Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:57
Albs schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Alle 11 groepen staan vol open.
Vanmorgen lag hij weer in storing.
Ik denk dat de pomp zijn warmte niet goed kwijt kan. Misschien is doorspoelen van alle leidingen een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:29

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Komende vrijdag moet hier het hele huis stroomloos worden gemaakt vanwege werkzaamheden door de energieleverancier. Wat ik nergens kan vinden is wat voor effect dit voor de warmtepomp heeft, met name voor de instellingen. Blijven gemaakte instellingen bewaard bij stroomuitval of moet het e.e.a. (de "draaiende configuratie" als het ware) eerst opgeslagen worden via het menu o.i.d.? Wie weet hoe dit zit?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
@Bor wij hebben laatst ongeplande stroomuitval gehad, ongeveer een uur of 3. Daarna startte onze warmtepomp zo weer op met de juiste instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuigzoen
  • Laatst online: 02-10 09:36
@Bor Ook mijn ervaring. Het spanningsloos maken van de warmtepomp heeft bij ons nog nooit tot verlies van instellingen geleid

A.k.a. basjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:39
zuigzoen schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:50:
@Bor Ook mijn ervaring. Het spanningsloos maken van de warmtepomp heeft bij ons nog nooit tot verlies van instellingen geleid
@Bor Hier idem

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthelast
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
@Bor In het service menu van de nefit zit wel een optie om je instellingen op te slaan.
Inbedrf.afgesloten-->Bevestig, dat inbedrijfname is afgesloten.

Wellicht verstandig om dit een keer te doen voor de stroom eraf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Jthelast schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:09:
@Bor In het service menu van de nefit zit wel een optie om je instellingen op te slaan.
Inbedrf.afgesloten-->Bevestig, dat inbedrijfname is afgesloten.

Wellicht verstandig om dit een keer te doen voor de stroom eraf gaat.
Dit klinkt interessant. Ik zie het staan inderdaad. Wat betekent die "inbedrf.afgesloten"? Doelt men daar op de inbedrijfsname of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthelast
  • Laatst online: 12-08-2024
Mijn installateur heeft me verteld dat die optie inderdaad bedoelt zou zijn om je instellingen op te slaan wanneer de stroom eraf zou gaan. Ik verwacht dus dat inbedrijfsname betekent inderdaad.
Kan er in de handleiding niets over terugvinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Jthelast op 07-02-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Jthelast schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:17:
Mijn installateur heeft me verteld dat die optie inderdaad bedoelt zou zijn om je instellingen op te slaan wanneer de stroom eraf zou gaan. Ik verwacht dus dat inbedrijfsname betekent inderdaad.
Kan er in de handleiding niets over terugvinden.
Heb hier meerdere malen de stroom eraf gehaald, nooit een instelling kwijt geweest.

Die instellingen kun je opslaan om terug te gaan naar een oude instelling als je het echt verkloot hebt ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Nou, zag vanavond dat de warmtepomp in storing stond. Even nazoeken op de foutcode, blijkt dat de druk in het systeem te laag was. Bijgevuld tot 2 bar, maar na een uur zat 'ie al weer op 1 bar. Bij de buiten unit gekeken, en daar zie ik water druppen. Ook niet op de plek waar condens normaal afgevoerd wordt, maar ergens binnen in de behuizing.
Storingsdienst komt morgen...
(Nu even water bijgevuld en de cv wat hoger gezet, zodat ik voor de nacht een buffer heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:49
JakeOfOz schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:34:
Nou, zag vanavond dat de warmtepomp in storing stond. Even nazoeken op de foutcode, blijkt dat de druk in het systeem te laag was. Bijgevuld tot 2 bar, maar na een uur zat 'ie al weer op 1 bar. Bij de buiten unit gekeken, en daar zie ik water druppen. Ook niet op de plek waar condens normaal afgevoerd wordt, maar ergens binnen in de behuizing.
Storingsdienst komt morgen...
(Nu even water bijgevuld en de cv wat hoger gezet, zodat ik voor de nacht een buffer heb)
Dat is geen goed nieuws
Hopelijk kan de monteur het morgen oplossen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• JakeOfOz
Nou, het viel mee. Als ik dit had geweten had ik het gisteren zelf op kunnen lossen:
Achterop de buitenunit zit een koppeling van de flexibele slang op het koperen messing kniestuk. Gewoon met een slangklem, die zat los. Waarschijnlijk vanwege de temperatuurswisselingen en de trilling van de unit zelf dat er net teveel speling op is gekomen. Even aangedraaid en klaar. Voor de zekerheid ook de andere leiding maar even aangedraaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsUsrQs3fstSieqg4DtxH5unYu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJx4xwXkTbZ9BYHNZQ5BVTo5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin.h
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10 16:17

martin.h

Met een HAMER past ALLES!

Ik had het nog willen noemen, precies het probleem waar ik ook last van heb gehad. Zie een aantal maanden terug. Maar ik dacht dat dit wellicht te simpel was gezien je beschrijving. Volgende keer dus toch noemen!

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummbahla
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 11:30
Sinds een paar dagen heb ik een BBQKees kastje aan mijn EnviLine hangen. Leuk speelgoed! Wat me direct opvalt is de temperatuur van het warm water.
De ingestelde ondergrens voor warm water is 42 graden, de gewenste temperatuur 47 graden. Toch wordt het water elke keer opgewarmd tot 56/57 graden. Enig idee hoe dat mogelijk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gg5dgOuA_oT9PDXV_7yQXQ4STZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ekmBsh0ySSC8aLoYK5jtKOdp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Gummbahla schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:10:
Sinds een paar dagen heb ik een BBQKees kastje aan mijn EnviLine hangen. Leuk speelgoed! Wat me direct opvalt is de temperatuur van het warm water.
De ingestelde ondergrens voor warm water is 42 graden, de gewenste temperatuur 47 graden. Toch wordt het water elke keer opgewarmd tot 56/57 graden. Enig idee hoe dat mogelijk is?

[Afbeelding]
Er moet 7 graden verschil zitten tussen ondergrens warm water en je bovengrens warm water
Bevoorbeeld instellen op 42 / 50 dan zou het wel moeten werken
Keertje opnieuw instellen en werk dat niet
dan zou je de warmtepomp even uit kunnen zetten en weer opnieuw opstarten

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummbahla
Goed punt, heb 'm nu op 42/49 ingesteld, eens kijken wat er vannacht gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-10 21:56
Gummbahla schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:10:

[Afbeelding]
Volgens mij zit de temperatuur sensor in het midden van de boiler, dus de gemeten temperatuur zal altijd lager zijn dan de ingestelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummbahla
Maar in mijn geval is de gemeten temperatuur (56) juist hoger dan de ingestelde waarde (49). Het is geen halszaak, maar merkwaardig blijft het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Willem senior schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:47:
[Afbeelding][Afbeelding]
Zoals je kunt zien liep de aanvoertemperatuur hier altijd op en dan als deze 2,5 tot 3 graden boven de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur kwam ging de warmtepomp uit
Zaterdag en vandaag de laatste groepen waterzijdig ingeregeld met ongeveer 4,5/ 5 graden verschil tussen aanvoer en retour
Run om 18:00 was laatste test run om Tc3 en tc0 te bepalen
Iets over 20:00 begon de warmtepomp weer normaal via ingestelde temperatuur op de thermostaat
Staat nu ingesteld op 5,2 dat was het Tc3 en tc0 verschil na 15 minuten volgas test
En nu nog nooit zo,n mooi en rustig lopende warmtepomp gehad
Prachtige stabiele aanvoertemperatuur en stabiele buiten unit 8) _/-\o_
Ik ben er nu aan toe om te kijken of mijn WP goed ingesteld staat. Ik weet nog niet precies hoe ik deze grafieken moet lezen.

Ziet het er zo goed uit? Of moet ik iets aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nyR3zGOGbqvlt095hRHglcT2bU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WLcbhe7Hb5u3rdq5b7IjbpcS.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
JackBol schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:31:
[...]

