Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Ik gebruik inderdaad ook een Wemos D1 Mini, echter met deze firmware: https://randomnerdtutoria...-publish-ds18b20-arduino/HansRemmerswaal schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:06:
[...]
Ik heb vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de 1e en 2e etage. Wat ik denk te meten is dat het water via de radiatoren te warm retour komt. Ofwel misschien niet goed genoeg waterzijdig ingeregeld. Gaan we met het komende stookseizoen weer eens naar kijken.
Ik zoek nog een oplossing dat ik op de radiatoren DALLAS sensoren kan hangen die ik dan via Home Assistant kan uitlezen. Een of ander draadloos bordje met aansluitingen hiervoor. Dan kan ik precies meten wat er gebeurd. Ik heb proberen te meten met zo'n IR thermometer maar als ik 3 keer achter elkaar meet dan lees ik 3 keer een andere waarden.
Ik heb er totaal 2 actief (1 per vloerverwarmer verdeler met in totaal 20 dallas sensoren).
Werkt top!
Bekend probleem: bij ons is de Buderus pompunit gemonteerd tegen de wand van een slaapkamer en gaf dus ook overlast. De volgende 2 dingen gedaan:aGraPusher schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 04:27:
Help! Hoe kan ik de Buderus pomp op zolder stil krijgen? Het constante geluid houdt me 's nachts wakker en verstoort mijn slaap. Ik heb de cv-pomp uitgeschakeld via de functietest.
Ik heb de Buderus pomp al op de laagste stand ingesteld, en er lijkt geen schurend geluid of andere afwijkingen te zijn. Systeem heb ik ook nog bijgevuld en ontlucht maar helaas zonder resultaat. Het geluid is er al sinds de oplevering. Heeft iemand suggesties om dit probleem op te lossen? Alvast bedankt!
[Afbeelding]
- de Buderus unit akoestisch ontkoppeld van de achterwand door het plaatsen van stukjes geluiddempingsschuim te plaatsen tussen de Buderus unit en de achterwand. Moet je wel wat bevestiging schroeven van de unit en van cv-buis klemmen wat losser voor draaien.
- met een relais en een Klik-aan-klik-uit module acm2300hc op basis van een tijdsturing (staat uit tussen 23 en 7 uur) de voedingsdraden (230 Vac) onderbreken, dit heb ik qua tijden gecombineerd met het uitschakelen van de warmtepomp (cv deel en sww deel) in de instellingen van de warmtepomp binnenunit. Omdat de inschakelstroom van de pomp te hoog is, is een extra relais nodig die wordt aangestuurd door de KiKa module.
Schema zie hieronder:
:strip_exif()/f/image/RwDDOWL6SaisKu3oWtQT27up.jpg?f=fotoalbum_large)
en het elektrisch schema van de Enviline binnenunit (is schema van de binnenunit horende bij een monoblock):
:strip_exif()/f/image/DQkPtwhTqrJ2LGXKG38lj1kT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Nous112 op 25-07-2023 20:20 ]
Gebruiken jullie van die Dallas sensoren met draad in zo’n waterdichte behuizing, of losse sensoren die je zelf aan een draad monteerd? Maakt dat nog wat uit voor de meet nauwkeutigheid?rroetenberg schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:44:
[...]
Ik gebruik inderdaad ook een Wemos D1 Mini, echter met deze firmware: https://randomnerdtutoria...-publish-ds18b20-arduino/
Ik heb er totaal 2 actief (1 per vloerverwarmer verdeler met in totaal 20 dallas sensoren).
Werkt top!
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Thanks! Zoiets had ik ook in gedachten. Misschien de pomp helemaal verplaatsen naar beneden maar dan heb ik hem in de woonkamer..Nous112 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:05:
[...]
Bekend probleem: bij ons is de Buderus pompunit gemonteerd tegen de wand van een slaapkamer en gaf dus ook overlast. De volgende 2 dingen gedaan:
- de Buderus unit akoestisch ontkoppeld van de achterwand door het plaatsen van stukjes geluiddempingsschuim te plaatsen tussen de Buderus unit en de achterwand. Moet je wel wat bevestiging schroeven van de unit en van cv-buis klemmen wat losser voor draaien.
- met een relais en een Klik-aan-klik-uit module acm2300hc op basis van een tijdsturing (staat uit tussen 23 en 7 uur) de voedingsdraden (230 Vac) onderbreken, dit heb ik qua tijden gecombineerd met het uitschakelen van de warmtepomp (cv deel en sww deel) in de instellingen van de warmtepomp binnenunit. Omdat de inschakelstroom van de pomp te hoog is, is een extra relais nodig die wordt aangestuurd door de KiKa module.
Schema zie hieronder:
[Afbeelding]
en het elektrisch schema van de Enviline binnenunit (is schema van de binnenunit horende bij een monoblock):
[Afbeelding]
Vandaag maar weer contact opgenomen met de installateur.
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Ik gebruik de waterdichte dallas sensors die zijn makkelijk want komt met een snoer op gewenste lengte die je besteld en meten vrij nauwkeurigHansRemmerswaal schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:45:
[...]
Gebruiken jullie van die Dallas sensoren met draad in zo’n waterdichte behuizing, of losse sensoren die je zelf aan een draad monteerd? Maakt dat nog wat uit voor de meet nauwkeutigheid?
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Ik heb deze destijds besteld:HansRemmerswaal schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:45:
[...]
Gebruiken jullie van die Dallas sensoren met draad in zo’n waterdichte behuizing, of losse sensoren die je zelf aan een draad monteerd? Maakt dat nog wat uit voor de meet nauwkeutigheid?
https://a.aliexpress.com/_EJPZ7B9
Waarvan 1x de aparter per verdeler
Ook dit is opgelost. Bleek de maximaal thermostaat te zijn die je naar mij nu blijktnkooij schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:58:
Toch nog een ander puntje bij de instellingen via HMC300.
Als ik de bijverwaming op Serieel zet dan krijg ik na korte tijd het volgende alarm:
A01/5246
Alarm Z1 Elektr. bijverw. E2 STB of drukbewaking is geactiveerd.
Hoe zou dit kunnen ontstaan?
hard moet indrukken totdat je een klik hoort. Dan is hij pas gereset.
Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP
Waar is deze in de binnenunit geplaatst?nkooij schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:44:
[...]
Ook dit is opgelost. Bleek de maximaal thermostaat te zijn die je naar mij nu blijkt
hard moet indrukken totdat je een klik hoort. Dan is hij pas gereset.
Achter de beschermplaat vd 220v aansluitingen.
Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP
Het heeft even geduurd maar ik ben om. Ook Nefit-Bosch adviseert alleen een lint op de afvoer en geen lint op aanvoer en retour (risico is in nederland 0). Zo ga ik het dan ook maken.Nous112 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:36:
[...]
Het is een elektrisch lint, dus als de stroom uitvalt zal deze het niet doen…..
En weet iemand of de laatste upgrade werkt (zie onderstaande tekst).
Nieuwe functies!
Meer functies toegevoegd ter ondersteuning van warmtepompapparaten (vereist firmware 4.0 van de CT200/TC100 en compatibele regelaars HPC400/410 en HMC300/310).
Ik ben benieuwd?
Waar de rode keerklep zit is zo te zien je buffervat (klein vaatje met 4 aansluitingen ) voor de cv installatie
Als die er niet zou zitten dan zou met de boiler opwarming (Zo tezien het grote vat)
ook je cv installatie net zo warm worden als de boilervat instelling
Anders nog wat betere foto's van je installatie plaatsen zodat het beter te zien is
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Eens in de 3 maanden moet ik de unit bijvullen. Over 3 maanden zakt de druk geleidelijk van 2 bar naar 1 bar. De vloerverwarming is inmiddels uitgesloten door de groepen een tijd dicht te zetten, de druk blijft dan dalen. Ik heb eens bij de buitenunit gekeken maar ook daar kan ik geen lek vinden. Het zichtbare leidingwerk bij de binnen unit ziet er ook goed uit. Heeft er iemand misschien nog tips om het lek op te sporen?
Andere optie kan nog je overdrukklep zijn die lekt. Zit er een afvoer aan? Dan kan je de evt lekkage namelijk niet zomaar zien.
Je expansie vat kan lek zijnAvvd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:47:
Ik heb inmiddels een aantal jaar een enviline mono Block draaien. An sich werkt de unit naar behoren echter blijft dr druk langzaam dalen.
Eens in de 3 maanden moet ik de unit bijvullen. Over 3 maanden zakt de druk geleidelijk van 2 bar naar 1 bar. De vloerverwarming is inmiddels uitgesloten door de groepen een tijd dicht te zetten, de druk blijft dan dalen. Ik heb eens bij de buitenunit gekeken maar ook daar kan ik geen lek vinden. Het zichtbare leidingwerk bij de binnen unit ziet er ook goed uit. Heeft er iemand misschien nog tips om het lek op te sporen?
