Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
gizmo9003 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:40:
[...]

Stekkertje van vochtsensor eruit gehaald, koelen is gestart. Aanvoer temperatuur is nu gedaald van 28 graden naar 23 in een uurtje, dus het werkt in ieder geval. Thanks!
Zit de sensor op de retour vanaf de buitenunit? Hoe ziet die sensor eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:37

gizmo9003

Go For It!

KaEs schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:45:
[...]

Zit de sensor op de retour vanaf de buitenunit? Hoe ziet die sensor eruit?
Die sensor loopt vanaf de warmtepomp bedienings ongeveer 1m (in ons geval) naar de leiding. Daar zit hij op de koperen leiding om daar condens te detecteren. De sensor is ongeveer 3x3 cm ofzo.

Nog een vraagje vanuit mijn kant, koelen werkt nog steeds, echter koelt hij minder hard dan ik gewend was, zou dat kunnen komen doordat deze sensor nu losgemaakt is?
Bijvoorbeeld gisteren, heeft hij vanaf 13u tot 22u gekoeld aan 1 stuk, maar is er totaal maar 5kW energie aan koelen gebruikt. Ook kwam de aanvoer temperatuur daardoor niet lager dan 22.7 graden. Dit terwijl twee weken geleden als hij begon te koelen de temperatuur meteen onder de 16 kwam en er ook een stuk meer energie werd gebruikt.
Zou er een andere modus kwa koelen worden gebruikt als die dauwpunt/vochtsensor niet aangesloten is?

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 10:38
noisewood schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:10:
Ik heb de 1010H vorig jaar vervangen voor de 1010 en heb nadien geen problemen meer gehad. De dauwpunt sensor heb ik niet te dicht bij de ketel bevestigd waardoor deze niet al te snel wordt geactiveerd. Je moet natuurlijk wel oppassen dat het koelen niet te snel gaat waardoor er condensvorming ontstaat. Buiten is het nu 31 graden en binnen op dit moment 21.7 graden. Het Monoblock slaat geregeld even aan maar kan het binnen goed op temperatuur houden (zie url). Soms wordt het wel een keer 22 graden of iets hoger maar de volgende morgen is de temperatuur weer gedaald. Het koelen heb ik ingesteld op 22 graden.

http://husdata.se/pop_pul...r=1352&H=&DS=2&View=Pulse
Klopt het dat je WP zo'n beetje elke twee uur een run van ruim 30 minuten doet, oftewel zo'n 15 runs de afgelopen 24 uur?

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisewood
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-04 19:07
Ja, hij staat ongeveer 25 minuten heel rustig te koelen. Zodra ik de temperatuur terugzet naar 16 graden ipv 17 graden dan gaat de warmtepomp veel sneller draaien maar dan krijg ik teveel condensvorming. Nu met 17 graden werkt het prima en kan ik de temperatuur in de woning goed op 22 graden houden. Hij maakt inderdaad ongeveer 15 runs per dag. De aanvoertemperatuur die de verdeler ingaat is ongeveer 17 graden en de retourtemperatuur is ongeveer 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisewood
balblas schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

Klopt het dat je WP zo'n beetje elke twee uur een run van ruim 30 minuten doet, oftewel zo'n 15 runs de afgelopen 24 uur?
Ja, hij staat ongeveer 25 minuten heel rustig te koelen. Zodra ik de temperatuur terugzet naar 16 graden ipv 17 graden dan gaat de warmtepomp veel sneller draaien maar dan krijg ik teveel condensvorming. Nu met 17 graden werkt het prima en kan ik de temperatuur in de woning goed op 22 graden houden. Hij maakt inderdaad ongeveer 15 runs per dag. De aanvoertemperatuur die de verdeler ingaat is ongeveer 17 graden en de retourtemperatuur is ongeveer 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterEllis
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-04 20:44
Een kennis en ik hebben beide hetzelfde probleem. De koeling van de enviline start niet meer op. Ik heb zelf al een geforceerde start gedaan, maar deze stopt na 15-20min met koelen, waarna de tempereratuur snel weer oploopt.
Wel staat hij in beide gevallen in koelbedrijf, maar de pomp/compressor staat uit. Is er een oplossing en zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik was nog even data aan het vergelijken op husdata tussen mijn eigen systeem en twee andere nefit systemen:

Mijn systeem:
https://husdata.se/pop_pu...User=1438&DS=2&View=Pulse

user bos:
https://husdata.se/pop_pu...User=1352&DS=2&View=Pulse

user koos:
https://husdata.se/pop_pu...User=1424&DS=2&View=Pulse

Het valt mij op dat mijn systeem maar weinig koude afgifte heeft aan de vloer en dat de pomp bijna altijd op 100% richting de buitenunit? Het water lijkt maar 0.5 graden warmer te zijn op het moment dat het uit het systeem komt.

Momenteel staan alle groepen open (8 op de beneden verdieping, 4 op de bovenverdieping), ik zou verwachten dat het systeem meer warmteoverdracht zou hebben in de vloer. Weet iemand waar ik dit moet zoeken, is het iets in de instellingen of heeft het meer te maken met het warmteafgifte systeem?

Als ik bij de binnenunit kijk met de warmtecamera zie ik dat het water wat van de buitenunit afkomt ongeveer 16 graden is en wat er naar toe gaat ongeveer 24 graden is, die 24 graden is dus anders dan dat ik uitlees uit het systeem. Weet iemand hoe je de data moet interpreteren?

Bij de vloerverwarming verdelers zie ik dat de aanvoer naar de verschillende groepen ongeveer 18,5 graad is en de retour ongeveer 22 wat ansich dus prima is. Ik snap alleen de retour waarde uit de meting (tc0) niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Avvd op 12-08-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisewood
Avvd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:20:
Ik was nog even data aan het vergelijken op husdata tussen mijn eigen systeem en twee andere nefit systemen:

Mijn systeem:

user bos:

user koos:

Het valt mij op dat mijn systeem maar weinig koude afgifte heeft aan de vloer en dat de pomp bijna altijd op 100% richting de buitenunit? Het water lijkt maar 0.5 graden warmer te zijn op het moment dat het uit het systeem komt.

Momenteel staan alle groepen open (8 op de beneden verdieping, 4 op de bovenverdieping), ik zou verwachten dat het systeem meer warmteoverdracht zou hebben in de vloer. Weet iemand waar ik dit moet zoeken, is het iets in de instellingen of heeft het meer te maken met het warmteafgifte systeem?

Als ik bij de binnenunit kijk met de warmtecamera zie ik dat het water wat van de buitenunit afkomt ongeveer 16 graden is en wat er naar toe gaat ongeveer 24 graden is, die 24 graden is dus anders dan dat ik uitlees uit het systeem. Weet iemand hoe je de data moet interpreteren?

Bij de vloerverwarming verdelers zie ik dat de aanvoer naar de verschillende groepen ongeveer 18,5 graad is en de retour ongeveer 22 wat ansich dus prima is. Ik snap alleen de retour waarde uit de meting (tc0) niet.
Wat is de aanvoertemperatuur en de retourtemperatuur op de verdeler?
Gebruik je ook een buffervat en is het buffervat op 4 of 2 punten aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neetje18
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-05-2024
Hier ook nog steeds problemen.
Vraagje de min. aanvoerstreeftemperatuur staat op 10 ingesteld.De WP loopt steeds ong. 10 min.en krijg dan de condensmelding.

Verdere instellingen stooklijn
Eindpunt 35
Voetpunt 20
Max aanvoer 48
Ruimte invloed 2k

[ Voor 22% gewijzigd door Neetje18 op 12-08-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisewood
Neetje18 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:59:
Hier ook nog steeds problemen.
Vraagje de min. aanvoerstreeftemperatuur staat op 10 ingesteld.De WP loopt steeds ong. 10 min.en krijg dan de condensmelding.
Mag de aanvoerstreeftemp. Iets hoger?
Volgens mij is 10 veel te laag, zet deze op 16 of 17. Zelf heb ik hem op 17 staan en krijg dan geen condensvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noisewood
Avvd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:20:

Mijn systeem:

user bos:

user koos:
https://husdata.se/pop_pu...User=1424&DS=2&View=Pulse

Ik heb op Husdata een paar reports extra aangemaakt, misschien handig om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
noisewood schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:11:
[...]

Volgens mij is 10 veel te laag, zet deze op 16 of 17. Zelf heb ik hem op 17 staan en krijg dan geen condensvorming.
Thanks, ik heb de ruimtethermostaat op 17,5 staan aangezien ik de temperatuur verder met de naregeling regel, wellicht wilt de WP daarom niet moduleren :P

Er zit overigens een buffervat van 50L tussen met 4 pijpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Avvd op 12-08-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisewood
Avvd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:21:
[...]

Thanks, ik heb de ruimtethermostaat op 17,5 staan aangezien ik de temperatuur verder met de naregeling regel, wellicht wilt de WP daarom niet moduleren :P

Er zit overigens een buffervat van 50L tussen met 4 pijpen.
Het is volgens mij beter om het buffervat op twee punten aan te sluiten, zie nieuwe service release van Nefit. Hierdoor krijg je een betere werking en een hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neetje18
noisewood schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:11:
[...]

Heb nu de min. aanvoerstreeftemp op 17 gezet. Hij loopt nu, benieuwd of hij nu doorkacheld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neetje18
Neetje18 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:30:
[...]

Heb nu de min. aanvoerstreeftemp op 17 gezet. Hij loopt nu, benieuwd of hij nu doorkacheld.
Nee dus, na 10 min melding 5295, alarm condensatie bewaking is geactiveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Nu online
Neetje18 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:38:
[...]

Nee dus, na 10 min melding 5295, alarm condensatie bewaking is geactiveerd
Bij de huidige temperatuur en luchtvochtigheid ligt het dauwpunt boven de 17 graden. Zelfs bij 18 graden voel ik condens op de leiding. Wellicht 19 a 20 graden een betere optie. Helaas gaat dat wel ten koste van de koelcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Nu online
WouterEllis schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:01:
Een kennis en ik hebben beide hetzelfde probleem. De koeling van de enviline start niet meer op. Ik heb zelf al een geforceerde start gedaan, maar deze stopt na 15-20min met koelen, waarna de tempereratuur snel weer oploopt.
Wel staat hij in beide gevallen in koelbedrijf, maar de pomp/compressor staat uit. Is er een oplossing en zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?
Wouter dit draadje gaat de laatste week alleen maar over dit probleem dus even terugbladeren en rustig doorlezen lijkt me de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:06
KaEs schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:17:
[...]
Wouter dit draadje gaat de laatste week alleen maar over dit probleem dus even terugbladeren en rustig doorlezen lijkt me de beste optie.
Hier hetzelfde issue, ‘s ochtends koelt de WP prima, maar zodra het echt warm wordt stopt ie ermee. De laatste 2 dagen ook storingsmelding A01/5294.
Deze duren elke keer maar een minuut en verdwijnen dan (het is dat ik ze nu terugzie in het diagnose menu anders wist ik het niet eens). Weet iemand wat dit veroorzaakt? Lijkt erop alsof de koeling daarna ook stopt.

Pagina’s vol problemen met koelen maar geen concrete oplossingen. Misschien had ik eigenlijk toch liever een Nibe gehad...

