Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nefit EnviLine Split ervaringen uitwisselen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Fut41
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 19-02 19:28
the-edge schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:12:
[...]

Lekkere open vraag van me haha :).
Ik heb gisteren dus mijn aanvraag de deur uit gedaan. Maar ik heb geen exacte betaling van de warmtepomp. Zit namelijk in aangenomen werk.

Heb dus de hele factuur erbij gedaan. Hoe is dat bij jullie gegaan? En hoe lang duurde het?
De factuur was er bij ons een van de warmtepomp, als het type van de wp er maar op staat en de bij behorende meldkode in jouw aanvraag. Het duurde ongeveer 2 maand voordat het bedrag op de rekening stond. Geen idee hoe druk het nu met de subsidie afhandeling is. Was bij ons vorig jaar maart.

• DopjeD
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:29
Fut41 schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:09:
Silent modus is instelbaar, hoeveel heb je deze naar beneden gezet? Ook kan ik daar instellen bij wat voor buitentemperatuur de beperking er af gaat. Moet deze aangepast?

De flow kan je zien bij diagnose, warmtepomp, uitgangen. In procenten. Deze kan je dan ongeveer langs het flow diagram leggen van een grundfos alfa 2 80. Die 80 slaat op de opvoer hoogte.

De app gebruik ik niet, ik kan daar geen zinnig antwoord op geven. De stooklijn is voor mij het dingetje voor de verhouding buiten binnen. 33 graden een vloer in vindt ik met deze temperaturen prima. Misschien zelfs aan de hoge kant. We draaien vandaag deze temperatuur met radiatoren, ook nog 20 graden in de woonkamer.
Ik kan kiezen voor stille modus aan/uit, is er ergens een verborgen menu waarin je kan kiezen hoeveel je de warmtepomp wil reduceren? Wellicht ten overvloede, maar ik heb dus een 13kW monoblok, geen split. Die beperking eraf halen bij bepaalde temperatuur zal ik ook eens zoeken.

Ah, de pompsnelheid. Die heb ik ook wel eens op 100% gezien.... Vannacht goed doorgekomen, temperatuur zelfs beetje gestegen (begonnen met 20,5 en het was een tropische 20,8 toen ik vanochtend in de keuken kwam :)). Warmtepomp stond rond de 70% te toeren met stroomopname van de rond de 2kW. Heb nu de stooklijn weer graadje naar beneden bijgesteld en vannacht maar weer afwachten.
the-edge schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:12:
[...]
Lekkere open vraag van me haha :).
Ik heb gisteren dus mijn aanvraag de deur uit gedaan. Maar ik heb geen exacte betaling van de warmtepomp. Zit namelijk in aangenomen werk.

Heb dus de hele factuur erbij gedaan. Hoe is dat bij jullie gegaan? En hoe lang duurde het?
Ja, ik heb ongeveer 4 weken geleden ingestuurd, nog niks gehoord. Als je de juiste meldcode hebt zal het wel goedkomen denk ik.

• Fut41
DopjeD schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:29:
[...]

Ik kan kiezen voor stille modus aan/uit, is er ergens een verborgen menu waarin je kan kiezen hoeveel je de warmtepomp wil reduceren? Wellicht ten overvloede, maar ik heb dus een 13kW monoblok, geen split. Die beperking eraf halen bij bepaalde temperatuur zal ik ook eens zoeken.

Ah, de pompsnelheid. Die heb ik ook wel eens op 100% gezien.... Vannacht goed doorgekomen, temperatuur zelfs beetje gestegen (begonnen met 20,5 en het was een tropische 20,8 toen ik vanochtend in de keuken kwam :)). Warmtepomp stond rond de 70% te toeren met stroomopname van de rond de 2kW. Heb nu de stooklijn weer graadje naar beneden bijgesteld en vannacht maar weer afwachten.

[...]

Ja, ik heb ongeveer 4 weken geleden ingestuurd, nog niks gehoord. Als je de juiste meldcode hebt zal het wel goedkomen denk ik.
Hier ook een monoblok, de mono of split heeft het zelfde besturingssysteem. Echter de software versie kan verschillen. Per uit geleverde periode en tussen door update door nefit.

Is jouw vloer verwarming nieuw aangelegd met als uitgangspunt wp? Zoniet, is deze op flow of retour temperatuur ingeregeld? Mocht er een lus zogenaamde sluiting veroorzaken dan doet de rest niet goed mee.

Vannacht was het iets warmer, de wind speeld hier parten. Daardoor toch net de doel temperatuur niet gehaald. Eigenlijk vertik ik het de stooklijn te verhogen. Toch hier en daar nog een tochtstrip vervangen.

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 23:05
Fut41 schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:16:
[...]

Hier ook een monoblok, de mono of split heeft het zelfde besturingssysteem. Echter de software versie kan verschillen. Per uit geleverde periode en tussen door update door nefit.

Is jouw vloer verwarming nieuw aangelegd met als uitgangspunt wp? Zoniet, is deze op flow of retour temperatuur ingeregeld? Mocht er een lus zogenaamde sluiting veroorzaken dan doet de rest niet goed mee.

Vannacht was het iets warmer, de wind speeld hier parten. Daardoor toch net de doel temperatuur niet gehaald. Eigenlijk vertik ik het de stooklijn te verhogen. Toch hier en daar nog een tochtstrip vervangen.
Wat is het verschil tussen flow en temperatuur inregelen?
Het resultaat is uiteindelijk toch hetzelfde?
Gelijke retour temperatuur?

• DopjeD
@Fut41 heb inmiddels ontdekt waar ik stille modus eraf kan halen bij bepaalde buitentemp! Gradatie van stille modus aangeven niet gevonden, wellicht andere software versie dan ja. Ik heb NF13.07 bij bedieningseenheid en 01.15 bij sw versie binneneenheid.

Onze vloerverwarming is nieuw ja. Installateur daarvan heeft ook warmtepomp geleverd en hij wist dat we met warmtepomp gingen verwarmen. Daarom HoH afstand 10cm en 5cm bij de ramen. Je vraag over flow of retour kan ik niet beantwoorden, kan je die anders stellen? :)

Ik heb van het weekend ook tochtstrips geplaatst, scheelt mss ook weer wat :)

• Fut41
Ramon_1984 schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:31:
[...]

Wat is het verschil tussen flow en temperatuur inregelen?
Het resultaat is uiteindelijk toch hetzelfde?
Gelijke retour temperatuur?
Klopt helemaal, het is maar net hoe je het te horen hebt gekregen. En eventueel hoe je tot een oplossing kan komen afhankelijk van wat voor apparatuur je hebt of hulpmiddelen.

• Fut41
DopjeD schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:34:
@Fut41 heb inmiddels ontdekt waar ik stille modus eraf kan halen bij bepaalde buitentemp! Gradatie van stille modus aangeven niet gevonden, wellicht andere software versie dan ja. Ik heb NF13.07 bij bedieningseenheid en 01.15 bij sw versie binneneenheid.

Onze vloerverwarming is nieuw ja. Installateur daarvan heeft ook warmtepomp geleverd en hij wist dat we met warmtepomp gingen verwarmen. Daarom HoH afstand 10cm en 5cm bij de ramen. Je vraag over flow of retour kan ik niet beantwoorden, kan je die anders stellen? :)

Ik heb van het weekend ook tochtstrips geplaatst, scheelt mss ook weer wat :)
Het effect van een niet goed ingeregelde of verschil in lengte van leidingen of luchtbellen in de vloerverwarming is dat een deel minder warm wordt. Dat kan je eventueel achterhalen door de retour leidingen te meten met een temperatuur meter op het verdelerblok waar de slangen op retour komen. Het is de bedoeling dat retour temperatuur ongeveer gelijk is op elke buis die uit de vloer komt. Is er eentje bij die bijna dezelfde temperatuur heeft als wat er in gaat dan zou je van deze de doorstroming moeten knijpen, cq beperken. Wat ik gelezen heb plaatsen sommige installateurs flow geregelde blokken in de toevoer van de vloerverwarming dan kan je ongeveer aflezen hoeveel liter water er per
aanvoer slang loopt (flow). Op zich zou vloerverwarming minder kritisch moeten zijn dan radiator omdat je de flow makkelijker zou moeten halen. Mag ik jouw voor het inregelen van verwarming ook verwijzen naar het zeer goed geschreven verwarming inregelen forum ook hier op Tweakers, radiatoren regel je eigenlijk op dezelfde manier. Maar als het goed is met lagere delta t op vloer en wp.

• DopjeD
Fut41 schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:02:
[...]
Het is de bedoeling dat retour temperatuur ongeveer gelijk is op elke buis die uit de vloer komt. Is er eentje bij die bijna dezelfde temperatuur heeft als wat er in gaat dan zou je van deze de doorstroming moeten knijpen, cq beperken. Wat ik gelezen heb plaatsen sommige installateurs flow geregelde blokken in de toevoer van de vloerverwarming dan kan je ongeveer aflezen hoeveel liter water er per
aanvoer slang loopt (flow).
Hmm, dat is nog wel interessant. Ik heb van die flow meters en daarop kan ik zien dat elke groep ongeveer 2l/min doet. Of de retour temp gelijk is is wel interessant om te meten.
Ik heb de groepen op onze slaapkamer nu een heel klein beetje open, denk dat de retour temp daar lager van is omdat de beton vloer daar minder warm wordt doordat de groep maar beetje open staat. In mijn beleving is Ta daarin gelijk, maar koelt het onderweg dus meer af.

Heeft er iemand ook last van het geluid dat de binnenunit produceert? Bij ons hangt tie aan de andere kant van slaapkamer muur en ik hoor 'em zoemen.... Zit eraan te denken de unit in te pakken met zoiets:
https://www.akoestiekwink...basic-d40-absorptieplaten
zou dat helpen?

• Fut41
DopjeD schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:36:
[...]

Hmm, dat is nog wel interessant. Ik heb van die flow meters en daarop kan ik zien dat elke groep ongeveer 2l/min doet. Of de retour temp gelijk is is wel interessant om te meten.
Ik heb de groepen op onze slaapkamer nu een heel klein beetje open, denk dat de retour temp daar lager van is omdat de beton vloer daar minder warm wordt doordat de groep maar beetje open staat. In mijn beleving is Ta daarin gelijk, maar koelt het onderweg dus meer af.

