Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:28
jeffreytigch schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Ik heb het over runs van 10 minuten (vanochtend toch even getimed), en een COP (vanaf de warmtepomp gezien) van 1,8 op het moment. Nooit boven de 2,5 gekomen.

Ik ga @Willem senior zijn suggestie komende week proberen, evenals een proef om de lucht omhoog (uit onze tuin) te verplaatsen.
Dan gaat er iets niet goed. Ik las dat je een 9kW systeem had voor 45m2 vloerverwarming. Dat lijkt me nogal een groot vermogen voor een relatief klein vloeroppervlak (= weinig afgifte). Desondanks zou, als de groepen goed open staan, er voldoende afgifte capaciteit moeten zijn om de installatie langer dan 10 minuten te laten draaien.

Ik heb een 5 kW mono systeem en verwarm hier circa 115m2 mee (benedenverdieping + badkamer, bouwjaar 2019).

Je schrijft ook dat het elektrische element bijspringt terwijl je dit hebt uitgeschakeld. Ook dat is, met uitzondering van de geplande legionella run, niet goed.

Kortom als is je installatie misschien te groot dan nog gaat er meer niet goed. Als het met de tips van hier niet op te lossen is dan zou ik er een installateur bijhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-06 10:11
jeffreytigch schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Ik heb het over runs van 10 minuten (vanochtend toch even getimed), en een COP (vanaf de warmtepomp gezien) van 1,8 op het moment. Nooit boven de 2,5 gekomen.

Ik ga @Willem senior zijn suggestie komende week proberen, evenals een proef om de lucht omhoog (uit onze tuin) te verplaatsen.
Dat is inderdaad niet goed. Moet iets mis zijn; alleen de overdimensionering lijkt me niet de oorzaak te kunnen zijn van zo'n lage COP.
Is werk voor de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
de telegraaf schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Dat is inderdaad niet goed. Moet iets mis zijn; alleen de overdimensionering lijkt me niet de oorzaak te kunnen zijn van zo'n lage COP.
Is werk voor de installateur.
Misschien heb je wel teweinig flow over je vloerverwarming
Maar 45 m2 vloerverwarming zou de pomp van de warmtepomp wel moeten kunnen redden lijkt mij
Beter je installateur eerst maar laten kijken en dan kun je daarna zelf de fijn tuning doen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:03
Dank voor de inzichten. Zeker iets voor de installateur, ik ga het bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 16:17
jeffreytigch schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:30:
Ik ben toch benieuwd of ons systeem wel juist is aangeboden. Heb het gevoel dat ons systeem te groot is neergezet. We hebben 45m2 vloerverwarming (zonder buffer) en 180L buffervat voor SWW, dat bediend wordt door een Nefit EnviLine A/W Split 9.0 T-S Tower (met een LG ODUSPLIT8 buiten). We blijven korte runs houden en de electrische bijverwarming blijft inschakelen, ondanks expliciet uitzetten.

We hebben wel nog een probleem met lucht-aanvoer (we hebben een beetje een 'vissekom' op de plek waar de split-unit staat), daar maak ik deze week iets voor om dat uit te kunnen sluiten (na een tip van een andere tweaker).
Wat voor stooklijn heb je?

En wat is de gewenste aanvoorstreeftemperatuur en natuurlijk de daadwerkelijke temperatuur?

Kun je zien via: menu knop vasthouden, diagnose, monitorwaarden, cv-circuit 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:03
rroetenberg schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:13:
[...]

Wat voor stooklijn heb je?

En wat is de gewenste aanvoorstreeftemperatuur en natuurlijk de daadwerkelijke temperatuur?

Kun je zien via: menu knop vasthouden, diagnose, monitorwaarden, cv-circuit 1
Na eerdere suggestie, heb ik het volgende aangehouden:

Stooklijn met voetpunt 20 graden, eindpunt 45 graden, max 56 (stond eerder op 48, stapsgewijs verhoogd ivm foutmeldingen)

Nu het circuit wat meer op temperatuur is, hebben we weer foutmeldingen. Wil de max temperatuur niet verder verhogen, want de max wordt al overschreden (tikt de 60 aan en gaat in storing). Daadwerkelijke temperaturen hou je van mij tegoed zodra ik weer bij de warmtepomp ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:28
jeffreytigch schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Stooklijn met voetpunt 20 graden, eindpunt 45 graden, max 56 (stond eerder op 48, stapsgewijs verhoogd ivm foutmeldingen)

Nu het circuit wat meer op temperatuur is, hebben we weer foutmeldingen. Wil de max temperatuur niet verder verhogen, want de max wordt al overschreden (tikt de 60 aan en gaat in storing). Daadwerkelijke temperaturen hou je van mij tegoed zodra ik weer bij de warmtepomp ben.
Als je toch gaat kijken; vermeld dan naast de aanvoerstreeftemperatuur en de aanvoertemperatuur ook even de retourtemperatuur. De retourtemperatuur vindt je alleen wel in een ander onderdeel van het menu (3 seconden 'menu' indrukken -> diagnose -> monitorwaarden -> warmtepomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
jeffreytigch schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Ik denk echt dat de installateur er bij moet komen. Een aantal rare dingen:

1) die foutmeldingen
Zelfs wanneer de wp alleen het buffervat staat warm te houden (komt soms voor richting voorjaar wanneer groepen dichtlopen) moet je geen foutmeldingen krijgen. Op een bepaald moment is de uitschakeltemp bereikt en stopt ie, en wanneer de temp van het water zakt tot inschakeltemp, dan begint ie weer. Moet geen reden zijn voor foutmeldingen.
2) kamertemperatuur
wanneer je afgiftesysteem (je vloerverwarming) goed zou werken moet het bloedheet zijn in huis met de aanvoertemperaturen die je meldt. Wanneer dat niet zo is en de vloer voelt niet warm aan, dan wordt er geen (warm) water rondgepompt.
3) die COP van 1,5
ook hier, zelfs wanneer je wp alleen het buffervat staat warm te houden, moet je niet zo'n lage COP kunnen krijgen. Ook niet met runs van 10 minuten. Wellicht dat de luchtverversing bij de buitenunit niet genoeg is en dat ie reeds afgekoelde lucht opnieuw aanzuigt, maar dan moet ie naar mijn mening echt extreem opgesloten staan. De installateur signaleert dat dan toch? Daarbij, kennelijk krijgt je wp in 10 minuten het water op 60 graden, dus het basisprincipe werkt wel. Wanneer ie een bepaalde hoeveelheid lucht steeds verder zou afkoelen, dan zou ie het water op een gegeven moment ook niet meer op temperatuur krijgen lijkt me. Maar nogmaals, dat lijkt me een heel extreme situatie, kan ik me haast niet voorstellen. Ik ga hierbij er vanuit dat het bijverwarmingselement uitgeschakeld is, hoewel zo'n COP anders doet vermoeden.

[ Voor 11% gewijzigd door de telegraaf op 11-01-2022 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-06 21:51
Ik heb ook die tc0/tc3 instelling een paar dagen op 5 gezet ipv 7 maar heb toch het gevoel dat de installatie er dan langer over doet om het huis op de ingestelde 20 graden te houden (7kW monoblock met overal vloerverwarming in zeer goed geïsoleerd huis). Ingestelde temperatuur zakt soms naar 19 graden en duurt dan vrij lang voor ie weer op 20 staat. Is een gevoelskwestie, kan het nog niet aantonen maar het BBQkees kastje is onderweg.

Werkt bij jullie trouwens ook die Homecon Easy app niet meer? Er is deze week een upgrade geweest, maar ben nu de instellingen kwijt. Anyway, was toch al een app met zeer beperkte info…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Pompadour schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:41:
Ik heb ook die tc0/tc3 instelling een paar dagen op 5 gezet ipv 7 maar heb toch het gevoel dat de installatie er dan langer over doet om het huis op de ingestelde 20 graden te houden (7kW monoblock met overal vloerverwarming in zeer goed geïsoleerd huis). Ingestelde temperatuur zakt soms naar 19 graden en duurt dan vrij lang voor ie weer op 20 staat. Is een gevoelskwestie, kan het nog niet aantonen maar het BBQkees kastje is onderweg.

Werkt bij jullie trouwens ook die Homecon Easy app niet meer? Er is deze week een upgrade geweest, maar ben nu de instellingen kwijt. Anyway, was toch al een app met zeer beperkte info…
Ik denk omdat Nefit bij vloerverwarming Tc3 en tc0 op 5 zetten adviseert te maken heeft met de software
Vloerverwarming reageert langzaam en radiators reageerden snel en daar zal de software dan rekening mee houden als je die instelling veranderd

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg

Ik ben geen expert maar door "problemen" met onze warmtepomp ben ik onderzoek gaan doen naar formules en dergelijke.

Thermische vermogen is: L/s * 4,187 * dT = kW

Stel dat je een flow hebt van 0,226l per seconde met een deltaT van 7 dan is dat vermogen geleverd van 6,62kW, doe je hetzelfde met een deltaT maar de vloerverwarming niet verder open te zetten dan is het vermogen maar 4,73kW. Dus het opwarmen duurt langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:31

BBQKees gateway werkt heel mooi icm Home Assistant. Kan de werking van de WP nu veel beter monitoren. Lengte van runs, compressor snelheid, defrosts. En kan met Home Assistant ook de ruimtesensors van de zoneregeling uitlezen.

Heb maandag het eindpunt van de stooklijn met 2 °C verlaagd naar 32°. Bij temperaturen rond het vriespunt staat de WP op 25-30% te pruttelen en de temperatuur van de woonkamer (bypass-ruimte) schiet nu ook minder ver door het setpoint. Ben heel benieuwd wat hij doet als er matige vorst komt en of het eindpunt nog lager kan. Voetpunt staat momenteel 24 °C

Heeft het zin om de Ta te verlagen, om de COP te verhogen, als de WP al meer dan 23 uur per dag onafgebroken draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 10:35
Ik ben nog steeds aan het kijken naar zoneregeling voor mijn installatie. Inmiddels ook contact gehad met de installateur en hij biedt hier Henco zoneregeling voor aan.

Eerder ben ik ook Watts en Upunor in dit topic tegen gekomen, iemand ervaring met het installeren van zo'n oplossing?

