• UgovanWelie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-06-2020
ik weet niet of iemand de ruimte verwarming al weer aan heeft staan maar ik benieuwd wat het verschil in aanvoer en retourtemperatuur bij jullie is als de warmtepomp een aantal uren draaid. Kunnen jullie dat aangeven? Graag dan ook vermelden of je radiatoren hebt of vloerverwarming.

Ik vraag dit omdat bij een kleinverschil tussen aanvoer en retourtemperatuur de warmtepomp lekker rustig draait maar ik aan de andere kant denk dat je dan wel heel veel water aan het rondpompen bent.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-05 23:37
Weet iemand de instellingen voor legionella bestrijding? Ik zie de temp in mijn buffervat eigenlijk nooit boven de 45 graden komen. Hoe kan ik controleren dat de beveiliging toch goed werkt?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Artbij schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:50:
Weet iemand de instellingen voor legionella bestrijding? Ik zie de temp in mijn buffervat eigenlijk nooit boven de 45 graden komen. Hoe kan ik controleren dat de beveiliging toch goed werkt?
Wat van belang is: is jouw elektrische element vrij gegeven? Vervolgens worden de verschillende instellingen om een legionella programma te draaien vrij gegeven. Let dan eventueel goed op de andere instellingen die te maken hebben met bijverwaming. Een cop van 1 is onnodig jammer. Je geeft al aan dat je temp niet boven de 45 graden komt, dus functioneerd jouw legionella programma niet. Of je gebruik is zo groot dat de temperatuur gezakt is zodra de boiler in zicht komt. De legionella run hoeft maar een korte tijd de temperatuur boven de 60 graden te houden.
Je schrijft echter buffervat, je bedoelt boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Fut41 schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:34:
[...]

Wat van belang is: is jouw elektrische element vrij gegeven? Vervolgens worden de verschillende instellingen om een legionella programma te draaien vrij gegeven. Let dan eventueel goed op de andere instellingen die te maken hebben met bijverwaming. Een cop van 1 is onnodig jammer. Je geeft al aan dat je temp niet boven de 45 graden komt, dus functioneerd jouw legionella programma niet. Of je gebruik is zo groot dat de temperatuur gezakt is zodra de boiler in zicht komt. De legionella run hoeft maar een korte tijd de temperatuur boven de 60 graden te houden.
Je schrijft echter buffervat, je bedoelt boiler?
Bedoel inderdaad sww boiler.

Hoe vaak gaat die legionella run?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
Artbij schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:53:
[...]

Bedoel inderdaad sww boiler.

Hoe vaak gaat die legionella run?
Dat hangt er vanaf hoe deze ingesteld is. Veel gebruikers kiezen er voor om de legionella bestrijding achterwege te laten. Ikzelf doe af en toe een temperatuur verhoging d.m.v. elektrisch element in de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgovanWelie
Gisteravond vroeg ik hier info over het verschil tussen de aanvoer en retourtemperatuur en de relatie met de pompsnelheid. Ik heb nog een keer naar de handleiding van de thermostaat (moduline 1000h) gekeken en daar staat in dat de thermostaat ook de pompsnelheid regelt op basis van de aanvoertemperatuur. Dat zou dan volgens mij betekenen dat je daar helemaal niks aan hoeft te doen. Kortom eenmalig de juiste stooklijn invoeren en de installatie zorgt ervoor dat de warmtepomp en de CV pomp op het laagste vermogen draaien om de berekende (stooklijn) aanvoertemperatuur te behouden. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter
Na het verwarmen van mijn boilervat (gevuld met CV water met hygiënisch tapspiraal) gaat de warmtepomp circulatiepomp nog een paar keer een paar minuten draaien terwijl de klep naar de convectoren staat geschakeld , en gezien daar het hele huis aan vast hangt, het buffervat is in serie geplaatst met de convectoren om wat meer massa te creëren, stroomt alles door het hele huis, wat hoorbaar is.
Ik heb geen idee wat het nut / noodzaak is van de rondpompen. Iemand een idee hoe dat uit te schakelen is, of waar dat voor nodig is?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
UgovanWelie schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:59:
Gisteravond vroeg ik hier info over het verschil tussen de aanvoer en retourtemperatuur en de relatie met de pompsnelheid. Ik heb nog een keer naar de handleiding van de thermostaat (moduline 1000h) gekeken en daar staat in dat de thermostaat ook de pompsnelheid regelt op basis van de aanvoertemperatuur. Dat zou dan volgens mij betekenen dat je daar helemaal niks aan hoeft te doen. Kortom eenmalig de juiste stooklijn invoeren en de installatie zorgt ervoor dat de warmtepomp en de CV pomp op het laagste vermogen draaien om de berekende (stooklijn) aanvoertemperatuur te behouden. Klopt dit?
Kort door de bocht klopt dit. De juiste delta t heeft ook invloed op de pomp snelheid. Het primaire debiet wordt daar ook op gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fut41
Andre1973 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:08:
Na het verwarmen van mijn boilervat (gevuld met CV water met hygiënisch tapspiraal) gaat de warmtepomp circulatiepomp nog een paar keer een paar minuten draaien terwijl de klep naar de convectoren staat geschakeld , en gezien daar het hele huis aan vast hangt, het buffervat is in serie geplaatst met de convectoren om wat meer massa te creëren, stroomt alles door het hele huis, wat hoorbaar is.
Ik heb geen idee wat het nut / noodzaak is van de rondpompen. Iemand een idee hoe dat uit te schakelen is, of waar dat voor nodig is?
Dit zit standaard in de software, het uitgangspunt is om de buizen naar de sww op te warmen zodat het rendement van de warmtepomp en spiraal optimaal verloopt. Je kunt het niet uit zetten. Jou installateur zou een druk geregelde bypass kunnen plaatsen om de hoge flow (geruis) op te kunnen vangen. Of d.m.v. een zogenaamde vco drie-weg klep.

[ Voor 8% gewijzigd door Fut41 op 30-09-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgovanWelie
Fut41 schreef op zondag 30 september 2018 @ 12:01:
[...]

Kort door de bocht klopt dit. De juiste delta t heeft ook invloed op de pomp snelheid. Het primaire debiet wordt daar ook op gestuurd.
Bedankt voor je reactie. Mooi dat dit in de techniek zit.
Er wordt gebruikt gemaakt van een zogenaamde “ weersafhankelijke regeling met kamerinvloed”. Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt en wat het verschil is met een normale weersafhankelijke regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
UgovanWelie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:28:
[...]

Bedankt voor je reactie. Mooi dat dit in de techniek zit.
Er wordt gebruikt gemaakt van een zogenaamde “ weersafhankelijke regeling met kamerinvloed”. Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt en wat het verschil is met een normale weersafhankelijke regeling?
De normale weersafhankelijke regeling stuurt de warmtepomp c.q. bron aan volgens een grafiek die je op basis van de ervaring in stelt. De grafiek wordt door de software engineer samen gesteld op basis van vermogen en landelijke omgeving. Vervolgens wordt de warmtepomp geplaatst in huis x en dezelfde in huis y. Het warmte verlies van woning x is veel gevoeliger voor wind, dan wordt je dus afhankelijk van de regeling met kamerinvloed om het alsnog aangenaam te krijgen. De stooklijn die weersafhankelijk is wordt in temperatuur verlaagd of verhoogd door de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgovanWelie
Dankje voor de uitleg Fut. Mooi dat je hier wat tijd insteekt. Van klassieke weersafhankelijke regelingen was mijn beeld dat de temperatuur van het CV-water afhankelijk was van de buitentemperatuur en dat je vervolgens met de thermostaatkranen moest bepalen hoeveel water de radiator in moest stromen. Bij de Eviline bepaalt de kamerthermostaat dus ook mede de temperatuur van het CV-water. Dat lijkt me beter omdat het water dan niet onnodig hoeft te worden opgestookt als de kamer dat niet nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gest1701
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-09-2024
zuigzoen schreef op maandag 18 september 2017 @ 08:44:
Ik heb er gekeken naar het gekke ding, het blijkt een module te zijn voor http://iobroker.net.
Mijn programmeerkennis is onvoldoende om dit ding uit elkaar te trekken ben ik bang... Ga nog wel een poging doen. ;-)

OT: Wij hebben sinds augustus de Enviline split 7KW hangen, kan er nog niet echt iets zinnigs over roepen. Tot nu toe houdt hij het huis heerlijk op temperatuur via de vloerverwarming
Ben je hier nog ooit verder mee gekomen? Ik ben op zoek naar een manier om mijn installatie wat “slimmer" te maken, bijvoorbeeld door de thermische ontsmetting uit te laten voeren als ik een overschot in stroom heb door de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvanMeeuwen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-05 15:44
Afgelopen week is er door Nefit een software update gedaan. Vlgns de monteur een noodzakelijke ivm defrost cyclus.
Heb hem toen gelijk gevraagd of hij een manier wist een op een "gbs" te koppelen. Helaas geeft Bosch niets vrij, ook niet naar de eigen mensen.
Het laden van de software ging via de CAN cascade bus ingang.
Op zich prima verlopen, tevens wat uitleg gekregen over enkele begripsverwarringen zoals ; wanneer gaat de installatie om van verwarmen naar koelen. Dit gebeurt dus op de heersende buitentemperatuur en niet de lange termijn buitentemperatuur.
Enkele instellingen zijn me nu dus duidelijker. Het geheel voor verwarmen/koelen reageert op de gewenste(berekende) stooklijn aanvoertemperatuur tov de heersende aanvoertemperatuur. Bij afwijking(dT groot genoeg) gaat de warmtepomp energie leveren.
Het blijft echter tot nu toe onmogelijk om het apparaat te beïnvloeden middels een software koppeling.
Als er toch mensen zijn die dit voor elkaar gekregen hebben hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacqPV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-01 14:04
GvanMeeuwen schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 08:46:
Het blijft echter tot nu toe onmogelijk om het apparaat te beïnvloeden middels een software koppeling.
Als er toch mensen zijn die dit voor elkaar gekregen hebben hou ik me aanbevolen.
Je kunt het apparaat (beperkt) beïnvloeden via de externe aansluitingen, zie menu 'Instellingen voor de externe aansluitingen van de warmtepomp'. Daar kun je instellen wat er moet gebeuren als je het contact van een van de 4 externe aansluitingen opent of sluit (bij mijn Enviline split 7 KW zijn alleen 1 en 4 beschikbaar)
Zo'n contact openen of sluiten kun je met een relais doen, dat je softwarematig kan aansturen. Daar zijn kaartjes voor op de markt.
In de manual staat het heel onduidelijk beschreven, je kunt het beste zelf experimenteren wat er gebeurt bij de verschillende instellingen. Ik heb niet alle settings geprobeerd, maar het is me bijvoorbeeld gelukt de warmtepomp te laten verwarmen buiten het klokprogramma om, op een door mij (op een eenvoudige tijdschakelaar) ingesteld moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Even een vraagje aan de kenners.

