• Stan77
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-03-2023
Matched: Coulance
Hallo,

zijn er hier mensen met onderstaande issue, met een Nefit Enviline Split warmtepomp?? Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

Wij hebben sinds begin 2020 een Nefit Enviline Split (lucht)warmtepomp, naar tevredenheid in gebruik in een duurzame nieuwbouwwoning.

In het kort de situatie;
December 2022 is er ineens een grote storing opgetreden en na onderzoek door een installateur en Nefit blijkt er een lekkage ontstaan te zijn in de condensor (zgn "waterzijdig lek" in de binnenunit). Hierdoor is er koudemiddel en water "uitgewisseld" met als gevolg dat de hele buitenunit kapot is gegaan (water in de compressor/verdamper, bevroren leidingen en elektrische storing, gedurende periode met nachtvorst...).
Aangezien er vervolgens tijdens het vullen van het watercircuit geen druk meer in het systeem bleef heb ik de koudemiddelleidingen net voor de Kerstdagen voor nood laten afdoppen en nu verwarmen we al een tijdje volledig met de elektrische bijverwarming.
Samengevat heb ik nu de volgende schade/kosten (oplopend tot 8-9k...); condensor lek, leidingwerk vol water en afgedopt, buitenunit defect en een flink stroomverbruik.

Zowel mijn bouwer, zijn installateur als Nefit beroepen zich nu op de "standaard" garantie van 2 jaar, terwijl de installatie 2 jaar en 11 maanden gedraaid heeft....
(Nefit biedt inmiddels een beperkte coulance aan, welke naar mijn mening ontoereikend is voor zo'n groot mankement aan een flinke /duurzame investering met een beoogde levensduur van >15 jaar.)
Aanvullend; in de eerste maanden na installatie (begin '20) is er een lekkage van het koudemiddel op de koppelingen geweest en dit is toen bijgevuld door de installateur.

Zijn er hier mensen met een herkenbare situatie en eventuele tips?

BVD en vr gr

[ Voor 5% gewijzigd door Stan77 op 20-02-2023 12:54 ]

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:57

Audione0

Strijdt der titanen

Stan77 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:40:
Hallo,

zijn er hier mensen met onderstaande issue, met een Nefit Enviline Split warmtepomp?? Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

Wij hebben sinds begin 2020 een Nefit Enviline Split (lucht)warmtepomp, naar tevredenheid in gebruik in een duurzame nieuwbouwwoning.

In het kort de situatie;
December 2022 is er ineens een grote storing opgetreden en na onderzoek door een installateur en Nefit blijkt er een lekkage ontstaan te zijn in de condensor (zgn "waterzijdig lek" in de binnenunit). Hierdoor is er koudemiddel en water "uitgewisseld" met als gevolg dat de hele buitenunit kapot is gegaan (water in de compressor/verdamper, bevroren leidingen en elektrische storing, gedurende periode met nachtvorst...).
Aangezien er vervolgens tijdens het vullen van het watercircuit geen druk meer in het systeem bleef heb ik de koudemiddelleidingen net voor de Kerstdagen voor nood laten afdoppen en nu verwarmen we al een tijdje volledig met de elektrische bijverwarming.
Samengevat heb ik nu de volgende schade/kosten; condensor lek, leidingwerk vol water en afgedopt, buitenunit defect en een flink stroomverbruik.

Zowel mijn bouwer, zijn installateur als Nefit beroepen zich nu op de "standaard" garantie van 2 jaar, terwijl de installatie 2 jaar en 11 maanden gedraaid heeft....
(Nefit biedt inmiddels een beperkte coulance aan, welke naar mijn mening ontoereikend is voor zo'n groot mankement aan een flinke /duurzame investering met een beoogde levensduur van >15 jaar.)
Aanvullend; in de eerste maanden na installatie (begin '20) is er een lekkage van het koudemiddel op de koppelingen geweest en dit is toen bijgevuld door de installateur.

BVD en vr gr
Grote kans dat Nefit straks naar de installateur gaat wijzen en de installateur naar Nefit, en jij als klant staat in het midden naar een soort tenniswedstrijd te kijken.

Heb je een rechtsbijstand verzekering? Zo ja, die in de armen nemen en zelf niet meer de strijd aan gaan. Scheelt een hoop kopzorgen.

Edit:
Grote kans dat het met een rechtsbijstand veel en veel sneller gefixt wordt. Zij kunnen afhandelingen veel sneller afdwingen dan dat een consument dit kan.

