Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De laatste dagen heb ik de koeling gebruikt van onze Enviline monoblock, de zonwering is er nog niet en we hebben een zonnepaneeloverschot :P, het was zo'n 25,5 graad binnen. De warmtepomp kreeg dit met gemak terug naar 24 graden (binnen één nacht was het al gezakt tot 24 graden), daarna is het stabiel gebleven.

Ik heb nu de volgende settings (op basis van ervaringen uit dit topic):

Cv-Circuit 1:
Contant koelen
Ruimtetemp.sch.verschil 2k
Dauwpunt temp.versch. 2k
Min. aanvoerstreeftemp. 17 graden

An sich lijkt dit dus goed te werken echter ben ik benieuwd hoe dit met een naregeling te combineren valt. We willen de naregeling binnenkort gaan plaatsen (waarschijnlijk de Danfoss Icon). Bij voorkeur zouden we de slaapkamer bijvoobeeld wat verder willen koelen dan de woonkamer, echter lijkt de nefit puur te kijken naar de ene thermostaat in de woonkamer (1010h), weet iemand hoe dit zou moeten werken?

Wat ik mij zou kunnen voorstellen in het volgende:
-De naregeling de pomp laten aansturen i.p.v. de binnenunit(zo staat het ook omgeschreven in de systeemwijzer pag 84/85, de pomp is aangemerkt met PC1)
-De 1010h thermostaat op een doeltemp van bijv 18 graden zetten en de ruimte regeling afregelen op bijv 23 of 24 graden koelen. Op die manier zou de warmtepomp continu het buffervat koel houden en zodra de pomp gaat lopen weer gaan werken.

Echter vraag ik mij dan sterk of of er niet gigantisch veel energie verspeelt wordt, de warmtepomp zal dan waarschijnlijk continu volledig gaan werken terwijl je eigenlijk wilt dat die gaan moduleren als de temp gezakt is tot 23/24 graden.

Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 30% gewijzigd door Avvd op 03-06-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvanMeeuwen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-05 15:44
beste Avvd,
als je de warmtepomp op constant koelen hebt staan dan dien je de naregelingen ook op constant koelen te hebben.
Het is een lastig verhaal met de nefit omdat die zn eigen ding doet en eigenlijk alleen naar buiten en eigen ruimtetemp kijkt. buiten bv >x uur te warm EN binnen te warm dan wil die aan koelen gaan denken. Op zich prima maar daar heb je in de slaapkamer etc niks aan.
Er zijn gevallen waar de eigenruimte opnemer niet meespeelt maar met koelen dient je wel met dauwpunt te werken(dat folie ding op de aanvoer) anders loop je kans op vochtplekken(en dus later schimmel) op je vloer.
Ruimtetherm 1010H op laag is een mogelijkheid, warmtepomp moduleert wel terug als alles koudgedraait is.
Je referentie ruimte is dan je regeling waarop de warmtepomp gaat reageren mbv de aanvoerwatertemp. hoe lager de referentie ruimte wens temperatuur(setpoint) hoe lager de aanvoerwens berekend wordt(minimaal aanvoer wordt wel in acht genomen).

uit de warmtepomp komt vlgns mij een signaal dat deze in koelbedrijf is, dit aan de naregelingen doorzetten en dan gaat het in ieder geval altijd de goede kant op.

zelf buitentemperatuur bepalen en aan warmtepomp doorgeven is ook een methode om de warmtepomp in het "gareel" te krijgen.
gr Gertjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHHK
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-02-2022
Goedemiddag,

ik ben nieuw op dit forum.

Wij overwegen het aanschaffen van een warmtepomp met zonnepanelen om helemaal gasloos te gaan. Onze situatie is als volgt:

- vrijstaande woning met HR++ glas, maar spouw-isolatie is 6cm tempex (niet heel erg veel)
- gasverbruik +/-1600m3 doordat we veel met een houtkachel bijstoken, zonder dat waarschijnlijk 2000m3
- vloerverwarming
- 6 groepen met leidingdiam van 16mm en leidingen 12.5cm van elkaar.
- vloeropp. van kamer en keuken van +/-65m2 (excl bijkeuken en hal).

ik heb een voorstel voor een loria duo gekregen van 10kW met 190l boiler intern. geschat verbruik voor de WP is 4000kWh per jaar. dat willen we dan met zonnepanelen opvangen.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? en is dit een reeele inschatting? ik wil er graag een beetje een gevoel bij krijgen aangezien er nogal veel verhalen rond gaan dat het ook heel verkeerd kan uitpakken.
Ik heb gezocht naar een gelijksoortige situatie (al is elke situatie anders), maar deze niet kunnen vinden.

alvast bedankt voor een reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:35
JHHK schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:37:
Goedemiddag,

Wij overwegen het aanschaffen van een warmtepomp met zonnepanelen om helemaal gasloos te gaan. Onze situatie is als volgt:

- vrijstaande woning met HR++ glas, maar spouw-isolatie is 6cm tempex (niet heel erg veel)
- gasverbruik +/-1600m3 doordat we veel met een houtkachel bijstoken, zonder dat waarschijnlijk 2000m3
- vloerverwarming

ik heb een voorstel voor een loria duo gekregen van 10kW met 190l boiler intern. geschat verbruik voor de WP is 4000kWh per jaar. dat willen we dan met zonnepanelen opvangen.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? en is dit een reeele inschatting? ik wil er graag een beetje een gevoel bij krijgen aangezien er nogal veel verhalen rond gaan dat het ook heel verkeerd kan uitpakken.
Ik heb gezocht naar een gelijksoortige situatie (al is elke situatie anders), maar deze niet kunnen vinden.

Ben geen installatieexpert maar meer ervarings'deskundige'. Het is heel lastig om te bepalen of dat getal van 4000 kwh ongeveer klopt. Omdat er heel veel variabelen in het spel zijn.

Voor een goede zuinige werking heb je het volgende nodig:
- een goede installateur
- afgiftesysteem geschikt voor lage temperatuur (warmtepompen worden zeer onzuinig wanneer ze hoge temperatuur moeten leren, dat zijn de horrorverhalen die je vooral hoort)

Zomaar even een paar vragen:
- gaat de houtkachel verdwijnen? (deze bijt volgens mij een beetje met de weersafhankelijke regeling die vaak bij een warmtepomp zit)
- hoeveel personen in het gezin ivm warm water?
- welk afgifte systeem in de overige ruimtes? Is daar überhaupt warmtebehoefte?
- aanvoer voor je vloerverwarmingsverdeler is neem ik aan dikker. 22 mm?

Alles valt en staat bij of het mogelijk is om op lage temperatuur je huis warm te krijgen. Warmtepompen worden inefficiënt wanneer dit op hoge temperatuur moet zoals gasketels dat vaak doen.

Mocht je pas volgend jaar de investering doen dan zou je kunnen overwegen om aankomende winter te experimenteren met de temperatuur van je CV ketel. Als het kan naar 35 graden. Als je op die temperatuur het huis warm kan houden (dus geen nachtverlagingen!) dan zal je WP ook zuinig zijn. Je bespaard ook meteen door je CV minder warm te zetten.

Zo op het eerste oog lijken mij de omstandigheden wel goed genoeg. De vloerverwarming heeft genoeg groepen en aangelegd voor hoofdverwarming. Andere ruimtes weet ik dan niet. Isolatie misschien niet royaal, maar ook niet weinig. En de HR glazen zijn al beter dan wat ik hier heb.

Zal mijn situatie schetsen:
- 2 onder 1 kap op het Noorden. Woonkamer ook 65m2
- isolatie dikte onbekend
- vloerverwarming ook op 10cm geloof ik als hoofdverwarming
- leidingsdikte ook hetzelfde, 22mm aanvoer.
- nog grotendeels dubbel glas (geen HR). Alleen achterpui tripple in gezet.
- boven gebruiken wij bijna geen warmte maar we hebben overgedimensioneerde radiatoren laten ophangen. Zodat deze bij strenge winter ook redelijk werken. Het was gewoon de makkelijkste keuze, niet de beste.
- wij hebben afgelopen seizoen 2400 kwh verbruikt. Kanttekening, dit is exclusief warm water. Deze is moeilijk te meten want de boiler zit gedeeltelijk direct op de zonnepanelen.
- Kanttekening 2 is natuurlijk dat afgelopen winter nauwelijks een goede referentie is.
- We hebben maar 1 seizoen met CV ketel gestookt en dat was geloof ik ongeveer 1400M3 (verwarming + warm water)

Rekensommetje:
- wij gebruiken met zelfde oppervlak 2400
- extra rekenen voor warm water 600
- extra rekenen voor warmteverlies vrijstaand 400
- extra rekenen voor een wat strengere winter 1000. (koude temperatuur heeft grote impact op efficiëntie)
- reken ik met geen of nauwelijks warmtebehoefte in overige kamers
- reken ik niet met de houtkachel

Kom ik op een hele ruige schatting van 4400.

Persoonlijk denk ik dat die 4000 wel zou kunnen ; maar zoals gezegd er zijn veel variabelen.

De WP die wij hebben is een Nefit monoblock 9kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
JHHK schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:37:
Goedemiddag,

- vloerverwarming

Er zijn een x aantal ervaring deskundigen met een loria in het algemeen lucht warmtepomp forum.
Gezien de hoeveelheid posts even een oproep plaatsen anders vindt je de betreffende informatie slecht.

Onze buren hebben een loria, het enige wat ik van hem hoor is dat bij iets koudere dagen het elektrisch element vlot bij springt. Wel een kanttekening plaatsen, het is nu niet een optimaal geïsoleerd huis en de afgifte is matig.

Wij hebben een 7 kw mono met radiatoren gebruiken ongeveer 3000 kw in 2 onder 1kap met ongeveer 420 kuub inhoud. Bouwjaar 1982 dak na geïsoleerd. Bijna overal hr++. Hier en daar nog aan het werk om de isolatie te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHHK
1. De hout kachel gaat niet verdwijnen, maar we stoken nu 5m3 hout per jaar. het gasverbruik was 1500m3. we hebben recent HR++glas er in laten zetten (zat gewoon dubbel glas in), dus dat zal het verbruik als het goed is nog iets verlagen. ik schat dan ook dat we zonder kachel zo'n 2000m3 gas verbruiken. zou iets meer kunnen zijn.

2. vloerverwarming staat nu op 40gr. dat gaat prima. ik heb 35 ook nog geprobeerd, maar dat was (zonder HR++). ik denk dat 37 graden moet lukken.

3. Ik heb de leidingen van de VVW nog eens nagemeten en heb het niet helemaal goed:
* 2 groepen in de keuken zijn 16mm
* 4 groepen in de kamer zijn nog 14mm
* de aanvoer en retour zijn ook 16mm (laatste 3 meter. komt van 22mm)

4. we zijn met 4 personen en 190l lijkt ons voldoende. we overwegen nog een 10-15L keuken boilertje erbij aan te schaffen.

