Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
In wintermodus levert je warmtepomp warm water. Dat warme water word door je vloer gepompt waardoor je vloer opwarmt en je huis uiteindelijk ook.Audione0 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:33:
Hoe werkt het koelen van je huis/ruimte via een varmtepomp eigenlijk? Bij een airco heb je een binnenunit in bijvoorbeeld de woonkamer hanger waar frisse koude lucht naar binnengeblazen wordt. Als je je huis dmv een wartepomp wilt koelen, werkt dit op dan op dezelfde manier?
Waarom ik dit vraag, is mede omdat ik vloerverwarming heb en een WTW installatie, en hoe dit met een WP te combineren valt, vooral het koelproces?
In koelmodus levert je warmtepomp koud water. Dat koude water word door je vloer gepompt waardoor je vloer afkoelt en je huis uiteindelijk ook.
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Koelen met de warmtepomp gebeurt door dan koud water te maken met de warmtepomp en dat door je vloerverwarming heen pompenAudione0 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:33:
Hoe werkt het koelen van je huis/ruimte via een varmtepomp eigenlijk? Bij een airco heb je een binnenunit in bijvoorbeeld de woonkamer hanger waar frisse koude lucht naar binnengeblazen wordt. Als je je huis dmv een wartepomp wilt koelen, werkt dit op dan op dezelfde manier?
Waarom ik dit vraag, is mede omdat ik vloerverwarming heb en een WTW installatie, en hoe dit met een WP te combineren valt, vooral het koelproces?
Dan krijg je vloerkoeling ook wel top koeling genoemd
Het werkt wel maar het is geen airco
Bij een airco ontvochtig je de lucht en bij top koeling niet
Als je het systeem nog moet aanleggen dan zou je de leidingen dampdicht kunnen isoleren en dan speciale radiatoren kunnen plaatsen die dan wel kunnen ontvochtigen
dan kun je dus onder het dauwpunt Koelen omdat je dan geïsoleerde leidingen hebt en dat werkt net als een airco (dan kun je niet je vloerverwarming gebruiken) zou dan nat van het condens worden
Ik zelf heb vloerverwarming en twee jaga strada hybrid radiatoren om te koelen en verwarmen + bij koeling zet ik een tafel ventilator op de vloer zodat de koude lucht in de kamer rond geblazen wordt
Anders blijft de koude lucht op de vloer liggen en wordt nu verspreid in de kamer door de ventilator en door de jaga convector met ventilatoren
En dat werkt voor mij prima huis blijft netjes op 24 / 25 graden en buiten was het vorig jaar toen ongeveer 28 / 30 graden
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Willem, dank.Willem senior schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:53:
[...]
Als ik zo het lijstje met de metingen bekijk
Dan lijkt me stand 2 van je pomp 2 het de beste bij je afgifte systeem passen
Je stooklijn had dan bij 15 graden buitentemperatuur op 29 / 30 graden moeten staan om genoeg afgifte te maken
Op stand 3 gaat de pomp 2 waarschijnlijk retour water mengen met de aanvoer in het buffervat waardoor de aanvoertemperatuur na T0 uiteindelijk lager wordt en dat wil je nou net niet hebben
Dus tijdje proberen met iets hogere stooklijn en de pomp 2 op stand 2
Stand ll pomp 2 lijkt i.d.d. de beste optie.
Al blijft het een compromis.
Recent is de sensor T0 (aanvoertemp) op de juiste plaats gezet.
Nu zijn metingen als deze te verrichten en geven ze duidelijkheid.
De effecten van kortsluiting via het buffervat zijn goed zichtbaar.
- Pomp 2 stand lll veroorzaakt kortsluiting richting afgifte. Temp T0 1,5 graad lager dan TC1 door aanvoer retour via buffervat naar aanvoer.
- Pomp 2 stand l veroorzaakt kortsluiting richting binnen-unit. Temp TC0 stijgt 3.3 graad en duwt ook TC3 in het mengproces omhoog (1.8 graad). Dit terwijl de afgifte vanuit de WP (TR7) maar 0,8 stijgt
Ik begrijp dat plaatsing van het buffervat op de retour de kortsluiting kunnen opheffen?
Mij valt voorts op dat de WP als minimum 3.7 kW output kent in deze situatie.
De laagste input die ik in documentatie kan vinden van deze WP is 0,68 kW.
Een COP van ( 3,7 / 0,68 =) 5.44 lijkt aannemelijk bij deze buitentemp.
Bij deze buitentemp wordt de AST van 28 graden dan ook permanent overschreden.
Dit is een voldongen feit volgens mij.
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Buffervat alleen in de retour lost het mengen op en dan kan pomp 2 ook uit je systeem gehaald wordenRobEppink schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:14:
[...]
Willem, dank.
Stand ll pomp 2 lijkt i.d.d. de beste optie.
Al blijft het een compromis.
Recent is de sensor T0 (aanvoertemp) op de juiste plaats gezet.
Nu zijn metingen als deze te verrichten en geven ze duidelijkheid.
De effecten van kortsluiting via het buffervat zijn goed zichtbaar.
- Pomp 2 stand lll veroorzaakt kortsluiting richting afgifte. Temp T0 1,5 graad lager dan TC1 door aanvoer retour via buffervat naar aanvoer.
- Pomp 2 stand l veroorzaakt kortsluiting richting binnen-unit. Temp TC0 stijgt 3.3 graad en duwt ook TC3 in het mengproces omhoog (1.8 graad). Dit terwijl de afgifte vanuit de WP (TR7) maar 0,8 stijgt
Ik begrijp dat plaatsing van het buffervat op de retour de kortsluiting kunnen opheffen?
Mij valt voorts op dat de WP als minimum 3.7 kW output kent in deze situatie.
De laagste input die ik in documentatie kan vinden van deze WP is 0,68 kW.
Een COP van ( 3,7 / 0,68 =) 5.44 lijkt aannemelijk bij deze buitentemp.
Bij deze buitentemp wordt de AST van 28 graden dan ook permanent overschreden.
Dit is een voldongen feit volgens mij.
Wordt het systeem nog iets zuiniger door
Alleen kan de pomp van de warmtepomp het alleen af of krijg je dan het huis niet meer warm
@Willem senior @master1104master1104 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:14:
Bij iedere normale gezinswoning en voldoende dikke leidingen zou ik er vanuit gaan dat de ingebouwde pomp dat prima aankan. Hier met een ruime woning (~800m3), 110m2 vloerverwarming en twee Jaga’s geen enkel probleem.
Kan een installateur hiervoor een goede berekening maken?
Ik heb geen natuurkundige kennis.
Ik zie dat de VVW ca 2.75 ltr x 6 per minuut verwerkt = 990 ltr per uur.
Toe,- afvoer 22 mm rvs
Of de interne Grundfoss UPM2K 25-75 PWM dit aankan?
Zie wel dat deze pomp l zelden/nooit boven 50% capaciteit uitkomt?
Maar of dat een kip/ei verhaal is in relatie tot pomp 2/buffervat? Ik kan dat niet overzien.
De Installateur kan de leiding weerstand van je systeem wel uitrekenen voor jeRobEppink schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:14:
[...]
@Willem senior @master1104
Kan een installateur hiervoor een goede berekening maken?
Ik heb geen natuurkundige kennis.
Ik zie dat de VVW ca 2.75 ltr x 6 per minuut verwerkt = 990 ltr per uur.
Toe,- afvoer 22 mm rvs
Of de interne Grundfoss UPM2K 25-75 PWM dit aankan?
Zie wel dat deze pomp l zelden/nooit boven 50% capaciteit uitkomt?
Maar of dat een kip/ei verhaal is in relatie tot pomp 2/buffervat? Ik kan dat niet overzien.
Mocht het niet voldoende blijken te zijn dan zal een zwaardere pomp ook niet zo zeer helpen, maar is de 22mm RVS de waarschijnlijke beperking. Is het nog te doen om die te vervangen mocht het nodig blijken?
De evt. problemen van onvoldoende doorstroming zal zich vermoedelijk alleen openbaren bij het defrosten. Ik kreeg daar debiet storingen als gevolg van het teveel knijpen van mijn vloerverwarming groepen. Nu ik die volledig open heb staan en alleen de te warme groepen heb geknepen draaien ook de defrosts 100% betrouwbaar.
Vergeet trouwens niet dat als je naar opvoerhoogte kijkt dit alleen gaat over de leidingweerstand, aangezien alle steigende leidingen ook een dalende leiding naast zich hebben waardoor ze elkaar in balans houden en het niet als stijging (opvoerhoogte) wordt geteld. Hier ging ik in de tabellen de mist mee in
Dank.master1104 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:00:
Die 990L is ~16.5l per minuut en voor defrost heb je ongeveer 25 l per minuut nodig.
Mocht het niet voldoende blijken te zijn dan zal een zwaardere pomp ook niet zo zeer helpen, maar is de 22mm RVS de waarschijnlijke beperking. Is het nog te doen om die te vervangen mocht het nodig blijken?