Ik had een tijdje geleden een zaak waar ik als consument niet uit kwam, het gesteggel duurde een aantal weken, ik was het op een gegeven moment zat en schakelde mijn rechtbijstand in. Het gesteggel was binnen 2 dagen klaar.
Jammer dat het soms zo moet, maar als consument sta je er vaak bij en kijk je er naar en je rechtbijstand heeft de zaak binnen een paar dagen voor je gefixt, mits je juridisch natuurlijk in het gelijk wordt gesteld.

[ Voor 16% gewijzigd door Audione0 op 20-02-2023 14:29 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-04 22:25
Stan77 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:40:
Hallo,

In het kort de situatie;
Samengevat heb ik nu de volgende schade/kosten; condensor lek, leidingwerk vol water en afgedopt, buitenunit defect en een flink stroomverbruik.

BVD en vr gr
Duidelijk gevalletje van het afschuiven van verantwoordelijkheden. Op ConsuWijzer staat hierover veel informatie https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten. Je hebt dus recht op een langere wettelijke garantie buiten de fabrieksgarantie van 2 jaar. Maar ik denk dat je deze discussie moet voorleggen aan je rechtsbijstand.

• Tover
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-04-2023
Sinds juni 2017 heb ik een Nefit Enviline A/W Monoblock 13 tt in gebruik. Op een kleine foutmelding in de eerste maand na heeft het systeem tot januari dit jaar goed gewerkt. Maar half januari gaf het systeem een foutmelding, die volgens de installateur geen kwaad kon: ik had immers nog warm water. Eind januari ontdekte ik echter dat mijn elektriciteitsverbruik gigantisch was gestegen. De installateur kwam er niet uit en enkele dagen later kwam er een monteur van Nefit langs. En die had slecht nieuws: de compressor was stuk. Hij bereidde me alvast voor met de mededeling dat reparatie niet goedkoop zou zijn. Een week later kreeg ik via de installateur een prijsopgave: omdat de compressor al na 5,5 jaar kapot was gegaan (net buiten de garantietermijn van 5 jaar) wilde Nefit de helft van de kosten van de compressor uit coulance vergoeden, want de compressor zou toch wel 10 jaar mee moeten gaan. De kosten van de reparatie zouden dan € 2.204 excl. BTW bedragen (2.666 incl BTW, garantie slechts 2 jaar). Voor dat bedrag heb je tegenwoordig een nieuwe warmtepomp met aftrek van subsidie.

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-03 13:50
Tover schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:50:
Sinds juni 2017 heb ik een Nefit Enviline A/W Monoblock 13 tt in gebruik. Op een kleine foutmelding in de eerste maand na heeft het systeem tot januari dit jaar goed gewerkt. Maar half januari gaf het systeem een foutmelding, die volgens de installateur geen kwaad kon: ik had immers nog warm water. Eind januari ontdekte ik echter dat mijn elektriciteitsverbruik gigantisch was gestegen. De installateur kwam er niet uit en enkele dagen later kwam er een monteur van Nefit langs. En die had slecht nieuws: de compressor was stuk. Hij bereidde me alvast voor met de mededeling dat reparatie niet goedkoop zou zijn. Een week later kreeg ik via de installateur een prijsopgave: omdat de compressor al na 5,5 jaar kapot was gegaan (net buiten de garantietermijn van 5 jaar) wilde Nefit de helft van de kosten van de compressor uit coulance vergoeden, want de compressor zou toch wel 10 jaar mee moeten gaan. De kosten van de reparatie zouden dan € 2.204 excl. BTW bedragen (2.666 incl BTW, garantie slechts 2 jaar). Voor dat bedrag heb je tegenwoordig een nieuwe warmtepomp met aftrek van subsidie.
Dat is pech, niks aan te doen lijkt me.
Had je misschien veel start-stops?

• Stan77
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-03-2023
Tover schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:50:
Ik herken je gevoel, van vooral onbegrip en machteloosheid, net buiten de "garantie" van een duur(zaam) produkt :? ... en ben nog druk met een correcte afhandeling, sinds december '22... (zie mijn post van 20 februari op p185) Succes en sterkte

• Nous112
ajaboot schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:49:
Door het ontbreken van flow tijdens koelen is mijn buitenunit (Enviline Monoblock 13T) bevroren geweest en is water in het koelmiddel gekomen. Dit is door mijn eigen toedoen gebeurd. De vraag of dit had mogen gebeuren is een andere. Maar gaat het hier niet om.

Nefit stelt voor de gehele buitenunit te vervangen omdat dit waarschijnlijk goedkoper is dan repareren. Totale kosten komen dan vermoedelijk ergens tussen de 7 en 8 K uit.
En dan houd ik een 2,5 jaar oude buitenunit met vervuild koelmiddel waar je op een verantwoorde manier vanaf moet zien te komen over maar ook met verder nog prima bruikbare onderdelen.