5. de hal en toilet hebben ook stukje vloerverwarming, maar boven alleen de standaard radiatoren. ik wil eerst aanzien hoe dat gaat. hoewel ik op 2 nieuwe kamers nog radiatoren moet bestellen, omdat ik nog niet goed weet wat dat moet worden i.g.v. een WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
Denk dat als je de mogelijkheid hebt om de aanvoer volledig 22mm te krijgen dat dit beter is. Meer flow.

Combineren met houtkachel zal je jezelf echte even heel goed moeten laten informeren wat dan het beste is. Een houtkachel is namelijk geen vervanging voor een WP. Je combineert snelle warmte met langzame warmte. De WP draait zijn ideale stookprogramma af afhankelijk van buiten en binnentemperatuur (WAR regeling) en onverwachtse warmtebronnen kunnen wellicht dit leer en stook proces verstoren. Zou zomaar kunnen dat de houtkachel je overige stookkosten niet eens (veel) verminderd.

Keukenboilertje overwegen wij ook; maar puur om snel warm water te hebben. Uiteraard is het minder efficiënt dan een WP gestookte boiler.

Je kunt het aankijken met de bestaande radiatoren, echter als je nog een paar moet vervangen en je hebt de ruimte dan kan je deze altijd een beetje laten overdimensioneren voor de zekerheid. Andere oplossingen zijn airco. Duur maar zeer zuinig en snelle warmte. En uiteraard mogelijkheid te koelen. Radiator kan je dan weg halen. En je kunt iets besparen door een wat lichtere WP te nemen.

Voor studerende kinderen en/of hobbykamers kan je ook overwegen infrarood panelen te plaatsen. Relatief goedkoop en eenvoudig. Vaak gaat het maar om een paar uur warmtebehoefte per dag, en dan zijn infrarood panelen best efficiënt in tegenstelling tot een hele kamer stoken. Een WP is hier weer heel slecht in. En studeren en slapen gebeurd vaak op 1 kamer, en vaak wil je de kamer kouder hebben bij het slapen dan bij studeren. En dat gaat tegenwoordig lastig in goed geïsoleerde huizen. Door infrarood panelen kan je de kamer koel houden terwijl je toch behaaglijk hebt achter je bureau.

190 liter ligt volledig aan of je een bad hebt en je douchegedrag. Wij hebben 160 (niet meer ruimte) maar die stoken we heel inefficiënt maximaal warm zodat je effectief na menging meer warm water hebt. En daarmee redden we net 1 (royaal) bad, en daarna 1 iemand 10 minuten douchen. In de winter. In de zomer maken wij nooit mee dat de boiler koud is. De douche heeft nog een kleine WTW onder de vloer; maar doet natuurlijk niets als je in bad gaat.

Denk dat je wel in de buurt van 4000 kwh kan komen, maar goede installatie en advies is essentieel.

Zoals Fut41 zeg waarschijnlijk krijg je meer en beter informatie in dit topic, daar zijn ook een aantal installateurs aan het reageren, en wat technischer enthousiastelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHHK
Bedankt voor de feedback. ik zal ook op de andere topic eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-06 23:47

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb een Monoblock 9kW staan die sinds een paar dagen weigert te koelen. Instellingen staan goed:

Cv-Circuit 1:
Contant koelen
Dauwpunt temp.versch. 2k
Min. aanvoerstreeftemp. 12 graden

Binnentemperatuur is 23 graden, gevraagde temperatuur is 20 graden, maar nada. Het ding draait niet eens. Voorheen werkte het met deze instellingen wel. Waar kan dat aan liggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel op 17-06-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor2015
  • Laatst online: 01-12-2021
Het is erg vochtig de laatste tijd. Hierdoor is je dauwpunttemperatuur ook hoog. Waarschijnlijk is de aanvoertemp al op de juiste waarde waardoor de warmtepomp niet meer gaat koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 07:08
Daniel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:57:
Ik heb een Monoblock 9kW staan die sinds een paar dagen weigert te koelen. Instellingen staan goed:

Cv-Circuit 1:
Contant koelen
Dauwpunt temp.versch. 2k
Min. aanvoerstreeftemp. 12 graden

Binnentemperatuur is 23 graden, gevraagde temperatuur is 20 graden, maar nada. Het ding draait niet eens. Voorheen werkte het met deze instellingen wel. Waar kan dat aan liggen?
Ik heb zojuist de koeling aangezet conform stappenplan van @Elimination:
Elimination schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:45:
In het service menu, submenu "verwarmen/koelen instellen", submenu "CV circuit 1"
Ruimtetemp op 20 gezet, even gewacht, gebeurde niks. Temp naar 19 gezet en warempel het koelen is begonnen. Wellicht dus nog een graadje lager instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisewood
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-04 19:07
Zelf heb ik de thermostaat 1010H (H-staat voor Hydro) vervangen door de 1010, hierdoor is beter te koelen. Als de luchtvochtigheid te hoog is dan gaat de warmtepomp niet koelen. Wel is een dauwpunt sensor noodzakelijk, je moet geen condens krijgen op de leidingen/vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-06 23:47

Daniel

Kapitein NCC-1701
DopjeD schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:38:
Ik heb zojuist de koeling aangezet conform stappenplan van @Elimination:

Ruimtetemp op 20 gezet, even gewacht, gebeurde niks. Temp naar 19 gezet en warempel het koelen is begonnen. Wellicht dus nog een graadje lager instellen?
Ja, daar was ik inmiddels ook achter gekomen...op 19 blijft hij gewoon normaal koelen. Op 20 gaat hij blijkbaar toch te snel uit. Vloer is overigens niet zó koud als in het voorjaar, toen zat de aanvoertemperatuur regelmatig op 12 graden, nu rond de 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:14
Daniel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:34:
[...]

Ja, daar was ik inmiddels ook achter gekomen...op 19 blijft hij gewoon normaal koelen. Op 20 gaat hij blijkbaar toch te snel uit. Vloer is overigens niet zó koud als in het voorjaar, toen zat de aanvoertemperatuur regelmatig op 12 graden, nu rond de 16.
Ik heb het idee dat het nu gewoon vochtiger is, vandaar die hogere temp.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik heb nu een tijdje de koeling aangehad en moet zeggen dat het erg goed werkt en het huis is prima op temperatuur te houden. Ik merk vooral dat het koelen van de bovenverdieping erg helpt voor de benedenverdieping, het plafond op de beneden verdieping is inmiddels 18/19 graden graden (na een dag of twee). Helaas heb ik geen slangen op de zolder liggen waar ik spijt van heb, voor het verwarmen is het niet nodig maar voor het koelen zou het een mooie extra zijn. Wellicht laat ik ze er alsnog infrezen.

Ik had de aanvoerstreeftemperatuur op 16 graden gezet wat vrij laag is. Deze instelling heeft deze week geleid tot een storing, code H01-2594 (alarm condensbewaking op de aanvoerleiding). Ik moet nog even uitzoeken waar die leiding zit want ik zie bij de WP zelf geen condens. Maar al bij al, in de zomer is het ook een prima systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
GvanMeeuwen schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:57:
beste Avvd,
als je de warmtepomp op constant koelen hebt staan dan dien je de naregelingen ook op constant koelen te hebben.
Het is een lastig verhaal met de nefit omdat die zn eigen ding doet en eigenlijk alleen naar buiten en eigen ruimtetemp kijkt. buiten bv >x uur te warm EN binnen te warm dan wil die aan koelen gaan denken. Op zich prima maar daar heb je in de slaapkamer etc niks aan.
Er zijn gevallen waar de eigenruimte opnemer niet meespeelt maar met koelen dient je wel met dauwpunt te werken(dat folie ding op de aanvoer) anders loop je kans op vochtplekken(en dus later schimmel) op je vloer.
Ruimtetherm 1010H op laag is een mogelijkheid, warmtepomp moduleert wel terug als alles koudgedraait is.
Je referentie ruimte is dan je regeling waarop de warmtepomp gaat reageren mbv de aanvoerwatertemp. hoe lager de referentie ruimte wens temperatuur(setpoint) hoe lager de aanvoerwens berekend wordt(minimaal aanvoer wordt wel in acht genomen).

uit de warmtepomp komt vlgns mij een signaal dat deze in koelbedrijf is, dit aan de naregelingen doorzetten en dan gaat het in ieder geval altijd de goede kant op.

zelf buitentemperatuur bepalen en aan warmtepomp doorgeven is ook een methode om de warmtepomp in het "gareel" te krijgen.
gr Gertjan
Bedankt voor je interformatieve post! ik zag op de WP inderdaad een uitgang voor het koelbedrijf. Ik ga er eens mee experimenteren zodra we de ruimteregeling hebben en laat het hier nog weten, al zal er waarschijnlijk nog een aantal maanden overheen gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Avvd op 26-06-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 07:08
Avvd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:11:
Ik had de aanvoerstreeftemperatuur op 16 graden gezet wat vrij laag is. Deze instelling heeft deze week geleid tot een storing, code H01-2594 (alarm condensbewaking op de aanvoerleiding). Ik moet nog even uitzoeken waar die leiding zit want ik zie bij de WP zelf geen condens. Maar al bij al, in de zomer is het ook een prima systeem.
Hier ook positieve ervaringen met het koelen. Nu paar dagen aan, hij koelt niet constant. Meestal rond uur of 3 in de middag uit, om dan ergens in de nacht weer te beginnen. Heb nog niet helemaal scherp waar dat door komt. Al met al is de temperatuur in huis goed te doen.

Waar stel jij die aanvoerstreefttemp van 16 graden in? Hij berekent die temperatuur toch zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:07
Met deze temperaturen en als ik zo lees dat koelen met vloerverwarming echt werkt kan ik niet wachten tot de vloerverwarming er in zit.

Nu de oude tegelvloer+beton er uit is heb ik geen warmtebuffer meer in huis. Oud huis, geïsoleerde voorzetwanden aan de binnenzijde, houten vloeren... Thermisch vergelijkbaar met houtskeletbouw. En dat is te merken. Ondanks ramen en gordijnen dicht + screens voor de slaapkamer-ramen loopt de temperatuur snel op in huis. Gisteren avond was het 27,5 graden binnen.

Dus nog maar even door buffelen met de verbouwing. Gelukkig is het dit weekend weer koeler en aangenamer om te klussen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik zie dat de COP waarde van koelen bij mij 5,7 is, (77KWh verbruikt, 438KWh afgegeven), is dit een normale waarde voor koelen? Voor koelen kan ik eigenlijk nergens waardes vinden wat 'normaal' is.

Voor het warmwater is het 2,8 over de laatste 10maanden en voor de verwarming 4,5 over de laatste 10 maanden waar 1,5 maand volledig over de elktrische bijverwarmer is gegaan (1665kWh) vanwege een defecte sensor.
DopjeD schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:58:
[...]
Waar stel jij die aanvoerstreefttemp van 16 graden in? Hij berekent die temperatuur toch zelf?
Uit mijn hoofd: Servicemenu (menu 5 sec inhouden) ==> verwarmen/koelen ==> CV circuit 1 ==> aanvoer streef temperatuur.