De evt. problemen van onvoldoende doorstroming zal zich vermoedelijk alleen openbaren bij het defrosten. Ik kreeg daar debiet storingen als gevolg van het teveel knijpen van mijn vloerverwarming groepen. Nu ik die volledig open heb staan en alleen de te warme groepen heb geknepen draaien ook de defrosts 100% betrouwbaar.
Vergeet trouwens niet dat als je naar opvoerhoogte kijkt dit alleen gaat over de leidingweerstand, aangezien alle steigende leidingen ook een dalende leiding naast zich hebben waardoor ze elkaar in balans houden en het niet als stijging (opvoerhoogte) wordt geteld. Hier ging ik in de tabellen de mist mee in
Maar ik begrijp dat een buffervat op de retour veel minder gedoe (kortsluiting) geeft.
Dan lijkt dat toch een acceptabele optie. Het ding zit me verder niet in de weg en is betaald.
Of denk je, dat de buffer op de retour het proces blijft frustreren?
Je 22mm leidingen blijven waarschijnlijk de beperkende factor. Ik heb deze tabel en pompgegevens destijds gebruikt om de leidingen te selecteren (o.b.v. 23,4L -> afgerond 25L per minuut voor defrost).
:strip_exif()/f/image/Q90KmaIgf82uDnf8dIaOcWRC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VHFZAWAdgB7ZlFE2XNxuYz7e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dp8t5u2RByNyL9SDD9Dbtz9S.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 140% gewijzigd door master1104 op 11-05-2023 17:14 ]
Betekent dat naast de VVW (22mm) ook 1 of 2 radiatoren open moeten (16 mm). Deze komen samen in 28 mm richting binnen-unit, waar de buffer dan nog weer tussen zit.master1104 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:09:
Buffer in serie op de retour zal niet veel problemen geven, je vergroot immers alleen je systeeminhoud een beetje.
Je 22mm leidingen blijven waarschijnlijk de beperkende factor. Ik heb deze tabel en pompgegevens destijds gebruikt om de leidingen te selecteren (o.b.v. 23,4L -> afgerond 25L per minuut voor defrost).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Biedt het openzetten van radiatoren dan soelaas?
Als je het buffervat alleen in de retour plaats dan haal je ook de boderus pomp wegRobEppink schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:27:
[...]
Betekent dat naast de VVW (22mm) ook 1 of 2 radiatoren open moeten (16 mm). Deze komen samen in 28 mm richting binnen-unit, waar de buffer dan nog weer tussen zit.
Biedt het openzetten van radiatoren dan soelaas?
Omdat je die twee pomp niet gelijk draaiend gaat krijgen
Daar was dat buffervat voor om je warmtepomp te scheiden van je afgifte systeem
En dat buffervat maakte het systeem hydraulisch neutraal (als ik het goed begrepen heb )
Nu als je dat buffervat weghaalt of in de retour plaats dan moet je ook een bypass plaatsen of zorgen dat er altijd genoeg open blijft staan om de flow van de warmtepomp kwijt te kunnen in het afgifte systeem
Buffervat fungeert nu namelijk als je bypass
Open zetten van de radiatoren kan zeker een oplossing zijn als je de flow voor defrost niet haalt. Is een beetje symptoombestrijding, maar werkt inderdaad wel.
[ Voor 19% gewijzigd door master1104 op 11-05-2023 19:58 ]
N00bvraag. Maar ik krijg die bout bij de groene pijl tegenover de afsluitkraan niet los met mijn waterpomptang. Gebruik jij ander gereedschap?scarwoman schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:06:
[...]
Het magneetfilter heb je schoongemaakt. Het magneetfilter kun je inderdaad schoonmaken zoals in de video. Het water heb ik ook laten lopen totdat het helder van kleur is. Dan kan je het hendeltje van het magneetfilter sluiten. Maar let op dat je het hele systeem dan weer aanvult met water mocht je teveel water verloren hebben. Bij mij zit het metertje met Bar getallen onder de binnenunit.
De eerdere handleiding die ik schreef was voor een ander filter. Misschien heb je die niet? Bij de groene pijl zit ook een filtertje. De blauwe pijl is het magneetfilter.[Afbeelding]
Die dop bij de groene pijl hoort hand vast te zittenDopjeD schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:53:
[...]
N00bvraag. Maar ik krijg die bout bij de groene pijl tegenover de afsluitkraan niet los met mijn waterpomptang. Gebruik jij ander gereedschap?
Is normaal geen gereedschap voor nodig
WEL moet je eerst de kraan dicht zetten
Thanks. Dan zit er bij mij iets te vast. Kraan open, kraan dicht, maakt allemaal geen verschil. Geen beweging in die dop te krijgenWillem senior schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:46:
[...]
Die dop bij de groene pijl hoort hand vast te zitten
Is normaal geen gereedschap voor nodig
WEL moet je eerst de kraan dicht zettenom deze te kunnen openen
Eigenlijk zou je nimmer met een waterpomptang aan aan een moer moeten komen, dat is echt het slopen van de moer. Deze draai je normaliter los met een Bahco (verstelbare moersleutel). Daar kan je zo veel kracht mee zetten dat hij echt wel los komt. Let wel op je leidingen, want je kan ook teveel kracht zetten.
Bij het gebruik van SWW komt er in het begin lucht mee.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Update: Er is nog een gebruiker met hetzelfde probleem, nefit bosch is hier geweest en heeft geconstateerd dat de annodestaaf in de boiler gecorrodeerd was, en dat was bij de andere gebruiker ook het geval.
Wordt vervolgd.
[ Voor 46% gewijzigd door P-twin op 16-06-2023 12:25 . Reden: Update ]
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.
bedoel je uit de kraan? Dat is dan toch in het drinkwater systeem, en zou niks met de warmtepomp te maken moeten hebben. Ik ben geen loodgieter.P-twin schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:05:
Ik heb een Enviline met een 300L SWW vat.
Bij het gebruik van SWW komt er in het begin lucht mee.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Mijn wp geeft in bedrijf soms een geluid zoals wanneer je een fles spa rood open doet. Zal wel met de compressie/ expansie te maken hebben.
Als ik alleen de warmwaterkraan aanzet dan komt dat water rechtstreeks uit de boiler, en dan lijkt het of er lucht meekomt. En je hebt gelijk, dat is het drinkwatersysteem, maar de boiler wordt verwarmd door de WP, dus zie ik het als één installatie.hackbard schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:30:
[...]
bedoel je uit de kraan? Dat is dan toch in het drinkwater systeem, en zou niks met de warmtepomp te maken moeten hebben. Ik ben geen loodgieter.
Mijn wp geeft in bedrijf soms een geluid zoals wanneer je een fles spa rood open doet. Zal wel met de compressie/ expansie te maken hebben.
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.
Vandaag is de WP bij ons geïnstalleerd na een wachttijd van 14 maandjes.
Nu kwamen we er vandaag achter dat er een Nefit Moduline 1010 kamerthermostaat bij geleverd wordt.
Is hier een alternatief voor met eventuele radiator knoppen voor in onze badkamers?
Bedankt
C
Je kan je warmtepomp weersafhankelijk laten stoken, en de ruimteregelingen doen via een naregeling zoals Evohome (dit heb ik zelf), Tado, Watts Vision en nog een aantal van die systemen. Deze naregelingen sturen dan vaak een cv pomp en een klep/radiatorknop aan op het moment dat ze warmte nodig hebben.cijder1 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 00:26:
Hallo allemaal,
Nu kwamen we er vandaag achter dat er een Nefit Moduline 1010 kamerthermostaat bij geleverd wordt.
Is hier een alternatief voor met eventuele radiator knoppen voor in onze badkamers?
Bedankt
C
Voordeel daarvan is dat je zonegebaseerd kan sturen dus elke ruimte kan je regelen met zijn eigen radiatorknop of vloerverwarmingsregeling. Nadeel is dat je WP meestal ietsje minder efficient werkt (lagere COP), zo ver ik weet.
Welk systeem het beste werkt in combinatie met een enviline WP weet ik niet.
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
In de openingspost staat onder de kop “Keuze proportionele of hysterese regeling thermostaten bij aanvullende zoneregeling” het een en ander beschreven over de 1010 thermostaat. Wijzelf hebben wij het Wattsvision systeem als aanvullende naregeling, dit werkt voor ons na tevredenheid.cijder1 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 00:26:
Hallo allemaal,
Bedankt
C
Wij hebben Evohome naregeling, maar wanneer je dat slechts wil voor badkamers dan zou ik het even aanzien. Ikzelf zou geen naregeling meer nemen, is meer een systeem voor CV's die wél veel warmte snel kunnen leveren. Een warmtepomp moet het toch meer hebben van constant doorpruttelen op lage temperaturen, en dan is een naregeling niet erg functioneel meercijder1 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 00:26:
Hallo allemaal,
Bedankt
C
Ik zou het graag willen gebruiken om bij lage stroomprijzen automatisch een desinfectie te starten.
