Dat is de output die de enviline levert.. Het echte stroomverbruik is dus minder. waarschijnlijk factor 4 lager (COP waarde)cvanlith schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:55:
Mijn enviline heeft nu voor het eerst wat echte kou voor zijn kiezen gekregen. En nu valt het mij op dat het stroomverbruik een aantal hele snelle pieken te zien geeft van boven 10 kW. Is hier een verklaring voor?
[Afbeelding]
Ik denk dat het een defrost moment is en dan schakelt de warmtepomp zijn electriche element even bij en toert de warmtepomp op om alles te drogen voor deze weer rustig verder gaat met verwarmencvanlith schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:55:
Mijn enviline heeft nu voor het eerst wat echte kou voor zijn kiezen gekregen. En nu valt het mij op dat het stroomverbruik een aantal hele snelle pieken te zien geeft van boven 10 kW. Is hier een verklaring voor?
[Afbeelding]
Ik had een defrost ongeveer om 4:00 snacht en een vanmorgen om ongeveer 8:00 uur s'ochtends
:strip_exif()/f/image/WevgDBFBynMb3XkQMfzEvHKs.jpg?f=fotoalbum_large)
Stroom verbruik heb ik ook een screen shot van gemaakt
:strip_exif()/f/image/WHglrRHYHGaZ80jY3UGxo1Z8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door Willem senior op 31-03-2022 13:21 . Reden: Foto toegevoegd ]
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Dus niet het opgenomen vermogen van de compressor, maar het afgegeven vermogen aan warmte. Dank.rroetenberg schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:09:
[...]
Dat is de output die de enviline levert.. Het echte stroomverbruik is dus minder. waarschijnlijk factor 4 lager (COP waarde)
Dank, dat is een logische verklaring.Willem senior schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:01:
Ik denk dat het een defrost moment is en dan schakelt de warmtepomp zijn electriche element even bij en toert de warmtepomp op om alles te drogen voor deze weer rustig verder gaat met verwarmen
Bij mij toert hij ook aan het begin van de run heel erg op, maar voor een defrost heeft hij nog nooit het elektrische element hoeven gebruiken. Deze stond bij mij nog op 0 (doe niet SWW via WP), het elektrische element is nog nooit gebruikt in 3 jaar tijd, behalve maand geleden met de storm toen heb ik de buitenunit uit moeten zetten want hij was omgewaaid.Willem senior schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:01:
[...]
Ik denk dat het een defrost moment is en dan schakelt de warmtepomp zijn electriche element even bij en toert de warmtepomp op om alles te drogen voor deze weer rustig verder gaat met verwarmen
Ik had een defrost ongeveer om 4:00 snacht en een vanmorgen om ongeveer 8:00 uur s'ochtends [Afbeelding]
Stroom verbruik heb ik ook een screen shot van gemaakt
[Afbeelding]
De warmte voor een defrost onttrekt hij bij mij altijd uit het systeem / buffervat.
Het lijkt meer op een soort kalibratie of iets dergelijks, dat het ding even moet uitzoeken met hoeveel vermogen je een bepaalde temperatuur bereikt. Dit piekmoment duurt hier ook altijd een half uur.
Echter de extreme pieken van @cvanlith heb ik niet, echter ik monitor ook niet de output.
Bij het opstarten is het optoeren normaal gedrag zal met het op warmen van het gas en olie en nog andere zaken te maken hebben denk ikJP1980 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:42:
[...]
Bij mij toert hij ook aan het begin van de run heel erg op, maar voor een defrost heeft hij nog nooit het elektrische element hoeven gebruiken. Deze stond bij mij nog op 0 (doe niet SWW via WP), het elektrische element is nog nooit gebruikt in 3 jaar tijd, behalve maand geleden met de storm toen heb ik de buitenunit uit moeten zetten want hij was omgewaaid.
De warmte voor een defrost onttrekt hij bij mij altijd uit het systeem / buffervat.
Het lijkt meer op een soort kalibratie of iets dergelijks, dat het ding even moet uitzoeken met hoeveel vermogen je een bepaalde temperatuur bereikt. Dit piekmoment duurt hier ook altijd een half uur.
Echter de extreme pieken van @cvanlith heb ik niet, echter ik monitor ook niet de output.
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Een half uur? Bij mij zijn het zeer korte pieken die je in het stroomverbruik nauwelijks terug ziet.JP1980 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:42:
Dat zijn defrosts. Ik had er gisteren wel 10. Overigens zie ik nog wel veel start en stops bij je. Wellicht kun je met wat aanpassingen die te lezen zijn in dit topic een meer stabiele lange run krijgen.cvanlith schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:55:
[Afbeelding]
The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!
Bij jou zijn de runs dan ook heel erg kort. Maar ik meen ergens gelezen te hebben radiatoren en geen buffervat? Weinig energie houdende massa. Klinkt allemaal niet ideaal. Zou in jouw geval inderdaad proberen om wat langere runs te krijgen.cvanlith schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:42:
[...]
Een half uur? Bij mij zijn het zeer korte pieken die je in het stroomverbruik nauwelijks terug ziet.
Behalve de stooklijn heb ik nog geen enkele aanpassing aan het systeem gedaan. Bij de huidige koudere nachten draait hij wel continue. Ik denk overigens dat in ons systeem meer water zit dan gemiddeld: grote radiatoren en grote stalen leidingen. Ik zit nog aan het begin van het optimalisatietraject, maar ga niet teveel ineens veranderen.JP1980 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:48:
[...]
Bij jou zijn de runs dan ook heel erg kort. Maar ik meen ergens gelezen te hebben radiatoren en geen buffervat? Weinig energie houdende massa. Klinkt allemaal niet ideaal. Zou in jouw geval inderdaad proberen om wat langere runs te krijgen.
Ik heb een bbqkees module gekocht. En inmiddels Home Assistant op de NAS geïnstalleerd, leuke stuff! Nu nog even kijken of ik MQTT goed draaiden krijg en dan kunnen we aan de slag.
Straks heb ik een shitload aan data. Maar waar begin ik met het uitlezen daarvan? Waar let je op, hoe maak je aanpassingen? Is ergens een goede tutorial daarvoor?
Straks heb ik een shitload aan data. Maar waar begin ik met het uitlezen daarvan? Waar let je op, hoe maak je aanpassingen? Is ergens een goede tutorial daarvoor?
[ Voor 15% gewijzigd door Noxa op 01-04-2022 14:58 ]
Ik heb zelf een dashboard geconfigureerd met de belangrijkste data. Zie plaatje. Misschien heb je er wat aan.Noxa schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:57:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QVcCWLHYkhApZnkrmEe3gCD7.png?f=user_large)
op de site van BBQKEES staat hoe je de gegevens van het kastje naar ( in ) Home Assistant krijg en vandaar kun je dan weer een eigen dashboard maken voor je warmtepomp met leuke en handige grafiekjesNoxa schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:57:
Ik heb een bbqkees module gekocht. En inmiddels Home Assistant op de NAS geïnstalleerd, leuke stuff! Nu nog even kijken of ik MQTT goed draaiden krijg en dan kunnen we aan de slag.
Thanks. Ik kan inderdaad wel wat voorbeelden gebruiken inderdaad.cvanlith schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:53:
[...]
Ik heb zelf een dashboard geconfigureerd met de belangrijkste data. Zie plaatje. Misschien heb je er wat aan.
