Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheran
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-02 13:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QO3Ip3SbuLjqzjucgli9jRRm2as=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Yt6cH7p5c0ewPqHfqp7rVo5.jpg?f=fotoalbum_large

Beste allemaal,

Wij hebben sinds 1.5 jaar een hybride WTP van Nefit Bosch. Alleen pendelt het heel erg zie foto. Als de ketel het overneemt dan pendelt de ketel ook. Nefit Bosch heeft een buffervat van 50 liter geplaatst om het pendelen tegen te gaan maar helaas zonder resultaat. Ik krijg het idee dat de ketel/warmtepomp de warmte niet goed kwijt kan. De vloerverwarming beneden blijft rond 20graden. Wij hebben 3 radiatoren openstaan. 1 grote op de badkamer, 1 grote in de bijkeuken en 1 middelgrote op de zolder. Graag jullie advies aub.
Dank!

[ Voor 42% gewijzigd door Sheran op 19-10-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Netjes. En een goed idee _/-\o_ . Gelijk maar schaamteloos gekopieerd naar het Ecodan topic. ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:11
hackbard schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:50:
[...]

kan je dit uitleggen?
Ik heb ook zulke handdoek radiatoren, met thermostaat knop, meestal helemaal open.
Als er iets mis was, zou dit toch te zien zijn in schommelingen van de retour temperature?
Door die handdoek radiator loopt het cv water gelijk terug en daardoor loopt je retour te snel op
Waar op de warmtepomp reageert door harder te gaan draaien dan nodig
En omdat de retour sneller oploopt gaat ook de warmtepomp eerder uit
Je kunt dit eerst uit proberen door die radiator dicht te draaien en dan kijken hoe je warmtepomp dan draait
Zo,n radiator is net als een ladder opgebouwd en water neemt de makkelijkste weg en dat is door de eerste tree 8) en de rest blijft koud

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:22:
De TS heeft nu een inhoudsopgave.
Misschien moeten we nog een keertje naar de logische opbouw kijken van de TS.
En bij de Known Issues moet misschien nog iets komen te staan over de problemen met de naregeling?
Mooi gemaakt en handig is de TS geworden @HansRemmerswaal
d:)b

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:54
Willem senior schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:26:
[...]

Door die handdoek radiator loopt het cv water gelijk terug en daardoor loopt je retour te snel op
Je kunt dit eerst uit proberen door die radiator dicht te draaien en dan kijken hoe je warmtepomp dan draait
Zo,n radiator is net als een ladder opgebouwd en water neemt de makkelijkste weg en dat is door de eerste tree 8) en de rest blijft koud
Het zou het e.e.a. kunnen verklaren.

Zodra mijn WP weer eens gaat draaien voor CV, door de auto stand staat deze nu uit, zal ik eens kijken naar de impact van die badkamer radiator open / dicht. Als het goed is komen er morgen een paar radiator ventilatoren binnen, zal ook daar de impact van gaan meten.

Heerlijk dat ik een stuk of 20 Dallas sensoren heb geinstalleerd, bijna alles is nu te meten.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:50
HansRemmerswaal schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:17:
[...]
Heerlijk dat ik een stuk of 20 Dallas sensoren heb geinstalleerd, bijna alles is nu te meten.
Heb je bij elke radiator twee dallassensors? Hoe heb je dat gedaan, met ESPHome? heb je dan niet overal voeding nodig.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
s441558 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:25:
[...]

Heb je bij elke radiator twee dallassensors? Hoe heb je dat gedaan, met ESPHome? heb je dan niet overal voeding nodig.
Mijn radiatoren zitten aangesloten op een verdeelunit en daar heb ik de dallassensoren geplaats. Het temperatuurverschil over dat stukje retourleiding is verwaarloosbaar.

Sensoren zijn aangesloten op een Wemos D1 (ESP8266) en via ESPHome geconfigureerd in HomeAssistant.
Ik heb 8 sensoren op een Wemos D1, kosten via Aliexpress zijn minder dan 10 euro.
  • Een zo'n setje op mijn vloerverwarming
  • Een zo'n setje op de verdeelunit
  • En nog 5 sensoren direct op de BBQKees die meten in/uit WP, in/uit Buderus en de temperatuur in het buffervat

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
Willem senior schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:26:
[...]

Als de retour oploopt, word toch de TC3/TC0 kleiner en draait de wp circulatie pomp juist langzamer? In ieder geval niet harder dacht ik. De TC3 zal ook wel oplopen, met eerder uitgaan als gevolg zoals je zegt.
En de sluiting waar je het over had? Kan een handdoek radiator nooit met een warmtepomp samenwerken, of is dat een thermostaatknop ding?
Hier word de hele radiator boven on onder even mooi warm, want de warmte gaat naar boven. En alle andere radiatoren in huis worden ook wel warm. Ik weet niet of ik hier de oorzaak van mijn issues (modulatie golven, defrosts) moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:14:
[...]

Als de retour oploopt, word toch de TC3/TC0 kleiner en draait de wp circulatie pomp juist langzamer? In ieder geval niet harder dacht ik. De TC3 zal ook wel oplopen, met eerder uitgaan als gevolg zoals je zegt.
En de sluiting waar je het over had? Kan een handdoek radiator nooit met een warmtepomp samenwerken, of is dat een thermostaatknop ding?
Hier word de hele radiator boven on onder even mooi warm, want de warmte gaat naar boven. En alle andere radiatoren in huis worden ook wel warm. Ik weet niet of ik hier de oorzaak van mijn issues moet zoeken.
Zover als ik weet werkt een handdoeken radiator niet goed met een warmtepomp
En dat komt omdat er weinig afgifte is vergeleken met een gewone plaat radiator
En dat de jouwe wel warm tot boven word
Dat komt dan door de stijgbuis in de aanvoer (word niet altijd geplaatst )
Maar dan neemt het water de bovenste tree en gaat ook weer te snel retour
En dat is het probleem met handdoeken radiator te weinig afgifte en het warme water gaat te snel retour
Wat wel soms wordt gedaan is de retour van de radiator aansluiten op vloerverwarming in de badkamer dat zorgt dan voor weerstand en afkoelen retour :)
En anders electriche maken zijn verwarmings elementen voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 06:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KymQq5cSMR7O5oeKmxaDYLtkSc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwHKN9JVvDG5zbhLubBFPKt6.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik a.d.h.v. de blauwe knoppen de betreffende leidingen/punten van de warmtepomp open/dicht draaien?
Heb namelijk het idee dat ze niet veel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
PSP123 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:44:
[Afbeelding]

Kan ik a.d.h.v. de blauwe knoppen de betreffende leidingen/punten van de warmtepomp open/dicht draaien?
Ja je kunt dan je retour dicht draaien
Maar inregelen doe je met die flow meters op de onderste balk
Dan kun je per lus de flow regelen
Wordt het ergens te warm dan die groep beetje dicht draaien (Minder flow door de lus )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
jaapzb schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 01:06:
[...]

Waarop schakelt de WP bij jou dan uit? Ik neem aan dat dat ook op te hoge aanvoertemperatuur is? Misschien dat hij bij jou op basis van de hystereseregeling al afschakelt, die is op de monoblock versie niet in te stellen. Mogelijk als ik de maximale aanvoertemp veel hoger instel dat de hysterese afschakelt voordat hij op de storing uitkomt... Maarja het effect is hetzelfde.
Om eerlijk te zijn weet ik niet zeker waarop ie uitschakelt. Hysterese kan ik instellen en heb dat ook al op allerlei manieren gedaan, maar nooit met een foutmelding. Maakt uiteindelijk ook niet uit denk ik.
Het lijkt me dat ie uitschakelt wanneer de aanvoerstreeftemperatuur een bepaalde tijd (in functie van de ingestelde hysterese) overschreden is. Hij schakelt namelijk ook uit wanneer er nog kleppen open staan, vooral met dit zachte weer.
Je zou kunnen proberen één radiator altijd open te houden. Op die manier blijft de retour zeker onder de aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:24
hackbard schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:14:
[...]

Hier word de hele radiator boven on onder even mooi warm, want de warmte gaat naar boven. En alle andere radiatoren in huis worden ook wel warm. Ik weet niet of ik hier de oorzaak van mijn issues (modulatie golven, defrosts) moet zoeken.
wat ik heb gedaan is hem waterzijdig in te regelen door het ventiel op de retour van de radiator net zo ver terug te draaien dat de retourtemp overeenkomt met de retourtemp vloerverwarming. werkt niet helemaal, want er zit een delta in als de aanvoertemp varieert maar werkt redelijk. Als je het dan niet warm krijgt is de radiotor te klein want je hebt te weinig afgifte. als het te warm wordt, heb je teveel afgifte, radiotorknop terug plaatsen of kleinere radiotor ophangen.

de thermostaatknop heb ik verder bij de badkamerradiator verwijderd op een andere radiator in een andere ruimte wel laten zitten.
de badkamerradiorot is iets ondergedomensioneerd in de meeste gevallen, die andere overgedemsioneerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
PSP123 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:44:
[Afbeelding]

Ja met die knoppen regel je het debiet per sector van je vloerverwarming. Op de metertjes daaronder kun je dat dan aflezen.
Gewoon even eentje van helemaal open naar helemaal dicht draaien, dan zie je het vlottertje in de desbetreffende meter wel bewegen. Vaak zit er ergens in dat traject een punt waar je met een heel kleine draai aan de kraan de hele aanvoer open/dicht zet, dat is heel gevoelig en een minuscule beweging van de kraan laat het debiet al veranderen. Precisiewerkje dus.
Wellicht dacht je daarom dat de kraan niks doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
de telegraaf schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:24:
Ja met die knoppen regel je het debiet per sector van je vloerverwarming. Op de metertjes daaronder kun je dat dan aflezen.
Dat dacht ik eerst ook, maar zo werkt het dus niet.
De blauwe knoppen zijn bedoeld als open-dicht sturing. Dat kan handmatig, maar ook met een zoneregeling.
In de vlotters zit de debietregeling. Wip de ring rondom de vlotters omhoog, en dan kun je door te verdraaien het debiet per zone instellen. Dat doe je dus niet met de blauwe knoppen.