[ Voor 6% gewijzigd door hackbard op 27-05-2023 10:17 ]
Mijn ervaring met dhw charge is dat dit 100% electrisch gedaan wordt, dus zonder de warmtepomp.hackbard schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:16:
ja hier had ik ook veel probeert, kan me ook zoiets herinneren. Uiteindelijk gebruik ik nu de dhw charge switch, daar kan ook een maximale duur en temperatuur voor worden ingesteld. Vandaag 15-16uur geld verdienen met stroomverbruikdankzij dynamisch tarief.
ik heb als bijverwarming alleen gas. Maar zou kunnen dat ik onzin heb verteld. Ik doe voor de dagelijkse uur opwarming dhw mode normal, en als het erg goedkoop is de eco switch off omhoog naar 58C, dan blijft de bijverwarming iig uit. Voor desinfectie gebruik ik daarna de dhw charge, waarschijnlijk heb je gelijk dat die dan alleen de bijverwarming gebruikt.vdburg schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:09:
[...]
Mijn ervaring met dhw charge is dat dit 100% electrisch gedaan wordt, dus zonder de warmtepomp.
edit:
de wp doet hier wel mee bij dhw charge, tenminste ergens onder 58C.
[ Voor 6% gewijzigd door hackbard op 29-05-2023 09:01 ]
Vraag is al vaak langs gekomen, maar misschien is er voortschrijdend inzicht.
Hoe is het te voorkomen dat de WP
- na het bereiken van de AST 27 graden
- bij een output van 4 kW,
gaat doorstarten naar een
- aanvoertemperatuur (TO) van 33 graden en een
- output van 9 kW voor een periode van
- 5 minuten.
Voor de rest staan alle seinen op veilig.
Iemand al een antwoord tegengekomen dat verder gaat dan het NEFIT antwoord "er is nu eenmaal voor deze weg gekozen' c.q. 'wordt wellicht met een volgende update meegenomen'?
Alvast bedankt en een prettige 2e Pinksterdag.
Bij het opstarten gaat de warmtepomp over zijn aanvoerstreeftemperatuur heenRobEppink schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:01:
Hi.
Vraag is al vaak langs gekomen, maar misschien is er voortschrijdend inzicht.
Hoe is het te voorkomen dat de WP
- na het bereiken van de AST 27 graden
- bij een output van 4 kW,
gaat doorstarten naar een
- aanvoertemperatuur (TO) van 33 graden en een
- output van 9 kW voor een periode van
- 5 minuten.
Voor de rest staan alle seinen op veilig.
Iemand al een antwoord tegengekomen dat verder gaat dan het NEFIT antwoord "er is nu eenmaal voor deze weg gekozen' c.q. 'wordt wellicht met een volgende update meegenomen'?
Alvast bedankt en een prettige 2e Pinksterdag.
En dat is denk ik normaal gedrag na het terug moduleren zit je dan meestal net iets onder die aanvoerstreeftemperatuur
Althans hier wel
Je zou kunnen proberen om meer water rond te pompen
Dus pomp een standje hoger zetten of meer vloerverwarming/ radiatoren openen voor meer flow door je systeem
Want die extra warmte bij het opstarten moet je wel kunnen afgeven om uiteindelijk op de gewenste aanvoerstreeftemperatuur te komen
Willem dank.Willem senior schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:53:
[...]
Bij het opstarten gaat de warmtepomp over zijn aanvoerstreeftemperatuur heen
En dat is denk ik normaal gedrag na het terug moduleren zit je dan meestal net iets onder die aanvoerstreeftemperatuur
Althans hier wel
Je zou kunnen proberen om meer water rond te pompen
Dus pomp een standje hoger zetten of meer vloerverwarming/ radiatoren openen voor meer flow door je systeem
Want die extra warmte bij het opstarten moet je wel kunnen afgeven om uiteindelijk op de gewenste aanvoerstreeftemperatuur te komen
Helder verhaal en een bevestiging van een soort status quo.
Het boeiende in het geheel vind ik, dat de WP opschakelt terwijl de AST al bereikt is.
OK, we wachten een volgende update maar af.
Ik vermoed dat de warmtepomp niet kijkt naar de aanvoerstreeftemperatuur bij het opstartenRobEppink schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:02:
[...]
Willem dank.
Helder verhaal en een bevestiging van een soort status quo.
Het boeiende in het geheel vind ik, dat de WP opschakelt terwijl de AST al bereikt is.
OK, we wachten een volgende update maar af.
Maar naar tijd want elke opstart duurt ongeveer 10 minuten naar zijn max en dan pas gaat de warmtepomp terug moduleren en dat duurt ook ongeveer 10 minuten zodat je na 30 minuten pas rustig draait en je aanvoerstreeftemperatuur ongeveer behaald is
Zal een vast patroon zijn in de software denk ik zelf
Klinkt logisch, redenerend vanuit een laboratorium situatie bij bijvoorbeeld +7 graden buiten en een AST van 35 graden.Willem senior schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:20:
[...]
Ik vermoed dat de warmtepomp niet kijkt naar de aanvoerstreeftemperatuur bij het opstarten
Maar naar tijd want elke opstart duurt ongeveer 10 minuten naar zijn max en dan pas gaat de warmtepomp terug moduleren en dat duurt ook ongeveer 10 minuten zodat je na 30 minuten pas rustig draait en je aanvoerstreeftemperatuur ongeveer behaald is
Zal een vast patroon zijn in de software denk ik zelf
Echter, wanneer het geheel in de buurt van de defrosten komt (niet nu natuurlijk) dan kom je niet/nauwelijks toe aan de door jou omschreven cyclus van 'rustig draaien'.
Dan draagt de hevige opstart bij aan de productie van veel koude lucht in de buurt van de WP.
Hetgeen vraagt om een opstelling van de WP, waarbij die koude niet in de aanvoer van de WP terecht komt.
Is een interessant apparaat, zo'n WP.
Ja is mooie techniek zo,n warmtepompRobEppink schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:51:
[...]
Klinkt logisch, redenerend vanuit een laboratorium situatie bij bijvoorbeeld +7 graden buiten en een AST van 35 graden.
Echter, wanneer het geheel in de buurt van de defrosten komt (niet nu natuurlijk) dan kom je niet/nauwelijks toe aan de door jou omschreven cyclus van 'rustig draaien'.
Dan draagt de hevige opstart bij aan de productie van veel koude lucht in de buurt van de WP.
Hetgeen vraagt om een opstelling van de WP, waarbij die koude niet in de aanvoer van de WP terecht komt.
Is een interessant apparaat, zo'n WP.
en
Leuk speelgoed om mee te spelen swinters
Ik had pas een defrost bij 17 graden, maar zulke temperaturen bedoel je vast nietRobEppink schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:51:
[...]
Er zijn op dit forum voldoende grafieken te vinden met lange runs bij lage temperatuur. Als de WP zijn warmte goed kwijt kan in de radiatoren / vloerverwarming dan krijg je die lange runs vanzelf. Meet eens het temperatuurverschil tussen wat de WP uit gaat en in gaat. Als dit te klein is dan is de kans groot dat je een korte run krijgt.
Dit kun je zien als je zoiets hebt als BBQKees door naar de Air inlet temperature te kijken. Als die (sterk) naar beneden gaat als de WP aanstaat dan heb je een probleem. Maar als de WP goed is geinstalleerd met voldoende vrije ruimte dan denk ik niet dat dit voorkomt.RobEppink schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:51:
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Dat probleem met het versneld afkoelen van de boiler kan ik nu ook reproduceren zonder op de WP de instellingen te veranderen. Als de WP in de "CV" stand staat en je zet de kamer thermostaat op "OFF" dan krijg je hetzelfde effect. Drieweg klep gaat in de boiler stand en de boiler gaat versneld afkoelen via de WP.
Installateur heeft ook dit weer aan NEFIT gemeld, we wachten rustig af. Voorlopig heb ik nu de WP in de "CV" stand met de kamer thermostaat ingesteld op 6 graden. Dan heb je wel iets meer stroomgebruik dan in de zomerstand, ongeveer 20W per uur, maar beter dan het versneld afkoelen want dat kost uiteindelijk meer stroom.
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Ik heb de warmtepomp op continu verwarmen staan totdat het te warm wordt in huis (25 graden)HansRemmerswaal schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:36:
@Willem senior
Dat probleem met het versneld afkoelen van de boiler kan ik nu ook reproduceren zonder op de WP de instellingen te veranderen. Als de WP in de "CV" stand staat en je zet de kamer thermostaat op "OFF" dan krijg je hetzelfde effect. Drieweg klep gaat in de boiler stand en de boiler gaat versneld afkoelen via de WP.