Volgens mij is het niet zo heel spannend, enkel de aansturing van WP of pomp twijfel ik nog een beetje aan.
Begrijp ik het goed dat men simpelweg een relais voor aan/uit sturing van de pomp gebruikt? De 1010H kan dan naar de technische ruimte met ruimte invloed op 0 en that's about it?

Dan is het een kwestie van de bedieningsmodule + actors aansluiten en klaar is kees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Sjefke32 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:03:
Ik ben nog steeds aan het kijken naar zoneregeling voor mijn installatie. Inmiddels ook contact gehad met de installateur en hij biedt hier Henco zoneregeling voor aan.

Eerder ben ik ook Watts en Upunor in dit topic tegen gekomen, iemand ervaring met het installeren van zo'n oplossing?

Volgens mij is het niet zo heel spannend, enkel de aansturing van WP of pomp twijfel ik nog een beetje aan.
Begrijp ik het goed dat men simpelweg een relais voor aan/uit sturing van de pomp gebruikt? De 1010H kan dan naar de technische ruimte met ruimte invloed op 0 en that's about it?

Dan is het een kwestie van de bedieningsmodule + actors aansluiten en klaar is kees?
Bij onze installatie (met Uponor Smatrix Pulse) is alleen een koppeling gemaakt voor verwarming/koelbedrijf. Daarnaast wordt de klep van de badkamer rechtstreeks aangestuurd door de WP: standaard open bij verwarming, standaard gesloten bij koeling. De overige groepen worden door de zoneregeling aangestuurd.

WP draait WAR only, zonder 1010H thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-06 20:43

Henco is mij niet bekend, maar het is wel verstandig om een systeem te kiezen waar je installateur ervaring mee heeft.
Wij hebben de Watts naregeling i.c.m. koelingsmodule. Deze is verbonden met de binnenunit. De rest van regelunits werken feitelijk los van warmtepomp. Als een actuator bij warmtevraag van een zone open staat zal hier warm cv-water door blijven stromen zolang de Buderus cv-pomp vanuit binnenunit wordt aangestuurd. Staat de cv-pomp uit door b.v. een sww run dan staat actuator nog steeds open maar zal er geen flow meer zijn. Pas als de temperatuur in de desbetreffende ruimte is gehaald zal de actuator de zone afsluiten.

Systeem werkt goed, maar 1010h blijft de hoofdregelaar waarmee het setpoint kan worden ingesteld. Het is inderdaad zo dat de ruimte invloed wordt uitgeschakeld en dat je dan alleen nog maar op de war regelt.
Advies van Nefit en de installateur was om 1010h i.v.m. de dauwpunt vochtmeting in de woonkamer te laten. Als je 1010h in de technische ruimte plaatst waar de vochtigheid veel lager is bestaat de kans dat de woonkamervloer te koud wordt met kans op condens/vocht op vloer en muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
Joris748 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:22:
[...]

Bij onze installatie (met Uponor Smatrix Pulse) is alleen een koppeling gemaakt voor verwarming/koelbedrijf. Daarnaast wordt de klep van de badkamer rechtstreeks aangestuurd door de WP: standaard open bij verwarming, standaard gesloten bij koeling. De overige groepen worden door de zoneregeling aangestuurd.

WP draait WAR only, zonder 1010H thermostaat.
Jij hebt helemaal geen 1010H thermostaat meer hangen dan? Hoe weet de WP dan welke temperatuur er verwacht wordt?
Nous112 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:31:
[...]

Henco is mij niet bekend, maar het is wel verstandig om een systeem te kiezen waar je installateur ervaring mee heeft.
Wij hebben de Watts naregeling i.c.m. koelingsmodule. Deze is verbonden met de binnenunit. De rest van regelunits werken feitelijk los van warmtepomp. Als een actuator bij warmtevraag van een zone open staat zal hier warm cv-water door blijven stromen zolang de Buderus cv-pomp vanuit binnenunit wordt aangestuurd. Staat de cv-pomp uit door b.v. een sww run dan staat actuator nog steeds open maar zal er geen flow meer zijn. Pas als de temperatuur in de desbetreffende ruimte is gehaald zal de actuator de zone afsluiten.

Systeem werkt goed, maar 1010h blijft de hoofdregelaar waarmee het setpoint kan worden ingesteld. Het is inderdaad zo dat de ruimte invloed wordt uitgeschakeld en dat je dan alleen nog maar op de war regelt.
Advies van Nefit en de installateur was om 1010h i.v.m. de dauwpunt vochtmeting in de woonkamer te laten. Als je 1010h in de technische ruimte plaatst waar de vochtigheid veel lager is bestaat de kans dat de woonkamervloer te koud wordt met kans op condens/vocht op vloer en muren.
Wat betreft die installateur, die overweeg ik er dus juist buiten te laten, sta niet echt te springen om die weer erbij te betrekken. Zodoende ook de overweging om het zelf te gaan doen.

Ik gebruik koelen niet, deze is ook uitgeschakeld, dan neem ik aan dat die dauwpunt meting niet relevant is toch? Met enkel verwarmen kan condens m.i. niet ontstaan of mis ik nu iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Sjefke32 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Jij hebt helemaal geen 1010H thermostaat meer hangen dan? Hoe weet de WP dan welke temperatuur er verwacht wordt?

[...]

Wat betreft die installateur, die overweeg ik er dus juist buiten te laten, sta niet echt te springen om die weer erbij te betrekken. Zodoende ook de overweging om het zelf te gaan doen.

Ik gebruik koelen niet, deze is ook uitgeschakeld, dan neem ik aan dat die dauwpunt meting niet relevant is toch? Met enkel verwarmen kan condens m.i. niet ontstaan of mis ik nu iets?
De WP is volledig WAR geregeld, er is daardoor geen binnenthermostaat nodig. De aanvoertemperatuur wordt middels een stooklijn op basis van de buitentemperatuur geregeld.

Enige wat de WP doet is het buffervat op de gewenste temperatuur houden.

Vochtigheidsmeting is niet relevant bij verwarmingsbedrijf. Overigens kun je technisch gezien gewoon zonder 1010H koelen. Nefit adviseert dat niet (te doen) in verband met aansprakelijkheid. Wie is er aansprakelijk als er iemand valt omdat de tegelvloer nat is door condensatie? Of als het laminaat op begint te krullen?

[ Voor 18% gewijzigd door Joris748 op 12-01-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
Joris748 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:10:
[...]

De WP is volledig WAR geregeld, er is daardoor geen binnenthermostaat nodig. De aanvoertemperatuur wordt middels een stooklijn op basis van de buitentemperatuur geregeld.

Enige wat de WP doet is het buffervat op de gewenste temperatuur houden.

Vochtigheidsmeting is niet relevant bij verwarmingsbedrijf. Overigens kun je technisch gezien gewoon zonder 1010H koelen. Nefit adviseert dat niet (te doen) in verband met aansprakelijkheid. Wie is er aansprakelijk als er iemand valt omdat de tegelvloer nat is door condensatie? Of als het laminaat op begint te krullen?
Duidelijk, maar jij hebt dus niet de Budurus pomp gekoppeld aan de Upunor Pulse? Mij lijkt toch dat hij kan stoppen met pompen wanneer alle zones de gewenste temperatuur hebben? Als alle kleppen dicht gaan dan wil je toch ook dat de pomp stopt lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Sjefke32 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:39:
[...]

Duidelijk, maar jij hebt dus niet de Budurus pomp gekoppeld aan de Upunor Pulse? Mij lijkt toch dat hij kan stoppen met pompen wanneer alle zones de gewenste temperatuur hebben? Als alle kleppen dicht gaan dan wil je toch ook dat de pomp stopt lijkt me?
Dat zou ik na moeten kijken. Naar mijn weten is de Buderuspomp op de WP aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:48
Joris748 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:58:
[...]

Dat zou ik na moeten kijken. Naar mijn weten is de Buderuspomp op de WP aangesloten.
Dit heb ik onlangs ook omgezet van de WP naar de Danfoss Icon naregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
immie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:28:
[...]

Dit heb ik onlangs ook omgezet van de WP naar de Danfoss Icon naregeling
Heb jij hier iets meer info over? Heb je dan een aan/uit regeling vanuit de Danfoss Icon? Is dat een kwestie van loskoppelen op de WP en aansluiten op de Danfoss geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Sjefke32 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Als je niet koelt is de dauwpunt sensor ook niet meer van belang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
Sjefke32 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Heb jij hier iets meer info over? Heb je dan een aan/uit regeling vanuit de Danfoss Icon? Is dat een kwestie van loskoppelen op de WP en aansluiten op de Danfoss geweest?
Nou de regeling is WAR en er zit alleen een verwarm/koel relias op naar de WP. Geen aan/uit regeling voor de CV zoals je dat soms ziet. De pomp zit nu op de Danfoss Icon Master ja en dat werkt eigelijk prima. Mijn probleem was dat de pomp 24/7 draaide en het warme buffervat water door de Bypass ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
immie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:47:
[...]

Nou de regeling is WAR en er zit alleen een verwarm/koel relias op naar de WP. Geen aan/uit regeling voor de CV zoals je dat soms ziet. De pomp zit nu op de Danfoss Icon Master ja en dat werkt eigelijk prima. Mijn probleem was dat de pomp 24/7 draaide en het warme buffervat water door de Bypass ging.
Die begrijp ik maar door de pomp aan te sluiten op de Danfoss, stopt de pomp met draaien wanneer er geen warmtevraag is? Dan heb je in feite toch een aan/uit regeling tussen de Danfoss Icon en de Budurus pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
Sjefke32 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:51:
[...]

Die begrijp ik maar door de pomp aan te sluiten op de Danfoss, stopt de pomp met draaien wanneer er geen warmtevraag is? Dan heb je in feite toch een aan/uit regeling tussen de Danfoss Icon en de Budurus pomp?
de pomp stopt wanneer de laatste groep dicht gaat zegmaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-05 22:29
De afgelopen dagen dit hele topic vanaf begin 2020 maar eens doorgelezen aangezien ik bezig ben met de aanschaf van een all electric warmtepomp. Mijn voorkeurs installateur werkt alleen maar met Nefit.
Al veel interessante informatie gelezen in dit topic en vooral veel geleerd, waarvoor dank aan allen die hieraan bijdragen.

Korte situatieschets van de woning.
Jaren 30 hoekwoning
145 M2 woonoppervlakte
Vloerisolatie Rd > 5.0
Spouwmuur isolatie Rd 1.75
HR++ glas.
Dakisolatie moet nog gebeuren, komend voorjaar denk ik.

