Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaapzb schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:41:
Kan je voor het koelen ook ergens een maximaal vermogen instellen?

Hij start nu telkens op naar 67%, schakelt snel terug naar een 37%, maar blijft daar even hangen. Vervolgens schiet de gemeten aanvoertemperatuur (16.5) ver onder de streeftemperatuur (19, dauwpunt is 18.5). En dan schakelt de WP weer uit, omdat hij te ver onder setpoint zit, vermoed ik.

Zo blijft de warmtepomp meerdere keren per dag (afgelopen 24 uur 11 keer) aan en dan weer uit schakelen.

De vloer word wel langzaam gemiddeld gezien wat kouder. Maar het gaat zo niet erg snel, en ik kan me niet voorstellen dat het aan/uit schakelen van die compressor telkens een goed idee is.

Ik heb hem net tijdens een run verzet naar "stil gebruik" maar daardoor schoot de compressor juist wat harder aan... Misschien omdat dat een andere regellus is die zelf ook weer moet opstarten ofzo...
Bij koelen is het afgiftevermogen nog veel belangrijker dan bij verwarmen, omdat koelte nou eenmaal moeilijk van de vloer af komt.
Je zult dus moeten proberen dat afgiftevermogen te verhogen. Begin met de waterpomp. Die moet echt op de hoogste stand. En dan alle zones van je VVW open. Vooral ook op de verdieping(en), als je daar VVW hebt, want dan worden de onderliggende verdiepingen via het plafond gekoeld.
Anders eventueel overwegen om een fancoil (op zolder boven het trapgat) of zo bij te schakelen en die alleen in het zomerseizoen maximaal te gebruiken. (Verdiep je wel even in het afgiftevermogen van die fancoil bij een watertemperatuur van een graad of 17)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:33:
[...]

Bij koelen is het afgiftevermogen nog veel belangrijker dan bij verwarmen, omdat koelte nou eenmaal moeilijk van de vloer af komt.
Je zult dus moeten proberen dat afgiftevermogen te verhogen. Begin met de waterpomp. Die moet echt op de hoogste stand. En dan alle zones van je VVW open. Vooral ook op de verdieping(en), als je daar VVW hebt, want dan worden de onderliggende verdiepingen via het plafond gekoeld.
Anders eventueel overwegen om een fancoil (op zolder boven het trapgat) of zo bij te schakelen en die alleen in het zomerseizoen maximaal te gebruiken. (Verdiep je wel even in het afgiftevermogen van die fancoil bij een watertemperatuur van een graad of 17)
Heb alle vloerverwarminglussen open staan, en de cv pomp pompt al op maximaal vermogen. Het zijn diepliggende lussen, misschien dat dat nog wat uit maakt. De fan coil zal ik eens naar kijken, thanks

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik was dit weekend zo gefrustreerd dat ik elke keer weer opnieuw moest bedenken welke sensor waar zat, dat ik er maar eens de documentatie op het nageslagen en een vereenvoudigd schema heb gemaakt.

Het gaat in mijn geval om de combinatie nefit ODU split 6 + Enviline ES 7.0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTMiV298x5jMZEUhqOoqyu0uFFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kkr4rrHsba2LIC3LZQBgrim4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door JackBol op 10-07-2023 08:57 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:31:
Ik was dit weekend zo gefrustreerd dat ik elke keer weer opnieuw moest bedenken welke sensor waar zat, dat ik er maar eens de documentatie op het nageslagen en een vereenvoudigd schema heb gemaakt.

Het gaat in mijn geval om de combinatie nefit ODU split 6 + Enviline ES 7.0.

[Afbeelding]
Deze mag wat mij betreft wel in de beginpost

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:13
Willem senior schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:44:
[...]

Ik denk dat de stille modus bij koelen juist niet goed werkt
Want de kan de warmtepomp zijn warmte niet afgeven aan de buitenlucht
En het vermogen kun je niet instellen dat regelt de warmtepomp zelf
Wel kun je spelen met de pomp instelling en met de boderus pomp
Zo heb ik bij koelen ingesteld dat het verschil tussen Tc3 en tc0 maar 2 graden is
En de boderus pomp draait met koelen op vol vermogen
Dan heb ik wel wat meer geluid maar dat maakt in de zomer niet uit want dan draait er toch een ventilator die over de vloer heen blaast
En dat werkt goed
Heb stille modus nog steeds aanstaan (schakelt in bij buitentemperatuur hoger dan 10 graden), koelfunctie werkt prima. Verschil bij koelen Tc3-Tc0 is ook ingesteld op 2 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Nous112 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:26:
[...]

Heb stille modus nog steeds aanstaan (schakelt in bij buitentemperatuur hoger dan 10 graden), koelfunctie werkt prima. Verschil bij koelen Tc3-Tc0 is ook ingesteld op 2 graden.
Bij stille modus gaat bij mij de compressor juist veel harder werken. Hij schoot bij stille modus naar 100% initieel en dan 57% teruggetoerd. De aanvoertemperatuur en draaitijd van een run was ongeveer hetzelfde. De ventilator van de buitenunit draaide wel een stuk minder hard.

Ik snap het nog niet helemaal, waarom de stille modus zo werkt. Ik zou verwachten dat bij stille modus de compressor ook langzamer zou gaan draaien.

Misschien dat de 0-100% van de compressor in stille modus een kleinere vermogensrange omvat dan de 0-100% in de gewone modus, en dat ik de percentages zo niet met elkaar kan vergelijken.

Als ik naar de geleverde vermogens kijk, die ik ook log, dan blijft dat nagenoeg hetzelfde, of hij nou in stille modus draait of in gewone modus.

Hoe dan ook maakte het voor mij geen verschil, hij start nogsteeds vrij hard op en loopt na een run van zo'n 20 minuten een aantal graden onder de streeftemperatuur en gaat dan weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Westerterp schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:03:
Helden,

Ik heb op mijn Bosch Compress 3400i in de afgelopen twee maanden een paar keer een storing gehad in of aan het einde van een koelcyclus. Dit gebeurt dus niet elke keer. Op het HPC410 bedieningspaneel en in de HomeCom app krijg ik de storing:

[Afbeelding]

In het servicemenu op de HPC410 vind ik twee storingscodes: A01/5827 en H01/5828. De eerste code kan ik niet achterhalen. Voor de tweede code heeft Bosch een site en kennelijk een bugfix:

[Afbeelding]

De software is echter up-to-date. Ik heb een ConnectKey op de warmtepomp aangesloten, waardoor updates gewoon kunnen worden gepushed. Ik neem aan dat een servicemonteur niet op een andere manier bugfixes installeert:

[Afbeelding]
Storing komt mij niet bekend voor, niet eerder gezien.
Voor wat betreft de update mogelijkheid: volgens mij werkt dit niet. Je kan deze in de Bosch app aanzetten, echter de volgende keer als de app weer wordt gestart staat deze al weer uitgeschakeld. Dus ik heb mijn twijfels hierover. Ik heb ooit van Nefit begrepen dat alleen Nefit zelf een update kan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
jaapzb schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:31:
[...]

Bij stille modus gaat bij mij de compressor juist veel harder werken. Hij schoot bij stille modus naar 100% initieel en dan 57% teruggetoerd. De aanvoertemperatuur en draaitijd van een run was ongeveer hetzelfde. De ventilator van de buitenunit draaide wel een stuk minder hard.

Ik snap het nog niet helemaal, waarom de stille modus zo werkt. Ik zou verwachten dat bij stille modus de compressor ook langzamer zou gaan draaien.

Misschien dat de 0-100% van de compressor in stille modus een kleinere vermogensrange omvat dan de 0-100% in de gewone modus, en dat ik de percentages zo niet met elkaar kan vergelijken.

Als ik naar de geleverde vermogens kijk, die ik ook log, dan blijft dat nagenoeg hetzelfde, of hij nou in stille modus draait of in gewone modus.

Hoe dan ook maakte het voor mij geen verschil, hij start nogsteeds vrij hard op en loopt na een run van zo'n 20 minuten een aantal graden onder de streeftemperatuur en gaat dan weer uit.
Het kan zijn dat bij koelmodus de stille stand wordt genegeerd…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Nous112 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:35:
[...]

Het kan zijn dat bij koelmodus de stille stand wordt genegeerd…..
Dat doet hij duidelijk niet, hij logt echt andere dingen op het moment dat ik hem in stille stand zet. Ik heb hem nu weer terug op de gewone modus en de waarden zijn weer terug naar wat ze eerst waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-05 18:04
maakt het trouwens wat uit of de driewegklep voor sww vat in de aanvoer of retour zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

hackbard schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:37:
maakt het trouwens wat uit of de driewegklep voor sww vat in de aanvoer of retour zit?
Als je koelmode hebt wel. Want dan gaat het circuit in retour. Je wil je 3wk dus in de retour hebben, anders gaat in koelmode je wp de boiler afkoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
JackBol schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:36:
[...]