[Afbeelding]
Heb de pdf gevonden. Thanks.Willem senior schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:03:
[...]
op de site van BBQKEES staat hoe je de gegevens van het kastje naar ( in ) Home Assistant krijg en vandaar kun je dan weer een eigen dashboard maken voor je warmtepomp met leuke en handige grafiekjes
Standaard onder de 5 graden buitentemperatuur blijft de cv pomp (bij een monoblock de pomp naar de buitenunit) continu lopen om bevriezing te voorkomen. Bij een geïsoleerde nieuwbouw woning is het blijven doorlopen van de cv-pomp discutabel, het blijven lopen van de pomp van de buitenunit is bij vorst zeker zinvol. Ik heb begrepen dat 5 graden als grens is gekozen omdat op klomphoogte het dan nog steeds kan vriezen in het voor- en najaar.cvanlith schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:19:
[...]
Behalve de stooklijn heb ik nog geen enkele aanpassing aan het systeem gedaan. Bij de huidige koudere nachten draait hij wel continue. Ik denk overigens dat in ons systeem meer water zit dan gemiddeld: grote radiatoren en grote stalen leidingen. Ik zit nog aan het begin van het optimalisatietraject, maar ga niet teveel ineens veranderen.
Continu lopen is niet slim. Andere merken doen elk half uur 2min, dat is 1/15 van het standbyverbruik.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat verschilt dus nogal. Voorlopig weet ik dat continu doorlopen van Nefit, Mitsubishi en LG.Proton_ schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:19:
Continu lopen is niet slim. Andere merken doen elk half uur 2min, dat is 1/15 van het standbyverbruik.
Panasonic en Valliant doen blijkbaar iets slimmers (wat ook weer risicovoller is).
Voor mij blijft dit bevriezingsgevaar (want wat gebeurt er bij stroomuitval bij vorst?) de belangrijkste reden om voor een split te gaan.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb maar één pomp, dan is het dus logisch dat deze door blijft lopen. Overigens op een heel laag pitje: Boiler Circulation pump Speed is meestal een paar %.Nous112 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:56:
[...]
Standaard onder de 5 graden buitentemperatuur blijft de cv pomp (bij een monoblock de pomp naar de buitenunit) continu lopen om bevriezing te voorkomen. Bij een geïsoleerde nieuwbouw woning is het blijven doorlopen van de cv-pomp discutabel, het blijven lopen van de pomp van de buitenunit is bij vorst zeker zinvol. Ik heb begrepen dat 5 graden als grens is gekozen omdat op klomphoogte het dan nog steeds kan vriezen in het voor- en najaar.
Via de app Nefit ProControl kun je instellen dat je een push bericht krijgt als het systeem niet meer werkt. Ik weet niet of iemand al een keer gecontroleerd heeft of dit werkt. Voor de rest is de app bedroevend beperkt.Andrehj schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:15:
Voor mij blijft dit bevriezingsgevaar (want wat gebeurt er bij stroomuitval bij vorst?) de belangrijkste reden om voor een split te gaan.
Klopt, app is waardeloos……cvanlith schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:42:
[...]
Via de app Nefit ProControl kun je instellen dat je een push bericht krijgt als het systeem niet meer werkt. Ik weet niet of iemand al een keer gecontroleerd heeft of dit werkt. Voor de rest is de app bedroevend beperkt.

Volgens mij is extra warm water een thermostaat functie en geen boiler functie.cvanlith schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:05:
Weet iemand of variabele "dhw one time charging" van bbqkees bedoeld is voor het activeren van extra warmwater? Ik heb deze geprobeerd in Home Assistant, maar de switch ging even aan en toen vrijwel meteen weer uit.
Ik had ook "dhw charge" geprobeerd, maar toe ging mijn verwarmingsspiraal aan.
In de handleiding activeer je namelijk extra warm water vanaf de control unit.
Edit: Voor extra ww moet je de "dhw charge" waarde onder thermostat op "on" zetten.
Daarmee verhoogt de thermostaat het set point voor de dhw tijdelijk naar 65 graden en instrueert de ketel meteen om warm water te maken.
[ Voor 16% gewijzigd door JackBol op 02-04-2022 22:22 ]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Dit zou kunnen kloppen. Mijn probleem is echter dat dit opwarmen via de elektrische spiraal ging en niet via de warmtepomp. Wil graag activeren dat hij meteen via de warmtepomp gaat opwarmen. Dit hoeft ook niet naar 65C maar 55C is ook goed.JackBol schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:24:
Voor extra ww moet je de "dhw charge" waarde onder thermostat op "on" zetten.
Daarmee verhoogt de thermostaat het set point voor de dhw tijdelijk naar 65 graden en instrueert de ketel meteen om warm water te maken.
Volgens mij is het alleen mogelijk om extra ww via de spiraal te krijgen.cvanlith schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:47:
[...]
Dit zou kunnen kloppen. Mijn probleem is echter dat dit opwarmen via de elektrische spiraal ging en niet via de warmtepomp. Wil graag activeren dat hij meteen via de warmtepomp gaat opwarmen. Dit hoeft ook niet naar 65C maar 55C is ook goed.
Want als er warmte beschikbaar is vanaf de wp zal er prio zijn voor ww.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Hier gaat de warmtepomp wel mee helpen samen met het electriche element om sneller extra warmwater te krijgencvanlith schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:47:
[...]
Dit zou kunnen kloppen. Mijn probleem is echter dat dit opwarmen via de elektrische spiraal ging en niet via de warmtepomp. Wil graag activeren dat hij meteen via de warmtepomp gaat opwarmen. Dit hoeft ook niet naar 65C maar 55C is ook goed.
Ik heb het extra warmwater ingesteld op 50 graden
En ik ga het pas gebruiken denk ik als het salderen is gestopt
Kan iemand zijn ervaringen met het geluid van een
Nefit Enviline odu split type 4 delen??
Deze zou moeten worden geplaatst midden op het platte betonnen dak van onze tussenwoning ( op het dak van de 1ste etage zo’ n 5,5 mtr hoog). Geeft dit nog overlast of is dit te verwaarlozen
Deze zou moeten worden geplaatst midden op het platte betonnen dak van onze tussenwoning ( op het dak van de 1ste etage zo’ n 5,5 mtr hoog). Geeft dit nog overlast of is dit te verwaarlozen
De Enviline ODU Split 6 is op 3,5 meter max vermogen produceert bij ons ongeveer 50 decibel.Lubba01 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:56:
Weet niet of de 5kw vergelijkbare waarden geeft.
[ Voor 4% gewijzigd door Riddler85 op 05-04-2022 13:50 ]
Dank voor de reactie. Is dit storend bv voor de buren of valt het mee?
Ongeacht wat de buren vinden, er is nu een norm als je em laat installeren: https://www.eigenhuis.nl/...rwarmen/warmtepomp/geluid
De Nefit Enviline Odu type 4 wordt nog steeds verkocht. Is hiermee gezegd dat ie automatisch voldoet aan de nieuwe geluidsnormen
@Lubba01 er is geen warmtepomp die altijd en overal voldoet, dat is altijd afhankelijk van de plaatsing.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Geluidsbeleving is persoonlijk en van heel veel afhankelijk. Belangrijk is de plaatsing. Welke absorberende materialen zijn er rondom. Muren reflecteren meer dan struiken en bomen. Betonnen ondergrond zou prima moeten kunnen maar gebruik wel trillingsdempers, geluidstrillingen kunnen afhankelijk van de bouwkwaliteit bij bepaalde frequenties de woning binnendringen.Lubba01 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:56:
In het algemeen valt geluid best mee bij warmtepompen maar het verdient wel aandacht.
voor de leuke ideeën -> als je het geld ervoor hebt combineer het met het aanleggen van een sedumdak. Dat dempt het geluid nog wat meer, isoleert ook nog iets meer en het is leuk voor de biodiversiteit!