[ Voor 40% gewijzigd door Pompadour op 12-08-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:00

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hier ook koelingsproblemen. Eerste paar warme dagen ging het prima maar sinds vanochtend wil hij helemaal niet meer in koelbedrijf gaan, wat ik ook doe. Dauwpunt (volgens installatie) varieert tussen 18 en 21 graden met marge ingesteld op 2k, binnentemp inmiddels 26.5. Zou dus gewoon aan moeten springen maar niks. Geen foutmeldingen.
Aardig irritant :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVzLfT_l0Ipic5wMP81tTd3hlhY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KgWNm4YqJJUJDxddhKv3Y04e.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_r1hoKu9vaLigp9833KG-VAndY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U66hzJKB3zheqNnPpMDeicyY.jpg?f=user_large

Ik zie dus dit (GoT fotoupload draait de foto’s maar goed). Aanvoerstreeftemp = 22, wat volgens mij logisch is want dauwpunt is 20 + 2, huidige waarde is 24.8, kamertemp is 25.5, gevraagd is 19, maar koelbedrijf ho maar.

Doe ik wat fout of is m’n installatie de weg kwijt. Warm water produceren doet ie wel.

[ Voor 51% gewijzigd door Daniel op 12-08-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
Pompadour schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:40:
[...]

Hier hetzelfde issue, ‘s ochtends koelt de WP prima, maar zodra het echt warm wordt stopt ie ermee. De laatste 2 dagen ook storingsmelding A01/5294.
Deze duren elke keer maar een minuut en verdwijnen dan (het is dat ik ze nu terugzie in het diagnose menu anders wist ik het niet eens). Weet iemand wat dit veroorzaakt? Lijkt erop alsof de koeling daarna ook stopt.

Pagina’s vol problemen met koelen maar geen concrete oplossingen. Misschien had ik eigenlijk toch liever een Nibe gehad...
Google is your friend http://nl.documents2.nefi...d/pdf/file/6720816442.pdf

"5295 Alarm condensbewaking
Er heeft zich vocht op de aanvoerbuizen gevormd, omdat de aanvoer te koud is
De minimaal toegestane aanvoertemperatuur moet
worden verhoogd. Dit is een instelling in het servicemenu"

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:11
Pompadour schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:40:
[...]

Zelfde storingsmelding heb ik al vanaf 13 april, nooit koeling gehad.
balblas schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:18:
[...]

Hij rapporteert niet H01/5295 maar A01/5294. Kan alleen vinden dat dit mogelijk een connectieprobleem is.

• tingkung
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-08-2020
Beste allen,

ook hier problemen met koeling van een Nefit Enviline Monoblock. Installatie eind 2017.
Koelen aangezet in menu zomer 2018 (installateur heeft dat niet gedaan).
Het koelen symbool is wel zichtbaar op de unit, maar de compressor gaat niet aan.
Ik kan me niet herinneren of het koelen wel gewerkt heeft.

Zie wel het volgende:

Bedrijfsgegevens:
Bedr. uren compr. koelen 113h
Aantal starts koelen 247

Compressor:
Totaal 16154 kW
Verw 12324 kW
Warmwater 3687 kWh
Koeling 0 kWh

Systeeminformatie:
Status koelcircuit uit
Vermogen compressor 0.0 kW
Actueel bedrijf Koelen

Verwarmen/koelen:
Ingestelde ruimtetemp. 21 C
Gemeten ruimtetemp. 27.1 C (ja, het is erg warm in de woonkamer, zolder is nog erger)
Gemeten aanvoertemp. 27.5 C

Wie kan me helpen?

Update: compressor gaat nu wel aan.
Ik heb onder Pompen de instelling Bedr.mod.prim.cv-pomp gewijzigd van Automatisch naar Aan
Gemeten aanvoertemp. 22 C, dat lijkt de goede kant op te gaan

Morgen kijken of het koeler is geworden

Het is inderdaad wat koeler geworden.
Rond 15h is de compressor gestopt. Deze geeft een temperatuur boven de 46C (TR1 Temp. compressor) en dan stopt de compressor. Onder de 42C gaat de compressor weer aan. Nog even geduld dus.

[ Voor 25% gewijzigd door tingkung op 13-08-2020 15:32 ]

• Pompadour
Uit TB 53 over koelen en specifiek over de dauwpuntsensor: na het plaatsen dient het beschermplakband te worden verwijderd.
Had de installateur dus niet gedaan zag ik. Benieuwd of dat nog iets uit gaat maken nu ik het alsnog verwijderd heb?

@tingkung had ik ook geprobeerd maar maakte bij mij niks uit. Hij staat bij mij nu ook te koelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Pompadour op 13-08-2020 01:30 ]

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-05 15:08
balblas schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:18:
[...]

Deze melding krijg ik sinds gisteren ook. Ook nog een andere melding met blokkering. Deze was de hele nacht actief. Ik denk dat het met de dauwsensor te maken heeft. Dan blokkeert de pomp zodat je geen condens krijgt. Na de tijd gaat de melding weg van het display (staat wel nog in de log) en dan gaat de pomp ook weer koelen als de temperatuur richting de middag weer oploopt. Ik zag in de log dat vorig jaar dit ook is gebeurd, maar toen heb ik het niet gezien omdat ik toen niet zo vaak de status heb gecontroleerd.

Ik heb de aanvoertemperatuur op 18 graden staan en pas gaan koelen bij 25 graden binnen. Zo houdt de koeling het 24 graden (1 graad minder) binnen en dat is heerlijk. Ik koel dus niet heel hard, dus ik denk dat dit normaal gedrag is van de pomp.

Dat blokkeren lijkt mij gewoon een functie. Ik vind het dan ook gek dat de pomp dit als foutmelding aangeeft., geef het dan gewoon aan als status.

Vorig jaar kreeg ik het huis niet verder gekoeld dan 26 graden, maar dit jaar heb ik de koeling geactiveerd op de dag dat de warmtegolf begon en beneden schommelt het tussen de 24 en 25 graden. Boven schommelt het een graadje hoger tussen de 25 en 26. Ik vind het knap dat het systeem het zo koel houdt. Had ik niet verwacht. Collega's zitten met 30gr in de woonkamer thuis te werken...

Het voelt heerlijk aan thuis, alleen op blote voeten over onze betonvloer lopen is nu te koud. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Joepv op 13-08-2020 08:57 . Reden: toevoeging ]

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

• KaEs
  • Nu online
Joepv schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:56:
[...]

Deze melding krijg ik sinds gisteren ook. Ook nog een andere melding met blokkering. Deze was de hele nacht actief. Ik denk dat het met de dauwsensor te maken heeft. Dan blokkeert de pomp zodat je geen condens krijgt. Na de tijd gaat de melding weg van het display (staat wel nog in de log) en dan gaat de pomp ook weer koelen als de temperatuur richting de middag weer oploopt. Ik zag in de log dat vorig jaar dit ook is gebeurd, maar toen heb ik het niet gezien omdat ik toen niet zo vaak de status heb gecontroleerd.

Ik heb de aanvoertemperatuur op 18 graden staan en pas gaan koelen bij 25 graden binnen. Zo houdt de koeling het 24 graden (1 graad minder) binnen en dat is heerlijk. Ik koel dus niet heel hard, dus ik denk dat dit normaal gedrag is van de pomp.

Dat blokkeren lijkt mij gewoon een functie. Ik vind het dan ook gek dat de pomp dit als foutmelding aangeeft., geef het dan gewoon aan als status.

Vorig jaar kreeg ik het huis niet verder gekoeld dan 26 graden, maar dit jaar heb ik de koeling geactiveerd op de dag dat de warmtegolf begon en beneden schommelt het tussen de 24 en 25 graden. Boven schommelt het een graadje hoger tussen de 25 en 26. Ik vind het knap dat het systeem het zo koel houdt. Had ik niet verwacht. Collega's zitten met 30gr in de woonkamer thuis te werken...

Het voelt heerlijk aan thuis, alleen op blote voeten over onze betonvloer lopen is nu te koud. :+
Het kunnen koelen tot een graad of 25 is bij deze omstandigheden ook wel het uiterste wat er met een warmtepomp in combinatie met vloerkoeling mogelijk is. Het is geen airco systeem waarbij de lucht wordt ontvochtigd. Zonder ontvochtiging blijft condensvorming te bottleneck voor de warmtepomp. Tel daarbij op dat het systeem ook nog een veiligheidsmarge heeft om condensvorming te voorkomen en dan kom je in de situatie dat de koelfunctie voor velen tegenvalt. Dat ligt niet zozeer aan de techniek want het apparaat kan best nog kouder water maken maar dat zijn de natuurwetten (temperatuur, dauwpunt, condensatie, corrosie).

Door de veiligheidsmarge te omzeilen (zakje rijst om de thermostaat, installatie van de 1010 ipv 1010h) kan er wat extra koelcapaciteit worden genegeerd maar het risico op condens is reëel en moet dan zelf in de gaten worden gehouden.

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:01
De woonkamer zit hier op +- 22.5 graden (eind van de middag) en de slaapkamer tussen de 23.5 - 24 graden (om 20:00). LV is nu 60%, aanvoertemperatuur schommelt tussen de 19 - 20 graden, ingesteld op 17. Prima te doen met de EnviLine!

Toch vind ik het veel gedoe. Veel tips & tricks, monitoren, constant in de gaten houden... De koeling was hier afgelopen zondag er ook mee opgehouden, maandag maar +- 60 minuten gekoeld in 24 uur. Dinsdagavond een boterhamzakje met rijst om de thermostaat gehangen en voila: woensdag een paar mooie runs gemaakt: https://i.imgur.com/ZXM0ed9.png (zelfs overdag een lange run, zie inzakking PV) :)

Vloerverwarming op de gehele beneden + 1e verdieping, zolder radiatoren (hier wordt het 25 graden rond +- 18:00, maar gelukkig geen slaapkamers hier). De gehele gevel vol op zuid (huis 14m breed, 11.5m hoog) en aardig wat glas (incl schuifpui), maar geen zonwering (binnen wel alle gordijnen dicht).

Weinig te klagen dus en ik denk dat de kosten voor airco of zonwering niet echt opwegen zolang de EnviLine na een week lang tropische temperaturen de woonkamer+slaapkamer aardig op peil kan houden.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:43
Rprp schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:04:
De woonkamer zit hier op +- 22.5 graden (eind van de middag) en de slaapkamer tussen de 23.5 - 24 graden (om 20:00). LV is nu 60%, aanvoertemperatuur schommelt tussen de 19 - 20 graden, ingesteld op 17. Prima te doen met de EnviLine!

Toch vind ik het veel gedoe. Veel tips & tricks, monitoren, constant in de gaten houden... De koeling was hier afgelopen zondag er ook mee opgehouden, maandag maar +- 60 minuten gekoeld in 24 uur. Dinsdagavond een boterhamzakje met rijst om de thermostaat gehangen en voila: woensdag een paar mooie runs gemaakt: https://i.imgur.com/ZXM0ed9.png (zelfs overdag een lange run, zie inzakking PV) :)

Vloerverwarming op de gehele beneden + 1e verdieping, zolder radiatoren (hier wordt het 25 graden rond +- 18:00, maar gelukkig geen slaapkamers hier). De gehele gevel vol op zuid (huis 14m breed, 11.5m hoog) en aardig wat glas (incl schuifpui), maar geen zonwering (binnen wel alle gordijnen dicht).

Weinig te klagen dus en ik denk dat de kosten voor airco of zonwering niet echt opwegen zolang de EnviLine na een week lang tropische temperaturen de woonkamer+slaapkamer aardig op peil kan houden.
Heb je de kosten voor schade door condensvorming ook meegenomen?

