Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nefit EnviLine Split ervaringen uitwisselen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Kniepert
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 17:00
Hallo Fut41.
Ik ga zeker nog experimenteren met de ventilatie. De mechanische ventilatie jaagt erg veel warme lucht het huis uit, zelfs op de laagste stand. Omdat je toch moet ventileren de roosters open gezet. Op koude dagen gaan ze wat verder dicht (handmatig) maar iets open blijven ze toch. Ik moet toch wat frisse lucht hebben. Wat ik wel weer doe is , zodra het donker is, de gordijnen dicht. Dit deed ik nooit toen er nog geen WP in huis was.
Moet ook vermelden dat we iedere avond wat kaarsen/waxinelichtjes branden. Een stuk of 15 gelijktijdig. Dit verhoogt ook de temperatuur aanzienlijk (0,5 tot 1 graad binnen een uur) waardoor het 's avonds een graad of 21 a 21,3 is.

Het doel is om van het gas af te gaan. Ik trek 3 jaar uit om te beoordelen of de WP het een beetje trekt. Is dat het geval dan gaat de CV de deur uit en komt er voor het warme water een 100 liter boiler.
Een doorstroomboiler heeft de voorkeur maar is financieel niet aantrekkelijk (kosten realiseren krachtstroom 3x35 amp ( kleine 1000 euro) en de verhoging van het vastrecht met 700,-- per jaar). Voor een standaard boiler is geen krachtstroom nodig en dus ook geen verhoging van het vastrecht.
Het warme water is alleen voor douchen. 2 personen 5 minuten in de ochtend. In de keuken hebben we een 500 watt keukenboilertje.
Voor de koude dagen laat ik de WP bijstaan de een pellet kachel. Die komt dan weer in de plaats van onze sfeerhaard (gas).
Omdat ik WP en CV voor een minimaal bedrag heb kunnen aanschaffen ( incl. andere verdeler vloerverwarming, thermostaat, montage etc), een kleine 2200, -- totaal na subsidie, is de terugverdientijd niet al te lang.

Kniepert wijzigde deze reactie 27-01-2019 14:38 (7%)

• kreidlermustang
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 03:47
sinds vandaag de eviline all elect draaien , de 9 ts ;)
heb de ip module aangesloten

maar kan iemand mij vertellen hoe ik aan de app kan komen en hoe dat werkt ;)

• DopjeD
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:05
Gewoon de app downloaden en handleiding volgen

• papaleo
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20-04 19:17
papaleo schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:50:
Ik mag mij sinds vandaag 15-2-17 ook een trotse bezitter van een L/W warmtepomp noemen...
Het is een Nefit Enviline 9kw geworden,in principe is het een all electr. systeem,maar aangezien ik nog niet van het gas af wil trek ik wbt de sww dit nog uit mijn Nefit Topline.
Ik wil het eerst een twee/drie tal jaartjes op deze manier uittesten om daarna,als het goed draait wellicht het gas vaarwel te gaan zeggen en dan een grote boiler/buffervat er bij te gaan zetten om dan echt op all elektr over te gaan.
Ik kan ook nog wanneer de wp in storing zou gaan of evt defect is met een paar simpele kranen open te draaien de gasketel voor de vv er bij kunnen gebruiken.
Sinds vanmorgen draait het systeem voorbeeldig,aangezien de buitentemperaturen >12c zijn is het te begrijpen dat ik op dit moment een COP van 5,2 haal...,normaal gesproken ben ik niet zo van de kou,maar nu mag het van mij wel een paar graadjes gaan vriezen om te kijken hoe het systeem daar mee omgaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij deze quote ik mijzelf even uit een ander topic,ik vind dat dit hier beter op z’n plaats is

Op 15 Feb.2017 in bedrijf genomen en nu op 30-1-19 al een ‘ernstige’ storing met de buitenunit!
Kreeg gisteren een foutmelding (H01-5670/5671) in mijn display,blijkt dat de ventilator niets meer doet of vast staat!?

Zojuist een monteur van Nefit/Bosch langs geweest en die vermoed dat er een draad van de motor is afgebroken,want een collega van hem had kort geleden precies hetzelfde meegemaakt.
Deze Nefit heeft slechts 1,5 winter gedraaid...en nu al panne
Nu zoek ik gelijk de ‘logica/waardoor’ achter een probleem maar hij kon mij daar geen zinnig antwoord op geven waardoor de draad zomaar kon en kan afbreken...
Ik denk zelf door trilliningen/resonanties...
Er is nu een nieuwe ventilatormotor besteld en deze word zsm vervangen...blijft bij toch de vraag hangen...,tja wat nou als dit een fabrieksfout is,en ik over 1 a 2 jaar weer opgezadeld word met dit euvel?!

En ‘gelukkig’ heb ik nog de Nefit Topline gasketel als backup hangen dus kan ik daar verder mee de komende dagen de vloer mee verwarmen...
Als of ik destijds een voorgevoel had...van eerst ‘n jaartje of 3 uitproberen daarna zie ik wel of ik definitief van het gas afgaat...
Nu heel blij dat ik nog dat ‘ouderwetse’ gas tot mijn beschikking hebt.

Ik weet niet of dat dit probleem hier al voorbij is gekomen maar...is Iemand evt bekend met dit euvel?

9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 19:56
papaleo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:32:
[...]

Bij deze quote ik mijzelf even uit een ander topic,ik vind dat dit hier beter op z’n plaats is

Op 15 Feb.2017 in bedrijf genomen en nu op 30-1-19 al een ‘ernstige’ storing met de buitenunit!
Kreeg gisteren een foutmelding (H01-5670/5671) in mijn display,blijkt dat de ventilator niets meer doet of vast staat!?

Zojuist een monteur van Nefit/Bosch langs geweest en die vermoed dat er een draad van de motor is afgebroken,want een collega van hem had kort geleden precies hetzelfde meegemaakt.
Nu zoek ik gelijk de ‘logica/waardoor’ achter een probleem maar hij kon mij daar geen zinnig antwoord op geven waardoor de draad zomaar kon en kan afbreken...
Er is nu een nieuwe ventilatormotor besteld en deze word zsm vervangen...blijft bij toch de vraag hangen...,tja wat nou als dit een fabrieksfout is,en ik over 1 a 2 jaar weer opgezadeld word met dit euvel?!

En ‘gelukkig’ heb ik nog de Nefit Topline gasketel als backup hangen dus kan ik daar verder mee de komende dagen de vloer mee verwarmen...
Als of ik destijds een voorgevoel had...van eerst ‘n jaartje of 3 uitproberen daarna zie ik wel of ik definitief van het gas afgaat...

Ik weet niet of dat dit probleem hier al voorbij is gekomen maar...is Iemand evt bekend met dit euvel?
Niet meegemaakt maar zou niet zo druk maken. Kleine storing kan gebeuren.

Met gestrekt been.

• papaleo
Artbij schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 08:51:
[...]

Niet meegemaakt maar zou niet zo druk maken. Kleine storing kan gebeuren.
Kleine storing...?
Door deze ‘kleine storing’ zit je wel dagen,en misschien wel weken zonder verwarming want het is niet gelijk ter plaatse opgelost.
Nu maak ik mij niet druk omdat ik nog terug kan vallen op mijn’backup’ gasketel,maar anders zit je toch maar.

En dat er eens ‘n keertje een ‘storingkje’ kan optreden alá dat kan ik nog begrijpen maar naar 1 winter zo iets... 8)7
Ik heb hier thuis ook een Panasonic airco (cassette model) met buiten unit hangen die draaid nu al >20 jaar zonder dat daar ooit is ‘n keer een schroevedraaier aan heeft gezeten...
En dat gebruik ik als voorbeeld ,dus vind ik dit geen ‘kleine storing’ ;)

9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 19:56
papaleo schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:26:
[...]

Kleine storing...?
Door deze ‘kleine storing’ zit je wel dagen,en misschien wel weken zonder verwarming want het is niet gelijk ter plaatse opgelost.
Nu maak ik mij niet druk omdat ik nog terug kan vallen op mijn’backup’ gasketel,maar anders zit je toch maar.