M.b.t. de ruimteregeling en koelen, ik ben ook benieuwd of het kan werken met alleen een ruimteregeling en geen thermostaat, wat betreft instellingen laat de WP het toe. Ik ben zelf aan de Uponor smatrix aan het denken met in iedere ruimte een thermostaat met luchtvochtigheidssensor, genoeg voer om te testen in ieder geval.

[ Voor 46% gewijzigd door Avvd op 26-06-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik geloof dat de 1010h juist nodig is om het dauwpunt te berekenen, dit om te voorkomen dat deze te ver doorkoelt en er condensaat op de (stalen) leidingen ontstaat. Dus zonder moet je niet doen. Echter heb ik vandaag de koeling even aangehad met de volgende instellingen:

Dauwpunt temp.versch. 3k
Min. aanvoerstreeftemp. 18 graden

gemeten RH: 48% bij 25 graden, waarmee de software een dauwpunt van 15 graden berekend.

Helaas schiet het CV-water toch door naar <12 graden. Dus de leidingen werden wel vochtig. Blijkbaar is het dus toch echt nodig om dauwpuntsensoren te installeren om te voorkomen dat deze onder het dauwpunt zakt.

Het grotere probleem is hier: de WP moduleert onvoldoende terug als de streeftemperatuur is bereikt. Dit viel me van de winter al op doordat het CV water gerust 30 graden bereikt bij een streeftemp van 26 graden.
Ik kan me een aantal mogelijk oorzaken bedenken om dit te verklaren;

- Warmtepomp is te krachtig / modulatiebereik te klein.
- afgiftesysteem (radiatoren, geen buffervat) is minder effectief dan waar de software vanuit gaat, met als effect dat de warmtepomp te veel vermogen levert.
- software-bug. Mijn huidige versie is 1.10 en ik heb de installateur een aantal maanden geleden de opdracht gegeven om aan Nefit door te geven dat zij deze moeten updaten. Met de versoepelingen hoop ik daar binnenkort meer over te horen.

Mijn vraag is of iemand een idee heeft wat hier aan de hand kan zijn?

met betrekking tot een buffervat: ik heb dit eerder overwogen maar naar schatting heeft het systeem an sich al een vrij inhoud van +- 80 L, bovendien acteren de (zware) radiatoren en stalen leidingen ook als warmtebuffer. De extra investering lijkt me dus niet noodzakelijk

[ Voor 49% gewijzigd door Lothlórien op 27-06-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisewood
De 1010h is niet beslist nodig, met een hoge luchtvochtigheid zal de koeling niet aan slaan als er een 1010h is gemonteerd. De dauwpunt sensor is absoluut nodig en zorgt ervoor dat de koeling uit gaat als de leidingen te vochtig worden met de kans dat de vloer gaat condenseren. Bij mij werkt het koelen beter met de 1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Nu online
@noisewood.

Ik zie het: in de installatie instructie van de Split staan twee notities bij de installatie met koelbedrijf
(blz 17, versie 2017/07)

Notitie 1 waarschuwt dat een Moduline 1000H kamerthermostaat voorwaarde voor het koelbedrijf is.
Notitie 2 geeft aan dat een kamerthermostaat met ingebouwde vochtsensor de betrouwbaarheid vergroot, omdat de aanvoertemperatuur dan op het actuele dauwpunt wordt afgestemd.

Beide notities lijken mij hier tegenstrijdig 8)7

Hier staat ook dat alleen de units met geïntegreerde elektrische bijverwarming voldoende geïsoleerd zijn voor gebruik onder het dauwpunt. Dat dauwpuntsensoren absoluut nodig zijn om de RH op de koele leidingen in de gaten te houden volg ik je in. Maar ben je niet gewoon al te laat op het moment dat deze vochtig worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Wij hebben een monoblock en een 1010h sinds een jaar. Koelen is ons eigenlijk nooit gelukt. Heb alle instellingen al vele malen gecheckt. Deze week hadden we in de woonkamer altijd een luchtvochtigheid tussen 50-54%. Zijn die waarden al te hoog?

Is er ergens uit te lezen waarom de WP niet koelt?

Ik contstateer ook dat de 1010h een afwijking heeft het is altijd 1-1,5 graad warmer dan hij aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Nu online
Servicemenu > diagnose > monitorwaarden > CV circuit kun je het dauwpunt aflezen. Dat zou inderdaad de reden kunnen zijn, maar of er ergens een log is waarom deze niet koelt? daar durf ik geen antwoord op te geven.

De 1010H heeft bij ons ook een afwijking. Het is bij ons ook altijd +- 1 graad warmer dan aangegeven.
Dat schijn je in de nieuwste softwareversie wel bij te kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybakker
  • Laatst online: 28-06-2020
Goedendag,

Wij hebben sinds 2016 een warmte pomp van Nefit in gebruik . Nu krijg ik regelmatig de storing HO1-5295 binnen. Dit is de condensatiebewaking. Volgens de installateur kan dit geen kwaad en kan ik hem resetten . Dat is ook zo, maar het alarm komt steeds binnen, weet iemand hoe ik dit alarm op een goede manier weg kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
harrybakker schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:09:
Goedendag,

Wij hebben sinds 2016 een warmte pomp van Nefit in gebruik . Nu krijg ik regelmatig de storing HO1-5295 binnen. Dit is de condensatiebewaking. Volgens de installateur kan dit geen kwaad en kan ik hem resetten . Dat is ook zo, maar het alarm komt steeds binnen, weet iemand hoe ik dit alarm op een goede manier weg kan krijgen?
Hier hebben we hetzelfde, het is mij nog niet duidelijk waar dit door komt. Het heeft in ieder geval niets te maken met de sensor in de thermostaat of dauwpunt daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasKrie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 08:20
JP1980 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:39:
Wij hebben een monoblock en een 1010h sinds een jaar. Koelen is ons eigenlijk nooit gelukt. Heb alle instellingen al vele malen gecheckt. Deze week hadden we in de woonkamer altijd een luchtvochtigheid tussen 50-54%. Zijn die waarden al te hoog?

Is er ergens uit te lezen waarom de WP niet koelt?

Ik contstateer ook dat de 1010h een afwijking heeft het is altijd 1-1,5 graad warmer dan hij aangeeft.
Misschien even checken of er voor het koelen wel een circuit is ingesteld.
Hier wilde de (split) Nefit vorig jaar ook niet koelen totdat ik in het (installeerders) menu de instelling tegenkwam waarbij er ingesteld moet worden welk CV-circuit gebruikt kan worden om te koelen, deze was op dat moment leeg.
Ik kan me niet voorstellen dat onze monteur dat zo heeft ingesteld en zal mogelijk een standaard instelling zijn vanuit Nefit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-03 15:22
Ik heb dat ook, dat alarm komt elke keer dat er condensatie vormt op de sensor weer terug. Het is inderdaad geen probleem, als de condensatie verdampt gaat de pomp vanzelf weer verder. Je blijft de storingsmelding inderdaad wel zien, ook al is het alarm niet meer actief. Dat is een beetje irritant, maar het kan inderdaad geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Nu online
Dat ligt er denk ik aan of de leidingen dampdicht zijn geïsoleerd. Ik weet niet of het gewenst is dat de (stalen) CV-leidingen met enige regelmaat vochtig worden en weer drogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GvanMeeuwen
beste Nefit bezitters,
de laatste dagen heeft het systeem prima gekoeld bij ons. Dit is mogelijk geworden nadat Nefit vorig jaar augustus twee software updates ingeschoten heeft. Eerste was nodig voor legionella software bug(hadden wij gelukkig geen last van) Tweede was omdat de koeling het niet deed. Daar hadden we juist last van. We zitten nu op versie V1.12.
Als je dus problemen hebt met koelen(geen koelen) dient je installateur Nefit in te schakelen.
Heb overigens nog een akkefietje lopen over de boilerwarmte afgifte tijdens neutraal bedrijf(geen verwarmen of koelen). de boiler wordt dan ontladen over de warmtepomp.
Avdd, de COP bij koelen van 5.5 is een prima waarde, de warmte pomp doet immers het zelfde als bij verwarmen maar dan met gunstige binnen/buiten waarden.
Heb je en slimme meter dan kun je daar wellicht meer gegevens uit halen over je stroom opname(lukt niet als je ook zonnepanelen hebt) PS met de husdata h60 interface is het compressor vermogen ook zichtbaar. bij koelen was het bij ons ca 3,5kW koelvermogen, dus laagste stand bij een 9kW Nefit split.
de dauwpunt opnemer(dun printplaatje waar geleiding gemeten wordt) is nog niet aangesproken bij ons maar dat zegt niets over jullie situatie. de vloeraanvoer was gemiddeld 16C bij koelen.(is ook zo ingesteld)
Tip voor hobby-isten, hier is te leren hoe je zelf een ruimteregeling goedkoop maakt; YouTube: YouTube
gr Gertjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik heb gebruik ook de husdata gateway om de informatie er uit te halen inclusief het verbruik. Het koelverbruik staat er nog niet in (Peter van husdata gaat er waarschijnlijk mee aan de slag). Maar het totaal verbruik, verbruik van warm water en verwarming staan er wil in, het restant is dan de koeling wat ook overeenkomt met wat in de hcm300 staat wat betreft koelen.

Het dunne printplaatje zit bij ons op een koperen leiding, de leidingen zijn overigens niet geisoleerd, wellicht heeft het daar iets mee van doen. De condensdroger staat ook in dezelfde ruimte bij de WP, dan komt ook niet ten goede van de luchtvochtigheid.