Even zonder gekheid. Wat zie/merk je van condensvorming?

Met gestrekt been.

• Joepv
Als je condensvorming krijgt worden je vloeren klam of er komt letterlijk vocht op, wat schimmels kan veroorzaken. En dat is echt vies.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

• Avvd
  • Niet online
Condens kan meevallen zolang je de leidingen goed geisoleerd hebt, voordat er condens op de vloer komt moet je toch behoorlijk koud water er doorheen sturen. De 1010h en dauwpuntvoeler hebben gewoon een enorm ruime marge waardoor ook condens op de leidingen wordt voorkomen als je niks geisoleerd hebt, dit zorgt ervoor dat er nog maar weinig ruimte is om te koelen.

Mijn verdelers zijn van composiet, de slangen van kunststof echter zit er een messing koppeling van de verdeler naar de toevoer slang, die condenseerd. Een kwestie van isoleren of corrosie op de koppeling accepteren. Ik heb nu overigens de 1010h vervangen door een 1010. Zowieso is een vochtsensor in slechts één ruimte niet erg nuttig. Het kan bijv beneden 22 graden zijn waarop de enviline zich afstelt. Tegelijkertijd kan het op een zolder 32 graden zijn waardoor het dauwpunt daar hoger ligt waardoor je alsnog condens krijgt.

De condensbeveiliging kan je ook met een naregeling per ruimte van bijv Uponor of de danfoss icon (die hebben de mogelijkheid voor condensbewaking), wellicht ook nog andere merken.

De enviline is simpelweg erg fanatiek als het gaat om condensbeveiliging.

[ Voor 56% gewijzigd door Avvd op 13-08-2020 14:21 ]

• WouterEllis
Het zakje rijst lijkt voor iedereen de gouden oplossing (belachelijk overigens)

Hij koelt bij mij nu in "runs" de het water naar 19 graden. Vervolgens kan die na een bepaalde periode de kou niet goed genoeg kwijt en schakelt de compressor uit. Op dat punt beginnen er ook hele kleine druppeltjes te ontstaan op de leidingen die het dichtste bij de binnen unit zitten.
De grote vraag is nu, hoe zou ik de overdracht van warmte wat effectiever maken. Ik heb een ventilator op de grond geplaatst om de lucht verplaatsing wat te bevorderen. Dit lijkt enig sinds te helpen.

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:01
Artbij schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:45:
[...]

Heb je de kosten voor schade door condensvorming ook meegenomen?

Even zonder gekheid. Wat zie/merk je van condensvorming?
Weinig problemen tot nu toe. De vloeren zijn gewoon (kurk)droog, ook de leidingen van de vloerwarming van de verdeler zijn droog. Enige leiding wat lichtelijk vochtig wordt is de koperen leiding van de main binnen-unit (denk ik?) naar het buffervat. Voor de rest alles prima.

Maar goed, ik houd het inderdaad in de gaten, want als de vloer vochtig wordt gaat die per direct uit.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Avvd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:15:
Mijn verdelers zijn van composiet, de slangen van kunststof echter zit er een messing koppeling van de verdeler naar de toevoer slang, die condenseerd. Een kwestie van isoleren of corrosie op de koppeling accepteren. Ik heb nu overigens de 1010h vervangen door een 1010. Zowieso is een vochtsensor in slechts één ruimte niet erg nuttig. Het kan bijv beneden 22 graden zijn waarop de enviline zich afstelt. Tegelijkertijd kan het op een zolder 32 graden zijn waardoor het dauwpunt daar hoger ligt waardoor je alsnog condens krijgt.
Ik heb de 1010h, ik kan op de wp instellen dat ik een 1010 heb. Zou dat gewoon de vochtsensor negeren?

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Daniel schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:07:
[...]

Ik heb de 1010h, ik kan op de wp instellen dat ik een 1010 heb. Zou dat gewoon de vochtsensor negeren?
Probeer het zou ik zeggen. Ik kreeg een configuratiefout. Ik heb daarna de module weer op de 1010H gezet. Ik heb niet gekeken of hij wel werkt met die storingsmelding, maar ik vermoed van niet.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb mijn vrouw de rijsttruc laten uitvoeren (ben niet thuis) maar dat lijkt niks te doen. Kamertemp blijft oplopen (nu 25.2) bij een aanvoertemp van 23.6.

• Avvd
  • Niet online
Daniel schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:07:
[...]

Helaas niet, je krijgt dan een configuratie error

• GvanMeeuwen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-05 15:44
de rijst truuk, je kunt beter de silica gel nemen of vocht vreter, lukte me door eerst de rijst te verwarmen(droog natuurlijk) in een pannetje op laag vuur(rijst naar 40-50C brengen. dan in plastic zakje dicht doen en in de vriezer om af te koelen naar kamertemperatuur. vervolgens om de 1010H doen en goed dicht maken om de aders. Ging bij mij van 60% naar 38%.
Warmtepomp loopt nu al dagen goed, de condensopnemer zit overigens bij ons op de retourleiding. Is fout weet ik maar als die ook condenseert is het echt "nat".
Overigens is de technische ruimte een slecht meet punt om condens te meten, maar ja de voeler op de vloer plakken is ook weer zo iets :)
Uit de reacties hier op het forum is goed te begrijpen dat Nefit aan de mensen en installateurs nog wat uit te leggen heeft. Jammer dat ze dat niet doen, wij krijgen er althans geen op uitvraag mails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hmmja, mijn installatie wil inmiddels helemaal niet meer in koelmodus. Rijsttruc helpt niet, condens is geen probleem (sensor en buizen zijn droog), geen errors. Hij blijft gewoon uit en gaat alleen aan als er warm water gemaakt moet worden.

Kamertemperatuur (23.5) lag vanmorgen bóven de buitentemperatuur (20), dauwpunt 18 graden. Minimale aanvoertemp op 16 graden, gevraagde kamertemp 20 graden. Delta’s voor inschakelen en dauwpunt allebei op 2k. Dan zou hij voor zover ik weet gewoon in koelbedrijf moeten gaan. Tot dinsdagavond deed hij dat ook. Installateur maar eens bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Staat er in de lijst van storingen geen blokkerende melding?
Bij mij heeft de pomp gisteren ook weinig gedaan. Ook steeds de dauw sensor "storing". Die volgt op met een "blokkerende werking storing" i.v.m. de condens. Dan blokkeert de pomp voor x uur omdat de kans op condensvorming te hoog is.

Ik denk dat dit met het vochtige klamme weer te maken heeft. Vanmorgen was het pompje weer lekker aan het koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingkung
Stel dat je een airco in de kamer plaatst waar de thermostaat hangt en je laat de airco bijvoorbeeld koelen naar 25C. De lucht wordt ontvochtigd door de airco, de warmtepomp zal dan verder koelen naar 21C. Kan dit werken of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Nu online
Ik heb net de 1010h vervangen door de 1010. Bij cv-circuit 1 heb ik Bedieningseenheid gekozen voor RC 100.
Krijg nu de onderstaande foutmelding. Herkenbaar? Moet anders na het weekend de installateur maar bellen maar zou het probleem het liefst van te voren oplossen.nAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35x40LD3t37AJkZGsXkxPrr6djc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3imiWUJBX4mvKDmwzmgAGvN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
KaEs schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:24:
Ik heb net de 1010h vervangen door de 1010. Bij cv-circuit 1 heb ik Bedieningseenheid gekozen voor RC 100.
Krijg nu de onderstaande foutmelding. Herkenbaar? Moet anders na het weekend de installateur maar bellen maar zou het probleem het liefst van te voren oplossen.n[Afbeelding]
Je moet de 1010 als afstandbediening instellen, stand fB geloof ik, knop lang inhouden en dan kom je in het menu. In het boeken van de 1010 staan de exacte stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neetje18
tingkung schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:06:
Stel dat je een airco in de kamer plaatst waar de thermostaat hangt en je laat de airco bijvoorbeeld koelen naar 25C. De lucht wordt ontvochtigd door de airco, de warmtepomp zal dan verder koelen naar 21C. Kan dit werken of zie ik iets over het hoofd?
Dat opperde ik hierboven ook al eens. Een goede ontvochtiger in de huiskamer.
Ben erg benieuwd of dat zou werken. Voordeel dat dan sowieso de enigzins klamme lucht verdwijnt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompadour
Neetje18 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:05:
[...]

Ben erg benieuwd of dat zou werken. Voordeel dat dan sowieso de enigzins klamme lucht verdwijnt
Mijn Enviline monoblock staat nu 's avonds weer te koelen na de hele dag weer niks gedaan te hebben. Luchtvochtigheid stond op 63% (nu inmiddels gedaald naar 59%), terwijl ie heel de dag op 60-61% stond. Temperaturen waren vandaag ook niet extreem, buitentemperatuur 26-27 graden (binnen ook bijna net zo warm :( )
Als ie daar al niet mee overweg kan is er iets grondig mis met het ontwerp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Nu online
Avvd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:37:
[...]

Je moet de 1010 als afstandbediening instellen, stand fB geloof ik, knop lang inhouden en dan kom je in het menu. In het boeken van de 1010 staan de exacte stappen
Super bedankt Avvd! Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingkung
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hW3CNiPgzrvwZk9hyyElDje83LQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZQFycvmn88KAvMNQxeZ2n9r.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een foto van de binnenunit met de geisoleerde buizen. Klopt het dat door de isolatie het risico op condens lager is en het vervangen van de 1010H door de 1010 mogelijk is?
De buizen van de verdelers op elke verdieping hebben geen isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariovandijck
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-03 12:27
Beste Mede Tweakers,

Het is de afgelopen dagen warm geweest, ook binnen in ons huis.
Daarom afgelopen donderdag Nefit gebeld en gevraagd wat het kan zijn,
Daarop hebben we alle instellingen nagelopen, deze zijn ook via onderstaande link te bekijken.
https://professioneel.nef...ools/nefit_enviline_tools
Alles staat gewoon goed, maandag kan ik een monteur bellen voor een afspraak...

Dus vrijdag na het werk nog eens rond gekeken....
Het probleem met de luchtvochtigheid leek bij mij ook het probleem te zijn, deze stond boven de 60%.
Ik heb de kamerthermostaat verplaatst naar de meterkast waar o.a. mijn netwerk apparatuur de temperatuur van 30 graden maakt en de luchtvochtigheid heeft van 45%

Het systeem ging ineens koelen en dacht het probleem te verhelpen,
Maar helaas nadat iemand in de douch ging rond 17uur werkt is hij niet meer actief gaan koelen.

Nu dacht ik het is mogelijk de buiten temperatuur die gezakt is onder de 24graden,
Dus heb met een paar weerstanden de buitentemperatuur vast op 33 graden gezet.
Maar ook dat helpt niet.

Dus het systeem denkt nu dat het in huis 30 graden is met een luchtvochtigheid van 45% en buiten 33 graden.
Maar helaas gebeurt er helemaal niks.
Heeft er iemand van jullie nog een idee?

2020-08-17 Probemen zijn opgelost,
Tip ga naar het service menu door de menu knop langer dan 5 seconden ingedrukt te houden,
Ga daarna de ingestelde temperaturen controleren en controleer ofdat de luchtvochtigheid onderde 60% is.
Controleer als laatste de CV-Water buffertank temperatuur deze wordt rond de 20graden, kun je foppen door de sensor verder naar buiten te trekken.
Letop, warm douch water heeft altijd voorrang! dus zorg er voor dat niemand onder de douch staat...
Als je dan in het service menu bent, druk dan op de menu en info knop, tegelijkertijd voor 5 seconden.