Ik ben er nu aan toe om te kijken of mijn WP goed ingesteld staat. Ik weet nog niet precies hoe ik deze grafieken moet lezen.

[Afbeelding]
Je compressor lijkt om de 3 tot 4 uur naar vol vermogen te gaan en gaat daarna weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
[...]

[Afbeelding]
Je warmtepomp draait zo te zien te kort om terug te moduleren
Je moet proberen meer afgifte te krijgen
Dat kan door meer groepen open te zetten of door meer flow in je systeem te krijgen (pomp standje hoger proberen)
En een iets hogere stooklijn kan ook helpen om langere runs te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Thanks! Ik ga eens prutsen met de settings en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
Je hebt geen eenheden bij je Y-assen staan, maar even ervan uitgaande dat het bij de onderste grafiek vermogen in kW betreft:
Nee. Dit lijkt nergens op. Je WP gaat eventjes naar vol gas en daarna direct weer uit. Dat is bepaald niet optimaal (zacht uitgedrukt...) . Geen idee wat voor afgiftesysteem hier achter zit, maar dit kan makkelijk erg veel beter.
Ik zou beginnen met de stooklijn. Die lijkt veel te hoog te staan. Zorg dat je WP zijn vermogen kwijt kan (dus zones open, liefst heel die zoneregeling eruit) en zoek uit wat de minimale watertemperatuur is waarbij je WP net niet gaat pendelen.
En blijkbaar heb je maar erg weinig warmte nodig. Dat betekent een goed geïsoleerde woning. Zo'n woning smeekt gewoon om nachtverlaging van misschien een halve graad. Dat zal ook al veel helpen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Willem senior schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:47:
En een iets hogere stooklijn kan ook helpen om langere runs te krijgen
Andrehj schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:15:
[...]
Ik zou beginnen met de stooklijn. Die lijkt veel te hoog te staan.
Wat is het nu, heren ;)

Ik heb de zones verder open gezet en de stooklijn een graad verlaagd. Nu even aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbie1980
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-03-2024
Goedemorgen,

Vandaag is de installateur bezig om een Nefit Enviline Hybrid (Nefit Bosch Split 7.0 B-S) te plaatsen. Ik dacht dat deze ook het warmwater zou voorverwarmen maar de installateur geeft aan dat dit nooit gebeurd?

Mijn vraag is klopt dit? Of kan ik dat later zelf aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09 12:36
Ik heb hier een tijdje terug gepost nav het weer opstarten van de WP na vakantie. Ik merkte toen een hoog stroomverbruik.

Ik dacht de setting maar eens na te lopen, nu blijkt dat er een soort van reset door mijn handmatig ingestelde setting gegaan is. Iemand een idee hoe dat kan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JackBol schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:01:
Ik heb de zones verder open gezet en de stooklijn een graad verlaagd. Nu even aankijken.
Verder open gezet :? Stonden je verdelers niet maximaal open dan? Het idee van VVW zonder zoneregeling is dat je in eerste instantie alles helemaal open zet, en dan daarna de zones met teveel flow wat gaat knijpen. Maar je begint altijd met maximaal open.
En over die stooklijn: Hoe staat die ingesteld? Want bij jou is echt iets gigantisch mis. Je WP gaat heel kort naar vol gas en stopt dan. Dat is niet hoe het zou moeten zijn. Je stooklijn een graadje verlagen gaat dat niet oplossen, hier klopt iets fundamenteel niet.
Een WP hoort lange runs (van uren) op een laag pitje te maken, precies het tegenovergestelde van hoe het bij jou draait. Daarom maar wat vragen:
  • Hoe is je afgifte geregeld?
  • Heb je een buffervat met secundaire pomp?
  • Zo ja, is de primaire en secundaire flow wel op elkaar afgestemd?
  • Heb je vloerverwarming?
  • Zo ja, heb je wel pomploze verdelers?
  • Wat is je Ta bij bijvoorbeeld 5°C buiten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Artbij schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:25:
Ik heb hier een tijdje terug gepost nav het weer opstarten van de WP na vakantie. Ik merkte toen een hoog stroomverbruik.

Ik dacht de setting maar eens na te lopen, nu blijkt dat er een soort van reset door mijn handmatig ingestelde setting gegaan is. Iemand een idee hoe dat kan?
Waarschijnlijk heb je de veranderingen niet goed opgeslagen
En als de de stroom er dan even af is geweest ben je die instellingen kwijt
Ik denk dat er zoiets is gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Andrehj schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:31:
[...]

Verder open gezet :? Stonden je verdelers niet maximaal open dan? Het idee van VVW zonder zoneregeling is dat je in eerste instantie alles helemaal open zet, en dan daarna de zones met teveel flow wat gaat knijpen. Maar je begint altijd met maximaal open.
En over die stooklijn: Hoe staat die ingesteld? Want bij jou is echt iets gigantisch mis. Je WP gaat heel kort naar vol gas en stopt dan. Dat is niet hoe het zou moeten zijn. Je stooklijn een graadje verlagen gaat dat niet oplossen, hier klopt iets fundamenteel niet.
Een WP hoort lange runs (van uren) op een laag pitje te maken, precies het tegenovergestelde van hoe het bij jou draait. Daarom maar wat vragen:
  • Hoe is je afgifte geregeld?
  • Heb je een buffervat met secundaire pomp?
  • Zo ja, is de primaire en secundaire flow wel op elkaar afgestemd?
  • Heb je vloerverwarming?
  • Zo ja, heb je wel pomploze verdelers?
  • Wat is je Ta bij bijvoorbeeld 5°C buiten?
Thanks voor deze vragen. Ik ga ze binnenkort oppakken. We zijn een paar dagen geleden verhuist, dus er zijn even wat prioriteiten die voor gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-10 07:38
de telegraaf schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:25:
[...]

Ik denk echt dat de installateur er bij moet komen. Een aantal rare dingen:

1) die foutmeldingen
Zelfs wanneer de wp alleen het buffervat staat warm te houden (komt soms voor richting voorjaar wanneer groepen dichtlopen) moet je geen foutmeldingen krijgen. Op een bepaald moment is de uitschakeltemp bereikt en stopt ie, en wanneer de temp van het water zakt tot inschakeltemp, dan begint ie weer. Moet geen reden zijn voor foutmeldingen.
2) kamertemperatuur
wanneer je afgiftesysteem (je vloerverwarming) goed zou werken moet het bloedheet zijn in huis met de aanvoertemperaturen die je meldt. Wanneer dat niet zo is en de vloer voelt niet warm aan, dan wordt er geen (warm) water rondgepompt.
3) die COP van 1,5
ook hier, zelfs wanneer je wp alleen het buffervat staat warm te houden, moet je niet zo'n lage COP kunnen krijgen. Ook niet met runs van 10 minuten. Wellicht dat de luchtverversing bij de buitenunit niet genoeg is en dat ie reeds afgekoelde lucht opnieuw aanzuigt, maar dan moet ie naar mijn mening echt extreem opgesloten staan. De installateur signaleert dat dan toch? Daarbij, kennelijk krijgt je wp in 10 minuten het water op 60 graden, dus het basisprincipe werkt wel. Wanneer ie een bepaalde hoeveelheid lucht steeds verder zou afkoelen, dan zou ie het water op een gegeven moment ook niet meer op temperatuur krijgen lijkt me. Maar nogmaals, dat lijkt me een heel extreme situatie, kan ik me haast niet voorstellen. Ik ga hierbij er vanuit dat het bijverwarmingselement uitgeschakeld is, hoewel zo'n COP anders doet vermoeden.
Ik kon mijn eigen post niet meer vinden, maar wilde het draadje nog wel even in gang houden.

Wel een beetje een gedoe geweest, maar het bleek dat de installateur een onderdeel te veel had geplaatst - een leiding “om te zorgen dat twee warmtepompen (? ik denk dat een hybride opstelling werd bedoeld) aangesloten konden worden”. Nefit heeft dit opgelost vanochtend. Nu weer aankijken of alles naar behoren gaat werken. Wel dus een hoop energie kwijtgeraakt om de warmtepomp zelf op te warmen, in plaats van de vloer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-10 14:42
Andrehj schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:31:
[...]