Of wat Master ook al zei dat het overdrukventiel waarschijnlijk niet goed sluit en dus een beetje lekt
Het lijkt er op dat het inderdaad het overdruk ventiel is, ik had de afvoer er even afgehaald en hij drupt eens per een seconde of 5. Over een wat langere periode kan dat het drukverlies verklaren. Bedankt voor de tip!master1104 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:38:
Wellicht een open deur, maar heb je de vloerverwarming wel aan beide kanten van de lussen dicht gezet? In mijn geval zou dat kunnen met de twee kogel hoofdkranen op de verdeler of per lus door de flowregelaars en de afsluiters per lus dicht te zetten.
Andere optie kan nog je overdrukklep zijn die lekt. Zit er een afvoer aan? Dan kan je de evt lekkage namelijk niet zomaar zien.
Die overdrukkraan mag idd helemaal niet lekken, anders dan bij de inlaatcombinatie van je boiler waar wel water uit hoort te komen als de boiler opwarmt.
Meestal raken ze lek als ze een keer getest of getriggerd zijn. Dan komt er kalk/aanslag tussen en sluit het uitgeharde rubber niet meer af.
Inmiddels de BOSCH EASYCONTROL CT 200 via marktplaats gekocht en op de Enviline Split 5.0 B-S met de Compress Hybrid 3000i binnen Unit, werkend gekregen!De Eik schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:28:
Heeft er iemand ervaring met de BOSCH EASYCONTROL CT 200?
En weet iemand of de laatste upgrade werkt (zie onderstaande tekst).
Nieuwe functies!
Meer functies toegevoegd ter ondersteuning van warmtepompapparaten (vereist firmware 4.0 van de CT200/TC100 en compatibele regelaars HPC400/410 en HMC300/310).
Ik ben benieuwd?
Ziet er beter uit dan de Nefit Moduline 1010H warmtepomp kamerthermostaat!
De warmtepomp haalt eigenlijk alleen de luchtvochtigheid, de ruimtetemperatuur en het setpoint uit de thermostaat. Schakelen (lees: regelen) doet de binnenunit zelf aan de hand van die data, de buitentemperatuur en de stooklijn + hystereses.
[ Voor 3% gewijzigd door master1104 op 05-08-2023 23:20 ]
Je hebt gelijk, de binnen unit blijft ongehinderd functioneren.master1104 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 23:19:
Werkt koelen ook met die CT200 thermostaat? En is hij wel bedoeld voor een warmtepomp?
De warmtepomp haalt eigenlijk alleen de luchtvochtigheid, de ruimtetemperatuur en het setpoint uit de thermostaat. Schakelen (lees: regelen) doet de binnenunit zelf aan de hand van die data, de buitentemperatuur en de stooklijn + hystereses.
Door de update is de CT200 nu geschikt, vervangt dan ook de 1010H, in de CT200 zit ook een luchtvochtigheid sensor, dus koelen is geen probleem als je dat alzo zou willen, wij hebben daar de airco voor.
Nu kan er vanuit de CT200 het klokprogramma worden bepaald, en kan via wifi overal vandaan de thermostaat worden uitgelezen en ingesteld.
Als je er de smart thermostaatknoppen bij neemt kan je met de CT200 die ook regelen en instellen.
Voor een redelijke prijs is de CT200 op marktplaats te vinden.
Bij onze Nefit Bosch Evinline Monoblock 7400i 7 E warmtepomp zat een waardebon voor een internet-module.
Ik ben benaderd door Nefit-Bosch waarbij ik de keuze heb tussen een K30 internet gateway module of een Bosch EasyControl thermostaat.
Van welk apparaat kan ik het meeste plezier beleven denken jullie? Zowel vwb de mogelijkeheden voor de eindgebruiker als de mogelijkheden voor de installateur.
Ik heb overigens inmiddels EMS-ESP 3.5.1 in gebruik met een interface naar HomeAssistant.
Zijn er bijvoorbeeld verschillen in de mogelijkheden van firmware upgrades oid?
Voor filmware updates stuurt Nefit een Monteurnkooij schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:59:
Nog maar even een andere vraag:
Bij onze Nefit Bosch Evinline Monoblock 7400i 7 E warmtepomp zat een waardebon voor een internet-module.
Ik ben benaderd door Nefit-Bosch waarbij ik de keuze heb tussen een K30 internet gateway module of een Bosch EasyControl thermostaat.
Van welk apparaat kan ik het meeste plezier beleven denken jullie? Zowel vwb de mogelijkeheden voor de eindgebruiker als de mogelijkheden voor de installateur.
Ik heb overigens inmiddels EMS-ESP 3.5.1 in gebruik met een interface naar HomeAssistant.
Zijn er bijvoorbeeld verschillen in de mogelijkheden van firmware upgrades oid?
Updates die worden zover ik weet niet vrijgegeven om zelf te downloaden en te updaten
En als je het kastje van BBQKEES al heb zou ik geen internet module nemen
Blijft over die Bosch easycontrol thermostaat maar of die goed met de warmtepomp samen werkt ?
Die thermostaat ziet er wel mooier uit
Bedankt Willem, dat is helder en eigenlijk heelWillem senior schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:43:
[...]
Voor filmware updates stuurt Nefit een Monteur
Updates die worden zover ik weet niet vrijgegeven om zelf te downloaden en te updaten
En als je het kastje van BBQKEES al heb zou ik geen internet module nemen
Blijft over die Bosch easycontrol thermostaat maar of die goed met de warmtepomp samen werkt ?
Die thermostaat ziet er wel mooier uitdan de standaard 1010H thermostaat van Nefit
Logisch. Ik ga dus voor de easy control en zal mijn ervaringen delen.
Graag, ik ben ook benieuwd naar wat je kan de BBQKees kan uitlezen in combi met de easycontrol. Volgens de site krijg je geen info van de thermostaat..nkooij schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:53:
[...]
Bedankt Willem, dat is helder en eigenlijk heel
Logisch. Ik ga dus voor de easy control en zal mijn ervaringen delen.
(geïntreseerd omdat ik net mijn handtekening heb gezet voor een 5800i en de Easycontrol ook een mooiere thermostaat vind om midden in de woonkamer te hebben dan de 1010H)
Als de Easycontrol idd geen gebruik maakt van de EMS-bus dan valt er met BBQKees niets van die kamerthermostaat uit te lezen. Maar belangrijker nog, werkt de WP dan wel goed? Die leest de kamertempertuur uit voor het aanpassen van de stooklijn, en dat gaat toch ook via de EMS-bus? Of kan de WP ook werken met bijvoorbeeld een OpenTherm thermostaat?JMS 450 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:38:
[...]
Graag, ik ben ook benieuwd naar wat je kan de BBQKees kan uitlezen in combi met de easycontrol. Volgens de site krijg je geen info van de thermostaat..
(geïntreseerd omdat ik net mijn handtekening heb gezet voor een 5800i en de Easycontrol ook een mooiere thermostaat vind om midden in de woonkamer te hebben dan de 1010H)
[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 10-08-2023 14:54 ]
Volgens Nefit heeft de easycontrol een update zodat ze wel werken...HansRemmerswaal schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:52:
[...]
Als de Easycontrol idd geen gebruik maakt van de EMS-bus dan valt er met BBQKees niets van die kamerthermostaat uit te lezen. Maar belangrijker nog, werkt de WP dan wel goed? Die leest de kamertempertuur uit voor het aanpassen van de stooklijn, en dat gaat toch ook via de EMS-bus? Of kan de WP ook werken met bijvoorbeeld een OpenTherm thermostaat?
Zodra je de EasyControl hebt geinstalleerd, en deze is niet zichtbaar in BBQKees, dan is het snel genoeg uitgezocht of deze via de EMS bus communiceerd met de WP of via een ander protocol. Via telnet kun je verbinden met BBQKees en met commando's de EMS bus afluisteren. Als je dan iets aanpast op de EasyControl en je ziet dan berichten die zijn te relateren aan wat je hebt aangepast dan is het bingo.JMS 450 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:04:
[...]
Volgens Nefit heeft de easycontrol een update zodat ze wel werken...
Via https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/discussions kun je dan die commando's melden en in een volgende firmware release zitten ze in BBQKees...
Met behulp van dat filmpje was het wel heel eenvoudig om mijn Dallas sensoren aan te sluiten op een D1 ESP8266 en uit te lezen via Home Assistant. Nu kan ik de temperatuur van de verschillende verwarmingsgroepen nauwkeurig monitoren en bijstellen. Helaas moet ik daarvoor nog wel even wachten tot het stookseizoen...Willem senior schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:49:
[...]
Met een esp bordje daar kun je dan maximaal 6 dallas sensors op aan sluiten (gebruik ik om de retourtemperatuur van de vloerverwarming te monitoren)
Het esp bordje ook wel wemos D1 genoemd ( elk goedkoop esp bordje kun je daarvoor gebruiken) kun je met home assistant en esphome (addon)
Gemakkelijk te programmeren
En de dallas sensors komen dan via WiFi automatisch in home assistant
En dan krijg je dit in home assistant:
En een stukje Yaml wat je op die esp moet zetten:
[Afbeelding]
Dit staat dus op de esp niet in Yaml Home Assistant
[Afbeelding] en een handig filmpje zodat het goed uitgelegt wordt
Link : YouTube: Monitor Equipment Temps with the Dallas Temp Sensors, ESPHome, Home ...
Uiteindelijk heb ik de volgende twee filmpjes van die mostlychris gebruikt:
Connect Dallas Temp Sensors to D1 ESP8266
Program ESP boards from within Home Assistant
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Je kunt die sensors ook voor koeling gebruikenHansRemmerswaal schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:53:
[...]
Met behulp van dat filmpje was het wel heel eenvoudig om mijn Dallas sensoren aan te sluiten op een D1 ESP8266 en uit te lezen via Home Assistant. Nu kan ik de temperatuur van de verschillende verwarmingsgroepen nauwkeurig monitoren en bijstellen. Helaas moet ik daarvoor nog wel even wachten tot het stookseizoen...
Uiteindelijk heb ik de volgende twee filmpjes van die mostlychris gebruikt:
Connect Dallas Temp Sensors to D1 ESP8266
Program ESP boards from within Home Assistant
Blij te horen dat het je gelukt is
Succes met inregelen deze winter
ik wil graag voordat de WP aanspringt al dat de betreffende kleppen van de vloerverwarming open zijn. Kun je uit de WP een signaal krijgen (HW of bbqkees) om dat te regelen?
Nu heeft Jung thermostaten in dezelfde stijl als het schakelmatetiaal alleen is het me niet duidelijk of ik de Danfoss Icon zo kan vervangen door een andere thermostaat.
http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys
Wat bedoel je met "aanspringt"?nkooij schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:28:
Nog maar weer een andere vraag:
ik wil graag voordat de WP aanspringt al dat de betreffende kleppen van de vloerverwarming open zijn. Kun je uit de WP een signaal krijgen (HW of bbqkees) om dat te regelen?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Dat heeft niet zoveel met je WP te maken.codeneos schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:04:
Wij krijgen een Nefit warmtepomp met Dansfoss zoneregeling. Nu vindt ik de Danfoss Icon thermostaat niet zo mooi en wil graag een andere thermostaat ophangen die meer aansluit bij het schakelmateriaal, ls990 van Jung.
Nu heeft Jung thermostaten in dezelfde stijl als het schakelmatetiaal alleen is het me niet duidelijk of ik de Danfoss Icon zo kan vervangen door een andere thermostaat.
De warmtepomp en de naregeling zijn niet "electronisch" geïntegreerd. Ten minste, niet bij mij.
Als alle kleppen dicht staan, houdt mijn WP het lusje tussen de WP en de verdelers op 34 graden. Wanneer er kleppen open gaan, gaat de retour temperatuur omlaag en zal de WP beginnen met verwarmen.
Die Jung thermostaten zul je moeten gaan koppelen met de Danfoss naregeling. Of dat kan weet ik niet, maar meestal zijn dat vrij gesloten systemen.
Dat de interne pomp (PC0 bij mijn Evinline).gaat lopen en hij vermogen (bbqkees: sensor. boiler_curburnpow) begint te leveren en dus ook meer stroom op gaat nemen.
[ Voor 6% gewijzigd door nkooij op 14-08-2023 18:47 ]
je kan dhwonetime triggeren?nkooij schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:43:
[...]
Dat de interne pomp (PC0 bij mijn Evinline).gaat lopen en hij vermogen (bbqkees: sensor. boiler_curburnpow) begint te leveren en dus ook meer stroom op gaat nemen.
Je kan zo ver ik weet niet zelf de WP vrijgeven. De WP regelt op een aanvoertemperatuur en regelt zelf wanneer hij aan of uit moet.nkooij schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:43:
[...]
Er is overigens wel een signaal voor de vrijgave van de PC0 pomp geloof ik, maar op het moment dat die begint te draaien hadden je kleppen op je vloer al open moeten staan. Je kan die ook niet zelf aan zetten, alleen de status van lezen.
Wat is je doel precies? Heb je zelf een naregeling op je vloerkleppen gezet zonder bypass of buffer voor de WP?
[ Voor 19% gewijzigd door jaapzb op 14-08-2023 19:10 ]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Ik heb (nog) geen bypass of buffer. Ik wil beperkte naregeling en proberen de mininale flow te bereiken door bv handdoek radiator en de vv van de WC open te houden. Maar het mooiste is als ik kan regelen dat bij warmtevraag de kleppen van de vv en cv open staan voordat de wp aan gaat. Zowel bij verwarmen als bij koelen. Ik kan alleen nog niet het juiste signaal vinden. Als de WP weet wanneer hij aan gaat zou ik dat toch ook moeten kunnen weten.jaapzb schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:04:
[...]
Je kan zo ver ik weet niet zelf de WP vrijgeven. De WP regelt op een aanvoertemperatuur en regelt zelf wanneer hij aan of uit moet.
Er is overigens wel een signaal voor de vrijgave van de PC0 pomp geloof ik, maar op het moment dat die begint te draaien hadden je kleppen op je vloer al open moeten staan. Je kan die ook niet zelf aan zetten, alleen de status van lezen.
Wat is je doel precies? Heb je zelf een naregeling op je vloerkleppen gezet zonder bypass of buffer voor de WP?
Als je een buffervat hebt dan heb je geen bypass nodignkooij schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:46:
[...]
Ik heb (nog) geen bypass of buffer. Ik wil beperkte naregeling en proberen de mininale flow te bereiken door bv handdoek radiator en de vv van de WC open te houden. Maar het mooiste is als ik kan regelen dat bij warmtevraag de kleppen van de vv en cv open staan voordat de wp aan gaat. Zowel bij verwarmen als bij koelen. Ik kan alleen nog niet het juiste signaal vinden. Als de WP weet wanneer hij aan gaat zou ik dat toch ook moeten kunnen weten.
Voor koeling kun je het signaal van de boderus pomp gebruiken want die gaat het eerst dan aan
Bij verwarming gebruik ik de status wat de warmtepomp gaat doen ( koelen, verwarming of boilervat opwarmen)
En bij verwarming kijk ik ook naar de compressor en de status Heating als die samen aan gaan dan ook mijn pomp relay aan voor de boderus pomp
En het beste is geen naregeling gebruiken maar waterzijdig inregelen per ruimte zodat er altijd genoeg flow voor de warmtepomp is
Zoek maar eens in het grote lucht en water warmtepomp topic op naregeling
dan zie je de problemen door de naregeling bij warmtepompen
Een duidelijk verhaal Willem. Ik heb al waterzijdig ingeregeld maar ik wil wel bv de huiskamer en achterkamer af kunnen schakelen als de houtkachel aan staat. Die maakt het uit zich zelf al erg warm in de huiskamer en achterkamer.Willem senior schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:13:
[...]
Als je een buffervat hebt dan heb je geen bypass nodig
Voor koeling kun je het signaal van de boderus pomp gebruiken want die gaat het eerst dan aan
Bij verwarming gebruik ik de status wat de warmtepomp gaat doen ( koelen, verwarming of boilervat opwarmen)
En bij verwarming kijk ik ook naar de compressor en de status Heating als die samen aan gaan dan ook mijn pomp relay aan voor de boderus pomp
En het beste is geen naregeling gebruiken maar waterzijdig inregelen per ruimte zodat er altijd genoeg flow voor de warmtepomp is
Zoek maar eens in het grote lucht en water warmtepomp topic op naregeling
dan zie je de problemen door de naregeling bij warmtepompen
Als er geen signaal beschikbaar is dan overweeg ik Normally Open kleppen aan te schaffen. Dan is er in ieder geval maximale flow als de compressor start en de rest van het huis heeft voldoende flow om pendelen te voorkomen als die kleppen dicht staan.
Ik las overigens bij de HMC300 instellingen op pag. 10 de volgende opties:
Mengermodule cv-circuit 1: Is cv-/koelcircuit 1 een gemengd cv-/koelcircuit met menger? Ja | Nee
Mengerlooptijd cv-circ. 1: Hoelang duurt het, voordat de mengkraan in cv-koelcircuit 1 van de ene aanslag tot de andere draait? 0 ... 600 s
Kennelijk is er toch iets dat rekening houdt met vertraging. Ik begrijp echter niet precies wat hiermee bedoeld wordt. Weet iemand dat?
Ik gebruik voor visualisering van de status van de WP het signaal "hp compressor" (naam van het entiteit in EMS-ESP). Die logt eigenlijk de status van de compressor, maar daaruit volgt dat ook de ventilatoren en pompen allemaal moeten draaien. Als de compressor aan staat weet ik dus dat de warmtepomp warmte aan het maken is en dat de vloer in probeert te pompen.nkooij schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:46:
[...]
Ik heb (nog) geen bypass of buffer. Ik wil beperkte naregeling en proberen de mininale flow te bereiken door bv handdoek radiator en de vv van de WC open te houden. Maar het mooiste is als ik kan regelen dat bij warmtevraag de kleppen van de vv en cv open staan voordat de wp aan gaat. Zowel bij verwarmen als bij koelen. Ik kan alleen nog niet het juiste signaal vinden. Als de WP weet wanneer hij aan gaat zou ik dat toch ook moeten kunnen weten.
Ik regel zelf verder niks, dus of je dan op tijd bent met je kleppen open zetten durf ik niet te zeggen. Maar als je al genoeg minimale flow over de vloer van de WC en een radiator hebt denk ik dat dat niet zo heel veel uit maakt. Waar je vooral voor moet oppassen is dat de WP niet tegen een volledig dicht circuit aan pompt. Het is dus wel van belang dat die vloer en radiator dan altijd gegarandeerd open staan.
Je kunt ook redelijk betrouwbaar voorspellen wanneer de compressor aan gaat. Zelf heb ik in Home Assistant een berekende aan/uit hysteresis. Als de instelling van je aan/uit hysteresis 300 Kmin is dan zie je de berekende aan/uit hysteresis oplopen naar die 300 Kmin. Deze zou je ook als trigger kunnen gebruiken om bijvoorbeeld bij 280 Kmin alvast een klep aan te sturen, of bijvoorbeeld ongeveer 10 min voordat de 300 Kmin wordt bereikt met wat extra rekenwerk.jaapzb schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:11:
[...]
Ik gebruik voor visualisering van de status van de WP het signaal "hp compressor" (naam van het entiteit in EMS-ESP). Die logt eigenlijk de status van de compressor, maar daaruit volgt dat ook de ventilatoren en pompen allemaal moeten draaien. Als de compressor aan staat weet ik dus dat de warmtepomp warmte aan het maken is en dat de vloer in probeert te pompen.
Ik regel zelf verder niks, dus of je dan op tijd bent met je kleppen open zetten durf ik niet te zeggen. Maar als je al genoeg minimale flow over de vloer van de WC en een radiator hebt denk ik dat dat niet zo heel veel uit maakt. Waar je vooral voor moet oppassen is dat de WP niet tegen een volledig dicht circuit aan pompt. Het is dus wel van belang dat die vloer en radiator dan altijd gegarandeerd open staan.
In een van mijn posts staat beschreven hoe deze aan/uit hystersis te berekenen.
er was ergens een contactje toch wat dan kortgesloten moest worden?
ik wou eens wat gaan prutsen met een shelly die ik nog heb liggen, wie heeft het succesvol lopen en wat is het effect?
Bedankt Hans, dit biedt perspectief. Welke post bedoel je. Ik kan deze post niet vinden.HansRemmerswaal schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:02:
[...]
Je kunt ook redelijk betrouwbaar voorspellen wanneer de compressor aan gaat. Zelf heb ik in Home Assistant een berekende aan/uit hysteresis. Als de instelling van je aan/uit hysteresis 300 Kmin is dan zie je de berekende aan/uit hysteresis oplopen naar die 300 Kmin. Deze zou je ook als trigger kunnen gebruiken om bijvoorbeeld bij 280 Kmin alvast een klep aan te sturen, of bijvoorbeeld ongeveer 10 min voordat de 300 Kmin wordt bereikt met wat extra rekenwerk.
In een van mijn posts staat beschreven hoe deze aan/uit hystersis te berekenen.
Dat zou deze moeten zijn. Sindsdien heb ik misschien wel wat kleine verbeteringen aangebracht. Ik zoek nog naar een manier om deze configuratie makkelijk te exporteren zodat het een cut & paste is in plaats van alles handmatig opzetten volgens het stappenplan.nkooij schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:07:
[...]
Bedankt Hans, dit biedt perspectief. Welke post bedoel je. Ik kan deze post niet vinden.
Geweldig, hier kan ik mee verder.HansRemmerswaal schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:18:
[...]
Dat zou deze moeten zijn. Sindsdien heb ik misschien wel wat kleine verbeteringen aangebracht. Ik zoek nog naar een manier om deze configuratie makkelijk te exporteren zodat het een cut & paste is in plaats van alles handmatig opzetten volgens het stappenplan.
Ik las in een andere post dat je ook de cop berekend in HA. Ik doe dat ook en deel daarvoor de opgewekte energie door de geleverde energie. Zowel voor totaal, verwarmen als voor koelen. Doe jij dat ook zo?
Ja, en dan gesplits voor verwarmen, warm water en koelen.nkooij schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:05:
[...]
Geweldig, hier kan ik mee verder.
Ik las in een andere post dat je ook de cop berekend in HA. Ik doe dat ook en deel daarvoor de opgewekte energie door de geleverde energie. Zowel voor totaal, verwarmen als voor koelen. Doe jij dat ook zo?
Ik ben er nog niet uit over welke periode steeds de COP te berekenen.
- totaal sinds day 0
- afgelopen 24 uur
- afgelopen 7 dagen
Zoiets als de thermische desinfectie geeft opeens een vertekend beeld in de COP berekening.
Zo bepaal ik bijvoorbeeld voor een van de componenten in de COP berekening de waarde over de laatste 24 uur. En dan met een andere formule berekening ik de COP met die waardens.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| sql: - name: "delta heating supplied 24h" query: > SELECT state - ( SELECT states.state FROM states WHERE states.metadata_id = last_state.metadata_id AND states.last_updated_ts < last_state.last_updated_ts - 60*60*24 AND states.state <> 'unknown' AND states.state IS NOT NULL ORDER BY states.last_updated_ts DESC LIMIT 1 ) delta FROM states last_state INNER JOIN states_meta ON states_meta.metadata_id = last_state.metadata_id WHERE states_meta.entity_id = 'sensor.boiler_total_energy_supplied_heating' AND last_state.state <> 'unknown' AND last_state.state IS NOT NULL ORDER BY last_state.last_updated_ts DESC LIMIT 1 column: delta unit_of_measurement: "kWh" |
[ Voor 45% gewijzigd door HansRemmerswaal op 16-08-2023 17:24 ]
Ik heb een aparte WP Boiler (Ariston Lydos Hybrid 100) ik kan daarom denk ik mijn simpele formule blijven gebruiken. De WP rond af op gehele kWh dus de dag-cop ziet er af en toe raar uit.HansRemmerswaal schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:19:
[...]
Ja, en dan gesplits voor verwarmen, warm water en koelen.
Ik ben er nog niet uit over welke periode steeds de COP te berekenen.
- totaal sinds day 0
- afgelopen 24 uur
- afgelopen 7 dagen
Zoiets als de thermische desinfectie geeft opeens een vertekend beeld in de COP berekening.
Zo bepaal ik bijvoorbeeld voor een van de componenten in de COP berekening de waarde over de laatste 24 uur. En dan met een andere formule berekening ik de COP met die waardens.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 sql: - name: "delta heating supplied 24h" query: > SELECT state - ( SELECT states.state FROM states WHERE states.metadata_id = last_state.metadata_id AND states.last_updated_ts < last_state.last_updated_ts - 60*60*24 AND states.state <> 'unknown' AND states.state IS NOT NULL ORDER BY states.last_updated_ts DESC LIMIT 1 ) delta FROM states last_state INNER JOIN states_meta ON states_meta.metadata_id = last_state.metadata_id WHERE states_meta.entity_id = 'sensor.boiler_total_energy_supplied_heating' AND last_state.state <> 'unknown' AND last_state.state IS NOT NULL ORDER BY last_state.last_updated_ts DESC LIMIT 1 column: delta unit_of_measurement: "kWh"
Toch nog een vraag mbt onderwerp:HansRemmerswaal schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:18:
[...]
Dat zou deze moeten zijn. Sindsdien heb ik misschien wel wat kleine verbeteringen aangebracht. Ik zoek nog naar een manier om deze configuratie makkelijk te exporteren zodat het een cut & paste is in plaats van alles handmatig opzetten volgens het stappenplan.
Ik heb een Evinline monoblock en in de adviesinstellingen staat dat de aan/uit hysterese alleen wordt getoond in de split-opstelling. Dat klopt bij mij want deze parameter verschijnt bij mij ook niet.
Ik begrijp niet waarom en ook niet hoe dit dan werkt in een monoblock opstelling. Weet iemand dat?
Straks in September Oktober zal ik de verwarming maar weer eens aanzetten. Ik verwacht dat deze dan weer wat korte runs maakt omdat de warmtevraag simpelweg niet zo groot is. Het zou denk ik helpen als de unit niet te fanatiek start, maar al snel terug moduleert. Wat mij betreft mag hij op minimaal vermogen starten.hackbard schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:33:
Heeft er trouwens iemand iets als deze softstart automatie voor home assistant getest?
https://gist.github.com/d...fd5a9aafe7263fda19d205207
Ik heb het in een wat ingewikkeldere versie lopen, en vindt dat de runs hierdoor wat sneller van het hoge vermogen teruggaan, en langer worden. Het werkt met verlagen van de min flow (de voetpunt van de stooklijn) aan het begin van een run, en zet die later weer terug.
Door je automation verlaag je na het starten van de WP de target flow omdat je de stooklijn naar beneden trekt. Klopt dat? Zou het effect hetzelfde zijn als ik na een start de thermostaat simpwelweg een paar graden lager zet voor een paar minuten?
Je buitenunit staat in de zon en meet daar bij de airintake 39,3 graden terwijl het maar 24,3 graden echt buiten is volgens je plaatjeSupermario16 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:58:
Hoe kan dat dat de binnenunit warm water aan het verwarmen is terwijl de compressor uit staat en er geen desinfectie run plaats vindt? Dit heb ik nog niet eerder gezien.
[Afbeelding]
P.s. ik weet dat mijn elektrisch element op dit moment beperkt is tot 6kW.
En daardoor start je Compressor niet en wordt nu het electriche element gebruikt om je boilervat te verwarmen
Ik dacht dat 35 graden buiten temperatuur voor de buitenunit de max was
Je kunt een kapje maken over de temperatuur sensor achterop de buitenunit om dit te voorkomen
Want nu werkt Je koeling ook niet
Volgens mij ligt dat maximum voor koelen veel hoger, op 46 graden. Zie Technisch Bulletin 53.
Je kunt er tijdelijk om te proberen een plankje boven op de buitenunit leggen vast met een baksteen en ongeveer 10 cm over laten steken bij de sensor op de achterkantSupermario16 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:14:
Hebben jullie een voorbeeld van hoe zo'n kapje eruit kan zien? De buitenunit staat inderdaad in de volle zon en ik voel ook wat warmtestraling vanuit de gevel. Een alternatief is de opwarming van het warm water in de ochtend of avond plannen tijdens de zomermaanden.
Werkt dat dan iets zelf maken als definitieve oplossing afdakje maken bevoorbeeld
@ angelovds: wat zijn je ervaringen met via de shelly het contact schakelen? voegt het iets toe?angelovds schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:20:
[...]
Als je een goede manier hebt om vast te stellen wat een "goede prijs" voor jou is, heeft Enviline een aantal standaard-mogelijkheden om daar gebruik van te maken.De Externe Ingangen (I1 tm I4) zijn potentiaalvrije contacten. Volgens de Installatie-instructie lijken I1 en I4 gereserveerd lijken te zijn voor smart grid resp. load shedding.
- je kunt één van de Externe Ingangen (Installatie-instructie HMC310, sec 4.1.3) instellen als "Fotovoltaïsche installatie." Je krijgt er dan een extra menu bij (sec 4.1.5), waarin je aan kunt geven wat er met de extra elektriciteit moet gebeuren.
- er is ook een Smart Grid ingang (I4), waarvoor je andere waarden kunt instellen. De handleiding is niet erg helder over hoe je die precies moet aansluiten. Ze zijn dan ook voor eigenlijk voor de netbeheerder bedoeld.
Ik heb hier een Shelly Plus 1 aan I2 zitten voor de Fotovoltaïsche installatie. Toevallig is er in de ketel ook al een 12v voeding aanwezig, waar de Shelly ook wel raad mee weet.
ongeveer ja. Ik sleutel aan de min flow temp, dat is de voetpunt van de stooklijn. De thermostaat stelt de manual temperature in, die gebruik ik al in een andere automatie. Beiden hebben meer of minder invloed op de target temperature, afhankelijk van de instellingen als ik het goed heb.SuperR1902 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:45:
[...]
Straks in September Oktober zal ik de verwarming maar weer eens aanzetten. Ik verwacht dat deze dan weer wat korte runs maakt omdat de warmtevraag simpelweg niet zo groot is. Het zou denk ik helpen als de unit niet te fanatiek start, maar al snel terug moduleert. Wat mij betreft mag hij op minimaal vermogen starten.
Door je automation verlaag je na het starten van de WP de target flow omdat je de stooklijn naar beneden trekt. Klopt dat? Zou het effect hetzelfde zijn als ik na een start de thermostaat simpwelweg een paar graden lager zet voor een paar minuten?
Het is allemaal een tijd geleden weer. Maar ik was er nog steeds niet uit wanneer nou dat moment is waar die begint met terug moduleren. Er was geen vaste waarde van hysterese te herkennen. Mijn laatste idee (of suggestie van Willem?) was dat terugmoduleren pas plaatsvindt na tenminste 10 minuten vol vermogen. Als je pech heb (of warm weer en kleine hysterese waarde ofzo) is dan de uitschakel hysterese al bereikt, en zou de automatie zelfs een negatief effect kunnen hebben, want kortere run. Maar eigenlijk vond ik de softstart oke werken en ga ik het weer aanzetten..
Hopelijk heb ik binnenkort een nefit monteur in huis die mij kan uitleggen waarom anno 2023 altijd starten met vol vermogen nou de meest efficiënte manier is die men van een warmtepomp kan verwachten. Bij de klantenservice hadden ze geen verklaring en willen ze het met eigen ogen zien.
Tja, minder dan ik gehoopt had.Lochnes schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:54:
[...]
@ angelovds: wat zijn je ervaringen met via de shelly het contact schakelen? voegt het iets toe?
Ik zie wel dat als het contact aangaat hij vaak een warmwater run gaat doen, waarbij de comfort-temperatuur gebruikt wordt; toch weer een paar kilowattuur nuttig gebruikt.
Het effect op de verwarming lijkt er niet te zijn—waarschijnlijk wordt dat teniet gedaan omdat ik een weersafhankelijke regeling gebruik zonder ruimteinvloed.
Kortom, ik had er meer van gehoopt.
dank je.angelovds schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:19:
[...]
Tja, minder dan ik gehoopt had.
Ik zie wel dat als het contact aangaat hij vaak een warmwater run gaat doen, waarbij de comfort-temperatuur gebruikt wordt; toch weer een paar kilowattuur nuttig gebruikt.
Het effect op de verwarming lijkt er niet te zijn—waarschijnlijk wordt dat teniet gedaan omdat ik een weersafhankelijke regeling gebruik zonder ruimteinvloed.
Kortom, ik had er meer van gehoopt.
als ik de handleiding van nefit bekijk van de hcm 310 tabel 6 op pagina 8 dan moet je apart instellen of je of het sww verwarmt of het buffervat voor verwarmen extra verwarmt. Geen idee of dat ook allebei kan.
Nou ja, komende weken kom ik er denk ik wel ergens een keer aan toe om er een shelly aan te hangen. Van welk blokje in de binnenunit had jijn de 12 v afgetapt?
Ik heb de voeding gebruikt van de IP module, dus 12v van pin 26/27. Ze lijken geen last van elkaar te hebben. De wifi binnen de behuizing is zelfs vrij behoorlijk.Lochnes schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:17:
[...]
dank je.
als ik de handleiding van nefit bekijk van de hcm 310 tabel 6 op pagina 8 dan moet je apart instellen of je of het sww verwarmt of het buffervat voor verwarmen extra verwarmt. Geen idee of dat ook allebei kan.
Nou ja, komende weken kom ik er denk ik wel ergens een keer aan toe om er een shelly aan te hangen. Van welk blokje in de binnenunit had jijn de 12 v afgetapt?
Is het klokprogramma ook van toepassing op het koelen?
[ Voor 7% gewijzigd door aGraPusher op 21-08-2023 19:25 ]
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Ik neem aan dat je het over de secundaire transportpomp hebt, die na het buffervat zit? Dit omdat je in je sig over een Tower model praat, dus met ingebouwde tapwaterboiler. Wat is de reden dat ie lawaai maakt? Staat hij toevallig zinloos op een heel hoog vermogen te pompen?aGraPusher schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:20:
Bij mijn binnenunit bevinden zich een extra vloerverwarmingspomp en een boilervat. Helaas maken ze nogal wat geluid. Daarom heb ik er nu een stekker met een energy socket gemonteerd, zodat ik ze 's nachts kan uitschakelen. Is dit schadelijk? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de warmtepomp in werking is en de cv-pomp wordt uitgeschakeld?
Een foto en type van de pomp zegt veel.
[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 21-08-2023 20:13 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Als de warmtepomp aangaat en zijn warmte niet kwijt gaat deze weer uit als dat dan snachts een paar keer gebeurd achter elkaar is dat niet goed voor de levensduur van de compressoraGraPusher schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:20:
Bij mijn binnenunit bevinden zich een extra vloerverwarmingspomp en een boilervat. Helaas maken ze nogal wat geluid. Daarom heb ik er nu een stekker met een energy socket gemonteerd, zodat ik ze 's nachts kan uitschakelen. Is dit schadelijk? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de warmtepomp in werking is en de cv-pomp wordt uitgeschakeld?
En ik weet niet of je een buffervat in je systeem heb of dat er een Bypass ergens gemonteerd is
Een van die twee is wel nodig om de pomp in de warmtepomp te kunnen laten draaien als die vloerverwarmings pomp uitstaat anders kan deze zijn druk niet kwijt of dat schadelijk is ? weet ik niet zeker
Maar waarom maak je die energy socket niet slim
Energy socket met een P1 kastje aan je meter in de meterkast
Even een voorbeeld voor zoiets:
Het sluipverbruik snachts is 100 watt
Als je warmtepomp aangaat Is dat zeker hoger op dat moment zeg 500 Watt
Dus dan laat je op dat punt je energy socket aangaan en komt het verbruik snachts lager dan 500 Watt dan schakelt die weer uit
Op die manier kan de warmtepomp gewoon draaien en koelt je huis ook niet af snachts
hesselbeertje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:13:
[...]
Ik neem aan dat je het over de secundaire transportpomp hebt, die na het buffervat zit? Dit omdat je in je sig over een Tower model praat, dus met ingebouwde tapwaterboiler. Wat is de reden dat ie lawaai maakt? Staat hij toevallig zinloos op een heel hoog vermogen te pompen?
Een foto en type van de pomp zegt veel.
:strip_exif()/f/image/41t6i6aw4QjajUqDZEJwrXk6.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt. Op de laagste stand vind ik de pomp al teveel lawaai maken om fatsoenlijk te kunnen slapen.
De warmtepomp heb ik op een groep zitten met een HW kWh meter. Maar het punt is juist dat ik wakker wordt als dat ding begint te draaien.Willem senior schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:17:
[...]
Als de warmtepomp aangaat en zijn warmte niet kwijt gaat deze weer uit als dat dan snachts een paar keer gebeurd achter elkaar is dat niet goed voor de levensduur van de compressor
En ik weet niet of je een buffervat in je systeem heb of dat er een Bypass ergens gemonteerd is
Een van die twee is wel nodig om de pomp in de warmtepomp te kunnen laten draaien als die vloerverwarmings pomp uitstaat anders kan deze zijn druk niet kwijt of dat schadelijk is ? weet ik niet zeker
Maar waarom maak je die energy socket niet slim
Energy socket met een P1 kastje aan je meter in de meterkast
Even een voorbeeld voor zoiets:
Het sluipverbruik snachts is 100 watt
Als je warmtepomp aangaat Is dat zeker hoger op dat moment zeg 500 Watt
Dus dan laat je op dat punt je energy socket aangaan en komt het verbruik snachts lager dan 500 Watt dan schakelt die weer uit
Op die manier kan de warmtepomp gewoon draaien en koelt je huis ook niet af snachts
[ Voor 39% gewijzigd door aGraPusher op 21-08-2023 20:20 ]
Die pomp hoort trouwens vanuit de Nefit geschakeld te worden. Dan draait ie alleen als er warmtevraag is. 's avonds een halve graad nachtverlaging toepassen en hij blijft (tenzij strenge vorst) snachts wel uit dan.
[ Voor 29% gewijzigd door hesselbeertje op 21-08-2023 20:24 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Het betreft inderdaad de Wilo-pomp en de muur is gemaakt van kalkzandsteen. Ik heb de pomp losgekoppeld van de Nefit zodat ik hem zelf kan bedienen, aangezien ik nauwelijks slaap krijg door deze problemen. De installateur stuurt steeds monteurs die er weinig van lijken te begrijpen en er is elke keer een lange wachttijd.hesselbeertje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:20:
Even voor de duidelijkheid, we hebben het over de unit met de zwarte piepschuim kappen erop toch? Als t goed is zit daar een Wilo pompje in (bij mij wel) die tot 5 watt terug kan. Hangt ie aan een holle wand? Of heb je in het hele huis naregeling die dicht loopt?
Die pomp hoort trouwens vanuit de Nefit geschakeld te worden. Dan draait ie alleen als er warmtevraag is. 's avonds een halve graad nachtverlaging toepassen en hij blijft (tenzij strenge vorst) snachts wel uit dan.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 8% gewijzigd door aGraPusher op 21-08-2023 20:28 ]
Het buffervat is in ieder geval op de oude manier aangesloten nu wordt het niet meer met 4 leidingen aangesloten maar met twee zodat er minder menging in het buffervat isaGraPusher schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:17:
[...]
[Afbeelding]
Klopt. Op de laagste stand vind ik de pomp al teveel lawaai maken om fatsoenlijk te kunnen slapen.
Op stand 1 van 1 op de boderus dan zou deze geen herrie moeten maken draai hier op stand 2 en dan daar ook op stand twee En dan hoor je niks
Stand twee is constante druk die is goed voor vloerverwarming als je dat hebt
Stand 1 is voor radiatoren want die kunnen dicht lopen en dan zal,de pomp door de druk langzamer gaan lopen
Het is vreemd dat ie snachts aan gaat als ie op de Nefit aangesloten zit. Zeker nu in de zomer zou dat echt nooit moeten kunnen. Lijkt een instellingsprobleem.aGraPusher schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:25:
[...]
Het betreft inderdaad de Wilo-pomp en de muur is gemaakt van kalkzandsteen. Ik heb de pomp losgekoppeld van de Nefit zodat ik hem zelf kan bedienen, aangezien ik nauwelijks slaap krijg door deze problemen. De installateur stuurt steeds monteurs die er weinig van lijken te begrijpen en er is elke keer een lange wachttijd.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Is voor de koelinghesselbeertje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:30:
[...]
Het is vreemd dat ie snachts aan gaat als ie op de Nefit aangesloten zit. Zeker nu in de zomer zou dat echt nooit moeten kunnen. Lijkt een instellingsprobleem.
Even gecheckt. Moer zat los en deze heb ik nu vastgedraaid. Geen verschil.hesselbeertje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:26:
Kan ook zijn dat ie te strak tegen de muur gedraaid is, draai rustig moer een stukkie los en kijk of het helpt.
Op stand twee maakt die nog meer herrieWillem senior schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:27:
[...]
Het buffervat is in ieder geval op de oude manier aangesloten nu wordt het niet meer met 4 leidingen aangesloten maar met twee zodat er minder menging in het buffervat is
Op stand 1 van 1 op de boderus dan zou deze geen herrie moeten maken draai hier op stand 2 en dan daar ook op stand twee En dan hoor je niks
Stand twee is constante druk die is goed voor vloerverwarming als je dat hebt
Stand 1 is voor radiatoren want die kunnen dicht lopen en dan zal,de pomp door de druk langzamer gaan lopen

Het gaat inderdaad om vloerverwarming.
[ Voor 3% gewijzigd door aGraPusher op 21-08-2023 20:39 ]
Aha, koelen. Al zou je dat snachts prima uit kunnen zetten natuurlijk.aGraPusher schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:35:
[...]
Is voor de koelingInstellingen staan allemaal ingesteld volgens de advies instellingen lijst van Nefit.
[...]
Even gecheckt. Moer zat los en deze heb ik nu vastgedraaid. Geen verschil.
[...]
Op stand twee maakt die nog meer herrie![]()
Verder bijzonder dat ie zoveel herrie maakt op stand 1, dat je er in een andere ruimte wakker van wordt. Zonder het te horen is het moeilijk oordelen, maar het lijkt me haast dat er een mankement aan de pomp is.
Heb je het filter wel eens schoongemaakt misschien zit daar troep in wat de doorstroming belemmerdaGraPusher schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:35:
[...]
Is voor de koelingInstellingen staan allemaal ingesteld volgens de advies instellingen lijst van Nefit.
[...]
[...]
En snachts met verwarmen zou je het klokprogramma ook kunnen gebruiken of handmatig de thermostaat 2 graden lager zetten dan gaat je boderus pomp ook uit behalve als je net als mij de stand continu verwarmen gebruikt dan blijft de pomp wel draaien (om de bug van de boiler te omzeilen )
Recent was hier ook iemand met een bevroren monoblock condensor door vergeten afsluiter. En die unit was totalloss.
