Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Nee op stand continu verwarmen
als het buiten rond de 16 / 18 dan zet ik de warmtepomp op continu koelen

Dan blijft het boilervat langer op temperatuur

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower
Ok, maar mijn grafieken waren juist om het probleem bij de zomer stand zichtbaar te maken.Willem senior schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:32:
[...]
Nee op stand continu verwarmen
als het buiten rond de 16 / 18 dan zet ik de warmtepomp op continu koelen![]()
Dan blijft het boilervat langer op temperatuur
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Mis communicatie was dat danHansRemmerswaal schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:42:
[...]
Ok, maar mijn grafieken waren juist om het probleem bij de zomer stand zichtbaar te maken.
Maar ik gebruik alleen deze twee instellingen
Dan heb je geen last van de bug die je boilervat extra snel laat zakken in temperatuur
Kan iemand uitleggen op basis van welke temperaturen de regeling bepaald of de compressor aanspringt? Dit is wat ik zie (gefilterd op TC0, TC3, en de ruimte temperatuur die op 21 staat):
bijvullen tot 1,5, 2is teveel. de meeste installaties zijn volgens de nefit handleiding niet uitgerust met een expansievat, daardoor kan de druk oplopen als het water warmwordt waardoor het overdruk ventiel opengaat. dat overdruk ventiel kan daar eigenlijk niet tegen en gaat dan vervolgens lekken waardoor je waterdruk de hele tijd wegvalt. known issue, komt nefit gratis oplossen . En die zeggen dan dat in tegenstelling wat in de handleiding staat je niet tot 2 maar tot 1,5 bar bij moet vullen. En foeteren dat er een expansievat in de standaard installatie handleiding had moeten staan…Daniel schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:16:
Vanochtend storing 5246 op de warmtepomp (9 kW Monoblock). Powercycle gegeven maar storing komt ook meteen terug. Lijkt het verder wel te doen.
[Afbeelding]
Naar wat ik kan vinden kan dit veroorzaakt worden door te lage waterdruk. Meterstand lijkt me inderdaad ook wel heel laag, dit moet volgens mij minimaal 1 bar zijn.
[Afbeelding]
Volgens de handleiding moet ik bijvullen tot 2 bar maar de juiste procedure daarvoor kan ik niet vinden.
Kan helaas nog niet alle sensoren (helaas te weinig tijd momenteelHansRemmerswaal schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:43:
[...]
Om te testen of je het probleem hebt kun de de WP op de zomerstand zetten. Als je dan iets krijgt wat hierop lijkt dan heb je ook het probleem.
Wat ik nog niet begrijp is waarom die "dhw Current extern temperature" niet gelijkmatige versneld afkoelt maar elke 2.5 een sprong naar beneden maakt. Met BBQ kees heb ik alle sensors bekeken rond die momenten en kan het niet verklaren.
[Afbeelding]

Zie dus niet de sprong van 2,5 graad naar beneden.
Het aan en uit schakelen van de compressor wordt bepaald door de aan/uit hysteris. Default setting is 150Kmin.Supermario16 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:11:
Ik ben bezig met het optimaliseren van mijn installatie (full electric Enviline 9.0 E-S monoblock). Aan het begin van de avond is er geen warmtevraag vanuit de verwarming, maar toch springt de compressor aan om het buffervat van de verwarming op te warmen. Net voor 20.00 valt de compressor dan weer uit op basis van het geconfigureerde tijdschema.
Kan iemand uitleggen op basis van welke temperaturen de regeling bepaald of de compressor aanspringt? Dit is wat ik zie (gefilterd op TC0, TC3, en de ruimte temperatuur die op 21 staat):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als de compressor uit is en de current flow temperatuur komt onder de target flow dan wordt het oppervlak tussen die twee temperaturen berekend (verschil in K keer de tijd in min). Als deze die 150Kmin heeft bereikt gaat de compressor aan. Uit is vergelijkbaar maar dan het oppervlak boven de target.
Zoiets (bij mij is de instelling 250 Kmin)
De warmtepomp kijkt naar de buitentemperatuurSupermario16 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:11:
Ik ben bezig met het optimaliseren van mijn installatie (full electric Enviline 9.0 E-S monoblock). Aan het begin van de avond is er geen warmtevraag vanuit de verwarming, maar toch springt de compressor aan om het buffervat van de verwarming op te warmen. Net voor 20.00 valt de compressor dan weer uit op basis van het geconfigureerde tijdschema.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij een bepaalde buitentemperatuur hoort een cv water temperatuur die bepaalt wordt door je stooklijn
In het menu en dan naar diagnose dan kun je de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur zien
En bij current flow zie je dan de temperatuur van het cv water
Monitoren met het bbqkees kastje maakt dat makkelijker om in de gaten te houden
Zit daar een verschil tussen dan gaat na de hysterese timer de warmtepomp aan om je cv water weer op te warmen
Als je niet wilt dat de warmtepomp aangaat dan kun je zelf de thermostaat 1 of 2 graden lager instellen
Thanks. Ik heb overigens wél een expansievat (en had al gevuld tot 1,9 bar)Lochnes schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:50:
[...]
bijvullen tot 1,5, 2is teveel. de meeste installaties zijn volgens de nefit handleiding niet uitgerust met een expansievat, daardoor kan de druk oplopen als het water warmwordt waardoor het overdruk ventiel opengaat. dat overdruk ventiel kan daar eigenlijk niet tegen en gaat dan vervolgens lekken waardoor je waterdruk de hele tijd wegvalt. known issue, komt nefit gratis oplossen . En die zeggen dan dat in tegenstelling wat in de handleiding staat je niet tot 2 maar tot 1,5 bar bij moet vullen. En foeteren dat er een expansievat in de standaard installatie handleiding had moeten staan…
Heb jij toevallig nog een voorbeeld grafiek met versnelde afkoeling in zomer stand bij jouw installatie?Willem senior schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:08:
[...]
Mis communicatie was dat dan
Maar ik gebruik alleen deze twee instellingen[Afbeelding]
Dan heb je geen last van de bug die je boilervat extra snel laat zakken in temperatuur
Gisteren met mijn installateur gesproken en deze gaat dit versneld afkoelen weer aankaarten bij NEFIT omdat ik het probleem eenvoudig kan reproduceren.
Ben aan het zoeken geweestHansRemmerswaal schreef op woensdag 5 april 2023 @ 06:22:
[...]
Heb jij toevallig nog een voorbeeld grafiek met versnelde afkoeling in zomer stand bij jouw installatie?
Gisteren met mijn installateur gesproken en deze gaat dit versneld afkoelen weer aankaarten bij NEFIT omdat ik het probleem eenvoudig kan reproduceren.
Maar na de service monteur heb ik all die foto's en grafieken opgeruimd
Want volgens Nefit was dat normaal als de verwarming uit staat

Zal kijken of ik in grafana nog wat kan vinden is wel allemaal op de automatische stand dat weet ik nog wel
edit: mag ik het zelf aanpassen in de TS? @Andre1973 @scarwomanKnown issues
2. Inefficiënte modulatie
Bij sommige modellen (split?):
De WP start altijd op maximaal vermogen en kan vervolgens niet altijd een gebruikt nooit stabiel en passend vermogen vinden, tenzij dat net het minimale of maximale vermogen is.Workaround
Het starten op maximaal vermogen vermijd je door gebruik van de stille modus. Je kunt instellen op welk tijdstip de stille modus actief is of dat die altijd aanstaat. Bovendien kun je instellen dat de stille modus automatisch bij het lage temperaturen uitgeschakeld wordt waardoor je WP wél op maximaal vermogen kan starten als het dus daadwerkelijk nodig is. De juiste instelling is afhankelijk van jouw situatie, trial n error.