De laatste versie van nefit is overigens 1.16, die zit er bij ons in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fut41
GvanMeeuwen schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:32:
beste Nefit bezitters,
de laatste dagen heeft het systeem prima gekoeld bij ons. Dit is mogelijk geworden nadat Nefit vorig jaar augustus twee software updates ingeschoten heeft. Eerste was nodig voor legionella software bug(hadden wij gelukkig geen last van) Tweede was omdat de koeling het niet deed. Daar hadden we juist last van. We zitten nu op versie V1.12.
Als je dus problemen hebt met koelen(geen koelen) dient je installateur Nefit in te schakelen.
Heb overigens nog een akkefietje lopen over de boilerwarmte afgifte tijdens neutraal bedrijf(geen verwarmen of koelen). de boiler wordt dan ontladen over de warmtepomp.
Avdd, de COP bij koelen van 5.5 is een prima waarde, de warmte pomp doet immers het zelfde als bij verwarmen maar dan met gunstige binnen/buiten waarden.
Heb je en slimme meter dan kun je daar wellicht meer gegevens uit halen over je stroom opname(lukt niet als je ook zonnepanelen hebt) PS met de husdata h60 interface is het compressor vermogen ook zichtbaar. bij koelen was het bij ons ca 3,5kW koelvermogen, dus laagste stand bij een 9kW Nefit split.
de dauwpunt opnemer(dun printplaatje waar geleiding gemeten wordt) is nog niet aangesproken bij ons maar dat zegt niets over jullie situatie. de vloeraanvoer was gemiddeld 16C bij koelen.(is ook zo ingesteld)
Tip voor hobby-isten, hier is te leren hoe je zelf een ruimteregeling goedkoop maakt; YouTube: YouTube
gr Gertjan
Vraag over de verwarming in neutrale stand, is de leiding van de boiler naar het afgifte systeem kort of horizontaal gemonteerd? Dit zou een oorzaak kunnen zijn?
Succes met het oplossen, dit probleem is vaker voorbij gekomen, ook wel thermosifon genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-06 21:39
Wij hebben een Enviline 7.0 all electric monoblock warmtepomp. Overal vloerverwarming met individuele ruimtethermostaten die actuators op de vloerverdelers (een boven en een beneden) open dan wel dicht zetten. Voor verwarmen werkt dit prima maar voor koelen niet. De thermostaten hebben wel de mogelijkheid om op warm/koel stand gezet te worden en de vloerverdelers ook (change over), maar dit is nu nog niet aangesloten. Dus koelen doen we nu door de thermostaat op 30 graden te draaien zodat de actuators open gaan.
Kan de Enviline dit change over signaal afgeven? Ik vind in de installatie handleiding niet direct terug welke aansluiting daarvoor bedoeld is (ben ook een leek op dit gebied). Is dat relaisuitgang PK2?

[ Voor 6% gewijzigd door Pompadour op 07-07-2020 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvanMeeuwen
beste Pompadour,

de enviline heeft de koeling op PK2 zitten, pas op er komt 230V uit dus via relais werken.
Je kunt je actuators er wellicht mee aansturen, anders wordt het setpoint verhogen. Maar denk dat je beter de change over af kunt maken(aansluiten).
gr Gertjan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvanMeeuwen
Fut41 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:54:
[...]

Vraag over de verwarming in neutrale stand, is de leiding van de boiler naar het afgifte systeem kort of horizontaal gemonteerd? Dit zou een oorzaak kunnen zijn?
Succes met het oplossen, dit probleem is vaker voorbij gekomen, ook wel thermosifon genoemd?
Leiding is kort, boiler staat op 2mtr van de binnen WP opstelling. na 1 mtr de omloopklep, dan nog 1 mtr voor je de boiler ingaat.
het betreft een korte pomp loop zoals ik het zie, monitor op twee manieren de in/uittrede van de warmtepomp in de kelder. Boiler omloopklep gaat in "boiler" stand bij Tbu>17C en <24C. in/uittrede gaan dan iedere 2 a 3 uur(afhankelijk van de WP uitstand) van 20C naar de boiler temp(ca 45C). Je ziet dan dat de boiler ca 1K afkoelt. Nefit is er mee bezig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
GvanMeeuwen schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:28:
beste Pompadour,

de enviline heeft de koeling op PK2 zitten, pas op er komt 230V uit dus via relais werken.
Je kunt je actuators er wellicht mee aansturen, anders wordt het setpoint verhogen. Maar denk dat je beter de change over af kunt maken(aansluiten).
gr Gertjan
Ik kwam dit plaatje tegen: er is een PK2 relais uitgang (230V) en een PK2 signaal uitgang. Is het PK2 signaal hetzelfde signaal als het change over (CO) signaal op de verdeler? En werkt dit signaal ook zonder relais? De verdeler geeft dit CO signaal dan vervolgens door naar de aangesloten ruimtethermostaten (Alpha control) zodat die weten of er verwarmd of gekoeld wordt en zo de actuators juist aan kunnen sturen. Klopt mijn redenering? Of is er toch een relais nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AI0GWBcU6NjquAoohz_RyvkGvpg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/smr781Xxbsg8Qc2kKlf6TZyR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
  • Laatst online: 12-06 20:39
De Pk2 uitgang is 230v je kan hiermee dus een relais laten schakelen welke vervolgens je zone-regeling aanstuurt. Wat voor zone-regeling heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
Volgens mij een Alpha Direct Standard Plus met Alpha Control thermostaten.

[ Voor 28% gewijzigd door Pompadour op 07-07-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Dan dus inderdaad een 230v relais pakken welke geschakeld wordt door het PK2 contact (relais aansluiting a1 en a2) en dan vanaf bijvoorbeeld contact 6 en 14 op het relais een 2 aderig snoer aan contact co op je regeling. Dan zal deze automatisch omschakelen op koeling

Ook even controleren of de contacten co van de thermostaten zijn aangesloten, anders werkt het nog niet zoals je zou willen.

[ Voor 19% gewijzigd door zxr king op 08-07-2020 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Nu online
Ik heb goed nieuws (denk ik) voor de mensen die nog op een update wachten.

Zojuist bericht gehad van mijn installateur: hij heeft contact opgenomen met Nefit en zij wisten te vermelden dat de monteur geen updates doet. In plaats daarvan worden ze gepusht via de IP-module. Mits deze aanwezig is en ontsloten aan het Internet dan.

Helaas roept dit ook een aantal vragen op waarvan ik niet verwacht dat een eerstelijnssupport medewerker ze zomaar kan beantwoorden.

Ik zou namelijk dan wel graag willen weten:
- Betekend dit dat de IP-module een call-home functie heeft en verbinding naar Nefit opzet zodra deze aan het het WAN ontsloten wordt?
- Wat als je geen IP-module hebt of deze liever niet openzet voor het wereldwijde web? Ik was eerlijk gezegd al verbaasd dat ik de procontrol app op mijn thuis-netwerk instellde en vervolgens vanaf mijn werk verbinding kon maken. (Deze vist je WAN adres uit je NAT table, ook als je alleen een LAN adres bij het instellen gebruikt)
- is iedere softwareversie hier zomaar voor geschikt?

Heeft hier iemand al ervaring met deze automatische updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Naar mijn weten zijn ze aan het kijken wat de mogelijk heden zijn om dit te gaan doen, maar doen ze dit nog niet. Een split heeft zo weer zo standaard geen ip-module. Daarbij is niet elk monoblock aangesloten op internet. Dus klinkt mij deels als broodje aap.

De service monteur doet indien nodig nog steeds gewoon de updates. Uitrollen op afstand gebeurt nog (lang) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Nu online
Ik was inderdaad al een beetje bang dat de beste man verkeerd was ingelicht. Ik ga even nadenken hoe ik dit tactisch terug kan koppelen aan de betrokken partijen. Ook al gebruiken we deze (nog) niet voor SWW, de kamerthermostaat geeft ook nog geen juiste waarde aan en ik verwacht wel enige verbetering t.o.v de huidige versie 1.10.

Ik heb de IP-module ook achteraf geïnstalleerd. Dus dat updates in de toekomst uitsluitend via IP gaan lijkt me ook niet.

Edit: ik denk dat er misschien wel verwarring is ontstaan tussen de installateur en support over de homecom pro

[ Voor 19% gewijzigd door Lothlórien op 10-07-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Goedemiddag
Sinds twee weken heb ik een Nefit enviline tower split 5 kw
Nu zit ik met een vraag over het warm water maken
De eerste keer was de installateur het elektrische element vergeten aan te zetten
En toen warmde de warmtepomp het water op tot 55 graden zonder elektrische element
Maar bij de eerste legionella run sprong de Nefit warmtepomp in storing
Nu staat het elektrische element wel aan maar nu stopt de warmtepomp met het water verwamen bij 49 graden
Het sww water staat op ECO 42 graden min en 55 graden max
Dat wordt nu dus niet meer gehaald door de weeks alleen op zondag met het legionella programma
Zou er iets in de instellingen fout staan

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06 17:02

gizmo9003

Go For It!

Ik loop tegen een probleempje aan met koelen (vorig jaar geen last van gehad).
Heb de warmtepomp ingesteld op "constant koelen", en zie ook dat hij regelmatig probeert in koelmode te gaan. Dat lukt dan voor heel even, tot de condensatie foutmelding optreedt, en hij dus ophoudt met koelen.

Als ik op zo'n moment kijk, ligt de aanvoer temperatuur ook ver onder wat ik ingesteld heb als minimum, voorbeeld:
Ingestelde ruimtetemp: 18 graden (staat wat laag, weet ik, maar hij bereikt het zo toch nooit)
Gemeten ruimtetemp: 22,3 graden
Gemeten aanvoertemp: 11,5 graden

Ruimtetemp sch. versch. 1K
Dauwpunt temp. versch 2K
Min aanvoerstreeftemp 18 graden

Iemand een idee waarom hij zoveel lager doorkoelt, en dus de condensbewaking intreedt? Uit het servicemenu vandaag gezien dat de dauwpunttemperatuur berekent is op 11 graden, dus klopt inderdaad dat hij dan met deze aanvoertemperatuur afschakelt....

Heb de RC100H, maar volgens mij is dat hier geen orzaak...

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Bij mij staat ruimtetemp versch op 0 k
En de dauwpunt versch op 3 k
En de streeftempratuur temperatuur staat hier ook op 18 graden
Dat werkt hier tot nu toe goed

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Nu online
@gizmo9003 Bij mij hetzelfde, die mijn post van vrijdag 26 juni 2020 23:41.
Warmtepomp blijft het CV water te ver doorkoelen, met als grootste verschil dat wij de dauwpuntbewaking niet hebben.

Bij onze set-up: een enviline-combiketel hybride + normale radiatoren is koeling ook niet direct gewenst.
Installatiebureau heeft dan ook nooit moeite gedaan om condensatie-afvoer aan te sluiten en/of dauwpuntsensoren te leveren.

Volgens de monteur van Nefit is dit zelfs bijzonder ineffectief en kost het juist extra veel stroom.
Dit laatste betwijfel ik dan trouwens weer: een koudestroom door het huis hebben wij geen behoefte aan en radiatoren van 18 graden kunnen net de randjes van de warmte halen. Omdat het systeem niet veel koude afgeeft zal de warmtepomp ook relatief weinig moeten koelen.

maar lij ons ook < 12 graden ondanks een dauwtemp van 15 graden, een ingestelde temp verschil van 3 graden en een minimale temperatuur van 18 graden. Welke softwareversie heb je?

edit: zou het aan het ingestelde temperatuurverschil kunnen liggen? Servicemene > warmtepomp > pompen. Dat de warmtepomp het CV water verder koelt dan ingesteld om te compenseren voor een CV systeem dat geen koude afgeeft?

[ Voor 10% gewijzigd door Lothlórien op 13-07-2020 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zxr king
Hebben jullie wel genoeg doorstroming? En welk buffervat gebruiken jullie? Met een 50l buffervat en vloerverwarming met zone-regeling loop je vrij snel tegen dit probleem aan (uiteraard afhankelijk hoeveel groepen er los staan, en of ze al los staan bij activeren van koeling). De enviline koelt dan sneller als dat het afgegeven wordt en kan dan niet snel genoeg of überhaupt niet ver genoeg terug moduleren.