Installateur heeft ook dit weer aan NEFIT gemeld, we wachten rustig af. Voorlopig heb ik nu de WP in de "CV" stand met de kamer thermostaat ingesteld op 6 graden. Dan heb je wel iets meer stroomgebruik dan in de zomerstand, ongeveer 20W per uur, maar beter dan het versneld afkoelen want dat kost uiteindelijk meer stroom.
en dan even zelf op continu koelen zetten dat werkt goed
Als je dat namelijk niet doet dat gaat de warmtepomp bij 16 of 18 graden buiten automatisch uit en dan gaat de driewegklep om en dat wil ik niet
En doordat ik zelf de boderus pomp schakelt met een relay gebruikt de warmtepomp maar 9 watt in standbij stand ( zelf een soort pomp schakelaar gemaakt)
Dus dat kost niet veel en ik ben tevreden hoe het nu werkt
de boiler blijft keurig warm met deze oplossing
Alleen jammer als je dat uitlegt aan Nefit of de installateur dat ze er niks meedoen om het systeem aan te passen

het lukt me alleen niet om van die 20W af tekomen. Geen drama, wel benieuwd. De bug is hier uiteraard, met kamerthermostaat OFF, of CV bedrijf uit op de displaymenu, of in ha heating pump operation mode off gaat de 3wegklep richting boiler. Dhw mode is nu off. Wel steeds 20W.HansRemmerswaal schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:36:
@Willem senior
Enige manier is stroomschakelaar uit, maar is dat het waard/ fijn voor de pomp tijdens vakantie?
Ik vind het verbruik voor standbij staan en warmwater maken wel meevallenhackbard schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:15:
[...]
het lukt me alleen niet om van die 20W af tekomen. Geen drama, wel benieuwd. De bug is hier uiteraard, met kamerthermostaat OFF, of CV bedrijf uit op de displaymenu, of in ha heating pump operation mode off gaat de 3wegklep richting boiler. Dhw mode is nu off. Wel steeds 20W.
Enige manier is stroomschakelaar uit, maar is dat het waard/ fijn voor de pomp tijdens vakantie?
Verwarming heb ik deze maand niet meer nodig gehad
Deze maand met legionella run zo,n 33kWh gebruikt en alleen vandaag moet er nog bij geteld worden
:strip_exif()/f/image/iIGVMfice3jfag6fqfPw9pb0.jpg?f=fotoalbum_large)
Schakel je de externe Buderus pomp uit of de interne pomp? Als ik namelijk de Buderus pomp uitschakel heb ik nog steeds 20 Watt verbruik.Willem senior schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:05:
[...]
Ik heb de warmtepomp op continu verwarmen staan totdat het te warm wordt in huis (25 graden)
en dan even zelf op continu koelen zetten dat werkt goed
Als je dat namelijk niet doet dat gaat de warmtepomp bij 16 of 18 graden buiten automatisch uit en dan gaat de driewegklep om en dat wil ik niet
En doordat ik zelf de boderus pomp schakelt met een relay gebruikt de warmtepomp maar 9 watt in standbij stand ( zelf een soort pomp schakelaar gemaakt)
Dus dat kost niet veel en ik ben tevreden hoe het nu werkt
de boiler blijft keurig warm met deze oplossing
Alleen jammer als je dat uitlegt aan Nefit of de installateur dat ze er niks meedoen om het systeem aan te passenkleine verandering in driewegklep schakeling software matig en ik denk dat het dan opgelost is
[ Voor 3% gewijzigd door Nous112 op 31-05-2023 19:23 ]
33 kWh is wel heel weining.Willem senior schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:58:
[...]
Ik vind het verbruik voor standbij staan en warmwater maken wel meevallen
Verwarming heb ik deze maand niet meer nodig gehad
Deze maand met legionella run zo,n 33kWh gebruikt en alleen vandaag moet er nog bij geteld worden
[Afbeelding]
Dagelijks heb ik zo'n 2 - 3 kWh voor het verwarmen van de boiler en weekelijks zo'n 10 kWh voor de thermische desinfectie. Nu heb ik wel een zoon die elke dag onder de douche blijft tot de boiler ongeveer leeg is...
Ik schakel met een relay de boderus pomp aan en uitNous112 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:19:
[...]
Schakel je de externe Buderus pomp uit of de interne pomp? Als ik namelijk de Buderus pomp uitschakel heb ik nog steeds 20 Watt verbruik.
Na Elke 24 uur 5 minuten draaien om vast zitten te voorkomen
En als heating of koelen aan gaat de start de boderus pomp ook anders zou de warmtepomp zijn warmte/ koelte niet kwijt kunnen in het systeem
Het zou kunnen dat een grotere warmtepomp ook meer verbruikt in standbij stand ?
Hier gebruikt de buitenunit 9 watt ongeveer en de binnenunit 0 tot 5 watt maar die is dus aan en dan weer uit
Zie
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L1jHL7ITVFCsr92atqIm4SZn.jpg?f=user_large)
Bovenste is de buitenunit stroom meter en de onderste is de 3 fase meter van de binnenunit
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MKeJZNXjlbRJKmTuVnNekls5.jpg?f=user_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Willem senior op 31-05-2023 21:55 . Reden: Screenshot Verbruik standbij toegevoegd ]
Ik verwarm om de dag het boilervat van 40 graden of kouder weer naar 50 graden is dus gemeten als de warmtepomp uitgaat op 46 graden Dan is het bovenin het boilervat 50 gradenHansRemmerswaal schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:46:
[...]
33 kWh is wel heel weining.
Dagelijks heb ik zo'n 2 - 3 kWh voor het verwarmen van de boiler en weekelijks zo'n 10 kWh voor de thermische desinfectie. Nu heb ik wel een zoon die elke dag onder de douche blijft tot de boiler ongeveer leeg is...
Het is ook niet te vergelijken met een ander huishouden
Ik ben alleen staand
met een gezin gebruik je veel meer warm water + de boiler grote maakt natuurlijk ook uit om te verwarmen
Hier is warm water run van vandaag
:strip_exif()/f/image/gzVC4eGYVWBATr3VxBL7Ewsz.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BMudytpVdPu0lvsvcpsXTjqn.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/AXIGzr7ReapKEmHOfv2QuoJT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Willem senior op 31-05-2023 22:07 . Reden: Screen shot Verbruik en temperatuur warmwater boiler toegevoegd ]
Die pomp trekt ongeveer 35 watt en het is wel zo eerlijk om dat verschil ook te laten zien
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7CJ1Gfu3MKelBAlpdUfjvN3g.jpg?f=user_large)
De bedrijfsmodus blijft zelfs nu op verwarmen staan. Hieronder wat instellingen:
Regeling buitentemperatuur met voetpunt
Stooklijn eindpunt; 35
Voetpunt 25
Max aanvoertemperatuur 45
Kamerinvloed 1K
Offset ruimtetemperatuur 0K
Verwarmen/koelen: Auto
Cv-bedrijf af: 17
Koelbedrijf af 22
Grensw. direct start verw. 2K
Uitschakel vertr. koelen 20h
inschakelvertr verwarmen 1h
Ruimtetemp.sch.versch. 1k
dauwpunt temp versch. 2k
min aanvoerstreeftemp 17
Ik wil dat met dergelijke binnentemperaturen de warmtepomp al gaat koelen, ondanks dat dat volgens de buitentemperatuur nog niet nodig is. Kan dit wel en welke instellingen moet ik daarvoor hebben?
Je zal deze stand in Koelen moeten zetten, an zal deze sneller reageren. Daarnaast is en een topkoeling, het haalt hooguit de scherpe randjes ervan af als het buiten heel erg warm is, wil je echt kolen heb je een airco nodig.
Nous112 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:09:
Zie ook de beginpost: de Nefit heeft de stand verwarmen/koelen: auto te maken met wachttijden. Zie ook https://nefit-nl-nl-b.bos...k3blq4i8perfgm4f4g7rto1d6
Je zal deze stand in Koelen moeten zetten, dan zal deze sneller reageren. Daarnaast is het een topkoeling, het haalt hooguit de scherpe randjes ervan af als het buiten heel erg warm is, wil je echt koelen dan heb je een airco nodig.
Ik zal nog eens goed kijken naar die wachttijden, maar ik heb vooral het idee dat er niet gereageerd wordt op de binnentemperatuur. Die kamerinvloed heb ik vandaag pas aangezet, dus misschien helpt dat nog
De vertraging is om in het voorjaar en najaar niet eerst te verwarmen smorgens /snachtsschilderstape schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:50:
Mijn Nefit-enviline 8 kW wil met deze dagen nog niet gaan koelen, terwijl de binnentemperatuur (Zowel op de Watts thermostaten als op de muurthermostaat) hoger is dan de ingestelde temperatuur. (22,5 graden om 20 graden) Huidige buitentemperatuur 18 graden. We hebben flink wat zoninstraling, dus temperatuur binnen loopt snel op....
De bedrijfsmodus blijft zelfs nu op verwarmen staan. Hieronder wat instellingen:
Regeling buitentemperatuur met voetpunt
Stooklijn eindpunt; 35
Voetpunt 25
Max aanvoertemperatuur 45
Kamerinvloed 1K
Offset ruimtetemperatuur 0K
Verwarmen/koelen: Auto
Cv-bedrijf af: 17
Koelbedrijf af 22
Grensw. direct start verw. 2K
Uitschakel vertr. koelen 20h
inschakelvertr verwarmen 1h
Ruimtetemp.sch.versch. 1k
dauwpunt temp versch. 2k
min aanvoerstreeftemp 17
Ik wil dat met dergelijke binnentemperaturen de warmtepomp al gaat koelen, ondanks dat dat volgens de buitentemperatuur nog niet nodig is. Kan dit wel en welke instellingen moet ik daarvoor hebben?