Stille modus beperkt het maximale vermogen tot rond 60%. Het probleem blijft, maar in mindere mate. Golven van modulatie zullen er kleiner uitvallen en eventuel pendelgedrag vanwege te hoog start vermogen gebeurt iets minder.
feature request aan Nefit/Bosch: modulatie sturing op basis van een PID regeling oid
3. Hybride installaties:
Gebrekkige samenwerking met gasketel. Mengklep gaat dicht terwijl bijverwarming blijft stoken zodra aanvoer boven streeftemperatuur komt.Workaround
Hier is niet echt een workaround voor tenzij je het zelf handmatig regelt. De mengklep in de binnenunit is zelf in te stellen door de draaiknop iets naar buiten te schuiven waardoor je handmatige controle krijgt. Mogelijk is er een menger stand te vinden, waar die tijdens bijverwarming niet te dicht gaat, en tijdens alleen warmtepomp dicht genoeg is om onnodige circulatie te voorkomen. Bijvoorbeeld streepje 2 van 4
De maximale aanvoertemperatuur van de gasketel lager instellen dan de streeftemperatuur.
Het probleem hierbij is dat de streeftemperatuur geen vaste waarde is. En als de maximale aanvoer vanuit de ketel lager is dan de streeftemperatuur kan die deze natuurlijk ook niet helemaal bereiken. Maar tenminste schakelt de ketel ongeveer op het juiste moment uit en blijft niet zichzelf verwarmen omdat de menger dichtgaat.
feature request: software matig ipv "menger sluiten onder maximale aanvoer van de warmtepomp" "bijverwarming uitschakelen"
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, bbqkees, homeassistant, tibber
@HansRemmerswaalHansRemmerswaal schreef op woensdag 5 april 2023 @ 06:22:
[...]
Heb jij toevallig nog een voorbeeld grafiek met versnelde afkoeling in zomer stand bij jouw installatie?
Ik vond nog wat in het archief

om 05:13 ging de warmtepomp in rust dan gaat de driewegklep om en gaat de boiler temperatuur zakken
tc3 zie je dan gelijk gaan stijgen
Driewegklep gaat om naar boiler
Dan zie je Tc3 oplopen
nu gaat ook de water temperatuur zakken in de boiler
en op het laatste plaatje zie je de warmtewiselaar ook warmer worden door deze Software Bug
Hopelijk kun je hier iets mee ?

nu mocht ik dit ook eens meemaken. Op 14:24uur van verwarmen naar auto, en thermostaat 5grad. (Koelen gaat niet aan, want ergens is ingesteld koelen vanaf 29grad, dus nooit). Driewegklep gaat richting sww boiler.HansRemmerswaal schreef op woensdag 5 april 2023 @ 06:22:
[...]
Ik denk niet dat ergens een pomp aan was, de interne pomp staat de hele tijd op 10%, en de ketelpomp doet maar eens per week een onderhoudsrondje. Als die het echt niet was, blijft er alleen natuurlijke circulatie over. Misschien zou een terugslagklep of bij een laagstaand boiler een buis met een S kunnen helpen. Of nefit even de bug eruit halen.. dan kan je tenminste warm douchen en koelen..
edit: ik zie een piekje in het stroomverbruik van 100W en 2 minuten op 14:42uur, misschien was het wel de ketel pomp. Die toont zelf nu 19grad ipv de 17 die die gewoon heeft.
[Voor 7% gewijzigd door hackbard op 05-04-2023 15:56]
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, bbqkees, homeassistant, tibber
Let wel op dat als 24/7 de stille modus aan staat je ook zo af en toe het elektrische element even aangaat.hackbard schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:57:
dank voor het toevoegen in de known issues. Ik stel graag wat aanpassingen voor:
[...]
die heb ik niet en de bijverwarming ketel staat uit. Maar idd kan met koud weer stille modus te weinig vermogen zijn. Is ook een heel armzalige workaround.HansRemmerswaal schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:22:
[...]
Let wel op dat als 24/7 de stille modus aan staat je ook zo af en toe het elektrische element even aangaat.
Goede tip om naar het stroom verbruik te kijken, dit kon een aanwijzing zijn van een pomp of klep. Helaas zie ik op mijn dedicated 3-phase meter geen stroompiek(je) rond die momenten. L1 en L2 zijn 0, L3 is continue 14 W.hackbard schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:25:
[...]
nu mocht ik dit ook eens meemaken. Op 14:24uur van verwarmen naar auto, en thermostaat 5grad. (Koelen gaat niet aan, want ergens is ingesteld koelen vanaf 29grad, dus nooit). Driewegklep gaat richting sww boiler.
Ik denk niet dat ergens een pomp aan was, de interne pomp staat de hele tijd op 10%, en de ketelpomp doet maar eens per week een onderhoudsrondje. Als die het echt niet was, blijft er alleen natuurlijke circulatie over. Misschien zou een terugslagklep of bij een laagstaand boiler een buis met een S kunnen helpen. Of nefit even de bug eruit halen.. dan kan je tenminste warm douchen en koelen..
edit: ik zie een piekje in het stroomverbruik van 100W en 2 minuten op 14:42uur, misschien was het wel de ketel pomp. Die toont zelf nu 19grad ipv de 17 die die gewoon heeft.
[Afbeelding]
Zou het dan toch iets met natuurlijke circulatie zijn? Thermische trek?
Dit probleem heb ik met mijn monoblock WP niet, zie bijvoorbeeld het gedrag van gisteren:2. Inefficiënte modulatie
De WP start altijd op maximaal vermogen en kan vervolgens niet altijd een passend vermogen vinden.
Stille modus staat bij mij uit en hij loopt soms nog helemaal op naar maximaal vermogen, maar starten doet hij bijna altijd op half vermogen.
https://www.warmtebeheer....mp-i-compleet-pakket.html
De vraag is, of dit over het algemeen het beeld is wat anderen ook hebben.
De installatie heeft vloerverwarming en LT-convectoren.
ah, goed om te weten dat dit niet overal speelt. Wat zijn de twee lijnen? Vermogen is bij mij in kW, de pomp bijvoorbeeld een percentage.jaapzb schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:04:
[...]
Dit probleem heb ik met mijn monoblock WP niet, zie bijvoorbeeld het gedrag van gisteren:
[Afbeelding]
Stille modus staat bij mij uit en hij loopt soms nog helemaal op naar maximaal vermogen, maar starten doet hij bijna altijd op half vermogen.
Volgens mij warmt de warme boiler dan de warmtewisselaar opHansRemmerswaal schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:51:
[...]
Goede tip om naar het stroom verbruik te kijken, dit kon een aanwijzing zijn van een pomp of klep. Helaas zie ik op mijn dedicated 3-phase meter geen stroompiek(je) rond die momenten. L1 en L2 zijn 0, L3 is continue 14 W.
Zou het dan toch iets met natuurlijke circulatie zijn? Thermische trek?
[Afbeelding]
vandaar dat tc3-tc0 oplopen in temperatuur en je dus warmte verliest over de koelmiddel leidingen
Dat was mijn gedachte achter deze Bug want het cv water warmt niet op
Met aanvoerstreef/target temperatuur bedoelen jullie de selected flow temperatuur in BBQKees?
@HansRemmerswaal hoe kom je aan de hysteresis delta waarden? Ik kan deze zo snel in in BBQKees terugvinden. Daarnaast lijkt deze alleen configueerbaar bij split units.
[Voor 6% gewijzigd door Supermario16 op 05-04-2023 19:54]
Op welke momenten?HansRemmerswaal schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:22:
[...]
Let wel op dat als 24/7 de stille modus aan staat je ook zo af en toe het elektrische element even aangaat.
Stille modus wordt bij mij pas ingeschakeld vanaf 9 graden buitentemperatuur, daaronder is de stille modus uitgeschakeld.hackbard schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:39:
[...]
die heb ik niet en de bijverwarming ketel staat uit. Maar idd kan met koud weer stille modus te weinig vermogen zijn. Is ook een heel armzalige workaround.