Voor wat betreft je geluid, check of het contact geluid is. Meest aannemelijke is van wel en dan is loskoppelen van de leidingen en pompunit van de muur de beste optie. Als het dan weg is kan je boel opnieuw vastzetten met rubber ontkoppeling op de beugels. Een optie daarbij is rubber pluggen gebruiken.
vandaag hier nu ook een shelly aan contact i2 op de binnenunit gehangen, gevoed door 12 v aftakken van de pin 26/27angelovds schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:51:
[...]
Ik heb de voeding gebruikt van de IP module, dus 12v van pin 26/27. Ze lijken geen last van elkaar te hebben. De wifi binnen de behuizing is zelfs vrij behoorlijk.
:strip_exif()/f/image/xT1mjVK1pAlipySdUgf0VhTv.jpg?f=fotoalbum_large)
na activeren externe verbinding in servicemenu inderdaad een menu pv erbij
ja
:strip_exif()/f/image/f9eYL8CnD1f5Q7kpE7IHtZOJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bc3uWyOFf88Ugz5CnFseiYQk.jpg?f=fotoalbum_large)
als
ik de shelly aan/uitzet begint de wp wat te doen dus het werkt. war het oplevert gaam we eens rustig bekijken
Zie mijn eerdere bericht hierover van 25 juli jl. Nous112 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"aGraPusher schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:35:
[...]
[...]
[...]
dit geeft een oplossing voor het draaien van de cv pomp tijdens de nacht
Ik ben het koelen aan het inregelen en heb de Nefit standaard instellingen overal toegepast.
Temp.vers. TC3/TC0 koel. is 3 (heb ook al 2 geprobeerd).
De berekende aanvoertemp is 18.
Ik heb geen buffervat. Voor het verwarmen is dat bij mij niet nodig.
Verder heb ik alles open staan dus voldoende flow.
Wat ik nu merk is dat de koel-runs ca 12 tot 15 minuten duren. Dat vind ik wel erg kort. Hij is niet aan het pendelen want tussen de runs zit wel 2,5 tot 3 uur.
Het brandervermogen is ca 50% en de pomp draait op ca 25%.
Aan welke knoppen kan ik nog draaien om de koelruns te verlengen?
Tc3/Tc0 Koelen is 2 met de nieuwe advies instellingennkooij schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:41:
Ik heb een algemene koelvraag.
Ik ben het koelen aan het inregelen en heb de Nefit standaard instellingen overal toegepast.
Wat ik nu merk is dat de koel-runs ca 12 tot 15 minuten duren. Dat vind ik wel erg kort. Hij is niet aan het pendelen want tussen de runs zit wel 2,5 tot 3 uur.
En heb je alleen vloerverwarming of ook nog radiatoren er bij open staan
Bij de vloerverwarming helpt een ventilator die over je vloer blaast want koude lucht blijft anders op de vloer liggen
En uiteraard goed inregelen op de retour temperatuur per vloerverwarmings lus
(dit werkt ook goed bij verwarmen)
En bij radiatoren oppassen voor kortsluiting omdat het koude water gelijk naar beneden zakt en daar zit meestal ook je retour aangesloten
Radiatoren kruislings aansluiten en ook met ventilatoren uitrusten dat werkt goed
Wat doet de aanvoertemperatuur bij een koel run? Wordt die misschien te laag waardoor je warmtepomp uitschakelt?nkooij schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:41:
Ik heb een algemene koelvraag.
Zie onderstaande grafiek:jaapzb schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:42:
[...]
Wat doet de aanvoertemperatuur bij een koel run? Wordt die misschien te laag waardoor je warmtepomp uitschakelt?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RWuGbvHulFN20QUudwVi1B4B.jpg?f=user_large)
Hij slaat idd af vanwege te lage temperatuur maar wat te doen om dat te voorkomen? De pomp moet m.i. harder draaien maar hoe regel ik dat? De TC3/TC0 regelt de pomp en staat op 3 graden. Moet die dan naar 1 of 0? Ik ga ff testen met 1.
[ Voor 6% gewijzigd door nkooij op 24-08-2023 15:33 ]
Als de delta tussen aanvoer en retour te klein is kan het ook duiden op een “kortsluiting “. Ik had bijvoorbeeld niet voldoende flow door mijn vloerverwarming (te dunne buisjes, hoop bochtjes) dus het water ging sneller terug via de radiatoren. Nadat dit was opgelost werd de delta groter.nkooij schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:29:
[...]
Zie onderstaande grafiek:
[Afbeelding]
Hij slaat idd af vanwege te lage temperatuur maar wat te doen om dat te voorkomen? De pomp moet m.i. harder draaien maar hoe regel ik dat? De TC3/TC0 regelt de pomp en staat op 3 graden. Moet die dan naar 1 of 0? Ik ga ff testen met 1.
Heb je vloerverwarming? Radiatoren?
Hoe heb je dit opgelost? Je kan je vloerverwarming er niet uit halen… toch?HansRemmerswaal schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:34:
[...]
Nadat dit was opgelost werd de delta groter.
[…]
Heb dit op mijn systeem ook en ik denk dat dat vooral komt doordat mijn vloer simpelweg niet genoeg afgifte heeft, en de warmtepomp met veel te veel vermogen koud water probeert te maken. Naast meer afgifte creeren (ventilator over de vloer helpt misschien een beetje, maar water over radiatoren/convectoren laten lopen met ventilatoren daar weer in zal meer helpen denk ik) zou ik verder ook niet weten wat je hier nog aan kan doen.nkooij schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:29:
[...]
Zie onderstaande grafiek:
[Afbeelding]
Eigenlijk zou de WP denk ik in het begin een stuk rustiger moeten starten, nu creert hij zelf eigenlijk een enorme undershoot op je aanvoertemperatuur waardoor hij in storing schiet, doordat hij aan het begin met zo'n hoog vermogen inschakelt.
De verdeelunit van de VV had oorspronkelijk een pomp en thermostaat kraan. Deze twee waren verwijderd bij het plaatsen van de WP. Het eind resultaat had te veel dunne buizen, bochten, verloopjes etc. Uiteindelijk de verdeelunit vervangen door een moderne met flowmeters etc. Deze is nu zo aangesloten dat er minimale weerstand is. Aan de temperatuur metingen kon ik zien dat er significant meer flow ging door de VW en minder via het buffervat. Hierdoor werd het retourwater minder bijverwarrmd door de flow via het buffervat.JMS 450 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:01:
[...]
Hoe heb je dit opgelost? Je kan je vloerverwarming er niet uit halen… toch?
Komend stookseizoen moet ik de flow tussen de VW en radiatoren in balans brengen, ik denk dat er te warm water retour komt vanuit de radiatoren waardoor de delta kleiner is dan zou moeten. Met de radiatoren dicht is de delta over de buderus pomp 5 graden, met de radiatoren open een stuk minder…
Ik denk dat ik inmiddels begrijp hoe dit komt.jaapzb schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:55:
[...]
Heb dit op mijn systeem ook en ik denk dat dat vooral komt doordat mijn vloer simpelweg niet genoeg afgifte heeft, en de warmtepomp met veel te veel vermogen koud water probeert te maken. Naast meer afgifte creeren (ventilator over de vloer helpt misschien een beetje, maar water over radiatoren/convectoren laten lopen met ventilatoren daar weer in zal meer helpen denk ik) zou ik verder ook niet weten wat je hier nog aan kan doen.
Eigenlijk zou de WP denk ik in het begin een stuk rustiger moeten starten, nu creert hij zelf eigenlijk een enorme undershoot op je aanvoertemperatuur waardoor hij in storing schiet, doordat hij aan het begin met zo'n hoog vermogen inschakelt.
De pomp regelt op TC3/TC0 (bij mij 2gr) en de WP slaat ivm condens preventie af bij 18 gr (op retour denk ik). De aanvoer is dan 16 gr. Dat zijn ook de waardes die ik in mijn grafieken zie.
Het brandervermogen was tijdens die runs max 65% en de pomp max 20%.
TC3/TC0 kan niet lager als 2 gr. Dus daar valt niets meer te tunen.
Ik ga daarom nu testen met een lager maximaal brandervermogen. Ik ga eens beginnen met 35%.
Hoe zet je het vermogen lager? Bedoel je met brandervermogen het vermogen van de compressor?nkooij schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:13:
[...]
Ik denk dat ik inmiddels begrijp hoe dit komt.
De pomp regelt op TC3/TC0 (bij mij 2gr) en de WP slaat ivm condens preventie af bij 18 gr (op retour denk ik). De aanvoer is dan 16 gr. Dat zijn ook de waardes die ik in mijn grafieken zie.
Het brandervermogen was tijdens die runs max 65% en de pomp max 20%.
TC3/TC0 kan niet lager als 2 gr. Dus daar valt niets meer te tunen.
Ik ga daarom nu testen met een lager maximaal brandervermogen. Ik ga eens beginnen met 35%.
