Zou je misschien een korte toelichting kunnen geven waar ik dat kan instellen?Willem senior schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:33:
[...]
Misschien staat je dauwpunt temperatuur verschil tehoog ingesteld
staat hier op 2K ingesteld lager kan die niet
Je moet dan naar het cv menu gaanwph schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:23:
[...]
Zou je misschien een korte toelichting kunnen geven waar ik dat kan instellen?
Dan naar beneden scrollen tot je dit ziet :
:strip_exif()/f/image/Dsy7aZsHH7oLJBmvIkxwAAUr.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet kan de warmtepomp hier koelen met 15 graden als minimum temperatuur
Het dauwpunt verschuift deze temperatuur vanzelf omhoog of omlaag als het vochtiger of droger wordt +
ik heb op de leidingen 2 dauwpuntsensors gemonteerd zitten die ook in kunnen grijpen als de leidingen nat zouden worden van het condens
Nefit adviseert 17 a 18 graden voor koelen
Dus niet zomaar ook 15 graden instellen als je niet weet wat de risico's zijn
Op dit screenshot kun je zien dat ik nu zelfs met 14 graden zou kunnen koelen want het dauwpunt is momenteel 13 graden
Dus worden de leidingen en vloer kouder dan 13 graden Dan krijg je condens vorming en dat wil je niet hebben
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/12flCsiCF35acMSCQdCVulkO.jpg?f=user_large)
dat dauwpunt berekent de warmtepomp zelf met de thermostaat als je een 1010H thermostaat hebt teminste
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
ik kom er net achter dat ik hiervoor eerst "verwarmingskringfunctie" op verwarmen/koelen moet zetten. Als daar alleen verwarmen staat, zijn de koelopties niet beschikbaar.. Dit allemaal in het servicemenu - verwarmen/koelen- verwarmingsgroep1 of hoe die ook heet.
[ Voor 20% gewijzigd door hackbard op 15-06-2023 11:20 ]
Hartelijk dank voor het snelle antwoord! Ik ga er morgen eens mee testen. De risico's met condensvorming snap ik, gelukkig heb ik een WTW met enthalpiewisselaar en is het daarom nooit echt vochtig in huis, maar het is inderdaad belangrijk om hier goed op te letten.Willem senior schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:50:
[...]
Je moet dan naar het cv menu gaan
Dan naar beneden scrollen tot je dit ziet :[Afbeelding]
Zoals je ziet kan de warmtepomp hier koelen met 15 graden als minimum temperatuur
Het dauwpunt verschuift deze temperatuur vanzelf omhoog of omlaag als het vochtiger of droger wordt +
ik heb op de leidingen 2 dauwpuntsensors gemonteerd zitten die ook in kunnen grijpen als de leidingen nat zouden worden van het condens
Nefit adviseert 17 a 18 graden voor koelen
Dus niet zomaar ook 15 graden instellen als je niet weet wat de risico's zijn
Op dit screenshot kun je zien dat ik nu zelfs met 14 graden zou kunnen koelen want het dauwpunt is momenteel 13 graden
Dus worden de leidingen en vloer kouder dan 13 graden Dan krijg je condens vorming en dat wil je niet hebben
[Afbeelding]
dat dauwpunt berekent de warmtepomp zelf met de thermostaat als je een 1010H thermostaat hebt teminste
[ Voor 5% gewijzigd door wph op 15-06-2023 14:27 ]
Wie weet zo wat het verschil is tussen eco mode en comfort, mbt de DHW?
Ik dacht, ik schakel deze om naar ECO mode omdat we veel minder warm water verbruiken met dit weer. Maar nu lijkt het alsof het buffervat niet meer opgewarmd wordt. Elke keer als er warmwater vraag is, schiet de WP in DHW mode.
Iemand hier wat definitieve info over?
Ik dacht, ik schakel deze om naar ECO mode omdat we veel minder warm water verbruiken met dit weer. Maar nu lijkt het alsof het buffervat niet meer opgewarmd wordt. Elke keer als er warmwater vraag is, schiet de WP in DHW mode.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Met de eco mode maakt de warmtepomp rustiger warmwaterJackBol schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:06:
Met de comfort mode gaat dat op standje volgas
Althans hier wel sommige hebben ook nog stand eco + wat die doet weet ik ook niet
Maar als er na warmwater gebruik gelijk de boiler weer opgewarmd wordt dan staat er iets met de instellingen van start en eind temperatuur niet goed denk ik
Download de standaard instellingen en loop die even na bij je eigen warmtepomp
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
In het service menu kun je voor eco en comfort andere min en max temperaturen instellen voor het warm water. Als je bijvoorbeeld op werkdagen minder warm water nodig hebt dan kan deze op eco en wordt de boiler minder warm. In het weekend wil je misschien uitgebreid in bad en ze je deze op comfort zodat de boiler temperatuur hoger wordt.JackBol schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:06:
Zelf staat deze bij mij altijd op eco en een paar uur voor de themische desinfectie gaat deze naar comfort om alvast de boiler flink op te warmen zodat het electrische element minder hoeft te doen.
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Ja daar heb ik inderdaad mee zitten stoeien.HansRemmerswaal schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:30:
[...]
In het service menu kun je voor eco en comfort andere min en max temperaturen instellen voor het warm water. Als je bijvoorbeeld op werkdagen minder warm water nodig hebt dan kan deze op eco en wordt de boiler minder warm. In het weekend wil je misschien uitgebreid in bad en ze je deze op comfort zodat de boiler temperatuur hoger wordt.
Zelf staat deze bij mij altijd op eco en een paar uur voor de themische desinfectie gaat deze naar comfort om alvast de boiler flink op te warmen zodat het electrische element minder hoeft te doen.
Wat ik probeer te doen, is de DHW tussen de 40 en 48 graden te houden (soort van equivalent van de ECO+).
Mijn WP heeft geen eco+ programma (Alleen comfort en eco) dus ik heb de waardes van de eco iets verlaagd.
De reden waarom ik dit doe, is tweedelig:
1) we gebruiken deze maanden vrijwel geen warm water, dus het is zinloos om 300l water op hoge temperatuur warm te houden (ik zie dat tussen de 35 en 52 graden de boiler veel minder energie verliest dan tussen de 55 en 65 graden, logisch natuurlijk).
2) de stroomprijs is steeds vaker negatief, wat me geld kost als mijn PV aan het leveren is. Ik kan die stroom veel beter gebruiken om warm water te maken. Om 300l van 40 naar 70 graden te brengen, kan ik 9 tot 10 kW verstoken.
Ik heb dit bijna voor elkaar, zie grafiek. Het enige wat ik nog niet begrijp is waarom de WP af en toe in DHW mode schiet, terwijl de boiler nog voldoende warmte heeft.
/f/image/9On5DAwNjX4JAD5wmxE8Bbu3.png?f=fotoalbum_large)
Plot de DHW Current Extern Temperature er eens bij, dat is de echte gemeten temperatuur halvewege de boiler. Die DHW Current Intern Temperature is een berekende temperatuur waarvan ik nog niet het nut heb gezien.JackBol schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:30:
[...]
Ja daar heb ik inderdaad mee zitten stoeien.
Wat ik probeer te doen, is de DHW tussen de 40 en 48 graden te houden (soort van equivalent van de ECO+).
Mijn WP heeft geen eco+ programma (Alleen comfort en eco) dus ik heb de waardes van de eco iets verlaagd.
De reden waarom ik dit doe, is tweedelig:
1) we gebruiken deze maanden vrijwel geen warm water, dus het is zinloos om 300l water op hoge temperatuur warm te houden (ik zie dat tussen de 35 en 52 graden de boiler veel minder energie verliest dan tussen de 55 en 65 graden, logisch natuurlijk).
2) de stroomprijs is steeds vaker negatief, wat me geld kost als mijn PV aan het leveren is. Ik kan die stroom veel beter gebruiken om warm water te maken. Om 300l van 40 naar 70 graden te brengen, kan ik 9 tot 10 kW verstoken.
Ik heb dit bijna voor elkaar, zie grafiek. Het enige wat ik nog niet begrijp is waarom de WP af en toe in DHW mode schiet, terwijl de boiler nog voldoende warmte heeft.
[Afbeelding]
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:59:
[...]
Plot de DHW Current Extern Temperature er eens bij, dat is de echte gemeten temperatuur halvewege de boiler. Die DHW Current Intern Temperature is een berekende temperatuur waarvan ik nog niet het nut heb gezien.
/f/image/OGwan7HJFhBbn3NMuMYwWgGW.png?f=fotoalbum_large)
In mijn beleving zit die externe sensor tussen de warmtepomp en de boiler, klopt dat?
Die DHW Current Extern Temperature zit bij mij op de boiler zelf. Je moet even kijken of je een draadje richting je boiler ziet gaan. Deze sensor gebruikt de WP om te bepalen of de compressor aan moet voor het verwarmen van de boiler. Dit intern is meer een lijntje die aangeeft wat ongeveer het tempertuurverloop is als je geen WW gebruikt, of zo iets.JackBol schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:13:
[...]
[Afbeelding]
In mijn beleving zit die externe sensor tussen de warmtepomp en de boiler, klopt dat?
Maar hij gaat bij jou best wel vaak aan... Bij mij 1 a 2 keer per dag afhankelijk hoe lang mijn zoon staat te douchen...
[ Voor 22% gewijzigd door HansRemmerswaal op 16-06-2023 15:54 ]
@JackBol in je plaatje, heb je daar de dhw eco (bij mij heet die op ha normal) mode draaien?
Ik had niet verwacht dat de current extern temp onder de selected lower temp mag komen.
Bij mij kunnen de dhw instellingen niet lager dan 40-48 (=selected lower temp en dhw eco switch off). Dat betekend dat die bij onderschrijden van 40grad van de extern temp sensor een run start, en stopt als de retour 48 bereikt. Maar dan is hier de extern temp 41,6. Zodra er maar iemand een klein beetje warm water verbruikt, of na een paar uur (of een kwartier met de 3wegklep bug
) zou die dan weer opnieuw starten want dan komt die alweer onder de 40. Ik zet de dhw mode dus met een home assistant automation uit, en eens per dag een minuut op eco/normal, dan doet die een hele run en dat is voldoende. Desinfection niet te vergeten uiteraard.
Ik had niet verwacht dat de current extern temp onder de selected lower temp mag komen.
Bij mij kunnen de dhw instellingen niet lager dan 40-48 (=selected lower temp en dhw eco switch off). Dat betekend dat die bij onderschrijden van 40grad van de extern temp sensor een run start, en stopt als de retour 48 bereikt. Maar dan is hier de extern temp 41,6. Zodra er maar iemand een klein beetje warm water verbruikt, of na een paar uur (of een kwartier met de 3wegklep bug
@HansRemmerswaal trouwens, over onze onnodige defrosts gesproken bij temperaturen boven de 5 graden- de installateur is hier langsgeweest en heeft constateert dat koudemiddel moet worden bijgevult. Dat kon die dan helaas niet direct doen, over twee weken zal het gebeuren. En dan weet ik misschien eind van dit jaar zeker dat dit het probleem was, als die defrosts echt niet terug komen. Maar waarschijnlijk merk ik al eerder iets, want met voldoende koudemiddel zou die vast beter draaien ook voor warmwater.
Blijft de vraag waarom er een tekort is, helaas hadden ze niet bijgehouden wat er tijdens de installatie is gebeurt. Dus wie weet kom ik dan over een jaar erachter dat er een kleine lekkage is.
Blijft de vraag waarom er een tekort is, helaas hadden ze niet bijgehouden wat er tijdens de installatie is gebeurt. Dus wie weet kom ik dan over een jaar erachter dat er een kleine lekkage is.

Hoe heeft de installateur geconstateerd dat er teweinig koelmiddel in je warmtepomp zithackbard schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:56:
@HansRemmerswaal trouwens, over onze onnodige defrosts gesproken bij temperaturen boven de 5 graden- de installateur is hier langsgeweest en heeft constateert dat koudemiddel moet worden bijgevult. Dat kon die dan helaas niet direct doen, over twee weken zal het gebeuren. En dan weet ik misschien eind van dit jaar zeker dat dit het probleem was, als die defrosts echt niet terug komen. Maar waarschijnlijk merk ik al eerder iets, want met voldoende koudemiddel zou die vast beter draaien ook voor warmwater.