Zwarte lijn is stand van de compressor in % (0-100) en de blauwe lijn is of de compressor vrijgegeven is (oftewel aan staat). Vermogen heb ik ook in kW maar die volgt de blauwe lijn nagenoeg gelijk. Mijn WP is nog niet zo oud (begin dit jaar geplaatst), mogelijk is het opgelost in een nieuwere firmware versie?hackbard schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:29:
[...]
ah, goed om te weten dat dit niet overal speelt. Wat zijn de twee lijnen? Vermogen is bij mij in kW, de pomp bijvoorbeeld een percentage.
Hier het energie verbruik van mijn WP, de
https://www.warmtebeheer....mp-i-compleet-pakket.html
De vraag is, of dit over het algemeen het beeld is wat anderen ook hebben.
De installatie heeft vloerverwarming en LT-convectoren.[Afbeelding]
[Voor 32% gewijzigd door Nous112 op 05-04-2023 20:08]
Nous112 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:01:
[...]
Je warmtepomp vertoond pendelgedrag, wat zijn je huidige stooklijn instellingen? Zie ook de openingspost met meer informatie hierover en voor een vergelijk mijn eigen compressor grafiek van vandaag:
en het verbruikt vermogen:
Welke software versies heeft uw installatie?jaapzb schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:55:
[...]
Zwarte lijn is stand van de compressor in % (0-100) en de blauwe lijn is of de compressor vrijgegeven is (oftewel aan staat). Vermogen heb ik ook in kW maar die volgt de blauwe lijn nagenoeg gelijk. Mijn WP is nog niet zo oud (begin dit jaar geplaatst), mogelijk is het opgelost in een nieuwere firmware versie?
wie weet? Ik heb versie 01.13 en dat was de nieuwste beschikbare voor mijn soort wp in januari volgens @Willem senior dacht ik.jaapzb schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:55:
[...]
Zwarte lijn is stand van de compressor in % (0-100) en de blauwe lijn is of de compressor vrijgegeven is (oftewel aan staat). Vermogen heb ik ook in kW maar die volgt de blauwe lijn nagenoeg gelijk. Mijn WP is nog niet zo oud (begin dit jaar geplaatst), mogelijk is het opgelost in een nieuwere firmware versie?
Misschien hebben ook alleen splits dit?
Nog interessant in je grafiek dan waarom die voor 8uur uberhaupt uit gaat, misschien heb je dat zo ingesteld. Tenminste tussen 3 en 7 is best mooi een stabiel vermogen te zien, op de 2 defrosts na. En nergens onnodig 100%. Dat zou ik graag ook willen hier.
Vandaag weer de installateur gebeld, misschien belt die eens terug of reageert op mijn emails van weken geleden. Als het een kwestie van een update is, zou het gezeur daar toch een keer moeten helpen.

[Voor 10% gewijzigd door hackbard op 05-04-2023 20:20]
Ik heb het net even gecontroleerd maar hier is deze bug niet aanwezig. Ik heb een aplit 7.0 e-s + 300 liter boiler.Willem senior schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:30:
[...]
@HansRemmerswaal
Ik vond nog wat in het archief![]()
om 05:13 ging de warmtepomp in rust dan gaat de driewegklep om en gaat de boiler temperatuur zakken
tc3 zie je dan gelijk gaan stijgen
Driewegklep gaat om naar boiler
[Afbeelding]
Dan zie je Tc3 oplopen
[Afbeelding]
nu gaat ook de water temperatuur zakken in de boiler
[Afbeelding]
en op het laatste plaatje zie je de warmtewiselaar ook warmer worden door deze Software Bug
[Afbeelding]
Hopelijk kun je hier iets mee ?
Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west
In het installatie menu vind je de aan en uit hystereses setting. Voor de grafiek gebruik ik een aantal macro’s en helpers in Home Assistant. De delta T uitrekenen en deze integreren over de tijd. Met op de juiste momenten een reset.Supermario16 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:43:
[...]
[...]
Met aanvoerstreef/target temperatuur bedoelen jullie de selected flow temperatuur in BBQKees?
@HansRemmerswaal hoe kom je aan de hysteresis delta waarden? Ik kan deze zo snel in in BBQKees terugvinden. Daarnaast lijkt deze alleen configueerbaar bij split units.
Voor de bedienings unit HMC 310 zijn al nieuwere Software versiesWollie91 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:34:
[...]
Ik heb het net even gecontroleerd maar hier is deze bug niet aanwezig. Ik heb een aplit 7.0 e-s + 300 liter boiler.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar voor de Bedieningsunit HMC 300 die ik heb niet
Want ik wou ook eco+ hebben bij het bereiden van warm water maar dat kan op deze unit niet
Nu is het zo dat mijn schoonouders vakantie huisjes hebben die ze met een elektrische ketel verwarmen. COP=1. Iedere keer dat ik gedurende het winterseizoen naar de daar geïnstalleerde Homewizard P1 meter kijk krijg ik een hart verzakking. Ik overweeg om te helpen er een WP te plaatsen.
Ik zag laatst een Mitsubishi monoblock bij de lokale kinderboerderij staan en was te wel onder de indruk van de look en feel vergeleken met mijn 'gedateerd uitziende' ODU Split 4 van de Enviline 5.0 B-S.
Zouden jullie op basis van jullie ervaring nog steeds kiezen voor een Enviline/Bosch/Nefit WP als je de keuze opnieuw kon maken?
Op basis van een initiële zoektocht zou ik binnen Bosch/Nefit op een van de volgende machines uit komen.
Opzich ben ik tevreden met de warmtepomp de Nefit houdt het huis lekker warm ( belangrijkste voor mij )SuperR1902 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:21:
Ik heb me het afgelopen half jaar aardig verdiept op het gebied van de Enviline's en gebruik er nu een naar tevredenheid.
Nu is het zo dat mijn schoonouders vakantie huisjes hebben die ze met een elektrische ketel verwarmen. COP=1. Iedere keer dat ik gedurende het winterseizoen naar de daar geïnstalleerde Homewizard P1 meter kijk krijg ik een hart verzakking. Ik overweeg om te helpen er een WP te plaatsen.
Ik zag laatst een Mitsubishi monoblock bij de lokale kinderboerderij staan en was te wel onder de indruk van de look en feel vergeleken met mijn 'gedateerd uitziende' ODU Split 4 van de Enviline 5.0 B-S.
Zouden jullie op basis van jullie ervaring nog steeds kiezen voor een Enviline/Bosch/Nefit WP als je de keuze opnieuw kon maken?
Op basis van een initiële zoektocht zou ik binnen Bosch/Nefit op een van de volgende machines uit komen.
[Afbeelding]
Enigste min puntje is het warm water bugje
En voor de looks zou ik de compres 7400i kiezen en naar het schijnt is die ook stiller
Had nog steeds dezelfde keuze gemaakt (monoblock Compress 7400i AW7 met aparte 300 ltr. boiler). Elk merk heeft wel zijn eigenaardigheden, maar ik ben wel tevreden. Veel wordt bepaald door de kunde van de installateur.SuperR1902 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:21:
Ik heb me het afgelopen half jaar aardig verdiept op het gebied van de Enviline's en gebruik er nu een naar tevredenheid.
[Afbeelding]
Ja, die externe contacten zijn mij bekend. Zijn potentiaalvrije contacten als ik het goed heb, mssn maar eens mee experimenteren mbv. van een Fibaro Smart Implant. Wel vaag, want het maakt nog al een verschil of je b.v. 1kW of veel meer kWatten over hebt.scarwoman schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:54:
[...]
Nefit heeft idd de fotovoltaïsche installatie setting. In het servicemenu vind je onder externe aansluitingen de mogelijkheid om fotovoltaïsche installatie te activeren. De externe ingang ( I1 bijvoorbeeld ) zal dan geprogrammeerd moeten worden op “Fotovoltaïsch installatie” op AAN.
Je krijgt dan een extra menu:
[Afbeelding]
Je kunt hier dus eea instellen wat je warmtepomp doet met de extra zonnestroom.