En dat er eens ‘n keertje een ‘storingkje’ kan optreden alá dat kan ik nog begrijpen maar naar 1 winter zo iets... 8)7
Ik heb hier thuis ook een Panasonic airco (cassette model) met buiten unit hangen die draaid nu al >20 jaar zonder dat daar ooit is ‘n keer een schroevedraaier aan heeft gezeten...
En dat gebruik ik als voorbeeld ,dus vind ik dit geen ‘kleine storing’ ;)
Weken? Misschien zit je wel jaren zonder!!

Zou me er niet zo druk om maken, het is niet net of het ene na het andere kapot gaat....

Artbij wijzigde deze reactie 01-02-2019 14:29 (5%)

Met gestrekt been.

• papaleo
Artbij schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:28:
[...]

Weken? Misschien zit je wel jaren zonder!!

Zou me er niet zo druk om maken, het is niet net of het ene na het andere kapot gaat....
Nou ja...,’jaren’ waar slaat dat nu weer op?

En nogmaals,ik maak mij nu niet druk om de storing maar wel om het feit dat het onderderl niet op voorraad is dus ze je in deze winter periode gewoon zonder verwarming zouden achterlaten...,in mijn geval gelukkig niet omdat ik op gas kan verwarmen.

Het onderdeel is niet op voorraad,en de monteur kon mij niet vertellen wanneer deze weer voorradig zou zijn maw...:dus in iedergeval nu al dagen.

• zuigzoen
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22-04 11:07
gest1701 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:06:
[...]

Ben je hier nog ooit verder mee gekomen? Ik ben op zoek naar een manier om mijn installatie wat “slimmer" te maken, bijvoorbeeld door de thermische ontsmetting uit te laten voeren als ik een overschot in stroom heb door de zonnepanelen.
Beetje laat ;)

Maar ik ben ondertussen wel iets verder.
In de Nefit wamrtepomp zit een KM200 van Buderus. (van Bosch dus). Nefit is ook van Bosch.

Ik heb 2 oplossingen gevonden:
1. Via https://ssl-account.com/km200.andreashahn.info/ kun je op basis van php de KM200 controller uitlezen. Ik ben echter niet zo handig met PHP en kan er dus niks mee.

Maar er is ook nog een optie 2: OpenHAB, daar is een binding beschikbaar voor de KM200. In OpenHAB is vervolgens de warmtepomp in te stellen qua temperatuur en kun je de verschillende temperaturen uitlezen.

voorbeeld warmtepomp 2
Warmtepomp voorbeeld 1

Persoonlijk zou ik een koppeling in Domoticz willen, maar dat ga ik niet redden

A.k.a. basjes

• DopjeD
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:05
zuigzoen schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:09:
[...]
Maar er is ook nog een optie 2: OpenHAB, daar is een binding beschikbaar voor de KM200. In OpenHAB is vervolgens de warmtepomp in te stellen qua temperatuur en kun je de verschillende temperaturen uitlezen.

[Afbeelding: voorbeeld warmtepomp 2]
[Afbeelding: Warmtepomp voorbeeld 1]

Persoonlijk zou ik een koppeling in Domoticz willen, maar dat ga ik niet redden
WOW!!! Hoe gaaf is dit?! Leuk dat je dit terugkoppelt. Ik ben aan het stoeien met schema van bbqkees en nu ook via een Wemos met schema van Proddy, maar dat is nogal ingewikkeld en ik ben niet zo'n programmeur :) Ik ga eens kijken of ik ook successen kan boeken met OpenHAB en de binding

• papaleo
papaleo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:32:
[...]

12 dagen verder en eindelijk zijn ze van Nefit/Bosch mijn wp buitenunit komen repareren....,ik vind het gewoon belachelijk dat ze je in deze periode ongegeneerd 12 dagen zonder verwarming kunnen laten zitten.
Maar goed volgens de monteur was het onderdeel niet eerder op voorraad...,volgens mij had hij gewoon geen zin om in de regen buiten mijn wp eerder te komen repareren,want de dagen hiervoor regende het bijna elke dag, vandaag was het over het grote deel van de dag droog met n zonnetje maar toen het n klein beetje ging miezelen kroop hij gelijk de beschutting op. :?

Het was inderdaad een draad die vlakbij de ventilatormotor naar binnen ging in een gesealde-stekker,daar was deze draad door corroderen afgebroken. (Zie foto’s)
Ik heb hem nog de vraag gesteld of ze dit euvel gemodificeerd hadden... NEE,was zijn antwoord..,dus dan moet ik rekening hoouden dat dit over 1 á 2 jaar weer gaat gebeuren??
Daar wist hij geen antwoord op...,hij zei wel dat hij de ventilator nu op een meer gunstige stand had gemonteerd,een derde slag gedraaid, dat er geen vocht kon blijven staan in/op de stekker met de draadjes. :?
Tja,het is nu maar hopen dat dit helpt tegen dit euvel... _/-\o_

Ventilator

• Fut41
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 23-04 21:16
papaleo schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:05:
[...]

12 dagen verder en eindelijk zijn ze van Nefit/Bosch mijn wp buitenunit komen repareren....,ik vind het gewoon belachelijk dat ze je in deze periode ongegeneerd 12 dagen zonder verwarming kunnen laten zitten.
Maar goed volgens de monteur was het onderdeel niet eerder op voorraad...,volgens mij had hij gewoon geen zin om in de regen buiten mijn wp eerder te komen repareren,want de dagen hiervoor regende het bijna elke dag, vandaag was het over het grote deel van de dag droog met n zonnetje maar toen het n klein beetje ging miezelen kroop hij gelijk de beschutting op. :?

Het was inderdaad een draad die vlakbij de ventilatormotor naar binnen ging in een gesealde-stekker,daar was deze draad door corroderen afgebroken. (Zie foto’s)
Ik heb hem nog de vraag gesteld of ze dit euvel gemodificeerd hadden... NEE,was zijn antwoord..,dus dan moet ik rekening hoouden dat dit over 1 á 2 jaar weer gaat gebeuren??
Daar wist hij geen antwoord op...,hij zei wel dat hij de ventilator nu op een meer gunstige stand had gemonteerd,een derde slag gedraaid, dat er geen vocht kon blijven staan in/op de stekker met de draadjes. :?
Tja,het is nu maar hopen dat dit helpt tegen dit euvel... _/-\o_

[Afbeelding: Ventilator]
Wat ik gezien heb, heb je een split unit? De ventilator van een mono blok heeft een andere kleur en waarschijnlijk ook een andere leverancier. Hopelijk ben jij nu een lange tijd storing vrij.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:53
Ik heb nog nooit een ventilatormotor gezien waar de kabel niet de motorbehuizing in gaat. En om deze reden. Best kansloos op deze manier. Op de nieuwe ventilator zie je weer gewoon de kleurtjes/draden lopen?

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• Elimination
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 02-04 09:55
Ik heb sinds kort een 3 fasen kWh meter gehangen in de meterkast voor de groep van de warmtepomp, en kom erachter dat er volcontinu 90W verbruik is, ook als de compressor niet aan staat. Mijn CV pomp zet hier ~10W bovenop als deze actief rondpompt, dat valt nog mee.

Maar die 90W is toch weer 788KwH per jaar, wat neer komt op 1/7e van ons totale energieverbruik 8)7

Hoe is dit bij anderen?

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:47
Lijkt me niet normaal. Zit er een vorstlint aan de afvoer toevallig?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE

• Fut41
Elimination schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:46:
Ik heb sinds kort een 3 fasen kWh meter gehangen in de meterkast voor de groep van de warmtepomp, en kom erachter dat er volcontinu 90W verbruik is, ook als de compressor niet aan staat. Mijn CV pomp zet hier ~10W bovenop als deze actief rondpompt, dat valt nog mee.

Maar die 90W is toch weer 788KwH per jaar, wat neer komt op 1/7e van ons totale energieverbruik 8)7

Hoe is dit bij anderen?
Hier in de zomer ongeveer 25w. Monoblok. Nu in de winter, geen idee. Ik houd rekening met meer, de carter verwarming zal er met dit aan/uit weer extra druk mee zijn.

• Jawi G
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 18-04 12:31
Zijn er hier mensen die de smartgrid functie gebruiken in combinatie met zonnepanelen.
Dit lijkt me wel interessant maar ik weet nog niet precies hoe dit gerealiseerd kan worden.
Bij Nefit navraag gedaan, maar die stuurt me door naar de installateur en die stuurt me weer door naar de zonnepanelen leverancier die ook van niets weet.

