Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:

• zuigzoen
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11-06 08:32
gizmo9003 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:19:
Ik ben van plan de Husdata aan te kopen om ook wat meer detail inzicht te verkrijgen. Echter zou ik deze naast monitoring ook voor aansturing willen gebruiken, en dan met name de optie om 'extra warm tapwater' te kunnen activeren of de dagschema's te wijzigen. Vanaf de site zie ik niet terug of dat mogelijk is (in de instructie video staat alleen room temp, setpoint, en de stooklijn)?
Je zou ook naar Home Assistant kunnen kijken met de integratie: https://github.com/bosch-...nt-bosch-custom-component. Die heb ik draaien en ik kan op die manier ook extra warmwater aansturen

A.k.a. basjes

• gizmo9003
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09-06 16:37

gizmo9003

Go For It!

zuigzoen schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:02:
[...]

Je zou ook naar Home Assistant kunnen kijken met de integratie: https://github.com/bosch-...nt-bosch-custom-component. Die heb ik draaien en ik kan op die manier ook extra warmwater aansturen
Die had ik ook gevonden, maar in combinatie met welke hardware (gateway/interface) draait dat dan?

tjah..

• rroetenberg
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 11-06 23:41
gizmo9003 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:57:
[...]

Die had ik ook gevonden, maar in combinatie met welke hardware (gateway/interface) draait dat dan?
Met de Nefit IP Module. Volgens mij zitten die standaard in de warmtepompen vanaf 2019.

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

rroetenberg schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:04:
[...]

Met de Nefit IP Module. Volgens mij zitten die standaard in de warmtepompen vanaf 2019.
Ah ok, zit er hier niet in maar is ook een jaar ouder. Maar als die module valt te koppelen aan HA voor monitoring & control klinkt dat ideaal! Thanks!

Edit: holy moly, die module kost los zo'n 250eu... da's wel een beetje veel van t goede.

[Voor 11% gewijzigd door gizmo9003 op 07-01-2021 20:30]

tjah..

• rroetenberg
gizmo9003 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:24:
[...]

Ah ok, zit er hier niet in maar is ook een jaar ouder. Maar als die module valt te koppelen aan HA voor monitoring & control klinkt dat ideaal! Thanks!

Edit: holy moly, die module kost los zo'n 250eu... da's wel een beetje veel van t goede.
Kan ook zijn dat vanaf 2018 is hoor, weet niet zeker meer. Kun je in het menu niet iets vinden van internet wachtwoord of Mac adres? Anders de warmtepomp keer opentrekken en kijken of deze ergens zit verstopt

• lexvis
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11-04 21:30
Mijn verdamper bevriest slechts voor de helft. Nefit geeft aan dat dit normaal is, maar het lijkt mij dat de helft van de verdamper het gewoon niet meer doet. Hebben jullie hier ideeën over / ervaring mee?

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 10:01
rroetenberg schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:56:
[...]

Kan ook zijn dat vanaf 2018 is hoor, weet niet zeker meer. Kun je in het menu niet iets vinden van internet wachtwoord of Mac adres? Anders de warmtepomp keer opentrekken en kijken of deze ergens zit verstopt
Wachtwoord en gebruikersnaam staan op een sticker op de IP module. Bij de tower modellen zit de module links tegen de zijkant. Daarvoor moet je wel even de kast met de terminals en electronica naar beneden klappen.
lexvis schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:04:
Mijn verdamper bevriest slechts voor de helft. Nefit geeft aan dat dit normaal is, maar het lijkt mij dat de helft van de verdamper het gewoon niet meer doet. Hebben jullie hier ideeën over / ervaring mee?
[Afbeelding]
Zie ik hier ook regelmatig gebeuren.

Oh, ik zie nu ook ijspegels in het rooster aan de uitblaaskant :+

[Voor 36% gewijzigd door Joris748 op 08-01-2021 12:13]

• lexvis
Joris748 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:11:

Zie ik hier ook regelmatig gebeuren.

Oh, ik zie nu ook ijspegels in het rooster aan de uitblaaskant :+
Is er ook een verklaring voor? Schakelt de unit verdampers uit om te moduleren?
En wellicht overbodig: mijn vraag is specifiek of jullie herkennen dat de verdamper voor de helft bevriest. Voorheen zag mijn verdamper er namelijk zo uit als het koud was buiten:

[Voor 46% gewijzigd door lexvis op 08-01-2021 16:51]

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Joris748 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:11:
[...]

Wachtwoord en gebruikersnaam staan op een sticker op de IP module. Bij de tower modellen zit de module links tegen de zijkant. Daarvoor moet je wel even de kast met de terminals en electronica naar beneden klappen.

[...]
Zojuist open geschroefd maar geen IP module te bekennen. Toch maar eens denken of ik zo diep in de buidel ga tasten voor een gimmick..

tjah..

• zuigzoen
gizmo9003 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:24:
[...]

Dat is inderdaad vrij prijzig. Bij mij zat het in 2017 bij het geheel in, dus het viel niet echt op ;)
Zonder doet ie het inderdaad ook, maar nu kan ik veel beter monitoren wat het gekke ding doet. Was vooral bij het inregelen erg handig. Nu is het een bonus dat ik temperatuur etc kan regelen vanuit HA. Ik stuur mijn domme pomp van de vloerverwarming mee aan bijvoorbeeld. Die hoeft alleen maar te draaien als de warmtepomp zijn best doet.

A.k.a. basjes

• JP1980
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 11-06 23:44
Vanochtend hard tikkend geluid en ijs aan de uitblaaskant van m'n monoblock. Heb met werkschakelaar de unit uitgezet, ijs weggehaald zat ook op de schoepen en daarna weer aangezet. En hij was weer fluisterstil.

Nu lees ik op mijn buitentemperatuurmeter van de WP af dat het 7 graden is. Mn weerstation en ook buienradar zegt dat het 4 graden is. Kan het zijn dat de de-icing reageert op de buitentemperatuur, en dat dit nu niet goed werkt omdat de buitentemperatuur niet goed wordt gemeten?

@iexip66
Volgens mij heb ik hetzelfde ook wel bij ons gezien.

Edit: zie nu pas je artikel, heeft met temperatuur te maken ga de afwijking maar eens beter in de gaten houden en anders de buitenmeter laten vervangen door een betere.

[Voor 13% gewijzigd door JP1980 op 08-01-2021 17:09]

• Phoenix_X
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 11-06 00:34
lexvis schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:59:
[...]

Is er ook een verklaring voor? Schakelt de unit verdampers uit om te moduleren?
En wellicht overbodig: mijn vraag is specifiek of jullie herkennen dat de verdamper voor de helft bevriest. Voorheen zag mijn verdamper er namelijk zo uit als het koud was buiten:
[Afbeelding]
Doet hij hier al drie winters. Leek mij om zo steeds een deel te ontdooien en de andere delen te gebruiken. Dan is er altijd doorgang. Maar dat is alleen mijn theorie :). In ieder geval is het hier net zo.
Zo'n bevroren voorkant heb ik overigens nooit gezien (wat niet zegt dat het nooit zo was).

• lexvis
Phoenix_X schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:53:
[...]

Leek mij om zo steeds een deel te ontdooien en de andere delen te gebruiken. Dan is er altijd doorgang.
Dan zou je verwachten dat de delen om en om bevroren zijn en dat is bij mij in ieder geval niet zo. Het is altijd dezelfde helft die bevriest. En ik heb de unit voorheen juist helemaal bevroren gehad.

• Phoenix_X
lexvis schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:18:
[...]

Dan zou je verwachten dat de delen om en om bevroren zijn en dat is bij mij in ieder geval niet zo. Het is altijd dezelfde helft die bevriest. En ik heb de unit voorheen juist helemaal bevroren gehad.
Klinkt logisch :). Heb er bij mij nooit aandacht aan besteed, zal ik eens doen! Geen idee of het bij mij steeds dezelfde vlakken zijn, vast wel.
Wat ook kan, is dat als hij niet vol hoeft te draaien, hij niet vol defrost. Maar goed... Geen idee. In ieder geval nooit last van gehad, het ziet er bij mij hetzelfde uit en niet gemerkt dat er iets niet goed gaat.

• Avvd
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
JP1980 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:05:
Vanochtend hard tikkend geluid en ijs aan de uitblaaskant van m'n monoblock. Heb met werkschakelaar de unit uitgezet, ijs weggehaald zat ook op de schoepen en daarna weer aangezet. En hij was weer fluisterstil.