Interessant. Heb me dit al vaak afgevraagd. Bij mij zijn de verdelers nagenoeg dicht al vanaf de oplevering en het leek me niet logisch. Kon echter online er niets over vinden. Ga het eens proberen om ze vol open te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Bobbie1980 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:22:
Goedemorgen,

Vandaag is de installateur bezig om een Nefit Enviline Hybrid (Nefit Bosch Split 7.0 B-S) te plaatsen. Ik dacht dat deze ook het warmwater zou voorverwarmen maar de installateur geeft aan dat dit nooit gebeurd?

Wij hebben geen hybride systeem, maar mijn gevoel zegt dat de cv ketel alleen gaat werken als ondersteuning vanaf een bepaalde buitentemperatuur. Dat zou betekenen dat de warmtepomp gewoon onder de huidige buitentemperaturen ook zonder hulp van de cv ketel warmwater moet kunnen maken. Wellicht dat er ander hybride gebruikers zijn die hierover ook iets kunnen zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:48
Lochnes schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:47:
dat komt waarschijnlijk omdat invloed ruimtethermostaat op 0k en hij regelt op buitentemperatuur,en je stooklijn te hoog staat ingesteld.
verder was het vanmiddag erg zonnig waardoor met vloerverwarming de temp erg op kan lopen omdat de vloerverwarming uren naijlt (bij mij een uur of 4)
zet je stooklijn voetpunt eens een graad lager
zet ivloed ruimtethermostaat op 5
ik weet zo niet of je ook nog het regelingstype aan moet passen.
verder instellingen:
bijverwarmer pas aan bij -10
Delta TC3 en TC0 van 7 (standaard) naar 5

misschien inderdaad tijd om een setje “best practice” instellingen sticky
Wij hebben vorige week de sleutel gekregen van ons nieuwbouwhuis en ben nu wat aan het kijken naar onze verwarming en instellingen.
Ik zie nogal eens een vlammetje in de thermostaat staan, terwijl de ingestelde temperatuur lager is dan de gemeten temperatuur.
We hebben volgens de boekjes kennelijk een ODU split 6 met HMC310 en Moduline 1010H.

Ik heb geprobeerd met de Nefit Excelfile wat instellingen na te gaan en te wijzigen in het service menu, maar ze staan er niet allemaal in als je de verwarmingskringfunctie op verwarmen zet zoals in de Excel staat. Klopt dat? Als ik de verwarmingskringfunctie op "verwarmen + koelen" zet heb ik wel de optie om de koeling settings te wijzigen.
Het is me niet helemaal duidelijk waar de verwarmingskringfunctie op moet staan.
Ik vind de file sowieso niet heel duidelijk. De minimale buitentemperatuur, is het de bedoeling om die op -10 of -35 te zetten. Ik heb een buffervat, dus ik vermoed -35?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
SRB12 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:15:
[...]

Wij hebben vorige week de sleutel gekregen van ons nieuwbouwhuis en ben nu wat aan het kijken naar onze verwarming en instellingen.
Ik zie nogal eens een vlammetje in de thermostaat staan, terwijl de ingestelde temperatuur lager is dan de gemeten temperatuur.
We hebben volgens de boekjes kennelijk een ODU split 6 met HMC310 en Moduline 1010H.

Ik heb geprobeerd met de Nefit Excelfile wat instellingen na te gaan en te wijzigen in het service menu, maar ze staan er niet allemaal in als je de verwarmingskringfunctie op verwarmen zet zoals in de Excel staat. Klopt dat? Als ik de verwarmingskringfunctie op "verwarmen + koelen" zet heb ik wel de optie om de koeling settings te wijzigen.
Het is me niet helemaal duidelijk waar de verwarmingskringfunctie op moet staan.
Ik vind de file sowieso niet heel duidelijk. De minimale buitentemperatuur, is het de bedoeling om die op -10 of -35 te zetten. Ik heb een buffervat, dus ik vermoed -35?
Gefeliciteerd met je nieuwe woning
Lees dit topic als je tijd heb er staan nuttige tips in om je warmtepomp zuiniger in te stellen
Als je de koel optie wil gebruiken dan moet je de verwarmingskringfunctie op verwarmen en koelen instellen V/K zie je dan staan achter verwarmingskringfuntie
En -10 is de instellen voor gemiddeld klimaat zoals in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:48
Dankjewel :)
Ok, dan heb ik de V+K goed. De -35 zet ik wel weer terug naar -10.

Het is een beetje uitgebreid topic zonder sticky oid. Veel tijd heb ik voorlopig niet om uitgebreid topics te gaan lezen, maar ik ik heb nu de Nefit Excel instellingen ingevoerd, ga ik het daar eerst eens mee doen.
Ik zie nu iig wel regelmatig het vlammetje in de thermosstaat uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
SRB12 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:10:
Dankjewel :)
Ok, dan heb ik de V+K goed. De -35 zet ik wel weer terug naar -10.

Het is een beetje uitgebreid topic zonder sticky oid. Veel tijd heb ik voorlopig niet om uitgebreid topics te gaan lezen, maar ik ik heb nu de Nefit Excel instellingen ingevoerd, ga ik het daar eerst eens mee doen.
Ik zie nu iig wel regelmatig het vlammetje in de thermosstaat uit staan.
(y)
Als het te koud of te warm wordt in huis dan kun je de stooklijn iets hoger of iets lager instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-10 12:49
Mijn installateur heeft al een tijdje een nefit enviline 7.0 b-s voor me in bestelling, maar die wordt maar niet geleverd. Vertraging op vertraging. Iemand enig idee of dit aan zijn leverancier ligt of een generiek probleem is (ook) bij de nefit units?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Laatst online: 05-10 23:10
ik hoorde dat er ook bij nefit/bosch problemen met levering chips zouden zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-10 20:09
Bobbie1980 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:22:
Goedemorgen,

Er vanuit gaande dat je een combi toestel hebt zonder externe boiler, levert de enviline geen warmwater ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Laatst online: 04-10 08:48
Vraagje voor de experts hier. Ons huis is doorgaans aangenaam warm. Alleen met deze koude nachten kom ik ''s ochtends beneden en is het 19gr ipv de ingestelde 20.

Tegen 10u is het wel weer 20gr maar blijft de warmtepomp door verwarmen tot het zelfs wel 21,5gr wordt. Zonde van de energie.

Kan ik met de kamer of ruimte offset iets aanpassen wat dit betreft reguleert?

Interessant om te vermelden is dat de buiten temp sensor in de schaduw aan de noordzijde van het huis zit. En aan de zuidkant hebben we de meeste ramen en dus al vroeg zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Noxa schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:35:
Vraagje voor de experts hier. Ons huis is doorgaans aangenaam warm. Alleen met deze koude nachten kom ik ''s ochtends beneden en is het 19gr ipv de ingestelde 20.

Tegen 10u is het wel weer 20gr maar blijft de warmtepomp door verwarmen tot het zelfs wel 21,5gr wordt. Zonde van de energie.

Kan ik met de kamer of ruimte offset iets aanpassen wat dit betreft reguleert?

Interessant om te vermelden is dat de buiten temp sensor in de schaduw aan de noordzijde van het huis zit. En aan de zuidkant hebben we de meeste ramen en dus al vroeg zon.
Je zou de ruimteinvloed hoger kunnen zetten dan krijgt de thermostaat meer invloed op je stooklijn en dan regelt de thermostaat de ruimte temperatuur wat sneller terug met zon instraling in de kamer en dan zal het in de nacht ook stabieler de temperatuur in de kamer regelen
ik zelf heb de ruimteinvloed op 2K staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
Zoals laatst al gemeld ben ik momenteel met m'n installateur bezig voor een warmtepomp.
O.b.v. een berekening blijkt dat mijn vloerverwarmingssysteem niet meer dan 5.5 kw aan warmte kwijt kan.
In principe is de vv ook het enige wat verwarmt. Incidenteel zou ik nog wat radiatoren open zetten maar dat gebeurd zelden.
Heb daarbij ook nog een airco in die ruimten om mee te verwarmen.