Zover ik weet moeten ze dit koelmiddel wat er nu in zit er uit pompen en wegen
Als die dan toch leeg is kan die installateur het systeem toch gelijk nog een keer afpersen
om zo te kijken (zien) of er een lekje ergens zit
Koelmiddel zomaar bijvullen is namelijk ook niet goed voor je systeem
Normaliter is het idd afzuigen, wegen, afpersen indien een lek verwacht wordt, lek dichten, vacuumeren en vullen.
Overigens zeggen de drukken ook nog wel iets over de staat van de vulling. Als die echt heel afwijkt ga je dat zien aan de zuig en persdruk iirc.
Overigens zeggen de drukken ook nog wel iets over de staat van de vulling. Als die echt heel afwijkt ga je dat zien aan de zuig en persdruk iirc.
hij zei iets van dat in bedrijf de temperaturen van de in en uit van de buitenunit in een bepaalde verhouding moeten staan. Ik denk het verschil was te groot nu.Willem senior schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:20:
[...]
Hoe heeft de installateur geconstateerd dat er teweinig koelmiddel in je warmtepomp zit
waarom is koelmiddel bijvullen niet goed? Kan ik er beter vragen dat ze het anders doen?Zover ik weet moeten ze dit koelmiddel wat er nu in zit er uit pompen en wegen
Als die dan toch leeg is kan die installateur het systeem toch gelijk nog een keer afpersen
om zo te kijken (zien) of er een lekje ergens zit
Koelmiddel zomaar bijvullen is namelijk ook niet goed voor je systeem
idd dacht ik dat die ook iets van druk heeft gemeten.master1104 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:49:
Normaliter is het idd afzuigen, wegen, afpersen indien een lek verwacht wordt, lek dichten, vacuumeren en vullen.
dank voor de reacties. Ik vond het al niet helemaal pluis, maar wie ben ik dan.
Je kunt vragen om het systeem leeg te halen en dan wegen wat er in zathackbard schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:04:
[...]
hij zei iets van dat in bedrijf de temperaturen van de in en uit van de buitenunit in een bepaalde verhouding moeten staan. Ik denk het verschil was te groot nu.
[...]
waarom is koelmiddel bijvullen niet goed? Kan ik er beter vragen dat ze het anders doen?
[...]
idd dacht ik dat die ook iets van druk heeft gemeten.
dank voor de reacties. Ik vond het al niet helemaal pluis, maar wie ben ik dan.
Dan weet je teminste dat er echt te weinig koudemiddel in zat
Dan opnieuw afpersen en daarna de juiste hoeveelheid koudemiddel vulling er in doen
De hoeveelheid koudemiddel ligt aan de koelleiding lengte die bepaalt hoeveel er bij gevuld had moeten worden na de installatie
Vanaf de fabriek zit er in de warmtepomp genoeg koudemiddel voor 7 meter koelmiddel leiding
Heb ik me laten vertellen
En wat te veel koudemiddel aan schade geeft weet ik ook niet
ik kan me wel voorstellen dat te veel koudemiddel een te hoge druk in het systeem zal veroorzaken
Misschien dat iemand anders dat wel weet wat er gebeurt bij te veel koudemiddel in een systeem
Ja dat is mijn idee ook, dat hij vaak aangaat. Ik heb het nu soort van gecorreleerd naar warmwaterverbruik. Lijkt alsof de WP de boiler niet meer opwarmt naar de set temp.HansRemmerswaal schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:24:
[...]
Die DHW Current Extern Temperature zit bij mij op de boiler zelf. Je moet even kijken of je een draadje richting je boiler ziet gaan. Deze sensor gebruikt de WP om te bepalen of de compressor aan moet voor het verwarmen van de boiler. Dit intern is meer een lijntje die aangeeft wat ongeveer het tempertuurverloop is als je geen WW gebruikt, of zo iets.
Maar hij gaat bij jou best wel vaak aan... Bij mij 1 a 2 keer per dag afhankelijk hoe lang mijn zoon staat te douchen...
Mijn verwachting was dat wanneer de interne temperatuur de onderlijn raakt, de WP de boiler weer opstookt naar de bovenlijn.
DHW draait inderdaad in eco. Die externe sensor zit in de buurt van de 3wegklep, dus die beweegt (volgens mij) mee met de watertemperatuur in de HP.hackbard schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:47:
@JackBol in je plaatje, heb je daar de dhw eco (bij mij heet die op ha normal) mode draaien?
Dit is het gedrag wat ik wil bereiken inderdaad.Dat betekend dat die bij onderschrijden van 40grad van de extern temp sensor een run start, en stopt als de retour 48 bereikt.
Volgens mij hem ik dit gedrag onbewust al eens getriggerd. Ik zal eens verder kijken. Wat is de driewegklep bug waar je het over hebt?Maar dan is hier de extern temp 41,6. Zodra er maar iemand een klein beetje warm water verbruikt, of na een paar uur (of een kwartier met de 3wegklep bug) zou die dan weer opnieuw starten want dan komt die alweer onder de 40. Ik zet de dhw mode dus met een home assistant automation uit, en eens per dag een minuut op eco/normal, dan doet die een hele run en dat is voldoende. Desinfection niet te vergeten uiteraard.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UmUgU6s7Iq07eXT9089wOGot.png?f=user_large)
de bug: tijdens automatisch bedrijf of permanent zomer of kamerthermostaat "off" gaat de 3wegklep richting sww vat. Daardoor koelt die versneld af. In de TS staat er iets over onder known issues.JackBol schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:50:
[...]
Wat is de driewegklep bug waar je het over hebt?
Je kan ook nog kijken of bij jou de startvertraging een rol speelt. Dus als de extern sensor onder de 40 komt, wacht die gelukkig tenminste tot 1h na de vorige run. Als je daar 24h insteld, kan je niet meer dan 1 run per dag krijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door hackbard op 17-06-2023 10:32 ]
Als het goed is zijn er twee externe sensors.JackBol schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:50:
[...]
DHW draait inderdaad in eco. Die externe sensor zit in de buurt van de 3wegklep, dus die beweegt (volgens mij) mee met de watertemperatuur in de HP.
Een op de boiler zelf: DHW Current Extern Temperature
Een in de buurt van het buffervat: current flow temperature
Als die DHW Current Extern Temperature bij je 3 weg klep zit dan meet je niet de water temperatuur in de boiler maar de retour temperatuur van de boiler, en die zakt snel naar de ruimte temperatuur als de warmtepomp run klaar is…
[ Voor 21% gewijzigd door HansRemmerswaal op 17-06-2023 13:20 ]
Te veel koude middel kan leiden tot het overstromen van de accumulator. Een soort klein tankje net voor de compressor. Die zit er tussen zodat er nooit vloeibaar koudemiddel in de compressor kan stromen. Als je te veel koudemiddel vult kan dit tankje overstromen waardoor er vloeibaar koudemiddel rechtstreeks in je compressor komt. Gevolg is vloeistofslag en een compressor die mogelijk compleet aan gruzelementen ligt. Koudemiddel kan je nooit ‘bijvullen’, en dat wordt zover ik weet ook niet zomaar gedaan. Enige uitzondering is het bijvullen als de leidingen langer zijn dan voor wat er maximaal voorgevuld in de unit zit. Dan kan je een x aantal gram bijvullen in verhouding tot het aantal meters extra koelleiding dat er aan zit.Willem senior schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:04:
[...]
…
En wat te veel koudemiddel aan schade geeft weet ik ook niet
ik kan me wel voorstellen dat te veel koudemiddel een te hoge druk in het systeem zal veroorzaken
Misschien dat iemand anders dat wel weet wat er gebeurt bij te veel koudemiddel in een systeem
Ik heb nu al een paar dagen de warmtepomp in "Koelen" modus staan, maar hij is nog geen enkele keer daadwerkelijk gestart met koelen. De bedieningsunit geeft aan dat hij in modus "Koelen" zit, ook als ik doorklik naar de CV-groep staat die in koelmodus. Weet iemand hier onder welke omstandigheden de WP daadwerkelijk koud water gaat maken?
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Dit document van Nefit staat in onze start postjaapzb schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:28:
Ik heb nu al een paar dagen de warmtepomp in "Koelen" modus staan, maar hij is nog geen enkele keer daadwerkelijk gestart met koelen. De bedieningsunit geeft aan dat hij in modus "Koelen" zit, ook als ik doorklik naar de CV-groep staat die in koelmodus. Weet iemand hier onder welke omstandigheden de WP daadwerkelijk koud water gaat maken?
Geeft een goede uitleg wanneer de warmtepomp gaat koelen
Lees die door en pas eventueel je instellingen aan
Link :
https://nefit-nl-nl-b.bos...k3blq4i8perfgm4f4g7rto1d6
[ Voor 8% gewijzigd door Willem senior op 18-06-2023 18:02 ]
Pompadour schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:22:
[...]
Geen idee of het klok programma werkt voor koelen. Vind het sowieso al wel knap dat je tot 20 graden kan terug koelen, zou ik ook wel willen, maar ik kom nu niet verder dan 24 graden bij deze buitentemperaturen (dan zou ik meer moeite moeten steken in het buiten houden van de zoninstraling).
Als je niet wilt dat ie na 19u nog koelt en bij gebrek aan klok programma, waarom zet je dan de uitschakel vertraging koelen niet op 1 uur? Na 19.00u zal de buitentemperatuur snel zakken onder de ingestelde grenswaarde voor koelen uit en daarmee ook uit de koelstand gaan.
Ik ben nu van plan om de externe ingangen te gebruiken.Nous112 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:24:
[...]
Ik kan niet checken of dit zo bij mij het geval is, maar ik vermoed dat dit inderdaad zo werkt. Ik schakel de voeding uit richting warmtepomp om 23.30 uur met een KiKa schakelmodule i.c.m. een extern relais. Dit omdat ook in de winter de Buderus pomp onder de 5 graden gaat draaien bij een monoblok, ook als het tijdsprogramma de warmtepomp heeft uitgeschakeld. In dat geval zorgt de KiKa + relais ervoor dat de Buderus pomp tussen 23.30 en 07.00 uur is uitgeschakeld. Bijkomend voordeel is dat deze schakeling ook in de zomer actief is en dan zorgt dat de warmtepomp stopt met koelen.
Domotica hangt in dezelfde ruimte als de warmtepomp en heb nog SVV kabel liggen. Kabeltje is dus snel gelegd.
Ik ben dan van plan wanneer er voldoende op het net wordt geinjeceteerd. Dat dan ingang 1 wordt geactiveerd en begint met koelen. Tegen de avond laat ik dan de ingang uitzetten. Op deze manier kan ik mijn eigen logica's maken, wanneer het moet koelen.
Ik kan het ook zodanig doen dat die enkel draait wanneer ik overschot heb aan zonne-energie. Maar ik heb dan schrik dat het dan op bewolkte dagen een paar keer kan pendelen op de momenten dat we andere grote verbruikers gebruiken en net op het randje zitten.
Het is mogelijk om daar rond allemaal te programmeren, maar dat vind ik allemaal wat te zot. Comfort staat nog steeds bovenaan het lijstje. Op einde van de rit is het dan toch wat rommelen in de marge's.
[ Voor 22% gewijzigd door M2c op 19-06-2023 11:34 ]
Bedankt, hierin staat het volgende:Willem senior schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:01:
[...]
Dit document van Nefit staat in onze start post
Geeft een goede uitleg wanneer de warmtepomp gaat koelen
Lees die door en pas eventueel je instellingen aan
Link :
https://nefit-nl-nl-b.bos...k3blq4i8perfgm4f4g7rto1d6
Wat als de warmtepomp weersafhankelijk geregeld word? Mijn warmtepompt regelt qua verwarming op een stooklijn, de naregeling regelt dat er warmte afgenomen word en in de juiste zones terecht komt en de warmtepomp maakt simpelweg warmte als de aanvoertemperatuur te laag word.In koelbedrijf (op basis van buitentemperatuur) gaat
de warmtepomp pas koelen als er op dat moment ook
koelvraag is (op basis van o.a. de kamertemperatuur)
Hoe werkt dit als hij in koelmodus staat? Er is geen directe koelvraag aangesloten op de warmtepomp, net zoals er geen directe warmtevraag aangesloten is. Ik zou zeggen dat hij in koelbedrijf dan ook gewoon de juiste temperatuur moet gaan maken (bijv. 18C), en als de aanvoer dan te laag word de WP uit gaat, en de aanvoer te hoog word hij weer aan schakelt.