• Fut41
Jawi G schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:33:
Zijn er hier mensen die de smartgrid functie gebruiken in combinatie met zonnepanelen.
Dit lijkt me wel interessant maar ik weet nog niet precies hoe dit gerealiseerd kan worden.
Bij Nefit navraag gedaan, maar die stuurt me door naar de installateur en die stuurt me weer door naar de zonnepanelen leverancier die ook van niets weet.
Het fenomeen smart grid is in Nederland nog niet zo goed bekend. Dat komt door het salderen, zodra het salderen afgelopen is zal de smard grid algemeen worden. De warmtepomp is een contact van de omvormer of een externe stuur unit nodig. Met behulp van de ingang op de warmtepomp kan je vervolgens activiteiten bepalen in je installatie menu. Solar edge geeft duidelijke uitleg op hun site. Er zijn ook losse meet en stuur regelingen te verkrijgen. Vaak loopt het via de server van de leverancier. Ik heb het nog niet geplaatst en velen met mij nog niet. Ik vind het nu nog te duur.

• cco
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 22-03 16:21
M'n vrouw en ik zijn bezig een nieuwbouwhuis te laten bouwen, op een plek waar geen gasaansluiting komt. Nu kwam de installateur op de proppen met een warmtepomp v.h. type 'Nefit Enviline lucht/water warmtepomp Tower monoblock 7.0 T-S'. Deze schijnt stiller te zijn dan de split, maar zit er ook verschil in rendement?
Omdat deze itt tot de split het warme water vanaf de buitenunit naar binnen transporteert is isolatie van de buis dan nog belangrijker voor je rendement?

cco wijzigde deze reactie 22-02-2019 23:10 (1%)
Reden: Verduidelijkt

• Otmeister
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 01-03 16:55
Goedenavond iedereen,

na contact gehad te hebben met de installateur (de enige persoon die het weet bij dat bedrijf is op vakantie) én Nefit zelf (die er ook niet uit komt via de storingslijn), probeer ik het bij jullie. Ik hoop dat hier genoeg kenners zitten die me even in de goede richting helpen zodat mijn zus in ieder geval komend weekend een warme vloer heeft.

De situatie
Een nieuwbouwhuis, ze gaan er morgen voor het eerst overnachten. Volledig gasvrij, ze hebben een warmtepomp van Nefit. Ze hebben boven en beneden vloerverwarming en geen losse radiatoren.

De warmtepomp is een Nefit Enviline SPLIT 9.0 T-S Tower. Er zit een buffervat van 50 liter bij.

Het probleem
Het begon 14 dagen geleden al. Toen was het ineens 27 graden in huis en de vloer was echt heel warm. Bleek dat het vloerdroog programma aan stond waardoor de vloer super heet werd. De installateur wist het niet (want vakantie) en toen ben ik door Nefit zelf gebeld.

Deze alleraardigste monteur was kundig en heeft me geholpen met de 'juiste' instellingen. Wat heb ik samen met hem aangepast:

- Vloerdroogprogramma op UIT gezet
- Invloed ruimtevoelen op 1K gezet (dus weersafhankelijk is nu doorslaggevend aldus de monteur)
- Elektrische bijverwarming temperatuur op 0 graden gezet (stond op 10). Met als gevolg dat de warmtepomp weken lang heeft staan draaien met een verbruik van 9kw per uur. Want het was minder dan 10 graden buiten dus dan worden de verwarmingselementen in de pomp geactiveerd.
- Warmwater temperatuur verlaagd naar 55 graden (voor tap water, geen CV)

Maar nu het volgende:

het wordt niet warmer dan 17,5 graden in huis. De thermostaat staat op 20, maar hoger dan 18 graden krijg ik het niet in huis. Ik ben eerst zelf op onderzoek uit gegaan en het volgende valt me op:

- De aanvoer van de binnenunit naar het Buffervat wordt wel warm. Vervolgens gaat er ook een leiding van het buffervat naar een Buderus meter (met 2 meters voor de aanvoer en retour temp) zie:

Vanaf deze 'Buderus' gaat er een leiding naar de verdeler van de vloerverwarming.

Echter, de temperatuur vanaf het buffervat komt niet boven de 25 graden uit. De vloer wordt dus niet warm.

De enige logische verklaring die ik kan bedenken is dat er warm water het buffervat in gaat, zijn warmte afgeeft aan het water van het vat, en vervolgens afgekoeld het vat verlaat de verdeler van de vloerverwarming in.

Alleen zou je zeggen, dat het vat na een week toch wel opgewarmd moet zijn? Waardoor het inkomende water ook het vat warm kan verlaten?

Wat heb ik al geprobeerd
De monteur van Nefit heeft me zojuist teruggebeld en kwam met de oplossing: de thermostaat in de woonkamer op 27 graden zetten. Hierdoor 'denkt' de warmtepomp dat er een hogere temperatuur wordt gevraagd omdat de ketel staat ingesteld op weersafhankelijk stoken. Dan trekt de pomp dus zijn eigen plan en negeert de thermostaat in de woonkamer nagenoeg.

Ik heb de monteur verteld dat zijn collega - die me 2 weken geleden telefonisch hielp - me heeft verteld dat ik de weersafhankelijke instelling op 1k moest zetten. Dus ik vroeg nu aan de monteur of ik deze hoger moest zetten (richting 10K want dan heeft de ruimtevoeler meer invloed) maar ik kreeg doodleuk te horen 'dat deze functie helemaal niet op de pomp zat'. Terwijl ik dat menu voor me heb staan tijdens het gesprek.

Anyway, het wordt niet warm in huis. Het warmwater van de pomp komt koud het buffervat uit dus ik vermoed dat het daar niet goed gaat. Het lijkt me dus ook niet aannemelijk dat ik nu al extra ondersteund moet gaan stoken met 10 graden temperatuur buiten. Want het water dat van de pomp komt is echt wel warmer dan 40 graden. Dus het zou genoeg moeten zijn om de vloer te verwarmen zonder elektrische ondersteuning.

Kan iemand me helpen?

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 19:38
Hoe staat de stooklijn ingesteld? Deze 1 of 2 graden hoger zetten kan veel verschil maken.

Feitelijk doe je dit ook met de beïnvloeding van de kamerthermostaat. Bij een invloed van 1K wordt de stooklijn één graad verhoogd voor elke graad dat je de ruimtethermostaat boven de geprogrammeerde 'comfort temperatuur' zet.

Draait de buitenunit wel? Of start deze op nadat je de kamerthermostaat flink omhoog gedraaid hebt?

En kun je de pompsnelheid van de vloerverwarming mogelijk iets verhogen?

Welke temperatuur heeft het retourwater wat naar de warmtepomp toe gaat?

Wel flink balen dat er bij oplevering geen fatsoenlijke instellingen in gezet zijn. Bijverwarming inschakelen vanaf +10 graden Celsius is belachelijk. Als je boven het vriespunt al bijverwarming nodig hebt, dan heeft de installateur het systeem veel te klein gedimensioneerd.

Note: In een nieuwbouwwoning zit nog héél veel vocht. Dit vocht verwarmen en verdampen kost veel energie. Voor het gevoel zal het hierdoor veel minder snel opwarmen dan normaal. Volgende winter heb je daar veel minder last van.

Ivow85 wijzigde deze reactie 23-02-2019 08:19 (21%)

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Otmeister
Ik ben inmiddels wat wijzer.

- Nefit gebeld. Zij doen niks want de pomp werkt (hij levert warm water) dus zij geven aan dat het in de mengregeling zit. Begrijpelijk, ik snap dat Nefit ook niets doet. Ik wil dus kijken of ik zelf de logica kan begrijpen.

- Thermostaat is een Moduline 1010H. Daarnaast staat in de Enviline ketel, een menu waarin je de Thermostaat kunt kiezen. Maar dit type 1010H staat er ook niet tussen.

De installateur heeft gezegd, dat het voor kan komen dat je de thermostaat hoger moet instellen dan de gewenste temp om die temp daadwerkelijk te halen. Maar volgens mij pas je deze correctie toch toe met een kamer offset?

Want als ik 22 graden moet instellen, om het 20 te laten worden (en het wordt dan ook niet warmer) dan blijft de thermostaat een signaal krijgen dat het 2 graden te koud is, en dus niet 'af slaat'.

Ik heb de handleiding van het buffervat gecheckt en ik zie dat de aansluitingen van de retouren en aanvoeren zijn omgewisseld. De warmtepomp aanvoer zit op V2(1) maar in de handleiding hoort deze op V1(2) te zitten. Zelfde geldt voor de retour.