Als je koelmode hebt wel. Want dan gaat het circuit in retour. Je wil je 3wk dus in de retour hebben, anders gaat in koelmode je wp de boiler afkoelen.
is dat zo? Ik dacht, bij een split, en koelen, draait alleen de koudemiddel circuit om, aan de waterzijde blijft aanvoer en retour wat het is.
En dan nog, voor het sww boilervat en driewegklep, wat maakt het uit of de afsluiting voor of achter is, dicht is dicht zeg ik. Behalve misschien wat natuurlijke circulatie binnen een buis. Of verwarmt tijdens verwarmen dan soms de wp de boiler ook al is de 3wegklep de andere kant op?
Ik vroeg het omdat mijn installateur me wil wijs maken dat hier alle problemen vandaan komen, welke daar zijn: lompe modulatie, gebrekkige mengklep werking ivm ketel, onnodige defrosts.
In nefit schema's is idd de driewegklep in de retour, bij mij werkt het verder prima in de aanvoer volgens mij.

Koelmode gebruik ik trouwens niet om te koelen, maar heb het nu wel staan omdat die dan 10W minder sluipverbruik heeft, ca. 18 ipv 28W. En de 3wk gaat na een keer even gekoeld hebben naar de goede stand.

[ Voor 9% gewijzigd door hackbard op 12-07-2023 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
hackbard schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:48:
[...]

is dat zo? Ik dacht, bij een split, en koelen, draait alleen de koudemiddel circuit om, aan de waterzijde blijft aanvoer en retour wat het is.
Klopt bij wisselen koelen/verwarmen wordt alleen het koudemiddel omgedraaid. Waterzijdig blijft alles dezelfde richting op pompen.

Er zit rondom de compressor in het koudemiddelcircuit een paar buizen die door middel van een (4-weg? 2-weg?) klep de looprichting van het koudemiddel kan omdraaien.

Vanwege de werking van de compressor komt het koudemiddel altijd aan dezelfde kant de compressor in en uit, of je nou in koelen of verwarmen staat. Maar de rest van het koudemiddelcircuit wordt dan omgedraaid. De condensor en verdamper wisselen dan van functie: de condensor wordt de verdamper en de verdamper wordt de condensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:48
hackbard schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:48:
[...]
Ik vroeg het omdat mijn installateur me wil wijs maken dat hier alle problemen vandaan komen, welke daar zijn: lompe modulatie, gebrekkige mengklep werking ivm ketel, onnodige defrosts.
In nefit schema's is idd de driewegklep in de retour, bij mij werkt het verder prima in de aanvoer volgens mij.

Koelmode gebruik ik trouwens niet om te koelen, maar heb het nu wel staan omdat die dan 10W minder sluipverbruik heeft, ca. 18 ipv 28W. En de 3wk gaat na een keer even gekoeld hebben naar de goede stand.
Waarom zou je je niet aan de schema's van Nefit houden? Natuurlijk gaat je installateur dan daarop wijzen, zou ik ook doen.

Dat je minder gebruik hebt met koelmodus bedoel je neem ik aan mee dat je WP nu niet meer verwarmd (bijvoorbeeld 's nachts als het afkoelt)? Wat bedoel je precies met sluipverbruik?

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
balblas schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:58:
[...]

Waarom zou je je niet aan de schema's van Nefit houden? Natuurlijk gaat je installateur dan daarop wijzen, zou ik ook doen.
ja ik probeer alleen te begrijpen wat de reden is voor de positie van de 3wk in de retour ipv aanvoer.
Dat je minder gebruik hebt met koelmodus bedoel je neem ik aan mee dat je WP nu niet meer verwarmd (bijvoorbeeld 's nachts als het afkoelt)? Wat bedoel je precies met sluipverbruik?
nee ik bedoel standby verbruik. Ik zie dat standby in koel modus zo'n 10W minder is dan standby tijdens modus verwarmen, 18W vs 28W. Tijdens standby voor verwarmen hoor ik ook een licht geluid in het binnenunit, soort zoom, alsof er nog een transformator of pompje ofzo bezig is. Ben ik daar de enige?
Dit standby verbruik trekt mijn COP berekening in de zomer behoorlijk na beneden, verder niet erg, maar misschien leuk tweaker detail besparings optie voor in de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
hackbard schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:44:
nee ik bedoel standby verbruik. Ik zie dat standby in koel modus zo'n 10W minder is dan standby tijdens modus verwarmen, 18W vs 28W. Tijdens standby voor verwarmen hoor ik ook een licht geluid in het binnenunit, soort zoom, alsof er nog een transformator of pompje ofzo bezig is. Ben ik daar de enige?
Dit standby verbruik trekt mijn COP berekening in de zomer behoorlijk na beneden, verder niet erg, maar misschien leuk tweaker detail besparings optie voor in de vakantie.
Als je de advies instellingen gebruikt staat de instelling verwarmen/koelen op auto en zal je WP aan de hand van de buitentemp bepalen welke modus ingeschakeld wordt. Voor oudbouw is dat 18 en 24 graden. Dus verwarmings-modus als de temp onder de 18 komt en koel-modus als die boven de 24 komt. Mijn WP (ook een split) doet daartussen helemaal niks en maakt ook geen geluid. Het geluid wat jij hoort is waarschijnlijk de interne circulatie-pomp?

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:12
jaapzb schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:41:
Kan je voor het koelen ook ergens een maximaal vermogen instellen?

Hij start nu telkens op naar 67%, schakelt snel terug naar een 37%, maar blijft daar even hangen. Vervolgens schiet de gemeten aanvoertemperatuur (16.5) ver onder de streeftemperatuur (19, dauwpunt is 18.5). En dan schakelt de WP weer uit, omdat hij te ver onder setpoint zit, vermoed ik.

Zo blijft de warmtepomp meerdere keren per dag (afgelopen 24 uur 11 keer) aan en dan weer uit schakelen.

De vloer word wel langzaam gemiddeld gezien wat kouder. Maar het gaat zo niet erg snel, en ik kan me niet voorstellen dat het aan/uit schakelen van die compressor telkens een goed idee is.

Ik heb hem net tijdens een run verzet naar "stil gebruik" maar daardoor schoot de compressor juist wat harder aan... Misschien omdat dat een andere regellus is die zelf ook weer moet opstarten ofzo...
Mijn ervaring is dat met de stil gebruik optie de modulatie altijd eerst naar 80% gaat. Ook wanneer zónder stil gebruik dit een lager percentage zou zijn. Ik denk dat de 'slimme' Bosch software engineers vooral bezig zijn met software voor dieselmotoren.

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
ajaboot schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:39:
[...]

Mijn ervaring is dat met de stil gebruik optie de modulatie altijd eerst naar 80% gaat. Ook wanneer zónder stil gebruik dit een lager percentage zou zijn. Ik denk dat de 'slimme' Bosch software engineers vooral bezig zijn met software voor dieselmotoren.
Wat ik vermoed is dat ze in stil gebruik de totale range van de compressor veranderen. Dus stel dat de compressor een range heeft van 0 tot 60Hz (fictieve getallen). Waar bij 60Hz de maximale snelheid is die de compressor aan kan.

In normale modus vertaalt een stuursignaal van 0 tot 100% zich dan naar 0 tot 60Hz.

In de stille modus wordt de compressor dan simpelweg gelimiteerd op maximaal 40Hz. Het stuursignaal van 0-100% kan dan hetzelfde blijven, maar de range loopt nu van 0-40Hz.

In de regeltechniek wereld gebeuren dat soort dingen wel meer.

In mijn logging zie ik namelijk dat of de pomp nou in stille of normale modus staat, de opgewekte energie blijft hetzelfde, het enige wat veranderd is dat in stille modus het stuursignaal (in procenten) dus een stuk hoger ligt. Het lijkt mij heel sterk dat de warmtepomp met een hogere toersnelheid dan toch precies evenveel energie opwekt.

Effectief zou dat betekenen dat de "stille modus" in onze warmtepompen alleen de *maximale* geluidsproductie vermindert.

[ Voor 4% gewijzigd door jaapzb op 13-07-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
balblas schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:29:
[...]

Als je de advies instellingen gebruikt staat de instelling verwarmen/koelen op auto en zal je WP aan de hand van de buitentemp bepalen welke modus ingeschakeld wordt. Voor oudbouw is dat 18 en 24 graden. Dus verwarmings-modus als de temp onder de 18 komt en koel-modus als die boven de 24 komt. Mijn WP (ook een split) doet daartussen helemaal niks en maakt ook geen geluid. Het geluid wat jij hoort is waarschijnlijk de interne circulatie-pomp?
met de auto instelling heb ik last van de "3wegklep bug", staat in de TS als 1. onder known issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
hackbard schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:16:
[...]

met de auto instelling heb ik last van de "3wegklep bug", staat in de TS als 1. onder known issues.
OK, maar heb je geen Buderus pomp dan? Want die blijft dan toch continu draaien en dat kost ook stroom. De mijne zeker, want die staat op het hoogste toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
balblas schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:01:
[...]

