Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:32
spok9 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:49:
[...]
Je kan de warmtepomp ook direct uitlezen met HA zover ik weet, als je een ethernet kabel aansluit.
Als dat net “zoveel” informatie oplevert als de Nefit ProControl of Bosch EasyCom app heb je er maar weinig aan.
Maar heb het niet geprobeerd, heb ook de BBQKees ems gateway met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 21:56
@scarwoman die vertraging uitschakelen is eenmalig. Alleen die run wordt dan direct gestart. Zodra die klaar is, is het wee het gewone programma.
Wordt door de installateurs en monteurs gebruikt om te checken of alles werkt als ze iets aangepast of gerepareerd hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Laatst online: 04-06 21:56
@spok9 @Pompadour
Je kunt het direct uitlezen, maar dat is best een gedoe. Ergens in dit forum staan een paar posts van mij, hoe ik het destijds werkend heb gekregen. Als je van puzzelen houdt kun je het proberen, anders zou ik de unit van bbqkees gebruiken, daar krijg je net zoveel uit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:28

spok9

Groen...

Willem senior schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:01:
[...]

ik heb het zelf niet geprobeerd met een aan / uit thermostaat maar lijkt mij dat je dan echt een harde aan en uit krijg en dat wil je juist niet met de warmtepomp het mooiste is als de warmtepomp lange runs maakt dus zeg maar de hele dag rustig pruttelen om je huis op temperatuur te houden en hem zelf zijn gang te laten gaan met jouw ingestelde stooklijn
en de juiste stooklijn voor je huis vinden is daarom belangrijk
En het open en dicht gaan van de thermostatische knopen maakt niet uit als je maar zorgt dat je genoeg afgifte blijft houden
Als de warmtepomp zijn warmte niet meer kwijt kan zal deze uitschakelen en als dan de thermostatische kranen weer open gaan zal het Cv water sneller afkoelen en zal de warmtepomp weer aangaan
Daarom ook zorgen dat je radiatoren en de vloerverwarming waterzijdig zijn ingeregeld
Ik zou vwb aan/uit regeling vanuit de thermostaat ook verwachten dat de warmtepomp dat als extra input beschouwd om mee te regelen en dat ie dus niet daadwerkelijk aan en uit schakelt.

En qua radiatorkranen werkt het dus in feite hetzelfde als bij een ketel begrijp ik. Moduleert de wp ook debiet?
JakeOfOz schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:43:
@spok9 @Pompadour
Je kunt het direct uitlezen, maar dat is best een gedoe. Ergens in dit forum staan een paar posts van mij, hoe ik het destijds werkend heb gekregen. Als je van puzzelen houdt kun je het proberen, anders zou ik de unit van bbqkees gebruiken, daar krijg je net zoveel uit namelijk.
Ok, als dat dezelfde info oplevert is dat wel een makkelijkere route inderdaad.

Kan je ook informatie sturen naar de ketel via 1 van deze routes? Specifiek: kan je een kamerthermostaat emuleren door zelf de temperatuur naar de wp te sturen?

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-06 20:43
Nefit heeft begin mei 2022 nieuwe advies instellingen gepubliceerd voor het service menu van de Enviline. Er zijn nu twee aparte documenten gemaakt in pdf formaat, een voor specifiek de hybride installaties en een specifiek voor de all-electric modellen. Deze vervangen de oude instellingen versie 6.3.

Hybride: https://s3.eu-west-1.amaz...e-HYBRIDE-V02-05-2022.pdf

All-electric: https://s3.eu-west-1.amaz...-ELECTRIC-V01-05-2022.pdf

Ten opzichte van de eerder gepubliceerde voorkeursinstellingen valt op dat bij de all-electric instellingen nu standaard wordt geadviseerd bij de instellingen voor warm water om warm-water wisselbedrijf te activeren, terwijl dit in de vorige instellingen nog op uit stond met als motivatie “te kleine boiler”. Als je deze optie activeert krijg je ook de mogelijkheid om de cv-pomp te laten draaien tijden sww-bedrijf, waar deze normaal wordt uitgeschakeld.

Heeft iemand deze instelling van warm-water wisselbedrijf en cv-pomp actief tijdens sww-bedrijf wel eens uitgeprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-06 11:41
@Nous112 dank voor het delen, erg nuttig. En weinig verschil met de HPC410, die in mijn Compress 3000i zit (is dat nou nog EnviLine?)
Ik zou dat WW wisselbedrijf graag eens willen testen, alleen is de WW boiler helaas nog op de gasketel aangesloten. Heeft iemand ervaring met hybride WP en WW boiler? Ik snap dat de gasketel nog voor de thermische desinfectie nodig is, maar verder lijkt de hybrid klaar voor WW via 3 wegklep. Bosch vertelde me ook dat het kan. De instellingen zijn gewoon in de hybrid HPC410 beschikbaar lijkt mij. En opnamevermogen in de WW boiler van 40kW vindt ik prima. De installateur vond de spiraal te klein, maar ik weet niet of die had gekeken naar wat ik heb. Dus nu maar zelf een loodgieter zoeken. Tenzij jullie raden me af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:32
Zie dat de dag voor de thermische desinfectie ook is verschoven van vrijdag 2.00 naar dinsdag 2.00.
Wat is daar de gedachte achter?

[ Voor 28% gewijzigd door Pompadour op 12-05-2022 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Pompadour schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:52:
Zie dat de dag voor de thermische desinfectie ook is verschoven van vrijdag 2.00 naar dinsdag 2.00.
Wat is daar de gedachte achter?
op de HPC410 is ook de optie "dagelijkse opwarming naar 60C op te bepalen tijd".. :*)
Mijn installateurs hadden de "ruimte-invloed" op UIT gezet, en verteld dat ik beter maar niet aan de thermostaat moet komen. Wat zou daar de gedachte achter zijn? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:08
hackbard schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:50:
@Nous112 dank voor het delen, erg nuttig. En weinig verschil met de HPC410, die in mijn Compress 3000i zit (is dat nou nog EnviLine?)
Ik zou dat WW wisselbedrijf graag eens willen testen, alleen is de WW boiler helaas nog op de gasketel aangesloten. Heeft iemand ervaring met hybride WP en WW boiler? Ik snap dat de gasketel nog voor de thermische desinfectie nodig is, maar verder lijkt de hybrid klaar voor WW via 3 wegklep. Bosch vertelde me ook dat het kan. De instellingen zijn gewoon in de hybrid HPC410 beschikbaar lijkt mij. En opnamevermogen in de WW boiler van 40kW vindt ik prima. De installateur vond de spiraal te klein, maar ik weet niet of die had gekeken naar wat ik heb. Dus nu maar zelf een loodgieter zoeken. Tenzij jullie raden me af..
Als je dan het gas weg kan doen zou ik het doen
Gas zal er niet goedkoper op worden denk ik
En de legionella beveiliging kan met een elektrisch element
Mijn warmtepomp gebruikt ook voor legionella het elektrische element voor het laatste stukje
En voor je thermostaat het advies niet aanzitten zou temaken kunnen hebben met je hybride systeem
Bevoorbeeld jij zet de thermostaat lager en dan schakelt de cv ketel bij omdat die denkt de warmtepomp red het niet en dat gebeurt bij verwarmen dus thermostaat hoger zetten misschien ook wel
Is maar een idee want zeker weet ik het niet want ik heb geen hybride systeem Maar all electric

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
hackbard schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:53:
[...]

op de HPC410 is ook de optie "dagelijkse opwarming naar 60C op te bepalen tijd".. :*)
Mijn installateurs hadden de "ruimte-invloed" op UIT gezet, en verteld dat ik beter maar niet aan de thermostaat moet komen. Wat zou daar de gedachte achter zijn? }:O
Normaal wordt alleen de ruimte invloed op UIT gezet en de Kamertemperatuur-offset op 0K indien je werkt met een naregeling voor de temperatuur, zoals b.v. een zone regeling van Watts, Upenor etc. Met de Nefit thermostaat 1010H stel je dan de basis temperatuur in, met de zone regeling regel je vervolgens per ruimte de temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-06 22:33
Nous112 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:23:
Nefit heeft begin mei 2022 nieuwe advies instellingen gepubliceerd voor het service menu van de Enviline. Er zijn nu twee aparte documenten gemaakt in pdf formaat, een voor specifiek de hybride installaties en een specifiek voor de all-electric modellen. Deze vervangen de oude instellingen versie 6.3.

Ten opzichte van de eerder gepubliceerde voorkeursinstellingen valt op dat bij de all-electric instellingen nu standaard wordt geadviseerd bij de instellingen voor warm water om warm-water wisselbedrijf te activeren, terwijl dit in de vorige instellingen nog op uit stond met als motivatie “te kleine boiler”. Als je deze optie activeert krijg je ook de mogelijkheid om de cv-pomp te laten draaien tijden sww-bedrijf, waar deze normaal wordt uitgeschakeld.

Heeft iemand deze instelling van warm-water wisselbedrijf en cv-pomp actief tijdens sww-bedrijf wel eens uitgeprobeerd?
Het is al vaak gepost dat na een sww-run de warmtepomp in storing schiet omdat de maximale cv-temperatuur wordt overschreden. Om dit te voorkomen wordt dan maximale temperatuur naar een erg hoog punt gezet.
Zou Nefit door deze nieuwe instelling waarbij tijdens de sww-run de cv-pomp doordraait hier een oplossing voor hebben bedacht? Iemand een idee? Aangezien de kachel inmiddels met deze temperaturen niet meer aanslaat kunnen we het niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
Wij hebben vorige week onze neft bosch compress all electric (7400i) geïnstalleerd gekregen. Als hij moet gaan verwarmen dan geeft hij een vrij hoog frequent geluid af ( binnenunit ). Is dit normaal ?

We moeten nog wel de ruimte aftimmeren maar dit geluid is wel hard hoorbaar in de slaapkamer.
De mechanische afzuiging heb ik trouwens even uitgezet voor het filmpje

[ Voor 10% gewijzigd door RideWithUz op 14-05-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RideWithUz schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:18:
Wij hebben vorige week onze neft bosch compress all electric (7400i) geïnstalleerd gekregen. Als hij moet gaan verwarmen dan geeft hij een vrij hoog frequent geluid af ( binnenunit ). Is dit normaal ?

We moeten nog wel de ruimte aftimmeren maar dit geluid is wel hard hoorbaar in de slaapkamer.

[Vimeo: IMG_2651.MOV]
Ik hoor niks geks. Wel jammer dat je een secundaire pomp hebt. Dat is in de meeste gevallen niet nodig en slecht voor je rendement. Zie: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic (voor het geval je een zoneregeling hebt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior

Dat hoge geluid zal uit de boderus pomp komen sommige installateurs zetten deze op stand 1 die is voor als je ook radiators nog ergens heb
Maar stand 2 (is de middelste stand) kun je zien aan het ledje en dan ook Het pomp vermogen op stand 2 instellen is een vast debiet instelling deze is ook goed als je de vloerverwarming maar open houd staan
Stand 2 is voor de meeste huizen genoeg
En dan draait de boderus een stuk stiller en rustiger
Gefeliciteerd met je warmtepomp en nu wachten op koud weer om te fijn tuning

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
Willem senior schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:53:
[...]