[ Voor 17% gewijzigd door mariovandijck op 17-08-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvanMeeuwen
beste mario, de temperatuur en relatieve vochtigheid maken samen het berekende dauwpunt(kijk maar hier voor berekening https://www.weerschip.nl/calc_Td.php)
naar een warme kast verplaatsen helpt niet. "droge" wel. MAAR pas op met je condens vorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisewood
[...]

Dit lijkt mij iets teveel van het goed, de Enviline kan het gewoon aan. Er zijn veel factoren die een rol kunnen spelen maar het is even puzzelen om de goede instellingen te vinden. Afgelopen week was ik bij iemand en daar was de circulatiepomp van de verdeler het probleem dat er niet goed gekoeld kon worden. Een bypass gemaakt en het probleem was verholpen. Gisteren was de luchtvochtigheid heel hoog en heb ik bij mij zelf de min aanvoerstreeftemp op 18 gezet, hierdoor was er haast geen condensvorming meer en het systeem draaide mooi door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neetje18
noisewood schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Dit lijkt mij iets teveel van het goed, de Enviline kan het gewoon aan. Er zijn veel factoren die een rol kunnen spelen maar het is even puzzelen om de goede instellingen te vinden. Afgelopen week was ik bij iemand en daar was de circulatiepomp van de verdeler het probleem dat er niet goed gekoeld kon worden. Een bypass gemaakt en het probleem was verholpen. Gisteren was de luchtvochtigheid heel hoog en heb ik bij mij zelf de min aanvoerstreeftemp op 18 gezet, hierdoor was er haast geen condensvorming meer en het systeem draaide mooi door.
Hier ook de aanvoerstreeftemp op 18. De gemeten aanvoerstreeftemp is 21.

Hij koelt wel maar steeds maar min of 10 en dan weer de condens melding.

Luchtvochtigheid momenteel 63%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het lijkt een soort voodoo te zijn. Bij mij sinds woensdag niks, dan vrijdagavond een paar koelruns, gisterenochtend ook maar sindsdien niet meer. Condens is het probleem niet, er is geen enkele foutmelding. Dauwpunt, temperatuur, luchtvochtigheid etc zit allemaal rond hetzelfde niveau.

Ik vind het danig frustrerend om overgeleverd te zijn aan onzichtbare beslissingen die zo’n apparaat neemt, als dat er toe leidt dat nogal belangrijke functie tijdens hoogzomer gewoonweg niet gebruikt kan worden. Het zal vast allemaal heel intelligent bedoeld zijn door Nefit maar ik wil gewoon een knop ‘koelen’ die werkt als ik dat wil.

[ Voor 9% gewijzigd door Daniel op 16-08-2020 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bij mij werkt de silica oplossing nog steeds. Hij koelt vrijwel constant, het is hier al een tijd 21 graden binnen.
Wel condensvorming gehad gisteren bij de pomp. Daardoor vloog alles uit. Bleek dat de N van de pomp contact maakt met aarde. Daar bij de pomp vormde toch wel wat condens, en dat gooit roet in het eten. De pomp hangt 'ondersteboven' wat ervoor zorgt dat er wat sneller condens bij de printplaat kan komen helaas. Dat was met een aanvoertemperatuur van 18 graden. Zo zie je wel dat als het zo vochtig is in de lucht er serieuze risico's kunnen ontstaan. Ik snap daarom de automatische algoritmes van Nefit wel. Maarja, ik ben een Tweaker en wil zelf controle! Zeker als het systeem onlogische beslissingen lijkt te maken. Wat dat beteft zijn er voor mij twee opties: 1. Manuele controle optie, 2. Inzicht in het algoritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
KaEs schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:26:
[...]

Super bedankt Avvd! Probleem opgelost.
Ook van mij bedankt! Had hetzelfde probleem en is nu ook opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neetje18
Neetje18 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:34:
[...]

Hier ook de aanvoerstreeftemp op 18. De gemeten aanvoerstreeftemp is 21.

Hij koelt wel maar steeds maar min of 10 en dan weer de condens melding.

Luchtvochtigheid momenteel 63%
De luchtvochtigheid is gezakt nu naar 57% en de WP heeft nu 3 uur aan een stuk doorkacheld zonder condens melding.

Zojuist gestopt hoogstwaarschijnlijk omdat de aanvoerstreeftemp iets te hoog was. Staat op 18, was gemeten 19.

Voor het eerst sinds vorige week zondag dat ie nu zolang doorloopt. Schijnbaar is luchtvochtigheid 60% de magische grens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 13:57
Ik weet niet of de excel in de link al bekend was bij jullie ...
Maar doe er je voordeel mee, er staat de nodige uitleg bij.
Ik kwam hem tegen op zoek naar wat meer uitleg over de Energieprijsverhouding. Als ik het goed heb kan die nog wat lager dan hij nu is ingesteld staat nu op 3,3 en kan als ik het goed terug reken naar 2,3
Link

A.k.a. basjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 22:13
Iemand een idee wat de functie: "WW-temperatuurcorrectie" doet?
Kan het nergens in de handleiding vinden. De enige (nuttige) vermelding daarover komt in dit forum naar voren... Maar geeft ook geen antwoord op de vraag.

Nefit EnviLine Split ervaringen uitwisselen

• GvanMeeuwen
beste BB-one
je kunt het beste de parameter opzoeken in het display en op de INFO knop drukken. Nog beter is om eerst de taal op engels te zetten omdat niet alle vertaling duidelijk is(niet technisch vertaald).
Je WW-temp correctie is een display waarde (ruimtetemp), zeg maar ijking naar gebruikers thermometer.

• hulpje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-04 21:08
[...]

je hebt helemaal gelijk, omdat eigenlijk niks nat mag worden zal de warmtepomp veel beter kunnen werken als er minder vocht in de lucht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 22:13
GvanMeeuwen schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:39:
beste BB-one
je kunt het beste de parameter opzoeken in het display en op de INFO knop drukken. Nog beter is om eerst de taal op engels te zetten omdat niet alle vertaling duidelijk is(niet technisch vertaald).
Je WW-temp correctie is een display waarde (ruimtetemp), zeg maar ijking naar gebruikers thermometer.
deze staat nu ingesteld op 10
Dus als ik het goed begrijp:
Thermostaat meet daadwerkelijk 18 graden en corrigeert dan (met 10 of met 1?; lijkt mij het laatste) en geeft 19 op het scherm aan?

Dank voor de tip met taal en info knop, wist dat laatste niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulpje
BB-One schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:24:
[...]

deze staat nu ingesteld op 10
Dus als ik het goed begrijp:
Thermostaat meet daadwerkelijk 18 graden en corrigeert dan (met 10 of met 1?; lijkt mij het laatste) en geeft 19 op het scherm aan?

Dank voor de tip met taal en info knop, wist dat laatste niet.
Deze is zo te zien niet voor de ruimtetemperatuur maar voor de warm water temperatuur als ik hem op Engels zet klinkt dat inderdaad ook echt een stuk logischer, goede info!

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 14:47
Hallo allen, hopende dat ik hier ook even naar een algemene ervaring van dit systeem mag vragen daar onze installateur dit geoffereerd heeft.

We zijn een huis uit 1930 aan het verbouwen. Alles hebben we geisoleerd:
150m2 over 3 etages, 480m3

Dak rd7
Vloer rd 5
Plafonds rd 4
Glas HR++
Spouwmuurisolatie Rd 1.76 (veel glas in de woning)
12x 345wp hyundai zonnepanelen

Nefit trendline cw-4 + 5kw split warmtepomp
met een Aniston 200L warmtepompboiler

Vloerverwarming op begane grond
Airco's op 1e verdieping en zolder. (Aangezien we graag de slaapkamers willen kunnen koelen en de wp misschien niet toereikend hiervoor zal zijn?)

Ik lees veel condens issues en andere uitdagingen van het systeem. Is het een goed systeem of is er iets dat ik beter kan nemen?

• O_Tiby
Vandaag nog even verder verdiept in de materie en de twijfel slaat toe. Wanneer is een all-electric oplossing toereikend?

Zou dit geschikt kunnen zijn voor onze situatie, zodat een losse cv / hybride oplossing niet nodig is en we met onze 12 zonnepanelen zelfvoorzienend kunnen zijn?

Onze installateur gaf deze optie, echter met onze isolatie + en jaren 30 woning dacht ik dat het verstandig is om een hybride opstelling te hebben met gas cv..

Wat is wijs?

• JP1980
@O_Tiby
Of het systeem afdoende is heel situatie specifiek, maar in mijn ogen is WP via vloerverwarming in de woonkamer, en airco in de overige ruimtes wel het ideaalbeeld van een mooie flexibele oplossing en waarschijnlijk de beste balans tussen comfort en energiezuinig / groen. Badkamerverwarming eventueel meenemen met WP vloerverwarming of met elektrische vloerverwarming.

Met koeling via CV loop je met elk merk warmtepomp tegen beperkingen aan i.v.m. condens, dat probleem is niet Nefit specifiek. Elk merk (CV) warmtepomp heeft een beveiliging om condens te voorkomen. Deze beveiliging zet het koelen uit want als je teveel koelt krijg je condens. Echter deze beveiliging lijkt bij Nefit moeilijk te doorgronden deze lijkt 'te goed' zijn werk te doen waardoor maar beperkt wordt gekoeld. Een airco werkt anders die voert de condens af.

Op dit moment ben ik niet tevreden over Nefit wat betreft het koelen, maar het verwarmen gaat echter perfect. Door omstandigheden nog even niet achter de installateur aan kunnen gaan wat betreft het koelen, maar in principe horen zij dat op te lossen.

Zou het nefit monoblock wat ik heb echter niet willen inruilen, het is esthetisch een net apparaat, je hoort hem niet en hij is tot nu toe erg zuinig en behalve koelen probleemloos.

Met een goede installateur zou het koelen geen probleem moeten zijn, maar daar staat en valt alles mee in warmtepomplamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Nu online
O_Tiby
De installateur zal een goed warmte berekening tav je woning en je warmwaterwensen moeten maken. Daar rolt een noodzakelijke maximale capaciteit uit. Met een goed geïsoleerde woning gecombineerd met een goed warmteafgiftesysteem is dat een capaciteit die voor een warmtepomp behapbaar is. Dit valt allemaal prima te berekenen.

Ik heb zelf nu ongeveer 1 jaar de monoblock 5 kW staan. Voor zowel verwarming als warmwater draait dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
@JP1980 en @KaEs , dank voor jullie snelle reacties.

Ik ga het aan mijn installateur vragen wat betreft de berekening.

Ben nu nog even aan het kijken naar een grotere boiler, wil toch richting de 300L/400L daar deze stabieler zijn dan kleinere varianten. Een punt is of ik een dubbele spiraal nodig heb en of de Nefit HR300 bijv. dan een goede keuze is.

Hebben jullie ook ervaring met een douche WTW? Deze heb ik ook geplaatst en nu is het idee om de volgorde van aansluiten te laten zijn:
HA -> QBlue WTW -> WP-Boiler (Nefit HR300 / Bosch WPS 390-1 EP1C -> invoer CV/WP (Nefit Trendline CW4 + WP Enviline Split 5kw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
O_Tiby schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:27:
@JP1980 en @KaEs , dank voor jullie snelle reacties.