OK, maar heb je geen Buderus pomp dan? Want die blijft dan toch continu draaien en dat kost ook stroom. De mijne zeker, want die staat op het hoogste toerental.
nee, Buderus pomp heb ik dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-05 07:16
hackbard schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:31:
[...]

nee, Buderus pomp heb ik dan weer niet.
Ik wel, maar die 3 weg klep bug kost meer stroom dan het zinloos laten draaien van de pomp. Dus bij mij staat de WP op de CV stand met ingestelde temperatuur van 6 graden om te voorkomen dat de WP gaat verwarmen. En helaas geen koelen dus...

Dan zou ik dus een relais kunnen plaatsen bij de Buderus pomp... maar dat doe ik wel na de garantie periode.
Beter zou zijn als Nefit eindelijk die 3 weg klep bug oplost.

[ Voor 17% gewijzigd door HansRemmerswaal op 13-07-2023 16:34 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:45
HansRemmerswaal schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:32:
[...]

Ik wel, maar die 3 weg klep bug kost meer stroom dan het zinloos laten draaien van de pomp. Dus bij mij staat de WP op de CV stand met ingestelde temperatuur van 6 graden om te voorkomen dat de WP gaat verwarmen. En helaas geen koelen dus...

Dan zou ik dus een relais kunnen plaatsen bij de Buderus pomp... maar dat doe ik wel na de garantie periode.
Bij de instelling continu koelen wordt de boderus uitgezet als er niet gekoeld wordt
Ik vermoed dat de thermostaat deze aan laat gaan als het 0,5 graden boven de ingestelde thermostaat temperatuur is
Maar de driewegklep blijft wel op het verwarmingssysteem staan dus geen last van de driewegklep bug :)
Bij continu verwarming blijft de boderus pomp wel draaien en die schakel ik dan zelf met een relay aan/uit

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
HansRemmerswaal schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:32:
[...]

Hoe meten jullie het verlies door de extra WW productie? Want daar hebben we het dan over begrijp ik?

Mijn energieverbruik voor WW zit tussen de 1 en 3kWh per dag, dat valt wel mee vind ik zelf. Ik gebruik een eigen programma, WW bedrijf is alleen actief tussen 02.00 en 04.00 en tussen 12.00 en 15.00 uur (als mijn dynamisch tarief gemiddeld het laagste is) met max temp op 52 (spaarstand).

Op zaterdag start WW bedrijf om 12.00 uur met max temp 55 (normale stand) om vervolgens om 12.30 met de legionella run te starten.

Ik ben er niet van overtuigd dat het een bug is. Bij mij draait de CV pomp (PC0) helemaal niet als er niet gekoeld of verwarmd wordt, en natuurlijke flow/circulatie vanuit de boiler heb ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
balblas schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:17:
[...]

Hoe meten jullie het verlies door de extra WW productie? Want daar hebben we het dan over begrijp ik?

Mijn energieverbruik voor WW zit tussen de 1 en 3kWh per dag, dat valt wel mee vind ik zelf. Ik gebruik een eigen programma, WW bedrijf is alleen actief tussen 02.00 en 04.00 en tussen 12.00 en 15.00 uur (als mijn dynamisch tarief gemiddeld het laagste is) met max temp op 52 (spaarstand).

Op zaterdag start WW bedrijf om 12.00 uur met max temp 55 (normale stand) om vervolgens om 12.30 met de legionella run te starten.

Ik ben er niet van overtuigd dat het een bug is. Bij mij draait de CV pomp (PC0) helemaal niet als er niet gekoeld of verwarmd wordt, en natuurlijke flow/circulatie vanuit de boiler heb ik ook niet.
die natuurlijke flow/circulatie is hier juist het probleem met de "bug", als dus de klep richting sww staat bij instelling auto, en er net geen sww run is. Dat is duidelijk te zien aan de sww boiler temperatuur, die zakt veel sneller dan anders, en ook de sensoren in het binnenunit gaan omhoog.
De sww run is hier s'middags tijdens de goedkoopste uur (dynamisch tarief), en duurt de laatste tijd zo'n 15min, rond 0,5 kWh. Max 48grad, 120l vat, zuinige douchers. (regelmatige desinfectie niet te vergeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Hier een voorbeeld van het effect van die 3 weg klep bug...

WP staat in zomerstand, 3 weg klep gaat naar boiler, water gaat circuleren vanuit de boiler via de WP terug naar de boiler. Je ziet de temperatuur in de WP oplopen en de temperatuur van de boiler naar beneden gaan. Ik snap alleen die sprongetjes niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM3uJZF7sa3G0AhIvvIghZLiYc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a8a5wjUPaa5EpfBB0rFX3xEg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCyakagpWvYCcE-ok9p7vtibnFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fHekeoGBgZIxzCt2DAfX5B80.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KX7v8Q3peVISs9hQzxN2OTtn78w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mHR4TZKaKz5yQIfCixiQED2b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door HansRemmerswaal op 13-07-2023 18:24 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:47:
[...]

Bij de instelling continu koelen wordt de boderus uitgezet als er niet gekoeld wordt
en de 3wegklep gaat richting CV nadat eens actief is gekoeld, heel kort is al genoeg. @HansRemmerswaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:24:
[...]

en de 3wegklep gaat richting CV nadat eens actief is gekoeld, heel kort is al genoeg. @HansRemmerswaal
Dus een keer kort koelen en ik heb de rest van de zomer geen probleem? Klinkt goed. Ga ik proberen.
Maar dan dus niet op 'auto' zetten maar handmatig schakelen tussen CV en zomer?

Einde stookseizoen:
1) WP op zomerstand zetten
2) Een keer koelen forceren

Begin stookseizoen:
1) WP op CV stand zetten

Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:24:
[...]

Ja de driewegklep blijft dan op het cv systeem staan
Deze driewegklep wordt zomers alleen omgeschakeld als er warmwater gemaakt moet worden de rest van de tijd blijft de driewegklep op cv stand staan d:)b

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:28:
[...]

Dus een keer kort koelen en ik heb de rest van de zomer geen probleem? Klinkt goed. Ga ik proberen.
Maar dan dus niet op 'auto' zetten maar handmatig schakelen tussen CV en zomer?

Einde stookseizoen:
1) WP op zomerstand zetten
2) Een keer koelen forceren

Begin stookseizoen:
1) WP op CV stand zetten

Zoiets?
Op constant koelen of verwarmen handmatig zetten wanneer jou het uit komt dus niet de warmtepomp op automatische stand laten werken
En nog een voordeel zo kun je ook sneller koelen of verwarmen
Je hebt dan namelijk ook geen last van de timers van de warmtepomp :)
De zomerstand werkte hier niet dan was de bug er nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
HansRemmerswaal schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:21:
Hier een voorbeeld van het effect van die 3 weg klep bug...

WP staat in zomerstand, 3 weg klep gaat naar boiler, water gaat circuleren vanuit de boiler via de WP terug naar de boiler. Je ziet de temperatuur in de WP oplopen en de temperatuur van de boiler naar beneden gaan. Ik snap alleen die sprongetjes niet.
Zo ziet het er bij mij uit. Paars=WW bedrijf aan. Als ik het goed zie staat mijn 3-weg klep ook gewoon weer dicht zodra WW-bedrijf beëindigt is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4edb-Tcq8c7ebh9iO3pqr6EsPGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IuEqXG3Tey7bnLbzeKPmrdIz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:34
balblas schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:28:
[...]

Zo ziet het er bij mij uit. Paars=WW bedrijf aan. Als ik het goed zie staat mijn 3-weg klep ook gewoon weer dicht zodra WW-bedrijf beëindigt is?

[Afbeelding]
Heb jij een monoblock of een split? Wij hebben een monoblock en heb het idee dat wij er geen last van hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
rroetenberg schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:48:
[...]

Heb jij een monoblock of een split? Wij hebben een monoblock en heb het idee dat wij er geen last van hebben
Ik heb een split. En ik heb volgens mij ook geen last van wat hier de 3-weg klep 'bug' genoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Zet je WP in de CV stand, dan gaat de 3-weg klep naar de CV. Zet daarna de WP in de zomerstand, je hoort een relais en het e.e.a. wordt uitgeschakeld in de WP. Kijk nu wat de 3-weg klep doet. Gaat deze nu naar de boiler dan heb je potentieel het probleem omdat er nu door thermische trek een circulatie op gang kan komen vanuit de boiler via de WP terug naar de boiler.

Of die thermische trek wel/niet gaat plaatsvinden zal ongetwijfeld te maken hebben met hoe de buizen lopen en waar de boiler staat. Bij mij is het effect het duidelijkste te zien na de thermische desinfectie, waarschijnlijk omdat er dan een groot temperatuurverschil is die de thermische trek bevorderd.

