@
BB-One Kun je het verbruik opsplitsen naar SWW en verwarming?
iedere dag verwarmen naar 57 graden gaat de warmtepomp niet leuk vinden, waarschijnlijk gaat ie dat in dat weer niet eens redden, dus zullen de laatste 10 graden (ik zeg maar wat) op de bijverwarmers moeten. Dat kost een hoop stroom. Ik vermoed dat dit de oorzaak is voor het hoge stroomverbruik.
Ter vergelijk: Mijn 7 Kw hybride split had vorig jaar december 5 kwh per dag nodig. Dit jaar zijn er dagen dat ons totale verbruik de 12 kwh aantikt, maar dat is inclusief het verbruik van inductie, oven, koffiezetapparaat en broodbakmachine + we stoken nu een graadje hoger naar een kamertemperatuur van 19 graden en er is een deel enkelsteensmuur ontdekt bij het slopen van de badkamer. Ik weet dat het geen eerlijke vergelijking is omdat de hybride een gasketel bijschakelt zodra het financieel aantrekkelijk is, aan de andere kant is een goed geïnstalleerde monoblock efficienter.
Om een betere vergelijking te maken bereken ik daarom het totale energieverbruik in Mj.
over december vorig jaar:
1251,58 Mj
per graaddag: 4,16 Mj
een graaddag wordt bij mij als volgt berekent: # dagen*(15- T
gem)
andere parameters:
1 m
3 gas =32 Mj
1 kwh = 3,6 Mj
Het energie
verlies verbruik van ons redelijk geïsoleerde huis: 40 Mj per dag. +- 11 kwh.
(Tussenwoning uit 1973, doorzon met veel glas.
spouw: pareltjes, vloer: Tonzon, HR++ glas, dak: rd=3,5)
@
Ivow85 een verlies van 4kw is 96 kwh per dag. Dat is veel, maar komt overéén met 10 m
3, dat is plausibel. Is die warmteberkening gebaseerd op het verlies? of is het een advies voor het vermogen van de warmtepomp?
edit: het verbruik ligt dit jaar dus hoger en als ik de verschillen tussen ons bekijk ga ik bijna twijfelen aan de berekeningen/metingen die ik vorig jaar heb gemaakt.
edit:
natuurlijk is de genoemde 40 Mj per dag verbruik voor verwarming in plaats van het energieverlies. Hier heb ik geen rekeing gehouden met de COP, stom van mij
[
Voor 5% gewijzigd door
Lothlórien op 12-12-2020 12:51
]