Ik begrijp dat het repareren/reviseren van het koelsysteem geen sinecure is, maar is dit echt niet voordeliger dan een compleet nieuwe unit?
Onder welke omstandigheden heeft dit kunnen plaatsvinden? Veel warmtepompen die zijn voorzien van vloerverwarming met een naregeling zullen via een apart relais omschakelen zodra de warmtepomp in koelmodus gaat. Als het relais faalt dat gaat de warmtepomp wel koelen maar blijven de circuits van de naregeling gesloten. Alleen het buffervat blijft dan als een soort bypass fungeren.
Er heeft eerder een soortgelijke casus op het forum gestaan waarbij Nefit deels coulance gaf, wellicht heb je hier iets aan: Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:13
Nous112 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:44:
[...]

Onder welke omstandigheden heeft dit kunnen plaatsvinden? Veel warmtepompen die zijn voorzien van vloerverwarming met een naregeling zullen via een apart relais omschakelen zodra de warmtepomp in koelmodus gaat. Als het relais faalt dat gaat de warmtepomp wel koelen maar blijven de circuits van de naregeling gesloten. Alleen het buffervat blijft dan als een soort bypass fungeren.
Er heeft eerder een soortgelijke casus op het forum gestaan waarbij Nefit deels coulance gaf, wellicht heb je hier iets aan: Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen
Na het reinigen van het vuilfilter ben ik vergeten de afsluiter weer open te zetten. Daarna heb ik de installatie op zomerbedrijf gezet. Toen deze weken later (en ik mede daarom niet de mogelijke relatie met mijn eigen actie heb gelegd) ging koelen, ging de unit in storing en heb ik deze vervolgens reset. Dit heeft zich een aantal keer (naar oordeel van Nefit te vaak) herhaald waardoor het defect is ontstaan.

Feitelijk hebben mijn handelingen inderdaad het defect tot gevolg gehad. De vraag of je als consument/gebruiker in staat gesteld mag worden deze acties te verrichten als dit tot zulke drastische en kostbare gevolgen leidt is een vraag die een juridisch expert maar moet beantwoorden. Inmiddels heb ik van de installateur het aanbod gehad om voor 6K (inc BTW) een nieuwe pomp te leveren. Montage op basis van nacalculatie.

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

De monteur is net geweest voor die storingsmelding. Inderdaad defecte compressor. Ze gaan een voorstel voor reparatie sturen, verwachting is €1500. De warmtepomp is van november 2021 en het defect is begonnen in augustus 2024. Dat is 2 jaar en 9 maanden.

Wat is de verwachte levensduur van een Enviline? Ik wil even een inschatting maken van wat een acceptabele coulance zou zijn. Ik verwacht niet dat ik die ga krijgen, maar dit is echt een dingetje waar de rechtsbijstand goed in is.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:02:
De monteur is net geweest voor die storingsmelding. Inderdaad defecte compressor. Ze gaan een voorstel voor reparatie sturen, verwachting is €1500. De warmtepomp is van november 2021 en het defect is begonnen in augustus 2024. Dat is 2 jaar en 9 maanden.

Wat is de verwachte levensduur van een Enviline? Ik wil even een inschatting maken van wat een acceptabele coulance zou zijn. Ik verwacht niet dat ik die ga krijgen, maar dit is echt een dingetje waar de rechtsbijstand goed in is.
Zo'n compressor zou zo 10-15 jaar mee moeten kunnen gaan (of nog langer)

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-04 22:33
JackBol schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:02:

Niks coulance. Je hebt recht op gratis reparatie als je kunt laten zien dat het stukgaan niet jouw schuld is.

https://www.juridischloke...tie/ondeugdelijk-product/

[ Voor 3% gewijzigd door ZonnigY op 23-12-2024 20:08 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Nous112
Havedebe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Gisteren is de monteur geweest. Was inderdaad kabelbreuk bij de ventilator. Maar er was ook een (glas) zekering doorgebrand op de print. Maar loopt weer als een zonnetje. Tx
Heeft de monteur alleen de stekker, een stekker met kabelboom of de ventilator met stekker en kabelboom vervangen. En viel het bij jou nog onder garantie c.q. coulance?

• Havedebe
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-02-2025
Nous112 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:54:
[...]

Heeft de monteur alleen de stekker, een stekker met kabelboom of de ventilator met stekker en kabelboom vervangen. En viel het bij jou nog onder garantie c.q. coulance?
Nog niet gekeken. Alles werkte weer zei hij. Bij mij was het garantie. Warmtepomp is 23 maanden oud.
Pagina: 1