Beneden 60M2 vloerverwarming 10cm h.o.h. verder geen radiatoren beneden.'
Zoneregeling via Watts Vision systeem. 7 groepen verdeeld over 3 zones.
Verdiepingen alles met radiatoren maar die worden niet/nauwelijks gebruikt.
Badkamer voorzien van elektrische vloerverwarming (slechte keuze, mja nu weinig meer aan te doen).

Mijn jaarverbruik gas is 1650 M3.

Naast de installatie van een lucht-water warmtepomp ga ik ook nog investeren in een degelijke multi-split airco. Deze is vooral voor de bovenverdieping om te koelen in indien nodig te verwarmen in de winter.
Beneden zullen ook 2 uitstromen komen waarmee dus eventueel in winter bijverwarmt kan worden indien warmtepomp te weinig vermogen heeft.

Enkele vragen ik mee zit:
1. O.b.v. van de Koevlaas berekening heb ik een 8KW warmtepomp nodig. Afgerond naar boven zou dit een 9KW Tower Monoblock worden. Maar ik zou ook kunnen kiezen voor 7KW versie, deze zou te weinig vermogen hebben, maar dit zou mijn airco kunnen opvangen.
Voordeel van de 7KW is dan dat deze lange runs zou kunnen maken op redelijk hoog vermogen.

Klopt deze aanname en is dit adviseerbaar?

2. De SWW voorziening in zo'n tower is 180L. Als dit aangevoerd wordt op 60 graden naar de douche zou dit betekenen dat ik bij 40 graden douchen 30 minuten kan douchen. (mijn douche doet 10 liter per minuut).
Ik moet nog eens meten hoe lang wij werkelijk achter elkaar douchen, maar dit klinkt mij kort.

Wat zijn jullie ervaringen? Al eens meegemaakt dat je ineens koud water uit je douche krijgt?
En hoe lang duurt het ongeveer om een leeg vat weer helemaal op te warmen? Uitgaande van gemiddelde omstandigheden dus buiten temperatuur van 10 graden ofzo.

3. Mijn installateur adviseert ook om te werken met een buffervat, hoe groter hoe efficiënter.
Maar stel dat ik mijn vloerverwarming goed inregel en de naregeling (Watts vision) weg zou laten, zou je dan geen goed systeem kunnen krijgen zonder buffer?

Hoor graag wat jullie meningen en adviezen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Jasperzzz op 15-01-2022 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jasperzzz schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:38:
De afgelopen dagen dit hele topic vanaf begin 2020 maar eens doorgelezen aangezien ik bezig ben met de aanschaf van een all electric warmtepomp. Mijn voorkeurs installateur werkt alleen maar met Nefit.
Al veel interessante informatie gelezen in dit topic en vooral veel geleerd, waarvoor dank aan allen die hieraan bijdragen.

Jaren 30 hoekwoning
145 M2 woonoppervlakte
Vloerisolatie Rd > 5.0
HR++ glas.

Badkamer voorzien van elektrische vloerverwarming (slechte keuze, mja nu weinig meer aan te doen).

Naast de installatie van een lucht-water warmtepomp ga ik ook nog investeren in een degelijke multi-split airco. Deze is vooral voor de bovenverdieping om te koelen in indien nodig te verwarmen in de winter.
Beneden zullen ook 2 uitstromen komen waarmee dus eventueel in winter bijverwarmt kan worden indien warmtepomp te weinig vermogen heeft.

1. O.b.v. van de Koevlaas berekening heb ik een 8KW warmtepomp nodig. Afgerond naar boven zou dit een 9KW Tower Monoblock worden. Maar ik zou ook kunnen kiezen voor 7KW versie, deze zou te weinig vermogen hebben, maar dit zou mijn airco kunnen opvangen.
Voordeel van de 7KW is dan dat deze lange runs zou kunnen maken op redelijk hoog vermogen.

2. De SWW voorziening in zo'n tower is 180L. Als dit aangevoerd wordt op 60 graden naar de douche zou dit betekenen dat ik bij 40 graden douchen 30 minuten kan douchen. (mijn douche doet 10 liter per minuut).
Ik moet nog eens meten hoe lang wij werkelijk achter elkaar douchen, maar dit klinkt mij kort.

Wat zijn jullie ervaringen? Al eens meegemaakt dat je ineens koud water uit je douche krijgt?
En hoe lang duurt het ongeveer om een leeg vat weer helemaal op te warmen? Uitgaande van gemiddelde omstandigheden dus buiten temperatuur van 10 graden ofzo.

3. Mijn installateur adviseert ook om te werken met een buffervat, hoe groter hoe efficiënter.
Maar stel dat ik mijn vloerverwarming goed inregel en de naregeling (Watts vision) weg zou laten, zou je dan geen goed systeem kunnen krijgen zonder buffer?

Belangrijkste advies: Lees het algemene L/W wp topic (en liefst ook zijn voorgangers) en dit topic goed door. Daar kun je mooi een mistige zondag (morgen dus) aan besteden). Dan zit je er veel beter in, en zou je niet voorstellen om met 60 graden SWW-water te werken. Dat is namelijk niet haalbaar en erg onrendabel en recent nog uitgebreid behandeld.
Weglaten van de naregeling is wel een goed idee, zeker omdat het maar 60 m² betreft. Geeft minder complexiteit, minder ruimtebeslag en hogere cop.
Als uit Koevlaas 8 kW komt, zou je prima de Mitsubishi PUHZ-SW75YAA kunnen nemen, die levert bij -10 nog 8.4 kW. De R32 opvolger is ook een goede keuze, maar kan niet koelen. Maar aangezien je toch alleen maar vvw op de bgg hebt en een beperkt oppervlak wordt het met koelen toch niks.
Nefits ken ik niet.
Heb je je huidige CV-ketel al op 35°C watertemperatuur staan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online

Jaren 30 hoekwoning
145 M2 woonoppervlakte
Vloerisolatie Rd > 5.0
HR++ glas.

Ik zou voor de 7 kw gaan want je dak moet nog geïsoleerd worden en dat scheelt echt veel warmte verlies van je woning
En mocht er een elfstedentocht komen je heb in dat geval nog een 9 kw electrich element in de tower zitten om mee te helpen en je heb ook nog een airco extra dus dat lijkt mij wel voldoende

Dan het warme water wordt bij gemengd met koud water bij je kraan en onderin je boilervat
Met een vol vat van 60 graden na een legionella run kan ik ongeveer een uur douchen met de regendouche die gebruikt hier ongeveer 9 liter per minuut
Het vat weer opwarmen kost gemiddeld 3 kwartier tot een uur

Als je genoeg water in je systeem heb zou ik het zonder buffervat doen scheelt ruimte van het buffervat en een extra pomp plus je kunt een lagere water temperatuur instellen zonder buffervat
Als ik het toen geweten had dat zonder buffervat het ook kon dan had ik het hier ook zonder buffervat geplaatst
Maar nu na een jaar testen en uitproberen ben ik wel tevreden over de Nefit warmtepomp ik heb wel de split uitvoering staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
Andrehj schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:00:
[...]

Belangrijkste advies: Lees het algemene L/W wp topic (en liefst ook zijn voorgangers) en dit topic goed door. Daar kun je mooi een mistige zondag (morgen dus) aan besteden). Dan zit je er veel beter in, en zou je niet voorstellen om met 60 graden SWW-water te werken. Dat is namelijk niet haalbaar en erg onrendabel en recent nog uitgebreid behandeld.
Weglaten van de naregeling is wel een goed idee, zeker omdat het maar 60 m² betreft. Geeft minder complexiteit, minder ruimtebeslag en hogere cop.
Als uit Koevlaas 8 kW komt, zou je prima de Mitsubishi PUHZ-SW75YAA kunnen nemen, die levert bij -10 nog 8.4 kW. De R32 opvolger is ook een goede keuze, maar kan niet koelen. Maar aangezien je toch alleen maar vvw op de bgg hebt en een beperkt oppervlak wordt het met koelen toch niks.
Nefits ken ik niet.
Heb je je huidige CV-ketel al op 35°C watertemperatuur staan?
Bedankt voor je reactie. Het algemene lucht-water topic heb ik ook deels doorgelezen. Niet alle 10 de delen, maar het laatste deel wel.

CV ketel draait momenteel op 38°C en 6,9KW, dat zijn de laagste mogelijk instellingen, lager kan helaas niet. Maar met deze instellingen gaat het goed, laatst met de kou/vorst bleef het ook 'redelijk' op temperatuur.
Redelijk zeg ik omdat ik merkte dat de ingestelde temperatuur regelmatig niet behaald wordt, maar dat ligt niet zozeer aan het vermogen/temperatuur. Ik zie dat de vv-pomp dan al heel snel stopt met pompen ondanks dat de gewenste kamertemperatuur nog niet behaald is.
Vermoed dat dit zit in de aansturing vanuit de Watts Vision. De kamertemperatuur blijft constant 0,4°C achter op de gewenste temperatuur. Verhoog ik de gewenste temperatuur met 1 °C dan wordt het gewoon warmer maar blijft alsnog 0,4°C lager dan gewenst.

Daaruit concludeer ik dan maar dat de ketel genoeg vermogen heeft en de vv z'n warmte wel kwijt kan maar dat de Watts Vision gewoon te snel uitschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
Willem senior schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:10:
[...]

Ik zou voor de 7 kw gaan want je dak moet nog geïsoleerd worden en dat scheelt echt veel warmte verlies van je woning
En mocht er een elfstedentocht komen je heb in dat geval nog een 9 kw electrich element in de tower zitten om mee te helpen en je heb ook nog een airco extra dus dat lijkt mij wel voldoende

Dan het warme water wordt bij gemengd met koud water bij je kraan en onderin je boilervat
Met een vol vat van 60 graden na een legionella run kan ik ongeveer een uur douchen met de regendouche die gebruikt hier ongeveer 9 liter per minuut
Het vat weer opwarmen kost gemiddeld 3 kwartier tot een uur

Als je genoeg water in je systeem heb zou ik het zonder buffervat doen scheelt ruimte van het buffervat en een extra pomp plus je kunt een lagere water temperatuur instellen zonder buffervat
Als ik het toen geweten had dat zonder buffervat het ook kon dan had ik het hier ook zonder buffervat geplaatst
Maar nu na een jaar testen en uitproberen ben ik wel tevreden over de Nefit warmtepomp ik heb wel de split uitvoering staan :)
Ik vraag me altijd af hoeveel dak isolatie nou gaat schelen, ik stook namelijk niet op de verdiepingen. Maar warme lucht stijgt wel op. En alle bronnen die ik lees zeggen vaak dat je met dakisolatie de grootste besparing kan maken.