Let op: bovenstaande geldt voor de Therminon Industrie VVW-verdeler zoals ik die hier heb (daar heb ik rode ringen rondom de vlotters). Ik weet niet 100% zeker of dat bij de verdeler van @PSP123 ook zo werkt, maar ze lijken wel heel erg op elkaar, dus ik denk dat het daar ook zo is.
Vaak zit er ergens in dat traject een punt waar je met een heel kleine draai aan de kraan de hele aanvoer open/dicht zet, dat is heel gevoelig en een minuscule beweging van de kraan laat het debiet al veranderen. Precisiewerkje dus.
Dat komt dus omdat die blauwe knoppen niet bedoeld zijn als debietregeling...

[ Voor 36% gewijzigd door Andrehj op 20-10-2023 11:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

De blauwe knoppen zijn bedoeld als open-dicht sturing. Dat kan handmatig, maar ook met een zoneregeling.
In de vlotters zit de debietregeling. Wip de ring rondom de vlotters omhoog, en dan kun je door te verdraaien het debiet per zone instellen. Dat doe je dus niet met de blauwe knoppen.

Let op: bovenstaande geldt voor de Therminon Industrie VVW-verdeler zoals ik die hier heb (daar heb ik rode ringen rondom de vlotters). Ik weet niet 100% zeker of dat bij de verdeler van @PSP123 ook zo werkt, maar ze lijken wel heel erg op elkaar, dus ik denk dat het daar ook zo is.

[...]

Iets geleerd vandaag!
Ik ga eens kijken of dat bij mij ook zo werkt. Denk het na je opmerking eigenlijk wel, voorheen had ik nooit die debietmetertjes en heb net m'n nieuwe verdeler afgesteld met de blauwe knoppen, en vond het al zo'n precair gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We zijn weer lekker aan het stoken! De afgelopen dagen deed die het goed, lange runs, weinig pendelen. Vandaag heeft die er niet zo'n zin in. Thermostaat geeft 18 graden aan en staat op 19 ingesteld. Normaal gesproken verwarmt die tot 18,5-19, maar nu blijft die lang uit op 18 graden. Opgelost door het even hoger te zetten, maar dat is niet voor de lange termijn.

Iemand enig idee wat er voor kan zorgen dat die uit blijft ondanks dat het 1 graden lager is dan de gewenste temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-09 13:05
Willem senior schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:58:
[...]

Ik heb het gewoon geïnstalleerd met service jack aangesloten op de warmtepomp
En het BBQKEES kastje zit tussen de thermostaat draadjes
En dan krijg ik dit te zien
[Afbeelding]
Supp is opgewekte energie
Cons is energie gebruikt en Aux Cons ook
Maar cooling zie ik niet en het totaal van binnenuit en buitenunit zag ik ook zo gauw niet
Ik gebruik het namelijk al een tijdje niet meer
Ik vind bbqkees makkelijker en overzichtelijker
Is dit het zelfde als bij jou ?
En dit laat bbqkees zien
[Afbeelding]
Bij mij zit de Husdata ook op de jackplug aangesloten, helaas zijn mijn waarden in de browser van de Husdata 0, terwijl er wel waardes in de binnenunit staan. Ook het actuele vermogen Sum of current power is bij mij nul. Het vreemde is dat ik wel vermogens heb ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1iqChVqCugCd_Spx03lZ_NnBFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5gpwo3qFM1VJNH7Bj0SvvaV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Nous112 op 20-10-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

[...]

Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Floydian97 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:51:
Hallo,

Ik heb een Nefit/Bosch compress 7400i warmtepomp icm zonekleppen. Alleen wanneer de kleppen dicht gaan blijft de warmtepomp draaien.

Er is 1 thermostaat de 1010H, de regelt de warmtepomp en 2 keer een honeywell aan/uit om de 2 weg klep open en dicht te zetten. Deze stuurt tevens ook de pomp aan die dan het water uit het buffervat haalt.

Hoe kan ik dit het beste naregelen? zodat, wanneer de vraag stop. De kleppen dicht gaan, pomp stopt, warmtepomp buffervat op temperatuur brengt, en uit gaat?

Op moment zit er een aanvoer sensor op de aanvoer kant, na het buffervat. Ik krijg er geen hoogte van of de warmtepomp uit gaat wanneer temperatuur X behaald is in het buffervat. ( misschien dat iemand weet hoe ik dat kan vinden?)

Kom er zelf niet meer uit.
Hier ook een Compress 7400i met 1010H en met naregeling, huis nieuwbouw 2021. Ik heb de volgende instellingen staan:
WAR: voetpunt 21 gr. - eindpunt 32 gr. - ruimte invloed Off - kamertemperatuur offset 0 K. In de kamer waar de 1010H hangt zit ook een Wattsvision thermostaat, de 1010H staat op 20,5 gr., de Wattsvision op 21,5 gr. (mijn vrouw is nogal een koukleum, 19 graden vindt ik zelf wel lekker 😀). Op de vloerverwarmingverdeler zitten allemaal zonekleppen waarbij de flow van elke zone apart is ingeregeld. Heeft mij een stookseizoen gekost om dit goed voor elkaar te krijgen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:01:
[...]

Bij mij zit de Husdata ook op de jackplug aangesloten, helaas zijn mijn waarden in de browser van de Husdata 0, terwijl er wel waardes in de binnenunit staan. Ook het actuele vermogen Sum of current power is bij mij nul. Het vreemde is dat ik wel vermogens heb ingesteld:
[Afbeelding]
Hoe die blauwe vermogens werken weet ik niet dat moest je zelf allemaal invullen
Maar als je lager kijkt zie ik dus wel de verbruikte en opgewekte energie en aantal starts van de warmtepomp
Maar Ik denk dat je in de config iets niet goed heb staan
Zie de instellingen die ik heb ingevuld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrWwoLtCp4acQg7GZ2HrEzJ3B2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34M7Tfh0r5UryL91OnMdmJg2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:47:
[...]

Hoe die blauwe vermogens werken weet ik niet dat moest je zelf allemaal invullen
Maar als je lager kijkt zie ik dus wel de verbruikte en opgewekte energie en aantal starts van de warmtepomp
Maar Ik denk dat je in de config iets niet goed heb staan
Zie de instellingen die ik heb ingevuld
[Afbeelding]
Bedankt, zal het morgen eventjes controleren.
Edit: alleen de MQTT_PUBALL stond bij mij op 20 (standaard waarde). In de handleiding https://husdata.se/docs/h60-manual/power-measurements staat beschreven hoe de vermogens kunnen worden ingesteld, dit heb ik ook als basis gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Nous112 op 20-10-2023 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrubLeo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:59
HansRemmerswaal schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Ja zo een... Maar daar is hoop ik toch een oplossing voor?

[Afbeelding]
Zo een hangt bij mij ook op de badkamer. Ik heb die helemaal open staan zonder voetventiel.
Alle andere radiatoren hebben voetventielen en zijn type 22 of 33 met vents van 92 of 140mm.
Temperatuur per radiator meet ik via een NTCtje in de opstijgende lucht. De vents gaan aan bij 23C (lager is niet prettig want koud) en het toerental van de vents wordt, per groep van 3 of 4, een beetje geknepen (je hoort ze nu nauwelijks).

WP hangt in de kelder, handdoekradiator is het hoogste punt.

Als ik mijn voetventielen weer even provisorisch "inregel" is mijn temperatuurverschil op aanvoer/afvoer CV water 8 a 9 graden bij een aanvoer van circa 35 vanuit de wp.
Veel meer lijkt me ook niet echt haalbaar.
Als ik het zo laat draaien dan zie ik dat TC3-TC0 een graadje lager uitkomt dan de deltaT op de CV aanvoer/afvoer (ik heb T-sensoren op aan- en retourleiding van het CV water).
Ik heb de TC3/TC0 dus maar eens op 8 gezet hetgeen wat langere runs opleverde dan met instelling 7.

Met mijn overgedimensioneerde radiatoren met vents heb ik nu een 23/50 stooklijn, TC3/TC0 van 8 en een offset van -2.
De COP over de laatste 2 weken zit op 4 (nog steeds stijgende) en de installatie draait nu vanaf begin oktober.
Ik heb nog relatief korte runs volgens de wp (rond 30 minuten) maar ik vertrouw die tijdmeting eigenlijk niet. Of misschien moet ik zeggen dat ik niet snap welke tijd de wp eigenlijk meet.
's Nachts zie ik om de 2 a 3 uur een piek in het vermogen. Tussendoor lijkt ie door te kabbelen (maar ik slaap dan dus ik weet het niet zeker :) )
Ik ben er overdag voor gaan zitten en zie dan dat de compressor doordraait met 3,2 kW. Bij die pieken lijkt ie kortstondig tot 9 kW te gaan. Een defrost symbooltje heb ik nog niet gezien, maar zal ongetwijfeld langs gekomen zijn.

De vents op de radiatoren zijn eigen productie.

Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrubLeo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:59
Misschien nog erbij vermelden.
Ik heb 7 radiatoren in huis met voetventielen en de handdoek/badkamer radiator heeft een thermostaat kraan (die helemaal open staat) en geen voetventiel.
Ik regel(de) alleen die 7 voetventielen van de radiatoren op basis van deltaT (en niet debiet).
Dat heb ik nu weer gedaan.
De deltaT (aanvoer/retour of TC3-TC0) is inclusief de openstaande handdoek radiator die op circa 5 m van de wp zit. De andere radiatoren zitten op 4 tot 15 m afstand.