Alleen moet je het contact extern schakelen AAN/UIT als er dus zonnestroom aanwezig is of niet (bijv. >1kW zonnestroom). Een Shelly schijnt hiervoor geschikt te zijn heb ik hier eens gelezen.
Ik ben nog wat handmatig aan het testen met deze functie want hier lijkt ook een bug in te zitten die ik hierboven even kort beschreef.. benieuwd naar jouw ervaring @Spamspam954
Als het dan werkt kan ik er altijd nog een Shelly inpluggen.
Ok, thanks. Maar kan je met bbqkees dan heel wat meer dan Husdata? Dit zijn de Husdata instelbare variabelen, in donker grijs:hackbard schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:59:
[...]
met de bbqkees kastje kan je inmiddels zo goed als alle dingen instellen die ook op de binnenunit in de (service) menu beschikbaar zijn.
Het is hier alleen een kwestie van de "dhw mode" een half minuut van off naar eco/normaal/comfort schakelen en weer off. Dan gaat die zijn run maken, ik heb hier als switch off de laagst mogelijke 48 ingesteld (en doe af en toe een desinfectie run). Ik heb geen zonnepanelen dus geen ervaring hoe je overschot aan energie kwijt kan. Maar ik vermoed dat daar iemand voor home assistant al iets heeft bedacht.
Dan wellicht bbqkees maar aanschaffen. Ik gebruik idd Home Assistant, heb nog niks gezien vwb. slimme Nefit oplossingen icm. Husdata of bbqkees, maar ben daar zelf wel handig in.
Ik heb even terug zitten kijken over de laatste paar maanden...
- de silent mode aan staat, 24/7 of via 'auto' tijdens nacht
- de WP is bezig met een warm water run
- tijdens de warm water run is er een defrost
Oja, en zo'n defrost kort na een warm water run, zie onderstaand voorbeeld.
[Voor 31% gewijzigd door HansRemmerswaal op 06-04-2023 08:46]
Ik zal als ik vanmiddag thuis ben eens kijken welke versies er op staan maar 01.13 komt mij wel bekend voor.hackbard schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:13:
[...]
wie weet? Ik heb versie 01.13 en dat was de nieuwste beschikbare voor mijn soort wp in januari volgens @Willem senior dacht ik.
Misschien hebben ook alleen splits dit?
Nog interessant in je grafiek dan waarom die voor 8uur uberhaupt uit gaat, misschien heb je dat zo ingesteld. Tenminste tussen 3 en 7 is best mooi een stabiel vermogen te zien, op de 2 defrosts na. En nergens onnodig 100%. Dat zou ik graag ook willen hier.
Vandaag weer de installateur gebeld, misschien belt die eens terug of reageert op mijn emails van weken geleden. Als het een kwestie van een update is, zou het gezeur daar toch een keer moeten helpen.
Zou best kunnen dat het dan een split unit issue is.
Als ik verder kijk gaat hij om 8 uur uit omdat er geen afname meer is door de naregeling (evohome). Dan net na 8 uur valt de logging even weg (wifi problemen), dat is de schuine lijn. Even na 8 neemt evohome weer warmte af en gaat de WP weer aan. Mijn WP draait op aanvoerregeling en heeft geen eigen thermostaat voor de ruimte, dat word dus geregeld door de naregeling van evohome.
ik zie nu 199 entities binnenkomen via bbqkees/mqtt op homeassistant. Daarvan is misschien een kwart instelbar, de rest sensoren. Veel gebruik ik niet, maar inmiddels is eigenlijk alles waarvoor ik naar de binnenunit zou moeten lopen, beschikbaar.Spamspam954 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:37:
[...]
Ok, thanks. Maar kan je met bbqkees dan heel wat meer dan Husdata? Dit zijn de Husdata instelbare variabelen, in donker grijs:
[Afbeelding]
Dan wellicht bbqkees maar aanschaffen. Ik gebruik idd Home Assistant, heb nog niks gezien vwb. slimme Nefit oplossingen icm. Husdata of bbqkees, maar ben daar zelf wel handig in.
Mogelijk is dat nog niet het geval voor de instellingen voor fotovoltaïk, omdat dat nog niemand heeft aangevraagt via github bij bbqkees. Maar ze zijn daar erg behulpzaam geweest met implementeren.
Bijvoorbeeld de schakelaar "dhw charge" (=extra warmwater) zou je ook kunnen gebruiken voor opslaan overtollig zonnestroom.
en ik neem aan de bijverwarming springt aan volgens de ingestelde hysterese, als de wp het alleen niet haalt, vanwege stille modus en/of koud weer. En als de andere instellingen bijverwarming het dan toelaten uiteraard.HansRemmerswaal schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:39:
[...]
Ik heb even terug zitten kijken over de laatste paar maanden...... in die specifieke situatie zie ik af en toe dat het electrische element bijspringt voor de defrost. Dus eigenlijk valt het wel mee.
- de silent mode aan staat, 24/7 of via 'auto' tijdens nacht
- de WP is bezig met een warm water run
- tijdens de warm water run is er een defrost
Oja, en zo'n defrost kort na een warm water run, zie onderstaand voorbeeld.
[Afbeelding]
Ongeacht deze instellingen zag ik hier de bijverwarming een enkele keer gevraagt worden tijdens een defrost, die kort na een start vanuit koud systeem liep. Wel logisch, omdat toen te weinig warmte voor een defrost in het systeem zat. Maar dat zou met stille modus minder erg moeten zijn dan op vol vermogen.
De installatie is ingesteld op 38graden, aan uit gedrag veranderd niet met verschillende voetpuntwaarden.
De vloerverwarming is voorzien van een Compact Stalen Front LTV-Verdeler
https://www.vloerverwarmi...ltv-verdeler-4-groeps#400
De overige convectoren/ radiatoren, thermostaatkraan geregeld.
Ik heb zelf het idee dat de samenwerking van de pomp in de 300i WP binnen-unit en die van de vloerverwarming verdeler hier mogelijk de oorzaak van zijn. (De starts en stops)
https://www.facebook.com/...ermalink/727234045810701/
Ik heb ook een uitgebreide pdf voor de liefhebbers.
https://www.circulectric....Verslag_1_jaar_wp_cvl.pdf
[Voor 36% gewijzigd door cvanlith op 07-04-2023 13:04. Reden: link toegevoegd]
Met een warmtepomp gebruik je een vloerverwarmingsverdeler zonder pomp want deze mengt koud retour water bij de aanvoer en dat wil je nietDe Eik schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:29:
[...]
De installatie is ingesteld op 38graden, aan uit gedrag veranderd niet met verschillende voetpuntwaarden.
De vloerverwarming is voorzien van een Compact Stalen Front LTV-Verdeler
https://www.vloerverwarmi...ltv-verdeler-4-groeps#400
De overige convectoren/ radiatoren, thermostaatkraan geregeld.
Ik heb zelf het idee dat de samenwerking van de pomp in de 300i WP binnen-unit en die van de vloerverwarming verdeler hier mogelijk de oorzaak van zijn. (De starts en stops)
Ik heb geen Facebookcvanlith schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:08:
Mijn verslag van 1 jaar nefit warmtepomp
https://www.facebook.com/...ermalink/727234045810701/
Ik heb ook een uitgebreide pdf voor de liefhebbers.
Dus ik zou graag de pdf willen lezen

Tja dat is zo, maar dat veranderen is niet zo eenvoudig, De vraag is dus is er een andere mogelijkheid om daar wat verbetering in te brengen!Willem senior schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:26:
[...]
Met een warmtepomp gebruik je een vloerverwarmingsverdeler zonder pomp want deze mengt koud retour water bij de aanvoer en dat wil je niet
Als je zegt dat je veel start/stops hebt ben ik bang dat dat wel mogelijk de oorzaak van je probleem is. Toen ze bij mij de WP plaatsten is de verdeler ook vervangen voor eentje zonder menger juist omdat dat met een WP niet goed werkt...De Eik schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:25:
[...]