Ik ga het aan mijn installateur vragen wat betreft de berekening.

Ben nu nog even aan het kijken naar een grotere boiler, wil toch richting de 300L/400L daar deze stabieler zijn dan kleinere varianten. Een punt is of ik een dubbele spiraal nodig heb en of de Nefit HR300 bijv. dan een goede keuze is.

Hebben jullie ook ervaring met een douche WTW? Deze heb ik ook geplaatst en nu is het idee om de volgorde van aansluiten te laten zijn:
HA -> QBlue WTW -> WP-Boiler (Nefit HR300 / Bosch WPS 390-1 EP1C -> invoer CV/WP (Nefit Trendline CW4 + WP Enviline Split 5kw)
Douche WTW helpt iets maar is voor een leek moeilijk meetbaar. Vaak zijn de normale moeilijk te plaatsen dus heb ik bij badkamer renovatie een kleine WTW bij de afvoer gezet. Heeft veel nadelen zoals dat ze vrij dik zijn en daardoor je vloer hoger moet. Enige wat deze doet is de koud water net voor het mengen iets opwarmen zodat bij het mengen iets minder warm water nodig is. Het helpt, met name in de winter, maar doet geen wonderen. Bij bad gebruik is WTW ook niet zinvol alleen bij douchen.

Wij hebben 180L en daar redden we ons prima mee met z'n 2en. Na een (fors) bad lukt het nog wel om 10 minuten te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
JP1980 schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:57:
[...]

Douche WTW helpt iets maar is voor een leek moeilijk meetbaar. Vaak zijn de normale moeilijk te plaatsen dus heb ik bij badkamer renovatie een kleine WTW bij de afvoer gezet. Heeft veel nadelen zoals dat ze vrij dik zijn en daardoor je vloer hoger moet. Enige wat deze doet is de koud water net voor het mengen iets opwarmen zodat bij het mengen iets minder warm water nodig is. Het helpt, met name in de winter, maar doet geen wonderen. Bij bad gebruik is WTW ook niet zinvol alleen bij douchen.

Wij hebben 180L en daar redden we ons prima mee met z'n 2en. Na een (fors) bad lukt het nog wel om 10 minuten te douchen.
Wij hebben de qblue QB1-21 wtw geplaatst. Daar de douche op de 1e verdieping zit kon deze mooi in een koof onder de douche als afvoer.

180L zal met 2 voldoende zijn, maar voor de toekomst wil ik iets meer. Daarbij, lijkt het mij ook dat een groter vat minder snel temperatuurschommelingen zal hebben daar je meer water hebt.

• KaEs
  • Nu online
Een douchewater wtw is bij het gebruik van de een warmtepomp wel wat minder effectief dan bij het gebruik van een gasgestookte ketel . Bij een warmtepomp heeft het warme tapwater (op voorraad in de boiler) namelijk veelal een lagere temperatuur dan bij een gasgestookte ketel en daardoor wordt er bij het douchen minder koud water toegevoegd. Er wordt dus minder koud water toegevoegd wat door de wtw voorverwarmd kan worden. Stel het warme water in de boiler is 50 graden en er wordt gedouched op 40 graden (dat gebeurt hier) dan hoeft er niet heel veel koud water bij. De wtw doet dan een stuk minder.

Onze ervaring is dat we met 5 personen genoeg hebben aan de standaard boiler van 190l. Ik heb het programma zo ingesteld dat de warmtepomp halverwege de middag (moment dat er de hoogste buitentemperatuur is) begint met het verwarmen tot maximaal 55 graden. In de loop van de avond neemt vervolgens iedereen een douche en dat levert geen problemen op met een koude douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulpje
KaEs schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:27:
Een douchewater wtw is bij het gebruik van de een warmtepomp wel wat minder effectief dan bij het gebruik van een gasgestookte ketel . Bij een warmtepomp heeft het warme tapwater (op voorraad in de boiler) namelijk veelal een lagere temperatuur dan bij een gasgestookte ketel en daardoor wordt er bij het douchen minder koud water toegevoegd. Er wordt dus minder koud water toegevoegd wat door de wtw voorverwarmd kan worden. Stel het warme water in de boiler is 50 graden en er wordt gedouched op 40 graden (dat gebeurt hier) dan hoeft er niet heel veel koud water bij. De wtw doet dan een stuk minder.

Onze ervaring is dat we met 5 personen genoeg hebben aan de standaard boiler van 190l. Ik heb het programma zo ingesteld dat de warmtepomp halverwege de middag (moment dat er de hoogste buitentemperatuur is) begint met het verwarmen tot maximaal 55 graden. In de loop van de avond neemt vervolgens iedereen een douche en dat levert geen problemen op met een koude douche.
dit klopt natuurlijk niet helemaal, bij minder doorstroming van het koude water kan in de douche WTW het koude water een stukje warmer opwarmen.

als bijvoorbeeld met 1.5l/m koud water het koude water laat verhogen van 12 graden naar 22 graden is dan is deze 10 kelvin je winst. (1,5l/m x 4,18KJ x 10k= 62.7KJ/m of 1KW)

als je minder koud water nodig heb bijv. 1l/m dan kan je met dezelfde 62,7KJ het water dat eerst 10 graden werd opgewarmd. nu 15K opgewarmd kan worden dus van 12 naar 27 graden. winst is nog steeds 1 KW

dit is ff vlug uit me hoofd berekend dus er zal wel wat foutmarge inzitten(denk voornamelijk aan rendement, lengte en inhoud douchgoot etc.),wat belangrijk hierbij is is het rendement van de douchegoot zelf.

Tevens kan je de WTW ook aansluiten op de koudwater leiding naar je boiler toe, dat scheelt je boiler weer opwarmen. en heb je sowieso genoeg doorstroming ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Nu online
hulpje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:04:
[...]

dit klopt natuurlijk niet helemaal, bij minder doorstroming van het koude water kan in de douche WTW het koude water een stukje warmer opwarmen.

als bijvoorbeeld met 1.5l/m koud water het koude water laat verhogen van 12 graden naar 22 graden is dan is deze 10 kelvin je winst. (1,5l/m x 4,18KJ x 10k= 62.7KJ/m of 1KW)

als je minder koud water nodig heb bijv. 1l/m dan kan je met dezelfde 62,7KJ het water dat eerst 10 graden werd opgewarmd. nu 15K opgewarmd kan worden dus van 12 naar 27 graden. winst is nog steeds 1 KW

dit is ff vlug uit me hoofd berekend dus er zal wel wat foutmarge inzitten(denk voornamelijk aan rendement, lengte en inhoud douchgoot etc.),wat belangrijk hierbij is is het rendement van de douchegoot zelf.

Tevens kan je de WTW ook aansluiten op de koudwater leiding naar je boiler toe, dat scheelt je boiler weer opwarmen. en heb je sowieso genoeg doorstroming ;)
Je vergeet de factor tijd. In een stilstaande situatie waarbij er ook nog eens geen verlies aan de buitenkant van de WTW-buis zou zijn gaat jou redenering op.
Je trekt het meeste warmte uit het afvloeiende warme water (lees het hoogste rendement van de wtw) als je de binnenwand van de wtw-buis zo koud mogelijk maakt. Dit lukt het beste als je zoveel mogelijke koud water er door heen laat stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Nu online
Dit is voor mij de eerste nazomer/begin herfst waarin ik de warmtepomp in werking heb. Wat mij opvalt is dat het de warmtepomp niet lukt om de lage aanvoertemperaturen van de stooklijn te halen. Aanvoertemperatuur gaat al snel richting 30 graden terwijl ik de stooklijn heb ingesteld op 20-35. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat de buitentemperatuur dusdanig hoog is dat de warmtepomp zelfs in de laagste stand te veel vermogen levert. Herkennen jullie dit?
Betekent wel dat het begintraject van de stooklijn eigenlijk niet relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulpje
KaEs schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

Je vergeet de factor tijd. In een stilstaande situatie waarbij er ook nog eens geen verlies aan de buitenkant van de WTW-buis zou zijn gaat jou redenering op.
Je trekt het meeste warmte uit het afvloeiende warme water (lees het hoogste rendement van de wtw) als je de binnenwand van de wtw-buis zo koud mogelijk maakt. Dit lukt het beste als je zoveel mogelijke koud water er door heen laat stromen.
als je je zorgen maakt om verlies in de buitenwand of leidingnetwerk dan kan je dat minimaal maken door te isoleren 8) er zal ongetwijfeld wel betere rendament zitten als er meer flow over de WTW is, dat valt vast wel te berekenen, maar als dat echt zoveel winst was dan staat dat wel in de specs. :Y

maar in dat argument is dus je leiding vanaf de wtw direct naar de boiler toe meest efficient omdat daar het meeste flow ontstaat tijdens het douchen. :)

wat je zegt m.b.t. de stooklijn herken ik ook vergelijk het maar een beetje met de auto als je zachter gaat rijden, er is een minimale snelheid dat je in z'n 1 kan rijden voordat je je koppeling moet induwen omdat je motor anders afslaat, daarom zit er vaak ook een buffer, die helpen de periodes starten/stoppen langer te maken. de getijden lente en herfst waar er veel buitentemperatuur pieken en dalen zitten schijnt het moeilijkst te regelen zijn wat ik gehoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul34
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-12-2020
beste medebezitters van een enviline tower split all electric warmtepomp. ik heb met aandacht dit forum gelezen. op basis van mijn 3 jaar ervaring met gebruik van de warmtepomp heb ik nog wel wat vragen, waar jullie me wellicht bij kunnen helpen. ik zal per post een vraag stellen.

de vraag voor dit moment is de wijze waarop de warmtepomp aan het verwarmingsnet is aangesloten. naast de tower is een buffervat van 50L geïnstalleerd. dit buffervat is op A1, A2, R1 en R2 aangesloten. in de Installatiewijzer van Nefit van september 2020 blz 52 worden A2 en R2 conform installatie schema afgedopt. conform het document Spoel-vullen Enviline warmtepomp van Nefit blz 6 is het installatie schema uitgewerkt zoals de installatie bij mij is uitgevoerd.

weet iemand wat de vereiste installatie wijze is en/of op welke wijze de installatie wijze de werking van het systeem beïnvloed. ik merk nu dat de watertemperatuur voor het verwarmingsnet laag blijft (25 graden) en het verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour van het verwarmingscircuit minimaal is (enkele graden). mijn verwarmingsnet bestaat uit vloerverwarming van ca 70m2.

bijgaand beide installatie schema's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZRijZz-0ih_GRLjbX8GzIw0WJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8DlQLczqBrIGCiSsHuJfRKVo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD6YSNgqZgFw_5VzQBPsNtY1KlY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7ylyckFJTKEnFJrek5pKLI8M.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
Paul34 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:59:
beste medebezitters van een enviline tower split all electric warmtepomp. ik heb met aandacht dit forum gelezen. op basis van mijn 3 jaar ervaring met gebruik van de warmtepomp heb ik nog wel wat vragen, waar jullie me wellicht bij kunnen helpen. ik zal per post een vraag stellen.

de vraag voor dit moment is de wijze waarop de warmtepomp aan het verwarmingsnet is aangesloten. naast de tower is een buffervat van 50L geïnstalleerd. dit buffervat is op A1, A2, R1 en R2 aangesloten. in de Installatiewijzer van Nefit van september 2020 blz 52 worden A2 en R2 conform installatie schema afgedopt. conform het document Spoel-vullen Enviline warmtepomp van Nefit blz 6 is het installatie schema uitgewerkt zoals de installatie bij mij is uitgevoerd.

weet iemand wat de vereiste installatie wijze is en/of op welke wijze de installatie wijze de werking van het systeem beïnvloed. ik merk nu dat de watertemperatuur voor het verwarmingsnet laag blijft (25 graden) en het verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour van het verwarmingscircuit minimaal is (enkele graden). mijn verwarmingsnet bestaat uit vloerverwarming van ca 70m2.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In technisch bulletin 53 wordt het verschil tussen een 4-poorts en 2-poorts buffervat aansluiting uitgelegd.