Jij kan een uur douchen met 180 L warm water op 60°? Dat is al een stuk langer dan ik had bedacht.
Maar dat zou beteken dat jij ongeveer doucht met een watertemperatuur van +/- 27°C?! (uitgaande van koude watertemperatuur aanvoer van 10°C).
Berekening:
180L / 60 min = 3 liter op 60°C per minuut
Dus 1/3 = 60°C graden (op totaal van 9L per minuut)
Dan is dus 2/3 = 10°C
Dat geeft een gemiddelde temperatuut van +/- 27°C

Of maak ik hier een denk/berekening fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-06 23:58
hier een 300l sww vat met normaal 1 opwarmrun per dag.
op de “gewone” stand kunnen er normaal 4 douchen als er niemand in bad gaat, of 2 douchebeurten en 1 niet vol bad ofzo.
op de sww 60 graden stand kan er 2 keer een bad af en twee of drie keer douchen ofzo.
nadeel hoge temp in het vat is dat het inefficient is.
Mijn vrouw zou niet een kleiner vat dan 300l willen want die wordt toch nog wel een verrast door een douche die eerder kouder wordt dan gewenst, zeker op “sport” dagen met iedereen thuis douchen gaat het toch wel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Jasperzzz schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:44:
[...]

Ik vraag me altijd af hoeveel dak isolatie nou gaat schelen, ik stook namelijk niet op de verdiepingen. Maar warme lucht stijgt wel op. En alle bronnen die ik lees zeggen vaak dat je met dakisolatie de grootste besparing kan maken.

Jij kan een uur douchen met 180 L warm water op 60°? Dat is al een stuk langer dan ik had bedacht.
Maar dat zou beteken dat jij ongeveer doucht met een watertemperatuur van +/- 27°C?! (uitgaande van koude watertemperatuur aanvoer van 10°C).
Berekening:
180L / 60 min = 3 liter op 60°C per minuut
Dus 1/3 = 60°C graden (op totaal van 9L per minuut)
Dan is dus 2/3 = 10°C
Dat geeft een gemiddelde temperatuut van +/- 27°C

Of maak ik hier een denk/berekening fout?
Of je berekening klopt weet ik niet maar mijn water is na legionella run 65 / 64 graden en daar kan ik ongeveer een uur mee douchen
Normaal warm ik het boiler vat op tot 49 / 50 graden dat is voor mij warm genoeg om lekker te kunnen douchen
een split warmtepomp kan tot max 55 graden het boilervat zelf verwarmen daarna wordt het electriche element gebruikt om tot 60 graden of nog hogere temperaturen te komen
Een monoblock warmtepomp kan het water in het boilervat verwarmen tot 60 graden met de warmtepomp heb ik gelezen ergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:44
Jasperzzz schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:26:
Redelijk zeg ik omdat ik merkte dat de ingestelde temperatuur regelmatig niet behaald wordt, maar dat ligt niet zozeer aan het vermogen/temperatuur. Ik zie dat de vv-pomp dan al heel snel stopt met pompen ondanks dat de gewenste kamertemperatuur nog niet behaald is.
Vermoed dat dit zit in de aansturing vanuit de Watts Vision. De kamertemperatuur blijft constant 0,4°C achter op de gewenste temperatuur. Verhoog ik de gewenste temperatuur met 1 °C dan wordt het gewoon warmer maar blijft alsnog 0,4°C lager dan gewenst.

Daaruit concludeer ik dan maar dat de ketel genoeg vermogen heeft en de vv z'n warmte wel kwijt kan maar dat de Watts Vision gewoon te snel uitschakeld.
Die ervaring heb ik ook (gehad). Dit heeft te maken met een instelling. Lees Hulp met Watts Vision 868Mhz systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Willem senior schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:33:
Een monoblock warmtepomp kan het water in het boilervat verwarmen tot 60 graden met de warmtepomp heb ik gelezen ergens
En waarom zou dat zo zijn dan? Een monoblock heeft dezelfde techniek als een split, alleen hebben ze de waterpomp en de warmtewisselaar naar het buitendeel verhuisd.
Je stelling klopt dus ook niet. Mits er een gelijk koelmiddel wordt gebruikt, kunnen monoblocks dezelfde temperaturen halen als splits.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:41:
[...]

En waarom zou dat zo zijn dan? Een monoblock heeft dezelfde techniek als een split, alleen hebben ze de waterpomp en de warmtewisselaar naar het buitendeel verhuisd.
Je stelling klopt dus ook niet. Mits er een gelijk koelmiddel wordt gebruikt, kunnen monoblocks dezelfde temperaturen halen als splits.
Nefit zegt dat zelf in hun documentatie
En dit staat bij de algemene instellingen voor split en monoblock
Daar haal ik dus uit split haalt warm water tot 55 graden en monoblock tot 60 graden zonder electrich element
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3wCUJIXK4zBqm_rP2NLuNCYwGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zk3S3W3BcpS2SUXwYJBrCuSy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Willem senior schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Nefit zegt dat zelf in hun documentatie
En dit staat bij de algemene instellingen voor split en monoblock
Daar haal ik dus uit split haalt warm water tot 55 graden en monoblock tot 60 graden zonder electrich element
[Afbeelding]
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat plaatje erg onduidelijk. Die tekst dat boven de 55°C het elektrisch element wordt bijgeschakeld kan net zo goed voor beide gelden.
Verder heeft Nefit nogal de neiging om ontzettend te shoppen in de gebruikte buitenunits. Het kan zomaar zijn dat de split van een heel andere fabrikant is dan de monoblock. Wellicht dat iemand anders daar meer details over kan vermelden.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 16-01-2022 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rroetenberg
Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:25:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat plaatje erg onduidelijk. Die tekst dat boven de 55°C het elektrisch element wordt bijgeschakeld kan net zo goed voor beide gelden.
Verder heeft Nefit nogal de neiging om ontzettend te shoppen in de gebruikte buitenunits. Het kan zomaar zijn dat de split van een heel andere fabrikant is dan de monoblock. Wellicht dat iemand anders daar meer details over kan vermelden.
Het zijn verschillende leveranciers. Heb exacte namen zo niet voor handen. Maar zie ook de brochure pagina 9 https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721824508

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
smaij schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:14:
[...]

Die ervaring heb ik ook (gehad). Dit heeft te maken met een instelling. Lees Hulp met Watts Vision 868Mhz systeem
Thanks! Direct de instellingen gewijzigd, ben benieuwd of dit het probleem op lost. Vermoed van wel.
Had net namelijk even alle motortjes op manual gezet en helemaal open. Vervolgens 1 thermostaat heel laag gezet en het werd overal direct heel erg warm :)
Vermogen tekort is er dus niet bij CV ketel op 6,9KW en aanvoer temp op 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
rroetenberg schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Het zijn verschillende leveranciers. Heb exacte namen zo niet voor handen. Maar zie ook de brochure pagina 9 https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721824508
Monoblocks zijn van Bosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
Ik ken Henco verder ook niet maar als ik de plaatjes en handleidingen zo eens bekijk dan lijkt het ook één van de vele fabrikanten die een OEM Möhlenhoff Alpha Direct lijn van een eigen sticker voorziet.
Verder niks mis mee en werkt bij mij ook prima, maar ik zou zelf de volgende keer toch eerder voor een Homematic IP oplossing kiezen, specifiek de Falmot C-12. Deze stuurt proportionele stappenmotoren aan, voordeel is dat deze niet enkel open/dicht stand kennen, maar elke stand tussen 0-100%. Dit zou theoretisch moeten leiden tot een betere warmteverdeling van de vloerverwarming, bij een lager stroomverbruik van de stappenmotors (nou zal dat laatste niet gigantisch veel schelen, want zijn maar een paar Watts verbruik, maar goed, alle beetjes helpen). Heeft iemand daar toevallig al ervaring mee?
Verder ben ik wel gecharmeerd van het Homematic IP concept. Ik gebruik nu al hun multi IO box om 2 aparte naregelingen aan te sturen voor switch tussen verwarmen/koelen. Verder veel mogelijkheden tot automatisering en integratie in bijv. Home Assistant en ze bieden een grote lijn aan van allerlei domotica producten (zo kan ik via app ook de garagedeur openen). Maar ik ben dan ook wel iemand die gevoelig is voor gadgets :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter

Ik heb hier een 150 L boiler vat liggen, dat warm ik op tot 47 - 48 graden, daarmee kan ik voor mij voldoende douchen (ik douche niet zo lang 5-7 minuten denk ik) ik heb een hygiënisch doorstroom spiraal in de boiler, daardoor heb ik geen last van legionella bij deze temperatuur.
Wij hebben n kraan met ingebouwde thermostaat, en op een gegeven moment merk je dat t water iets kouder word, maar niet plots koud water over je heen.
Onlangs heb ik de ruimte waar de boiler ligt goed afgedicht ( er zat nog een gat door de muur van ooit een rooster voor de ketel die waarschijnlijk omgeving lucht gebruikte voor de stook.) nu blijft de boiler wat langer warm in de winter.
In de winter kan 1 persoon er goed op douchen in de zomer als we koeler douchen wel 2 x.
Ik heb er ook een 6 kW element in zitten voor t bad, maar dat staat hier al ergens beschreven. Bij mij maakt ie dagelijks een run om 16.30 (i.v.m. slapen van iemand hier in huis) en dan is er ook in de zomer best wat opbrengst van de zonnepanelen (deels Z, deels WZ). dat duurt zo'n 25 minuten.

180 liter op 60 graden lijkt mij echt een boel warmte.