Dat hoge geluid zal uit de boderus pomp komen sommige installateurs zetten deze op stand 1 die is voor als je ook radiators nog ergens heb
Maar stand 2 (is de middelste stand) kun je zien aan het ledje en dan ook Het pomp vermogen op stand 2 instellen is een vast debiet instelling deze is ook goed als je de vloerverwarming maar open houd staan
Stand 2 is voor de meeste huizen genoeg
En dan draait de boderus een stuk stiller en rustiger
Gefeliciteerd met je warmtepomp en nu wachten op koud weer om te fijn tuning
alleen een kleine radiator in de gang en 1 in de garage. Kan ik hem zelf op stand 2 zetten of moet ik hiervoor de installateur hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
RideWithUz schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:09:
[...]

alleen een kleine radiator in de gang en 1 in de garage. Kan ik hem zelf op stand 2 zetten of moet ik hiervoor de installateur hebben ?
Kun je zelf makkelijk doen kap van de boderus los schroeven
Kijken waar deze op staat en eventueel veranderen
Is een drukknopje op de pomp
Als je de pomp verzet hebt even lang vast houden dan knipperen de ledjes en staat de nieuwe instelling vast
Staat ook in je instructie boekjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:48

miekol

erm

Wij verhuizen binnenkort naar een oud monumentaal pand en ik zou graag een hybride warmtepomp willen plaatsen (ivm matige isolatie van het huis).

Ter indicatie: Het puntdak/zolder wordt geisoleerd met PIR platen (Rd 3,5) en verder is (vrijwel) al het glas of dubbelglas of monumentenglas. De muren zijn (dik?) enkelsteens met (niet verder geisoleerde) voorzetwanden. Pand zelf is van omstreeks 1800. Ook ben ik nog van plan vloerisolatie aan te brengen onder de woonkamer en eetkamer.

Nu heb ik bij een installatie bedrijf in het dorp een offerte opgevraagd hiervoor. Zij stellen voor een Nefit EnviLine A/W Monoblock 17 B-T te plaatsen. Alleen ik maak me wel zorgen over het geluid, vooral icm de buren en het feit dat ik het monoblock graag onder een soort veranda (vlak aan de erfgrens ook) zou willen plaatsen.

Op de site van Nefit hebben ze het over "geluidsniveau: 40." Ik neem aan dat ze dan decibel bedoelen? Maar op welke afstand etc? Als ik in de uitgebreidere folder van Nefit "Geluid en te te nemen maatregelen" kijk kom ik op hele andere waardes, namelijk zo rond de 50-55 db(a). Dat lijkt me ook ivm de buren/erfgrens (te) hoog. De complete folder is hier in te zien > https://d3nxhfluvg7nur.cl..._te_nemen_maatregelen.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj29_1v1nwgejRiYOLp1cq7mNZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3go1PAsJED6tfsXD2BzZ8OIc.png?f=fotoalbum_large

Hoe moet ik dit nou intepreteren? De situatie zit denk ik tussen Q4 en Q8 in. En in hoeverre kan ik hier zelf maatregelen voor nemen, kan ik met b.v. gras/sedummatten en geluidsschermen deze waardes naar beneden krijgen? Aan wat voor een bedrag zou ik moeten denken voor een custom geluidskast? Want voor zover ik kon vinden zijn die er niet kant en klaar voor dit model.

En last but not least, is de 17kw versie echt nodig op basis van 250 m2 woonoppervlak (1085 m3 inhoud volgens Funda) of hoe kan ik dat evt zelf berekenen? Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
miekol schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:37:
Wij verhuizen binnenkort naar een oud monumentaal pand en ik zou graag een hybride warmtepomp willen plaatsen (ivm matige isolatie van het huis).

Ter indicatie: Het puntdak/zolder wordt geisoleerd met PIR platen (Rd 3,5) en verder is (vrijwel) al het glas of dubbelglas of monumentenglas. De muren zijn (dik?) enkelsteens met (niet verder geisoleerde) voorzetwanden. Pand zelf is van omstreeks 1800. Ook ben ik nog van plan vloerisolatie aan te brengen onder de woonkamer en eetkamer.

Nu heb ik bij een installatie bedrijf in het dorp een offerte opgevraagd hiervoor. Zij stellen voor een Nefit EnviLine A/W Monoblock 17 B-T te plaatsen.

En last but not least, is de 17kw versie echt nodig op basis van 250 m2 woonoppervlak (1085 m3 inhoud volgens Funda) of hoe kan ik dat evt zelf berekenen? Dank alvast!
Zeker voor hybride lijkt dat waanzinnig veel. Maar de belangrijkste zaken vermeld je niet:
- Wat was/is het gasverbruik van de vorige bewoners?
- Welk afgiftesysteem is er?
- Welke watertemperatuur is er minimaal nodig om het huis te verwarmen?

En over het zelf berekenen: Lees de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
(voor hybride zou ik daar een deel van nemen, bijvoorbeeld 60%)

Je hebt de prioriteit nog niet helemaal goed.
- Eerst bepalen of hybride überhaupt zin heeft.
- Dan het vermogen bepalen.
- En als laatste kijken naar types, geluid e.d.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 14-05-2022 20:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Andrehj schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:45:
[...]

Zeker voor hybride lijkt dat waanzinnig veel. Maar de belangrijkste zaken vermeld je niet:
- Wat was/is het gasverbruik van de vorige bewoners?
- Welk afgiftesysteem is er?
- Welke watertemperatuur is er minimaal nodig om het huis te verwarmen?
Goeie punten idd.

- Nu met huidige oudere bewoners 2100 m3 per jaar. Maar b.v. op zolder staan sommige radiatoren wél open, maar zijn koud? Dus lijkt me dat huidige installatie ook niet helemaal goed rendeert. Ook verwarmen ze b.v. de keuken met een grote oude dikke kolomradiator eronder in het souterrain en een dunne handdoeken/badkamer radiator in de keuken zelf. De kolomradiator staat in een ruimte met grote enkelglas ramen rondom, lijkt me ook niet rendabel.
- Zijn boven en op de 1e verdieping voornamelijk oude hele dikke kolomradiatoren. Ik ga ervanuit dat ik deze allemaal al moeten vervangen. Op zolder zijn het type 22 convectoren. Ik ga ervanuit dat deze wel zouden kunnen blijven evt icm radiatorventilatoren. Ook omdat budget niet oneindig is helaas.
- Dit weet ik niet, maar ik gok dat écht lage temperaturen niet gaan werken of ik moet b.v. de woonkamer op koude dagen bijstoken met de open haard en in bepaalde kamers met een straalkacheltje oid?

Er komen overigens ook zonnepanelen op het dak met ongeveer een opbrengst van 7000~7500 kwh per jaar. Ons eigen gebruik is rond de 3000kwh.

[ Voor 7% gewijzigd door miekol op 14-05-2022 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
miekol schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:50:

- Nu met huidige oudere bewoners 2100 m3 per jaar.
Als dat klopt zou je voor full electric 10 kW nodig hebben. Voor hybride dus hooguit 7 kW (om tot rond het vriespunt met de WP te kunnen verwarmen). Die 17 kW slaat dus inderdaad nergens op.
En zeker als je nog wat kan winnen door te isoleren wordt dat alleen nog maar lager.

Wat wel een enorm aandachtspunt blijft is je afgifte. Als je rond het vriespunt al 55 of 60 graden water nodig hebt heeft ook die hybride niet veel zin.
Er komen overigens ook zonnepanelen op het dak met ongeveer een opbrengst van 7000~7500 kwh per jaar. Ons eigen gebruik is rond de 3000kwh.
PV vermogen is niet interessant in dit verhaal. Dat kun je weglaten. De WP werkt toch nauwelijks op de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Andrehj schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Ik hoor niks geks. Wel jammer dat je een secundaire pomp hebt. Dat is in de meeste gevallen niet nodig en slecht voor je rendement. Zie: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic (voor het geval je een zoneregeling hebt).
@Andrehj er zit geen secundaire pomp bij het Compress 7400i systeem zoals jij bedoeld. Inwendig zit een pomp die het circuit rondpompt tussen binnenunit en buitenunit, de pomp in het filmpje is de cv-pomp. Zo is nu eenmaal de opbouw van het Nefit Compress systeem, anders kan het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nous112 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:03:
@Andrehj er zit geen secundaire pomp bij het Compress 7400i systeem zoals jij bedoeld. Inwendig zit een pomp die het circuit rondpompt tussen binnenunit en buitenunit, de pomp in het filmpje is de cv-pomp. Zo is nu eenmaal de opbouw van het Nefit Compress systeem, anders kan het niet werken.
OK. Bijzonder. Wist niet dat er monoblocks waren met een eigen watercircuit tussen buiten- en binnenunit.
Hoe zijn die circuits gescheiden dan? Zit er een warmtewisselaar tussen? Om zo het buitencircuit eventueel met glycol te kunnen vullen?
Maar als er toch al een binnenunit is, waarom dan niet gewoon die waterpomp integreren in de binnenunit, zoals alle andere fabrikanten dat ook doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:53
@miekol hadden ze ook nog andere manieren van verwarming zoals houtkachel oid? En is het een vrijstaand huis of een rijtjeshuis met hard stokende buren?
2000m3 gas voor een nauwelijks geisoleerd huis van ruim 1000 kuub klinkt niet als veel namelijk, maar zou in de stad met een geschakeld huis met stokende buren wel kunnen.
je afgiftesysteem is wel echt belangrijk, kun je ook vloerverwarming toepassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112

@RideWithUz gefeliciteerd met je warmtepomp en welkom bij “de club”. Bij ons was de cv-pomp ook door de installateur op de hoogste stand gezet, draait probleemloos nu op de 2e stand. Helaas is de Buderus unit niet de stilste. Waar je op moet letten is de lengte van je vloerverwarmingsgroepen. Bij hele lange groepen kan het noodzakelijk zijn om een voldoende flow over de groep te krijgen hem toch in de hoogste stand te hebben. Een kwestie van uitproberen en van het juist inregelen van de vloerverwarmingsgroepen. Hierover is al meer gezegd op dit forum.
Ook bij ons hangt de cv-pomp tegen een stenenmuur van een slaapkamer. Overdag hoor je hem daar niet echt, maar ‘s nachts was hij ook hier duidelijk te horen. Dit wordt veroorzaakt door contactgeluid dat via de behuizing van de cv-pomp op de muur wordt afgegeven. Wat wij hebben gedaan is de cv-pomp unit met cv-leidingen “vrijgemaakt” van de wand, zodat deze er niet meer tegenaan komt. Hierdoor wordt contact geluid voorkomen. Omdat bij ons de Enviline binnenunit ook tegen dezelfde wand was geplaatst had dochterlief in haar slaapkamer ook last van geluid dat werd veroorzaakt op het moment dat de pomp richting buitenunit ging lopen. Als de buitentemperatuur lager dan 5 graden is zal de pomp dat doen om te voorkomen dat je mogelijke schade door bevriezing krijgt. We hebben nu achter de Enviline rubber matjes zitten die het contact geluid dempen en dit probleem oplossen.
Omdat wij in het begin nadat de installatie was opgeleverd redelijk wat last van hadden van lucht in het systeem, wat ook een bron van geluid kan zijn, is bij ons het volgende gedaan:
in de binnenunit zit aan de linkerzijde een mogelijkheid voor de installateur om te ontluchten (bovenop zit een moer die hiervoor een slag kan worden losgedraaid om te ontluchten)
In de binnenunit kan de pomp naar de buitenunit worden ontlucht (schroef op de as van de pomp)
Onder de binnenunit bij de cv-retour zit het vuilfilter. Ook hier kan een ontluchtingsschroef op zitten
De binnenunit kan via het service menu (menu knop langer ingedrukt houden) in het onderdeel diagnose in de ontluchtingsmodus worden gezet
De cv-pomp in de Buderus unit heeft ook een speciale onluchtingsstand. Door de bedieningsknop ervan 3 seconden vast te houden komt de pomp in onluchtingsstandstand
Op je vloerverwarming verdeler zitten ook onluchtingsnippels, hiermee kan je ook de lucht uit het systeem halen.
Een nieuwe installatie heeft nog “levend” water met veel zuurstof erin. Dit verdwijnt in de loop van de tijd, waardoor het geruis minder wordt.
Als er veel lucht in het cv-systeem zit dat wordt verwijderd kan het zijn dat de cv-druk te laag wordt, je moet dan water toevoegen aan het cv-systeem. Uiteraard worden daarna dan bovenstaande punten qua ontluchten weer noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Andrehj schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:11:
[...]