Heeft er iemand ook last van het geluid dat de binnenunit produceert? Bij ons hangt tie aan de andere kant van slaapkamer muur en ik hoor 'em zoemen.... Zit eraan te denken de unit in te pakken met zoiets:
https://www.akoestiekwink...basic-d40-absorptieplaten
zou dat helpen?
Nog eventjes over het inregelen, het moet niet zo zijn dat de retour temperatuur de temperatuur van de vertrekken bepaald. Wat van belang is dat je probeert het zo te krijgen dat techniek en menselijk welzijn op elkaar worden afgestemd. Eventueel de flow van de kamer verhogen zodat de delta t daar verlaagd en de hoeveelheid energie dus verhoogd. Dan kan eventueel de aanvoer temperatuur naar beneden. Nog weer gunstig voor de cop. Meng je deze dan met de lagere flow ruimte, dan kom je in het gunstigste verhaal op een temperatuur verschil van ongeveer 5 a 6 graden uit. Deze stappen zou je uit kunnen proberen, mag ik je adviseren een stap te doen, een dag aanzien wat het effect is en dan daar weer een vervolg op bedenken. Loopt de primaire cv pomp nu al op 80 procent dan kan je niet zo veel flow meer toevoegen aan het systeem, dan moet je daar niet te veel verhogen of daar voorzichtig mee om gaan. Even wat gedachten van mij hoe het eventueel kan.

Fut41 wijzigde deze reactie 21-11-2018 19:34 (11%)

• KaEs
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 27-01 21:20
Fut41 schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:12:
Nachtverlaging, prachtig. Alles kost energie, starten, huis opwarmen. Afkoeling weer compenseren. Door pruttelen heeft ook zijn voordelen. Hier ook geprobeerd, wat blijkt, het eindverbruik is bijna of helemaal gelijk. Waarbij ik moet opmerken dat ik niet alles achter de komma bij houd. Geprobeerd met de wp. Gas of wp is als je huis niet veranderd om het even. Waar gas het voordeel heeft dat het rendement niet afhankelijk is van de buiten temperatuur.
Jij hebt dus nachtverlaging met warmepomp geprobeerd en geen extra rendement gezien. Mijn gedachte was om vanaf 12 uur tot 17 uur de temperatuur in huis te laten oplopen van 19 naar 21 graden. Op die manier profiteer je van het feit dat de buitentemperatuur in die periode het hoogste is en je warmtepomp makkelijker verwarmt. Die theorie zou volgens mij moeten kloppen maar de praktijk is blijkbaar anders. :)

• jefje
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 25-11-2018
Ik heb ook een Enviline in mijn huis (vrijstaand) hangen, icm boiler, buffervat en zonnepanelen.
Ik ben erg benieuwd naar het energiegebruik wat jullie hebben, ik zit voor November totaal qua energie op +/- 1000 kwh en ik ben benieuwd naar vergelijkingsmateriaal omdat die nog weinig te vinden zijn.

webhosting / design --- AMD Athlon 1600XP - Riva Tnt 2 32mb - 512 MB Ram - Soundblaster Live 5.1 ---

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 19-02 19:55

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter
Het blijft een raar ding, hier staat de wenswaarde op 14 gaden, de thermostaat (1000H) geeft 25 graden (houtkachel) aan en de warmtepomp besluit op basis van de buitentemperatuur te gaan verwarmen, en te de-frosten met 6 kW.
De Ruimte-invloed (service menu, verwameren - koelen instellen, CV-circuit1..4, stooklijn instellen, ruimte-inlvoed) stond al op 6 i.p.v. 3, en staat u op 10. hopen dat ie nou niet meer aan gaat bij deze kamertemperatuur.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 23:05
jefje schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 00:01:
Ik heb ook een Enviline in mijn huis (vrijstaand) hangen, icm boiler, buffervat en zonnepanelen.
Ik ben erg benieuwd naar het energiegebruik wat jullie hebben, ik zit voor November totaal qua energie op +/- 1000 kwh en ik ben benieuwd naar vergelijkingsmateriaal omdat die nog weinig te vinden zijn.
Geen idee of dit veel is, maar voor enkel verwarmen met mijn panasonic 5kw zit ik nu op de 211 kwh
Ssw doe ik nog met de cv ketel.
Vrijstaande woning uit 1934.

• DopjeD
jefje schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 00:01:
Heb even mijn verbruik gecheckt. Betreft vrijstaand huis, 155m2 vloeropp beneden en een deel met een dak erop. Boven verwarmen we niet. Isolatie is niet top. Verbruik (1e kolom totaal verbruik, 2e kolom 13kwh eraf gehaald, zoiets verbruikt de rest van ons huis gemiddeld):
Tot -13
1-nov 36,41 23,41
2-nov 48,96 35,96
3-nov 55,203 42,203
4-nov 52,124 39,124
5-nov 32,853 19,853
6-nov 29,586 16,586
7-nov 31,38 18,38
8-nov 26,486 13,486
9-nov 30,838 17,838
10-nov 6,111 0 (weekend weg geweest)
11-nov 22,56 9,56
12-nov 31,327 18,327
13-nov 34,625 21,625
14-nov 31,775 18,775
15-nov 33,734 20,734
16-nov 68,137 55,137
17-nov 49,64 36,64
18-nov 65,47 52,47
19-nov 59,544 46,544
20-nov 54,916 41,916
21-nov 50,1 37,1
22-nov 63,212 50,212
23-nov 67,869 54,869
Tot 982,86 690,86

Jouw verbruik is dus wel fors. Wat voor huis en wat voor warmtepomp heb je? Hoe heb je je stooklijn ingesteld?
Andre1973 schreef op zondag 25 november 2018 @ 02:31:
De Ruimte-invloed (service menu, verwameren - koelen instellen, CV-circuit1..4, stooklijn instellen, ruimte-inlvoed) stond al op 6 i.p.v. 3, en staat u op 10. hopen dat ie nou niet meer aan gaat bij deze kamertemperatuur.
Lastig hè? De WAR regeling is dan nogal sterk en koppig.... vannacht beter gegaan?

• roelvandew
  • Laatst online: 14-02 12:31
Zijn de software-updates zelf te downloaden en te installeren? Of kan dit alleen door een Nefit monteur worden uitgevoerd?

• DopjeD
roelvandew schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:00:
Zijn de software-updates zelf te downloaden en te installeren? Of kan dit alleen door een Nefit monteur worden uitgevoerd?
Geen idee, nog nergens software gevonden...

@the-edge vandaag brief dat subsidie is toegekend. Doorlooptijd ongeveer 4 weken geweest.

• Fut41
roelvandew schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:00:
Mocht het nodig zijn dan ben je een Nefit monteur nodig. Zover ik weet wordt de can bus daarvoor door hun gebruikt. Zolang jouw warmtepomp doet wat ie moet doen waarom zou je updaten?

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22:23
Gisteren avond zat er allemaal rijp/ijs aan de buitenkant van onze WP. Vanochtend zag ik dit:

http://i65.tinypic.com/2ivxl4l.jpg

Flink wat ijs erop, is dat normaal?

Artbij wijzigde deze reactie 28-11-2018 09:11 (12%)

Met gestrekt been.

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Artbij schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:09:
Gisteren avond zat er allemaal rijp/ijs aan de buitenkant van onze WP. Vanochtend zag ik dit:

[Afbeelding]

Ja zeker is dat normaal. Al het buiten 3 a 4 graden is, dan is je buitenunit onder 0, dus vriest condens uit de buitenlucht vast.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• DopjeD
Artbij schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:09:

[Afbeelding]

Dit is weinig. Kijk straks maar eens als het onder 0 is, helemaal wit dan!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:33
3 t/m 26 november heb ik 471kWh stroom geleverd gekregen en 60kWh eigen opwekking gebruikt. Dit is inclusief huishoudelijk gebruik van gemiddeld 6kWh/dag.

Netto zal de warmtepomp deze maand dus een kleine 400kWh hebben gebruikt.
Hoekwoning uit 1902, 79m², Verdieping goed geïsoleerd en voorzien van LTV convectoren,
begane grond (nog) slecht geïsoleerd en voorzien van radiatoren. Aanvoertemperatuur afhankelijk van buitentemperatuur ligt op 45-55 graden, dus eigenlijk veel te hoog.

SWW komt ook van de warmtepomp, 2 personen.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
DopjeD schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:34:
[...]

Dit is weinig. Kijk straks maar eens als het onder 0 is, helemaal wit dan!
Valt mee, bij een buitentemperatuur onder 0 zit er veel minder vocht in de lucht dan bij bijvoorbeeld +3.
Tussen de 5 en 0 graden heb je de snelste aangroei van ijs.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Artbij
Iemand een idee hoe de modulatie van de WP in een logje oid te vangen is? Of meteen een mooie grafiek?

Met gestrekt been.

• the-edge
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14:33
Hier draait onze warmtepomp sinds een paar dagen ook lekker. Ik heb alleen nog geen idee hoe ik de boel uit kan lezen. Wij hebben volgens mij de meest simpele thermostaten die er zijn.

• kreidlermustang
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 07:32
ook hier komt misschien een nefit enviline al electr wp 9 kw .we wachten nog op de prijsopgaaf . 4200wp zonnepanelen staan op dak de helft word van de opbrengst niet gebruikt,sonde maar met nog 4 of 5 paneeltjes er bij denk ik dat ik het grootste deel van het verbruik zelf kan leveren .
maar mijn vraag is ,de oude cv ketel zat hier altijd in een onderhoudscontract .kan je deze nefit ook ergens onderbrengen zo dat hij tijdig zijn onderhoud krijgt ,de monteur die de ketel wil plaatsen doet dit voor het eerst iov nefit zelf maar onderhoud doet hij niet

• DopjeD
@Fut41 @Artbij @the-edge ik heb dit gekocht:
https://shop.hotgoodies.nl/ems/

Als het goed is kan je hiermee de EMS bus uitlezen en weergeven in Domoticz. Hij heeft echter nog nooit getest met warmtepomp dus weet niet zeker of het werkt. Ik hoop er binnenkort verder mee te zijn en geef dan wel een update. Ik ben echter een Domoticz noob dus heb externe hulp nodig.

• Artbij
the-edge schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:24:
Hier draait onze warmtepomp sinds een paar dagen ook lekker. Ik heb alleen nog geen idee hoe ik de boel uit kan lezen. Wij hebben volgens mij de meest simpele thermostaten die er zijn.
Wat is het vermogen van jullie wp?