Fysica voorspelt dat als de deltaT over een radiator klein is dan is het debiet hoog en andersom (bij vaste kamer- en aanvoertemperatuur).
De verhouding in stromingsweerstanden tussen de radiatoren blijft constant en is onafhankelijk van het type pomp (als de flow niet van laminair naar turbulent gaat en weer terug: beetje onzeker helaas maar ik schat dat ie laminair blijft want ik hoor geen stroming en ook geen verandering daarin).

[ Voor 16% gewijzigd door GrubLeo op 21-10-2023 10:50 ]

Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
GrubLeo schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:22:
[...]

Ik heb de TC3/TC0 dus maar eens op 8 gezet hetgeen wat langere runs opleverde dan met instelling 7.
deze zin brengt me hopelijk weer op het goede nefit tweaker padje. Ik had een tijd andersom geredeneerd, en dat was fout. Met zeg maar een te kleine open handdoekradiator moet ik er gewoon hogere stooklijn en TC0/TC3 kiezen dan met vloerverwarming. Als het maar warm wordt, en daar heeft zo'n klein ding ook tijd nodig en een grote dT. Een betere COP zal ik krijgen als de handdoekradiator groter is, of beter vloerverwarming, isolatie, ect. Back to basics, dankzij jullie begrijp ik eindelijk wat een afgiftesysteem betekend. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:47
Wollie91 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:39:
[...]

@master1104
Ik heb ook Nefit Enviline split met een losstaande boiler zonder externe pomp. Dan geldt wat jij destijds hebt gepost ook voor mij toch? Alvast bedankt voor je reactie.
@master1104
Nadat ik dit heb aangepast lijkt mijn systeem ook beter te werken dan vorig jaar. Dit jaar nog geen enkele run gehad die minder is dan 50 minuten en dat was vorig jaar wel anders als ik het me goed herinner met buitentemperaturen boven de 8 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
Wij hebben sinds de zomer een Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S. Nu loop ik tegen het probleem aan dat de radiatoren nogal een hoop herrie maken nu de verwarming weer aan gaat, wat ik hiervoor, met een CV ketel, niet had.

Situatie
  • Beneden vloerverwarming
  • Boven 3 radiatoren + 2 convector radiatoren (waarvan 1 radiator en 2 convector radiatoren zijn uitgerust met ventilatoren)
  • Bosch Easycontrol met Bosch RF smart thermostaatknoppen (RT10-RF) op elke radiator en op de vloerverwarmingsgroep.
  • Monoblock met 50l buffervat, 200 l boiler en Buderus pompgroep (HS 25/6)
Wat heb ik al geprobeerd
- Ontluchten (radiators, vloerverwarming + binnenunit)
- Proberen te begrijpen hoe alles werkt :)
- Een BBQkees aangeschaft om inzicht te krijgen in Home Assistant
- De stand van de Buderus pomp bekeken
- Nog een keer ontluchten

Analyse
Nu heb ik het vermoeden dat de Buderus pomp het probleem is, meer specifiek de Wilo Para 25/7-50/SC pomp die er in zit. Deze staat op constant toerental, standje III, oftewel een hoge constante snelheid.

Vraag
Nu begrijp ik uit de handleiding (https://cms.media.wilo.co...02/4482267/wilo352302.pdf) dat er een aantal standen zijn:

- Verschildruk variabel
- verschildruk constant
- constante toerental

en voor elke variant karakteristieken/toerental I, II of III

Mijn vraag is nu, wat is nu raadzaam om in te stellen als pompstand om de stromingsgeluiden in de radiatoren te verminderen en toch zo goed mogelijke stand voor het rendement aan te houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2twGR7sfjxc02c0FzKTek3y33Io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkbL84Kio5Tznsg4ws7Ysfpw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nous112
s441558 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:41:
Wij hebben sinds de zomer een Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S. Nu loop ik tegen het probleem aan dat de radiatoren nogal een hoop herrie maken nu de verwarming weer aan gaat, wat ik hiervoor, met een CV ketel, niet had.

Situatie
  • Beneden vloerverwarming
  • Boven 3 radiatoren + 2 convector radiatoren (waarvan 1 radiator en 2 convector radiatoren zijn uitgerust met ventilatoren)
  • Bosch Easycontrol met Bosch RF smart thermostaatknoppen (RT10-RF) op elke radiator en op de vloerverwarmingsgroep.
  • Monoblock met 50l buffervat, 200 l boiler en Buderus pompgroep (HS 25/6)
Wat heb ik al geprobeerd
- Ontluchten (radiators, vloerverwarming + binnenunit)
- Proberen te begrijpen hoe alles werkt :)
- Een BBQkees aangeschaft om inzicht te krijgen in Home Assistant
- De stand van de Buderus pomp bekeken
- Nog een keer ontluchten

Analyse
Nu heb ik het vermoeden dat de Buderus pomp het probleem is, meer specifiek de Wilo Para 25/7-50/SC pomp die er in zit. Deze staat op constant toerental, standje III, oftewel een hoge constante snelheid.

Vraag
Nu begrijp ik uit de handleiding (https://cms.media.wilo.co...02/4482267/wilo352302.pdf) dat er een aantal standen zijn:

- Verschildruk variabel
- verschildruk constant
- constante toerental

en voor elke variant karakteristieken/toerental I, II of III

Mijn vraag is nu, wat is nu raadzaam om in te stellen als pompstand om de stromingsgeluiden in de radiatoren te verminderen en toch zo goed mogelijke stand voor het rendement aan te houden?

[Afbeelding]
Stand 3 is wel erg hoog en geeft inderdaad het meeste (stroming-) geluid. Bij alleen vloerverwarming is stand 1 van de stand verschildruk constant de juiste instelling, bij alleen radiatoren stand 1 van de stand verschildruk variabel. Bij een mix van vloerverwarming en radiatoren is het een kwestie van uitproberen wat het beste bevalt. Wat betreft de snelheidsstand: in stand 1 alle flows juist inregelen waarbij bij de vloerverwarming een zo hoog mogelijke flow ingesteld moet worden afhankelijk van de lengte van de desbetreffende zone. Mocht op koude dagen in stand 1 de temperatuur van de ruimtes niet gehaald worden, dan moet de flow omhoog door de snelheid naar stand 2 te zetten, wat dan ook weer zorgt voor meer stromingsgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
Nous112 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:14:
[...]

Stand 3 is wel erg hoog en geeft inderdaad het meeste (stroming-) geluid. Bij alleen vloerverwarming is stand 1 van de stand verschildruk constant de juiste instelling, bij alleen radiatoren stand 1 van de stand verschildruk variabel. Bij een mix van vloerverwarming en radiatoren is het een kwestie van uitproberen wat het beste bevalt. Wat betreft de snelheidsstand: in stand 1 alle flows juist inregelen waarbij bij de vloerverwarming een zo hoog mogelijke flow ingesteld moet worden afhankelijk van de lengte van de desbetreffende zone. Mocht op koude dagen in stand 1 de temperatuur van de ruimtes niet gehaald worden, dan moet de flow omhoog door de snelheid naar stand 2 te zetten, wat dan ook weer zorgt voor meer stromingsgeluid.
Dank, ik ga eens wat experimenteren. Heb ik in ieder geval een richting waar ik mee aan de gang kan. Nu heb ik de EasyControl met smart radiator thermostaten, waarbij elke radiator en vloerverwarming die automatisch waterwijdig zou moeten inregelen/bijsturen. Het inregelen van de flow zou dan toch automatisch moeten gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
s441558 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:52:
[...]

Dank, ik ga eens wat experimenteren. Heb ik in ieder geval een richting waar ik mee aan de gang kan. Nu heb ik de EasyControl met smart radiator thermostaten, waarbij elke radiator en vloerverwarming die automatisch waterwijdig zou moeten inregelen/bijsturen. Het inregelen van de flow zou dan toch automatisch moeten gaan?
Je moet altijd waterzijdig inregelen
Anders gaat het warme water naar de radiator of vloerverwarmings groep die minste weerstand heeft
En wordt de rest die open staat dus kouder
Begin met de boderus pomp op stand variabel (stand 1) en dan op stand twee snelheid pomp
Meer flow is ook meer warmte afgifte met een lagere aanvoer temperatuur
In jou geval variabele regeling omdat je naregeling gebruikt
Doe of heb je dat niet dan stand 2 continu druk ( middelste) op de boderus pomp
Het is systeem afhankelijk welke snelheid van de pomp past bij je huis en cv systeem
Dus dat is testen en uitproberen stand 3 geeft bij de meeste installaties geluidsoverlast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
Dank, Ik had hem gisteren op advies van Nous112 op stand 1 variabel, snelheid 1 gezet. De delta T werd daardoor al een stuk beter, ca. 6 graden i.p.v. 4 graden. Ik denk dat in stand 3 het water dusdanig snel door het systeem werd gejaagd, dat het minder kans had om af te koelen.