OK. Bijzonder. Wist niet dat er monoblocks waren met een eigen watercircuit tussen buiten- en binnenunit.
Hoe zijn die circuits gescheiden dan? Zit er een warmtewisselaar tussen? Om zo het buitencircuit eventueel met glycol te kunnen vullen?
Maar als er toch al een binnenunit is, waarom dan niet gewoon die waterpomp integreren in de binnenunit, zoals alle andere fabrikanten dat ook doen?
Het circuit van de monoblock van Nefit is gevuld met water, niet met glycol o.i.d. Nefit/Bosch design, dus geen idee waarom ze het zo hebben gedaan. Het werkt overigens wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Lochnes schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:23:
@miekol hadden ze ook nog andere manieren van verwarming zoals houtkachel oid? En is het een vrijstaand huis of een rijtjeshuis met hard stokende buren?
2000m3 gas voor een nauwelijks geisoleerd huis van ruim 1000 kuub klinkt niet als veel namelijk, maar zou in de stad met een geschakeld huis met stokende buren wel kunnen.
je afgiftesysteem is wel echt belangrijk, kun je ook vloerverwarming toepassen
In de woonkamer is ook een open haard. Het is een herenhuis dus feitelijk een soort van groot uitgevallen rijtjeshuis, de buren links en rechts stoken behoorlijk inderdaad. De mensen nu stoken zelf wel alleen naar 20 graden als ze bezoek hebben, anders rond de 16-18 graden. Het dak is nu wel nog volledig ongeisoleerd dus ik hoop dat dat beetje compenseert dat wij wel rond de 20 graden willen stoken.

De oude kolom radiatoren zou ik graag vervangen door type 20/21 (lage temperatuur) radiatoren, bv Jaga Wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
de WP doet niet wat ik wil. De thermostaat de hele dag op 30 C staan, en die gaat niet aan. Afgelopen week aan zogoed als alle knoppen gedraait in de (service-)instellingen en HA, en reset, maar nee, die heeft zijn eigen zin blijkbaar. Heeft die misschien door dat laatst toen die het even deed, in de kamer waar de thermostaat hangt, alle radiatoren dicht waren? Ik ben ook een beetje eigenzinnig, en wil graag een andere, 17C koude ruimte verwarmen, tijdens uur met goedkoop stroom en hoog buitentemperatuur (=hoog rendement). (En ik wil graag even voor de herfst weten of en hoe die werkt).
Mijn instellingen van wat ik denk dat het invloed zou moeten hebben:
-Regeltype cv circuit 1: A voet
-WP aan-/uit hysterese 150K/min (daar ben nik nog niet helemaal uit wat dat betekent, maar bij minder gebeurde ook niks)
-demping: uit
-cv systeem: Rad
-verwarmingskringfunctie: verw
-stooklijn 25-60 C
-ruimteinvloed: 10K
-verwarmen/koelen: verw
-buitentemperatuur: 22 C
-binnentemperatuur (op thermostaat): 22 C
-gevraagte temperatuur: 30 C

Zijn de rekensommetjes die die ermee doet, ergens te vinden? Of is dat een soort bedrijfsgeheim? Ik wil me er nog niet bij neerleggen dat die zich niet door mij laat aansturen of zelfs slimmer is. Alvast dank voor tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
hackbard schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:21:
de WP doet niet wat ik wil. De thermostaat de hele dag op 30 C staan, en die gaat niet aan. Afgelopen week aan zogoed als alle knoppen gedraait in de (service-)instellingen en HA, en reset, maar nee, die heeft zijn eigen zin blijkbaar. Heeft die misschien door dat laatst toen die het even deed, in de kamer waar de thermostaat hangt, alle radiatoren dicht waren? Ik ben ook een beetje eigenzinnig, en wil graag een andere, 17C koude ruimte verwarmen, tijdens uur met goedkoop stroom en hoog buitentemperatuur (=hoog rendement). (En ik wil graag even voor de herfst weten of en hoe die werkt).
-WP aan-/uit hysterese 150K/min (daar ben nik nog niet helemaal uit wat dat betekent, maar bij minder gebeurde ook niks)
-stooklijn 25-60 C

Zijn de rekensommetjes die die ermee doet, ergens te vinden? Of is dat een soort bedrijfsgeheim? Ik wil me er nog niet bij neerleggen dat die zich niet door mij laat aansturen of zelfs slimmer is. Alvast dank voor tips!
Beste @hackbard de warmtepomp werkt op basis van een weersafhankelijk regeling. Tevens schakelt de warmtepomp zichzelf uit bij buitentemperaturen boven de 18 of 19 graden (dit is instelbaar in het Service menu onder Verwarmen/koelen bij CV-bedrijf uit (Stookgrens). Het is dus vrij normaal dat de warmtepomp bij de huidige temperatuur niets doet. De thermostaat die je hebt is in feite geen thermostaat, maar een regelknop om je setpoint van de weersafhankelijke regeling te beïnvloeden. Als je terugleest in dit forum (of de zoekfunctie gebruikt) vindt je uitgebreide informatie hierover.
De warmtepomp hysterese heeft overigens bij een monoblock geen invloed, gewoon dus op 150K/min laten staan. Hou er daarnaast rekening mee dat een warmtepomp een traag systeem is, er zitten bewust allerlei vertragingen ingebouwd om de warmtepomp zo efficiënt mogelijk te kunnen laten werken. Als je wijzigen aanbrengt altijd een parameter per keer, anders weet je niet wat het effect is.

[ Voor 6% gewijzigd door Nous112 op 15-05-2022 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 12:44
-stooklijn 25-60 C

Wellicht helpen de advies-instellingen je ook, hier te vinden: Nous112 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-06 14:10
Hallo allemaal.

Wellicht is dit al eens eerdwr gevraagd maar oké.

Ik ga een warmtepomp aanschaffen echter weet ik niet welk type en waarom niet.

Na veel vergelijken, excel opsommingen etc, heb ik nog 2 openstaande vergelijkbare warmtepompen (Monobloc)

1. Nefit Enviline 9kw
2. Nibe S2125 8kw.

Ik heb 7,5kw nodig dus dat komt wel goed.

Er zit echter een enorm prijsverschil tussen deze 2, terwijl ze qua specs toch aardig overeenkomen qua geluid/COP.

Qua koelmiddel wint de Nibe het met R290.

Nu wil ik de juiste beslissing maken en niet later spijt krijgen dat ik geen €3000 meer uit heb gegeven voor een Nibe.

Echter kan ik persoonlijk geen goed argument vinden waarom ik het momenteel wel zou doen.

Hopelijk zijn er hier mensen met Ervaring die me een beetje in de goede richting kunnen duwen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Nous112 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:31:
[...]

Beste @hackbard de warmtepomp werkt op basis van een weersafhankelijk regeling. Tevens schakelt de warmtepomp zichzelf uit bij buitentemperaturen boven de 18 of 19 graden (dit is instelbaar in het Service menu onder Verwarmen/koelen bij CV-bedrijf uit (Stookgrens).
stookgrens is alleen beschikbaar als Verwarmen/koelen op auto staat. Bij mij staat dit zoals beschreven op verwarmen. Ik had het eerder ook eens op auto, en dan CV uit boven 30C, zonder gewenst effect.

Ik heb trouwens een split hybrid, Bosch Compress 3000i met Nefit Enviline ODU split type 6 buitenunit, had ik meteen kunnen vertellen.

Bij mij zou die zo efficiënt mogelijk draaien als ik hem (naast WAR en kamerthermostaat) op mijn dynamische stroomprijzen, die per uur wisselen, kan instellen. Zeg maar, in april was dat eens min 20cent op een uur, dan wil ik ongeacht de buitentemperatuur zoveel kW mogelijk affikken/ in de buffer stoppen.
Dus de vraag is of ik die weersafhankelike regeling ergens kan omzeilen of tenminste mijn wens naar 30C vervult kan krijgen.
dank, heb ik uitgeprint voor me liggen, met aantekeningen welke opties verschillen op mijn HPC410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
-jann schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:44:
Hallo allemaal.

Na veel vergelijken, excel opsommingen etc, heb ik nog 2 openstaande vergelijkbare warmtepompen (Monobloc)

1. Nefit Enviline 9kw
2. Nibe S2125 8kw.

Er zit echter een enorm prijsverschil tussen deze 2, terwijl ze qua specs toch aardig overeenkomen qua geluid/COP.

Nu wil ik de juiste beslissing maken en niet later spijt krijgen dat ik geen €3000 meer uit heb gegeven voor een Nibe.

Echter kan ik persoonlijk geen goed argument vinden waarom ik het momenteel wel zou doen.

Hopelijk zijn er hier mensen met Ervaring die me een beetje in de goede richting kunnen duwen.

Alvast bedankt.
@-jann uiteraard kan ik niet oordelen over de Nibe omdat ik de ervaring ervan niet heb. Ik heb ooit voor dezelfde keuze gestaan, omdat mijn installateur een voorkeur had voor Nefit en hier ook positief over was na vele projecten die hij ermee had uitgevoerd uiteindelijk voor Nefit gekozen. Was inderdaad ook goedkoper dan Nibe, heb geen spijt van mijn keuze voor de Nefit omdat hij doet wat hij moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
[quote]hackbard schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:25:

@hackbard heb helaas geen ervaring met een split hybrid, maar volgens mij kan je niet om de war regeling heen. Wat je wel kunt doen is de parameters van de war regeling zodanig aanpassen dat het werkzaam is voor jouw situatie. Dus niet alleen de temperatuur, maar ook de offset en de invloed. Kwestie van uitproberen…..

[ Voor 52% gewijzigd door Nous112 op 15-05-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
-jann schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:44:
Hallo allemaal.

