Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 14:12
@de telegraaf ik heb de laatste tijd eens getest met 'doorverwarmen onder'.

Er zit 3 graden verschil tussen de ingestelde instelling en buitentemperatuur voordat de WP daardwerkelijk de nachtverlaging eraf haalt.
Bijvoorbeeld nu:
buitentemp 7,0
Doorverwarmen onder ingesteld op: 10
Alleen nu wordt de stooklijn zonder nachtverlaging gehanteerd. Bij instelling op 8,0 graden blijft nachtverlaging alsnog actief ondanks de buitentemp van 7,0
Vreemd toch??

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 23:43
Kijk je wel naar de gedempte buitentemperatuur? Die wordt intern gebruikt voor alle regelingen. Dus niet de werkelijke buitentemperatuur, die doet bij mijn weten niks in de regelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
master1104 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:32:
Kijk je wel naar de gedempte buitentemperatuur? Die wordt intern gebruikt voor alle regelingen. Dus niet de werkelijke buitentemperatuur, die doet bij mijn weten niks in de regelingen.
Aha! Dat zal het zijn. Is er een plaats waar je de gedempte buitentemp kan zien? Of zelf rekenen?

De handleiding maakt mij verder niet veel wijzer hoeveel sterke, gemiddelde en lichte demping dan inhoudt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VT885tTB_P86oVHDmd2nCOCxMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5Mijx4d428oGftm2bJxEADz.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-05 18:04
scarwoman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:57:
[...]

Aha! Dat zal het zijn. Is er een plaats waar je de gedempte buitentemp kan zien? Of zelf rekenen?
bbqkees? Op de display kan ik het ook niet vinden.. ik heb gebouwsoort: licht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5Ad-OibzWCQ2oQfe8e2M79GBLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kjWFjdaGkmIQ7wGg8IWDybtN.png?f=fotoalbum_large
De handleiding maakt mij verder niet veel wijzer hoeveel sterke, gemiddelde en lichte demping dan inhoudt.

[Afbeelding]
als je demping op uit zet, zou misschien wel de actuele buitentemp gebruikt worden. Anders is gedempt denk ik een gemiddelde over een bepaald tijd, licht over een korter tijd (1uur?) dan zwaar.

Maar waar die 'versnelde opwarming' vandaan komt, is mij ook een raadsel. Het zal toch niet de snelstartfunctie zijn van menupunt 3.8 in de handleiding? Of heeft de overshoot tijdens start ermee te maken? Past ook niet, want overshoot gebeurt hier ook later tijdens bedrijf.

[ Voor 11% gewijzigd door hackbard op 14-04-2023 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Demping zorgt er voor dat je WP minder zenuwachtig regelt. Hij berekend een lopend gemiddelde van de buitentemperatuur, bij "sterke demping" is de tijdsperiode waarover hij dan het lopend gemiddelde dan berekend langer dan bij "lichte demping". Helaas geven ze niet aan hoe lang die "window" dan is per instelling. Maar bij wijze van kan dat voor sterke demping een kwartier zijn, en voor lichte demping bijvoorbeeld 5 minuten.

Als je demping uit zet zal je dus een zenuwachtigere WP regeling krijgen, dat is meestal ook niet wat je wilt. In je grafiekje hierboven zie je bijvoorbeeld een piek rond 6:00 in je buitentemperatuur die er dankzij de demping uitgefiltert word, als de demping uit had gestaan had je WP door dit korte piekje best vreemd kunnen reageren (bijv. uit gaan omdat je streeftemperatuur opeens gehaald word).

Met dat stukje uitleg over "versnelde opwarming" bedoelen ze denk ik dat bij een sterke demping, je WP langer op een mogelijk te hoge streeftemperatuur gaat regelen, de gedempte buitentemperatuur reageert niet zo snel mee met een snelle verhoging van de buitentemperatuur (omdat het dus een lopend gemiddelde over een langere periode is).

[ Voor 10% gewijzigd door jaapzb op 14-04-2023 16:24 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05 12:21
master1104 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:16:
Wegvallen van de luchtstroom kan in mijn beleving maar door twee oorzaken komen:
- de fan valt uit
- de aanzuiging van de fan voldoet niet (te krappe plaatsing, windinvloeden)

Ik zou inzetten op de fan, want in 5 min aanvriezen is met 10+ graden echt extreem snel. De beruchte draadbreuk van de aansluiting op de fan motor is hier meermaals voorbij gekomen. Is echt een ontwerpfout waardoor de draad afbreekt. Zou met de search terug te vinden moeten zijn.
Edit:b.v hier https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57960826
Krijg dinsdag een monteur op bezoek.
Kijken of die er iets mee kan.
Dank

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
hackbard schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:03:
[...]

bbqkees? Op de display kan ik het ook niet vinden.. ik heb gebouwsoort: licht
[Afbeelding]

[...]

als je demping op uit zet, zou misschien wel de actuele buitentemp gebruikt worden. Anders is gedempt denk ik een gemiddelde over een bepaald tijd, licht over een korter tijd (1uur?) dan zwaar.

Maar waar die 'versnelde opwarming' vandaan komt, is mij ook een raadsel. Het zal toch niet de snelstartfunctie zijn van menupunt 3.8 in de handleiding? Of heeft de overshoot tijdens start ermee te maken? Past ook niet, want overshoot gebeurt hier ook later tijdens bedrijf.
Dit maakt het stukken duidelijker. Ik heb geen BBQKees, maar nu helder wat er dus op de achtergrond speelt.

Ben benieuwd of Zwaar als instelling een nog rustigere WP oplevert. Hier hebben we best veel opslagvermogen in veel m2 vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Heeft iemand een plaatje van middel demping en sterk? Om wat meer gevoel te krijgen bij de typen demping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
scarwoman schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:59:
[...]

Heeft iemand een plaatje van middel demping en sterk? Om wat meer gevoel te krijgen bij de typen demping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8VllwLko9JSkzdTeY_dxyA9Dv4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wD3rL9LNYfFUxAxfPFzDOIjo.jpg?f=user_large
heb het gisteren van licht naar zwaar gezet. Tijd window lijkt nu iets van 3uur, tegenover 1uur voor licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:36:
[...]

Mijn screenshot is van één komplete run, en daar gaat het dus met een soort sinus meerdere keren tussen de 40 en 60 graden.

Jouw schermafdruk lijken 2 runs en daarbij is, na de opstart, de temperatuur stabiel op 50?

[Afbeelding]
zijn we hier eigenlijk tot een conclusie gekomen? Zijn die schommelingen tussen 40 en 60grad van de tr6 (hotgas) normaal? Ik zie die zaagtanden hier weer de halve dag..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOSb6IuI4OJXmFNPIPWQeW43mE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5j6gyVexRgl9OYu7IgXHukLo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door hackbard op 16-04-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-05 07:16
hackbard schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:18:
[...]

zijn we hier eigenlijk tot een conclusie gekomen? Zijn die schommelingen tussen 40 en 60grad van de tr6 (hotgas) normaal? Ik zie die zaagtanden hier weer de halve dag..
[Afbeelding]
Bij mij blijft die TR6 ook zo op en neer gaan, gevoelsmatig is dat niet correct.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:01:
[...]

Bij mij blijft die TR6 ook zo op en neer gaan, gevoelsmatig is dat niet correct.
Hebben jullie een naregeling of draaien jullie direct op de vloer/radiatoren?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:03:
[...]

Geen naregeling, direct vloer en radiatoren.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:08:
[...]

Geen naregeling, direct vloer en radiatoren.
Schommelt de aanvoertemperatuur van het water mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
jaapzb schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:03:
[...]

waarom vraag je?
Ik heb speciaal de retour erbij geplot, zodat te zien is dat die niet schommelt..

edit: de aanvoer gaat wel lichtjes mee, 1 a 2 graden tegenover 20graden golf van de tr6

[ Voor 13% gewijzigd door hackbard op 16-04-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:11:
[...]

waarom vraag je?
Ik heb speciaal de retour erbij geplot, zodat te zien is dat die niet schommelt..

edit: de aanvoer gaat wel lichtjes mee, 1 a 2 graden tegenover 20graden golf van de tr6
Ik heb even terug zitten kijken en op 4 dec was deze TR6 wel even stabiel… en de compressor power output is dan strak. Dus het kan wel… en TC0 en TC3 zijn dan ook strak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7-sy1enOzmSJAxnSqwXNCL7aKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrmZgP2Bs5NYiI7A1Tvzt7cg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mavQmds04SAKA5kzb20qLVIJfUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjM37ctEtPcqMlzcGogPTioJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door HansRemmerswaal op 16-04-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:51
HansRemmerswaal schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:24:
[...]