Zojuist als test de WP weer even in de zomerstand gezet en bij mij zie je al snel de Current Flow/TC0/TC3 oplopen. Vreemd trouwens dat je in BBQKees niet ziet dat de 3-weg klep richting boiler is gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJE60KppMCvfyArmht1SsXkU8og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRiPKs1vWFBDMCATfGkprDoM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door HansRemmerswaal op 14-07-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:42:
Zet je WP in de CV stand, dan gaat de 3-weg klep naar de CV. Zet daarna de WP in de zomerstand, je hoort een relais en het e.e.a. wordt uitgeschakeld in de WP. Kijk nu wat de 3-weg klep doet. Gaat deze nu naar de boiler dan heb je potentieel het probleem omdat er nu door thermische trek een circulatie op gang kan komen vanuit de boiler via de WP terug naar de boiler.

Of die thermische trek wel/niet gaat plaatsvinden zal ongetwijfeld te maken hebben met hoe de buizen lopen en waar de boiler staat. Bij mij is het effect het duidelijkste te zien na de thermische desinfectie, waarschijnlijk omdat er dan een groot temperatuurverschil is die de thermische trek bevorderd.

Zojuist als test de WP weer even in de zomerstand gezet en bij mij zie je al snel de Current Flow/TC0/TC3 oplopen. Vreemd trouwens dat je in BBQKees niet ziet dat de 3-weg klep richting boiler is gegaan.

[Afbeelding]
Ik zal het eens testen maar ga er vanuit dat ook bij mij de 3-weg klep naar de boiler gaat (zal ook BBQKees checken op dat moment of die de juiste stand aangeeft van de 3-weg klep). Maar als de boiler juist is geplaatst en het buizenwerk correct is uitgevoerd heb je geen last van thermische trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:42:

[Afbeelding]
Met het kastje van Husdata zie ik de driewegklep wel omschakelen :)
Maar inderdaad met het bbqkees kastje kun je dat niet zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
balblas schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:44:
[...]

Ik zal het eens testen maar ga er vanuit dat ook bij mij de 3-weg klep naar de boiler gaat (zal ook BBQKees checken op dat moment of die de juiste stand aangeeft van de 3-weg klep). Maar als de boiler juist is geplaatst en het buizenwerk correct is uitgevoerd heb je geen last van thermische trek.
De warmte van de boiler gaat over de warmtewisselaar in de binnenunit en daar wordt de warmte afgegeven aan het koelmiddel en zo wordt de boiler sneller koud dat is de driewegklep bug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
Willem senior schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:04:
[...]

De warmte van de boiler gaat over de warmtewisselaar in de binnenunit en daar wordt de warmte afgegeven aan het koelmiddel en zo wordt de boiler sneller koud dat is de driewegklep bug
Als er niks stroomt valt er ook weinig af te geven. En bij mij lijkt er nauwelijks tot geen flow te zijn mbt de boiler af het afgifte systeem als de CV uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
balblas schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:55:
[...]

Als er niks stroomt valt er ook weinig af te geven. En bij mij lijkt er nauwelijks tot geen flow te zijn mbt de boiler af het afgifte systeem als de CV uit staat.
Tja, wat kan het zijn?
  • Dikte van de buizen? (Minder weerstand)
  • Hoe de buizen lopen? Misschien toevallig in een U vorm zodat je een soort water slot krijgt? (Koud water is zwaarder dan warm water)
  • Hoe hoog de WP hangt t.o.v. de boiler?
  • Volume van de boiler?
  • ...
Maar dan nog, als de 3-weg klep standaard in de CV stand staat dan kan dit probleem niet voorkomen. Alleen als er warm water moet worden gemaakt is er een reden om even in de boiler stand te staan.

[ Voor 13% gewijzigd door HansRemmerswaal op 14-07-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:06:
[...]

Tja, wat kan het zijn?
  • Hoe de buizen lopen? Misschien toevallig in een U vorm zodat je een soort water slot krijgt? (Koud water is zwaarder dan warm water)
  • Volume van de boiler?
  • ...
Maar dan nog, als de 3-weg klep standaard in de CV stand staat dan kan dit probleem niet voorkomen. Alleen als er warm water moet worden gemaakt is er een reden om even in de boiler stand te staan.
Ja dat de driewegklep niet standaard op de cv blijft staan is een raadsel
Ben blij dat ik het zelf wel op kon lossen met een relay en Home Assistant :)
Alleen moet je dan wel zelf omschakelen van verwarmen naar koelen en weer terug naar verwarmen 8)
Twee keer per jaar zelf de warmtepomp omschakelen is geen probleem en kost niks _/-\o_
Koud water door extra warmte verlies boiler wel want dat kost me geld 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:06:
[...]

Tja, wat kan het zijn?
  • Volume van de boiler?
  • ...
Die U vorm dient volgens mij niet zozeer om een flow langs de warmtewisselaar in de binnenunit te voorkomen maar om een flow binnenin het buizenstelsel zelf te voorkomen. Hierbij stroomt warmwater de ene kant op, en koud water de andere binnen in dezelfde buis dit noemen ze thermische trek. Ik wist niet dat dat kon, maar ergens in dit forum is daar al wat over gepost, kan het alleen nu even niet terugvinden. Deze link legt hetzelfde verschijnsel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door balblas op 14-07-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
balblas schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:44:
[...]

Vandaag getest wat er gebeurt met de 3-weg klep. Deze gaat bij WW productie in de juiste stand, en ook BBQKees geeft dat correct weer. Zodra de WW run is afgelopen gaat de 3-weg klep weer in de verwarmingsstand, ook wederom correct weergegeven door BBQKees.

Wellicht dat de 'bug' reeds is verholpen in een update van de software?
Ik heb een jaar of 2 geleden Nefit een software update laten uitvoeren, dat kon alleen ter plaatste, niet op afstand, en alleen door een Nefit monteur.

Mijn versies:
Warmtepomp CUHP/3p12-16/Tower2: 01.12
HMC300: NF13.05
RC100: NF40.04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
balblas schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:44:
[...]

Vandaag getest wat er gebeurt met de 3-weg klep. Deze gaat bij WW productie in de juiste stand, en ook BBQKees geeft dat correct weer. Zodra de WW run is afgelopen gaat de 3-weg klep weer in de verwarmingsstand, ook wederom correct weergegeven door BBQKees.

Wellicht dat de 'bug' reeds is verholpen in een update van de software?
Ik heb een jaar of 2 geleden Nefit een software update laten uitvoeren, dat kon alleen ter plaatste, niet op afstand, en alleen door een Nefit monteur.

Mijn versies:
Warmtepomp CUHP/3p12-16/Tower2: 01.12
HMC300: NF13.05
RC100: NF40.04
Mijn WP is een jaar oud, in december is iemand van NEFT langs geweest en die constateerde dat ik de laatste firmware heb.

Het is mij niet helemaal duidelijk welk type warmtepomp je hebt.
Die "3p12-16" klinkt als wat bij mij in het diagnose menu staat bij "koelcirc. type" als "1p5-9"
Die "Tower2" klink als wat bij mij in het diagnose menu staat bij "binneneenheid" als "Tower1"
De sofware versie van mijn binneneenheid is trouwens 01.13

Verder heb ik een HMC310 met SW versie 73.03, en een RC100H met SW versie 40.04

Ik vraag me af wat het verschil is tussen "binneneenheid" Tower1 en Tower2.
En "koelcirc type", is "3p12-16" wat zou die codering inhouden? Iets met 3p = 3phase en 12-16 iets met vermogen?

Mogelijk is het probleem afhankelijk van het type binnenunit, ik neem aan dat die de kleppen aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
HansRemmerswaal schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:07:
[...]

Mijn WP is een jaar oud, in december is iemand van NEFT langs geweest en die constateerde dat ik de laatste firmware heb.

Het is mij niet helemaal duidelijk welk type warmtepomp je hebt.
Die "3p12-16" klinkt als wat bij mij in het diagnose menu staat bij "koelcirc. type" als "1p5-9"
Die "Tower2" klink als wat bij mij in het diagnose menu staat bij "binneneenheid" als "Tower1"
De sofware versie van mijn binneneenheid is trouwens 01.13

Verder heb ik een HMC310 met SW versie 73.03, en een RC100H met SW versie 40.04

Ik vraag me af wat het verschil is tussen "binneneenheid" Tower1 en Tower2.
En "koelcirc type", is "3p12-16" wat zou die codering inhouden? Iets met 3p = 3phase en 12-16 iets met vermogen?

Mogelijk is het probleem afhankelijk van het type binnenunit, ik neem aan dat die de kleppen aanstuurt.
Ik heb een split met apart boilervat, wellicht is dat waar Tower2 voor staat.
3p12-16 is denk ik inderdaad 3 fase 12-16 kw, want dat type buitenunit heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
of, zou het kunnen dat de 3wegklep alleen bij omschakelen van "verwarmen" naar "zomerstand" of "auto" naar de verkeerde positie gaat, en net als met "koelen" weer terug gaat als de modus of sww eens actief was?
Ik had er behalve met koelen nog geen geduld voor om dat te testen, en schakelde met auto meteen terug naar verwarmen zodra ik zie dat de klep naar sww gaat. Of andersom, @balblas als je hem van modus verwarmen naar auto zet, zeker dat de klep goed blijft staan? Hier draait die soms met een kleine vertraging van een minuut ofzo naar sww en wordt de leiding duidelijk warm ect. Leuk dat je meedenkt ookal heb je de "bug" nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
balblas schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:27:
[...]