Ik heb onlangs de omzetting van 4-poorts naar 2-poorts laten uitvoeren, ondanks dat Nefit het niet lonend acht bestaande 4-poorts installaties om te bouwen. Ik heb echter een 15kW Enviline Split en wil de boel gewoon optimaal hebben. Gezien de grote van mijn installatie denk ik dat ik de kosten van de omzetting wel terugverdien door een beter rendement van de WP. Als je handig bent kun je het ook zelf doen.

[ Voor 59% gewijzigd door balblas op 19-10-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul34
Dank. Nefit geeft (per mail) idd aan dat er geen verschil is tussen 2 of 4-Poorts aansluiting anders dan dat 2-poorts makkelijker is voor de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balblas
Paul34 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:01:
Dank. Nefit geeft (per mail) idd aan dat er geen verschil is tussen 2 of 4-Poorts aansluiting anders dan dat 2-poorts makkelijker is voor de installateur.
De auteur van die mail heeft het dan niet begrepen. Er is wel degelijk verschil, zie het technisch bulletin. Je WP hoeft simpelweg minder hard te werken omdat er geen menging plaats vindt, en dus met een lagere aanvoertemperatuur voldaan kan worden.

Het enige wat Nefit stelt is dat de besparing die je realiseert met 2-punts t.o.v. 4-punts niet opweegt tegen de kosten van het omzetten van 4 naar 2 voor bestaande installaties. Maar dat hangt uiteraard helemaal af van de omstandigheden, bij de ene installatie is de besparing minder dan bij de andere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul34
Het TB is inderdaad helder en ik kan de logica volgen. Ik heb een 7kWh WP. Ik hou voor nu de verschillen in aan en afvoer temperatuur in de gaten voor het buffervat en na het buffervat (op buderus en op de leidingen zit een thermometer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul34
Ik heb een tweede vraag. Ik heb in het CV circuit op de eerste verdieping in de badkamer vloerverwarming (5m2) zonder mengblok en op de begane grond vloerverwarming (70m2) met mengblok, eigen pomp en 4 groepen. Voor het CV circuit is naast de WP een Buderus pomp geïnstalleerd. Ik lees op het forum verschillende berichten omtrent uitvoering vloerverwarming. Wat is jullie ervaring/advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
Paul34 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:53:
Ik heb een tweede vraag. Ik heb in het CV circuit op de eerste verdieping in de badkamer vloerverwarming (5m2) zonder mengblok en op de begane grond vloerverwarming (70m2) met mengblok, eigen pomp en 4 groepen. Voor het CV circuit is naast de WP een Buderus pomp geïnstalleerd. Ik lees op het forum verschillende berichten omtrent uitvoering vloerverwarming. Wat is jullie ervaring/advies?
Volgens mij is de Buderus circulatie pomp nodig vanaf een bepaalde grootte van je afgiftesysteem. De ingebouwde pomp in de Nefit Towerunit is niet sterk genoeg.

Nog een pomp in je mengblok lijkt me niet nodig. Zit er ook nog een thermostaat kraan op je mengblok? Het klinkt namelijk alsof je een open verdeler hebt met eigen pomp zoals hier beschreven.

Een gesloten verdeler zonder pomp is bij een LT systeem zoals een WP beter, immers de aanvoertemperatuur uit de WP zal nooit (of zelden) boven de 45 graden zijn, dus er hoeft niet gemengd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hier net voor de tweede keer error A01-5271. Dat is een te hoge aanvoertemperatuur. Instelling is maximaal 37 graden maar is nu ruim 43 graden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWvuLXCTz9i3jr59RXacIZO5jwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J4aDaVIGfbHLyrNhTvC6t54o.png?f=fotoalbum_large

De vorige keer verdween de melding na ongeveer een dag vanzelf weer. Vraag is natuurlijk wat hier de oorzaak van is. Ik zie wel net voor de melding een flinke piek in het verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDcZHbf4fRUvrcLk_cJpkLCYCx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzTsnvYTt2KLoWFJrPc3tWTL.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit misschien een soort ‘overshoot’ van een verwarmings- of sww-run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:27
Ik vraag me af of het abnormaal is dat de warmtepomp een > 20 minuten run maakt en daarbij een hogere temperatuur bereikt dan gewenst. Een aanvoer van 43 graden is dan weer erg hoog en gezien de discrepantie tussen gewenste en werkelijke kamertemperatuur vraag ik me af of deze niet structureel te hoog is.

Hoe staat je stooklijn ingesteld?

Is er voorafgaand aan deze storingen ook een warmwatervraag geweest? Het zou dan inderdaad kunnen dat de driewegklep niet meer goed functioneert waardoor er SWW in het CV systeem komt.

Ik weet trouwens ook niet of die grafiekjes in de app direct kloppen: Volgens de app was de output bij mij tegen 3 uur 1 en tegen 7 uur 2.

Hier een plaatje van de temperaturen in mijn enviline split de afgelopen 2 dagen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6zQ0agWWzsHbkeTk6xoxlt-W9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kznj73nc7JBKoueeolepLENZ.png?f=fotoalbum_large

Zoals hier te zien valt schiet deze bij mij altijd door: alleen een termijngemiddelde van de switchtemperatuur zal redelijk kloppen met de aanvoertemperatuurSetpoint.

[ Voor 17% gewijzigd door Lothlórien op 26-10-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:42
Heeft iemand hier met een EnviLine een soort van berekening gemaakt inzake de kosten tov een nieuwe HR Ketel?

Een nieuwe Nefit Trendline CW5 heb ik incl installatie hangen voor 1750 euro. Hier mee bespaar ik al een 200 euro per jaar tov een oude Ecomline uit 2002 (op warm water en zuinigere pomp).

Als ik een EnviLine Tower koop kost die 4999 euro en installatie zal zijn een 750 euro?

Tevens komt er een subsidie terug van 1650 euro, maakt de kostprijs 4100.

4100 - 1750 = 2350 euro meer. Levensduur schatting 15 jaar
Besparingen: gas afsluiten 168 euro per jaar x 15 = 2520 (en schatting dat dit duurder wordt?)
Hoeveel geef ik uit aan kosten met de EnviLine qua verbruik? Ik zit nu op een 2000m3 aan gas.

En wat misschien negatief is: EnviLine is minder lang op de markt? Meer onderhoud dan Ketel? Minder comfort dan een CW5 ketel?

(Tevens heb ik nog een gashaard en die wil ik graag blijven gebruiken, maar om dat om te bouwen naar propaan.... kost ook niet weinig ben ik bang voor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
trekker22 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:40:
Heeft iemand hier met een EnviLine een soort van berekening gemaakt inzake de kosten tov een nieuwe HR Ketel?

Een nieuwe Nefit Trendline CW5 heb ik incl installatie hangen voor 1750 euro. Hier mee bespaar ik al een 200 euro per jaar tov een oude Ecomline uit 2002 (op warm water en zuinigere pomp).

Als ik een EnviLine Tower koop kost die 4999 euro en installatie zal zijn een 750 euro?

Besparingen: gas afsluiten 168 euro per jaar x 15 = 2520 (en schatting dat dit duurder wordt?)
Hoeveel geef ik uit aan kosten met de EnviLine qua verbruik? Ik zit nu op een 2000m3 aan gas.

En wat misschien negatief is: EnviLine is minder lang op de markt? Meer onderhoud dan Ketel? Minder comfort dan een CW5 ketel?

(Tevens heb ik nog een gashaard en die wil ik graag blijven gebruiken, maar om dat om te bouwen naar propaan.... kost ook niet weinig ben ik bang voor).
Een installatie van een nieuwe warmtepomp is doorgaans wel 'een tikkeltje' duurder dan 750 euro. Afhankelijk van de situatie. Betekent veel leidingwerk tussen binnen en buitenunit. Ook elektrisch kan het zijn dat er aanpassingen gemaakt moeten worden zoals ombouwen van de meterkast naar 3-fasen, en de bekabeling richting binnenunit moet waarschijnlijk verzwaard worden. Ben je vaak toch wel 5000 euro verder.

Uit je verhaal maak ik op dat je je nog niet heel erg verdiept hebt in lucht/water warmtepompen. Je zou even moeten googlen voor jezelf om wat basiskennis op te doen over verschillende aspecten zoals installatie, te verwachten comfort, besparing en vooral de condities waar je huis aan moet voldoen want niet elk huis is geschikt. Dan kan je daarna gerichte vragen stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:57
trekker22 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:40:

Bovenop je netbeheerkosten voor gas, rekent de energieleverancier ook nog 20-60 euro vaste kosten per jaar.

Vergeet niet: het vervangen van 2000m³ gas met een warmtepomp is niet altijd even makkelijk. Heb je al een winter gestookt me een aanvoertemperatuur van maximaal 40-45 graden (een uitzondering tot 50 graden aanvoertemperatuur met strenge vorst mag wel)? Zo ja: Je bent klaar voor een warmtepomp. Zo nee: Ga dat komende winter doen en ervaar of je de winter zonder kou doorkomt. Ga je wel kou ervaren met een aanvoertemperatuur van 40-45 graden, dan moet je je afgiftesysteem verbeteren voor je 'warmtepomp-ready' bent.

Afhankelijk van je aanvoertemperatuur (hoe lager, hoe beter), is in praktijk een gemiddelde COP van tussen 3,5 en 4,5 haalbaar. 2000m³ gas levert je nu zo'n 16.000 kWh warmte op.
Met een COP van 3,5 heeft de warmtepomp 4571kWh nodig om die warmte te produceren. Met een COP van 4 nog 4000kWh en met een COP van 4,5 slechts 3555kWh.

Uitgaande van COP 3,5 kost 16000kWh warmte je zo'n 1000 euro aan elektra. 2000m³ gas kost zo'n €1500. Dat levert op basis van de energiekosten excl vaste kosten voor de aansluiting dus in 15 jaar een besparing van zo'n 7500 euro, bij gelijkblijvende energieprijzen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Laatst online: 21:22
Daniel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:38:
Hier net voor de tweede keer error A01-5271. Dat is een te hoge aanvoertemperatuur. Instelling is maximaal 37 graden maar is nu ruim 43 graden. [Afbeelding]

De vorige keer verdween de melding na ongeveer een dag vanzelf weer. Vraag is natuurlijk wat hier de oorzaak van is. Ik zie wel net voor de melding een flinke piek in het verbruik:

[Afbeelding]

Is dit misschien een soort ‘overshoot’ van een verwarmings- of sww-run?
Ik heb dit in de zomer vaak gehad als de warmtepomp aan het koelen was, dan overschakelt voor wekelijkse legionella run en dan weer gaat koelen.
Ik kreeg die melding, maar zag op mijn analoge meters op de pomp van de vloerverwarming geen abnormaal hoge waarde staan. Daarom niks mee gedaan en nu in de winter is de melding niet meer teruggekomen. Wellicht ook eens in de gaten houden welke waarde de vloerverwarmingspomp meter bij jou aan geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterEllis
Mag ik vragen hoe jij aan die mooie grafiekjes komt? Ik ben opzoek naar meer informatie uit mijn warmtepomp. Ik vind dat de app van Nefit erg tegenvalt qua informatie. Er moet veel meer nuttige informatie uit te halen zijn om de afstelling zo optimaal mogelijk te maken.
Lothlórien schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:36:
Ik vraag me af of het abnormaal is dat de warmtepomp een > 20 minuten run maakt en daarbij een hogere temperatuur bereikt dan gewenst. Een aanvoer van 43 graden is dan weer erg hoog en gezien de discrepantie tussen gewenste en werkelijke kamertemperatuur vraag ik me af of deze niet structureel te hoog is.