Nu lees ik op mijn buitentemperatuurmeter van de WP af dat het 7 graden is. Mn weerstation en ook buienradar zegt dat het 4 graden is. Kan het zijn dat de de-icing reageert op de buitentemperatuur, en dat dit nu niet goed werkt omdat de buitentemperatuur niet goed wordt gemeten?

@iexip66
Volgens mij heb ik hetzelfde ook wel bij ons gezien.

Edit: zie nu pas je artikel, heeft met temperatuur te maken ga de afwijking maar eens beter in de gaten houden en anders de buitenmeter laten vervangen door een betere.
Dat is een probleem met de buitenunit, als je de wind er goed op hebt staan krijg je ijs opbouw naar de binnenkant richting de fan waardoor de unit als een tractor kan gaan klinken.

• Joris748
Avvd schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:25:
[...]

Dat is een probleem met de buitenunit, als je de wind er goed op hebt staan krijg je ijs opbouw naar de binnenkant richting de fan waardoor de unit als een tractor kan gaan klinken.
Wat bedoel je hiermee? Ontwerpfout? Installatiefout? Iets anders?

• JP1980
Avvd schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:25:
[...]

Inderdaad goed omschreven hoe dat klonk. De verkeerde buitentemperatuurregistratie heeft daar dan niks mee te maken?

[Voor 9% gewijzigd door JP1980 op 11-01-2021 10:08]

• lexvis
lexvis schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:04:
[Afbeelding]
Dit is de verklaring van Nefit: Invriezen hangt van diversen factoren af, denk bijvoorbeeld aan luchtvochtigheid buitentemperatuur of hoe hard het toestel draait, tevens aanvoertemperatuur de temperatuur van de condensor.

Als de verdamper halverwege niet zou werken bijvoorbeeld verstopt is dan zou het toestel een storing moeten geven.

Geef in mijn beleving geen verklaring voor het voor de helft invriezen van de condensor (de andere helft vriest consequent nooit in). Heeft iedereen dat de condensor slechts voor de helft invriest?

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11-06 21:51
Geheel normaal gedrag. Wacht maar tot het koud is, of vochtiger. Dan vriest ie wel helemaal dicht.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• lexvis
hesselbeertje schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:56:
Geheel normaal gedrag. Wacht maar tot het koud is, of vochtiger. Dan vriest ie wel helemaal dicht.
Thx! Ik geloof dat het weer kouder wordt einde van de week, dus ik houd het in de gaten.
PS. Het patroon is bij jou hetzelfde? Dus inclusief het kleinere stuk onderin de verdamper dat bevriest?

[Voor 14% gewijzigd door lexvis op 12-01-2021 11:27]

• lexvis
Nefit heeft inmiddels een uitgebreide uitleg gedeeld:

Vanaf de spinnenkop word het koudemiddel evenredig ingespoten over 6 punten in de verdamper, het koudemiddel in de verdamper onttrekt warmte van de buitenlucht. Op het moment dat de warmte die weggetrokken word onder het vriespunt komt gaat vocht in de buitenlucht aan de verdamper vastzitten als ijs. Dit is op het koudste punt maar lijkt eigenlijk willekeurig, gemakshalve zeggen we nu even aan het begin omdat aan het begin de meeste warmte word onttrokken. Als er eenmaal ijs op de leiding komt slipt dit gedeelte van de verdamper een beetje dicht, er zal minder lucht overheen gaan en vervolgens kan de verdamper op dat punt moeilijker warmte onttrekken, vergelijkbaar met het domino effect word dit punt word steeds groter (langer) omdat er steeds meer ijs vormt. (dit zijn bij u de stukken die invriezen)
het voordeel is wel dat op de punten waar nog geen ijs is er meer lucht overheen word gehaald met dezelfde ventilatorsnelheid omdat de oppervlakte die open is in de verdamper een stukje kleiner is geworden. (dit zijn de stukken die niet invriezen)
Tevens wil het toestel zo lang mogelijk een defrost cyclus voorkomen dus als de oververhitting van het koudemiddelgas te klein word zal de ventilator harder draaien om meer warmte (buitenlucht) over de open stukken van de verdamper te krijgen.

Wij kunnen er helaas niks aan doen dat er een bepaald stuk dichtvriest en de rest (nog) niet, het koudemiddel vind hierin zijn eigen weg, verdeeld over de 6 segmenten en de unit zal er zo veel mogelijk mee aan het werk gaan om eerst met de ventilator te ontdooien en als dat te lang duurt/als dat niet lukt eventueel later in ontdooistand te gaan.

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik meldt me hier ook maar even.

Vandaag te horen gekregen dat ons nieuwbouwhuis met een Nefit Enviline A/W Split 7.0 E-S komt.
Ik hoop dat er een IP module bij komt.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• rijsbol
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 05-06 12:11
JackBol schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:54:
Ik meldt me hier ook maar even.

Vandaag te horen gekregen dat ons nieuwbouwhuis met een Nefit Enviline A/W Split 7.0 E-S komt.
Ik hoop dat er een IP module bij komt.
Volgens de Nefit EnviLine warmtepompen brochure:
All-electric -> Split -> optie accessoire
All-electric -> Monoblock -> Standaard geïntegreerd

• Bert119
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 02-02 08:35
Wat is hier veel informatie te vinden. En wat een kennis. Ik heb lang zitten lezen maar nog niet gevonden wat ik zoek.

Wij hebben een Nefit Envline 9.0 TS in onze nieuwbouwwoning. De verwarming draait prima ( de houtkachel doet ook mee ) maar het warme water laat te wensen over. De installatie doet wat die moet doen maar de voorraad is te krap, 190 liter.

Ik ben op zoek naar de berekeningsmethodiek waarmee installateurs de boilerinhoud bepalen voor een gezin van 4 personen, met een douche en een bad , kraan in de badkamer en kraan in de douche.

Het zou helemaal mooi zijn om de berekeningsmethodiek van Nefit/ Bosch te hebben maar algemene berekeningsmethodieken zijn ook al mooi.

Het gaat mij niet zozeer om de ISSO 73, deze is wel heel krap gesteld, ook gezien onze warmtepomp m.i. binnen 1,5 uur weer op zou kunnen verwarmen.

Bij de bouw van de woning is de installateur vergeten een berekening te maken :'(

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
@Bert119 Het probleem zit hem volgens mij meer in dat het opwarmen van het water in eerste instantie via de warmtepomp gaat om een zo hoog mogelijke COP te houden/krijgen. Dus dat duurt lang(er). Plus dat het opwarmen ook pas laat start. Ik loop daar ook soms tegen aan (wij zijn maar met zijn tweetjes).
Stel bij 4 personen: Boiler is warm (55 gaden), 2 personen gaan douchen, boiler is dan ongeveer 48 graden. Uurtje later gaan de anderen 2 douchen, maar de boiler is nog niet gestart met opnieuw verwarmen, dat begint pas bij 43 graden (even uit het hoofd, hoor, meende dat er 12 graden tussen zit). Dus nummer 4 die doucht heeft 'koud' water...

Wat dan wel werkt is om even de extra warm water knop in te drukken. Dan wordt het water even met 9kW warm gemaakt. Heb je binnen een half uur weer goed heet water. Is overigens niet heel praktisch... Je wilt gewoon lekker warm douchen zonder eerst na te moeten denken of er wel warm water is.

Als je deze berekeningen bekijkt: https://warmtepomp-weetje...de-juiste-tapwaterboiler/
Heb je voor 4 personen douchen gewoon meer warm water nodig. Het probleem is dus dat de Nefit wel in anderhalf uur kan opwarmen, maar het feitelijk niet doet... (of eigenlijk te laat begint)

Of de boiler moet gewoon eerder verwarmd worden. Bijvoorbeeld al bij 50 graden.

• Barthela
  • Laatst online: 07-04 11:59
Goedendag, wij hebben sinds afgelopen zomer een enviline tower solar staan en zijn er zeer tevreden over.
Nu lees ik diverse meldingen dat de pomp een continu verbruik heeft. Onze pomp vebruikt wisselvallig. Is dat normaal of afwijkend gedrag?
Ik monitor kwh verbruik, zie bijgevoegd vebruik afgelopen 24h en maand
Gr.Andre

• Joris748
Ik heb weer een beetje tijd om met Openhab3 aan de slag te gaan om de Enviline te loggen.

@Lothlórien Zou je je stratiegies uit /etc/openhab/persistence/influxdb.persist met ons willen delen?