Ik heb hem momenteel in "constant koelen" staan waarvan ik verwacht dat hij gewoon koud water gaat zitten maken op het moment dat alle timers e.d. voorbij zijn. Maar hij is nog geen enkele keer aangeschakeld om koud water te maken.
[ Voor 8% gewijzigd door jaapzb op 19-06-2023 12:14 ]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Voor Koelen is geen stooklijnjaapzb schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:06:
[...]
Bedankt, hierin staat het volgende:
[...]
Wat als de warmtepomp weersafhankelijk geregeld word? Mijn warmtepompt regelt qua verwarming op een stooklijn, de naregeling regelt dat er warmte afgenomen word en in de juiste zones terecht komt en de warmtepomp maakt simpelweg warmte als de aanvoertemperatuur te laag word.
Hoe werkt dit als hij in koelmodus staat? Er is geen directe koelvraag aangesloten op de warmtepomp, net zoals er geen directe warmtevraag aangesloten is. Ik zou zeggen dat hij in koelbedrijf dan ook gewoon de juiste temperatuur moet gaan maken (bijv. 18C), en als de aanvoer dan te laag word de WP uit gaat, en de aanvoer te hoog word hij weer aan schakelt.
Ik heb hem momenteel in "constant koelen" staan waarvan ik verwacht dat hij gewoon koud water gaat zitten maken op het moment dat alle timers e.d. voorbij zijn. Maar hij is nog geen enkele keer aangeschakeld om koud water te maken.
Als het buiten warmer is dan 24 graden wordt het Koelen vrijgegeven
En je thermostaat moet vragend zijn dus de binnentemperatuur is in dit voorbeeld ook 24 graden
En jij wilt 23 graden in huis hebben dan schakelt de warmtepomp aan en zal het water koud maken tot je ingestelde temperatuur standaard 18 graden
Als de warmtepomp draait stopt deze niet bij 18 graden maar gaat gewoon door met Koelen
Totdat de Hysterese tijd voorbij is ongeveer 1 a 2 graden onder de 18 graden Dan stopt het koelen
Bij constant koelen reageert de warmtepomp hier gelijk als ik de thermostaat 1 graad lager zet
Dan wordt de pomp gestart en na x minuten zal het koelen starten
Als bij jou het koelen niet start is er misschien iets anders aan de hand bevoorbeeld te hoge luchtvochtigheid
Misschien kun je eens bij diagnose kijken of er een fout code in staat
En bij diagnose / monitorwaarden kun je ook kijken naar de relatieve luchtvochtigheid en je dauwpunt
Storingen staat niks geks in. Dauwpunt heeft hij inderdaad berekend en die is afgelopen dagen laag genoeg geweest om in ieder geval een keer aan te slaan.Willem senior schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:14:
[...]
Voor Koelen is geen stooklijn
Als het buiten warmer is dan 24 graden wordt het Koelen vrijgegeven
En je thermostaat moet vragend zijn dus de binnentemperatuur is in dit voorbeeld ook 24 graden
En jij wilt 23 graden in huis hebben dan schakelt de warmtepomp aan en zal het water koud maken tot je ingestelde temperatuur standaard 18 graden
Als de warmtepomp draait stopt deze niet bij 18 graden maar gaat gewoon door met Koelen
Totdat de Hysterese tijd voorbij is ongeveer 1 a 2 graden onder de 18 graden Dan stopt het koelen
Bij constant koelen reageert de warmtepomp hier gelijk als ik de thermostaat 1 graad lager zet
Dan wordt de pomp gestart en na x minuten zal het koelen starten
Als bij jou het koelen niet start is er misschien iets anders aan de hand bevoorbeeld te hoge luchtvochtigheid
Misschien kun je eens bij diagnose kijken of er een fout code in staat
En bij diagnose / monitorwaarden kun je ook kijken naar de relatieve luchtvochtigheid en je dauwpunt
Maar ik heb dus geen directe thermostaat aan mijn warmtepomp hangen, de regeling draait op aanvoertemperatuur en word weersafhankelijk geregeld door de bedieningsunit op de binnenunit.
Maar ik begin te vermoeden dat de koelmodus alleen werkt als je er een thermostaat met koelvraag aan hangt (wat voor verwarming niet nodig is). Ik heb nefit maar even een mailtje gestuurd met de vraag of dat zo is. Ben benieuwd of ze reageren. Als het zo is zal ik denk ik met wat domotica aan de gang moeten gaan om de koelvraag aan te schakelen.
Zover ik weet heb je een ModuLine 1010(H) nodig om te kunnen koelenjaapzb schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:40:
[...]
Storingen staat niks geks in. Dauwpunt heeft hij inderdaad berekend en die is afgelopen dagen laag genoeg geweest om in ieder geval een keer aan te slaan.
Maar ik heb dus geen directe thermostaat aan mijn warmtepomp hangen, de regeling draait op aanvoertemperatuur en word weersafhankelijk geregeld door de bedieningsunit op de binnenunit.
Maar ik begin te vermoeden dat de koelmodus alleen werkt als je er een thermostaat met koelvraag aan hangt (wat voor verwarming niet nodig is). Ik heb nefit maar even een mailtje gestuurd met de vraag of dat zo is. Ben benieuwd of ze reageren. Als het zo is zal ik denk ik met wat domotica aan de gang moeten gaan om de koelvraag aan te schakelen.
Zo staat het wel in dat technisch bulletin. Maar in het technisch bulletin staat ook dat je een moduline 1010H nodig hebt om te verwarmen, en dat is simpelweg niet waar gezien ik die niet heb en ik toch mijn huis warm krijgrroetenberg schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:10:
[...]
Zover ik weet heb je een ModuLine 1010(H) nodig om te kunnen koelen

Ik denk dan dat jou naregeling via een relay de warmtepomp aanzet bij warmte vraag van de naregelingjaapzb schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:11:
[...]
Zo staat het wel in dat technisch bulletin. Maar in het technisch bulletin staat ook dat je een moduline 1010H nodig hebt om te verwarmen, en dat is simpelweg niet waar gezien ik die niet heb en ik toch mijn huis warm krijg
En dat zou dan ook voor koeling moeten kunnen
Misschien staat er in het boekje van je naregeling wel iets vermeld om het koelen aan te zetten
Zo ver ik weet zit mijn naregeling alleen op de CV-pomp na mijn buffer (en een zoneklep en wat radiatorknoppen) Maar ik heb het wel eens overwogen om de naregeling ook direct op de warmtepomp aan te sluiten, daarvoor moet er echter wat bedrading anders gaan en moet ook de koelmodus geschakeld worden door de naregeling via een apart relais...Willem senior schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:00:
[...]
Ik denk dan dat jou naregeling via een relay de warmtepomp aanzet bij warmte vraag van de naregeling
En dat zou dan ook voor koeling moeten kunnen
Misschien staat er in het boekje van je naregeling wel iets vermeld om het koelen aan te zetten
Ik had echter gehoopt dat het zonder al die aanpassingen al mogelijk was geweest om in ieder geval een beetje koeling te krijgen
Het is mij iig ondanks verwoede pogingen niet gelukt om hem destijds aan het koelen te krijgen zonder de 1010H. Op het moment dat die er aan zat begon het koelen direct.
Is het iemand gelukt de data van de WP in Home Assistant te krijgen zonder de BBQKees gateway?
Er is blijkbaar eoa Bosch thermostaat integratie waarbij je ook Nefit kan kiezen (https://github.com/bosch-...nt-bosch-custom-component), maar ik loop vervolgens vast op de gegevens die ik in moet vullen (access token etc)
Er is blijkbaar eoa Bosch thermostaat integratie waarbij je ook Nefit kan kiezen (https://github.com/bosch-...nt-bosch-custom-component), maar ik loop vervolgens vast op de gegevens die ik in moet vullen (access token etc)
Welke versie gebruik je? Ik heb sinds dev12 versie af en toe dat de bbqkees vastloopt. Herstarten van de module of de warmtepomp lost het probleem dan opWollie91 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:43:
Heeft iemand een idee waardoor de meeste informatie niet meer goed binnenkomt in Home Assistant bij mij (bbqkees ems gateway)? De actuele kamertemperatuur komt binnen maar verder eigenlijk niets...
[Afbeelding]
Gebruik de laatste officiële versie van ems-esp (met geüpdatet) en ook van home Assistant draai ik de laatste versie. De Mosquitto broker is ook up to date.rroetenberg schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:02:
[...]
Welke versie gebruik je? Ik heb sinds dev12 versie af en toe dat de bbqkees vastloopt. Herstarten van de module of de warmtepomp lost het probleem dan op
Ik heb alles al eens opnieuw opgestart maar geen resultaat...😅
[ Voor 38% gewijzigd door Wollie91 op 21-06-2023 23:11 ]
Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west
Je kunt proberen om op het BBQKEES kastje de mqtt verbinding even uit te zetten en discovery home assistant ( is vinkje ) weghalen dan opslaan en herstarten dan 5 minuten wachtenWollie91 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:10:
[...]
Gebruik de laatste officiële versie van ems-esp (met geüpdatet) en ook van home Assistant draai ik de laatste versie. De Mosquitto broker is ook up to date.
Ik heb alles al eens opnieuw opgestart maar geen resultaat...😅
En dan die twee weer aanzetten na die 5 minuten en dan zou Home Assistant met de mqtt broker het bbqkees kastje weer moeten zien met de nieuwe sensors
Dit stond ook bij bbqkees op Discord gelde voor de update naar 3.5 of hoger
Geprobeerd maar zonder resultaat. Blijkbaar stond de entity id ineens verkeerd. Aangepast van single instance (long name) naar single instance (short name) en nu werkt het weer. Bedankt voor het meedenken 👌Willem senior schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:24:
[...]
Je kunt proberen om op het BBQKEES kastje de mqtt verbinding even uit te zetten en discovery home assistant ( is vinkje ) weghalen dan opslaan en herstarten dan 5 minuten wachten
En dan die twee weer aanzetten na die 5 minuten en dan zou Home Assistant met de mqtt broker het bbqkees kastje weer moeten zien met de nieuwe sensors
Dit stond ook bij bbqkees op Discord gelde voor de update naar 3.5 of hoger
Anoniem: 1221402
Ik ben druk bezig de warmtepomp zelf in te stellen in ons jaren 72 huis. De installateur snapt er vrij weinig van. Ze konden mij niet helpen waarom koelen niet mogelijk is en hebben geen verstand van hoe je zo'n buitenunit op een plat dak installeert (helaas was het er al bij aankoop huis). Ik heb het zelf verder moeten fixen met rubberen poten, betontegels en rubberen tegels om niet in de woonkamer te genieten van de trillingen. In het servicemenu stond koelen uit waar ik na wat zoeken achterkwam, maar ook veel instellingen wijken flink af van de huidige normen van Nefit. Gezien de installateurs er weinig verstand van hebben gok ik dat ook daar nog veel te winnen valt.
Een hoop heb ik al aangepast volgens de huidige handleiding en normen van nefit. Waar ik alleen mijn twijfels bij heb is de stooklijn en manier van verwarmen. Het staat nu op radiatoren ingesteld met de volgende stooklijn:
Eindpunt 60c
Voetpunt 25c
Max aanvoer 65c
Ruimteinvl 7k
Kamertemp offset 0k
In de nefit handleiding staat een instelling voor vloerverwarming. Wij verwarmen de woonkamer middels vloerverwarming, de rest met radiatoren. Maar gezien de vloerverwarming een pomp heeft en mengt met het retour, lijkt mij dat ik niet de stooklijn zo veel moet verlagen naar de norm van Nefit. Wellicht kan het wel iets lager? Ik gok dat er hier meer mensen in eenzelfde situatie zitten. Wat hebben jullie ingesteld? Dan kan ik dat als richtlijn gebruiken wanneer ik de juiste stooklijn wil uitzoeken in de komende winter.