Dat is het HA-veld number.boiler_burnmaxpower.jaapzb schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:51:
[...]
Hoe zet je het vermogen lager? Bedoel je met brandervermogen het vermogen van de compressor?
Er is al een run geweest en de compressor begon met 65% en regelde terug naar 35%. Dat werkt dus. De run bleef echter kort. Ik ga nu de flow een beetje knijpen.
[ Voor 6% gewijzigd door nkooij op 25-08-2023 08:59 ]
Weet je zeker dat het werkt? Ik kan hier momenteel niet testen.
Hoe snel regelde hij terug naar 35%? Bij mij is dit eigenlijk standaard gedrag. Hij schakelt met hoog vermogen in, ziet dat de aanvoertemperatuur een flinke duik maakt en schakelt na een aantal minuten al terug naar 35%. Maar dan is het kwaad al geschied, temperatuur dipt flink onder gewenste aanvoertemperatuur en WP schakelt uit.nkooij schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:58:
[...]
Dat is het HA-veld number.boiler_burnmaxpower.
Er is al een run geweest en de compressor begon met 65% en regelde terug naar 35%. Dat werkt dus. De run bleef echter kort. Ik ga nu de flow een beetje knijpen.
Wat ik zou verwachten/willen van een max power setting is dat hij dat instartvermogen ook limiteert, daar gaat het namelijk al fout denk ik.
Ik denk dat ik het bij het verkeerde eind had. Je kunt deze parameter verlagen en dat blijft ook zo maar lijkt qua run lengte geen invloed te hebben helaas.master1104 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:22:
Dat zou wel een hele interessante vondst zijn! Als burner max power idd werkt op de compressor van onze warmtepompen dan zouden we daarmee de overshoot kunnen elimineren. Kwestie van, in Domoticz / HA, maximaal vermogen op bv 20% zetten en zodra de compressor bv 10 min loopt automatisch vrijgeven naar 100% zodat de WAR het over kan nemen.
Weet je zeker dat het werkt? Ik kan hier momenteel niet testen.
Ik ga nu de stille modus proberen
Daar heb je wel een goed punt. Ik heb geen condenssensor op de leiding, dus volgens mij gaat de WP dan "extra veilig" draaien en schakelt hij al snel uit als de temperatuur onder de ingestelde aanvoertemperatuur komt uit als condensbeveiliging. Het kan natuurlijk zijn dat met een condenssensor, de WP pas uitschakelt als hij daadwerkelijk condens voelt, en hij daardoor een iets langere run kan maken en hij tijd heeft om terug te toeren in vermogen, waarna de aanvoertemperatuur weer stabiliseert omtrent de gewenste aanvoertemp.Nous112 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:18:
Heb dezelfde WP, alleen het verschil dat ik een buffervat heb. Draait bij mij wel langere runs bij het koelen, ook bij 3K en 18 graden. Heb je wel de condonssensor gemonteerd zitten op de leiding, wordt deze soms vochtig? Ik heb wel gemerkt dat bij een hogere luchtvochtigheid de runs korter zijn dan bij een lage luchtvochtigheid.
[ Voor 4% gewijzigd door jaapzb op 25-08-2023 11:22 ]
Hij stuurt wellicht nu alleen op het luchtvochtigheidsgehalte dat hij via de thermostaat 1010h meet. Bij een hogere luchtvochtigheid kan dit mogelijk dan zorgen voor kortere runs.jaapzb schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:21:
[...]
Daar heb je wel een goed punt. Ik heb geen condenssensor op de leiding, dus volgens mij gaat de WP dan "extra veilig" draaien en schakelt hij al snel uit als de temperatuur onder de ingestelde aanvoertemperatuur komt uit als condensbeveiliging. Het kan natuurlijk zijn dat met een condenssensor, de WP pas uitschakelt als hij daadwerkelijk condens voelt, en hij daardoor een iets langere run kan maken en hij tijd heeft om terug te toeren in vermogen, waarna de aanvoertemperatuur weer stabiliseert omtrent de gewenste aanvoertemp.
Ik heb een 1010 zonder H (foutje bij bestellen op marktplaats). Werkt wel gewoon, het enige verschil is dat de minimale aanvoertemp niet schuift met de luchtvocht mee, tijdens het testen berekende ik die zelf en stelde hem met de hand in op de WP.Nous112 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:57:
[...]
Hij stuurt wellicht nu alleen op het luchtvochtigheidsgehalte dat hij via de thermostaat 1010h meet. Bij een hogere luchtvochtigheid kan dit mogelijk dan zorgen voor kortere runs.
Maarja ook met H zal het berekende dauwpunt al snel 18 a 19 zijn op de dagen dat koeling nodig is. En de WP schiet daar eigenlijk bijna meteen onder.
Mijn vermoeden is dat de dauwpuntsensor die op de leiding zit niet zo gevoelig is en pas afgaat als hij echt nat is. Dan kan je best een tijdje onder het dauwpunt aanvoeren, voordat de leidingen beginnen te druppen.
Heb je bij verwarmen wel lange runs? Als het afgifte systeem goed zijn warmte of koude kwijt kan krijg je vanzelf lange runs.jaapzb schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:56:
[...]
Ik heb een 1010 zonder H (foutje bij bestellen op marktplaats). Werkt wel gewoon, het enige verschil is dat de minimale aanvoertemp niet schuift met de luchtvocht mee, tijdens het testen berekende ik die zelf en stelde hem met de hand in op de WP.
Maarja ook met H zal het berekende dauwpunt al snel 18 a 19 zijn op de dagen dat koeling nodig is. En de WP schiet daar eigenlijk bijna meteen onder.
Mijn vermoeden is dat de dauwpuntsensor die op de leiding zit niet zo gevoelig is en pas afgaat als hij echt nat is. Dan kan je best een tijdje onder het dauwpunt aanvoeren, voordat de leidingen beginnen te druppen.
[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 26-08-2023 14:23 ]
Bij het verwarmen gaat het prima, urenlange runs. Bij het koelen is de delta T tussen de retour en aanvoertemperatuur veel kleiner omdat de vloer sowieso al niet zo warm is. Bij verwarmen is dat verschil veel groter.HansRemmerswaal schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:00:
[...]
Heb je bij verwarmen wel lange runs? Als het afgifte systeem goed zijn warmte of koude kwijt kan krijg je vanzelf lange runs.
Even een vraagje mbt de condens sensor. Wordt deze aangesloten op een externe ingang? Dan werkt hij volgens mij als schakelaar die het koelen kan onderbreken. Klopt dat? En wordt de vocht sensor in de thermostaat 1010H dan niet meer gebruikt om het koelen te onderbreken? En hoe meet hij dan het vochtigheidspercentage?jaapzb schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:21:
[...]
Daar heb je wel een goed punt. Ik heb geen condenssensor op de leiding, dus volgens mij gaat de WP dan "extra veilig" draaien en schakelt hij al snel uit als de temperatuur onder de ingestelde aanvoertemperatuur komt uit als condensbeveiliging. Het kan natuurlijk zijn dat met een condenssensor, de WP pas uitschakelt als hij daadwerkelijk condens voelt, en hij daardoor een iets langere run kan maken en hij tijd heeft om terug te toeren in vermogen, waarna de aanvoertemperatuur weer stabiliseert omtrent de gewenste aanvoertemp.
[ Voor 7% gewijzigd door nkooij op 26-08-2023 19:45 ]
De condens sensor zit op de aanvoerleiding als deze nat wordt van condens wat op de aanvoerleiding komt wordt de warmtepomp uitgeschakeldnkooij schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:36:
[...]
Even een vraagje mbt de condens sensor. Wordt deze aangesloten op een externe ingang? Dan werkt hij volgens mij als schakelaar die het koelen kan onderbreken. Klopt dat? En wordt de vocht sensor in de thermostaat 1010H dan niet meer gebruikt om het koelen te onderbreken? En hoe meet hij dan het vochtigheidspercentage?
Deze sensor is een extra beveiliging
De 1010H thermostaat meet de Humidity (vochtigheid) in huis en regelt tot hoever het cv water koud mag worden
Voorbeeld koelen mag tot 15 graden maar als het dan bevoorbeeld 60% Humidity in huis is wordt die 15 graden koelen bijgesteld naar 19 graden koud water en dat doet de 1010H thermostaat
Die condens sensor blijft als extra beveiliging nodig omdat de warmtepomp meestal doorschiet
Door de hysterese regeling duurt het dan soms te lang voordat de warmtepomp uitschakelt
zodat er toch nog condens op de aanvoerleiding kan ontstaanen dan grijpt de condens sensor in die schakelt de warmtepomp gelijk uit met een vertraging (timer)voordat de warmtepomp weer mag gaan koelen
Dit kun je terug zien in het diagnose menu en soms ook als storing op het display van de warmtepomp