• Lothlórien
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 11-06 23:22
Hoi Joris,

Natuurlijk wil ik dat. Ik heb zelf niet veel bijzonders:

1 Strategies {
2 everyMinute : "0 * * * * ?"
3 everyFiveMinutes : "0 0/5 * * * ?"
4 everyHour : "0 0 * * * ?"
5 everyDay : "0 0 0 * * ?"
6
7
8 default = everyMinute, everyChange, everyUpdate
9 }
10
11 Items {
12 temperatures* : strategy = everyFiveMinutes, restoreOnStartup
13 status* : strategy = everyChange
14 gewenstekamertemperatuur_CV : strategy = everyChange
15 power* : strategy = everyChange
16 RH* : strategy = everyChange
17 phone* : strategy = everyChange
18 luchtdruk : strategy = everyChange, restoreOnStartup
19 energy* : strategy = everyChange
20 }

Waar ik zelf tegenaan liep was de asterisk, eerst moet je een groep definieren in het .items bestand en vervolgens kun je met een asterisk alles uit die groep in de database bijhouden. De asterisk werkt hier dus niet als een regex wildcard zoals je wellicht zal verwachten.

De energieweergave van de modbus is ietwat beperkt, maar in combinatie met een meter op de P1 poort van onze slimme meter toch een aardig beeld gekregen van energieverbruik.

@Barthela
Het is normaal dat de pomp moduleert en dus harder en zachter gaat, In een ideaal geval maakt deze wel één lange run waarin het huis niet opwarmt of afkoelt, maar dat ga je nauwelijks voor elkaar krijgen.

• KaEs
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 24-05 16:02
BB-One schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:35:
@Bert119 Het probleem zit hem volgens mij meer in dat het opwarmen van het water in eerste instantie via de warmtepomp gaat om een zo hoog mogelijke COP te houden/krijgen. Dus dat duurt lang(er). Plus dat het opwarmen ook pas laat start. Ik loop daar ook soms tegen aan (wij zijn maar met zijn tweetjes).
Stel bij 4 personen: Boiler is warm (55 gaden), 2 personen gaan douchen, boiler is dan ongeveer 48 graden. Uurtje later gaan de anderen 2 douchen, maar de boiler is nog niet gestart met opnieuw verwarmen, dat begint pas bij 43 graden (even uit het hoofd, hoor, meende dat er 12 graden tussen zit). Dus nummer 4 die doucht heeft 'koud' water...
Heel herkenbaar. We zijn met 5 personen en de laatsten krijgen idd weleens een koudere douche. Dit probleem krijg ik niet opgelost. De uitschakel- en inschakeltemperatuur liggen minimaal 12 graden uit elkaar. Jammer dat dit niet kan worden aangepast. Een inschakeltemperatuur van 50 graden en een uitschakeltemperatuur van 55 graden zou het probleem verhelpen.

• dynasty5
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 02-05 15:58
Ik heb een Nefit Enviline 16 KW split.
Ik heb hem op een 650L boilervat staan, ik had gehoopt hem op 38 graden te kunnen zetten maar volgens de installateur kan dat niet en is de eco stooklijn 40-48 graden.
Ik vind dat veel te hoog.
Weet iemand of dat aangepast kan worden?

• Borgward
  • Registratie: januari 2016
  • Niet online
Hierover heb ik vragen gesteld aan Nefit. Het blijkt dat er geen vaste temperatuur van SWW (bijv. 38 graden) kan worden gekozen.

- Waar vindt de temperatuurmeting van de boiler eigenlijk plaats? M.a.w. welke sensors bepalen de
inschakel- en uitschakeltemperatuur? Nefit: De regeling kijkt voor het inschakelen van warmwater
naar de TW1 sensor en voor de uitschakeling kijkt de regeling naar de TC1 en TC0 temperatuur.
- Waarom stopt de verwarming SWW bij een temperatuur van 49,3 C terwijl het setpoint 55 C is?
Nefit: Dat kan zijn dat de temperatuur van TC1 en TC0 bereikt is.
- Is het zo dat bij inschakeltemperatuur de boilertemperatuursensor wordt gebruikt en
uitschakeltemperatuur de temperatuur van de aanvoersensor? Dit is voor een gebruiker niet
inzichtelijk. Bij andere merken warmtepompen kan de temperatuur van de boiler gewoon op 50 graden
worden gezet, welke deze dan ook aanhoudt. Is dit bij Nefit ook mogelijk?
Nefit: Nee dit is niet mogelijk met een Nefit toestel.

Overigens is het niet zo dat er een minimaal verschil van 12 graden nodig is tussen aan en uit. Bij onze Monoblock kan < 12 graden ook. Met de nieuwste sofware (Warmwater ECO+ (YETI SW 13.07) is het bij een Monoblock mogelijk om een starttemperatuur te kiezen van 35 graden. Of dit voor een Split ook geldt zou nagevraagd moeten worden. Zelf hanteer ik een vaste temperatuur SWW van 50 graden welke proefondervindelijk uit een starttemperatuur van 42 en een eindtemperatuur van 57 graden volgt. Verlaag je in het menu de eindtemperatuur dan verlaag je ook de SWW temperatuur. Al met al gebruikt Nefit een nogal starre menu opzet, vind ik. Ook niet gebruikersvriendelijk omdat je niet met een vaste SWW temperatuur werkt maar een soort Delta T tussen aanvoer en retour. Voor een gebruiker is dit laatste niet zo interessant lijkt mij.

• dynasty5
Ik heb contact met een man van de services die op zijn beurt contact op gaat nemen met backoffices.
Als ik dit had geweten had ik deze warmtepomp nooit gekocht.
De installateur had hem Als boiler ingesteld maar het nadeel is dan dat hij pendelt tussen 40-48 graden.
Ik heb nu de stooklijn aangepast naar 31 graden maar na gelang de buitentemperatuur zal hij nooit op dezelfde temperatuur aan en uit gaan.

• dynasty5
De software update zodat je vanaf 35 graden kan starten is alleen voor de Monoblock en niet voor de split.

• dynasty5
@Borgward De installateur gaat de draad van de weersafhankelijke regeling er af halen en daar een weerstand op zetten, hij gaat berekenen welke weerstand ik moet hebben zodat hij bij 38 graden stopt.
Hij ziet dan altijd dezelfde buiten temperatuur.

• GvanMeeuwen
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 03-06 18:15
Met een arduino en twee digitale potmeters simuleren we de temperaturen ( buiten en boiler). De nefit wordt zo voor de gek gehouden en doet ( bijna) wat wij willen.😜

• dynasty5
GvanMeeuwen schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:37:
Met een arduino en twee digitale potmeters simuleren we de temperaturen ( buiten en boiler). De nefit wordt zo voor de gek gehouden en doet ( bijna) wat wij willen.😜
Waarom zou je de temperatuur in de boiler willen simuleren?

• dynasty5
@GvanMeeuwen zou jij dat voor mij willen maken tegen vergoeding natuurlijk.

• A.B. te D
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 21-03 11:57
ik ben nieuw bij deze site, maar ik heb wel wat vragen en opmerkingen over de nefit luchtwarmtepomp.

eerst even mijn Hybride installatie:
een Nefit Bosch luchtwarmtepomp Compress Hybrid 3000i AW
een Nefit Bosch ODU split buiten unit ODU 4
een Nefit moduline thermostaat 1010H
woning 90 m2 vloerverwarming op beneden verdieping ( 9 groepen +/- 80m. ) 2 groepen slaapkamer met eigen thermostaat te bedienen.
Boven verdieping radiatoren maar worden nooit gebruikt.
Daarnaast een Vaillant ketel die ook het warmwater bereid.
In gebruik sinds 4 januari 2021

een aantal vragen/opmerkingen:
- Mijn warmtepomp draait constant dus ook bij buitentemperaturen onder nul, levert dit wel wat op of kost dit allen maar elektrische energie.
- krijg nu iedere keer de storingsmelding A01/5271 Blokkerend
( alarm cv-circuit 1 hoge aanvoertemperatuur )

• Borgward
  • Niet online
1. A01 5271 WPL AR Alarm cv-systeem 1 hoge aanvoertemperatuur

De foutmelding is een veel voorkomend verschijnsel bij warmtepompen. Nefit raadt aan om de maximale aanvoertemperatuur bij de stooklijninstelling van een hybride niet te laag te zetten. Bij de adviesinstellingen staat deze op 38 graden en op 48 graden bij oude woningen. Veel Tweakers kunnen dit zelf wel aanpassen. Anders zal de installateur er bij moeten komen.