Je zou de radiatoren kunnen gebruiken mede als buffer, ik heb hier in huis veel radiatoren vervangen voor convectoren en een hele grote type 22 radiator (was gratis, met dus heel veel oppervlakte). Je zou je radiatoren ook kunnen vervangen door zo groot mogelijke exemplaren, als je ergens een keer wat tegen komt.
Mocht t dan super koud worden dan kan je die aan slingeren en dan heb je meer afgifte capaciteit bij n lagere temperatuur.
Die buffer (bij mij 50 liter) zorgt voor een rustigere regeling.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 16-01-2022 23:18 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B van de b
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-02-2022
Hallo

Ik zit te denken om een 7kw split van nefit aan te schaffen in hybride, ik heb een flinke over capaciteit op mn radiatoren stook nu op de cv op 9 kw en 40 graden aanvoer temperatuur handig mn huis warm, heeft iemand ervaring met warmtepomp en radiatoren, lees de meeste verhalen met vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
overgegaan naar een warmtepomp nadat ik al de cv minimaal stookte met de minimale temperatuur.
maar de warmtepomp gaat daar nog een stap onder zitten, dus stooklijn 20-40 graden.
had in de badkamer nog een radiator, nou die doet echt niks bij 20 graden, een standaardradiator heeft omgeveer een vermogen wat met een 4e macht van de aanvoertemperatuur gaat dus die laatste graden naar beneden maakt wel echt veel uit.
oplossing: hogere stooklijn aanhouden, maar is je warmtepomp wel minder efficient. er is vast iemand hier die kan vertellen wat de cop wordt als je van 35 naar 45 graden gaat.
bij mij was hogere stooklijn geen optie omdat ik de rest wel in de vloerverwarming heb gelegd. dubbel zo grote radiator geplaatst, temperatuur valt nog tegen.
Dus; ja het kan, als je nu stookt met 40 en je zet de warmtepomp ook op 40 moet het kunnen.
Maar hij is wel minder efficient dan op het label staat aangegeven dan.
ik zou wel echt even de dubbelcheck doen of je max aanvoertemperetuur van je cv echt niet boven de 40 uitkomt bij goede kou buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:26
Lochnes schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:49:
overgegaan naar een warmtepomp nadat ik al de cv minimaal stookte met de minimale temperatuur.
maar de warmtepomp gaat daar nog een stap onder zitten, dus stooklijn 20-40 graden.
had in de badkamer nog een radiator, nou die doet echt niks bij 20 graden, een standaardradiator heeft omgeveer een vermogen wat met een 4e macht van de aanvoertemperatuur gaat dus die laatste graden naar beneden maakt wel echt veel uit.
oplossing: hogere stooklijn aanhouden, maar is je warmtepomp wel minder efficient. er is vast iemand hier die kan vertellen wat de cop wordt als je van 35 naar 45 graden gaat.
bij mij was hogere stooklijn geen optie omdat ik de rest wel in de vloerverwarming heb gelegd. dubbel zo grote radiator geplaatst, temperatuur valt nog tegen.
Dus; ja het kan, als je nu stookt met 40 en je zet de warmtepomp ook op 40 moet het kunnen.
ik zou wel echt even de dubbelcheck doen of je max aanvoertemperetuur van je cv echt niet boven de 40 uitkomt bij goede kou buiten.
Stooklijn alleen voor de badkamer verhogen lijkt mij doodzonde als je het niet erg vind dat de badkamer niet continue wordt verwarmt overweeg dan een infraroodpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Lochnes schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:49:
Alternatief is een lage temperatuur radiator, zie bijvoorbeeld https://www.jaga.nl/producten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
ja. Maar ja badkamer en stroom, en er zit natuurlijk geen stopcontact daar naast de radiator. En die jaga kost iets van 1800 euro en een staandaard dubbele radiator minder dan 300. daar wou ik het dan wel even mee proberen, was sowieso al het dubbele vermogen van wat ik had. gaat bijna goed, denk dat ik het driedubbele nodig had voor echt lekker warm. Plaatje wat bij die jaga documentatie zit is wel goed om het verschil in warmteafgiftevermogen bij lagere temperaturen goed te zien van standaard radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Lochnes schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:23:
ja. Maar ja badkamer en stroom, en er zit natuurlijk geen stopcontact daar naast de radiator. En die jaga kost iets van 1800 euro en een staandaard dubbele radiator minder dan 300. daar wou ik het dan wel even mee proberen, was sowieso al het dubbele vermogen van wat ik had. gaat bijna goed, denk dat ik het driedubbele nodig had voor echt lekker warm. Plaatje wat bij die jaga documentatie zit is wel goed om het verschil in warmteafgiftevermogen bij lagere temperaturen goed te zien van standaard radiatoren.
Heb er ook wel eens naar gekeken maar die Jaga's zijn echt veel te duur. Elke andere oplossing is goedkoper lijkt me.
Eventueel kun je een setje van die Speedcomfort ventilatortjes plaatsen, die vind ik ook duur voor wat het is, maar het helpt wel een beetje. Doe ik ook bij een bestaande 22 radiator, bij een aanvoer van ongeveer 34 graden. Heb je wel weer een stopcontact nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door de telegraaf op 19-01-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Kwam er gisteren achter dat ik het eindpunt van de stooklijn niet lager in kan stellen dan 30 °C. Aanvoerstreeftemperatuur is nu op 24 °C bij 20 °C buiten en 30 °C bij -10 °C buiten. Zelfs bij deze stooklijn gaat hij pendelen bij buitentemperaturen boven de 4 °C. Weliswaar niet schokkend met runs van ca 3 uur, maar krijg toch steeds meer de indruk dat we met een 7.0 kW monoblock hadden uitgekund ipv de 9.0 kW die we hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 19-01-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris748 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:39:
Kwam er gisteren achter dat ik het eindpunt van de stooklijn niet lager in kan stellen dan 30 °C. Aanvoerstreeftemperatuur is nu op 24 °C bij 20 °C buiten en 30 °C bij -10 °C buiten. Zelfs bij deze stooklijn gaat hij pendelen bij buitentemperaturen boven de 4 °C. Weliswaar niet schokkend met runs van ca 3 uur, maar krijg toch steeds meer de indruk dat we met een 7.0 kW monoblock hadden uitgekund ipv de 9.0 kW die we hebben.
Runs van 3 uur is geen pendelen. En heeft die 7 kW een lager minimum vermogen? En welk vermogen heb je nodig bij -10? En hoe is dat berekend? En wat levert je 9 kW model bij -10?
Als je op al die vragen een antwoord hebt weet je of je idd wel of niet een te grote WP hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Runs van 3 uur is geen pendelen. En heeft die 7 kW een lager minimum vermogen? En welk vermogen heb je nodig bij -10? En hoe is dat berekend? En wat levert je 9 kW model bij -10?
Als je op al die vragen een antwoord hebt weet je of je idd wel of niet een te grote WP hebt.
Uit de warmteverliesberekening kwam een 7 kW unit, maar de installateur durfde dat niet aan. Uiteindelijk heb ik zijn advies gevolgd.

7s9s
Modulatiebereik bij A +2/W35 [kW]2-63-8
Warmtevermogen bij A +7/W35 40% invertervermogen [kW]2,963,32
Warmtevermogen bij A -7/W35 100% invertervermogen [kW]6,188,43

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris748 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Uit de warmteverliesberekening kwam een 7 kW unit, maar de installateur durfde dat niet aan. Uiteindelijk heb ik zijn advies gevolgd.

7s9s
Wat is je warmteverlies bij -10 dan? En wat is het minimum vermogen van die warmtepompen bij A+12W25? Want bij +12 wil je vooral het minimum vermogen bij 25 graden water weten. Niemand met VVW heeft bij +12 nog 35 graden water door zijn vloer stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Joris748 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:11:
[...]

7s9s
kloppen deze waardes wel? https://nefit-nl-nl-b.bos...cf6rt33khjf4hl49eebp6h2u2 zie pagina 22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:23:
[...]

Wat is je warmteverlies bij -10 dan? En wat is het minimum vermogen van die warmtepompen bij A+12W25? Want bij +12 wil je vooral het minimum vermogen bij 25 graden water weten. Niemand met VVW heeft bij +12 nog 35 graden water door zijn vloer stromen.
Ik kan niet specifiek vinden wat het warmteverlies bij -10 °C is. Minimum vermogen A+12W25 kan ik niet vinden in de documentatie.

Kun je iets met deze waarde?
Transmissieverlies verwarmingssysteem - januari (HT) 323 W/K
Mijn waardes komen uit de handleiding die ik destijds ontvangen heb. Gaat in principe over dezelfde unit, dus het lijkt erop dat Nefit de waarden geactualiseerd heeft.

Wat wordt bedoeld met deellast? Is dat de laagst mogelijke modulatie?

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 19-01-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 21:56
Joris748 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:39:
Dit komt omdat er een minimum verschil moet zitten tussen de min.temp en max.temp. Je kunt de min.temp niet lager dan 20 instellen, en daardoor kan de max ook niet lager.

De stooklijn is ook handig om goed te begrijpen, die bepaalt op basis van een buitentemperatuur hoe warm je verwarming moet zijn. Bij 20 graden buiten, stookt 'ie maximaal 20 graden (als je min.temp op 20 staat). Als het buiten kouder wordt, brengt 'ie de temperatuur van je radiator omhoog. Je huis verliest namelijk meer warmte bij kouder weer. Daar merk je dus wat isolatie doet: als je minder warmte verliest, hoeft de stijging van je radiatortemperatuur minder groot te zijn als het kouder wordt.

Je eindpunt wordt meestal bepaald bij een buitentemperatuur van -10 (of -15?). Dus welke temperatuur heeft je verwarming nodig om het, bij -10 graden buiten, binnen op 20 te houden.

Nefit heeft besloten dat er altijd 10 graden vershil tussen het begin in eindpunt moet zitten. Op zich logisch, want zelfs met optimale isolatie heb je verlies, voor ventilatie of wanneer je door de deur naar binnen/buiten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
JakeOfOz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Dit komt omdat er een minimum verschil moet zitten tussen de min.temp en max.temp. Je kunt de min.temp niet lager dan 20 instellen, en daardoor kan de max ook niet lager.

De stooklijn is ook handig om goed te begrijpen, die bepaalt op basis van een buitentemperatuur hoe warm je verwarming moet zijn. Bij 20 graden buiten, stookt 'ie maximaal 20 graden (als je min.temp op 20 staat). Als het buiten kouder wordt, brengt 'ie de temperatuur van je radiator omhoog. Je huis verliest namelijk meer warmte bij kouder weer. Daar merk je dus wat isolatie doet: als je minder warmte verliest, hoeft de stijging van je radiatortemperatuur minder groot te zijn als het kouder wordt.