[ Voor 14% gewijzigd door zxr king op 13-07-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

zxr king schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:20:
Hebben jullie wel genoeg doorstroming? En welk buffervat gebruiken jullie? Met een 50l buffervat en vloerverwarming met zone-regeling loop je vrij snel tegen dit probleem aan (uiteraard afhankelijk hoeveel groepen er los staan, en of ze al los staan bij activeren van koeling). De enviline koelt dan sneller als dat het afgegeven wordt en kan dan niet snel genoeg of überhaupt niet ver genoeg terug moduleren.
Geen idee of het aan de doorstroming kan liggen. Het buffervat is inderdaad 50L voor vloerverwarming.
Verder hebben we begane grond (+- 110m2) en eerste verdieping (+- 80m2) vloerverwarming liggen.

Even gekeken, beneden zijn er op de verdeler:
5 kranen op groep Woonkamer
5 kranen op groep keuken
1 kraan op groep entre
2 kranen op groep technische ruimte
2 kranen op groep bijkeuken

Voor de hele benedenverdieping is er 1 thermostaat, en die staat dus op 20 graden ingesteld, dus al die groepen zouden mogen koelen lijkt me? Op de 1e verdieping weet ik de verdeling niet precies, maar daar heeft iedere slaapkamer (3 stuks) en badkamer (2 stuks) eigen thermostaat.

Wat bedoel je precies met " of er groepen los staan" bij het activeren van de koeling?

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
@gizmo9003 Hieruit begrijp ik dat je geen zone-regeling hebt, en dus alle groepen open staan. Dan zou je op zich wel genoeg doorstroming moeten hebben. Ben eigenlijk nog wel benieuwd hoeveel kw warmtepomp je hebt? Wel is het vrij normaal dat de temperatuur even doorschiet naar lage waardes, als jij dan de condensbewaking op de leiding hebt zitten gooit deze roet in het eten. Je zou deze even een keer van de leiding kunnen halen en kijken of hij dan langer op koeling blijft doordraaien en dat dan de temperatuur weer langzaam hoger wordt (als die 12 gr.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Hier nog een mooie uitleg van de koeling:

https://nefit-nl-nl-b.bos...5cukjjdk0djm6u5p13jm002l5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Top, dat is een interessant artikel. Misschien het vermelden in de OP waard?

Ik heb de 9kw variant. Zal eens proberen als ik een dag thuis ben om de condenssensor los te halen, en zodra het koelen begint elke 10min te checken wat er met de aanvoer temperatuur gebeurt.
Als ik het zo lees is eventjes onder de 16 graden geen probleem, maar dat zou niet lang mogen duren? Vraag rest dan natuurlijk, wat is lang :P kwartier, half uur, uur?
De condenssensor reageert volgens mij tamelijk snel.

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6gIjIEjoiwi_d_SV3bMnzXOKew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nNKngY9Y9Lwl3XsVr5W0eTbV.png?f=fotoalbum_large

Hier een Split 7kw laten installeren met een 200L boiler en een 50L buffervat. Ik snap alleen niets van de koelregeling. Blijkbaar vindt de Enviline het wel nodig om te koelen als het 20 graden is buiten, maar vandaag absoluut niet. De instellingen staan allemaal op alleen koelen, en het koel symbooltje wordt weergegeven op de unit. Maar de compressor slaat niet aan. Enig idee waar dit aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
Reteip schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:41:
[Afbeelding]

Hier een Split 7kw laten installeren met een 200L boiler en een 50L buffervat. Ik snap alleen niets van de koelregeling. Blijkbaar vindt de Enviline het wel nodig om te koelen als het 20 graden is buiten, maar vandaag absoluut niet. De instellingen staan allemaal op alleen koelen, en het koel symbooltje wordt weergegeven op de unit. Maar de compressor slaat niet aan. Enig idee waar dit aan ligt?
Wordt de max temperatuur van de unit overschreden? Staat deze in de zon te bakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reteip
  • Niet online
Fut41 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:44:
[...]

Wordt de max temperatuur van de unit overschreden? Staat deze in de zon te bakken?
Wat is de Max temperatuur voor koelen? Voor koeling zie ik alleen een minimum, die staat op 24 graden. De unit staat op een plat dak hier, en staat vanaf de middag vol in de zon. Hij zou dan in de ochtend, een uur na SWW verwarming, moeten starten met koelen dan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
Reteip schreef op zondag 19 juli 2020 @ 00:10:
[...]

Wat is de Max temperatuur voor koelen? Voor koeling zie ik alleen een minimum, die staat op 24 graden. De unit staat op een plat dak hier, en staat vanaf de middag vol in de zon. Hij zou dan in de ochtend, een uur na SWW verwarming, moeten starten met koelen dan lijkt me.
Volgens mij staat het in de handleiding wat de exacte maximale temperatuur van de buiten unit is. Het gaat om de temperatuur wat de apparatuur meet in de omgeving. Soms is het aan te raden een afdakje of zonne scherm te plaatsen, de max temperatuur wordt dan overschreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

gizmo9003 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:08:
Top, dat is een interessant artikel. Misschien het vermelden in de OP waard?

Ik heb de 9kw variant. Zal eens proberen als ik een dag thuis ben om de condenssensor los te halen, en zodra het koelen begint elke 10min te checken wat er met de aanvoer temperatuur gebeurt.
Als ik het zo lees is eventjes onder de 16 graden geen probleem, maar dat zou niet lang mogen duren? Vraag rest dan natuurlijk, wat is lang :P kwartier, half uur, uur?
De condenssensor reageert volgens mij tamelijk snel.
Zo, vandaag eindelijk het probleem opgelost. Gevalletje te moeilijk denken door alle instellingen in de warmtepomp 8)7

Had de condenssensor los gehaald, maar zodra hij ging koelen kwam de temperatuur bij 9 graden en sloeg toch de condensbewaking in (wellicht interne begrenzing op 9 graden als nood?)
Nog eens alles nagelopen hoe dat nou kan, en toen viel me op dat de hoodthermostaat van de 1e verdieping geen vlammetje gaf. Die stond op "auto", maar dat werkt blijkbaar niet in combinatie met een "altijd koelen" op de warmtepomp. Dus op het vries-icoontje geklikt, en toen schoten alle andere kamers boven (slaves die wel op auto staan) ook op het vriesicoontje. De volgende ronde is de pomp weer gestart met koelen, en nu ligt de aanvoer temp netjes rond 16 graden, wat ik ingesteld heb.

Ik vind het nog een beetje vreemd dat "auto" op de honeywell thermostaat niet matcht met de "altijd koelen" op de warmtepomp, maar dat zorgde er dus voor dat de afname capaciteit begrensd was door de benedenverdieping waar de pomp niet genoeg warmte aan kwijt kan.

Nu nog de condenssensor opnieuw bevestigen en hopen dat het dan ook blijft werken, maar ik verwacht geen problemen als de aanvoer temp netjes op 16 graden zit.

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
gizmo9003 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:03:
[...]

Zo, vandaag eindelijk het probleem opgelost. Gevalletje te moeilijk denken door alle instellingen in de warmtepomp 8)7

Had de condenssensor los gehaald, maar zodra hij ging koelen kwam de temperatuur bij 9 graden en sloeg toch de condensbewaking in (wellicht interne begrenzing op 9 graden als nood?)
Nog eens alles nagelopen hoe dat nou kan, en toen viel me op dat de hoodthermostaat van de 1e verdieping geen vlammetje gaf. Die stond op "auto", maar dat werkt blijkbaar niet in combinatie met een "altijd koelen" op de warmtepomp. Dus op het vries-icoontje geklikt, en toen schoten alle andere kamers boven (slaves die wel op auto staan) ook op het vriesicoontje. De volgende ronde is de pomp weer gestart met koelen, en nu ligt de aanvoer temp netjes rond 16 graden, wat ik ingesteld heb.

Ik vind het nog een beetje vreemd dat "auto" op de honeywell thermostaat niet matcht met de "altijd koelen" op de warmtepomp, maar dat zorgde er dus voor dat de afname capaciteit begrensd was door de benedenverdieping waar de pomp niet genoeg warmte aan kwijt kan.

Nu nog de condenssensor opnieuw bevestigen en hopen dat het dan ook blijft werken, maar ik verwacht geen problemen als de aanvoer temp netjes op 16 graden zit.
Heb je ook nog de nefit thermostaat in gebruik of alleen de honeywell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
gizmo9003 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:03:
[...]

Dus toch de doorstroming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-06 21:04
Gister de koelfunctie van de Enviline voor het eerst geprobeerd. Koelen ging best aardig. Na een aantal uren voelde de vloer redelijk koud aan. In de loop van de middag ging de koeling uit. Vandaag ging het een stuk minder. De koeling ging soms aan om vervolgens redelijk snel (15 minuten) weer voor een tijd uit te gaan. Vloer werd dus niet zo koud als gister. Temperatuur schiet redelijk snel onder de dauwpunt temperatuur( circa 15 a 16 graden. ) Blijkbaar kan de installatie de koude niet vlotjes kwijt in de vloer. Ik heb alle groepen met uitzondering van de badkamer vol open staan maar die 15 a 16 graden is gewoon snel bereikt. Herkenbaar? Oplossingen voorhanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Hier hetzelfde, gepaard met de condenswaarschuwing foutmelding. Het koelen gaat bij mij uiteindelijk wel door en alle ruimtes worden koud genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
Ik heb de bedrijfsmodus op 'geoptimaliseerd gebruik' laten staan. Dus niet op 'auto'.

'Temperatuur verschil tc3/tc0 koel' staat op 3 graden.

Hoe hebben de mensen bij wie de koeling wel goed werkt dit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Krijg het nog niet voor elkaar dat koelen. In het display op de binnenunit staat koelen maar er gebeurd nooit iets. Ga contact opnemen met installateur zij of nefit moeten er maar eens naar kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door JP1980 op 08-08-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
JP1980 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:55:
Krijg het nog niet voor elkaar dat koelen. In het display op de binnenunit staat koelen maar er gebeurd nooit iets. Ga contact opnemen met installateur zij of nefit moeten er maar eens naar kijken.
Als je op de info knop drukt dan kun je bij bedrijfsgegevens kijken hoeveel uren de warmtepomp gekoeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
KaEs schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:49:
[...]
Als je op de info knop drukt dan kun je bij bedrijfsgegevens kijken hoeveel uren de warmtepomp gekoeld heeft.
Dat zijn er precies 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
Dat is inderdaad niet veel.