Een hoop heb ik al aangepast volgens de huidige handleiding en normen van nefit. Waar ik alleen mijn twijfels bij heb is de stooklijn en manier van verwarmen. Het staat nu op radiatoren ingesteld met de volgende stooklijn:
Eindpunt 60c
Voetpunt 25c
Max aanvoer 65c
Ruimteinvl 7k
Kamertemp offset 0k
In de nefit handleiding staat een instelling voor vloerverwarming. Wij verwarmen de woonkamer middels vloerverwarming, de rest met radiatoren. Maar gezien de vloerverwarming een pomp heeft en mengt met het retour, lijkt mij dat ik niet de stooklijn zo veel moet verlagen naar de norm van Nefit. Wellicht kan het wel iets lager? Ik gok dat er hier meer mensen in eenzelfde situatie zitten. Wat hebben jullie ingesteld? Dan kan ik dat als richtlijn gebruiken wanneer ik de juiste stooklijn wil uitzoeken in de komende winter.
Ik weet weinig van Nefit, maar een eindpunt van je stooklijn op 60°C?Anoniem: 1221402 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:45:
Ik ben druk bezig de warmtepomp zelf in te stellen in ons jaren 72 huis. De installateur snapt er vrij weinig van. Ze konden mij niet helpen waarom koelen niet mogelijk is en hebben geen verstand van hoe je zo'n buitenunit op een plat dak installeert (helaas was het er al bij aankoop huis). Ik heb het zelf verder moeten fixen met rubberen poten, betontegels en rubberen tegels om niet in de woonkamer te genieten van de trillingen. In het servicemenu stond koelen uit waar ik na wat zoeken achterkwam, maar ook veel instellingen wijken flink af van de huidige normen van Nefit. Gezien de installateurs er weinig verstand van hebben gok ik dat ook daar nog veel te winnen valt.
Eindpunt 60c
Voetpunt 25c
Max aanvoer 65c
Ruimteinvl 7k
Kamertemp offset 0k

Die zou ik eerst maar eens flink terugschroeven, naar bijvoorbeeld 40°C.
Wat betekent trouwens max aanvoer? Hoe kun je nog hoger komen dan het al idioot hoge eindpunt van je stooklijn?
En die mengpomp op je verdeler kost je veel rendement. Daarover is het het grote L/W WP topic al genoeg geschreven.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Door de kamerinvloed kan de aanvoertemperatuur hoger worden dan de ingestelde maximale stooktemperatuur. Dit begrens je door de maximale aanvoertemperatuur.Andrehj schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:58:
[...]
Ik weet weinig van Nefit, maar een eindpunt van je stooklijn op 60°C?![]()
![]()
![]()
Is die installateur wel helemaal lekker?
Wat betekent trouwens max aanvoer? Hoe kun je nog hoger komen dan het al idioot hoge eindpunt van je stooklijn?
En die mengpomp op je verdeler kost je veel rendement. Daarover is het het grote L/W WP topic al genoeg geschreven.
Een kamerinvloed van 7 is trouwens erg hoog en zoals @Andre1973 zegt is de aanvoertemperatuur ook bizar hoog. Veel hangt natuurlijk af van isolatie, soort verwarming e.d. in het huis.
Beste kun je denk ik de vloerverwarmingsverdeler vervangen voor een verdeler zonder pompAnoniem: 1221402 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:45:
Eindpunt 60c
Voetpunt 25c
Max aanvoer 65c
Ruimteinvl 7k
Kamertemp offset 0k
Dan de radiatoren gewoon mee laten draaien en waar het te warm wordt beetje knijpen op de aanvoer
Zodat er genoeg flow door je systeem kan
De stooklijn kun je dan van de winter bepalen
Ik zou 25 als voetpunt houden en je eindpunt voorlopig op 40 en dan kijken hoe dat gaat aankomende winter
Maar het is best mogelijk want dat kunnen we hier niet zien is dat het systeem niet goed aangelegd is
Dus te kleine leiding gebruikt en te kleine radiatoren dat zijn belangrijke punten om op te letten bij een systeem met warmtepomp
Ik heb geen ervaring met zulk materie, maar met een beetje Google en de gebrekkige kennis van de installateur ben ik er wel snel achtergekomen dat ik bij hun geen hulp meer hoef te vragen.Andrehj schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:58:
[...]
Ik weet weinig van Nefit, maar een eindpunt van je stooklijn op 60°C?![]()
![]()
![]()
Is die installateur wel helemaal lekker?
Het eerste wat ik had gedaan was de pomp vervangen, was een oude pomp die 60w naar binnen slurpte. Nu doet die het op een paar watt, maar aan de reacties hier te zien mag de hele verdeler op de schop. En ik maar blij zijn dat ik zelf de pomp heb vervangen die zich in 2 jaar zelf af zou lossen..
Het huis zelf is voor een groot deel een bij elkaar gebeunde zooi. De dingen die ik niet kan zien zouden mij niet verbazen dat ze niet goed aangelegd zijn. Is een eindpunt van 40 graden te doen met een mengpomp? Retour op de verdeler ruimer opendraaien zodat die niet te veel mengt?Willem senior schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:37:
[...]
Beste kun je denk ik de vloerverwarmingsverdeler vervangen voor een verdeler zonder pomp
Dan de radiatoren gewoon mee laten draaien en waar het te warm wordt beetje knijpen op de aanvoer
Zodat er genoeg flow door je systeem kan
De stooklijn kun je dan van de winter bepalen
Ik zou 25 als voetpunt houden en je eindpunt voorlopig op 40 en dan kijken hoe dat gaat aankomende winter
Maar het is best mogelijk want dat kunnen we hier niet zien is dat het systeem niet goed aangelegd is
Dus te kleine leiding gebruikt en te kleine radiatoren dat zijn belangrijke punten om op te letten bij een systeem met warmtepomp
De vloerverwarming stamt uit de jaren 90 en de warmtepomp is in 2020 aangelegd door de vorige bewoners die 0.0 kennis hadden van de materie. Ze lieten de installateur alles doen. Die hebben dus destijds ook de warmtepomp op kunststof poten direct in contact gebracht met het platte dak van de aanbouw. De hele rij kon genieten van de gigantische drilboor op het dak.

Het is een oud huis. Meer info dan "er is spouwisolatie" en de isolatiechips in de kruipruimte als bodemisolatie heb ik niet. Oud dubbelglas met een smalle spouw en zo goed als geen dakisolatie (een koud dak met een paar zielige cm's aan piepschuim platen waar het zwaar tocht op zolder).Wollie91 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:32:
[...]
Door de kamerinvloed kan de aanvoertemperatuur hoger worden dan de ingestelde maximale stooktemperatuur. Dit begrens je door de maximale aanvoertemperatuur.
Een kamerinvloed van 7 is trouwens erg hoog en zoals @Andre1973 zegt is de aanvoertemperatuur ook bizar hoog. Veel hangt natuurlijk af van isolatie, soort verwarming e.d. in het huis.
Je wilt juist geen menging alle warmte die de warmtepomp maakt moet de vloerverwarming inAnoniem: 1221402 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:41:
[...]
Het huis zelf is voor een groot deel een bij elkaar gebeunde zooi. De dingen die ik niet kan zien zouden mij niet verbazen dat ze niet goed aangelegd zijn. Is een eindpunt van 40 graden te doen met een mengpomp? Retour op de verdeler ruimer opendraaien zodat die niet te veel mengt?
De vloerverwarming stamt uit de jaren 90 en de warmtepomp is in 2020 aangelegd door de vorige bewoners die 0.0 kennis hadden van de materie. Ze lieten de installateur alles doen. Die hebben dus destijds ook de warmtepomp op kunststof poten direct in contact gebracht met het platte dak van de aanbouw. De hele rij kon genieten van de gigantische drilboor op het dak.Dat heeft de installateur "gefixt" met een paar trieste stukjes rubber. Dus al met al denk ik dat het niet allemaal optimaal met elkaar samenhangt.
Dat samen met veel liters en een lage aanvoertemperatur die de hele dag aangevult wordt en die niet zoals bij een cv ketel die maar 1 uurtje brand en je huis opstookt en dan weer afkoelt
Je wilt juist dat een warmtepomp lange runs maakt liefst de hele dag op een laag pitje pruttelen en je huis warm houden dat is de truc bij een warmtepomp installatie (niet aan uit zoals de oude cv)
Je wil natuurlijk geen 60 graden in je vloer. Is de woning wel warm te krijgen met 40 graden?Willem senior schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:51:
[...]
Je wilt juist geen menging alle warmte die de warmtepomp maakt moet de vloerverwarming in
Dat samen met veel liters en een lage aanvoertemperatur die de hele dag aangevult wordt en die niet zoals bij een cv ketel die maar 1 uurtje brand en je huis opstookt en dan weer afkoelt
Je wilt juist dat een warmtepomp lange runs maakt liefst de hele dag op een laag pitje pruttelen en je huis warm houden dat is de truc bij een warmtepomp installatie (niet aan uit zoals de oude cv)
Een extra probleem is wel dat de warmtepomp uit moet staan tussen 10 en 7. Het zit 1 meter van de slaapkamer van onze buren vandaan. Het maakt een boel herrie, vooral in de winter met de ontdooicycli. De stilbedrijf is ruim onvoldoende met 1m afstand van de erfgrens. Ook daar heeft de installateur en de vorige bewoner niet over nagedacht. Er is geen ruimte in onze tuin ervoor, dus we zijn er voor nu afhankelijk van.Willem senior schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:51:
[...]
Je wilt juist geen menging alle warmte die de warmtepomp maakt moet de vloerverwarming in
Ik kan de warmtepomp ook niet instellen om tussen 10 en 7 op gas te stoken. Het hele cv bedrijf moet uit blijven.
Nee 60 graden de vloerverwarming in sturen is geen goed ideeWollie91 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:52:
[...]
Je wil natuurlijk geen 60 graden in je vloer. Is de woning wel warm te krijgen met 40 graden?
Maar als ik het zo lees kan er beter eerst nog geisoleerd worden en het systeem aangaan passen
Zodat de warmtepomp wel het huis met warmtepomp temperaturen het huis warm houd
Dit gaat een hoge energie rekening geven met deze hoge aanvoertemperatuur
Het huis elke ochtend weer op temperatuur brengen met de warmtepomp is ook geen goed ideeAnoniem: 1221402 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:57:
[...]
Een extra probleem is wel dat de warmtepomp uit moet staan tussen 10 en 7. Het zit 1 meter van de slaapkamer van onze buren vandaan. Het maakt een boel herrie, vooral in de winter met de ontdooicycli. De stilbedrijf is ruim onvoldoende met 1m afstand van de erfgrens. Ook daar heeft de installateur en de vorige bewoner niet over nagedacht. Er is geen ruimte in onze tuin ervoor, dus we zijn er voor nu afhankelijk van.
Ik kan de warmtepomp ook niet instellen om tussen 10 en 7 op gas te stoken. Het hele cv bedrijf moet uit blijven.
Dan moet de warmtepomp veel te hard werken en stampen daar is die niet voor gemaakt
Met geluidsoverlast en defrosts mania tot gevolg
Dan toch het advies de warmtepomp te verplaatsen of met de buren samen zoeken naar een oplossing
Die hoge energierekeningen weten we... Maandbedragen van 600-900 euro om 165m3 tot 18 graden te verwarmen afgelopen winter. Het hielp ook niet dat de deuren uit de kozijnen waren en er 3x gestuct werd met de ramen op een kier en -5 graden bijvoorbeeld.Willem senior schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:59:
[...]
Nee 60 graden de vloerverwarming in sturen is geen goed idee
Maar als ik het zo lees kan er beter eerst nog geisoleerd worden en het systeem aangaan passen
Zodat de warmtepomp wel het huis met warmtepomp temperaturen het huis warm houd
Dit gaat een hoge energie rekening geven met deze hoge aanvoertemperatuur
Had waarschijnlijk een hoop kunnen schelen als de warmtepomp niet zo hard moest werken om tot 65 graden te komen. Ik heb hem nu maar ingesteld als verwarmingstype vloerverwarming. De stooklijn die er automatisch bij kwam was 25 voet, 50 eindpunt en 55 max aanvoer. De ruimteinvloed heb ik naar 1k verlaagd.
