Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nefit EnviLine Split ervaringen uitwisselen

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:

• DopjeD
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16:23
the-edge schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:45:
Loodgieter komt morgen weer.. Ketel geeft aan. Dat ie koelt, dat laten de naregeling thermostaten ook zien. De hoofdthermostaat echter niet (geen vlammetje, hoe gek dat ook klinkt :+).
Balen! Tekentje van koeling staat hier ook altijd in het scherm, komt omdat we nu de koelfunctie aan hebben staan. Het tekentje van de warmtepomp (of vlam op thermostaat) geeft pas aan of de warmtepomp ook daadwerkelijk aan het werk is.
zxr king schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:30:
Proberen de 1010h te vervangen door een 1010 (zonder h) echter meteen foutmelding, ook als ik hem aanpas in het menu naar de rc100 thermostaat. Of ik heb weer de mazzel dat ik een defecte thermostaat heb gepakt.
Vaag, zoiets leek mij ook een goed plan! De thermostaat zou sowieso moeten werken toch? Geeft tie ook een error als je de warmtepomp niet op koelen zet?

• mindfreaker
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 13-02 17:03
Ik snap er niets meer van, misschien kunnen jullie mij helpen. De installateur heeft de koelfunctie uitgezet op mijn Nefit Enviline A/W Monoblock 9.0 T-S. (lucht/warmtepompt) Dit omdat hij zegt dat de energie die je gebruikt niet opweegt tegen de 1 a 2 graden die je gekoeld krijgt.

Nu heeft hij de instellingen Verwarmen/Koelen op altijd verwarmen gezet maar nu blijft het radiator symbooltje altijd branden en de leiding richting buffervat is lauw/warm. Kortom hij houdt het buffervat nu altijd warm terwijl we buiten een temp meten van 38 graden en binnen een temp van 28gr.

Is dit normaal? Het lijkt me onnodig voor electra kosten zorgen, de unit moet toch uit gaan als het boven de 21gr binnen is? (de thermostaat staat op 21gr met gemeten temp 28gr).

Toevoeging: het vlammetje is niet aan, daarom zegt de installateur dat alles ok is. Maar ik vraag het me af.

mindfreaker wijzigde deze reactie 27-06-2019 10:37 (8%)
Reden: toevoeging

• zxr king
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21-11-2019
Bij mij houd die normaal ook altijd buffervat op temperatuur, afhankelijk van de stooklijn met de bijbehorende temperatuur bijvoorbeeld dus 28 gr. Echter slaat mijn buitenunit hiervoor nagenoeg nooit aan omdat het buffervat de temperatuur goed vasthoud. Als ik naar mijn verbruik terugkijk zie ik dat hij bevoordeeld 2 weken terug even ca. 15min heeft gedraaid om 04:00 om het buffervat op te warmen. Kwa verbruik was dit 0.2kwh verwaarloosbaar naar mijn mening.

Zelfs met koelen tokkelt hij hier met een verbruik van ca. 500watt valt me ook hard mee. Aanvoertemperatuur staat op 18 gr. ingesteld

• the-edge
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14:01
Bizar, dat je installateur zich bemoeit met jou comfort in de woning.
Hier koelt ie weer lekker, met de temperatuur van morgen vind ik een verschil van 10 graden met buiten toch ontzettend aangenaam.

• mindfreaker
Ik irriteer me ook dat ik het me uit het hoofd heb laten praten, maar "Dat koelen regelde de unit en was onduidelijk wanneer dat gebeurde. Allemaal lastig...", kortom geen verstand ervan. Vorige zomer ook niets gemerkt van de koeling, soms ging die aan.

Nu heb ik de Nefit ingesteld zoals in de topic.
- Altijd koelen.
- Dauwpunt verschil 2k (minimale stand, stond op 3k).
- Minimale aanvoertemp: 18gr (twijfel in te stellen op 16gr, maar wat doet het verbruik).

De temperatuur ingesteld op 23gr nu. Bij 24gr ging hij niet koelen (temp is 25,5gr op de termostaat). Nu staat de pomp vol gas te gaan.

Nog een vraag:
De vloer is nu koud en de pomp staat vanaf 17u lekker te pompen met 1700-2000w verbruik. Dat is best pittig als ik dat over de zomer tijd tel. Hoe is het verbruik bij jullie?
En ik merk nog geen verschil in kamertemperatuur, hoe lang zou dat nodig hebben ?

mindfreaker wijzigde deze reactie 28-06-2019 23:21 (18%)

• zuigzoen
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17-02 13:07
Bij mij gebruikt ie zo'n 500w/uur tijdens koelen.
De eerste dag dat hij eindelijk ging koelen duurde het ook lang voordat het wat afkoelde. Je koelt immers van onder af.
's avonds en 's ochtends wel even de ramen open doen om het af te koelen. Is gratis ;)
Maar als het eenmaal op temperatuur is krijg je dus dat hij braaf gaat moduleren.
warmtepomp aanvoer en retour temperatuur

Eens kijken hoe hij zich vandaag houdt

A.k.a. basjes

• mindfreaker
En staat de unit dan non-stop te draaien?
Bij mij zit de thermostaat in de CV ruimte en daar is het warmer want daar hangt ook de omvormer. Mij is gezegd dat het alleen voor de stooklijn is. No worries. De naregeling is met EvoHome. Dus die temperatuur is altijd hoog daar dus koelt de unit nu altijd.

En hoe krijg je die grafieken? Ik heb de op module aangesloten maar de app is waardeloos.

• zuigzoen
Die grafieken komen uit Grafana. Ik heb de warmtepomp gekoppeld in OpenHAB en die stuurt de gegevens door naar Grafana. De waarden die je ziet zijn de aanvoer en retour temperatuur van de WP, dus richting (vloer) verwarming en terug.

Als je de grafiek bekijkt zie je dat ie ongeveer eens per uur een twintigtal minuten koelt tot de aanvoer en retour temperatuur onder de 16 graden liggen.

Hij koelt dus niet continu maar wanneer de retour temperatuur boven (inmijn geval) 20 graden komt

A.k.a. basjes

• mindfreaker
Dank je voor de info. Dan ga ik openHAB maar eens installeren om de logging eruit te halen. :)
Waar heb je de thermostaat hangen? Ook in de CV ruimte? Want volgens mij kan die dan niet goed moduleren, want die ruimte is altijd warmer dan de woonkamer.

• zuigzoen
De thermostaat hangt gewoon in de kamer, daar stuurt ie ook op

A.k.a. basjes

• DopjeD
mindfreaker schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:15:
Nog een vraag:
De vloer is nu koud en de pomp staat vanaf 17u lekker te pompen met 1700-2000w verbruik. Dat is best pittig als ik dat over de zomer tijd tel. Hoe is het verbruik bij jullie?
En ik merk nog geen verschil in kamertemperatuur, hoe lang zou dat nodig hebben ?
Wellicht heb je een grote warmtepomp? Wij hebben een 13kW en die staat, als hij er zin in heeft dan..., ook met 1500watt te knallen.

Vanmorgen heeft hij er lang over gedaan voordat hij begon, kan nog moeilijk duiden waar hem dat in zit. Nu hele dag lekker aan het koelen en dat merk je toch wel binnen!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mindfreaker
DopjeD schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:49:
[...]

Wellicht heb je een grote warmtepomp? Wij hebben een 13kW en die staat, als hij er zin in heeft dan..., ook met 1500watt te knallen.
Ik heb een 9kW pomp. Dat verklaart dan, ik heb nu dubbel verbruik rond deze tijd door het koelen. Vorige dagen 10kWh en nu 20kWh.

Ik moet jullie bedanken en vooral @Elimination, vorig jaar deed de pomp dus duidelijk niet effectief koelen, maar na het instellen van de pomp lijkt het nu te werken. Gisteravond kwam ik thuis na een broeierige dag en de pomp heeft de hele dag staan koelen en het voelde heerlijk koel binnen.
Ik heb de thermostaat op 24gr gezet (om te koelen) en ondanks dat het nog 25gr in huis was voelde het heerlijk door de koude straling van de vloer.

Alleen toen ik ging kijken in de CV ruimte stond er condens op de aanvoer pijp van de warmtepomp naar het buffervat. Vanmorgen was dit weg en ik had geen natte plekken op de vloer, maar dit moet ik toch in de gaten houden. De instellingen zijn: aanvoer: 17gr, koelen bij 24gr.

• JP1980
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 02:46
mindfreaker schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:15:
Ik irriteer me ook dat ik het me uit het hoofd heb laten praten, maar "Dat koelen regelde de unit en was onduidelijk wanneer dat gebeurde. Allemaal lastig...", kortom geen verstand ervan. Vorige zomer ook niets gemerkt van de koeling, soms ging die aan.

Nu heb ik de Nefit ingesteld zoals in de topic.
- Altijd koelen.
- Dauwpunt verschil 2k (minimale stand, stond op 3k).
- Minimale aanvoertemp: 18gr (twijfel in te stellen op 16gr, maar wat doet het verbruik).

De temperatuur ingesteld op 23gr nu. Bij 24gr ging hij niet koelen (temp is 25,5gr op de termostaat). Nu staat de pomp vol gas te gaan.

Nog een vraag:
Ik heb sinds kort een 9KW monoblock, en dacht vandaag laat ik de koelfunctie proberen. Heb de instelling zoals hierboven hetzelfde ingesteld. Maar koelt niet. Ik meet 60% luchtvochtigheid, is dat het probleem? Ook valt mij op dat de woonkamerthermostaat 1010h eigenlijk altijd 1,5 graden te laag meet. Is dat een probleem, kan het een probleem worden en is dat te kalibreren?

En verder heb ik nog een vraag, aan circuit 1 hangt een klein buffervat, de vloerverwarming en 4 flink gedimensioneerde radiatoren. Ik verwacht met lage aanvoertemperatuur met de radiatoren goed te kunnen verwarmen (afgelopen winter hadden wij zelfs helemaal geen verwarming boven was niet een groot probleem). Het circuit is echter ingesteld op afgifte systeem type 'radiatoren' en niet op 'vloerverwarming'. Is dat de beste instelling of kan ik die beter veranderen naar vloerverwarming?

JP1980 wijzigde deze reactie 23-07-2019 21:36 (15%)

• mindfreaker
JP1980 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:33:
[...]

Ik heb sinds kort een 9KW monoblock, en dacht vandaag laat ik de koelfunctie proberen. Heb de instelling zoals hierboven hetzelfde ingesteld. Maar koelt niet. Ik meet 60% luchtvochtigheid, is dat het probleem? Ook valt mij op dat de woonkamerthermostaat 1010h eigenlijk altijd 1,5 graden te laag meet. Is dat een probleem, kan het een probleem worden en is dat te kalibreren?
Ik denk dat de luchtvochtigheid een probleem is. Het verschil in graden merk ik ook, maar de Honeywell thermostaten verschillen ook. Men kijkt in CV land niet zo op een graad merk ik. Ik stel de temperatuur in naar gevoel.

Ik kreeg vanmorgen een condens waarschuwing van de Nefit pomp (foutcode H01-5295), maar de pomp koelt keurig door. Erg vreemd. Ik kan niet gaan kijken, want ik ben niet thuis. Deze is nu wel al nonstop 2 dagen aan het koelen op 18gr en het is heerlijk 24gr binnen.

• JP1980
mindfreaker schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:14:
[...]

Ik denk dat de luchtvochtigheid een probleem is. Het verschil in graden merk ik ook, maar de Honeywell thermostaten verschillen ook. Men kijkt in CV land niet zo op een graad merk ik. Ik stel de temperatuur in naar gevoel.

Ik kreeg vanmorgen een condens waarschuwing van de Nefit pomp (foutcode H01-5295), maar de pomp koelt keurig door. Erg vreemd. Ik kan niet gaan kijken, want ik ben niet thuis. Deze is nu wel al nonstop 2 dagen aan het koelen op 18gr en het is heerlijk 24gr binnen.
Normaal gesproken kan je de thermostaat dan gewoon lager zetten. Maar met een WAR regeling vraag ik mij af of dat geen ongewenste effecten heeft. De WAR regeling kijkt lijkt mij naar het verschil tussen binnen en buitentemperatuur en bepaalt daarmee hoe hard hij moet stoken (of koelen).

Geen idee hoe snel een beetje een condens een serieus probleem wordt maar raar dat hij niet stopt.

• mindfreaker
@JP1980 bij mij koelt die vandaag ook niet. Het koelsysteem is wel actief aan het symbooltje te zien. Het dauwpunt is 18gr en de koel temperatuur heb ik ook op 18gr staan, dus ik denk dat het daar aan ligt.
Aan de temperatuur in huis te voelen heeft de unit vannacht wel nog gekoeld.

Gistermiddag rond 16u is de unit er mee gestopt met de foutmelding oververhitting van compressor. Ik denk dat de buitenunit (die in de middag zon staat) het wat te warm heeft gekregen met 42gr buitentemp (gemeten) en volle bak koelen.

• JP1980
mindfreaker schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:30:
@JP1980 bij mij koelt die vandaag ook niet. Het koelsysteem is wel actief aan het symbooltje te zien. Het dauwpunt is 18gr en de koel temperatuur heb ik ook op 18gr staan, dus ik denk dat het daar aan ligt.
Aan de temperatuur in huis te voelen heeft de unit vannacht wel nog gekoeld.

Gistermiddag rond 16u is de unit er mee gestopt met de foutmelding oververhitting van compressor. Ik denk dat de buitenunit (die in de middag zon staat) het wat te warm heeft gekregen met 42gr buitentemp (gemeten) en volle bak koelen.
Enig idee wat je luchtvochtigheid was toen hij het nog wel deed? Geen koeling hier en de luchtvochtigheid is zelf gestegen naar 65%. Temperatuur is nu (gecorrigeerd) 27 graden in huis. Thermostaat zegt 25,5 maar ik heb verschillende andere sensoren die allemaal 1,5 graden hoger zitten. Kan niet wachten op de regen.

• mindfreaker
Op welke temperatuur staat je instelling wanneer de warmtepomp moet gaan koelen? Ik heb deze op 24gr staan en de unit gaat pas koelen bij 25+ graden.

Het Honeywell systeem werkt hetzelfde. Daar staat de temperatuur ook op 24gr en bij 25 gaan de kleppen pas open.

Bij mij is het beneden nu nog steeds 24,5 graden in de gekoelde ruimtes. In de garage (geen koeling op de Honeywell zone ingesteld is het nu 26gr). Werkt goed. Boven trekt die het niet, daar is het ondanks koeling 26,5gr op de slaapkamers.

Ik ben niet ontevreden. Ik hoor mensen die met 30+ gr moesten gaan slapen. Maar ik hoor ook mensen die beweren het in huis 24gr te hebben gehouden met dit weer, zonder koeling of iets.