Klopt dit? Of suggereert (1) en (2) dat je deze kunt omdraaien, afhankelijk van de plaatsing van de warmtepomp unit?

ps: die BUDERUS unit is de VW pomp.

ps2: de stooklijn staat ingesteld conform de handleiding. Max 48 graden aanvoer temp, eindpunt van 45 graden bij -10 geloof ik, en voetpunt van 25.

ps3: de buitenunit draait, de pompsnelheid staat maximaal (naar links gedraaid, dus variabel) en de retour temp is ongeveer 20 graden.

ps4: ik heb de bijverwarming grens ingesteld op -5.

Nogmaals: er gaat warm water het buffer vat in, maar het komt er echt koud uit (rond de 27 graden) en daar krijg ik mijn vloer echt niet mee warm.

Otmeister wijzigde deze reactie 23-02-2019 14:00 (11%)

• Fut41
Otmeister schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:57:
Ik ben inmiddels wat wijzer.

- Nefit gebeld. Zij doen niks want de pomp werkt (hij levert warm water) dus zij geven aan dat het in de mengregeling zit. Begrijpelijk, ik snap dat Nefit ook niets doet. Ik wil dus kijken of ik zelf de logica kan begrijpen.

- Thermostaat is een Moduline 1010H. Daarnaast staat in de Enviline ketel, een menu waarin je de Thermostaat kunt kiezen. Maar dit type 1010H staat er ook niet tussen.

De installateur heeft gezegd, dat het voor kan komen dat je de thermostaat hoger moet instellen dan de gewenste temp om die temp daadwerkelijk te halen. Maar volgens mij pas je deze correctie toch toe met een kamer offset?

Want als ik 22 graden moet instellen, om het 20 te laten worden (en het wordt dan ook niet warmer) dan blijft de thermostaat een signaal krijgen dat het 2 graden te koud is, en dus niet 'af slaat'.

Ik heb de handleiding van het buffervat gecheckt en ik zie dat de aansluitingen van de retouren en aanvoeren zijn omgewisseld. De warmtepomp aanvoer zit op V2(1) maar in de handleiding hoort deze op V1(2) te zitten. Zelfde geldt voor de retour.

Klopt dit? Of suggereert (1) en (2) dat je deze kunt omdraaien, afhankelijk van de plaatsing van de warmtepomp unit?

ps: die BUDERUS unit is de VW pomp.

ps2: de stooklijn staat ingesteld conform de handleiding. Max 48 graden aanvoer temp, eindpunt van 45 graden bij -10 geloof ik, en voetpunt van 25.

ps3: de buitenunit draait, de pompsnelheid staat maximaal (naar links gedraaid, dus variabel) en de retour temp is ongeveer 20 graden.

ps4: ik heb de bijverwarming grens ingesteld op -5.

Nogmaals: er gaat warm water het buffer vat in, maar het komt er echt koud uit (rond de 27 graden) en daar krijg ik mijn vloer echt niet mee warm.
Zoals het beeld nu geschetst wordt lijkt het erop dat de zaak nu niet goed ingeregeld is. De hardware buffer etc hoef je in eerste instantie niet naar te kijken. Het werd ook warm op het element. De retour uit de vloer is nu 20 graden? Dan zou het voetpunt iets omhoog moeten. Het resultaat hiervan duurt meestal een dag door de trage vloer. Mochten nog problemen zijn dan kun je het volgende proberen. Het niet goed aangesloten zijn dan kun je dat achter halen door temperaturen te meten. Wat gaat de buffer in, wat gaat er uit en wat komt er retour uit de vloer. Is de vloer verwarming hydraulisch ingeregeld? Meet ook voor en na de buderus pomp want er zit eventueel ook nog een instelbare bypass in de unit. De 1K ruimte invloed op de stooklijn heeft in werkelijkheid een 3 graden maximale spreiding dus 10K geeft een overdreven vrijheid voor de thermostaat. Daar zit ook een deel van het venijn, dit geeft bij slecht in geregelde installaties een vertekend beeld. Het wordt warm tegen hogere kosten.

Je schrijft met 27 graden krijg ik de boel niet warm. Met vloerverwarming één of twee graden erbij op je voetpunt en je bent misschien al klaar. De 45 graden max terug zetten naar 38? 45 mag eigenlijk niet nodig zijn voor een goed aangelegde installatie.

Als de hoeveelheid water (flow of kub per uur) genoeg is en er genoeg warmteverlies is van dat water. Dan wordt het vanzelf warm, er wordt energie over gedragen. Hoe lager de temperatuur hoe makkelijker de warmte pomp dit voor elkaar krijgt. Flow is normaal gesproken bij vloerverwarming eenvoudig te realiseren.

De 1010H of 1010 is op de hygrometer na gelijk. De H is voor de warmtepomp i.vm. eventueel koelen.

Fut41 wijzigde deze reactie 24-02-2019 12:24 (3%)

• Fut41
cco schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 23:08:
M'n vrouw en ik zijn bezig een nieuwbouwhuis te laten bouwen, op een plek waar geen gasaansluiting komt. Nu kwam de installateur op de proppen met een warmtepomp v.h. type 'Nefit Enviline lucht/water warmtepomp Tower monoblock 7.0 T-S'. Deze schijnt stiller te zijn dan de split, maar zit er ook verschil in rendement?
Omdat deze itt tot de split het warme water vanaf de buitenunit naar binnen transporteert is isolatie van de buis dan nog belangrijker voor je rendement?
De mono heeft een iets beter rendement en is stiller. Is al meer ingericht op Europese eisen betreffende geluid. De installateur moet het zo goed isoleren dat het leidingwerk 4 uur vorst moet kunnen doorstaan. Dat is de eis van nefit in de installatie instructie. Nibe geeft aan minimaal 2 cm isolatie, is duidelijker.

• Otmeister
Fut41 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:12:
[...]

Zoals het beeld nu geschetst wordt lijkt het erop dat de zaak nu niet goed ingeregeld is. De hardware buffer etc hoef je in eerste instantie niet naar te kijken. Het werd ook warm op het element. De retour uit de vloer is nu 20 graden? Dan zou het voetpunt iets omhoog moeten. Het resultaat hiervan duurt meestal een dag door de trage vloer. Mochten nog problemen zijn dan kun je het volgende proberen. Het niet goed aangesloten zijn dan kun je dat achter halen door temperaturen te meten. Wat gaat de buffer in, wat gaat er uit en wat komt er retour uit de vloer. Is de vloer verwarming hydraulisch ingeregeld? Meet ook voor en na de buderus pomp want er zit eventueel ook nog een instelbare bypass in de unit. De 1K ruimte invloed op de stooklijn heeft in werkelijkheid een 3 graden maximale spreiding dus 10K geeft een overdreven vrijheid voor de thermostaat. Daar zit ook een deel van het venijn, dit geeft bij slecht in geregelde installaties een vertekend beeld. Het wordt warm tegen hogere kosten.

Je schrijft met 27 graden krijg ik de boel niet warm. Met vloerverwarming één of twee graden erbij op je voetpunt en je bent misschien al klaar. De 45 graden max terug zetten naar 38? 45 mag eigenlijk niet nodig zijn voor een goed aangelegde installatie.

Als de hoeveelheid water (flow of kub per uur) genoeg is en er genoeg warmteverlies is van dat water. Dan wordt het vanzelf warm, er wordt energie over gedragen. Hoe lager de temperatuur hoe makkelijker de warmte pomp dit voor elkaar krijgt. Flow is normaal gesproken bij vloerverwarming eenvoudig te realiseren.

De 1010H of 1010 is op de hygrometer na gelijk. De H is voor de warmtepomp i.vm. eventueel koelen.
Duidelijk verhaal. Maar ik snap een aantal dingen niet:

- Ik heb het voetpunt iets verhoogd (dus de stooklijn wordt iets stijler). Maar je zou dan verwachten dat de aanvoertemperatuur van de vloer ook omhoog gaat, maar dat gebeurt dus niet.

- Daarnaast heb ik gemeten dat de thermostaat 19,1 aangeeft, en het daadwerkelijk 20,4 is in huis. Ik heb dus een off-set van 1K als ik het goed begrijp. Ik heb daarom kamer off-set op +1K gezet. De ruimteinvloed staat op +3K. Echter blijft de vloer 28 graden.