[ Voor 11% gewijzigd door JP1980 op 05-04-2022 18:52 ]
Je weet het dus pas als de WP op je dak staat! Lijkt mij niet de juiste volgorde🤔
Ik heb nu binnen 2 weken al twee de klok van de Enviline moeten terugzetten. De interne klok loopt te snel.
Is dit een bekend probleem? Kan ik er iets aan doen?
Wij hebben een Enviline met oud split 4.
Bij ons staat hij hoger, (3 verdiepingen) zo'n 9m hoog.
Op een kanaalplaten dak met bitumen en grind.
Daar staat hij weer met dempers op.
We horen hem nauwelijks. We horen nog het meest de Enviline Tower unit die er onderstaat (naast onze slaapkamer).
Bij ons staat hij hoger, (3 verdiepingen) zo'n 9m hoog.
Op een kanaalplaten dak met bitumen en grind.
Daar staat hij weer met dempers op.
We horen hem nauwelijks. We horen nog het meest de Enviline Tower unit die er onderstaat (naast onze slaapkamer).
Lubba01 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:56:
Eerste seizoen met mono block A/W 7.0 E-S.
Buiten unit op uitbouw van beton kanaalplaten, daar boven op isolatie en mastiek dakbedekking. Unit gemonteerd op 2x big foot 1000.
:strip_exif()/f/image/XrS1WSfMNskvrtiOMvpPJbev.jpg?f=fotoalbum_large)
Buiten geeft geen overlast naar de buren.
Compressor niet hoorbaar maar ventilator wel bij hoog toerental.
Binnen, onze slaapkamer is aan de andere kant van de geïsoleerde spouwmuur en horen normaal een licht achtergrond geluid van de compressor. Maar bij enkele hoge toerentallen horen we toch wel een storend resonerend geluid die we ook op de rest van de verdieping horen.
Ik kan nog niet precies traceren waar het geluid vandaan komt.
1; via de big foot door de isolatie naar de verdieping vloer.
2; via het water door de leidingen. Liggen los met extra isolatie.
3; door contact van de leidingen tegen de buitenmuur bij de doorvoer naar binnen.
Heeft iemand soort gelijke ervaringen en daar een oplossing voor gevonden.
Buiten unit op uitbouw van beton kanaalplaten, daar boven op isolatie en mastiek dakbedekking. Unit gemonteerd op 2x big foot 1000.
:strip_exif()/f/image/XrS1WSfMNskvrtiOMvpPJbev.jpg?f=fotoalbum_large)
Buiten geeft geen overlast naar de buren.
Compressor niet hoorbaar maar ventilator wel bij hoog toerental.
Binnen, onze slaapkamer is aan de andere kant van de geïsoleerde spouwmuur en horen normaal een licht achtergrond geluid van de compressor. Maar bij enkele hoge toerentallen horen we toch wel een storend resonerend geluid die we ook op de rest van de verdieping horen.
Ik kan nog niet precies traceren waar het geluid vandaan komt.
1; via de big foot door de isolatie naar de verdieping vloer.
2; via het water door de leidingen. Liggen los met extra isolatie.
3; door contact van de leidingen tegen de buitenmuur bij de doorvoer naar binnen.
Heeft iemand soort gelijke ervaringen en daar een oplossing voor gevonden.
Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.
Je zou Nefit kunnen bellen voor misschien een oplossingLubba01 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:57:
Je weet het dus pas als de WP op je dak staat! Lijkt mij niet de juiste volgorde🤔
Hier loopt de klok al een jaar goed ook met zomer en winter tijd wordt het netjes automatisch aangepast
Al met al toch wel de nodige twijfels over het geluid, resonantie e.d.. Is het uberhaupt wel mogelijk om voor zo’n €5000,- netto! een echt stille dan wel geruisloze hybride WP te verkrijgen???
Wij hadden met een split voornamelijk last van resonanties van de buiten unit. Wij hebben twee big foots er onder, aan elke kant een. En dat geheel staat op flinke tegels op het dak zodat de massa van het dak wat hoger werd en minder snel in beweging (trilling komt).Heeft iemand soort gelijke ervaringen en daar een oplossing voor gevonden.
De massa van een monoblock lijkt me nog even wat groter, dus ik denk dat je meer demping nodig hebt.
A.k.a. basjes
ik dacht dat de bosch compress de stilste unit van Nefit was en in een hybride opstelling verkrijgbaar is?
Ik zie in de documentatie dat de Enviline Monobloc 7 T-S een geluidsdruk op 1 meter geeft van 40 dB(A) en de Bosch Compress 7400i AW 7 42 db(A). Klein verschil in voordeel van Enviline.Lochnes schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:12:
ik dacht dat de bosch compress de stilste unit van Nefit was en in een hybride opstelling verkrijgbaar is?
Een split (Enviline) maakt altijd meer lawaai: 52 dB(A).
Ik heb zelf ook een enviline monoblock 7 en ik moet echt moeite doen om deze te horen, hij is echt fluisterstil. De buitenunit staat gewoon direct op betonnen tegels.cvanlith schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:44:
[...]
Ik zie in de documentatie dat de Enviline Monobloc 7 T-S een geluidsdruk op 1 meter geeft van 40 dB(A) en de Bosch Compress 7400i AW 7 42 db(A). Klein verschil in voordeel van Enviline.
Een split (Enviline) maakt altijd meer lawaai: 52 dB(A).
Bij de binnenunit is de pomp soms te horen, maar dat is alleen in de ruimte waar dit staat en zeker niet storend.
Fluisterstil zou ik onze monoblock 7 kW echt niet durven noemen (staat op de grond op betonnen tegels)…ik vind hem best veel lawaai maken. Niet dat ik er last van heb want staat achter de garage. En hier in de buurt staat er nog een op het dak, die hebben er een geluiddempende kap op laten zetten. Zal niet voor niks zijn…
[ Voor 15% gewijzigd door Pompadour op 08-04-2022 08:56 ]
Er zijn twee verschillende types van de 7kW monoblock: de “oude” die volgens mij evenveel lawaai maakt als een 9kW en de nieuwe 7kW 7400i 7 OR die inderdaad veel stiller is (42dB versus 52dB voor de “oude”). Elke 3dB minder is een halvering van de hoeveelheid geluid wat je hoort).Pompadour schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:53:
Fluisterstil zou ik onze monoblock 7 kW echt niet durven noemen (staat op de grond op betonnen tegels)…ik vind hem best veel lawaai maken. Niet dat ik er last van heb want staat achter de garage. En hier in de buurt staat er nog een op het dak, die hebben er een geluiddempende kap op laten zetten. Zal niet voor niks zijn…
Van de week mijn BBQKees unit binnen gekregen een aangesloten. Dit is 1 van de eerste resultaten die ik er uit krijg.
:strip_exif()/f/image/f2yFISbpUXK6PQWnCch2Xajz.jpg?f=fotoalbum_small)
Wat valt hier over te zeggen, hoe moet ik dit interpreteren?
Een paar dingen die me opvallen:
- Wat zijn die grote spikes/dips in power?
- Er zitten lange/grote runs in maar ook periodes van kleine bumps. Waarom de ene keer die lange runs en de andere keer continu?
:strip_exif()/f/image/f2yFISbpUXK6PQWnCch2Xajz.jpg?f=fotoalbum_small)
- Er zitten lange/grote runs in maar ook periodes van kleine bumps. Waarom de ene keer die lange runs en de andere keer continu?