1. Nefit Enviline 9kw
2. Nibe S2125 8kw.

Alvast bedankt.
De Nibe warmtepomp ken ik niet dus die kan ik niet beoordelen
Maar de Nefit bevalt mij goed en is als je de tower versie neemt lekker compact ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
-stooklijn 25-60 C

Of het bij hybride kan weet ik niet maar bij all electric kan je de buitenunit uitzetten en dan met het electriche element verwarmen dat werkt namelijk zonder weersafhankelijke regeling
En in het menu diagnose en dan naar functie test moet je ook de warmtepomp aan kunnen zetten
En zo testen installateurs ook een installatie
Maar als je zuinig wil draaien met je warmtepomp laat je de kabouters in de warmtepomp het regelen
En als je instellingen veranderd doe dan max twee veranderingen en geeft de warmtepomp 24 uur de tijd om te zien wat er dan gebeurt
Een warmtepomp is een langzaam en traag systeem
En je stooklijn zal je ook hoger moeten zetten om je verwarming aan te krijgen
Bevoorbeeld 35 graden water bij 20 graden buiten en eind punt op 50 graden zetten >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Willem senior op 16-05-2022 12:58 . Reden: Stooklijn advies vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
@-jann ik zie dat Nibe een smart price adaption heeft, iets wat ik bij Bosch Nefit nog tevergeefs zoek. Dit zou wel interessant worden als salderen minder wordt en uurprijzen normaler en voordeliger. Wel heeft Bosch een smartgrid functie/integratie voor overtollig energie van een PV systeem als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-06 10:11
hackbard schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:25:
[...]

Bij mij zou die zo efficiënt mogelijk draaien als ik hem (naast WAR en kamerthermostaat) op mijn dynamische stroomprijzen, die per uur wisselen, kan instellen. Zeg maar, in april was dat eens min 20cent op een uur, dan wil ik ongeacht de buitentemperatuur zoveel kW mogelijk affikken/ in de buffer stoppen.
Dus de vraag is of ik die weersafhankelike regeling ergens kan omzeilen of tenminste mijn wens naar 30C vervult kan krijgen.
Ik heb een hybride split en zou niet weten waar in het menu je dit momenteel zou kunnen doen. Hier zou Nefit dan een firmware aanpassing voor moeten doen. Echter, het lijkt me dat 's winters, wanneer je de wp het meest gebruikt, er vrijwel geen grote wisselingen per uur zijn, die je 's zomers wel kan hebben door een zeer tijdelijk overschot aan zonnestroom.
Het effect lijkt me dan ook zeer beperkt, en derhalve is het de vraag of fabrikanten het gaan aanbieden.Dit allemaal nog bezijden het feit dat een wp een langzaam en constant verwarmingssysteem is; je kunt niet snel een heleboel energie produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 16:17
de telegraaf schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:53:
[...]

Ik heb een hybride split en zou niet weten waar in het menu je dit momenteel zou kunnen doen. Hier zou Nefit dan een firmware aanpassing voor moeten doen. Echter, het lijkt me dat 's winters, wanneer je de wp het meest gebruikt, er vrijwel geen grote wisselingen per uur zijn, die je 's zomers wel kan hebben door een zeer tijdelijk overschot aan zonnestroom.
Het effect lijkt me dan ook zeer beperkt, en derhalve is het de vraag of fabrikanten het gaan aanbieden.Dit allemaal nog bezijden het feit dat een wp een langzaam en constant verwarmingssysteem is; je kunt niet snel een heleboel energie produceren.
Wel is het mogelijk met wat domotica spullen in huis en bijvoorbeeld de BBQKees ervoor te zorgen dat je op de zonnige momenten de boiler gaat opwarmen. Dan heb je bij mooi weer betere rendement van je PV installatie. Maar goed zo lang de salderingsregeling er is heeft dit geen prioriteit. (zie bijvoorbeeld: https://emsesp.github.io/...rging-dhw-once-using-mqtt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 18:13
Joris748 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:55:
[...]

De thermostaat is nodig om tijdens koelbedrijf om de RV te bepalen. Hier hangt deze naast de binnenunit in de technische ruimte. De ruimteinvloed is uit gezet, waardoor deze niks doet voor de temperatuurregeling tijdens verwarmingsbedrijf. De installateur heeft dus gelijk als hij zegt dat er altijd een ruimtethermostaat geïnstalleerd moet worden.

Als je de warmtepomp 100% WAR aanstuurt, dan kun je de (na)regeling in principe ook via domotica doen. Wij hebben ook voor deze keuze gestaan en uiteindelijk toch voor een (na)regeling gekozen die door de installateur werd aanbevolen. Hiermee willen we voorkomen dat ik bij storing eerst mijn eigen regeling moet controleren, alvorens de installateur in te schakelen.

De installatie hier bestaat uit:
  • Nefit Enviline Monoblock 9.0 T-S
  • Uponor Smatrix Pulse naregeling
Vraagje.. jij hebt zo ongeveer dezelfde setup als wij. Echter voor mij is het nog nieuw en werkt het naar mijn smaak nog niet goed. Dat is al een heel gedoe met onze installateur en met Nefit. We hebben veel foutmeldingen ook en de partijen reageren niet. Ook vinden ze dat ik aan bepaalde instellingen niet mag komen etc etc. Gek word ik er van.

- Gaat bij jullie het schakelen van koelen en verwarmen goed? Bij mij zou de warmtepomp dat moeten kunnen maar in de praktijk doe ik het handmatig omdat hij te laat is in mijn smaak.
- De uponor schakelt niet automatisch mee.. ik moet ik de app hem zelf op koelen zetten. En als ik dat doe telt ie 2 graden bij elke kamer thermostaat op.

Kan de uponor gewoon automatisch schakelen en daarin de warmtepomp meenemen? Of andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:14
Jaccoh schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Vraagje.. jij hebt zo ongeveer dezelfde setup als wij. Echter voor mij is het nog nieuw en werkt het naar mijn smaak nog niet goed. Dat is al een heel gedoe/conflict met onze installateur en met Nefit. We hebben veel foutmeldingen ook en de partijen reageren niet. Ook vinden ze dat ik aan bepaalde instellingen niet mag komen etc etc. Gek word ik er van.

- Gaat bij jullie het schakelen van koelen en verwarmen goed? Bij mij zou de warmtepomp dat moeten kunnen maar in de praktijk doe ik het handmatig omdat hij te laat is in mijn smaak.
- De uponor schakelt niet automatisch mee.. ik moet ik de app hem zelf op koelen zetten. En als ik dat doe telt ie 2 graden bij elke kamer thermostaat op.
Je ergernissen zijn herkenbaar:
  • Het schakelen van koelen naar verwarmen gaat niet automatisch. Eigenlijk zou ik de 1010H helemaal niet willen gebruiken, maar Nefit wil daar niet aan meewerken. Dus daarom gaat verwarmingsbedrijf via de HMC300 en koelbedrijf via de 1010H. Ik zou beide kunnen doen via de 1010H (ruimte invloed staat ingesteld op 0 K) kunnen doen, maar dan zie je de aanvoertemperatuur niet in het display.
  • Uponor werkt niet met vaste temperatuurinstellingen voor koelen en voor verwarmen. Zoals je aangeeft met een offset, die offset is overigens wel via de app instelbaar tussen 0 °C en 5 °C.
Ik moet dus het nodige handmatig doen om over te gaan van winter naar zomerbedrijf en vice versa. De instellingen verlopen zonder uitzondering via het installateursmenu (menu knop ingedrukt houden om servicemenu te openen)

Instellingen voor cv-circuit 1
Winter naar zomer:
  1. 1010H aansluiten op de EMS-bus (want nodig om te koelen)
  2. Bedieneenheid op "1010H" zetten
  3. Verwarmingskringfunctie op "Koelen" zetten
Zomer naar winter:
  1. 1010H afkoppelen van EMS-bus
  2. Bedieneenheid op "HMC300" zetten
  3. Verwarmingskringfunctie op "Verwarmen" zetten
Voordelen van het schakelen via de verwarmingskringfunctie is dat je voorkomt dat in de tussenseizoenen de warmtepomp onnodig gaat verwarmen of koelen. Daarnaast kun je wel gebruik blijven maken van in- en uitschakelvertraging voor koelen (in de zomer) en verwarmen (in de winter).

Het afkoppelen van de 1010H zou niet nodig zijn indien ik via het menu in kon stellen welke waarde ik op het display van de HMC300 wil zien (in mijn geval de aanvoertemperatuur, niet de ruimtetemperatuur). Zet ik de bedieneenheid naar HMC300, dan krijg ik een foutmelding dat de 1010H aangesloten is. Ik overweeg om er een simpele schakelaar tussen te zetten om de 1010H af te koppelen.
Kan de uponor gewoon automatisch schakelen en daarin de warmtepomp meenemen? Of andersom?
Hier neemt de warmtepomp de zoneregeling mee. Die zie ik bij omschakelen mee veranderen. Als ik me niet vergis is de regelunit van uponer daarvoor verbonden met een extern contact van de warmtepomp.
De warmtepomp stuurt via een ander extern contact ook rechtstreeks de zone van de badkamer aan: verwarmen = klep open, koelen is klep dicht. Dit gaat geheel buiten de zoneregeling om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
Dan gaat het bij jou @Joris748 toch iets anders. Bij ons doet uponor wel voor alle zones de naregeling. Ook de badkamer. Er hangt wel een 1010H naast de warmtepomp maar die zegt nu alleen maar A01. Misschien dat daarom ook het automatisch omschakelen niet werkt.

Bij mij als de warmtepomp gaat koelen gaat de uponor niet automatisch mee.

Als nou op beide een goede API zat of iets konden we nog aan de hobby met slimme software/domotica. Uponor en Nefit hebben wel beide een app.. maar die vind ik ronduit slecht.

[ Voor 21% gewijzigd door Jaccoh op 17-05-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Jaccoh schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:41:
Dan gaat het bij jou @Joris748 toch iets anders. Bij ons doet uponor wel voor alle zones de naregeling. Ook de badkamer. Er hangt wel een 1010H naast de warmtepomp maar die zegt nu alleen maar A01. Misschien dat daarom ook het automatisch omschakelen niet werkt.

Bij mij als de warmtepomp gaat koelen gaat de uponor niet automatisch mee.

Als nou op beide een goede API zat of iets konden we nog aan de hobby met slimme software/domotica. Uponor en Nefit hebben wel beide een app.. maar die vind ik ronduit slecht.
Ik verwacht dat bij jou het externe contact ontbreekt, waarmee de warmtepomp de naregeling kan schakelen tussen verwarmen en koelen.

Voor zowel de warmtepomp (BBQkees) als de zoneregeling is er een integratie voor Home Assistant. Misschien kun je daar iets mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 17-05-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

KaEs schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:53:
[...]

Het is al vaak gepost dat na een sww-run de warmtepomp in storing schiet omdat de maximale cv-temperatuur wordt overschreden. Om dit te voorkomen wordt dan maximale temperatuur naar een erg hoog punt gezet.
Zou Nefit door deze nieuwe instelling waarbij tijdens de sww-run de cv-pomp doordraait hier een oplossing voor hebben bedacht? Iemand een idee? Aangezien de kachel inmiddels met deze temperaturen niet meer aanslaat kunnen we het niet testen.
Ik had in het begin ook regelmatig deze storing. Oplossing was om de aanvoer voeler T0 verder van het systeem en dichter bij de vloerverwarmings verdeler te plaatsen. Daarna geen storingen meer gehad met een maximale aanvoer temperatuur van 45 graden.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
miekol schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:37:

Nu heb ik bij een installatie bedrijf in het dorp een offerte opgevraagd hiervoor. Zij stellen voor een Nefit EnviLine A/W Monoblock 17 B-T te plaatsen. Alleen ik maak me wel zorgen over het geluid, vooral icm de buren en het feit dat ik het monoblock graag onder een soort veranda (vlak aan de erfgrens ook) zou willen plaatsen.