Ik heb een enviline split, daarop een thermostaat (1010h) in de woonkamer en losse Honeywel TR6 in diezelfde woonkamer, kelder en verdieping.

Nu gaat de WP verwarmen wanneer die dat zelf wil en hij pompt dat water dan ook rond, soms dus ook als er in de vertrekken geen vraag is en de verdelers dicht staan. Hij snapt dan niet dat hij ermee moet stoppen en ik krijg dan een foutmelding.

Hoe voorkom ik dat? En is het op deze manier uberhaubt goed ingericht?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.schoon88
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-03-2023
Voor de verbouwing van onse woonboerderij heb ik een nette offerte gekregen voor het installatiewerk. In deze offerte gebruikt de installateur de Nefit Enviline Tower met monoblock buitenunit.

Daar onse boerderij nu nog gebruik maakt van een propaantank in de tuin willen wij graag volledige verwarming door middel van een warmtepomp (deze investering kan sneller uit door de hoge prijs van propaan). De bedoeling is dat de boerderij goed geisoleerd wordt en dat we dus na de verbouwing dmv zonnepanelen uitkomen op 0 op de meter.

Echter vraag ik mij af of de anefit Enviline tower daarvoor de juiste warmtepomp is. Voor hetxelfde geld heb ik een Panasonic T-CAP f Mitsubishi Ecodan. Deze pompen behouden wel hun volledige vermogen tot een buitentemperatuur van -15 graden.

Zijn er hier mensen die hun ervaringen willen delen over een all electric woning met de Nefit warmtepomp.

Ps, onze woning betreft geen nieuwbouw ;-) we zullen zo goed als mogelijk isoleren en in de gehele woning gebruik maken van lage temperatuur vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-05 08:21
Hallo Joost,

Wij zijn min of meer met dezelfde zoektocht bezig. Onze woonboerderij is al redelijk geisoleerd, vooral het huidige woongedeelte (oude deel), maar het voorhuis is hier en daar nog enkel steens met heeel dun voorzetwandje, en de eerste vorm van dubbel glas.

Weet je al wel je propaan verbruik per jaar? Ik weet niet hoe de verhouding tussen propaan en aardgas is, maar dat is vast te vinden. Er zijn (zie ook het algemene lucht/water topic) wat standaard rekensommetjes om aan de hand van je huidige gasverbruik te bepalen hoe groot je warmtepomp zou moeten zijn.

Zelf veel gehad aan onderstaande technical bulletin van Nefit, geeft ook een tabelletje waar je aan de hand van je huidige verbruik aardgas kunt zien welke warmtepomp (o.a..all-electric) geschikt zou zijn.

Deze link: http://nl.documents2.nefi...d/pdf/file/6720881447.pdf

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Vorige week Nefit over de vloer gehad. Zou een Monoblock doen (All Electric) en die past op 2cm na niet in het stookhok. Jammer dus, maargoed, ik ga dit topic dus volgen. Want het gaat een split-unit wezen :).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 16:29
Ik ben heel benieuwd, ik zal mijn bevindingen ook posten. Binnen nu en 2 weken wordt alles geplaatst en gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.schoon88
MarcoPolet schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:26:
Hallo Joost,

Wij zijn min of meer met dezelfde zoektocht bezig. Onze woonboerderij is al redelijk geisoleerd, vooral het huidige woongedeelte (oude deel), maar het voorhuis is hier en daar nog enkel steens met heeel dun voorzetwandje, en de eerste vorm van dubbel glas.

Weet je al wel je propaan verbruik per jaar? Ik weet niet hoe de verhouding tussen propaan en aardgas is, maar dat is vast te vinden. Er zijn (zie ook het algemene lucht/water topic) wat standaard rekensommetjes om aan de hand van je huidige gasverbruik te bepalen hoe groot je warmtepomp zou moeten zijn.

Zelf veel gehad aan onderstaande technical bulletin van Nefit, geeft ook een tabelletje waar je aan de hand van je huidige verbruik aardgas kunt zien welke warmtepomp (o.a..all-electric) geschikt zou zijn.

Deze link: http://nl.documents2.nefi...d/pdf/file/6720881447.pdf

succes
Het historisch verbruik is niet enorm interessant omdat we de boerderij flink onder handen gaan nemen. De vloer en muren worden allemaal flink geisoleerd en het plafond zo goed als mogelijk.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of er mensen zijn die een Nefit systeem hebben draaien en daarmee all elecrtric zijn gegaan. De installateur zegt dat het systeem daarvoor geschikt is omdat er ook een electrische naverwarmer in zit. Maar waar ik bang voor ben is dat ik een paar maanden per jaar een naverwarmer aan heb staan van 9 kW voor het verwarmen van onze woning.

Als dat zo is, dan zie ik liever een Panasonic T-CAP of Mitsubishi Ecodan machine geplaatst worden. Alleen dan moet ik weer op zoek naar een nieuwe installateur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:42
Zo, het moment is daar. Ook hier is de warmtepomp geïnstalleerd (all-electric monoblock 13). Leuk om te zien op welke punten je het ding kan instellen. Ben inmiddels zo ver dat ik de SWW run enkel tussen 15 en 17u toesta. Verder heb ik (evenals @Artbij) het ding nog niet helemaal onder controle. Ik leef waarschijnlijk nog in een CV ketel wereld maar zie het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7M8QI59.jpg
Hoe zorg ik er nu voor dat hij aangaat als ingestelde temp < gemeten temp? Ik heb ergens iets gelezen over inschakel vertraging van 1uur, is dat waarom het ding niet meteen start? Verder is de retour temp hoger dan de aanvoer temp. Dat vond ik raar, maar komt door uitgevoerde SWW run.

@joost.schoon88 Is het in jouw geval niet handiger om een warmteverlies berekening uit te laten voeren en obv formaat van warmtepomp uit te zoeken? Leuk dat die T-caps hun vermogen behouden bij -15, maar als je bij -15 'maar' 9kW nodig hebt bijv kan je prima uit met een Nefit 13kW of 17kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Ik draai met een all-electric 9 kW systeem, maar... stook vooral hout.
heb een vrijstaande woning uit 1912 ongeveer, en zonder muurisolatie (kan helaas niet omdat t een geschilderde baksteen is).
Maar wel met HR++ glas.
Mocht je enige twijfel hebben over het toestel, dan zou ik niet schromen een andere installateur te zoeken, liever dat dan n hoop geld uitgeven aan iets dat je eigenlijk niet wil.
Die elementen zitten erin om als het buiten te koud is (en door een hier beschreven bug te warm) dan gaan ze meehelpen toch binnen de gestelde tijd de boel warm te krijgen, ook bij het snel opwarmen van je boiler vat (extra warm water) kunnen ze assisteren.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:53
@joost.schoon88 Hier een huis uit 1902 en beneden nog matig geïsoleerd, boven goed geïsoleerd.

Ik heb afgelopen winter all-electric gedraaid zonder het 9kW element. Je kunt die in de instellingen gewoon uitschakelen, zodat je ook zeker weet dat het element niet zomaar 'bijspringt' zonder dat je er erg in hebt.

Bij -5 leverde mijn systeem (7kW split) nog 6,5kW warmte met een aanvoertemperatuur van 53 graden. Gezien mijn nu nog absurd hoge aanvoertemperatuur, durf ik wel te stellen dat je met een wat bescheidener aanvoertemperatuur van zo'n 35 a 40 graden ook bij -10 nog wel bijna het volledige vermogen van de warmtepomp beschikbaar hebt.

En wees eerlijk: hoe vaak is het kouder dan -10 in Nederland? Alleen in het oosten komt dat als nachttemperatuur op het koudste moment van de nacht geregeld voor. Maar echt dat duurt dan meestal niet lang. Dat het uren of dagen achter elkaar -10 is, komt zelden voor. En dan nog: je warmtepomp heeft liever kraakhelder weer met -10 dan natte sneeuw en stuifsneeuw rond het vriespunt. In dat laatste geval heb je namelijk continu te maken met defrosts, bij een kraakheldere -10 graden is er doorgaans hele droge lucht en kan er dus ook bijna geen vocht aanvriezen op je buitenunit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.schoon88
Ivow85 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:45:
@joost.schoon88 Hier een huis uit 1902 en beneden nog matig geïsoleerd, boven goed geïsoleerd.

Ik heb afgelopen winter all-electric gedraaid zonder het 9kW element. Je kunt die in de instellingen gewoon uitschakelen, zodat je ook zeker weet dat het element niet zomaar 'bijspringt' zonder dat je er erg in hebt.

Bij -5 leverde mijn systeem (7kW split) nog 6,5kW warmte met een aanvoertemperatuur van 53 graden. Gezien mijn nu nog absurd hoge aanvoertemperatuur, durf ik wel te stellen dat je met een wat bescheidener aanvoertemperatuur van zo'n 35 a 40 graden ook bij -10 nog wel bijna het volledige vermogen van de warmtepomp beschikbaar hebt.

En wees eerlijk: hoe vaak is het kouder dan -10 in Nederland? Alleen in het oosten komt dat als nachttemperatuur op het koudste moment van de nacht geregeld voor. Maar echt dat duurt dan meestal niet lang. Dat het uren of dagen achter elkaar -10 is, komt zelden voor. En dan nog: je warmtepomp heeft liever kraakhelder weer met -10 dan natte sneeuw en stuifsneeuw rond het vriespunt. In dat laatste geval heb je namelijk continu te maken met defrosts, bij een kraakheldere -10 graden is er doorgaans hele droge lucht en kan er dus ook bijna geen vocht aanvriezen op je buitenunit.
Thanks voor je antwoord. @DopjeD ook!