[ Voor 46% gewijzigd door Noxa op 08-04-2022 20:37 ]
Tussen 4:00 en 11:00 zitten 4 lange pieken dat zijn defrost momenten dan ontdooid de buitenunitNoxa schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:32:
Van de week mijn BBQKees unit binnen gekregen een aangesloten. Dit is 1 van de eerste resultaten die ik er uit krijg.
[Afbeelding]
Om 16:30 had je er nog 1
Dan om 11:00 start de warmtepomp weer en toert op en gaat dan terug moduleren dan merkt de warmtepomp je cv water is te koud of komt niet snel genoeg op de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur en geeft dus weer gas bij (toert weer op ) dat doet hij drie keer en gaat dan pas rustig pruttelen om je huis verder te verwarmen
Om minder snel een defrost te krijgen kun je misschien je stooklijn iets lager zetten En dan kijken of je huis nog warm blijft
Maar dat kun je nu slecht testen met het warme weer
Thanks, super leerzaam. Ik ga eens kijken wat ik met het aanpassen van de stooklijn kan bereiken.Willem senior schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:51:
[...]
Tussen 4:00 en 11:00 zitten 4 lange pieken dat zijn defrost momenten dan ontdooid de buitenunit
Om 16:30 had je er nog 1
Dan om 11:00 start de warmtepomp weer en toert op en gaat dan terug moduleren dan merkt de warmtepomp je cv water is te koud of komt niet snel genoeg op de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur en geeft dus weer gas bij (toert weer op ) dat doet hij drie keer en gaat dan pas rustig pruttelen om je huis verder te verwarmen
Om minder snel een defrost te krijgen kun je misschien je stooklijn iets lager zetten En dan kijken of je huis nog warm blijft
Maar dat kun je nu slecht testen met het warme weer
Even wat handvatten proberen te definiëren.
Het streven is naar een comfortabel mogelijk huis met zo min mogelijk vermogen?
Lange ononderbroken runs zijn beter?
Hoe minder defrosts hoe beter?
Ja proberen met een zo,n laag mogelijke aanvoertemperatuur je huis warm houdenNoxa schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:24:
[...]
Thanks, super leerzaam. Ik ga eens kijken wat ik met het aanpassen van de stooklijn kan bereiken.
Even wat handvatten proberen te definiëren.
Het streven is naar een comfortabel mogelijk huis met zo min mogelijk vermogen?
Lange ononderbroken runs zijn beter?
Hoe minder defrosts hoe beter?
En proberen lange rustige runs te krijgen en dan krijg je vanzelf minder defrost
En dan is de warmtepomp op zijn zuinigst bezig voor jouw huis en portemonnee
Check. Leerzaam dit, bedankt voor je hulp.Willem senior schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:49:
[...]
Ja proberen met een zo,n laag mogelijke aanvoertemperatuur je huis warm houden
En proberen lange rustige runs te krijgen en dan krijg je vanzelf minder defrost
En dan is de warmtepomp op zijn zuinigst bezig voor jouw huis en portemonnee
Ik kan power consumption van de warmtepomp niet vinden tussen de gatway waardes. Zit die er niet tussen of zoek ik niet goed? Output dus wel maar consumptie niet.
[ Voor 16% gewijzigd door Noxa op 09-04-2022 15:23 ]
Even onder diagnose kijken wat de warmtepomp aan het doen isMatadores schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:32:
Er is vandaag geen warmtevraag in huis. Toch zie ik op de Buderus pomp een aanvoertemperatuur van 40 graden. Hoe kan dit?
[Afbeelding]
Of was het net na een warmwater run dan gooit de warmtepomp zijn rest warmte in het cv systeem
Voor zulke dingen (vragen) is het monitoren van de warmtepomp wel makkelijk
Storing A01 5271 Nefit enviline 5.0 compress hybrid 3000i AW
Te hoge aanvoertemperatuur.
Afgelopen week geinstalleerd door installateur.
Op warmte circuit 1 vloerverwarming 40m2, verder 2 cv radiatoren open in badkamer/ slaapkamer.
Installateur gaf al aan dat toevoer naar verdeler mogelijk onder de maat is ( 12mm buis naar verder naar 22mm)
Voorlopig functioneert geheel.
Wel eigenhandig tweetal data aangepast:
Pompen>TC3/TC0 van 7.5K naar 5 K( om pompcirculatie naar verdeler wat te vergroten)
en Max aanvoertemperatuur van 48C naar 50C( om overshoot temperatuur te voorkomen en dus geen alarm Storing A01 5271.
Vermoedt dat wanneer de buitentemperaturen weer gaan dalen er toch een 15 of 22 mm leiding van binnenunit naar de verdeler getrokken moet worden om meer flow te genereren naar de vloerverwarming.
Mogelijk is verwijderen van de geplaatste circulatiepomp in de verdeler ook een optie die eerst gedaan kan worden.
Wordt vervolgd.
.
Op warmte circuit 1 vloerverwarming 40m2, verder 2 cv radiatoren open in badkamer/ slaapkamer.
Installateur gaf al aan dat toevoer naar verdeler mogelijk onder de maat is ( 12mm buis naar verder naar 22mm)
Pompen>TC3/TC0 van 7.5K naar 5 K( om pompcirculatie naar verdeler wat te vergroten)
en Max aanvoertemperatuur van 48C naar 50C( om overshoot temperatuur te voorkomen en dus geen alarm Storing A01 5271.
Vermoedt dat wanneer de buitentemperaturen weer gaan dalen er toch een 15 of 22 mm leiding van binnenunit naar de verdeler getrokken moet worden om meer flow te genereren naar de vloerverwarming.
Mogelijk is verwijderen van de geplaatste circulatiepomp in de verdeler ook een optie die eerst gedaan kan worden.
Wordt vervolgd.
.
Gefeliciteerd met de warmtepomp en nu rustig wachten op kouder weer om te gaan fine tuningnefiton schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:38:
Storing A01 5271 Nefit enviline 5.0 compress hybrid 3000i AW
Wordt vervolgd.
.
die Storing zal nu wel weg blijven met aanvoer max temperatuur op 50 graden
Vloerverwarmingverdeler zonder pomp is beter voor de warmtepomp maar omdat het een hybride installatie is weet ik niet of dat veilig kan voor je vloer
Misschien kan het als je de cv ketel ook begrensd op max aanvoertemp van bevoorbeeld 45 graden
Maar dat kun je gaan uitzoeken voordat het weer winter is
Het vermogen zit er niet in volgens mij. Wel de verbruikte energie, maar die waarde gaat per 1 kWh omhoog, geen cijfers achter de komma. Dit maakt het lastig om het momentane vermogen te bepalen.Noxa schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:00:
Ik kan power consumption van de warmtepomp niet vinden tussen de gatway waardes. Zit die er niet tussen of zoek ik niet goed? Output dus wel maar consumptie niet.
Nefit monteur is geweest en heeft het display vervangen. De klok loopt weer prima.cvanlith schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:37:
Ik heb nu binnen 2 weken al twee de klok van de Enviline moeten terugzetten. De interne klok loopt te snel.
Thanks. Ik ga eens kijken of ik er een kwh meter voor ga (laten) zetten.cvanlith schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:25:
[...]
Het vermogen zit er niet in volgens mij. Wel de verbruikte energie, maar die waarde gaat per 1 kWh omhoog, geen cijfers achter de komma. Dit maakt het lastig om het momentane vermogen te bepalen.