Hierop eens zowaar halverwege de middag een run van 3 uren gemaakt. Deze werd onderbroken voor het aanmaken van warm tapwater en sindsdien weer geen actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvanMeeuwen
Als er iemand ons de werking van de koeling kan verklaren dan graag een reactie.
hier ook het zelfde, eerst "gewoon" koelen en de vloer naar ca 20C, geen condens alarm. Dan wordt het warmer buiten en de koeling gaat uit. We zitten met de unit in de schaduw, 33C aanzuiglucht temp en 32C buitentemperatuur. Wens ruimte 22,5C en gemeten 24C. De aanvoer berekend komt op 19C, de meting op 21,5C en stijgend maar de unit komt maar niet inbedrijfstelling. (wens-meting afwijking koeling op 2K ingesteld)
de heren van Nefit dienen me nog de ongewenste pomp acties bij neutraal bedrijf te verklaren(al een jaar een dispuut) kunnen ze gelijk de NIET koeling verklaren/oplossen. Vind het zo langzamerhand een aardige miskoop worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reteip
  • Niet online
Hier hetzelfde. Er is geen pijl op te trekken. Ik ben wel heel benieuwd hoe ik dat ding met enige regelmaat koud water rond kan laten pompen. Ook geen condens alarm. Ik ging voor een Nederlands product maar krijg er zo langzaam spijt van dat ik niet voor een Panasonic of iets degelijks ben gegaan.

BTW, deze PDF geeft iets inzicht in de 'theoretische' werking van de koeling:Technisch Bulletin 53

Mijn praktijkervaring is echter totaal anders. Hij staat nu constant op koelen, maar de aanvoertemperatuur blijft net zo warm als de ruimtetemperatuur. De compressor slaat niet aan. De 1010H meet een luchtvochtigheid van 70%, en binnen is het 24 graden (aanvoer en afvoer ook). Het dauwpunt is dan 18.2 graden, en met +2k veiligheid instelling kom ik dan op 20.2 graden setpoint uit en zou hij, na anderhalf uur vertraging, moeten gaan koelen.
Wat ik zo vreemd vindt is dat in de koelere periode voorafgaand aan deze hittegolf de compressor wel regelmatig aansloeg, en de aanvoertemperatuur richting de 15 graden ging. Daarmee had ik bij de start een binnentemperatuur van 18 graden _/-\o_. Maar zo gauw het warm wordt buiten dan lijkt hij er permanent mee op te houden 8)7 . De max buiten temperatuur van 42 graden wordt niet overschreden. Vol in zonuren gisteren was het wel 38 graden volgens de sensor.

Edit: na deze post toch maar eens een experiment uit gaan voeren met de luchtvochtigheid. Ik heb de 1010H in een zak met silica gestopt. Nog geen 5 minuten later sloeg de compressor aan en begon water te koelen. Risico op condensvorming uiteraard, het zetten van de minimum koud water temperatuur is wel belangrijk met deze methode. Ik heb die van mij van 7 naar 18 graden gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4Z-FWzuP06TPMe_XWdynYOZMqg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nLOEPz1Oe3YQSYIT7B1G01Ji.jpg?f=user_large

[ Voor 79% gewijzigd door Reteip op 09-08-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvanMeeuwen
Beste ReteIp,
dank voor het bulletin, had ik al eens gezien maar geeft wel duidelijk aan wat er zoals gebeurt. Lijkt wel of de dauwpunt berekening niet juist uitgevoerd wordt, ik ga daar met Nefit eens over praten.
Het "opwarmen" van de TC0 (vloeraanvoer) heeft in ieder geval geen effect, de wens waarde aanvoer en meetwaarde 2K verschil doet dus niet veel in de vrijgave. Rest dus de dauwpunt meting.
BTW in een eerder gesprek met "dames" van Nefit kwam men op >35C gaat de WP niet in koelbedrijf. Technisch bulletin heeft het over 42C.
De WP heeft slechts 2 uurtjes gedraaid vanmorgen, in laag bedrijf. de streefwaarde(condensgrens) is bij ons op 15C ingesteld. De vloerretour heb ik nog niet onder de 20C gezien.(=prima)
wordt nog wel vervolgt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reteip
  • Niet online
GvanMeeuwen schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:23:
Beste ReteIp,
dank voor het bulletin, had ik al eens gezien maar geeft wel duidelijk aan wat er zoals gebeurt. Lijkt wel of de dauwpunt berekening niet juist uitgevoerd wordt, ik ga daar met Nefit eens over praten.
Het "opwarmen" van de TC0 (vloeraanvoer) heeft in ieder geval geen effect, de wens waarde aanvoer en meetwaarde 2K verschil doet dus niet veel in de vrijgave. Rest dus de dauwpunt meting.
BTW in een eerder gesprek met "dames" van Nefit kwam men op >35C gaat de WP niet in koelbedrijf. Technisch bulletin heeft het over 42C.
De WP heeft slechts 2 uurtjes gedraaid vanmorgen, in laag bedrijf. de streefwaarde(condensgrens) is bij ons op 15C ingesteld. De vloerretour heb ik nog niet onder de 20C gezien.(=prima)
wordt nog wel vervolgt denk ik.
Mijn buitentemperatuur rapporteerde zonet 37 graden, en de koeling ging (niet heel efficient uiteraard) wel degelijk richting de 18. Die 35 graden die ze aangeven bij Nefit lijkt wat dat betreft niet te kloppen. Het is bij mij echt de dauwpuntberekening die ervoor zorgt dat ik alleen op 'koude' dagen kan koelen 8)7 . Ik heb beneden een keramische vloer en alle leidingen zijn prima geïsoleerd in dit nieuwbouwhuis. Ik heb graag wat meer controle over de dauwpunt berekening. Het enige wat je nu in kunt stellen is de delta van minimaal 2K boven het dauwpunt, van mij mogen ze naar -5. Zeker omdat het erop lijkt dat hij inderdaad niet echt klopt. Tot dan de silica tweak 8). En ik ga ook uitzoeken of ik de 1010H op een iets elegantere manier kan foppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
Reteip schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:12:
[...]

Mijn buitentemperatuur rapporteerde zonet 37 graden, en de koeling ging (niet heel efficient uiteraard) wel degelijk richting de 18. Die 35 graden die ze aangeven bij Nefit lijkt wat dat betreft niet te kloppen. Het is bij mij echt de dauwpuntberekening die ervoor zorgt dat ik alleen op 'koude' dagen kan koelen 8)7 . Ik heb beneden een keramische vloer en alle leidingen zijn prima geïsoleerd in dit nieuwbouwhuis. Ik heb graag wat meer controle over de dauwpunt berekening. Het enige wat je nu in kunt stellen is de delta van minimaal 2K boven het dauwpunt, van mij mogen ze naar -5. Zeker omdat het erop lijkt dat hij inderdaad niet echt klopt. Tot dan de silica tweak 8). En ik ga ook uitzoeken of ik de 1010H op een iets elegantere manier kan foppen.
Is het dan niet handiger en eleganter om de 1010h te vervangen voor de 1010?

Ik heb de ervaring dat de koeling s nachts aanslaat en en in de loop van de ochtend uitgaat. Buitenunit staat vol in de zon. Het zou dus te maken kunnen hebben met de buitentemperatuur en een verkeerde dauwpunt berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
KaEs schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 07:31:
[...]

Is het dan niet handiger en eleganter om de 1010h te vervangen voor de 1010?

Ik heb de ervaring dat de koeling s nachts aanslaat en en in de loop van de ochtend uitgaat. Buitenunit staat vol in de zon. Het zou dus te maken kunnen hebben met de buitentemperatuur en een verkeerde dauwpunt berekening.
Bij mij is het ook wat aanrommelen met de luchtvochtigheid, ik heb geprobeerd om de 1010h volledig af te koppelen alleen dit lijkt niet te werken, ik krijg dan een foutmelding ondanks dat ik in het menu heb ingesteld dat er geen ruimtevoeler is. Weet iemand welke instellingen ik hiervoor moet gebruiken? Volgens mij zou het ook zonder moeten kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
Avvd schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:45:
[...]

Bij mij is het ook wat aanrommelen met de luchtvochtigheid, ik heb geprobeerd om de 1010h volledig af te koppelen alleen dit lijkt niet te werken, ik krijg dan een foutmelding ondanks dat ik in het menu heb ingesteld dat er geen ruimtevoeler is. Weet iemand welke instellingen ik hiervoor moet gebruiken? Volgens mij zou het ook zonder moeten kunnen werken.
Handmatig uitschakelen van de thermostaat zou nog handiger zijn. Mocht dit lukken dan hoor ik dat graag.

Inmiddels is bij mij het koelen al weer gestaakt.
Op de display van de warmtepomp staat dat het buiten 34 graden is dus afschakelen vanwege een te hoge temperatuur zou nog niet moeten kunnen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6Ghz02kSehuxXRCTXBKZD5M4Hc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YBWBcC1GRE17T2drdPCAbpdP.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reteip
  • Niet online
Bij mij draait de koeling sinds de 1010H in een zak zit met silica. Ik vermoed dat bij jou ook de luchtvochtigheid de reden is dat hij weer is gestopt. Wat is je aanvoer temperatuur?

Heeft iemand hier een Moduline 1010? Het grote verschil tussen de 1010 en de 1010H zou inderdaad de humidity sensor moeten zijn. Volgens mij kun je met een 1010 niet koelen, klopt dat? Of zet je hem dan op een hoge vraagtemperatuur? Het lijkt me dat het systeem dat niet leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisewood
Ik heb de 1010H vorig jaar vervangen voor de 1010 en heb nadien geen problemen meer gehad. De dauwpunt sensor heb ik niet te dicht bij de ketel bevestigd waardoor deze niet al te snel wordt geactiveerd. Je moet natuurlijk wel oppassen dat het koelen niet te snel gaat waardoor er condensvorming ontstaat. Buiten is het nu 31 graden en binnen op dit moment 21.7 graden. Het Monoblock slaat geregeld even aan maar kan het binnen goed op temperatuur houden (zie url). Soms wordt het wel een keer 22 graden of iets hoger maar de volgende morgen is de temperatuur weer gedaald. Het koelen heb ik ingesteld op 22 graden.

http://husdata.se/pop_pul...r=1352&H=&DS=2&View=Pulse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaEs
noisewood schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:10:
Ik heb de 1010H vorig jaar vervangen voor de 1010 en heb nadien geen problemen meer gehad. De dauwpunt sensor heb ik niet te dicht bij de ketel bevestigd waardoor deze niet al te snel wordt geactiveerd. Je moet natuurlijk wel oppassen dat het koelen niet te snel gaat waardoor er condensvorming ontstaat. Buiten is het nu 31 graden en binnen op dit moment 21.7 graden. Het Monoblock slaat geregeld even aan maar kan het binnen goed op temperatuur houden (zie url). Soms wordt het wel een keer 22 graden of iets hoger maar de volgende morgen is de temperatuur weer gedaald. Het koelen heb ik ingesteld op 22 graden.

Is dat gewoon een kwestie van 1010h losmaken en 1010 vastknopen of komt er meer bij kijken?