Op de site van Nefit hebben ze het over "geluidsniveau: 40." Ik neem aan dat ze dan decibel bedoelen? Maar op welke afstand etc? Als ik in de uitgebreidere folder van Nefit "Geluid en te te nemen maatregelen" kijk kom ik op hele andere waardes, namelijk zo rond de 50-55 db(a). Dat lijkt me ook ivm de buren/erfgrens (te) hoog. De complete folder is hier in te zien > https://d3nxhfluvg7nur.cl..._te_nemen_maatregelen.pdf

[Afbeelding]

Hoe moet ik dit nou intepreteren? De situatie zit denk ik tussen Q4 en Q8 in. En in hoeverre kan ik hier zelf maatregelen voor nemen, kan ik met b.v. gras/sedummatten en geluidsschermen deze waardes naar beneden krijgen? Aan wat voor een bedrag zou ik moeten denken voor een custom geluidskast? Want voor zover ik kon vinden zijn die er niet kant en klaar voor dit model.

Ik zou eerst een winter in het huis gaan wonen zoals het nu is. Dan weet je al veel meer over benodigde capaciteit en dergelijke. Je kunt dan bijvoorbeeld naar hartenlust experimenteren met de aanvoertemperatuur, zodat je ook iets over je afgiftesysteem te weten komt. Wellicht hoef je die dure LTV radiatoren helemaal niet wanneer je bijvoorbeeld een iets hoger dan (bij warmtepompen) normale aanvoertemp instelt.
Laat onverlet dat die 17kW mij ook erg ruim bemeten lijkt. Hier een 12kW hybride die ongeveer 1200-1500 m3 (weet niet precies, we hebben twee separate CV systemen, waarvan een nog op gas en een sinds 4 jaar op wp) warm houdt, deze winter nul keer de CV aangesprongen, de vorige winter heeft ie wel een dag of 5 alleen op CV gedraaid, maar toen vroor het ook even flink. Wij hebben een woonboerderij uit 1843 die 20 jaar geleden ingrijpend verbouwd en voor die tijd redelijk geïsoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
Joris748 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:06:
[...]

Ik verwacht dat bij jou het externe contact ontbreekt, waarmee de warmtepomp de naregeling kan schakelen tussen verwarmen en koelen.
Waar kan ik dat zien? of kan ik dat niet zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:18
hansbot schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:11:
[...]

Ik had in het begin ook regelmatig deze storing. Oplossing was om de aanvoer voeler T0 verder van het systeem en dichter bij de vloerverwarmings verdeler te plaatsen. Daarna geen storingen meer gehad met een maximale aanvoer temperatuur van 45 graden.
Ik had dat ook. Bleek nog ergens een beetje lucht in het systeem te zitten. Toen dat eruit was nooit meer een melding gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

de telegraaf schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:20:
[...]

Ik zou eerst een winter in het huis gaan wonen zoals het nu is. Dan weet je al veel meer over benodigde capaciteit en dergelijke. Je kunt dan bijvoorbeeld naar hartenlust experimenteren met de aanvoertemperatuur, zodat je ook iets over je afgiftesysteem te weten komt. Wellicht hoef je die dure LTV radiatoren helemaal niet wanneer je bijvoorbeeld een iets hoger dan (bij warmtepompen) normale aanvoertemp instelt.
Laat onverlet dat die 17kW mij ook erg ruim bemeten lijkt. Hier een 12kW hybride die ongeveer 1200-1500 m3 (weet niet precies, we hebben twee separate CV systemen, waarvan een nog op gas en een sinds 4 jaar op wp) warm houdt, deze winter nul keer de CV aangesprongen, de vorige winter heeft ie wel een dag of 5 alleen op CV gedraaid, maar toen vroor het ook even flink. Wij hebben een woonboerderij uit 1843 die 20 jaar geleden ingrijpend verbouwd en voor die tijd redelijk geïsoleerd is.
Ja ik heb er nu wat langer over nagedacht en ondanks het feit dat nog weleens prijzige winter kan worden met de huidige gasprijzen is dit misschien wel het slimste. Ik ken het huis, het verbruik en de zwakke en sterke punten ervan simpelweg nog niet. Dus misschien is dat wel verstandig ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:15
Eerder kon ik via EMS module of de IP module extra warmwater maken. Dit Werkt sinds een aantal maanden niet meer, was benieuwd of meerdere hier last van hadden? Gaat om een Enviline Monoblock.

[ Voor 3% gewijzigd door immie op 18-05-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Jaccoh schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:43:
[...]

Waar kan ik dat zien? of kan ik dat niet zelf?
Je zou kunnen kijken of de externe uitgang [PK2] Relais-uitgang koelbedrijf, 230 V aangesloten is.

De vloerverwarmingsmotor van de badkamergroep is hier bijvoorbeeld op aangesloten. En zover ik weet wordt dezelfde relais-uitgang ook gebruikt om via een omschakelrelais (Smatrix accessoire) om de Smatrix regelmodule te schakelen tussen verwarmen/koelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:15:
[...]

Of het bij hybride kan weet ik niet maar bij all electric kan je de buitenunit uitzetten en dan met het electriche element verwarmen dat werkt namelijk zonder weersafhankelijke regeling
En in het menu diagnose en dan naar functie test moet je ook de warmtepomp aan kunnen zetten
En zo testen installateurs ook een installatie
Maar als je zuinig wil draaien met je warmtepomp laat je de kabouters in de warmtepomp het regelen
En als je instellingen veranderd doe dan max twee veranderingen en geeft de warmtepomp 24 uur de tijd om te zien wat er dan gebeurt
Een warmtepomp is een langzaam en traag systeem
En je stooklijn zal je ook hoger moeten zetten om je verwarming aan te krijgen
Bevoorbeeld 35 graden water bij 20 graden buiten en eind punt op 50 graden zetten >:)
dank voor de reacties, ook @Nous112 en @de telegraaf
Zelfs met de functie test gebeurde niets, maar na nog een reset ging die eindelijk weer eens aan. Geen idee wat er mis was. Ik zal met wat meer geduld aan de knoppen draaien. Tenminste heb ik voor de herfst al even meegemaakt wat die kan. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb weer eens tijd gevonden om naar mijn WP te kijken.
Iets waar ik me nog altijd aan stoor, is dat mijn metingen van TC0 en TC1 omhoog gaan wanneer de WP warm water aan het maken is.

Hier zie je van gisteren een periode van warm water produceren, en de TC0 en TC1 gaan naar 60 graden, de aanvoertemp voor het boilervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msawAUz9CRM8i2HYsrWplXl_vLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p4ohq3YRqkJCetKuX790vOhy.png?f=fotoalbum_large

Vooral nu de warmtepomp eigenlijk niets anders doet dan WW, vind ik het irritant.
Ik heb al mijn leidingen eens gevolgd en uitgetekend. Volgens mij is het leidingwerk allemaal volgens het boekje van Nefit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytklLr3dhL6w0H_-0RtROJXpKpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JNFplxOPiZmsGMJqWdy2HIti.png?f=fotoalbum_large

Die TC0 sensor zit dus op de leiding die ook warm wordt op het moment dat de ww productie loopt.
En de TC1 zit denk ik in de WP, en aangezien het een bypass opstelling is, gaat die dus ook omhoog.

Is dit iets waarmee ik zal moeten leven? Of kan ik die metingen correct maken?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:33
JackBol schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:56:
Iets waar ik me nog altijd aan stoor, is dat mijn metingen van TC0 en TC1 omhoog gaan wanneer de WP warm water aan het maken is.

Hier zie je van gisteren een periode van warm water produceren, en de TC0 en TC1 gaan naar 60 graden, de aanvoertemp voor het boilervat.

[Afbeelding]

Vooral nu de warmtepomp eigenlijk niets anders doet dan WW, vind ik het irritant.
Ik heb al mijn leidingen eens gevolgd en uitgetekend. Volgens mij is het leidingwerk allemaal volgens het boekje van Nefit.

[Afbeelding]

Die TC0 sensor zit dus op de leiding die ook warm wordt op het moment dat de ww productie loopt.
En de TC1 zit denk ik in de WP, en aangezien het een bypass opstelling is, gaat die dus ook omhoog.

Ik ben daar nog over in de slag met mijn installateur en nefit. Het blijkt dat bij het opstarten van themische desinfectie (en waarschijnlijk ook met warmwater aanmaken, maar dat heb ik nog niet geverifieerd) het bbq-kees kastje aangeeft dat de 3-weg klep om is, maar dat de klep in de praktijk pas na 5 minuten om gaat, waardoor er eerst warmte in de vloer terecht komt. Verder valt het op dat thermische desinfectie altijd electrisch gedaan wordt en niet met de warmtepomp, iets wat denk ik ook niet goed is. De warmtepomp moet het minimaal tot 55C kunnen ophogen (nog nooit electrische bijverwarming gezien mat enkel warmwater aanmaken), en als dat nog niet genoeg is kan er altijd nog electrisch bijverwarmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik heb hier ook zoiets, alleen zit de SWW boiler nog aan de cv ketel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlcszoDaA0jdP3zsFDjMUANvT4Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dM6TBUfYeBz8hF9CFuFTTZLK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOSh7eWITSAVjwmTpaumWkSUs4g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mYNWC60bnHrONTwuGUwiuLYe.png?f=user_large

opstelling met compress 3000i ipv elga
wat je niet goed kunt zien is dat de sensoren pas warm worden nadat de sww run klaar is. Ik denk dus dan gaat de 3wegklep terug en loopt wat warmwater uit de ketel richting WP. Alleen blijft het best lang warm daar, dus ik ben bang dat die 3wegklep niet helemaal dicht gaat en continue warmte lekt uit de boiler. Leiding isoleren zou misschien wat helpen. Of een nieuwe aansluiting op de WP en nieuwe 3wegklep. Maar dan zou ik jou probleem kunnen krijgen. Ik kan op jou grafiek niet heel goed herkennen wat de kleuren zijn ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@JackBol ik ben er bang voor, bij ons is hetzelfde beeld. Ik hen nu ook TC0 temperatuur van ruim 37 graden, cv pomp is uit en sww heeft om 13.00 uur zijn dagelijkse opwarmcyclus gehad. Niet voor niets stelt Nefit dat je de maximale temperatuur op 55 graden moet hebben om foutieve alarmmeldingen te voorkomen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Is er iemand die wil meten hoever de boiler afkoelt in een nacht? Ik heb de indruk dat die van ons veel sneller afkoelt dan eerst.
Meting: Om 15u volledig opgewarmd tot 51,3gr; vanochtend om 7u afgekoeld (zonder gebruik) tot 43,8gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-06 15:11
Beste enviline gebruikers,

Over een tijdje ga ik gebruik maken van een Enviline Monoblock 13 E-T.
Dus helemaal nieuw in dit forum.
En ik heb een paar vragen over deze unit.