Daarnaast wordt er in het menu op de warmtepomp gesproken over 'aanvoertemperatuur' in het menu verwarmen/koelen. Ik neem aan dat dit de temperatuur is van het buffervat naar de VW verdeler toe? En niet de temp van de warmtepomp naar het buffervat (die is aanzienlijk warmer). En ik neem dat de aanvoer temperatuur wordt gemeten door de sensor in het buffervat?

- Ook heeft de installateur gezegd, dat er een afwijking kan zijn in de thermostaat. Dus dat ik hem op 23 graden moet zetten om het daadwerkelijk 20 graden te krijgen. Echter slaat de pomp dan nooit af, want de 23 graden wordt niet bereikt. Ik vind dat echt een kul argument wat getuigd van onvoldoende kennis. Als ik de thermostaat instel op 20, dan moet het ook 20 worden. Geen 19, en ook geen 23.

Lastig verhaal. Ik geloof echt wel dat een warmtepomp werkt, maar wat wordt er ontzettend veel gestundeld door de installateurs.

EDIT: Zojuist de pomp gecheckt, aanvoer temp zat vanochtend op 40 (ivm koude nacht). Dus dat kan kloppen (45 graden bij -10). We gaan de ruimteinvloed terug zetten naar 1K ipv 3K, maar de offset laten we nog staan op +1K.

Otmeister wijzigde deze reactie 25-02-2019 13:21 (5%)

• Fut41
Otmeister schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:37:
[...]

Duidelijk verhaal. Maar ik snap een aantal dingen niet:

- Ik heb het voetpunt iets verhoogd (dus de stooklijn wordt iets stijler). Maar je zou dan verwachten dat de aanvoertemperatuur van de vloer ook omhoog gaat, maar dat gebeurt dus niet.

- Daarnaast heb ik gemeten dat de thermostaat 19,1 aangeeft, en het daadwerkelijk 20,4 is in huis. Ik heb dus een off-set van 1K als ik het goed begrijp. Ik heb daarom kamer off-set op +1K gezet. De ruimteinvloed staat op +3K. Echter blijft de vloer 28 graden.

Daarnaast wordt er in het menu op de warmtepomp gesproken over 'aanvoertemperatuur' in het menu verwarmen/koelen. Ik neem aan dat dit de temperatuur is van het buffervat naar de VW verdeler toe? En niet de temp van de warmtepomp naar het buffervat (die is aanzienlijk warmer). En ik neem dat de aanvoer temperatuur wordt gemeten door de sensor in het buffervat?

- Ook heeft de installateur gezegd, dat er een afwijking kan zijn in de thermostaat. Dus dat ik hem op 23 graden moet zetten om het daadwerkelijk 20 graden te krijgen. Echter slaat de pomp dan nooit af, want de 23 graden wordt niet bereikt. Ik vind dat echt een kul argument wat getuigd van onvoldoende kennis. Als ik de thermostaat instel op 20, dan moet het ook 20 worden. Geen 19, en ook geen 23.

Lastig verhaal. Ik geloof echt wel dat een warmtepomp werkt, maar wat wordt er ontzettend veel gestundeld door de installateurs.

EDIT: Zojuist de pomp gecheckt, aanvoer temp zat vanochtend op 40 (ivm koude nacht). Dus dat kan kloppen (45 graden bij -10). We gaan de ruimteinvloed terug zetten naar 1K ipv 3K, maar de offset laten we nog staan op +1K.
Al met al lijkt het de goede kant op te gaan. Mag ik als tip mee geven; wijzig niet te veel op een dag. Gaat er iets niet zoals verwacht dan weet je niet waar het aan ligt. 40 graden voor de temperatuur van afgelopen nacht vind ik voor vvw veel te hoog. 45 bij -10 verwacht ik bij radiatoren. Zoniet dan is de installatie of niet goed ingeregeld of te weinig afgifte systeem. Dus fout gedemensioneerd. Ben je afgelopen nacht 40 graden nodig geweest dan klopt er iets niet.
Edit . Waar ik geen rekening mee gehouden heb is het bouwvocht wat er nog gedeeltelijk uit moet, dat schijnt flink energie te kosten. Misschien na de zomer beter inregelen?

Een bepaald deel Installatie land in Nederland heeft nog niet door dat dat inregelen na montage net zo belangrijk is. Krijgt de gemiddelde monteur hier ook tijd voor? Ik denk van niet, goed werk afleveren moet ook gewaardeerd worden ook een monteur moet brood op de plank. Ook tijdrovend, ook aan deze installatie is volgens mij de flow niet goed ingeregeld, zitten er nog ergens luchtbellen? Is de flow van de pomp voldoende? Op auto instelling van de pomp is menigeen terug gekomen. Dus de eerste periode maar even op de gemiddelde stand? Ik weet niet wat er mogelijk is met deze pomp. Om te kijken wat er dan gebeurt? Stap voor stap. Om de installatie bij mij door te laten pruttelen ben ik afgelopen stookseizoen aan het prutsen geweest op een radiator systeem wat te klein is, is wel gelukt echter dat kost je bakken met geduld. Ik verwacht niet dat jullie dat nu nodig zijn omdat vloer verwarming makkelijker is om in te regelen. Voor het meest optimale ben je wel even bezig. Ook omdat het geen dagelijkse kost is. Op voorgaande pagina's zijn jullie al een paar voor gegaan.

• Blueone
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
offtopic:
verkeerd topic

Blueone wijzigde deze reactie 06-03-2019 11:13 (97%)

• Elimination
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 02-04 09:55
hesselbeertje schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:30:
Lijkt me niet normaal. Zit er een vorstlint aan de afvoer toevallig?
Fut41 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:30:
[...]

Hier in de zomer ongeveer 25w. Monoblok. Nu in de winter, geen idee. Ik houd rekening met meer, de carter verwarming zal er met dit aan/uit weer extra druk mee zijn.
Er zit uiteraard wel carterverwarming in, maar het zou wel vreemd zijn als deze 24/7 aan zou staan. Ik heb de vraag nu ook aan nefit gesteld (nog geen antwoord - in behandeling). Het lijkt erop als de buitentemperatuur zo rond de 15 a 20 graden ligt, dat het verbruik terugzakt van ~100w naar 14W.

• kreidlermustang
even een vraag over de nevit enviline all elect 9 kw touwer

ik heb deze nu een paar weken draaien maar wat mij opvalt dat hij heel vaak met het warme water staat te stoeien
mij instelling is eco 40 tot 47 graden sparen (lijkt mij de zuinigste instelling}
ik verbruik per week hoog uit 150 liter warm water .

ik heb nu voor de lol eens een externe verwarmingsbron in de kamer neer gezet en heb nu 2 dagen eens gekeken wat er nu gebeurt , wel de vloer verwarming blijft koud (begrijpelijk) en mijn verbruik aan electra is dan 15kwh gemideld per dag , mijn eigen verbuik zit op 8kwh per dag gemiddeld ga ik er van uit dat de nevit min 5 kwh per 24 uur nodig heeft om het water warm te houden ,vind ik vrij veel.

hoe hebben jullie het warm water ingesteld

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 19:38
En wat verbruikt je externe warmtebron? En viel je legionella-programma niet toevallig in die twee dagen?

Warm water voor twee personen heeft de warmtepomp hier zo'n 550-600kWh per jaar voor nodig.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• kreidlermustang
externe warmte bron was even om te testen , maar als je het wilt weten 0,1 ltr diesel per uur (standkachel modulerend gemaakt op toeren gestuurde brandstofpomp))
legionella gebeurt hier op zondag morgen .al met al toch een hoog verbruik voor warm water uit de boiler.
hoe hebben jullie de instellingen staan voor de boiler?

kreidlermustang wijzigde deze reactie 04-04-2019 07:06 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cor2015
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 12-04 12:44
Ik heb mijn temp op 49 graden staan. En dan overdag van 13:00 tot 18:00 maf die verwarmen. Alleen de anti legionella staat op donderdagnacht. Heb alleen het idee dat als je de klok er niet bijzet dat deze dan antilegionella alleen met de warmte elementen doet.

• kreidlermustang
okee , heb nu het probleem dat hij in de boiler een temp van 48 graden heeft en een warm water temp op de app aangeeft van 29,6 . dit scheelt nog al wat . en heb er gelijk drie storing meldingen nl H01-5452 EN A01-5523EN A015347
,maar even afwachten
nevit komt vandaag even om het hoekje kijken

• Cor2015
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 12-04 12:44
kreidlermustang schreef op maandag 8 april 2019 @ 06:33:
okee , heb nu het probleem dat hij in de boiler een temp van 48 graden heeft en een warm water temp op de app aangeeft van 29,6 . dit scheelt nog al wat . en heb er gelijk drie storing meldingen nl H01-5452 EN A01-5523EN A015347
,maar even afwachten
nevit komt vandaag even om het hoekje kijken
En, heeft nefit nog problemen gevonden? Of goede adviezen gegeven?

• kreidlermustang
ze zijn er nog mee bezig ,ze hebben dit nog niet mee gemaakt,

• kreidlermustang
het probleem met de storingen zat in de verschillende versies software 1.5 in de ketel en 1.6 in de compressor . in de ketel is door de monteur nieuwe software in gezet verzie 1,6 en de storing van de warmwater temp en de aangegeven storingen zijn daar mee opgelost.

helaas kan ik nu op de app de actuele modulatie niet meer volgen , deze blijft gewoon op 0 staan ,terwijl de compressor gewoon werkt, en de ketel draait mooi .
nevit is hier van op de hoogte maar weet nog niet een oplossing blijkbaar want ik heb deze week nog niks meer gehoord

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20:42

Kecin

Je keek.

Fut41 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:48:
[...]

Het fenomeen smart grid is in Nederland nog niet zo goed bekend. Dat komt door het salderen, zodra het salderen afgelopen is zal de smard grid algemeen worden. De warmtepomp is een contact van de omvormer of een externe stuur unit nodig. Met behulp van de ingang op de warmtepomp kan je vervolgens activiteiten bepalen in je installatie menu. Solar edge geeft duidelijke uitleg op hun site. Er zijn ook losse meet en stuur regelingen te verkrijgen. Vaak loopt het via de server van de leverancier. Ik heb het nog niet geplaatst en velen met mij nog niet. Ik vind het nu nog te duur.
Dat SmartGrid teken/logo is wel goed uitgerold zoals je eigenlijk aangeeft. In alle offerte's voor WP of Solarboilers gaat het er constant om dat het apparaat juist "extra" aan kan schieten bij overcapaciteit aan zon op dat moment. Ben ook zelf zeer benieuwd naar de exacte werking (in de zomer natuurlijk ideaal, maar de winter wellicht minder, of juist ook?)

Ontopic: zelf nu afgezien van de Enviline, maar WP in het algemeen. Het kan er met mijn gasverbruik en het weghalen van de gasleiding gewoon simpelweg (nog) niet uit. Over een aantal jaren maar eens weer kijken :).

Kecin wijzigde deze reactie 13-04-2019 06:58 (9%)

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

• Kniepert
Ik had alle documenten (nota's etc) toegevoegd op 24 december 2018 en heb gisteren de bevestiging gekregen dan de subsidie binnen een week betaald wordt. Na 8 weken een brief gehad met daarin de tekst dat ze gebruik maken van hun recht op uitstel van 8 weken voor de beoordeling. Al met al heeft het dus 4 maanden geduurd voor ik de subsidie bijgeschreven ga krijgen.

• the-edge
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:28
Kniepert schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:34:
Ik had alle documenten (nota's etc) toegevoegd op 24 december 2018 en heb gisteren de bevestiging gekregen dan de subsidie binnen een week betaald wordt. Na 8 weken een brief gehad met daarin de tekst dat ze gebruik maken van hun recht op uitstel van 8 weken voor de beoordeling. Al met al heeft het dus 4 maanden geduurd voor ik de subsidie bijgeschreven ga krijgen.
Dat heeft lang geduurd!

• Kniepert
Ze zullen het wel druk hebben met alle aanvragen. Het blijft ambtenarij. Trekken ze weer 4 maanden langer rente???

• the-edge
Kniepert schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:54:
[...]

Ze zullen het wel druk hebben met alle aanvragen. Het blijft ambtenarij. Trekken ze weer 4 maanden langer rente???
Bij mij heeft het in december 2018 in totaal 4 weken geduurd. Supersnel :)

• Kniepert
Kniepert schreef op zondag 27 januari 2019 @ 01:26:
Hier een split 5.0 B-S sinds 1 maand aan het draaien. Cvketel is trendline cw4 (nieuw. gelijk met de wp gekocht.)
Resultaat: heerlijk warm (20,5 gr.), ook bij de kou van afgelopen dagen.
Energieverbruik is 420 kwh (wp + cv) in de periode 22-12 t/m 22-01. (gas 80m3)
Huis is 2-1kap, Bj 2006. Benedenverdieping is 90 M2 (woonkamer en keuken) waar de thermostaat hangt (1010h).
Hier zijn geen radiatoren. Uitsluitend vloerverwarming als hoofdverwarming.
Ook de bovenverdieping blijft aangenaam ondanks dat daar geen aanpassingen gedaan zijn.
Alle slaapkamers hebben T-11 radiatoren en het komt daar niet onder de 18 graden.
Wel het trapgat naar zolder dicht gemaakt (deur geplaatst) zodat warmte niet meer naar zolder kan.
Ook heb ik de mechanische ventilatie uit gezet. Deze zuigt wel heel veel warme lucht uit de woning en blaast deze naar buiten. In mei gaat deze weer aan.
Wel alle ventilatieroosters boven alle ramen op alle verdiepingen staan altijd open.

Alhoewel ik geen pepernoot snap van wat hier allemaal over "tafel" gaat als ook alle instellingen van de wp hierbij wat getallen die Nefit heeft ingesteld.
De capaciteit van de CV is teruggezet naar 10 Kw (ipv 24 Kw). Tapwater blijft gewoon 24 Kw.
De thermostaat blijft dag en nacht op 20.5 staan
De ruimte-invloed staat op 3
De cv springt alleen bij als het buiten 4 graden of kouder is.
De stooklijn staat op 20-38
De maximale aanvoertemperatuur is op 50 graden gezet. Dit omdat er storingen ontstonden als de cv bij sprong. Mac temp van het CVwater, ingesteld op cv-ketel, is 45 graden.
De cop (energieverbruik / afgegeven energie) is 4,48 ( tot nu toe, na een maand draaien)
De energieprijsverhouding staat op 2.4

Voorlopig ben ik erg tevreden met de WP. Vind wel dat het elektraverbruik hoog is maar als ik hier kijk dan valt het allemaal wel mee. Of...???

Ik ben benieuwd deze set na een jaar enige winst oplevert. Ik hoop een 350,-- te gaan besparen.

Wel weer jammer dat hier allemaal systemen door elkaar staan. Wat voor het ene systeem geldt (bijvoorbeeld all-elektric of monoblock of andere capaciteit in kilowatts en dat al dan niet ondersteund met zonnepanelen) gaat niet op voor b.v. een (mijn) hybride systeem.

Mocht iemand nog tips hebben of commentaar dan lees ik dat graag.
Eerder bovenstaand bericht gepost met daarin mijn situatie en verwachtingen.
Inmiddels 4 maanden verder en erg tevreden met de 5.0 B-S.
Zelfs zo tevreden dat ik besloten heb om me wat eerder dan gepland te gaan oriënteren wat er nodig is om helemaal van het gas af te gaan. Een pellet kachel voor de bijverwarming en een boiler voor het warme (douche) water zouden dan de cv-ketel moeten vervangen.
De pellet kachel was wat kostbaar met de nieuwe regelgeving ( rookkanaal aanleggen die boven de nok uit komt en dus geen geveldoorvoer meer ). Dit is te vervangen door elektrische convectors.
Dus info inwinnen voor de verschillende soorten boilers en convectors.

Die moeite had ik me dus kunnen besparen want : De Nefit SPLIT 5.0 kan alleen maar functioneren als er een CV-ketel is aangesloten. Deze kan dus niet standalone draaien of met een andere secundaire warmtebron samenwerken. Als ik dat geweten had dan had ik niet de 5.0 B_S gekozen.
Misschien wat naïef van me om te denken dat de WP wat flexibeler zou zijn. Deze info komt van NEFIT toen ik hen vroeg welke instellingen ik zou moeten aanpassen om de WP zonder ondersteuning te laten draaien.
Ik had een all-electric systeem moeten kopen om zonder gas door het leven te gaan. Aanpassing/upgrade van de 5.0 B-S was niet mogelijk. 8)7 :X .
Misschien dat een elektrische CV-ketel nog zou kunnen. dat wist Nefit niet. Nefit is druk bezig met het ontwikkelen ervan maar wist nog niet wanneer deze beschikbaar komt. Ook wist de medewerker niet of deze alleen voor verwarming was of ook voor warm water.

Klopt dit verhaal of weet iemand of ik niet alsnog van het gas af kan met behoud van de 5.0 B-S?

Maak me blij _/-\o_

Kniepert wijzigde deze reactie 17-04-2019 12:34 (3%)

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:47
Wat niet kan is nog nooit gebeurd. De WP verwacht een externe warmtebron. Dat kan in plaats van een cv-ketel ook prima een electrische ketel zijn met een ingebouwde pomp. Er is op de print van de Enviline zelfs een 0-10V signaal beschikbaar voor een externe bijverwarmer, om deze precies te laten geven wat er nodig is. Aan/uit kan ook hoor.

Een all-electric WP heeft dit backup-element ingebouwd zitten, en is dus geen externe bijverwarming nodig.

Lees maar eens goed in de boeken, er kan HEEL veel: http://nl.documents1.nefi...d/pdf/file/6720817812.pdf

hesselbeertje wijzigde deze reactie 17-04-2019 12:38 (34%)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE

• Kniepert
Zou bij de keuze van een elektrische Cv-ketel het merk nog uitmaken? Moet deze het Open-Therm protocol ondersteunen om samen te werken met de Nefit WP? Of toch maar beter wachten op de elektrische NEFIT ketel?

Wel hoop ik dat de/een elektrische ketel alleen voor verwarming is ( minder dan 3x25 A) want anders moet ik naar 3x35 Amp indien ook warm water wordt geleverd (doorstroom principe) wat betekent dat mijn vast recht van 250 euro naar 950 euro wordt verhoogd (nieuwe krachtstroom van het type "stevig").
Ik kan dan voor het warme water een regulier boiler nemen.
Al met al een investering van een 3000 a 4000 euro schat ik ( site Feenstra ) want subsidie zit niet op elektrische ketels.. Wel wat fors.
Hoop dus dat iemand anders een andere oplossing weet. Een losse boiler en een stevige convector zijn te realiseren voor 1000,- euro.

• Kniepert
Ik ben verre van deskundig op technisch gebied maar ga zeker eens lezen wat er kan alhoewel ik het vermoedde heb dat het allemaal een beetje te technisch voor me is. Vandaar mij vraag om hulp hier maar in ieder geval vast bedankt.

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 20:26

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ander ervaringsvraagje. Ik laat een huis bouwen en het voorstel van de installateur is een Enviline Split 9.0 E-S neer te zetten. Nu zag ik vervolgens dat de Monoblock-uitvoering in aanschaf maar een paar honderd euro duurder is, en in ruil daarvoor een aanzienlijk lagere geluidsproductie heeft, plus een iets hogere COP en een iets hoger koelvermogen.

Installateur komt echter terug met een meerprijs van ~1250 euro incl. btw. De argumenten daarachter zijn volgens hem "dat een aantal benodigde installatieonderdelen duurder zijn (bijvoorbeeld de pompgroep) en dat er een beschermkap en rooster voor de buitenunit zijn opgenomen. Dit is niet verplicht maar wel sterk aan te raden."

Ik vind het een nogal pittig prijsverschil, 't is basicly een kwart van de prijs van het hele apparaat. Als het even kan laat ik dat dus zitten. Vooral beschermkap/rooster vind ik een vreemd argument. En hoe is het met de geluidsproductie van de Split gesteld in de praktijk? De buitenunit komt aan de zijgevel te staan.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• Fut41
Kniepert schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:03:
[...]

Ik ben verre van deskundig op technisch gebied maar ga zeker eens lezen wat er kan alhoewel ik het vermoedde heb dat het allemaal een beetje te technisch voor me is. Vandaar mij vraag om hulp hier maar in ieder geval vast bedankt.
Ook aan een warmtepomp boiler gedacht? Schijnt na subsidie erg aantrekkelijk te zijn. Heb je ook een buffer in je verwarming systeem? Daarin zou je ook een externe verwarming bron kunnen plaatsen, bv elektrisch verwarming element welke eventueel op drie fasen aangesloten wordt. Heb je ook een elektrische CV. De grote vraag die over blijft: wat voor vermogen extra ben je nodig? Relais contact van CV aansluiting zit er ook al in wanneer extra warmte nodig is. Misschien nog extra zwaar relais plaatsen wanneer het vermogen of fasen niet geschikt is op het bestaande. Succes met jouw installateur.

• Fut41
Daniel schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:29:
Ander ervaringsvraagje. Ik laat een huis bouwen en het voorstel van de installateur is een Enviline Split 9.0 E-S neer te zetten. Nu zag ik vervolgens dat de Monoblock-uitvoering in aanschaf maar een paar honderd euro duurder is, en in ruil daarvoor een aanzienlijk lagere geluidsproductie heeft, plus een iets hogere COP en een iets hoger koelvermogen.

Installateur komt echter terug met een meerprijs van ~1250 euro incl. btw. De argumenten daarachter zijn volgens hem "dat een aantal benodigde installatieonderdelen duurder zijn (bijvoorbeeld de pompgroep) en dat er een beschermkap en rooster voor de buitenunit zijn opgenomen. Dit is niet verplicht maar wel sterk aan te raden."

Ik vind het een nogal pittig prijsverschil, 't is basicly een kwart van de prijs van het hele apparaat. Als het even kan laat ik dat dus zitten. Vooral beschermkap/rooster vind ik een vreemd argument. En hoe is het met de geluidsproductie van de Split gesteld in de praktijk? De buitenunit komt aan de zijgevel te staan.
De split is een heel andere niet te vergelijken buiten unit. Heeft een andere fabrikant. Binnen unit verschild voor de leek niet veel, software is hetzelfde. Het rooster is beslist niet altijd nodig, ikzelf heb er wel een, achteraf gezien was het niet nodig. Wel plaatsen bv als er eventueel spelende kinderen in de buurt een bal achter kunnen schieten. Elke unit maakt het meeste herrie in de winter en rondom nul. Afhankelijk van de fabrikant en zijn software wordt het warm water op gereduceerd vermogen geproduceerd. Standaard op de Nefit, split of mono. Het rendement van de mono is iets hoger en iets stiller volgens de specificaties. De mono is geheel samen gesteld in Zweden. En daardoor al langer toegepast in ons klimaat.

• JP1980
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23-04 09:14
Daniel schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:29:

Sinds een week heb ik hier een monoblock draaien. Waar komt de buitenunit te staan? Als je snel last denkt te hebben van het geluid dan zou ik ze mee bestellen. Wij hebben hem op het garagedak en horen hem overdag niet. Die kappen zou je denk ik eventueel ook achteraf kunnen plaatsen mocht in de praktijk het geluid tegenvallen. Deze kappen heb ik geoffreerd gekregen voor rond de 1000 euro exclusief BTW, dus die zijn inderdaad best duur.

Vergis je overigens niet in de hogere COP. Dit schijnt gemeten te worden bij de overdracht van de warmte naar het CV water. Bij een monoblock is dat in de buitenunit. Bij een split in de binnenunit. Bij een monoblock heb je dus ook nog transportverlies van de buitenunit naar de binnenunit wat m.i. de hogere COP teniet doet.

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 20:26

Daniel

Kapitein NCC-1701
JP1980 schreef op zondag 21 april 2019 @ 21:55:
[...]

Sinds een week heb ik hier een monoblock draaien. Waar komt de buitenunit te staan? Als je snel last denkt te hebben van het geluid dan zou ik ze mee bestellen. Wij hebben hem op het garagedak en horen hem overdag niet. Die kappen zou je denk ik eventueel ook achteraf kunnen plaatsen mocht in de praktijk het geluid tegenvallen. Deze kappen heb ik geoffreerd gekregen voor rond de 1000 euro exclusief BTW, dus die zijn inderdaad best duur.