Ik zal vandaag eerst de 1010h proberen te foppen door hem in een plastic zakken met rijst/zout te hangen waardoor de luchtvochtigheid daalt. Dan weet ik tenminste zeker dat het probleem daar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisewood
Nee, dit moet ook even op de ketel ingesteld worden, je kunt daar namelijk de RC100 in plaats van de RC100H selecteren. Wel heb ik eerst de hele installatie uitgezet voordat ik de thermostaat heb vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 22:53
Ruimtetemperatuur is nu 26 graden en luchtvochtigheid volgens de 1010H 56%. Op dit moment wordt bij mij het dauwpunt op 19 graden berekend. Met de verplichte 2K erbij is de streef aanvoertemperatuur 21 graden. De correcte waarde van het dauwpunt is 16.5 graden. Het lijkt er dus inderdaad op dat de Nefit unit dit verkeerd berekent, zoals ook eerder werd verondersteld.
Ik heb overigens geen dauwpuntsensor in mijn systeem. Is dat een eis vanuit Nefit? Van de installateur begreep ik dat hiervoor de 1010H in het systeem is opgenomen.

[ Voor 58% gewijzigd door lexvis op 10-08-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reteip
  • Niet online
noisewood schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:10:

En heb je op de 1010 je temperatuur setpoint dan ook laag staan? Of fop je het systeem met een hogere waarde zodat hij een 'warmte' vraag start naar de module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisewood
Ja, deze heb ik op de 1010 inderdaad anders (lager) ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasKrie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 08:20
Kijk in dat geval in het installateurs menu.
Ergens in een koel optie moet ingesteld staan welk CV circuit gebruikt kan/mag worden voor koelen.
Als daar niks staat dan wordt er niet gekoeld :)

Was bij ons niks ingesteld door de installateur. Na instellen op zelfde circuit als verwarmen begon het koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisewood
Avvd schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:45:
[...]

Ja, volgens mij moet je dan op de ketel de HMC300 selecteren, je doet dan niets meer met de thermostaat maar regelt het systeem met de module op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
noisewood schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:09:
Ja, deze heb ik op de 1010 inderdaad anders (lager) ingesteld.
Welke instelling bedoel je dan? De "Min aanvoerstreeftemp"?
Waarop heb je die ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reteip
  • Niet online
In het service menu kun je eens proberen het CV Circuit bij Verwarmen/koelen van Automatisch Bedrijf naar Constant Koelen te zetten. Zet deze niet op Permanent Zomer, dan doet hij niet zoveel ;).
De ruimtetemperatuur en dauwpunt verschillen wil je zo laag mogelijk zetten (2K).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisewood
KaEs schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:16:
[...]

Welke instelling bedoel je dan? De "Min aanvoerstreeftemp"?
Waarop heb je die ingesteld?
De minimum aanvoertemperatuur heb ik ingesteld op 17 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noisewood
Reteip schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:17:
[...]

In het service menu kun je eens proberen het CV Circuit bij Verwarmen/koelen van Automatisch Bedrijf naar Constant Koelen te zetten. Zet deze niet op Permanent Zomer, dan doet hij niet zoveel ;).
De ruimtetemperatuur en dauwpunt verschillen wil je zo laag mogelijk zetten (2K).
Bij mij op de ketel zie ik het dauwpunt verschil niet meer staan, dit komt denk ik door het vervangen van de 1010H door de 1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvanMeeuwen
vandaag ook de plasticzak met droogmiddel(rijst) gedaan. Rel.Vocht en dus dauwpunt gaat lekker onderuit(van 62% bij 25,5C naar 40% bij 25,5C) koeling blijft nu wel aan en streefwaarde aanvoer 15C wordt ook weer bereikt. De dauwpunt meting/berekening gooit dus aardig wat op de frustratie berg.
Als er "gefopt" kan worden dan verneem ik het graag.
Iemand kennis/ervaring als je ipv vloerverwarming naar radiatoren/convectoren omschakelt, gaat dan ook een dauwpunt begrenzing in? Je kunt tenslotte lekbakken onder je convectoren hebben of fancoil units hebben hangen.
Anders de ervaring van noisewood hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Zonder thermostaat lijkt hij niet te gaan koelen. Het ruimteverschiltemp item blijft dan nog ook nog in het menu staan, ik vermoed dat de Nefit nog steeds de ruimtetemperatuur wilt weten om te kunnen koelen.

Bij mij lijkt echter vooral de douwpuntvoeler problemen te geven, ik krijg om de 5 minuten een melding terwijl er geen condens te voelen is op de leiding waar de sensor op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisewood
Avvd schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:09:
Zonder thermostaat lijkt hij niet te gaan koelen. Het ruimteverschiltemp item blijft dan nog ook nog in het menu staan, ik vermoed dat de Nefit nog steeds de ruimtetemperatuur wilt weten om te kunnen koelen.

Bij mij lijkt echter vooral de douwpuntvoeler problemen te geven, ik krijg om de 5 minuten een melding terwijl er geen condens te voelen is op de leiding waar de sensor op zit.
Het gaat echt niet lukken zonder thermostaat om te gaan koelen, de ruimte temperatuur is volgens mij wel degelijk nodig om te gaan koelen/verwarmen. Of je moet de HMC300 selecteren en dan stel je alles in op de ketel. Zelf heb ik dit nog niet gedaan maar het zou wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
noisewood schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:41:
[...]

Het gaat echt niet lukken zonder thermostaat om te gaan koelen, de ruimte temperatuur is volgens mij wel degelijk nodig om te gaan koelen/verwarmen. Of je moet de HMC300 selecteren en dan stel je alles in op de ketel. Zelf heb ik dit nog niet gedaan maar het zou wel moeten werken.
Ik had hem ingesteld met de HMC300 maar hij start inderdaad niet, ik heb nu ook een zak rijst om de thermostaat heen gehangen, ik wil nu graag dat hij z.s.m. gaat koelen. zodra het buiten weer wat meer afgekoeld is ga ik verder experimenteren, daar is het nu te warm voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
GvanMeeuwen schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:48:
vandaag ook de plasticzak met droogmiddel(rijst) gedaan. Rel.Vocht en dus dauwpunt gaat lekker onderuit(van 62% bij 25,5C naar 40% bij 25,5C) koeling blijft nu wel aan en streefwaarde aanvoer 15C wordt ook weer bereikt. De dauwpunt meting/berekening gooit dus aardig wat op de frustratie berg.
Als er "gefopt" kan worden dan verneem ik het graag.
Iemand kennis/ervaring als je ipv vloerverwarming naar radiatoren/convectoren omschakelt, gaat dan ook een dauwpunt begrenzing in? Je kunt tenslotte lekbakken onder je convectoren hebben of fancoil units hebben hangen.
Anders de ervaring van noisewood hanteren.
De beste en mooiste oplossing is dan om de 1010h te vervangen door de 1010.

Dat ga ik ook doen als de methode met het plastikzakje met rijst/zout werkt. Bij mij zakt de luchtvochtigheid in het zakje nog niet zo snel (62%). Morgen maar eens met die vochtvreter korrels proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Eindelijk heeft de warmtepomp weer heel de nacht gekoeld met het zakje rijst en het loshalen van de dauwpuntsensor. 2 etappen van 3,5 uur met een uur pauze tussen in. De leidingen bij de WP binnen zaten vanochtend echter vol met condens.

To do's:
1010h vervangen door 1010
Buizen bij de WP isoleren

Hopelijk werkt het dan weer allemaal naar behoren.

[ Voor 9% gewijzigd door Avvd op 11-08-2020 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neetje18
  • Laatst online: 22-05-2024
Lees hier nu al een tijdje mee en al goede tips gebruikt.
We hebben de split al electric 5 kw.
Koelen ging vorige week prima tot afgelopen zondag. Gevraagde temp 22.5 op de 1010h, temp blijft 23,5/24. Luchtvochtigheid gemeten 61%

Wat ik me afvraag, is het geen idee om een goede luchtontvochtiger in de woonkamer te plaatsen?

De warmtepomp werkt nu steeds ongeveer 15 min. En stopt dan weer. Vloer is ook niet zo koud al vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
Avvd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:10:
Eindelijk heeft de warmtepomp weer heel de nacht gekoeld met het zakje rijst en het loshalen van de dauwpuntsensor. 2 etappen van 3,5 uur met een uur pauze tussen in. De leidingen bij de WP binnen zaten vanochtend echter vol met condens.

To do's:
1010h vervangen door 1010
Buizen bij de WP isoleren

Hopelijk werkt het dan weer allemaal naar behoren.
Je moet er wel aan denken dat je de minimale streeftemperatuur niet te laag zet want anders krijg idd condens. Ik zou daar wel voorzichtig mee zijn.
Met 18 a 19 graden zit je redelijk safe. Helaas zijn dit geen temperaturen waar je sterk mee kunt koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik maak gebruik van een uponor na-regeling met thermostaten incl. luchtvochtigheids sensor per ruimte waarop ook de regeling aan te passen is. Dat zou als het goed is voldoende moeten zijn.

Maar zeker een terechte opmerking om het goed te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Oke, een week geleden postte ik nog dat het bij mij goed werkt, nadat ik de thermostaat op de bovenverdieping fixed op "koelen" heb gezet in plaats van auto (dus er genoeg afname was om de aanvoer temp niet te ver terug te laten lopen).

Maar zoals in de laatste week bij verschillende mensen gemeld, koelt hij hier nu met dezelfde settings ook al een week stabiel helemaal niet meer. (ruimte temp = 27, ingestelde temp = 22, dauwpunt op 17 graden, luchtvochtigheid 56%). Ik was een week op vakantie, maar 0 keer gekoeld en ook geen (condensatie) errors.

Om hem te "triggeren" dacht ik ik zet de warmtepomp eens aan/uit met de hoofschakelaar. Zo'n 30 minuten na opstarten probeerde hij inderdaad te gaan koelen, maar kwam direct met de condens melding. Dit terwijl de aanvoer temp nog op 28 graden zat (dus er was nog niets gekoeld, en dat betekent volgens mij dat de dauwpunt berekening roet in het eten goeit?)

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
gizmo9003 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:53:
Oke, een week geleden postte ik nog dat het bij mij goed werkt, nadat ik de thermostaat op de bovenverdieping fixed op "koelen" heb gezet in plaats van auto (dus er genoeg afname was om de aanvoer temp niet te ver terug te laten lopen).

Maar zoals in de laatste week bij verschillende mensen gemeld, koelt hij hier nu met dezelfde settings ook al een week stabiel helemaal niet meer. (ruimte temp = 27, ingestelde temp = 22, dauwpunt op 17 graden, luchtvochtigheid 56%). Ik was een week op vakantie, maar 0 keer gekoeld en ook geen (condensatie) errors.

Om hem te "triggeren" dacht ik ik zet de warmtepomp eens aan/uit met de hoofschakelaar. Zo'n 30 minuten na opstarten probeerde hij inderdaad te gaan koelen, maar kwam direct met de condens melding. Dit terwijl de aanvoer temp nog op 28 graden zat (dus er was nog niets gekoeld, en dat betekent volgens mij dat de dauwpunt berekening roet in het eten goeit?)
Als je de melding krijg (H01-1295 oid) is het de douwpuntvoeler (waarschijnlijk geplakt tegen een leiding in de buurt van de WP). Als de dauwpunt welke berekend wordt vanaf de thermostaat krijg je geen melding maar gaat die simpelweg niet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Avvd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:38:
[...]