Uit de documentatie van Bosch had ik begrepen dat het waterzijdig inregelen volledig automatisch zou moeten gebeuren. Zie bijvoorbeeld deze pagina https://www.nefit-bosch.n...ch-hydraulisch-balanceren

Op deze pagina staat o.a. de volgende uitleg over de Easycontrol + ruimteregeling met Bosch Smart Radiator Thermostats, wat ik dus heb.
Maak je gebruik van individuele ruimteregeling met de EasyControl thermostaat en de Bosch Smart Radiator Thermostats? Dan kent de EasyControl app een hele handige functie: ‘Automatisch hydraulisch balanceren’ (of: waterzijdig inregelen).
Een installatie voorzien van Smart Radiator Thermostats van Bosch met ‘Automatisch hydraulisch balanceren’ geactiveerd in de EasyControl app, berekent op basis van het ingestelde temperatuur (setpoint) en uiteindelijk bereikte vertrektemperatuur of het systeem in balans is. Is dit niet het geval, dan leert de functie elke Smart Radiator Thermostat wat de maximale klepstand moet zijn voor een optimale balans. De functie heeft minimaal een week nodig om het gedrag van het verwarmingssysteem te leren. Wordt later een extra radiator geplaatst, dan leert het systeem automatisch bij zolang de functie geactiveerd blijft. Ook dan geldt uiteraard een week inleertijd.
Voordelen installateurs
Het grote voordeel van deze functie is de eenvoud. Alleen de functie activeren in de EasyControl app: (menu) – Instellingen – Verwarming – Automatisch hydraulisch uitbalanceren (Aan). Super eenvoudig! Waterzijdig inregelen is een arbeidsintensieve klus en vraagt veel geduld. In een tijd met personeelstekorten levert dit voor u als installateur tijdwinst op.

De functie wordt in de app getoond bij meer dan 2 Smart Radiator Thermostats in het systeem. Dit is logisch want met 1 Smart Radiator Thermostat valt er niks in te regelen. Het systeem regelt optimaal wanneer alle radiatoren voorzien zijn van Smart Radiator Thermostats.
Mij lijkt dit te sugereren dat het Bosch systeem dus zodanig slim is dat het het waterzijdig inregelen zelf regelt, of lees ik dat dan verkeerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
s441558 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:31:
Mij lijkt dit te sugereren dat het Bosch systeem dus zodanig slim is dat het het waterzijdig inregelen zelf regelt, of lees ik dat dan verkeerd :P
Zo lees ik het ook, had ik dit eerder geweten dan had ik deze geïnstalleerd ipv mijn Danfoss Dyamic Valve. Maar die Easy Control werkte een jaar geleden nog niet icm een warmtepomp, dus heb ik zo'n mooie 1010H...

[ Voor 12% gewijzigd door HansRemmerswaal op 23-10-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
s441558 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:31:
Dank, Ik had hem gisteren op advies van Nous112 op stand 1 variabel, snelheid 1 gezet. De delta T werd daardoor al een stuk beter, ca. 6 graden i.p.v. 4 graden. Ik denk dat in stand 3 het water dusdanig snel door het systeem werd gejaagd, dat het minder kans had om af te koelen.

Uit de documentatie van Bosch had ik begrepen dat het waterzijdig inregelen volledig automatisch zou moeten gebeuren. Zie bijvoorbeeld deze pagina https://www.nefit-bosch.n...ch-hydraulisch-balanceren

Op deze pagina staat o.a. de volgende uitleg over de Easycontrol + ruimteregeling met Bosch Smart Radiator Thermostats, wat ik dus heb.

[...]

[...]

[...]

Nee je lijkt het goed te lezen
Maar of het ook werkt daar ben ik nog niet zo zeker van
Hou ons op de hoogte hoe goed en slecht ook natuurlijk hoe dit systeem werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
Zal ik zeker doen.

Voor de geinteresseerden, verschil tussen stand 3-3 (constant toerental, snelheid 3) en stand 1-1 (Verschildruk variabel, snelheid 1).

Verschillen die ik zie is dat na de aanpassing (runs tussen de rode lijnen)

- de aanvoertemperatuur TC3 is een stukje hoger is geworden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrfDUNrVqHvtcTpCl7VCXL8_9fI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1OwiwyP0ARoH4C5dwdDAf0OV.png?f=user_large

NB. De hoge pieken zijn tijdens SWW runs, die laat ik buiten beschouwing.

- de delta T iets hoger is geworden
- Na de run blijft er langer een delta T zichtbaar.

NB. Delta T is gemeten met 2 losse temperatuursensors op de CV leiding, op ca. 1 m na de Buderus pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzuIA2yh6t3Pc8y2mhPYDac4GUQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KsqdBf2Rq00vn6zSqeGKBsHo.png?f=user_large

Als ik dan weer kijk naar de modulatie v/d buitenunit, dan zie ik juist weer lagere percentages na de aanpassing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEZOQcjg2J5tSFQ-elSWm2x-S9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pYmUvw7KkrCOKIAjdGFQiJjc.png?f=user_large

Vind het lastig om hier nu conclusies uit te trekken. Ik zie lagere modulatie van de buitenunit, met hogere aanvoertemperaturen en hogere delta T. Dat lijkt me gunstig, maar kan het niet beredeneren hoe dat dat kan 8)7 lagere modulatie kan natuurlijk komen door de hogere temperatuur buiten overdag. Ik zal morgen snelheid 2 eens proberen om de aanvoertemperatuur lager te krijgen

[ Voor 5% gewijzigd door s441558 op 23-10-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:57
Goedemiddag,

Ik probeer erachter te komen wat alzo het aan/ uit (normale) gedrag is van de hybride Nefit warmtepompen, bij de huidige buitentemperaturen tussen de 8 a 14 graden.
Ik heb de Nefit EnviLine Split 5.0 B-S Hybride Warmtepomp met de 3000i binnen unit in gebruik met vloerverwarming en LT Jaga convectoren.
Ca. 9 x per dag schakelt de WP gedurende 30 a. 45 minuten aan. En staat in stille modus. Dus van lange runs is geen sprake.
Is bovengenoemde aan/uit gedrag normaal?
Graag jullie bevindingen en of opmerkingen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu18-j8jlpPIi4jZfqd0uq3QabI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eca2o5LUAdBHLTcXXAqqDJNv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door De Eik op 23-10-2023 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 10:32
Even een algemene opmerking. Ik lees wat discussie over delta T ed, maar het lijkt dat daarbij vergeten wordt dat de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk moet zijn om een optimaal rendement (koeltechnisch / COP) te halen.

Maw als je de kamer met Ta 33gr en Tr 30gr warm kan krijgen is dat veel efficiënter dan Ta 35gr en Tr 30gr.

Helaas is een hoge aanvoertemperatuur bij radiatoren soms noodzakelijk, maar dan nog gaat bovenstaande principe op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
De Eik schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:17:
Goedemiddag,

Ik probeer erachter te komen wat alzo het aan/ uit (normale) gedrag is van de hybride Nefit warmtepompen, bij de huidige buitentemperaturen tussen de 8 a 14 graden.
Ik heb de Nefit EnviLine Split 5.0 B-S Hybride Warmtepomp met de 3000i binnen unit in gebruik met vloerverwarming en LT Jaga convectoren.
Ca. 9 x per dag schakelt de WP gedurende 30 a. 45 minuten aan. En staat in stille modus. Dus van lange runs is geen sprake.
Graag jullie bevindingen en of opmerkingen.[Afbeelding]
Ideaal is het zeker niet. Zie hier mijn runs van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNnFb9ZTUzd0-McQKGifNo4do2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUUwBkynQ7Mp4qBcIPedOxBT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
De Eik schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:17:
Goedemiddag,

Graag jullie bevindingen en of opmerkingen.[Afbeelding]
Ik had gisteren 6 runs van een minuut of 50.
  • Je stooklijn bepaald de target flow temperatuur, stel die is 30.
  • Je warmtepomp gaat draaien en de current flow temperatuur ligt gemiddeld boven de target flow temperatuur, stel die is 33.
  • Een van de settings in je WP is de aan/uit hysteresis, standaard staat die op 150 K min.
Dan is in dit voorbeeld de run ongeveer 150 / (33 - 30) = 50 min.

Om een lange run te krijgen heb je 3 opties;
  • de aan / uit hysteresis hoger zetten
  • de stooklijn aanpassen zodat je target flow een stuk hoger wordt
  • zorgen dat het verschil tussen de current flow en de target flow kleiner is
Aan/uit hysteresis aanpassen is beetje een truukje, je run wordt langer en de tijd tussen twee runs ook. Een hogere current flow wil je ook niet, dan wordt het veel te warm. De beste optie is de current flow temperatuur omlaag te brengen. Deze heeft weer een relatie met de retourtemperatuur. Hoe lager de retour temperatuur des te makkelijker kan de WP proberen de current flow temperatuur richting de target te krijgen.

Het kan zijn dat je te weinig warmte afgifte hebt in je systeem waardoor de retour temperatuur te hoog is.

Zo'n een probleem heb ik ook... Mijn retour temperatuur ligt met deze buitentemperaturen zelfs hoger dan mijn target temperatuur. Bij mij is de aan/uit hysteresis 250 Kmin. Het oppervlak tussen de current flow temperatuur en de target flow temperatuur is die 250 Kmin (temperatuurverschil in K keer de tijd in min).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3Ysze5eW5iiTQ9eLMlo_32tTE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErfNUggvKUjNyYLwYebpm4tx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Weer mooi uitgelegd @HansRemmerswaal 👍

In aanvulling op je verhaal: een zwaar en traag afgifte systeem functioneert doorgaans uitstekend op een hoge hysterese waarde. Bij onze 100% vloerverwarminginstallatie merken we amper temperatuurverschillen bij 400k.min. De vloer absorbeert de warmte en blijft die ook langer afgeven. De zelfde hoge hysterese waarde bij radiatoren leidt vermoedelijk tot te warm/te koud/te warm/te koud beleving. Dit omdat er geen sprake is van echte buffering in je afgifte systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-09 14:52

M2c

Voor ons zal het nu de eerste keer zijn dat we onze nieuwbouw gaan verwarmen en dit met de monoblock.