- Is er een manier om het stroomverbruik af te lezen, of kun je beter een kWh meter er tussen zetten?
Ik lees dingen over een IP unit, hoe makkelijk is dit?
- De buitenunit gaat op een plat dak geplaatst worden, het is een betonnen plat dak met daarbovenop isolatie en daar bovenop een plaat waar de buitenunit met blokken, op geplaatst gaat worden, wat vinden jullie van deze oplossing?
- Ik kan weinig vinden over de geluidsproductie, dus vroeg ik mij af of je enigszins de geluidsproductie kunt beïnvloeden door b.v de vraag naar warm water of cv te beïnvloeden.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-06 14:55
DopjeD schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:06:
Is er iemand die wil meten hoever de boiler afkoelt in een nacht? Ik heb de indruk dat die van ons veel sneller afkoelt dan eerst.
Meting: Om 15u volledig opgewarmd tot 51,3gr; vanochtend om 7u afgekoeld (zonder gebruik) tot 43,8gr
Bij ons ongeveer 5 graden per 24uurAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-vCOyWxq9i5Cwp91f-K4zXwhAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlBKUgHwgLKMTSGN0xbYR90A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat gaat natuurlijk nergens over. Bij mij was het de laatste keer 3 graden op 24 uur, en dan was er in die 24 uur vast ook nog wel ergens warm water gebruikt.
Dus er is ergens iets mis.

Meest voorkomende oorzaken:

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andre1973 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 19:17:
In dit topic wil ik graag voor gebruikers ervaringen en oplossingen voor storingen uitwisselen met andere gebruikers / eigenaren.
Ik heb gemerkt dat de handleidingen bij de producten (binnen-unit, buiten-unit, thermostaat etc) nogal karig / onoverzichtelijk is, en dat het lastig is zaken die bij elkaar horen, dan wel invloed op elkaar hebben te vinden.
Is het misschien om juist die (links naar) de diverse handleidingen en datasheets in deze TS te plaatsen? En een overzicht van de verschillende typen en generaties die Nefit maakt?
Ik zit aardig in de warmtepompelarij, maar kan er bij Nefit echt totaal geen chocola van maken.
Zo'n TS leent zich daar nou net heel mooi voor.
(Ouders hebben een 9.0 E-S monoblock aangeboden gekregen, maar vind nergens specificaties. De website van Nefit biedt ook al niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter
De warmte stroom (verliezen dus) wordt bepaald door delta T en de warmte weerstand (de isolatie van de boiler), dus om het een met de andere te vergelijken moet je dus naast de temperatuur in het vat ook de Tamb (omgeving temperatuur) weten.
zo ligt het boilervat bij ons in de ruimte waar voorheen de ketel stond en omdat ons huis 100+ jaar oud is, zat daar ook een gat door de muur heen om verse verbranding lucht toets laten voor een ketel die al 20+ jaar geleden het pand heeft verlaten.
Maar dat zat nog steeds niet goed dicht tot een maan of 2 terug. (warmtepomp zit daar sinds 2017).\
Na het netjes afdichten van dat gat met een rest isolatie materiaal en wat pus schuim is de Tamb toegenomen en daarmee de Delta T gezakt en daarmee de warmte stroom onze boiler uit.
Met gevolg dat de boiler minder snel afkoel.
Wij waarmee de boiler dan ook op op een moment dat en niemand daar last van heeft (geluid) en dat kort ligt voor het meest gebruikte moment dat we de douche gebruiken.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter
Andrehj schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:17:
[...]

Is het misschien om juist die (links naar) de diverse handleidingen en datasheets in deze TS te plaatsen? En een overzicht van de verschillende typen en generaties die Nefit maakt?
Ik zit aardig in de warmtepompelarij, maar kan er bij Nefit echt totaal geen chocola van maken.
(Ouders hebben een 9.0 E-S monoblock aangeboden gekregen, maar vind nergens specificaties. De website van Nefit biedt ook al niks).
Ik heb mijn handleiding op papier en niet digitaal.
Ik vind het prima als we het topic aanpassen zodat het bruikbaarder en handiger is voor de gebruikers, helaas ben ik niet zo bedreven in het aanpassen van n topic, maar als een ander dat wil doen, en ik moet daar dan iets voor aanpassen dan is dat prima.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Andrehj schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:17:
[...]

@Andrehj Nefit heeft zijn datasets, schema’s en handleidingen inderdaad “verstopt” zitten:
https://nefit-nl-nl-b.bos...JjdXJyZW50VGFiSWQiOjJ9BTT
Hier vindt je een overzicht van alle beschikbare documenten voor lucht-water warmtepompen van Nefit.
Mocht deze specifieke link niet meer werken, gaan dan naar https://nefit-bosch.nl/pr...-en-technische-informatie, kies de optie Documentatie Zoeken, selecteer de tab zoeken op Productcategorie, kies bij Keuze categorie “warmtepompen” en kies in het menu dat dan komt Luchtwarmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nous112 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:32:
[...]

@Andrehj Nefit heeft zijn datasets, schema’s en handleidingen inderdaad “verstopt” zitten:
https://nefit-nl-nl-b.bos...JjdXJyZW50VGFiSWQiOjJ9BTT
Hier vindt je een overzicht van alle beschikbare documenten voor lucht-water warmtepompen van Nefit.
Mocht deze specifieke link niet meer werken, gaan dan naar https://nefit-bosch.nl/pr...-en-technische-informatie, kies de optie Documentatie Zoeken, selecteer de tab zoeken op Productcategorie, kies bij Keuze categorie “warmtepompen” en kies in het menu dat dan komt Luchtwarmtepompen.
Dankjewel! Link werkte.
@Andre1973 : Alleen deze link zou al een mooie aanvulling voor je TS zijn. Die kun je zo langzaam laten groeien.
Daarin vond ik dit specificatiedocument voor de monoblock 9.0 E-S,
https://nefit-nl-nl-b.bos...d/pdf/file/6720854118.pdf
Maar helaas staat daar waanzinnig veel info in, maar iets eenvoudigs als het maximum vermogen bij -10 of -7 (bij een watertemperatuur van 35°C) vind je niet.
En hoe kun je nou ooit het vermogen weergeven als functie van de binnentemperatuur? Wat interesseert het de WP nou hoe warm het binnen is? |:( 8)7 Het gaat om het rendement als functie van de watertemperatuur en buitentemperatuur.
Echt heel bijzonder dit. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-05 00:11
Hier is zojuist de thermische desinfectie van start gegaan om 14:00. Prima natuurlijk, zeker met de zon van vandaag.
Maar wat mij opvalt is dat de All-Ellectric 13kw die hier staat voor het eerst geen elektrische bijverwarming gebruikt hiervoor, maar de compressor op volle bak. Ik dacht dat standaard de elektrische bijverwarming gebruikt werd voor legionella? Of zou er dan toch een instelling zijn die hierover gaat? Of zou het te maken hebben met de hogere buitentemperatuur, waardoor de compressor nog makkelijker warmte kan maken van de buitenlucht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7R4CUN6eTHwJrDCpRHl4Z8ZHVqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWGtVJBOeLFvpHJvODa0RIN4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQXVIq0U1Xnx6kxcDWIPfX_ZCLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsxzWkoNze0iuWD7wKrPwqE0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D53oR-PyCvC9PMJkQNPs91ENCJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEb4tF4qP9AjTYjUlqHbL2nm.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 12:44
scarwoman schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:22:
Hier is zojuist de thermische desinfectie van start gegaan om 14:00. Prima natuurlijk, zeker met de zon van vandaag.
Maar wat mij opvalt is dat de All-Ellectric 13kw die hier staat voor het eerst geen elektrische bijverwarming gebruikt hiervoor, maar de compressor op volle bak. Ik dacht dat standaard de elektrische bijverwarming gebruikt werd voor legionella? Of zou er dan toch een instelling zijn die hierover gaat? Of zou het te maken hebben met de hogere buitentemperatuur, waardoor de compressor nog makkelijker warmte kan maken van de buitenlucht?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij wordt er ook bij de thermische desinfectie eerst tot 55 graden de buitenunit gebruikt, voordat het electrische bijverwarming aangezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
scarwoman schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:22:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pas boven de 55 graden bij split warmtepomp komt het electriche element er bij om de legionella run af te maken
En bij een monoblock wordt het electriche element boven de 60 graden bij geschakeld
Maar dat is volgens de boekjes ik zet bij een legionella weleens 58 graden als standaard instellingen voor warmwater en dan stopt de warmtepomp niet bij 55 graden Maar helpt gewoon mee tot 59 graden ongeveer en dan de rest pas op het electriche element om de legionella run af te maken en ik heb een split opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Aha, dank! Weer wat geleerd.

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:33
Willem senior schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:27:
[...]

Pas boven de 55 graden bij split warmtepomp komt het electriche element er bij om de legionella run af te maken
En bij een monoblock wordt het electriche element boven de 60 graden bij geschakeld
Maar dat is volgens de boekjes ik zet bij een legionella weleens 58 graden als standaard instellingen voor warmwater en dan stopt de warmtepomp niet bij 55 graden Maar helpt gewoon mee tot 59 graden ongeveer en dan de rest pas op het electriche element om de legionella run af te maken en ik heb een split opstelling
Dat is niet mijn ervaring (monoblock 7.0). Zodra thermische desinfectie start wordt dat altijd electrisch gedaan, ook als de temperatuur zo'n 48 graden is wat met enkel de warmtepomp makkelijk opgewarmd moet kunnen worden (normaal warmwater opwarmen wordt nooit electrisch gedaan). Ik heb alle instellingen meermaals nagelopen maar niets gevonden wat dit aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
vdburg schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:44:
[...]

Dat is niet mijn ervaring (monoblock 7.0). Zodra thermische desinfectie start wordt dat altijd electrisch gedaan, ook als de temperatuur zo'n 48 graden is wat met enkel de warmtepomp makkelijk opgewarmd moet kunnen worden (normaal warmwater opwarmen wordt nooit electrisch gedaan). Ik heb alle instellingen meermaals nagelopen maar niets gevonden wat dit aanpast.
Ik heb dezelfde ervaring (Monoblock 9.0). Ook voor 'extra warm water' gaat het element meteen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Joris748 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring (Monoblock 9.0). Ook voor 'extra warm water' gaat het element meteen aan.
Voor extra warmwater gaat hier het electriche element ook gelijk aan en de warmtepomp helpt dan ook mee tot 55 graden
Maar bij de legionella run niet
Ik start eerst gewoon warmwater bereiding om 14:00 uur en dan om 14:45 of 14:30 mijn legionella run en dan is het vat meestal al opgewarmd tot 52/ 53 graden en dan komt het electriche element er bij om dan samen met de warmtepomp tot 56/57 graden en het laatste stukje doet het electriche element alleen
En die staat op 6 kw ingesteld en niet op 9 kw
En dat werkt tot nu toe goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:54:
[...]

Voor extra warmwater gaat hier het electriche element ook gelijk aan en de warmtepomp helpt dan ook mee tot 55 graden
Maar bij de legionella run niet
Ik start eerst gewoon warmwater bereiding om 14:00 uur en dan om 14:45 of 14:30 mijn legionella run en dan is het vat meestal al opgewarmd tot 52/ 53 graden en dan komt het electriche element er bij om dan samen met de warmtepomp tot 56/57 graden en het laatste stukje doet het electriche element alleen
En die staat op 6 kw ingesteld en niet op 9 kw
En dat werkt tot nu toe goed :)
Heb je dan een 6 kW element in de warmtepomp zitten, of is de 6 kW instelling bij een 9 kW element een bewuste keuze? Zo ja, waarom dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:15:
[...]