Andere vraag. Hoe om te gaan met vakantie's? Zet ik de temperatuur en paar graden lager? Of helemaal uit? Of gewoon door laten pruttelen?
In de winter de warmtepomp laten pruttelenNoxa schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:17:
[...]
Thanks. Ik ga eens kijken of ik er een kwh meter voor ga (laten) zetten.
Andere vraag. Hoe om te gaan met vakantie's? Zet ik de temperatuur en paar graden lager? Of helemaal uit? Of gewoon door laten pruttelen?
Anders duurt het te lang om je huis weer op temperatuur te krijgen na je vakantie
en ga je met zomer vakantie dan zou ik de thermostaat en de warm water bereiding lager instellen
Kom je dan thuis van vakantie doe je gelijk een legionella run en het vat is weer warm en schoon
Zo zou ik het doen
De opgenomen energie (kWh) kun je wel uit de Enviline halen. Daar heb je geen kWh-meter voor nodig. De ontbrekende nauwkeurigheid achter de komma is niet zo belangrijk daarvoor. Als je het momentane vermogen wil weten, dan heb je inderdaad een aparte meter nodig die dat kan.Noxa schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:17:
Thanks. Ik ga eens kijken of ik er een kwh meter voor ga (laten) zetten.
Ik benader het overigens anders. Ik meet continue de stromen via de P1 poort. Vervolgens kan ik mijn auto laden als de stromen richting grid gaan. Andersom kan ik de laadstroom naar mijn auto beperken als het totale verbruik in de buurt van de 3x25A (mijn hoofdzekeringen) komt.
Er is ook een optie voor een vakantie stand. Die zet ik altijd aan.Willem senior schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:32:
[...]
In de winter de warmtepomp laten pruttelen
Anders duurt het te lang om je huis weer op temperatuur te krijgen na je vakantie
en ga je met zomer vakantie dan zou ik de thermostaat en de warm water bereiding lager instellen
Kom je dan thuis van vakantie doe je gelijk een legionella run en het vat is weer warm en schoon
Zo zou ik het doen
The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!
ik weet dat er een vakantie stand is maar ik weet niet wat deze stand aanpast in de instellingenmartin.h schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:42:
[...]
Er is ook een optie voor een vakantie stand. Die zet ik altijd aan.
want warm water heb je niet nodig als je niet thuis bent en verwarming zou uit of op 15 graden continu kunnen
Oh nice. Vanavond even in het menu duiken.martin.h schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:42:
[...]
Er is ook een optie voor een vakantie stand. Die zet ik altijd aan.
Had al wel bedacht dat ik via VPN bij mijn home assistant kan een van dat uit de warmtepomp weer aan kan zetten. Komen we in ieder geval thuis in een warm huis.
Van wat ik kon zien vorig jaar gaat dan alles uit. Ook warm water. Mijn elektriciteitsverbruik was namelijk bijna niets in die periodeWillem senior schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:23:
[...]
ik weet dat er een vakantie stand is maar ik weet niet wat deze stand aanpast in de instellingen
want warm water heb je niet nodig als je niet thuis bent en verwarming zou uit of op 15 graden continu kunnen
Je kan bij de vakantiestand ook de einddatum en tijd opgeven, heb je dus geen home assistent voor nodig….Noxa schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:51:
[...]
Oh nice. Vanavond even in het menu duiken.
Had al wel bedacht dat ik via VPN bij mijn home assistant kan een van dat uit de warmtepomp weer aan kan zetten. Komen we in ieder geval thuis in een warm huis.
Klopt. Ik heb het nog even nagekeken: je kunt instellen wat je wil. Warm water aan/uit en welke basis temperatuur gehandhaafd moet worden. En dus ook de start en einddatum van je vakantie periode.Nous112 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:16:
[...]
Je kan bij de vakantiestand ook de einddatum en tijd opgeven, heb je dus geen home assistent voor nodig….
Het is wel verstandig om 1 dag eerder de vakantie periode te laten eindigen, anders start de warmtepomp pas op de eindtijd en is er de kans dat je toch nog in een koud huis terechtkomt. Omdat de warmtepomp een traag systeem is i.c.m. vloerverwarming heb je wel eventjes wat tijd nodig om alles weer op temperatuur te krijgen.martin.h schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:41:
[...]
Klopt. Ik heb het nog even nagekeken: je kunt instellen wat je wil. Warm water aan/uit en welke basis temperatuur gehandhaafd moet worden. En dus ook de start en einddatum van je vakantie periode.
Even een vraag, omdat ik mijn installateur niet te pakken krijg en er liever niet vannacht uit ga om de waterstand te bekijken...
Weet iemand wat dit slangetje doet? Sinds vandaag vinden we water op de vloer, dat uit de lange slang dat rechts aan de warmtepomp hangt. Volgens mij is de druk van de CV/VV lager ook lager.
Weet iemand wat dit slangetje doet? Sinds vandaag vinden we water op de vloer, dat uit de lange slang dat rechts aan de warmtepomp hangt. Volgens mij is de druk van de CV/VV lager ook lager.
:strip_exif()/f/image/7BvWWbm3kxn2d1gywEyw2dCd.jpg?f=fotoalbum_large)
Is de vakantie stand in een hybride setup ook handig of maakt dat niet uit?Nous112 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:04:
[...]
Het is wel verstandig om 1 dag eerder de vakantie periode te laten eindigen, anders start de warmtepomp pas op de eindtijd en is er de kans dat je toch nog in een koud huis terechtkomt. Omdat de warmtepomp een traag systeem is i.c.m. vloerverwarming heb je wel eventjes wat tijd nodig om alles weer op temperatuur te krijgen.
Wat voor uitvoering is dit? Lijkt niet op een Enviline binnenunit en een split/mono buitenunit hangt meestal buiten (en alleen een monoblock zit water in). Heb je ook foutmeldingen op het display? Wat geeft de waterdruk op manometer op de binnenunit aan?jeffreytigch schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:48:
Even een vraag, omdat ik mijn installateur niet te pakken krijg en er liever niet vannacht uit ga om de waterstand te bekijken...
[Afbeelding]
Dit is wel een split (IDU Split 8-15 T), de binnenunit (zonder deur). Geen foutmeldingen, is ook niet aangeweest voor cv sinds een tijdje (want warm in huis). Waterdruk staat op ~1,3bar, 2 maanden geleden nog bijgevuld naar 2.Nous112 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:32:
[...]
Wat voor uitvoering is dit? Lijkt niet op een Enviline binnenunit en een split/mono buitenunit hangt meestal buiten (en alleen een monoblock zit water in). Heb je ook foutmeldingen op het display? Wat geeft de waterdruk op manometer op de binnenunit aan?
Gelukkig niet veel geweest en Nefit is weer ingeschakeld... We kunnen bijna de monteur onze extra voordeursleutel meegeven.
Elke keer dezelfde problemen, of elke keer weer een andere storing? Maandagmorgen monster?jeffreytigch schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:25:
Gelukkig niet veel geweest en Nefit is weer ingeschakeld... We kunnen bijna de monteur onze extra voordeursleutel meegeven.
Ik overdreef een beetje. Komt nu de derde keer in ruim een jaar tijd. Eerste twee keer om een fout tijdens de installatie te herstellen, morgen weet ik wat de oorzaak is van deze storing.Nous112 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:00:
[...]
Elke keer dezelfde problemen, of elke keer weer een andere storing? Maandagmorgen monster?
Bleek een lekkage te zijn van boven de warmtepomp (in het CV deel). Het slangetje is een waterafvoer voor als er lekkages bovenop gebeuren, om te zorgen dat er geen water naar de electronica gaat.