Ik heb een split met apart boilervat, wellicht is dat waar Tower2 voor staat.
3p12-16 is denk ik inderdaad 3 fase 12-16 kw, want dat type buitenunit heb ik.
Ik heb ook een split met losse boiler, dus daar staat Tower2 niet voor.
(Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:35:
of, zou het kunnen dat de 3wegklep alleen bij omschakelen van "verwarmen" naar "zomerstand" of "auto" naar de verkeerde positie gaat, en net als met "koelen" weer terug gaat als de modus of sww eens actief was?
Ik had er behalve met koelen nog geen geduld voor om dat te testen, en schakelde met auto meteen terug naar verwarmen zodra ik zie dat de klep naar sww gaat. Of andersom, @balblas als je hem van modus verwarmen naar auto zet, zeker dat de klep goed blijft staan? Hier draait die soms met een kleine vertraging van een minuut ofzo naar sww en wordt de leiding duidelijk warm ect. Leuk dat je meedenkt ookal heb je de "bug" nog niet.
Als de ene er wel last van heeft en de andere niet dan is het misschien interesant om te kijken of er een patroon is. Misschien is het afhankelijk van;
Binneneenheid: Tower1 vs Tower2 (zijn er nog meer smaken?)
Binnenunit: HMC300 vs HMC310? (zijn er nog meer smaken?)

Ik heb Tower1 en HMC310 en heb de bug...
@balblas heeft Tower2 en HMC300 en heeft de bug blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:51:
[...]

Als de ene er wel last van heeft en de andere niet dan is het misschien interesant om te kijken of er een patroon is. Misschien is het afhankelijk van;
Binneneenheid: Tower1 vs Tower2 (zijn er nog meer smaken?)
Binnenunit: HMC300 vs HMC310? (zijn er nog meer smaken?)

Ik heb Tower1 en HMC310 en heb de bug...
@balblas heeft Tower2 en HMC300 en heeft de bug blijkbaar niet.
ik, met bug:
CUHP/1p5-9/Light1
sw versie binneneenheid: 01.13
bedieningsunit HPC410, sw versie 73.03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
hackbard schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:07:
[...]

ik, met bug:
CUHP/1p5-9/Light1
sw versie binneneenheid: 01.13
bedieningsunit HPC410, sw versie 73.03
Komt de bug alleen voor bij split of ook bij monoblock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Nous112 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:58:
[...]

zou ik niet weten, ik heb ook een split

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Nous112 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:58:
[...]

Kijk even wat de 3 weg klep doet zodra de WP naar de zomerstand gaat, kun je vanuit het menu forceren. Op de 3 weg klep staat een klein pijltje die dit aangeeft. Als deze richting boiler gaat en na wat tijd voel je de buis van/naar boiler warm worden dan heb je het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-04 17:30

nkooij

Ond

Even een andere vraag:

Wij hebben zojuist een Nefit Bosch 7400i 7 E geinstalleerd. Dat is een Monoblock.

Wij hadden het idee om de interne pomp van de binnenunit (PC0) te gebruiken voor onze installatie die bestaat uit vloerverwarming via een 8 poorts verdeler (zonder pomp). Zo is het ook ingericht.

Nu constateren wij bij warmtevraag dat PC0 wel aan gaat maar dat er nauwelijks flow in de installatie ontstaat.

Het gevolg hiervan is dat er verschillende meldingen verschijnen:
A01/5507 Z1 MR1 hogedrukwaarsch
A01/5298 Z1 hogedruk alarm JR1

Wij denken dat dit komt omdat er nauwelijks flow is.

Hoe zou dit kunnen?
Hebben wij iets over het hoofd gezien of is er altijd een externe CV/VV pomp nodig die aangesloten moet worden op PC1?

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
nkooij schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:02:
Even een andere vraag:

Wij hebben zojuist een Nefit Bosch 7400i 7 E geinstalleerd. Dat is een Monoblock.

Wij hadden het idee om de interne pomp van de binnenunit (PC0) te gebruiken voor onze installatie die bestaat uit vloerverwarming via een 8 poorts verdeler (zonder pomp). Zo is het ook ingericht.

Nu constateren wij bij warmtevraag dat PC0 wel aan gaat maar dat er nauwelijks flow in de installatie ontstaat.

Hoe zou dit kunnen?
Hebben wij iets over het hoofd gezien of is er altijd een externe CV/VV pomp nodig die aangesloten moet worden op PC1?
Staat er niet ergens nog een afsluiter dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Denk je dat of weet je dat zeker? Er zal toch wel een flowmeter in je WP zitten waarmee je de daadwerkelijke flow kunt uitlezen?
Hoe zou dit kunnen?
Je zult moeten uitzoeken waar de restrictie zit. Heb je wel voldoende dikke leidingen tussen WP en VVW-verdeler gebruikt?
Of heeft die VVW-verdeler een mengventiel die maar weinig water uit de WP bijmengt?

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 18-07-2023 12:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Even een andere vraag:

Hoe zou dit kunnen?
Staan de groepen op de vloerverwarmingverdeler volledig open? De meeste installaties hebben nog een externe Buderus pompgroep, maar er zijn ook gebruikers hierop het forum die deze er niet meer in hebben zitten. Het kan zijn dat je nog te veel lucht in je cv circuit heb zitten: je kan de interne pomp ontluchten (schroef op pompas), bij het vuilfilter zit een ontluchter en op je vloerverwarmingunit. Wij hadden in het begin ook te weinig flow doordat er nog zeer veel lucht zat in de vloerverwarming zelf. Dit is er door per groep door te spoelen uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter.vw.
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-10-2023
wat zijn de instellingen voor een legionella run?
als ik een legionella run doe dan krijg ik de melding A01/5271 alarm cv groep 1 hoge aanvoer temperatuur
dat kan ik verhelpen om de temperatuur van de stooklijn te verhogen naar bv 60 graden.
maar als hij de boiler gaat verwarmen voor gewoon tap water dus geen legionella run gaat het elektrische verwarming element ook aan en dat wil ik juist niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
peter.vw. schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:04:
wat zijn de instellingen voor een legionella run?
als ik een legionella run doe dan krijg ik de melding A01/5271 alarm cv groep 1 hoge aanvoer temperatuur
dat kan ik verhelpen om de temperatuur van de stooklijn te verhogen naar bv 60 graden.
maar als hij de boiler gaat verwarmen voor gewoon tap water dus geen legionella run gaat het elektrische verwarming element ook aan en dat wil ik juist niet
Je hoeft de de stooklijn niet te veranderen
Je moet alleen je max aanvoertemperatuur hoger instellen

Deze standaard instellingen kun je vinden in de openingspost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPumYDOX5Bsx-S-z4AMjsODBoS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMB6VUQp6LrpUHmyFZ1nna9y.jpg?f=fotoalbum_large
En kijk ook tijdens het warmwater maken naar je aanvoer leiding van de cv als deze warm wordt tijdens het warmwater maken kan ook je driewegklep kapot zijn (sluit niet goed meer)

[ Voor 7% gewijzigd door Willem senior op 18-07-2023 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

Nous112 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:13:
[...]

Staan de groepen op de vloerverwarmingverdeler volledig open? De meeste installaties hebben nog een externe Buderus pompgroep, maar er zijn ook gebruikers hierop het forum die deze er niet meer in hebben zitten. Het kan zijn dat je nog te veel lucht in je cv circuit heb zitten: je kan de interne pomp ontluchten (schroef op pompas), bij het vuilfilter zit een ontluchter en op je vloerverwarmingunit. Wij hadden in het begin ook te weinig flow doordat er nog zeer veel lucht zat in de vloerverwarming zelf. Dit is er door per groep door te spoelen uitgehaald.
Bingo, in dit antwoord zat de oplossing. Ik had alles wat ik wist en zag al ontlucht. Wat bleek: er zat veel lucht in de pomp en die zat verstopt achter het bedieningspaneel. Nadat ik dat had weggehaald en de pomp ontlucht deed hij het eindelijk.
Wat ontluchten betreft zit er links achter in de binnenunit bovenop de kolom een bout die ook als ontluchter dienst doet. Daar heb ik in de handleiding niets over gelezen.

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter.vw.
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-10-2023
Willem senior schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:53:
[...]

[Afbeelding]
En kijk ook tijdens het warmwater maken naar je aanvoer leiding van de cv als deze warm wordt tijdens het warmwater maken kan ook je driewegklep kapot zijn (sluit niet goed meer)
dat had ik gedaan maar het lijkt er op dat de pomp dan ook tap water met +/- 60 gaat aan maken elektrisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
nkooij schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:01:
[...]