Voor de duidelijkheid mijn instellingen:
- systeem op altijd koelen,
- minimale aanvoertemp 18gr,
- verschil dauwpunt: 2k,
- thermostaat op 24gr.

Met een 9kW monoblok koel ik dan gemiddeld met 900W verbruik.

En voor de duidelijkheid. De Nefit thermostaat hangt in de CV ruimte. Er wordt na geregeld met Honeywell EvoHome. Als de Nefit wil koelen dan schakelt die Evohome op koelen zodat de kleppen open gaan.

mindfreaker wijzigde deze reactie 26-07-2019 21:09 (10%)

• JP1980
mindfreaker schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:06:
Op welke temperatuur staat je instelling wanneer de warmtepomp moet gaan koelen? Ik heb deze op 24gr staan en de unit gaat pas koelen bij 25+ graden.

Het Honeywell systeem werkt hetzelfde. Daar staat de temperatuur ook op 24gr en bij 25 gaan de kleppen pas open.

Bij mij is het beneden nu nog steeds 24,5 graden in de gekoelde ruimtes. In de garage (geen koeling op de Honeywell zone ingesteld is het nu 26gr). Werkt goed. Boven trekt die het niet, daar is het ondanks koeling 26,5gr op de slaapkamers.

Ik ben niet ontevreden. Ik hoor mensen die met 30+ gr moesten gaan slapen. Maar ik hoor ook mensen die beweren het in huis 24gr te hebben gehouden met dit weer, zonder koeling of iets.

Voor de duidelijkheid mijn instellingen:
- systeem op altijd koelen,
- minimale aanvoertemp 18gr,
- verschil dauwpunt: 2k,
- thermostaat op 24gr.

Met een 9kW monoblok koel ik dan gemiddeld met 900W verbruik.

En voor de duidelijkheid. De Nefit thermostaat hangt in de CV ruimte. Er wordt na geregeld met Honeywell EvoHome. Als de Nefit wil koelen dan schakelt die Evohome op koelen zodat de kleppen open gaan.
Ik heb dezelfde instellingen met dit verschil dat ik de thermostaat lager heb ingesteld. Vandaag stond de temperatuur op 26,5 dus in werkelijkheid 28. Maar inmiddels is er een heerlijk verfrissende bui geweest.

Interessant mij is verteld dat ik geen andere thermostaat aan de nefit kan koppelen dan die van nefit zelf omdat deze een eigen protocol heeft. Hoe werkt dat met de evohome? Dan meet je dus de luchtvochtigheid in de CV ruimte.

Ik houd hem voorlopig even op koelen. Eens kijken of hij aanslaat als de luchtvochtigheid gaat dalen.

• mindfreaker
In de CV ruimte hangt de Nefit thermostaat naast de warmtepomp unit. Dus daar meet hij ook de luchtvochtigheid. Dit was gisteravond 53%. Hier staat een basis temperatuur op ingesteld van 21gr (verwarmen) en 24gr (koelen). Deze thermostaat zorgt voor de stooklijn is mij verteld.

In de woonruimtes hangen Honeywell thermostaten die de kleppen aansturen. Deze bepalen of er warmtevraag is in de ruimtes. Met een interface (kabel) zegt de Nefit tegen de Honeywell controllerbalk of deze actief moet zijn te ja of nee.

Ik vind dit vreemd, maar dit is mij zo door twee onafhankelijke installateurs verteld en een Honeywell engineer is hier geweest en zei het ook. Ik vind het vreemd, want in de CV hangt ook de omvormer van de zonnepanelen en die kan aardig warm worden. Mij lijkt dat als in de CV ruimte de temperatuur is bereikt de warmtepomp geen warm water meer gaat leveren voor het buffervat, maar ondanks dat was het afgelopen winter altijd de juiste temperatuur in huis.

Misschien moet je de unit eens herstarten. Dat is de stroom eraf, even wachten en weer de stekker insteken. Dan initialiseert de hele pomp zich opnieuw is mij verteld door de installateur en kun je gewoon uitvoeren.

mindfreaker wijzigde deze reactie 27-07-2019 10:24 (4%)
Reden: typo's en exta info

• JP1980
mindfreaker schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:22:
In de CV ruimte hangt de Nefit thermostaat naast de warmtepomp unit. Dus daar meet hij ook de luchtvochtigheid. Dit was gisteravond 53%. Hier staat een basis temperatuur op ingesteld van 21gr (verwarmen) en 24gr (koelen). Deze thermostaat zorgt voor de stooklijn is mij verteld.

In de woonruimtes hangen Honeywell thermostaten die de kleppen aansturen. Deze bepalen of er warmtevraag is in de ruimtes. Met een interface (kabel) zegt de Nefit tegen de Honeywell controllerbalk of deze actief moet zijn te ja of nee.

Ik vind dit vreemd, maar dit is mij zo door twee onafhankelijke installateurs verteld en een Honeywell engineer is hier geweest en zei het ook. Ik vind het vreemd, want in de CV hangt ook de omvormer van de zonnepanelen en die kan aardig warm worden. Mij lijkt dat als in de CV ruimte de temperatuur is bereikt de warmtepomp geen warm water meer gaat leveren voor het buffervat, maar ondanks dat was het afgelopen winter altijd de juiste temperatuur in huis.

Misschien moet je de unit eens herstarten. Dat is de stroom eraf, even wachten en weer de stekker insteken. Dan initialiseert de hele pomp zich opnieuw is mij verteld door de installateur en kun je gewoon uitvoeren.
Ik ga helemaal met je mee in je beredenering. De temperatuur meten in het CV hok zal de WAR regeling helemaal in de war moeten brengen. Het moet bijna wel dat de honeywell via de interface kabel de kamertemperatuur terugkoppelt. Bedankt voor de info ik ga het nog wel eens onderzoeken. Lijkt mij wel mooi een honeywell in de kamer te hebben hangen i.p.v. de nefit.

Wij hebben de mazzel dat we de hele dag regen gehad hebben. Het is hier heerlijk afgekoeld. Woonkamer is weer < 22 graden. Dus koelen is niet meer nodig. Ík laat de instelling op koelen staan misschien dat hij nog eens aanslaat als het wat warmer wordt.

• zuigzoen
JP1980 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:57:
[...]

Ik ga helemaal met je mee in je beredenering. De temperatuur meten in het CV hok zal de WAR regeling helemaal in de war moeten brengen. Het moet bijna wel dat de honeywell via de interface kabel de kamertemperatuur terugkoppelt. Bedankt voor de info ik ga het nog wel eens onderzoeken. Lijkt mij wel mooi een honeywell in de kamer te hebben hangen i.p.v. de nefit.

Wij hebben de mazzel dat we de hele dag regen gehad hebben. Het is hier heerlijk afgekoeld. Woonkamer is weer < 22 graden. Dus koelen is niet meer nodig. Ík laat de instelling op koelen staan misschien dat hij nog eens aanslaat als het wat warmer wordt.
Die info kun je terug vinden in de pro control app en op het display van de pomp onder kamertemperatuur. Is deze gelijk aan de Honeywell dan weet je dat je theorie maar zo eens kon kloppen ;)

A.k.a. basjes

• GvanMeeuwen
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 17-02 19:18
Beste Nefit Enviline bezitters,
vorig jaar heb ik om een mogelijkheid verzocht om de controller waarden rechtstreeks uit de Nefit te lezen. Helaas was men toen nog niet zover om de EMS2 bus te (decrypten) ontcijferen. Nu is er in de Githup wereld een mogelijkheid maar helaas nog niet compleet en eigenlijk voor EMS protocol ketels. https://github.com/proddy/EMS-ESP
Na een service bezoek(update naar V1.12) van Bosch(nefit) ben ik achter de ontwikkelaar van de Enviline gekomen, dit is de firma IVT uit Zweden. Daar op zoekend kom je al snel bij Husdata.se uit die WEL een simpele manier heeft om de data uit te lezen en beschikbaar te stellen aan een webpagina of Domotica(MQTT, API en Modbus)
De H60 koppelprint biedt HTML pagina en doorzetten naar gewenst protocol. Ook cloud hosting voor gering bedrag per jaar is mogelijk.
Een aanrader voor één ieder die wat meer wil als alleen een thermostaat.
Zelf hebben we hem gekoppeld met Modbus aan een Tridium controller en kan nu controleren of de warmtepomp juist functioneert (in het tussen seizoen zit een warmwater bug, te veel start stops van de circ.pomp over het boilercircuit).
Bij Husdata.se kies je de IVT Airx met kabeltype 10 IVT, Bosch phono plug
https://husdata.se/produkter.asp?prodid=18

Veel plezier gewenst nog, Gertjan

• Fut41
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 18-02 19:05
zuigzoen schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:35:
[...]

Die info kun je terug vinden in de pro control app en op het display van de pomp onder kamertemperatuur. Is deze gelijk aan de Honeywell dan weet je dat je theorie maar zo eens kon kloppen ;)
Als je de thermostaat invloed op de war- regeling op 0 zet heeft de thermostaat geen enkele invloed op de war-. De war zal dan 1 op 1 gevolgd worden.

• zuigzoen
GvanMeeuwen schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:24:
Beste Nefit Enviline bezitters, ...
De H60 koppelprint biedt HTML pagina en doorzetten naar gewenst protocol. Ook cloud hosting voor gering bedrag per jaar is mogelijk.
Een aanrader voor één ieder die wat meer wil als alleen een thermostaat.
Zelf hebben we hem gekoppeld met Modbus aan een Tridium controller en kan nu controleren of de warmtepomp juist functioneert (in het tussen seizoen zit een warmwater bug, te veel start stops van de circ.pomp over het boilercircuit).
Bij Husdata.se kies je de IVT Airx met kabeltype 10 IVT, Bosch phono plug
https://husdata.se/produkter.asp?prodid=18

Veel plezier gewenst nog, Gertjan
Hi Gertjan, bedankt voor de info _/-\o_

Die website is een bijzondere vondst.
Heb je wat meer info misschien? Plaatjes van die webinterface bijvoorbeeld? De website zelf is vrij summier ;)

A.k.a. basjes

• GvanMeeuwen
  • Laatst online: 17-02 19:18
Beste Bas en anderen,

de website is wat "vreemd" maar als je door klikt dan kom je verder
http://www.heatpumponline...-manual/product-overview/
een foto toevoegen lukt me helaas niet.

groet, Gertjan

• noisewood
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 23-11-2019
Hoi Gertjan, bedankt voor de info. Dit wil ik graag proberen met de H60 koppelprint. Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat voor kabeltype ik daarvoor nodig heb. Op de Site van Husdata kan ik deze niet vinden. Sorry stond er gewoon onder ;) . Inmiddels besteld en straks kijken wat de mogelijkheden zijn.

noisewood wijzigde deze reactie 15-09-2019 11:53 (18%)

• wph
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online
zuigzoen schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:24:
Die grafieken komen uit Grafana. Ik heb de warmtepomp gekoppeld in OpenHAB en die stuurt de gegevens door naar Grafana. De waarden die je ziet zijn de aanvoer en retour temperatuur van de WP, dus richting (vloer) verwarming en terug.

Als je de grafiek bekijkt zie je dat ie ongeveer eens per uur een twintigtal minuten koelt tot de aanvoer en retour temperatuur onder de 16 graden liggen.

Hij koelt dus niet continu maar wanneer de retour temperatuur boven (inmijn geval) 20 graden komt
Zou je misschien een korte toelichting willen geven hoe je dit alles aan de praat hebt gekregen?

Inmiddels heb ik OpenHAB draaiende en een Grafana account aangemaakt, maar ik krijg de KM200 binding niet geïnstalleerd. Deze foutmelding wordt weergegeven in het Karaf command venster:
Caused by: org.apache.felix.resolver.reason.ReasonException: Unable to resolve openhab-binding-km200/2.4.0: missing requirement [openhab-binding-km200/2.4.0] osgi.identity; osgi.identity=org.openhab.binding.km200; type=osgi.bundle; version="[2.4.0,2.4.0]"; resolution:=mandatory [caused by: Unable to resolve org.openhab.binding.km200/2.4.0: missing requirement [org.openhab.binding.km200/2.4.0] osgi.wiring.package; filter:="(osgi.wiring.package=org.apache.commons.httpclient)"]
at org.apache.felix.resolver.Candidates$MissingRequirementError.toException(Candidates.java:1343)
Het is me niet duidelijk wat er precies misgaat en hoe ik dit op kan lossen. Iemand een idee?

edit:
OpenHAB 2.4 Stable werkte niet, met 2.5M3 was de binding in 2 seconden geïnstalleerd. Morgen maar eens verder proberen.

wph wijzigde deze reactie 11-09-2019 20:04 (4%)

• Lothlorien67
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-02 19:49
Inmiddels de enviline split 7,0 bij ons ook werkende.

Helaas zijn we tegen het volgende onverwachtte probleemp aangelopen: De pomp maakt herrie! 8)7
Dan heb ik het niet over de buitenunit; deze is in stil bedrijf en met een merford kast binnen niet hoorbaar meer. Dan heb ik het over de CV-pomp: als deze in de nacht aanslaat blijft deze een minuut of zo op volle kracht draaien, gevolgd door een korte pauze. Dit herhaalt zich ongeveer tien maal achterelkaar en meerdere keren per nacht. Het gevolg is een turbulente flow in de leidingen en een flinke ruis in de radiatoren. Met name bij de dichtgedraaide radiator in de slaapkamer is het zo erg dat wij vannacht meerdere keren zijn gewekt.
Helaas hielp het niet de pomp 1,5 graad lager te zetten, ook onze nachtelijke oplossing de pomp in zomerbedrijf te zetten bood geen soelaas, alhoewel.... 3 kwartier later moesten we toch op dus uitgebreid hebben we dat niet kunnen testen. Bij de HR-ketel, een trendline II met hetzelfde type pomp, heb ik dit probleem ondervangen door een maximaal pompvermogen van 45% in te stellen. Deze is nu in dienst als bijverwarmer en tapwater ketel :)

Via het servicemenu (menu 5 sec ingedrukt) > warmtepomp > pompen kom ik wel bij een menu. Hier kan ik de pomp op automatisch/continu aan zetten en de hier kan ik de TC3/TC0 instellen. Een menu om het vermogen van de pomp in te stellen heb ik nog niet gezien.

Zijn er nog meer tweakers met dezelfde problemen? en belangrijker: kan het maximale vermogen van de pomp ook naar beneden worden bijgesteld? wellicht heb ik ergens een setting of menu over het hoofd gezien namelijk.

Weet iemand trouwens ook wat de TC3 is? TCO is systeemtemperatuur is TC3 dan de retourtemperatuur?