Ondanks dat het de derde keer een probleem is aan de installateur-kant, werd ons verteld dat wisselen van installateur niet veel ging schelen, omdat "het een nieuwe technologie is, veel installateurs maken nog fouten bij het plaatsen". Ik begrijp dat waar mensen zijn, fouten gemaakt worden, maar dit is wel een bold claim van de leverancier. Weet niet of ik blij word van mijn investering zo.
Ondanks dat het de derde keer een probleem is aan de installateur-kant, werd ons verteld dat wisselen van installateur niet veel ging schelen, omdat "het een nieuwe technologie is, veel installateurs maken nog fouten bij het plaatsen". Ik begrijp dat waar mensen zijn, fouten gemaakt worden, maar dit is wel een bold claim van de leverancier. Weet niet of ik blij word van mijn investering zo.
Installateurs hebben eigenlijk teveel werk en komen daardoor er niet meer aan toe rustig netjes werk te kunnen afleveren, want de volgende klus wacht weer.jeffreytigch schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:42:
Bleek een lekkage te zijn van boven de warmtepomp (in het CV deel). Het slangetje is een waterafvoer voor als er lekkages bovenop gebeuren, om te zorgen dat er geen water naar de electronica gaat.
Er zullen inderdaad installateurs zijn die onbekend zijn met warmtepompen, maar ik weet helaas uit eigen ervaring dat de meeste fouten gemaakt worden in het standaard installatie werk: krimp verbindingen die lekken, klemfittingen die niet zijn aangedraaid, afvoeren die worden aangesloten, afvoeren die lekken, vloerverwarming verdelers die niet ontlucht en niet ingeregeld zijn, doseerventielen die dicht staan, lichtpunten die niet werken, installatie onderdelen niet volgens fabrikant specificaties gemonteerd, afzuiging die niet is ingeregeld, niet of onvoldoende gebundelde afvoerkanalen voor ventilatie etc.
Uiteindelijk is alles wel opgelost maar kost meer tijd (en geld) dan het in 1 keer goed te doen. Er is geen tijd meer voor de oude ervaren monteurs om hun kennis en ervaring te kunnen overdragen aan de jongere generatie, deze moeten eigenlijk direct volledig mee kunnen werken. Uiteindelijk leren ze het wel, maar met vallen en opstaan, met alle mogelijke fouten van dien.
Ook wij hebben een Nefit en een waslijst met issues na oplevering. Maar na een half jaartje nu wel een betrouwbare warmtepomp, waarbij geldt hoe meer je er zelf van afweet hoe makkelijker het systeem wordt om te doorgronden. De engineer van Nefit die er eens bij was geweest, gaf ook aan dat het wel 1-2 jaar kan duren voordat je de juiste en optimale instellingen heb gevonden (inclusief inregeling verdelers), maar dat je daarna er geen omkijken meer naar hebt. Ondanks dat de handleidingen van Nefit niet logisch zijn opgezet, staat er veel informatie in. Wat je niet weet of snapt gewoon hier in het forum vragen, daar worden we allemaal beter van.
Ik heb mijn stooklijn nu redelijk op orde. Wel moet ik de luifels snel neerlaten om te voorkomen dat de woonkamer te warm wordt.
Ik wil eens experimenteren met de functie zonne-invloed. Volgens de handleiding compenseer je hiermee de invloed van zoninstraling.
Nu mijn vraag: waar staat het menu-item zonne-invoed? Ik verwacht hem bij de instelling van de stooklijn, maar staat hij niet.
Iemand een idee?
Ik wil eens experimenteren met de functie zonne-invloed. Volgens de handleiding compenseer je hiermee de invloed van zoninstraling.
Nu mijn vraag: waar staat het menu-item zonne-invoed? Ik verwacht hem bij de instelling van de stooklijn, maar staat hij niet.
Iemand een idee?
Die is bij mij weten niet (ook niet tegengekomen in de standaard instellingen die door Nefit worden verstrekt). Wellicht alleen als je een solar tower configuratie hebt dat dit zichtbaar is in het menu. Het moet dan onder hoofdmenu gedeelte van het Servicemenu staan. In het menu van je stooklijn heb je ook nog de optie Ruimteinvloed, hiermee kan je invloed van externe warmtebronnen beïnvloeden. Is volgens mij wel eerder in dit forum over geschreven, dus zoek maar eens op Ruimteinvloed.cvanlith schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:58:
Ik heb mijn stooklijn nu redelijk op orde. Wel moet ik de luifels snel neerlaten om te voorkomen dat de woonkamer te warm wordt.
Iemand een idee?
Zonne-invloed staat wel in een van de papieren handleidingen, maar ik zie het item niet in mijn menu's.
Het zal dan wel niet beschikbaar zijn.
Volgens mij kan je hier pas gebruik van maken wanneer je een ‘smart grid’ integratie hebt. Hoe je daarvoor zorgt, geen idee…cvanlith schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:43:
Zonne-invloed staat wel in een van de papieren handleidingen, maar ik zie het item niet in mijn menu's.
Binnenkort wordt bij ons een Compress Hybrid 3000i geplaatst naast de ketel. Is er iemand die een Tado als kamerthermostaat gebruikt? Deze ondersteunt EMS, dus ik zou verwachten dat je deze als ruimtevoeler aan de warmtepomp moet kunnen koppelen, maar informatie hierover is nergens te vinden
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
Als je ook gaat koelen met de warmtepomp de adviseert nefit de ModuLine 1010 (H) thermostaatspok9 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:35:
Binnenkort wordt bij ons een Compress Hybrid 3000i geplaatst naast de ketel. Is er iemand die een Tado als kamerthermostaat gebruikt? Deze ondersteunt EMS, dus ik zou verwachten dat je deze als ruimtevoeler aan de warmtepomp moet kunnen koppelen, maar informatie hierover is nergens te vinden
Want de ModuLine 1010H meet het vocht gehalte en bepaalt daarmee het dauwpunt voor het koelen
Ga je niet koelen dan zal het wel werken denk ik als je een aan/uit thermostaat gebruikt een modulerende thermostaat werkt niet goed op een warmtepomp
Ik ga niet koelen, ligt wel in de planning uiteindelijk en tegen die tijd zal ik mogelijk inderdaad alsnog de thermostaat moeten vervangen.Willem senior schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:06:
[...]
Als je ook gaat koelen met de warmtepomp de adviseert nefit de ModuLine 1010 (H) thermostaat
Want de ModuLine 1010H meet het vocht gehalte en bepaalt daarmee het dauwpunt voor het koelen
Ga je niet koelen dan zal het wel werken denk ik als je een aan/uit thermostaat gebruikt een modulerende thermostaat werkt niet goed op een warmtepomp
Voor nu wil ik de warmtepomp weersafhankelijk laten werken, een aan/uit kamerthermostaat daaraan toevoegen lijkt me niet zo waardevol? Het leek me mooi als m'n Tado de ruimtetemperatuur en luchtvochtigheid kan doorgeven zodat de warmtepomp die gegevens mee kan nemen.
Dan gewoon proberen we zijn tenslotte Tweakersspok9 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:18:
[...]
Ik ga niet koelen, ligt wel in de planning uiteindelijk en tegen die tijd zal ik mogelijk inderdaad alsnog de thermostaat moeten vervangen.
Voor nu wil ik de warmtepomp weersafhankelijk laten werken, een aan/uit kamerthermostaat daaraan toevoegen lijkt me niet zo waardevol? Het leek me mooi als m'n Tado de ruimtetemperatuur en luchtvochtigheid kan doorgeven zodat de warmtepomp die gegevens mee kan nemen.