Met dexe info kan ik iets. Jammer dat Nefit niet meer info heeft qua prestaties van de pompen op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
DopjeD schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:53:
Zo, het moment is daar. Ook hier is de warmtepomp geïnstalleerd (all-electric monoblock 13). Leuk om te zien op welke punten je het ding kan instellen. Ben inmiddels zo ver dat ik de SWW run enkel tussen 15 en 17u toesta. Verder heb ik (evenals @Artbij) het ding nog niet helemaal onder controle. Ik leef waarschijnlijk nog in een CV ketel wereld maar zie het volgende:
[Afbeelding]
Hoe zorg ik er nu voor dat hij aangaat als ingestelde temp < gemeten temp? Ik heb ergens iets gelezen over inschakel vertraging van 1uur, is dat waarom het ding niet meteen start? Verder is de retour temp hoger dan de aanvoer temp. Dat vond ik raar, maar komt door uitgevoerde SWW run.

@joost.schoon88 Is het in jouw geval niet handiger om een warmteverlies berekening uit te laten voeren en obv formaat van warmtepomp uit te zoeken? Leuk dat die T-caps hun vermogen behouden bij -15, maar als je bij -15 'maar' 9kW nodig hebt bijv kan je prima uit met een Nefit 13kW of 17kW.
Waarom wil je de sww run alleen tussen die tijden? Is het niet efficiënter als de WP zelf mag bepalen hoe hij je sww opwarmt?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopjeD
Artbij schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:12:
Waarom wil je de sww run alleen tussen die tijden? Is het niet efficiënter als de WP zelf mag bepalen hoe hij je sww opwarmt?
Met mijn 300L vat kan ik best een dag doen als ik 1x per dag opwarm. Op deze manier voorkom ik nodeloos warmhouden van zo'n grote hoeveelheid water en warm ik het vat op op een warm moment op de dag --> beter voor de COP.
Daarnaast voorzie ik in koude winter minder warmtevraag rond deze periode door zoninstraling (als de zon schijnt iig :))

@Andre1973 @Ivow85 Kunnen jullie in simpele taal uitleggen wanneer de warmtepomp de trigger krijgt dat hij start met verwarmen? Zie mijn eerdere plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
DopjeD schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:05:
[...]

Met mijn 300L vat kan ik best een dag doen als ik 1x per dag opwarm. Op deze manier voorkom ik nodeloos warmhouden van zo'n grote hoeveelheid water en warm ik het vat op op een warm moment op de dag --> beter voor de COP.
Daarnaast voorzie ik in koude winter minder warmtevraag rond deze periode door zoninstraling (als de zon schijnt iig :))

@Andre1973 @Ivow85 Kunnen jullie in simpele taal uitleggen wanneer de warmtepomp de trigger krijgt dat hij start met verwarmen? Zie mijn eerdere plaatje
Heb je uitgeprobeerd wat het beste is? Of een keer flink verwarmen, of langzaam een beetje....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor2015
  • Laatst online: 01-12-2021
Hallo allemaal. Ik heb sinds augustus een monoblock 9 kw draaien. Tot nu toe wel tevreden. Vroeg me alleen af of de legionella bestrijding nu wel echt nodig is. Hoe denken jullie hier over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cor2015
DopjeD schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:05:
[...]

Jouw warmtepomp draait op een weersafhankelijke regeling. Met je ruimtetemperatuur instelling verschuif je alleen je stooklijn. Je kan bij stooklijninstellingen wel kiezen voor een ruimtetemp invloed. Hoe hoger je deze zet hoe meer die rekening houdt met je ruimtetemp. Ik heb hem zelf op 4 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Artbij schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:02:
Heb je uitgeprobeerd wat het beste is? Of een keer flink verwarmen, of langzaam een beetje....
Nee, zo strikt nog niet gemonitord. Maar nu dus 1x per dag; eerst wel meerdere keren.
Cor2015 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:43:
Jouw warmtepomp draait op een weersafhankelijke regeling. Met je ruimtetemperatuur instelling verschuif je alleen je stooklijn. Je kan bij stooklijninstellingen wel kiezen voor een ruimtetemp invloed. Hoe hoger je deze zet hoe meer die rekening houdt met je ruimtetemp. Ik heb hem zelf op 4 staan.
Thanks, zoiets had ik inderdaad door. Maar ik snap nog niet goed met hoeveel graden onder mijn ingestelde setpoint de warmtepomp de trigger krijgt om te gaan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor2015
DopjeD schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:16:
[...]

Nee, zo strikt nog niet gemonitord. Maar nu dus 1x per dag; eerst wel meerdere keren.

[...]

Thanks, zoiets had ik inderdaad door. Maar ik snap nog niet goed met hoeveel graden onder mijn ingestelde setpoint de warmtepomp de trigger krijgt om te gaan starten.
Hoeveel graden dat precies is weet ik ook niet. Bij mij staat ruimtetemp op 20 graden. Temperatuur schommelt nu tussen 19,5 en 20 graden. Dus zal zo,n halve graad zijn. Maar dit heeft ook weer te maken met de aanpassing van je stooklijn door je ruimtetemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinwehl
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 15:47
Wij hebben sinds april een wp
Ons (nieuwbouw 2018) huis is extreem geisoleerd met energielabel a++
De wp is door de installateur in bedrijf gesteld maar wij vonden te temperatuur telkens te hoog (23 - 24 graden) Beneden en op de badkamer hebben we alleen vloerverwarming
op de slaapkamers radiatoren (maar die staan nog uit)

Nu heb ik de vloerverwarmingskranen dichtgedraaid voor de garage en wc want hier werd het ook 23 graden.
De installateur adviseerd een 'nastelregeling' ipv het zelf dichtdraaien van de kranen.
Wie heeft hier ervaring mee? Ons doel is om zoveel mogelijk stroom te besparen.

Wat ik heb gedaan om stroom te besparen;
- temperatuur wp actief van 18 graden naar 14 veranderd. (hij begint onder de 14 pas)
- Aanvoer temperatuur (hoog) stond op 28 deze naar 24 gezet
- Je hebt 2 temperatuur instellingen, laag en hoog; laag staat nu op 12 deze stond op 18.
- Gewenste temperatuur op 20.5 gezet
- Wekelijkse desinfectie tijd van 240 minuten (max) naar 180 minuten (3/4) gezet.
- Tijdschema 1 ingesteld: verwarmen van 14:00 - 22:00, sparen van 22-14. (werkt dit goed? )

Bovenstaande instellingen zijn allemaal te doen in het 'normale config menu' onderstaande instelling in het serice menu:
- Maximale compressor verbruik van 9kw naar 6kw gezet

Iemand advies over deze instellingen? Of om het nog zuiniger te maken ?

Aldus de installateur werkt de knop om handmatig temperatuur in te stellen niet (gewoon de grote draaiknop oph et apparaat)... ookal zegt de WP dat hij de temperatuur instellingen wel toepast
Wie weet hoe dit zit ? ik betwijfel de installateur namelijk.

Wat is jullie verbruik per half jaar/ jaar ?

[ Voor 7% gewijzigd door robbinwehl op 26-10-2018 11:39 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
[b]robbinwehl in "Nefit EnviLine Split ervaringen uitwisselen"robbinwehl schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @
De warmtevraag van je woning is niet groot dan. Automatisch naregelen geloof ik niet zo in. 1x goed instellen (eventueel ene groep iets meer handmatig open draaien dan andere) en vervolgens op war+thermostaat temperatuur constant houden. Thermostaat doet zeker wel iets, wat precies weet ik ook nog niet. Vanmorgen was het 19graden en heb ik hem op 24 gezet, warmtepomp ging meteen aan dus er is een verband tussen thermostaat en aanslaan van de warmtepomp :)

Element heb ik uitstaan, enkel bij thermische desinfectie @Cor2015, voor de veiligheid doe ik dit 1x per week, wordt dit gebruikt. Dat je dit van 9kW naar 6kW zet maakt voor verwarming niks uit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor2015
DopjeD schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:12:
[...]

De warmtevraag van je woning is niet groot dan. Automatisch naregelen geloof ik niet zo in. 1x goed instellen (eventueel ene groep iets meer handmatig open draaien dan andere) en vervolgens op war+thermostaat temperatuur constant houden. Thermostaat doet zeker wel iets, wat precies weet ik ook nog niet. Vanmorgen was het 19graden en heb ik hem op 24 gezet, warmtepomp ging meteen aan dus er is een verband tussen thermostaat en aanslaan van de warmtepomp :)

Element heb ik uitstaan, enkel bij thermische desinfectie @Cor2015, voor de veiligheid doe ik dit 1x per week, wordt dit gebruikt. Dat je dit van 9kW naar 6kW zet maakt voor verwarming niks uit dan.
Thermostaat wordt enkel gebruikt om de stooklijn te verhogen of te verlagen. Alleen als je bij stooklijn instellingen je ruimte invloed hoger zet gaat de thermostaat ook rekening houden met je kamertemperatuur. De thermostaat werkt niet zoals bij een ketel. Deze
Schakelt echt op kamertemperatuur. Bij een weersafhankelijke regeling werkt de thermostaat alleen om je stooklijn te kunnen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Cor2015 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:32:
[...]

Thermostaat wordt enkel gebruikt om de stooklijn te verhogen of te verlagen. Alleen als je bij stooklijn instellingen je ruimte invloed hoger zet gaat de thermostaat ook rekening houden met je kamertemperatuur. De thermostaat werkt niet zoals bij een ketel. Deze
Schakelt echt op kamertemperatuur. Bij een weersafhankelijke regeling werkt de thermostaat alleen om je stooklijn te kunnen aanpassen.
Ja heb ik het ook gelezen in de handleiding. Thermostaat 1 gr omhoog kan ook de stooklijn 1 gr omhoog doen gaan. Maar de aan/uit trigger moet ook ergens vandaan komen. Dat gaat niet alleen op war vanaf de buiten temperatuur toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor2015
DopjeD schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:33:
[...]

Ja heb ik het ook gelezen in de handleiding. Thermostaat 1 gr omhoog kan ook de stooklijn 1 gr omhoog doen gaan. Maar de aan/uit trigger moet ook ergens vandaan komen. Dat gaat niet alleen op war vanaf de buiten temperatuur toch?
In principe komt de trigger alleen van de war op buitentemp. Maar dit kan je dus laten beïnvloeden door je ruimte temp. Dit door de ruimte invloed hoger te zetten in je stooklijninstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Ik heb de thermostaat nu op een betere plek gehangen en de temp blijft stabieler. Vannacht volgens mij één mooie run gemaakt, zie stroomverbruik (van totale huis, heb nog geen kwh meter op warmtepomp groep).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/izm8Wqj.jpg

Warmtepomp nu 30% modulatie, pompsnelheid 10%. Lager gaat tie denk ik niet. Output aan warmte 5kW volgens de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Valt het andere mensen ook op dat de warmtepomp veel stiler is als het precies 7 graden buiten is? Vanmorgen draaide ie en was een stuk stiller dan normaal en op de thermometer was het 7 graden.
Bij 7 graden worden ze gespecificeerd wat vermogen en geluidsproductie betreft, zou mij niet verbazen als er sjoemelsofware in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Andre1973 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:17:
Bij 7 graden worden ze gespecificeerd wat vermogen en geluidsproductie betreft, zou mij niet verbazen als er sjoemelsofware in zit.
Da's wel interessant. Dan zou je eigenlijk modulatie en compressor percentage bij die temp moeten checken, zou dan lager moeten liggen.