Vergis je overigens niet in de hogere COP. Dit schijnt gemeten te worden bij de overdracht van de warmte naar het CV water. Bij een monoblock is dat in de buitenunit. Bij een split in de binnenunit. Bij een monoblock heb je dus ook nog transportverlies van de buitenunit naar de binnenunit wat m.i. de hogere COP teniet doet.
De buitenunit komt voor de buitengevel aan de zijkant te staan. De achtertuin begint een meter of 10 verderop. Binnen zou je niets moeten horen, sowieso zit aan die kant de bijkeuken en geen verblijfsruimte.
Specs zeggen 52 dB(A) voor de split en 40 dB(A) voor de monoblock. Dat verschil is wel significant. Een overkapping is sowieso wel mooier denk ik, in dat licht bezien valt het prijsverschil nog wel mee.

Goede opmerking over de COP, dat verschil zal inderdaad enkel aan de meter bestaan en niet merkbaar zijn in werkelijke prestaties.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• JP1980
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23-04 09:14
Daniel schreef op maandag 22 april 2019 @ 08:59:
[...]

De buitenunit komt voor de buitengevel aan de zijkant te staan. De achtertuin begint een meter of 10 verderop. Binnen zou je niets moeten horen, sowieso zit aan die kant de bijkeuken en geen verblijfsruimte.
Specs zeggen 52 dB(A) voor de split en 40 dB(A) voor de monoblock. Dat verschil is wel significant. Een overkapping is sowieso wel mooier denk ik, in dat licht bezien valt het prijsverschil nog wel mee.

Goede opmerking over de COP, dat verschil zal inderdaad enkel aan de meter bestaan en niet merkbaar zijn in wekelijke prestaties.
Suc6 met de overweging. Persoonlijk vind ik de monoblock best een esthetisch nette unit. Hij is wel vrij groot. Denk dat het met geluid wel mee gaat vallen. Moet geen probleem zijn tenzij je hem bij een raam of die van je buren zet. Bij onze installatie is de Buderus CV pomp een op dit moment onacceptabele herrieschopper. (heb installateur gevraagd om hier nog naar te kijken).

• Kniepert
Verkeerde qoute :z

Kniepert wijzigde deze reactie 22-04-2019 13:52 (97%)
Reden: Verkeerde quote

• Kniepert
Fut41 schreef op zondag 21 april 2019 @ 19:48:
[...]

Ook aan een warmtepomp boiler gedacht? Schijnt na subsidie erg aantrekkelijk te zijn. Heb je ook een buffer in je verwarming systeem? Daarin zou je ook een externe verwarming bron kunnen plaatsen, bv elektrisch verwarming element welke eventueel op drie fasen aangesloten wordt. Heb je ook een elektrische CV. De grote vraag die over blijft: wat voor vermogen extra ben je nodig? Relais contact van CV aansluiting zit er ook al in wanneer extra warmte nodig is. Misschien nog extra zwaar relais plaatsen wanneer het vermogen of fasen niet geschikt is op het bestaande. Succes met jouw installateur.
De wp-boiler is een alternatief voor een regulier boiler en dus bedoeld voor warm tapwater. Daarvoor moet ik dus ook nog iets hebben . De Atlantic calypso VM kost in België 1247,--. Met 1250,-- subsidie kost dat ding dus niets, nou ja, de installatiekosten.
Of ik opnieuw subsidie kan aanvragen weet ik niet. Ik heb al subsidie gehad voor de WP en of ik dan ook nog subsidie kan aanvragen voor de boiler???? Deze wordt nauwelijks in Nederland geleverd maar staat wel in de subsidielijst. Ik zou deze dan kopen in België en laten installeren door de installateur die ook de WP heeft gedaan.

"Helaas" geen buffer in mijn systeem dus voor de bijverwarming nog verder puzzelen.
Hoe zwaar (lees; hoeveel Kw) deze moet worden? Nog geen idee. Ik wil dit baseren op het jaarverbruik gas (geschat). Voorheen 1700 m3 en nu, geschat mede op basis van de eerste 4 maanden waarin de WP nu in gebruik is, lijkt een gasverbruik van 250 m3 per jaar voor de bijverwarming een juiste schatting. (+ 200 m3 voor koken en douchen). Die 250m3 zal dus door een secundaire verwarming geleverd moeten worden.
Mij lijkt dat een elektrische cv-ketel va 4 tot 6 kw voldoende moet zijn om de koude dagen bij te springen.

Kniepert wijzigde deze reactie 22-04-2019 17:00 (15%)
Reden: Voortschrijdend inzicht

• Fut41
Kniepert schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:50:
[...]

De wp-boiler is een alternatief voor een regulier boiler en dus bedoeld voor warm tapwater. Daarvoor moet ik dus ook nog iets hebben . De Atlantic calypso VM kost in België 1247,--. Met 1250,-- subsidie kost dat ding dus niets, nou ja, de installatiekosten.
Of ik opnieuw subsidie kan aanvragen weet ik niet. Ik heb al subsidie gehad voor de WP en of ik dan ook nog subsidie kan aanvragen voor de boiler???? Deze wordt nauwelijks in Nederland geleverd maar staat wel in de subsidielijst. Ik zou deze dan kopen in België en laten installeren door de installateur die ook de WP heeft gedaan.

"Helaas" geen buffer in mijn systeem dus voor de bijverwarming nog verder puzzelen.
Hoe zwaar (lees; hoeveel Kw) deze moet worden? Nog geen idee. Ik wil dit baseren op het jaarverbruik gas (geschat). Voorheen 1700 m3 en nu, geschat mede op basis van de eerste 4 maanden waarin de WP nu in gebruik is, lijkt een gasverbruik van 250 m3 per jaar voor de bijverwarming een juiste schatting. (+ 200 m3 voor koken en douchen). Die 250m3 zal dus door een secundaire verwarming geleverd moeten worden.
Mij lijkt dat een elektrische cv-ketel va 4 tot 6 kw voldoende moet zijn om de koude dagen bij te springen.
Er is een Tweakers lijn over de warmtepomp boiler ook door een warmtepomp gebruiker opgezet, misschien dat je daar ook nog nuttige informatie uit kan putten.

Misschien interessant om even te kijken wat voordelig is, een buffer (tje) met element aan leggen of een elektrische CV. Buffer kan in serie, geen extra pomp en de hoeveelheid liters van de buffer kan beperkt worden tot je er eentje vindt waar een elektrische element in past. Gezien jouw gas verbruik zou 4kw voldoende moeten zijn. Is natuurlijk zonder rekening te houden met erg lage buiten temperatuur. Deze kan je d.m.v een 0 tot 10 v uitgang op jouw print (als ik mij niet vergis) ook met solid state aan kunnen sturen. Wij hadden voorheen een gasverbruik van 1800 kub gas en hebben een 7kw mono al elektrisch. Versie verschil met de bivalent is de aansturing van het elektrische element door de print. En het in gebouwde elektrische element. Wij stoken nu het hele huis en ik verwacht dat de warmtepomp het bij min 6 niet meer trekt, huis uit 82 met hr++ en dak na geïsoleerd. Vanaf die min 6 temperatuur mag het elektrische element bij ons mee werken. Als extra luxe backup een houtkachel. Door het schoorsteen kanaal kost het ook extra vermogen, vooral als het waait. (Misschien iets te veel informatie.)

Zoveel ik weet zou je een tweede subsidie aan kunnen vragen.

• the-edge
Korte vraag voor de mede-Enviliners.
Ik heb een hoofdthermostaat in de woonkamer en een thermostaat voor naregeling in iedere ruimte.

Nu is de hoofdthermostaat de meest simpele thermostaat in huis (begrijp ik niet zo goed :? Ik zou verwachten dat een hoofdthermostaat wat meer geavanceerd zou zijn). De hoofdthermostaat is een Nefit Moduline 1000 of 1010.

In iedere ruimte kan ik via die thermostaat (geen idee welk model dat is), de gewenste temperatuur voor de ruimte instellen. En dus ook instellen bij welke ruimte temperatuur er gekoeld mag worden.

Echter kan ik dat niet op de hoofdthermostaat :? Moet dat dan weer op de ketel ingesteld worden?

Update:
Inmiddels contact gehad met de loodgieter/installateur. De hoofdthermostaat is inderdaad ingesteld vanuit de ketel, hij gaat pas over op koelen +2 of +3 graden bovenop de ingestelde temperatuur.
Daarbij rekening houdend met de buitentemperatuur (voorwaarde: buiten temp +22 graden).

the-edge wijzigde deze reactie 23-04-2019 10:08 (18%)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True