Het lijkt mij dat met 10 graden lager ik het wel moet redden met de vloerverwarming en radiatoren. De radiatoren staan toch amper open bij mij, de slaapkamer mag gerust een graad of 16 zijn. De verdeler moet ik in de winter dan misschien nog wat bijstellen met de retour voor de juiste delta T tussen aanvoer en retour.
Dat doet die voornamelijk op gas. De warmtepomp kon de vraag niet aan om ineens 2 graden op te warmen, dus nam de CV het over. Nou hadden we destijds wel geen deuren in de kozijnen, geen meubels etc. Ik gok dat het nu wat beter zijn warmte blijft houden met meubels, gordijnen etc.Willem senior schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:04:
[...]
Het huis elke ochtend weer op temperatuur brengen met de warmtepomp is ook geen goed idee
Dan moet de warmtepomp veel te hard werken en stampen daar is die niet voor gemaakt
Met geluidsoverlast en defrosts mania tot gevolg
Dan toch het advies de warmtepomp te verplaatsen of met de buren samen zoeken naar een oplossing
Maar laatst ben ik wezen koelen, blijkbaar pakt die dan niet mijn instellingen waardoor die aan bleef na 10 uur. Half 11 werd er aangebeld, buren konden niet slapen van het geluid. Toen verbruikte die een zo'n 600 watt, dat is ook al teveel lawaai.
We hopen in de toekomst dat het groenstrook naast ons huis beschikbaar komt, daar zouden we hem dan nog kwijt kunnen. Maar op de grond in de tuin liever niet. Gezien de herrie ga ik er van uit dat het zelfs in de winter nog te veel lawaai maakt. Doe je er een omkasting omheen ben je bijna 5000 euro kwijt (+ een groot stuk van onze kleinere tuin). Ze vragen 1600 euro alleen om het 2 meter verder te verplaatsen op de aanbouw. We vroegen dat laatst, op de hoop dat het iets meer helpt. Maar 1600 euro om een buitenunit 2m verder te zetten.. Dus op de grond verplaatsen en een omkasting zal een duur grapje zijn.
Tegen de groenstrook is dat een vrije gevel want dan zou je daar de warmtepomp tegen aan kunnen hangenAnoniem: 1221402 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:15:
[...]
Dat doet die voornamelijk op gas. De warmtepomp kon de vraag niet aan om ineens 2 graden op te warmen, dus nam de CV het over. Nou hadden we destijds wel geen deuren in de kozijnen, geen meubels etc. Ik gok dat het nu wat beter zijn warmte blijft houden met meubels, gordijnen etc.
Maar laatst ben ik wezen koelen, blijkbaar pakt die dan niet mijn instellingen waardoor die aan bleef na 10 uur. Half 11 werd er aangebeld, buren konden niet slapen van het geluid. Toen verbruikte die een zo'n 600 watt, dat is ook al teveel lawaai.
We hopen in de toekomst dat het groenstrook naast ons huis beschikbaar komt, daar zouden we hem dan nog kwijt kunnen. Maar op de grond in de tuin liever niet. Gezien de herrie ga ik er van uit dat het zelfs in de winter nog te veel lawaai maakt. Doe je er een omkasting omheen ben je bijna 5000 euro kwijt (+ een groot stuk van onze kleinere tuin). Ze vragen 1600 euro alleen om het 2 meter verder te verplaatsen op de aanbouw. We vroegen dat laatst, op de hoop dat het iets meer helpt. Maar 1600 euro om een buitenunit 2m verder te zetten.. Dus op de grond verplaatsen en een omkasting zal een duur grapje zijn.
Er zijn hier meer mensen die de warmtepomp aan de gevel hebben hangen dus dat zou ook nog kunnen
Ik weet alleen niet of ik dan zelf de overlast ga krijgen. Als ik het aan de muur hang dan hangt die aan dezelfde muur van onze slaapkamer. Ik ben behoorlijk gevoelig voor geluiden en licht 's nachts. Zie het dan zo gebeuren dat we enkele 1000en euro's investeren voor de buren, en het vervolgens nog steeds' s nachts uitzetten.Willem senior schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:26:
[...]
Tegen de groenstrook is dat een vrije gevel want dan zou je daar de warmtepomp tegen aan kunnen hangen
Er zijn hier meer mensen die de warmtepomp aan de gevel hebben hangen dus dat zou ook nog kunnen
50 is nog steeds veel te hoog voor een warmtepomp. Begin nou eens met 40 (of zelfs 35) °C. Als je huis niet warm wordt kun je altijd nog wel omhoog.Anoniem: 1221402 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:05:
Had waarschijnlijk een hoop kunnen schelen als de warmtepomp niet zo hard moest werken om tot 65 graden te komen. Ik heb hem nu maar ingesteld als verwarmingstype vloerverwarming. De stooklijn die er automatisch bij kwam was 25 voet, 50 eindpunt en 55 max aanvoer. De ruimteinvloed heb ik naar 1k verlaagd.
Kijk voor de gein eens in dit grafiekje uit deze post van @Tomexergie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/rveTtY3KWvsFCsMxLPHOEv7B.png?f=user_large)
Daarin heeft niemand bij +2 een hogere aanvoertemperatuur nodig dan 39°C. Nu weet ik niet bij welke buitentemperatuur dat eindpunt 50 hoort, maar zo'n hoge temperatuur wil je gewoon niet in je WP.
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 24-06-2023 15:05 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En dat is ook mogelijk met een VVW verdeler met pomp en elke kamer met oude radiatoren?Andrehj schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:04:
[...]
50 is nog steeds veel te hoog voor een warmtepomp. Begin nou eens met 40 (of zelfs 35) °C. Als je huis niet warm wordt kun je altijd nog wel omhoog.
Kijk voor de gein eens in dit grafiekje uit deze post van @Tomexergie:
[Afbeelding]
Daarin heeft niemand bij +2 een hogere aanvoertemperatuur nodig dan 39°C. Nu weet ik niet bij welke buitentemperatuur dat eindpunt 50 hoort, maar zo'n hoge temperatuur wil je gewoon niet in je WP.
Waarschijnlijk wel. Maar zoals gezegd, dat moet je gewoon testen.Anoniem: 1221402 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:28:
En dat is ook mogelijk met een VVW verdeler met pomp en elke kamer met oude radiatoren?
Heeft iemand dit al voor elkaar gekregen? Ik heb een redelijk recente firmware versie draaien (3.5.0).rroetenberg schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:48:
iemand het al voor elkaar gekregen om met de BBQKees de koeltemperatuur aan te passen zodat deze gestart wordt? Als ik aan de thermostaat draai dan zie ik de hc1 selected room temperature aangepast worden, echter wanneer ik dit via BBQKees doe dan verandert er niets
Alternatieve vraag:
Ik heb een naregeling voor de vloerverwarming. Mijn beneden verdieping blijft redelijk koel met de temperaturen van de afgelopen dagen, maar de boven verdieping warmt goed op. Als de beneden verdieping rond de 22 graden komt stopt de WP met koelen. Hierdoor blijft de boven verdieping wel warm. Mijn idee was om de selected_room_temperature omlaag bij te stellen en de naregeling op de beneden verdieping zo in te stellen dat deze niet verder terug koelt, terwijl de boven verdieping verder afgekoeld wordt.
Alternatieve ideeen om dit te bereiken zijn welkom!
Ja.Daniel schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:05:
Is het iemand gelukt de data van de WP in Home Assistant te krijgen zonder de BBQKees gateway?
Ik heb een Nefit Enviline Split met IP module.
Je moet eerst zorgen dat je de Bosch Homecom app kunt gebruiken en je WP daarin te zien is. Het wachtwoord wat je gebruikt in je Bosch account heb je later nodig.
Ook het wachtwoord dat op de sticker van je IP module staat heb je nodig, zonder de - streepjes er tussen.
Vervolgens kies je in de Home assistent integration:
Device type: IVT
Protocol: HTTP
IP-address: IP van je IP module (of hostname)
Access token: wachtwoord op de sticker (zonder streepjes)
Password: wachtwoord van je Bosch account in de Homecom app.
Ik kreeg in eerste instantie de hele integratie niet aan de praat, maar na een update van HA wel.
Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR
Ja daar gaat het dus nog mis. Ik kan die sticker niet vinden. Alle kanten van het apparaat bekeken, enige wat er op zit is een normale sticker met het type en serienummer. Of zit die onder de kap? UTP gaat aan de onderkant naar binnen.balblas schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:02:
[...]
Ook het wachtwoord dat op de sticker van je IP module staat heb je nodig, zonder de - streepjes er tussen.
In het servicemenu kan ik wel een login, ww en mac-adres vinden maar de homecom-app vraagt om nog een ander wachtwoord.
[ Voor 11% gewijzigd door Daniel op 26-06-2023 09:28 ]
edit: dubbel
[ Voor 95% gewijzigd door Daniel op 26-06-2023 09:26 ]
Bij mij werkt het door number.thermostat_hc1_temporary_set_temperature_from_remote te gebruiken.Supermario16 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:46:
[...]
Heeft iemand dit al voor elkaar gekregen? Ik heb een redelijk recente firmware versie draaien (3.5.0).
Alternatieve vraag:
Ik heb een naregeling voor de vloerverwarming. Mijn beneden verdieping blijft redelijk koel met de temperaturen van de afgelopen dagen, maar de boven verdieping warmt goed op. Als de beneden verdieping rond de 22 graden komt stopt de WP met koelen. Hierdoor blijft de boven verdieping wel warm. Mijn idee was om de selected_room_temperature omlaag bij te stellen en de naregeling op de beneden verdieping zo in te stellen dat deze niet verder terug koelt, terwijl de boven verdieping verder afgekoeld wordt.
Alternatieve ideeen om dit te bereiken zijn welkom!
Ik wilde net gaan posten dat me dit nu ook gelukt wasrroetenberg schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:58:
[...]
Bij mij werkt het door number.thermostat_hc1_temporary_set_temperature_from_remote te gebruiken.
Dat wachtwoord in het servicemenu is wat je (zonder de streepjes) moet gebruiken voor de access token.Daniel schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:26:
[...]
Ja daar gaat het dus nog mis. Ik kan die sticker niet vinden. Alle kanten van het apparaat bekeken, enige wat er op zit is een normale sticker met het type en serienummer. Of zit die onder de kap? UTP gaat aan de onderkant naar binnen.
In het servicemenu kan ik wel een login, ww en mac-adres vinden maar de homecom-app vraagt om nog een ander wachtwoord.
Het andere wachtwoord is het wachtwoord wat je zelf hebt aangemaakt in je Bosch account toen je je WP registreerde in de Homecom app.
Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR
Ik probeerde gisteren mijn warmtepomp op koelen te zetten en ik was overal wat aan het lezen hoe ik dit kon doen. Daarna heb ik wat rond zitten neuzen in de info van de warmtepomp en viel het me op dat "Starts Koelen" een super hoog aantal geeft. Dit klinkt mij als iets wat niet zou mogen. Wat zegt dit?
Bedr. uren comrp. Koelen 0h
Bed. uren compr. WW 2575H
Aantal starts verwarmen 8101
Aantal starts koelen 42949672
Aantal starts WW 3969
Afgegeven energie:
Afg energie totaal: 107.659K
Afg. energie verwarmen: 89.779kW
Afg. energie warmw. 17.873kW
Afg. energie koeling: 42949672 (?)
Moet ik me zorgen maken?
Nu dik 3 jaar in productie. EnviLine - A/W Split 16 E-T
Aantal starts WW 3969
Afgegeven energie:
Moet ik me zorgen maken?

Thanks, ga ik dat eens proberen als ik thuis ben. Apparaturen toevoegen in Homecom werkt niet remote blijkbaar.balblas schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:30:
[...]
Dat wachtwoord in het servicemenu is wat je (zonder de streepjes) moet gebruiken voor de access token.
Het andere wachtwoord is het wachtwoord wat je zelf hebt aangemaakt in je Bosch account toen je je WP registreerde in de Homecom app.
Bij mij staan ook een hoop waardes op deze waarde. Dat was al zo bij de eerste keer aan zetten dus ik ga er vanuit dat het geen kwaad kan.Guppiee schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:31:
Ik probeerde gisteren mijn warmtepomp op koelen te zetten en ik was overal wat aan het lezen hoe ik dit kon doen. Daarna heb ik wat rond zitten neuzen in de info van de warmtepomp en viel het me op dat "Starts Koelen" een super hoog aantal geeft. Dit klinkt mij als iets wat niet zou mogen. Wat zegt dit?
