Waarschijnlijk wordt het dan uit een of andere internet meteo database opgehaald (AccuWeather, Buienradar?). Dus echt 100% betrouwbaar is dat nu ook weer niet.
En volgens de Nefit documentatie is dit niet mogelijk i.c.m. Enviline?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQPDVKVn_NJvz1KtkXtWsV6cCbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nxGnKJZmYa6FYwO4Heljw7s8.png?f=fotoalbum_large
master1104 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:32:
Past de easycontrol thermostaat op de bestaande montageplaat van een 1010H?
Dat zou ik ook wel willen weten, 2 draadjes verbinden lukt wel maar heb geen zin in nieuwe gaten boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-05 18:34
Ik denk dat dat verouderd is, ik heb een enviline monoblock 7.0 ES en ik heb wel degelijk de buitentemperatuur op het start scherm. Het zou goed kunnen dat dat op basis van internetdata is.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

HansRemmerswaal schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:06:
[...]

Dit probleem is nieuw en klinkt als een software bug.
Je weet 100% zeker dat je niet per ongeluk de onderste instelling hebt gebruikt?

[Afbeelding]
Het is degelijk kamerinvloed. Heb jij een idee hoe ik deze bug dan weg krijg?

Zoals je ziet staat die hier uit en geeft die dan een aanvoerstreeftemperatuur van 25°C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqLtAkiO_B6xC46p8ZZpS-qqPZ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CAA9tdddw643Aj6fTho0bYIL.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/En1CtYNqZ3hk60gWTX4oQ6g9N2w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nlfLDalHy0qwQLjDGUSzXl1D.jpg?f=user_large

Nadien zet ik deze op 4K en krijg ik het volgende. (Maar het resultaat blijft hetzelfde of ik het nu op 2k,5k,8k,10k,.... zet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDnT8Aa7xmswECvI3uCuH9fRj4Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jABnDD3eddPBIkOohEWGdFxA.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCZuzHwSw_0jUiLVvErp9idT66A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ffuDnJyv6uS9SZZNmyOjphRu.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
M2c schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:29:
[...]

Het is degelijk kamerinvloed. Heb jij een idee hoe ik deze bug dan weg krijg?

Zoals je ziet staat die hier uit en geeft die dan een aanvoerstreeftemperatuur van 25°C.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nadien zet ik deze op 4K en krijg ik het volgende. (Maar het resultaat blijft hetzelfde of ik het nu op 2k,5k,8k,10k,.... zet)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Via Home Assistant + BBQKees gezocjht naar elke sensor die iets met "room influence" te maken leek te hebben. Die kamer invloed (Room influence) aangepast en ik zie direct het effect. Ik zag ook nog een "Room influence factor" maar die doet bij mij niets.

Het lijkt bij jou wel alsof er een process die de target flow moet bepalen vast zit. Misschien, als je dat niet al een keer hebt geprobeerd, de WP een minuut of 5 uit zetten en kijken of dat helpt.

Ik kan je helaas niet helpen met dit probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YaVNXsPWYTEJz21YmmzQAtFWR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TK5L0hgoJFEC6fIrjLu0eFvM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 27-10-2023 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
@M2c heeft dit misschien te maken met dat er wordt afgerond naar hele getallen? Als de kamerstreeftemperatuur wat verder weg van de ruimtetemperatuur staat, zeg maar op 9 graden als extreem voorbeeld, doet 10K ruimte invloed dan nog steeds niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

hackbard schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:19:
@M2c heeft dit misschien te maken met dat er wordt afgerond naar hele getallen? Als de kamerstreeftemperatuur wat verder weg van de ruimtetemperatuur staat, zeg maar op 9 graden als extreem voorbeeld, doet 10K ruimte invloed dan nog steeds niks?
Dat dacht ik ook eerst. Daarom dat ik verschillende kamerinvloed settings heb geprobeerd.

Het lijkt me dan vreemd dat de stooklijn niet veranderd ongeacht of je nu 2k of 10k instelt.
Uiteindelijk wilt 10K toch zeggen dat hij de aanvoerstreeftemperatuur met 10°C veranderd per graad verschil. Dan haal je in mijn redenatie de afrond factor weg.

Momenteel meet buderus 21,9°C als kamertemperatuur.

Ik heb nu de thermostaat eens op 16°C gezet. Dat geeft een aanvoerstreeftemperatuur van 19°C met kamerinvloed uit. Als ik de kamerinvloed op 2k,4k,6k,10k zet blijft de aanvoerstreeftemperatuur 19°C.

Nadien de thermostaat eens op 25°C gezet. dat geeft als aanvoerstreeftemperatuur 31°C met kamerinvloed uit.Nadien weer eens gespeeld met kamerinvloed op 2k,4k,6k,10k en dan vraagt die steeds aanvoerstreeftemperatuur van 38°C.

Het maakt dus niet uit op wat ik de kamerinvloed zet, het is steeds hetzelfde.

Is wel een vervelend probleem. Het is omdat het nu al een paar dagen bewolkt is dat de opwarming mee valt. Maar als de zon deze week zou schijnen, dan zou het hier misschien al 25°C binnen zijn en de warmtepomp blijft aanspringen en de binnen temperatuur zou niet zakken.
Ik ga vanavond de warmtepomp al manueel afzetten, want 22°C vinden we te warm en willen liever 21°C hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

HansRemmerswaal schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:43:
[...]

Via Home Assistant + BBQKees gezocjht naar elke sensor die iets met "room influence" te maken leek te hebben. Die kamer invloed (Room influence) aangepast en ik zie direct het effect. Ik zag ook nog een "Room influence factor" maar die doet bij mij niets.

Het lijkt bij jou wel alsof er een process die de target flow moet bepalen vast zit. Misschien, als je dat niet al een keer hebt geprobeerd, de WP een minuut of 5 uit zetten en kijken of dat helpt.

Ik kan je helaas niet helpen met dit probleem.

[Afbeelding]
Hmm straf. Ik ga mij toch ook eens BBQkees aanschaffen.

Ik zal hem eens afzetten en nadien de spanning voor 5 minuten af halen om te zien of het iets doet.

Edit: Helaas heeft het niet geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-03 16:39
Hoi allemaal,

Beneden heb ik de temperatuurstaan op 20.5 graden maar is het constant 22 graden binnen
voetpunt 25gr, eindpunt 35 gr, kamerinvloed 2k, offset ruimtetemperatuur 0k (dit weet ik niet wat dit betekend)

Ik wou aan de hand van het begintopic de ideale stooklijn vinden maar daar staat in

- Kijk wanneer de warmtepomp aangaat en schrijf dat op. Hou ook in de gaten wanneer de warmtepomp stopt en reken uit hoelang de warmtepomp gedraaid heeft.

Ik heb geen bbqkees of dergelijke, kan ik dit op een andere manier doen om dit te monitorren?

bij voorbaat dank

Philip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Philip43 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:28:
Hoi allemaal,

Beneden heb ik de temperatuurstaan op 20.5 graden maar is het constant 22 graden binnen
voetpunt 25gr, eindpunt 35 gr, kamerinvloed 2k, offset ruimtetemperatuur 0k (dit weet ik niet wat dit betekend)

Ik wou aan de hand van het begintopic de ideale stooklijn vinden maar daar staat in

- Kijk wanneer de warmtepomp aangaat en schrijf dat op. Hou ook in de gaten wanneer de warmtepomp stopt en reken uit hoelang de warmtepomp gedraaid heeft.

Ik heb geen bbqkees of dergelijke, kan ik dit op een andere manier doen om dit te monitorren?

bij voorbaat dank

Philip
Je kan dit zien aan het compressor teken op het display van de binnenunit. Je wilt namelijk zo lang mogelijke runs hebben. Belangrijker zijn de volgende stappen:

6. Kijk na 24 uur of je woning op de gewenste temperatuur is. Bijvoorbeeld 21 graden.
Zo ja, laten staan
Zo nee, stooklijn aanpassen
Was het te warm in de kamer dan voetpunt op 23 graden zetten
Was het te koud dan voetpunt op 26 graden zetten en weer 24 uur testen

7. Herhaal dit stappenplan totdat je de perfecte stooklijn hebt gevonden.

Als je het voetpunt lager instelde kijk dan of de warmtepomp nog net zolang als de eerste test run blijft draaien. Ga uit van 2 tot 3 uur draaien dan heeft de warmtepomp de tijd om terug te moduleren naar minimum vermogen en draai je dus zo energie-efficiënt mogelijk.

Een handig ezelsbruggetje kan zijn:

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 20 en 10 graden:
Voetpunt verhogen (te koud in huis) of voetpunt verlagen (te warm in huis).

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 10 en 0 graden:
Voetpunt en het eindpunt verhogen als het te koud is in huis. Als het te warm is voetpunt en eindpunt verlagen.

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 0 en -10 graden:
Eindpunt verhogen (te koud in huis) of eindpunt verlagen (te warm in huis).

Het is een traag systeem, bij de meeste van ons heeft het ook langere tijd geduurd voordat je de juiste stooklijn te pakken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@Philip43
En dat instellen van de stooklijn zou ik doen met de kamerinvloed uit.

Heb je de kamerinvloed aan staan dan gaat de warmtepomp de stooklijn verschuiven om te corrigeren voor het temperatuurverschil tussen de huiskamer en ingesteld temperatuur. En dat maakt het lastig de perfecte stooklijn te vinden...