En dan smiddags met zon op je huis te gaan koelen dat is energie verspillen
In jou situatie kun je dan beter zelf de warmtepomp op continu koelen of op continu verwarmen gaan zetten
Dan duurt het na omschakelen ook een uur en dan gaat het koelen of verwarmen weer beginnen
En dan niet savonds verwarming aanzetten maar op koelen laten staan
[ Voor 8% gewijzigd door Willem senior op 02-06-2023 13:03 . Reden: Antwoord was niet goed uitgelegd ]
Ik had ook 34 kWh verbruik in mei voor standbij staan en warmwater makenCybot12999 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:40:
De WP hoeft hier al ruim 1 maand niet meer te verwarmen (thermostaat ingesteld op 16 graden) maar toch zie ik het volgende terug op EMS-ESP (sensor.boiler_energy_consumption_compressor_heating):
[Afbeelding]
Totaal maand mei 34 kWh, met geen enkel moment verwarmenZien jullie soortgelijke waardes?
Volgens mij klopt je uitleg hier niet helemaal en haal je de inschakelvertraging en uitschakelvertraging hier door elkaar: de uitschakelvertraging bij koelen is de tijd dat voorkomen wordt dat er omgeschakeld wordt naar verwarmen (bijv. in het voorjaar met koude nachten). Dit is de 20 uur die is ingesteld door schilderstape.Willem senior schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:38:
[...]
Voor Koelen heb je 20 uur ingesteld
Dus het moet dan 20 uur aaneengesloten 22 graden in huis zijn en dan schakelt de warmtepomp automatisch om en het moet buiten warmer dan 17 graden zijn
Voor verwarming is het 1 uur dus draai je de thermostaat omhoog dan zit er een wacht tijd van een uur op
De inschakelvertraging bepaalt wanneer er gekoeld gaat worden en kan niet lager dan 1 uur worden ingesteld. Koelen werkt sowieso niet bij buitentemperatuur onder de 21 graden (dit is de laagste temperatuur die ingesteld kan worden als koelen vanaf, staat nu bij schilderstape op 22). En daarnaast ook niet bij luchtvochtigheid boven de 62% gemeten door de 1010h thermostaat.
Wil je bij een buitentemperatuur onder de 21 graden koelen dan zul je de warmtepomp op continue koelen moeten zetten.
Ik zal hier ook eens mee gaan spelen, want wij hebben hetzelfde probleem: veel glas dus zoninstraling maar met deze koude noordenwind wordt de buitentemperatuur gedempt terwijl de temperatuur binnen wel oploopt. Eens kijken of ik dit op een of andere manier kan aansturen met een Home Assistant automation icm BBQ Kees kastje.
[ Voor 18% gewijzigd door Pompadour op 01-06-2023 23:27 ]
Je hebt gelijkPompadour schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:16:
[...]
Volgens mij klopt je uitleg hier niet helemaal en haal je de inschakelvertraging en uitschakelvertraging hier door elkaar: de uitschakelvertraging bij koelen is de tijd dat voorkomen wordt dat er omgeschakeld wordt naar verwarmen (bijv. in het voorjaar met koude nachten). Dit is de 20 uur die is ingesteld door schilderstape.
De inschakelvertraging bepaalt wanneer er gekoeld gaat worden en kan niet lager dan 1 uur worden ingesteld. Koelen werkt sowieso niet bij buitentemperatuur onder de 21 graden (dit is de laagste temperatuur die ingesteld kan worden als koelen vanaf, staat nu bij schilderstape op 22). En daarnaast ook niet bij luchtvochtigheid boven de 62% gemeten door de 1010h thermostaat.
Wil je bij een buitentemperatuur onder de 21 graden koelen dan zul je de warmtepomp op continue koelen moeten zetten.
Ik zal hier ook eens mee gaan spelen, want wij hebben hetzelfde probleem: veel glas dus zoninstraling maar met deze koude noordenwind wordt de buitentemperatuur gedempt terwijl de temperatuur binnen wel oploopt. Eens kijken of ik dit op een of andere manier kan aansturen met een Home Assistant automation icm BBQ Kees kastje.
Ik was al informatie aan het opzoeken voor Koelen
En ik heb de uitleg gevonden in een technisch Bulletin van Nefit
Sorry voor de verwarring
Hier is de link naar dat technisch Bulletin : https://d3nxhfluvg7nur.cl...Technisch-Bulletin-53.pdf
(Kan iemand deze link in de start post plaatsen alstublieft)
Als je dat terugrekent over een maand (730 uur) dan heb je een continuverbruik van 46 watt. Kan me voorstellen dat er misschien een pompje continu staat te pompen en de WP electronica in standbymodus staat dat je daar al snel aan zit.Cybot12999 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:40:
De WP hoeft hier al ruim 1 maand niet meer te verwarmen (thermostaat ingesteld op 16 graden) maar toch zie ik het volgende terug op EMS-ESP (sensor.boiler_energy_consumption_compressor_heating):
[Afbeelding]
Totaal maand mei 34 kWh, met geen enkel moment verwarmenZien jullie soortgelijke waardes?
Vraag me dus af wat er in die variabele zit, of dat echt alleen de compressor is, of het totaalverbruik van de hele unit.
[ Voor 6% gewijzigd door jaapzb op 02-06-2023 14:08 ]
Was er niet ook iets met dat een deel van het dhw verbruik daar terecht kwam of andersom? Misschien omdat het wordt gemeten in stappen van hele kWh.
Staat in de openingspost onder Andere relevante informatie.Willem senior schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:32:
[...]
Je hebt gelijk
Ik was al informatie aan het opzoeken voor Koelen
En ik heb de uitleg gevonden in een technisch Bulletin van Nefit
Sorry voor de verwarring
Hier is de link naar dat technisch Bulletin : https://d3nxhfluvg7nur.cl...Technisch-Bulletin-53.pdf
(Kan iemand deze link in de start post plaatsen alstublieft)
hc1 heatpump operating mode misschien?Pompadour schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:30:
Heb even gekeken naar de entities in BBQ Kees, maar er lijkt er geen één bruikbaar om de WP handmatig naar cooling modus te kunnen schakelen
Bij Husdata is dit niet mogelijk: wel auto modus, zomer modus en verwarmingsmodus zijn instelbaar:Pompadour schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:30:
Heb even gekeken naar de entities in BBQ Kees, maar er lijkt er geen één bruikbaar om de WP handmatig naar cooling modus te kunnen schakelen
2202 - Operating mode 2 - Set Status - Heat circuit 1 Heating/Coolin mode. 0=Constant off, 1=Auto, 2=Constant heating
Merkwaardig. Zowel in BBQkees als home assistant kan ik het veld op off, auto, heating of cooling zetten en dat werkt ook. In het voor/najaar zet ik het op off, waarbij de warmwatervoorziening wel blijft werken.Nous112 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 00:54:
[...]
Bij Husdata is dit niet mogelijk: wel auto modus, zomer modus en verwarmingsmodus zijn instelbaar:
2202 - Operating mode 2 - Set Status - Heat circuit 1 Heating/Coolin mode. 0=Constant off, 1=Auto, 2=Constant heating
Je kunt summer ,winter, of auto instellen via BBQKees
Maar niet meer continu verwarmen of continu koelen
Dat ligt aan de software versie
Ik dacht dat versie 3.4 het nog wel had en hogere versie daarna niet meer
Ik draai de laatste beta versie 3.6.0-dev12 en die heb het ook niet
Daar zijn de dallas sensors veranderd naar temperatuur sensor
Bij elke update veranderd er wel iets bij BBQKees heb ik gemerkt
FYI mijn bbqkees draait v3.5.1 en heeft het dus welWillem senior schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:44:
[...]
Je kunt summer ,winter, of auto instellen via BBQKees
Maar niet meer continu verwarmen of continu koelen
Dat ligt aan de software versie
Ik dacht dat versie 3.4 het nog wel had en hogere versie daarna niet meer
Ik draai de laatste beta versie 3.6.0-dev12 en die heb het ook niet
Daar zijn de dallas sensors veranderd naar temperatuur sensor
Bij elke update veranderd er wel iets bij BBQKees heb ik gemerkt
Waar kun je dat instellenvdburg schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:53:
[...]
FYI mijn bbqkees draait v3.5.1 en heeft het dus wel
Bij hc1 heb ik alleen :
:strip_exif()/f/image/LTFwMqzNNcGKfKGrPUOUQTAO.jpg?f=fotoalbum_large)
En bij deze kan ik kiezen uit summer, winter, of auto :
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uYruqN8JVFk5Zz6JAQPn790g.jpg?f=user_large)
Warmtepomp staat hier nu op continu koelen handmatig zelf ingeschakeld gisteren avond
[ Voor 4% gewijzigd door Willem senior op 04-06-2023 10:02 ]
Willem senior schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:01:
[...]
