Hallo Allemaal,
Ook ik ga binnenkort aan de warmtepomp. Ik twijfel nog tussen de Nefit Enviline 5.0 split b-s of de mono variant.
Warm water blijft via de huidige CV-ketel, die ook blijft ter ondersteuning van de warmtepomp in koude dagen.
Even mijn situatie:
Huidig verbruik per jaar met een CV combiketel van het merk intergas ( compact 28)= 1700 m3
Elektraverbruik is ongeveer 500Kw. Laag maar dat komt door de zonnepanelen. Totaal 4200 Wp die effectief ongeveer langjaarlijks 3100 Kw leveren. Dus verbruik ik per jaar 3600 Kw..
Mijn huis is 625 m3 en heeft 200 m2. vloeroppervlak. Goed geïsoleerd (Bj 2007).
Daarvan is 100 m2 op de begane grond voorzien van uitsluitend vloerverwarming.
De CV-ketel heb ik op 55 graden staan wat prima voldoet.
Op de bovenverdieping, 50m2, zijn 3 slaapkamers met standaard radiatoren.
De zolder, ook 50m2, heeft geen verwarming maar wordt ook niet kouder dan 16 graad Celsius in de koudste wintermaanden
Mijn installateur wil alles tegen kostprijs aansluiten.
Wat dit betekent voor de hoogte van de rekening weet ik nog niet. De offerte volgt volgende week.
Dit doet hij omdat hij nog 0,0 ervaring heeft met warmtepompen. Hij gaat binnenkort op cursus bij Nefit en ik wordt dan zijn eerste klant. Dat geeft vast wat tegenslag en dus ter compensatie de kostprijs. Het is voor hem een leertraject maar hij krijgt alle support van Nefit. Nefit komt ook alles nakijken of het naar behoren is ingesteld/werkt. Vandaar ook onderstaande vragen die ik niet aan mijn installateur kan stellen door het gebrek aan ervaring.
Ik heb toch nu al wat vragen aan jullie (kenners en ervaringsdeskundig) vooraf.
1; Heb ik een buffervat nodig? De vloerverwarming en radiatoren worden nooit afgesloten.
2. Ik heb nu een Honeywell Chronotherm Modulation woonkamer klokthermostaat. Kan deze gebruikt blijven worden of is een andere keuze voor een optimale aansturing van de WP aan te raden.
3. Mocht het op de bovenverdieping met standaard radiatoren te koud worden dan kan ik LTV radiatoren monteren of Low-H2O radiatoren. Die zijn mij te prijzig en dus wil ik dat probleem oplossen door de plaatsen van radiatoren met een capaciteit van 3x de huidige. Bv. nu op een slaapkamer een radiator van het type T11 600 x 1200 vervangen door een T22 600 x 2000
Let wel; de huidige radiatoren werken al minder omdat de ketel op 55 graden staat ivm de vloerverwarming op de benedenverdieping. Toch voldoet dat prima maar nu gaat de temperatuur nog verder naar beneden met een aanvoertemperatuur van 35 graden en of het dan nog aangenaam is betwijfel ik. Vandaar deze oplossing
Is dit zinvol / gaat dit werken?
4. De huidige ketel (intergas Compact 28) is 10 jaar oud, werkt 10 jaar probleemloos. Ik kan in dit zelfde traject ook een nieuwe ketel kopen (Trendline II HRC 25/cw4 bijvoorbeeld). Ik vraag mij af of dit nog extra voordeel oplevert want nieuwere ketel en dus zuiniger. Daarnaast is dan alles van Nefit waardoor de boel goed op elkaar afgestemd kan worden en niet de ketel of WP (Intergas - Nefit) de schuld kan krijgen bij problemen. De Installateur heeft ook het huidige onderhoudscontract voor de Intergas,
Zouden jullie ook de nieuwe CV-ketel nemen?
5. Kiezen jullie voor de duurder monoblock of toch maar de split? Ruimte genoeg voor beide types. dakconstructie (plat dak met verdiepingsvloer). Unit komt op het oosten en staat altijd in de schaduw.
CV staat een verdieping lager in de bijkeuken maar vrijwel recht onder de plek op het platte dak.
6. Klopt het dat de Split variant jaarlijks extra kosten voor onderhoud met zich meebrengt i.v.m. controle van het vulmiddel en dat deze kosten niet gemaakt worden als ik voor de Monoblock kies (water)?
Ben reuze benieuwd naar de antwoorden op deze vragen.
Uiteraard houd ik jullie op hier op de hoogte van dit traject en mijn keuzes en ervaringen
[
Voor 4% gewijzigd door
Kniepert op 29-10-2018 11:37
]