Monoblock van mij staat nu op 80% te stampen, toch aardig wat geluid. In de kerstvakantie eens kijken of ik geluidsscherm kan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-08-2024
Hallo Allemaal,

Ook ik ga binnenkort aan de warmtepomp. Ik twijfel nog tussen de Nefit Enviline 5.0 split b-s of de mono variant.
Warm water blijft via de huidige CV-ketel, die ook blijft ter ondersteuning van de warmtepomp in koude dagen.

Even mijn situatie:
Huidig verbruik per jaar met een CV combiketel van het merk intergas ( compact 28)= 1700 m3
Elektraverbruik is ongeveer 500Kw. Laag maar dat komt door de zonnepanelen. Totaal 4200 Wp die effectief ongeveer langjaarlijks 3100 Kw leveren. Dus verbruik ik per jaar 3600 Kw..
Mijn huis is 625 m3 en heeft 200 m2. vloeroppervlak. Goed geïsoleerd (Bj 2007).
Daarvan is 100 m2 op de begane grond voorzien van uitsluitend vloerverwarming.
De CV-ketel heb ik op 55 graden staan wat prima voldoet.
Op de bovenverdieping, 50m2, zijn 3 slaapkamers met standaard radiatoren.
De zolder, ook 50m2, heeft geen verwarming maar wordt ook niet kouder dan 16 graad Celsius in de koudste wintermaanden

Mijn installateur wil alles tegen kostprijs aansluiten.
Wat dit betekent voor de hoogte van de rekening weet ik nog niet. De offerte volgt volgende week.
Dit doet hij omdat hij nog 0,0 ervaring heeft met warmtepompen. Hij gaat binnenkort op cursus bij Nefit en ik wordt dan zijn eerste klant. Dat geeft vast wat tegenslag en dus ter compensatie de kostprijs. Het is voor hem een leertraject maar hij krijgt alle support van Nefit. Nefit komt ook alles nakijken of het naar behoren is ingesteld/werkt. Vandaar ook onderstaande vragen die ik niet aan mijn installateur kan stellen door het gebrek aan ervaring.

Ik heb toch nu al wat vragen aan jullie (kenners en ervaringsdeskundig) vooraf.

1; Heb ik een buffervat nodig? De vloerverwarming en radiatoren worden nooit afgesloten.
2. Ik heb nu een Honeywell Chronotherm Modulation woonkamer klokthermostaat. Kan deze gebruikt blijven worden of is een andere keuze voor een optimale aansturing van de WP aan te raden.
3. Mocht het op de bovenverdieping met standaard radiatoren te koud worden dan kan ik LTV radiatoren monteren of Low-H2O radiatoren. Die zijn mij te prijzig en dus wil ik dat probleem oplossen door de plaatsen van radiatoren met een capaciteit van 3x de huidige. Bv. nu op een slaapkamer een radiator van het type T11 600 x 1200 vervangen door een T22 600 x 2000
Let wel; de huidige radiatoren werken al minder omdat de ketel op 55 graden staat ivm de vloerverwarming op de benedenverdieping. Toch voldoet dat prima maar nu gaat de temperatuur nog verder naar beneden met een aanvoertemperatuur van 35 graden en of het dan nog aangenaam is betwijfel ik. Vandaar deze oplossing
Is dit zinvol / gaat dit werken?
4. De huidige ketel (intergas Compact 28) is 10 jaar oud, werkt 10 jaar probleemloos. Ik kan in dit zelfde traject ook een nieuwe ketel kopen (Trendline II HRC 25/cw4 bijvoorbeeld). Ik vraag mij af of dit nog extra voordeel oplevert want nieuwere ketel en dus zuiniger. Daarnaast is dan alles van Nefit waardoor de boel goed op elkaar afgestemd kan worden en niet de ketel of WP (Intergas - Nefit) de schuld kan krijgen bij problemen. De Installateur heeft ook het huidige onderhoudscontract voor de Intergas,
Zouden jullie ook de nieuwe CV-ketel nemen?
5. Kiezen jullie voor de duurder monoblock of toch maar de split? Ruimte genoeg voor beide types. dakconstructie (plat dak met verdiepingsvloer). Unit komt op het oosten en staat altijd in de schaduw.
CV staat een verdieping lager in de bijkeuken maar vrijwel recht onder de plek op het platte dak.
6. Klopt het dat de Split variant jaarlijks extra kosten voor onderhoud met zich meebrengt i.v.m. controle van het vulmiddel en dat deze kosten niet gemaakt worden als ik voor de Monoblock kies (water)?

Ben reuze benieuwd naar de antwoorden op deze vragen.
Uiteraard houd ik jullie op hier op de hoogte van dit traject en mijn keuzes en ervaringen

[ Voor 4% gewijzigd door Kniepert op 29-10-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
even op wat punten reageren:
1: volgens mij geeft een buffervat (heb er hier een van 50 liter) wat rust in de schakelgedrag, doordat er meer massa is, word de regeling rustiger, en de typische convectoren (kom ik op terug) hebben maar weinig inhoud.
Ik heb hier vooral convectoren en nog een paar oversized radiatoren hangen.
2: zeer waarschijnlijk kan je die niet blijven gebruiken, ik had een dure moduline 400 hangen, vandaar naar Nefit gegaan, helaas moest er een ander komen.
3: als je eens kijkt hoeveel oppervlak de radiator heeft en hoeveel de convector, dan zie je soms dat dat evenveel is. Heb hier een hele grote (gratis) radiator hangen. Maar je kan ook even via allerlei marktplaatsen heel goedkoop vaak aan convectoren komen zeker als er daar nieuwbopuw word gepleegd (nieuwe huizen worden opgeleverd compleet met convectoren en mensen slopen die eruit voor vloerverwarming) Ik heb de meeste voor tussen de 10 en 20 Euro per stuk weggehaald, eentje was E130, maar dat is ook een hele grote.
Je kan DBE toepassen, ook bestaat dat voor radiatoren
4: ik zou geen gas meer willen, hout / pellet kachel erbij?
5 mono block zou makkelijker een hogere temperatuur moeten halen, wat een voordeel kan zijn.
6: geen idee, heb een split, maar volgens mij is er geen controle nodig. maar ik laat me daarin graag verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
Bedankt voor je reactie.
ad 1: Ik heb 880 meter vloerverwarming ( 9 groepen) en verder nog 5 standaard radiatoren. Zou dat niet genoeg zijn?
De inhoud van het hele systeem weet ik niet.
Ik wil geen onnodige kosten maken (zie mijn naam) maar wel een goed functionerende installatie. Zo'n buffervat is ook later te plaatsen mocht dat nodig/wenselijk zijn neem ik aan?
ad 3: Ik ga MP eens in de gaten houden
ad 4: Zeker een overweging waard. Ik zal me eens gaan verdiepen in een pellet kachel. Volgens mij ook prijzige dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
Als aanvulling op mijn vraag 3 m.b.t. radiatoren:

Volgens mij valt er op de volgende manier ook gebrek aan radiatorcapaciteit te compenseren:

Het trap naar zolder is een open verbinding en gezien wij de deuren van de slaapkamers altijd los hebben trekt de warmte via het trapgat naar zolder (waar geen verwarming zit). Om de warmte op de slaapverdieping te houden heb ik besloten het trapgat af te sluiten met een deur. Op zolder wordt er dan nog een convector gemonteerd die ik al een tijdje heb want mogelijk zou het daar dan te koud worden als de ruimte is afgesloten van warmte van de onderliggende verdiepingen. De Zolder is 50m2 en 4,5 meter hoog met een inhoud van ongeveer 220 m3 en nu minimaal 16 graden in de winter, dus zonder verwarming.

Dit dan ter compensatie van het gebrek aan capaciteit van de radiatoren in de slaapkamers.
Ben benieuwd of deze aanpassing een verschil maakt. De praktijk zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Een beetje offtopic, maar toch: Slaapkamerdeuren moet je in elk geval 's nachts altijd sluiten. En bij voorkeur ook bij afwezigheid. Dit in verband met brandveiligheid.

Gesloten deuren zorgen met name 's nachts voor een véél grotere overlevingskans. Daarnaast werken zelfs de goedkoopste binnendeuren enigszins brandvertragend en kan dat net het verschil maken voor de brandweer: treffen die bij aankomst één brandende kamer aan, of een hele verdieping die in lichterlaaie staat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
Vaak vergeten mensen dat er ook al veel energie valt te besparen door eenvoudige maatregelen.
Denk daarbij aan ledverlichting, deuren sluiten, de verwarming een graadje lager etc.
Het probleem van standaard radiatoren in het algemeen bij toepassing van een warmtepomp lijkt me vaker voor te komen. Lijkt me prettig te lezen hoe anderen dat oplossen, Welke eenvoudige maatregelen dragen bij om het warmteverlies zo klein mogelijk te houden met als resultaat een comfortabel binnenklimaat. Het dichtmaken van de zolder is eenvoudig, goedkoop en heeft (hoop ik) een positief effect.
Maar je hebt ongetwijfeld helemaal gelijk m.b.t. de veiligheid alhoewel het installeren van rookmelders ook veel aan de veiligheid bijdraagt. Dat deze deuren open staan heeft een reden. De maatregelen die ik neem moeten zich aanpassen aan mijn gewoonten en levensstijl met behoud van comfort. Ik ben niet van plan mij aan de te nemen maatregelen aan te passen door het doen van concessies. Het mogelijke probleem van de capaciteit van de radiatoren op de slaapkamers is ook op te lossen door het aantrekken van extra truien, een extra dik dekbed of het plaatsen van een elektrische kachel etc. Dat gaan we dus niet doen. Dan maar geen WP. Het moet wel leuk blijven.
Een andere maatregel die ik neem om energie te sparen is het uitzetten van de mechanische ventilator in de maanden november t/m april. Dit doe ik al jaren. Ik ventileer mijn huis door het open zetten van de ventilatieroosters boven de ramen in de woonkamer, keuken en slaapkamers en op zolder. Dit geeft voldoende frisse lucht en scheelt heel veel verlies van warme lucht.
Natuurlijk kun je daar ook een ventilatiewarmtepomp installeren maar die is wat prijzig (prijs/prestatie), ook na subsidie.
Mijn doel in dit traject: Tegen zo laag mogelijke kosten een forse besparing realiseren op mijn energierekening ( nu 100,-- p/m en na installatie van de WP hoop ik 70,--) met behoud van een comfortabele woning en met een terugverdientijd van maximaal 8 jaar. Dat ik dan ook minder CO2 uitstoot is meegenomen maar voor mij is dat bijzaak.
Ook wil ik niet van het gas af. Ik heb namelijk ook nog een open gashaard (sfeer) en die zou dan als eerste moeten verdwijnen. In het kader van energiezuinig past dat ding helemaal niet in dit verhaal maar is erg gezellig en ik heb deze niet heel vaak aan.
Wil je van het gas af en ben je erg begaan met de toekomst van deze wereld (geen CO2 uitstoot) dan maak je andere keuzes.