Tja dat is zo, maar dat veranderen is niet zo eenvoudig, De vraag is dus is er een andere mogelijkheid om daar wat verbetering in te brengen!
Je kunt deze aanpassen (ombouwen) naar gesloten verdeler zo als ik het leesDe Eik schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:25:
[...]
Tja dat is zo, maar dat veranderen is niet zo eenvoudig, De vraag is dus is er een andere mogelijkheid om daar wat verbetering in te brengen!
Dan dat inregelventiel dicht draaien
Thermostaatkraan en voetventiel verwijderen
Alleen weet ik niet of dan de pomp ook weg kan of dat die moet blijven want die pomp wil je juist ook weg hebben
In het grote lucht en water warmtepomp topic weten ze dat wel
En @Andrehj weet dat misschien ook wel voor je
Wat je voorstelt klopt en komt overeen met de reeds aanwezige verdeler, https://www.vloerverwarmi...ltv-verdeler-4-groeps#400Willem senior schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:54:
[...]
Je kunt deze aanpassen (ombouwen) naar gesloten verdeler zo als ik het lees[Afbeelding]
Dan dat inregelventiel dicht draaien
Thermostaatkraan en voetventiel verwijderen
Alleen weet ik niet of dan de pomp ook weg kan of dat die moet blijven want die pomp wil je juist ook weg hebben
In het grote lucht en water warmtepomp topic weten ze dat wel
En @Andrehj weet dat misschien ook wel voor je
Thermostaatkraan staat open ventiel dicht,
Ok, thanks, is duidelijk. 199 is heel veel meer dan Husdata (50+), ik ga bbqkees bestellen.hackbard schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:35:
[...]
ik zie nu 199 entities binnenkomen via bbqkees/mqtt op homeassistant. Daarvan is misschien een kwart instelbar, de rest sensoren. Veel gebruik ik niet, maar inmiddels is eigenlijk alles waarvoor ik naar de binnenunit zou moeten lopen, beschikbaar.
Mogelijk is dat nog niet het geval voor de instellingen voor fotovoltaïk, omdat dat nog niemand heeft aangevraagt via github bij bbqkees. Maar ze zijn daar erg behulpzaam geweest met implementeren.
Bijvoorbeeld de schakelaar "dhw charge" (=extra warmwater) zou je ook kunnen gebruiken voor opslaan overtollig zonnestroom.
link aan oorspronkelijk bericht toegevoegd en ook hierWillem senior schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:28:
[...]
Ik heb geen Facebook
Dus ik zou graag de pdf willen lezen
Bedankt voor de Pdf linkcvanlith schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:05:
[...]
link aan oorspronkelijk bericht toegevoegd en ook hier
Leuk verslag om te lezen

En goed om te lezen dat de Nefit warmtepomp zuiniger is dan de cv ketel
En dat de warmtepomp zijn werk goed doet (geen bugs of storingen) 👍
Hoe stel je die 'signature' in?scarwoman schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:36:
[...]
Heb het hier ook even in mijn signature gezet, is ook een idee. Dan heb je alle relevante info gelijk bij de hand.
Inmiddels helder.
[Voor 3% gewijzigd door RobEppink op 07-04-2023 14:50]
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Wie heeft een andere creatieve oplossing om Home Assistant te draaien?
Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie
Ik draai Home Assistant op een HP mini pc zoals dezescarwoman schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:25:
Ik overweeg ook de BBQKees module te kopen. Alleen het probleem is dat Raspberry Pi's niet te krijgen zijn..
https://www.marktplaats.n...oorgeinstalleerd-garantie
Goed koop te krijgen op marktplaats en zelf Home assistant er op zetten is ook niet moeilijk
Ik draai er alleen Home Assistant op maar je kunt er ook eerst proxmox opzetten om dan de pc ook nog voor andere dingen te kunnen gebruiken als
Media server bevoorbeeld
Als je een modernere synology NAS hebt kan je HA hierop in een Virtuele machine of docker draaien. Alleen wat gepruts met USB poorten als je eventueel later verder wil met domotica draadloze protocollen zoals zwave. Maar alleen voor je WP prima geschikt omdat dit IP gebaseerd is.scarwoman schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:25:
Ik overweeg ook de BBQKees module te kopen. Alleen het probleem is dat Raspberry Pi's niet te krijgen zijn..
[Voor 3% gewijzigd door JP1980 op 08-04-2023 13:09]
Wordt toch opnieuw verrast.
Onze 7 kW Enviline blijkt niet in staat onder de 3 kW (output) terug te moduleren.
Even een uitschietertje naar 2.9 kW, maar dan snel weer naar 3.1 of 3.3 kW.
TC3 nooit onder 29 graden bij een AST van 25 graden. Boeiend.
Vraag:
Heeft iemand een wondermiddel om serieus met NEFIT in gesprek te komen?
ODU 6RobEppink schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:40:
Na een 1e winter draaien met de Enviline veronderstel ik het apparaat een beetje te doorgronden.
Wordt toch opnieuw verrast.
Onze 7 kW Enviline blijkt niet in staat onder de 3 kW (output) terug te moduleren.
Even een uitschietertje naar 2.9 kW, maar dan snel weer naar 3.1 of 3.3 kW.
TC3 nooit onder 29 graden bij een AST van 25 graden. Boeiend.
Vraag:
Heeft iemand een wondermiddel om serieus met NEFIT in gesprek te komen?
Modulatiebereik bij A2/W35: 2 - 7kW
Modulatiebereik bij A7/W35: 2,5 - 9,5kW
Bij kouder weer heeft de warmtepomp hier wel op 2,0 kW gedraaid. De aanvoertemperatuur lager dan 28 graden heb ik ook niet gezien volgens mij en dat verbaast me wel.
Als het minimum vermogen vaststaat, ligt de minimum aanvoertemperatuur uiteraard aan je afgiftesysteem (in combinatie met de binnentemperatuur). Dat kun je de WP dan dus niet verwijten.Wollie91 schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:58:
ODU 6
Bij kouder weer heeft de warmtepomp hier wel op 2,0 kW gedraaid. De aanvoertemperatuur lager dan 28 graden heb ik ook niet gezien volgens mij en dat verbaast me wel.
[Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 09-04-2023 11:41]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Dank.Andrehj schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:30:
[...]
Als het minimum vermogen vaststaat, ligt de minimum aanvoertemperatuur uiteraard aan je afgiftesysteem. Dat kun je de WP dan dus niet verwijten.
Maar help me daar eens mee.
In mijn (houtje/touwtje) benadering heeft de "aanvoertemperatuur'' correlatie met de bron, de WP.
En de retourtemperatuur met de afgifte.
Of is dat te kort door de bocht?
[Voor 6% gewijzigd door master1104 op 09-04-2023 11:40]
Dank je.master1104 schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:39:
Ja dat is idd niet volledig 😃 Dan vergeet je namelijk de retourtemperatuur. Een bepaald vermogen bij een bepaalde flow leidt tot een toenamen van een x aantal graden. Stel dat dat 3 graden toename is, dan bepaald de retourtemperatuur dus mede wat de aanvoertemperatuur wordt (25 + 3 = 28gr, of 22 + 3 = 25gr). En dan kom je bij de stelling van André, oa je afgifte bepaald je retourtemperatuur en dus ook je aanvoertemperatuur bij een bepaald vermogen.
De gedachte is, dat de WP terug kan moduleren tot 2.5 kW. Vervolgens TR 6 en TR 7 verder omlaag De WP blijft echter hangen op 3.1kW / 3.3 kW.
M.i. is dan eerst de WP aan zet om die 2.5 kW op te zoeken en een lagere TR6/TR7 te laten zien.
Vervolgens komt het door jou en @Andrehj terecht aangegeven punt van afgifte om de hoek kijken.
Ofwel het spel tussen TR7 en TC0?
Of zie ik iets over het hoofd?
Nous112 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:10:
[...]
Welke software versies heeft uw installatie?
Dank je wel.Wollie91 schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:58:
[...]