Voor vannacht gaan we het trouwens proberen met de radiator op zolder vol open. Dit is de eerste radiator in lijn en zal al flink wat druk van de slaapkamer moeten halen (laatste in lijn)

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Zit er geen buffervaatje achter, om hydraulische ontkoppeling te regelen? Normaal gesproken is de pomp in de Nefit om de buffer te stoken, en heb je een aparte systeempomp om de warmte rond te krijgen.

hesselbeertje wijzigde deze reactie 07-10-2019 22:34 (37%)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Lothlorien67
Buffervaatje zit erachter, dat is het normale rode expansievat. (neem aan dat deze voldoende is). Wij hebben 2 pompen: degene van de binnenunit, PC0 geloof ik dat deze in de handleiding heet en de pomp van de HR-ketel.

Wij hebben geen vloerverwarming, alleen radiatoren. Een aparte recirculatiepomp is dacht ik dan ook overbodig.

Hierbij een snelle referentie naar een eerder geplaatste afbeelding, puur voor het overzicht:
CV-aansluiting.

Deze units kunnen dus hydraulisch gescheiden werken en het is niet nodig de 2 pompen te synchroniseren.

edit: verkeerde plaatje.

Lothlorien67 wijzigde deze reactie 08-10-2019 08:10 (9%)

• hesselbeertje
  • Nu online
Een expantievat is iets heel anders dan een buffervat.

Kijk maar even in de systeemwijzer hoe het hoort, pagina 56. http://nl.documents2.nefi...d/pdf/file/6720817890.pdf De buffer doet dienst als open verdeler, en richting de radiatoren heb je een aparte pomp (PC1).

Sowieso wordt daar de CV-ketel rechtstreeks op de binnenunit van de split aangesloten, en niet in serie dmv een keerklep.

hesselbeertje wijzigde deze reactie 08-10-2019 09:33 (19%)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Lothlorien67
Dat het buffervat en expansievat 2 verschillende onderdelen waren wist ik niet. Mag ik vragen wat het verschil is en waar beide voor dienen?

Dat de installateur de boel op deze wijze aansloot heb ik destijds ook al gevraagd op dit forum en deze vraag ook bij Nefit neergelegd. Het was mij namelijk ook opgevallen dat volgens aansluitschema in de handleiding de bijverwarmer op de daartoe bedoelde koppeling wordt aangesloten. Hier had ik specifiek vragen over aangezien het mengventiel op deze manier niet in de circulatie zit.
Het antwoord destijds:
Een mengventiel is alleen nodig als er separaat warm water aangeleverd wordt (door bijvoorbeeld een zonneboiler-installatie) aan het Enviline toestel. Dus cv-zijdig is een mengventiel niet nodig.

In de basisopstelling zijn de 2 poorten in de binnenunit altijd afgedopt.
Volgens Nefit is dit gangbaar en heeft deze wijze van aansluiten geen gevolgen voor het hybride bedrijf. (alhoewel dit menu nu wel ontbreekt in onze software).

Bij verdere navraag hebben zij ook een inlegvel meegestuurd met de hydraulische en elektrische aansluiting voor een enviline II + HR ketel.hybride opstelling. Hieruit blijkt ook dat deze afgedopt worden.

Ik heb het nog even niet bijgevoegd omdat ik de juiste online versie niet heb gevonden, dit inlegvel komt uit april 2018. Jouw technische documentatie blz 56 en 84 geven inderdaad de aansluiting op de binnenunit aan in combinatie met een HR ketel. ook een inlegvel uit december 2018 geeft deze wijze van aansluiten weer.

Het is wel zo dat er, bij het ontbreken van een buffervat, minimaal 4 radiatoren (of 2 kW) vol open moeten staan. Daarom heb ik die in de studeerkamer, de laatste in de woonkamer, de hal en de badkamer volledig open gedraaid, de keuken en de eerste in de woonkamer (tweede en derde in lijn) staan gedeeltelijk open.

We komen van een situatie dat d.m.v de radiatorknoppen de flow op alle radiatoren ongeveer gelijk was verdeeld (lees; gelijke weerstand, laatste radiatoren verder open dan de eerste) en alleen de grootste volledig open. (langere doorlooptijd-> lagere retourtemperatuur). Ik kan wel alles open blijven draaien, maar ik vraag me af of de boel daar beter van wordt.

Jij denkt dat de weerstand van het systeem te hoog is?

• Cor2015
  • Laatst online: 18-01 09:33
Lothlorien67 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:22:
Inmiddels de enviline split 7,0 bij ons ook werkende.

Helaas zijn we tegen het volgende onverwachtte probleemp aangelopen: De pomp maakt herrie! 8)7
Dan heb ik het niet over de buitenunit; deze is in stil bedrijf en met een merford kast binnen niet hoorbaar meer. Dan heb ik het over de CV-pomp: als deze in de nacht aanslaat blijft deze een minuut of zo op volle kracht draaien, gevolgd door een korte pauze. Dit herhaalt zich ongeveer tien maal achterelkaar en meerdere keren per nacht. Het gevolg is een turbulente flow in de leidingen en een flinke ruis in de radiatoren. Met name bij de dichtgedraaide radiator in de slaapkamer is het zo erg dat wij vannacht meerdere keren zijn gewekt.
Helaas hielp het niet de pomp 1,5 graad lager te zetten, ook onze nachtelijke oplossing de pomp in zomerbedrijf te zetten bood geen soelaas, alhoewel.... 3 kwartier later moesten we toch op dus uitgebreid hebben we dat niet kunnen testen. Bij de HR-ketel, een trendline II met hetzelfde type pomp, heb ik dit probleem ondervangen door een maximaal pompvermogen van 45% in te stellen. Deze is nu in dienst als bijverwarmer en tapwater ketel :)

Via het servicemenu (menu 5 sec ingedrukt) > warmtepomp > pompen kom ik wel bij een menu. Hier kan ik de pomp op automatisch/continu aan zetten en de hier kan ik de TC3/TC0 instellen. Een menu om het vermogen van de pomp in te stellen heb ik nog niet gezien.

Zijn er nog meer tweakers met dezelfde problemen? en belangrijker: kan het maximale vermogen van de pomp ook naar beneden worden bijgesteld? wellicht heb ik ergens een setting of menu over het hoofd gezien namelijk.

Weet iemand trouwens ook wat de TC3 is? TCO is systeemtemperatuur is TC3 dan de retourtemperatuur?

Voor vannacht gaan we het trouwens proberen met de radiator op zolder vol open. Dit is de eerste radiator in lijn en zal al flink wat druk van de slaapkamer moeten halen (laatste in lijn)
Vaak wordt er een drukgeregelde pomp geplaatst die zelf de pompstand bepaalt. Nou zit er op die pompen vaak een onluchtingsprogrammma. Deze wordt actief als de spanning ingeschakeld wordt op de pomp. Hierdoor zal de pomp meerdere keren op vol vermogen gaan draaien. Daarna neemt hij de normale stand aan. Dit kan je vaak wel uitschakelen of de pomp kan met een apart contact aangestuurd worden.

Dit lijkt het probleem bij jouw te zijn.

• hesselbeertje
  • Nu online
Lothlorien67 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:12:
Dat het buffervat en expansievat 2 verschillende onderdelen waren wist ik niet. Mag ik vragen wat het verschil is en waar beide voor dienen?

Dat de installateur de boel op deze wijze aansloot heb ik destijds ook al gevraagd op dit forum en deze vraag ook bij Nefit neergelegd. Het was mij namelijk ook opgevallen dat volgens aansluitschema in de handleiding de bijverwarmer op de daartoe bedoelde koppeling wordt aangesloten. Hier had ik specifiek vragen over aangezien het mengventiel op deze manier niet in de circulatie zit.
Het antwoord destijds:
[...]

Volgens Nefit is dit gangbaar en heeft deze wijze van aansluiten geen gevolgen voor het hybride bedrijf. (alhoewel dit menu nu wel ontbreekt in onze software).

Bij verdere navraag hebben zij ook een inlegvel meegestuurd met de hydraulische en elektrische aansluiting voor een enviline II + HR ketel.hybride opstelling. Hieruit blijkt ook dat deze afgedopt worden.

Ik heb het nog even niet bijgevoegd omdat ik de juiste online versie niet heb gevonden, dit inlegvel komt uit april 2018. Jouw technische documentatie blz 56 en 84 geven inderdaad de aansluiting op de binnenunit aan in combinatie met een HR ketel. ook een inlegvel uit december 2018 geeft deze wijze van aansluiten weer.

Het is wel zo dat er, bij het ontbreken van een buffervat, minimaal 4 radiatoren (of 2 kW) vol open moeten staan. Daarom heb ik die in de studeerkamer, de laatste in de woonkamer, de hal en de badkamer volledig open gedraaid, de keuken en de eerste in de woonkamer (tweede en derde in lijn) staan gedeeltelijk open.

We komen van een situatie dat d.m.v de radiatorknoppen de flow op alle radiatoren ongeveer gelijk was verdeeld (lees; gelijke weerstand, laatste radiatoren verder open dan de eerste) en alleen de grootste volledig open. (langere doorlooptijd-> lagere retourtemperatuur). Ik kan wel alles open blijven draaien, maar ik vraag me af of de boel daar beter van wordt.

Jij denkt dat de weerstand van het systeem te hoog is?
Een expantievat is om de uitzetting van het water bij het opwarmen op te vangen. Dat is in ieder CV-systeem noodzaak.

Een buffervat dient om (een beetje) warmte op te slaan, maar vooral om de volumestroom over de warmtepomp onafhankelijk van de volumestroom door de radiatoren te regelen.

Inderdaad, je kunt zonder aansluiten, maar dan moet de doorstroming over het systeem wel altijd zeer ruim zijn, en zelfs dan zou ik het nooit aanraden. Het gevolg als er kranen dicht gaan, is lawaai inderdaad. Alleen bij een groot vloerveld dat altijd open staat, zou ik het aandurven.

Ik zou dit even bij de installateur neerleggen, laat hem eventueel contact met Nefit leggen. Ik garandeer je dat Nefit niet achter deze manier van aansluiten staat.

• Albs
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17-02 19:58
noisewood schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:30:
Hoi Gertjan, bedankt voor de info. Dit wil ik graag proberen met de H60 koppelprint. Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat voor kabeltype ik daarvoor nodig heb. Op de Site van Husdata kan ik deze niet vinden. Sorry stond er gewoon onder ;) . Inmiddels besteld en straks kijken wat de mogelijkheden zijn.
Hoi Noisewood,

En is het gelukt ?
Ik zit hier ook aan te denken namelijk

Mvg,
Bertus

• Lothlorien67
@Cor2015: Dat zou inderdaad kunnen, behalve dat deze niet alleen op lijkt te treden bij het inschakelen van de pomp. Dit is ook het geval als de pomp op continue aan staat namelijk.

Als dit een ontluchting is: zou dit gedrag na verloop van tijd dan niet afnemen als er minder lucht in het systeem zit?

@hesselbeertje: De volumestroom over de warmtepomp hoeft toch ook niet zo hoog te zijn?
Het CV-systeem met alleen een HR-ketel had namelijk ook geen buffervat nodig.

Wat ik me wel afvraag: wat als depompen van de WP en HR-ketel tegelijkertijd draaien? Wordt de druk in het systeem dan ook 2 maal zo hoog? Het lijkt erop dat Nefit dit in april 2018 nog adviseerde, maar met 4 van de 7 radiatoren vol open blijft er natuurlijk weinig over van het waterzijdig inregelen.

Ik heb dit in ieder geval ook bij de installateur belegt, die mag het op gaan lossen..

• UgovanWelie
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18-02 17:28
Ik wil graag een ethernet kabel op de Enviline aansluiten maar heb geen idee waarneemt aansluiting zit. Zie in de handleiding wel een plaatje staan maar kan dat onderdeel niet direct vinden als ik het frontpaneel eraf haal. Weet iemand waar ik in de binnenunit moet zoeken?

• Fut41
@UgovanWelie heb je de split of monoblok? Bij de monoblok zit deze in de binnen unit rechts net achter het plaat materiaal van de bediening. De rj45 moet volgens mij in de onderkant. De split had standaard geen internet module.( Info 2018)

• UgovanWelie
Fut41 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:10:
@UgovanWelie heb je de split of monoblok? Bij de monoblok zit deze in de binnen unit rechts net achter het plaat materiaal van de bediening. De rj45 moet volgens mij in de onderkant. De split had standaard geen internet module.( Info 2018)
Ik heb inderdaad de mono. Als ik de voorkant (waar de display op zit) verwijder dan kijk ik tegen een aluminiumplaat aan. Deze moet ik denk ik verwijderen.

• Lothlorien67
UgovanWelie schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:22:
[...]

Ik heb inderdaad de mono. Als ik de voorkant (waar de display op zit) verwijder dan kijk ik tegen een aluminiumplaat aan. Deze moet ik denk ik verwijderen.
Ik weet niet of het nuttige info is; maar bij de split installeer je de module boven een uitsparing voor de rj-45 aansluiting.
Mogelijk dus dat deze gewoon aan de onderkant kan worden aangesloten?

• DopjeD
@UgovanWelie bij de binnenuit van mijn mono kan je de internetkabel gewoon aan de onderkant rechts ongeveer halverwege erin klikken. Front paneel hoeft er niet af

• UgovanWelie
DopjeD schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:58:
@UgovanWelie bij de binnenuit van mijn mono kan je de internetkabel gewoon aan de onderkant rechts ongeveer halverwege erin klikken. Front paneel hoeft er niet af
Ik kan de ethernet aansluiting nog steeds niet vinden. Weet zeker dat ik een mono heb en daar moet standaard de ip module inzitten. Als ik de voorkant (waar de display op zit) verwijderen zie ik dat ongeveer 2/3 gevuld is met isolatiemateriaal voor de boiler. Vlak daarboven zie ik de Grunfos pomp zitten. Daarboven zit een aluminiumplaat die de elektronica afdekt. Ook daar vind ik de aansluiting niet.

• DopjeD
UgovanWelie schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:48:
[...]

Ik kan de ethernet aansluiting nog steeds niet vinden. Weet zeker dat ik een mono heb en daar moet standaard de ip module inzitten. Als ik de voorkant (waar de display op zit) verwijderen zie ik dat ongeveer 2/3 gevuld is met isolatiemateriaal voor de boiler. Vlak daarboven zie ik de Grunfos pomp zitten. Daarboven zit een aluminiumplaat die de elektronica afdekt. Ook daar vind ik de aansluiting niet.
Jij hebt een monoblock Tower zo te lezen, ik heb een losse boiler en kan je dan niet verder helpen....

• UgovanWelie
DopjeD schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:08:
[...]

Jij hebt een monoblock Tower zo te lezen, ik heb een losse boiler en kan je dan niet verder helpen....
Ah jammer. Misschien moet ik de plaat met elektronica ook maar eens losmaken om daar achter te kijken.

UgovanWelie wijzigde deze reactie 15-10-2019 22:29 (33%)

• martenjw
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 11:46
ip-unit zit bij een monoblock tower links achter de plaat die je ziet als je het voorfront eraf haalt.
stel je niet teveel voor van de mogelijkheden van de ip-unit, nefit zegt zelf dat er volgend voorjaar een software update komt met meer mogelijkheden.