Aantal starts WW 3969
Afgegeven energie:
Moet ik me zorgen maken?![]()
Boiler Aux Electrical heating; 4,294,967,295 kWh
Dat zou niet mooi zijn. Er zit niet eens een electrical heater in.
Het is telkens een getal met "42949672" er in, lijkt mij eerder een fout in de software bij het inlezen, of wegschrijven van deze waarde naar/uit het geheugenSuperR1902 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:12:
[...]
Bij mij staan ook een hoop waardes op deze waarde. Dat was al zo bij de eerste keer aan zetten dus ik ga er vanuit dat het geen kwaad kan.
Ik meen me te herinneren dat ook in het display van de binnenunit er waarden zijn die zo hoog staan. Dus niet enkel in de BBQkees/HomeAssistent
Als het niet lukt om je WP in de Homecom app te krijgen kun je ook het wachtwoord resetten via het servicemenu. Daarna weer opnieuw toevoegen aan de app. Hiervoor heb je het serienummer nodig en het wachtwoord wat in het service menu staat.Daniel schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:47:
[...]
Thanks, ga ik dat eens proberen als ik thuis ben. Apparaturen toevoegen in Homecom werkt niet remote blijkbaar.
Het wachtwoord wat je zelf aanmaakt (of al aangemaakt hebt) in de Homecom app niet langer dan 8 karakters laten zijn. Het schijnt dat de HA integratie daar moeite mee heeft.
Sinds kort hebben wij een Nefit-Bosch 7800i lwmf in gebruik (bodem warmtepomp met als circuit 16 pvt panelen). De handleiding is zeer zuinig qua beschrijving of uitleg qua settings en via google kwam ik hier uit, wat ook ongeveer de enige nuttige link bleek ;-)
Verrassend veel overlap in de settings en werkwijze. Waar ik nog niet helemaal uitkom en hier misschien ervaring mee is / en volgens mij qua werking/principes overeenkomt:
1) Bij de warmwater instellingen kan ik per tap profiel (Eco+, Eco en Comfort) een Opstart.vert. instellen. Deze staat afhankelijk van het profiel wel op 16/17/18 uur. Kent iemand deze en bedoeling? Mijn wilde gok zou zijn de minimaal tijd die er tussen twee warmwater bedrijven zit?
2) Zijn er ervaringen voor gebruik van de stille modus tijdens de zomer voor warmwater? Hier gaat de compressor toch vrij snel naar 100% en zie je dus de aanvoer en retour temperaturen van het broncircuit hard dalen. In stille modus is de compressor volgens mij langere tijd begrensd maar geeft deze wel alles vrij als het noodzakelijk is. Door de compressor rustiger te laten draaien wordt er volgens mij minder warmte onttrokken en is er meer mogelijkheid voor het broncircuit op te warmen? Maar kan mij voorstellen dat de hogere boiler temperaturen dan lastig zijn en je wil de bijverwarming ook niet onnodig aanspreken.. Bij een LW unit lijkt mij dit ook het geval of lost de WP dat op door de ventilator harder te laten draaien?
Ben benieuwd of er hier wat info en tips over zijn :-)
Verrassend veel overlap in de settings en werkwijze. Waar ik nog niet helemaal uitkom en hier misschien ervaring mee is / en volgens mij qua werking/principes overeenkomt:
1) Bij de warmwater instellingen kan ik per tap profiel (Eco+, Eco en Comfort) een Opstart.vert. instellen. Deze staat afhankelijk van het profiel wel op 16/17/18 uur. Kent iemand deze en bedoeling? Mijn wilde gok zou zijn de minimaal tijd die er tussen twee warmwater bedrijven zit?
2) Zijn er ervaringen voor gebruik van de stille modus tijdens de zomer voor warmwater? Hier gaat de compressor toch vrij snel naar 100% en zie je dus de aanvoer en retour temperaturen van het broncircuit hard dalen. In stille modus is de compressor volgens mij langere tijd begrensd maar geeft deze wel alles vrij als het noodzakelijk is. Door de compressor rustiger te laten draaien wordt er volgens mij minder warmte onttrokken en is er meer mogelijkheid voor het broncircuit op te warmen? Maar kan mij voorstellen dat de hogere boiler temperaturen dan lastig zijn en je wil de bijverwarming ook niet onnodig aanspreken.. Bij een LW unit lijkt mij dit ook het geval of lost de WP dat op door de ventilator harder te laten draaien?
Ja want dit lukt nog nietbalblas schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:44:
[...]
Als het niet lukt om je WP in de Homecom app te krijgen kun je ook het wachtwoord resetten via het servicemenu. Daarna weer opnieuw toevoegen aan de app. Hiervoor heb je het serienummer nodig en het wachtwoord wat in het service menu staat.
:strip_exif()/f/image/nrW9wZ5Bt1ZZOXRsJHJKD41T.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: gelukt. Sticker van de IP module bleek aan de binnenkant te zitten en daarmee kon Homecom het apparaat vinden. Geeft alleen zo mogelijk nog minder info dan de Procontrol-app

[ Voor 13% gewijzigd door Daniel op 26-06-2023 20:10 ]
LN(4294967295+1) / LN(2) = 32SuperR1902 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:12:
[...]
Bij mij staan ook een hoop waardes op deze waarde. Dat was al zo bij de eerste keer aan zetten dus ik ga er vanuit dat het geen kwaad kan.
Max waarde van een 32 bits integer, ofwel alle 32 bitjes zijn 1.
Zodra je deze wel zou gaan gebruiken springt deze naar 0 en gaat tellen.
1) geen idee, weet alleen dat eco en eco+ trager reageren. De meeste gebruikers hier hebben zover ik weet de eco stand werkend met aangepaste temperaturen in gebruikBanjy schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:52:
Sinds kort hebben wij een Nefit-Bosch 7800i lwmf in gebruik (bodem warmtepomp met als circuit 16 pvt panelen). De handleiding is zeer zuinig qua beschrijving of uitleg qua settings en via google kwam ik hier uit, wat ook ongeveer de enige nuttige link bleek ;-)
2) de stille modus begrensd het vermogen van de compressor op ca. 80%, dat geldt zowel voor cv als voor sww bereiding. Het betekent niet dat het elektrisch element zal worden gebruikt, de warmtepomp doet er alleen langer over maar loopt wel rustiger (en vooral in voor- en najaar) met minder defrost. Ik heb alleen de elektrische elementen ingeschakeld tijdens legionella, in alle andere gevallen heb ik deze uitgeschakeld staan
Door het ontbreken van flow tijdens koelen is mijn buitenunit (Enviline Monoblock 13T) bevroren geweest en is water in het koelmiddel gekomen. Dit is door mijn eigen toedoen gebeurd. De vraag of dit had mogen gebeuren is een andere. Maar gaat het hier niet om.
Nefit stelt voor de gehele buitenunit te vervangen omdat dit waarschijnlijk goedkoper is dan repareren. Totale kosten komen dan vermoedelijk ergens tussen de 7 en 8 K uit.
En dan houd ik een 2,5 jaar oude buitenunit met vervuild koelmiddel waar je op een verantwoorde manier vanaf moet zien te komen over maar ook met verder nog prima bruikbare onderdelen.
Ik begrijp dat het repareren/reviseren van het koelsysteem geen sinecure is, maar is dit echt niet voordeliger dan een compleet nieuwe unit?
Nefit stelt voor de gehele buitenunit te vervangen omdat dit waarschijnlijk goedkoper is dan repareren. Totale kosten komen dan vermoedelijk ergens tussen de 7 en 8 K uit.
En dan houd ik een 2,5 jaar oude buitenunit met vervuild koelmiddel waar je op een verantwoorde manier vanaf moet zien te komen over maar ook met verder nog prima bruikbare onderdelen.
Ik begrijp dat het repareren/reviseren van het koelsysteem geen sinecure is, maar is dit echt niet voordeliger dan een compleet nieuwe unit?
Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant
Het koelmiddel zal er niet meer in zitten Want dat circuit is kapot (was gesloten circuit)ajaboot schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:49:
Door het ontbreken van flow tijdens koelen is mijn buitenunit (Enviline Monoblock 13T) bevroren geweest en is water in het koelmiddel gekomen. Dit is door mijn eigen toedoen gebeurd. De vraag of dit had mogen gebeuren is een andere. Maar gaat het hier niet om.
dus koelmiddel zit nu gemengd met je cv water
Zodra de warmtepomp losgehaald wordt is deze ook gelijk leeg
Om de warmtepomp te repareren moet je dat circuit vervangen + wat er nog meer kapot gegaan is ?
Dus vervangen van compressor, condensor, warmtewisselaar bevoorbeeld en dat zijn dure spullen
Waarschijnlijk is vervangen net zo duur als een nieuwe warmtepomp plaatsen
Alleen jammer dat er geen goede beveiliging was die dit bevriezen kon stoppen voordat er schade was

Onder welke omstandigheden heeft dit kunnen plaatsvinden? Veel warmtepompen die zijn voorzien van vloerverwarming met een naregeling zullen via een apart relais omschakelen zodra de warmtepomp in koelmodus gaat. Als het relais faalt dat gaat de warmtepomp wel koelen maar blijven de circuits van de naregeling gesloten. Alleen het buffervat blijft dan als een soort bypass fungeren.ajaboot schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:49:
Er heeft eerder een soortgelijke casus op het forum gestaan waarbij Nefit deels coulance gaf, wellicht heb je hier iets aan: Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen
Na het reinigen van het vuilfilter ben ik vergeten de afsluiter weer open te zetten. Daarna heb ik de installatie op zomerbedrijf gezet. Toen deze weken later (en ik mede daarom niet de mogelijke relatie met mijn eigen actie heb gelegd) ging koelen, ging de unit in storing en heb ik deze vervolgens reset. Dit heeft zich een aantal keer (naar oordeel van Nefit te vaak) herhaald waardoor het defect is ontstaan.Nous112 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:44:
[...]
Onder welke omstandigheden heeft dit kunnen plaatsvinden? Veel warmtepompen die zijn voorzien van vloerverwarming met een naregeling zullen via een apart relais omschakelen zodra de warmtepomp in koelmodus gaat. Als het relais faalt dat gaat de warmtepomp wel koelen maar blijven de circuits van de naregeling gesloten. Alleen het buffervat blijft dan als een soort bypass fungeren.
Er heeft eerder een soortgelijke casus op het forum gestaan waarbij Nefit deels coulance gaf, wellicht heb je hier iets aan: Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen
Feitelijk hebben mijn handelingen inderdaad het defect tot gevolg gehad. De vraag of je als consument/gebruiker in staat gesteld mag worden deze acties te verrichten als dit tot zulke drastische en kostbare gevolgen leidt is een vraag die een juridisch expert maar moet beantwoorden. Inmiddels heb ik van de installateur het aanbod gehad om voor 6K (inc BTW) een nieuwe pomp te leveren. Montage op basis van nacalculatie.
Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant
Dan heb je dus hierdoor de ingang vanaf de buitenunit op de binnenunit afgesloten, kan mij inderdaad voorstellen dat de buitenunit dit niet fijn vindt en hiervan defect kan raken. Kan je wellicht, als je een uitgebreide opstal/inboedelverzekering mocht hebben, hier wellicht een beroep op doen? 6K excl. montage is immers veel geld.ajaboot schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:10:
[...]
Na het reinigen van het vuilfilter ben ik vergeten de afsluiter weer open te zetten. Daarna heb ik de installatie op zomerbedrijf gezet. Toen deze weken later (en ik mede daarom niet de mogelijke relatie met mijn eigen actie heb gelegd) ging koelen, ging de unit in storing en heb ik deze vervolgens reset. Dit heeft zich een aantal keer (naar oordeel van Nefit te vaak) herhaald waardoor het defect is ontstaan.
Feitelijk hebben mijn handelingen inderdaad het defect tot gevolg gehad. De vraag of je als consument/gebruiker in staat gesteld mag worden deze acties te verrichten als dit tot zulke drastische en kostbare gevolgen leidt is een vraag die een juridisch expert maar moet beantwoorden. Inmiddels heb ik van de installateur het aanbod gehad om voor 6K (inc BTW) een nieuwe pomp te leveren. Montage op basis van nacalculatie.