ODU 6
Staat het door jou aangegeven modulatiebereik ergens op papier?
Kan het in de installatie-instructie van ODU split buitenunit niet vinden.
Maar misschien kijk ik niet goed genoeg?
Niet in de technische documentatie, maar in de folder/flyer van het product. Zie bijvoorbeeld voor mijn monoblock Compress 7400 in de flyer https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf?file=6721824516 een modulatie bereik van 1,9 tot 6,79 kW bij de 7kW versie (bij A -7/W35), maar bij A 7/W35 4,01-7,91 kW. Is dus ook afhankelijk van de buitentemperatuur……RobEppink schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:04:
[...]
Dank je wel.
RobEppink schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:04:
[...]
Dank je wel.
OK.master1104 schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:53:
Die 2.5kw minimaal is bij 7graden buiten en 35 graden binnen. De COP bepaald dan feitelijk de ondergrens. Je moet het zo zien dat de compressor een minimaal toerental heeft (en daarmee ook een minimaal elektrisch opgenomen vermogen). De COP bepaald vervolgens de werkelijk minimale output. Daarom ook dat de warmtepomp bij echt koude dagen verder lijkt (!) terug te moduleren als de woning (Tr/Ta) op temperatuur is. In werkelijkheid zie ik mijn Nefit 9kw eigenlijk nooit onder de 570w opgenomen vermogen zakken. Dagen als vandaag is de afgifte minimaal iets van 3.8kw, maar winterdag kan de afgifte terugzakken tot bv 2.5kw. Allemaal dus bij ongeveer hetzelfde minimaal opgenomen vermogen.
Bij ons gister Output 3,1 kW, COP ca 5; opgenomen vermogen 620W.
Komt globaal overeen met jouw verhaal.
Betekent dus dat gister, bij buitentemp tussen 8 en 10 graden de installatie zijn minimaal geproduceerde warmte niet kwijt kan.
Dit, terwijl er meer warmte binnenkomt dan benodigd. De ruimtetemp. zit permanent hoger dan gewild.
Is de conclusie gerechtvaardigd, dat de WP dan vaker uit moet, ofwel de hysterese omlaag?
Is voor mij toch weer een leerzame dag geworden. Dank, ook aan @Andrehj en @Wollie91 .
Je kan uiteraard ook je stooklijn nog iets verlagen, dan spreekt je hysterese ook eerder aan door een groter verschil tussen Ta en Tvraag.
[Voor 12% gewijzigd door master1104 op 09-04-2023 22:50]
O.b.v. je eerdere info staat ie hier op 300k/min. Teruggezet > 250.master1104 schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:48:
De hysterese geldt zowel voor in- als uitschakelvertraging. Al heb ik wel het idee dat de invloed bij ons iets groter is op het uitschakelen dan op het weer inschakelen. In de grafieken zie ik dat de flanken van de inschakelhysterese schuiner lopen dan die van de uitschakelhysterese. Dan helpt het bij te veel warmte in de woning idd om de hysterese wat kleiner in te stellen. Ik heb hem op 400k.min staan om mooie rustige runs te krijgen. De vloer vangt de wisselingen wel op zonder dat we dat merken.
Gister 5 runs van 3,5 uur.
Maar wanneer ik hier van bovenaf naar kijk...
We hebben een huis van ca 700 kuub. 1996, niet na geïsoleerd.
< 5 graden buitentemp is het vermogen van de WP echt wel nodig.
Erboven schiet het dan opeens de andere kant op.
We hebben hier wel een snelle vloer, snel warm, snel koud.
Eind van deze week wordt het weer ietsje kouder, ik ga dan eens een paar dagen op de CV ketel draaien.
Niet om het financieel rendement, wel om het gedrag te monitoren.
had je dit eens kunnen laten checken? (misschien had je het verteld maar ik kan het niet terugvinden).HansRemmerswaal schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:50:
[...]
Op nieuwjaarsdag terwijl het 13 graden was. Ik denk dat het probleem is dat er te weinig koelmiddel in zit. Heb de installateur er al een paar keer over benaderd.
[Afbeelding]
Helaas is mijn installateur niet zo snel daarin. Die wil wel een deskundige laten komen maar als die niets kan vinden dan krijg ik de hoge rekening hiervoor...hackbard schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:53:
[...]
had je dit eens kunnen laten checken? (misschien had je het verteld maar ik kan het niet terugvinden).
Ik zie nu dat ik vorige week bij 15.1 graden buitentemperatuur een defrost had.
Als ik kijk dan stond daarvoor de warmtepomp een aantal uren uit, dus onmogelijk dat er nog "ijs" zat bij die temperaturen. Na +/- 10 min had ik een defrost. lijkt mij haast onmogelijk dat zo snel de boel dichtvriest bij deze temperaturen...
Weer maar eens een mail naar de installateur.
En jij? Nog wat defrosts?
Heb je nog andere problemen naast de defrosts die mogelijk duiden om te weinig koudemiddel? Warmt de boiler bijvoorbeeld snel genoeg op?HansRemmerswaal schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:36:
[...]
Helaas is mijn installateur niet zo snel daarin. Die wil wel een deskundige laten komen maar als die niets kan vinden dan krijg ik de hoge rekening hiervoor...
Als ik kijk dan stond daarvoor de warmtepomp een aantal uren uit, dus onmogelijk dat er nog "ijs" zat bij die temperaturen. Na +/- 10 min had ik een defrost. lijkt mij haast onmogelijk dat zo snel de boel dichtvriest bij deze temperaturen...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie verder geen andere problemen. Mijn compressor heeft eerder te veel capaciteit dan te weinig.Wollie91 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:41:
[...]
Heb je nog andere problemen naast de defrosts die mogelijk duiden om te weinig koudemiddel? Warmt de boiler bijvoorbeeld snel genoeg op?
verder ongeveer hetzelfde patroon als @HansRemmerswaal defrost op moment van bereiken maximal vermogen na een tijd rust.
Of het is koelmiddel tekort of kortsluiting/ aanzuigen eigen koude lucht zoals eerder geopperd?
het verplaatsen van de buitenluchtsensor heeft het iig niet verholpen, nu schijnt af en toe de zon erop zoals 6:15pm op het plaatje.
Eigenlijk vind ik de defrosts het kleinere issue.
De installateur heeft vandaag bevestigt dat mengklep en modulatie gewoon zo werken.

Hangt de warmtepomp nog steeds onder je dak overstek ?HansRemmerswaal schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:36:
[...]
Helaas is mijn installateur niet zo snel daarin. Die wil wel een deskundige laten komen maar als die niets kan vinden dan krijg ik de hoge rekening hiervoor...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo ja dan denk ik toch dat de warmtepomp niet genoeg verse lucht daar kan aanzuigen
En dat je daardoor waarschijnlijk defrosts hebt
Het is mogelijk dat de warmtepomp zijn eigen koude lucht aanzuigd, maar dan zou je verwachten dat de Air inlet temperature (TL2) in temperatuur naar beneden gaat. En dat is niet het geval.Willem senior schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:17:
[...]
Hangt de warmtepomp nog steeds onder je dak overstek ?
Zo ja dan denk ik toch dat de warmtepomp niet genoeg verse lucht daar kan aanzuigen
En dat je daardoor waarschijnlijk defrosts hebt
de air inlet temperatuur zal zakken als de warmtepomp zijn eigen koude lucht weer aanzuigdHansRemmerswaal schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:24:
[...]
Het is mogelijk dat de warmtepomp zijn eigen koude lucht aanzuigd, maar dan zou je verwachten dat de Air inlet temperature (TL2) in temperatuur naar beneden gaat. En dat is niet het geval.
