Ik ben inmiddels eens stuk verder en de installateur is hier langs geweest om te helpen instellen. Ze hebben er niet veel verstand van het naregelen/instellen en hebben ook moeten bellen met de hulplijn van Nefit, maar ze hebben wel veel vragen kunnen beantwoorden over de basisprincipes vd warmtepomp. Uiteindelijk hebben we de cv aanvoer van 80 naar 43 gezet en de stooklijn anders ingesteld. De storingen door een te hoge aanvoertemperatuur zijn nu verdwenen gelukkig.Fut41 schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:28:
[...]
Misschien heb je de introductie lucht water warmtepomp forum gelezen?
Voetpunt, de basis temperatuur waarbij de installatie energie vrij maakt naar de ruimte welke je verwarmen wil.
Eindpunt, bij de te verwachten maximale koude de temperatuur om de verwarmde ruimte nog de gewenste temperatuur te houden.
Max verschil aanvoer retour, dit gaat over het temperatuur verschil van de warmtewisselaar welke gegenereerd wordt van warmtepomp naar water. Deze instelling zou ik in jouw geval niet mee bezig zijn. De toegepaste warmtewisselaar is met bij behorende software naar deze temperaturen toe geschreven om optimaal te kunnen functioneren. De temperatuur zal naarmate de installatie goed functioneert ook deze temperatuur over de warmtewisselaar gaan laten zien.
Instellingen welke aangeduid worden met k moet je lezen als 3 graden minder of meer vanaf de voor instellingen. Dus 2 k afwijking van de war lijn ,die zich tussen het voet en eindpunt bevindt, geeft een temperatuur verhoging of verlaging van maximaal 6 graden in de plus of min.
Ik vindt om de juiste war lijn uit te vinden de 2k instellingen te groot. Ik zou het bij 1 k proberen te maken. In een complexe hybride opstelling geld nog meer dan enkel een full elektrische, bij verandering van instellingen noteer ze, houd de gevolgen per dag of vaker bij. Verander niet meer dan 1 parameter/ instelling per dag om te kunnen zien wat de gevolgen zijn.
Succes met het eigen maken van jouw installatie, de volhouder wint.
We zijn verder aan het finetunen hoe de stooklijn moet lopen (en ik snap nu beter wat de waarden doen) Maar nu het wat kouder is geweest, zien we dat de stooklijn niet doet wat hij moet doen. Zodra het onder de 4 graden komt, dan loopt de aanvoertemperatuur terug, en zodra het warmer wordt loopt het op. Dus doen we iets fout, of is kan de warmtepomp het niet aan? Dat laatste hoop ik niet want dan is er een serieus probleem. Hoe kan ik dit op een andere manier nagaan?
We noteren regelmatig wat de aanvoertemp is bij welke buitentemp en wat dan de binnentemp is.
Stooklijn: (NB we hebben ons honeywell naregelingssysteem gezet op 19,5 vraagtemp in hal en woonkamer.)
Eindpunt 43, voetpunt: 20
-Buiten 10 graden: 28 warmtepomp aanvoertemp: dan is het binnen 20 graden
-Buiten 8: 32wp: binnen 18,5 hal
-buiten 6,5: 31wp; binnen 19,5
-buiten 5: 30wp: binnen 19,5
-buiten 3: 31wp: binnen 18
Eindpunt 47, voetpunt 24:
-buiten 5 gr: 32wp: binnen 19,5 en hal 18,5
Eindpunt: 48, voetpunt 24:
-buiten 5,5: 33,5wp: binnen 19
-buiten 7: 33,5wp binnen 19,5
Eindpunt: 46 en voetpunt 23
-buiten 6,5: 32,5 wp; binnen 19,5
-buiten 7: 33,5wp; binnen 19,5
-buiten 8,5: 34wp; binnen 19,5
Eindpunt: 46 en voetpunt 21
-buiten 14: 32 gr; binnen 20 graden
(Deze laatste meting klopt niet want het is buiten 7 graden dus de buitenvoeler hangt vast nu in de zon, nu de zon lager staat in de winter.)
- Hoe dan ook, nu de temperatuur oploopt, zou de aanvoertemperatuur juist moeten zakken. En als het kouder wordt, moet die juist omhoog gaan. Het lijkt wel alsof de WAR niets uithaalt.
- We hebben een Honeywell naregeling die de niet communiceert met de wp of ketel, enige wat die doet is de kleppen open zetten als het niet warm genoeg is nog, of dichtzetten als de gewenste temp bereikt is. Is het beter om een module te hebben die naast de wp / cv hangt zodat die open therm met de wp kan gaan communiceren? (en dat we dus afstappen van WAR en dat het gestuurd wordt obv ruimtetemp)
- Ander iets wat ons is opgevallen, als de buitentemp daalt, dan gaat de wp op een moment ook via gas bijstoken met de cv ketel, wat ook de bedoeling is. Maar het stroomverbruik is alsnog aanzienlijk op die dagen. Dus we hebben nu het verhoudingsgetal zo ingesteld dat hij eerder op gas gaat stoken, maar ik wil niet dat hij dan nog zo veel elektra verbruikt. Is daar nog iets nuttigs over te zeggen?
Ik hoop dat jij of iemand mij kan helpen met wat tips om het of beter in te stellen, of om te achterhalen wat er fout gaat.
Dank alvast!
:-)