Nu ben ik dit wat in het oog aan het houden en merk toch iets op wat ik spijtig vind aan de regeling.
Na het lezen van de inleiding van deze topic bevestigt het mijn gedacht. Namelijk dat de verwarming constant opstaat en de thermostaat geen signaal geeft dat de warmtepomp mag stoppen.

Nu ben ik opzoek om er toch voor te zorgen dat die stopt, zodat die in mijn ogen niet onnodig zit te pendelen.

Momenteel staat stooklijn als volgt ingesteld voetpunt 22°C en eindpunt 30°C (-10°C). Ruimte invloed staat op 2°C.
Gewenste binnentemperatuur is 21°C
Doordat af en toe de zon komt piepen warmt die de woning verder op en is het momenteel 21,8°C. Nu springt de warmtepomp meerde malen per dag aan, terwijl ik liever heb dat die stil blijft liggen. Want er is geen nood aan verwarming, het duurt toch een lange tijd wanneer de woning terug afkoelt naar 21°C, wat de gewenste temperatuur is.

Ik vraag mij nu af wat precies de trigger is om de warmtepomp te doen aanspringen?
Kijkt die naar aanvoertemperatuur en als deze een x°C lager ligt dan de streef aanvoertemperatuur springt deze aan? Kijkt die naar de retour temperatuur en als deze x°C lager ligt dan de streef aanvoertemperatuur springt die op?......

Zou handig zijn om te weten wat precies de trigger is, dan kan ik het eventueel beter afregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
M2c schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:57:
Voor ons zal het nu de eerste keer zijn dat we onze nieuwbouw gaan verwarmen en dit met de monoblock.

Nu ben ik dit wat in het oog aan het houden en merk toch iets op wat ik spijtig vind aan de regeling.
Na het lezen van de inleiding van deze topic bevestigt het mijn gedacht. Namelijk dat de verwarming constant opstaat en de thermostaat geen signaal geeft dat de warmtepomp mag stoppen.

Nu ben ik opzoek om er toch voor te zorgen dat die stopt, zodat die in mijn ogen niet onnodig zit te pendelen.

Momenteel staat stooklijn als volgt ingesteld voetpunt 22°C en eindpunt 30°C (-10°C). Ruimte invloed staat op 2°C.
Doordat af en toe de zon komt piepen warmt die de woning verder op en is het momenteel 21,8°C. Nu springt de warmtepomp meerde malen per dag aan, terwijl ik liever heb dat die stil blijft liggen. Want er is geen nood aan verwarming, het duurt toch een lange tijd wanneer de woning terug afkoelt naar 21°C, wat de gewenste temperatuur is.

Ik vraag mij nu af wat precies de trigger is om de warmtepomp te doen aanspringen?
Kijkt die naar aanvoertemperatuur en als deze een x°C lager ligt dan de streef aanvoertemperatuur springt deze aan? Kijkt die naar de retour temperatuur en als deze x°C lager ligt dan de streef aanvoertemperatuur springt die op?......

Zou handig zijn om te weten wat precies de trigger is, dan kan ik het eventueel beter afregelen.
De aan/uit hysteresis. Zie een paar posts terug.

Zodra de "uit" hysteresis bij zijn instelling is, default is 150 Kmin, dan start er een heating run en begint de "aan" hysteresis. De "uit" hysteresis is het oppervlak tussen de target flow en de current flow temperatuur.

Zodra de "aan" hysteresis bij zijn instelling is, default is 150 Kmin, dan stopt de heating run. Zodra de current flow onder de target flow komt start de "uit" hysteresis. De "aan" hysteresis is het oppervlak tussen de current flow en de target flow temperatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door HansRemmerswaal op 24-10-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
jaapzb schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

Je warmtepomp draait op een weersafhankelijke regeling. Dat betekend dat je wp een aanvoertemperatuur maakt die hoger/lager wordt naarmate de buitentemperatuur verandert. Hij weet niks af van warmtevraag vanuit de ruimtes dus hij gaat gewoon zijn best doen om de gewenste temperatuur te halen.

Evohome regelt je warmtevraag en opent kleppen en start een pomp als je ruimtes warmte nodig hebben. Zolang evohome vind dat er warmte nodig is, is er fliw door de zones en kan de warmtepomp zijn warmte kwijt.

Op het moment dat evohome vind dat je zones warm genoeg zijn, zet hij de kleppen dicht en de pomp uit.

Je warmtepomp heeft dan alleen nog flow over het buffer en gaat daar zijn warmte in stoppen. Daar heeft hij veel te veel vermogen voor en kan hij dus niet meer de gewenste temperatuur halen. De temperatuur in je buffer zal dus snel hoger worden waarop je warmtepomp uitschakeld met die storingsmelding die je aangeeft.

Dit is als je een naregeling hebt zoals evohome precies zoals het zou moeten werken. Die "storing" van te hoge aanvoertemperatuur kan je dus negeren. Helaas kan je niks doen aan dit gedrag, er is geen manier om evohome aan de WP te laten vertellen dat er geen warmtevraag meer is en de WP uit mag.

Je zal na elke run dus zien dat evohome eerst alles afsluit, je WP nog door blijft draaien tot die een te hoge aanvoertemperatuur meet (want geen flow) en dat hij vervolgens ook uit gaat met die storing.

De storing reset zich vanzelf wanneer de volgende run start op het moment dat evohome weer warmte af neemt.

EDIT

Hier een voorbeeld van typisch gedrag van mijn enviline + evohome systeem.

[Afbeelding]

Voordat de WP een run start (zwarte lijn = compressorsnelheid) zie je dat evohome warmte af gaat nemen (oranje lijn = aanvoertemperatuur). De WP doet nog niks dus de temperatuur zakt snel. Op een bepaald moment is de temperatuur zo ver onder setpoint (groene lijn) dat de WP aan slaat. Terwijl evohome kleppen van zones open en dicht stuurt zie je dat de aanvoertemperatuur met een soort zaagtand beweging op en neer gaat. Als een klep dicht gaat gaat de temperatuur omhoog (minder afgifte). Als een klep open gaat gaat de temperatuur naar beneden (meer afgifte). De WP probeert dit bij te benen door de compressor op en af te toeren.

Op het einde van de run zie je dat de temperatuur opeens flink stijgt. Alle evohome kleppen zijn dan dicht en de evohome CV-pomp staat uit. Als het buffer helemaal vol warmte zit en de T0 (aanvoertemperatuur) te hoog wordt schakelt uiteindelijk de WP uit met de "te hoge aanvoertemperatuur" waarschuwing.
Om hier nog evenop terug te komen. Ik heb de maximum aanvoertemperatuur hoger gezet. Deze stond op 45, omdat bij vloerverwarming je niet te hoge temperatuur in de vloer wilt. Daardoor werd de waarschuwing sneller getriggered dan de hysterese voor het uitschakelen. Nu heb ik deze op 55. Hij schakelt nu eigenlijk altijd uit op basis van de hysterese, in plaats van door de storing.

De vloer krijgt eigenlijk nooit 55 graden in het circuit, op het moment dat de pomp weer start met aanvoeren naar de vloer wordt er meteen koud water uit de vloer bijgemengt in het warme water van het buffer en zakt de aanvoertemperatuur al drastisch.

Naast dat ik nu minder vaak de "storing" zie op het schermpje van de WP, is er qua gedrag eigenlijk niks veranderd. Runs zijn even lang en even vaak.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:51
Thema defrost.
Is hier actueel bij buiten temperatuur rond 14 graden en zeer hoge vochtigheid.
Op dit moment dus.
Ik zie geen bevriezing, wel een wolk van condens.

Herkenbaar? Andere ervaringen?
Oplossing?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
RobEppink schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:18:
Thema defrost.
Op dit moment dus.

Oplossing?
Helaas heel herkenbaar. Zie TS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSoYOPK4t_aJ__yVhlZdBJCGZpw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B7jz4Nm83QgQ8V5Mf7NhRwuG.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door HansRemmerswaal op 24-10-2023 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
M2c schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:57:

Zou eens beginnen met je ruimteinvloed wat hoger te zetten. Deze staat wellicht nog uit of op 1K. Hierdoor schuift je hele stooklijn omhoog of omlaag als je leefruimte te warm of te koud wordt. Als je invloed heel hoog zou zetten is in feite een aan/uit regeling na te bootsen, maar dat is uiteraard niet zoals het bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Thema defrost.
Op dit moment dus.

Oplossing?
Dit stookseizoen nog geen defrosts gehad. Dus nee, herken het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter.vw.
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-10-2023
is de weersafhankelijke regeling uit te zetten? en dan te schakelen met een aan/uit thermostaat? bv een bdr 91 met evohome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

HansRemmerswaal schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:03:
[...]

De aan/uit hysteresis. Zie een paar posts terug.

Zodra de "uit" hysteresis bij zijn instelling is, default is 150 Kmin, dan start er een heating run en begint de "aan" hysteresis. De "uit" hysteresis is het oppervlak tussen de target flow en de current flow temperatuur.

Zodra de "aan" hysteresis bij zijn instelling is, default is 150 Kmin, dan stopt de heating run. Zodra de current flow onder de target flow komt start de "uit" hysteresis. De "aan" hysteresis is het oppervlak tussen de current flow en de target flow temperatuur.
Bedankt voor de reactie.

Ik had begrepen van deze topic en handleiding dat je deze instelling enkel kunt zien en/of instellen als je de split unit hebt? Ik heb de monoblock, is deze dan altijd 150K.min?

Als ik had dan goed begrijp kan ik u voorbeeld omdraaien, om te weten wanneer deze start?
Als deze op 150K.min staat en uw target temperatuur is 30°C en de werkelijke aanvoertemperatuur is 50 minuten lang op 27°C (even theoretisch benaderen), dan zou deze terug opstarten, nadat die is uitgevallen?