[ Voor 13% gewijzigd door Kniepert op 30-10-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Kniepert schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:26:
Vaak vergeten mensen dat er ook al veel energie valt te besparen door eenvoudige maatregelen.
Denk daarbij aan ledverlichting, deuren sluiten, de verwarming een graadje lager etc.
Het probleem van standaard radiatoren in het algemeen bij toepassing van een warmtepomp lijkt me vaker voor te komen. Lijkt me prettig te lezen hoe anderen dat oplossen, Welke eenvoudige maatregelen dragen bij om het warmteverlies zo klein mogelijk te houden met als resultaat een comfortabel binnenklimaat. Het dichtmaken van de zolder is eenvoudig, goedkoop en heeft (hoop ik) een positief effect.
Maar je hebt ongetwijfeld helemaal gelijk m.b.t. de veiligheid alhoewel het installeren van rookmelders ook veel aan de veiligheid bijdraagt. Dat deze deuren open staan heeft een reden. De maatregelen die ik neem moeten zich aanpassen aan mijn gewoonten en levensstijl met behoud van comfort. Ik ben niet van plan mij aan de te nemen maatregelen aan te passen door het doen van concessies. Het mogelijke probleem van de capaciteit van de radiatoren op de slaapkamers is ook op te lossen door het aantrekken van extra truien, een extra dik dekbed of het plaatsen van een elektrische kachel etc. Dat gaan we dus niet doen. Dan maar geen WP. Het moet wel leuk blijven.
Een andere maatregel die ik neem om energie te sparen is het uitzetten van de mechanische ventilator in de maanden november t/m april. Dit doe ik al jaren. Ik ventileer mijn huis door het open zetten van de ventilatieroosters boven de ramen in de woonkamer, keuken en slaapkamers en op zolder. Dit geeft voldoende frisse lucht en scheelt heel veel verlies van warme lucht.
Natuurlijk kun je daar ook een ventilatiewarmtepomp installeren maar die is wat prijzig (prijs/prestatie), ook na subsidie.
Mijn doel in dit traject: Tegen zo laag mogelijke kosten een forse besparing realiseren op mijn energierekening ( nu 100,-- p/m en na installatie van de WP hoop ik 70,--) met behoud van een comfortabele woning en met een terugverdientijd van maximaal 8 jaar. Dat ik dan ook minder CO2 uitstoot is meegenomen maar voor mij is dat bijzaak.
Ook wil ik niet van het gas af. Ik heb namelijk ook nog een open gashaard (sfeer) en die zou dan als eerste moeten verdwijnen. In het kader van energiezuinig past dat ding helemaal niet in dit verhaal maar is erg gezellig en ik heb deze niet heel vaak aan.
Wil je van het gas af en ben je erg begaan met de toekomst van deze wereld (geen CO2 uitstoot) dan maak je andere keuzes.
Dan zou een pelletkachel voor jou denk ik wel ideaal zijn, kosten hoeven niet te hoog te zijn, zijn er zelfs met subsidie, kosten voor de warmte t.o.v. gas is is ongeveer 4 keer minder, (ik hoor berichten van mensen die er een hebben dat ze met E300,00 aan pellets het hele huis warm stoken incl. warm water) ze zijn er met thermostaat en allerlei soorten bediening, zelfs met bediening met een app. En nog steeds lekker vlammetjes kijken.

Ik maak i.d.d. andere keuzes, maar een hoop passen er ook bij die 8 jaar TVT en besparen. Mijn energie rekening is jaarlijks E-75,00 (ja ik heb een negatieve energie rekening van 75 euro).
Ik geef liever nu geld uit aan materiaal (zonnepanelen, houtkachel en zelf hout zagen, warmtepomp) dan dat ik het grotendeels aan BTW en accijns (energiebelasting) uitgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
Pelletkachel…..hmmmm…..Niet helemaal dezelfde sfeerbeeld maar overkomelijk. Dan dus helemaal zonder gas en een variant kiezen met warmwatervoorziening zoals de Nefit Enviline t-s 5.0 split of mono.
Mocht het eens erg koud worden of werkt de warmtepomp niet door een technische storing dan gewoon de pelletkachel aan, blijft het toch warm.
Accijns en energiebelasting valt reuze mee. In mijn huidige gasrekening ( 1655 m3 / 1224 €) zit totaal aan heffingen/belastingen 755,--. Als ik er van uit ga dat het gasverbruik met WP terug gaat naar 250 m3 ( is 15% van 1655) dan is het geheel aan heffingen/belasting nog "maar" 276,-- (inclusief gas is dat 346,-- p/j).
Je ziet dus wel dat 80% van je rekening bestaat uit opslagen en belastingen en maar 20 % uit het gas zelf.

Maar als ik alle kosten van gasloos door het leven gaan bij elkaar optel ( ook nieuwe elektra aansluiting 3x400v/3x16a nodig en in mijn geval een pelletkachel en de duurdere WP incl watervoorziening) en het feit dat we over 10 jaar permanent in het buitenland zitten en dit huis dus verkopen dan is de TVT langer dan bij de optie; WP Nefit 5.0 B-S split/Mono met gas en met behoud van huidige haard etc.

Ook dan blijft de vraag: mono of split?

[ Voor 3% gewijzigd door Kniepert op 30-10-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Volgens mij Mono als het kan (ik kon die mono niet kwijt), split als het moet. Wat ik ervan heb onthouden is mono makkelijker gezien die een hogere temperatuur kan halen, al gaat bij mono wel het CV-water naar buiten en kan dat gedoe geven met bevriezing, maar misschien is dat wat meer voor het "grote" warmtepomp forum.

Dit stukje forum heb ik expres in het leven geroepen omdat ik zelf wat moeite had met de bediening van de Enviline Split, en hoopte zo van elkaar wat te kunnen leren over specifiek deze warmtepomp. Al wil ik zelf ook nog wel eens afdwalen ....

[ Voor 16% gewijzigd door Andre1973 op 31-10-2018 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
Ja, dit onderwerp behelst zoveel dat afdwalen haast niet te voorkomen is.
Ik zal daar ook eens mijn licht op gaan steken. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Kniepert schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:43:
Ook dan blijft de vraag: mono of split?
Ik heb dus een mono. Met name gekozen ivm geluidsproductie (en die vind ik dus nog best wel hoog....:). Ook vind ik de mono mooier qua looks. Daarnaast vind ik simpele techniek met enkel water tussen binnen en buitenunit wel een prettige gedachte. Aansluiten van een mono is makkelijker omdat er geen f-gassen monteur voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
Die voordelen had ik ook opgemerkt maar gezien het forse prijsverschil lijkt het me dat er betere verkoopargumenten moeten zijn om dat verschil te rechtvaardigen.. Een daarvan ken ik; iets betere prestaties bij verwarmen en betere prestaties bij koelen.
Moeten er vast meer zijn; Onderhoudskosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Goeie vraag. Installatie kosten zullen wellicht iets minder zijn, heb je deel van je e1500 (oid) terug verdiend. Is subsidie gelijk op beide modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
Klopt, geen stekmonteur nodig en 50 euro meer op de Monoblock B-S en 100 euro meer op de Monoblock T-S (all electric) maar dan nog steeds ongeveer 1300,-- meer dan de split B-S / T-S. Die stek-monteur zal toch geen 1000,-- p/u kosten? Wel, dan laat ik me omscholen.

[ Voor 99% gewijzigd door Kniepert op 31-10-2018 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvandew
  • Laatst online: 10-05 17:30
De vraag heb ik al eerder gesteld in dit topic. Maar ben nieuwsgierig hoe jullie energieverbruik is met jullie Enviline. Bij mij draait de Enviline Monoblock 9KW all-electric inclusief 300 liter boiler en ik vind het verbruik érg hoog.

Dit verbruik is van heel mijn all-electric woning. Koken e.d. is dus ook electrisch, maar ik denk dat 90% van het verbruik van de warmtepomp af komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XIqNAvsuckFp9szslOcNdCQ3/thumb.png

[ Voor 8% gewijzigd door roelvandew op 01-11-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
90% van je warmtepomp is wel heel hoog ingeschat. Dat zou betekenen dat je overige verbruik nog geen 3kWh per dag is. In de meeste huishoudens is het verbruik van koelkast, vriezer en sluipverbruik al meer dan dat. Ik heb geen idee wat je gezinssamenstelling is, maar een jaarverbruik van minder dan 2000kWh is al weinig voor een gezin wat op gas kookt en stookt. 2000kWh/jaar is 5,5kWh/dag. Wat was jouw jaarverbruik voordat je een warmtepomp had?

Naast het jaarverbruik van iemand met gas, gebruik je dagelijks ook nog 0,5-1,0 kWh voor het koken, mogelijk nog wat voor de keukenboiler of kokendwaterkraan. Al met al gaat van je huidige dagverbruik dus maximaal zo'n 75% naar de warmtepomp. En als je voorheen een jaarverbruik had van meer dan 2000kWh, dan zelfs nog minder.

Op koude dagen trekt mijn 7kW split continu ruim 2kW om de maximale output van 7kW warmte te halen bij een aanvoertemperatuur van 50+ graden. Bij elkaar dus 25-30kWh per dag. Afgelopen februari was dan ook goed voor een maandverbruik van 850kWh. In een matig geïsoleerde woning, all electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvandew
Vorig jaar hebben we zelf gebouwd. Ik had dus nog geen indicatie van verbruik zonder warmtepomp.