Met gestrekt been.

• the-edge
Artbij schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 08:45:
[...]

Wat is het vermogen van jullie wp?
Het is een 9.0 e-s.

• Blueone
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Ik ben mijzelf aan het verdiepen in de verschillende cop waardes en probeer met name de sCOP te achterhalen zodat ik een realistische inschatting van het gebruik krijg. Als ik krijg naar de enviline monoblock 7KW, dan zie ik een COP waarde staan van 4.8 bij een aanvoertemp van 7graden en 35graden uitvoer. Volgens mij is dit vrij onrealistisch in Nederlande. In het specificatie blad wordt al helemaal niets gezegd over de cop waarde bij warm water.

Nu zal ik gebruik maken van zlvt verwarming dus de uitvoer temperatuur klopt wel. Weet iemand hoe ik nu een realistische cop waarde kan berekenen op basis van deze waardes, voor de verwarming en warmwater?
Specificatieblad Nefit: https://b5-web-product-da...net/pdf/NL/7736701174.pdf

Ik zie wel formules om een sCOP waarde om te rekenen naar een SPF getal echter mis ik dus nog de eerste stap.

Ik zie echter in de specificatie staan:

Seizoensgebonden energie- efficiëntie voor ruimteverwarming (lagetemperatuur-toepassing, gemiddelde klimaatomstandigheden) | 203%

Zover ik zie valt Nederland in de “gemiddelde” klimaatomstandigheid. Als ik 203 deel door 40 (efficiency Nederlandse stroomcentrale) kom ik uit op een COP van 5 wat mij ook weer erg hoog lijkt. Weet iemand hoe dit soort waardes te berekenen zijn?

• Fut41
Blueone schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:05:
Ik ben mijzelf aan het verdiepen in de verschillende cop waardes en probeer met name de sCOP te achterhalen zodat ik een realistische inschatting van het gebruik krijg. Als ik krijg naar de enviline monoblock 7KW, dan zie ik een COP waarde staan van 4.8 bij een aanvoertemp van 7graden en 35graden uitvoer. Volgens mij is dit vrij onrealistisch in Nederlande. In het specificatie blad wordt al helemaal niets gezegd over de cop waarde bij warm water.

Nu zal ik gebruik maken van zlvt verwarming dus de uitvoer temperatuur klopt wel. Weet iemand hoe ik nu een realistische cop waarde kan berekenen op basis van deze waardes, voor de verwarming en warmwater?
Specificatieblad Nefit: https://b5-web-product-da...net/pdf/NL/7736701174.pdf

Ik zie wel formules om een sCOP waarde om te rekenen naar een SPF getal echter mis ik dus nog de eerste stap.

Ik zie echter in de specificatie staan:

Seizoensgebonden energie- efficiëntie voor ruimteverwarming (lagetemperatuur-toepassing, gemiddelde klimaatomstandigheden) | 203%

Zover ik zie valt Nederland in de “gemiddelde” klimaatomstandigheid. Als ik 203 deel door 40 (efficiency Nederlandse stroomcentrale) kom ik uit op een COP van 5 wat mij ook weer erg hoog lijkt. Weet iemand hoe dit soort waardes te berekenen zijn?
In het algemene lucht warmtepomp forum staan gemeten maand verbruik van diverse gebruikers. Ook staan hier diverse cop en scop cijfers. Ikzelf ben tot nu toe erg tevreden, radiator systeem. Tot nu toe behaaglijk in huis, ons eerste jaar. Staar je niet helemaal blind op cop en scop , voor een realistische zogenaamde opbrengst ben je het meest afhankelijk van je afgifte systeem. Breng je de warmtepomp en afgifte in evenwicht dan bereik je ook met een minder gespecificeerde pomp leuke cijfers.

• Artbij
Heeft iemand een idee waar ik kan zien hoeveel KW mijn Monoblock is? Ik heb een factuur gehad waarop de 7.0 staat (voor de subsidie) maar volgens de installateur heb ik een 9.0. Op de buitenunit heb ik geen type oid kunnen vinden, op de binneunit staat alleen 10Kw. Iemand een idee?

Zit net nog even door de instelling te zoeken, daar zie ik deze optie:

Betekent dit nu dat mijn WP op 6KW draaide? En kan hij dus nog naar 9kw? En zegt die 9KW dus ook dat ik een 9kw unit heb?

Artbij wijzigde deze reactie 06-12-2018 19:41 (33%)

Met gestrekt been.

• Ivow85
Artbij schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:35:
Heeft iemand een idee waar ik kan zien hoeveel KW mijn Monoblock is? Ik heb een factuur gehad waarop de 7.0 staat (voor de subsidie) maar volgens de installateur heb ik een 9.0. Op de buitenunit heb ik geen type oid kunnen vinden, op de binneunit staat alleen 10Kw. Iemand een idee?

Zit net nog even door de instelling te zoeken, daar zie ik deze optie:

[Afbeelding]

Betekent dit nu dat mijn WP op 6KW draaide? En kan hij dus nog naar 9kw? En zegt die 9KW dus ook dat ik een 9kw unit heb?
Deze instelling begrenst het maximale elektrisch verbruik en zegt niets over het vermogen van de warmtepomp. Het begrenst slechts het vermogen wat aan elektrische bijverwarming ingeschakeld mag worden terwijl de compressor draait.

De compressor gebruikt bij een 7kW warmtepomp maximaal zo'n 2300W. Voor een 9kW warmtepomp zal dat niet meer zijn dan zo'n 3000W. En dat dan bij een hoge aanvoertemperatuur en een buitentemperatuur onder het vriespunt.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Artbij
Ivow85 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:51:
[...]

Deze instelling begrenst het maximale elektrisch verbruik en zegt niets over het vermogen van de warmtepomp. Het begrenst slechts het vermogen wat aan elektrische bijverwarming ingeschakeld mag worden terwijl de compressor draait.

De compressor gebruikt bij een 7kW warmtepomp maximaal zo'n 2300W. Voor een 9kW warmtepomp zal dat niet meer zijn dan zo'n 3000W. En dat dan bij een hoge aanvoertemperatuur en een buitentemperatuur onder het vriespunt.
De instelling die jij bedoelt is er ook. Staat in het zelfde menu en heet echt elektrische bijverwarming. Dit gaat over het compressorvermogen. En dst is niet hetzelfde volgens mij....

Met gestrekt been.

• Ivow85
Artbij schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:09:
[...]

De instelling die jij bedoelt is er ook. Staat in het zelfde menu en heet echt elektrische bijverwarming. Dit gaat over het compressorvermogen. En dst is niet hetzelfde volgens mij....
Het is bijna hetzelfde. Deze instelling begrenst het totale opgenomen vermogen op moment dat de compressor draait. Dus compressorvrmogen aangevuld met vermogen van de elektrische bijverwarming.

• Artbij
Ivow85 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:42:
[...]

Het is bijna hetzelfde. Deze instelling begrenst het totale opgenomen vermogen op moment dat de compressor draait. Dus compressorvrmogen aangevuld met vermogen van de elektrische bijverwarming.
Hmm, lastig ding die WP...

Is het wel aannemelijk dat mijn WP dus 9kw is en geen 6?

Met gestrekt been.

• Ivow85
Nee, dat kun je niet uit deze instellingen halen. Elke Nefit WP met elektische bijverwarming heeft 9kW aan elektrische elementen. Het maximale opgenomen vermogen is daarmee altijd 9kW, maar dat heeft geen enkele relatie met de warmteafgifte via de compressor en warmtewisselaar.

• Artbij
Ivow85 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:46:
Nee, dat kun je niet uit deze instellingen halen. Elke Nefit WP met elektische bijverwarming heeft 9kW aan elektrische elementen. Het maximale opgenomen vermogen is daarmee altijd 9kW, maar dat heeft geen enkele relatie met de warmteafgifte via de compressor en warmtewisselaar.
Idee hoe je dat wel kunt zien?

Met gestrekt been.

• DopjeD
Artbij schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:47:
[...]

Idee hoe je dat wel kunt zien?
Op de sticker aan de achterkant van je buitenunit kijken

• Artbij
DopjeD schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:42:
[...]

Op de sticker aan de achterkant van je buitenunit kijken
Zoals ik al schreef, zit geen sticker op... Of zit die achter een kap ofzo?

Met gestrekt been.

• DopjeD
Ah, niet goed gelezen. Vaag, bij mij zit er zo'n sticker achterop, niet onder een kap.

Wat staat er bij diagnose (menu knop langer indrukken en dan onderaan, warmtepomp, systeeminformatie bij koelcircuit? Daar staat bij mij 13, wat overeenkomt met de warmtepomp

• the-edge
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan zien wat het stroomverbruik nu is van de warmtepomp?
Of kun je dat niet aflezen? Ik wil weten/zien wanneer het elektrisch moet bijverwarmen.

• Artbij
the-edge schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:54:
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan zien wat het stroomverbruik nu is van de warmtepomp?
Of kun je dat niet aflezen? Ik wil weten/zien wanneer het elektrisch moet bijverwarmen.
Denk dat je daar een kwh meter oid voor nodig hebt. Je kunt in de app wel de modulatie zien. En je kunt in de wp instellen onder welke temp hij elektrisch mag bijverwarmen.
DopjeD schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:52:
Ah, niet goed gelezen. Vaag, bij mij zit er zo'n sticker achterop, niet onder een kap.

Wat staat er bij diagnose (menu knop langer indrukken en dan onderaan, warmtepomp, systeeminformatie bij koelcircuit? Daar staat bij mij 13, wat overeenkomt met de warmtepomp
Daar staat bij mij 9kwh. @the-edge wat staat daar bij jou?

Met gestrekt been.

• the-edge
Artbij schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:03:

[...]

Daar staat bij mij 9kwh. @the-edge wat staat daar bij jou?
Check ik nog, heb zo weinig tijd :X
Vandaag is wel de subsidie gestort van de warmtepomp! *O* 4 weken.