Op moment dat het bewolkt is en geen bijkomende energiebronnen in de woning zijn, blijft de temperatuur stabiel binnen. Ondertussen is het al 22,5°C (staat ingesteld op 21°C), omdat de zon er weer door is gekomen. Spijtig dat de thermostaat niet zegt tegen de warmtepomp, je moet niet meer aanspringen, we zitten al te hoog. Nu zit die onnodig te pendelen, omdat die zijn warmte niet kwijt kan.

[ Voor 14% gewijzigd door M2c op 24-10-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

master1104 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:23:
[...]

Zou eens beginnen met je ruimteinvloed wat hoger te zetten. Deze staat wellicht nog uit of op 1K. Hierdoor schuift je hele stooklijn omhoog of omlaag als je leefruimte te warm of te koud wordt. Als je invloed heel hoog zou zetten is in feite een aan/uit regeling na te bootsen, maar dat is uiteraard niet zoals het bedoeld is.
Bedankt voor de reactie.

Ruimteinvloed staat op 2K. Dus ik zal deze nog hoger moeten zetten.

Daarmee dat ik graag wil weten wat de trigger is bij de warmtepomp om te starten, zodat ik niet moet overdrijven met de ruimte invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Thema defrost.
Op dit moment dus.

Oplossing?
Wat meet je op sensor TR4 (low pressure side temp), PL1 (evaporator inlet temp) en TL2 (air inlet temp) net voordat er een defrost gebeurt? Gisteren bij mijn systeem een defrost gehad maar dat was met een buitentemp van rond de 5 graden... Dus niet heel vreemd.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
M2c schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:49:
[...]
Ik had begrepen van deze topic en handleiding dat je deze instelling enkel kunt zien en/of instellen als je de split unit hebt? Ik heb de monoblock, is deze dan altijd 150K.min?

Als ik had dan goed begrijp kan ik u voorbeeld omdraaien, om te weten wanneer deze start?
Als deze op 150K.min staat en uw target temperatuur is 30°C en de werkelijke aanvoertemperatuur is 50 minuten lang op 27°C (even theoretisch benaderen), dan zou deze terug opstarten, nadat die is uitgevallen?
Interessante vraag of monoblock met een vaste hysteresis werkt en welke waarden dat dan is.
Is gelukkig eenvoudig te bepalen als je BBQKees en Home Assistant hebt. Zie Aan / Uit Hysterese in Home Assistant Voorbeelden.

@Willem senior heb jij toevallig hier wel eens naar gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Interessante vraag of monoblock met een vaste hysteresis werkt en welke waarden dat dan is.
Is gelukkig eenvoudig te bepalen als je BBQKees en Home Assistant hebt. Zie Aan / Uit Hysterese in Home Assistant Voorbeelden.

Ik heb ook een monoblock, en daar valt de hysterese niet op in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:05:
[...]
Ik heb ook een monoblock, en daar valt de hysterese niet op in te stellen.
Klopt, in de adviesinstellingen staat dat deze alleen getoond wordt bij split opstellingen. Mijn vermoeden is deze intern wel wordt gebruikt. Ik kan me haast niet voorstellen dat er voor het monoblock een totaal andere logica is dan voor de split. Maar vraag me niet waarom ze het dan ook niet tonen...

Daarom zou het een leuk experiment zijn om die hysteresis zichtbaar te maken op een monoblock. Als er een random grafiek uitkomt dan weten we dat het monoblock op totaal iets anders bepaald of de run moet starten/stoppen. Komt er een verdacht regelmatige grafiek uit, bijvoorbeeld op 150 Kmin dan kunnen we aannemen dat deze wordt gebruikt.

Bij mij ziet de grafiek er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPv5vjPEu3QLBzPhRpfVsZWt82s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbroTTVqkjXF1RxRm7inqAEH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door HansRemmerswaal op 24-10-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

[...]

Helaas heb ik geen BBQKees.
Zou tof zijn moest er iemand deze hebben met een monoblock en eens te testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
[...]

Ik weet niet of een monoblock met vaste hysterese werkt
Ik heb ook een split systeem en daar kun je het wel zelf instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
M2c schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:49:
[...]

Bedankt voor de reactie.

Op moment dat het bewolkt is en geen bijkomende energiebronnen in de woning zijn, blijft de temperatuur stabiel binnen. Ondertussen is het al 22,5°C (staat ingesteld op 21°C), omdat de zon er weer door is gekomen. Spijtig dat de thermostaat niet zegt tegen de warmtepomp, je moet niet meer aanspringen, we zitten al te hoog. Nu zit die onnodig te pendelen, omdat die zijn warmte niet kwijt kan.
Ik heb een automation in Home Assistant die ervoor zorgt dat de warmtepomp niet onnodig aan springt als de zon flink schijnt of wanneer er bijvoorbeeld visite is. Maar het is sowieso belangrijk dat je de stooklijn eerst goed hebt ingesteld voordat je zoiets gaat doen.

Bij een bepaalde buitentemperatuur of binnentemperatuur wordt de thermostaat automatisch omlaag gezet waardoor er geen warmtevraag is.

[ Voor 5% gewijzigd door Wollie91 op 24-10-2023 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s441558
M2c schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:25:
[...]

Helaas heb ik geen BBQKees.
Zou tof zijn moest er iemand deze hebben met een monoblock en eens te testen. :)
Ik heb een BBQkees en een monoblock. Zal morgen wel eens zo’n grafiek maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
@HansRemmerswaal in de beschrijving om de sensoren in Home Assistant te maken om de hysterese te berekenen mis ik de beschrijving hoe je binary_sensor.current_below_target maakt. Daarnaast moet sensor.hysteresis_delta_currentflow_targetflow in de automation in stap 4 volgens mij sensor.hystereses_currentflow_targetflow zijn (2x). Wellicht goed om dat aan te passen in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
s441558 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:02:
@HansRemmerswaal in de beschrijving om de sensoren in Home Assistant te maken om de hysterese te berekenen mis ik de beschrijving hoe je binary_sensor.current_below_target maakt. Daarnaast moet sensor.hysteresis_delta_currentflow_targetflow in de automation in stap 4 volgens mij sensor.hystereses_currentflow_targetflow zijn (2x). Wellicht goed om dat aan te passen in de OP.
Ah bedankt! Ik had de installatie instructies van mijn oude post gebruikt en de laatste versie van de code gebruikt. En dat ging niet helemaal goed... Bij mij heet die utility meter tegenwoordig Hysteresis_Delta_currentflow_targetflow, maar zonder die Delta is denk ik mooier.
  • binary_sensor.current_below_target staat er nu bij
  • hysteresis_delta_currentflow_targetflow is aangepast naar hystereses_currentflow_targetflow (2x).
Heel af en toe komt mijn grafiek iets boven de instelling uit, ik ben nog aan het uitzoek waar het lek zit.
Als de grafiek er ver onder zit dan is dit door omschakeling naar warm water of defrost.

Zoals je ziet heb ik meerdere korte runs per dag, mogelijk dat iemand met lange runs weer andere afwijkingen tegenkomt waardoor er extra condities bij moeten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hATTtTSbeijT-wB7rpWiuLQGBkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FjWLD2uGNzdHekwgnrPztnx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door HansRemmerswaal op 25-10-2023 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:24
Hallo samen,

Waar zet je de ruimte-invloed uit?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:38:
[...]
Wat meet je op sensor TR4 (low pressure side temp), PL1 (evaporator inlet temp) en TL2 (air inlet temp) net voordat er een defrost gebeurt? Gisteren bij mijn systeem een defrost gehad maar dat was met een buitentemp van rond de 5 graden... Dus niet heel vreemd.
Weet jij toevallig waar die PL1 zit? Die zie ik niet in het koudemiddelcircuit getekend, dus daar keek ik nog niet naar... Die PL1 zie ik regelmatig onder 0 gaan tijdens een run, niet altijd gevolgd door een defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMzrsP0_Q9Dj0EbahJ0eZz4pkvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h4CxWLWJjqWp3pP3zUWL591j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s441558
@HansRemmerswaal Nog een kleine aanvulling op stap 4 (automations). Hierin staat
code:
1
sensor.hysteresis_currentflow_targetflow
(2x) maar dat moet zijn
code:
1
sensor.hystereses_currentflow_targetflow
(kleine typo in hysteresis --> hystereses)

Hij loopt nu, maar hij moet eerst nog een keer resetten (vannacht deed hij niet resetten vanwege bovenstaand foutje, hij zit nu op 1400 K*min). In die tijd heeft hij 3 runs gedraaid. Later vandaag zal ik de grafiek posten als hij een paar runs met reset van de hysteresis heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s441558
P-twin schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:46:
Waar zet je de ruimte-invloed uit?
  • Verwarmen/koelen instellen
  • Verwarmingsgroep/CV-circuit 1
  • Stooklijn instellen
  • Kamer/Ruimte-invloer --> uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
s441558 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:19:
@HansRemmerswaal Nog een kleine aanvulling op stap 4 (automations). Hierin staat
code:
1
sensor.hysteresis_currentflow_targetflow
(2x) maar dat moet zijn
code:
1
sensor.hystereses_currentflow_targetflow
(kleine typo in hysteresis --> hystereses)

Hij loopt nu, maar hij moet eerst nog een keer resetten (vannacht deed hij niet resetten vanwege bovenstaand foutje, hij zit nu op 1400 K*min). In die tijd heeft hij 3 runs gedraaid. Later vandaag zal ik de grafiek posten als hij een paar runs met reset van de hystereses heeft gedaan.
hystereses is de typo... het juiste woord is hysteresis.
Zal het consequent aanpassen naar hysteresis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

Wollie91 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:12:
[...]