Ik heb bij mijn monoblock (9kW) het vermogen voor warm water verlaagd naar 4kW, dit vooruitlopend op een (toekomstig) einde van saldering. Op die manier kan mijn wekelijkse legionella run mooi op 'eigen' energie plaatsvinden plus dat mijn totale vermogensafname van het full-electric huis (WP plus elektrische auto etc) wat beter uitvlakt.
Maar nu krijg ik regelmatig de foutmelding dat de legionella run niet voltooid kan worden.
Deze foutmelding krijg ik niet meer weg, ook niet in het installateurs menu. Work around: stroom eraf halen dmv werkschakelaar of legionellarun opnieuw uitvoeren. Iemand een andere optie?
Oorzaak foutmelding heb ik geprobeerd op te lossen door eerst de duur van de run te verlengen naar 180 minuten (geen succes) en vervolgens naar 240 minuten. Geen succes. (kleine kanttekening: bij de 240 minuten 'test' bedacht iemand in het huis om maar even te gaan douchen...)
Vervolgens de duur verlaagt naar 120 minuten, ook geen succes.
Komt bij mij de vraag op: Wat is eigenlijk de insteek van het aantal minuten bij de legionellarun:
- moet het water gedurende die tijd op de gewenste temperatuur blijven? (opwarmen --> temp bereikt --> vasthouden gedurende x minuten)
- of: moet het water binnen die tijd op de gewenste temperatuur komen? (opwarmen --> binnen x minuten temperatuur bereikt)
- of: moet het water binnen die tijd op de gewenste temperatuur komen én dan op die temperatuur blijven?
(opwarmen binnen x minuten --> vasthouden temperatuur gedurende x minuten)
Maar nu krijg ik regelmatig de foutmelding dat de legionella run niet voltooid kan worden.
Deze foutmelding krijg ik niet meer weg, ook niet in het installateurs menu. Work around: stroom eraf halen dmv werkschakelaar of legionellarun opnieuw uitvoeren. Iemand een andere optie?
Oorzaak foutmelding heb ik geprobeerd op te lossen door eerst de duur van de run te verlengen naar 180 minuten (geen succes) en vervolgens naar 240 minuten. Geen succes. (kleine kanttekening: bij de 240 minuten 'test' bedacht iemand in het huis om maar even te gaan douchen...)
Komt bij mij de vraag op: Wat is eigenlijk de insteek van het aantal minuten bij de legionellarun:
- moet het water gedurende die tijd op de gewenste temperatuur blijven? (opwarmen --> temp bereikt --> vasthouden gedurende x minuten)
- of: moet het water binnen die tijd op de gewenste temperatuur komen? (opwarmen --> binnen x minuten temperatuur bereikt)
- of: moet het water binnen die tijd op de gewenste temperatuur komen én dan op die temperatuur blijven?
Is hier toevallig iemand die een "Nefit MM100 mengmodule tbv meng- of pompgroep" heeft tbv meerdere cv-circuits?
Ik heb beneden vvw en boven nog oude radiatoren. Beneden is goed geisoleerd, boven minder goed. Boven komt het in de winter niet boven de 16-17 graden uit en dat is wel prima (heb niet zo'n warmtebehoefte in de slaapkamer). Er gaat wel beter geisoleerd worden boven, maar niet voor aankomende winter. Ik heb al radiatorventilatoren maar die helpen niet genoeg als het buiten onder de 2-3 graden wordt.
Maar voor die ene keer dat er wel warmtebehoefte is boven, wil ik een hogere aanvoertemperatuur kunnen realiseren voor het circuit boven. Lijkt er op dat de mengmodule hiervoor de beste oplossing is. Iemand hier ervaring mee? Kosten? Effectiviteit?
Ik heb beneden vvw en boven nog oude radiatoren. Beneden is goed geisoleerd, boven minder goed. Boven komt het in de winter niet boven de 16-17 graden uit en dat is wel prima (heb niet zo'n warmtebehoefte in de slaapkamer). Er gaat wel beter geisoleerd worden boven, maar niet voor aankomende winter. Ik heb al radiatorventilatoren maar die helpen niet genoeg als het buiten onder de 2-3 graden wordt.
Maar voor die ene keer dat er wel warmtebehoefte is boven, wil ik een hogere aanvoertemperatuur kunnen realiseren voor het circuit boven. Lijkt er op dat de mengmodule hiervoor de beste oplossing is. Iemand hier ervaring mee? Kosten? Effectiviteit?
Ik wil het er _niet_ over hebben.
Duur van de run is de maximale tijd die de run er over mag doen om de ingestelde temperatuur te bereiken. Dus gewoon op 240 minuten laten staan, als de gewenste temperatuur eerder bereikt wordt stopt de run gewoon eerder. De maximalisering is om te zorgen dat tijdens hele koude dagen je WP nooit langer dan die ingestelde tijd bezig blijft met de legionella run, en dus niet meer aan verwarmen toe zou komen. Als je WP binnen die tijd de door jouw ingestelde WW temperatuur niet bereikt is er wat mis. Dat zou kunnen zijn dat je max. vermogen voor WW nu maar 4kW is, en dat dat niet voldoende is om je gewenste legionella temperatuur te kunnen bereiken. Bij mij staat die op 62 graden. De standaard was 65 graden, maar die haalde mijn split-unit nooit. Overigens kreeg ik altijd een storingsmelding tijdens de legionella run in het begin. Dat is opgelost door een firmware update uitgevoerd door Nefit op mijn WP. Een split-unit kan alleen door een Nefit service-monteur ge-update worden.BB-One schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:15:
Ik heb bij mijn monoblock (9kW) het vermogen voor warm water verlaagd naar 4kW, dit vooruitlopend op een (toekomstig) einde van saldering. Op die manier kan mijn wekelijkse legionella run mooi op 'eigen' energie plaatsvinden plus dat mijn totale vermogensafname van het full-electric huis (WP plus elektrische auto etc) wat beter uitvlakt.
[ Voor 5% gewijzigd door balblas op 04-07-2023 08:25 ]
Dank! Zetten we hem gewoon op 240 minuten en dan komt het vast goed. Maar met 4kW moet het toch mogelijk zijn om de boel ook goed te verwarmen. Je kunt 300 liter in 90 minuten ruim 15 graden in temperatuur laten stijgen. We gaan het zien!balblas schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:21:
[...]
Duur van de run is de maximale tijd die de run er over mag doen om de ingestelde temperatuur te bereiken. Dus gewoon op 240 minuten laten staan, als de gewenste temperatuur eerder bereikt wordt stopt de run gewoon eerder. De maximalisering is om te zorgen dat tijdens hele koude dagen je WP nooit langer dan die ingestelde tijd bezig blijft met de legionella run, en dus niet meer aan verwarmen toe zou komen. Als je WP binnen die tijd de door jouw ingestelde WW temperatuur niet bereikt is er wat mis. Dat zou kunnen zijn dat je max. vermogen voor WW nu maar 4kW is, en dat dat niet voldoende is om je gewenste legionella temperatuur te kunnen bereiken. Bij mij staat die op 62 graden. De standaard was 65 graden, maar die haalde mijn split-unit nooit. Overigens kreeg ik altijd een storingsmelding tijdens de legionella run in het begin. Dat is opgelost door een firmware update uitgevoerd door Nefit op mijn WP. Een split-unit kan alleen door een Nefit service-monteur ge-update worden.
Hallo,
Ik ben nieuw hier, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de Nefit Enviline die twee weken geleden bij ons is geïnstalleerd.
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk te lezen, de boekjes en dit topic, maar ik vind het allemaal best ingewikkeld.
We hebben een Nefit Enviline es 7 kw met een boiler van 300 liter
Nieuwbouwhuis, vrijstaand, en een gezin van 4 personen.
Wat zijn de meest gangbare instellingen die ik kan veranderen?
Ik heb geprobeerd het SWW te veranderen, hij stond op continu en comfort. Hoeveel uur per dag heeft het nodig om warm water te maken?
En ik heb een vraag over het koelen:
Ons is verteld dat je alleen kan koelen wanneer de leidingen "ingepakt" zijn door een speciale monteur, zodat er geen vocht kan ontstaan door de condens. Dat is behoorlijk kostbaar om dat te laten doen.
Maar er is toch een dauwpuntsensor?
Schakelt die het koelen uit wanneer er vocht ontstaat?
We hebben een vloer van beton en vloerverwarming.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, bedankt alvast!
Ik ben nieuw hier, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de Nefit Enviline die twee weken geleden bij ons is geïnstalleerd.
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk te lezen, de boekjes en dit topic, maar ik vind het allemaal best ingewikkeld.
Ik heb geprobeerd het SWW te veranderen, hij stond op continu en comfort. Hoeveel uur per dag heeft het nodig om warm water te maken?
Ons is verteld dat je alleen kan koelen wanneer de leidingen "ingepakt" zijn door een speciale monteur, zodat er geen vocht kan ontstaan door de condens. Dat is behoorlijk kostbaar om dat te laten doen.
Wij zijn sinds een paar maanden ook in het bezit van een enviline met 300 L boiler, en ik heb de SWW op Eco+ gezet van 7:00 tot 21:00 en bij ons blijft het water voldoende warm.Whoops schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:34:
Hallo,
Wij hebben beneden ook vloerverwarming en ik ben gewoon aan het koelen, en inderdaad de 1010H zou het condenseren moeten verhinderen. Boven hebben we nog radiatoren, maar die staan dicht voor het koelen, maar in mijn beleving zouden die gewoon open moeten kunnen.
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.
Ga uit van 1 uur om warm water te makenWhoops schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:34:
Hallo,
Hier duurt warmwater maken ongeveer 30 tot 45 minuten ligt er aan hoe koud het boilervat is
En dat komt omdat ik met het klokprogramma warmwater maak
tussen 14: 00 en 16:30 mag de warmtepomp dat doen dan is het buiten warm en ook in de winter is het dan het warmst buiten + dat de zonnepanelen hier dan ook het meeste opwekken zodat er zoveel mogelijk eigen stroom wordt gebruikt
Als je de thermostaat 1010H gebruikt en een dauwpuntsensors op de cv leiding hebt kun je veilig koelen
Standaard Instellingen kun je in de start post downloaden daar staat de link naar Nefit
Als je radiatoren links en rechts zijn aangesloten dan kunnen radiatoren een beetje mee helpen met koelenP-twin schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:02:
[...]
Wij zijn sinds een paar maanden ook in het bezit van een enviline met 300 L boiler, en ik heb de SWW op Eco+ gezet van 7:00 tot 21:00 en bij ons blijft het water voldoende warm.
Wij hebben beneden ook vloerverwarming en ik ben gewoon aan het koelen, en inderdaad de 1010H zou het condenseren moeten verhinderen. Boven hebben we nog radiatoren, maar die staan dicht voor het koelen, maar in mijn beleving zouden die gewoon open moeten kunnen.
Zijn de radiatoren aan een kant aangesloten dan werkt het niet want koud water is zwaarder dan warm water en valt daardoor gelijk naar beneden waar de retour aangesloten zit en veroorzaakt op die manier kortsluiting
Hoe lang nodig is voor het verwarmen van het water is echt heel erg afhankelijk van je waterverbruik. Stel dat je boiler van 55 graden naar 30 graden zakt en dit weer moet opwarmen... Dan moet je rekening houden met het volgende:Whoops schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:34:
Hallo,
300 x 25 (55-30) = 7500 x 4,2kJ = 31500kJ
1 kWh = 3600 kJ
31500/3600=8,75kWh
Dus als de warmtepomp bijvoorbeeld 6 kW levert zou dit ongeveer 87 minuten duren.