Dat klopt wel
Maar wat gebeurt er als de warmtepomp te weinig verse lucht krijgt (kan aantrekken)
Want je warmtepomp hangt vrij dicht (was 15 cm dacht ik ) tegen de muur met zijn achterkant en de bovenkant is ook zo goed als dicht
Dus ik vermoed dat de warmtepomp nu heel hard moet werken omdat deze niet genoeg lucht krijgt
En daardoor in defrost modus schiet
Dus geen probleem met eigen koude lucht aanzuigen maar een probleem van geen lucht genoeg hebben om te kunnen werken
Gister heeft de hybride installatie een dag uitsluitend gedraaid op gas-CV.
Probleemloos op aanvoer van 28 tot 31 graden gedraaid conform de door de WAR bepaalde AST.
Vloer heeft 24 uur lang licht verwarmd aangevoeld, ruimtetemperatuur zonder pieken en/of dalen.
Het geheel werd prima door de binnenunit geregeld.
Kortom, de gas CV kent bij ons een aanzienlijk prettiger stookgedrag dan de WP
Overigens neemt de ketel-circulatiepomp de functie van de Enviline circulatiepomp over.
Betekent dat ik geen aandacht meer besteed aan:
- flow
- knietjes en T-stukken
- verdeler VVW
- etc..
Immers het water met een door WAR bepaalde temp. van 28 t/m 31 graden wordt keurig door het afgiftesysteem vertaald in comfortabele ruimtetemperatuur.
Echter wel focus op
- afstemming van Enviline pomp en 2e circulatiepomp
- instelling van de warmtepomp.
Want daar liggen de uitdagingen.
Heb jij toevallig zo'n 50 liter buffer vat bij je WP die niet wordt gebruikt door de gas-CV?RobEppink schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:46:
TEST
Gister heeft de hybride installatie een dag uitsluitend gedraaid op gas-CV.
Probleemloos op aanvoer van 28 tot 31 graden gedraaid conform de door de WAR bepaalde AST.
Vloer heeft 24 uur lang licht verwarmd aangevoeld, ruimtetemperatuur zonder pieken en/of dalen.
Het geheel werd prima door de binnenunit geregeld.
Kortom, de gas CV kent bij ons een aanzienlijk prettiger stookgedrag dan de WP
Overigens neemt de ketel-circulatiepomp de functie van de Enviline circulatiepomp over.
Betekent dat ik geen aandacht meer besteed aan:
- flow
- knietjes en T-stukken
- verdeler VVW
- etc..
Immers het water met een door WAR bepaalde temp. van 28 t/m 31 graden wordt keurig door het afgiftesysteem vertaald in comfortabele ruimtetemperatuur.
Echter wel focus op
- afstemming van Enviline pomp en 2e circulatiepomp
- instelling van de warmtepomp.
Want daar liggen de uitdagingen.
Bij mij was er niet voldoende flow in de CV installatie en was de WP vooral dat buffervat aan het opwarmen.
Dat is een optie, geen idee hoeveel lucht wordt aangezogen. De NEFIT monteur had geen opmerking over de plaatsing van de buitenunit, teminste niet tegen mij.Willem senior schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:26:
[...]
de air inlet temperatuur zal zakken als de warmtepomp zijn eigen koude lucht weer aanzuigd
Dat klopt wel
Maar wat gebeurt er als de warmtepomp te weinig verse lucht krijgt (kan aantrekken)
Want je warmtepomp hangt vrij dicht (was 15 cm dacht ik ) tegen de muur met zijn achterkant en de bovenkant is ook zo goed als dicht
Dus ik vermoed dat de warmtepomp nu heel hard moet werken omdat deze niet genoeg lucht krijgt
En daardoor in defrost modus schiet
Dus geen probleem met eigen koude lucht aanzuigen maar een probleem van geen lucht genoeg hebben om te kunnen werken
Maar als het een probleem is met de lucht toevoer, zou dit probleem dan niet vaker moeten optreden? Dit is de afgelopen 7 dagen. Veel runs zonder defrost maar wel zo af en toe een.
Die defrosts hebben mij deze winter honderden kWh gekost.hackbard schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:15:
Eigenlijk vind ik de defrosts het kleinere issue.
Niet de defrost zelf, dat is niet zoveel, maar het gevolg van een defrost is dat een nieuwe run wordt gestart. Dagen achter elkaar kreeg ik defrosts waardoor de compressor steeds weer die max kreeg tijdens de start van de run.
Had ik geen defrosts gehad dan had de WP lange tijd op een laag vermogen kunnen pruttelen en zo af en toe een tijdje uit gegaan.
Of je dan vaker defrost krijg weet ik niet maar misschien heeft de wind richting er nu wel mee te makenHansRemmerswaal schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:45:
[...]
Dat is een optie, geen idee hoeveel lucht wordt aangezogen. De NEFIT monteur had geen opmerking over de plaatsing van de buitenunit, teminste niet tegen mij.
Maar als het een probleem is met de lucht toevoer, zou dit probleem dan niet vaker moeten optreden? Dit is de afgelopen 7 dagen. Veel runs zonder defrost maar wel zo af en toe een.
[Afbeelding]
En ja de warmtepomp verplaatst een hoop lucht
Dus bij een bepaalde wind richting is er misschien te weinig nieuwe verse lucht voor de warmtepomp
Dat was mijn idee teminste of dat idee klopt weet ik niet
Misschien een vraag voor het grote lucht water warmtepomp topic
NEFIT schrijft niet voor niks 30 cm minimaal vrij houden achter de warmtepomp
En een afdakje mag en kan want die heb ik zelf ook gemaakt boven de warmtepomp

Tussen 5 en 0 graden met hoge vochtigheid buiten dan heb je de meeste defrosts (is normaal)De Eik schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:51:
We hebben deze winter veel koude gehad met ook een hoge relatieve vochtigheid (bijna mistig). Daardoor is het bevriezen te verklaren.
Maar het gebeurt bij @HansRemmerswaal nu ook kijk maar naar zijn plaatje van 6 april t/m 12 april
En dan tel ik er 15 defrosts paar zijn goed want koude nacht en richting de 5 graden
maar sommige defrosts zijn Boven de 10 graden buitentemperatuur
Dus daar gaat de warmtepomp in de fout
Alleen blijft de grote vraag waarom gaat die warmtepomp in defrost ?
Plaatsing ?
Teweinig koelmiddel ?
Of is de warmtepomp te klein gekozen voor zijn huis en moet deze daardoor altijd volgas draaien ?
Kunnen allemaal reden zijn waardoor je meer defrosts krijg
Ik ben toch malle pietje niet!
Hans.HansRemmerswaal schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:41:
[...]
Heb jij toevallig zo'n 50 liter buffer vat bij je WP die niet wordt gebruikt door de gas-CV?
Bij mij was er niet voldoende flow in de CV installatie en was de WP vooral dat buffervat aan het opwarmen.
Ja ik heb een buffervat van 50 ltr.
Maar die is parallel gemonteerd op aan- afvoer. Dus die wordt ook gebruikt door de gas-CV.
In die zin dat er niets te defrosten valt.
Maar het vat zit 'gewoon' in het circuit en wordt in geval van gas-CV én WP gewoon geraakt.
Willem.Willem senior schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:17:
[...]
Tussen 5 en 0 graden met hoge vochtigheid buiten dan heb je de meeste defrosts (is normaal)
Maar het gebeurt bij @HansRemmerswaal nu ook kijk maar naar zijn plaatje van 6 april t/m 12 april
En dan tel ik er 15 defrosts paar zijn goed want koude nacht en richting de 5 graden
maar sommige defrosts zijn Boven de 10 graden buitentemperatuur
Dus daar gaat de warmtepomp in de fout
Alleen blijft de grote vraag waarom gaat die warmtepomp in defrost ?
Plaatsing ?
Teweinig koelmiddel ?
Of is de warmtepomp te klein gekozen voor zijn huis en moet deze daardoor altijd volgas draaien ?
Kunnen allemaal reden zijn waardoor je meer defrosts krijg
Bij ons dinsdag een defrost bij een buitentemperatuur van 12 graden.
De WP staat bij ons op een balcon dat grenst aan mijn 'man-cave'.