Dus hij adviseert een 5kw Nefit Monoblock tower. Maar mijn gevoeld zegt dat ik met een 7kw veiliger zit.
Volgens installateur is dat doodzonde omdat die meestal z'n warmte dan kwijt kan omdat een wp nauwelijk moduleeert.
Maar als ik hier diverse berichten lees moduleert de wp wel degelijk.
Hoe ver kan die terug moduleren?
En hebben jullie nog goede adviezen en meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasperzzz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:52:
Zoals laatst al gemeld ben ik momenteel met m'n installateur bezig voor een warmtepomp.
O.b.v. een berekening blijkt dat mijn vloerverwarmingssysteem niet meer dan 5.5 kw aan warmte kwijt kan.
In principe is de vv ook het enige wat verwarmt. Incidenteel zou ik nog wat radiatoren open zetten maar dat gebeurd zelden.

Dus hij adviseert een 5kw Nefit Monoblock tower. Maar mijn gevoeld zegt dat ik met een 7kw veiliger zit.
Volgens installateur is dat doodzonde omdat die meestal z'n warmte dan kwijt kan omdat een wp nauwelijk moduleeert.
Hoeveel kW levert die Nefit nog bij -10? Ik ben geen Nefit-expert, maar het zou zomaar kunnen dat de 7 kW variant bij -10 nog maar 5.5 of 6 kW levert en zodoende prima past.
En hoe komt de installateur bij die 5.5 kW?
Hoeveel m² vloerverwarming heb je?
Wat is de steek van de slangen (Hart-op-hart maat)?
En wat is de slangdiameter?
En hoeveel vvw-kringen heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
Andrehj schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:18:
[...]

Hoeveel kW levert die Nefit nog bij -10? Ik ben geen Nefit-expert, maar het zou zomaar kunnen dat de 7 kW variant bij -10 nog maar 5.5 of 6 kW levert en zodoende prima past.
En hoe komt de installateur bij die 5.5 kW?
Hoeveel m² vloerverwarming heb je?
Wat is de steek van de slangen (Hart-op-hart maat)?
En wat is de slangdiameter?
En hoeveel vvw-kringen heb je?
Paar antwoorden op je vragen.
Het gaat om 55m2 vv, diameter slang is 14mm en ligt infreesd. Totaal gaat het om 7 kringen, gemiddelde lengte van 80 meter denk ik. Hart op hart liggen ze 10cm.

Die installateur heeft globaal (laten) berekenen wat het vermogen is wat dit systeem kan afzetten.

Geen idee war het vermogen van de Nefit wp bij -10 is. Helaas nog nergens kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Jasperzzz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:52:

Zou toch voor de 7kw gaan weet niet wat er verder aangeboden is? Maar geef aan dat je een 120L buffervat wil hebben i.p.v. de veel gebruikte 50L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasperzzz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:07:
Het gaat om 55m2 vv, diameter slang is 14mm en ligt infreesd. Totaal gaat het om 7 kringen, gemiddelde lengte van 80 meter denk ik. Hart op hart liggen ze 10cm.
14mm? Dat is wel erg dun. Dan zal een fatsoenlijke flow wel een dingetje worden...

Maar met slechts 55m² en die lange dunne slangen lijkt 100 W/m² idd wel een beetje het maximum. Dan houdt het met 5.5 kW wel op.
Die installateur heeft globaal (laten) berekenen wat het vermogen is wat dit systeem kan afzetten.
Daar hoef je niet veel voor te berekenen hoor! Daar zijn gewoon standaard tabellen voor, zoals hier:
https://www.vloerverwarmi...s=warmte-afgifte-tabellen
Geen idee war het vermogen van de Nefit wp bij -10 is. Helaas nog nergens kunnen vinden.
Dat zou ik dan maar eens uitzoeken. Nefit kun je ook gewoon bellen of emailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zxr king schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:07:
Zou toch voor de 7kw gaan weet niet wat er verder aangeboden is? Maar geef aan dat je een 120L buffervat wil hebben i.p.v. de veel gebruikte 50L
Waarom een buffervat? Dat zou normaliter met vloerverwarming helemaal niet nodig moeten zijn. Dan heeft zijn buffervat alleen maar nadelen, welke lees je hier:
Andrehj in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:25
Jasperzzz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:07:
[...]

Zie hier: https://nefit-nl-nl-b.bos...lqm596nctasugphm18jcdoa25
Pagina 22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Willem senior schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Je zou de ruimteinvloed hoger kunnen zetten dan krijgt de thermostaat meer invloed op je stooklijn en dan regelt de thermostaat de ruimte temperatuur wat sneller terug met zon instraling in de kamer en dan zal het in de nacht ook stabieler de temperatuur in de kamer regelen
ik zelf heb de ruimteinvloed op 2K staan
Dat ga ik proberen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Andrehj schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:17:
[...]

Waarom een buffervat? Dat zou normaliter met vloerverwarming helemaal niet nodig moeten zijn. Dan heeft zijn buffervat alleen maar nadelen, welke lees je hier:
Andrehj in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Volgens mij zat er een zone-regeling in de woning? Dan is een buffervat een must, als de groepen dichtlopen is er geen flow meer wat de warmtepomp niet fijn vind. Tevens als je gaat koelen krijg je veel beteren runs met een buffervat. De Nefit kan anders zijn koelvermogen nooit snel genoeg kwijtraken in de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-10 11:57
SRB12 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:15:
[...]

Ik ben op zoek naar de Excel file. Ik vond een link van zuigzoen eerder in dit topic, maar die link was dood. Kan iemand de Excel file weer uploaden voor mij?

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuigzoen
  • Laatst online: 02-10 09:36
@scarwoman Hij is nu hier verstopt:
Instellingen bestand klik op "Standaard instellingen Nefit EnviLine" en dan downloaden

A.k.a. basjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Dit zijn oude instellingen (versie 4).
De huidige is 6.3 en is te downloaden via https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Nous112 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:45:
Dit zijn oude instellingen (versie 4).
De huidige is 6.3 en is te downloaden via https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen
Bedankt voor deze update :)
Bij mij is het vaak warmer in huis dan de ingestelde temperatuur. Daarom staat de 1010H nu zelfs op 19 graden.. Ik heb door dit topic enorm veel geleerd over de werking van de WP, waarvoor dank!! Ik vermoed dat stooklijn wat tweaken nodig heeft. Die staat nu op 22 - 40 graden. Het betreft nieuwbouw uit 2021 dus ik denk dat het warmteverlies vrij laag is waardoor ik ook een lagere stooklijn kan instellen?

Ik heb ook eea gelezen over SWW en dat blijft mij toch nog onduidelijk. Hij stond op comfort, dus 49 60 graden. Dat leek mij te hoog. Ik heb nu het eco altijd aan warmwater programma ingesteld, dus 42 - 57 graden. Ik heb de boiler (300L) temperatuur eens in de gaten gehouden nadat 4 mensen gedoucht hebben. De temp daalt ongeveer 5 graden van 57 naar 52. Denken jullie dat ik de inschakeltemp nog meer kan verlagen mede ivm het grote boilervat van 300L? Ik lees hier zelfs 47 graden? :O

Edit: ik zie zojuist mijn warmwater voorziening aangaan..? Na verder zoeken in het service menu zie ik de boilertemperatuur van 40,2 graden. Dan lijkt het logisch dat SWW aangaat. Echter geeft het menu aan dat de warmwatertemperatuur zelfs 59 graden is.. Wat is het verschil tussen boilertemp en warmwatertemp?
_/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door scarwoman op 06-03-2022 12:15 ]

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
scarwoman schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:01:

Bedankt voor deze update :)
Bij mij is het vaak warmer in huis dan de ingestelde temperatuur. Daarom staat de 1010H nu zelfs op 19 graden.. Ik heb door dit topic enorm veel geleerd over de werking van de WP, waarvoor dank!! Ik vermoed dat stooklijn wat tweaken nodig heeft. Die staat nu op 22 - 40 graden. Het betreft nieuwbouw uit 2021 dus ik denk dat het warmteverlies vrij laag is waardoor ik ook een lagere stooklijn kan instellen?
Voor een nieuwbouwwoning mét VVW is 40 graden idioot en het (zoveelste) voorbeeld van een incompetente installateur.
Reken maar eens uit (a.d.h.v. de afgiftetabellen van vloerverwarming, zoals hier te downloaden) hoeveel vermogen je WP nodig heeft om op die 40 graden uit te komen. Dat gaat ie nooit halen.
Zet die waarde maar eens op 30 graden. Dan loopt je WP al een stuk beter (en véél zuiniger).
Tip: Zet in de volgende winter je thermostaatcompensatie op nul, en probeer dan de perfecte stooklijn te vinden. Pas daarna de thermostaatcompensatie er weer bij schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 13:52
Hoi allen,

Al een tijdje aan het lezen geweest en verschillende dingen geprobeerd maar vraag toch nog maar even hulp voor onze concrete situatie:

Wij hebben nu sinds een jaar:
Een Nefit Enviline hybride systeem:
- Nefit ODU 6 warmtepomp split lucht/water 7 kW
- IDU split 2-6B
- thermostaat 1010H

Dit voor de vloerverwarming op de begane grond in een opgeknapt jaren '30 huis, waarbij alles is geisoleerd.
De buitenunit is op een dakkapel geplaatst (zie foto onderaan).

Mijn vragen:
- Wat zijn de juiste instellingen? Ook hier vaak een vlammetje terwijl hij boven kamertemperatuur is (19 C ingesteld)
- Resonantie in het dak (opstelling is al aangepast met extra gewicht en veren en dempingsmatjes, heeft al geholpen, maar nog niet geheel verholpen)

Alvast bedankt voor de reactie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HF8jBCXStT3BPB-i6LgmfFfkJ4k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcuClHh9rsTnkHznXO8LEK6d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-e2C9KvMbhEGHmfcYOYntoLduo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mpu4ue3gn9qeloEWTjInFByQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3k2GgomS6qK94jwUmDiNXEkP6qE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bm5PEqSaBfDRr90ZUxCvPLs8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:01
O_Tiby schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:08:
Hoi allen,

Al een tijdje aan het lezen geweest en verschillende dingen geprobeerd maar vraag toch nog maar even hulp voor onze concrete situatie:

- IDU split 2-6B
- thermostaat 1010H

Dit voor de vloerverwarming op de begane grond in een opgeknapt jaren '30 huis, waarbij alles is geisoleerd.

Mijn vragen:
- Wat zijn de juiste instellingen? Ook hier vaak een vlammetje terwijl hij boven kamertemperatuur is (19 C ingesteld)
- Resonantie in het dak (opstelling is al aangepast met extra gewicht en veren en dempingsmatjes, heeft al geholpen, maar nog niet geheel verholpen)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Had hier hetzelfde met het vlammetje terwijl kamertemperatuur hoger was dan setpoint. Soms wel bij kamertemperatuur van 22.5 een vlammetje terwijl setpoint 20.5 is.

Ruimte-invloed stond bij mij op 1k
Dit aangepast naar 2k, nu lijkt het beter te zijn.

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
O_Tiby schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:08:
Hoi allen,

- IDU split 2-6B
- thermostaat 1010H

Mijn vragen:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je kunt de ontwerp temperatuur lager zetten En dan kijken of het niet te warm of te koud word in huis
En je kunt de ruimteinvloed op 2 zetten dan regelt de thermostaat de stooklijn wat omhoog of omlaag naar de gewenste temperatuur in de ruimte waar de thermostaat hangt
En je max aanvoertemperatuur staat wel hoog voor vloerverwarming ik zou max 47 graden instellen
Voor de trillings geluiden heb geen oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Willem senior schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:29:
[...]

Je kunt de ontwerp temperatuur lager zetten En dan kijken of het niet te warm of te koud word in huis
En je kunt de ruimteinvloed op 2 zetten dan regelt de thermostaat de stooklijn wat omhoog of omlaag naar de gewenste temperatuur in de ruimte waar de thermostaat hangt
En je max aanvoertemperatuur staat wel hoog voor vloerverwarming ik zou max 47 graden instellen
Voor de trillings geluiden heb geen oplossing
Aah dank voor deze opmerkingen alvast, heb ze direct toegepast, ben benieuwd!

Nog een derde vraag;
- Kan ik met dit systeem koelen? Klantenservice Nefit zegt van wel, mijn installateur raadt het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
O_Tiby schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:48:
[...]

Nog een derde vraag;
- Kan ik met dit systeem koelen? Klantenservice Nefit zegt van wel, mijn installateur raadt het af.
Als Nefit zegt dat het systeem kan koelen dan zal dat wel zo zijn
Om het koelen aan te zetten moet je naar verwarming instellingen en daar de verwarmingskringfunctie op V/K
(verwarming en koelen) instellen
en er moet dan een condens sensor op je cv leiding gemonteerd worden
Dat is een extra beveiliging tegen condens water wat op je vloer zou kunnen komen
wordt die sensor vochtig dan schakelt de warmtepomp uit tot deze weer droog is en gaat dan pas weer koelen
Het koelen kan de temperatuur een paar graden verlagen in huis dus zeg buiten 30 graden en dan 26 graden in huis bevoorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zxr king
O_Tiby schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:48:
[...]

Nog een derde vraag;
De warmtepomp kan misschien wel koelen maar je bestaande installatie moet er ook geschikt voor zijn.

Standaard cv leidingen vinden condens niet fijn en rotten al snel weg. Een standaard vloerverwarming verdeler al net zo. Denk dat de installateur de situatie ter plekke weet en Nefit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
zxr king schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:25:
[...]

De warmtepomp kan misschien wel koelen maar je bestaande installatie moet er ook geschikt voor zijn.

Standaard cv leidingen vinden condens niet fijn en rotten al snel weg. Een standaard vloerverwarming verdeler al net zo. Denk dat de installateur de situatie ter plekke weet en Nefit niet.
Aha, en als dit allemaal geisoleerde uponor meerlagenbuis betreft met een Robot Pro vloerverwarming verdeler 5 groepen met Wilo energiezuinige pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
O_Tiby schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:58:
[...]

Aha, en als dit allemaal geisoleerde uponor meerlagenbuis betreft met een Robot Pro vloerverwarming verdeler 5 groepen met Wilo energiezuinige pomp?
De uponor meerlagenbuis is goed
maar je vloerverwarmings verdeler niet dat is een meng verdeler en daar kun je denk ik niet mee koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Willem senior schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:02:
De uponor meerlagenbuis is goed
maar je vloerverwarmings verdeler niet dat is een meng verdeler en daar kun je denk ik niet mee koelen
Sterker nog, zo'n mengverdeler heeft voor een warmtepomp alleen maar nadelen. Die moet toch al worden omgebouwd tot gesloten verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Andrehj schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:40:
[...]

Sterker nog, zo'n mengverdeler heeft voor een warmtepomp alleen maar nadelen. Die moet toch al worden omgebouwd tot gesloten verdeler.
Maar kan een gesloten verdeler wel in zijn hybride systeem vraag ik me dan af
Wordt er door de ketel als die aangaat niet te warm water naar zijn vloerverwarming gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Vraagje voor degene die de module van Husdata hebben: Kan je ook instellingen veranderen van de Enviline? Ik heb wel de Nefit Smart Service Key, maar daar heb ik alleen wat aan als ik thuis ben en ingelogd zit op het wifi signaal wat uitgezonden wordt. En anders is de module van BBQkees een mooie optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Willem senior schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:27:
Maar kan een gesloten verdeler wel in zijn hybride systeem vraag ik me dan af
Wordt er door de ketel als die aangaat niet te warm water naar zijn vloerverwarming gestuurd
In een hybride systeem is dat inderdaad wel een dingetje. Ik wist niet dat het hier een hybride systeem betrof.
Tenzij het afgiftesysteem enkel uit vloerverwarming bestaat, dan kan het verlagen van de watertemperatuur voldoende zijn. (Maar bij enkel vloerverwarming slaat hybride weer nergens op, dan kun je beter een full-electric systeem hebben).

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 09-03-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Ik snap het niet zo goed meer, de warmtepomp blijft draaien ondanks dat het binnen al 22 graden is. Thermostaat staat op 19 gr ingesteld. En de stooklijn ziet er als volgt uit:
Eindpunt 45 gr
Voetpunt 25 gr
Max aanvoer 48 gr
Ruimte invloed 1K
Kamer temp offset 2K

Wat kan ik nog aanpassen om het beter te laten werken? Misschien kan ik in ieder geval wat eerder de zonneschermen naar beneden doen :). Maar het zou wel handig zijn als de warmteafgifte stopt als dat niet meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Andrehj schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:36:
[...]

In een hybride systeem is dat inderdaad wel een dingetje. Ik wist niet dat het hier een hybride systeem betrof.
Tenzij het afgiftesysteem enkel uit vloerverwarming bestaat, dan kan het verlagen van de watertemperatuur voldoende zijn. (Maar bij enkel vloerverwarming slaat hybride weer nergens op, dan kun je beter een full-electric systeem hebben).
Hmmm dit klinkt als niet een ideaal systeem dat hier dan is geinstalleerd :S

Nog even voor de verduidelijking heb ik foto's gemaakt van de 2 verdelers (eentje voor de begane grond, de kleine voor de badkamer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usuvuwZePeQDigdr34D-vWsj_fg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADiHQQ3p2ofbTWi64CoLew4D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFDJot5bMhGjxLQ1vyNvSTkKWL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwtMX8BNwaMEEpHWJeneJcTc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pl7qDRp27JWO_uj1P2SYEktwQhM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epjAZL9dTmVh4lPyPoI2tpRK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-10 07:38
Noxa schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:13:
Ik snap het niet zo goed meer, de warmtepomp blijft draaien ondanks dat het binnen al 22 graden is. Thermostaat staat op 19 gr ingesteld. En de stooklijn ziet er als volgt uit:
Eindpunt 45 gr
Voetpunt 25 gr
Max aanvoer 48 gr
Ruimte invloed 1K
Kamer temp offset 2K

Wat kan ik nog aanpassen om het beter te laten werken? Misschien kan ik in ieder geval wat eerder de zonneschermen naar beneden doen :). Maar het zou wel handig zijn als de warmteafgifte stopt als dat niet meer nodig is.
Wij hebben hetzelfde probleem sinds de laatste reparatie. Lijkt vandaag de betere kant op te gaan sinds de ruimteinvloed naar 3K is aangepast. Er was eerder een link gestuurd over vloerverwarming, die ik dit weekend even nakijk en de stooklijn er op aanpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:44

The Legend

*Plop*

[...]

In mijn Bosch Compress hybride binnenunit zit gewoon een menger die ervoor zorgt dat er nooit te heet water de vloer in kan. Ik weet niet zeker of dat in de oudere Enviline binnenunits ook zit. Ik heb hier LTV radiatoren en vloerverwarming (met een gesloten verdeler zonder pomp). Maar ben niet all-electric gegaan omdat we nog een gashaard hebben, de extra installatie voor SWW flink meer zou kosten en flink meer ruimte zou innemen die we niet hebben op zolder, en omdat SWW via de warmtepomp niet gigantisch veel voordeliger is dan SWW op gas. De TvT is iig aanzienlijk hoger dan ons huidige hybride installatie.
Eindpunt 45 gr
Voetpunt 25 gr
Max aanvoer 48 gr
Ruimte invloed 1K
Kamer temp offset 2K

Als het te warm wordt kun je de stooklijn flink verlagen, zet die eens op 20-35. Verder heb je nu de ‘bijzondere’ situatie dat het snachts vriest en smiddags bijna 15 graden is + gigantische instraling door de zon. De WP heeft echter een vertraging om te voorkomen dat hij nu overdag volledig stopt om de nacht maximaal te gaan draaien omdat het dan weer vriest.

[ Voor 30% gewijzigd door The Legend op 09-03-2022 15:47 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Andrehj schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:41:
[...]

Voor een nieuwbouwwoning mét VVW is 40 graden idioot en het (zoveelste) voorbeeld van een incompetente installateur.
Reken maar eens uit (a.d.h.v. de afgiftetabellen van vloerverwarming, zoals hier te downloaden) hoeveel vermogen je WP nodig heeft om op die 40 graden uit te komen. Dat gaat ie nooit halen.
Zet die waarde maar eens op 30 graden. Dan loopt je WP al een stuk beter (en véél zuiniger).
Tip: Zet in de volgende winter je thermostaatcompensatie op nul, en probeer dan de perfecte stooklijn te vinden. Pas daarna de thermostaatcompensatie er weer bij schakelen.
Dank voor je reactie. Ik had al zo'n vermoeden want het was zo warm in huis.
Ik heb dus een all electric 13.0 en alleen VVW, dus de stooklijn heeft dus zeker wat tweaken nodig. Dank voor je tip!
De max aanvoer temperatuur staat hier overigens ook vrij hoog ingesteld als ik de laatste berichten lees. Die staat op 55. Is dat niet veel te hoog voor een VVW? Of wordt die temperatuur nooit gehaald bij een lagere stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Eindpunt 45 gr
Voetpunt 25 gr
Max aanvoer 48 gr
Ruimte invloed 1K
Kamer temp offset 2K

Heb je veel ramen in je kamer? De stooklijn is meet de buitentemp, en bepaalt op basis daarvan hoe warm het water in je vloerverwarming moet zijn. Als de buitensensor meet dat het vrij koud is, zal de wp gaan verwarmen.
Als je dan goede isolatie hebt en ramen waardoor de zon binnenkomt, loopt de temp binnen op.

Daarvoor zou ik niet je 'kamer temp offset' gebruiken (die zegt alleen dat je WP moet doen alsof het 2 graden warmer is), maar juist een hogere ruimte invloed.

Edit: een voetpunt van 25 is ook hoog. Dat houdt in dat als het buiten 20 graden is, dat je alsnog 25 graden door je vloerverwarming pompt...

[ Voor 6% gewijzigd door JakeOfOz op 09-03-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eindpunt 45 gr
Voetpunt 25 gr
Max aanvoer 48 gr
Ruimte invloed 1K
Kamer temp offset 2K

Heb je vloerverwarming? Zo ja, bij welke temperatuur hoort dat eindpunt van 45°C? Want dat is voor VVW belachelijk hoog. Ik zou die waarde eens 10 graden naar beneden zetten.
Tip voor de volgende winter: Zet al die offsets en ruimtecompensaties uit, en probeer de ideale WAR-curve te vinden. Pas daarna de ruimtecompensatie weer aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

JakeOfOz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Heb je veel ramen in je kamer? De stooklijn is meet de buitentemp, en bepaalt op basis daarvan hoe warm het water in je vloerverwarming moet zijn. Als de buitensensor meet dat het vrij koud is, zal de wp gaan verwarmen.
Als je dan goede isolatie hebt en ramen waardoor de zon binnenkomt, loopt de temp binnen op.

Daarvoor zou ik niet je 'kamer temp offset' gebruiken (die zegt alleen dat je WP moet doen alsof het 2 graden warmer is), maar juist een hogere ruimte invloed.
Wat doet die kamer temp offset precies? Is dat niet de correctie op de gemeten temperatuur door de thermostaat in de kamer vs de daadwerkelijke temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scarwoman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:00:
Dank voor je reactie. Ik had al zo'n vermoeden want het was zo warm in huis.
Ik heb dus een all electric 13.0 en alleen VVW, dus de stooklijn heeft dus zeker wat tweaken nodig. Dank voor je tip!
De max aanvoer temperatuur staat hier overigens ook vrij hoog ingesteld als ik de laatste berichten lees. Die staat op 55. Is dat niet veel te hoog voor een VVW? Of wordt die temperatuur nooit gehaald bij een lagere stooklijn?
13 kW? Dat is een enorme joekel. Wat was je gasverbruik voordat je naar een WP ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Andrehj schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:41:
[...]

Hoeveel invloed heeft die waarde precies? Ik zie dat hij hier op 34C staat. Wat is de te merken invloed wanneer ik deze verlaag naar 30C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Bor schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:11:
[...]

Wat doet die kamer temp offset precies? Is dat niet de correctie op de gemeten temperatuur door de thermostaat in de kamer vs de daadwerkelijke temperatuur?
Klopt. Is voornamelijk bedoeld voor als je thermostaat niet op een goede plek hangt. (Of als 'ie een afwijking heeft). Daarom de vraag waarom die van @Noxa op 2K staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
Bor schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:12:
[...]

Hoeveel invloed heeft die waarde precies? Ik zie dat hij hier op 34C staat. Wat is de te merken invloed wanneer ik deze verlaag naar 30C?
De stooklijn bepaalt welke temperatuur door je vloerverwarming gaat.
Het voetpunt is de temp die door je vloer gaat bij 20 graden buiten. Je eindpunt is de temp als het buiten -15 is.
In een grafiek wordt een lijn door die twee punten getrokken die voor elke tussenliggende buitentemp de temp voor je vloerverwarming bepaalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWM8GJfJKO65mtoI903Hd426cE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YM4pKdZX6zuW2aeP4v1YQAcw.jpg?f=fotoalbum_large

Het idee is dat je met lagere buitentemperatuur meer warmteverlies hebt, dus meer energie in je vloer moet stoppen.

In jouw geval: verlagen naar 30 houdt in dat je de hele lijn iets minder steil maakt.

[ Voor 19% gewijzigd door JakeOfOz op 09-03-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
The Legend schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:44:
[...]

Als het te warm wordt kun je de stooklijn flink verlagen, zet die eens op 20-35. Verder heb je nu de ‘bijzondere’ situatie dat het snachts vriest en smiddags bijna 15 graden is + gigantische instraling door de zon. De WP heeft echter een vertraging om te voorkomen dat hij nu overdag volledig stopt om de nacht maximaal te gaan draaien omdat het dan weer vriest.
Ah het is inderdaad wel logisch dat er vertraging zit in opwarmen en stoppen met verwarmen.
JakeOfOz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Edit: een voetpunt van 25 is ook hoog. Dat houdt in dat als het buiten 20 graden is, dat je alsnog 25 graden door je vloerverwarming pompt...
Ja ik heb veel ramen op het zuiden en de sensor voor de buiten temp hangt op het noorden in de schaduw.
Ik ga in ieder geval het voetpunt naar 20 zetten.
Andrehj schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:10:
[...]

Heb je vloerverwarming? Zo ja, bij welke temperatuur hoort dat eindpunt van 45°C? Want dat is voor VVW belachelijk hoog. Ik zou die waarde eens 10 graden naar beneden zetten.
Tip voor de volgende winter: Zet al die offsets en ruimtecompensaties uit, en probeer de ideale WAR-curve te vinden. Pas daarna de ruimtecompensatie weer aan zetten.
Ja VVW inderdaad. Thanks voor de tips, ik ga mee aan de slag.

Kort samengevat. 1. Op zoek naar de ideale stooklijn zonder aan de offset knoppen te draaien. 2. De warmtepomp heeft een vertraging om te compenseren voor snel opwarmen en weer afkoelen.
3. Mijn eind en voetpunt staan te hoog. Die ik ga ik eerst maar eens terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

JakeOfOz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:19:
[...]

De stooklijn bepaalt welke temperatuur door je vloerverwarming gaat.
Het voetpunt is de temp die door je vloer gaat bij 20 graden buiten. Je eindpunt is de temp als het buiten -15 is.

In jouw geval: verlagen naar 30 houdt in dat je de hele lijn iets minder steil maakt.
Is er ook een positief effect op de zuinigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noxa schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:32:
3. Mijn eind en voetpunt staan te hoog. Die ik ga ik eerst maar eens terug zetten.
Kijk vooral naar het eindpunt. Het beginpunt moet je zodanig instellen dat de WP zijn minimum vermogen kwijt kan. Dat moet je dus eerst eens bepalen en is heel erg afhankelijk van je afgiftesysteem.
Hier heb ik ca 250 m² VVW, en kan ik terug naar 24°C. Maar als je minder oppervlak hebt, kan het zomaar zijn dat je naar minimaal 27 of 28°C moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Bor schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:34:
[...]

Ja hoe lager de stooklijn of beter gezegd hoe kouder je cv water is met verwarmen des te zuiniger is je warmtepomp
Dus een goede stooklijn voor je huis en systeem vinden is heel erg belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Andrehj schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:37:
[...]

Kijk vooral naar het eindpunt. Het beginpunt moet je zodanig instellen dat de WP zijn minimum vermogen kwijt kan. Dat moet je dus eerst eens bepalen en is heel erg afhankelijk van je afgiftesysteem.
Hier heb ik ca 250 m² VVW, en kan ik terug naar 24°C. Maar als je minder oppervlak hebt, kan het zomaar zijn dat je naar minimaal 27 of 28°C moet.
Aha, ik heb ~110m² VVW maar wel na-geïsoleerde oudbouw (1955). Hoe bepaal ik wat dan het minimum eindpunt moet zijn? Ik heb geen monitoring van de WP zelf. Misschien moet ik dat ook maar eens aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noxa schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:47:
Aha, ik heb ~110m² VVW maar wel na-geïsoleerde oudbouw (1955). Hoe bepaal ik wat dan het minimum eindpunt moet zijn?
Gewoon kijken wat de minimale watertemperatuur is waarbij hij niet gaat pendelen. Dus WP op vaste aanvoertemperatuur zetten en in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bor schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:34:
Uiteraard. En dat effect is erg hoog. Des te lager de watertemperatuur, des te hoger de COP. Maar zodra hij gaat pendelen gaat je COP weer naar beneden, omdat een WP de eerste minuten (kwartieren) van een run niet optimaal draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Andrehj schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:55:
[...]

Uiteraard. En dat effect is erg hoog. Des te lager de watertemperatuur, des te hoger de COP. Maar zodra hij gaat pendelen gaat je COP weer naar beneden, omdat een WP de eerste minuten (kwartieren) van een run niet optimaal draait.
Kan je het pendelen op een of andere manier op de pomp aflezen of is het een kwestie van luisteren en kijken bij de buitenunit of deze elke keer kort aan en uit gaat? Leerzaam topic hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
Bor schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:09:
[...]

Kan je het pendelen op een of andere manier op de pomp aflezen of is het een kwestie van luisteren en kijken bij de buitenunit of deze elke keer kort aan en uit gaat? Leerzaam topic hier :)
Uitlezen via een unit van bbq-kees en in Home Assistant of Domoticz uitzetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
Andrehj schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:11:
[...]

13 kW? Dat is een enorme joekel. Wat was je gasverbruik voordat je naar een WP ging?
Dit huis is nieuwbouw uit 2021 een daarin gelijk een wp geïnstalleerd omdat we gasloos moesten bouwen, dus ik weet niets van het gasverbruik. We hebben een oppervlakte van 280m2 en 6 mensen die ook gebruik maken van de warmwater voorziening voor douchen etc.
We hebben ook nog 33 zonnepanelen op het dak met 320 wp.

Mijn huidige instellingen zijn:
Eindpunt 35
Voetpunt 22
Max aanvoertemp 55
Kamerinvloed 1k
Offset 0k

Sww
Inschakeltemp 42
Uitschskeltemp 57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
zxr king schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:19:
Vraagje voor degene die de module van Husdata hebben: Kan je ook instellingen veranderen van de Enviline? Ik heb wel de Nefit Smart Service Key, maar daar heb ik alleen wat aan als ik thuis ben en ingelogd zit op het wifi signaal wat uitgezonden wordt. En anders is de module van BBQkees een mooie optie.
Er zijn wel mogelijkheden met het Husdata model. Meer informatie is te vinden op https://varmepump.one/docs/h60-manual/product-overview/ . Hierin staan alle mogelijkheden w.o. HomeAutomation beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
scarwoman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:17:
[...]

Dit huis is nieuwbouw uit 2021 een daarin gelijk een wp geïnstalleerd omdat we gasloos moesten bouwen, dus ik weet niets van het gasverbruik. We hebben een oppervlakte van 280m2 en 6 mensen die ook gebruik maken van de warmwater voorziening voor douchen etc.
We hebben ook nog 33 zonnepanelen op het dak met 320 wp.
Ons huis is ook in 2021 opgeleverd. Ca 210 m2 en we zijn nu met 2 volwassenen en een 1-jarige. Hebben ook een 13kW monoblock, maar die heeft het eigenlijk te rustig. Had een kleinere moeten zijn eigenlijk.
Gezien jullie oppervlakte en bewoners denk ik dat je met 13 best goed zit hoor.
Je instellingen komen ook redelijk met die van ons overeen. Je zou het eindpunt misschien wat kunnen verlagen, dat kun je ook makkelijk weer terugzetten als het niet goed is.

Als je zonnepanelen hebt kun je met een automatisering in Home Assistant bijvoorbeeld het warm water verder verwarmen op het moment dat je veel teruglevert. Dan sla je in feite energie op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
[...]

Heb zojuist dit topic doorgenomen; Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
Begrijp nu jullie punt. Maar maakt dit een heel groot verschil? Wat ik lees begrijp ik van wel.

Maar is het dan ook zo dat hoe het nu geïnstalleerd is een niet optimaal werkend systeem is?
We hebben voor hybride gekozen omdat we niet zeker wisten of we het met een full electric warm zouden krijgen daar het een 1930 woning is. Wel geisoleerd, maar nog wel oude kozijnen en spouwmuurisolatie (niet volledig van binnenuit).
Ten minste dit is dus wat onze installateur dan aanraadde.

Wat zouden jullie nu adviseren te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
JakeOfOz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Ons huis is ook in 2021 opgeleverd. Ca 210 m2 en we zijn nu met 2 volwassenen en een 1-jarige. Hebben ook een 13kW monoblock, maar die heeft het eigenlijk te rustig. Had een kleinere moeten zijn eigenlijk.
Gezien jullie oppervlakte en bewoners denk ik dat je met 13 best goed zit hoor.
Je instellingen komen ook redelijk met die van ons overeen. Je zou het eindpunt misschien wat kunnen verlagen, dat kun je ook makkelijk weer terugzetten als het niet goed is.

Als je zonnepanelen hebt kun je met een automatisering in Home Assistant bijvoorbeeld het warm water verder verwarmen op het moment dat je veel teruglevert. Dan sla je in feite energie op
Dat is interessant Home Assistant. Mijn eerste focus was eerst alles beter afstellen en vervolgens idd monitoring en optimalisatie met behulp van de zonnepanelen. Hoe ziet je configuratie er nu uit dan? BBQkees via wifi naar home assistent of gebruik je de IP-module die al in de binnenunit zit? Dat laatste zou helemaal ideaal zijn.

Hoe staat bij jou de max aanvoertemp ingesteld btw? Ik vind 55 zo hoog voor VVW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
O_Tiby schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:26:
[...]

Heb zojuist dit topic doorgenomen; Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
Begrijp nu jullie punt. Maar maakt dit een heel groot verschil? Wat ik lees begrijp ik van wel.

Maar is het dan ook zo dat hoe het nu geïnstalleerd is een niet optimaal werkend systeem is?
We hebben voor hybride gekozen omdat we niet zeker wisten of we het met een full electric warm zouden krijgen daar het een 1930 woning is. Wel geisoleerd, maar nog wel oude kozijnen en spouwmuurisolatie (niet volledig van binnenuit).
Ten minste dit is dus wat onze installateur dan aanraadde.

Wat zouden jullie nu adviseren te doen?
Ik ben niet zo bekend met een hybride systeem
Maar als je een gesloten vloerverwarmings verdeler neemt dan kun je koelen en zal de warmtepomp zuiniger kunnen werken
Maar de CV ketel zal je moeten begrenzen op 40 / 45 graden en of die dan nog lekker draait weet ik niet
Misschien heb je de cv ketel wel niet meer nodig voor verwarming en wordt die alleen nog voor warmwater bereiding gebruikt
Anders even in het topic : Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 advies vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O_Tiby
Willem senior schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:38:
[...]

Ik ben niet zo bekend met een hybride systeem
Maar als je een gesloten vloerverwarmings verdeler neemt dan kun je koelen en zal de warmtepomp zuiniger kunnen werken
Maar de CV ketel zal je moeten begrenzen op 40 / 45 graden en of die dan nog lekker draait weet ik niet
Misschien heb je de cv ketel wel niet meer nodig voor verwarming en wordt die alleen nog voor warmwater bereiding gebruikt
Anders even in het topic : Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 advies vragen
Hoi Willem, dank voor de reactie. CV wordt voornamelijk gebruikt voor het verwarmen van tapwater en bijspringen in de winter wanneer de warmtepomp het niet redt.
Ik zal ook eens in het andere topic advies vragen. Al gaat het mij niet perse om het koelen maar nu is mijn twijfel of dit wel een correct systeem is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
scarwoman schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:15:
[...]

Dat is interessant Home Assistant. Mijn eerste focus was eerst alles beter afstellen en vervolgens idd monitoring en optimalisatie met behulp van de zonnepanelen. Hoe ziet je configuratie er nu uit dan? BBQkees via wifi naar home assistent of gebruik je de IP-module die al in de binnenunit zit? Dat laatste zou helemaal ideaal zijn.

Hoe staat bij jou de max aanvoertemp ingesteld btw? Ik vind 55 zo hoog voor VVW?
Ik gebruik nu de bbq-kees unit met een netwerkkabel. Heb het ook via IP-module geprobeerd eerst, maar dat is onwijs veel werk (staat ook ergens eerder in dit forum wel hoe ik dat gedaan had). Ik kan absoluut de bbq-kees oplossing aanraden.

De automatisering die ik nu heb checkt of we meer dan 4kW aan het terugleveren zijn, en zet dan de extra warm water-functie aan op 60 graden (maximaal 1x per 48 uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:25
JakeOfOz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:43:
[...]

Ik gebruik nu de bbq-kees unit met een netwerkkabel. Heb het ook via IP-module geprobeerd eerst, maar dat is onwijs veel werk (staat ook ergens eerder in dit forum wel hoe ik dat gedaan had). Ik kan absoluut de bbq-kees oplossing aanraden.

De automatisering die ik nu heb checkt of we meer dan 4kW aan het terugleveren zijn, en zet dan de extra warm water-functie aan op 60 graden (maximaal 1x per 48 uur).
Wil jij deze automation eens delen? Ben er ook nog op zoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-10 12:49
-foutje, verkeerde topic-

[ Voor 93% gewijzigd door KMarco op 10-03-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Na in de winterperiode netjes gedraaid te hebben heb ik het idee dat de WAR regeling de temperaturen van de afgelopen dagen erg verwarrend vindt: ‘s nachts -5, overdag +14 graden. De warmtepomp draait niet echt gelijkmatig en doet maar wat, tenminste dat is mijn gevoel…… Soms uit, dan weer +30 graden op de CV, ook overdag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4nG7Zeoal7jFi3PQp4KNC_rX3s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zROovmZBnxktqF1NDSYC9Plw.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:44

The Legend

*Plop*

Dat gevoel heb ik hier ook. Hij draait hier nu vanaf ca. 2 uur snachts tot 2 uur smiddags, maar overdag pompt ie ook nog gewoon 29 graden de vloer in terwijl het dan door instraling al 21 graden is. Heb het idee dat ie rustig een paar uur minder kan draaien, maar heb er nog niet naar gekeken hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Pagina: 1 ... 20 ... 105 Laatste