Bingo, in dit antwoord zat de oplossing. Ik had alles wat ik wist en zag al ontlucht. Wat bleek: er zat veel lucht in de pomp en die zat verstopt achter het bedieningspaneel. Nadat ik dat had weggehaald en de pomp ontlucht deed hij het eindelijk.
Wat ontluchten betreft zit er links achter in de binnenunit bovenop de kolom een bout die ook als ontluchter dienst doet. Daar heb ik in de handleiding niets over gelezen.
Mooi 🙂 Het heeft na een tijdje gestookt te hebben van belang nogmaals de genoemde punten te ontluchten. Door verwarmen van water komt er zuurstof vrij, welke je dan via ontluchten weer moet afvoeren. Na verloop van tijd heb je dan “dood” water waar zich nauwelijks nog lucht in bevindt. Inderdaad ook de unit in de binnenunit aan de linksrijdende heeft een bout die met een tang losgedraaid kan worden waar zich ook lucht kan ophopen. Let wel na ontluchten op de waterdruk (zie ook de opmerking in de openingspost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:53:
[...]

[Afbeelding]
Ik zit mij af te vragen of het warm worden van de cv leiding waar de temperatuur sensor zit niet een normaal verschijnsel is. Ik ervaar dit verschijnsel al vanaf het begin, terwijl de warmtepomp verder normaal functioneert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llYdmLJm5TJkxUfcYLaOeGquz4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KLacQctTO1TjCZhbX70qlKV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Nous112 op 18-07-2023 20:48 . Reden: Verkeerde afbeelding was bijgevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:44:
[...]

Ik zit mij af te vragen of het warm worden van de cv leiding waar de temperatuur sensor zit niet een normaal verschijnsel is. Ik ervaar dit verschijnsel al vanaf het begin, terwijl de warmtepomp verder normaal functioneert.
[Afbeelding]
Ja na het warmwater maken wordt de rest warmte in het cv gedeelte gepompt dat is normaal
Misschien is het anders als je een los boilervat hebt
Even screenshot gemaakt dan is het duidelijker te zien dat na het opwarmen van de boiler de rest warmte in de cv gepompt wordt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QD8CGRcqDvtuWfGRLm8S9uW-tfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrbEG109jMRiTAbK3zl1GY7v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Willem senior op 18-07-2023 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:08:
[...]

Ja na het warmwater maken wordt de rest warmte in het cv gedeelte gepompt dat is normaal
Misschien is het anders als je een los boilervat hebt
Even screenshot gemaakt dan is het duidelijker te zien dat na het opwarmen van de boiler de rest warmte in de cv gepompt wordt [Afbeelding]
Heb een los boilervat. Heb eventjes een nauwkeurigere plot gemaakt vanaf ca. 13 uur, dan start mijn sww bereiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfhMiTokHBFPoiyF93NHqwHhPQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBhSiRcPDbOFRVi3U49mZNcw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:47:
[...]

Heb een los boilervat. Heb eventjes een nauwkeurigere plot gemaakt vanaf ca. 13 uur, dan start mijn sww bereiding.
[Afbeelding]
Bij jou loopt de aanvoer langzaam op in temperatuur en dan aan het einde van de warmwater run zie je dat de rest warmte ook in de cv gepompt wordt
En dat je aanvoer langzaam oploopt zal met het losse boilervat te maken hebben vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-05 15:26
Ben momenteel ook bezig met de aanschaf & installatie van een warmtepomp: de keuze is inmiddels gevallen op de volgende twee mogelijkheden:
- de Enviline all electric mono 9kV
- de Compress 3400I all electric mono.
Van die laatste is momenteel nog weinig tot niets bekend (wel meer m.b.t. de all electric split versies) en de unit kan pas op z'n vroegst in het eerste kwartaal 2024 worden geleverd. Voor ons geen probleem, we hebben de tijd.
Belangrijkste redenen om te wachten op de Compress 3400I is dat deze werkt op propaan als koelmiddel terwijl de Enviline op het per 2026 verboden R410A draait. Op zich nog geen groot probleem maar kan het wel worden. Daarnaast zou de Compress 3400I ook iets stiller zijn maar de tot op heden bekende cijfers/specificaties geven nog geen uitsluitsel.
Prijstechnisch gezien zouden beide apparaten vergelijkbaar zijn.
Zijn er nog mensen in dit forum die al wat meer weten m.b.t. de Compress 3400I mono?
Meningen/adviezen zijn welkom.

computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

Nog even een nieuw issue mbt het instellen van de WP adhv de HMC300.

Ik heb via het servicemenu de WP ingesteld op V/K, dus verwarmen en koelen.

Ik ben dit nu aan het testen via het geoptimaliseerd bedrijf.

Het verwarmen gaat prima, is wel erg warm nu😅

Ik krijg echter het koelen niet aan de praat.

Ik zet de gewenste kamertemp op bv 10 gr maar koelen doet hij dan niet.

Zijn er nog andere belangrijke service parameters die ik moet instellen?

Of instellingen via het gebruikers menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
nkooij schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:08:

Wisseling tussen verwarmen/koelen kan automatisch gaan maar dan duurt het wel even. De precieze instelling weet ik even niet maar geloof dat dat orde van grootte dagen is. Dat kan je geloof ik wel instellen. Ik heb het geduld daar niet voor dus ik zet hem handmatig gewoon in de koelmodus.

Staat hij al in modus "Koelen"? Dat staat op de bedieningsunit aangegeven. Heb je daarnaast een ModuLine 1010(H) aangesloten waarop je de gewenste temperatuur kan instellen? Zonder deze thermostaat zal de warmtepomp namelijk niet gaan koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapzb op 19-07-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
nkooij schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:08:

Heb je deze adviesinstellingen gevolgd?

Zo ja dan zal koelen pas beginnen als de buitentemp 24 graden of hoger is. Het maakt niet uit of je de gewenste temp op je kamerthermostaat lager hebt staan. De inschakelvertraging is 1 uur, niet een paar dagen zoals @jaapzb zegt.

Verder moet je opletten of je 1010H thermostaat koelen niet te snel onderbreekt omdat het gemeten dauwpunt te snel bereikt wordt. Ik heb zelf de 1010 (zonder H). Deze beschikt niet over een hygrometer en er wordt niet met een berekende dauwpunt gewerkt. Bij koelen wordt de aanvoer geregeld op basis van de ingestelde minimum aanvoer streeftemperatuur (18 graden bij mij).

Je moet dan wel zorgen dat je minimaal één vochtsensoren op de aanvoer hebt. De beste plaats voor het installeren van de vochtsensoren is op de aanvoerleiding naar de ruimte die moet worden gekoeld, en in de nabijheid van vensters.

Het één en ander staat allemaal beschreven in Technisch Bulletin 53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

balblas schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:52:
[...]

Zo ja dan zal koelen pas beginnen als de buitentemp 24 graden of hoger is. Het maakt niet uit of je de gewenste temp op je kamerthermostaat lager hebt staan. De inschakelvertraging is 1 uur, niet een paar dagen zoals @jaapzb zegt.

Verder moet je opletten of je 1010H thermostaat koelen niet te snel onderbreekt omdat het gemeten dauwpunt te snel bereikt wordt. Ik heb zelf de 1010 (zonder H). Deze beschikt niet over een hygrometer en er wordt niet met een berekende dauwpunt gewerkt. Bij koelen wordt de aanvoer geregeld op basis van de ingestelde minimum aanvoer streeftemperatuur (18 graden bij mij).

Je moet dan wel zorgen dat je minimaal één vochtsensoren op de aanvoer hebt. De beste plaats voor het installeren van de vochtsensoren is op de aanvoerleiding naar de ruimte die moet worden gekoeld, en in de nabijheid van vensters.

Het één en ander staat allemaal beschreven in Technisch Bulletin 53
Dank, hier kan ik goed mee verder. Ik had de adviesinstellingen gevolgd maar heb van alles geprobeerd dus check dat nog even.

Dat van die vochtsensor begrijp ik niet. Ik heb een 1010H en daar zit toch al een vochtsensor in?

Verder zal ik het technisch bulletin goed doorlezen. Ik koppel de resultaten terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balblas
nkooij schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:02:
[...]

Dank, hier kan ik goed mee verder. Ik had de adviesinstellingen gevolgd maar heb van alles geprobeerd dus check dat nog even.

Dat van die vochtsensor begrijp ik niet. Ik heb een 1010H en daar zit toch al een vochtsensor in?

Verder zal ik het technisch bulletin goed doorlezen. Ik koppel de resultaten terug.
Met een 1010H wordt het dauwpunt berekend aan de hand van de kamertemp en de hygrometer in de thermostaat. Dat kan er toe leiden dat de WP stopt met koelen omdat het berekende dauwpunt hoger ligt dan het daadwerkelijke dauwpunt. M.a.w. de WP schakelt uit vanwege mogelijk condens gevaar, terwijl er nog helemaal geen condens op de aanvoerbuis naar je afgiftesysteem ontstaat.

Met een 1010 zonder hygrometer blijft de aanvoertemp in koelmodus constant, bij mij dus op 18 graden, maar dat is in te stellen. De vochtsensor op de aanvoerbuis detecteert condens en schakelt de WP uit indien nodig. In de praktijk betekent dit vaak dat koelen veel later uitschakelt vanwege mogelijk condens gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
balblas schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:52:
[...]