Ben musicus, zit wat te klooien. Hoor ik de WP aanslaan, naast me op balkon.
Loop 5 minuten later het balkon op, is dat ding wit uitgeslagen en aan het defrosten.
Ik snap er echt geen pepernoot van.
Maar mijn installateur heeft het bedrijf beëindigd (na 100 jaar).
Het overnemende bedrijf is best vriendelijk maar doet niets met Nefit, dus blijft er met de vingers af.
En last but not least. Ik krijg van NEFIT nul reactie.
Nogmaals de vraag; heb jij, heeft iemand een lijntje met NEFIT?
Ik kom er niet door.
Wat ik bij mij zag was dat er sterke flow via het buffervat ging omdat er in de CV installatie teveel weerstand was. Zodra de WP aanging ging de temperatuur in dit buffervat direct naar de aanvoertemperatuur. Het retourwater werd opgewarmd door de flow via het buffervat met als resultaat dat er over de WP zelf maar een klein temperatuur verschil was. Hierdoor had de WP niet veel te doen en kreeg ik een slecht regelgedrag.RobEppink schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:22:
[...]
Hans.
Ja ik heb een buffervat van 50 ltr.
Maar die is parallel gemonteerd op aan- afvoer. Dus die wordt ook gebruikt door de gas-CV.
In die zin dat er niets te defrosten valt.
Maar het vat zit 'gewoon' in het circuit en wordt in geval van gas-CV én WP gewoon geraakt.
Door de flow in de installatie te verbeteren, in mijn geval de vloerverwarmingsverdeler te vervangen en aan te sluiten zonder knietjes en te dunne pijpen, was er nog maar een minimale flow via het buffervat en een groter temperatuurverschil over de WP.
Het volgende stookseizoen verwacht ik een beter regelgedrag.
Da's knap.The Legend schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:30:
Voor het beeld voor zover het interessant is: ik heb hier een Compress. 7400i 5kW in hybride opstelling draaien. De 5kW WP kan met het weer van de afgelopen dagen terugmoduleren tot 1kW. Daarmee heb ik nog steeds runs van hele dagen. Tenzij de zon goed schijnt dan is de instraling zo groot dat ‘ie op basis van kamertemperatuur uit gaat.
Wij hebben een hybride 7 kw.
Moduleert terug naar 2.9 kW output.
Bij COP van ca 5 is dat ca 0,6 kW input.
Volgens de specificaties is dat het minimum.
Hans.HansRemmerswaal schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:33:
[...]
Wat ik bij mij zag was dat er sterke flow via het buffervat ging omdat er in de CV installatie teveel weerstand was. Zodra de WP aanging ging de temperatuur in dit buffervat direct naar de aanvoertemperatuur. Het retourwater werd opgewarmd door de flow via het buffervat met als resultaat dat er over de WP zelf maar een klein temperatuur verschil was. Hierdoor had de WP niet veel te doen en kreeg ik een slecht regelgedrag.
Door de flow in de installatie te verbeteren, in mijn geval de vloerverwarmingsverdeler te vervangen en aan te sluiten zonder knietjes en te dunne pijpen, was er nog maar een minimale flow via het buffervat en een groter temperatuurverschil over de WP.
Het volgende stookseizoen verwacht ik een beter regelgedrag.
CV of WP maakt volgens mij niets uit. Althans in onze installatie niet.
De 2e circulatie pomp staat altijd max. En blijkt water met een constante temperatuur naar alle uithoeken van de vloerverwarming te sturen. Met alle knietjes etc is het systeem misschien niet optimaal, maar daar is voor nu niet de grootste winst te behalen. Dat is toch echt vóór de 2e circulatiepomp.
Overigens hebben we 3 maand na installatie van de WP wel een andere verdeler (zonder menger en pomp) laten plaatsen met grotere aanvoer. Dat zit er de hele winter al.
Nee een directe lijn met Nefit heb ik ook nietRobEppink schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:30:
[...]
Willem.
Loop 5 minuten later het balkon op, is dat ding wit uitgeslagen en aan het defrosten.
Het overnemende bedrijf is best vriendelijk maar doet niets met Nefit, dus blijft er met de vingers af.
Ik kom er niet door.
maar je kunt ze wel bellen op NR:
0570-602206
#1 voor consument
of blijf aan de lijn voor installateur, dan #2 voor advies
ik moest naar #2 voor een Nefit service monteur en toen mijn probleem uitleggen met de boiler temperatuur
dit ging eerst via de installateur en toen moest ik ze zelf gaan bellen om het beter uit te kunnen leggen jammer genoeg is het alleen niet opgelost
en jij zou ze kunnen bellen om te vragen voor een andere installateur in jou buurt
Dat ben ik ook van plan. Heb je de zijkanten ook dichtgemaakt zonder dat je de luchtdoorvoer belemmerd?Willem senior schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:34:
[...]
En een afdakje mag en kan want die heb ik zelf ook gemaakt boven de warmtepomp
Ben benieuwd hoe het eruit ziet ter inspiratie

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie
Hier foto van afdakje warmtepompscarwoman schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:29:
[...]
Dat ben ik ook van plan. Heb je de zijkanten ook dichtgemaakt zonder dat je de luchtdoorvoer belemmerd?
Ben benieuwd hoe het eruit ziet ter inspiratie
Achter de warmtepomp tot de kweekkas is 40 cm vrij gehouden en boven de warmtepomp zit ook nog ruimte
En op,de laatste foto kun je zien dat het onder de dakpannen gewoon open is gelaten zodat er ook nog wind via de voorkant waar het dakgootje hangt en onder de dakpannen door zo naar de achterkant kan komen
In welke regio woon je? Als dit NO Twente is weet ik nog wel een installateur die Nefit doet en ervaring met warmtepompen heeft.RobEppink schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:30:
[...]
Ik kom er niet door.
Volgens mij kan dat maar op een oorzaak wijzen en dat is het uitvallen van de ventilator of luchtstroom. Zelfs op 100% vermogen bij extreem defrost weer vriest hij niet in 5 minuten dicht. Als de luchtstroom wegvalt kan dat echter wel gebeuren en is de defrost ook een logisch gevolg. Heb je de beruchte voedingsdraad naar de fan al eens goed bekeken op potentiële kabelbreuk?RobEppink schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:30:
[...]
Willem.
Ik kom er niet door.
Dank je. Woon in de Achterhoek.Nous112 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:52:
[...]
In welke regio woon je? Als dit NO Twente is weet ik nog wel een installateur die Nefit doet en ervaring met warmtepompen heeft.
Wel het Oosten, maar toch te ver uit elkaar.
Ik vind hier in de buurt wel een lijntje.
[Voor 6% gewijzigd door RobEppink op 13-04-2023 23:11]
Waar heeft dat wegvallen vd luchtstroom mee te maken. Wind?master1104 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:05:
[...]
Volgens mij kan dat maar op een oorzaak wijzen en dat is het uitvallen van de ventilator of luchtstroom. Zelfs op 100% vermogen bij extreem defrost weer vriest hij niet in 5 minuten dicht. Als de luchtstroom wegvalt kan dat echter wel gebeuren en is de defrost ook een logisch gevolg. Heb je de beruchte voedingsdraad naar de fan al eens goed bekeken op potentiële kabelbreuk?
Nee, ik bekijk normaliter geen voedingsdraden, laat staan beruchte.
Is dat met die twee linkerhanden (-ogen) van mij te doen?
- de fan valt uit
- de aanzuiging van de fan voldoet niet (te krappe plaatsing, windinvloeden)
Ik zou inzetten op de fan, want in 5 min aanvriezen is met 10+ graden echt extreem snel. De beruchte draadbreuk van de aansluiting op de fan motor is hier meermaals voorbij gekomen. Is echt een ontwerpfout waardoor de draad afbreekt. Zou met de search terug te vinden moeten zijn.
Edit:b.v hier https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57960826
[Voor 8% gewijzigd door master1104 op 13-04-2023 23:19]