• UgovanWelie
martenjw schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:39:
ip-unit zit bij een monoblock tower links achter de plaat die je ziet als je het voorfront eraf haalt.
stel je niet teveel voor van de mogelijkheden van de ip-unit, nefit zegt zelf dat er volgend voorjaar een software update komt met meer mogelijkheden.
Marten, kun je iets specifieker zijn? Op de bovenste foto heb ik het voorfront en de achterliggende plaat eraf gehaald.
Kun je bijvoorbeeld iets aangeven als ‘links naast de bovenste rode aansluiting’

• zxr king
Zit links bovenin, daar zit ook een kabel doorvoer voor de utp kabel. Schakelkast naar voren kantelen dan kan je de utp kabel erin klikken.

• rroetenberg
  • Laatst online: 11:21
in ons nieuwe huis krijgen wij ook een monoblock van nefit. Zouden jullie kunnen vertellen wat jullie allemaal als waardes kunnen ontvangen uit deze ip-unit?

Wil graag straks het verbruik inzichtelijk maken namelijk.

• zxr king
rroetenberg schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:36:
in ons nieuwe huis krijgen wij ook een monoblock van nefit. Zouden jullie kunnen vertellen wat jullie allemaal als waardes kunnen ontvangen uit deze ip-unit?

Wil graag straks het verbruik inzichtelijk maken namelijk.
Verdomt weinig 8)7 , aanvoer-retour temperatuur, systeem druk, modulatie stand waarop de warmtepomp draait en nog wat kleine dingetjes. Verbruik moet je op de binnenunit zelf aflezen. Nagenoeg geen meerwaarde.

• Lothlorien67
Dat is jammer,

Maar er komt binnenkort toch een update uit waarna je meer met die module kunt? Ik geloof dat het ook mogelijk is deze aan openHAB te koppelen en van daaruit één en ander te loggen, maar of er dan meer inzichtelijk wordt weet ik niet.

Hier nog een update van mijn kant met betrekking tot de pomp die op volle toeren blijft nadraaien. Vanochtend de installateur op visite gehad. Wij hebben contact gelegd met Nefit en zij gaan iemand sturen voor een service-bezoek.

• hanckey
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11:20
Hoe kan ik bij een monoblock binnenunit bij de login naam en ww komen van de IP-module? Is er een paneel dat ik er van af kan klikken of zitten ze allemaal vastgeschroefd?

• mindfreaker
hanckey schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:30:
Hoe kan ik bij een monoblock binnenunit bij de login naam en ww komen van de IP-module? Is er een paneel dat ik er van af kan klikken of zitten ze allemaal vastgeschroefd?
De module zit linksboven in de unit. Als je de kap (met display) eraf haalt kun je een schroef los draaien en de electronica "naar voren klappen". De module zit tegen de zijkant links boven en er zit een sticker op met je inlog/wachtwoord.

Let wel, de stroom van de warmtepomp halen ivm veiligheid. }:O

mindfreaker wijzigde deze reactie 20-10-2019 10:00 (5%)

• noisewood
De afgelopen week heb ik de gateway geïnstalleerd en het ziet er wel aardig uit, er zijn nu meer gegevens beschikbaar en onder Service is zelf een grafiek aan te maken.

https://husdata.se/pop_pu...r=1352&H=&DS=2&View=Pulse

• noisewood
De gateway is ook rechtstreeks te benaderen via het IP adres (van de gateway). Je hebt dan meer gegevens tot je beschikking.

0002 Radiator Forward 25.00c
0003 Heat carrier Return 25.00c
0004 Heat carrier Forwrd 25.60c
0005 Brine in/Evaporator 11.80c
0006 Brine out/Condenser 23.70c
0007 Outdoor 11.60c
0008 Indoor 20.20c
0009 Hot water 1 / Top 42.50c
000A Hot water 2 / Mid 45.80c
000B Hot gas / Compr. 33.00c
000C Suction gas 27.30c
000E Air intake 11.30c
3104 Add heat status 0.00%
9108 Comp speed 0.00kw
3109 Circ pump speed 10.00%
3110 Brine pump speed 0.00%
2201 Operating mode 1 0.00
0203 Room temp setpoint 20.00c
0205 Heat set 1, CurveL 20.00c
0206 Heat set 2, CurveR 15.00c
1A01 Compressor 0
1A02 Add heat step 1 0
1A03 Add heat step 2 0
1A04 Pump Cold circuit 3
1A05 Pump Heat circuit 0
1A06 Pump Radiator 1
1A07 Switch valve 1 0
1A0C Heating cable 0
1A19 Add heat step 3 0
1A20 Alarm 1

• UgovanWelie
zxr king schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:13:
Zit links bovenin, daar zit ook een kabel doorvoer voor de utp kabel. Schakelkast naar voren kantelen dan kan je de utp kabel erin klikken.
Bedankt voor de info. Ik heb het inmiddels gevonden en alles werkt.
Gister naar onze nieuwbouw verhuisd dus de komende tijd maar eens de instellingsmogelijkheden bekijken van de installatie.

• UgovanWelie
De installatie heeft behoorlijk wat instellingsmogelijkheden via het servicemenu. De info op dit forum heeft me enorm geholpen. Voor nu nog wel twee vragen:
1) ik heb de elektrische bijverwarming ingesteld dat dienaars vanaf -10 mag bijspringen. Haalt de installatie zonder elektrische bijverwarming de temperatuur voor de legionella run dan nog wel?
2) via de app zie ik dat de retourtemperatuur regelmatig hoger is dan de aanvoer temperatuur. Dit hoort toch niet zo?

• zxr king
UgovanWelie schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:41:
De installatie heeft behoorlijk wat instellingsmogelijkheden via het servicemenu. De info op dit forum heeft me enorm geholpen. Voor nu nog wel twee vragen:
1) ik heb de elektrische bijverwarming ingesteld dat dienaars vanaf -10 mag bijspringen. Haalt de installatie zonder elektrische bijverwarming de temperatuur voor de legionella run dan nog wel?
2) via de app zie ik dat de retourtemperatuur regelmatig hoger is dan de aanvoer temperatuur. Dit hoort toch niet zo?
1. Legionella run staat los van die instelling.
2. Is vrij normaal, waarschijnlijk heb je een buffervat waardoor er een relatief kort circuit ontstaat. Ik heb dit ook , echter de installatie werkt er naar mijn idee niet minder om. Wel heb ik het buffervat met 2 aansluitingen aangesloten i.p.v. 4 volgens de nieuwe systeemwijzer van Nefit. Dit gaf bij mij minder pendelen van de installatie (dus langere runs op een lager vermogen).

• Fut41
UgovanWelie schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:41:
1 elektrische bij verwarming heeft geen invloed op jouw legionella bestrijding. Zolang deze maar ergens actief gedefinieerd is. Totaal uit is uit.

2 deze vindt ik regeltechnisch zeer slecht. Totaal geen retour verhoging met een buffer is bijna niet denkbaar, maar een retour die boven de aanvoer temperatuur uit komt is slecht. Dit betekent dat jouw buffer geen goede menging heeft met het afgifte systeem. Toevallig een 50 liter buffer? Zoals al vermeld, anders aan sluiten zoals de nieuwe systeem wijzer. Twee leidingen aanvoer retour op de buffer in plaats van 4. Het te ver oplopen van jouw retour kost rendement,de warmtepomp moet hogere temperaturen maken dan gewenst om de delta t te halen.

• UgovanWelie
zxr king schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:03:
[...]

1. Legionella run staat los van die instelling.
2. Is vrij normaal, waarschijnlijk heb je een buffervat waardoor er een relatief kort circuit ontstaat. Ik heb dit ook , echter de installatie werkt er naar mijn idee niet minder om. Wel heb ik het buffervat met 2 aansluitingen aangesloten i.p.v. 4 volgens de nieuwe systeemwijzer van Nefit. Dit gaf bij mij minder pendelen van de installatie (dus langere runs op een lager vermogen).
Nee ik heb geen buffervat. Ik heb de retourtemperatuur afgelezen in de app (nefit procontrol). Vanavond toch maar eens de IR temperatuurmeter op de slangen van de vloerverwarming gezet. Daar meet ik wel een hogere aanvoer temperatuur dan de retourtemperatuur. Blijkbaar meet de app toch iets anders of gewoon verkeerd.

• Lothlorien67
Dat de temperaturen niet kloppen heb ik ook ervaren.
setpoint is 18॰
Beneden is het volgens de thermometer 18,5॰, volgens een thermometer verderop in de kamer zelfs 19॰
Volgens de thermostaat: 18,0॰
Volgens de app > systeem info en de binnenunit: 17,8॰
en volgens de historie van de app: 17,0॰

17,8 zou best afgerond worden naar 18॰, jammer dat er dan wel een decimaal wordt toegevoegd, maar echt storend is dat niet. Dat het wellicht warmer wordt in huis dan ingesteld en aangegeven op de thermostaat is vervelender.
Offset staat nu op -1, maar als ik deze wijzig naar -2 verander ik alleen de stooklijn. Dat lost het verschil in thermostaat temperatuur en thermometer temperatuur verder niet op lijkt me?

Ik heb trouwens deze week de IP module geïnstalleerd. Iemand anders nog problemen met het instellen van de setpoint?
Ik liep er namelijk tegenaan dat ik een wijziging in de app niet op de kamerthermostaat ongedaan gemaakt kon worden.
Nu hebben we eergisteravond een radiatior afgekoppeld en na het inschakelen deed deze het wel naar behoren. Blijkbaar heeft een extra keer initialiseren dus geholpen.

• bennoone
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17-02 20:18
Lothlorien67 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 10:46:

Ik heb trouwens deze week de IP module geïnstalleerd. Iemand anders nog problemen met het instellen van de setpoint?
Heb je zelf de ip-module geïnstalleerd, of laten doen?

MVG Ben

• Lothlorien67
hoi Ben,

Ik heb de IP module zelf geïnstalleerd. Kwestie van aansluiten op de IP 12v klem en EMS klem.
Uiteraard wel gechecked bij mijn installateur of dit geen gevolgen heeft voor de garantie.

ik heb deze besteld. KM-200 module van Buderus is ook goed, maar had ik wat meer moeite mee om te vinden.

edit
Als er al een EMS device is aangesloten dan zit er al een blauwe connector op je printplaat. Hier kun je gewoon de draden uit de blauwe connector paralel op de bestaande blauwe connector aansluiten.

Lothlorien67 wijzigde deze reactie 27-10-2019 07:57 (18%)

• bennoone
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17-02 20:18
Lothlorien67 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:16:
hoi Ben,

Ik heb de IP module zelf geïnstalleerd. Kwestie van aansluiten op de IP 12v klem en EMS klem.
Uiteraard wel gechecked bij mijn installateur of dit geen gevolgen heeft voor de garantie.

ik heb deze besteld. KM-200 module van Buderus is ook goed, maar had ik wat meer moeite mee om te vinden.

edit
Als er al een EMS device is aangesloten dan zit er al een blauwe connector op je printplaat. Hier kun je gewoon de draden uit de blauwe connector paralel op de bestaande blauwe connector aansluiten.
Bedankt, overweeg ook om hem ook aan te schaffen.

• UgovanWelie
Inmiddels twee weken de Enviline in werking. Heeft al meerdere keren de storing A01 /5271 met de melding "Alarm cv-circuit hoge aanvoertemperatuur " gegeven. Ik heb het idee dat dat altijd gebeurt na een warmwater-run. Maandag komt de monteur langs. Ik hoop van hem te horen wat er aan de hand is en zal dat hier laten weten.

Nog een paar vragen:

- De elektrische bijverwarming was zo ingesteld dat deze bij een temperatuur van 10 graden in werking zou gaan. Ik heb dit op -10 graden gezet. Betekent dit dat het element vanaf -10 graden mee mag gaan doen of neemt hij het dat helemaal over?

- Als ik op de vloerverwarmingsverdeler het verschil tussen aanvoer en retour meet dan kom ik op een temperatuursverschil uit van 6 a 7 graden. Ik vind dat best veel. Is dat OK? Zo nee, is dat te beinvloeden of ergens in te stellen?

• mindfreaker
noisewood schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:42:
De gateway is ook rechtstreeks te benaderen via het IP adres (van de gateway). Je hebt dan meer gegevens tot je beschikking.

0002 Radiator Forward 25.00c
0003 Heat carrier Return 25.00c
0004 Heat carrier Forwrd 25.60c
0005 Brine in/Evaporator 11.80c
0006 Brine out/Condenser 23.70c
0007 Outdoor 11.60c
0008 Indoor 20.20c
0009 Hot water 1 / Top 42.50c
000A Hot water 2 / Mid 45.80c
000B Hot gas / Compr. 33.00c
000C Suction gas 27.30c
000E Air intake 11.30c
3104 Add heat status 0.00%
9108 Comp speed 0.00kw
3109 Circ pump speed 10.00%
3110 Brine pump speed 0.00%
2201 Operating mode 1 0.00
0203 Room temp setpoint 20.00c
0205 Heat set 1, CurveL 20.00c
0206 Heat set 2, CurveR 15.00c
1A01 Compressor 0
1A02 Add heat step 1 0
1A03 Add heat step 2 0
1A04 Pump Cold circuit 3
1A05 Pump Heat circuit 0
1A06 Pump Radiator 1
1A07 Switch valve 1 0
1A0C Heating cable 0
1A19 Add heat step 3 0
1A20 Alarm 1
Hoe krijg ik deze data er dan uit? Heb je een voorbeeld script? Dit is nl. erg interessant.

• Lothlorien67
Vrijdag is bij mij de servicemonteur langs geweest in verband met de CV-pomp die na warmtevraag een tiental runs op vol vermogen draait. (Dit veroorzaakt dus lawaai in het systeem).

Hij heeft een aantal parameters terug gezet naar standaard in de hoop dat het daarmee opgelost is en waarachtig, de runs op vol vermogen lijken niet meer voor te komen. Ik heb toegezegd de warmtepomp nog even niet in te regelen, maar eerst aan te kijken of het werkelijk opgelost.

Nu ben ik gaan nadenken over een mogelijke oorzaak, voor zover ik weet zijn de volgende parameters veranderd:
  • Bijverwarming op hybride, deze optie was na de eerste keer dat ik de configuratieassistent draaide verdwenen, Dit is dus weer hersteld.
  • Hysterese voor verwarmin terug naar 150 k*min. In het begin van het stookseizoen heb ik deze zo laag mogelijk gezet omdat de buitenunit niet wilde starten. Ik ben me ervan bewust dat dit geen goede setting was omdat hierdoor de buitenunit vaker kan starten. Persoonlijk denk ik wel dat dit ook de oorzaak kan zijn geweest.
  • hysterese voor bijverwarming is ook hoger gezet,
  • Eindpunt omhoog naar 67 graden (ontwerptemperatuur van een CV met radiatoren), met een maximale aanvoer van 50 graden. Hiermee zal de stooklijn dus iets steiler zijn. offset twee graden omhoog. Deze heb ik op -2 gezet omdat het binnen 20 graden werd bij een gewenste temperatuur van 18 graden. Deze is nu dus weer naar nul: gevolg is dat het nu weer 20 graden wordt bij een gewenste temperatuur van 18 graden. Ander nadeel van de standaard stooklijn is dat de warmtepomp aanslaat tot het moment dat je je trui uit wilt trekken en vervolgens de hele dag niets doet omdat het huis nauwelijks afkoelt. Hierdoor wordt het relatief koud in, bijvoorbeeld, mijn studeerkamer.
  • ruimteinvloed is op 3 K gebleven.
  • Weet iemand andere parameters die hier mogelijk van invloed zijn?
hesselbeertje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:26:
[...]

Een expantievat is om de uitzetting van het water bij het opwarmen op te vangen. Dat is in ieder CV-systeem noodzaak.

Een buffervat dient om (een beetje) warmte op te slaan, maar vooral om de volumestroom over de warmtepomp onafhankelijk van de volumestroom door de radiatoren te regelen.

Inderdaad, je kunt zonder aansluiten, maar dan moet de doorstroming over het systeem wel altijd zeer ruim zijn, en zelfs dan zou ik het nooit aanraden. Het gevolg als er kranen dicht gaan, is lawaai inderdaad. Alleen bij een groot vloerveld dat altijd open staat, zou ik het aandurven.

Ik zou dit even bij de installateur neerleggen, laat hem eventueel contact met Nefit leggen. Ik garandeer je dat Nefit niet achter deze manier van aansluiten staat.
Hij heeft inderdaad met verbazing naar het breiwerk gekeken. Meer dan "Nefit heeft inderdaad één en ander in het advies aangepast" en 'ik denk niet dat dit aangepast moet worden" heeft hij er niet over gezegd.

@noisewood en @Hesselbeertje. Het buffervat heeft hij het ook niet over gehad. Misschien dat dit ter sprake was gekomen als ik geen haast had. Ik had gewoon pech dat ik weg moest en de monteur een paar minuten na de afgesproken tijdsframe aankwam.
Cor2015 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:49:
[...]

Vaak wordt er een drukgeregelde pomp geplaatst die zelf de pompstand bepaalt. Nou zit er op die pompen vaak een onluchtingsprogrammma. Deze wordt actief als de spanning ingeschakeld wordt op de pomp. Hierdoor zal de pomp meerdere keren op vol vermogen gaan draaien. Daarna neemt hij de normale stand aan. Dit kan je vaak wel uitschakelen of de pomp kan met een apart contact aangestuurd worden.

Dit lijkt het probleem bij jouw te zijn.
Dit was het dus niet, maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

• UgovanWelie
De monteur is vandaag geweest om naar de de storing A01/5271 te kijken. Het is opgelost door de maximaal aanvoer temperatuur voor de vloerverwarming te verhogen naar 49 graden. Stooklijn blijft gewoon 20 - 35. Op die manier schiet de warmtepomp niet meteen in storing als na een warmwater-run even een verhoging van de aanvoer temperatuur voor de vloerverwarming op treedt. Ik snap dat dit de storing helpt voorkomen maar ik blijf het een raar verschijnsel vinden. De maximale aanvoertemperatuur op 49 graden zetten is niet echt een beveiliging meer te noemen. Anderen ook bekend met dit verschijnsel?

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:54
Zou dan een update voor moeten komen met een soak-in time voor die ingestelde max.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• prammers
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 04-02 13:21
Sinds kort heb ik ook een Nefit warmtepomp. Tot op heden lijkt hij prima te werken. Omdat we ook een CV houthaard hebben, hebben we een vrij fors buffervat, waaraan zowel de warmtepomp als de CV haard zijn gekoppeld. De pomp van de vloerverwarming zit hier ook weer aan vast en haalt daar zijn warmte uit.

Omdat we een groot buffer hebben, zou ik eigenlijk willen dat de warmtepomp overdag, wanneer de temperatuur bijvoorbeeld 16 graden is, extra warmte produceert om daarmee de buffer te vullen, zodat gedurende de nacht, met temperaturen rond de 4 a 5 graden deze niets meer hoeft te doen. Heeft err iemand hier enig idee of het mogelijk is de warmtepomp zo in te stellen of eventueel dat via de smart grid mogelijkheden te realiseren, of via de aansluiting voor zonnepanelen?

• kreidlermustang
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11:03
tis mischien wel leuk om es te zien hoe het verbuik bij de ketels is

mijn gebruik nefit 9ts

huis bj 1981 dus geen optimale isolatie vloer iso en dubbele beglazing

kamer 55m2 vloerverwarming temp 21 graden

garage loopt mee 35m2 vloerverwarming matige isolatie.temp 19 graden

stooklijn voet 22 gr piek 38 gr ruimte offset 2k

badkamer infra rood paneel 580 watt

zonnepanelen 1 maal 4200wp en 1 maal 3600 wp

verbruik laatste week dit is het totaal gebruik inc gemiddeld 6kw eigen gebruik

Tijdstip levering totaal [kWh] teruglevering totaal [kWh]
1-11-2019 24,252 -0
2-11-2019 11,685 -5,328
3-11-2019 17,905 -2,887
4-11-2019 10,667 -0,504
5-11-2019 11,986 -0,557
6-11-2019 11,885 -5,347
7-11-2019 19,027 -0,384
8-11-2019 15,905 -7,623
9-11-2019 23,488 -0,044
10-11-2019 19,254 -4,776
11-11-2019 27,157 -0

lijkt mij redelijk hoe gaat het bij jullie !!

kreidlermustang wijzigde deze reactie 15-11-2019 07:35 (10%)

• UgovanWelie
kreidlermustang schreef op woensdag 13 november 2019 @ 08:09:

lijkt mij redelijk hoe gaat het bij jullie !!
Alle situaties zijn natuurlijk compleet verschillend en daarom per definitie niet goed met elkaar te vergelijken. Dus voor wat het waard is: de afgelopen 4 weken gebruikte de warmtepomp gemiddeld 10 kWh/dag. Dat is voor verwarming en warm water.

• Ladrak
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15-01 16:55
Hi, Ik heb een paar vragen... :-) We hebben een cv ketel (Nefit Trendline II HRC25/CW4 voor tapwater) en een warmtepomp Nefit Enviline bivalent (Split 5.0 B-S), buffervat, en een Evo Home zoneregelingsysteem. We hebben vloerverwarming beneden en boven ltv radiatoren en normale grote ht radiatoren. Alles was in feb dit jaar geinstalleerd, nu na de verhuizing hebben we het sinds kort pas echt in gebruik. Maar we komen niet goed uit de instellingen. Ik heb best wat gelezen en wat is het toch technisch allemaal. Volgende week komt de installateur langs, maar die weten zelf lang niet alles helaas. Dus ik hoop hier alvast wat voorinformatie te krijgen:

We merken dat de wp niet altijd aan de warmtevraag kan voldoen. Dat springt soms de cv ketel bij, maar soms niet. En soms is er een warmtevraag, maar dan levert de wp toch maar 32 graden aanvoertemperatuur aan, terwijl die hoger zou mogen, en dan wordt het beneden niet warmer dan 18gr. (vraagtemp is dan 19,5) We hadden eerst nacht ingesteld op 18 en dag op 19,5. Maar dan gaat de wp erg schommelen en soms is het te hoog qua aanvoertemp (49 C) en dan geeft ie een storing. (We hebben een houten vloer dus het mag echt niet hoger dan 45 worden.) Nu hebben we het meer dan een week op dezelfde temp dag en nacht en dat gaat beter en hij schommelt niet meer zo. Maar is dus vaak te laag qua aanlevertemp, terwijl er dus wel een warmtevraag is, en dat snappen we dus niet goed.

Kan iemand mij helpen met de juiste instellingen wat ik kan verbeteren?
Ik zal hieronder paar instellingen opschrijven die de installateur in het begin vh jaar had ingesteld (waarvan ik denk dat ze van belang kunnen zijn):
- Hysterese: verwarmen: 150K
- CV pomp instelling: Temp vers TC3/TC0 verwarmen: 7K
- Bijverwarmen vertraagd aan: 300K
- Bijverwarming maximale aanvoertemp: max begrenzing: uit (houdt in dat de bijverwarming altijd wordt ingeschakeld als de wp niet kan voldoen aan de vraag)
- Buitentemp parallelbedrijf: 5 graden C
- Stooklijn: Eindpunt = 40 C // Voetpunt: 20 C // Max aanvoertemp: 43 C // Ruimteinvloed uit // Offset kamertemp 0 K (in t boekje staat dat standaard eindpunt 45 C en voetpunt 25 C is, dus dat is hoger)
- Geoptimaliseerd kamertemp; 23 C (ingesteld op de wp unit zelf)
- Honeywell kamertemp zetten we op 19,5 graden.
- Soms is het verschil tussen aanvoer en retourtemp klein maar soms zit er 20 graden verschil tussen.

Het elektraverbruik is fors hoger als het onder de 4 graden komt dan zit het rond de 20 a 26 Kw per dag totaal voor al ons verbruik opgeteld. Is dat normaal?

Excuus voor het lange verhaal... maar zo hoop ik een compleet beeld te geven.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen... :-) Mijn dank is groot...

• kreidlermustang
even een GOK daar ik zelf all elect heb,

maar zet de ruimte ofzet eens op 2k

EN de voet temp in je stooklijn eens op 22

eens kijken wat er dan gebeurt

kreidlermustang wijzigde deze reactie 23-11-2019 05:06 (81%)

• Ladrak
kreidlermustang schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 05:00:
even een GOK daar ik zelf all elect heb,

maar zet de ruimte ofzet eens op 2k

EN de voet temp in je stooklijn eens op 22

eens kijken wat er dan gebeurt
Dank je voor je reactie, ik ga het instellen en dan monitoren.
Ik durfde zelf niet zo goed aan de instellingen te zitten en dan vooral ook, in welke verhoudingen. :-) Maar zo kan ik wat proberen.

Nu is het overigens wel op temperatuur sinds vanmiddag... Geen idee waarom ineens wel.

• kreidlermustang
verdiep je maar eens in de slooklijn en de war dan kom je een heel end ik denk dat je de end temp ook wel van 40 op 38 kan neer zetten . kijk maar eens wat het beste bij jou huis past

kreidlermustang wijzigde deze reactie 23-11-2019 18:57 (44%)

• Ladrak
kreidlermustang schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:54:
verdiep je maar eens in de slooklijn en de war dan kom je een heel end ik denk dat je de end temp ook wel van 40 op 38 kan neer zetten . kijk maar eens wat het beste bij jou huis past
Ik kom twee waarden tegen die op elkaar lijken Ruimte-invloed en Kamertemperatuur-Offset. (jij geeft aan Ruimte-offset) Dus welke bedoelde je precies? (Uitleg in het boekje van de Offset ruimtetemperatuur: Parallelverschuiving van de stooklijn (bijvoorbeeld wanneer de met een thermometer gemeten kamertemperatuur van de ingestelde streefwaarde afwijkt) (Heeft dat te maken als de kamertemperatuurmeter niet goed geijkt is?)

Ik heb ze overigens beiden op 2K gezet, maar ik twijfel over die laatste of dat juist is.
Dus mijn instellingen zijn nu: Eindpunt 38C / Voetpunt 22C / Max aanvoer: 43C / ruimte-invloed 2K en de Kamertemperatuur-Offset 2K.

Ik heb me best ingelezen maar ik vaak is alles geschreven vanuit de techniek, en consumententaal met wanneer je het beste wat kan doen, is er vaak niet. Ik begrijp dat war zich bezig houdt met de 'voorinstellingen' en anticipeert op het beschikbaar maken van de aanvoertemperatuur.

Maar wat is precies een voetpunt? is dat het begin/onderwaarde van de stooklijn?
En wat bedoelen ze met eindpunt? Is dat eindpunt waar naar toe gewerkt worden?
En wat ik nog niet helemaal snap, is of de instelling max verschil aanvoer en retourtemp nog iets uithaalt en waar dat dan zit in de instellingen.

• Fut41
Ladrak schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:11:
[...]

Ik kom twee waarden tegen die op elkaar lijken Ruimte-invloed en Kamertemperatuur-Offset. (jij geeft aan Ruimte-offset) Dus welke bedoelde je precies? (Uitleg in het boekje van de Offset ruimtetemperatuur: Parallelverschuiving van de stooklijn (bijvoorbeeld wanneer de met een thermometer gemeten kamertemperatuur van de ingestelde streefwaarde afwijkt) (Heeft dat te maken als de kamertemperatuurmeter niet goed geijkt is?)

Ik heb ze overigens beiden op 2K gezet, maar ik twijfel over die laatste of dat juist is.
Dus mijn instellingen zijn nu: Eindpunt 38C / Voetpunt 22C / Max aanvoer: 43C / ruimte-invloed 2K en de Kamertemperatuur-Offset 2K.

Ik heb me best ingelezen maar ik vaak is alles geschreven vanuit de techniek, en consumententaal met wanneer je het beste wat kan doen, is er vaak niet. Ik begrijp dat war zich bezig houdt met de 'voorinstellingen' en anticipeert op het beschikbaar maken van de aanvoertemperatuur.

Maar wat is precies een voetpunt? is dat het begin/onderwaarde van de stooklijn?
En wat bedoelen ze met eindpunt? Is dat eindpunt waar naar toe gewerkt worden?
En wat ik nog niet helemaal snap, is of de instelling max verschil aanvoer en retourtemp nog iets uithaalt en waar dat dan zit in de instellingen.
Misschien heb je de introductie lucht water warmtepomp forum gelezen?
Voetpunt, de basis temperatuur waarbij de installatie energie vrij maakt naar de ruimte welke je verwarmen wil.
Eindpunt, bij de te verwachten maximale koude de temperatuur om de verwarmde ruimte nog de gewenste temperatuur te houden.
Max verschil aanvoer retour, dit gaat over het temperatuur verschil van de warmtewisselaar welke gegenereerd wordt van warmtepomp naar water. Deze instelling zou ik in jouw geval niet mee bezig zijn. De toegepaste warmtewisselaar is met bij behorende software naar deze temperaturen toe geschreven om optimaal te kunnen functioneren. De temperatuur zal naarmate de installatie goed functioneert ook deze temperatuur over de warmtewisselaar gaan laten zien.

Instellingen welke aangeduid worden met k moet je lezen als 3 graden minder of meer vanaf de voor instellingen. Dus 2 k afwijking van de war lijn ,die zich tussen het voet en eindpunt bevindt, geeft een temperatuur verhoging of verlaging van maximaal 6 graden in de plus of min.

Ik vindt om de juiste war lijn uit te vinden de 2k instellingen te groot. Ik zou het bij 1 k proberen te maken. In een complexe hybride opstelling geld nog meer dan enkel een full elektrische, bij verandering van instellingen noteer ze, houd de gevolgen per dag of vaker bij. Verander niet meer dan 1 parameter/ instelling per dag om te kunnen zien wat de gevolgen zijn.

Succes met het eigen maken van jouw installatie, de volhouder wint.

• UgovanWelie
Bij mij werkt de installatie zo dat het verschil tussen de in- en uitschakeltemperatuur voor het warme tapwater in de boiler minimaal 12 graden moet zijn. Ik zou dat willen verkleinen want ik vind de uitschakeltemperatuur van 52 graden prima maar een inschakeltemperatuur van 40 graden te laag. Ik lees hier in dit forum dat er ook kleinere verschillen dan 12 graden worden gebruikt. Ik kan dit nergens in het service menu terugvinden. Weet iemand hoe dit werkt?

• Fut41
UgovanWelie schreef op zondag 24 november 2019 @ 20:45:
Bij mij werkt de installatie zo dat het verschil tussen de in- en uitschakeltemperatuur voor het warme tapwater in de boiler minimaal 12 graden moet zijn. Ik zou dat willen verkleinen want ik vind de uitschakeltemperatuur van 52 graden prima maar een inschakeltemperatuur van 40 graden te laag. Ik lees hier in dit forum dat er ook kleinere verschillen dan 12 graden worden gebruikt. Ik kan dit nergens in het service menu terugvinden. Weet iemand hoe dit werkt?
Wat ik mij voor kan stellen is het volgende ook aan de hand van jouw bevinden. In de software ben ik nog geen parameter tegen gekomen die betrekking heeft op het inschakel moment van de warm water voorziening. Mijn conclusie is dat deze dynamisch geregeld wordt door de warmtepomp. Hier ben ik ook mee aan het experimenteren geweest. Bij een boiler die aan de kleine kant is heb je dan het nadeel dat de laatste geen warm water meer heeft. Lage of hoog ingestelde temperaturen maakt dan eigenlijk niet zoveel uit, de warmtepomp heeft bij ons dan geen capaciteit genoeg om de boiler halverwege een douche sessie de temperatuur aangenaam te verhogen.

Edit. Nu we grotendeels met ons twee zijn hebben we het probleem van een koude douche niet meer. Onze boiler is 200 liter.

Fut41 wijzigde deze reactie 25-11-2019 15:15 (4%)

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 00:08

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter
lvmeijer schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:21:
Ik heb inmiddels een overzicht gevonden met storingsnummers, pagina 60: https://jseducation.se/fi...-bosch-compress-7000-.pdf
En wat was bij jou de oplossing, gezien er 12 zaken zijn die er mis kunnen zijn?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• lvmeijer
  • Laatst online: 18-02 14:04

lvmeijer

www.leonmeijer.nl

Ik had A01/5271 en A01/5246 en bij mij waren deze veroorzaakt door een verkeerd aangesloten koppeling van de kunstof leidingen op de buitenunit. Daar zat een waterlek waardoor er te weinig water in het systeem zat en er oververhitting plaatsvond. De installateur is een paar keer teruggeweest, maar uiteindelijk hadden ze het lek gevonden en gedicht.

Ik heb 8 weken geleden ook één keeer A01/5266 gehad. Toen de binnenunit uit/aan gezet, melding sindsdien niet meer teruggezien.

De A01 staat op de thermostaat. Het 4-cijferige nummer staat op het beeldscherm van de binnenunit.

lvmeijer wijzigde deze reactie 25-11-2019 21:34 (26%)

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 00:08

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter
Hallo, bij mij, ik heb een split unit, was de "Clixon" boven de 3 relays van de bij verwarming er uit gesprongen. Deze gereset (stevig indrukken) en dan gaat ie weer. kan schijnbaar gebeuren als er een luchtbelletje bij de elementen zit waardoor deze te heet worden. Ook net in de history gezien dat t is gebeurd a.g.v. een lage waterdruk.
Via het service menu en dan diagnose kan je zien wat het is. dan is het nog wel geheimtaal, aar kom je weer een stukje verder.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• UgovanWelie
lvmeijer schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:30:
Ik had A01/5271 en A01/5246 en bij mij waren deze veroorzaakt door een verkeerd aangesloten koppeling van de kunstof leidingen op de buitenunit. Daar zat een waterlek waardoor er te weinig water in het systeem zat en er oververhitting plaatsvond. De installateur is een paar keer teruggeweest, maar uiteindelijk hadden ze het lek gevonden en gedicht.
Als je een dusdanig lek in het systeem zit loopt de druk toch ook ontzettend snel terug?

• UgovanWelie
Beste Fut41. Het is niet zodat de laatste persoon niet voldoende warmwater meer krijgt maar meer dat het water niet van voldoende temperatuur is. Een boiler (190 liter) met water van 45-50 graden is voor ons voldoende om te douchen. Maar als ik 45 graden als inschakeltemperatuur instel dan betekent dit dat de uitschakeltemperatuur automatisch op 45+12=57 graden uitkomt. Die 57 graden is gewoon niet nodig en vandaar dat ik het verschil tussen in- en uitschakeltemperatuur graag kleiner zou kunnen maken dan die 12 graden.

• Fut41
UgovanWelie schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:10:
Beste Fut41. Het is niet zodat de laatste persoon niet voldoende warmwater meer krijgt maar meer dat het water niet van voldoende temperatuur is. Een boiler (190 liter) met water van 45-50 graden is voor ons voldoende om te douchen. Maar als ik 45 graden als inschakeltemperatuur instel dan betekent dit dat de uitschakeltemperatuur automatisch op 45+12=57 graden uitkomt. Die 57 graden is gewoon niet nodig en vandaar dat ik het verschil tussen in- en uitschakeltemperatuur graag kleiner zou kunnen maken dan die 12 graden.
Bij mij kan ik alleen de gewenste temperatuur in stellen bij opwarmen. Dus de maximale temperatuur. Dat daar alsnog door de constructie een lagere temperatuur in de praktijk uit komt is ook nog begrijpelijk. De temperatuur lijkt op tc1 of tc3 getriggerd te worden.

• lvmeijer
  • Laatst online: 18-02 14:04

lvmeijer

www.leonmeijer.nl

UgovanWelie schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:00:
[...]

Als je een dusdanig lek in het systeem zit loopt de druk toch ook ontzettend snel terug?
Klopt, totdat de installateur het gevonden had, tweemaal per week bijgevuld

• dekvloer
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 08-12-2019
Is er al iemand in staat geweest om het energieverbruik en de energieafgifte die je op het display van de IDU kunt zien direct uit de Nefit te lezen?

Ik heb een Enviline IP-module in mijn Split 7.0 E-S gezet en, naast het gebruik van de ProControl app, zie ik dat er wel een en ander mogelijk is om via ethernet uit deze gateway te lezen, zoals je die dus ook in de app onder system info ziet, maar vwb het energieverbruik en energieafgifte zie ik echter zo niet iets bruikbaars voorbijkomen.

Heeft iemand hier al wel success mee gehad, of op een andere manier in staat geweest deze uit de EMS bus te lezen?

Ik zou deze erg graag in mijn Domoticz willen inlezen.

dekvloer wijzigde deze reactie 28-11-2019 13:54 (4%)

• Fut41
dekvloer schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:48:
Is er al iemand in staat geweest om het energieverbruik en de energieafgifte die je op het display van de IDU kunt zien direct uit de Nefit te lezen?

Ik heb een Enviline IP-module in mijn Split 7.0 E-S gezet en, naast het gebruik van de ProControl app, zie ik dat er wel een en ander mogelijk is om via ethernet uit deze gateway te lezen, zoals je die dus ook in de app onder system info ziet, maar vwb het energieverbruik en energieafgifte zie ik echter zo niet iets bruikbaars voorbijkomen.

Heeft iemand hier al wel success mee gehad, of op een andere manier in staat geweest deze uit de EMS bus te lezen?

Misschien zinnig om op km200 en openhab te zoeken? Wat ik zo hier en daar lees zijn er meer mensen mee bezig. Ik ben zelf ook een systeempje aan het opzetten, geen idee hoe ver ik kom. Op het Duitse lw haustechnikforum zwerft ook een heleboel informatie. Mijn doel is hetzelfde als die van jouw, gegevens van de idu uit lezen op een openhab of domotticz omgeving. Ik las net een stukje over ComfortSoft mit CAN-BUS-Anbindung, gaat over andere leverancier maar ligt in het verlengde.

• dekvloer
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 08-12-2019
Fut41 schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:21:
[...]

Misschien zinnig om op km200 en openhab te zoeken? Wat ik zo hier en daar lees zijn er meer mensen mee bezig. Ik ben zelf ook een systeempje aan het opzetten, geen idee hoe ver ik kom. Op het Duitse lw haustechnikforum zwerft ook een heleboel informatie. Mijn doel is hetzelfde als die van jouw, gegevens van de idu uit lezen op een openhab of domotticz omgeving. Ik las net een stukje over ComfortSoft mit CAN-BUS-Anbindung, gaat over andere leverancier maar ligt in het verlengde.
Die informatie heeft mij idd in staat gesteld om succesvol de communicatie met de gateway te doen.

Ik ben nu zover dat ik de energieafgifte met succes uit de gateway kan lezen in "/heatSources/cumulatedHeatEnergySecondBurner". Deze waarde is wel in hele KWh, dus niet achter de komma, maar daar ben ik al erg blij mee.

Het energieverbruik dacht ik te kunnen uitlezen in "/heatSources/energyMonitoring/consumption". Ik krijg daar wel een KWh-waarde in het antwoord volgens JSON datastructuur maar ik kan van de waarde zelf geen chocola maken want het is op geen enkele manier evenredig met het KWh verbruik op het display van de IDU. Ben toen gaan nadenken of het misschien het verbruik sinds laatste netspanning inschakeling of verbruik van alleen de IDU of ODU oid, maar ik kan uiteindelijk geen zinnige betekenis aan de waarde zelf geven. En ik zie zo geen ander register dat via deze gateway benaderbaar is dat het energieverbruik zou moeten voorstellen.

Ik vraag mij dus af of het iemand al wel gelukt zou kunnen zijn het energieverbruik uit te lezen. Is dit jou misschien al gelukt?

• Fut41
dekvloer schreef op zondag 8 december 2019 @ 17:51:
[...]

Die informatie heeft mij idd in staat gesteld om succesvol de communicatie met de gateway te doen.

Ik ben nu zover dat ik de energieafgifte met succes uit de gateway kan lezen in "/heatSources/cumulatedHeatEnergySecondBurner". Deze waarde is wel in hele KWh, dus niet achter de komma, maar daar ben ik al erg blij mee.

Het energieverbruik dacht ik te kunnen uitlezen in "/heatSources/energyMonitoring/consumption". Ik krijg daar wel een KWh-waarde in het antwoord volgens JSON datastructuur maar ik kan van de waarde zelf geen chocola maken want het is op geen enkele manier evenredig met het KWh verbruik op het display van de IDU. Ben toen gaan nadenken of het misschien het verbruik sinds laatste netspanning inschakeling of verbruik van alleen de IDU of ODU oid, maar ik kan uiteindelijk geen zinnige betekenis aan de waarde zelf geven. En ik zie zo geen ander register dat via deze gateway benaderbaar is dat het energieverbruik zou moeten voorstellen.

Ik vraag mij dus af of het iemand al wel gelukt zou kunnen zijn het energieverbruik uit te lezen. Is dit jou misschien al gelukt?
Zover ben ik nog niet. Eerst maar eens openhab aan de praat zien te krijgen. Ik ben een leek op dat gebied. Wel wat Linux ervaring maar Google is mijn grote vriend .

• Phoenix_X
  • Laatst online: 15-02 10:49
dekvloer schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:48:

Mij is het inmiddels gelukt, zonder bordjes en andere hardware.
Mijn enviline heeft de IP module en hangt aan het netwerk (geen toegang tot internet), en ik heb een combinatie gemaakt met de php scripts welke zuigzoen schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:09.

Door het php script te draaien op mijn pi (waar domoticz draait is Apache voor PHP doorgaans ook beschikbaar). In domoticz heb ik dan een set lua scripts die de gewenste waardes uitlezen en ook in kunnen stellen.

Met die combinatie is het zonder openhab zoals door bijvoorbeeld DopjeD geschreven: mogelijk om veel waarden zoals warm water en cv temperatuur, invoer en uitvoer temperatuur, thermostaat en buiten temperatuur, fan modulatie, energieverbruik allemaal uit te lezen. En instellingen voor thermostaat en bijvoorbeeld extra warm water aan/uit aan te passen, allemaal vanuit domoticz.

Heb het net draaien, maar het werkt uiteindelijk vrij simpel!

• Fut41
Phoenix_X schreef op woensdag 25 december 2019 @ 17:53:
[...]

Mij is het inmiddels gelukt, zonder bordjes en andere hardware.
Mijn enviline heeft de IP module en hangt aan het netwerk (geen toegang tot internet), en ik heb een combinatie gemaakt met de php scripts welke zuigzoen schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:09.

Door het php script te draaien op mijn pi (waar domoticz draait is Apache voor PHP doorgaans ook beschikbaar). In domoticz heb ik dan een set lua scripts die de gewenste waardes uitlezen en ook in kunnen stellen.

Met die combinatie is het zonder openhab zoals door bijvoorbeeld DopjeD geschreven: mogelijk om veel waarden zoals warm water en cv temperatuur, invoer en uitvoer temperatuur, thermostaat en buiten temperatuur, fan modulatie, energieverbruik allemaal uit te lezen. En instellingen voor thermostaat en bijvoorbeeld extra warm water aan/uit aan te passen, allemaal vanuit domoticz.

Heb het net draaien, maar het werkt uiteindelijk vrij simpel!
Hoe presenteert de energie waarde zich bij jouw, in openhab is het nu een niet realistisch getal. Misschien via een omweg wel te achterhalen getal, maar nog niet gelukt? Tevens laat zich de historie nu niet uit lezen. Ook wel een wens van mij.

• rudolfdeleeuw
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 12-02 14:07
Goedemiddag,

Sinds een paar weken heb ik een 9kW monoblock all electric draaien in ons nieuwbouwhuis. Cv plus een tapwaterboiler van 500 liter. Mijn zwager (installateur, eerste warmtepomp) en ik zouden deze aanleggen maar uiteindelijk heb ik alles zelf aangelegd, omdat mijn zwager het te druk had. Ik heb nog een paar vragen. De vragen zijn al eerder gesteld, maar ik kan nog geen antwoorden vinden...

1. De boilertemperatuur (TW1) is niet de warmwatertemperatuur die op het display staat. Ik begrijp niet wat er dan wel op het display staat en waar deze temperatuur vandaan komt. Soms is het verschil tussen de boilertemp en TW1 erg groot...

2. Als de warmtepomp in de 'warmwateropwarmen stand' gaat wordt het warmwater niet opgewarmd tot de 58 graden die ingesteld is. Hij stopt meestal bij een graad of 53... Zit er een maximale tijd aan het opwarmen of iets dergelijks? Waarom gaat ie niet verder tot 58 graden bereik is?

Bedankt alvast voor de antwoorden!

• Phoenix_X
Fut41 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 11:25:
[...]

Hoe presenteert de energie waarde zich bij jouw, in openhab is het nu een niet realistisch getal. Misschien via een omweg wel te achterhalen getal, maar nog niet gelukt? Tevens laat zich de historie nu niet uit lezen. Ook wel een wens van mij.
Ik dacht inderdaad de omrekeningsfactor te hebben gevonden, maar helaas, bij mij klopt dat ook niet. Ik ben daar nog niet uit... :(

Historische waarde kan ik ook niet uitlezen, Domoticz begint bij mij op 0 ;)

• Fut41
Phoenix_X schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:25:
[...]

Ik dacht inderdaad de omrekeningsfactor te hebben gevonden, maar helaas, bij mij klopt dat ook niet. Ik ben daar nog niet uit... :(

Historische waarde kan ik ook niet uitlezen, Domoticz begint bij mij op 0 ;)
Welke hoek ben je aan het rekenen geweest? Ik dacht eerst aan een combinatie met de startdatum van de wp?

• Phoenix_X
In de eerste meting kwam het toevallig op een deling door 230, dus ik dacht het voltage. Dat was al snel duidelijk van niet. Daarna heb ik geprobeerd te kijken of het een combinatie van meerdere integers kon zijn door bijvoorbeeld de 32 bits te splitten in kleinere blokjes. Ook dat is het niet. Nu ben ik meerdere dagen alle tellers aan het loggen en dan kijken of ik een patroon kan ontdekken :).

• Fut41
Phoenix_X schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 08:25:
In de eerste meting kwam het toevallig op een deling door 230, dus ik dacht het voltage. Dat was al snel duidelijk van niet. Daarna heb ik geprobeerd te kijken of het een combinatie van meerdere integers kon zijn door bijvoorbeeld de 32 bits te splitten in kleinere blokjes. Ook dat is het niet. Nu ben ik meerdere dagen alle tellers aan het loggen en dan kijken of ik een patroon kan ontdekken :).
De km200 gebruikers juichen het toe dat je er achter zou komen. *O*

• Phoenix_X
Hier zijn de php en LUA scripts die ik gebruik.
De PHP scripts moeten op je webserver staan, die server moet uiteraard verbinding kunnen maken met je KM200. Doorgaans zal dit zijn op hetzelfde apparaat waar je Domoticz op draait.

De twee LUA scripts zijn dzVents scripts, die je vanuit de webinterface van Domoticz zo kan toevoegen/aanpassen. Ga hiervoor naar Setup -> More Options -> Events. Kies links een script om te bewerken, of via het + tabblad kies je voor een dzVents script. Vervang het voorbeeld simpelweg volledig door de scripts in deze post en bewerk ze voor de juiste switch namen etc.

PHP: km200-output.php
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
<?php
require ('km200.php');

/* I hope this script will help those trying to integrate their heatpumps or similar devices using the KM200 IP module. It works well for me,
however, remember it's presented as-is and any use/misuse is at your own risk! -- Ciao, Phoenix_X

Remember to place km200.php, which is available on https://ssl-account.com/km200.andreashahn.info/ through link 
https://ssl-account.com/km200.andreashahn.info/downloads/km200_php.zip, in the same directory as this file.

The km200 file requires mcrypt, which is deprecated and removed from PHP 7.2+. It can be manually installed on older versions.
A new decoding function will need to be used in the future.

In km200.php, make the following adjustments:

These lines (lines 4 and 6):
define( "km200_gateway_host", '192.168.0.7', true )
define( "km200_gateway_port", '80', true ); 
The IP address 192.168.0.7 must be adjusted to the IP address (or network name) of your KM200 ip module. The port value of 80 is usually correct.

You will need to use the Nefit ProControl, or equivalent for Bosch or Boderus management apps for first access. At first access, the app will ask you to insert (or QR scan) the device-password which is usually on a sticker on the device, and looks like xxxx-xxxx-xxxx-xxxx. Next it will ask you to set a password. Once you have configured this password you won't need the app anymore.
At the URL above, you can now insert the device-password in the field 'Geräte-Passwort', and your own self defined password under 'Benutzer-Passwort'. I take no responsibility for the above key generator, but it specifies it does not store the passwords. Anyway, on their own these are of little value, still never use a password that you use for other online services to be certain.

Now choose Generiere AES-Schlüssel, and the site will generate an AES key. Copy this key and paste it into km200.php:
Find this line (line 51):
// define( "km200_crypt_key_private", hex2bin( '21D3CF8751ED6BB163BE8C7CDE20210E0C2F9378C0DA3108F0673987B0D63E37' ), true ); 

Replace the 21D3CF8751ED6BB163BE8C7CDE20210E0C2F9378C0DA3108F0673987B0D63E37 with your own AES key generated above.
Next, remove the // at the beginning of the sentence before define, this uncomments the line and activates it.

In this file, you can select which values you want to pass to Domoticz. If you would pass all of it, the request will take very long and it has little value.

In the table below, you add/remove values by adding a line line:
        "nameindomoticz" => km200_GetData("/location/in/km200module")->value,
Make sure you add the trailing comma.

A full list of location data in the km200 is available at the bottom of this file. You can also run km200-allcommands.php to get a full output. This will take a little while, but will show you everything that is available including value, min/max values, etc.

To test, Firefox will display pretty (readable, tabled) output by default.
For Chrome / Edge, use an extention by searching for something like "JSON view" in the add-on installers.

*/

$OutputJSON = array (
        // Add, edit or remove lines below to select data to pass to Domoticz
        "temphc1setpoint" => km200_GetData("/heatingCircuits/hc1/manualRoomSetpoint")->value,
        "temphotwater" => km200_GetData("/dhwCircuits/dhw1/actualTemp")->value,
        "sethotwatercharge" => km200_GetData("/dhwCircuits/dhw1/charge")->value,
        "temphc1supply" => km200_GetData("/heatingCircuits/hc1/actualSupplyTemperature")->value,
        "modulationhc1pump" => km200_GetData("/heatingCircuits/hc1/pumpModulation")->value,
        "temphc1roomactual" => km200_GetData("/heatingCircuits/hc1/roomtemperature")->value,
        "tempappliancesupply" => km200_GetData("/heatSources/applianceSupplyTemperature")->value,
        "sysnumberofstarts" => km200_GetData("/heatSources/numberOfStarts")->value,
        "tempappliancereturn" => km200_GetData("/heatSources/returnTemperature")->value,
        "tempappliancesupplysetpoint" => km200_GetData("/heatSources/supplyTemperatureSetpoint")->value,
        "syshealth" => km200_GetData("/system/healthStatus")->value,
        "tempoutdoor" => km200_GetData("/system/sensors/temperatures/outdoor_t1")->value,
        "syspowerconsumption" => km200_GetData("/heatSources/energyMonitoring/consumption")->value,
        "hotwatercharge" => km200_GetData("/dhwCircuits/dhw1/charge")->value
        // Do not modify below.
        );
header('Content-Type: application/json');
echo (json_encode($OutputJSON));

/*
/dhwCircuits/dhw1
/dhwCircuits/dhw1/actualTemp
/dhwCircuits/dhw1/charge
/dhwCircuits/dhw1/chargeDuration
/dhwCircuits/dhw1/cpStartph
/dhwCircuits/dhw1/currentSetpoint
/dhwCircuits/dhw1/operationMode
/dhwCircuits/dhw1/singleChargeSetpoint
/dhwCircuits/dhw1/status
/dhwCircuits/dhw1/switchPrograms
/dhwCircuits/dhw1/tdMode
/dhwCircuits/dhw1/tdsetPoint
/dhwCircuits/dhw1/temperatureLevels
/dhwCircuits/dhw1/temperatureLevels/high
/dhwCircuits/dhw1/temperatureLevels/off
/dhwCircuits/dhw1/waterFlow
/dhwCircuits/dhw1/workingTime
/gateway/boschSHPassword
/gateway/DateTime
/gateway/firmware
/gateway/haiPassword
/gateway/instAccess
/gateway/instPassword
/gateway/instWriteAccess
/gateway/knxPassword
/gateway/portalPassword
/gateway/update
/gateway/userpassword
/gateway/uuid
/gateway/version
/gateway/versionFirmware
/gateway/versionHardware
/heatingCircuits
/heatingCircuits/hc1
/heatingCircuits/hc1/activeSwitchProgram
/heatingCircuits/hc1/actualSupplyTemperature
/heatingCircuits/hc1/controlType
/heatingCircuits/hc1/currentOpModeInfo
/heatingCircuits/hc1/currentRoomSetpoint
/heatingCircuits/hc1/designTemp
/heatingCircuits/hc1/fastHeatupFactor
/heatingCircuits/hc1/heatCurveMax
/heatingCircuits/hc1/heatCurveMin
/heatingCircuits/hc1/manualRoomSetpoint
/heatingCircuits/hc1/nextSetpoint
/heatingCircuits/hc1/operationMode
/heatingCircuits/hc1/pumpModulation
/heatingCircuits/hc1/roomInfluence
/heatingCircuits/hc1/roomtemperature
/heatingCircuits/hc1/roomTempOffset
/heatingCircuits/hc1/setpointOptimization
/heatingCircuits/hc1/solarInfluence
/heatingCircuits/hc1/status
/heatingCircuits/hc1/suWiSwitchMode
/heatingCircuits/hc1/suWiThreshold
/heatingCircuits/hc1/switchPrograms
/heatingCircuits/hc1/switchPrograms/A
/heatingCircuits/hc1/switchPrograms/B
/heatingCircuits/hc1/temperatureLevels
/heatingCircuits/hc1/temperatureLevels/comfort2
/heatingCircuits/hc1/temperatureLevels/eco
/heatingCircuits/hc1/temperatureRoomSetpoint
/heatingCircuits/hc1/temporaryRoomSetpoint
/heatingCircuits/hc1/timeToNextSetpoint
/heatSources
/heatSources/actualCHPower
/heatSources/actualDHWPower
/heatSources/actualModulation
/heatSources/actualPower
/heatSources/actualSupplyTemperature
/heatSources/applianceSupplyTemperature
/heatSources/burnerModulationSetpoint
/heatSources/burnerPowerSetpoint
/heatSources/ChimneySweeper
/heatSources/CHpumpModulation
/heatSources/flameCurrent
/heatSources/flameStatus
/heatSources/gasAirPressure
/heatSources/hs1
/heatSources/hs1/actualCHPower
/heatSources/hs1/actualDHWPower
/heatSources/hs1/actualModulation
/heatSources/hs1/actualPower
/heatSources/hs1/CHpumpModulation
/heatSources/hs1/energyReservoir
/heatSources/hs1/flameStatus
/heatSources/hs1/fuel
/heatSources/hs1/fuel/caloricValue
/heatSources/hs1/fuel/density
/heatSources/hs1/fuelConsmptCorrFactor
/heatSources/hs1/info
/heatSources/hs1/nominalCHPower
/heatSources/hs1/nominalDHWPower
/heatSources/hs1/nominalFuelConsumption
/heatSources/hs1/numberOfStarts
/heatSources/hs1/reservoirAlert
/heatSources/hs1/supplyTemperatureSetpoint
/heatSources/hs1/type
/heatSources/info
/heatSources/nominalCHPower
/heatSources/nominalDHWPower
/heatSources/numberOfStarts
/heatSources/powerSetpoint
/heatSources/returnTemperature
/heatSources/supplyTemperatureSetpoint
/heatSources/systemPressure
/heatSources/workingTime
/heatSources/workingTime/centralHeating
/heatSources/workingTime/secondBurner
/heatSources/workingTime/totalSystem
/notifications
/recordings
/recordings/heatingCircuits
/recordings/heatingCircuits/hc1
/recordings/heatingCircuits/hc1/roomtemperature
/recordings/heatSources
/recordings/heatSources/actualCHPower
/recordings/heatSources/actualDHWPower
/recordings/heatSources/actualPower
/recordings/heatSources/hs1
/recordings/heatSources/hs1/actualPower
/recordings/system
/recordings/system/heatSources
/recordings/system/heatSources/hs1
/recordings/system/heatSources/hs1/actualPower
/recordings/system/sensors
/recordings/system/sensors/temperatures
/recordings/system/sensors/temperatures/outdoor_t1
/solarCircuits
/solarCircuits/sc1/collectorTemperature
/solarCircuits/sc1/pumpModulation
/solarCircuits/sc1/solarYield
/solarCircuits/sc1/status
/system
/system/appliance
/system/appliance/actualPower
/system/appliance/actualSupplyTemperature
/system/appliance/ChimneySweeper
/system/appliance/CHpumpModulation
/system/appliance/flameCurrent
/system/appliance/gasAirPressure
/system/appliance/nominalBurnerLoad
/system/appliance/numberOfStarts
/system/appliance/powerSetpoint
/system/appliance/systemPressure
/system/appliance/workingTime
/system/appliance/workingTime/centralHeating
/system/appliance/workingTime/secondBurner
/system/appliance/workingTime/totalSystem
/system/brand
/system/bus
/system/healthStatus
/system/heatSources
/system/heatSources/hs1
/system/heatSources/hs1/actualModulation
/system/heatSources/hs1/actualPower
/system/heatSources/hs1/energyReservoir
/system/heatSources/hs1/fuel
/system/heatSources/hs1/fuel/caloricValue
/system/heatSources/hs1/fuel/density
/system/heatSources/hs1/fuelConsmptCorrFactor
/system/heatSources/hs1/nominalFuelConsumption
/system/heatSources/hs1/reservoirAlert
/system/holidayModes
/system/holidayModes/hm1
/system/holidayModes/hm1/assignedTo
/system/holidayModes/hm1/delete
/system/holidayModes/hm1/dhwMode
/system/holidayModes/hm1/hcMode
/system/holidayModes/hm1/startStop
/system/holidayModes/hm2
/system/holidayModes/hm2/assignedTo
/system/holidayModes/hm2/delete
/system/holidayModes/hm2/dhwMode
/system/holidayModes/hm2/hcMode
/system/holidayModes/hm2/startStop
/system/holidayModes/hm3
/system/holidayModes/hm3/assignedTo
/system/holidayModes/hm3/delete
/system/holidayModes/hm3/dhwMode
/system/holidayModes/hm3/hcMode
/system/holidayModes/hm3/startStop
/system/holidayModes/hm4
/system/holidayModes/hm4/assignedTo
/system/holidayModes/hm4/delete
/system/holidayModes/hm4/dhwMode
/system/holidayModes/hm4/hcMode
/system/holidayModes/hm4/startStop
/system/holidayModes/hm5
/system/holidayModes/hm5/assignedTo
/system/holidayModes/hm5/delete
/system/holidayModes/hm5/dhwMode
/system/holidayModes/hm5/hcMode
/system/holidayModes/hm5/startStop
/system/info
/system/minOutdoorTemp
/system/sensors
/system/sensors/temperatures
/system/sensors/temperatures/chimney
/system/sensors/temperatures/hotWater_t1
/system/sensors/temperatures/hotWater_t2
/system/sensors/temperatures/outdoor_t1
/system/sensors/temperatures/return
/system/sensors/temperatures/supply_t1
/system/sensors/temperatures/supply_t1_setpoint
/system/sensors/temperatures/switch
/system/systemType
*/
?>

PHP: km200-set.php
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
// Be careful, this file does not check validity of the values or keys! Use at your own risk.
// This php file needs to be placed in the same folder as km200.php, for instructions on how to modify this see in the km200-output.php file.
include 'km200.php';

if (is_numeric($_GET['value']) ) { // if the value is numeric, must be passed as a float
    $value = floatval($_GET['value']);
} else { // The value was a string (or at least, not a numeric string)
    $value = htmlentities($_GET['value'], ENT_QUOTES, "UTF-8");
}
km200_SetData($_GET['key'], $value);
print ("Set key: " . $_GET['key'] . " to value " . strval($value) );
?>

PHP: km200-allcommands.php
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
<?php
/* This file will output all values as known by these scripts.
Please use it to check the availability and types of values passed, but bear in mind that it will generate a lot of calls to the KM200 module, and as such is
not suitable as a script to be run as cronjob or several times per hour.

It needs to be placed in the same folder as km200.php, for instructions on how to modify this see in the km200-output.php file.
*/

require ('km200.php');

$commandlist=explode("\n","/
/heatSources/energyMonitoring
/dhwCircuits/dhw1
/dhwCircuits/dhw1/actualTemp
/dhwCircuits/dhw1/charge
/dhwCircuits/dhw1/chargeDuration
/dhwCircuits/dhw1/cpStartph
/dhwCircuits/dhw1/currentSetpoint
/dhwCircuits/dhw1/operationMode
/dhwCircuits/dhw1/singleChargeSetpoint
/dhwCircuits/dhw1/status
/dhwCircuits/dhw1/switchPrograms
/dhwCircuits/dhw1/tdMode
/dhwCircuits/dhw1/tdsetPoint
/dhwCircuits/dhw1/temperatureLevels
/dhwCircuits/dhw1/temperatureLevels/high
/dhwCircuits/dhw1/temperatureLevels/off
/dhwCircuits/dhw1/waterFlow
/dhwCircuits/dhw1/workingTime
/gateway/boschSHPassword
/gateway/DateTime
/gateway/firmware
/gateway/haiPassword
/gateway/instAccess
/gateway/instPassword
/gateway/instWriteAccess
/gateway/knxPassword
/gateway/portalPassword
/gateway/update
/gateway/userpassword
/gateway/uuid
/gateway/version
/gateway/versionFirmware
/gateway/versionHardware
/heatingCircuits
/heatingCircuits/hc1
/heatingCircuits/hc1/activeSwitchProgram
/heatingCircuits/hc1/actualSupplyTemperature
/heatingCircuits/hc1/controlType
/heatingCircuits/hc1/currentOpModeInfo
/heatingCircuits/hc1/currentRoomSetpoint
/heatingCircuits/hc1/designTemp
/heatingCircuits/hc1/fastHeatupFactor
/heatingCircuits/hc1/heatCurveMax
/heatingCircuits/hc1/heatCurveMin
/heatingCircuits/hc1/manualRoomSetpoint
/heatingCircuits/hc1/nextSetpoint
/heatingCircuits/hc1/operationMode
/heatingCircuits/hc1/pumpModulation
/heatingCircuits/hc1/roomInfluence
/heatingCircuits/hc1/roomtemperature
/heatingCircuits/hc1/roomTempOffset
/heatingCircuits/hc1/setpointOptimization
/heatingCircuits/hc1/solarInfluence
/heatingCircuits/hc1/status
/heatingCircuits/hc1/suWiSwitchMode
/heatingCircuits/hc1/suWiThreshold
/heatingCircuits/hc1/switchPrograms
/heatingCircuits/hc1/switchPrograms/A
/heatingCircuits/hc1/switchPrograms/B
/heatingCircuits/hc1/temperatureLevels
/heatingCircuits/hc1/temperatureLevels/comfort2
/heatingCircuits/hc1/temperatureLevels/eco
/heatingCircuits/hc1/temperatureRoomSetpoint
/heatingCircuits/hc1/temporaryRoomSetpoint
/heatingCircuits/hc1/timeToNextSetpoint
/heatSources
/heatSources/actualCHPower
/heatSources/actualDHWPower
/heatSources/actualModulation
/heatSources/actualPower
/heatSources/actualSupplyTemperature
/heatSources/applianceSupplyTemperature
/heatSources/burnerModulationSetpoint
/heatSources/burnerPowerSetpoint
/heatSources/ChimneySweeper
/heatSources/CHpumpModulation
/heatSources/flameCurrent
/heatSources/flameStatus
/heatSources/gasAirPressure
/heatSources/hs1
/heatSources/hs1/actualCHPower
/heatSources/hs1/actualDHWPower
/heatSources/hs1/actualModulation
/heatSources/hs1/actualPower
/heatSources/hs1/CHpumpModulation
/heatSources/hs1/energyReservoir
/heatSources/hs1/flameStatus
/heatSources/hs1/fuel
/heatSources/hs1/fuel/caloricValue
/heatSources/hs1/fuel/density
/heatSources/hs1/fuelConsmptCorrFactor
/heatSources/hs1/info
/heatSources/hs1/nominalCHPower
/heatSources/hs1/nominalDHWPower
/heatSources/hs1/nominalFuelConsumption
/heatSources/hs1/numberOfStarts
/heatSources/hs1/reservoirAlert
/heatSources/hs1/supplyTemperatureSetpoint
/heatSources/hs1/type
/heatSources/info
/heatSources/nominalCHPower
/heatSources/nominalDHWPower
/heatSources/numberOfStarts
/heatSources/powerSetpoint
/heatSources/returnTemperature
/heatSources/supplyTemperatureSetpoint
/heatSources/systemPressure
/heatSources/workingTime
/heatSources/workingTime/centralHeating
/heatSources/workingTime/secondBurner
/heatSources/workingTime/totalSystem
/notifications
/recordings
/recordings/heatingCircuits
/recordings/heatingCircuits/hc1
/recordings/heatingCircuits/hc1/roomtemperature
/recordings/heatSources
/recordings/heatSources/actualCHPower
/recordings/heatSources/actualDHWPower
/recordings/heatSources/actualPower
/recordings/heatSources/hs1
/recordings/heatSources/hs1/actualPower
/recordings/system
/recordings/system/heatSources
/recordings/system/heatSources/hs1
/recordings/system/heatSources/hs1/actualPower
/recordings/system/sensors
/recordings/system/sensors/temperatures
/recordings/system/sensors/temperatures/outdoor_t1
/solarCircuits
/solarCircuits/sc1/collectorTemperature
/solarCircuits/sc1/pumpModulation
/solarCircuits/sc1/solarYield
/solarCircuits/sc1/status
/system
/system/appliance
/system/appliance/actualPower
/system/appliance/actualSupplyTemperature
/system/appliance/ChimneySweeper
/system/appliance/CHpumpModulation
/system/appliance/flameCurrent
/system/appliance/gasAirPressure
/system/appliance/nominalBurnerLoad
/system/appliance/numberOfStarts
/system/appliance/powerSetpoint
/system/appliance/systemPressure
/system/appliance/workingTime
/system/appliance/workingTime/centralHeating
/system/appliance/workingTime/secondBurner
/system/appliance/workingTime/totalSystem
/system/brand
/system/bus
/system/healthStatus
/system/heatSources
/system/heatSources/hs1
/system/heatSources/hs1/actualModulation
/system/heatSources/hs1/actualPower
/system/heatSources/hs1/energyReservoir
/system/heatSources/hs1/fuel
/system/heatSources/hs1/fuel/caloricValue
/system/heatSources/hs1/fuel/density
/system/heatSources/hs1/fuelConsmptCorrFactor
/system/heatSources/hs1/nominalFuelConsumption
/system/heatSources/hs1/reservoirAlert
/system/holidayModes
/system/holidayModes/hm1
/system/holidayModes/hm1/assignedTo
/system/holidayModes/hm1/delete
/system/holidayModes/hm1/dhwMode
/system/holidayModes/hm1/hcMode
/system/holidayModes/hm1/startStop
/system/holidayModes/hm2
/system/holidayModes/hm2/assignedTo
/system/holidayModes/hm2/delete
/system/holidayModes/hm2/dhwMode
/system/holidayModes/hm2/hcMode
/system/holidayModes/hm2/startStop
/system/holidayModes/hm3
/system/holidayModes/hm3/assignedTo
/system/holidayModes/hm3/delete
/system/holidayModes/hm3/dhwMode
/system/holidayModes/hm3/hcMode
/system/holidayModes/hm3/startStop
/system/holidayModes/hm4
/system/holidayModes/hm4/assignedTo
/system/holidayModes/hm4/delete
/system/holidayModes/hm4/dhwMode
/system/holidayModes/hm4/hcMode
/system/holidayModes/hm4/startStop
/system/holidayModes/hm5
/system/holidayModes/hm5/assignedTo
/system/holidayModes/hm5/delete
/system/holidayModes/hm5/dhwMode
/system/holidayModes/hm5/hcMode
/system/holidayModes/hm5/startStop
/system/info
/system/minOutdoorTemp
/system/sensors
/system/sensors/temperatures
/system/sensors/temperatures/chimney
/system/sensors/temperatures/hotWater_t1
/system/sensors/temperatures/hotWater_t2
/system/sensors/temperatures/outdoor_t1
/system/sensors/temperatures/return
/system/sensors/temperatures/supply_t1
/system/sensors/temperatures/supply_t1_setpoint
/system/sensors/temperatures/switch
/system/systemType
/heatSources/energyMonitoring/consumption
/heatSources/energyMonitoring/correctionFactor");

foreach ($commandlist as $command) {
    $outputJSON[] = km200_GetData($command); 
}

header('Content-Type: application/json');
echo (json_encode($outputJSON));
?>

Lua: warmtepomp-read
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
-- Script to automatically read KM200 data, and add it to sensors, or for example set a switch
-- First configure the URL at which the php scripts(km200-output.php, km200.php, km200-set.php) are added.
-- Change the url on line 19, to reflect where km200-output.php is. It should look like url = 'address/km200-output.php',

return {
    on = {
        timer = {
            'every minute' -- run every minute
        },
        httpResponses = {
            'km200read'
        }
    },
    execute = function(domoticz, item)

if (item.isTimer) then -- the script is called to request an update from the km200
            domoticz.log('Processing KM200 URL')
            domoticz.openURL({
                url = '192.168.3.200/km200-output.php',
                method = 'GET',
                callback = 'km200read', -- Make sure the script is run again once response received.
            })
        end

if (item.isHTTPResponse) then -- The script is run because the HTML data is received
            if (item.statusCode == 200) then -- The script has received a valid HTML response
                if (item.isJSON) then
                    domoticz.log("JSON Data received") -- The script has received JSON data, assumed to contain the expected parameters

domoticz.devices('Temperatuur buiten').updateTemperature(item.json.tempoutdoor)
                    domoticz.devices('Warmtepomp verwarming input').updateTemperature(item.json.temphc1supply)
                    domoticz.devices('Warmtepomp wisselaar output').updateTemperature(item.json.tempappliancereturn)
                    domoticz.devices('Warmtepomp wisselaar input').updateTemperature(item.json.tempappliancesupply)
                    domoticz.devices('Warmtepomp wisselaar doel').updateTemperature(item.json.tempappliancesupplysetpoint)
                    domoticz.devices('Warmtepomp heet water').updateTemperature(item.json.temphotwater)
                    domoticz.devices('Temperatuur woonkamer').updateTemperature(item.json.temphc1roomactual + 1.5)
                    domoticz.devices('Warmtepomp compressorsnelheid').updatePercentage(item.json.modulationhc1pump)
                    domoticz.devices('Warmtepomp aantal starts').updateCounter(item.json.sysnumberofstarts)
                    domoticz.devices('Warmtepomp status').updateText(item.json.syshealth)
                    domoticz.devices('Warmtepomp verbruik').updateCounter(item.json.syspowerconsumption)

if (item.json.hotwatercharge == "start" and domoticz.devices('Extra heet water').state == "Off") then
                        domoticz.devices('Extra heet water').setState("On")
                    elseif (item.json.hotwatercharge == "stop" and domoticz.devices('Extra heet water').state == "On") then
                        domoticz.devices('Extra heet water').setState("Off")
                    end

else
                    domoticz.log("Error: no JSON received. Check km200-output.php result in browser.") -- Some other response received; usually PHP errors. Check PHP script output.
                end

else
                domoticz.log('There was a problem handling the request', domoticz.LOG_ERROR)
                domoticz.log(item, domoticz.LOG_ERROR)
            end

end

end
}

Lua: km200-set.php
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
-- Example script for using km200-set.php to write a value to the KM200 module. Disclaimer: neither this script,
-- nor km200-set.php do any checking for validity of the data to send. Use at your own risk!!
-- Using the km200-allcommands.php script, you can easily see which values are writable in your module.
-- The key and value to set are encoded in the URL. It should look like this, and you replace everything between [] with values for your action:
-- url = '[IP ADDRESS or NETNAME OF SCRIPT]/km200-set.php?key=[KEY NAME WITH LEADING /]&value=[VALUE TO WRITE]',
-- Examples are on lines 18 and 23 in this script. Note that no feedback from the HTTP request is checked (so if the URL fails to load, no error is detected)

return {
    on = {
        devices = {
            'Extra heet water' -- The device name that triggers the script, for example an on/off selector
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        domoticz.log('Device ' .. device.name .. ' was changed', domoticz.LOG_INFO)
        if (domoticz.devices('Extra heet water').state == "Off") then
            domoticz.openURL({
                url = '192.168.3.200/km200-set.php?key=/dhwCircuits/dhw1/charge&value=stop', -- sends the value 'stop' to the heatpump when the selector is Off
                method = 'GET',
            })
        else
            domoticz.openURL({
                url = '192.168.3.200/km200-set.php?key=/dhwCircuits/dhw1/charge&value=start', -- sends the value 'start' to the heatpump when the selector is on
                method = 'GET',
        })          
        end

end
}

Phoenix_X wijzigde deze reactie 01-01-2020 15:41 (1%)
Reden: km200-set.php bijgewerkt

• Gramaco
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 27-01 13:15
dank je Phoenix_X
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True