Waar kun je dat instellen
Bij hc1 heb ik alleen :
[Afbeelding]
En bij deze kan ik kiezen uit summer, winter, of auto :[Afbeelding]
Warmtepomp staat hier nu op continu koelen handmatig zelf ingeschakeld gisteren avond
/f/image/vbfQvd81yJFTOE2alIUdMDhf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/g5GBI9iJBWPjawct2zrsHY54.png?f=fotoalbum_large)
Ik vind dat Nefit sowieso eigenlijk maar een slechte ondersteuning heeft voor domotica aansturing via bijvoorbeeld Home Assistant of zaken als software updates. Zelfs met BBQ Kees kastje (welke eigenlijk niet eens nodig zou moeten zijn aangezien er een ethernet aansluiting op de warmtepomp zelf zit, dus waarom niet via ethernet aansturen?).
En de ProControl en Bosch HomeCom apps vind ik al helemaal waardeloos, je kunt er eigenlijk helemaal niks mee. Leuke gimmicks maar verder nul komma nul toegevoegde waarde.
Als ik nog eens een keuze zou moeten maken voor een warmtepomp werd het toch een Nibe denk ik. Ik heb het idee dat die met dit soort dingen toch verder zijn.
Husdata dus niet, ook niet als deze via HA is verbonden.vdburg schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:35:
[...]
Merkwaardig. Zowel in BBQkees als home assistant kan ik het veld op off, auto, heating of cooling zetten en dat werkt ook. In het voor/najaar zet ik het op off, waarbij de warmwatervoorziening wel blijft werken.
verbruikt de zomerstand 20W, of 20W minder dan "constant verwarmen" vanwege buderuspomp die dan stil staat? Ik heb hier geen buderus, maar wil wel liefst van 20W sluipverbruik af in de zomer. Kan geen verschil zien in stroom verbruik tussen zomerstand en constant verwarmen.HansRemmerswaal schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:36:
Voorlopig heb ik nu de WP in de "CV" stand met de kamer thermostaat ingesteld op 6 graden. Dan heb je wel iets meer stroomgebruik dan in de zomerstand, ongeveer 20W per uur, maar beter dan het versneld afkoelen want dat kost uiteindelijk meer stroom.
[ Voor 31% gewijzigd door hackbard op 09-06-2023 07:53 . Reden: was niet duidelijk ]
Mag ik er vanuit gaan dat de unit straks probeert het water op x graden te brengen (14? 16? - 18?) en dat gaat circuleren in de raditors?
In de woonkamer heb ik al fans, op de radiators, maar vanwege de grote radiator capaciteit op de slaapkamers niet. Als de WP die tot 16 graden terug koelt zou je verwachten dat als ik daar een staande ventilator op mik ik wel 'iets' kan koelen toch?
Of werkt het koelen anders?
Zijn je radiators aan een kant aangesloten onder en bovenkant?SuperR1902 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:31:
Uit nieuwsgierigheid heb ik de operating mode 5 minuten geleden op cooling gezet. Maar ik heb nog nooit met die modus gewerkt of ook maar op één instelling ervan gelet.
Mag ik er vanuit gaan dat de unit straks probeert het water op x graden te brengen (14? 16? - 18?) en dat gaat circuleren in de raditors?
In de woonkamer heb ik al fans, op de radiators, maar vanwege de grote radiator capaciteit op de slaapkamers niet. Als de WP die tot 16 graden terug koelt zou je verwachten dat als ik daar een staande ventilator op mik ik wel 'iets' kan koelen toch?
Of werkt het koelen anders?
Als dat het geval is zullen de radiators weinig koelen want het koude water is zwaarder en zakt dan gelijk de retour in
Bij een links rechts aangesloten radiator zal het wel goed werken
En probeer niet lager dan 17 graden te koelen dat kun je zelf instellen in het cv menu
Inverband met kans op condens vorming op je vloer,radiators en leidingen
Wellicht kan ik het beste kijken of ik de bovenste verdieping kan voorzien van een kleine airco voor het toenemende aantal dagen als deze. Ik vind het wel sneu om de kinderen in een warme kamer van 27 graden te laten slapen.
Die radiator knoppen kun je er even afdraaien en dan gewoon proberenSuperR1902 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:02:
Volgens mij gaat het dan in mijn situatie niet zo gek veel doen. Daarnaast zijn de slimme radiator knoppen blijkbaar nog niet slim genoeg voor een koel stand.
Wellicht kan ik het beste kijken of ik de bovenste verdieping kan voorzien van een kleine airco voor het toenemende aantal dagen als deze. Ik vind het wel sneu om de kinderen in een warme kamer van 27 graden te laten slapen.
Misschien lukt het een beetje koelen met ook nog een ventilator op de radiator
Airco plaatsen kan altijd of jaga strada hybrid convectoren plaatsen waar nu een radiator hangt
Maar ik zou eerst proberen zonder je knoppen en ventilator plaatsen
Als ik de WP in de zo stand zet hoor ik ergens een relais en verbruik ik 20 W minder. Ik weet niet of dit alleen de buderuspomp is of dat er nog er intern meer wordt uitgezet.hackbard schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:41:
[...]
verbruikt de zomerstand 20W, of 20W minder dan "constant verwarmen" vanwege buderuspomp die dan stil staat? Ik heb hier geen buderus, maar wil wel liefst van 20W sluipverbruik af in de zomer. Kan geen verschil zien in stroom verbruik tussen zomerstand en constant verwarmen.
Al ruim een jaar volg ik dit topic en dankzij jullie heb ik de onkunde van mijn installateur weten recht te trekken in de winter. Vorig jaar is er koelbedrijf aan mijn Nefit Enviline monoblock toegevoegd en dat heeft prima gefunctioneerd. Echter had deze vorige week weer in moeten schakelen, en heeft dat tot nu toe niet gedaan. Alle voorwaarden voor koelbedrijf zit hij al dik boven, heb het bedrijf van 'auto' naar 'continue zomer' gezet en na een dag nog steeds niks. Ik word ondertussen wat wanhopig nu mijn huis van binnen de 30 graden aantikt. Ik hoop dat iemand me wat verder kan helpen!
Met vriendelijke groet,
Bram
Lees die link naar het technisch bulletin 53 nog eens na (staat ook in de startpost):BramOost schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:02:
Alle voorwaarden voor koelbedrijf zit hij al dik boven, heb het bedrijf van 'auto' naar 'continue zomer' gezet en na een dag nog steeds niks. Ik word ondertussen wat wanhopig nu mijn huis van binnen de 30 graden aantikt. Ik hoop dat iemand me wat verder kan helpen!
Met vriendelijke groet,
Bram
Technisch bulletin 53
Daarin staan alle voorwaarden en parameters vermeld. Neem aan dat je de inschakelvertraging op 1 uur hebt staan en start temperatuur op max. 24 graden?
Hoe ziet je verdere opstelling eruit?
Ik begreep ook de eerste twee seizoenen niets van het koelen.BramOost schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:02:
Beste warmtepomptweakers,
Al ruim een jaar volg ik dit topic en dankzij jullie heb ik de onkunde van mijn installateur weten recht te trekken in de winter. Vorig jaar is er koelbedrijf aan mijn Nefit Enviline monoblock toegevoegd en dat heeft prima gefunctioneerd. Echter had deze vorige week weer in moeten schakelen, en heeft dat tot nu toe niet gedaan. Alle voorwaarden voor koelbedrijf zit hij al dik boven, heb het bedrijf van 'auto' naar 'continue zomer' gezet en na een dag nog steeds niks. Ik word ondertussen wat wanhopig nu mijn huis van binnen de 30 graden aantikt. Ik hoop dat iemand me wat verder kan helpen!
Met vriendelijke groet,
Bram
Heb ook een monoblok. Instellingen gedaan volgens Bosch-Nefit.
Staat bij mij op automatisch verwarmen/koelen.
Als de buitentemperatuur de ingestelde waarde bereikt gaat de installatie op permanent koelbedrijf.
Als de installatie op permanent koelbedrijf staat dan kun je met de kamerthermostaat de gewenste temperatuur instellen. Dat is een andere waarde dan bij het verwarmen. Aan de knop draaien naar de gewenste waarde en dan indrukken.
Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.
De kamerthermostaat stuurt vrijwel niks voor het koelbedrijf. Ik neem aan dat je die sowieso al lager hebt staan dan de actuele kamertemperatuur. De werking van de koeling wordt vooral bepaald door de minimale aanvoerstreeftemperatuur (staat bij mij op 17), het is dus niet zo dat de warmtepomp harder gaat koelen als je je kamerthermostaat lager zet.hansbot schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:26:
[...]
Als de buitentemperatuur de ingestelde waarde bereikt gaat de installatie op permanent koelbedrijf.
Als de installatie op permanent koelbedrijf staat dan kun je met de kamerthermostaat de gewenste temperatuur instellen. Dat is een andere waarde dan bij het verwarmen. Aan de knop draaien naar de gewenste waarde en dan indrukken.
Kamerthermostaat wordt verder enkel gebruikt voor berekenen van dauwpunt op basis van relatieve luchtvochtigheid om condens op de vloer te voorkomen.
Als je goed kijkt naar de grafiek van technisch bulletin 53 dan zie je dat de start van het koelen mede afhankelijk is van de ingestelde waarde van de kamer thermostaat.Pompadour schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:56:
[...]