Je eindpunt wordt meestal bepaald bij een buitentemperatuur van -10 (of -15?). Dus welke temperatuur heeft je verwarming nodig om het, bij -10 graden buiten, binnen op 20 te houden.
In dit geval ligt het eindpunt bij -10 °C buitentemperatuur.
Nefit heeft besloten dat er altijd 10 graden vershil tussen het begin in eindpunt moet zitten. Op zich logisch, want zelfs met optimale isolatie heb je verlies, voor ventilatie of wanneer je door de deur naar binnen/buiten gaat.
Dat 10 °C verschil klopt niet. Aanvoertemperatuur bij voetpunt is nu ingesteld op 24 °C, dat is een verschil van slechts 6 °C tov eindpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris748 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:40:
Ik kan niet specifiek vinden wat het warmteverlies bij -10 °C is. Kun je iets met deze waarde?
Transmissieverlies verwarmingssysteem - januari (HT) 323 W/K
Ja. Stel het is binnen 21 graden en buiten -10, dan is je warmteverlies dus 323*31= 10 kW.
Dan is zelfs die 9 kW WP al te klein, want die levert dat niet bij -10, en verliest ook nog tijd aan het maken van SWW en defrosts.
Wat wordt bedoeld met deellast? Is dat de laagst mogelijke modulatie?
Geen idee. Dat bepaalt elke fabrikant zelf, en het zegt dus weinig. Je moet dus Nefit vragen bij welk vermogen dat geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:35

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Transmissieverliezen, ventilatie- en infiltratieverliezen, opwarmtoeslag, dit zijn begrippen welke ik i.v.m. een "warmteverliesberekening" tegenkom.

Zijn de transmissieverliezen dus maar een deel, wel het grootste, van de te compenseren warmteverliezen?

Trouwens kan ik me niet voorstellen dat je bij 21°C buitentemperatuur nog moet verwarmen.
Voorbeeld: Bij mijn huis ligt de stookgrens rond de 15-16°C, daarboven blijft de verwarming uit en de kamers warm (19-21°C).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
dunklefaser schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:21:
Transmissieverliezen, ventilatie- en infiltratieverliezen, opwarmtoeslag, dit zijn begrippen welke ik i.v.m. een "warmteverliesberekening" tegenkom.

Zijn de transmissieverliezen dus maar een deel, wel het grootste, van de te compenseren warmteverliezen?
Ik haal de gegevens uit de EPC berekening. Hebben niet specifiek een warmteverliesberekening gekregen.

Tot dusver geen enkel moment het idee gehad dat er te weinig capaciteit is. Ook tijdens die koude periode vorig jaar, kon de WP het zonder bijverwarming af. Log de WP nu met Home Assistant, dus ik ben benieuwd of dat gevoel matched met de werkelijkheid.

Balansventilatie met WTW zal ook nog wel een positief effect hebben op het netto energieverlies.
Trouwens kan ik me niet voorstellen dat je bij 21°C buitentemperatuur nog moet verwarmen.
Voorbeeld: Bij mijn huis ligt de stookgrens rond de 15-16°C, daarboven blijft de verwarming uit en de kamers warm (19-21°C).
Hier ligt die magische grens op ca 14 °C, daarboven gaat de WP uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan3128
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-04 20:16
de telegraaf schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:32:
[...]

Heb er ook wel eens naar gekeken maar die Jaga's zijn echt veel te duur. Elke andere oplossing is goedkoper lijkt me.
Eventueel kun je een setje van die Speedcomfort ventilatortjes plaatsen, die vind ik ook duur voor wat het is, maar het helpt wel een beetje. Doe ik ook bij een bestaande 22 radiator, bij een aanvoer van ongeveer 34 graden. Heb je wel weer een stopcontact nodig.
Als je de ruimte hebt kun je er voor kiezen om een iets grotere te plaatsen. Ik heb bij mijn verbouwing ook een aantal standaard radiatoren vervangen door door een aantal grotere of bijv een 21 vervangen door een 22.

Ik heb de stooklijn nu staan op 23-37, kamerinvloed 2 en vers. TC3/TC0 op 4.0. Ik heb er nu een COP van 4.0 mee. Het enige wat ik nog niet snap hoe ik kan beïnvloeden dat de WP wat rustiger gaat starten; zodra hij een run gaat doen gaat hij direct naar een hogere toerental waardoor de temperatuur over zijn selected flow schiet terwijl als hij zichzelf terug moduleert naar 25% hij een mooie constante temp aanhoudt. Helaas blijft het verschil dan te groot en schakelt hij uit. Iemand een idee hoe dit te beïnvloeden is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFSIylyJWjRGUtiEii_s1_cJdgQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ReKhS5cPi4mYRmD8ZQ2AUys0.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
daan3128 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:57:
[...]

Als je de ruimte hebt kun je er voor kiezen om een iets grotere te plaatsen. Ik heb bij mijn verbouwing ook een aantal standaard radiatoren vervangen door door een aantal grotere of bijv een 21 vervangen door een 22.

Ik heb de stooklijn nu staan op 23-37, kamerinvloed 2 en vers. TC3/TC0 op 4.0. Ik heb er nu een COP van 4.0 mee. Het enige wat ik nog niet snap hoe ik kan beïnvloeden dat de WP wat rustiger gaat starten; zodra hij een run gaat doen gaat hij direct naar een hogere toerental waardoor de temperatuur over zijn selected flow schiet terwijl als hij zichzelf terug moduleert naar 25% hij een mooie constante temp aanhoudt. Helaas blijft het verschil dan te groot en schakelt hij uit. Iemand een idee hoe dit te beïnvloeden is?

[Afbeelding]
Mijn Compress 7kW heeft ook een stooklijn van 23-37 graden, TC3/TC0 van 5 en vertoond exact hetzelfde gedrag, zal denk ik build-as-designed zijn :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan3128
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-04 20:16
Nous112 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:39:
[...]

Mijn Compress 7kW heeft ook een stooklijn van 23-37 graden, TC3/TC0 van 5 en vertoond exact hetzelfde gedrag, zal denk ik build-as-designed zijn :'(
Vanuit efficiëntie en levensduur perspectief zou ik dit vanuit Nefit/Bosch toch wel wat raar vinden en lijkt me ook een software/instelling ding. Envilines zijn voor verschillende verwarmingstypen te gebruiken. Als ik via de thermostaat even kort ingrijp (zie selected flow temp om 8 uur) dan zie je dat hij niet afslaat en op het moment van schrijven nog steeds lekker rustig doorkabbelt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8lxZvqwfOublXQU9lVUfIE3PPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fOAmNB9w1IgpRwpm6CfzUsQt.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
daan3128 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:27:
[...]

Vanuit efficiëntie en levensduur perspectief zou ik dit vanuit Nefit/Bosch toch wel wat raar vinden en lijkt me ook een software/instelling ding. Envilines zijn voor verschillende verwarmingstypen te gebruiken. Als ik via de thermostaat even kort ingrijp (zie selected flow temp om 8 uur) dan zie je dat hij niet afslaat en op het moment van schrijven nog steeds lekker rustig doorkabbelt...

[Afbeelding]
De thermostaat is ook geen thermostaat zoals bij een cv-ketel. Je verschuift alleen de offset in war-regeling. De software kan dan nog steeds besluiten om hier om het behalen van een streef temperatuur niets mee te doen. Daarnaast heeft de warmtepomp allerlei vertragingen in de regeling zitten die een directe reactie kunnen “voorkomen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
Naast een Nefit Enviline monoblock 7KW met 300 liter boiler heb ik ook een Fronius Symo 6.0.3 omvormer met 20 zonnepanelen.
Heeft er iemand toevallig ervaring met de Fronius Ohmpilot om met een extra verwarmingselement de eventuele overcapaciteit van de zonnepanelen te gebruiken voor het opwarmen van warm water in het boilervat? Levert dit een grote besparing op (m.a.w. is dit rendabel)?
Met de afbouw van de salderingsregeling lijkt me dit wel een zinvolle investering (ik schat zelf zo'n €1500-1800 voor aanschaf en installatie van Fronius smartmeter, Ohmpilot en verwarmingselement?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
waarom? je warmtepomp maakt datzelfde water al warm maar dan drie keer zo efficient? Dus dit is volgens mij geld uitgeven wat je al verdiend had…

Je kunt natuurlijk wel iets gaafs doen als bitcoins minen en dan de warme lucht daarvan langs je warmtepomp halen om die meer efficient te maken of zoiets.

of was het idee in de warme zomermaanden als je pv overschot hebt dan fysiek de warmtepomp helemaal uit te zetten om weer te besparen op de standby stroomkosten? dat zou wel een interessant sommetje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
Lochnes schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:06:
of was het idee in de warme zomermaanden als je pv overschot hebt dan fysiek de warmtepomp helemaal uit te zetten om weer te besparen op de standby stroomkosten? dat zou wel een interessant sommetje zijn.
In de zomermaanden wordt de warmtepomp vooral gebruikt om warm water op te warmen. Als dat dan (deels) kan worden overgenomen door een verwarmingselement dat de overtollige energie van de zonnepanelen gebruikt, bespaar je dus energie. Enkel nog energie nodig om te koelen :)
Zeker als straks de salderingsregeling vervalt is het nuttiger om de energie eerst zelf te verbruiken i.p.v. terug te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
maar als je dat gewoon met de stroom van de zonnepanelen doet en de wp het water laat verwarmen krijg je voor elke kw zonnestroom 3 kw warmte. met een elektrisch element maar 1. je gooit dan toch 2 kw weg? en daar moet je dan toch ook nog voor betalen om dat te gaan doen? als je niet saldeert maar voor 1 ct teruglevert verdien ke dan toch nog meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pompadour
Lochnes schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:43:
maar als je dat gewoon met de stroom van de zonnepanelen doet en de wp het water laat verwarmen krijg je voor elke kw zonnestroom 3 kw warmte. met een elektrisch element maar 1. je gooit dan toch 2 kw weg? en daar moet je dan toch ook nog voor betalen om dat te gaan doen? als je niet saldeert maar voor 1 ct teruglevert verdien ke dan toch nog meer?
hm...zo had ik het nog niet bekeken, maar je hebt gewoon helemaal gelijk :)
Soms moet je domme vragen stellen om wijzer te worden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulpje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-04 21:08
Pompadour schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 00:22:
[...]

hm...zo had ik het nog niet bekeken, maar je hebt gewoon helemaal gelijk :)
Soms moet je domme vragen stellen om wijzer te worden 8)7
Toch kan de warmtepomp maar tot een bepaalde temperatuur verwarmen (?60 graden??) Daarna kunnen de elementen het warm water nog warmer maken bijv. 70 graden.