Gegevens van mijn woning:
750m3
Isolatiewaardes volgens bouwbesluit
All-electric
Mechanisch geventileerd
Nefit Enviline 9kW Monoblock All-Electric met 300 liter boiler
24 x 280WP zonnepanelen met Solaredge omvormer
Daarnaast koken we ook op inductie (Bora)
Temperatuurinstelling van continu 20 graden celcius.

Ik en mijn partner wonen hier met 2 kleine kinderen.

Afgelopen maandag heb ik dus een verbruik van 28 KwH. Vond ik best veel voor een -nog niet extreem- koude dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Hoe was je elektra verbruik in de vorige woning? En wat is er veranderd qua apparatuur en het gebruik daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvandew
Wij hebben tijdens de bouw van de woning in een woonunits gewoond. Daarvoor in een rijtjeswoning met gas. Totaal niet te vergelijken dus 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-05 17:59
Ik meld me ook hier. Was al los-vaste bezoeker van het nieuwbouwtopic, maar sinds twee weken wonen we in ons nieuwe huis. Even een opsomming in dezelfde layout als @roelvandew, met wat kleine uitbreidingen:

- ca. 800 m³ (incl. buitenschil), 183 m² GBO;
- isolatie (dak - wand - vloer): 7 - 7 - 5;
- all-electric;
- balansventilatie (Zehnder ComfoAirQ 450) met CO2 regeling;
- Nefit Enviline 7 kW Mono met 300 liter boiler;
- 32 x 275 Wp PV-panelenmet 8,2 kW 3-fase omvormer;
- Temperatuurinstelling in de keuken/woonkamer op 21 graden;
- Vloerverwarming (en -koeling) op gehele begane grond + toilet en badkamer op verdieping. Overige ruimtes geen verwarming.

De installatie is al in bedrijf sinds medio juli, maar omdat we er toen nog niet woonden zijn de verbruikscijfers nogal wat vertekend. De koeling hebben we wel gebruik van kunnen maken tijdens de afbouwfase, heeft wel een paar liter zweet gescheeld. :9

Afgelopen woensdag is een Nefit monteur langs geweest, omdat ik het vermoeden had dat de warmwaterbereiding niet goed ingesteld was. Het apparaat schoot bijna direct op de elektrische bijverwarming, en de buitenunit bleef uit. Geen idee waar het probleem nu zat, maar na een reset en opnieuw instellen werkt het tot nu toe goed. De CV-instellingen staan wel een eind in de goede richting, als ik de verbruikscijfers van het apparaat zelf mag geloven:

CompressorElek. bijverwarmingTotaalAfgegevenA/T
Verwarmen11301136195,47
Koelen152015210096,63
Warm water1241532774101,48

Vooral SWW viel dus tegen, als het goed is moet dat nu verbeteren. De werkelijke COP zal nog wat lager zijn, volgens mij rekent de module van Nefit zelf niet de interne pomp door, en hebben we nog een losse pomp op de CV-zijde van het systeem. Ik ben nog wel van plan het totale energieverbruik te monitoren, eerst maar de laatste zaken in huis afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
@roelvandew @aikink leuk!

Hier een huis verbouwd.
Begane grond 155m2. Bovenverdieping hebben we ook, maar komen we eigenlijk niet. Huis heeft dus aardig wat m3 inhoud.

31 panelen 295 wp
Nefit mono 13kW 300l hr300
Vloer geïsoleerd rc 3.6. Plafond zit glaswol tussen en dak heeft 1980 isolatie. Ramen wel dubbelglas hr++. Spouw kunnen we niet isoleren ivm geverfd huis...

Verbruik idd fors, maar ja, je moet je gas ergens mee vervangen hè ;) ik hoeft jullie niet te vertellen wanneer wp in bedrijf is gesteld. Wij hebben constante temp van 20,5gr

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GN2e0ir.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
roelvandew schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:07:
Wij hebben tijdens de bouw van de woning in een woonunits gewoond. Daarvoor in een rijtjeswoning met gas. Totaal niet te vergelijken dus 😄
Heb je wel cijfers (opwekking cijfers van de omvormer en gebruik/teruglevering van de slimme meter) van dit huis van voor pakweg half oktober? Of wonen jullie er echt pas net?
Door de opwekking te verrekenen met verbruik en/of teruglevering kun je je netto dagverbruik zonder verwarming ook benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvandew
Ja klopt @Ivow85 . Tijdens de bouw van ons huis hebben we ons eerste kind gekregen en 2 maanden geleden onze 2e dochter. 3 jaar geleden begonnen met bouwen, afgelopen januari 'klaar'. Daarnaast ook 24 zonnepanelen, die ik daarvoor nooit had. Vergelijken kan natuurlijk wel, maar heeft voor mij totaal geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
roelvandew schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 00:29:
Ja klopt @Ivow85 . Tijdens de bouw van ons huis hebben we ons eerste kind gekregen en 2 maanden geleden onze 2e dochter. 3 jaar geleden begonnen met bouwen, afgelopen januari 'klaar'. Daarnaast ook 24 zonnepanelen, die ik daarvoor nooit had. Vergelijken kan natuurlijk wel, maar heeft voor mij totaal geen nut.
Je wilt toch weten of het verbruik van je warmtepomp een beetje 'redelijk' is? Dan zul je eerst moeten bepalen welk deel van de grafieken die je hier geplaatst hebt opgaat aan de warmtepomp en welk deel opgaat aan overig huishoudelijk gebruik. Dat laatste kan gemiddelde 5-6kwh per dag zijn, maar ook makkelijk 12-15 kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Vannacht was koud. Warmtepomp heeft hele nacht op 99% gedraaid.... en temp gedaald van 20.5 naar 20.2. Volgens mij ook ongeveer ieder uur een defrost, bij jullie ook?

Nu de Ta (kwam niet hoger dan 30) opgehoogd, kijken hoe vannacht verloopt.

@roelvandew inmiddels bijna 50kW verbruikt vandaag. Zeker 40-45kW komt van de warmtepomp want bijna niet thuis geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor2015
Even een andere vraag tussendoor. Valt het jullie ook op dat de retourtemp altijd hoger is dan de aanvoertemp. Hebben jullie dat ook of is dat alleen bij mij zo. Ik twijfel een beetje over mijn driewegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Cor2015 schreef op zondag 4 november 2018 @ 08:38:
Even een andere vraag tussendoor. Valt het jullie ook op dat de retourtemp altijd hoger is dan de aanvoertemp. Hebben jullie dat ook of is dat alleen bij mij zo. Ik twijfel een beetje over mijn driewegklep.
Bij mij is dat enkel na een sww run. Als de wp de vloer gaat verwarmen wordt de aanvoer weer hoger dan de retour, bij jou toevallig ook?

Vannacht op temperatuur gebleven. Warmtepomp wel continue volle bak aan de gang.... hoe komen jullie de nachten door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor2015
Nee bij is dat constant. Altijd een graad of 3 of 4 hoger als mijn aanvoertemepratuur. De nachten kom ik prima door. Ik heb dan ook een 9 kw terwijl ik het ook wel met een 7 kw had kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-05 17:59
Wat ik begreep van de monteur is dat de Enviline vooral stuurt op een dt van ca. 6 graden tussen tc0 (retour) en tc1 (aanvoer) wanneer de kamerthermostaat niet regelt/ontregelt. De invloed van de kamerthermostaat kan vergroot worden door 'ruimte-invl.' (in het servicemenu) te verhogen.

Bij ons staat die op op 2K, dat lijkt goed te werken: met het weer van de laatste paar dagen hebben we alleen 's nachts een warmtevraag waarop de wp 4-5 kW uit het net trekt om er 20-25 kW warmte van te maken. Overdag is de warmteproductie van de apparatuur binnen en de zon blijkbaar voldoende om de boel op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Cor2015 schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:40:
Nee bij is dat constant. Altijd een graad of 3 of 4 hoger als mijn aanvoertemepratuur. De nachten kom ik prima door. Ik heb dan ook een 9 kw terwijl ik het ook wel met een 7 kw had kunnen doen.
Da's apart, zit aanvoer en retour dan niet omgedraaid? Hoe zijn de temperaturen bij sww run?

Interessant @aikink. Bij mij is de delta T altijd graad of 2. Ik heb ruimte invloed op 5 gezet omdat ik dacht dat de warmtepomp dan eerder aan zou gaan, maar volgens mij is dat onzin. Ik wil niet aan tig instellingen tegelijk komen, maar zal die ruimte invloed eens naar beneden bij stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor2015
Nee aanvoer en retour zitten wel goed aangesloten. Als ik de aanvoer sensor uit het vat trekt dan zakt de aanvoer temperatuur naar beneden. Ik krijg het idee dat aanvoer en retour een klein beetje zijn kortgesloten door middel van driewegklep die niet goed sluit.

Bij Sww run is retourtemp inderdaad hoger. Maar dat gaat ook niet via mijn buffervat. Ik zou zeggen dat mijn retour temp naar mono altijd lager moet wezen dan mijn aanvoer naar radiatoren.

[ Voor 26% gewijzigd door Cor2015 op 04-11-2018 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Cor2015 schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:51:
Als ik de aanvoer sensor uit het vat trek
Is dat niet de boilertempeatuur dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor2015
DopjeD schreef op zondag 4 november 2018 @ 21:11:
[...]

Is dat niet de boilertempeatuur dan?
Nee ik heb een boiler vat van 300 liter. En een buffer vaatje van 50 liter. En hier zit de aanvoervoeler in van het water naar mijn CV systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Apart fenomeen dan ja. Aanvoer moet logischerwijs idd hoger zijn dan retour. Maar bij defecte 3 weg lijkt me niet dat het altijd evenver van elkaar af ligt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor2015
Ja klopt ja. Is wel bij hogere modulatie van compressor meer verschil als lager. Modulatie is nu 25% en retour is nu 2 graden hoger als retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
Cor2015 schreef op zondag 4 november 2018 @ 21:57:
Ja klopt ja. Is wel bij hogere modulatie van compressor meer verschil als lager. Modulatie is nu 25% en retour is nu 2 graden hoger als retour.
Op wat voor manier is de buffer aangesloten volgens warmtepomp weetjes? Wat is jouw afgifte systeem? Weet je eventueel de flow primair en secundair? Gezien de grote van jouw warmtepomp en verhouding met het buffervat kan je rare taferelen tegen komen. Zoals ik er nu op afstand naar kijk mengt de buffer niet goed. Misschien kan je de pomp van jouw afgifte systeem de flow experimenteel veranderen zodat je dan wat ziet gebeuren in de retour temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Fut41 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:03:
Weet je eventueel de flow primair en secundair?
Ik heb al flink in het menu zitten zoeken, maar de flow heb ik nog niet gevonden. Kan je dat ergens aflezen (buiten alle afzonderlijke meters van de vloerverwarming verdelers)?

Ik heb nu een ander probleem, warmtepomp gaat niet uit.... terwijl de kamertemp toch ruim boven de ingestelde temp is. Iermand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/owBIG47.jpg?1
Ik heb nu enkel WAR draaien, zonder ruimteinvloed door kamerthermostaat.

Edit: even mijn plaatje kleiner gemaakt. En: De warmtepomp is gestopt. 1,5 graad over ingestelde target vond hij genoeg denk ik....

[ Voor 12% gewijzigd door DopjeD op 06-11-2018 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
DopjeD schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:15:
[...]

Ik heb nu een ander probleem, warmtepomp gaat niet uit.... terwijl de kamertemp toch ruim boven de ingestelde temp is. Iermand een idee?
[Afbeelding]

Edit: even mijn plaatje kleiner gemaakt. En: De warmtepomp is gestopt. 1,5 graad over ingestelde target vond hij genoeg denk ik....
Bij WAR zonder ruimte-invloed of met beperkte ruimte-invloed zul je met flinke zonlicht-inval inderdaad al snel een 'te hoge' temperatuur krijgen. Want het systeem denkt dan alleen maar "buiten is het koud, dus er moet lekker gestookt worden", terwijl het door de zon al lang op temperatuur kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Ivow85 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:50:
Want het systeem denkt dan alleen maar "buiten is het koud, dus er moet lekker gestookt worden", terwijl het door de zon al lang op temperatuur kan zijn.
Ja dat blijkt. Maar hoe kan ik nu zien bij welke temp hij denkt "het is warm genoeg, ik stop met verwarmen"?
Die functie of trigger krijg ik nog niet te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
DopjeD schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:15:
[...]

Ik heb al flink in het menu zitten zoeken, maar de flow heb ik nog niet gevonden. Kan je dat ergens aflezen (buiten alle afzonderlijke meters van de vloerverwarming verdelers)?

[Afbeelding]

Flow kan je ook niet aflezen wel beïnvloeden, door je delta t te verhogen of door de primaire pomp op een vaste snelheid te zetten. Ik vermoed dat de pomp instelling onder het warmtepomp menu zit. De delta t zeker. Ik ben momenteel niet in de gelegenheid dat te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor2015
Fut41 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:03:
[...]

Op wat voor manier is de buffer aangesloten volgens warmtepomp weetjes? Wat is jouw afgifte systeem? Weet je eventueel de flow primair en secundair? Gezien de grote van jouw warmtepomp en verhouding met het buffervat kan je rare taferelen tegen komen. Zoals ik er nu op afstand naar kijk mengt de buffer niet goed. Misschien kan je de pomp van jouw afgifte systeem de flow experimenteel veranderen zodat je dan wat ziet gebeuren in de retour temperatuur.
De buffer is als open verdeler aangesloten. Afgiftesysteem zijn radiatoren met speedcomfort. Heb nu de delta T verkleint en de flow over radiatoren verkleint. Ga nu weer kijken hoe het draait. Heb wel een keer meegemaakt dat driewegklep meerdere keren schakelde terwijl wp gewoon bezig was met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
Cor2015 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:12:
[...]

De buffer is als open verdeler aangesloten. Afgiftesysteem zijn radiatoren met speedcomfort. Heb nu de delta T verkleint en de flow over radiatoren verkleint. Ga nu weer kijken hoe het draait. Heb wel een keer meegemaakt dat driewegklep meerdere keren schakelde terwijl wp gewoon bezig was met verwarmen.
Als dit niet veel verschil uit maakt dan verbaasd me dat niet, je vergroot de verschillende flow stromen nu meer dan dat je ze bij elkaar brengt. De praktijk zal het leren, een hogere delta t levert een lagere flow, dan komt er misschien meer balans tussen warmtepomp en afgifte. Ik experimenteer nu ook nog met de afgifte, ook radiator systeem t33 met twee speedcomforts in de kamer. Meer speedcomforts geeft een koud gevoel aan de voeten zodra de warmtepomp een poosje uit is. De warmte wordt op deze manier al wel beter verspreid. De delta t heb ik van de warmtepomp rond de 8 graden, geeft een iets rustiger opstart beeld en na verloop van tijd loopt deze vanzelf naar 6 graden.
De radiatoren zijn bij ons ook op een open buffer van 150 liter aangesloten deze leveren gezamenlijk ook een delta t van 6 graden. Misschien ook niet optimaal, @Oxellaar heeft er wel eens wat over geschreven, optimale temperatuur verloop over een radiator zou 8 graden zijn? Vooral als je voetpunt ingesteld hebt van rond de 30 graden, kan ik me dat voorstellen.

Toch ook raar dat de klep schakelt onder het verwarmen. Heb je 1 of twee kleppen in je systeem? Als je er 1 hebt zou je standaard ook een druk geregelde shunt kunnen hebben, als deze niet afgesteld is heb je ook kans op een hydraulische kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Gisteren is bij ons alles geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zWF8TfX.jpg

Nu is het wachten op de wateraansluiting en stroomaansluiting in de meterkast. Dan proefstoken! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor2015
Fut41 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:34:
[...]

Als dit niet veel verschil uit maakt dan verbaasd me dat niet, je vergroot de verschillende flow stromen nu meer dan dat je ze bij elkaar brengt. De praktijk zal het leren, een hogere delta t levert een lagere flow, dan komt er misschien meer balans tussen warmtepomp en afgifte. Ik experimenteer nu ook nog met de afgifte, ook radiator systeem t33 met twee speedcomforts in de kamer. Meer speedcomforts geeft een koud gevoel aan de voeten zodra de warmtepomp een poosje uit is. De warmte wordt op deze manier al wel beter verspreid. De delta t heb ik van de warmtepomp rond de 8 graden, geeft een iets rustiger opstart beeld en na verloop van tijd loopt deze vanzelf naar 6 graden.
De radiatoren zijn bij ons ook op een open buffer van 150 liter aangesloten deze leveren gezamenlijk ook een delta t van 6 graden. Misschien ook niet optimaal, @Oxellaar heeft er wel eens wat over geschreven, optimale temperatuur verloop over een radiator zou 8 graden zijn? Vooral als je voetpunt ingesteld hebt van rond de 30 graden, kan ik me dat voorstellen.

Toch ook raar dat de klep schakelt onder het verwarmen. Heb je 1 of twee kleppen in je systeem? Als je er 1 hebt zou je standaard ook een druk geregelde shunt kunnen hebben, als deze niet afgesteld is heb je ook kans op een hydraulische kortsluiting.
Temperaturen liggen nu een stuk dichter bij elkaar. Retourtemp is nu tussen de 1 en 0,2 graden hoger als aanvoertemp. Ga zaterdag de retouren van wp en radiatoren bij elkaar zetten. Denk dat ik dan een betere menging in mijn buffervat krijg. Ook denk ik dat een buffervat van 50 liter te klein is voor deze Wp van 9 kw. Dit wordt echter wel voorgeschreven door Nefit. Wat is daar jullie mening over?

Ik heb 2 kleppen in mijn systeem zitten. Maar deze lekt toch niet door denk ik. Heb met aanvoertemsensor op verschillende plekken gemeten, en kom dan geen gekke dingen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
Cor2015 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:00:
[...]

Temperaturen liggen nu een stuk dichter bij elkaar. Retourtemp is nu tussen de 1 en 0,2 graden hoger als aanvoertemp. Ga zaterdag de retouren van wp en radiatoren bij elkaar zetten. Denk dat ik dan een betere menging in mijn buffervat krijg. Ook denk ik dat een buffervat van 50 liter te klein is voor deze Wp van 9 kw. Dit wordt echter wel voorgeschreven door Nefit. Wat is daar jullie mening over?

Ik heb 2 kleppen in mijn systeem zitten. Maar deze lekt toch niet door denk ik. Heb met aanvoertemsensor op verschillende plekken gemeten, en kom dan geen gekke dingen tegen.
De 50 liter buffers zullen door sommige experts als discutabel bestempeld worden. Te vaak negatieve ervaringen. Nefit geeft de 50 liter buffer als optie. Ikzelf ben er na diverse artikelen op haustechniek met een grote boog omheen gelopen.

De twee kleppen vraag heb ik gesteld om een hydraulisch beeld van jouw configuratie te kunnen krijgen. Als het goed is heb je dus geen bypass die niet goed afgesteld is. Lekkage van jouw kleppen acht ik erg klein.

[ Voor 4% gewijzigd door Fut41 op 09-11-2018 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cor2015
Ik wildde eerst de 120 liter variant. Maar op advies van nefit toch maar de 50 liter genomen.

Heb vandaag de installatie verbouwd en de retour van wp en radiatoren bij elkaar gezet op 1 retour van buffervat. Nu is de retour 3 graden kouder als aanvoertemp. Dus dat heeft wel geholpen. Gelijk de kleppen kunnen testen, deze lekte inderdaad niet door.

Wp draait ook rustiger nu. Gaat het nog een poosje monitoren. Maar lijkt opgelost te wezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopjeD
Fut41 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:04:
[...]

Flow kan je ook niet aflezen wel beïnvloeden, door je delta t te verhogen of door de primaire pomp op een vaste snelheid te zetten. Ik vermoed dat de pomp instelling onder het warmtepomp menu zit. De delta t zeker. Ik ben momenteel niet in de gelegenheid dat te controleren.
Even paar dagen offline geweest...
Thanks! Pomp instelling heb ik gevonden, kan kiezen uit altijd aan of automatisch. Stond op automatisch, gekozen voor altijd aan, maar dan kan ik geen pompsnelheid kiezen. Lijkt erop als de warmtepomp dit zelf bepaalt.
DeltaT heb ik ook gevonden, staat op standaard ingesteld, dat is 7 graden bij verwarmen. Voelt nogal hoog, want de deltaT die ik zie is eigenlijk altijd rond de 2 graden. Hebben we een verklaring voor dit verschil?

Ik heb de warmtepomp nu zo draaien dat er met 1K rekening wordt gehouden met de ruimtetemperatuur. Vervolgens wat zitten klooien met de stooklijn en nu een aardige balans gevonden. Warmtepomp gaat nu iig aan en uit zo ongeveer als ik dat wil :) Richting het weekend gaan de temperaturen dalen, eens kijken of het geheel dan ook nog lekker werkt.

@the-edge spannend! Lekker ruime opstelling btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
DopjeD schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:50:
[...]

Even paar dagen offline geweest...
Thanks! Pomp instelling heb ik gevonden, kan kiezen uit altijd aan of automatisch. Stond op automatisch, gekozen voor altijd aan, maar dan kan ik geen pompsnelheid kiezen. Lijkt erop als de warmtepomp dit zelf bepaalt.
DeltaT heb ik ook gevonden, staat op standaard ingesteld, dat is 7 graden bij verwarmen. Voelt nogal hoog, want de deltaT die ik zie is eigenlijk altijd rond de 2 graden. Hebben we een verklaring voor dit verschil?

Ik heb de warmtepomp nu zo draaien dat er met 1K rekening wordt gehouden met de ruimtetemperatuur. Vervolgens wat zitten klooien met de stooklijn en nu een aardige balans gevonden. Warmtepomp gaat nu iig aan en uit zo ongeveer als ik dat wil :) Richting het weekend gaan de temperaturen dalen, eens kijken of het geheel dan ook nog lekker werkt.

@the-edge spannend! Lekker ruime opstelling btw.
De 2 graden delta die je nu over houdt zou er op kunnen duiden dat de warmte niet goed over gedragen kan worden. Mijn grote vraag die ik daar aan koppel: waar meet je de delta t van 2 graden of hoe kom je aan die getallen? Meten is weten, zo op afstand moeilijk te overzien. Ik ben erg nieuwsgierig naar de temperatuur censoren tc0 en tc3 in het diagnose menu en onder warmtepomp temperatuur. Deze waarden zou je afhankelijk van hoe lang het duurt voordat deze stabiel zijn moeten bekijken. Het mooiste is met een redelijk vermogen na een minuut of 10. Wat is de delta t die terug komt uit jouw afgifte systeem? Zijn toch radiatoren? Om een beetje voordelig te draaien zou je deze in kunnen regelen met een delta t van 5 graden, of hoger. Radiatoren is toch altijd een mix van temperatuur en flow. Ik ontdek sinds kort dat de speedcomfort's de lagere temperaturen mooi in de ruimte verspreiden. (Rond de 30 graden) delta t van rond de 8 graden over de radiator. Ook bij tc0 en tc3 in de warmtepomp. Die 1 K ruimte invloed lekker laten staan, afhankelijk van de dag wordt de stooklijn dan ook nog wel eens 3 graden naar beneden bij gesteld. Ik zou de pomp weer op auto zetten. Wel zo voordelig, alle kleine beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Fut41 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:54:
[...]

De 2 graden delta die je nu over houdt zou er op kunnen duiden dat de warmte niet goed over gedragen kan worden. Mijn grote vraag die ik daar aan koppel: waar meet je de delta t van 2 graden of hoe kom je aan die getallen?
2 graden verschil zie ik tussen aanvoer en retourtemperatuur in de app. Ik heb een monoblok en geen radiatoren, alleen vloerverwarming.

Nu zie ik, na best even draaien (Wel lage modulatie van 40-30%):
TC1: 33.3
TC0: 25.9
Dat is dan wel ongeveer 7 graden verschil. De app heeft verschil van 0.4grd aan nu. Als ik de unit aan de muur bekijk met rode en blauwe ring zie ik verschil van ongeveer 2-3grd, lastig af te lezen.

1K ruimte invloed laat ik zo, werkt fijn nu. Pomp staat weer op auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
DopjeD schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:26:
[...]

2 graden verschil zie ik tussen aanvoer en retourtemperatuur in de app. Ik heb een monoblok en geen radiatoren, alleen vloerverwarming.

Nu zie ik, na best even draaien (Wel lage modulatie van 40-30%):
TC1: 33.3
TC0: 25.9
Dat is dan wel ongeveer 7 graden verschil. De app heeft verschil van 0.4grd aan nu. Als ik de unit aan de muur bekijk met rode en blauwe ring zie ik verschil van ongeveer 2-3grd, lastig af te lezen.

1K ruimte invloed laat ik zo, werkt fijn nu. Pomp staat weer op auto
Mooi dat deze onduidelijkheid uit de wereld is, weer een installatie die zoals het er nu uit ziet met rendement kan draaien. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopjeD
:) Dank voor je support. Er komen koude dagen aan, kijken hoe hij zich houdt en of de stooklijn ook voor koude dagen goed staat ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgovanWelie
Er is tussen deskundigen, hier ook op tweakers, heel wat afgepraat over het nut van nachtverlaging. Laten we dat dus maar niet overdoen. Wel vroeg ik me af of dat bij een warmtepomp anders is dan bij een gasgestookte CV-ketel. Is het niet verstandig om de temperatuur in de nacht- en ochtend periode te laten zaken met 1 of 2 graden en dit vanaf het middaguur weer te late stijgen. Op die manier profiteer je van het feit dat de buitentemperatuur overdag een stuk hoger is dan ‘s nachts en de warmtepomp dus met een stuk hogere COP kan functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
Nachtverlaging, prachtig. Alles kost energie, starten, huis opwarmen. Afkoeling weer compenseren. Door pruttelen heeft ook zijn voordelen. Hier ook geprobeerd, wat blijkt, het eindverbruik is bijna of helemaal gelijk. Waarbij ik moet opmerken dat ik niet alles achter de komma bij houd. Geprobeerd met de wp. Gas of wp is als je huis niet veranderd om het even. Waar gas het voordeel heeft dat het rendement niet afhankelijk is van de buiten temperatuur.

Ander item. We kregen de kamer vanmorgen niet warm. Wat blijkt de flow was veel te laag bij de temperatuur waar wij mee verwarmen. Stooklijn van 30 tot 40 graden ingesteld. Delta t over de hele afgifte is nu 4 graden. De wp loopt nu over een delta t van 6 graden. Deze moduleert nu tussen 1,4 en 1,6 kw.

[ Voor 47% gewijzigd door Fut41 op 18-11-2018 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
@Fut41 @UgovanWelie zit ook wat te klooien met nachtverlaging. Huis bleef s nachts ook niet lekker warm. Vannacht verlaging toegepast, toen bleef warmtepomp even uit, daalde wat onder het setpoint en moest toen 'veel' goedmaken.

Als je huis veel glas heeft op zuiden en je bent in de ochtend niet thuis dan lijkt me nachtverlaging wel zinvol. In de ochtend gratis opwarming door de zon en daarna idd profiteren van betere cop.

Nu de stooklijn verhoogd naar 43graden bij -10, stond eerst op 37. Zou dit impact hebben? Krijg al stress of warmtepomp wel genoeg power heeft aangezien hij vannacht ook op 100% stond aantal uur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
DopjeD schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:44:
@Fut41 @UgovanWelie zit ook wat te klooien met nachtverlaging. Huis bleef s nachts ook niet lekker warm. Vannacht verlaging toegepast, toen bleef warmtepomp even uit, daalde wat onder het setpoint en moest toen 'veel' goedmaken.

Als je huis veel glas heeft op zuiden en je bent in de ochtend niet thuis dan lijkt me nachtverlaging wel zinvol. In de ochtend gratis opwarming door de zon en daarna idd profiteren van betere cop.

Nu de stooklijn verhoogd naar 43graden bij -10, stond eerst op 37. Zou dit impact hebben? Krijg al stress of warmtepomp wel genoeg power heeft aangezien hij vannacht ook op 100% stond aantal uur....
Bij vloer verwarming naar 43 graden kan je even proberen om te kijken wat het effect is. Ik verwacht er niet veel van. Wat is de flow door de vloer verwarming? Kan je deze verhogen?

Met deze vragen zou ik de nacht verlaging achterwege laten. Dat is met vloerverwarming discutabel, de vloer is de buffer.

100% inzet bij deze temperatuur, dan ga je afvragen hoe gaat het bij grotere koude. Maar ja, het kan, wij hebben een woning van 1982, met houtkachel. Tochtvrij? Bij ons nog niet helemaal. Kan dat ook bij jou aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Fut41 schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:10:
[...]

Bij vloer verwarming naar 43 graden kan je even proberen om te kijken wat het effect is. Ik verwacht er niet veel van. Wat is de flow door de vloer verwarming?

100% inzet bij deze temperatuur, dan ga je afvragen hoe gaat het bij grotere koude. Maar ja, het kan, wij hebben een woning van 1982, met houtkachel. Tochtvrij? Bij ons nog niet helemaal. Kan dat ook bij jou aan de hand zijn?
Ik heb de stooklijn aangepast, dus die 43 is niet wat de vloer in gaat. Als ik op de buderus pomp ding kijk en op de app staat de aanvoer richting de vloer op max 33 graden, dat is niet zo veel toch? Kan je de flow op de warmtepomp zien? Anders ga ik morgen even de losse groepen optellen :)

Ik vind die 100% inzet ook spannend idd, kan dat niet te maken hebben met te lage Ta, waarmee temp niet gehaald wordt en de warmtepomp vol zijn best doet het beste ervan te maken? In de nacht draai ik ook silent modus trouwens, scheelt ook wat power denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
Silent modus is instelbaar, hoeveel heb je deze naar beneden gezet? Ook kan ik daar instellen bij wat voor buitentemperatuur de beperking er af gaat. Moet deze aangepast?

De flow kan je zien bij diagnose, warmtepomp, uitgangen. In procenten. Deze kan je dan ongeveer langs het flow diagram leggen van een grundfos alfa 2 80. Die 80 slaat op de opvoer hoogte.

De app gebruik ik niet, ik kan daar geen zinnig antwoord op geven. De stooklijn is voor mij het dingetje voor de verhouding buiten binnen. 33 graden een vloer in vindt ik met deze temperaturen prima. Misschien zelfs aan de hoge kant. We draaien vandaag deze temperatuur met radiatoren, ook nog 20 graden in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Zijn er hier Tweakers die de subsidie aangevraagd hebben voor de Nefit Enviline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
the-edge schreef op maandag 19 november 2018 @ 06:19:
Zijn er hier Tweakers die de subsidie aangevraagd hebben voor de Nefit Enviline?
Jazeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Lekkere open vraag van me haha :).
Ik heb gisteren dus mijn aanvraag de deur uit gedaan. Maar ik heb geen exacte betaling van de warmtepomp. Zit namelijk in aangenomen werk.

Heb dus de hele factuur erbij gedaan. Hoe is dat bij jullie gegaan? En hoe lang duurde het?
Pagina: 1 2 ... 103 Laatste