Als je de melding krijg (H01-1295 oid) is het de douwpuntvoeler (waarschijnlijk geplakt tegen een leiding in de buurt van de WP). Als de dauwpunt welke berekend wordt vanaf de thermostaat krijg je geen melding maar gaat die simpelweg niet koelen.
De melding is H01/5295. Ik zie nu inderdaad in het technisch bulletin dat dat de dauwpuntvoeler is (of eigenlijk een vochtsensor op de leidingen). Die heb ik al losgekoppeld van de leiding.. Is het dan een (provisorisch) idee om die in een zak met rijst te hangen? Ik neem aan dat de meter werkt op basis van een geleidingsprincipe (meer vocht is betere geleiding?)

[ Voor 26% gewijzigd door gizmo9003 op 11-08-2020 11:54 ]

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
gizmo9003 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:47:
[...]

De melding is H01/5295. Ik zie nu inderdaad in het technisch bulletin dat dat de dauwpuntvoeler is (of eigenlijk een vochtsensor op de leidingen). Die heb ik al losgekoppeld van de leiding.. Is het dan een (provisorisch) idee om die in een zak met rijst te hangen? Ik neem aan dat de meter werkt op basis van een geleidingsprincipe (meer vocht is betere geleiding?)
Je kan hem ook helemaal loskoppelen om te testen, het is een stekkertje in de WP. Ik heb hem vannacht los gehad echter droop het water er vanochtend vanaf, het is dus ook geen overbodige luxe om hem er op te laten zitten.

De WP staat bij mij in dezelfde ruimte als de wasmachine en droger op zolder waar het nu 32 graden is, geen ideale combinatie blijkt achteraf. Vandaar dat ik de leidingen ga isoleren om de condens tegen te gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Avvd op 11-08-2020 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joop018
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10-2023
Systeem warmtebron: Nefit Enviline bivalent 7 Kwth icm met CV-ketel HRC30 CW5 (voor zeer lage buitentemperaturen en warmwatervoorziening).
Naregeling: Technische Alternative (volledig bedraad systeem met temperatuurregeling per ruimte) met RSM610, CAN-I/O44, CAN-MTx2, ethernetmodule CMI, PT1000-element in elke ruimte, app-bewaking en besturing, data-acquisitie
Installering: 08-2018
Naregeling woonkamer: Moduline 1010 vanaf 08-2020 (was: 1010H). Magneetkleppen op verdeler van woonkamer sinds 2019 losgekoppeld.
Warmteoverdrachtsysteem: 16 groepen: 13 groepen vloerverwarming + 3 Jaga Briza's L1450 2-pijps

Problemen warmtebron + warmteoverdracht (in willekeurige volgorde): onvoldoende verwarmen, incidenteel te hoog aardgasverbruik, onrustig bedrijf bij overschakelen van koelen naar verwarmen en vv,, niet koelen, koeling houdt op om onverklaarbare redenen
Problemen na-regeling: geen (GUI: eigen ontwerp)
Resultaat: discussies en (tijdelijke) ruzie met mijn vrouw
Benodigde competenties: technisch inzicht, interesse in installatietechniek, doorzettingsvermogen, doooor-vragen..., goed opschrijven wat je doet zodat je resultaten van veranderingen kunt monitoren, een goede relatie met je vrouw.

Probleem 1: onrustig bedrijf bij automatisch overschakelen van verwarmen naar koelen en vv. Remedie: Menu > Verwarmen/koelen > Zomer/winter omschakeling > Kies voor 'Continu verwarmen' of 'Continu koelen'.

Probleem 2: warmtepomp lijkt het huis niet op temperatuur te kunnen brengen. Verschillende ruimtes voelen onbehaaglijk.
In eerste instantie geprobeerd om de waterdebieten te verhogen door de Buderus-pomp harder te laten draaien. Dit gaf ondermeer hinderlijke bijgeluiden. Bovendien werd daardoor de modulerende eigenschappen uitgeschakeld.
De verwarmingscapaciteit hangt samen met waterdebiet en watertemperatuur. De watertemperatuur was lager dan je zou verwachten adh van de buitentemperatuur (weersverwachting).
Remedie: heb de stooklijn adh van de temperatuur die hoort bij het voetpunt en eindpunt bijgesteld (installateursmenu > verwarmen/koelen installaties > CV-circuit 1 > stooklijn instellen > eindpunt (op gewenste temp instellen) en bevestigen > voetpunt: gewenste temp instellen > bevestigen. Dat bleek wel invloed te hebben maar te weinig. De watertemperatuur was steeds lager dan verwacht.
Remedie: de sensor voor de buitentemperatuur hing onder de carport (beschut tegen de zon). Door de plaatsing werd regelmatig een temp gemeten die 4 oK hoger was dan de werkelijke omgevingstemperatuur. De sensor van de buitentemperatuurmeting is verplaatst naar de noordzijde van het huis. Sindsdien is de watertemperatuur hoger en wordt het huis wel goed verwarmd. Tip: leg extra mantelbuizen aan. Bijvoorbeeld naar de buitengeplaatste warmtepomp. Dan kun je altijd naderhand nog een extra signaalkabel trekken. Waar je dan een buiten temp sensor kunt plaatsen.

Probleem 3: na lange vakantie periode op afstand (via app Na-regeling) gewenste temperatuur in ruimtes verhoogd. Warmtepomp kon niet binnen bepaalde tijd de gewenste temp halen (op zich logisch omdat een warmtepomp een lage piekcapaciteit heeft). Vervolgens sprong de cv-ketel bij. Pas na een week hadden we in de gaten dat het de cv-ketel was die het huis verwarrmde en niet de warmtepomp. Gevolg hoog gasverbruik. Remedie: als na afkoelen het huis weer opgewarmd moet worden, dan opletten dat de cv-ketel geen voorrang blijft houden. Dat kan door de binnenunit te resetten (stekker eruit en na 10 sec er weer in). Sorry voor de knullige oplossing.

Probleem 4: koelen stopt bij zeer hoge buitentemperaturen. Wanneer de lucht inlaattemperatuur (TL2) van de warmtepomp hoger is dan 46 oC dan stopt de warmtepomp, omdat de warmte niet of moeilijk naar de buitenlucht af te voeren is. Remedie: wachten of waternevelaar op warmtewisselaar zetten van de buitenunit.

Probleem 5: koelen stopt door condensvorming op retourleiding vanaf warmtepomp. Remedie: zorg ervoor dat het plastic van de voeler is verwijderd (installateur was vergeten om het plastic te verwijderen). De voeler moet niet achter isolatie zitten (door het isolatiebedrijf verkeerd uitgevoerd). Eventueel gevormd condens kan dan niet verdampen waardoor de foutmelding in stand blijft en er niet gekoeld wordt.
Stel min. temp bij in het installateursmenu > Verwarmen/koelen instellen > CV-circuit 1 > minimum aanvoer streeftemperatuur verlagen van bijvoorbeeld 18 naar 15 oC. Bedenk wel dat er dan condensvorming kan optreden op het hoofdcircuit. Afhankelijk van hoe de leidingen lopen wil je dat wel/niet hebben. Het goed isoleren van leidingen kan condensvorming voor een belangrijk deel voorkomen.
Een rigoreuze oplossing is de sensor los te koppelen van het moederbord van de binnenunit. Daardoor krijgt de binnenunit geen informatie over eventuele condensvorming. Dit is een groen contact (MK2) op het moederbord. De warmtepomp blijft nu gewoon doorgaan met koelen. Ook als er condensvorming is op de retourleiding.

Probleem 6: koelen stopt na een tijdje en wordt na een bepaalde tijd weer actief (de installatie lijkt een eigen leven te leiden). Het vlammetje op de kamerthermostaat licht op wanneer er gekoeld wordt en is weg als er niet gekoeld wordt.
Dit probleem kan samen hangen met een te hoge relatieve luchtvochtigheid in de woonkamer (waar de Moduline 1010H hangt). De Moduline 1010H is uitgerust met een hygrometer. Deze meet de luchtvochtigheid. Wordt deze te hoog dan is er kans dat er op de vloer (waar de waterleidingen doorheen lopen) condensvorming optreedt. De Moduline berekent de dauwpunttemperatuur bij de gemeten luchtvochtigheid. In het installateursmenu > Verwarmen/koelen instellen > CV-circuit 1 > dauwpunt temperatuur verschil kun je instellen welke veiligheidsmarge aangehouden moet worden. Stel dat hier 3oK staat en de dauwpunt temperatuur is 16oC, dan is de minimumwatertemperatuur 19oC. Je kunt het dauwpunttemperatuursverschil instellen op 2 oK. Dat geeft iets meer 'ruimte'.
Er zijn aanwijzingen dat de Nefit installatie de dauwpunttemperatuur niet correct berekend. Dat is relatief eenvoudig na te gaan door de luchtvochtigheid te meten (hygrometer). Icm met de temperatuur kan daar uit de dauwpunttemperatuur worden bepaald (ff googlen).
Een rigoreuze oplossing is door de Moduline 1010H te vervangen door de Moduline 1010 (zonder H[ygrometer]). Dat is een relatief eenvoudig klusje. Je haalt de spanning van de binnenunit; klikt de M1010H los van zijn grondplaat en klikt de M1010 erop. Steek de stekker van de binnenunit er weer in. Wacht ff en ga naar het Installateursmenu > Inbedrijfstelling > Bediening cv-kring 1 > kies voor RC100 in plaats van de andere opties.
Probleem 6:

Ik sluit niet uit dat er foutjes zitten in het voorgaande. Bedenk dat je door het by-passen van condensatie randvoorwaarden het mogelijk is dat er op ongewenste plaatsen vochtvorming optreedt (muffe geur enz).
Uiteraard houd ik me aanbevolen voor correcties, slimmere oplossingen en tips.

Succes !!

[ Voor 16% gewijzigd door Joop018 op 11-08-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Avvd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:20:
[...]

Je kan hem ook helemaal loskoppelen om te testen, het is een stekkertje in de WP. Ik heb hem vannacht los gehad echter droop het water er vanochtend vanaf, het is dus ook geen overbodige luxe om hem er op te laten zitten.

De WP staat bij mij in dezelfde ruimte als de wasmachine en droger op zolder waar het nu 32 graden is, geen ideale combinatie blijkt achteraf. Vandaar dat ik de leidingen ga isoleren om de condens tegen te gaan.
Stekkertje van vochtsensor eruit gehaald, koelen is gestart. Aanvoer temperatuur is nu gedaald van 28 graden naar 23 in een uurtje, dus het werkt in ieder geval. Thanks!

tjah..

Pagina: 1 ... 7 ... 104 Laatste