In het slechtste geval werkt het niet
De warmtepomp draait bij de meeste Weersafhankelijk en je thermostaat verhoogd of verlaagd die stooklijn door naar je binnen temperatuur te kijken en wordt het dan te warm binnen schakelt de warmtepomp uit
Ik heb de zonne invloed instelling wel maar dit werkt bij mijn weten alleen icm een aangesloten zonneboiler unit die ik heb. Dan kan hij de instraling aan de collectortemperatuur meten. Ik heb de instelling als extra optie in de stooklijn. Werkt op zich prima; je ziet de stooklijn zodra de zon erop komt sneller naar beneden gaan (afhankelijk van de hoeveelheid invloed die je hebt ingesteld op de stooklijn)cvanlith schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:43:
Als ik de handleiding van de controle module bekijk, lijkt het erop dat de Buderus SM100 een extra module is die de zonne-invloed opties beschikbaar kunnen maken. @daan3128, weet jij toevallig of jij deze module erbij hebt gekregen?
hey, die kreeg ik vandaag. Met de behoorlijk simpele ModuLine 1010H erbij. In de handleidingen staat dat dit de enige is die ermee werkt. Heb net een EMS gateway aangesloten, dus de Moduline is nu vanaf HA bestuurbaar. Alleen gaat de WP niet aan met een buitentemperatuur van 19, binnen 20, en gevraagt 30. Iemand een tip?spok9 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:35:
Wat voor waarde heb je bij invloed kamertemperatuur? Als die niet meegenomen wordt door je WP, zal 'ie alleen naar de buitentemp kijken.hackbard schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:06:
[...]
hey, die kreeg ik vandaag. Met de behoorlijk simpele ModuLine 1010H erbij. In de handleidingen staat dat dit de enige is die ermee werkt. Heb net een EMS gateway aangesloten, dus de Moduline is nu vanaf HA bestuurbaar. Alleen gaat de WP niet aan met een buitentemperatuur van 19, binnen 20, en gevraagt 30. Iemand een tip?
Er zit ook altijd een vertraging ingebouwd, hij start niet meteen als de waardes daartoe leiden. Je kunt die vertraging overslaan door in het onderhoudsmenu te gaan en dan de twee knoppen rechtsbovenin een paar seconden in de drukken (menu en info). Dan vraagt 'ie of je de uitstel wil overslaan
Dank voor de tips.JakeOfOz schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:59:
[...]
Wat voor waarde heb je bij invloed kamertemperatuur? Als die niet meegenomen wordt door je WP, zal 'ie alleen naar de buitentemp kijken.
Er zit ook altijd een vertraging ingebouwd, hij start niet meteen als de waardes daartoe leiden. Je kunt die vertraging overslaan door in het onderhoudsmenu te gaan en dan de twee knoppen rechtsbovenin een paar seconden in de drukken (menu en info). Dan vraagt 'ie of je de uitstel wil overslaan
Het beste is om niet alle parameters in een keer te wijzigen, maar vanuit de voorgeschreven instellingen van Nefit parameter voor parameter aan te passen, een paar dagen aan te kijken en weer verder te kijken. Anders weet je namelijk niet wat het effect is van je wijzigingen. Al met al ben ikzelf ongeveer een volledig stookseizoen bezig geweest met finetunen, nu alleen nog de flow over vloerverwarming verder instellen voor een gelijkmatige warmteoverdrachthackbard schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:46:
[...]
Dank voor de tips.Invloed kamertemperatuur van 0 naar 10 gezet. En zo ongeveer alle andere instellingen ook verandert. Een half uur later gaat die opeens aan. Best even wennen dat je zo moeilijk controle krijgt. Hopelijk heb ik ik tot in de winter wat meer inzicht.
@hackbard Je moet het idee van een thermostaat zoals bij een CV-ketel echt loslaten, zo werkt deze techniek gewoon niet. Aan de thermostaat draaien veranderd alleen je stooklijn (omhoog of omlaag), je zet er niet ‘even’ je WP mee aan, zoals je een gasketel aanslingert door de temp een graadje hoger te zetten.
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik koel (en verwarm) zonder de 1010H. Wordt niet door Nefit geadviseerd ivm een kleine kans op een natte vloer en bijbehorende aansprakelijkheid, maar het werkt gewoon.Willem senior schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:06:
[...]
Als je ook gaat koelen met de warmtepomp de adviseert nefit de ModuLine 1010 (H) thermostaat
Forceer je niet start/stops met een (aan/uit) thermostaat?
[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 07-05-2022 07:46 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Om geen natte vloer te krijgen zit er op de hoofdleiding een dauw senor gemonteerd wordt die iets nat de gaat de warmtepomp uitJoris748 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 07:32:
[...]
Ik koel (en verwarm) zonder de 1010H. Wordt niet door Nefit geadviseerd ivm een kleine kans op een natte vloer en bijbehorende aansprakelijkheid, maar het werkt gewoon.
Forceer je niet start/stops met een (aan/uit) thermostaat?
En je moet juist met een aan/uit thermostaat werken omdat een moduleren thermostaat een water temperatuur vraagt van de warmtepomp
Maar de warmtepomp maakt het water al op een temperatuur die je stooklijn met de buitensensor vraagt aan de warmtepomp
En de thermostaat van nefit moet je ook niet zien als een thermostaat want deze meet alleen de temperatuur en vocht gehalte in de ruimte waar deze hangt en past dan je stooklijn aan naar omhoog of omlaag net hoe warm het is in de ruimte
En door het verschuiven van de stooklijn is de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur ongeveer 2 graden hoger dan de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur en schakelt de warmtepomp uit
Ik denk een typo van je maar ja ik heb de MS100 (geen sm100) erbij genomen waardoor mijn Envi unit ook in één regeling de SWW meeneemt. Werkt wel lekker moet ik zeggen.jeffreytigch schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:06:
Als ik de handleiding van de controle module bekijk, lijkt het erop dat de Buderus SM100 een extra module is die de zonne-invloed opties beschikbaar kunnen maken. @daan3128, weet jij toevallig of jij deze module erbij hebt gekregen?
Dat is ook wat ik bedoelWillem senior schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:36:
[...]
Om geen natte vloer te krijgen zit er op de hoofdleiding een dauw senor gemonteerd wordt die iets nat de gaat de warmtepomp uit
En je moet juist met een aan/uit thermostaat werken omdat een moduleren thermostaat een water temperatuur vraagt van de warmtepomp
Maar de warmtepomp maakt het water al op een temperatuur die je stooklijn met de buitensensor vraagt aan de warmtepomp
En de thermostaat van nefit moet je ook niet zien als een thermostaat want deze meet alleen de temperatuur en vocht gehalte in de ruimte waar deze hangt en past dan je stooklijn aan naar omhoog of omlaag net hoe warm het is in de ruimte
En door het verschuiven van de stooklijn is de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur ongeveer 2 graden hoger dan de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur en schakelt de warmtepomp uit
Die dauwpuntssensor is mij niet bekend. Hoe kan ik controleren of die bij mij aanwezig is?
De Nefit technicus vertelde my expliciet niet zonder 1010h te koelen, na doorvragen gaf hij dat dit met aansprakelijkheid te maken heeft.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
In de handleiding staat wel daadwerkelijk SM100, en als ik het opzoek, lijkt het hetzelfde apparaat te zijn (nou ja, waarom heb je dan een ander typenummer?). Interessant, mocht ik mij vervelen of mijn monteur spreken binnenkort, ga ik hier even op verder.daan3128 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:17:
[...]