Die inschakelvertraging stond bij mij standaard trouwens een stuk hoger (48h ofzo). Ik zie inderdaad dat de adviesinstelling inmiddels een stuk lager is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

Nog even een heel ander puntje.

Ik heb inmiddels alle adviesinstellingen toegepast maar dan loop ik tegen eeen adviesinstelling aan die ik niet in kan voeren.

Dat is CV-bedrijf uit bij de instellingen van Verwarmingsgroep 1 die op 18 gaden gezet dient te worden.
Ik kan hem niet hoger dan 15 zetten.

Hoe zou dat kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wie gebruikt de EMS-ESP van BBQ Kees? Ik heb sinds de 3.5 update dat de unit elke x dagen disconnect. Ik verwacht een memory bug. Iemand anders met deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
JackBol schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:47:
Wie gebruikt de EMS-ESP van BBQ Kees? Ik heb sinds de 3.5 update dat de unit elke x dagen disconnect. Ik verwacht een memory bug. Iemand anders met deze ervaring?
Welk model heb je exact?

Daarnaast zou ik direct contact opnemen met de leverancier ipv dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
nkooij schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:01:

Ik heb inmiddels alle adviesinstellingen toegepast maar dan loop ik tegen eeen adviesinstelling aan die ik niet in kan voeren.

Dat is CV-bedrijf uit bij de instellingen van Verwarmingsgroep 1 die op 18 gaden gezet dient te worden.

Hoe zou dat kunnen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpntVLcU8kqCFwlWqbIUFG3DgQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Rgp0A5JWanC1yEy18GLwjvW.jpg?f=fotoalbum_large

Weet je zeker dat je bovenstaande instelling bedoelt? Als die bij jou niet hoger dan 15 graden kan betekent dat dat je WP pas gaat verwarmen als het buiten 15 graden of kouder is, en dat lijkt me sterk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JackBol schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:47:
Ja klopt, had ik ook. Samen met de developers van de firmware ben ik bezig geweest om het geheugengebruik te verlagen. Bij mij crashed deze niet meer.

Je moet beginnen met zoveel mogelijk opties uit te schakelen. De meeste winst zat bij mij in het uitschakelen van de ethernet poort, dat kon omdat ik toch via WiFi only was verbonden. Dit kan met een custom profile.

Daarnaast is elke sensor extra geheugen, zelfs als je deze uitsluit van MQTT. Er is toen een optie ingebouwd om sensors op een blacklist te zetten, dan worden ze niet meer geladen. Dit kan veel besparen.

En tot slot zijn de developers heel actief als je een probleem meld.

https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/issues

Developers van de firmware <> leverancier van BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

balblas schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:07:
[...]

[Afbeelding]

Weet je zeker dat je bovenstaande instelling bedoelt? Als die bij jou niet hoger dan 15 graden kan betekent dat dat je WP pas gaat verwarmen als het buiten 15 graden of kouder is, en dat lijkt me sterk...
Jazeker. Zie onderstaand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4Nu7IQg7euXyXwIgsdx9Qt9NHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4CZ52YBSXpXvRsJnKVei5LU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

balblas schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:07:
[...]

[Afbeelding]

Dit is wat mij betreft opgelost. Ik heb alle instellingen gereset en alle adviesinstellingen opnieuw ingevoerd.
Nu kan ik CV-bedrijf uit wel op 18 gr zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

Toch nog een ander puntje bij de instellingen via HMC300.

Als ik de bijverwaming op Serieel zet dan krijg ik na korte tijd het volgende alarm:
A01/5246
Alarm Z1 Elektr. bijverw. E2 STB of drukbewaking is geactiveerd.

Hoe zou dit kunnen ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
nkooij schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:12:
[...]

Dit is wat mij betreft opgelost. Ik heb alle instellingen gereset en alle adviesinstellingen opnieuw ingevoerd.
Nu kan ik CV-bedrijf uit wel op 18 gr zetten.
https://twitter.com/basva...63573180610756619?lang=de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

Ik heb wel een document met foutcodes op internet gevonden waar deze code in staat maar kan er niets meer.
Zie: https://www.lviraty.fi/da...t/BOSCH-Vikakoodit-AW.pdf
Heb je ooit antwoord op je tweet gekregen en/of hoe heb je dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
nkooij schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:29:
[...]

Ik heb wel een document met foutcodes op internet gevonden waar deze code in staat maar kan er niets meer.
Zie: https://www.lviraty.fi/da...t/BOSCH-Vikakoodit-AW.pdf
Heb je ooit antwoord op je tweet gekregen en/of hoe heb je dit opgelost?
Tweet was niet van mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:54
nkooij schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:01:

Hoe zou dat kunnen?
Waarschijnlijk staat koelen op 20 graden, zet je koelen hoger, dan kan ivm 5 graden temperatuurverschil, verwarmen ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
De Eik schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:05:
[...]

Waarschijnlijk staat koelen op 20 graden, zet je koelen hoger, dan kan ivm 5 graden temperatuurverschil, verwarmen ook hoger.
Dat lijkt me idd een logische verklaring.

Voor de duidelijkheid, het gaat hier dan om de 'Koelbedrijf uit' temp, niet de gewenste kamertemp tijdens koelbedrijf. Deze twee hoeven namelijk niet hetzelfde te zijn (dat zijn ze bij mij echter wel, want ik zie niet in waarom je het koelbedrijf pas aan wilt laten gaan bij een buitentemp van bijvoorbeeld 24 en je het binnen 21 wilt hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

Nog een andere vraag voor de monoblock bezitters: welk type warmtelint is op de aanvoer/retour vd Buiten unit gebruikt en is dit ook op de afvoer geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
nkooij schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:00:
Nog een andere vraag voor de monoblock bezitters: welk type warmtelint is op de aanvoer/retour vd Buiten unit gebruikt en is dit ook op de afvoer geinstalleerd.
In beide gevallen: geen.
De aanvoer/retour van de buitenunit gaat bij temperaturen onder 5 graden continu draaien (draait dan gelijktijdig met de cv-pomp).
Op de afvoer heb ik geen vast lint gemonteerd (op advies van Nefit), maar bij echt een langdurige koude periode (hoe vaak is die er nog) dan heb ik voor noodgevallen nog een thermisch lint liggen dat ook bij waterleidingen wordt gebruikt en er dan om de afvoer geplaatst zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:00
Nous112 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:57:
[...]

De aanvoer/retour van de buitenunit gaat bij temperaturen onder 5 graden continu draaien (draait dan gelijktijdig met de cv-pomp).
Op de afvoer heb ik geen vast lint gemonteerd (op advies van Nefit), maar bij echt een langdurige koude periode (hoe vaak is die er nog) dan heb ik voor noodgevallen nog een thermisch lint liggen dat ook bij waterleidingen wordt gebruikt en er dan om de afvoer geplaatst zou kunnen worden.
bij mij een wit verwarmingssnoer. geen idee wat voor type.zit om de afvoer en ligt ook in het confensafvoeropvangbakje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 06:30
Ik ben aan het proberen een flow schema te maken van mijn installatie. Het gaat om een Monoblock 9t.

Ik snap alleen niet wat de tweede driewegklep in de installatie voor functie heeft. Hij zit op het 120l buffervat van de vloerverwarming. Hij lijkt een directe "loop" op de warme leiding richting de retour van de binnenunit te maken.

Omdat een foto meer zegt dan woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0I9nt-smXsSu09ewcafyPsr9jEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jijQML6359nEmNrh7eMWiwaP.png?f=fotoalbum_large

De driewegklep met het groene rondje schakelt tussen de CV en het warm water (denk ik). Wat doet de driewegklep met het rode rondje dan nog? Heeft die nog iets met de koeling te maken? In de voorbeeld flow schema's die ik gevonden heb zit maar één driewegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-05 11:25
Ik heb van het weekend mijn op veren gemonteerde split buitenunit (ODU4) voorzien van wat extra balkjes om hem wat stijver te maken in de rol/wiebel beweging. Iedere keer met een storm moest ik denken aan dat gewiebel van de unit.

Nu is de afstand/stijfheid vergroot van ongeveer 370 mm naar 850 mm en voelt de setup een stuk stabieler.

Dus van de geel/gouden locatie van veren met een balkje naar de blauwe locatie. In mijn geval de (slechte) keus gemaakt om er een 40x40x2 RVS profiel van een meter voor te gebruiken ipv een aluminium koker. Ik had overduidelijk verdrongen hoe vervelend het is om met een accutol in RVS te boren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPT8RLY3Wx9TPwdTcQcLUN7-gCQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hnttb0Veer8NTdnBk3yH49tG.png?f=user_large

Voor wie een dergelijke unit (ODU Split 4 t/m 8 ) wil monteren zoals ik, hierbij wat inspiratie:
2 keer bigfoot 1 meter
2 keer AM-15 M veren
2 keer AM-25 M veren
8 keer Walraven rapidstrud m8 voor de montage van veren op bigfoot
2 keer RVS koker 40x40x2 bij 1 meter
4 keer M8 x 50
4 keer M8 x 60
12 keer corossererie ring M8
4 keer M8 moer
9 mm Cobalt metaalboor

Iedere koker voorzien van gaten door-en-door
Afstanden vanaf 1 kant koker, 0 mm is begin
75 mm, tbv 50mm M8 voor veerpoot
315 mm, tbv 60mm M8 voor montage poten buitenunit
685 mm, tbv 60mm M8 voor montage poten buitenunit
925 mm, tbv 50mm M8 voor poot montage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

Nous112 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:57:
[...]

Dank. Maar Is zo’n lint op aanvoer en retour van de WP niet een extra beveiling als de stroom uitvalt en je net op wintersport bent of anderzins langdurig afwezig bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
nkooij schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:17:
[...]

Dank. Maar Is zo’n lint op aanvoer en retour van de WP niet een extra beveiling als de stroom uitvalt en je net op wintersport bent of anderzins langdurig afwezig bent?
Het is een elektrisch lint, dus als de stroom uitvalt zal deze het niet doen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Nous112 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:36:
[...]

Het is een elektrisch lint, dus als de stroom uitvalt zal deze het niet doen…..

En wat is de kans dat de stroom uitvalt, het langere tijd 24/7 flink vriest en je op wintersport bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 02:23
Help! Hoe kan ik de Buderus pomp op zolder stil krijgen? Het constante geluid houdt me 's nachts wakker en verstoort mijn slaap. Ik heb de cv-pomp uitgeschakeld via de functietest.

Ik heb de Buderus pomp al op de laagste stand ingesteld, en er lijkt geen schurend geluid of andere afwijkingen te zijn. Systeem heb ik ook nog bijgevuld en ontlucht maar helaas zonder resultaat. Het geluid is er al sinds de oplevering. Heeft iemand suggesties om dit probleem op te lossen? Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQyW8k-NDp1jMPegeX-tYHWrRnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtwwjewZ1FtBQeNW969NlpJR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door aGraPusher op 25-07-2023 04:29 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aGraPusher schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 04:27:
Help! Hoe kan ik de Buderus pomp op zolder stil krijgen? Het constante geluid houdt me 's nachts wakker en verstoort mijn slaap. Ik heb de cv-pomp uitgeschakeld via de functietest.

Ik heb de Buderus pomp al op de laagste stand ingesteld, en er lijkt geen schurend geluid of andere afwijkingen te zijn. Systeem heb ik ook nog bijgevuld en ontlucht maar helaas zonder resultaat. Het geluid is er al sinds de oplevering. Heeft iemand suggesties om dit probleem op te lossen? Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Waarom zit die pomp (en dat buffervat) er überhaupt tussen? Als je voldoende VVW-oppervlak hebt, heb je die secundaire pomp helemaal niet nodig (zoals ook in de installatiehandleidingen van Nefit staat).
Dat scheelt je normaliter alleen veel energie en aanschafkosten, maar in jouw geval dus ook nog geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal

[Afbeelding]
Op die foto lijkt het net alsof Buderus pomp op het zelfde punt op je buffervat zit aangesloten. Maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn door de hoek waarin je de foto hebt genomen.

Heb je een hybride installatie dat je 4 punten van het buffervat gebruikt? Bij mij is het buffervat maar op 2 punten aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior

[Afbeelding]
Je kunt proberen de boderus unit wat los te draaien van de muur
Als deze strak gemonteerd zit kan de muur mee resoneren wat dus weer meer geluid geeft
En zoveel mogelijk groepen vol open zetten zodat er minder weerstand in het cv systeem is
Daarbij zie ik ook dat je buffervat nog op de oude manier is aan gesloten met 4 leidingen
Het advies van Nefit is om het buffervat nu met twee leidingen aan te sluiten zodat er minder menging in het buffervat is
En de boderus op de laagste stand is niet goed want daardoor heb je een hogere aanvoertempertuur nodig om je huis warm te houden En kost je dus uiteindelijk meer geld
De boderus pomp minimaal op stand twee met een vaste druk
Zover ik weet is dat stand 2 de middelste van de 3 keuzes en daar dan ook weer op stand 2 zetten voor de pompsnelheid dat was volgens de Nefit monteur de beste en meest geschikte voor de meest voorkomende installaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:31:
[...]
En de boderus op de laagste stand is niet goed want daardoor heb je een hogere aanvoertempertuur nodig om je huis warm te houden En kost je dus uiteindelijk meer geld
De boderus pomp minimaal op stand twee met een vaste druk
Zover ik weet is dat stand 2 de middelste van de 3 keuzes en daar dan ook weer op stand 2 zetten voor de pompsnelheid dat was volgens de Nefit monteur de beste en meest geschikte voor de meest voorkomende installaties
En bij mijn installatie was juist het advies van NEFIT deze op de laagste stand te zetten.

Het beste is een paar DALLAS temperatuur sensoren hangen op de aanvoer / afvoer / buffervat en zien wat het temperatuur effect is bij de verschillende snelheden. De metingen lieten bij mij zien dat er op een hogere stand een sterkere flow via het buffervat ging waardoor het retour water werd bijgewarmed. Hierdoor was er een te klein temperatuurverschil over de WP. Nu zijn er een aantal knelpunten verwijderd bij de vloerverwarming en is de flow wat beter. Mogelijk kan deze winter de pomp wel iets hoger. We gaan het meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:56:
[...]

En bij mijn installatie was juist het advies van NEFIT deze op de laagste stand te zetten.

Het beste is een paar DALLAS temperatuur sensoren hangen op de aanvoer / afvoer / buffervat en zien wat het temperatuur effect is bij de verschillende snelheden. De metingen lieten bij mij zien dat er op een hogere stand een sterkere flow via het buffervat ging waardoor het retour water werd bijgewarmed. Hierdoor was er een te klein temperatuurverschil over de WP. Nu zijn er een aantal knelpunten verwijderd bij de vloerverwarming en is de flow wat beter. Mogelijk kan deze winter de pomp wel iets hoger. We gaan het meten.
Met meer flow zal je warmtepomp zuiniger draaien
En kun je dus meer warmte in je huis krijgen met een lagere aanvoertemperatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:26:
[...]

Met meer flow zal je warmtepomp zuiniger draaien
En kun je dus meer warmte in je huis krijgen met een lagere aanvoertemperatuur :)
Ik heb vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de 1e en 2e etage. Wat ik denk te meten is dat het water via de radiatoren te warm retour komt. Ofwel misschien niet goed genoeg waterzijdig ingeregeld. Gaan we met het komende stookseizoen weer eens naar kijken.

Ik zoek nog een oplossing dat ik op de radiatoren DALLAS sensoren kan hangen die ik dan via Home Assistant kan uitlezen. Een of ander draadloos bordje met aansluitingen hiervoor. Dan kan ik precies meten wat er gebeurd. Ik heb proberen te meten met zo'n IR thermometer maar als ik 3 keer achter elkaar meet dan lees ik 3 keer een andere waarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:06:
[...]

Ik heb vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de 1e en 2e etage. Wat ik denk te meten is dat het water via de radiatoren te warm retour komt. Ofwel misschien niet goed genoeg waterzijdig ingeregeld. Gaan we met het komende stookseizoen weer eens naar kijken.

Ik zoek nog een oplossing dat ik op de radiatoren DALLAS sensoren kan hangen die ik dan via Home Assistant kan uitlezen. Een of ander draadloos bordje met aansluitingen hiervoor. Dan kan ik precies meten wat er gebeurd. Ik heb proberen te meten met zo'n IR thermometer maar als ik 3 keer achter elkaar meet dan lees ik 3 keer een andere waarden.
Met een esp bordje daar kun je dan maximaal 6 dallas sensors op aan sluiten (gebruik ik om de retourtemperatuur van de vloerverwarming te monitoren)
Het esp bordje ook wel wemos D1 genoemd ( elk goedkoop esp bordje kun je daarvoor gebruiken) kun je met home assistant en esphome (addon)
Gemakkelijk te programmeren
En de dallas sensors komen dan via WiFi automatisch in home assistant
En dan krijg je dit in home assistant:
En een stukje Yaml wat je op die esp moet zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuwFYOPQ5-FWJMGNI36IfjpioYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpQOyIZkO2FELbD6pcWHv0ha.jpg?f=fotoalbum_large

Dit staat dus op de esp niet in Yaml Home Assistant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8acY1uVEr3EJcWysZK4AwdgPu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ye0ozy61LH7uxoNGaCTDk3yA.jpg?f=fotoalbum_large en een handig filmpje zodat het goed uitgelegt wordt
Link : YouTube: Monitor Equipment Temps with the Dallas Temp Sensors, ESPHome, Home ...

[ Voor 6% gewijzigd door Willem senior op 25-07-2023 15:03 . Reden: YouTube filmpje toegevoegd ]

Pagina: 1 ... 55 ... 103 Laatste