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Andre1973 schreef op zondag 25 november 2018 @ 02:31:
Het blijft een raar ding, hier staat de wenswaarde op 14 gaden, de thermostaat (1000H) geeft 25 graden (houtkachel) aan en de warmtepomp besluit op basis van de buitentemperatuur te gaan verwarmen, en te de-frosten met 6 kW.
De Ruimte-invloed (service menu, verwarmen - koelen instellen, CV-circuit1..4, stooklijn instellen, ruimte-inlvoed) stond al op 6 i.p.v. 3, en staat u op 10. hopen dat ie nou niet meer aan gaat bij deze kamertemperatuur.
Vannacht ging ie weer aan.... waarom? in huis was het zeker boven de 19 graden, thermostaat staat op 14, buiten was het een stuk warmer dan afgelopen dagen....
Hoe krijg ik de WAR er zoveel mogelijk uit? heb wel een buitenvoeler, die kan ik natuurlijk los koppelen, maar daar heb ik zoveel moeite voor gedaan die aan te leggen..... maar als dat de oplossing is, dan is het zo, maar volgens mij heeft ie ook in de buiten unit een voeler zitten, al was t maar voor de vorst bescherming.
We stoken hout, en de temp in de woonkamer = thermostaat schommelt tussen de 15 en de 25 graden. Dan maar op 5 graden wens zetten?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Artbij
Denk dat hij zelf bedenkt dat het warmer is dan de afgelopen dagen en dat hij daarom gaat verwarmen.

@the-edge was het nog gelukt om te kijken?

Met gestrekt been.

• DopjeD
Andre1973 schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:40:
[...]

Vannacht ging ie weer aan.... waarom? in huis was het zeker boven de 19 graden, thermostaat staat op 14, buiten was het een stuk warmer dan afgelopen dagen....
Hoe krijg ik de WAR er zoveel mogelijk uit? heb wel een buitenvoeler, die kan ik natuurlijk los koppelen, maar daar heb ik zoveel moeite voor gedaan die aan te leggen..... maar als dat de oplossing is, dan is het zo, maar volgens mij heeft ie ook in de buiten unit een voeler zitten, al was t maar voor de vorst bescherming.
We stoken hout, en de temp in de woonkamer = thermostaat schommelt tussen de 15 en de 25 graden. Dan maar op 5 graden wens zetten?
Hoe staat je stooklijn? Die wat naar beneden tunen wellicht?

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
DopjeD schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:47:
[...]

Hoe staat je stooklijn? Die wat naar beneden tunen wellicht?
Tja, hoe die stond denk ik, ik zou me daar in moeten verdiepen, heb daar nog te weinig ervaring mee, kennis van. Graag suggesties. Is een woning uit 1912 ongeveer, wel spouwmuren, met grote convectoren, geen vloerverwarming. Warmtepomp werkt eigenlijk alleen maar tijdens onze vakantie, om de poezen en de waterleiding warm te houden.

• Cor2015
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 26-12-2018
Andre1973 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:24:
[...]

Tja, hoe die stond denk ik, ik zou me daar in moeten verdiepen, heb daar nog te weinig ervaring mee, kennis van. Graag suggesties. Is een woning uit 1912 ongeveer, wel spouwmuren, met grote convectoren, geen vloerverwarming. Warmtepomp werkt eigenlijk alleen maar tijdens onze vakantie, om de poezen en de waterleiding warm te houden.
Je kan ook je warmtepomp blokkeren door een schakelaar of een thermostaat aan te sluiten op een ingang van je binnenunit. Deze optie zit er in dat als er te hoge stroomprijzen zijn je warmtepomp kan worden geblokkeerd. Maar deze ingang kan je ook misbruiken door er een thermostaat of schakelaar op aan te sluiten.

• DopjeD
Andre1973 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:24:
[...]

Dan zou ik eens met die stooklijn gaan spelen, lager zetten. Zit in het zelfde menu als die ruimtecompensatie. Door de stooklijn naar beneden bij te stellen gaat de warmtepomp pas aan bij een lagere buitentemperatuur. Met enige tuning moet je daar ook voor jouw situatie een prettig regelgedrag mee kunnen krijgen zou ik zeggen.

• the-edge
@Artbij ik kan het niet precies vinden in het menu. Dit is wat ik kan vinden:
4 kWh verwarmen 4 kWh warm water (wat is het verschil?)

Ik kan via de Eneco app mijn (totale) stroomverbruik inzien. Dat komt per dag nu nog niet hoger uit dan 40-45 kWh. Heb het eea nog niet in domoticz, dus heb geen realtime cijfers. Het verbruik is overigens zonder zonnepanelen. Die liggen er nu net 2 dagen op.

the-edge wijzigde deze reactie 19-12-2018 19:37 (41%)

• Artbij
@the-edge

service knop lang inhouden -> diagnose-> systeeminformatie -> warmtepomp -> koelcolirc.type

daar zou het moeten staan.

Met gestrekt been.

• the-edge
@Artbij
Did the trick :)

• Artbij
Thanks! Bij mij staat er ook 9. Bedankt voor het kijken 😀.

Met gestrekt been.

• the-edge
@Artbij No problem!

Nu heb ik er dus de ballen verstand van, maar ik ben over het comfort heel erg te spreken. Warmte, warm water, heb eigenlijk geen minpunten :)

• Artbij
the-edge schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:38:
@Artbij No problem!

Nu heb ik er dus de ballen verstand van, maar ik ben over het comfort heel erg te spreken. Warmte, warm water, heb eigenlijk geen minpunten :)
Heb je je stroomrekening al gezien? ;)

Met gestrekt been.

• the-edge
Artbij schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:46:
[...]

Heb je je stroomrekening al gezien? ;)
Ja, zie mijn vorige post:
the-edge schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:28:

*knip*

Ik kan via de Eneco app mijn (totale) stroomverbruik inzien. Dat komt per dag nu nog niet hoger uit dan 40-45 kWh. Heb het eea nog niet in domoticz, dus heb geen realtime cijfers. Het verbruik is overigens zonder zonnepanelen. Die liggen er nu net 2 dagen op.
@Artbij wat is jou stroomverbruik dan?

the-edge wijzigde deze reactie 21-12-2018 11:06 (3%)

• Artbij
the-edge schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:54:
[...]

Ja, zie mijn vorige post:

[...]

@Artbij wat is jou stroomverbruik dan?
Laatste weken rond de 30 a 40kWh totaal. Maar heb pieken gehad van 80 en 90 per dag.

Met gestrekt been.

• the-edge
Artbij schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:17:
[...]

Laatste weken rond de 30 a 40kWh totaal. Maar heb pieken gehad van 80 en 90 per dag.
30 á 40 is heel gewoon toch?
Ik heb nog geen enkele piek gehad van 80-90 overigens

40 kWh x €0,22 = €8,80 per dag. Het is aan de hoge kant, maar niet buitenproportioneel volgens mij.
In de zomer, wanneer de panelen gaan leveren lever je, als het goed is, veel meer terug, en maakt dat de winter goed.

Maargoed, geen discussie voor in dit topic denk ik :).

the-edge wijzigde deze reactie 21-12-2018 11:25 (29%)

• Artbij
the-edge schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:23:
[...]

30 á 40 is heel gewoon toch?
Ik heb nog geen enkele piek gehad van 80-90 overigens

[Afbeelding]

Bij mij iets hoger. Maar het verbruik op zich hoort hier wel thuis denk ik :).

Artbij wijzigde deze reactie 21-12-2018 11:27 (7%)

Met gestrekt been.

• aikink
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 17-02 22:16
We beginnen het systeem ook steeds wat beter te snappen. Een week zonder defrosts en de COP zit boven de 5, in wat koudere weken met ontdooien zakt ie dan naar de 4,3 - 4,5.

Wat ik nog niet voor elkaar krijg (en wat nog steeds tegenvalt) is het verbruik voor het SWW. Staat nu ingesteld dat ie tussen 15:00 en 19:00 de boiler weer op temperatuur mag brengen, maar dat doet ie met donder en geweld. De COP komt dan niet verder dan 2,3 à 2,3. Als het elektrisch element ook nog nodig is dan dondert de efficiëntie helemaal in. Is er ergens een instelling die het maximaal vermogen beperkt?

• the-edge
offtopic:
@Artbij @aikink waar halen jullie deze gegevens uit?

the-edge wijzigde deze reactie 21-12-2018 11:54 (8%)

• aikink
@the-edge Enelogic, die dagelijks de meter uitleest.

• Artbij
aikink schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:52:
We beginnen het systeem ook steeds wat beter te snappen. Een week zonder defrosts en de COP zit boven de 5, in wat koudere weken met ontdooien zakt ie dan naar de 4,3 - 4,5.

[Afbeelding]

Wat ik nog niet voor elkaar krijg (en wat nog steeds tegenvalt) is het verbruik voor het SWW. Staat nu ingesteld dat ie tussen 15:00 en 19:00 de boiler weer op temperatuur mag brengen, maar dat doet ie met donder en geweld. De COP komt dan niet verder dan 2,3 à 2,3. Als het elektrisch element ook nog nodig is dan dondert de efficiëntie helemaal in. Is er ergens een instelling die het maximaal vermogen beperkt?
Je kunt her vermogen volgens mij beperken in een van de opties die @the-edge hierboven geeft. Je kunt vermogens naar 3-6-9 etc kWh aanpassen.

Zijn jouw cijfers puur van je wp? Of van je complete huis?

Met gestrekt been.

• DopjeD
Leuk om de cijfers zo te vergelijken, heb voor mijn verbruik (Warmtepomp + huis) ook dezelfde periode gepakt en komt dan op deze cijfers

14-december is vrijdag, dan is legionella run --> hoog verbruik

@aikink je kan het element ook uitzetten zodanig dat het enkel wordt gebruik bij legionella run. Volgens mij in menu warm water, weet niet zeker.
Edit: even gekeken, in service menu en dan bij elektrische bijverwarming kan je hem uitschakelen voor andere dingen dan legionella run

DopjeD wijzigde deze reactie 21-12-2018 13:10 (14%)

• Artbij
the-edge schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:54:
offtopic:
@Artbij @aikink waar halen jullie deze gegevens uit?
Ik heb een LS120 en enelogic. Heb ook een ding liggen voor de WP, maar dat moet ik nog installeren.

Met gestrekt been.

• aikink
Artbij schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:59:
[...]

Je kunt her vermogen volgens mij beperken in een van de opties die @the-edge hierboven geeft. Je kunt vermogens naar 3-6-9 etc kWh aanpassen.
Is dat niet alleen dat je het elektrisch element aftopt op maximaal vermogen? Ik wil juist dat de WP op een x percentage van zijn maximaal draait zodat de efficiëntie omhoog, en het energieverbruik voor SWW omlaag gaat.
Zijn jouw cijfers puur van je wp? Of van je complete huis?
Complete huis, dus daar zit ook nog wat onzichtbaar verbruik in van de PV-panelen. Die log ik nu via pvoutput, wil eigenlijk de hoofdmeter daar ook aan koppelen, maar we hebben nog eerst wat andere prioriteiten die voorgaan.