2, De adviesinstellingen van de hybride Nefit warmtepomp geven 5 graden buitentemperatuur aan waaronder de CV-ketel aanslaat. Echter dit kan anders ingesteld worden door de installateur. Dat de warmtepomp doorgaat bij temperaturen < 0 kan aan de instellingen liggen. Gebruikelijk is echter een kantelpunt bij de eerder genoemde temperatuur van 5 graden, omdat de COP = efficiëntie van een warmtepomp sterk afneemt onder de 0 graden. De installatie is pas in gebruik, dus even opvallende zaken noteren en dan de installateur er bij halen.

• KaEs
Het zal niemand ontgaan zijn dat we volgende week behoorlijk lage temperaturen krijgen. Volgens de voorspelling begin van de week hier in het Noorden windkracht 7 en later in de week temperaturen tot -12. Ik benieuwd of iemand wijzigingen in de instellingen van de warmtepomp doorvoert.
Ik zag bijvoorbeeld dat bij de elektrische bijverwarming de buitentemperatuur grenswaarde op -10 staat. Is dat een logisch punt

• JP1980
KaEs schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:44:
Het zal niemand ontgaan zijn dat we volgende week behoorlijk lage temperaturen krijgen. Volgens de voorspelling begin van de week hier in het Noorden windkracht 7 en later in de week temperaturen tot -12. Ik benieuwd of iemand wijzigingen in de instellingen van de warmtepomp doorvoert.
Ik zag bijvoorbeeld dat bij de elektrische bijverwarming de buitentemperatuur grenswaarde op -10 staat. Is dat een logisch punt
Is de eerste echte test voor onze warmtepomp nu bijna 2 jaar in bedrijf. Ben benieuwd. Neem aan dat de WAR regeling alles netjes doet. Afwachten of de maximum aanvoertemperatuur hoog genoeg is. Verwacht eigenlijk geen problemen.

• Phoenix_X
Ik heb drie jaar geleden een paar nachten -13, -14 gehad. Overdag was het niet boven 0. Geen problemen!

• KaEs
De buitentemperatuur grenswaarde voor elektrische bijverwarming staat op -10. Betekent dit dat het elektrische element bij mag springen bij temperaturen lager dan -10 of betekent dit dat het elektrische element vanaf dan 100% de verwarming doet?

• Phoenix_X
KaEs schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:58:
De buitentemperatuur grenswaarde voor elektrische bijverwarming staat op -10. Betekent dit dat het elektrische element bij mag springen bij temperaturen lager dan -10 of betekent dit dat het elektrische element vanaf dan 100% de verwarming doet?
Dat vroeg ik mij destijds ook af. In die koude periode sprong hij af en toe bij, maar deed zeker niet 100%. De pomp zelf draaide ook nog. Iets wat overigens volgens de monteur niet kon :).
In het verbruik was de bijverwarming ook marginaal.

• JP1980
Valt mij toch een beetje tegen. Gisteren overdag had de WP monoblock geen enkele moeite. Altijd beneden de 1000w verbruik. Vooral het patroon vind ik vreemd. Beginnen met 4000w en daarna langzaam terug moduleren naar 2000w om daarna heel even terug te springen naar 500w en daarna weer opnieuw.

Waarom is dit (behalve de defrost) niet een mooie vlakke lijn?

- Tot 12 uur nu 31kwh verbruik.
- Binnentemperatuur blijft wel mooi stabiel.
- Buderus pomp geeft aan aanvoer 41 retour 28.

• Avvd
  • Niet online
Het energieverbruik is hier ook vrij fors, gisteren was het totaalverbruik 68kwh (incl normaal verbruik zoals de wasmachine en droger etc).

Ik ga toch eens kijken of ik het verbruik van de nefit apart kan monitoren.

• BB-One
  • Nu online
Heb ook een fors verbruik, gisteren 58kWh puur warmtepomp (afgelezen op het schermpje, gisteren en vandaag)

Zit wel te denken hoe dit komt/het beter kan.
Hebben hier vloerverwarming, diverse zones die allemaal apart gemeten/geschakeld worden (Robot systeem)

In de kamer hangt nog wel een moduline kamerthermostaat, maar die heeft (volgens installateur) alleen nut voor het koelen.
Nefit staat ingesteld op een streeftemperatuur van 21 graden.
Robot thermostaten staan ingesteld op zelfde temperatuur. Als het in de woonkamer 21 graden is geeft de Moduline kamerthermostaat 19,5 graden aan. Denk dat de kamerthermostaat dus niet goed is en de warmtepomp dus maar vol blijft draaien. Zou het dan schelen als ik de streeftemperatuur op 19,5 zet? (dan is het daadwerkelijk 21 graden (en behaaglijk in huis)

• KaEs
Warmtepomp heeft hier de afgelopen 24 uur vol continue gedraaid. Hierbij in totaal 31 kWh gebruikt ( 27 kWh verwarming en 4 kWh warmwater). Elektrische element is niet ingeschakeld geweest.
De buitentemperatuur grenswaarde voor elektrische bijverwarming staat op -10 en ik vermoed dat dit betekent dat vanaf dat punt het element het voor 100% overneemt.

• Avvd
  • Niet online
Hoe lees je het stroom verbruik van het warmwater? Kijk je dagelijks naar het totaalverbruik van de verschillende waardes om het daarvan het herleiden of gebruik je een andere methode?

• KaEs
Avvd schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:23:
Hoe lees je het stroom verbruik van het warmwater? Kijk je dagelijks naar het totaalverbruik van de verschillende waardes om het daarvan het herleiden of gebruik je een andere methode?
Het energieverbruik kun je aflezen in het Info menu. Warmwater staat erin met de afkorting ww. Dit moet je wel handmatig berekenen door de dagstanden van elkaar af te trekken. Doe ik anders nooit maar deze week vanwege de extreme kou ben ik gewoon benieuwd.

• JP1980
Onze eindstand was gisteren 61kwh maar dat is voor het hele huis. Waarschijnlijk 50kwh voor de WP. Toen het stopte met sneeuwen werd het patroon wel langer. Begint nog steeds met 4000w, zakt terug naar 2000w en blijft langer op dat vermogen doorgaan. Blijkbaar is sneeuw erger dan kou want de buitentemperatuur is nu zelf nog wat lager.

[Voor 13% gewijzigd door JP1980 op 08-02-2021 11:48]

• Avvd
  • Niet online
Ik heb in homey nog het daadwerkelijke verbruik kunnen vinden, gisteren had de WP 37KWh gebruikt voor verwarming en 5,5KWh voor het warmwater.

Toch maar eens uitzoeken waar het overige verbruik van 25Kwh naar toe is gegaan :X

• tijnski
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 18-05 16:24
Gisteren de 60KWh aangetikt, waarvan minimaal 50KWh van de warmtepomp. Best forse cijfers.

Opvallend is dat de WP ieder uur 45 min. Lang zo’n 4.000W gebruikt en 15 min onder de 1.000W zit. Dat zal de defrost zijn voor een deel. De temperatuur zat s’nachts op -9c

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 12:57
tijnski schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:22:
Gisteren de 60KWh aangetikt, waarvan minimaal 50KWh van de warmtepomp. Best forse cijfers.

Opvallend is dat de WP ieder uur 45 min. Lang zo’n 4.000W gebruikt en 15 min onder de 1.000W zit. Dat zal de defrost zijn voor een deel. De temperatuur zat s’nachts op -9c
4000W? Welk model heb je staan?

De compressor van mijn 7kW trekt maximaal zo'n 2200W.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• tijnski
Ivow85 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:54:
[...]

4000W? Welk model heb je staan?

De compressor van mijn 7kW trekt maximaal zo'n 2200W.
Een Nefit Enviline A/W Split 9.0

• JP1980
tijnski schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:22:

Zie mijn grafiek 1 pagina terug. Dat is ongeveer precies hetzelfde patroon. Monoblock 9.0. Alleen blijft hij bij mij niet constant 4000w trekken maar loopt langzaam terug.

• tijnski
JP1980 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:05:
[...]

Zie mijn grafiek 1 pagina terug. Dat is ongeveer precies hetzelfde patroon. Monoblock 9.0. Alleen blijft hij bij mij niet constant 4000w trekken maar loopt langzaam terug.
Mjah ik zie dat ik met 4.000W aan de hoge kant zat. Het is zo'n 3.300W.
Het patroon per uur is wel duidelijk.

• JP1980
tijnski schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:11:
[...]

Mjah ik zie dat ik met 4.000W aan de hoge kant zat. Het is zo'n 3.300W.
Het patroon per uur is wel duidelijk.