Ik heb een automation in Home Assistant die ervoor zorgt dat de warmtepomp niet onnodig aan springt als de zon flink schijnt of wanneer er bijvoorbeeld visite is. Maar het is sowieso belangrijk dat je de stooklijn eerst goed hebt ingesteld voordat je zoiets gaat doen.

Bij een bepaalde buitentemperatuur of binnentemperatuur wordt de thermostaat automatisch omlaag gezet waardoor er geen warmtevraag is.
En hoe geef jij dat signaal aan de warmtepomp? Gebruik je dan de externe ingangen?

Mijn eerste focus is inderdaad om de stooklijn correct te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
M2c schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:03:
[...]

En hoe geef jij dat signaal aan de warmtepomp? Gebruik je dan de externe ingangen?

Mijn eerste focus is inderdaad om de stooklijn correct te krijgen.
Bbqkees in combinatie met home assistent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

Wollie91 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

Bbqkees in combinatie met home assistent
Ha oke. Ik dacht dat je enkel maar info kon aflezen met Bbqkees. Maar die kan dan ook signalen terug sturen naar de unit.

Dan ga ik toch ook maar eens kijken om het aan te schaffen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door M2c op 25-10-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
jaapzb schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laITfEkwSCK7FM8l4wI2IY2utFc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R2tAnCmqKDljhHeodVyrFqJo.png?f=user_large
dit was de defrost hier vannacht, buitentemperatuur zo te zien 9 graden, verder zie ik PL1 onder nul zoals @HansRemmerswaal vaker ook zonder defrost.
Defrost gebeurt hier alleen soms als de wp weer omhoog wil moduleren. Alsof die zich verslikt. Het gaat zowiezo niet echt soepel, het golft behoorlijk. Wat me doet denken aan de uitleg van Fullpower in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
Alsof er al iets uit balans is, en met een defrost slaat het even op hol.
Als er meer dan een of 2 last van hebben, lijkt het mij eigenlijk geen defect sensor dingetje meer.
Weet iemand misschien meer van hoe de sturing van de EEV werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Kun je op de EasyControl ook de buitentemperatuur aflezen? Dat mist mijn vrouw op onze huidige 1010H...

[ Voor 27% gewijzigd door HansRemmerswaal op 25-10-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:57
HansRemmerswaal schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:20:
Kun je op de EasyControl ook de buitentemperatuur aflezen? Dat mist mijn vrouw op onze huidige 1010H...
Jazeker! Sorry in de App!

[ Voor 3% gewijzigd door De Eik op 25-10-2023 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s441558
Ook op de EasyControl thermostaat zelf, niet alleen in de app, kan je de buitentemperatuur weergeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KM1jRqKt1bBXGwrxbY9LY5KK1Pg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c3heLkvMKDsS9SYDrruDMMCq.png?f=user_large

In de app kan je dit instellen (voor de easycontrol thermostaat) onder instellingen --> Apparaten --> EasyControl --> Splash-scherm --> Weer (andere opties zijn Uit of Klok).

[ Voor 15% gewijzigd door s441558 op 25-10-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Past de easycontrol thermostaat op de bestaande montageplaat van een 1010H?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-09 10:49
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:16:
[...]

Klopt, in de adviesinstellingen staat dat deze alleen getoond wordt bij split opstellingen. Mijn vermoeden is deze intern wel wordt gebruikt. Ik kan me haast niet voorstellen dat er voor het monoblock een totaal andere logica is dan voor de split. Maar vraag me niet waarom ze het dan ook niet tonen...

Daarom zou het een leuk experiment zijn om die hysteresis zichtbaar te maken op een monoblock. Als er een random grafiek uitkomt dan weten we dat het monoblock op totaal iets anders bepaald of de run moet starten/stoppen. Komt er een verdacht regelmatige grafiek uit, bijvoorbeeld op 150 Kmin dan kunnen we aannemen dat deze wordt gebruikt.

Bij mij ziet de grafiek er zo uit:

[Afbeelding]
Hi Hans,
Ik heb ook een monoblock en het valt mij op dat, net als in jouw grafiek, de target temp constant is.
Terwijl ik zou verwachten dat deze afhankelijk is van de buitentemperatuur.
Gisteren heb ik de ruimte invloed aangezet en vandaag zie ik inderdaad dat de target flow (met stappen van 1 graad !?) varieert. Herken jij dat/heb jij daar een verklaring voor ?

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
peter.vw. schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:36:
is de weersafhankelijke regeling uit te zetten? en dan te schakelen met een aan/uit thermostaat? bv een bdr 91 met evohome
Nee is niet uit te zetten. De thermostaat regelt in feite niet direct de temperatuur maar doet dit indirect via een offset op de war. Omdat de war afhankelijk is van de buitentemperatuur en hierop de start temperatuur van het cv water bepaald. Hoe kouder hoe hoger de temperatuur van het cv water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Ik zag bij BBQKEES dat de Bosch easycontrol (CT200)
Niet gebruikt kan worden om bevoorbeeld via het kastje van Bbqkees de temperatuur te verhogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EanNI75ooTSWIj8GLd-8j6d-_j8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEPWDy2xpROIDIpaPABGYOLI.jpg?f=fotoalbum_large
Of deze dan wel met Home Assistant werkt weet ik niet Misschien is er een aparte integratie (addon) voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ajaboot schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Hi Hans,
Ik heb ook een monoblock en het valt mij op dat, net als in jouw grafiek, de target temp constant is.
Terwijl ik zou verwachten dat deze afhankelijk is van de buitentemperatuur.
Gisteren heb ik de ruimte invloed aangezet en vandaag zie ik inderdaad dat de target flow (met stappen van 1 graad !?) varieert. Herken jij dat/heb jij daar een verklaring voor ?
Target flow temperatuur wordt bepaald door de stooklijn en is dus afhankelijk van de buitentemperatuur. Heb je ruimte invloed aangezet dan schuift de stooklijn afhankelijk van de ruimte temperatuur en de ingestelde temperatuur. Dus ja dan kan het zijn dat bij veranderende buitentemperaturen toch de target flow temperatuur hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:26:
Niet gebruikt kan worden om bevoorbeeld via het kastje van Bbqkees de temperatuur te verhogen
[Afbeelding]
Of deze dan wel met Home Assistant werkt weet ik niet Misschien is er een aparte integratie (addon) voor ?
Net op tijd, stond op het punt er een te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Hans dank.
Het blijkt i.d.d. de TL2.
Moet met de opstelling van de pomp buiten aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
RobEppink schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:14:
[...]

Hans dank.
Kun je een grafiek delen? Dan kan ik die toevoegen aan de TS. Kan iemand anders het probleem ook herkennen.

[ Voor 7% gewijzigd door HansRemmerswaal op 25-10-2023 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s441558
De BBQkees kan de Easy-control inderdaad niet rechtstreeks aansturen, maar je kan wel de temperatuur van de CV groep aanpassen op de binnenunit. Net even geprobeerd, en ik zie dat de easycontrol vervolgens netjes deze aangepaste temperatuur overneemt als de nieuwe instelling. Dus BBQkees past de ruimtetemperatuur van de CV groep aan op de binnenunit, en die geeft dat dus door aan de EasyControl.

Meer specifiek, met smart radiator thermostaat knoppen van Bosch, zie je dat hij de thermostaat aanpast in alle ruimtes die op de maximale temperatuur stonden. Bijv. 3 knoppen stonden op 21 graden, de rest lager. Als ik dan de temperatuur aanpas via BBQ kees naar 22 graden, dan worden de 3 knoppen aangepast naar 22 (incl. de easycontrol in de woonkamer), de overige blijven zoals ze waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmKRr6-7rJ5Ri5gQLT91kw_P0Io=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sbVbMfJ5bHJKh6UJokEmSaE8.png?f=user_large

Maar, dat wil niet zeggen dat je niet via HA de individuele ruimtes kan aansturen, maar daarvoor moet je gebruik maken van deze integratie. Die loopt wel via de cloud van Bosch, maar werkt bij mij prima.

https://github.com/bosch-...nt-bosch-custom-component

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sr7SyBlAzx96RWlm2YpCaXVySUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CRoP6JkUt1hwoOYVLaS1ygNx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door s441558 op 25-10-2023 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaboot
[Afbeelding]
Via HomeAssistant en BBQ Kees kan ik de doelwaarde van de CT200 aanpassen.
Misschien dat dit met eerdere software releases niet kon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
RobEppink schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:14:
[...]
Hans dank.
Als je in Home Assistant de add-on SQLite Web installeert dan kun je met de volgende query snel je defrosts zien met de bijbehorende buitentemperatuur en TL2 temperatuur.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
SELECT defrost.state_id,
       datetime(defrost.last_updated_ts, 'unixepoch', 'localtime') AS defrost_date_time,
       (
            SELECT CAST(states.state AS decimal)
              FROM states
                   INNER JOIN states_meta
                   ON states_meta.metadata_id = states.metadata_id  
             WHERE states_meta.entity_id = 'sensor.boiler_air_inlet_temperature_tl2'
               AND states.state_id < defrost.state_id
               AND states.state <> 'unknown' 
               AND states.state IS NOT NULL
          ORDER BY states.state_id DESC LIMIT 1   
       ) AS boiler_air_inlet_temperature_tl2,
       (
            SELECT CAST(states.state AS decimal)
              FROM states 
                   INNER JOIN states_meta
                   ON states_meta.metadata_id = states.metadata_id  
             WHERE states_meta.entity_id = 'sensor.boiler_outside_temperature'
               AND states.state_id < defrost.state_id
               AND states.state <> 'unknown' 
               AND states.state IS NOT NULL
          ORDER BY states.state_id DESC LIMIT 1   
       ) AS boiler_outside_temperature     
  FROM states defrost
       INNER JOIN states_meta
       ON states_meta.metadata_id = defrost.metadata_id  
 WHERE states_meta.entity_id = 'sensor.boiler_compressor_activity'
   AND defrost.state = 'defrost'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuPuJsL1r2jf0aCOcwUwz7Q74SA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xiaZxwoEOqtCnFLybo7pUOj1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drichardk
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-05 11:26
Vraagje, ik heb het idee dat er een lakkage zit in een leiding van de buiten unit naar de warmtepomp.
Is hier ecvt een storings code van. Niet dat ik een storing heb ,althans. Het enige probleem wat ik heb is, ik heb geen warmte. wel warm tapwater maar geen verwarming. Nu is mijn systeem wel nieuw (nieuwbouw).
Maar ik twijfel of ik misschien een buis/slang geraakt zou kunnen hebben met het aanleggen va een terras.
Daarbij zijn paaltje sin de grond geslagen als fundering van het terras. Ik ga er een beetje vanuit dat de leidingen op 60cm liggen.