• DopjeD
aikink schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:16:
[...]

Is dat niet alleen dat je het elektrisch element aftopt op maximaal vermogen? Ik wil juist dat de WP op een x percentage van zijn maximaal draait zodat de efficiëntie omhoog, en het energieverbruik voor SWW omlaag gaat.
Kan niet. Ik moet zeggen dat ik modulatiegedrag van de Nefit erg mooi vind. Betekent ook dat aftoppen op vermogen als het goed is door de warmtepomp zelf goed wordt geregeld.
Bij het maken van SWW moet de wp een hogere temperatuur maken en daar is power voor nodig. Hoe hoog heb je je SWW temp staan?

• Ivow85
Hier 1 t/m 19 december totaal 490 kWh afgenomen en 26kWh eigen opwekking verbruikt.

Gemiddeld verbruik (totale woning) is bij mij deze maand zo'n 27kWh per dag. De piek ligt op 15 december met nagenoeg geen opwekking en 52kWh verbruik. De warmtepomp trek dan bijna continue rond de 2kW

Huishoudelijk verbruik zonder WP is gemiddeld zo'n 5kWh per dag.

• aikink
@DopjeD Jammer. De inschakeltemperatuur voor het SWW staat op 54 graden, maar alle sensoren en meters komen dan niet verder dan 46 ºC. Moet toch maar eens een thermometer in een verse emmer warm water houden om te zien wat het nu echt is.

• DopjeD
aikink schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:27:
@DopjeD Jammer. De inschakeltemperatuur voor het SWW staat op 54 graden, maar alle sensoren en meters komen dan niet verder dan 46 ºC. Moet toch maar eens een thermometer in een verse emmer warm water houden om te zien wat het nu echt is.
Ja, vind ik ook jammer. Ik zou graag in de nacht bijv. op halve kracht draaien; prima als het dan in huis wat afkoelt, maar daarmee kan je het geluidsniveau dan lager houden.

Dat is wel een heel hoge inschakeltemperatuur, hoe hoog heb je je uitschakeltemp dan wel niet staan? Ik heb in de comfort het volgende: 48gr inschakel, 56gr uitschakel. 300L boiler, 1x per dag opwarmen, nog geen koude douche gehad.

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Ik douche (5-6 minuten denk ik) hier op een boiler van 150 liter als ie hoger staat dan 42 graden. Na verwarming is ie ongeveer 47 graden. na een paar uur is het gezakt richting de 44 graden. (hij gaat door de week aan tussen 16:00 en 17:00 om de boiler te verwarmen, en tot 01:00 is er dan wel op te douchen) Is wel een CV water gevulde met een Hyg. tapspiraal. In de zomer geef ik aan dat ie geen elementen mag gebruiken gezien de bug die erin zit, in de winter zet ik dat weer aan, want als we dan het bad willen vullen is het belangrijk dat ie verder door trekt (afschakel temp extra warm water staat hoger dan de gewone temp), en omdat het CV water dan rondgepompt word, is ie dan ook onderin wat warmer heb ik het idee. Ik heb er een 6 kW element in (de boiler) zitten, die staat via een timer ook aan zo'n 15 minuten nadat de extra warm water aan gezet is. Dat element zit bovenin en heeft zijn eigen thermostaat, en doordat t bovenin zit werkt dat wat minder dan als wanneer het rondgepompt word, maar toch helpt t wat.
@DopjeD heb je een CV water gevulde boiler met hyg. tapspiraal? dan zou je veel lager kunnen gaan.
@aikink het hangt er erg vanaf waar de voeler van je temp. meter zit, er is erg veel temp. verschil boven en onder.

Andre1973 wijzigde deze reactie 21-12-2018 15:27 (18%)

• DopjeD
Andre1973 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:22:
@DopjeD heb je een CV water gevulde boiler met hyg. tapspiraal? dan zou je veel lager kunnen gaan.
Nee, heb een nefit HR300 boiler, staat los van cv water.
Heb jij je stooklijn al aangepast?

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
@DopjeD ik heb de temperatuur nog verder naar beneden bijgesteld.

• DopjeD
Ben benieuwd, even pielen en dan hopelijk op termijn de juiste stooklijn voor jouw situatie gevonden @Andre1973

• Fut41
DopjeD schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:54:
[...]

Ja, vind ik ook jammer. Ik zou graag in de nacht bijv. op halve kracht draaien; prima als het dan in huis wat afkoelt, maar daarmee kan je het geluidsniveau dan lager houden.

Dat is wel een heel hoge inschakeltemperatuur, hoe hoog heb je je uitschakeltemp dan wel niet staan? Ik heb in de comfort het volgende: 48gr inschakel, 56gr uitschakel. 300L boiler, 1x per dag opwarmen, nog geen koude douche gehad.
In het gebruikers menu kan je vermogen reductie toe passen. Hierbij zijn vrij tijden in te voeren en hoeveel procent de wp gereduceerd moet worden. Echter, de wp draaid al 40 procent minder dan max ingesteld voor sww. Het wp vermogen kan je ook reduceren als je het verwarming element hebt vrij gegeven. Mocht dit niet vrij gegeven zijn en ga je dit instellen, loop dan vervolgens goed door alle parameters die met bijverwarming te maken hebben.
Is 56 graden mogelijk zonder electrisch element?

• DopjeD
Interessant @Fut41. Ik heb gezocht in menu, maar niet gevonden. Kan je de route uitschrijven?

56 graden is instelling, maar wordt nooit gehaald. Nefit installateur gaf dat al aan bij ingebruikname. Direct na sww run is het vaak rond 51 graden

• Fut41
DopjeD schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:25:
Interessant @Fut41. Ik heb gezocht in menu, maar niet gevonden. Kan je de route uitschrijven?

56 graden is instelling, maar wordt nooit gehaald. Nefit installateur gaf dat al aan bij ingebruikname. Direct na sww run is het vaak rond 51 graden
Ik vermoed dat je de route naar de nacht vermogen bepering zoekt? Ik heb nog even op mijn eigen gezocht, wat denk je? Ook bij mij met de huidige instellingen is de optie niet meer zichtbaar. Wat en welke situatie dit anders is heb ik ook niet voor ogen. Ik vermoed als het element uit is dat deze dan vrij komt.

Bij mij de wp voor sww op 55 ingesteld en eindigt rond de 47, afhankelijk van het vermogen waar hij mee verwarmd, laatst met de periode rond 0 en veel vocht in de lucht met 2,5 kw. Door het lage vermogen en de kleine spiraal in het boilervat kan dan de temperatuur op lopen naar 50 plus.

• DopjeD
Fut41 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:55:
[...]

Ik vermoed dat je de route naar de nacht vermogen bepering zoekt? Ik heb nog even op mijn eigen gezocht, wat denk je? Ook bij mij met de huidige instellingen is de optie niet meer zichtbaar. Wat en welke situatie dit anders is heb ik ook niet voor ogen. Ik vermoed als het element uit is dat deze dan vrij komt.

Bij mij de wp voor sww op 55 ingesteld en eindigt rond de 47, afhankelijk van het vermogen waar hij mee verwarmd, laatst met de periode rond 0 en veel vocht in de lucht met 2,5 kw. Door het lage vermogen en de kleine spiraal in het boilervat kan dan de temperatuur op lopen naar 50 plus.
Even rommelen in het menu dan :)
Ja, dat heb ik precies zo met onze boiler!

• Lothlorien67
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16-02 00:43
Hallo,

vrouwlief en ik zijn ook bezig met een enviline in combinatie met een trendline II CV ketel. Het bivalente systeem dus. Op dit moment is deze nog niet geheel aangesloten, we moeten de placering van de buitenunit nog even herevalueren (deze staat momenteel op het balkon).

Ik heb een vraag over de aansluiting: de installateur heeft een bypass systeem gemaakt voor de gasgestookte-ketel. Omdat een plaatje meer zegt dan woorden:

1: de retour vanuit de CV-installatie
2: aansluiting voor retour naar bijverwarming
3: aansluiting voor aanvoer vanuit bijverwarming
4: aanvoer vanuit binnenunit
5: aanvoer naar gasgestookte ketel.

De retourleiding is nu dus via een verdeler aangesloten op de retour naar de ketel. Vanaf de ketel wordt het warme water direct de aanvoer van de CV ingepompt.

Als ik de handleiding goed bekiijk zou de aansluitvolgorde als volgt moeten zijn (zie ook par. 9.2.1, blz 20 van de handleiding):
1: De retourleiding wordt aangesloten op de binnenunit,
2: Deze wordt door de binnenunit doorgelust naar aansluitpunt 2 en gaat vanaf daar naar de ketel.
3: Na bijverwarmen komt het water terug als aanvoer op aansluitpunt 3.
4: Via de binnenunit wordt deze doorgelust naar de CV-installatie.

De huidige constructie is dan (met toevoeging van een driewegklep) geschikter voor de aansluiting van een boiler. (Zoals afbeelding 6, op blz 14)

Nu mijn volgende vraag: momenteel is de binnenunit nog niet actief en het voordeel van de huidige constructie is dat we nu ook kunnen verwarmen zonder dat de pomp van de binnenunit hoeft te draaien.
Maar straks: ik vraag me af wat het voordeel van deze constructie is en belangrijker nog, gaat deze de interne werking van het bivalente systeem niet in de weg zitten? Het lijkt me namelijk dat het systeem is ontwikkeld met de gedachte dat de CV-ketel als naverwarmer wordt aangesloten op de binnenunit.

Dit kan ik tijdens de oplevering natuurlijk ook aan de installateur vragen, maar zijn antwoord zal waarschijnlijk beïnvloed worden door het gegeven dat een andere aanluiting tijd en geld kost.

Een ander voordeel is dat de binnenunit lager opgehangen kan worden: momenteel hangt deze met de linker bovenhoek tussen de dakbalken en deze wilde ik juist nog isoleren.

Lothlorien67 wijzigde deze reactie 29-12-2018 12:48 (0%)
Reden: typo's

• Fut41
Lothlorien67 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:08:
Hallo,

vrouwlief en ik zijn ook bezig met een enviline in combinatie met een trendline II CV ketel. Het bivalente systeem dus. Op dit moment is deze nog niet geheel aangesloten, we moeten de placering van de buitenunit nog even herevalueren (deze staat momenteel op het balkon).