Hoe staat je stooklijn ingesteld?

Is er voorafgaand aan deze storingen ook een warmwatervraag geweest? Het zou dan inderdaad kunnen dat de driewegklep niet meer goed functioneert waardoor er SWW in het CV systeem komt.

Ik weet trouwens ook niet of die grafiekjes in de app direct kloppen: Volgens de app was de output bij mij tegen 3 uur 1 en tegen 7 uur 2.

Hier een plaatje van de temperaturen in mijn enviline split de afgelopen 2 dagen
[Afbeelding]

Zoals hier te zien valt schiet deze bij mij altijd door: alleen een termijngemiddelde van de switchtemperatuur zal redelijk kloppen met de aanvoertemperatuurSetpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Goedemiddag iedereen
Hier draait een Nefit enviline split tower 5kw
Tot nu toe werkt het prima temperatuur blijft mooi constant op 20,5 in de woonkamer
Ik gebruik Husdata H60 om de Nefit uit te lezen en te monitoren
Mijn stooklijn staat op
Voetpunt 21 graden
Eindpunt 36 graden
Max temperatuur moet boven de 43 staan anders krijg je storing A01-5271.te hoge temperatuur vertelde mijn installateur staat bij mij op 45 ingesteld

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
WouterEllis schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:09:
Mag ik vragen hoe jij aan die mooie grafiekjes komt? Ik ben opzoek naar meer informatie uit mijn warmtepomp. Ik vind dat de app van Nefit erg tegenvalt qua informatie. Er moet veel meer nuttige informatie uit te halen zijn om de afstelling zo optimaal mogelijk te maken.

[...]
Voor die grafiekjes heb ik openhabian geïnstalleerd op een raspberry Pi3. De data kun je uitlezen met de km200 binding, opslaan in influxdb en visualiseren met grafana. Kost wat uitzoekwerk, maar is ook wel een leuk project.

Een andere populaire manier van monitoring is via husdata h60. Daarmee kun je op de webpage dit soort grafieken beschikbaar maken.

http://husdata.se/pop_rep...1352&H=&DS=2&View=Rapport

Deze link is geloof ik van user @noisewood.
Ik heb persoonlijk in mijn data een aantal waarden die nergens op lijken te slaan: ventilator is 0 of 255, Modulatie van de WP kent ook alleen 0 of 100%, powermonitoring en bedrijfstijd kan ik geen chocola van maken etc. Dit kan natuurlijk aan verouderde firmware op mijn WP liggen (Nefit wil ook niet updaten :(). Husdata schijnt gewoon beter en nauwkeuriger met de data om te gaan.

Mijn grafieken zijn natuurlijk ook een webpage, maar omdat ik deze host op mijn RPI heb ik deze niet aan het internet ontsloten. Met husdata is delen met anderen daarom makkelijker.

[ Voor 0% gewijzigd door Lothlórien op 08-11-2020 10:43 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisewood
Paul34 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Paul, er is wel degelijk verschil tussen het op 2 punten aansluiten of het op 4 punten aansluiten. Met vier punten is het rendement kleiner aangezien hij meer staat rond te pompen door het buffervat. Zelf heb ik dit aangepast naar een 2 punt aansluiting en daarbij heb ik er nog twee kogelkranen tussen geplaatst waardoor het systeem nog meer te knijpen is als het nodig mocht zijn. Nu heb ik deze optimaal afgesteld waardoor het rendement hoger is geworden. Iedere installatie is verschillend en het water moet wel goed kunnen circuleren anders gaat de ketel op storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-03 15:22
WouterEllis schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:09:

[...]
Met Domoticz en een device met Apache (Raspian op een Pi bijvoorbeeld) kan je de data ook inlezen, en op verschillende manieren zichtbaar maken. Zie hiervoor mijn scripts eerder in deze threads. Mogelijkheden zijn er wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 13:57
Voor Home Assistant is ook een module uit voor de enviline. Zie : home-assistant-bosch-custom-component

A.k.a. basjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
O_Tiby schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 04:07:
Hallo allen, hopende dat ik hier ook even naar een algemene ervaring van dit systeem mag vragen daar onze installateur dit geoffereerd heeft.

We zijn een huis uit 1930 aan het verbouwen. Alles hebben we geisoleerd:
150m2 over 3 etages, 480m3

Dak rd7
Vloer rd 5
Plafonds rd 4
Glas HR++
Spouwmuurisolatie Rd 1.76 (veel glas in de woning)
12x 345wp hyundai zonnepanelen

Nefit trendline cw-4 + 5kw split warmtepomp
met een Aniston 200L warmtepompboiler

Vloerverwarming op begane grond
Airco's op 1e verdieping en zolder. (Aangezien we graag de slaapkamers willen kunnen koelen en de wp misschien niet toereikend hiervoor zal zijn?)

Ik lees veel condens issues en andere uitdagingen van het systeem. Is het een goed systeem of is er iets dat ik beter kan nemen?
Nog even een hulp vraag wat betreft de Nefit warmtepomp:

De installateur geeft aan dat deze niet goed om kan gaan met een zoneregeling van de vloerverwarming die alleen aan/uit signaal geeft, en niet modulerend. De warmtepomp werkt optimaler met een modulerend signaal. Hoe lossen jullie dit op?

En, hier bijhorend, de keuze voor de vloerverwarming van de badkamer; elektrisch of via de warmtepomp?
Installateur stuurt aan op elektrisch daar hij liever geen aan/uit zoneregeling toepast.
Óf een thermostaatknop voor de badkamer welke op bijv 19C staat, en de begane grond 21C. Maar wanneer beneden dan uitslaat dan wordt de badkamer niet verwarmd. Maar hoe vaak zal dit voorkomen?
Hebben jullie hier nog ideeen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
O_Tiby schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:42:
[...]

Nog even een hulp vraag wat betreft de Nefit warmtepomp:

De installateur geeft aan dat deze niet goed om kan gaan met een zoneregeling van de vloerverwarming die alleen aan/uit signaal geeft, en niet modulerend. De warmtepomp werkt optimaler met een modulerend signaal. Hoe lossen jullie dit op?
De pomp werkt naar mijn idee het beste zonder zoneregeling (aan/uit of modulerend).
Fundamenteel verschil met de CV-ketel is dat de warmtepomp volgens een weersafhankelijke regeling met thermostaatinvloed werkt. Dat wil zeggen dat aan de hand van de buitentemperatuur en de veronderstelde (gedempte) binnentemperatuur een streeftemperatuur wordt bepaald. Dit wordt nog gecorrigeerd met het verschil tussen gewenste temperatuur en daadwerkelijke kamertemperatuur en je krijgt de stooktemperatuur. Hoe deze zich naar elkaar verhouden kun je instellen via de beruchte 'stooklijn'. In feite is de thermostaat niet persé nodig.

Idealiter zal de nefit pomp zich aan deze temperatuur houden, maar door modulatiebereik, aantal start/stops etc is dat helaas niet altijd mogelijk. Hier stookt ie om de paar uur naar 32 graden en zodra het cv-water afgekoeld is tot 20 graden begint ie opnieuw. In de nacht houden wij hem op een minimaal regime, dan stookt ie 20 minuten zodra de minimale aanvoertemperatuur van 18 graden is bereikt.
Of de nachtverlaging zin heeft zijn de meningen ook over verdeeld trouwens: een WP is het zuinigst met een zo laag mogelijk aanvoertemperatuur, dat betekent in principe dat je de boel niet op wilt stoken.

Vanwege de lage temperatuur hoef je ook niet te verwachten dat de badkamer op temperaruur is zodra je de verwarming opendraait. Naar mijn idee kun je daarom het beste de verwarming open laten staan.

Wat je denk ik niet wilt is dat een zoneregeling zich hier ook nog mee bemoeit. Uiteraard is dat mijn idee en wellicht denkt een ander daar weer heel anders over.

Je zou eventueel kunnen kiezen voor een aparte CV-groep met een eigen stooklijn. De Nefit kan vier groepen bijhouden.

Als je geen buffervat laat installeren moet je minimaal 4X500W aan radiatioren of 20 m2 vloerverwarming openzetten, dit in verband met warmteopname tijdens een defrost van de buitenunit. Dit minimale vermogen is niet nodig als je ook een buffervat van 50 L of meer laat installeren. Het buffervat verhoogd ook het algehele rendement en heeft dus voorkeur.
Óf een thermostaatknop voor de badkamer welke op bijv 19C staat, en de begane grond 21C. Maar wanneer beneden dan uitslaat dan wordt de badkamer niet verwarmd. Maar hoe vaak zal dit voorkomen?
Hebben jullie hier nog ideeen over?
Thermostaatknop is met lage temperatuurverwarming natuurlijk een optie, de radiator is geen wamtekanon en dat zal de warmte verdeling alleen maar ten goede komen. De vraag is of je dan niet beter met een normale knop kunt knijpen. Minder water door de radiator betekent namelijk ook een minder hoge temperatuur en minder afgifte.
En, hier bijhorend, de keuze voor de vloerverwarming van de badkamer; elektrisch of via de warmtepomp?
Installateur stuurt aan op elektrisch daar hij liever geen aan/uit zoneregeling toepast.
Daar kan ik kort over zijn:
Voor een warmteafgifte van 1 kwh verbruikt een elektrische radiator 1 kwh.
De wp verbruikt voor eenzelfde afgifte nog geen 0,25 kwh.

Alles wat je normaal niet uit het lichtnet zou halen moet worden bijgeschakeld door de leverancier: ik ben bang dat dit door een gascentrale met <80% rendement wordt geproduceerd. In dat geval was zelfs onze prehistorische VR ketel nog efficiënter voor verwarming. :F

[ Voor 25% gewijzigd door Lothlórien op 12-11-2020 07:55 ]

• O_Tiby
Allereerst dank voor de uitgebreide reactie!
Lothlórien schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:21:
[...]

De pomp werkt naar mijn idee het beste zonder zoneregeling (aan/uit of modulerend).
Fundamenteel verschil met de CV-ketel is dat de warmtepomp volgens een weersafhankelijke regeling met thermostaatinvloed werkt. Dat wil zeggen dat aan de hand van de buitentemperatuur en de veronderstelde (gedempte) binnentemperatuur een streeftemperatuur wordt bepaald. Dit wordt nog gecorrigeerd met het verschil tussen gewenste temperatuur en daadwerkelijke kamertemperatuur en je krijgt de stooktemperatuur. Hoe deze zich naar elkaar verhouden kun je instellen via de beruchte 'stooklijn'. In feite is de thermostaat niet persé nodig.