De vraag is wat zou je merken als er een lekkage in zon slag zit?.
Het water tott aan de zwarte Buderus verdeler is warm tot heet/ 30 -40 graden maar nadeze verdeler tot aan de vloerverwarmings verdelers blijft het koud. iemand een idee?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
HansRemmerswaal schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:16:
[...]

Kun je een grafiek delen? Dan kan ik die toevoegen aan de TS. Kan iemand anders het probleem ook herkennen.
Hans, ik beschik niet over grafrieken.
Ik lees op de display af.

Overigens bij een bepaalde windrichting, welke de koele uitgaande lucht in een hoek drijft,
Daar bouwt zich vervolgens een koude-bank op

[ Voor 18% gewijzigd door RobEppink op 25-10-2023 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
RobEppink schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:10:
[...]

Hans, ik beschik niet over grafrieken.
Ik lees op de display af.

Overigens bij een bepaalde windrichting, welke de koele uitgaande lucht in een hoek drijft,
Daar bouwt zich vervolgens een koude-bank op
En dan zie je de TL2 flink lager worden dan de buitentemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
drichardk schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:05:
Vraagje, ik heb het idee dat er een lakkage zit in een leiding van de buiten unit naar de warmtepomp.
Is hier ecvt een storings code van. Niet dat ik een storing heb ,althans. Het enige probleem wat ik heb is, ik heb geen warmte. wel warm tapwater maar geen verwarming. Nu is mijn systeem wel nieuw (nieuwbouw).
Maar ik twijfel of ik misschien een buis/slang geraakt zou kunnen hebben met het aanleggen va een terras.
Daarbij zijn paaltje sin de grond geslagen als fundering van het terras. Ik ga er een beetje vanuit dat de leidingen op 60cm liggen.

Het water tott aan de zwarte Buderus verdeler is warm tot heet/ 30 -40 graden maar nadeze verdeler tot aan de vloerverwarmings verdelers blijft het koud. iemand een idee?.
Dat lijkt me geen probleem met de leidingen die buiten liggen
Het probleem zit na de boderus pomp zo als ik het nu lees

1: kijk of de rode en blauwe ringen op de boderus pomp wel open staan ( zijn namelijk ook kranen)
( met de klok meedraaien dan gaan ze dicht )
2: kijk of je vloerverwarmingsverdelers wel open staan
Want dit lijkt op een doorstromings probleem na je Buderus pompgroep

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s441558
Zoals beloofd zou ik grafieken delen van de hysteresis van een Nefit Bosch Monoblock (Full Electric). Zoals eerder genoemd kan je deze niet instellen bij een Monoblock. In BBQKees zie ik dan ook 0 K*min staan bij "on/off hyst heat" (en cool).

Op basis van de drie runs van vandaag lijkt het erop dat hij vaste waardes hanteerd voor het in/uitschakelen van de buitenunit:
- De WP wordt aangezet nadat 250 K*min wordt bereikt
- De WP wordt uitgezet nadat 200 K*min wordt bereikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjHSZlAjy6bqbdb1QBlrJUJeVO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lVos9LXURgSvmW7aRFZHzSm1.png?f=fotoalbum_large

De bijbehorende flow, retour en target.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBHl5ellZFbslAA5f_uTVN-nMQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AcYgyYHgypabzHe8M99EHTlq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
[Afbeelding]
Er is een aparte integratie in HA voor de thermostaten die op EMS bus communiceren, ben die wel eens tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
drichardk schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:05:

Wat is de waterdruk die het kleine drukmetertje op de binnenunit aangeeft? Als een lekkage buiten bij een monoblock hebt zal naar verloop van tijd ook de cv druk afnemen, met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
s441558 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:32:
Zoals beloofd zou ik grafieken delen van de hysteresis van een Nefit Bosch Monoblock (Full Electric). Zoals eerder genoemd kan je deze niet instellen bij een Monoblock. In BBQKees zie ik dan ook 0 K*min staan bij "on/off hyst heat" (en cool).

Op basis van de drie runs van vandaag lijkt het erop dat hij vaste waardes hanteerd voor het in/uitschakelen van de buitenunit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat schiet je current flow temperatuur ver door boven de target flow temperatuur. Waarschijnlijk door de veel te hoge retour temperatuur. Klinkt haast als een radiator die ergens openstaat en een "kortsluiting" geeft, het warm water te snel retour stuurt.

[ Voor 7% gewijzigd door HansRemmerswaal op 25-10-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
HansRemmerswaal schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:46:
[...]
Wat schiet je current flow temperatuur ver door boven de target flow temperatuur. Waarschijnlijk door de veel te hoge retour temperatuur. Klinkt haast als een radiator die ergens openstaat en een "kortsluiting" geeft, het warm water te snel retour stuurt.
Dat zou mij dus nooit zijn opgevallen _/-\o_ Vraag is alleen hoe kom ik daar achter en wat doe ik er aan. Als ik kijk naar de stand van de radiator thermostaten, dan staat gedurende de dag de vloerverwarming + gemiddeld 3 radatoren open. Daarbij staat alles maar ca. 5% tot 10% open. (de piek om 14.20 kan je negeren, toen deed ik een testje).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLU74hwOoPbsTaV64T8Na1Z7evg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XQSzMhYjcspkDoFdAtx0pD09.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dikke merci!!!

Nog even een vraagje.
De current flow temperatuur, is dat van TC1 of de T0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
s441558 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:19:
[...]

Dat zou mij dus nooit zijn opgevallen _/-\o_ Vraag is alleen hoe kom ik daar achter en wat doe ik er aan. Als ik kijk naar de stand van de radiator thermostaten, dan staat gedurende de dag de vloerverwarming + gemiddeld 3 radatoren open. Daarbij staat alles maar ca. 5% tot 10% open. (de piek om 14.20 kan je negeren, toen deed ik een testje).

[Afbeelding]
Als de flow in het afgifte systeem niet hoog genoeg is dan kan het ook nog zijn dat de flow via het buffervat te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
HansRemmerswaal schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:57:
[...]

Als de flow in het afgifte systeem niet hoog genoeg is dan kan het ook nog zijn dat de flow via het buffervat te hoog wordt.
Ik zal de pompsnelheid van de buderus pomp wat verhogen , die staat nog op 1 (variabel) vanwege de herrie op stand 3 (constant toerental) in de leidingen. Zal stand 2 eens proberen, had ik nog niet geprobeerd. Probleem is ook dat er nog maar weinig warmtevraag is op dit moment. Tot gisteren ging de vloerverwarming helemaal nog niet aan.

[ Voor 12% gewijzigd door s441558 op 25-10-2023 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s441558
M2c schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:46:
[...]

Dikke merci!!!

Nog even een vraagje.
Het is in ieder geval niet de TC1. Hij heet in BBQkees “curflowtemp” , maar weet niet of dat T0 is. Hieronder de TC1 even toegevoegd. Tijdens de run zijn "curflowtemp" en TC1 gelijk, daarna niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7J-vm52msd0SJlApdq5veQsiJVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wCGCOIvJejJP8RuSkOfh8zKU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door s441558 op 25-10-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook hier zie ik net als bij mijn monoblock installatie een vrijwel constante target.
Hoe wordt deze eigenlijk berekend? Een van de factoren (los van de ruimteinvloed) is de stooklijn/buitentemperatuur. Maar wanneer dit de enige zou zijn dan zou de target gedurende de dag moeten wijzigen? Mogelijk wordt een gemiddelde buiten temperatuur over een langere periode berekend?
Instellingen voor demping en gebouwtype zouden ook invloed kunnen/moeten hebben. Heeft iemand een verklaring waarom de target constant is gedurende de dag ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Omdat we met een nieuwe stookseizoen weer vragen gaan krijgen over korte runs heb ik in de FAQ het topic waarom heb ik een korte run opgenomen. Als iemand aanvullingen heeft dan hoor ik die graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s441558
Hans, in de OP heb je nu 150 en 250 K*min opgeschreven voor de Monoblock, dat moet dus 200 en 250 k*min zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
Heb nu de Buderus pomp in de laatste run (20.00 h) van Verschildruk variabel, snelheid 1 naar Verschildruk variabel, snelheid 2 gezet. Lijkt wel wat beter te zijn, in ieder geval lagere aanvoertemperatuur, lagere retourtemperatuur. Geluid in de radiatoren is niet hoorbaar anders dan in stand 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpblVBIZauogB6Kzh-aha1N4Pl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2U8VPnWzCkBvVNKd20g8MJfV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
M2c schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:46:
[...]

Dikke merci!!!

Nog even een vraagje.
T0 = current flow temperatuur = aanvoertemperatuur

Pagina: 1 ... 60 ... 105 Laatste