Of zodra de panelen werken kan het toestel toch nog even de boiler "aftoppen" met de warmtepomp.

Hoewel salderen nu nog beter is kan het extra opwarmen toch helpen zodra saldering wegvalt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
Pompadour schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:15:
[...]

In de zomermaanden wordt de warmtepomp vooral gebruikt om warm water op te warmen. Als dat dan (deels) kan worden overgenomen door een verwarmingselement dat de overtollige energie van de zonnepanelen gebruikt, bespaar je dus energie. Enkel nog energie nodig om te koelen :)
Zeker als straks de salderingsregeling vervalt is het nuttiger om de energie eerst zelf te verbruiken i.p.v. terug te leveren.
zou dan je geld gaan investeren in een Home Automation systeem, bijvoorbeeld Home Assistant. Koppel vervolgens je warmtepomp met een Husdata of BBQKees, koppel je slimme meter en je omvormer. Op basis van deze informatie kun je prima een SWW opwarming forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
er zit ook nog een elektrisch element in je warmtepomp. dus als je inderdaad tegen de beperking aan loopt dat je nog wel meer water op hogere temp kan gebruiken dat heter is dan fe warmtepomp kan leveren, kun je die ook nog gebruiken om water van bijv 70 te maken.
functie “extra heet water” op de nefit.
Kon de husdata dat nou aansturen?
hou je daarna 1500 euro over om een hottub van aan te schaffen om elke avond dat water in op te gebruiken, 300 liter water van 70 graden is wel veel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
rroetenberg schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:18:
[...]
zou dan je geld gaan investeren in een Home Automation systeem, bijvoorbeeld Home Assistant. Koppel vervolgens je warmtepomp met een Husdata of BBQKees, koppel je slimme meter en je omvormer. Op basis van deze informatie kun je prima een SWW opwarming forceren.
Ben al een heel eind daarmee ;) :
- Home Assistant ✔ (draaiend als VM op Synology NAS, met volgende koppelingen):
- BBQKees ✔
- Omvormer ✔
- RaspberryMatic Add On ✔ (draaiend op Home Assistant)

Maar hoe forceer je daarmee een SWW opwarming? Kan die BBQKees ook commando's doorgeven aan de Enviline binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Pompadour schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:24:
[...]

Maar hoe forceer je daarmee een SWW opwarming? Kan die BBQKees ook commando's doorgeven aan de Enviline binnenunit?
Die bbqkees unit draait ems-esp software. Met een beetje prutsen kun je zelf die commando's schrijven, maar de beta versie van EMS-ESP kan het makkelijk via HASS. Daarvoor moet je in de Discord zijn: https://discord.com/chann...505620/816640535291756544

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Pompadour schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:24:
[...]

Ben al een heel eind daarmee ;) :
- Home Assistant ✔ (draaiend als VM op Synology NAS, met volgende koppelingen):
- BBQKees ✔
- Omvormer ✔
- RaspberryMatic Add On ✔ (draaiend op Home Assistant)

Je kan WW zelf instellen.

Zo ziet de info eruit zie de ESP-EMS heeft voor de boiler (i.e. ketel).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Boiler: Buderus Enviline/Compress 6000AW/Hybrid 7000iAW/SupraEco/Geo 5xx (DeviceID:0x08 ProductID:172, Version:01.12)
 heating active: off
 warm water active: off
 selected flow temperature: 0 °C
 heating pump 2 modulation: 0 %
 current flow temperature: 20.1 °C
 return temperature: 19.2 °C
 system pressure: 0.0 bar
 gas: off
 flame current: 0.0 uA
 burner current power: 0 %
 last error code: A01(5294) uptime:67859 min
 service code: 0H
 service code number: 203
 ww set temperature: 57
 ww circulation active: off
 ww current intern temperature: 50.9
 ww current extern temperature: 49.7
 ww one time charging: off
 ww disinfection: off
 ww charging: off
 ww recharging: off
 ww temperature ok: off
 ww heating: off
 ww starts: 0
 ww active time: 0 days 0 hours 0 minutes

Edit:
Volgens mij ziet de API call er zo ongeveer uit om aanmaak warm water te starten en te stoppen.

Bash:
1
2
curl -X POST   -H 'Content-Type: application/json' -H "Authorization: Bearer <KEY>" http://<IP>/api/boiler/wwactivated -d {on}
curl -X POST   -H 'Content-Type: application/json' -H "Authorization: Bearer <KEY>" http://<IP>/api/boiler/wwactivated -d {off}

[ Voor 11% gewijzigd door JackBol op 27-01-2022 22:53 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-06 20:30
Anderhalve week kwam ik er achter dat mijn stroomverbruik voor 8 dagen op rij ongeveer 3 maal zo hoog was dan normaal.
Toen ik op het display van de Nefit keek zag ik dat hij een storing had:
H01/5451 Alarm Z1 debiet tijdens ontdooien te laag

Na resetten ging het een week goed voor het weer gebeurde. Aangezien ik nu elke dag op het display kijk kon ik het meteen resetten.
Gisteren een monteur op bezoek gehad die het erg vreemd vond, ook omdat er een buffervat tussen zit. Na bellen met Nefit werd mij verteld dat dit voor kan komen bij bepaalde temperaturen. Niks aan te doen.
En de monteur ging weer weg.
Vandaag kreeg ik een factuur van het installatieburo van ruim 80 euro ......

Is dit inderdaad normaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Albs schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:25:
Anderhalve week kwam ik er achter dat mijn stroomverbruik voor 8 dagen op rij ongeveer 3 maal zo hoog was dan normaal.

Na resetten ging het een week goed voor het weer gebeurde. Aangezien ik nu elke dag op het display kijk kon ik het meteen resetten.
Gisteren een monteur op bezoek gehad die het erg vreemd vond, ook omdat er een buffervat tussen zit. Na bellen met Nefit werd mij verteld dat dit voor kan komen bij bepaalde temperaturen. Niks aan te doen.

Vreemde storing
Maar om het misschien te voorkomen zou je meer groepen open kunnen laten staan als je dat op een naregeling heb zitten of zorgen voor meer flow in je systeem
Dan heeft de warmtepomp meer water voor een defrost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
ik krijg opeens de storing a01 5284 kan temperatuur tijdens hygiene run niet bereiken - iemand daar bekend mee?

kan het zijn dat er tegelijktijd veel warm water getapt werd en hij dan over een time-out struikelt als hij binnen een periode een temperatiur niet haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin.h
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 18:02

martin.h

Met een HAMER past ALLES!

Ik heb dat wel eens gehad en toen bleek de temperatuur sensor niet meer goed in het vat te zitten.

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Lochnes schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:58:
ik krijg opeens de storing a01 5284 kan temperatuur tijdens hygiene run niet bereiken - iemand daar bekend mee?

kan het zijn dat er tegelijktijd veel warm water getapt werd en hij dan over een time-out struikelt als hij binnen een periode een temperatiur niet haalt?
Deze heb ik ook wel vaker gehad. Eerste paar keer toen ik het vermogen van de bijverwarmer te ver naar beneden had gezet, en daarna inderdaad wel eens doordat iemand ging douchen tijdens de desinfectie. Als je op een rustig moment de run wel haalt, is er weinig aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 14:44
Albs schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:25:

Ik heb exact dezelfde storing een aantal keren gehad. Dit was kort na het in gebruik nemen van de installatie (Nefit enviline monoline 7k). De installateur had het snel gevonden, er zit bij een kraan in de aanvoerleiding een filter waar nogal wat rommel uit kwam wat er kennelijk bij de bouw in is gekomen. Reiniging van het filter was de oplossing. Het hoge verbruik kwam omdat het systeem dan op electrische verwarming over gaat.

De kraan ziet er bij mij zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FcYIzXYRxJoEvWEeS1gn4KtP6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1n82SaSvZ0cdHHjk6OJu01ZP.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is gemakkelijk zelf te reinigen door de installatie uit te zetten, draai de kraan dicht en draai de dop aan de achterkant los (er kan een mok water uit komen).

[ Voor 18% gewijzigd door vdburg op 30-01-2022 17:10 . Reden: foto er bij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Iemand enig idee waarop de warmtepomp bepaald dat deze uitgeschakeld wordt? De installateur is langs geweest van de week en heeft de retoursensor verplaatst van het buffervat naar de retourleiding en de groepen verder open gezet. Nu moduleert de warmtepomp wel netjes terug wat deze eerder nooit deed maar nu heeft de warmtepomp vandaag bijna de hele dag gedraaid.

Is dit normaal? Aangezien die dit eerder nooit deed.

Echter valt mij op dat de deltaT over de vloer nu 1 a 2 graad is en de tc3-tc0 is 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Volgens mij schakelt de warmtepomp alleen uit als de WAR dat noodzakelijk maakt. Anders niet, bij mij staat hij op een dag als vandaag rustig te pruttelen voor een paar uur.
Welke sensor was het exact die was verplaatst? Bij ons is het buffervat met 2 aanslutiingen aangesloten en geen sensor op de retour, ook niet bij de binnenunit op de retour. Hebben alleen een sensor T0 op de CV-aanvoer zitten. De deltaT is bij mij vrijwel op elke groep van de vloerverwarming ca. 5 graden, de TC3-TC0 staat op 5 ingesteld. In de praktijk zie ik dat de Heat Carier Input en Output ook ca 5 graden verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Nous112 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:53:
Volgens mij schakelt de warmtepomp alleen uit als de WAR dat noodzakelijk maakt. Anders niet, bij mij staat hij op een dag als vandaag rustig te pruttelen voor een paar uur.
Welke sensor was het exact die was verplaatst? Bij ons is het buffervat met 2 aanslutiingen aangesloten en geen sensor op de retour, ook niet bij de binnenunit op de retour. Hebben alleen een sensor T0 op de CV-aanvoer zitten. De deltaT is bij mij vrijwel op elke groep van de vloerverwarming ca. 5 graden, de TC3-TC0 staat op 5 ingesteld. In de praktijk zie ik dat de Heat Carier Input en Output ook ca 5 graden verschillen.
Sorry bedoel idd op de CV-aanvoer. Deze zat op het buffervat.