In de openingspost staat een link naar een bestand met daarin alle mogelijke instellingen en de aanbevolen instellingen.Whoops schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:34:
Hallo,
Heys,
Tijdens de vorige hitte periode heb ik de instellingen van mijn warmtepomp gewijzigd naar wat er in het technisch bulletin stond voor koelen nl:
Uitschakelvertraging verwarmen 1 uur
Inschakelvertraging koelen 1 uur
Uitschakelvertraging koelen 15 uur
Inschakelvertraging verwarmen 1 uur
Ik heb het op Altijd koelen staan
Een dag later was hij aan het koelen en heeft dit ook heel die periode gedaan en is het hier steeds op 2 verdiepingen +- 21 a 22 graden gebleven
Nu is het weer flink heet maar gebeurd er helemaal niks terwijl ik niks verandert heb en ondertussen is het al 23.5 graden op de 2 verdiepingen
Op het bedieningspaneel van de warmtepomp komt ook niet meer het sterretje van koelen op wat eerst wel was
Iemand een idee in welke richting ik moet gaan zoeken?
grtjes Philip
Tijdens de vorige hitte periode heb ik de instellingen van mijn warmtepomp gewijzigd naar wat er in het technisch bulletin stond voor koelen nl:
Ik heb het op Altijd koelen staan
Een dag later was hij aan het koelen en heeft dit ook heel die periode gedaan en is het hier steeds op 2 verdiepingen +- 21 a 22 graden gebleven
Nu is het weer flink heet maar gebeurd er helemaal niks terwijl ik niks verandert heb en ondertussen is het al 23.5 graden op de 2 verdiepingen
Op het bedieningspaneel van de warmtepomp komt ook niet meer het sterretje van koelen op wat eerst wel was
grtjes Philip
[ Voor 13% gewijzigd door Philip43 op 08-07-2023 17:46 ]
@Philip43
zeker dat verwarmingskringfunctie ook koelen is?
zeker dat verwarmingskringfunctie ook koelen is?
edit: moet bij jou bijna, anders was die niet gaan koelen. Was maar een idee..hackbard schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:18:
ik kom er net achter dat ik hiervoor eerst "verwarmingskringfunctie" op verwarmen/koelen moet zetten. Als daar alleen verwarmen staat, zijn de koelopties niet beschikbaar.. Dit allemaal in het servicemenu - verwarmen/koelen- verwarmingsgroep1 of hoe die ook heet.
[ Voor 8% gewijzigd door hackbard op 08-07-2023 14:35 ]
Het is heel vochtig buiten, en waarschijnlijk ook binnen. Misschien staat je aanvoerstreeftemperatuur voor koelen lager ingesteld dan het berekende dauwpunt. Volgens mijn gegevens is het dauwpunt momenteel 18 graden celsius.Philip43 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:52:
Heys,
Ik heb het op Automatisch bedrijf staan omdat ik niet de keuze heb op op altijd koelen te zetten
enkel permanent zomer (maar ik heb begrepen dat dit helemaal iets anders is dan altijd koelen)
automatisch bedrijf
constant verwarmen
grtjes Philip
Ik weet niet of de warmtepomp automatisch de aanvoerstreeftemperatuur aanpast naarmate het dauwpunt hoger word, of dat hij gewoon niet begint met koelen omdat het dauwpunt te hoog is. Maar de rest van de regelingen van de Enviline zijn ook niet altijd al te slim, of logisch, dus het zou best kunnen dat de WP de boel blokkeert als dauwpunt > aanvoerstreeftemperatuur.
Vraagje voor de mensen met een BBQKees EMS-ESP bakje en home assistant, is het iemand gelukt om zelf de aanvoerstreeftemperatuur te schrijven? Er staat bij mij wel een potloodje bij, maar als ik hem aanpas word de write niet overgenomen door de warmtepomp.
Ik moet mijn bericht even editen, heb toch de functie altijd koelen , dus heb hem nu ook daarop staan, maar nog gebeurt er niksjaapzb schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:44:
[...]
Het is heel vochtig buiten, en waarschijnlijk ook binnen. Misschien staat je aanvoerstreeftemperatuur voor koelen lager ingesteld dan het berekende dauwpunt. Volgens mijn gegevens is het dauwpunt momenteel 18 graden celsius.
Ik weet niet of de warmtepomp automatisch de aanvoerstreeftemperatuur aanpast naarmate het dauwpunt hoger word, of dat hij gewoon niet begint met koelen omdat het dauwpunt te hoog is. Maar de rest van de regelingen van de Enviline zijn ook niet altijd al te slim, of logisch, dus het zou best kunnen dat de WP de boel blokkeert als dauwpunt > aanvoerstreeftemperatuur.
Aan die vochtigheid en het dauwpunt heb ik ook gedacht maar hier is het helemaal niet vochtig in de kempen, buiten maar 30% en binnen 52% dus ik weet niet of het daar mee te maken heeft
Als je net het koelen ingeschakeld hebt moet je een uurtje wachtenPhilip43 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:48:
[...]
Ik moet mijn bericht even editen, heb toch de functie altijd koelen , dus heb hem nu ook daarop staan, maar nog gebeurt er niks
Aan die vochtigheid en het dauwpunt heb ik ook gedacht maar hier is het helemaal niet vochtig in de kempen, buiten maar 30% en binnen 52% dus ik weet niet of het daar mee te maken heeft
En de thermostaat moet 1 graad boven de ingestelde temperatuur zijn
Dan wordt het Koelen vrijgegeven met de minimum aanvoertemperatuur die je ingesteld heb meestal 17 tot 18 graden
Je kunt de aanvoertemperatuur ook kouder zetten dat doe ik ook dus bevoorbeeld 15 graden als dan het dauwpunt 13 graden is in huis dan wordt 15 graden koud water gemaakt
Het laagste dauwpunt verschil wat je kun instellen is namelijk 2 graden dus de aanvoertemperatuur zal automatisch mee omhoog of naar beneden gesteld worden met die twee graden boven het dauwpunt
Dit mag en kan je alleen toepassen als er een dauwpunt sensor op je leiding ergens gemonteerd zit als extra beveiliging anders gewoon de veilige instelling van 17 of 18 graden aanhouden zoals Nefit adviseert anders kunnen je leiding en vloer beschadigen door condens water
Kan je voor het koelen ook ergens een maximaal vermogen instellen?
Hij start nu telkens op naar 67%, schakelt snel terug naar een 37%, maar blijft daar even hangen. Vervolgens schiet de gemeten aanvoertemperatuur (16.5) ver onder de streeftemperatuur (19, dauwpunt is 18.5). En dan schakelt de WP weer uit, omdat hij te ver onder setpoint zit, vermoed ik.
Zo blijft de warmtepomp meerdere keren per dag (afgelopen 24 uur 11 keer) aan en dan weer uit schakelen.
De vloer word wel langzaam gemiddeld gezien wat kouder. Maar het gaat zo niet erg snel, en ik kan me niet voorstellen dat het aan/uit schakelen van die compressor telkens een goed idee is.
Ik heb hem net tijdens een run verzet naar "stil gebruik" maar daardoor schoot de compressor juist wat harder aan... Misschien omdat dat een andere regellus is die zelf ook weer moet opstarten ofzo...
Hij start nu telkens op naar 67%, schakelt snel terug naar een 37%, maar blijft daar even hangen. Vervolgens schiet de gemeten aanvoertemperatuur (16.5) ver onder de streeftemperatuur (19, dauwpunt is 18.5). En dan schakelt de WP weer uit, omdat hij te ver onder setpoint zit, vermoed ik.
Zo blijft de warmtepomp meerdere keren per dag (afgelopen 24 uur 11 keer) aan en dan weer uit schakelen.
De vloer word wel langzaam gemiddeld gezien wat kouder. Maar het gaat zo niet erg snel, en ik kan me niet voorstellen dat het aan/uit schakelen van die compressor telkens een goed idee is.
Ik heb hem net tijdens een run verzet naar "stil gebruik" maar daardoor schoot de compressor juist wat harder aan... Misschien omdat dat een andere regellus is die zelf ook weer moet opstarten ofzo...
[ Voor 21% gewijzigd door jaapzb op 09-07-2023 11:42 ]
Ik denk dat de stille modus bij koelen juist niet goed werktjaapzb schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:41:
Kan je voor het koelen ook ergens een maximaal vermogen instellen?
Want de kan de warmtepomp zijn warmte niet afgeven aan de buitenlucht
En het vermogen kun je niet instellen dat regelt de warmtepomp zelf
Wel kun je spelen met de pomp instelling en met de boderus pomp
Zo heb ik bij koelen ingesteld dat het verschil tussen Tc3 en tc0 maar 2 graden is
En de boderus pomp draait met koelen op vol vermogen
Dan heb ik wel wat meer geluid maar dat maakt in de zomer niet uit want dan draait er toch een ventilator die over de vloer heen blaast
En dat werkt goed
Helden,
Ik heb op mijn Bosch Compress 3400i in de afgelopen twee maanden een paar keer een storing gehad in of aan het einde van een koelcyclus. Dit gebeurt dus niet elke keer. Op het HPC410 bedieningspaneel en in de HomeCom app krijg ik de storing:
:strip_exif()/f/image/TAjQI9HTc3bAO0SbQambXPbc.jpg?f=fotoalbum_large)
In het servicemenu op de HPC410 vind ik twee storingscodes: A01/5827 en H01/5828. De eerste code kan ik niet achterhalen. Voor de tweede code heeft Bosch een site en kennelijk een bugfix:
:strip_exif()/f/image/3Npp8EOQkC6SqL91gljJTGHX.jpg?f=fotoalbum_large)
De software is echter up-to-date. Ik heb een ConnectKey op de warmtepomp aangesloten, waardoor updates gewoon kunnen worden gepushed. Ik neem aan dat een servicemonteur niet op een andere manier bugfixes installeert:
:strip_exif()/f/image/gyMqm5IKGqjzKpOkpRWQjW9M.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de storing tot nu toe 3x gehad en het lijkt alleen aan het einde van een koelcyclus plaats te vinden. Bij de laatste keer storing heb ik binnen twee minuten een screenshot van de kWh-meter voor de warmtepomp gemaakt:
:strip_exif()/f/image/zxaR7qI10HrXZROAv2JPxOAr.jpg?f=fotoalbum_large)
Kennelijk blijft de warmtepomp ondanks de melding wel gewoon doorgaan. Ik kan de servicemeldingen ook wegdrukken in het servicemenu. Ik ben echter benieuwd of er meer zijn met deze ervaring en de mogelijke oorzaak.
/edit: de ConnectKey zit overigens op een vast IP in mijn router. Ik hoopte na de vorige storing uit te sluiten dat de ConnectKey door een ander device uit het net zou worden gedrukt.
Ik heb op mijn Bosch Compress 3400i in de afgelopen twee maanden een paar keer een storing gehad in of aan het einde van een koelcyclus. Dit gebeurt dus niet elke keer. Op het HPC410 bedieningspaneel en in de HomeCom app krijg ik de storing:
:strip_exif()/f/image/TAjQI9HTc3bAO0SbQambXPbc.jpg?f=fotoalbum_large)
In het servicemenu op de HPC410 vind ik twee storingscodes: A01/5827 en H01/5828. De eerste code kan ik niet achterhalen. Voor de tweede code heeft Bosch een site en kennelijk een bugfix:
:strip_exif()/f/image/3Npp8EOQkC6SqL91gljJTGHX.jpg?f=fotoalbum_large)
De software is echter up-to-date. Ik heb een ConnectKey op de warmtepomp aangesloten, waardoor updates gewoon kunnen worden gepushed. Ik neem aan dat een servicemonteur niet op een andere manier bugfixes installeert:
:strip_exif()/f/image/gyMqm5IKGqjzKpOkpRWQjW9M.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de storing tot nu toe 3x gehad en het lijkt alleen aan het einde van een koelcyclus plaats te vinden. Bij de laatste keer storing heb ik binnen twee minuten een screenshot van de kWh-meter voor de warmtepomp gemaakt:
:strip_exif()/f/image/zxaR7qI10HrXZROAv2JPxOAr.jpg?f=fotoalbum_large)
Kennelijk blijft de warmtepomp ondanks de melding wel gewoon doorgaan. Ik kan de servicemeldingen ook wegdrukken in het servicemenu. Ik ben echter benieuwd of er meer zijn met deze ervaring en de mogelijke oorzaak.
/edit: de ConnectKey zit overigens op een vast IP in mijn router. Ik hoopte na de vorige storing uit te sluiten dat de ConnectKey door een ander device uit het net zou worden gedrukt.
[ Voor 3% gewijzigd door Westerterp op 09-07-2023 13:07 ]