Als de stooklijn goed is dan kun je overwegen de kamerinvloed aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Omdat het de afgelopen dagen ging over de aanvoerstreeftemperatuur dacht ik, laat ik die eens zelf gaan berekenen.

Je hebt 2 stooklijnen, buitentemperatuur geregeld en buitentemperatuur met voetpunt. Die laatste zou volgens de handleiding een rechte lijn moeten zijn. Ofwel Y = aX + b.

Startpunt (+20) = 25 graden
Eindpunt (-10) = 40 graden

Y = aX + b
a = (40-25) / (30) = -0.5
b = Y / aX = Y / -0.5X, bij X = 20 is Y = 25 dus b = 25 - (-0.5)*20 = 25 + 10 = 35

Y = -0.5*X + 35
aanvoerstreeftemperatuur = -0.5 * buitentemperatuur + 35

Ter controle;
aanvoerstreeftemperatuur(-10) = -0.5 * -10 + 35 = 5 + 35 = 40
aanvoerstreeftemperatuur(20) = -0.5 * 20 + 35 = -10 + 35 = 25

Nu hebben we natuurlijk ook de kamerinvloed en de offset ruimtetemperatuur, maar die staan bij mij op 0.
En de buitentemperatuur is denk ik de gedempte buitentempertuur.

Op dit moment is mijn buitentemperatuur 12.9 en mijn aanvoerstreeftemperatuur 26.

aanvoerstreeftemperatuur = -0.5 * 12.9 + 35 = 28.55
Dat is ruim 2 graden meer!

Wat is dan de buitentemperatuur waarmee wordt gerekend?

26 = -0.5 * buitentemperatuur + 35
0.5 * buitentemperatuur = 35 - 26 = 9
buitentemperatuur = 9 * 2 = 18 graden

Huidige buitentemperatuur is 12.9 en terugrekenend vanaf de aanvoerstreeftemperatuur kom ik uit op 18...
Wat zie ik over het hoofd? Dit verschil kan niet komen door de gedempte buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:19:
Omdat het de afgelopen dagen ging over de aanvoerstreeftemperatuur dacht ik, laat ik die eens zelf gaan berekenen.

Je hebt 2 stooklijnen, buitentemperatuur geregeld en buitentemperatuur met voetpunt. Die laatste zou volgens de handleiding een rechte lijn moeten zijn. Ofwel Y = aX + b.

Startpunt (+20) = 25 graden
Eindpunt (-10) = 40 graden

Y = aX + b
a = (40-25) / (30) = -0.5
b = Y / aX = Y / -0.5X, bij X = 20 is Y = 25 dus b = 25 - (-0.5)*20 = 25 + 10 = 35

Y = -0.5*X + 35

Ter controle;
aanvoerstreeftemperatuur(-10) = -0.5 * -10 + 35 = 5 + 35 = 40
aanvoerstreeftemperatuur(20) = -0.5 * 20 + 35 = -10 + 35 = 25

Nu hebben we natuurlijk ook de kamerinvloed en de offset ruimtetemperatuur, maar die staan bij mij op 0.
En de buitentemperatuur is denk ik de gedempte buitentempertuur.

Op dit moment is mijn buitentemperatuur 12.9 en mijn aanvoerstreeftemperatuur 26.

aanvoerstreeftemperatuur = -0.5 * 12.9 + 35 = 28.55
Dat is ruim 2 graden meer!

Wat is dan de buitentemperatuur waarmee wordt gerekend?

26 = -0.5 * buitentemperatuur + 35
0.5 * buitentemperatuur = 35 - 26 = 9
buitentemperatuur = 9 * 2 = 18 graden

Huidige buitentemperatuur is 12.9 en terugrekenend vanaf de aanvoerstreeftemperatuur kom ik uit op 18...
Wat zie ik over het hoofd? Dit verschil kan niet komen door de gedempte buitentemperatuur.
Ik vermoed dat toch de demping er mee te maken heeft
Die 26 graden die de warmtepomp nu wilt als streeftemperatuur
Is bij gemiddelde gebouw demping 2 uur eerder gemeten aan de hand van de buitentemperatuur en je binnen temperatuur
Lichte demping is 1 uur vertraging
Gemiddelde demping is 3 uur vertraging
En zwaar is 5 uur vertraging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 20:23
M2c schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:10:

[Afbeelding]
Als je een bbqkees kastje hebt en home assistent dan heb ik een scriptje die dit probleem kan voorkomen. Dus niet onnodig verwarmen bij veel mensen in huis of als de zon de woonkamer verwarmd. Tevens schakelt de thermostaat dan naar beneden bij een bepaalde buitentemperatuur in de stand continu verwarmen (anders heb ik last van de 3 weg klep bug)

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:17:
[...]

Als je een bbqkees kastje hebt en home assistent dan heb ik een scriptje die dit probleem kan voorkomen. Dus niet onnodig verwarmen bij veel mensen in huis of als de zon de woonkamer verwarmd. Tevens schakelt de thermostaat dan naar beneden bij een bepaalde buitentemperatuur in de stand continu verwarmen (anders heb ik last van de 3 weg klep bug)
Kun je dat scriptje hier delen
Kan handig zijn om de warmtepomp niet onnodig aan te laten slaan als de temperatuur in huis al bereikt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 20:23
Willem senior schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:33:
[...]

Kun je dat scriptje hier delen
Kan handig zijn om de warmtepomp niet onnodig aan te laten slaan als de temperatuur in huis al bereikt is
Zeker.
Ik wil de code nog wel iets aanpassen zodat de warmtepomp iets minder snel uitgaat in bepaalde gevallen. Dit om te voorkomen dat je een extreem korte run van enkele minuten krijgt als de temperatuur in huis net op het ingestelde target komt op het moment dat de warmtepomp begint met verwarmen (zelfde geldt voor de buitentemperatuur uiteraard)

Wellicht kan ik iets doen dat de compressor status minimaal ??40?? minuten op heating staat als voorwaarde. Maar ik moet me nog even verdiepen hoe ik dit in de code kan zetten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Thermostaat automatisch omlaag nieuw
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.thermostat_hc1_current_room_temperature
    above: 20.6
    entity_id: sensor.thermostat_damped_outdoor_temperature
    above: 14
    below: 20.6
    below: 14
condition: []
action:
  - if:
      - condition: or
        conditions:
          - condition: numeric_state
    then:
      - service: number.set_value
        data:
          value: "16"
        target:
          entity_id: number.thermostat_hc1_manual_temperature
    else:
        data:
          value: "20.5"
        target:
mode: single

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:43:
[...]

Zeker.
Ik wil de code nog wel iets aanpassen zodat de warmtepomp iets minder snel uitgaat in bepaalde gevallen. Dit om te voorkomen dat je een extreem korte run van enkele minuten krijgt als de temperatuur in huis net op het ingestelde target komt op het moment dat de warmtepomp begint met verwarmen (zelfde geldt voor de buitentemperatuur uiteraard)

Wellicht kan ik iets doen dat de compressor status minimaal ??40?? minuten op heating staat als voorwaarde. Maar ik moet me nog even verdiepen hoe ik dit in de code kan zetten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
trigger:
action:
  - if:
        conditions:
    then:
        data:
        target:
    else:
        data:
        target:
Ziet er goed uit
En BEDANKT voor het delen van je automatisering :)
Ik zat namelijk met het euvel dat de zon de serre lekker opwarmt
En dat dan soms de warmtepomp nog aan gaat omdat ik deze vergeet uit te zetten
Nu kan ik de temperatuur van de serre gaan gebruiken om de warmtepomp uit te schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
@HansRemmerswaal de gedempte buitentemperatuur/ Damped outdoor temperature is toch gewoon te zien in de display/ bbqkees?
En die wordt gebruikt als demping aan staat, zou ik maar hopen.

[ Voor 5% gewijzigd door hackbard op 27-10-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
Wollie91 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:43:
[...]

Zeker.

die visual editor in home assistant is erg leuk, de yaml is alleen nog om te delen :)
ik heb een paar minimum tijden erin geplakt, misschien dacht je aan zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
trigger:
    for:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
    for:
action:
  - if:
        conditions:
        conditions:
          - condition: state
            entity_id: sensor.boiler_hpactivity
            state: none
            state: heating
            for:
              minutes: 20
    then:
        data:
        target:
    else:
        data:
        target:

edit:
dit werkt niet als de compressor net minder dan 20min draait, of sww of defrost doet.
Je zou het misschien beter zonder de van mij toegevoegde condition kunnen doen. Als de target plots omlaag gaat, gaat de wp niet meteen uit, maar de hysterese gaat wat sneller, bij mij zijn er dan vaak nog een gezond aantal minuten over.
Of nog een betere condition constructie.

[ Voor 6% gewijzigd door hackbard op 27-10-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:47:
@HansRemmerswaal de gedempte buitentemperatuur/ Damped outdoor temperature is toch gewoon te zien in de display/ bbqkees?
En die wordt gebruikt als demping aan staat, zou ik maar hopen.
Heb ik ook naar gekeken, maar ook die komt niet in de buurt van de 18 graden. Meer rond de 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
dit is even te hoog voor mij, maar zou toch leuk zijn om dit te begrijpen.
was even zoeken en kwam deze rekentool tegen.
Elders zag ik dat deze formule wordt gebruikt:
Formel : Y = Y1 + ( X - X1 ) * (( Y2 - Y1 ) / ( X2 - X1 )) (ik snap niet wat x en y zijn maar kan de tool invullen :P
https://vscope.at/heizkur...&sollWert_2=1&atCheck_2=0

met jouw waardes, en buitentemp van 13 kom ik daar op target 26,47 dat komt wat beter in de buurt van je 26?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:40:
[...]

dit is even te hoog voor mij, maar zou toch leuk zijn om dit te begrijpen.
was even zoeken en kwam deze rekentool tegen.
Elders zag ik dat deze formule wordt gebruikt:
Formel : Y = Y1 + ( X - X1 ) * (( Y2 - Y1 ) / ( X2 - X1 )) (ik snap niet wat x en y zijn maar kan de tool invullen :P
https://vscope.at/heizkur...&sollWert_2=1&atCheck_2=0

met jouw waardes, en buitentemp van 13 kom ik daar op target 26,47 dat komt wat beter in de buurt van je 26?
Wat een leuke site, kunnen we de stooklijn zichtbaar maken. Direct maar een nieuw FAQ aangemaakt, hoe werkt een stooklijn?

Maar helaas kom ik ook via die formule en website uit op 28.5 graden ipv 26 graden, wat wiskundig gezien ook de juiste waarde is bij een recht lijn.

Ik blijf zoeken...
Als het met de de demping te maken zou hebben dan zou de gedempte temperatuur 18 graden moeten zijn geweest, maar zo warm was het niet de laatst 24 uur. Misschien zit er ergens toch stiekem een offset die ik over het hoofd zie. Of misschien leert de WP je huis kennen en stelt die aan de hand daarvan de stooklijn bij (denk het niet). Of is de stooklijn een curve ipv een rechte lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:00:
[...]

die visual editor in home assistant is erg leuk, de yaml is alleen nog om te delen :)
ik heb een paar minimum tijden erin geplakt, misschien dacht je aan zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
trigger:
    for:
    for:
action:
  - if:
        conditions:
        conditions:
            state: none
            state: heating
            for:
              minutes: 20
    then:
        data:
        target:
    else:
        data:
        target:

edit:
dit werkt niet als de compressor net minder dan 20min draait, of sww of defrost doet.
Je zou het misschien beter zonder de van mij toegevoegde condition kunnen doen. Als de target plots omlaag gaat, gaat de wp niet meteen uit, maar de hysterese gaat wat sneller, bij mij zijn er dan vaak nog een gezond aantal minuten over.
Of nog een betere condition constructie.
Die number.thermostat_hc1_manual_temperature staat nu hard op 20.5 graden.
Is het mogelijk om de handmatig ingestelde temperatuur ergens op te slaan en die te gebruiken?

Ik verander op de thermostaat de instelling van 20.5 naar 19, automatisch gaat deze naar 16 en even later naar 20.5. Mooier zou zijn als deze dan terug zou gaan naar die 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:57:
[...]

Die number.thermostat_hc1_manual_temperature staat nu hard op 20.5 graden.
Is het mogelijk om de handmatig ingestelde temperatuur ergens op te slaan en die te gebruiken?
ik gebruik in ha een input.number virtueel thermostaat hiervoor. Automations kijken daar en zetten de "echte" thermostaat passend:

code:
1
2
3
4
5
6
service: number.set_value
target:
  entity_id: number.thermostat_hc1_manualtemp
data:
  value: >-
    {{ (states('input_number.virtualthermostat') | float(0) }}

Draaien aan de echte knop helpt dan weer niet zodra de automatie draait. Tenzij men daarvoor ook nog een automatie bouwt, die de virtuele thermostaat dan ook even aanpast. O-)

[ Voor 15% gewijzigd door hackbard op 28-10-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:30:
[...]

Wat een leuke site, kunnen we de stooklijn zichtbaar maken. Direct maar een nieuw FAQ aangemaakt, hoe werkt een stooklijn?

Maar helaas kom ik ook via die uit op 28.5 graden ipv 26 graden, wat wiskundig gezien ook de juiste waarde is bij een recht lijn.

Ik blijf zoeken...
hier staat ruimte invloed even op uit, maar de target beweegt vrolijk mee als ik de manual temp verander. Is dat de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:15:
[...]

hier staat ruimte invloed even op uit, maar de target beweegt vrolijk mee als ik de manual temp verander. Is dat de bedoeling?
Ah, natuurlijk de stooklijn schuift parallel op met de ingestelde temperatuur. Mijn thermostaat stond op 19, ik zet deze nu op 20 en de aanvoertemperatuur komt dan afgerond overeen met die van de grafiek / formule.

[ Voor 25% gewijzigd door HansRemmerswaal op 28-10-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

Ik heb vandaag mijn BBQkees ontvangen. is model Gateway S3 (standaard WiFi-editie V3).
Maar het lukt precies niet om deze te verbinden met het netwerk.

Paar uur geleden aangesloten met de EMS servicejack.
Momenteel knippertje het blauw ledje 2x. Dus EMS verbinding is oke, maar geen netwerk.

Ik probeer dan via webbrowser via deze 3 linken erop te geraken, maar het lukt niet.
-http://192.168.4.1
-http://ems-esp
-http://ems-esp.local

Ik zie ook nergens in mijn unifi controller dat deze verbonden is met het netwerk.

Is de Wifi van BBQkees slecht, waardoor die dicht bij een accespoint moet zijn?
In dezelfde ruimte hangt mijn SMA omvormer en P1 meter die wel verbonden is met het netwerk via wifi. Als ik in die ruimte ben heb ik ook steeds met mijn draagbare toestellen verbinding met het netwerk.
Of doe ik iets verkeerd?

Ik ben deze handleiding aan het volgen.
https://bbqkees-electroni...dleiding-EMS-Gateways.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door M2c op 28-10-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@M2c de eerste keer maakt de BBQKees zijn eigen WiFi netwerk en moet je daarop verbinden. Dan kun je op de BBQKees laten verbinden met jouw WiFi netwerk en vanaf dat moment kun je de BBQKees op de normale manier benaderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBq-Lu55844owvwv8bIODOu4PN4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KxpeudOHufzKcPFrKZdTyxco.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Even een gedachten experiment.

Stel we stellen de thermostaat in op 20 graden en hebben ruimte invloed etc uit staan.
De stooklijn stellen we in op de adviesinstelling van Nefit.

Nu maken we een HomeAssistant script die kijkt naar de gedempte buiten temperatuur, de ruimte temperatuur en de ingestelde temperatuur. Als de ruimte temperatuur gemiddeld teveel afwijkt van de ingestelde temperatuur dan past deze automatisch het voetpunt of eindpunt iets aan afhankelijk van de gedempte buiten temperatuur, dus voetpunt wordt aangepast bij een gedempte buitentemperatuur boven de x graden en het eindpunt wordt aangepast bij een gedempte buitentemperatuur onder de y graden.

Als we dit script 1 keer per dag laten draaien, hebben we dan niet een mooi geautomatiseerd proces om een goede stooklijn te krijgen?

Zodra de stooklijn stabiel is zetten we het script uit en eventueel de ruimte invloed weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

HansRemmerswaal schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:03:
@M2c de eerste keer maakt de BBQKees zijn eigen WiFi netwerk en moet je daarop verbinden. Dan kun je op de BBQKees laten verbinden met jouw WiFi netwerk en vanaf dat moment kun je de BBQKees op de normale manier benaderen.

[Afbeelding]
Hoe dom van mij. Ik post dan nog een handleiding waar het letterlijk in staat.

Momenteel zit ik erop met mijn laptop. Zit al 30 minuten te scannen naar een netwerk, maar vind voorlopig nog niks. Zal het nog even laten doen, maar heb niet meer veel tijd.

Heb ook eens een hotspot gemaakt met mijn gsm en daarnaast gelegd, maar die vind hij ook niet.
De SMA omvormer heeft ook een eigen wifi, dus die zou hij normaal ook moeten vinden (staat 1meter er vandaan), althans mijn gsm vind die toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@M2c even BBQKees e-mailen, die was bij mij heel snel met support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-05 15:41
Ben je na het scannen nog wel verbonden met de bbqkees?

1) je verbind met de hotspot van de bbqkees
2) gaat naar de website van de bbqkees en scant naar wifi
3) de bbqkees verbreekt de verbinding met je laptop/telefoon tijdens de scan(!), omdat scannen anders niet mogelijk is
4) je laptop/telefoon moet wel weer handmatig verbonden worden met de bbqkees, aangezien je laptop/telefoon ws naar je thuiswifi is gesprongen toen de bbqkees de hotspot verbrak om te scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-05 22:29
M2c schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Hoe dom van mij. Ik post dan nog een handleiding waar het letterlijk in staat.

Momenteel zit ik erop met mijn laptop. Zit al 30 minuten te scannen naar een netwerk, maar vind voorlopig nog niks. Zal het nog even laten doen, maar heb niet meer veel tijd.

Heb ook eens een hotspot gemaakt met mijn gsm en daarnaast gelegd, maar die vind hij ook niet.
De SMA omvormer heeft ook een eigen wifi, dus die zou hij normaal ook moeten vinden (staat 1meter er vandaan), althans mijn gsm vind die toch.
Had ik van de week ook. Oplossing was reboot van de gateway. Toen vond die in 5 seconden m'n WiFi acces points.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
Ben sinds kort bezitter van de Nefit All Electric Monoblock met geïntegreerde 180L boiler en een 120L buffervat.

De BBQKees gateway hangt er al aan. Wat fantastisch handig is dat ding i.c.m. HomeAssistant :-)

Tot op heden tevreden over het geheel. Snap alleen nog niet veel van de boiler temperatuur. Las hier al dat de interne temp sensor softwarematig wordt gecorrigeerd door Nefit software?
De temperatuur lijn daalt namelijk altijd lineair, ook tijdens een douche sessie.

Boiler temp was net 47.6 en was klaar met klussen
Dus wou even douchen, dat viel tegen.
Water temperatuur wat uit de kraan komt is maar 21 graden, niet lekker voor een douche.

Nu vraag ik me af of dit normaal is?
Laatste opwarmsessie was +/- 12 uur geleden. Toen laten opwarmen tot 57 graden.
Daarna was er al gedouched, maar boiler niet opnieuw ogewarmd.
Heb de instellingen namelijk zo staan dat die 's middags om 1700 uur pas weer gaat verwarmen.
Wij douchen namelijk (bijna) altijd 's avonds.

Heeft iemand tips omtrent de boilertemp?
Lees hier al veel over in forum, maar kan nog niet vinden of je een eigen temp sensor kan koppelen aan/in de geïntegreerde boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
Jasperzzz schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:01:
De temperatuur lijn daalt namelijk altijd lineair, ook tijdens een douche sessie.

Boiler temp was net 47.6 en was klaar met klussen
Dus wou even douchen, dat viel tegen.
Water temperatuur wat uit de kraan komt is maar 21 graden, niet lekker voor een douche.
Dat lineaire verloop van de interne boiler temperatuur zonder invloed van het douchen zie ik ook, maar als je naar de externe boiler temperatuur kijkt zie je wel een duik naar beneden.

Het douche water is bij ons wel degelijk warm als het boilervat 47 graden is. Daar lijkt dus iets mis te zijn bij jou.

Je kan trouwens wel temperatuursensoren aan de BBQ kees hangen, heb ik ook gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door s441558 op 28-10-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
s441558 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:52:
[...]

Dat lineaire verloop van de interne boiler temperatuur zonder invloed van het douchen zie ik ook, maar als je naar de externe boiler temperatuur kijkt zie je wel een duik naar beneden.

Het douche water is bij ons wel degelijk warm als het boilervat 47 graden is. Daar lijkt dus iets mis te zijn bij jou.

Je kan trouwens wel temperatuursensoren aan de BBQ kees hangen, heb ik ook gedaan.
Aha, die was idd maar 18 graden toen ik ging douchen:-) dat verklaart een hoop.
Maar bij jou is die interne temp sensor 47 en dan kan je prima douchen?

Weet iemand ook wat verschil is tussen deze 2 metingen, intern vs extern?
Zit de ene fysiek in de boiler en de andere aan buitenzijde ofzo? Lijkt me niet logisch.

Ja die temp sensoren heb ik al liggen, maar weet nog niet zo goed wat/waar handig is om te meten. Iemand tips?

[ Voor 4% gewijzigd door Jasperzzz op 28-10-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Jasperzzz schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:03:
[...]

Zit de ene fysiek in de boiler en de andere aan buitenzijde ofzo? Lijkt me niet logisch.
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:59:
[...]
Die DHW Current Intern Temperature is een berekende temperatuur waarvan ik nog niet het nut heb gezien.
dito
hoewel, de extern sensor meet bij mij best ver onderin de boiler. Vaak is de bovenkant nog warmer en dus een beetje in de buurt van de intern sensor. Maar die gaat vanaf de sww run gewoon langzaam omlaag ongeacht wat er gebeurt, tot de volgende run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
[...]

Ja die temp sensoren heb ik al liggen, maar weet nog niet zo goed wat/waar handig is om te meten. Iemand tips?
Ja, interne temp is tussen de 43 en 51 ongeveer, ligt eraan welke stand je hem op insteld. Externe temp loopt na een douchebeurt van 40+ terug richting de 20 graden, bij een lange douchebeurt, maar gaat ook hard omhoog als de Wp aanspringt.

In de OP staan trouwens tips voor locaties van sensoren: Bijvoorbeeld op je vloerverwarming verdeler, in/uit van WP, in/uit van Buderus en buffervat[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 08:50
Avond!

Vraagje ik heb sinds de opstart van dit seizoen het volgende probleem. Soms slaat de warmtepomp niet aan ondanks dat er warmte vraag is vanuit vloerverwarming en radiators. Wat hier naast op valt is dat de toevoer en retour beide koud zijn. Het niet aanslaan gebeurt altijd na de middag zodra de ruimte is verwarmt door de zon(thermostaat van nefit hangt in de zonnigste ruimte).

Ik dacht dat dit eerst met de nachtverlaging te maken had want deze stond op 18 graden ipv de 18.5 die ik vorig jaar ingesteld had.

Enig idee welke instelling nu niet goed staat? De gebouw off set staat op licht (vrijstaand oke geïsoleerd)

Bijgevoegd warmte pomp stroom gebruik en temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2pUmYdSuYFQAItl-4VcIkBoRNk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A7M8eaTcXSCx5zLeTiul9XUu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWxWd6L22YwhHSAPsKj-KHQw7c0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nohctP7RmDhh4CIF7qE60d8F.png?f=fotoalbum_large

Vorig jaar had ik dit probleem helemaal niet, nu is de ruimte wel iets beter geïsoleerd dan vorig jaar. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Riddler85 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:44:
Avond!

Vraagje ik heb sinds de opstart van dit seizoen het volgende probleem. Soms slaat de warmtepomp niet aan ondanks dat er warmte vraag is vanuit vloerverwarming en radiators. Wat hier naast op valt is dat de toevoer en retour beide koud zijn. Het niet aanslaan gebeurt altijd na de middag zodra de ruimte is verwarmt door de zon(thermostaat van nefit hangt in de zonnigste ruimte).

Ik dacht dat dit eerst met de nachtverlaging te maken had want deze stond op 18 graden ipv de 18.5 die ik vorig jaar ingesteld had.

Enig idee welke instelling nu niet goed staat? De gebouw off set staat op licht (vrijstaand oke geïsoleerd)

Bijgevoegd warmte pomp stroom gebruik en temperatuur:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vorig jaar had ik dit probleem helemaal niet, nu is de ruimte wel iets beter geïsoleerd dan vorig jaar. Alvast bedankt!
Ik gok dat je ruimte invloed aanstaat. Het wordt in de ruimte waar de thermostaat hangt warm door de zon, daardoor wordt de stooklijn dusver opgeschoven dat de target flow temperatuur erg laag wordt. De current flow temperatuur zit net onder de target flow, of er misschien zelfs boven, en dan duurt die uit hystereses erg lang.

Of de zon schijnt op je buiten thermostaat?

Kijk eens naar de aanvoer temperatuur en gewenste aanvoer temperatuur in de ochtend en middag.

Dat je vloerverwarming een warmtevraag heeft geen invloed hierop…

[ Voor 3% gewijzigd door HansRemmerswaal op 29-10-2023 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-05 00:11
Hi allen, het was even geleden dat ik hier postte. Vandaag eens bezig geweest met een poging waterzijdig inregelen. Dus de thermostaat een slinger gegeven. AST 30 graden. Bij 30 graden aanvoertemperatuur komt het water retour ±26,5 graden over vrijwel alle groepen in de vloer. 3 groepen van de keuken komen iets kouder terug. En de hal nog wat kouder omdat ik deze groep heb geknepen omdat ik niet wil dat het daar te warm wordt..
Alle groepen staan eigenlijk volledig open vanaf de installatie. En dus ongeveer 4-5 liter/min flow per groep(!). De douche ruimte (groep nr. 10) vindt ik eigenlijk wat te koud en zou ik warmer willen..

Nu mijn vraag wat moet ik nu precies aanpassen om beter waterzijdig in te regelen? Is mijn flow niet veel te hoog? Mogelijk door mijn instellingen...
instellingen warmtepomp:
- TC0/TC3 = 3.5K
- Buderuspomp staat op stand 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVRolxXtdXlKGoSVEJDaud6LtJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6f4p3hV2D6f3SArwPKoFFOUl.png?f=fotoalbum_large

Mijn plan is alle groepen, behalve de keuken, douche en hal, iets terug te draaien.

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
scarwoman schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:09:
Hi allen, het was even geleden dat ik hier postte. Vandaag eens bezig geweest met een poging waterzijdig inregelen. Dus de thermostaat een slinger gegeven. AST 30 graden. Bij 30 graden aanvoertemperatuur komt het water retour ±26,5 graden over vrijwel alle groepen in de vloer. 3 groepen van de keuken komen iets kouder terug. En de hal nog wat kouder omdat ik deze groep heb geknepen omdat ik niet wil dat het daar te warm wordt..
Alle groepen staan eigenlijk volledig open vanaf de installatie. En dus ongeveer 4-5 liter/min flow per groep(!). De douche ruimte (groep nr. 10) vindt ik eigenlijk wat te koud en zou ik warmer willen..

Nu mijn vraag wat moet ik nu precies aanpassen om beter waterzijdig in te regelen? Is mijn flow niet veel te hoog? Mogelijk door mijn instellingen...
instellingen warmtepomp:
- TC0/TC3 = 3.5K
- Buderuspomp staat op stand 3
[Afbeelding]

Mijn plan is alle groepen, behalve de keuken, douche en hal, iets terug te draaien.
Ik zou de boderus pomp op stand twee zetten (stand 3 kost meer stroom)
Tc3 en tc0 op 5 is standaard instelling voor vloerverwarming
En dan nog eens testen
Je wilt over de vloerverwarmingslussen dezelfde retour terug krijgen
En voor vloerverwarming wordt een DeltaT van 5 graden geadviseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

HansRemmerswaal schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:26:
Zal eens een mail sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

master1104 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:38:
Ben je na het scannen nog wel verbonden met de bbqkees?

1) je verbind met de hotspot van de bbqkees
2) gaat naar de website van de bbqkees en scant naar wifi
3) de bbqkees verbreekt de verbinding met je laptop/telefoon tijdens de scan(!), omdat scannen anders niet mogelijk is
4) je laptop/telefoon moet wel weer handmatig verbonden worden met de bbqkees, aangezien je laptop/telefoon ws naar je thuiswifi is gesprongen toen de bbqkees de hotspot verbrak om te scannen.
Ik bleef steeds verbonden.

Ik heb dan manueel de verbinding te verbroken tussen laptop en BBQkees. Zodat die dan kan scannen (uw puntje 3)
Na 10 minuten wachten, terug verbinding gemaakt om te kijken of die dan wel iets had gevonden, maar helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door M2c op 29-10-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

Jasperzzz schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:55:
[...]

Had ik van de week ook. Oplossing was reboot van de gateway. Toen vond die in 5 seconden m'n WiFi acces points.
Dat was mijn eerste gedacht, maar helaas doet dat ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramOost
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-03-2024
Nous112 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:13:
[...]

Heb je ook de kabel en aansluiting richting thermostaat vervangen? Is meende ik dezelfde EMS-bus. Volgens mij heb ik hiervan eerder eens een post over geplaatst.
De EMS-bus en de Can-bus staan toch los van elkaar?
De kabel is aan één zijde geaard, zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
BramOost schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

De EMS-bus en de Can-bus staan toch los van elkaar?
De kabel is aan één zijde geaard, zoals het hoort.
Heb net eventjes in de handleiding gekeken, de CAN-bus en EMS-bus zijn inderdaad twee aparte circuits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:33:
[...]

Ik gok dat je ruimte invloed aanstaat. Het wordt in de ruimte waar de thermostaat hangt warm door de zon, daardoor wordt de stooklijn dusver opgeschoven dat de target flow temperatuur erg laag wordt. De current flow temperatuur zit net onder de target flow, of er misschien zelfs boven, en dan duurt die uit hystereses erg lang.

Kijk eens naar de aanvoer temperatuur en gewenste aanvoer temperatuur in de ochtend en middag.

Check! Heb hem uitgezet l! Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Ik zat naar de energie consumptie te kijken volgens de warmtepomp en zie dat de elektrische bijverwarming voor CV meer heeft verbruikt dan voor warm water. Beetje vreemd als je al die thermische desinfecties in je achterhoofd houdt waarbij het elektrische element wordt gebruikt.

Dus even ingezoomd op recente elektrische bijverwarming voor CV, en dat was TIJDENS de thermische desinfectie! 1 kWh voor warm water en 3 kWh voor CV... Even gekeken naar de laatste paar maanden en regelmatig zie ik elektrische bijverwarming voor CV ophoog gaan tijdens de thermische desinfectie.

Zover ik kan zien zou dit verbruik tijdens de thermische desinfectie moeten worden gerapporteerd als elektrische bijverwarming voor warm water en niet voor CV.

Ik kan het niet verklaren, maar als je de COP van je warmtepomp wilt uitrekenen dan geeft dit wel een vertekend beeld. De COP van de CV is te laag en de COP van warm water te hoog...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jF98Iw-ZPc4d8QcSDpMXb05qBd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tz9KdpV3SaagfD5cbgM1R8cE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7D18fWnvTLkzXcgzRvHHffsEEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DudlhQx7W23jWD0nLmjYhAWX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3Qc1PiozXuA407FhNuhonZutAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n4WhcJ7WgSDienXwKuICTyVG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:01:
Ik zat naar de energie consumptie te kijken volgens de warmtepomp en zie dat de elektrische bijverwarming voor CV meer heeft verbruikt dan voor warm water. Beetje vreemd als je al die thermische desinfecties in je achterhoofd houdt waarbij het elektrische element wordt gebruikt.

Dus even ingezoomd op recente elektrische bijverwarming voor CV, en dat was TIJDENS de thermische desinfectie! 1 kWh voor warm water en 3 kWh voor CV... Even gekeken naar de laatste paar maanden en regelmatig zie ik elektrische bijverwarming voor CV ophoog gaan tijdens de thermische desinfectie.

Zover ik kan zien zou dit verbruik tijdens de thermische desinfectie moeten worden gerapporteerd als elektrische bijverwarming voor warm water en niet voor CV.

Ik kan het niet verklaren, maar als je de COP van je warmtepomp wilt uitrekenen dan geeft dit wel een vertekend beeld. De COP van de CV is te laag en de COP van warm water te hoog...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daarom heb ik een eigen stroom meter geplaatst in de meterkast
Ik heb de 3 fase meter om de tower te monitoren (binnenunit)
En een 1 fase meter voor de buitenunit
Zijn van Homewizard werken heel goed met Home Assistant
Het verbruik van de twee meters tel ik op met home assistant
Dat kan ik dan weer gebruiken met de geproduceerde energie van de warmtepomp om de COP te berekenen
Als je dat ook zuiver wilt meten dan heb je een warmte meter nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:26:
[...]

Daarom heb ik een eigen stroom meter geplaatst in de meterkast
Ik heb de 3 fase meter om de tower te monitoren (binnenunit)
En een 1 fase meter voor de buitenunit
Zijn van Homewizard werken heel goed met Home Assistant
Het verbruik van de twee meters tel ik op met home assistant
Dat kan ik dan weer gebruiken met de geproduceerde energie van de warmtepomp om de COP te berekenen
Als je dat ook zuiver wilt meten dan heb je een warmte meter nodig
Ik heb ook die homewizard, maar hoe heb jij in Home assistent dan de sensor gemaakt om op de juiste manier te splitsen tussen verbruik voor CV en DHW/desinfectie en cooling? Moet een combinatie zijn van compressor status en stand van 3 weg klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:33:
[...]

Ik heb ook die homewizard, maar hoe heb jij in Home assistent dan de sensor gemaakt om op de juiste manier te splitsen tussen verbruik voor CV en DHW/desinfectie en cooling? Moet een combinatie zijn van compressor status en stand van 3 weg klep?
Cooling En desinfectie kijk ik niet naar
Maar je pakt de totale warmte productie van warm water maken en die van verwarmen
En ik gebruik de totale warmte productie
En dat vind ik genoeg
Edit
De totaal stand van de kWh meters wordt elke nacht automatisch naar mindergas.nl geupload
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyOloYl8rMX30jVwzTbU71SAD7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoJPf1QcKF2pa9tF5TifdRfW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waXmjLWuc8c2THY9zdaLP_siEfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3Dfp2hlw2pRBJd1ebwCsPLb.jpg?f=fotoalbum_large
En dan heb je mooi het verbruik en graaddag bij elkaar

[ Voor 44% gewijzigd door Willem senior op 29-10-2023 17:34 . Reden: Overzicht mindergas.nl bij gevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:56:
[...]

Cooling En desinfectie kijk ik niet naar
Maar je pakt de totale warmte productie van warm water maken en die van verwarmen
En ik gebruik de totale warmte productie
En dat vind ik genoeg
Edit
De totaal stand van de kWh meters wordt elke nacht automatisch naar mindergas.nl geupload
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En dan heb je mooi het verbruik en graaddag bij elkaar
Hoe heb je die automatische upload gemaakt? Ik zie geen add on in home assistant hiervoor. Zelf iets moois gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Hoe heb je die automatische upload gemaakt? Ik zie geen add on in home assistant hiervoor. Zelf iets moois gemaakt?
Dit gebuik ik er voor
Zie Link : https://community.home-as...gs-to-mindergas-nl/341135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drichardk
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-05 11:26
Nous112 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:41:
[...]

Wat is de waterdruk die het kleine drukmetertje op de binnenunit aangeeft? Als een lekkage buiten bij een monoblock hebt zal naar verloop van tijd ook de cv druk afnemen, met alle gevolgen van dien.
De druk is goed , deze staat op 2 bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
[...]

Er is maar 1 temperatuur sensor, de "extern" en die zit als het goed is ergens halverwege de boiler. De "intern" is een software matige temperatuur die lijkt aan te geven wat de temperatuur zou zijn geweest als je geen warm water had gebruikt maar alleen natuurlijke afkoeling had. Er lijkt ook nog een soort relatie te zijn met de dhw set temperatuur.

Op 28 okt had ik de thermische desinfectie en dan zie je dat intern en extern weer gelijk staan op 65 graden. Daarna is mijn zoon gaan douchen en verbruikte veel warm water, hierdoor zakte de exten flink. De 24 uur daarna is bijna geen douche water gebruikt maar toch zie je die extern toch flink zakken, waarschijnlijk omdat veel koud water was aangevuld in de boiler en dit zich is gaan mengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWbbRkPNVR4_JVENb1LUYHk7snE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8hH9tZyby7o2KUjZGZVImEr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker 007
  • Laatst online: 16-05 18:39
hallo ik wil een bosch easy control gaan gebruiken hoe moet ik die contacten met de warmtepomp? en wat moet ik instellen?

dank jullie wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

HansRemmerswaal schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:26:
Voor de geïnteresseerde:

Ik heb een mail terug gekregen (heel snel).
Hij zei dat er toevallig ook een mail was gekomen met hetzelfde probleem Hij denkt dat er een bug zit in de meegeleverde firmware.
Heeft dan een link en info gegeven om er een nieuwe firmware op te zetten.

Ik heb dit dan gedaan. Maar helaas was het geen succes, voor de eerste 24 uur.
Toen ik deze middag het weer probeerde, vond het ineens alle netwerken.

Maw het is in orde gekomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
M2c schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:21:
[...]

Voor de geïnteresseerde:

Ik heb een mail terug gekregen (heel snel).
Hij zei dat er toevallig ook een mail was gekomen met hetzelfde probleem Hij denkt dat er een bug zit in de meegeleverde firmware.
Heeft dan een link en info gegeven om er een nieuwe firmware op te zetten.

Ik heb dit dan gedaan. Maar helaas was het geen succes, voor de eerste 24 uur.
Toen ik deze middag het weer probeerde, vond het ineens alle netwerken.

Maw het is in orde gekomen. :)
De firmware staat los van BBQKees. Ik zie trouwens geen recente bugfix voor WiFi proberen op de GitHub van de firmware developers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-05 00:11
Willem senior schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:24:
[...]

Ik zou de boderus pomp op stand twee zetten (stand 3 kost meer stroom)
Tc3 en tc0 op 5 is standaard instelling voor vloerverwarming
En dan nog eens testen
Je wilt over de vloerverwarmingslussen dezelfde retour terug krijgen
En voor vloerverwarming wordt een DeltaT van 5 graden geadviseerd
Ik heb Buderus op stand twee gezet. TC0/TC3 op 5K.
Resultaat:
- Afgelopen zondag een run van 1uur 58 minuten gehad.
- Buitentemp 12,5 - 15,0 graden. Niks veranderd aan stooklijn.
- AST: 24 graden.

Aanvoertemp (TC1) start op 28 graden maar stijgt snel richting 30,0... omdat hij moeite heeft met 5K verschil tussen aanvoer en retour. Zoveel mogelijk groepen staan al open.. dus extra afgifte vergroten wordt lastig.
Retourtemp start op 24 en stijgt gedurende de run naar 25 graden.

- De daadwerkelijke T0 aanvoertemperatuur start op 26 graden door bijmenging via buffervat. Gedurende de run stijgt T0 naar 27 graden.
Einde van de run heb ik de verschillende groepen gemeten met infrarood:
- gemiddeld 28 aanvoer en 24,5 retour.

Zijn jullie bekend met het gedrag dat je warmtepomp nog warmere aanvoer gaat maken dan AST om maar voldoende verschil te krijgen met retour? Resultaat is namelijk dat het te warm wordt in huis. TC3/TC0 lager instellen op bijv 4K verminderd dit gedrag.

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

HansRemmerswaal schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:39:
[...]

De firmware staat los van BBQKees. Ik zie trouwens geen recente bugfix voor WiFi proberen op de GitHub van de firmware developers.
Dit is de mail.

Hallo ……, ik heb toevallig gisteren eenzelfde probleem binnen gekregen.
Ik vermoed dat de meegeleverde firmware wellicht een bug bevat.

Zou je de volgende firmware erop kunnen zetten via USB?
https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/releases/tag/test
Instructies staan hier:
https://bbqkees-electroni...ems-esp-flasher-flashtool

Is ongeveer 3min werk.

Gr,
Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
scarwoman schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:22:
[...]

Resultaat:

Aanvoertemp (TC1) start op 28 graden maar stijgt snel richting 30,0... omdat hij moeite heeft met 5K verschil tussen aanvoer en retour. Zoveel mogelijk groepen staan al open.. dus extra afgifte vergroten wordt lastig.

- De daadwerkelijke T0 aanvoertemperatuur start op 26 graden door bijmenging via buffervat. Gedurende de run stijgt T0 naar 27 graden.

Zijn jullie bekend met het gedrag dat je warmtepomp nog warmere aanvoer gaat maken dan AST om maar voldoende verschil te krijgen met retour? Resultaat is namelijk dat het te warm wordt in huis. TC3/TC0 lager instellen op bijv 4K verminderd dit gedrag.
Met dit weer is het minimum vermogen van de warmtepomp teveel
Het huis verliest niet veel warmte en daardoor loopt de temperatuur ook op
Maar dat van TC3 en TC0 lager instellen om een minder snel stijgende aanvoertemperatuur te krijgen wist ik niet
Plaatje van mijn run die net gestart is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53x2pco1-7e0i020fb4PMtpYex4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfSPLeEQkkSCZ6CfqAEzm2WU.jpg?f=fotoalbum_large
Ben nu twee weken bezig om de warmtepomp weer redelijk goed in te regelen
Boderus pomp staat hier ook op stand twee En snelheid ook op twee ingesteld
Na dat de Bypass net na de winter is verwijderd kon ik nu weer beginnen met inregelen
Nu mag het gaan vriezen om het af te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
scarwoman schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:22:
[...]

Resultaat:

Ik draai de warmtepomp in silentmodus (compressor wordt dan beperkt in het maximale toerental) bij buitentemperaturen boven de 10 graden (dus tussen de 10 en 17 graden buitentemperatuur draait de warmtepomp in silentmodus, dit is alleen instelbaar bij een monoblock).
Resultaat zijn ook bij de huidige temperaturen van vandaag (ca. 13 graden) in de ochtend een run van 3-4 uur waarbij de compressor op zo’n 20-30% loopt, in de namiddag/avond nog een run van 1-1,5 uur. Ik heb een Compress 7400i monoblock all electric met naregeling van Wattsvision, waarbij ik een ook een overshoot van de kamertemperatuur heb maar dit heb ondervangen door de 1010h thermostaat op 20,5 graden te zetten en de zoneregeling op 21,5 graden. Hierdoor hebben wij vrijwel een constante temperatuur van 21,5 graden in de woonkamer. Als ik ook de 1010h op 21,5 graden zou zetten dan wordt de uiteindelijke temperatuur in de woonkamer zo’n 22-22,5 graden, te warm dus. Maar de combinatie van de 1010h op 20,5 graden en de zoneregeling op 21,5 graden werkt voor ons perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-05 11:55
Nous112 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:48:
[...]

Ik draai de warmtepomp in silentmodus (compressor wordt dan beperkt in het maximale toerental) bij buitentemperaturen boven de 10 graden (dus tussen de 10 en 17 graden buitentemperatuur draait de warmtepomp in silentmodus, dit is alleen instelbaar bij een monoblock).
Die silentmodus, is dat niet afhankelijk van hoe nieuw je firmware is? Ik heb nu net een nieuwe split waar het op zit, en ook een nu 6 jaar oude split (firmware nooit vernieuwd) waar het niet op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
de telegraaf schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

Die silentmodus, is dat niet afhankelijk van hoe nieuw je firmware is? Ik heb nu net een nieuwe split waar het op zit, en ook een nu 6 jaar oude split (firmware nooit vernieuwd) waar het niet op zit.
Tot ca. 2 jaar geleden meende ik dat het inderdaad alleen op de monoblocks zat, nu dus ook op de splits met nieuwere firmware. Welke firmware hebben jouw beide splits?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-05 11:55
Nous112 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:21:
[...]

Tot ca. 2 jaar geleden meende ik dat het inderdaad alleen op de monoblocks zat, nu dus ook op de splits met nieuwere firmware. Welke firmware hebben jouw beide splits?
de 'oude' 12kW: wp 1.09, bediening (HMC300) NF13.06
de nieuwe 7kW: wp 1.13, bediening (HPC410) 73.04

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Ik heb het process om de aan / uit hysteresis zichtbaar te maken in Home Assistant vereenvoudigd. Zie LINK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-05 15:30
Sinds vorige week staat mijn hybride warmtepomp (monoblok) weer aan.
Het hele huis wordt goed op temperatuur gehouden.

Echter hij maakt wel mijn inziens veel start en stopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1cyAMGfttcje4lZi6IAnaa2z9M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uFKV3f3yhr1T6Wr32Hk5joN0.png?f=fotoalbum_large

Ik maak gebruik van de standaard instellingen die Nefit/Bosch voorschrijven (sept 2023).

Hoe kan ik de warmtepomp rustiger krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Buis07 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:45:
Sinds vorige week staat mijn hybride warmtepomp (monoblok) weer aan.
Het hele huis wordt goed op temperatuur gehouden.

Echter hij maakt wel mijn inziens veel start en stopt.
[Afbeelding]

Ik maak gebruik van de standaard instellingen die Nefit/Bosch voorschrijven (sept 2023).

Hoe kan ik de warmtepomp rustiger krijgen.
Mocht je het nog niet gedaan hebben lees dan even waaom heb ik korte runs, daarin staan wat tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:33:
[...]

Is de ruimte off set de enige die vertraging veroorzaakt? As we speak is de ruimte 18 graden, 19 graden word er gevraagd met de thermostaat van de warmtepomp en hij slaat niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Riddler85 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:43:
[...]

Is de ruimte off set de enige die vertraging veroorzaakt? As we speak is de ruimte 18 graden, 19 graden word er gevraagd met de thermostaat van de warmtepomp en hij slaat niet aan.
Uiteindelijk bepaald de aan/uit hysteresis of de warmtepomp aan of uit gaat. En de tijd van de aan/uit hysteresis is weer afhankelijk van de aanvoerstemperatuur, aanvoerstreeftemperatuur en de ingestelde aan/uit hysteresis waarde (bijvoorbeeld 150 K min). De aanvoerstreeftemperatuur is weer afhankelijk van je stooklijn en de gedempte buitentemperatuur. De stooklijn is weer afhankelijk van je voetpunt en eindpunt. De stooklijn kan parallel verschoven worden door de ingestelde temperatuur op je thermostaat, het verschil tussen de ingestelde temperatuur en de ruimtetemperatuur (als ruimte invloed aanstaat) en een vaste offset ruimtetemperatuur.

Het wordt allemaal in wat meer detail uitgelegd in
8.2 Waarom heb ik een korte run?
8.3 Hoe werkt een stooklijn?

Dus waar precies het probleem bij jou installatie zit kan ik zo niet zeggen.
Wel raar dat vorig jaar alles goed werkte en nu niet meer.

Ik neem aan dat je al je instellingen hebt vergeleken met de adviesinstellingen? Dat is misschien het best start punt en vanaf daar dan de stooklijn gaan bij stellen zodat je zonder ruimte invloed een goede temperatuur hebt, daarna kun je overwegen de ruimteinvloed aan te zetten.

Hieronder een voorbeeld van die current flow, target flow en aan/uit hysteresis. Er zit veel tijd tussen mijn runs omdat de current flow net onder de target flow blijft. En als de run start dan zit de current hoog boven de target en is de run zelf kort. Ik zou de run langer kunnen krijgen door de target te verhogen, bijvoorbeeld door de thermostaat hoger te zetten. Ruimte invloed aanzetten zou juist de target verlagen bij mij omdat het in de huiskamer nu warmer is dat de ingestelde temperatuur. Ik zou de target ook kunnen verhogen door de stooklijn aan te passen (het voetpunt in dit geval) of door de offset ruimtetemperatuur op 2 of 3 te zetten.

Ik wil je niet op kosten jagen, maar het wordt allemaal inzichtelijker als je met een BBQKees + HomeAssistant kunt zien wat er allemaal gebeurd. En wat de invloed is van elke instelling die je aanpast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uGWoiWumYjDJsnGx4K0IyJQAeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiOdmVcJ6Taxh7XNhvw2YQUl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door HansRemmerswaal op 01-11-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:25
EDIT: Denk dat ik het wel zie. Ik zie dat de ingestelde kamertemperatuur toch een flinke impact heeft op de stooklijn. Dacht dat dit geen invloed had.

Onze warmtepomp staat nu 4 jaar en ik heb besloten om de stooklijn nu eens te finetunen. We krijgen een elektrische auto, en heb wat te weinig stroom over van de zonnepanelen, dus wil wat bezuinigen. ;)

Met veel interesse veel informatie hier gelezen. Begin het idee wel wat te snappen. Hulde voor alle fantastische info hier.

In Home assistant al mooie overzichtjes aan het maken die wat inzicht geven. Maar nu ben ik aan het spelen met het voetpunt, ruimte invloed en eindpunt. En ik begrijp niet waarom de target flow temperature op 31 wordt gezet. Dat is veel te hoog naar mijn idee!

Volgens de Aquarea Heizkurve Tool zou de target temperatuur 27,3 graden moeten zijn bij een buitentemperatuur van 11,5 graden. Waarom maakt mijn monoblock hier dan 31 graden van? Welke instellingen hebben hier nog meer invloed op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Az5rDiL75k-INO8AwGV6iFonP3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ENwdqM8I43cfh77e3OWM0Clb.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door JP1980 op 01-11-2023 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
JP1980 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:57:
EDIT: Denk dat ik het wel zie. Ik zie dat de ingestelde kamertemperatuur toch een flinke impact heeft op de stooklijn. Dacht dat dit geen invloed had.

Onze warmtepomp staat nu 4 jaar en ik heb besloten om de stooklijn nu eens te finetunen. We krijgen een elektrische auto, en heb wat te weinig stroom over van de zonnepanelen, dus wil wat bezuinigen. ;)

Met veel interesse veel informatie hier gelezen. Begin het idee wel wat te snappen. Hulde voor alle fantastische info hier.

In Home assistant al mooie overzichtjes aan het maken die wat inzicht geven. Maar nu ben ik aan het spelen met het voetpunt, ruimte invloed en eindpunt. En ik begrijp niet waarom de target flow temperature op 31 wordt gezet. Dat is veel te hoog naar mijn idee!

Volgens de Aquarea Heizkurve Tool zou de target temperatuur 27,3 graden moeten zijn bij een buitentemperatuur van 11,5 graden. Waarom maakt mijn monoblock hier dan 31 graden van? Welke instellingen hebben hier nog meer invloed op?

[Afbeelding]
Als je de thermostaat lager zet Dan wordt je aanvoerstreeftemperatuur ook lager
Mijn stooklijn is ingeregeld op 20,5 graad op de thermostaat
Daar komt een aanvoerstreeftemperatuur zonder ruimteinvloed instelling van 27 graden uit
Zet ik ruimteinvloed aan dan wordt er 28 graden gevraagd onder de 20,5 graad op de thermostaat
Wordt het 20,6 op de thermostaat dan wordt de aanvoerstreeftemperatuur ineens 26 graden en gaat de warmtepomp uit na een tijdje
Maar elk huis en systeem + de personen die er wonen hebben een andere warmte behoefte dus dat punt van de stooklijn moet je zelf uitvinden
Mij Stooklijn staat op :
eindpunt 38
en voetpunt 24
Voor nu goed als het kouder wordt kan ik weer verder met de fijn tuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@JP1980
De stooklijn is die voor een ingestelde kamertempertuur van 20 graden. Als je de thermostaat op 21 zet dan schuift de stooklijn op en daarmee gaat de target flow omhoog. Andersom, zet je de thermostaat op 19 dan schuift de stooklijn de andere kant op en gaat de target flow omlaag.

De stooklijn gebruikt trouwens de damped outdoor temperatuur en niet de huidige outdoor temperatuur, al zal dat verschil waarschijnlijk nu niet zo groot zijn.
  • De room influence factor doet bij mij niets, of die nu op 4 of 10 staat mijn target flow verschuift niet.
  • De room influence verschuift de stooklijn afhankelijk van het verschil tussen de ingestelde en gemeten temperatuur.
  • De offset temperatuur verschuift de stooklijn met een vaste waarde naar links of rechts.
In onderstaande grafiek zie je het effect op de target flow als je speelt met de room influence en offset temperatuur. Bij mij is de ingestelde temperatuur 20 en de gemeten temperatuur 20.5 graden.

Ik had trouwens om 08:00 verwacht dat de target flow lager zou staan omdat alle twee de factoren los van elkaar de target flow naar beneden duwen. Moet ik nog eens induiken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6nxqOB0tuDj4djQbTlMirKA4Es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yscol3qW6jL2H8Lcy8SK8xlR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 02-11-2023 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
@Willem senior
@HansRemmerswaal

Dank voor de info!

We hebben inderdaad de thermostaat vrij hoog staan op 22,5. Anders voelt het met name in dit seizoen wat kil omdat het vochtig is en bij 20,5 komt er eigenlijk nauwelijks warmte in de vloer.

Heb nu voetpunt op 22 graden gezet en eindpunt op 35 graden. Met 22,5 vraagtemperatuur is de target 30 graden. Vannacht is hij ook flink aan het overshooten geweest. Het was al te warm met 23 graden, nu is het 23,3.

Nou kan ik het voetpunt lager zetten maar die is al erg laag. Is er ergens ook een instelling om de invloed van de thermostaat te reduceren? Of kan ik beter met een negatieve offset iets corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@JP1980

Je hebt Home Assistant wat het al een stuk makkelijker maakt. Als je naar History gaat kun je makkelijk de current flow, target flow, room temperature etc in een grafiek gooien en kijken wat er nu eigenlijk gebeurd tijdens zo'n run. En wat de lengte is van zo'n run en de tijd tussen runs.

En dan spelen met voet punt, eindpunt, room influence en offset temp. Hou er rekening mee dat voet punt en eindpunt uitgaat van een ingestelde temp van 20 graden.
We hebben inderdaad de thermostaat vrij hoog staan op 22,5. Anders voelt het met name in dit seizoen wat kil omdat het vochtig is en bij 20,5 komt er eigenlijk nauwelijks warmte in de vloer.
Je instelling is 22.5 graden omdat je wilt dat het 22.5 graden is in de huiskamer? Of heb je die instelling zo om te zorgen dat de target flow omhoog gaat omdat het te koud is? Het kan natuurlijk ook zijn dat er ergens een flow probleem is of dat er ergens waterzijdig moet worden ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
HansRemmerswaal schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:55:
@JP1980

Je hebt Home Assistant wat het al een stuk makkelijker maakt. Als je naar History gaat kun je makkelijk de current flow, target flow, room temperature etc in een grafiek gooien en kijken wat er nu eigenlijk gebeurd tijdens zo'n run. En wat de lengte is van zo'n run en de tijd tussen runs.

En dan spelen met voet punt, eindpunt, room influence en offset temp. Hou er rekening mee dat voet punt en eindpunt uitgaat van een ingestelde temp van 20 graden.

[...]

Je instelling is 22.5 graden omdat je wilt dat het 22.5 graden is in de huiskamer? Of heb je die instelling zo om te zorgen dat de target flow omhoog gaat omdat het te koud is? Het kan natuurlijk ook zijn dat er ergens een flow probleem is of dat er ergens waterzijdig moet worden ingeregeld.
Deze grafiek heb ik al een tijdje maar heb ik met opzet even niet gepubliceerd hier omdat dit verwarrend kan zijn omdat ik nu met de instellingen loop te spelen. Vandaar dat ik een afbeelding had gemaakt van een momentopname.

De ruimte invloed stond altijd aan en dat leverde altijd wel lagere target temperatuur op.
We willen het 22 / 22.5 graden hebben in deze periode omdat een niet opgewarmde vloer niet comfortabel is bij dit natte weer. Wanneer de ruimte invloed aan staat dan vraagt hij veel lagere temperaturen, dan gaat het best goed.

Zal een vereenvoudigde grafiek publiceren met de targetflow en de buitentemperatuur zonder andere parameters. Te zien is dat de targetflow (blauw) zelden boven de 30 komt. Hiermee was er een constante kamertemperatuur van 23 graden. (ingesteld overigens was 22,5 dus ook dit is al te hoog).

In het laatste deel van de grafiek zie je wat gespeel met de instellingen maar het vlakke deel eindigt met een target flow van 30 bij een voetpunt van 22 en eindpunt van 35. Gezien de temperatuur de buitentemperatuur de hele maand stabiel is denk ik een target nodig te hebben van maar 26/27 als ik naar de historie kijk.

Volgens de instructie op de startpagina hier moet ik dan het voetpunt verlagen maar die is al heel erg laag.

Overigens nog een disclaimer mijn WP heeft waarschijnlijk wat teveel vermogen die had achteraf een tandje minder zwaar gekund.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4Fjcl-l1gnuHxEg8eaGqRFBaYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5lCNoFnx49MJ7SwPzEXZrnpz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door JP1980 op 02-11-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Ik heb ook zo'n WP met teveel vermogen. Daarom komt mijn current flow niet onder de 29 behalve als ik de stille modus aanzet.

[ Voor 17% gewijzigd door HansRemmerswaal op 02-11-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-05 09:27
HansRemmerswaal schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:58:
Ik heb ook zo'n WP met teveel vermogen. Daarom komt mijn current flow niet onder de 29 behalve als ik de stille modus aanzet.
Hi Hans, mijn ervaring met de stille modus (monoblock 13 E-T) is dat de maximale modulatie beperkt wordt tot 80%, maar dat bij de start de modulatie ook altijd eerst naar 80% oploopt.Terwijl zonder stille modus deze nu de 60% niet eens bereikt.
Uit jouw bericht begrijp ik dat de stille modus de 'normale' modulatie verlaagd. Dus bijvoorbeeld bij de start met stille modus tot 50% oploopt en zonder stille modus tot 60% ?

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ajaboot schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:38:
[...]

Hi Hans, mijn ervaring met de stille modus (monoblock 13 E-T) is dat de maximale modulatie beperkt wordt tot 80%, maar dat bij de start de modulatie ook altijd eerst naar 80% oploopt.Terwijl zonder stille modus deze nu de 60% niet eens bereikt.
Uit jouw bericht begrijp ik dat de stille modus de 'normale' modulatie verlaagd. Dus bijvoorbeeld bij de start met stille modus tot 50% oploopt en zonder stille modus tot 60% ?
Bij stille module wordt die opstart piek wat lager zodat de aanvoertemperatuur in het begin wat lager blijft. Dan zie ik deze bij mij even rond de 28 graden maar niet lang daarna toch weer oplopen naar 29. Zonder stille modules schiet deze bij mij door naar de 33 en loopt dan terug naar 29. Hierdoor heb ik met stille mode een iets langere run. Maar uiteindelijk blijft die 29 te hoog voor mij bij deze buitentemperaturen. Maar goed, mijn TC0 is op zo'n moment 26, die zou eigenlijk ook een stuk lager moeten zijn.

De compressor power output zie ik gaan van 10.4 naar 6.4 kW. Nu was bij de 6.4 kW weer wel de buitentemperatuur 2 graden lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EF9rrC-X3MG97bEC00M5-Keb9vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4D0fYvKecIdky8NVLuqxqiT.jpg?f=fotoalbum_large.

[ Voor 22% gewijzigd door HansRemmerswaal op 02-11-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T17QPz7xnprE3tZNQxvw7i2qxsk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f3SBLHMzLnMQeZAOTufgNPkz.png?f=fotoalbum_large

De minimale compressor vermogen is 12%.
Een run begint altijd met 43%.
De eerste run gaat van 43% naar 34% en eindigt met met 25%.
De tweede run gaat van 43% helemaal terug naar 12% en het laatste stukje op 25%.
Herkent iemand dit gedrag en is dit gedrag te beïnvloeden.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
hansbot schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:24:
[Afbeelding]

De minimale compressor vermogen is 12%.
Een run begint altijd met 43%.
De eerste run gaat van 43% naar 34% en eindigt met met 25%.
De tweede run gaat van 43% helemaal terug naar 12% en het laatste stukje op 25%.
Herkent iemand dit gedrag en is dit gedrag te beïnvloeden.
Zo ongeveer. Bij mijn 9kw monoblock is 43% de start. Daarna ergens 32%. Daarna 25%.
Naar mijn weten is 25% wel de laagste stand ik heb hem nog nooit terug zien gaan naar lager dan 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
HansRemmerswaal schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:44:
[...]

Bij stille module wordt die opstart piek wat lager zodat de aanvoertemperatuur in het begin wat lager blijft. Dan zie ik deze bij mij even rond de 28 graden maar niet lang daarna toch weer oplopen naar 29. Zonder stille modules schiet deze bij mij door naar de 33 en loopt dan terug naar 29. Hierdoor heb ik met stille mode een iets langere run. Maar uiteindelijk blijft die 29 te hoog voor mij bij deze buitentemperaturen. Maar goed, mijn TC0 is op zo'n moment 26, die zou eigenlijk ook een stuk lager moeten zijn.

De compressor power output zie ik gaan van 10.4 naar 6.4 kW. Nu was bij de 6.4 kW weer wel de buitentemperatuur 2 graden lager.

[Afbeelding].
Als ik naar de compressor power output kijk zie ik inderdaad iets vergelijkbaars.
Maar de compressor speed laat juist hogere waarden zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-05 11:16
Ik kan bij de BBQkees zo snel geen compressor modulatie zien. Welke percentages hebben jullie het over?

Ik zie natuurlijk wel de pomp modulatie, maar die bepaalt de flow in het CV circuit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
SuperR1902 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:02:
Ik kan bij de BBQkees zo snel geen compressor modulatie zien. Welke percentages hebben jullie het over?

Ik zie natuurlijk wel de pomp modulatie, maar die bepaalt de flow in het CV circuit toch?
BBQ kees heeft bij de monoblock een entiteit 'compressor speed' (EMS-ESP Boiler Compressor speed). Vond ik de meest nuttige waarde voor het opsporen van geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-05 11:16
Mijn Split geeft geen resultaten op 'Compressor Speed'.

BBQkees niet geupdate sinds zomer 2022.

Mijn '5kW' split begint in Silent meestal kort op 4 kW, schakelt dan snel door naar 6 kW en pas als de streef temperatuur een tijdje is overschreden regelt hij terug naar minimum 3 kW. Ik heb eigenlijk nooit anders gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bx5yYOw_RBDDVuZn3NhXzJQMDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jj8Tjqryb4sgZ0Y3Liy3n0Oz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
JP1980 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:04:
[...]

BBQ kees heeft bij de monoblock een entiteit 'compressor speed' (EMS-ESP Boiler Compressor speed). Vond ik de meest nuttige waarde voor het opsporen van geluidsoverlast.
Ervan uitgaande dat je ook een monoblock hebt, zie jij ook dat bij stille modus de compressor speed bij de start hoger oploopt dan zonder stille modus? Ik kan het overigens niet rijmen met een lagere compressor power output ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
ajaboot schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:19:
[...]

Ervan uitgaande dat je ook een monoblock hebt, zie jij ook dat bij stille modus de compressor speed bij de start hoger oploopt dan zonder stille modus? Ik kan het overigens niet rijmen met een lagere compressor power output ?
Heb de stille modus 1x gebruikt maar toen ging deze in het geheel meer vermogen leveren dan noodzakelijk was. Herinner mij dat in plaats van terugmoduleren naar 25% (wat hij zou moeten doen) dat hij rond de 35 bleef hangen. De hele nacht non-stop. Dat was totaal niet nodig. Denk dat deze mode voor mij niet besteed is gezien de WP eigenlijk al teveel vermogen heeft. Kan helaas de run niet terugvinden deel van mij HA historie is weg.
Pagina: 1 ... 61 ... 103 Laatste