Ik heb een vraag over de aansluiting: de installateur heeft een bypass systeem gemaakt voor de gasgestookte-ketel. Omdat een plaatje meer zegt dan woorden:

[Afbeelding: Binnenunit_aansluiting]

1: de retour vanuit de CV-installatie
2: aansluiting voor retour naar bijverwarming
3: aansluiting voor aanvoer vanuit bijverwarming
4: aanvoer vanuit binnenunit
5: aanvoer naar gasgestookte ketel.

De retourleiding is nu dus via een verdeler aangesloten op de retour naar de ketel. Vanaf de ketel wordt het warme water direct de aanvoer van de CV ingepompt.

Als ik de handleiding goed bekiijk zou de aansluitvolgorde als volgt moeten zijn (zie ook par. 9.2.1, blz 20 van de handleiding):
1: De retourleiding wordt aangesloten op de binnenunit,
2: Deze wordt door de binnenunit doorgelust naar aansluitpunt 2 en gaat vanaf daar naar de ketel.
3: Na bijverwarmen komt het water terug als aanvoer op aansluitpunt 3.
4: Via de binnenunit wordt deze doorgelust naar de CV-installatie.

De huidige constructie is dan (met toevoeging van een driewegklep) geschikter voor de aansluiting van een boiler. (Zoals afbeelding 6, op blz 14)

Nu mijn volgende vraag: momenteel is de binnenunit nog niet actief en het voordeel van de huidige constructie is dat we nu ook kunnen verwarmen zonder dat de pomp van de binnenunit hoeft te draaien.
Maar straks: ik vraag me af wat het voordeel van deze constructie is en belangrijker nog, gaat deze de interne werking van het bivalente systeem niet in de weg zitten? Het lijkt me namelijk dat het systeem is ontwikkeld met de gedachte dat de CV-ketel als naverwarmer wordt aangesloten op de binnenunit.

Dit kan ik tijdens de oplevering natuurlijk ook aan de installateur vragen, maar zijn antwoord zal waarschijnlijk beïnvloed worden door het gegeven dat een andere aanluiting tijd en geld kost.

Een ander voordeel is dat de binnenunit lager opgehangen kan worden: momenteel hangt deze met de linker bovenhoek tussen de dakbalken en deze wilde ik juist nog isoleren.
Met behulp van het relais om de gasketel te sturen kan jouw installateur bedenken hoe en wat, geen idee wat zijn bedoeling is. Het gaat nu niet zoals Nefit het bedacht heeft, misschien is zijn idee beter? De cv ketel als na verwarming acht ik uitgesloten, erg lastig uit te voeren i.v.m. pompsnelheden en afregelen brander vermogen, niet gebruikelijk in een huis installatie. Het is of wp of gasketel. Een boiler verwarmen vanuit een bivalente binnen unit is ook niet standaard. Als jouw installateur dat goed werkend maakt vindt ik dat een pluspunt, warm water door de wp verwarmd is voordeliger.
Ik kan niet beoordelen hoe en wat jullie afgesproken hebben, levert de installateur een goed werkend systeem op wat zijn rendement haalt dan zou het goed moeten zijn.
Als de unit jouw nu niet naar het zin hangt dan zou ik dat in een zo vroeg mogelijk stadium duidelijk maken, dat scheelt weer kosten. Maak je vragen kenbaar, krijg je er geen goed gevoel bij dan zou ik het ook op papier zetten.

• Lothlorien67
Fut41 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:25:
[...]

Met behulp van het relais om de gasketel te sturen kan jouw installateur bedenken hoe en wat, geen idee wat zijn bedoeling is. Het gaat nu niet zoals Nefit het bedacht heeft, misschien is zijn idee beter?
Welk relais? de unit die wij nu hebben hangen is trouwens een IDU split 6 B.

Wat het effect is van de huidige aansluiting wil ik inderdaad bij de installateur beleggen. Voor mijzelf probeer ik hier alvast een helder antwoord op te krijgen. Mogelijk is dit tijdelijk gemaakt omdat wij vroegen de warmtepomp nog even niet aan te sluiten. Dan is het alleen niet logisch dat zij de binnenunit de dag daarvoor al op deze plek hadden opgehangen.
De cv ketel als na verwarming acht ik uitgesloten, erg lastig uit te voeren i.v.m. pompsnelheden en afregelen brander vermogen, niet gebruikelijk in een huis installatie. Het is of wp of gasketel.
Er zijn twee circuits om het CV water te verwarmen. Als het gasgestookte circuit warm is dan lijkt me dat de software van de Trendline II terugmoduleert en uiteindelijk stopt met stoken?
De binnenunit is trouwens uitgerust met een rood-zwart pomp-achtig iets (mechanische klep?) tussen het aanvoerpunt vanuit de bijverwarming (3). en de aanvoer naar de CV (4).
Een boiler verwarmen vanuit een bivalente binnen unit is ook niet standaard. Als jouw installateur dat goed werkend maakt vindt ik dat een pluspunt, warm water door de wp verwarmd is voordeliger.
Dat wist ik ook niet. Er komt ook geen boiler bij ons: ik wilde alleen maar aangeven dat via een bypass tussen aanvoer/retour en een driewegklep op de retourleiding de WP ook een spiraal in een boiler kan verwarmen (lijkt mij).
Ik kan niet beoordelen hoe en wat jullie afgesproken hebben, levert de installateur een goed werkend systeem op wat zijn rendement haalt dan zou het goed moeten zijn.
Als de unit jouw nu niet naar het zin hangt dan zou ik dat in een zo vroeg mogelijk stadium duidelijk maken, dat scheelt weer kosten. Maak je vragen kenbaar, krijg je er geen goed gevoel bij dan zou ik het ook op papier zetten.
De installateur zou dit systeem installeren waarbij de gasgestookte ketel bij zou springen als de WP onvoldoende warmte levert. Dit zou naar zijn inschatting 80-20 stoken. Ik ben er vanuit gegaan dat dit systeem als één geintegreerd systeem samenwerkt. Mogelijk bedoelde de installateur 100% gasgestookt gedurende 20% van het seizoen?

Mocht het interne circuit van de binnenunit niet gebruikt worden dan lijkt me dat de leidingconstructie van de installateur ook niet weg kan :)

even een oude quote:
Andre1973 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:50:

Ik heb m sinds september 2016.

Mijn ervaring is dat hij erg veel geluid maakt bij vol vermogen (en ik gebruik m bijna alleen op vol vermogen) namelijk 70 Db, dat staat ook in het boekje als je verder gaat kijken, die 52 Db is bij 35% geloof ik, en bij een buiten temperatuur van 7 of 8 graden C, dus lang niet worst case. Nu wonen we op een aanvliegroute van Schiphol, en horen we veel van dit soort geluiden, maar in een stiller gebied zou je deze naar mijn idee niet in een woonwijk kunnen plaatsen, zonder veel extra maatregelen.
Wij hebben de 7.0 B/S en wonen dus wel in een woonwijk in een stiller gebied (in de toekomst komen hier wel laagvliegroutes van lelystad). De buitenunit is net zo hoog als de balustrade van het balkon. Ik had gehoopt de balustrade tot suskast om te bouwen, maar dat lijkt nu geen optie meer en om te voorkomen dat wij straks een omroeptoren hebben hebben wij gevraagd nog maar even te wachten met aansluiten.

Wellicht had ik beter een stillere WP van panasonic ofzo kunnen bestellen, dat heb ik nu niet gedaan uit angst dat deze niet zo mooi samen zou werken met de gasgestookte ketel.

• Fut41
Lothlorien67 schreef op zondag 30 december 2018 @ 00:22:
[...]

Welk relais? de unit die wij nu hebben hangen is trouwens een IDU split 6 B.

Wat het effect is van de huidige aansluiting wil ik inderdaad bij de installateur beleggen. Voor mijzelf probeer ik hier alvast een helder antwoord op te krijgen. Mogelijk is dit tijdelijk gemaakt omdat wij vroegen de warmtepomp nog even niet aan te sluiten. Dan is het alleen niet logisch dat zij de binnenunit de dag daarvoor al op deze plek hadden opgehangen.

[...]

Er zijn twee circuits om het CV water te verwarmen. Als het gasgestookte circuit warm is dan lijkt me dat de software van de Trendline II terugmoduleert en uiteindelijk stopt met stoken?
De binnenunit is trouwens uitgerust met een rood-zwart pomp-achtig iets (mechanische klep?) tussen het aanvoerpunt vanuit de bijverwarming (3). en de aanvoer naar de CV (4).

[...]

Dat wist ik ook niet. Er komt ook geen boiler bij ons: ik wilde alleen maar aangeven dat via een bypass tussen aanvoer/retour en een driewegklep op de retourleiding de WP ook een spiraal in een boiler kan verwarmen (lijkt mij).

[...]

De installateur zou dit systeem installeren waarbij de gasgestookte ketel bij zou springen als de WP onvoldoende warmte levert. Dit zou naar zijn inschatting 80-20 stoken. Ik ben er vanuit gegaan dat dit systeem als één geintegreerd systeem samenwerkt. Mogelijk bedoelde de installateur 100% gasgestookt gedurende 20% van het seizoen?

Mocht het interne circuit van de binnenunit niet gebruikt worden dan lijkt me dat de leidingconstructie van de installateur ook niet weg kan :)

even een oude quote:

[...]

Wij hebben de 7.0 B/S en wonen dus wel in een woonwijk in een stiller gebied (in de toekomst komen hier wel laagvliegroutes van lelystad). De buitenunit is net zo hoog als de balustrade van het balkon. Ik had gehoopt de balustrade tot suskast om te bouwen, maar dat lijkt nu geen optie meer en om te voorkomen dat wij straks een omroeptoren hebben hebben wij gevraagd nog maar even te wachten met aansluiten.

Wellicht had ik beter een stillere WP van panasonic ofzo kunnen bestellen, dat heb ik nu niet gedaan uit angst dat deze niet zo mooi samen zou werken met de gasgestookte ketel.
Resumé, heel veel vragen, eigenlijk hadden jullie in het voortraject misschien meer informatie uit moeten wisselen? Mag ik de aanname doen dat de installateur in deze ook een leer traject heeft? Heb je nog een alternatief voor de buiten unit? Je kan met de koelleiding redelijke afstanden overbruggen en goed uit het zicht te krijgen. Dan kun je ook een betere oplossing bedenken voor de verwachte db druk. Een zo vrij mogelijke opstelling is vaak de stilste. Succes.

• Lothlorien67
Dat er een leertraject bij de installateur is mag je zeker aannemen: Toen de werkvoorbereider hier kwam kijken vroeg hij me zelfs hem op de hoogte te houden van de ervaringen omdat zij dit ook niet zo vaak hadden gedaan.

Wij hebben een 15 meter diepe tuin en de koelleiding is nog niet op maat gesneden, deze heeft voldoende speling.
Een vrijstaande plaatsing met een suskast eromheen staat nu inderdaad ook op de planning.

Nu blijft nog de vraag: werkt de bivalent split B op deze manier ook naar wens, of kan er beter gebruik worden gemaakt van het interne mengventiel met aansluitend circuit voor een externe bijverwarmer?
Kunnen wij het überhaubt maken te vragen of de aansluiting anders kan? de coördinerende wekvoorbereider was ook al niet happig op het idee dat de buitenunit op het balkon nog niet aangesloten kon worden, of met zijn woorden:
"Dat ding produceert maar 52 DB en bij eventuele hinder kan deze altijd weer afgekoppeld, verplaatst en opnieuw aangesloten worden." 8)7

• Fut41
Lothlorien67 schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:45:
Dat er een leertraject bij de installateur is mag je zeker aannemen: Toen de werkvoorbereider hier kwam kijken vroeg hij me zelfs hem op de hoogte te houden van de ervaringen omdat zij dit ook niet zo vaak hadden gedaan.

Wij hebben een 15 meter diepe tuin en de koelleiding is nog niet op maat gesneden, deze heeft voldoende speling.
Een vrijstaande plaatsing met een suskast eromheen staat nu inderdaad ook op de planning.

Nu blijft nog de vraag: werkt de bivalent split B op deze manier ook naar wens, of kan er beter gebruik worden gemaakt van het interne mengventiel met aansluitend circuit voor een externe bijverwarmer?
Kunnen wij het überhaubt maken te vragen of de aansluiting anders kan? de coördinerende wekvoorbereider was ook al niet happig op het idee dat de buitenunit op het balkon nog niet aangesloten kon worden, of met zijn woorden:
"Dat ding produceert maar 52 DB en bij eventuele hinder kan deze altijd weer afgekoppeld, verplaatst en opnieuw aangesloten worden." 8)7
Tuurlijk kan je kenbaar maken wat je graag wil en als het voor hun een leer traject is mag het ook van hun kant wat inspanning kosten. Ik weet alleen niet meer als het een menger of klep is, op nefit professional vind je allerlei informatie. De bivalent ken ik niet, maar de regeling zal goed tot zeer goed zijn. Wij zijn zeer tevreden over onze monoblok al electrisch. Zeer veel opties, voor de bivalent, ook i.v.m. variabele gas prijzen goed te sturen.

52 db naast je kussen is niet niks, zover ik weet is de installateur op de hoogte van de huidige regeling, max iets van 35db in de slaapkamer? (Precies weet ik het niet). Als je de buiten unit een meter met de achterkant vrij kan houden is dat al luxe, minder geluid reflectie, iets verhoogd plaatsen i.v.m. sneeuw gras is ook goed om over na te denken

• Lothlorien67
Of het mengventiel ook gedeeltelijk, of alleen vollledig open of dicht staat kan ik ook niet duidelijk vinden. Ik heb de elektische aansluiting nog bekeken, de printplaat van de binnenunit kent een schakeling voor het aansturen van de bijverwarmer. Deze is aan de zijde van de split B binnenunit al aangesloten en er zit er op deze printplaat nog een 1-10v signaal om de ketel te moduleren.
Het lijkt erop dat de gasgestookte ketel straks vanuit de WP wordt aangestuurd. Voor de liefhebbers nog een overzichtsfoto:

CV-aansluiting

Als ik deze aansluiting zie zal het systeem naar wens werken:
1: bij warmte vraag zal de WP in eerste instantie in werking treden en het warme water langs de gasgestookte ketel naar de CV sturen.
2: bij een grotere warmtevraag zal de de WP de bijverwarming inschakelen en moduleren.
3: als de pomp van de bijverwarming loopt slaat de messing unit (is dit een terugslagklep?) dicht en wordt het CV water door de warmtewisselaar geleidt.

Dit zal zeker zo goed werken als het systeem via het mengventiel: wellicht nog wel beter omdat deze ook functioneert op het moment dat het mengventiel of de pomp van de binnenunit hapert.

Een voordeel van het mengventiel zal kunnen liggen bij het variabel stoken. De unit kan de meest kostenefficiënte manier van stoken bepalen, ik weet niet goed of het mengventiel hier een belangrijke rol in speelt.
Omdat ik het niet erg zou vinden om zo min mogelijk fosiele brandstoffen te stoken is deze functie voor mij niet heel belangrijk.

bedankt voor het meedenken.

• the-edge
Stroomverbruik kan ik echt geen peil op trekken.

Week 50:

Week 51:

Let op: dit is het totale stroomverbruik van ons huishouden :).
Maar, een verschil van 100 kWh per week :?

• Artbij
Bij mij zijn de verschillen nog veel groter. En het verbruik hoger.

Met gestrekt been.

• aikink
Ik had het al eerder gezien, en hier ook al voorbij zien komen, maar op basis waarvan regelt de buitenunit welk deel van de warmtewisselaar gebruikt wordt? Het bovenste deel zit helemaal dicht met ijs, onderaan is het volledig open.

Situatie van vanmiddag:

• GvanMeeuwen
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 19-02 17:40
beste Nefit bezitters,
even een weetje. Op de unit kun je vakantie dagen ingeven, dan wordt er gevraagd en aangegeven TOT wanneer je vakantie wenst(datum). Werkt prima, ECHTER het is TOT en MET je met vakantie bent.
Ook het display geeft TOT maar bedoel dus TOT en MET.
Lekker thuis komen in een koud huis :( :(
Dag eerder aan laten slaan dus(gebeurt om 00:00 uur).

• DopjeD
same here @Artbij en @the-edge

In koude dagen substantieel meer warmtevraag en warmtepomp moet substantieel harden zijn best doen om die warmte te genereren, werkt dus dubbelop.

@aikink Mooi egaal wit daar bovenaan :) Ik heb dat ook wel eens en denk dan "doe even een defrost en het leven is makkelijker", maar dat volgt dan niet altijd. Hoe dat door de warmtepomp wordt bestuurd weet ik ook niet.

• Ivow85
Dagen met vochtige lucht net bo
ven het vriespunt zijn het zwaarste. Het ijs op de warmtewisselaar groeit dan heel snel aan en je hebt dus veel defrosts.
Je kan beter lekker kraakhelder winterweer iets onder het vriespunt hebben. Er is dan veel minder vocht in de lucht, en het meeste vocht wat dan in de lucht hangt, is reeds bevroren. Omdat die bevroren vochtdeeltjes aan de buitenzijde 'droog' zijn, hechten ze zich niet aan de nog veel koudere warmtewisselaar en vriest de warmtewisselaar ondanks hele lage temperaturen niet/nauwelijks dicht.

• DopjeD
DopjeD schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 08:37:
@Fut41 @Artbij @the-edge ik heb dit gekocht:
https://shop.hotgoodies.nl/ems/

Als het goed is kan je hiermee de EMS bus uitlezen en weergeven in Domoticz. Hij heeft echter nog nooit getest met warmtepomp dus weet niet zeker of het werkt. Ik hoop er binnenkort verder mee te zijn en geef dan wel een update. Ik ben echter een Domoticz noob dus heb externe hulp nodig.
Heeft even geduurd, maar inmiddels heb ik het printplaatje verbonden met een Arduino Mega en kan ik dit uitlezen met de laptop. Arduino direct laten schrijven naar Domoticz op de Pi is me nog niet gelukt, als iemand me daar doorheen kan loodsen, graag!

De laptop een aantal dagen geleden een dagje laten loggen en daarin gezocht naar reeksen die ik kon verklaren. Het is echt zoeken, want onze warmtepompen hebben blijkbaar EMS+, waar de normale ketels EMS hebben. het EMS protocol is op internet uitgeschreven (met name door bbqkees: https://github.com/bbqkee...-EMS-bus-Arduino-Domoticz), over EMS+ is nog zo goed als niks te vinden. Ik ben nu zo ver dat ik de ruimtetemperatuur, modulatie en pompsnelheid kan loggen:

@GvanMeeuwen Dank voor de tip! Ik gebruik die vakantie modus sowieso niet, zet de warmtepomp wel met de hand op een hogere temp een dag van te voren, kan niet mis gaan 8)

DopjeD wijzigde deze reactie 04-01-2019 18:44 (5%)

• DopjeD
Hoe is het met de Nefits met dit weer? Bij ons moet de 13kW te hard werken.....gaandeweg de dag gaat temp richting ingestelde waarde. Ik draai in nacht stille modus btw.

Wat opvalt is dat de retourtemp mooi hoog is, vloer is ook lekker warm. Lijkt dat ons buis toch meer warmteverlies heeft dan eerder ingeschat. Daar is iets aan te doen, bijv plat keukendak (50m2) isoleren, verdiepingsvloer isoleren (dak is in 1980 op bungalow gezet, we leven enkel beneden) of spouw isoleren (maar geverfd huis....). Om nu goed te kijken wat beste is om aan te pakken lijken mij warmtebeeld foto's wel zinvol. Kent iemand een adresje (omgeving Tilburg) waar dat kan? @Gasschuif of @mkleinman mss?

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:32

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

*meld* Stuur mij even een DM.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
DopjeD schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:22:
Hoe is het met de Nefits met dit weer? Bij ons moet de 13kW te hard werken.....gaandeweg de dag gaat temp richting ingestelde waarde. Ik draai in nacht stille modus btw.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat opvalt is dat de retourtemp mooi hoog is, vloer is ook lekker warm. Lijkt dat ons buis toch meer warmteverlies heeft dan eerder ingeschat. Daar is iets aan te doen, bijv plat keukendak (50m2) isoleren, verdiepingsvloer isoleren (dak is in 1980 op bungalow gezet, we leven enkel beneden) of spouw isoleren (maar geverfd huis....). Om nu goed te kijken wat beste is om aan te pakken lijken mij warmtebeeld foto's wel zinvol. Kent iemand een adresje (omgeving Tilburg) waar dat kan? @Gasschuif of @mkleinman mss?
Vergeet die spouw maar van die geschilderde muren, daar ben ik ook om uit geweest...
Bij mij zijn 3 van de 4 muren geschilderd helaas. Die ene die nog over is lijkt me prijzig om in zijn eentje te laten doen.
Wellicht gaan de buren ooit daarmee aan de gang, al hoewel ik waarschijnlijk een van de weinige ben met spouwmuren.
Meeste is 1 1/2 klamp.

• Fut41
DopjeD schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:22:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier de 7kw, vanmorgen met-4 graden na de sww run een geleverd vermogen van 5,2 kw. Huis is dankzij de windstilte lekker op 20 graden. Ta 35 graden retour 29, al varieert deze ook wel naar 37, afhankelijk van de variatie, radiator afgifte. Delta t varieert afhankelijk van ta tussen 4K en 7K.

• Fieneke
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 26-01 21:19
Hoe kan ik de stooklijn aanpassen bij een Nefit enviline 7kw. Bij min temperatuur vorige week wel 21 graden in huis, maar nu komt het maar tot 19 graden. Ik lees van alles over stooklijn corrigeren, maar geen idee hoe dit bij onze warmtepomp moet.
Graag beetje hulp, we hebben deze nog maar 3 weken in gebruik voor wonen.

• Kniepert
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 16-02 22:40
Hier een split 5.0 B-S sinds 1 maand aan het draaien. Cvketel is trendline cw4 (nieuw. gelijk met de wp gekocht.)
Resultaat: heerlijk warm (20,5 gr.), ook bij de kou van afgelopen dagen.
Energieverbruik is 420 kwh (wp + cv) in de periode 22-12 t/m 22-01. (gas 80m3)
Huis is 2-1kap, Bj 2006. Benedenverdieping is 90 M2 (woonkamer en keuken) waar de thermostaat hangt (1010h).
Hier zijn geen radiatoren. Uitsluitend vloerverwarming als hoofdverwarming.
Ook de bovenverdieping blijft aangenaam ondanks dat daar geen aanpassingen gedaan zijn.
Alle slaapkamers hebben T-11 radiatoren en het komt daar niet onder de 18 graden.
Wel het trapgat naar zolder dicht gemaakt (deur geplaatst) zodat warmte niet meer naar zolder kan.
Ook heb ik de mechanische ventilatie uit gezet. Deze zuigt wel heel veel warme lucht uit de woning en blaast deze naar buiten. In mei gaat deze weer aan.
Wel alle ventilatieroosters boven alle ramen op alle verdiepingen staan altijd open.

Alhoewel ik geen pepernoot snap van wat hier allemaal over "tafel" gaat als ook alle instellingen van de wp hierbij wat getallen die Nefit heeft ingesteld.
De capaciteit van de CV is teruggezet naar 10 Kw (ipv 24 Kw). Tapwater blijft gewoon 24 Kw.
De thermostaat blijft dag en nacht op 20.5 staan
De ruimte-invloed staat op 3
De cv springt alleen bij als het buiten 4 graden of kouder is.
De stooklijn staat op 20-38
De maximale aanvoertemperatuur is op 50 graden gezet. Dit omdat er storingen ontstonden als de cv bij sprong. Mac temp van het CVwater, ingesteld op cv-ketel, is 45 graden.
De cop (energieverbruik / afgegeven energie) is 4,48 ( tot nu toe, na een maand draaien)
De energieprijsverhouding staat op 2.4

Voorlopig ben ik erg tevreden met de WP. Vind wel dat het elektraverbruik hoog is maar als ik hier kijk dan valt het allemaal wel mee. Of...???

Ik ben benieuwd deze set na een jaar enige winst oplevert. Ik hoop een 350,-- te gaan besparen.

Wel weer jammer dat hier allemaal systemen door elkaar staan. Wat voor het ene systeem geldt (bijvoorbeeld all-elektric of monoblock of andere capaciteit in kilowatts en dat al dan niet ondersteund met zonnepanelen) gaat niet op voor b.v. een (mijn) hybride systeem.

Mocht iemand nog tips hebben of commentaar dan lees ik dat graag.

Kniepert wijzigde deze reactie 27-01-2019 11:07 (8%)

• Kniepert
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 16-02 22:40
Fieneke schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:17:
Hoe kan ik de stooklijn aanpassen bij een Nefit enviline 7kw. Bij min temperatuur vorige week wel 21 graden in huis, maar nu komt het maar tot 19 graden. Ik lees van alles over stooklijn corrigeren, maar geen idee hoe dit bij onze warmtepomp moet.
Graag beetje hulp, we hebben deze nog maar 3 weken in gebruik voor wonen.
Volgens mij kun je de stooklijn instellen in het menu (knop 5 seconden ingedrukt houden)
Dan kiezen voor "Verwarmen / koelen instellen"
dan kiezen voor "cv-cirquit 1" (in mijn geval). In dit menu kun je kiezen voor "stooklijn instellen"

In mijn geval staat daar 20 - 38. Wat die waardes betekenen; geen idee.
Ik weet dus niet waarom er voor 20 en voor 38 is gekozen maar het werkt prima ( voor mijn situatie)

Ik ga er dan vanuit dat je de 7.0 B-S hebt. De andere 7.0 versies (monoblock, all electric, etc); geen idee.

Kniepert wijzigde deze reactie 27-01-2019 10:05 (6%)

• Fut41
Kniepert schreef op zondag 27 januari 2019 @ 01:26:
Hier een split 5.0 B-S sinds 1 maand aan het draaien. Cvketel is trendline cw4 (nieuw. gelijk met de wp gekocht.)
Resultaat: heerlijk warm (20,5 gr.), ook bij de kou van afgelopen dagen.
Energieverbruik is 420 kwh (wp + cv) in de periode 22-12 t/m 22-01. (gas 80m3)
Huis is 2-1kap, Bj 2006. Benedenverdieping is 90 M2 (woonkamer en keuken) waar de thermostaat hangt (1010h).
Hier zijn geen radiatoren. Uitsluitend vloerverwarming als hoofdverwarming.
Ook de bovenverdieping blijft aangenaam ondanks dat daar geen aanpassingen gedaan zijn.
Alle slaapkamers hebben T-11 radiatoren en het komt daar niet onder de 18 graden.
Wel het trapgat naar zolder dicht gemaakt (deur geplaatst) zodat warmte niet meer naar zolder kan.
Ook heb ik de mechanische ventilatie uit gezet. Deze zuigt wel heel veel warme lucht uit de woning en blaast deze naar buiten. In mei gaat deze weer aan.
Wel alle ventilatieroosters boven alle ramen op alle verdiepingen staan altijd open.

Alhoewel ik geen pepernoot snap van wat hier allemaal over "tafel" gaat als ook alle instellingen van de wp hierbij wat getallen die Nefit heeft ingesteld.
De capaciteit van de CV is teruggezet naar 10 Kw (ipv 24 Kw). Tapwater blijft gewoon 24 Kw.
De thermostaat blijft dag en nacht op 20.5 staan
De ruimte-invloed staat op 3
De cv springt alleen bij als het buiten 4 graden of kouder is.
De stooklijn staat op 20-38
De maximale aanvoertemperatuur is op 50 graden gezet. Dit omdat er storingen ontstonden als de cv bij sprong. Mac temp van het CVwater, ingesteld op cv-ketel, is 45 graden.
De cop (energieverbruik / afgegeven energie) is 4,48 ( tot nu toe, na een maand draaien)
De energieprijsverhouding staat op 2.4

Voorlopig ben ik erg tevreden met de WP. Vind wel dat het elektraverbruik hoog is maar als ik hier kijk dan valt het allemaal wel mee. Of...???

Ik ben benieuwd deze set na een jaar enige winst oplevert. Ik hoop een 350,-- te gaan besparen.

Wel weer jammer dat hier allemaal systemen door elkaar staan. Wat voor het ene systeem geldt (bijvoorbeeld all-elektric of monoblock of andere capaciteit in kilowatts en dat al dan niet ondersteund met zonnepanelen) gaat niet op voor b.v. een (mijn) hybride systeem.

Mocht iemand nog tips hebben of commentaar dan lees ik dat graag.
Als je zelf tevreden bent met de huidige verbruik cijfers geef ik je gelijk. Helemaal niet gek. Gezien de grote van de kamer liggen de verbruiken in verhouding. Misschien kan je nog wat winnen door met de ventilatie roosters te experimenteren dit vermindert het verbruik eventueel. Kan je het volume van de mechanische ventilatie ook beïnvloeden? Als je een dc uitvoering hebt is deze misschien in te regelen met een potmeter. Te veel vocht is ook niet goed voor verwarming. Kan je misschien een energie zuinige balans vinden tussen ventilatie en verwarming.

Je schrijft dat het allemaal verschillende systemen, (monoblok ,bivalent) zijn, ik zie het anders. Bij ons een elektrische versie. Als mijn wp te weinig vermogen heeft wordt het elektrisch element bij geschakeld. Bij jou wordt op het gas systeem om geschakeld zodra dit financieel aantrekkelijk is. Besturing technisch zijn er wat aanpassingen zodat het voor de installateur hapklare brokken zijn. Het verschil zit in software setpoints. In de basis lijkt de bediening en stooklijn setting voor elke enviline op elkaar. Mijn mening was bivalent het nadeel dat warm water op gas gestookt wordt, energie technisch misschien goed. Gebruikers technisch bij ons in het nadeel, veel verloren start stop van het warm water door links handige water vraag. De praktijk is voor warm water de wp bij ons voordeliger.

Bij ons heeft de stooklijn door de radiatoren een stooklijn met voetpunt. Heb je vloerverwarming dan kan de vloer al baat hebben bij een aanvoer temperatuur van 20 graden. @Fieneke Stooklijn instelling mogelijk van 20-38 graden Celsius. 20 graden graden is het eerste getal. Het tweede staat voor de koude dagen vaak bij -10. Heb je het koud bij temperaturen boven 0 dan moet je in eerste instantie het eerste getal een graad hoger zetten. Een dag afwachten wat het effect is. Nog niet voldoende, graadje erbij. Kleine stappen. Het effect van een graad verhogen is een hoger verbruik. Moet je denken aan een procent of 1-2.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True