Heb je dan een 6 kW element in de warmtepomp zitten, of is de 6 kW instelling bij een 9 kW element een bewuste keuze? Zo ja, waarom dan?
Ja er zit een 9 kw electrich element in en die kun je schakelen per 3 kw op elke fasen is deze aangesloten
Ik gebruik 6 kw omdat ik dat snel genoeg vind om het vat op te warmen
Bij een legionella run staat het electriche element ongeveer 15/ 20 minuten aan om de legionella run af te maken
Het element van 9 kw is in gebouwd volgens Nefit om ook zonder de buitenunit toch nog je huis te verwarmen en warm water te houden in geval dat de (warmtepomp Buitenunit ) stuk is
En ik begreep dat de buitenunit tot min 20 buiten temperatuur kan draaien en dat er dan over wordt geschakeld naar dat electrich element
bij nog koudere temperatuur buiten schijnt de buitenunit niet genoeg warmte te kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Andrehj schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:43:
[...]

Dat gaat natuurlijk nergens over. Bij mij was het de laatste keer 3 graden op 24 uur, en dan was er in die 24 uur vast ook nog wel ergens warm water gebruikt.
Dus er is ergens iets mis.

Meest voorkomende oorzaken:
Thanks voor reply, dan klopt mijn inzicht iig. Ik heb de warmtepomp en boiler nu 3,5 jaar. Het is pas sinds kort, dan lijkt mij 'eenpijpscirculatie' en 'thermosyphon' uit te sluiten toch?
Dan mss iets met een 3-weg klep. In onderstaande foto wordt het rode omcirkelde pijpje echt warm, was eerst niet. Maar zit niet na een 3-weg klep? Zou die rechts ernaast kunnen lekken waardoor de warmte toch naar boven sijpelt en dat daardoor het pijpje warm wordt? Helpt dat de zoektocht?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ktLqP14.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DopjeD Ik begrijp niet veel van het leidingencircus op de foto.
Waarom zijn er bijvoorbeeld twee driewegkleppen?
Heb je een schema en een foto van het geheel?
Overigens heeft deze installatie wel degelijk last van eenpijpscirculatie omdat de noodzakelijke maatregelen (leidingen eerst naar beneden laten lopen) niet zijn genomen.
Omdat het nu (nog) erger is dan voorheen zal er ook wel wat anders mis zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
@Andrehj Leidingcircus begrijp ik sowieso niet. We hebben een buffervat, weet dat je daar geen fan van bent, en 2 vloerverwarmingsverdelers (omdat ons huis beneden nogal uitgestrekt is, bungalow). Wellicht dat door buffervat een extra 3-weg klep nodig is? Rest ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QCvfCMM.jpg
Links zie je de kleppen zoals op de vorige foto, buffervat (lijkt klein, maar houten vloertje is niet de echte vloer, staat circa 60cm dieper), en dan de leidingen naar de warmepomp binnenunit rechtsboven op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Ik denk dat het onderstaande schema is. Dit is het schema voor een monoblock met SWW-buffervat en een met 2-leidingen aangesloten klein CV-buffervat. Ook hier staat 2 stuks 3-weg kleppen in getekend. VCO fungeert volgens mij als een soort by-pass klep voor het CV-gedeelte (door Nefit aangeduid als [VC0] Omschakelventiel circulatie), VW1 schakelt SWW naar CV-bedrijf (door Nefit aangeduid als [VW1] Omschakelventiel verwarmings/warm water). Als je een lekkende/niet goed sluitende klep zou hebben dan zou VW1 de boosdoener kunnen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J73eV3mwQ6DVy8bs2grdkk_2cFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNbSrpwvmTxDDl544gHIkIE2.jpg?f=fotoalbum_large
Het kan zijn dat er in de klep lucht zit wat het probleem veroorzaakt. In het service menu zit het onderdeel Diagnose. Kies hierin Functietest - Functietest activeren - Warmtepomp - Ontluchtingsbedrijf. Met deze functie zal de 3-weg kort achter elkaar worden geactiveerd om enige lucht in het circuit ervan te kunnen verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopjeD
Mooie beschrijving @Nous112 , dank! Ik heb het menu geprobeerd, in dat menu staat bij mij echter geen ontluchtingsbedrijf. SW versie 04.15 en 01.15 wellicht ouder dan bij jou?
Heb wel functie test geactiveerd, 3weg klep kwam wel in beweging, even monitoren wat de afkoeling vannacht is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 21:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zie ook Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" , het is niet echt een voor de hand liggend schema.
Alsof iemand wel begrepen heeft dat een warmtepomp hoge flow wil, maar niet waarom. De buffer zit na VC0 en helpt dus niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
DopjeD schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:15:
Mooie beschrijving @Nous112 , dank! Ik heb het menu geprobeerd, in dat menu staat bij mij echter geen ontluchtingsbedrijf. SW versie 04.15 en 01.15 wellicht ouder dan bij jou?
Heb wel functie test geactiveerd, 3weg klep kwam wel in beweging, even monitoren wat de afkoeling vannacht is
Ik heb de volgende software versies zitten in mijn systeem:
Warmtepomp SW-versie koelcirc.type 04.17
Warmtepomp SW-versie binneneenheid 01.18
Warmtepomp SW-versie uitbreidingsmodule 00.00
Bedieningsunit HMC310 73.03
Modules Type internetmodule KMx 04.07
Afstandsbediening type CV-1 RC 100H 40.04
Dus zijn jouw versies inderdaad ouder. Je zou je installateur kunnen vragen om ze te upgraden (geen idee of je dit zelf kunt doen?), maar volgens mij kan alleen een monteur van Nefit dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
DopjeD schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:15:
Is wellicht ook de oorzaak van de temperatuur overshoots die optreden in het cv-circuit nadat sww is opgewarmd… de T0 sensor zit in dezelfde toevoerleiding als de input van de sww, alleen de klep in de retour bepaald of er flow is. De voorwaarden voor de werking van klep VW1 zijn wel duidelijk (omschakeling cv naar sww bedrijf en v.v.), maar het is mij nog niet duidelijk wat de werkings voorwaarden zijn voor klep VC0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:42
Hoi, sinds april 2022 de Nefit Enviline split 5,5 kw in bedrijf,

Het Cv-systeem bestaat uit vloerverwarming (55m2)
LT convectoren (Jaga) een radiator in de badkamer en hal.

Het Cv-systeem is voorzien van een buffervat van 25 liter in serie geplaatst in de retour.
De vloerverwarming en de twee radiatoren zijn niet individueel te regelen (lopen niet dicht) de overige convectoren zijn voorzien van thermostaatkranen.

Systeem werkt maar ook als het buiten niet koud is en de temperatuur in de woonkamer (NEFIT MODULINE 1010H) hoger aangeeft dan de gevraagde 21 graden start toch regelmatig de WP.

Heeft iemand een idee om dit goed in te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
De Eik schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:58:

Het Cv-systeem is voorzien van een buffervat van 25 liter in serie geplaatst in de retour.
De vloerverwarming en de twee radiatoren zijn niet individueel te regelen (lopen niet dicht) de overige convectoren zijn voorzien van thermostaatkranen.

Systeem werkt maar ook als het buiten niet koud is en de temperatuur in de woonkamer (NEFIT MODULINE 1010H) hoger aangeeft dan de gevraagde 21 graden start toch regelmatig de WP.

met niet koud bedoel je zoals nu rond de 13 graden buiten? Je zou kunnen nagaan of ze net als bij mij de kamerinvloed op uit hebben laten staan. Servicemenu (menuknop ingedrukt houden)- verwarmen/koelen instellen- stooklijn instellen- ruimte-invl. -op 1K zetten ipv UIT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112

Het is goed om te weten of de warmtepomp op dat moment aan gaat voor het opwarmen van het CV-water of dat deze aangaat voor het SWW-water. Dit kan je controleren op het display van de binnenunit.
Omdat het weersafhankelijke regeling is kan het tevens zijn bij buitentemperaturen zoals vandaag rond de 13 graden, dat de warmtepomp ook voor het CV-water aanspringt, weliswaar kort, maar om de ingestelde temperatuur op 1010 te kunnen handhaven. Pas bij een bepaalde buitentemperatuur (meestal 18 graden) zal de warmtepomp zichzelf uit verwarmingsmodus halen en in feite standby gaan. Dit gaat met enige vertraging omdat het traag systeem is.
De uitschakeltemperatuur is ook via het service menu instelbaar. Zie een eerder post met een overzicht van de standaard instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf

Je moet weten dat de thermostaat hier een wezenlijk andere functie heeft dan die bij de niet-weersafhankelijke regeling van de meeste CV installaties. De regeling van de warmtepomp (altijd weersafhankelijk) stelt de aanvoertemperatuur (het CV water) in in functie van de buitentemperatuur, dit middels een stooklijn die aangeeft welke aanvoertemperatuur en bij welke buitentemperatuur gehandhaafd moet worden. Deze stooklijn stel je zelf in naar gelang van jouw gebouw, dit verschilt dus bij iedereen. Je thermostaat doet alleen iets wanneer de ruimte-invloed aan staat. Hier kan doorgaans 1, 2, 3, enz ingevuld worden. Dit is een factor waarmee het verschil in werkelijke en gewenste binnentemperatuur (dus wat de thermostaat meet) vermenigvuldigd wordt; en met de uitkomst van deze vermenigvuldiging wordt de stooklijn naar boven of beneden aangepast. Dus: wanneer je ruimte-invloed op 2 staat, de gewenste temperatuur op 20 en de werkelijke 18, dan wordt de stooklijn met 4 graden verhoogd.
Maar wanneer je ruimteinvloed 0 is dan doet je thermostaat dus precies niks en wordt de aanvoertemp puur op buitentem geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb een offerte gekregen voor een Nefit Enviline Split 9.0 T-S. Dit betreft een towermodel. Qua indeling voor de plaatsing zou een los boilervat mij beter uitkomen. Doet dit nog iets met de efficiëntie van het gehele systeem?

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
leejoow schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:56:
Ik heb een offerte gekregen voor een Nefit Enviline Split 9.0 T-S. Dit betreft een towermodel. Qua indeling voor de plaatsing zou een los boilervat mij beter uitkomen. Doet dit nog iets met de efficiëntie van het gehele systeem?
Zal niet uitmaken voor de efficiëntie van de warmtepomp
Maar een los boilervat is denk ik beter geisoleerd dus voor het stilstand verlies zou het wel een verschil kunnen zijn
Nadeel zou kunnen zijn neemt meer ruimte in en je krijgt meer leidingen te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik

Systeem werkt maar ook als het buiten niet koud (18 graden) is en de temperatuur in de woonkamer (NEFIT MODULINE 1010H) hoger aangeeft dan de gevraagde 21 graden start toch regelmatig de WP.