Ik zal het eens in de gaten houden qua temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
rroetenberg schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:03:
Iemand enig idee waarop de warmtepomp bepaald dat deze uitgeschakeld wordt? De installateur is langs geweest van de week en heeft de retoursensor verplaatst van het buffervat naar de retourleiding en de groepen verder open gezet. Nu moduleert de warmtepomp wel netjes terug wat deze eerder nooit deed maar nu heeft de warmtepomp vandaag bijna de hele dag gedraaid.

Is dit normaal? Aangezien die dit eerder nooit deed.

Echter valt mij op dat de deltaT over de vloer nu 1 a 2 graad is en de tc3-tc0 is 5.
Is de aanvoer sensor verplaatst na de boderus pompgroep of nog voor de boderus pompgroep
En mooi dat je warmtepomp nu wel mooie lange runs maakt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Willem senior schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:24:
[...]

Is de aanvoer sensor verplaatst na de boderus pompgroep of nog voor de boderus pompgroep
En mooi dat je warmtepomp nu wel mooie lange runs maakt d:)b
Voor de pompgroep. Wij hebben gen bodurus maar een Wilo OEM pomp (reden is onbekend bij mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:42
Heb een rare situatie thuis nu. Ben de eerste week van het jaar op vakantie geweest en heb de warmtepomp in vakantiestand gezet. Sindsdien gebruikt hij erg veel stroom, of is dit verbruik normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jtfY0HJbpWN60SUBz0e_nhUmt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNMlgSTOlFbDJ2V5tnxIjRcI.jpg?f=fotoalbum_large

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Artbij schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:13:
Heb een rare situatie thuis nu. Ben de eerste week van het jaar op vakantie geweest en heb de warmtepomp in vakantiestand gezet. Sindsdien gebruikt hij erg veel stroom, of is dit verbruik normaal?

[Afbeelding]
Als je dat verbruik voor je vakantie niet had dan lijkt me het niet normaal
Na vakantie 1 tot 2 dagen wat meer verbruik zou kunnen want je huis moet weer opwarmen na de vakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wellicht lastig te zeggen, maar is het abnormaal verbruik?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Artbij schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:34:
Wellicht lastig te zeggen, maar is het abnormaal verbruik?
Vrijstaand huis toch?

Ik vind het behoorlijk hoog in vergelijking met mijn verbruik (vrijstaand, 740 m3): gemiddeld 17,5 kWh per dag over de afgelopen 30 dagen (Verwarming + SWW).

Elektrisch element wordt alleen gebruikt voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Joris748 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:40:
[...]

Vrijstaand huis toch?

Ik vind het behoorlijk hoog in vergelijking met mijn verbruik (vrijstaand, 740 m3): gemiddeld 17,5 kWh per dag over de afgelopen 30 dagen (Verwarming + SWW).

Elektrisch element wordt alleen gebruikt voor SWW.
Die 17,5 is dat over januari? Of langere tijd?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Artbij schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:50:
[...]

Die 17,5 is dat over januari? Of langere tijd?
Laatste 30 dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Alles hangt er vanaf hoe hoog te de kamertemperatuur hebt staan: de een vindt 18 graden lekker warm, de ander heeft het bij 23 graden nog koud. Echter heeft dit nogal een verschil in verbruik tot gevolg. En dan heb ik nog niet over het volume van het huis en de hoeveelheid isolatie.
Wijzelf hebben het op 21,5 graden overdag en 20,5 graden ‘s nachts, verbruik per dag varieert, maar was bijvoorbeeld op 31 januari 18,2 kWh voor de warmtepomp alleen. Gemiddelde over januari was 20,2 kWh per dag incl. de eventueel noodzakelijke elektrische bijverwarming voor de legionella run. Ons volume is 471 m3, Epc 0,2.

[ Voor 18% gewijzigd door Nous112 op 01-02-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:20
@Artbij qua verbruik hier voor vrijstaand huis, inhoud 850m³, matig geïsoleerd en Enviline 13kW voor heel januari 1034kWh (excl verbruik van de bijverwarmer voor thermische desinfectie). Dus ongeveer 35kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-06 22:05
Sinds kort de eigenaar van een Enviline monoblock en tower. Nu heb ik de volgende vragen.

- Zijn er tutorial of filmpjes die uitleg geven wat de beste instellingen zijn. Wat te doen en niet te doen.
- Ik merk vaak dat wanneer de temperatuur binnen hoger is dan de ingestelde temperatuur de verwarming en WP buiten unit aanslaan. Zie plaatje. Weet iemand hoe dat komt? Ik heb zelf alleen vloerverwarming. Temp ingesteld op 18 graden en hele ochtend/middag afwezig geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cJ0BtimUhIU_6KJtSKQF_Ewl-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjSxcpS9KQYxWrw0H45RFXZQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Cabo op 02-02-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
dat komt waarschijnlijk omdat invloed ruimtethermostaat op 0k en hij regelt op buitentemperatuur,en je stooklijn te hoog staat ingesteld.
verder was het vanmiddag erg zonnig waardoor met vloerverwarming de temp erg op kan lopen omdat de vloerverwarming uren naijlt (bij mij een uur of 4)
zet je stooklijn voetpunt eens een graad lager
zet ivloed ruimtethermostaat op 5
ik weet zo niet of je ook nog het regelingstype aan moet passen.
verder instellingen:
bijverwarmer pas aan bij -10
Delta TC3 en TC0 van 7 (standaard) naar 5

misschien inderdaad tijd om een setje “best practice” instellingen sticky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-06 22:05
Lochnes schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:47:
dat komt waarschijnlijk omdat invloed ruimtethermostaat op 0k en hij regelt op buitentemperatuur,en je stooklijn te hoog staat ingesteld.
verder was het vanmiddag erg zonnig waardoor met vloerverwarming de temp erg op kan lopen omdat de vloerverwarming uren naijlt (bij mij een uur of 4)
zet je stooklijn voetpunt eens een graad lager
zet ivloed ruimtethermostaat op 5
ik weet zo niet of je ook nog het regelingstype aan moet passen.
verder instellingen:
bijverwarmer pas aan bij -10
Delta TC3 en TC0 van 7 (standaard) naar 5

misschien inderdaad tijd om een setje “best practice” instellingen sticky
Na het lezen van dit topic gaat er een wereld open. Vond altijd al vreemd dat ik nooit in het menu van de installateur kwam. :o

Ik heb wat geprobeerd aan te passen, alleen voetpunt staat al op 20. Ik neem aan dat dat positief is. Ik heb namelijk wel een goed geïsoleerde woning. Bijverwamer, Delta en invloed ruimthermosstaat allemaal aangepast.

Waar ik mij een beetje druk om maak is het verbruik op de energiemeter. Ik kan zien dat wanneer de WP draait er 1kwh aan energie wordt getrokken. Maar nu dat ik dit topic lees hebben anderen ook een hoog "verbruik".

- Nog iets over het warme water. Deze staat op ECO en warm water ingesteld op 60 graden. Is het te adviseren dit te verlagen?
- Bij mij staat thermische desinfectie op handmatig. Hoort dat?
- Je geeft aan dat de VW nog 4 uur blijft draait na uitschakelen. Is dat de optie "uitschakelvert. verwarmen"? Deze staat bij mij op 1 uur. Watvoor effect heeft 4 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Cabo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:19:
[...]

Waar ik mij een beetje druk om maak is het verbruik op de energiemeter. Ik kan zien dat wanneer de WP draait er 1kwh aan energie wordt getrokken. Maar nu dat ik dit topic lees hebben anderen ook een hoog "verbruik".

- Nog iets over het warme water. Deze staat op ECO en warm water ingesteld op 60 graden. Is het te adviseren dit te verlagen?
- Je geeft aan dat de VW nog 4 uur blijft draait na uitschakelen. Is dat de optie "uitschakelvert. verwarmen"? Deze staat bij mij op 1 uur. Watvoor effect heeft 4 uur?
Je watertemp op 60 is echt wel hoog. Wij hebben hier 52 met als minimum 42. De desinfectie gaat naar 62 graden. Ik doe hem handmatig om het te kunnen uitvoeren als de zonnepanelen veel opwekken, maar je kunt dat ook op eens per week doen.
(overigens, als je watertemp normaal al op 60 staat, is je desinfectie niet meer nodig, dus dat klopte wel)

Verbruik van 1kWh voor een run klinkt voor mij niet heel gek. De pomp trekt bij ons zo'n 2kW, met runs van drie kwartier tot een uur. Dan zit je daar al overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cabo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:19:

Deze combinatie is een prima manier om een hoge energierekening te krijgen. Ik zou de SWW-temperatuur verlagen naar bijvoorbeeld 47°C en dan 1x per twee weken een legionella-cyclus draaien op 62°C. Zo draait het hier ook en dat bevalt prima.
Het laatste stukje verwarmen (tot 60 graden kost met een warmtepomp nl erg veel energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albs
vdburg schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Ik heb exact dezelfde storing een aantal keren gehad. Dit was kort na het in gebruik nemen van de installatie (Nefit enviline monoline 7k). De installateur had het snel gevonden, er zit bij een kraan in de aanvoerleiding een filter waar nogal wat rommel uit kwam wat er kennelijk bij de bouw in is gekomen. Reiniging van het filter was de oplossing. Het hoge verbruik kwam omdat het systeem dan op electrische verwarming over gaat.

De kraan ziet er bij mij zo uit:

[Afbeelding]

Deze is gemakkelijk zelf te reinigen door de installatie uit te zetten, draai de kraan dicht en draai de dop aan de achterkant los (er kan een mok water uit komen).
Bij mij kan ik helaas geen kraan met filter vinden, wel eentje zonder filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albs
Willem senior schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:00:
[...]

Vreemde storing
Maar om het misschien te voorkomen zou je meer groepen open kunnen laten staan als je dat op een naregeling heb zitten of zorgen voor meer flow in je systeem
Dan heeft de warmtepomp meer water voor een defrost
Alle 11 groepen staan vol open.
Vanmorgen lag hij weer in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Wij hebben nog een vuilfilter in de retour van het cv-circuit zitten, als deze verstopt is heeft dit ook een negatieve invloed op je flow. Bij ons zit dit vuilfilter met magneet, https://www.caleffi.com/n...elbare-aansluiting-545302.
Het advies wat ik heb gekregen was om dit filter jaarlijks te ontluchten en te reinigen. Laatst gedaan, met als resultaat een beker vol met zwarte drap….
Pagina: 1 ... 19 ... 103 Laatste