[Afbeelding]
Dat zijn wel mooie stabiele runs, niet die aflopende runs die ik heb. Volgens mij moduleert de split ook iets minder dan de monoblock. Bij -9 vind ik het verbruik niet zo gek.

Vandaag weinig aan het aflezen van het verbruik, de zonnepanelen wekken nu meer op dan dat de WP kan gebruiken overdag. Erg leuk. :*)

[Voor 8% gewijzigd door JP1980 op 09-02-2021 13:28]

• tijnski
JP1980 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:27:
[...]

Vandaag weinig aan het aflezen van het verbruik, de zonnepanelen wekken nu meer op dan dat de WP kan gebruiken overdag. Lever nu 1500w terug, en ik denk dat de WP ook wel 1500 neemt. Erg leuk. :*)
Dat is niet verkeerd. De komende paar dagen zal dat wel goed zitten.

• rroetenberg
Heb al een tijd de Husdata geïnstalleerd en het valt mij op dat zowel altijd die heat circuit pump altijd aan staat i.c.m. de radiator pomp. Dit lijkt er dus op dat het HC vat gebruikt wordt. Hoe is dit bij anderen geregeld?

Het gaat om een nieuwbouw. Voor mijn gevoel ik het heating setpoint niet of nauwelijks.

Ook zie ik het plaatje. Iemand enige idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Delta T verschil lijkt mij ook te groot voor een warmtepomp?

Ben benieuwd naar jullie ervaring.

• Avvd
  • Niet online
Vanochtend stond mijn WP voor de 2e keer in storing deze week met de melding A01-5271 "Alarm cv-circuit hoge aanvoertemperatuur". Ik heb even teruggekeken in de logging en zie dat de aanvoertemperatuur was opgelopen tot 59 graden. In het menu staat een max aanvoertemp ingesteld van 55 graden (dit klopt ook met het standaard instellingen sheet van Nefit). De stooklijn staat op 20-38, ik heb dus echt geen idee waarom de WP de aanvoertemp zo hoog laat oplopen.

Iemand ervaringen met dit probleem? Ik zie wel dat meerdere mensen het issue hebben gehad echter dan met veel lagere waardes, ik ben wel benieuwd waar dit vandaan komt.

[Voor 9% gewijzigd door Avvd op 10-02-2021 10:23]

• Borgward
  • Niet online
Adviesinstellingen Nefit:

Nieuwbouw: 55 graden
Bestaande bouw: 65 graden

Zet de aanvoertemperatuur tussen de 60 - 65 graden. Let op adviesinstellingen zijn geen verplichte waarden en deze zullen moeten passen bij de warmtebehoefte van de woning.

• Avvd
  • Niet online
Het betreft een nieuwbouwwoning met vloerverwarming, water van 60 graden de vloer insturen lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Ter aanvulling, de stooklijn staat ingesteld van 20 tot 38 graden (had ik zojuist toegevoegd aan mijn vorige post maar ik had nog niet gezien dat je had gereageerd).

Ik snap niet waarom de Nefit de temperatuur zo ver op laat lopen bij een eindpunt van 38 graden, het is ook niet zo dat de WP eerst op WW bedrijf heeft gestaan. Wellicht dat er iets met de drieweg klep aan de hand is.

• Borgward
  • Niet online
De max. aanvoertemperatuur betekent niet dat deze werkelijk de vloer ingaat. Dan zou een max. nieuwbouw advies aanvoertemperatuur van Nefit van 55 graden ook niet passen bij vloerverwarming. M.i. bepaalt de stooklijn de aanvoertemperatuur van de buitenunit en afhankelijk van de aanwezigheid van een buffervat zal deze nog een graad of 5 verlaagd worden. Let maar eens op de thermometers van de Buderuspomp.
Mijn configuratie staat ingesteld op max. 55 graden aanvoer en de stooklijn op 25-38 graden. Nog nooit is de aanvoertemperatuur > 40 graden geweest in het buffervat. Bij strenge vorst zit deze nu tegen de 34 graden.
Bij het diagnose menu kun je de driewegklep monitoren. Kan geen kwaad om te kijken of de aanvoertemperatuur na aanmaak SWW met temperaturen van 55 graden niet doorschiet naar de vloer.

Bepalend is de temperatuur van het CV-water dat de vloerverwarmerverdeler ingaat. Deze moet inderdaad < 40 graden blijven. Heb je geen buffervat dan zou ik gaan meten bij de vloerverwarmerverdeler, bijv. met een infraroodmeter. Dan zie je meteen de relatie tussen de stooklijntemperatuur en de temperatuur van het VV-water.

• Avvd
  • Niet online
Bedankt voor de info, ik ga er nog eens naar kijken, ik kan even met een warmtecamera kijken wat er precies gebeurd. Kennelijk gaat de temperatuur over de max temp van 55 graden heen, volgens de husdata gateway is hij langzaamo pgelopen naar 59 graden waardoor de foutmelding ontstond.

Weet je wellicht waar de temperatuursensor zit voor de aanvoertemperatuur?

Edit, ik heb het meteen even gecheckt, op dit moment geeft de WP een aanvoertemp van 43 graden aan, de boderus pomp geeft een temperatuur van 41 graden aan, het lijkt dus wel degelijk overeen te komen. Er zit overigens ook een buffervat tussen.

Ik ga even kijken wat de boderus pomp aangeeft als de aanvoertemperatuur weer oploopt.

Hierbij nog even het verloop van de laatste 6 uur, bij de muiscursor is de wp in storing gegaan, vreemd genoeg net voordat de pomp begon met warm water aanmaken. Echter in de uren daarvoor zie je dat de temperatuur ook tussen de 40 en 46 zit.

[Voor 61% gewijzigd door Avvd op 10-02-2021 11:21]

• Borgward
  • Niet online
Volgens mij gebruik je ook Husdata. Daarop kun je zien dat de temperaturen gemeten worden op de buitenunit.
Nefit gebruikt twee sensors voor aanvoertemperaturen, de primaire en de secundaire. De primaire sensor in de buitenunit kun je aflezen op het scherm van de binnenunit. De secundaire sensor kun je aflezen in de App.

Tegenwoordig wordt de Enviline zonder buffervat geïnstalleerd en dan zal de sensor van de secundaire aanvoertemperatuur ergens anders geplaats worden, bijv. op de vloerverwarmerverdeler. Dan geeft de App een mooi beeld van de werkelijke VV-aanvoertemperatuur.

Op de Nefit App wordt sinds de update alleen de secundaire aanvoertemperatuur = buffervat of VV-verdeler weergegeven, voorheen ook de retourtemperatuur. Begrijpelijk deze aanpassing van de App, want dat scheelt weer veel vragen waarom de retourtemperatuur > aanvoertemperatuur was.

• Avvd
  • Niet online
Oke, nu begin ik het langzaam te begrijpen :). Ik zie inderdaad in husdata 2 waardes voor de aanvoer, in de nefit app maar één. Ik vermoed dat de waarde in de Nefit app overeenkomt met de Radiator forward waarde (Secondaire sensor?). De heat forward komt dan overeen met de primaire? De radiator forward waarde lijkt ook overeen te komen met de waarde op de boderus pomp.

Als ik met dat in het achterhoofd naar de data van husdata kijk zie ik een ander beeld. De temperatuur naar de vloerverwarming is dan tussen de 35 en 44 i.p.v. tussen de 40 en 46.

Ik zie echter ook bij de radiator forward een flinke piek ontstaan:

• balblas
  • Laatst online: 10-06 12:42
KaEs schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:58:
Standaard staat dit op plus 10, maar volgens de Excel sheet die monteurs gebruiken voor de standaardinstellingen van het service-menu moet dit op 0 graden staan. Bij temperaturen onder nul kan dan de bijverwarming ingeschakeld worden.

De elektrische bijverwarming doet precies wat het woord zegt, hij springt bij indien nodig. Je kunt dit ook zien in het informatie menu waar je apart het huidige verbruik van de WP en dat van de elektrische bijverwarming kunt zien.

Ik heb mijn instelling momenteel op +5 staan, want mijn buitentemperatuur sensor hangt niet op de juiste plek en geeft altijd een hogere temp aan dan de werkelijkheid.

Gisteren heeft de WP 78kWh en de bijverwarming 49kWh gebruikt (huis > 1500m3 inhoud). De bijverwarming schakelt vooral 's nachts bij, en tijdens een WW run ook overdag

• Borgward
  • Niet online
@ Avvd

Je hebt gelijk dat de temperatuurstijging >50 graden gelijk op lijkt te gaan met de WW-productie. Het is net of de driewegklep te laat de CV aanvoer sluit. Verder valt het mij op dat voor een nieuwbouw woning de T primair en T secundair wel erg hoog liggen. Kan de Enviline zijn warmte wel kwijt?

Bij een buitentemperatuur van hier 0 graden is de T secundair in mijn woning (bouwjaar 2000) nu 34 graden. Warmte genoeg zo. Het afgiftesysteem zelf staat altijd open, dus geen kleppen op de VV en badkamerradiator maar een vrije doorstroming. De Enviline bepaalt volledig automatisch de warmte in ons huis mbv de buitentemperatuursensor.

Vraag: bouwjaar woning en vermogen Enviline?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hallo,

We krijgen een Nefit Enviline A/W Split 7.0 E-S warmtepomp in ons nieuwbouwhuis. Ik wil deze eigenlijk via mijn domotica aansturen. De domotica kan de open/sluit van de warmtevraag op de warmtepomp bedienen en de stelventielen aansturen.

Nu geeft de aannemer aan dat ze de bestaande Thermostaat niet kunnen laten vervallen omdat deze essentieel is voor de werking van het systeem en dat de warmtepomp niet met domotica samenwerkt.

Wat voor besturing zit er tussen de thermostaat en de Enviline? Is dat een speciaal protocol of gewoon open/sluit dan wel OpenTherm?

• zuigzoen
Hallo @JackBol,

kort samengevat heeft de installateur gelijk. De enviline heeft een eigen protocol, dus de thermostaat is noodzakelijk.

Als je even verder graaft in dit topic zijn er wel mogelijkheden om de aansturing anders te doen.
Je kan bijvoorbeeld HomeAssistant of HusData gebruiken om de temperatuur bijvoorbeeld in te stellen.

Er staat echt bizar veel info in dit Topic, dus neem echt even de tijd om het door te nemen, zodat je voor jezelf een beslissing kan nemen wat je wilt gaan doen ;)

[Voor 0% gewijzigd door zuigzoen op 10-02-2021 15:14. Reden: User mention , maar nu goed ;)]

A.k.a. basjes

• DopjeD
  • Laatst online: 11:16
@tijnski @JP1980 ik zag dat jullie wat verbruiksgegevens aan het delen waren. Voor jullie gemoedsrust, onze monoblock 13kW heeft gister van 12:00 tot vandaag 12:00 92kWh voor verwarming en 4kWh om ons 300L SWW vat weer op temperatuur te krijgen gebruikt.

Verwarming 155m2 BGO, boven verwarmen we niet. Huis is uit 1960, vrijstaand, semi bungalow. Deels spouwmuur isolatie, vloer RC3,6, dak uit 1980.

Ik had stress of het huis wel warm ging blijven, maar met 21 graden zitten we er comfortabel bij :)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

zuigzoen schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:11:
Hallo @JackBol,

kort samengevat heeft de installateur gelijk. De enviline heeft een eigen protocol, dus de thermostaat is noodzakelijk.

Als je even verder graaft in dit topic zijn er wel mogelijkheden om de aansturing anders te doen.
Je kan bijvoorbeeld HomeAssistant of HusData gebruiken om de temperatuur bijvoorbeeld in te stellen.

Er staat echt bizar veel info in dit Topic, dus neem echt even de tijd om het door te nemen, zodat je voor jezelf een beslissing kan nemen wat je wilt gaan doen ;)
Thanks ik zie nu dat het protocol EMS-OT heet.

• balblas
DopjeD schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:19:
@tijnski @JP1980 ik zag dat jullie wat verbruiksgegevens aan het delen waren. Voor jullie gemoedsrust, onze monoblock 13kW heeft gister van 12:00 tot vandaag 12:00 92kWh voor verwarming en 4kWh om ons 300L SWW vat weer op temperatuur te krijgen gebruikt.

Verwarming 155m2 BGO, boven verwarmen we niet. Huis is uit 1960, vrijstaand, semi bungalow. Deels spouwmuur isolatie, vloer RC3,6, dak uit 1980.

Ik had stress of het huis wel warm ging blijven, maar met 21 graden zitten we er comfortabel bij :)
Mijn split unit van 15kW gebruikt momenteel circa 130kWh per 24 uur voor het verwarmen van ons huis met ca. 1500m3 inhoud op 21 graden (alleen vloerverwarming beneden) en 300L SWW vat

• DopjeD
JackBol schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Thanks ik zie nu dat het protocol EMS-OT heet.
EMS-OpenTherm? Volgens mij is het protocol EMS+ of EMS2. Je kan dit uitlezen met een kein stukje hardware en code: https://github.com/proddy/EMS-ESP
balblas schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:32:
[...]

Mijn split unit van 15kW gebruikt momenteel circa 130kWh per 24 uur voor het verwarmen van ons huis met ca. 1500m3 inhoud op 21 graden (alleen vloerverwarming beneden) en 300L SWW vat
Wauw! Baas boven baas! :) Qua inhoud heb je ook wel een fors huis te verwarmen. Netjes dat je zo'n huis uberhaupt warm krijgt met een warmtepomp. In deze dagen veel full-power?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

DopjeD schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:39:
[...]

EMS-OpenTherm? Volgens mij is het protocol EMS+ of EMS2. Je kan dit uitlezen met een kein stukje hardware en code: https://github.com/proddy/EMS-ESP

[...]

Wauw! Baas boven baas! :) Qua inhoud heb je ook wel een fors huis te verwarmen. Netjes dat je zo'n huis uberhaupt warm krijgt met een warmtepomp. In deze dagen veel full-power?
Misschien heb ik er te snel overheen gelezen.
Ik ga vanavond eens verdiepen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Thanks voor die link! Er zit een vrijwel kant en klare Loxone integratie bij!

• JP1980
DopjeD schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:19:

Dankje. Mijn 'stress' was al wat gedaald het verbruik is bij mij gedaald naar 40kwh, zonder zonnepanelen waarschijnlijk iets minder dan 50). Blijkbaar heeft hij wat meer moeite tijdens sneeuwbuien. Mijn verbazing was vooral de curve. Vind het jammer dat hij op vol vermogen draait zonder dat dit nodig is ook i.v.m. geluidsproductie.

En het is ook wel zonde om een te hoge temperatuur te maken, wat betreft verbruik wil ik eigenlijk wel het onderste uit de kan dat moet van de perfectionist in mij. ;)

• Avvd
  • Niet online
Borgward schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:24:
@ Avvd

Je hebt gelijk dat de temperatuurstijging >50 graden gelijk op lijkt te gaan met de WW-productie. Het is net of de driewegklep te laat de CV aanvoer sluit. Verder valt het mij op dat voor een nieuwbouw woning de T primair en T secundair wel erg hoog liggen. Kan de Enviline zijn warmte wel kwijt?

Bij een buitentemperatuur van hier 0 graden is de T secundair in mijn woning (bouwjaar 2000) nu 34 graden. Warmte genoeg zo. Het afgiftesysteem zelf staat altijd open, dus geen kleppen op de VV en badkamerradiator maar een vrije doorstroming. De Enviline bepaalt volledig automatisch de warmte in ons huis mbv de buitentemperatuursensor.

Vraag: bouwjaar woning en vermogen Enviline?
Je opmerking "Kan de Enviline zijn warmte wel kwijt?" zette mij aan het denken, daarop ben ik de naregeling gaan checken (uponor pulse), ik denk dat daar iets mis ging. Kennelijk was de streefwaarde voor de zolder ingesteld op 35 graden (lijkt wel een bug in de software). De ruimte heeft echter enkel een thermostaat voor de statistieken, er is verder geen vloerverwarming. Dit zit echter wel geknoopt aan een uitgang die ook niet is aangesloten. Normaal is dit geen probleem omdat de streefwaarde op 10 graden ingesteld stond.

De naregeling stuurt ook de boderus pomp aan waardoor de pomp dus ging draaien zonder dat er echte vraag is vanuit de naregeling, wellicht verzaakte dit een deel van het probleem. Ik heb nu ook de dynamische bypass ingesteld in de uponor software, zodat er altijd een groep open blijft staan, ook als er geen vraag is. Nu even wat langer aankijken of dit scheelt.

Ookal moet je eigenlijk niet aan meerdere settings tegelijk zitten heb ik nu ook de ruimteinvloed ingesteld van 3k naar 1k, misschien dat ik nog later nog eens ga testen wat het effect is zonder ruimtethermostaat omdat de naregeling de ruimte temperatuur verder regelt, eens kijken of dat te comineren is met de WAR.

De runs van afgelopen nacht zagen er in ieder geval veelbelovend uit, het geeft een heel ander beeld en temperaturen.

Als dit fatsoenlijk blijft werken en het huis op temperatuur blijft ga ik de stooklijn wat verder verlagen.

• Borgward
  • Niet online
@ Avvd

Dit ziet er toch al veel beter uit. Je ziet maar weer hoe essentieel de hele regeling is om een gebalanceerde warmtevoorziening in een woning te krijgen. Daarom houd ik het zelf eenvoudig. Dus alles open zodat er 1 regeling is en dat is de WAR, met behulp van de buitensensor, zonder kamerthermostaat trouwens. Hooguit kan ik wat bijsturen met de stooklijn en de Delta T., meer niet. Deze staat bij de Enviline standaard op 7.Wat hoog vind ik. Daarom is deze teruggedraaid naar 5. Gevolg hiervan is dat de pomp harder draait en de vloerverwarming gelijkmatig zijn energie afgeeft.

• A.B. te D
wat ik raar vind aan de nieuwe Nefit warmte pomp in een hybride installatie dat de warmtepomp ook bij min 10C nog blijft draaien.
Waarom niet eerder helemaal uitschakelen.

AB te D

• Avvd
  • Niet online
Borgward schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:55:
@ Avvd

Dit ziet er toch al veel beter uit. Je ziet maar weer hoe essentieel de hele regeling is om een gebalanceerde warmtevoorziening in een woning te krijgen. Daarom houd ik het zelf eenvoudig. Dus alles open zodat er 1 regeling is en dat is de WAR, met behulp van de buitensensor, zonder kamerthermostaat trouwens. Hooguit kan ik wat bijsturen met de stooklijn en de Delta T., meer niet. Deze staat bij de Enviline standaard op 7.Wat hoog vind ik. Daarom is deze teruggedraaid naar 5. Gevolg hiervan is dat de pomp harder draait en de vloerverwarming gelijkmatig zijn energie afgeeft.
Inderdaad, bedankt voor de tips en info, inmiddels staat hij sinds 10u vanochtend te draaien op 25% met temperaturen wisselend tussen 32 en 34 graden zonder defrosts, het lijkt het dus goed uit te zien :)

• JP1980
A.B. te D schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:53:
wat ik raar vind aan de nieuwe Nefit warmte pomp in een hybride installatie dat de warmtepomp ook bij min 10C nog blijft draaien.

AB te D
Zonder dat er met gas wordt bijgestookt, en het verbruik valt mee? Daar zou ik juist blij mee zijn. Volgende keer het echte werk en full electric, gas afsluiten.

• Joris748
JackBol schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:59:
Hallo,

We krijgen een Nefit Enviline A/W Split 7.0 E-S warmtepomp in ons nieuwbouwhuis. Ik wil deze eigenlijk via mijn domotica aansturen. De domotica kan de open/sluit van de warmtevraag op de warmtepomp bedienen en de stelventielen aansturen.

Nu geeft de aannemer aan dat ze de bestaande Thermostaat niet kunnen laten vervallen omdat deze essentieel is voor de werking van het systeem en dat de warmtepomp niet met domotica samenwerkt.

Wat voor besturing zit er tussen de thermostaat en de Enviline? Is dat een speciaal protocol of gewoon open/sluit dan wel OpenTherm?
De thermostaat is nodig om tijdens koelbedrijf om de RV te bepalen. Hier hangt deze naast de binnenunit in de technische ruimte. De ruimteinvloed is uit gezet, waardoor deze niks doet voor de temperatuurregeling tijdens verwarmingsbedrijf. De installateur heeft dus gelijk als hij zegt dat er altijd een ruimtethermostaat geïnstalleerd moet worden.

Als je de warmtepomp 100% WAR aanstuurt, dan kun je de (na)regeling in principe ook via domotica doen. Wij hebben ook voor deze keuze gestaan en uiteindelijk toch voor een (na)regeling gekozen die door de installateur werd aanbevolen. Hiermee willen we voorkomen dat ik bij storing eerst mijn eigen regeling moet controleren, alvorens de installateur in te schakelen.

De installatie hier bestaat uit:
  • Nefit Enviline Monoblock 9.0 T-S
  • Uponor Smatrix Pulse naregeling

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 12:57
A.B. te D schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:53:

AB te D
Met de huidige gas & elektra prijzen ligt het omslagpunt in kostprijs van energie bij een COP van ongeveer 2,5.

Het omslagpunt voor overschakeling naar gas ligt daarmee pakweg tussen de -5 en -10 graden.

Een paar jaar terug met een hogere energiebelasting op elektra en veel lagere energiebelasting op gas dan nu het geval is, lag het omslagpunt waarop het gebruik van de warmtepomp duurder wordt dan het gebruik van gas ergens tussen een COP van 3 en 3,5. Toen was een overgang op gas uit financieel oogpunt al nodig bij een temperatuur rond het vriespunt.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Joris748 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:55:
[...]

De thermostaat is nodig om tijdens koelbedrijf om de RV te bepalen. Hier hangt deze naast de binnenunit in de technische ruimte. De ruimteinvloed is uit gezet, waardoor deze niks doet voor de temperatuurregeling tijdens verwarmingsbedrijf. De installateur heeft dus gelijk als hij zegt dat er altijd een ruimtethermostaat geïnstalleerd moet worden.

Als je de warmtepomp 100% WAR aanstuurt, dan kun je de (na)regeling in principe ook via domotica doen. Wij hebben ook voor deze keuze gestaan en uiteindelijk toch voor een (na)regeling gekozen die door de installateur werd aanbevolen. Hiermee willen we voorkomen dat ik bij storing eerst mijn eigen regeling moet controleren, alvorens de installateur in te schakelen.

De installatie hier bestaat uit:
  • Nefit Enviline Monoblock 9.0 T-S
  • Uponor Smatrix Pulse naregeling
Thanks voor deze response!
Ik heb hierboven gelezen dat je met de EMS-ESP op API niveau met de WP kan integreren. Ik ga dus daarvoor kiezen, ook om het warmtesysteem in grote mate zelfvoorzienend te laten.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Ik heb de documentatie gelezen. Een ding is me nog niet duidelijk.

We krijgen een EnviLine 9.0 A/W WP.

Ik heb zometeen een woonkamer/keuken en 4 slaapkamers. De installateur plaatst een thermostaat in iedere ruimte (dus geen naregeling).

Ik neem aan dat deze 5 thermostaten samen met de WP op een EMS bus zitten.

Wanneer een thermostaat wil verwarmen, zal deze de WP dus warmte-vraag instrueren. Ook zal het de stelventielen van de betreffende ruimte besturen.

Al het bovenstaande neem ik aan, dus correct me if I’m wrong...

Nou, vraag 1: zitten die stelventielen ook op die EMS bus? Kan ik met de EMS-ESP per ruimte de temperatuur reguleren door naar de thermostaat te schrijven?

• DopjeD
@JackBol ik heb geen idee. Ik heb maar 1 thermostaat, maar draai volledig WAR. Ik gebruik EMSESP enkel om de warmtepomp uit te lezen. Of meerdere thermostaten worden ondersteund weet ik niet.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

DopjeD schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:31:
@JackBol ik heb geen idee. Ik heb maar 1 thermostaat, maar draai volledig WAR. Ik gebruik EMSESP enkel om de warmtepomp uit te lezen. Of meerdere thermostaten worden ondersteund weet ik niet.
Wat betekent WAR?

• DopjeD
WeersAfhankelijkeRegeling. Dan berekent de warmtepomp de gewenste aanvoer temperatuur enkel op basis van de buiten temperatuur. Invloed van binnentemperatuur en delta tov ingestelde temp houdt de warmtepomp dan geen rekening mee

• Joris748
@JackBol Met thermostaten in meerdere ruimtes heb je een naregeling. Naregeling zorgt ervoor dat ruimtes individueel te regelen zijn. Welk merk en type naregeling stelt je installateur voor?

Grofweg heb je 4 opties:
OptieAantal cv circuitsRegelunitVoor- en nadelen
Meerdere thermostaten1Hoofdsthermostaat met extra ruimtethermostatenZo kun je ook andere ruimtes verwarmen/koelen als er geen vraag is vanuit de hoofdthermostaat. Doordat je één circuit hebt, zonder naregeling, verwarm/koel je alle ruimtes of geen enkele ruimte.
Meerdere cv-circuitsMeerderePer CV-circuit een thermostaatVerwarming/koeling per circuit gescheiden. Nadeel is wel dat meerdere cv-circuits ook niet goedkoop zullen zijn. Ik verwacht dat er voor ieder circuit een pomp nodig is. Deze circuits zijn dus echt fysiek van elkaar gescheiden.
Standaard naregeling1Naregeling heeft een aparte regelunit.Op basis van de input van een ruimtethermostaat stuurt deze de daaraan gekoppelde vloerverwarmingsgroepen verder open- of dicht. De regeling is best complex. Het is niet simpelweg een groep open of dicht sturen, ons systeem regelt ook nauwkeurig de flow door een groep. Grote voordeel is dat alle modules op elkaar afgestemd zijn
Naregeling met domotica1DomoticagatewayJe zult via domotica regelalgoritmes moeten gebruiken om warmte/koelingsvraag te meten en te regelen. Dit zijn vaak complexe PID-regelingen. Een goede naregeling is meer dan alleen een stelmotor/groep open of dicht sturen. Ik zou dit alleen adviseren als je echt goed thuis bent in de materie, want voor goede werking enbij storing sta je er alleen voor. Tenzij je domotica hebt die dit volledig ondersteunt.

Voor besturing via domotica zou ik alleen kiezen als je geen naregeling wilt, maar simpelweg 1 of meerdere cv-circuits hebt. Als ik het goed begrijp wil je een naregeling die je via domotica wilt uitlezen/instellen.
Dat is wat anders dan besturing via domotica.

[Voor 75% gewijzigd door Joris748 op 12-02-2021 08:33]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Joris748 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:10:
@JackBol Met thermostaten in meerdere ruimtes heb je een naregeling. Naregeling zorgt ervoor dat ruimtes individueel te regelen zijn.

Welk merk en type naregeling stelt je installateur voor?

Als ik het goed begrijp wil je een naregeling die je via domotica wilt uitlezen/instellen.
Dat is wat anders dan naregeling via domotica. Dat laatste is wat complexer omdat de aansturing van de stelmotoren door de domotica gedaan wordt.
Ja dit is de afweging waar ik in zat.
Initieel was het idee om stelventielen en temperatuur sensoren van Loxone te installeren en de Domotica de temperatuur regeling te laten doen.

Maar nu de W installateur aangeeft hier niet aan mee te willen werken en de thermostaten / naregeling dus gaat installeren in ons nieuwbouw huis. We mogen dit niet laten vervallen.

Overigens gaf de bouwer aan dat ze wel thermostaten gingen plaatsen en geen naregelmodules. De technische reden is me niet helemaal duidelijk.

Om niet dubbel te investeren zit ik dus te kijken of de Domotica enkel de temperatuur van de individuele naregeling kan aansturen in de thermostaten die er toch al komen. Dus als ik via EMS kan schrijven naar individuele thermostaten in de slaapkamers, ben ik er volgens mij.

Ik heb de vraag uitstaan welke thermostaten/naregeling we krijgen.

• Joris748
@JackBol Het systeem dat ik heb, werkt met draadloze ruimtesensoren. Die plak je gewoon met dubbelzijdige tape op de muur. Werkt al ruim een jaar storingsvrij.

Kleine tip: kies voor sensoren die alleen meten (temperatuur en RV). Dus zonder bedieningsmogelijkheid. Zeer lage temperatuur (ZLTV) vloerverwarming (VVW) reageert zo traag dat onwetende gebruikers de temperatuursinstellingen helemaal in de war kunnen gooien. Kans is groot dat ze de thermostaat al hoger draaien, voordat het systeem zich op een eerdere verhoging heeft kunnen aanpassen.

Het is hier ook volledig gescheiden van domotica. Omdat het in de praktijk eigenlijk 'set and forget' is. Hier stel ik de gewenste temperaturen via een app in, maar het zou inderdaad een plus zijn om die instelling via de domotica te kunnen maken. Scheelt weer een interface.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Joris748 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:28:
@JackBol Het systeem dat ik heb, werkt met draadloze ruimtesensoren. Die plak je gewoon met dubbelzijdige tape op de muur. Werkt al ruim een jaar storingsvrij.

Kleine tip: kies voor sensoren die alleen meten (temperatuur en RV). Dus zonder bedieningsmogelijkheid. Zeer lage temperatuur (ZLTV) vloerverwarming (VVW) reageert zo traag dat onwetende gebruikers de temperatuursinstellingen helemaal in de war kunnen gooien. Kans is groot dat ze de thermostaat al hoger draaien, voordat het systeem zich op een eerdere verhoging heeft kunnen aanpassen.

Het is hier ook volledig gescheiden van domotica. Omdat het in de praktijk eigenlijk 'set and forget' is. Hier stel ik de gewenste temperaturen via een app in, maar het zou inderdaad een plus zijn om die instelling via de domotica te kunnen maken. Scheelt weer een interface.
Ik heb nu ook ZLTV, dus ik snap wat je bedoelt met handmatige naregeling.
Die temperatuur sensoren krijg ik sowieso, omdat die bij Loxone geïntegreerd zijn in de schakelaars.

• Joris748
JackBol schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:38:
[...]

Ik heb nu ook ZLTV, dus ik snap wat je bedoelt met handmatige naregeling.
Die temperatuur sensoren krijg ik sowieso, omdat die bij Loxone geïntegreerd zijn in de schakelaars.
Heb je met je installateur al besproken om de installatie met alleen een Nefit hoofdthermostaat op te leveren? En zelf het Loxone systeem te installeren? Heb me destijds ook ingelezen in Loxone en daarmee zou ik het wel aandurven.

Zoals eerder gezegd, dan heb je alleen een Nefit ruimtethermostaat nodig voor koelbedrijf.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Joris748 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:42:
[...]

Heb je met je installateur al besproken om de installatie met alleen een Nefit hoofdthermostaat op te leveren? En zelf het Loxone systeem te installeren? Heb me destijds ook ingelezen in Loxone en daarmee zou ik het wel aandurven.

Zoals eerder gezegd, dan heb je alleen een Nefit ruimtethermostaat nodig voor koelbedrijf.
Ja maar ik krijg geen geld terug als ik de 4 extra thermostaten en leidingen laat vervallen. Dus dan kan ik het maar beter aan laten leggen :)

Weghalen en eroverheen stuccen kan altijd nog.

• balblas
[...]

[...]

Het valt mij ook niks tegen (behalve het verbruik ;) ). Ik woon in een oud schoolgebouw, we hebben nog één klaslokaal en een hele gang met toiletjes die we nog willen verbouwen tot gastenverblijf en kantoor. Die ruimtes moeten er dan nog bij op de WP (op 2 aparte circuits), en dat wordt wel spannend denk ik. Totale inhoud komt dan op ca. 2.000m3.

Mijn tijdelijke kantoor op de 1e verdieping -die we helemaal niet verwarmen- is nu wel te koud, daarvoor heb ik een infrarood paneel onder m'n buro. :P

• balblas
Borgward schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:55:
@ Avvd

Ik heb de Delta T ook teruggedraaid van 7 naar 5 met hetzelfde resultaat. Hele lange maar gelijkmatigere runs van 2 a 3 uur en tussen de 3 en 15 starts per 24 uur.

• Avvd
  • Niet online
Ik heb nog even zitten zoeken in het menu, maar hoe heet de delta T waarde?

Ik had gisteravond als volgende stap de stooklijn een flink stuk verlaagd naar een eindpunt van 34, vanochtend was het nog steeds 21 graden in huis met een een paar runs, eens kijken of ik hem de komende dagen verder kan verlagen. Er is nu echter behoorlijk wat zon wat ook voor verwarming zorgt maar eens even kijken of het een vertekend beeld geeft. Er is in ieder geval genoeg ruimte om te spelen al is het lastig om voldoende geduld op te brengen om te wachten tussen de wijzigingen.

• A.B. te D
volgens mij bij inst menu
warmtepomp
pompen
dan verschil TC3- TC0

heb ik ook vraag waar lees het af op hoeveel procent van zijn capaciteit de warmtepomp draait.
ik stook ook via de WAR en heb wel een ruimtethermostaat Nefit 1010H .
Staat continu op 20C temp. die hij aangeeft is ook inderdaad meestal 20C, soms even kort 19,5 en bij veel zoninval loopt hij soms op naar 20,5C.
Bij mij draait de warmtepomp bijna continu , sinds de installatie op 4 januari '21 heb ik 89 starts gehad en op genomen energie compressor verwarming 639 Kwh, afgeven energie 2427 Kwh.
ter aanvulling ik heb een hybride installatie en enkel vloerverwarming 100m2 , boven radiatoren maar worden nagenoeg nooit gebruikt. Woning vrijstaand bouwjaar 1997.
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True