Ik denk een typo van je maar ja ik heb de MS100 (geen sm100) erbij genomen waardoor mijn Envi unit ook in één regeling de SWW meeneemt. Werkt wel lekker moet ik zeggen.
deze zit bij mij op de leidingJoris748 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:36:
[...]
Dat is ook wat ik bedoelMet een conventionele thermostaat zet je volgens mij alleen de WP aan en uit. Met de Nefit “thermostaat” beïnvloed je de stooklijn.
Die dauwpuntssensor is mij niet bekend. Hoe kan ik controleren of die bij mij aanwezig is?
De Nefit technicus vertelde my expliciet niet zonder 1010h te koelen, na doorvragen gaf hij dat dit met aansprakelijkheid te maken heeft.
:strip_exif()/f/image/Gr0mSuCjNzAwr6nNi2NalJq0.jpg?f=fotoalbum_large)
is een soort printje wat door het vocht sluiting maakt en dan gaat je warmtepomp uit en wordt je vloer niet nat
is te koop bij warmte service en je installateur zal hem ook wel hebben
[ Voor 3% gewijzigd door Willem senior op 07-05-2022 10:02 ]
ja da's even wennen. Hoe werkt die dan wel? Vannacht heeft die opeens wat kwh verbruikt, terwijl de gevraagte temperatuur een paar graden onder de gemeten kamertemperatuur zat.The Legend schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:22:
@hackbard Je moet het idee van een thermostaat zoals bij een CV-ketel echt loslaten, zo werkt deze techniek gewoon niet. Aan de thermostaat draaien veranderd alleen je stooklijn (omhoog of omlaag), je zet er niet ‘even’ je WP mee aan, zoals je een gasketel aanslingert door de temp een graadje hoger te zetten.
In de installatie handleiding Bosch Compress 3000i AW staat dat de "compressor voor het starten wordt voorverwarmd. Dat kan afhankelijk van de buitentemperatuur tot 2 uur duren" (behalve met die truk van menu en info tegelijk indrukken in het service menu?). "Startvoorwaarde is, dat de waarde aan de temperatuursensor van de compressor (TR1) 10K hoger is dan aan de temperatuursensor bij de luchtinlaat (TL2). De temperaturen worden in het diagnosemenu van de bedieningsunit getoond." TR1 staat daar bij mij helaas niet tussen, ook niet bij de sensoren die ik op HA zie. TL2 wel.
Misschien heeft verder de stooklijn ermee te maken. Ik wil alleen graag niet pas in de winter achterkomen, dat iets niet werkt. De thermostaat hangt in een ruimte waar de radiatoren dicht zijn, en ze zijn open in een koele vochtige ruimte. Is er een max buitentemperatuur waar zo een WP me werkt? Wat doet die demping instelling? Is er ergens een WP tweakers beginners cursus?
Ik ben ook geen expert, maar in het kort regelt de WP naar een gewenste kamertemperatuur met een aanvoertemperatuur die wordt bepaald aan de hand van de gemeten buitentemperatuur. Om de zaak ingewikkelder te maken zit er ook een behoorlijke vertraging in de gemeten buitentemperatuur en het moment dat de WP daadwerkelijk gaat verwarmen. Je stooklijn is het belangrijkste, dat is een beginpunt en een eindpunt qua aanvoertemperatuur gerelateerd aan de buitentemperatuur. Je minimum aanvoertemperatuur is vaak ingesteld op 20-22 graden, dat is dan de temperatuur waarmee hij verwarmt als het buiten bv, +10 is. Het eindpunt is ca. 35 graden bij een buitentemperatuur van -10. Als je aan de thermostaat draait, dan verschuif je alleen de stooklijn met +2 (meen ik), dus de min en max aanvoertemperatuur bij dezelfde buitentemperatuur gaat dan wat omhoog. Als gevolg daarvan wordt het natuurlijk ook warmer in huis, het is echter geen knop waarmee je de WP aanzet, die bepaalt dat zelf aan de hand van de gemeten binnen- en buitentemperatuur.
Ik ben toch malle pietje niet!
Je kan de warmtepomp ook direct uitlezen met HA zover ik weet, als je een ethernet kabel aansluit.hackbard schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:06:
[...]
hey, die kreeg ik vandaag. Met de behoorlijk simpele ModuLine 1010H erbij. In de handleidingen staat dat dit de enige is die ermee werkt. Heb net een EMS gateway aangesloten, dus de Moduline is nu vanaf HA bestuurbaar. Alleen gaat de WP niet aan met een buitentemperatuur van 19, binnen 20, en gevraagt 30. Iemand een tip?
Wel goed punt hierboven over de werking, ik zal ‘m eerst wel gewoon eens weersafhankelijk z’n gang laten gang.
Over kan de tado volgens de installateur wel aan/uit op de warmtepomp, maar wat je daar dan aan hebt? Dat levert maar basale extra info op. Of gaat ie dan echt de warmtepomp aan/uit aansturen? Dat moet je niet willen lijkt me.
Hoe gaat deze warmtepomp eigenlijk om met wisselend vraag door thermostatische radiatorknoppen die aan en uit gaan? Ik heb beneden vloerverwarming, maar boven gewoon radiatoren.
[ Voor 3% gewijzigd door spok9 op 07-05-2022 14:49 ]
ik heb het zelf niet geprobeerd met een aan / uit thermostaat maar lijkt mij dat je dan echt een harde aan en uit krijg en dat wil je juist niet met de warmtepomp het mooiste is als de warmtepomp lange runs maakt dus zeg maar de hele dag rustig pruttelen om je huis op temperatuur te houden en hem zelf zijn gang te laten gaan met jouw ingestelde stooklijnspok9 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:49:
[...]
Je kan de warmtepomp ook direct uitlezen met HA zover ik weet, als je een ethernet kabel aansluit.
Wel goed punt hierboven over de werking, ik zal ‘m eerst wel gewoon eens weersafhankelijk z’n gang laten gang.
Over kan de tado volgens de installateur wel aan/uit op de warmtepomp, maar wat je daar dan aan hebt? Dat levert maar basale extra info op. Of gaat ie dan echt de warmtepomp aan/uit aansturen? Dat moet je niet willen lijkt me.
Hoe gaat deze warmtepomp eigenlijk om met wisselend vraag door thermostatische radiatorknoppen die aan en uit gaan? Ik heb beneden vloerverwarming, maar boven gewoon radiatoren.
en de juiste stooklijn voor je huis vinden is daarom belangrijk
En het open en dicht gaan van de thermostatische knopen maakt niet uit als je maar zorgt dat je genoeg afgifte blijft houden
Als de warmtepomp zijn warmte niet meer kwijt kan zal deze uitschakelen en als dan de thermostatische kranen weer open gaan zal het Cv water sneller afkoelen en zal de warmtepomp weer aangaan
Daarom ook zorgen dat je radiatoren en de vloerverwarming waterzijdig zijn ingeregeld
Interessant @JakeOfOz, deze optie kende ik nog niet om de vertraging uit te zetten. Ik heb het eens geprobeerd en idd de vertraging werd uitgeschakeld. Alleen ik vraag mij af, blijft de vertraging dan uitgeschakeld of komt de vertraging er weer in na 24uur bijvoorbeeld?JakeOfOz schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:59:
[...]
Wat voor waarde heb je bij invloed kamertemperatuur? Als die niet meegenomen wordt door je WP, zal 'ie alleen naar de buitentemp kijken.
Kon er niets over vinden in de handleidingen..
Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie