Dat het buffervat en expansievat 2 verschillende onderdelen waren wist ik niet. Mag ik vragen wat het verschil is en waar beide voor dienen?
Dat de installateur de boel op deze wijze aansloot heb ik destijds ook al gevraagd op dit forum en deze vraag ook bij Nefit neergelegd. Het was mij namelijk ook opgevallen dat volgens aansluitschema in de handleiding de bijverwarmer op de daartoe bedoelde koppeling wordt aangesloten. Hier had ik specifiek vragen over aangezien het mengventiel op deze manier niet in de circulatie zit.
Het antwoord destijds:
Een mengventiel is alleen nodig als er separaat warm water aangeleverd wordt (door bijvoorbeeld een zonneboiler-installatie) aan het Enviline toestel. Dus cv-zijdig is een mengventiel niet nodig.
In de basisopstelling zijn de 2 poorten in de binnenunit altijd afgedopt.
Volgens Nefit is dit gangbaar en heeft deze wijze van aansluiten geen gevolgen voor het hybride bedrijf. (alhoewel dit menu nu wel ontbreekt in onze software).
Bij verdere navraag hebben zij ook een inlegvel meegestuurd met de hydraulische en elektrische aansluiting voor een enviline II + HR ketel.hybride opstelling. Hieruit blijkt ook dat deze afgedopt worden.
Ik heb het nog even niet bijgevoegd omdat ik de juiste online versie niet heb gevonden, dit inlegvel komt uit april 2018. Jouw technische documentatie blz 56 en 84 geven inderdaad de aansluiting op de binnenunit aan in combinatie met een HR ketel. ook een inlegvel uit
december 2018 geeft deze wijze van aansluiten weer.
Het is wel zo dat er, bij het ontbreken van een buffervat, minimaal 4 radiatoren (of 2 kW) vol open moeten staan. Daarom heb ik die in de studeerkamer, de laatste in de woonkamer, de hal en de badkamer volledig open gedraaid, de keuken en de eerste in de woonkamer (tweede en derde in lijn) staan gedeeltelijk open.
We komen van een situatie dat d.m.v de radiatorknoppen de flow op alle radiatoren ongeveer gelijk was verdeeld (lees; gelijke weerstand, laatste radiatoren verder open dan de eerste) en alleen de grootste volledig open. (langere doorlooptijd-> lagere retourtemperatuur). Ik kan wel alles open blijven draaien, maar ik vraag me af of de boel daar beter van wordt.
Jij denkt dat de weerstand van het systeem te hoog is?