Ik heb ook nog een vraag over de beste manier van aansluiten van een serie buffervat.
Het 25 litervat is gelijk aan het plaatje aangesloten.
Ik vraag mij af of dat regeltechnisch de meest optimale manier is. Het vat is geplaatst om de Cv-water inhoud enig sins te vergroten en het aantal starts en stops te beperken.
Het duurt namelijk relatief lang voordat de warmtepomp reageert op wat er werkelijk retour van de Cv-installatie.
Ik heb zelf het idee dat als de aansluitingen worden verwisseld de warmte vanuit de Cv-installatie sneller door de warmtepomp zal worden geregistreerd en dan ook eerder zal gan draaieen op een lager vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzCvcwhIMhJaX_JMEz0zBLYSsko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZd54QMIAMv0SZc7zPY2oNnl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
@De Eik , heeft van de bovenstaande reacties iets geholpen met inregelen?
wat betreft dat buffervat- bij 25l maakt het qua rendement niet veel uit denk ik. Ze plaatsen hem vooral voor de zekerheid, voor als toch eens teveel van het afgiftesysteem dicht gaat. De opties op warmtepomp tips zijn denk ik voor de gemiddelde installateur te complex, ze doen liefst een manier van installatie, en dan een veilige, betaalbare en overal toepasbare. Ik heb een 20l buffervat gekregen, en die hangt toevallig onder de binnenunit, de retourwater gaat dus van onder in de buffer en boven weer uit. Ik heb toch ook het probleem dat de WP vaak over de doel temperatuur overheen schiet en dan gauw weer uitschakelt. Had eens het verdacht dat de bypass te heet wordt en ondanks open afgiftesysteem warmte doorlaat. Verder silentmode aan gedaan, dat schilt wel lijkt mij omdat die dan vanaf begin wat minder nerveus en hard draait.
Een echte buffer voor genoeg warmte opslaan voor een winterdag gaat in de honderden liters, ik denk dat ze het vooral daarover hebben op warmtepomp tips. Als ik daarvoor eens een installateur kan vinden, ga ik zeker voor parallele aansluiting. Nu eerst wat leidingen en ook het buffervatje isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
De Eik schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:06:

Systeem werkt maar ook als het buiten niet koud (18 graden) is en de temperatuur in de woonkamer (NEFIT MODULINE 1010H) hoger aangeeft dan de gevraagde 21 graden start toch regelmatig de WP.

Ik heb ook nog een vraag over de beste manier van aansluiten van een serie buffervat.
Het 25 litervat is gelijk aan het plaatje aangesloten.
Ik vraag mij af of dat regeltechnisch de meest optimale manier is. Het vat is geplaatst om de Cv-water inhoud enig sins te vergroten en het aantal starts en stops te beperken.
Het duurt namelijk relatief lang voordat de warmtepomp reageert op wat er werkelijk retour van de Cv-installatie.
Ik heb zelf het idee dat als de aansluitingen worden verwisseld de warmte vanuit de Cv-installatie sneller door de warmtepomp zal worden geregistreerd en dan ook eerder zal gan draaieen op een lager vermogen.

[Afbeelding]
Ik zou als je het gevoel hebt dat de instellingen niet goed staan de huidige instellingen goed noteren en op basis van de standaard Nefit instellingen de warmtepomp opnieuw instellen. Zie onderstaand voor de links. En vervolgens op basis hiervan kan je gaan finetunen: dus stap-voor-stap wijzigingen aanbrengen, een aantal dagen testen, dan weer een andere setting wijzigen. Kost tijd, maar het leert jezelf de installatie te kennen en te weten waarom hij op een bepaalde manier reageert. Noteer in elk geval je huidige instellingen aan de hand van de onderstaande documenten, dan kan je indien noodzakelijk altijd je oorspronkelijke instellingen weer herstellen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
Dank, ben daar al wel me bezig.
Heb je ook een idee over het buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 11:54
Unstable Element schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:49:

We horen hem nauwelijks. We horen nog het meest de Enviline Tower unit die er onderstaat (naast onze slaapkamer).

[...]
Mag ik vragen wat voor soort geluid de tower maakt? Is het een zoem, tik, piep, of iets anders? Heb een dochter die op sommige hoorbare zoemetjes slecht slaapt, dus ben benieuwd of je daar iets over kunt zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
De Eik schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:26:
Dank, ben daar al wel me bezig.
Heb je ook een idee over het buffervat?
Zie ook mijn eerdere post op https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71644382. Ook in onze installatie zit conform dit schema een buffertank. Dus ook in de retour, is een standaard Nefit configuratie. Het is een traag systeem en zal dus nooit zo snel reageren als een cv installatie. Als je hiermee rekening houdt is er niets aan de hand. Wat mij ooit verteld is dat het buffervat is geplaatst om overshoots in temperatuur in het voor en naseizoen te verkopen tijdens regulier cv bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unstable Element
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 18:29
Voornamelijk te omschrijven met leidingruis.
Soms (en ik heb nog niet kunnen achterhalen waarom) lijkt het als of er een pomp op volle toeren draait terwijl er niks gebeurd, dat hoor je best goed (maar gebeurd minder als 1x in de week en vaak ook overdag).
Kriss0r schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:09:
[...]

Mag ik vragen wat voor soort geluid de tower maakt? Is het een zoem, tik, piep, of iets anders? Heb een dochter die op sommige hoorbare zoemetjes slecht slaapt, dus ben benieuwd of je daar iets over kunt zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 19:45
De Eik schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:06:

Gaat je WP dan niet in de koelstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
Nee, koelen staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:19:
[...]

Dankjewel! Link werkte.
@Andre1973 : Alleen deze link zou al een mooie aanvulling voor je TS zijn. Die kun je zo langzaam laten groeien.
Daarin vond ik dit specificatiedocument voor de monoblock 9.0 E-S,
https://nefit-nl-nl-b.bos...d/pdf/file/6720854118.pdf
Maar helaas staat daar waanzinnig veel info in, maar iets eenvoudigs als het maximum vermogen bij -10 of -7 (bij een watertemperatuur van 35°C) vind je niet.
En hoe kun je nou ooit het vermogen weergeven als functie van de binnentemperatuur? Wat interesseert het de WP nou hoe warm het binnen is? |:( 8)7 Het gaat om het rendement als functie van de watertemperatuur en buitentemperatuur.
Echt heel bijzonder dit. :?
Ben inmiddels iets verder gekomen: Alleen in de installatiehandleiding van de buitenunit staat het echte vermogen van de WP:
De 9.0s heeft 7.65 kW bij A-10/W35. Het is dus eigenlijk een 7.6 kW warmtepomp.
Bij A-7/W35 is het 8.3 kW.
Pas bij A+2/W35 komt de WP aan zijn max vermogen van 9 kW.

Maar nu de volgende vraag: hoe stel je op zo'n Nefit een WAR-curve in? In alle documentatie kan ik daar niets over vinden. Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Andrehj schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:05:
[...]

Ben inmiddels iets verder gekomen: Alleen in de installatiehandleiding van de buitenunit staat het echte vermogen van de WP:
De 9.0s heeft 7.65 kW bij A-10/W35. Het is dus eigenlijk een 7.6 kW warmtepomp.
Bij A-7/W35 is het 8.3 kW.
Pas bij A+2/W35 komt de WP aan zijn max vermogen van 9 kW.

Maar nu de volgende vraag: hoe stel je op zo'n Nefit een WAR-curve in? In alle documentatie kan ik daar niets over vinden. Hoe doen jullie dat?
Knop Menu lang indrukken dan kom je in het installateurs Menu
Dan naar verwarmen/koelen
Daar cv groep 1 en dan naar stooklijn
Meestal staat de stooklijn ingesteld op buitentemperatuur met voetpunt
Er is ook een instelling zonder voetpunt en daar stel je dan de ontwerp temperatuur van je systeem in
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Willem senior schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:20:
[...]

Knop Menu lang indrukken dan kom je in het installateurs Menu
Dan naar verwarmen/koelen
Daar cv groep 1 en dan naar stooklijn
Meestal staat de stooklijn ingesteld op buitentemperatuur met voetpunt
Er is ook een instelling zonder voetpunt en daar stel je dan de ontwerp temperatuur van je systeem in
:)
Dankjewel. Dat ga ik nodig hebben. Maar ligt het nou aan mij of staat dit nergens in de handleiding vermeld?
Ik begrijp alleen niet wat je met de ontwerptemperatuur bedoelt. Bedoel je dan verwarmen met een vaste aanvoertemperatuur?
En kun je bij dat voetpunt een watertemperatuur en buitentemperatuur instellen? Dus bijv van +20 tot +7 altijd verwarmen met watertemperatuur 27 graden (wat dan het overeen zou komen met het minimum vermogen van je WP, om pendelen te voorkomen) en vanaf daar de temperatuur laten stijgen naar bijvoorbeeld 35 graden bij -10?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Andrehj schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:58:
[...]

Dankjewel. Dat ga ik nodig hebben. Maar ligt het nou aan mij of staat dit nergens in de handleiding vermeld?
Ik begrijp alleen niet wat je met de ontwerptemperatuur bedoelt. Bedoel je dan verwarmen met een vaste aanvoertemperatuur?
En kun je bij dat voetpunt een watertemperatuur en buitentemperatuur instellen? Dus bijv van +20 tot +7 altijd verwarmen met watertemperatuur 27 graden (wat dan het overeen zou komen met het minimum vermogen van je WP, om pendelen te voorkomen) en vanaf daar de temperatuur laten stijgen naar bijvoorbeeld 35 graden bij -10?
Hoe de regeling met ontwerp temperatuur werkt weet ik niet die heb ik niet uitgeprobeerd
Maar de regeling met voetpunt kijkt naar de buitentemperatuur dus bij 10 graden buiten een aanvoertemperatuur van 25 graden (voetpunt)
En dan bij min 10 buitentemperatuur stel je eind punt op 35 graden
En dat is dan je stooklijn maar met de ruimteinvloed invloed aan
kijkt de nefit ook naar de kamer temperatuur waar de thermostaat hangt
En die verhoogd of verlaagd je stooklijn met 2 graden op instelling ruimteinvloed 1
Dus die moet je uitzetten om volledig op de buitentemperatuur te draaien
En dan kijkt de nefit naar de aanvoertemperatuur die gevraagd wordt door de buitentemperatuur
En gaat die dan 2 tot 3 graden over de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur dan schakelt de warmtepomp uit
Dus kan je afgifte systeem niet genoeg warmte meer kwijt loopt de aanvoertemperatuur op en schakelt de warmtepomp uit zonder ingrijpen van de thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Ik las vandaag over de filters in mijn warmtepomp systeem: magneetfilter en een metalen zeefje. Deze heb ik gelijk even voor het eerst schoongemaakt. Dat was de moeite waard! Er kwam zonder overdrijven flink wat zwarte prut uit! Het systeem draait hier nu een jaar en dit is de eerste keer dat ik de filters heb schoongemaakt.

Ik wist niet dat er zoveel in de filters kan ophopen. En dat dit minimaal één keer per jaar gedaan moet worden. Heel veel heb ik hier nog niet over filters gelezen, dus dacht geef deze tip hier nog eens mee.
Ik heb een Flamco Clean Smart magneetfilter. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ehjs39vTbDjE6zh8VNziM5p-mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcxvwWEamuYCznLG3Muxd53V.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 23 ... 103 Laatste