Ik heb even terug zitten kijken en op 4 dec was deze TR6 wel even stabiel… en de compressor power output is dan strak. Dus het kan wel… en TC0 en TC3 zijn dan ook strak.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou het er mee te maken kunnen hebben dat de discharge line temperatuur, dus uitgaande gas temperatuur van de compressor, best laag wordt, en dat regeling hier wat lomp ingrijpt om dit weer omhoog te krijgen?

Heb je ook grafiekjes van de EEV positie en de verdamper temperatuur?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Fullpower schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:49:
[...]

Zou het er mee te maken kunnen hebben dat de discharge line temperatuur, dus uitgaande gas temperatuur van de compressor, best laag wordt, en dat regeling hier wat lomp ingrijpt om dit weer omhoog te krijgen?

Wat bedoel je met EEV positie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
HansRemmerswaal schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:57:
[...]

Wat bedoel je met EEV positie?
Electronisch Expansie Ventiel

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Fullpower schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:49:
[...]

zoiets?
TR4 is verdamper inlaat, en daarvoor zit de EEV (bij verwarmen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fU7pyhBmL5JpTZIYax0gqEBJkJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KT9iL5kbCss1r6aSWvb3m2ZI.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mg5ApyCB-onwu2Y_ySW5cGDLJoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dHHjabsdTieJRy4iRBt0i68f.png?f=fotoalbum_large
als het zo is als je zegt, betekend dat dat hier niks aan te doen is? En het heeft niet met een koudemiddel tekort te maken? (ik heb er geen verstand van..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
hackbard schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:23:
[...]

zoiets?
TR4 is verdamper inlaat, en daarvoor zit de EEV (bij verwarmen).
[Afbeelding][Afbeelding]
als het zo is als je zegt, betekend dat dat hier niks aan te doen is? En het heeft niet met een koudemiddel tekort te maken? (ik heb er geen verstand van..)
Zoals ik het zie: de koelmiddel temperatuur aan de gaszijde, dus inlaat van de condensor, volgt de discharge temperatuur. Dat is prima. Bij een split zie je hier wel eens grotere verschillen, dus meer verlies.
Op een gegeven moment zie je in de grafiek dat de 'gas temperatuur', dus aan de ingang van de condensor, dicht in de buurt komt van de consensatie temperatuur, dus zeg maar de watertemperatuur.
Op dat moment zie je de temperatuur aan de ingang van de verdamper, dus ná het EEV plots een stap omlaag maken. Je hebt geen grafiek van de EEV, maar die lijkt een stuk meer dicht te gaan. Dit gaat vrij 'lomp'.

Kennelijk wil de regeling voorkomen dat de discharge oververhitting te laag wordt. Dit kan er voor zorgen dat er geen condensatie meer is, dus lagere COP of gasvorming koudemiddel in het EEV. Oorzaak kan een te lage zuiggas oververhitting zijn.

Waarom dat dit zo gaat is moelijk te zeggen. Dan zou je meer van de implementatie af moeten weten. Maar het zou kunnen dat hij aanvankelijk een ander doel nastreeft, bijvoorbeeld een hele lage zuiggas oververhitting, want goed voor de COP, en pas laat ontdekt dat dit toch niet helemaal goed gaat. Vervolgens werkt hij weer langzaam toe naar die eerdere situatie.. en blijft dat doen. :)

Voor zover ik weet is dit geen teken van koelmiddel tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Fullpower schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:40:
[...]

Zoals ik het zie: de koelmiddel temperatuur aan de gaszijde, dus inlaat van de condensor, volgt de discharge temperatuur. Dat is prima. Bij een split zie je hier wel eens grotere verschillen, dus meer verlies.
Op een gegeven moment zie je in de grafiek dat de 'gas temperatuur', dus aan de ingang van de condensor, dicht in de buurt komt van de consensatie temperatuur, dus zeg maar de watertemperatuur.
Op dat moment zie je de temperatuur aan de ingang van de verdamper, dus ná het EEV plots een stap omlaag maken. Je hebt geen grafiek van de EEV, maar die lijkt een stuk meer dicht te gaan. Dit gaat vrij 'lomp'.

Kennelijk wil de regeling voorkomen dat de discharge oververhitting te laag wordt. Dit kan er voor zorgen dat er geen condensatie meer is, dus lagere COP of gasvorming koudemiddel in het EEV. Oorzaak kan een te lage zuiggas oververhitting zijn.

Waarom dat dit zo gaat is moelijk te zeggen. Dan zou je meer van de implementatie af moeten weten. Maar het zou kunnen dat hij aanvankelijk een ander doel nastreeft, bijvoorbeeld een hele lage zuiggas oververhitting, want goed voor de COP, en pas laat ontdekt dat dit toch niet helemaal goed gaat. Vervolgens werkt hij weer langzaam toe naar die eerdere situatie.. en blijft dat doen. :)

Voor zover ik weet is dit geen teken van koelmiddel tekort.
dank voor je reactie. Het wordt tijd dat ik dat koelmiddel verhaal eens echt begrijp (ik ben er bijna).
Kijkend naar mijn plaatjes heb ik nog een idee, namelijk dat het verhaal begint bij de bijna stilstaande pomp. Die stuurt bij nefit op de delta T. Misschien is die wat hoog ingesteld tijdens laag vermogen, waardoor de pomp stilstaat. Want het verschil aanvoer/retour is "te" klein. Op een gegeven moment wordt die toch gevraagt, en dat is het moment dat de discharge temperatuur omlaag gaat, dus de TR6 en 7. Als de EEV dan dichtgaat, zichtbaar op de TR4 (helaas geen sensor/graphiek van de EEV zelf), gaat de golf van de gaszijde temperatuur weer omhoog.
Dus misschien is de deltaT pompinstelling de boosdoener? Wat betreft dat golven.
Ik plot even de pomp erbij. TC0/TC3 instelling is 6.5K hier, dus rond die deltaT draait de pomp harder. Misschien kan dat toch maar omlaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6C4FbcuGLVLHajreZLZqAPFWJeM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/offKwvVbfM331HSgZGH6bmyV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Het rare is dat blijkbaar alleen jij en ik de TR6 hebben die zo heftig op en neer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 07:23
Wie wil mij even op weg helpen.
Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een WP nefit enviline monoblock 13 E-T.
Nu wil ik deze heel graag gaan uitlezen en uiteindelijk op mijn homey aansluiten, en heb ik begrepen dat hiervoor husdata een oplossing zou zijn.
Het enige waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden is welke kabel van husdata ik moet aanschaffen.
Wie kan mij daarmee opweg helpen.
Misschien heeft er ook iemand een foto waarop aangegeven staat op welke kabel ik hem aan moet sluiten?
Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjKtz67oWC21naGlwKReTqVFeeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pqYopfYoeIhMWazSb7X5NBq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSxEdTipZ5rmnR-fs_CaqX0HwFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Plkh1oLIcppl6HnIjQbaXI6.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Vraag.

Scheidt een buitenunit, afgezien van defrosts, water af?
Condens of iets dergelijks?

[ Voor 18% gewijzigd door RobEppink op 18-04-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
RobEppink schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:58:
Vraag.

Scheidt een buitenunit, afgezien van defrosts, water af?
Condens of iets dergelijks?
Ja, warmte lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht.
De warmtepomp haalt de warmte uit de aangezogen lucht en dus kan die lucht minder vocht bevatten en dat moet ergens blijven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
@RobEppink ik dacht van zeker wel. Mijn koelkast is ook vaker nat achterin zonder dat het bevriest. De buitenunit zal ook condens vangen bij vocht in de lucht, al krijg je niet meteen (de-)frost of zie je het niet altijd zo veel.
had je niet vandaag een installateur langs? Al wijzer geworden?

[ Voor 15% gewijzigd door hackbard op 18-04-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
hackbard schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:16:
@RobEppink ik dacht van zeker wel. Mijn koelkast is ook vaker nat achterin zonder dat het bevriest. De buitenunit zal ook condens vangen bij vocht in de lucht, al krijg je niet meteen (de-)frost of zie je het niet altijd zo veel.
had je niet vandaag een installateur langs? Al wijzer geworden?
Nee, die dinsdag wordt a.s. donderdag.
Zodra wat bekend meld ik me, dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

P-twin schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:22:
Wie wil mij even op weg helpen.
Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een WP nefit enviline monoblock 13 E-T.
Nu wil ik deze heel graag gaan uitlezen en uiteindelijk op mijn homey aansluiten, en heb ik begrepen dat hiervoor husdata een oplossing zou zijn.
Het enige waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden is welke kabel van husdata ik moet aanschaffen.
Wie kan mij daarmee opweg helpen.
Misschien heeft er ook iemand een foto waarop aangegeven staat op welke kabel ik hem aan moet sluiten?
Alvast bedankt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De kabel is de Rego 2000/3000, aan te sluiten op de service stekker rechts onder in de binnen unit (kap eraf halen). Foto op site husdata.
Ik heb ook de Enviline en Homey.
Ik stuur er niets mee, alleen voor uitlezen data.
Homey is beperkt.
Geen grafieken mogelijk van bijvoorbeeld temp.sensor boiler en vermogen compressor.
En dat zijn gegevens die ik ook interessant vind.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 07:23
Super bedankt voor de info.
Ik ga hem z.s.m. bestellen, homey heb ik nog niet want ik wacht op de early 2023 versie.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 06:30
Wat is een acceptabele hoeveelheid start/stops op een dag in het voorjaar? Mijn warmtepomp heeft vanmorgen ongeveer 1.5 uur gedraaid, om na de nachtverlaging, weer een klein beetje warmte in de woning te stoppen (einde 8:40). Rond 11.00 is hij weer gestart. Ik verwacht, vanwege de warmte instraling van de zon, verder geen starts meer vandaag voor de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-05 18:33
Supermario16 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:31:
Wat is een acceptabele hoeveelheid start/stops op een dag in het voorjaar? Mijn warmtepomp heeft vanmorgen ongeveer 1.5 uur gedraaid, om na de nachtverlaging, weer een klein beetje warmte in de woning te stoppen (einde 8:40). Rond 11.00 is hij weer gestart. Ik verwacht, vanwege de warmte instraling van de zon, verder geen starts meer vandaag voor de verwarming.
Tja, voorjaar en najaar zijn best wel lastig om de instellingen goed te krijgen. Wij hebben het nog niet geprobeerd te verbeteren, volledige focus was deze winter om hem op de piekdagen goed te krijgen.

Hier het beeld van mijn WP vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ed-pR2PkjchOCchW9DLeV69M2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnCsTkikqffeERie6L9Uy6FO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
Supermario16 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:31:
Wat is een acceptabele hoeveelheid start/stops op een dag in het voorjaar?
it depends...
warmtepomp-tips.nl zegt: per draai-uur mag u niet meer dan 3 start/stops hebben. Dus dat is al prima.

ik deed vanmiddag de vochtige koude anders onverwarmte ruimte verwarmen, omdat de dynamische stroomprijs 2 uur lang -6 cent/kWh was netto 8) . De defrost bij 14graden deed deze keer niet zo'n pijn.
En s'nachts is het ook meestal goedkoper dan in de ochtenduren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVJINDlELI7SnRP_9J182EXdJ8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j28QzucQaKeiRJCLOnc08bEE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Koud voorjaarsweer. Raampartij op het zuidwesten met veel zoninval (bomen zonder blad).
Kortom, geen stabiele uitgangspositie voor een WP.

Geprobeerd te stoken met een vlakke stooklijn. Voetpunt en eindpunt, beide 30 graden.
AanvoerStreefTemp 27 graden (geen ruimte-invloed)

Stooklijn gewijzigd. Voetpunt 28 graden Eindpunt 32 graden.
AST 29 graden.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
@hackbard
Monteur van middag (installatiebedrijf) beschikte niet over specifieke Enviline kennis.
Vraag omtrent overshoot <> defrost blijft staan bij Nefit. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Laatst online: 22:45
RobEppink schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:34:
Koud voorjaarsweer. Raampartij op het zuidwesten met veel zoninval (bomen zonder blad).
Kortom, geen stabiele uitgangspositie voor een WP.

Geprobeerd te stoken met een vlakke stooklijn. Voetpunt en eindpunt, beide 30 graden.
AanvoerStreefTemp 27 graden (geen ruimte-invloed)

Stooklijn gewijzigd. Voetpunt 28 graden Eindpunt 32 graden.
AST 29 graden.

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Heb je de Warmtepomp na de verandering met de nieuwe opgeslagen vlakke stooklijn opnieuw opgestart
Dat kan soms helpen :)
En nu maar hopen dat Nefit snel met een antwoord komt

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:23:
[...]

Heb je de Warmtepomp na de verandering met de nieuwe opgeslagen vlakke stooklijn opnieuw opgestart
Dat kan soms helpen :)
En nu maar hopen dat Nefit snel met een antwoord komt
Willem dank.

De vlakke 30<>30 stooklijn heeft een paar dagen gedraaid met totaal ca 10 herstarts.
De AST bleef op 27 graden hangen.

Nu bij stooklijn 28<>32 AST op 29 graden.
Is wat mij betreft prima.

Ben alleen verbaasd over de AST 27 graden, bij vlakke stooklijn 30<>30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:31:
[...]

Willem dank.

De vlakke 30<>30 stooklijn heeft een paar dagen gedraaid met totaal ca 10 herstarts.
De AST bleef op 27 graden hangen.

Nu bij stooklijn 28<>32 AST op 29 graden.
Is wat mij betreft prima.

Ben alleen verbaasd over de AST 27 graden, bij vlakke stooklijn 30<>30.
Ja dat lijkt dan niet te kloppen
Ik denk dat dan toch de thermostaat (ruimteinvloed) instelling ergens de fout in is gegaan
Want 30<>30 zou een aanvoerstreeftemperatuur van 30 graden moeten zijn ?
Heb je wel WAR only aangezet ?
Zie foto
Je moet dan buitentemperatuur geregeld gaan gebruiken namelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYY_rvHlNnPlRjg7fEkQKO8wvac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DMu8XhHSS5cceklq4ijnoBz.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:50:
[...]

Ja dat lijkt dan niet te kloppen
Ik denk dat dan toch de thermostaat (ruimteinvloed) instelling ergens de fout in is gegaan
Want 30<>30 zou een aanvoerstreeftemperatuur van 30 graden moeten zijn ?
Heb je wel WAR only aangezet ?
Zie foto
Je moet dan buitentemperatuur geregeld gaan gebruiken namelijk
[Afbeelding]
Ja, instelling gelijk.
Maar goed, nu instelling 28<>32, ofwel nagenoeg vlak. Gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheran
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-02 13:46
Het is alweer een poos geleden sinds mijn laatste post. Mijn systeem was erg aan het pendelen en de oplossing zou een 50 liter buffervat zijn. Na maanden wachten heeft Nefit afgelopen vrijdag het vat geplaatst, maar ik zie nul verbetering. Heeft iemand een soortgelijke ervaring?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXfWRBHc6d3PA9txgz-OFtMvYy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npPFjC5Z7jQ3S8OJKqANrmtE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Sheran schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:43:
Het is alweer een poos geleden sinds mijn laatste post. Mijn systeem was erg aan het pendelen en de oplossing zou een 50 liter buffervat zijn. Na maanden wachten heeft Nefit afgelopen vrijdag het vat geplaatst, maar ik zie nul verbetering. Heeft iemand een soortgelijke ervaring?[Afbeelding]
Dat kan meerdere oorzaken hebben
1 Te weinig afgifte oplossing stooklijn wat hoger instellen en alle vloerverwarmings groepen en radiatoren open zetten
2 En of dat de boderus pomp te laag ingesteld is
de boderus pomp wil je kwa flow ongeveer gelijk met de warmtepomp pomp krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Het is alweer een poos geleden sinds mijn laatste post. Mijn systeem was erg aan het pendelen en de oplossing zou een 50 liter buffervat zijn. Na maanden wachten heeft Nefit afgelopen vrijdag het vat geplaatst, maar ik zie nul verbetering. Heeft iemand een soortgelijke ervaring?[Afbeelding]
Ik wil @Andrehj uitnodigen hierop te reageren. Hij is in staat (en wellicht ook bereid) om de correlatie buffervat/pendelen technisch uit de doeken te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheran
Wat fijn @RobEppink dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
In elk geval is een 50l buffer dermate klein dat je daarmee nauwelijks verschil zou moeten zien. Het verschil zal in de orde van enkele minuten zijn.

Heb je al ergens je installatie beschreven? Hoeveel m2 vloer, radiatoren, verdelers, leidingdikte, bypass, buffer parallel of serie en vermogen warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheran
De vloer beneden (vloerverwarming) is iets meer dan 60m2
In de bijkeuken, slk1, slk2, slk3, de badkamer en zolderkamer ieder 1 radiator (6 stuks)
Er is 1 verdeler en er is een bypass. (zie foto 1)
De warmtepomp is een Nefit Bosch compress 3000i
Hoe buffer is geinstalleerd heb ik geen idee van (zie foto 2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ug9ypby9mP4MQVC24h3LPznUYKg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f8WmNlq9JVd2igiypTAsf3yq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2jGSX0U9KLGa1yEQ0Q1ReyM3HU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/58dbVBrhGNanyQp5ZucuxSBH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M14L0EnRNgza3Q0xp2o3PKt8BMU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ceyzufIKJvkoJomTVeEdrjk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Je hebt geen extra pomp in je systeem?
Mijn eerste verdachte zou de mengelvedeler op de vloerverwarmingen zijn. Als het water goed over je vloer circuleert zou je eigenlijk geen extreem pendelgedrag moeten kunnen krijgen.

Er zitten een paar dingen in je installatie waar ik geen ervaring mee heb (andere hier wel). Ik mis de hybride, buffer en mengverdeler in mijn ervaring, dus ik laat graag een ander daar wat over zeggen. 😇

Waar je iig naar op zoek moet is de reden waarom je water zo warm retour komt dat de warmtepomp vrijwel gelijk weer uit gaat. Daarbij zijn zaken als onvoldoende flow door je vloer ivm mengverdeler, een onterecht geopende bypass en een te ver openstaande radiator zaken waar je naar kan kijken.

Verder kan je in de settings nog wat tweaken door de hystereses als test bv op 400k.min te zetten, maar dat is meer een aanvulling als je de kern van het probleem gevonden hebt.

[ Voor 35% gewijzigd door master1104 op 25-04-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheran
Nee geen extra pomp. Ik vermoed ook dat de mengverdeler een grote rol speelt.
Helemaal aan het begin van deze topic staat beschreven hoe ik op zoek kan gaan naar de ideale stooklijn.
Daarom heb ik:
Alle radiatoren opengezet
Kamerinvloed op 0
Voetpunt op 25 en eindpunt op 35 (zoals het in de instructie staat)
Nauwlettend hou ik het gedrag van de compressor (via energieverbuik) in de gaten maar niets is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Je kan eens de retour van de vloerlussen meten (op de slangen uit de vloer dus) en vergelijken met de retourleiding van de verdeler. Dan weet je of de menging een rol speelt in een hoge retourtemperatuur. Er kan eigenlijk geen warm (bv >28gr) uit de vloer retour komen tenzij je vloer onaangenaam heet is.

Hier komt er door het jaar heen tussen de 20 en 28 graden uit de vloer en aangezien er geen menging plaats vindt is dat ook gelijk de retour temperatuur naar de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheran
Retourtemp varieert tussen 20 en 22 graden. Ik heb de pomp maar hoger gezet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxZY7Q_CfKZEwi1lnEGY3RDThBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xauMm2aZ5ZDEsl8BtFcJ7Y5r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 06:30
Ik probeer nu, door middel van de selected_room_temperature, en enkele variabelen (onder andere weersvoorspelling, buiten temperatuur, en of we langdurig van huis zijn) te voorkomen dat mijn warmtepomp onnodig aanslaat.

Als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan blijft de nachtverlaging actief in de ochtend (16C). Dit leek tot vandaag eigenlijk prima te werken. Vandaag om ongeveer 14.45 stond mijn selected_room_temperature op 16C en de current_room_temperature op 19.5C (mijn Honeywell naregeling geeft dan 20.5C aan). De current_flow dipte rond 7.00 in de ochtend onder de 20C en kwam daarmee onder het minimum van de stooklijn. De selected_flow_temperature stond ook op 20C. Om 14.45 sprong de warmtepomp aan voor een korte en onnodige run tot 15:22.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MosC6RFCH-72KIC0rKUcb4WRICA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DRRHT48ZOGSiGYnfqoLa3RYw.png?f=fotoalbum_large

Vragen:
  • De selected_flow_temperature was gisteren 0C, terwijl ik de selected_room_temperature op 16C zet. Vandaag was de selected_flow_temperature 20C. Waar komt dit verschil vandaan?
  • Ik heb geprobeerd de selected_flow_temperature via BBQKees aan te passen, maar ondanks dat het wel mogelijk is in de user-interface lijkt het commando geen effect te hebben. Is dit verklaarbaar?
  • Zijn er nog andere mogelijkheden om te voorkomen dat de warmtepomp op vergelijkbare momenten aan springt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-05 08:57
Worden alle vertrekken goed warm, wanneer je alles open zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheran
Ja alle vertrekken worden goed warm. Ik snap dat gependel alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baskammi
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-10-2024
goededag allemaal

ik heb een nefit enviline 7kw
en ik zal hem graag wilen uit lezen en ik wil hem graag weten of die smart grid ready is zo niet of dat dat terealizeren is. ik heb er ook evo hoome op ziten dus wil eigeliek geen 2 termostaten naast elkaar hangen laten want ik heb mijn warmte pomp zo in gestelt dat als de temp zakt in de buffer dat die dan aan gaat.

ik hoop dat jullie me kunen helpen
m.v.g
bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:13
baskammi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 01:30:
goededag allemaal

ik heb een nefit enviline 7kw
en ik zal hem graag wilen uit lezen en ik wil hem graag weten of die smart grid ready is zo niet of dat dat terealizeren is. ik heb er ook evo hoome op ziten dus wil eigeliek geen 2 termostaten naast elkaar hangen laten want ik heb mijn warmte pomp zo in gestelt dat als de temp zakt in de buffer dat die dan aan gaat.

ik hoop dat jullie me kunen helpen
m.v.g
bas
Uw vraag omtrent uitlezing staat beschreven in de openingspost (bbqkees of husdata, beide kunnen i.c.m. HA.
De thermostaat van Nefit is een onderdeel van de WAR regeling, de Evohome is een aanvullende zoneregeling (dus een naregeling). De Nefit kan niet werken zonder zijn eigen thermostaat. Zie ook de openingspost met informatie over zoneregelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forteb
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-01-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVPsODFfdJgZdHSc7rXqZ4D9d7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbtmvGoLJ5YWRpc22VPT3eyF.jpg?f=fotoalbum_large

Hallo allemaal,

kan mij iem. vertellen waar de (bypass?) drieweg klep (vco) voor dient?
Zonder buffervat is deze niet nodig blijkbaar.
p.s. A is normaal gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
forteb schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:14:
[Afbeelding]

Hallo allemaal,

kan mij iem. vertellen waar de (bypass?) drieweg klep (vco) voor dient?
Zonder buffervat is deze niet nodig blijkbaar.
p.s. A is normaal gesloten.
Dit is een ouder schema want het buffervat wordt nu met twee buizen aangesloten
En met buffervat is er geen bypass nodig want dan fungeert het buffervat als bypass
En zonder buffervat moet je wel een bypass plaatsen zodat de warmtepomp altijd zijn flow kwijt kan
Of
je laat een vloerverwarmings groep of een radiator altijd openstaan dan zou een bypass ook niet nodig zijn
Want dan is dat je bypass

En de driewegklep is voor de boiler op te warmen zodat het water door het spiraal in de boiler gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Het winterweer lijkt nu achter ons te liggen.
Wat is een ideale 'zomer' instelling voor de WP?

Hybride systeem
SWW via gasketel
We gaan niet koelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:42:

Hybride systeem
SWW via gasketel
We gaan niet koelen
UITZETTEN
Met de menu knop op UIT zetten dan regelt de warmtepomp zelf het laten draaien van de pomp tegen vast komen te zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:16:
[...]

UITZETTEN
Met de menu knop op UIT zetten dan regelt de warmtepomp zelf het laten draaien van de pomp tegen vast komen te zitten :)
Als je ook sww met je warmtepomp maakt is uitzetten geen goed idee. Je kan de warmtepomp in automatische stand laten staan of in zomerstand zetten. Via de automatische stand komt de warmtepomp ook in zomerstand, echter op basis van buitentemperatuur en met een bepaalde vertraging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:20:
[...]

Als je ook sww met je warmtepomp maakt is uitzetten geen goed idee. Je kan de warmtepomp in automatische stand laten staan of in zomerstand zetten. Via de automatische stand komt de warmtepomp ook in zomerstand, echter op basis van buitentemperatuur en met een bepaalde vertraging.
Dat klopt
Maar @RobEppink doet sww met zijn cv ketel
En heeft dus zijn warmtepomp niet nodig ook koelen wordt niet gedaan
Vandaar het uitzetten
Ik heb all electric dus hier gaat de warmtepomp op continu koelen en maakt ook het sww water nog zomers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forteb
Willem senior schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:37:
[...]

Dit is een ouder schema want het buffervat wordt nu met twee buizen aangesloten
En met buffervat is er geen bypass nodig want dan fungeert het buffervat als bypass
En zonder buffervat moet je wel een bypass plaatsen zodat de warmtepomp altijd zijn flow kwijt kan
Of
je laat een vloerverwarmings groep of een radiator altijd openstaan dan zou een bypass ook niet nodig zijn
Want dan is dat je bypass

En de driewegklep is voor de boiler op te warmen zodat het water door het spiraal in de boiler gaat
Bedankt voor je snelle reactie!

Die laatste driewegklep die zit in de unit zelf, die bedoel ik niet. De 3-weg klep boven (accesoire) moet je hebben.

Deze schrijven ze voor met buffervat, zonder buffervat niet nodig. Is ook zo geïnstalleerd.

Historie:

Buitenunit wordt vervangen voor een Lg.
Compressor was defect, 2 jaar buiten gar. Vervangen duurder dan nieuwe met subsidie.

Daarom wil ik weten waarvoor de 3 weg bypass klep
dient zodat ik hem evt. kan vastzetten of laten vervallen.

Als ik de stromingen ww of cw bekijk heeft het geen nut, Misschien bij koelen of vorstbeveiliging.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
forteb schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:44:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie!

Die laatste driewegklep die zit in de unit zelf, die bedoel ik niet. De 3-weg klep boven (accesoire) moet je hebben.

Deze schrijven ze voor met buffervat, zonder buffervat niet nodig. Is ook zo geïnstalleerd.

Historie:

Buitenunit wordt vervangen voor een Lg.
Compressor was defect, 2 jaar buiten gar. Vervangen duurder dan nieuwe met subsidie.

Daarom wil ik weten waarvoor de 3 weg bypass klep
dient zodat ik hem evt. kan vastzetten of laten vervallen.

Als ik de stromingen ww of cw bekijk heeft het geen nut, Misschien bij koelen of vorstbeveiliging.

Bedankt alvast!
Zowel met als zonder buffervat vind ik die driewegklep voor warmwater bereiding
(Bij een monoblok installatie)
Zie documenten Nefit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9j9gm3BvvFv2PTvSE1QIQIDB7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ksWInKw22AtcVeXfnQKs9S8k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J242Hs44vlTIvkFku3gwt4Flzpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XG658aloBrnDcb6fTyPIZMmu.jpg?f=fotoalbum_large
En anders zelf even bij Nefit op de site nazoeken : https://www.nefit-bosch.n...aulisch-elektrisch-schema
of bellen met de klantenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forteb
Willem,

het wordt eindelijk wat duidelijker!

Er staat,in de omschrijving:

de driewegklep VC0 zorgt ervoor dat bij opwarming van de boiler het traject tussen het binnen en buitendeel een hogere temperatuur heeft dan de boiler temperatuur. Als dit traject op temperatuur is
wordt de boiler opgewarmd.

Zou dit dan zijn om te voorkomen dat het evt. koudere cv water (bv 35 C of 18 C bij koeling)
onnodig door de wisselaar van de boiler loopt?

Ik neem aan dat tijdens het opwarmen A-AB openstaat en de 3weg SWW/CV op CV staat,
totdat de temperatuur van de boiler is bereikt.

Maakt dat nou zo'n verschil of je nou eerst het traject afzonderlijk opwarmt of gelijk het traject van de Boiler meeneemt?

Alvast bedankt voor je tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
forteb schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:29:
Willem,

het wordt eindelijk wat duidelijker!

Er staat,in de omschrijving:

de driewegklep VC0 zorgt ervoor dat bij opwarming van de boiler het traject tussen het binnen en buitendeel een hogere temperatuur heeft dan de boiler temperatuur. Als dit traject op temperatuur is
wordt de boiler opgewarmd.

Zou dit dan zijn om te voorkomen dat het evt. koudere cv water (bv 35 C of 18 C bij koeling)
onnodig door de wisselaar van de boiler loopt?

Ik neem aan dat tijdens het opwarmen A-AB openstaat en de 3weg SWW/CV op CV staat,
totdat de temperatuur van de boiler is bereikt.

Maakt dat nou zo'n verschil of je nou eerst het traject afzonderlijk opwarmt of gelijk het traject van de Boiler meeneemt?

Alvast bedankt voor je tijd!
De warmtepomp maakt als de boiler opgewarmd wordt water van 60 graden tot dat je boiler weer op temperatuur is gebracht ongeveer 55 graden
En dat hete water wil je niet in je vloerverwarming
Bij een monoblok warmtepomp zit de warmtewisselaar ook in de buiten unit waar het systeem water wordt verwarmd en dat wordt via de driewegklep gestuurd naar de spiraal van de boiler om die op te warmen(heette kant) of stuurt het systeem water naar je cv installatie (lauwwarm water kant)
Hopelijk is het zo iets duidelijker uitgelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forteb
Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het elektr. warmte element voor zowel de Cv als Sww kan dienen. Het sww/ cv drieweg klep zit dan ook in de retour leiding i.p.v. aanvoer.

Maar dan nog, als de sww /cv klep op sww staat, dan is er toch geen stroming vanuit het buffervat, omdat deze in de retour wordt geblokkeerd door de
sww/ cv klep.

Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
RobEppink schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:42:

Hybride systeem
SWW via gasketel
We gaan niet koelen
Hier dezelfde situatie; geen SWW of koelen. Ik zet hem op ' optimaal' en draai de knop helemaal naar links totdat ' UIT' als ingestelde temperatuur verschijnt. Heb dat elke zomer nog gedaan, vijf jaar in gebruik.

Ik wil trouwens deze zomer wel gaan koelen, er moet dan een dauwpuntsensor geplaatst worden, dat wil ik laten doen aangezien de installateur in juni toch een nieuwe Nefit wp (een andere; zo'n kleine Compress) komt installeren.
Ik heb eigenlijk niet zulke hoge verwachtingen van dat koelen, maar over enige jaren wordt saldering veel minder en hebben we veel stroom over op de zonnige zomer dagen. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Sheran schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:09:
Dan kan er met de waterstromen (het hydraulische gedeelte) niet zo veel mis zijn. Je warmtepomp is dan zeer ruim bemeten.
Wat je kunt doen is het klokprogramma gebruiken; je stelt dan een bepaalde periode (zeg 8 uur lang) de temperatuur als gewenst, en de rest op ' UIT' (knop helemaal naar links draaien). Die opwarmperiode zo instellen dat je de traagheid van je huis daarbij inschat.
Kijken wat ie dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
de telegraaf schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:09:
[...]

Hier dezelfde situatie; geen SWW of koelen. Ik zet hem op ' optimaal' en draai de knop helemaal naar links totdat ' UIT' als ingestelde temperatuur verschijnt. Heb dat elke zomer nog gedaan, vijf jaar in gebruik.

Ik wil trouwens deze zomer wel gaan koelen, er moet dan een dauwpuntsensor geplaatst worden, dat wil ik laten doen aangezien de installateur in juni toch een nieuwe Nefit wp (een andere; zo'n kleine Compress) komt installeren.
Ik heb eigenlijk niet zulke hoge verwachtingen van dat koelen, maar over enige jaren wordt saldering veel minder en hebben we veel stroom over op de zonnige zomer dagen. Ben benieuwd!
Dank.
Ik denk erover om de bijverwarming wel stand-by te houden voor de killere zomerdagen.
Iemand daarmee enige ervaring?

Motivatie.
Onze WP kan bij een COP ca 5 moeilijk uit de voeten met lage aanvoertemperatuur (bv 28 graden).
De CV ketel doet dat moeiteloos en vertoont dan rustiger gedrag.
Idd dan duurder gas verstookt.

Maar altijd benieuwd naar ervaringen/reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
RobEppink schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Dank.
Ik denk erover om de bijverwarming wel stand-by te houden voor de killere zomerdagen.
Iemand daarmee enige ervaring?

Motivatie.
Onze WP kan bij een COP ca 5 moeilijk uit de voeten met lage aanvoertemperatuur (bv 28 graden).
De CV ketel doet dat moeiteloos en vertoont dan rustiger gedrag.
Idd dan duurder gas verstookt.

Maar altijd benieuwd naar ervaringen/reacties.
warmtepomp alleen als het erg koud is en gasketel voor warmer weer? Dat begrijp ik niet, ik dacht hybride is juist andersom bedoeld en efficiënt.
Wat bedoel je met "WP kan moeilijk uit de voeten"? Ik zou vaker aan en uit gaan voor lief nemen als de COP/kosten/comfort/leeftijd wp maar voordelig zijn.
Misschien kan de gasketel een lager vermogen leveren dan de wp en gaat daarom minder vaak aan en uit. Maar toch werkt de wp juist met warmer weer zuiniger, en gebruik ik de gasketel alleen als de wp het niet haalt of misschien de prijsverhouding beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
helemaal te voorkomen is aan en uitgaan niet vanaf een bepaalde buitentemperatuur. De vraag is, wat kan je wel voorkomen, of wanneer is het onnodig/ nadelig. Soms is er zelfs een voordeel, namelijk een hogere COP.
Behalve wat er al is genoemd, de goede instellingen, zoals stooklijn, en flow in het systeem nalopen, is er nog bijvoorbeeld als workaround een hogere hysterese, en/of stille modus. En het zou natuurlijk helpen als de wp niet standard op vol vermogen start..
Heeft er trouwens iemand iets als deze softstart automatie voor home assistant getest?
https://gist.github.com/d...fd5a9aafe7263fda19d205207
Ik heb het in een wat ingewikkeldere versie lopen, en vindt dat de runs hierdoor wat sneller van het hoge vermogen teruggaan, en langer worden. Het werkt met verlagen van de min flow (de voetpunt van de stooklijn) aan het begin van een run, en zet die later weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
hackbard schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:16:
[...]

warmtepomp alleen als het erg koud is en gasketel voor warmer weer? Dat begrijp ik niet, ik dacht hybride is juist andersom bedoeld en efficiënt.
Wat bedoel je met "WP kan moeilijk uit de voeten"? Ik zou vaker aan en uit gaan voor lief nemen als de COP/kosten/comfort/leeftijd wp maar voordelig zijn.
Misschien kan de gasketel een lager vermogen leveren dan de wp en gaat daarom minder vaak aan en uit. Maar toch werkt de wp juist met warmer weer zuiniger, en gebruik ik de gasketel alleen als de wp het niet haalt of misschien de prijsverhouding beter is.
Met "moeilijk uit de voeten' bedoel ik, dat onze WP een aanvoer-temperatuur van 28 graden niet kan produceren. Gaat altijd richting 30 graden en dan i.d.d. aan/uit.
Experts zeggen dan 'dan kan ie zijn warmte niet kwijt'. Ik zou zeggen 'hij produceert te veel warmte'.

De CV ketel kan dat wel, minder warmte produceren. Die kan keurig verwarmen met een AST van 27 graden.

Inmiddels geleerd dat onze WP terug kan moduleren naar minimaal 0.6 kWh input. x COP 5 is dat 3kWh output. En dat is domweg te hoog om een AST van 28 graden te bereiken.
Een minpunt van deze NEFIT.
Nog afgezien van het opstartproces waar eerst 8 kWh output moet worden aangeraakt, voordat er van terug-moduleren sprake is.

Er is nog een wereld te winnen in (ons?) WP-land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
Bekijk bovenstaande post.
Volgens mij staat daar de essentie van het verhaal.
Bij ons hetzelfde, de een noemt het pendelen, de ander aan/uit.

Bij ons is door NEFIT een stooklijn ingesteld van 25<>45.
Bij een aan/uit temperatuur van 18 graden.

Dat betekent dat bij een WAR temperatuur van 17 graden de Warmtepomp
= aan staat en
= een aanvoertemperatuur produceert van 27 graden.

Zoals hierboven al aangegeven.
Onze WP kan helemaal geen aanvoertemperatuur produceren van 27 graden.
En misschien is dat bij u ook het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
RobEppink schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:45:
[...]

Met "moeilijk uit de voeten' bedoel ik, dat onze WP een aanvoer-temperatuur van 28 graden niet kan produceren. Gaat altijd richting 30 graden en dan i.d.d. aan/uit.
Experts zeggen dan 'dan kan ie zijn warmte niet kwijt'. Ik zou zeggen 'hij produceert te veel warmte'.

De CV ketel kan dat wel, minder warmte produceren. Die kan keurig verwarmen met een AST van 27 graden.

Inmiddels geleerd dat onze WP terug kan moduleren naar minimaal 0.6 kWh input. x COP 5 is dat 3kWh output. En dat is domweg te hoog om een AST van 28 graden te bereiken.
Nog afgezien van het opstartproces waar eerst 8 kWh output moet worden aangeraakt, voordat er van terug-moduleren sprake is.

Wat voor CV ketel heb je? Mijn Nefit Trendline25 die destijds nieuw bij de wp geleverd is kan maar terug moduleren tot 7kW.
Ik zou dat 'alleen bijverwarming' ook nog even aanzien, kost snel veel gas dus veel geld.
Mocht je maar een heel kleine warmtevraag hebben, zou ik adviseren het tijdsprogramma te gebruiken zodat ie een groot deel ' UIT' staat en het andere deel op de gewenste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
de telegraaf schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:58:
[...]

Wat voor CV ketel heb je? Mijn Nefit Trendline25 die destijds nieuw bij de wp geleverd is kan maar terug moduleren tot 7kW.
Ik zou dat 'alleen bijverwarming' ook nog even aanzien, kost snel veel gas dus veel geld.
Mocht je maar een heel kleine warmtevraag hebben, zou ik adviseren het tijdsprogramma te gebruiken zodat ie een groot deel ' UIT' staat en het andere deel op de gewenste temperatuur.
Hier een TopLine HRC 30, kan m.i. terug naar 5.3kW.
Het grote verschil zit feitelijk in het mengproces. Gebeurt bij gebruik CV-ketel via de mengklep.
Leidt i.i.g. wél tot het gevraagde temperatuurniveau. Bij gebruikt WP is dit niet het geval.

As we speak (via WP) AST = 28 graden; T0 = 30.4 graden.
Ruimte temp: Inst. 20 graden; = 21.5 graad

Wel vaker een dag gedraaid op gas. Geeft een een veel rustiger beeld dan via de WP bij deze temperaturen. Geen overshoot zoals nu.

Prijsverschil relatief natuurlijk groot.
Maar absoluut is het bij deze buitentemp. allemaal peanuts.

Ga tijdklok proberen. Dank voor je tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
ja maar als je cv ketel 5kW minimum levert, en de wp 3, gaat de ketel toch veel sneller de aanvoerstreeftemperatuur bereiken. En dan gaat die of uit, dus vaker pendelen dan de wp, of de mengklep gaat dicht en de energie gaat naar de buitenlucht. Beide opties vindt ik niet aantrekkelijk. Misschien lijkt het nu peanuts, maar over het jaar gezien zal het toch wat uitmaken. Waarom heb je uberhaupt een warmtepomp als je die niet inzet met gunstiger weer?
Met wp, wordt het door de overshoot te warm als ik het goed begrijp? Behalve dat tijdprogramma ect., misschien kan de ruimteinvloed omhoog, zodat de wp sneller uit gaat als het te warm wordt?

edit: het probleem is natuurlijk ook dat de wp niet 3kW, maar bij start 10 of stille modus misschien 5 kW levert. En pas richting de 3 kW gaat als de aanvoerstreeftemperatuur al (lang?) is bereikt. Als de gasketel wel vanaf begin maar 5 kW vermogen geeft, zou die idd rustiger kunnen draaien.

[ Voor 35% gewijzigd door hackbard op 04-05-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
hackbard schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:32:
ja maar als je cv ketel 5kW minimum levert, en de wp 3, gaat de ketel toch veel sneller de aanvoerstreeftemperatuur bereiken. En dan gaat die of uit, dus vaker pendelen dan de wp, of de mengklep gaat dicht en de energie gaat naar de buitenlucht. Beide opties vindt ik niet aantrekkelijk. Misschien lijkt het nu peanuts, maar over het jaar gezien zal het toch wat uitmaken. Waarom heb je uberhaupt een warmtepomp als je die niet inzet met gunstiger weer?
Met wp, wordt het door de overshoot te warm als ik het goed begrijp? Behalve dat tijdprogramma ect., misschien kan de ruimteinvloed omhoog, zodat de wp sneller uit gaat als het te warm wordt?

edit: het probleem is natuurlijk ook dat de wp niet 3kW, maar bij start 10 of stille modus misschien 5 kW levert. En pas richting de 3 kW gaat als de aanvoerstreeftemperatuur al (lang?) is bereikt. Als de gasketel wel vanaf begin maar 5 kW vermogen geeft, zou die idd rustiger kunnen draaien.
@hackbard
Dank.

Draait i.d.d. veel rustiger en maakt gewoon een aanvoer van 25 graden.
Dat redt onze WP domweg niet.
We hebben een alleenstaand huis met beneden en badk VVW.
Daarnaast 11 radiatoren (normaal alleen badk. open).
Als ik alle afgifte open zet: (100 m2 VVW + 11 radiatoren) dan komt die 25 graden er bij de WP ook niet uit (bij buitentemp ca 10 graden).

Dat is een voldongen feit bij een COP van 5 bij min input 0,6 kW = 3.0 kW i.c.m. het mengproces.
Ik noem toch de kW omdat enkele andere merken wél verder terug moduleren dan de NEFIT 0.6 kW..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
RobEppink schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:45:
[...]

Mijn warmtepomp had ook altijd een aanvoer temperatuur boven de 30 graden. Ik ben toen gaan meten en kwam er achter dat ik niet voldoende flow had via de vloerverwarming. Nadat dit was opgelost gaat mijn aanvoer temperatuur een aantal graden lager...

Meet eens de temperatuur die de warmtepomp in/uit gaat, de temperatuur van het buffervat en de temperatuur over het afgiftesysteem (radiatoren en vloerverwarming).

Ik gok dat je gaat zien dat de retourtemperatuur wordt opgewarmd door de flow via het buffervat. Hierdoor is de temperatuur die de warmtepomp in gaat hoger dan de temperatuur die uit het afgiftesysteem komt. De warmtepomp krijgt een (te) hoge retourtemperatuur en warmt deze op waardoor je boven die 30 graden komt.

Als je ziet dat het temperatuurverschil over het afgiftesysteem te klein is dan heb je ook een te hoge retourtemperatuur. Waterzijdig inregelen kan dat ook verhelpen.

Als je retour temperatuur omlaag gaat dan zal de aanvoerstemperatuur ook omlaag gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door HansRemmerswaal op 05-05-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-05 15:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXgv63P3otOA2DCdpMlrYZnEGAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/baiB3YPN1zubSvdE59VDLpSp.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een idee waarom met name TC0 en TC1 zo golven?
Betreft een monoblock; sinds een tijdje op permanent zomer, ik weet niet of het voor die tijd ook al zo was.

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:47:
[...]

Mijn warmtepomp had ook altijd een aanvoer temperatuur boven de 30 graden. Ik ben toen gaan meten en kwam er achter dat ik niet voldoende flow had via de vloerverwarming. Nadat dit was opgelost gaat mijn aanvoer temperatuur een aantal graden lager...

Meet eens de temperatuur die de warmtepomp in/uit gaat, de temperatuur van het buffervat en de temperatuur over het afgiftesysteem (radiatoren en vloerverwarming).

Ik gok dat je gaat zien dat de retourtemperatuur wordt opgewarmd door de flow via het buffervat. Hierdoor is de temperatuur die de warmtepomp in gaat hoger dan de temperatuur die uit het afgiftesysteem komt. De warmtepomp krijgt een (te) hoge retourtemperatuur en warmt deze op waardoor je boven die 30 graden komt.

Als je ziet dat het temperatuurverschil over het afgiftesysteem te klein is dan heb je ook een te hoge retourtemperatuur. Waterzijdig inregelen kan dat ook verhelpen.

Als je retour temperatuur omlaag gaat dan zal de aanvoerstemperatuur ook omlaag gaan.
Spijker op zijn kop inderdaad. De vloer wordt echt niet zomaar 30 graden, dus er vindt onvoldoende afgifte plaats in je circuit. Meet maar eens zoals Hans zegt de retourtemperatuur uit je vloer. Die zal eerder 23-28 graden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ajaboot schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:29:
[Afbeelding]

Betreft een monoblock; sinds een tijdje op permanent zomer, ik weet niet of het voor die tijd ook al zo was.
Kijk eens naar je 3 weg klep. Ik gok dat toen je de WP in zomerstand hebt gezet dat de 3 weg klep richting de boiler gaat. Je krijgt dan thermische trek, warm water uit de boiler gaat circuleren via de WP.

Als je zoekt op dit forum dan zie je dat er meer gebruikers last van hebben. Ik ben al een tijdje bezig met de installateur om dit via NEFIT te laten fixen in de firmware. Een alternatief is een U bocht die werkt als warmtestop.

Link van een voorbeeld bij mij:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74961600

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 05-05-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
[Afbeelding]

Heb je ook een grafiek van je compressor vermogen en CV pomp %? Nu is niet duidelijk waardoor het water warm/koud wordt. Zou inderdaad natuurlijke circulatie kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door master1104 op 05-05-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
[Afbeelding]

Heb je soms een naregeling/zoneregeling? Als deze op proportioneel staat kan je dit gedrag krijgen (zie ook openingspost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Nous112 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:11:
[...]

Heb je soms een naregeling/zoneregeling? Als deze op proportioneel staat kan je dit gedrag krijgen (zie ook openingspost).
De warmtepomp staat in de zomerstand, dus alleen nog SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
master1104 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:30:
[...]

Spijker op zijn kop inderdaad. De vloer wordt echt niet zomaar 30 graden, dus er vindt onvoldoende afgifte plaats in je circuit. Meet maar eens zoals Hans zegt de retourtemperatuur uit je vloer. Die zal eerder 23-28 graden zijn.
De vloer? Daar gaat 30 graden in en komt 27 graden uit.
Ruimtetemp dan ook te hoog, regelmatig; > 21 graden.
Ruimtestreef staat op 18 graden, dan doet de hysterese zijn werk wel.
Maar verre van ideaal.

Uiteraard staat de boel de laatste week zo goed als uit.
Zodra de dag-temperatuur weer onder de 15 graden komt schiet ik een paar plaatjes en kom er op terug.

Dank voor het meedoen/-denken. @HansRemmerswaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Dan lijkt het er inderdaad op dat je conclusie klopt over te veel vermogen (gebrek aan voldoende lage modulatie).

Wat ik hier doe is de wp vanaf 22 uur uitzetten en en om 10 uur weer aan (Domoticz). Hij maakt dan 1 a 2x een lange run om de vloer weer op te warmen en zo blijft het hier aardig strak op temperatuur. Ochtenden zijn wat kouder, maar storend is het niet. Voordeel is dat hij het vermogen levert als het buiten warm is (COP hoog). Zie hier het plaatje van afgelopen 7 dagen. De twee hoge pieken zijn sww.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqlriWG7HGrLOckGpQPjpkkDIxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8uDXNAbsPrlVdPUmfXbzS5o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door master1104 op 06-05-2023 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
master1104 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:11:
Dan lijkt het er inderdaad op dat je conclusie klopt over te veel vermogen (gebrek aan lage voldoende lage modulatie).

Wat ik hier doe is de wp vanaf 22 uur uitzetten en en om 10 uur weer aan (Domoticz). Hij maakt dan 1 a 2x een lange run om de vloer weer op te warmen en zo blijft het hier aardig strak op temperatuur. Ochtenden zijn wat kouder, maar storend is het niet. Voordeel is dat hij het vermogen levert als het buiten warm is (COP hoog). Zie hier het plaatje van afgelopen 7 dagen. De twee hoge pieken zijn sww.

[Afbeelding]
Dank.
Ik leer graag dus blijf testen, kost in het voorjaar geen geld.
Op dit moment blijft onze woning voldoende op temperatuur.

Aan/uit op 16 graden
Hysterese op 225
Ruimteinvloed 2K
Ruimtestreef 18 graden

Volgens mij springt de WP 's nachts een keer aan.
Ruimte temp 's ochtend 19.9 graad.
Stijgt overdag naar 20.5 graad.
Prima zo.

Volgende week wordt het weer killer.
Dan nog eens wat testen.
Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:57
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de 10kw 230v en 400v. Wordt de eerste daadwerkelijk op 1 fase aangesloten, of toch op 3 fasen maar dan wel op 230v.

De 230v werkt wel met R32, is iets stiller en kleiner, dus zou wat dat betreft wel de voorkeur hebben. Maar zou het vermogen toch liever spreiden over 3 fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:54
howareyou2day schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:31:
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de 10kw 230v en 400v. Wordt de eerste daadwerkelijk op 1 fase aangesloten, of toch op 3 fasen maar dan wel op 230v.

De 230v werkt wel met R32, is iets stiller en kleiner, dus zou wat dat betreft wel de voorkeur hebben. Maar zou het vermogen toch liever spreiden over 3 fases.
230 volt is de spanning tussen de blauwe en bruine (of zwarte) draad, dit is bij Fase / Nul. Dus bij het gewone stopcontact.
Als de Blauwe draad het middelpunt is bij drie fasen (driemaal bruin/zwart) dan is er ook een spanning van 230 volt. De drie fasen, bruine (of zwarte) draden onderling hebben dan echter een spanning van 400 volt!
Dus bij de aansluit informatie van de warmtepomp eventjes nagaan of er sprake is van een enkelfase aansluiting is (maximaal 1 x 16 A gezekerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
howareyou2day schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:31:

Over welke type warmtepompen praat je?

Mijn warmtepomp is trouwens ook met 3 fase aangesloten maar 2 van de fases worden alleen maar gebruikt door het elektrische element, bij mij alleen voor de thermische desinfectie. Dus zonder boiler zou 1 fase bij wijze van spreken voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
HansRemmerswaal schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Over welke type warmtepompen praat je?

Mijn warmtepomp is trouwens ook met 3 fase aangesloten maar 2 van de fases worden alleen maar gebruikt door het elektrische element, bij mij alleen voor de thermische desinfectie. Dus zonder boiler zou 1 fase bij wijze van spreken voldoende zijn.
Het gaat om de Compres 3400i hybride. Waarschijnlijk worden er 2 stuks geplaatst, maar probeer na te gaan hoeveel deze per fase maximaal zullen belasten, aangezien er al veel apperatuur aanwezig is. In de offerte staat een 16a aansluiting, dus zal de 1 fase variant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
De monofase buitenunit zit dus op 230V aangesloten en de triplefase op 400v. Vergeet echter niet evt. backup electrische elementen van de binnenunit. Die zijn ook al snel zodanig dat je er doorgaans meerdere groepen voor nodig hebt. Als je al 3 fase in je woning hebt dan zou ik die altijd naar de binnenunit leggen (3x16A krijg je dan). Van daar uit kan je afhankelijk van de gekozen buitenunit met 1x16A of 3x16A naar je buitenunit.

Ik heb hier 1 element (van de drie) uitstaan en die fase doorgetrokken naar de buitenunit. De andere twee fases doen de elementen van de binnenunit. Begrenzen van de elementen kan je in de instellingen doen. Zo kom ik dus uit met 3x16A ofwel 5x2.5mm2 voor de complete warmtepomp. Overigens trekt de buitenunit ook echt 3600Watt bij het bereiden van SWW zonder de elementen en dus puur als compressor en pomp vermogen.

Volgens mij is de 3-fase buitenunit bij Nefit ook altijd een tower model, dus een stuk hoger dan dan enkele fase uitvoering.

[ Voor 27% gewijzigd door master1104 op 08-05-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
master1104 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:49:

Ik heb hier 1 element (van de drie) uitstaan en die fase doorgetrokken naar de buitenunit. De andere twee fases doen de elementen van de binnenunit. Begrenzen van de elementen kan je in de instellingen doen. Zo kom ik dus uit met 3x16A ofwel 5x2.5mm2 voor de complete warmtepomp. Overigens trekt de buitenunit ook echt 3600Watt bij het bereiden van SWW zonder de elementen en dus puur als compressor en pomp vermogen.

Volgens mij is de 3-fase buitenunit bij Nefit ook altijd een tower model, dus een stuk hoger dan dan enkele fase uitvoering.
Klopt, qua plaatsing zou een kleinere buitenunit beter zijn, helemaal omdat er 2 naast elkaar komen te staan.
Verder worden het twee hybrides, dus SWW gaat nog via de cv. Heb je bij een hybride de elementen wel nodig eigenlijk? Als die nodig zijn kun je de cv toch laten bijspringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
howareyou2day schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:14:
[...]

Klopt, qua plaatsing zou een kleinere buitenunit beter zijn, helemaal omdat er 2 naast elkaar komen te staan.
Verder worden het twee hybrides, dus SWW gaat nog via de cv. Heb je bij een hybride de elementen wel nodig eigenlijk? Als die nodig zijn kun je de cv toch laten bijspringen?
Bij een hybride heb je inderdaad geen elementen, daar word de gas ketel gebruikt als warmwatervoorziening en springt de gasketel bij als de WP het niet meer alleen aan kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
Kijk dat scheelt alweer, ik dat geval is 1 fase dus prima te doen. Iemand ervaring hoeveel vermogen 10kw versie ongeveer opneemt? Heb al een 3x25 aansluiting, maar ga al regelmatig naar de 4000 watt op één fase, en soms al naar de 6000 als eea tegelijk aangaat. En dan wordt de auto nog niet eens opgeladen :(
Toch maar eens kijken naar een 3x35 of een thuisbatterij om pieken op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:00
je zou ook eens naar je belasting per fase kunnen kijken en dat wat slimmer indelen, misschien serieuze verbruikers op 3 fasen aansluiten. Dat is nogal wat goedkoper dan een thuisaccu of verzwaren aansluiting, en dan geeft de netbeheerder ook wat minder hoofdpijn. Misschien voor je warmtepomp buitendeel juist een 3 fase kiezen zodat hij het mooi gelijktijdig belast en je geen pieken op 1 fase krijgt? voor mijn 9 kw buitenunit was dat geen optie maar in 10 kw misschien net wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-05 17:45
Sinds nov hebben wij een hybride warmtepomp (monoblok).

Nu deed ik altijd voorheen de CV ketel uit vanaf mei en ergens september ging hij weer aan.

Is het aan te bevelen om de warmtepomp ook uit te zetten of is het beter dat hij aan blijft staan ondanks dat er geen warmte vraag meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
Lochnes schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:58:
je zou ook eens naar je belasting per fase kunnen kijken en dat wat slimmer indelen, misschien serieuze verbruikers op 3 fasen aansluiten. Dat is nogal wat goedkoper dan een thuisaccu of verzwaren aansluiting, en dan geeft de netbeheerder ook wat minder hoofdpijn. Misschien voor je warmtepomp buitendeel juist een 3 fase kiezen zodat hij het mooi gelijktijdig belast en je geen pieken op 1 fase krijgt? voor mijn 9 kw buitenunit was dat geen optie maar in 10 kw misschien net wel?
De 10kw heeft idd een 3fase optie, maar een mindere cop en een veel grotere unit. Verder vraag ik me af of een 3fase wel zin heeft als je een hybride variant neemt, of dat 1 fase voor de pomp is en de rest voor het elektrische element.
Beter verdelen gaat niet lukken ben ik bang. Heb al wat apperatuur vervangen om het verbruik omlaag te brengen. Zou eventueel nog een luchtontvochtiger van fase kunnen wisselen, dat is weer 1200 watt. Maar verder heb ik al een warmtepomp en komen er dus 2 bij. Wordt denk ik wat veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 18:13
Het heeft even geduurd maar onze nieuwe warmtepomp doet wat hij moet doen. Zonder problemen. De schakeling tussen koelen en verwarmen werkt inmiddels ook goed en de uponor gaat daar dan automatisch in mee.

Het enige puntje is nog wel dat hij wat mij betreft te lang wacht met koelen. Ons huis is natuurlijk super geïsoleerd en heeft veel glas. Als hij dan pas bij 22C buitentemperatuur gaat koelen, dan is het binnen als flink heet. Als dat nog anders kan, is dat fantastisch.

Wel hebben we besloten om de slaapkamers boven te voorzien van airco. Warmte stijgt en op die slaapkamers is de lol er in het voorjaar al snel vanaf.

Vragen:
Heeft iemand de warmtepomp al deels kunnen bedienen vanuit bijv Homey? Misschien kan ik daar sneller het koelen activeren?

[ Voor 9% gewijzigd door Jaccoh op 09-05-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:29

Audione0

Strijdt der titanen

Hoe werkt het koelen van je huis/ruimte via een varmtepomp eigenlijk? Bij een airco heb je een binnenunit in bijvoorbeeld de woonkamer hanger waar frisse koude lucht naar binnengeblazen wordt. Als je je huis dmv een wartepomp wilt koelen, werkt dit op dan op dezelfde manier?

Waarom ik dit vraag, is mede omdat ik vloerverwarming heb en een WTW installatie, en hoe dit met een WP te combineren valt, vooral het koelproces?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
RobEppink schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:39:
[...]

De vloer? Daar gaat 30 graden in en komt 27 graden uit.
Ruimtetemp dan ook te hoog, regelmatig; > 21 graden.
Ruimtestreef staat op 18 graden, dan doet de hysterese zijn werk wel.
Maar verre van ideaal.

Uiteraard staat de boel de laatste week zo goed als uit.
Zodra de dag-temperatuur weer onder de 15 graden komt schiet ik een paar plaatjes en kom er op terug.

Dank voor het meedoen/-denken. @HansRemmerswaal
Bijgaand Data WP van vanochtend.
Buitentemeratuur 14 tot 16 graden.
1e twee waarneming tijdens de opstart van de WP
3e waarneming kort na de opstart
Vanaf 3e waarneming na een uur, achter elkaar.
Pomp 2 en T0 zitten achter T buffervat, snelheid pomp 2 handmatig gewijzigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAPNQ6az8MtIOZU7OOaMvIkKrZg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BHLWVOzI3ClEm74lyKc1hbUW.png?f=user_large

Pagina: 1 ... 52 ... 103 Laatste