Idealiter zal de nefit pomp zich aan deze temperatuur houden, maar door modulatiebereik, aantal start/stops etc is dat helaas niet altijd mogelijk. Hier stookt ie om de paar uur naar 32 graden en zodra het cv-water afgekoeld is tot 20 graden begint ie opnieuw. In de nacht houden wij hem op een minimaal regime, dan stookt ie 20 minuten zodra de minimale aanvoertemperatuur van 18 graden is bereikt.
Of de nachtverlaging zin heeft zijn de meningen ook over verdeeld trouwens: een WP is het zuinigst met een zo laag mogelijk aanvoertemperatuur, dat betekent in principe dat je de boel niet op wilt stoken.

Vanwege de lage temperatuur hoef je ook niet te verwachten dat de badkamer op temperaruur is zodra je de verwarming opendraait. Naar mijn idee kun je daarom het beste de verwarming open laten staan.

Wat je denk ik niet wilt is dat een zoneregeling zich hier ook nog mee bemoeit. Uiteraard is dat mijn idee en wellicht denkt een ander daar weer heel anders over.

Je zou eventueel kunnen kiezen voor een aparte CV-groep met een eigen stooklijn. De Nefit kan vier groepen bijhouden.

[...]

Thermostaatknop is met lage temperatuurverwarming natuurlijk een optie, de radiator is geen wamtekanon en dat zal de warmte verdeling alleen maar ten goede komen. De vraag is of je dan niet beter met een normale knop kunt knijpen. Minder water door de radiator betekent namelijk ook een minder hoge temperatuur en minder afgifte.

[...]
Goed om te weten, dit komt overeen met het verhaal van de installateur en hoe hij het wil installeren; oa. zonder thermostaat. Instellen op 21C en zo min mogelijk de temperatuur wijzigen.

Ik snap nu de invloed van zoneregeling en de werking van de WP.

Maar als ik een scenario mag schetsen; stel de begane vloer is op temperatuur (55 m2) 21C dan gaat de WP niet meer bijstoken. Dan kan het zijn dat de badkamer op de 1e etage geen warme vloer heeft, want daar wordt niet gemeten. Hoe kan dit opgelost worden? Of is dan dus de eerder genoemde oplossing met een lagere temp. van 19C op de badkamer met thermostaatknop/gewone knop dicht knijpend, de oplossing? Die zie ik nog niet helemaal.

Hoe kunnen wij zeker zijn van een lekkere warme badkamervloer in deze installatie? Dus aansluiten op de CV ipv op de WP?
Als je geen buffervat laat installeren moet je minimaal 4X500W aan radiatioren of 20 m2 vloerverwarming openzetten, dit in verband met warmteopname tijdens een defrost van de buitenunit. Dit minimale vermogen is niet nodig als je ook een buffervat van 50 L of meer laat installeren. Het buffervat verhoogd ook het algehele rendement en heeft dus voorkeur.
Geen buffervat, wel een WP boiler van 110L voor warm tapwater.
Daar kan ik kort over zijn:
Voor een warmteafgifte van 1 kwh verbruikt een elektrische radiator 1 kwh.
De wp verbruikt voor eenzelfde afgifte nog geen 0,25 kwh.

Alles wat je normaal niet uit het lichtnet zou halen moet worden bijgeschakeld door de leverancier: ik ben bang dat dit door een gascentrale met <80% rendement wordt geproduceerd. In dat geval was zelfs onze prehistorische VR ketel nog efficiënter voor verwarming. :F
Duidelijk, duurzamer is de warmtepomp, praktischer is even de vraag. Daarop stuurt de installateur naar elektrisch met temperatuur- en tijdsensor. Maar mijn gevoel blijft zeggen ook op de WP vanwege het duurzame en niet onnodig elektrisch opwarmen op momenten dat we er niet zijn, of een koude vloer wanneer we binnenlopen. Maar dan zou het helpen om bovenstaande duidelijk te hebben. Lastig, lastig lastig.

• Lothlórien
O_Tiby schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:02:
Allereerst dank voor de uitgebreide reactie!

[...]

Goed om te weten, dit komt overeen met het verhaal van de installateur en hoe hij het wil installeren; oa. zonder thermostaat. Instellen op 21C en zo min mogelijk de temperatuur wijzigen.

Ik snap nu de invloed van zoneregeling en de werking van de WP.

Maar als ik een scenario mag schetsen; stel de begane vloer is op temperatuur (55 m2) 21C dan gaat de WP niet meer bijstoken. Dan kan het zijn dat de badkamer op de 1e etage geen warme vloer heeft, want daar wordt niet gemeten. Hoe kan dit opgelost worden? Of is dan dus de eerder genoemde oplossing met een lagere temp. van 19C op de badkamer met thermostaatknop/gewone knop dicht knijpend, de oplossing? Die zie ik nog niet helemaal.

Hoe kunnen wij zeker zijn van een lekkere warme badkamervloer in deze installatie? Dus aansluiten op de CV ipv op de WP?

[...]

[...]

Duidelijk, duurzamer is de warmtepomp, praktischer is even de vraag. Daarop stuurt de installateur naar elektrisch met temperatuur- en tijdsensor. Maar mijn gevoel blijft zeggen ook op de WP vanwege het duurzame en niet onnodig elektrisch opwarmen op momenten dat we er niet zijn, of een koude vloer wanneer we binnenlopen. Maar dan zou het helpen om bovenstaande duidelijk te hebben. Lastig, lastig lastig.
geen dank, elkaar helpen is mijns inziens het doel van het forum, zolang het maar geen éénrichtingsverkeer wordt. (Tweakers verwacht dat iemand met vragen zelf ook bijdraagt aan het vinden van de oplossing).

Ga je verwarmen met vloerverwarming of met radiatoren? Ikzelf heb geen vloerverwarming en heb daar ook geen verstand van.
En wat verwacht je precies: dat de badkamer op temperatuur blijft? of wil je dat de vloer lekker warm aan de voeten is op de bad en douche momenten?

Persoonlijk denk ik dat het tweede een valse verwachting van vloerverwarming schept. Ik heb al mensen horen klagen over koude voeten op het moment dat een huis warm is.

Dat gezegd hebbende denk ik dat je niet echt bang hoeft te zijn voor een koude vloer. De WP werkt met een zo laag mogelijke temperatuur om te voorkomen dat het huis afkoelt, dit heeft tot gevolg dat hij vaker en langer zal stoken dan een CV-ketel. Om deze reden zal ik hem juist niet aansluiten op een CV-ketel.

Momenteel doet mijn WP een run om de 2,5-3 uur, waarbij de wisselaar over het afgelopen uur gemiddeld 23 graden was. Een vloer heeft voldoende massa om niet ver af te koelen tussen twee runs door, dus een
koude vloer zul je nooit echt krijgen. Of deze altijd écht warm is, is een tweede vraag.

Ik heb zelf trouwens ook geen buffervat, het CV-systeem heeft een geschatte inhoud van 85L water + voldoende radiatoren die altijd open staan. Wel hebben wij nogal snel last van radiatorruis, vooral als er gedurende een defrost op vol vermogen rondgepompt wordt, dus een buffervat + externe CV pomp op vast vermogen zie ik wel meerwaarde van in.

Aan welke systeem zit je eigenlijk te denken?
Split-unit? monoblock? tower? en wil je dan all-electric of hybride?

• Lothlórien
-

[ Voor 99% gewijzigd door Lothlórien op 12-11-2020 18:55 . Reden: Dubbele post ]

• O_Tiby
@Lothlórien

Helemaal eens, ik vind het leuk om zelf van alles uit te zoeken en iig te weten wat ik in huis haal. Echter is dit even voor mij een nieuwe wereld.

Ons huis is uit 1930 en we hebben alles nieuw geisoleerd; dak, iedere verdiepingsvloer, begane vloer, spouwisolatie en hr++ (wel in bestaande kozijnen). Omdat all electric naar wat ik nu weet nog te veel elektra vraagt en we het verbruik van het huis niet kennen zijn we voor hybride gegaan.

Begane grond: vloerverwarming
1e etage slaapkamers: airco
1e etage badkamer: vloerverwarming
Zolder: airco

12x zonnepanelen 345wp p/s

Nefit cw4 cv + WP 7kw split

Qblue Douche wtw

Aniston 110L WP boiler

Idee is dat de badkamer een aangename temperatuur heeft en niet koud zal zijn. Fijn zou zijn dat de vloertegels in de badkamer dan ook niet (te) koud aanvoelen

• balblas
O_Tiby schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:02:
De boiler mag je niet zien als alternatief voor het buffervat. Er zit een 3-wegklep tussen de WP, de boiler en het afgifte-systeem.

Je afgifte-systeem moet dus voldoen aan het volgende (uit de Nefit Systeemwijzer juli 2020): Minimale vrije systeem inhoud 22m2 vloerverwarming of 4x500W radiatoren!
Voor het beste rendement moet dat 30 tot 100m2 zijn, afhankelijk van het
gebruikte type (vermogen) warmtepomp. Meer informatie is te vinden in de installatie instructie van de binnenunit. Koeling is met dit systeem niet mogelijk.

Denk dus goed na of je wel zonder een buffervat wilt. Als je er wél eentje neemt, sluit 'm dan volgens de nieuwe 2-poorts methode aan ipv 4-poorts.

• O_Tiby
Begane grond is ong. 45m2 vloerverwarming, dat lijkt mij dus voldoende.

Maar de badkamer is dus nog een groot vraagteken, mar ik blijf neigen naar aansluiten op de WP.

(Btw, waarom kun je niet koelen met dit systeem?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
O_Tiby schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:52:
Begane grond is ong. 45m2 vloerverwarming, dat lijkt mij dus voldoende.

Maar de badkamer is dus nog een groot vraagteken, mar ik blijf neigen naar aansluiten op de WP.

(Btw, waarom kun je niet koelen met dit systeem?)
Zonder buffervat kun je niet koelen, ik weet niet waarom maar dat is wat de Systeemwijzer zegt, dus zal wel een reden voor zijn.

Ik zou de badkamer ook gewoon op de WP doen, zonder aparte regeling en gewoon de kamertemperatuur permanent op 21 (of 20) graden houden. Dat is het meest rendabel en comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Ik wist wel van de waarschuwing dat een hybride systeem niet geschikt is om mee te koelen, maar dat heb ik zelf niet nog niet gekoppeld aan het wel of niet aanwezig zijn van een buffervat.

Ik vermoed dat dit is om te voorkomen dat er te koud water in je CV-systeem terechtkomt, anders zou je namelijk alle leidingen dampdicht moeten isoleren om te voorkomen dat hier condens op verschijnt, of erger nog: de gehele vloer onder de condens!

met een buffervat kun je ook een scheiding aanbrengen in CV-circuit en WP circuit. Dan hoef je alleen de leidingen naar het buffervat te isoleren.

In de instructies staat sowieso aangegeven dat alleen de binnenunit met interne elektrische bijverwarming voldoende toegerust is voor koeling onder het dauwpunt. De bivalente units met een externe bijverwarming vallen hier niet onder.

Andere optie is het CV-water boven het dauwpunt te houden, maar dat is bij mijn systeem nog niet gelukt. Hiervoor heb je ook dauwpuntsensoren nodig om de warmtepomp te killen op het moment dat het water tóch te koud wordt. Mijn ervaring is dat dit ook echt nodig is wil je voorkomen dat het water te ver afkoelt.
Pagina: 1 ... 8 ... 103 Laatste