De kamerthermostaat stuurt vrijwel niks voor het koelbedrijf. Ik neem aan dat je die sowieso al lager hebt staan dan de actuele kamertemperatuur. De werking van de koeling wordt vooral bepaald door de minimale aanvoerstreeftemperatuur (staat bij mij op 17), het is dus niet zo dat de warmtepomp harder gaat koelen als je je kamerthermostaat lager zet.
Kamerthermostaat wordt verder enkel gebruikt voor berekenen van dauwpunt op basis van relatieve luchtvochtigheid om condens op de vloer te voorkomen.
En einde koelen (punt acht) ook op basis van kamer thermostaat.
[ Voor 3% gewijzigd door hansbot op 11-06-2023 20:56 ]
Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.
Ja, dat klopt, het is één van de variabelen. Maar in de praktijk zal het eerder de buitentemperatuur zijn die de start voor koelen aanzwengelt omdat je de thermostaat toch al lager hebt staan dan de oplopende binnentemperatuur. En de buitentemperatuur is ook eerder gedaald dan de binnentemperatuur, zelfs met ingestelde afkoelvertraging van in mijn geval 15 uur, zeker met een goed geïsoleerd huis.hansbot schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:52:
[...]
Als je goed kijkt naar de grafiek van technisch bulletin 53 dan zie je dat de start van het koelen mede afhankelijk is van de ingestelde waarde van de kamer thermostaat.
En einde koelen (punt acht) ook op basis van kamer thermostaat.
Bij mij staat de thermostaat continue op 20 graden, koelen springt in bij buitentemperatuur van 23 graden en dan is het binnen ook altijd al warmer dan die 20 graden, o.a. door zoninstraling.
Ik heb een Buderus WPL AR8 warmtepomp. Wat eigenlijk hetzelfde is als een nefit enviline.Elimination schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:45:
In het service menu, submenu "verwarmen/koelen instellen", submenu "CV circuit 1"
- de setting "verwarmen/koelen" instellen op "constant koelen"
Standaard staat deze setting op "Äutomatisch bedrijf", maar na overleg met een nefit engineer kwamen we tot de conclusie dat je in de zomerperiode (waarbij je zeker weet dat er niet meer verwarmd hoeft te worden), je het best de instelling op "constant koelen" zet. Hiermee voorkom je dat er allerlei in- en uitschakeltimers gaan tellen om te switchen tussen of er verwarmd moet worden of gekoeld. De temperatuurverschillen tussen dag en nacht kunnen soms best groot zijn, en dan gaat het systeem ongewenst pingelen. Let op: instelling "permanent zomer" gaat niet koelen of verwarmen, maar zorgt enkel dat er warm water wordt geproduceerd. Niet geschikt dus.
- de setting "verwarmingskringfunctie" instellen op "verwarmen en koelen"
- als je een thermostaat hebt van het type 1000h/1010h (met vochtsensor), zorg ervoor dat het "dauwpunt temp. versch." zo laag mogelijk staat ("1K" uit mijn hoofd). Beter schaf je een 1000/1110 (zonder H) aan, dan gaat het systeem niet "slim" proberen te doen met de luchtvochtigheid. In mijn ervaring was dat alleen maar vervelend, want het resulteerde dat op de warmste dagen (met relatief hoge luchtvochtigheid) dat het systeem verzaakte te koelen.
- Als je een thermostaat 1000/1010 hebt (zonder vochtsensor) dan moet je even goed nadenken over de instelling "Minimaal gewenste aanvoertemperatuur". Zet je deze te laag, dan kan er condensvorming op de vloer ontstaan. Ik heb deze ingesteld op 16 graden, en geeft bij mij nooit condensvorming, zelfs niet als het relatief vochtig is in huis. De enviline gaat dus ook vrijwel altijd proberen deze temperatuur te halen. Zet je deze enorm laag, dan is naast de condensvorming ook nog het ongewenste bijeffect dat de vloer erg koud wordt, en de koudestraling vindt niet iedereen even prettig. Hiermee experimenteren is het devies, want met een te hoge temperatuur kan je misschien niet de gewenste koudeafgifte van de vloer realiseren (blijft warm in huis)
- de setting "ruimtetemp.sch.versch." geeft aan vanaf hoeveel delta in graden tussen de gewenste en de werkelijke kamertemperatuur er gestart moet worden met koelen. Ik zou deze zo laag mogelijk willen houden, maar op de een of andere manier werkt 1K niet (goed) bij mij, en op 2K wel. Heel raar, maar het is bij mij het geval dat hij bij een geringe delta bij 1K niets doet, en bij 2K wel. Experimenteer er maar eens mee.
Nog een remark: klokprogramma's werken niet in het koelbedrijf, dus je zult "handmatig" de gewenste kamertemperatuur moeten instellen, en die geldt dan dag en nacht, tenzij je elke avond de instelling wijzigt uiteraard...
Nu wou ik vandaag op de koeling een tijdsprogramma zetten, maar dat lukt niet.
Nu kwam ik het bovenstaand tegen. Zijn er hier mensen die toch een tijdsprogramma hebben erop gekregen? Vreemd dat je dit niet kunt doen bij koelen.
Bij ons is het:BramOost schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:05:
Heb vanmiddag het bedrijf van 'continue zomer' weer teruggezet naar automatisch, en 2 uur later sprong hij over op koelen! Ik heb geen flauw idee waarom het hiervoor niet werkte maar gelukkig werkt het nu!
-constant zomer: Enkel warm waterbedrijf. Geen verwarming en geen koeling
-Automatisch bedrijf: Schakelt om tussen koelen en verwarming volgens de ingestelde waardes
-Constant verwarmen: verwarmen en warm water. koeling niet toegestaan.
-Constant koelen: koeling en warm water. Verwarming niet toegestaan
Als de Buderus dezelfde regelunit heeft als de Nefit dan zou je deze instelling kunnen maken in het gebruikersmenu. Zie ook de openingspost met het standaard instellingen document.M2c schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:40:
[...]
Ik heb een Buderus WPL AR8 warmtepomp. Wat eigenlijk hetzelfde is als een nefit enviline.
Nu wou ik vandaag op de koeling een tijdsprogramma zetten, maar dat lukt niet.
Nu kwam ik het bovenstaand tegen. Zijn er hier mensen die toch een tijdsprogramma hebben erop gekregen? Vreemd dat je dit niet kunt doen bij koelen.
Dat is het probleem dat het bij Koeling niet pakt.Nous112 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 00:27:
[...]
Als de Buderus dezelfde regelunit heeft als de Nefit dan zou je deze instelling kunnen maken in het gebruikersmenu. Zie ook de openingspost met het standaard instellingen document.
Ik wil tussen 08:00 - 19:00 dat de koeling werkt. Zie foto's.
Vervolgens zie je dan dat er geen tijdsprogramma gepakt wordt door de warmtepomp. Ik denk dat het komt omdat ik het "zonnetje" op CV staat, maar ik krijg dat niet op koelen gezet.
Dus had op deze topic al eens opgezocht en werd bevestigd dat je dit niet kunt instellen bij koeling. Maar dat is een post van 2019, dus mss is er ondertussen een update geweest. Of weet iemand iets meer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OyQKrofVGAqaaejfZesQ9zif.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hEXdT80rMbwKSGekU20HAChp.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rZmkiwHO5wpIHfurC50gEoLw.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door M2c op 12-06-2023 09:14 ]
Al’s de warmtepomp gaat koelen staat er een koel symbool rechtsonderin het display. Check ook de temperatuur instelling van de thermostaat: als de warmtepomp op koelmodus staat stel je met de thermostaat de temperatuur in waarbij de warmtepomp moet gaan koelen. Als de kamertemperatuur bijvoorbeeld 23 graden is en de thermostaat staat op 24 graden dan betekent dit dat de thermostaat pas gaat koelen vanaf een kamertemperatuur vanaf 24 graden. Als de thermostaat op bijvoorbeeld 22 graden wordt gezet zal deze gaan koelen. Het kan ca. 1 uur duren nadat je de thermostaat qua temperatuur hebt gewijzigd voordat deze wat gaat doen. Als hij gaat koelen staat er op thermostaat het brander symbool.M2c schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:12:
[...]
Dat is het probleem dat het bij Koeling niet pakt.
Ik wil tussen 08:00 - 19:00 dat de koeling werkt. Zie foto's.
Vervolgens zie je dan dat er geen tijdsprogramma gepakt wordt door de warmtepomp. Ik denk dat het komt omdat ik het "zonnetje" op CV staat, maar ik krijg dat niet op koelen gezet.
Dus had op deze topic al eens opgezocht en werd bevestigd dat je dit niet kunt instellen bij koeling. Maar dat is een post van 2019, dus mss is er ondertussen een update geweest. Of weet iemand iets meer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op dit moment heb ik dit:
- Aanvoertemperatuur 21,7
- Retourtemperatuur 23,9
- Buitentemperatuur 31,4
- Ingestelde kamertemperatuur 20.0
- Kamertemperatuur 22,2
Koelbedrijf Uit staat op 23 ingesteld. Maar wat doet dit? Er staat bij: Bij overschrijven van de temperatuur wordt koelbedrijf ingeschakeld.
Wie wil mij even verder helpen?
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Koelbedrijf Uit is de buiten temperatuur waarbij de koelfunctie niet meer actief is. Dus in uw geval onder de 23 graden wordt uw koelfunctie uitgeschakeld, boven de 23 graden wordt de koelfunctie actief.aGraPusher schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:56:
Wat stel ik in met Koelbedrijf Uit?
Op dit moment heb ik dit:
- Aanvoertemperatuur 21,7
- Retourtemperatuur 23,9
- Buitentemperatuur 31,4
- Ingestelde kamertemperatuur 20.0
- Kamertemperatuur 22,2
Koelbedrijf Uit staat op 23 ingesteld. Maar wat doet dit? Er staat bij: Bij overschrijven van de temperatuur wordt koelbedrijf ingeschakeld.
Wie wil mij even verder helpen?
Als ik naar uw waardes kijk lijkt het erop dat de koelfunctie werkt. Er wordt warmte onttrokken uit de vloer (retour temperatuur is hoger dan de aanvoer temperatuur). Het is een topkoeling, dus kan slechts een paar graden verschil qua binnentemperatuur geven. Wil je echt flink gaan koelen dan heb je aanvullende airco nodig…..
Ter vergelijking mijn huidige waardes:
- Aanvoertemperatuur 18,4
- Retourtemperatuur 20,6
- Buitentemperatuur 29,6
- Ingestelde kamertemperatuur 22,0
- Kamertemperatuur 23,4
Ja daar ben ik van op de hoogte. Zoals je ziet werkt de koeling ook want ik kan het hier zelfs tot 20°C koelen, terwijl het al een aantal dagen 30°C is buiten (was om te testen). Ik ben zeer tevreden van de koeling.Nous112 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:04:
[...]
Al’s de warmtepomp gaat koelen staat er een koel symbool rechtsonderin het display. Check ook de temperatuur instelling van de thermostaat: als de warmtepomp op koelmodus staat stel je met de thermostaat de temperatuur in waarbij de warmtepomp moet gaan koelen. Als de kamertemperatuur bijvoorbeeld 23 graden is en de thermostaat staat op 24 graden dan betekent dit dat de thermostaat pas gaat koelen vanaf een kamertemperatuur vanaf 24 graden. Als de thermostaat op bijvoorbeeld 22 graden wordt gezet zal deze gaan koelen. Het kan ca. 1 uur duren nadat je de thermostaat qua temperatuur hebt gewijzigd voordat deze wat gaat doen. Als hij gaat koelen staat er op thermostaat het brander symbool.
Op moment van de foto stond hem af, omdat die niet meer moest koelen. Ik had de gewenste temperatuur omhoog gedaan. 20°C is wat teveel van het goede.
Maar mijn vraag is dat ik geen tijdsprogramma kan instellen.
Iemand hier heeft het al gemeld dat het in koelbedrijf niet mogelijk is in 2019. Misschien kan het ondertussen wel of heeft deze persoon het verkeerd?
Ondanks ik mijn instelling zet op "auto" en zeg dat het tussen 08:00 - 19:00 moet werken. Blijft die 24/24 in werking. Dus warmtepomp springt evengoed aan midden in de nacht, terwijl ik dat niet wil.
Als je naar mijn eerste foto kijkt, zie je ook dat er geen balkjes zijn die aangeven wanneer deze in bedrijf moet zijn. Is gewoon een stippellijn zoals je die in geoptimaliseerd modus staat. Dus het lijkt erop dat ik geen tijdsprogramma krijg gezet voor koeling.
Dit was de post van hier van 2019.
Nog een remark: klokprogramma's werken niet in het koelbedrijf, dus je zult "handmatig" de gewenste kamertemperatuur moeten instellen, en die geldt dan dag en nacht, tenzij je elke avond de instelling wijzigt uiteraard...
[ Voor 33% gewijzigd door M2c op 12-06-2023 22:19 ]
Heb je SWW in je warmtepomp? Dan kan het salmonella legionella desinfectie zijncowboy02 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:56:
Weet iemand waarom de bijverwarming actief word midden in de zomer?
De ketel staat nu op permanente koeling
Zelfs als het voor de legionella run is staan er nog waardes tussen die ik niet kan verklaren
[Afbeelding]
[ Voor 1% gewijzigd door jaapzb op 13-06-2023 22:32 . Reden: legionella natuurlijk ]
Geen idee of het klok programma werkt voor koelen. Vind het sowieso al wel knap dat je tot 20 graden kan terug koelen, zou ik ook wel willen, maar ik kom nu niet verder dan 24 graden bij deze buitentemperaturen (dan zou ik meer moeite moeten steken in het buiten houden van de zoninstraling).M2c schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:03:
[...]
Ondanks ik mijn instelling zet op "auto" en zeg dat het tussen 08:00 - 19:00 moet werken. Blijft die 24/24 in werking. Dus warmtepomp springt evengoed aan midden in de nacht, terwijl ik dat niet wil.
[...]
Als je niet wilt dat ie na 19u nog koelt en bij gebrek aan klok programma, waarom zet je dan de uitschakel vertraging koelen niet op 1 uur? Na 19.00u zal de buitentemperatuur snel zakken onder de ingestelde grenswaarde voor koelen uit en daarmee ook uit de koelstand gaan.
Bewaar jij dooie kippen in je SWW-vat?jaapzb schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:00:
Heb je SWW in je warmtepomp? Dan kan het salmonella desinfectie zijn
Overigens denk ik wel dat het legionellaruns zijn. Die pieken van het element zitten precies om de 7 dagen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik kan niet checken of dit zo bij mij het geval is, maar ik vermoed dat dit inderdaad zo werkt. Ik schakel de voeding uit richting warmtepomp om 23.30 uur met een KiKa schakelmodule i.c.m. een extern relais. Dit omdat ook in de winter de Buderus pomp onder de 5 graden gaat draaien bij een monoblok, ook als het tijdsprogramma de warmtepomp heeft uitgeschakeld. In dat geval zorgt de KiKa + relais ervoor dat de Buderus pomp tussen 23.30 en 07.00 uur is uitgeschakeld. Bijkomend voordeel is dat deze schakeling ook in de zomer actief is en dan zorgt dat de warmtepomp stopt met koelen.M2c schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:03:
[...]
Ja daar ben ik van op de hoogte. Zoals je ziet werkt de koeling ook want ik kan het hier zelfs tot 20°C koelen, terwijl het al een aantal dagen 30°C is buiten (was om te testen). Ik ben zeer tevreden van de koeling.
Op moment van de foto stond hem af, omdat die niet meer moest koelen. Ik had de gewenste temperatuur omhoog gedaan. 20°C is wat teveel van het goede.
Maar mijn vraag is dat ik geen tijdsprogramma kan instellen.
Iemand hier heeft het al gemeld dat het in koelbedrijf niet mogelijk is in 2019. Misschien kan het ondertussen wel of heeft deze persoon het verkeerd?
Als je naar mijn eerste foto kijkt, zie je ook dat er geen balkjes zijn die aangeven wanneer deze in bedrijf moet zijn. Is gewoon een stippellijn zoals je die in geoptimaliseerd modus staat. Dus het lijkt erop dat ik geen tijdsprogramma krijg gezet voor koeling.
Dit was de post van hier van 2019.
[...]
Foutje moet kunnenAndrehj schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:53:
[...]
Bewaar jij dooie kippen in je SWW-vat?![]()
Overigens denk ik wel dat het legionellaruns zijn. Die pieken van het element zitten precies om de 7 dagen.
Hier kan ik de koeltemperatuur niet lager zetten dan 21 graden helaas. Heeft iemand een idee waarom dat is of wat ik hier aan kan doen?M2c schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:03:
[...]
Zoals je ziet werkt de koeling ook want ik kan het hier zelfs tot 20°C koelen, terwijl het al een aantal dagen 30°C is buiten (was om te testen). Ik ben zeer tevreden van de koeling.
De watertemperatuur bij koelen lijkt ook niet lager te gaan dan 19 graden. Dat creëert niet echt een groot verschil en zou van mij wat lager mogen.
Watertemperatuur gaat niet lager dan het dauwpunt (het moment dat er condens ontstaat op de leidingen), omdat er metalen leidingen gebruikt zijn binnen je systeem en er dan kans bestaat dat de boel gaat roesten. Het dauwpunt ligt (naar gelang de relatieve vochtigheid) vaak rond de 17-19 graden in zomerse omstandigheden.wph schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:50:
[...]
Hier kan ik de koeltemperatuur niet lager zetten dan 21 graden helaas. Heeft iemand een idee waarom dat is of wat ik hier aan kan doen?
De watertemperatuur bij koelen lijkt ook niet lager te gaan dan 19 graden. Dat creëert niet echt een groot verschil en zou van mij wat lager mogen.
Misschien staat je dauwpunt temperatuur verschil tehoog ingesteldwph schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:50:
[...]
Hier kan ik de koeltemperatuur niet lager zetten dan 21 graden helaas. Heeft iemand een idee waarom dat is of wat ik hier aan kan doen?
staat hier op 2K ingesteld lager kan die niet