De afgelopen dagen dit hele topic vanaf begin 2020 maar eens doorgelezen aangezien ik bezig ben met de aanschaf van een all electric warmtepomp. Mijn voorkeurs installateur werkt alleen maar met Nefit.
Al veel interessante informatie gelezen in dit topic en vooral veel geleerd, waarvoor dank aan allen die hieraan bijdragen.
Korte situatieschets van de woning.
Jaren 30 hoekwoning
145 M2 woonoppervlakte
Vloerisolatie Rd > 5.0
Spouwmuur isolatie Rd 1.75
HR++ glas.
Dakisolatie moet nog gebeuren, komend voorjaar denk ik.
Beneden 60M2 vloerverwarming 10cm h.o.h. verder geen radiatoren beneden.'
Zoneregeling via Watts Vision systeem. 7 groepen verdeeld over 3 zones.
Verdiepingen alles met radiatoren maar die worden niet/nauwelijks gebruikt.
Badkamer voorzien van elektrische vloerverwarming (slechte keuze, mja nu weinig meer aan te doen).
Mijn jaarverbruik gas is 1650 M3.
Naast de installatie van een lucht-water warmtepomp ga ik ook nog investeren in een degelijke multi-split airco. Deze is vooral voor de bovenverdieping om te koelen in indien nodig te verwarmen in de winter.
Beneden zullen ook 2 uitstromen komen waarmee dus eventueel in winter bijverwarmt kan worden indien warmtepomp te weinig vermogen heeft.
Enkele vragen ik mee zit:
1. O.b.v. van de Koevlaas berekening heb ik een 8KW warmtepomp nodig. Afgerond naar boven zou dit een 9KW Tower Monoblock worden. Maar ik zou ook kunnen kiezen voor 7KW versie, deze zou te weinig vermogen hebben, maar dit zou mijn airco kunnen opvangen.
Voordeel van de 7KW is dan dat deze lange runs zou kunnen maken op redelijk hoog vermogen.
Klopt deze aanname en is dit adviseerbaar?
2. De SWW voorziening in zo'n tower is 180L. Als dit aangevoerd wordt op 60 graden naar de douche zou dit betekenen dat ik bij 40 graden douchen 30 minuten kan douchen. (mijn douche doet 10 liter per minuut).
Ik moet nog eens meten hoe lang wij werkelijk achter elkaar douchen, maar dit klinkt mij kort.
Wat zijn jullie ervaringen? Al eens meegemaakt dat je ineens koud water uit je douche krijgt?
En hoe lang duurt het ongeveer om een leeg vat weer helemaal op te warmen? Uitgaande van gemiddelde omstandigheden dus buiten temperatuur van 10 graden ofzo.
3. Mijn installateur adviseert ook om te werken met een buffervat, hoe groter hoe efficiënter.
Maar stel dat ik mijn vloerverwarming goed inregel en de naregeling (Watts vision) weg zou laten, zou je dan geen goed systeem kunnen krijgen zonder buffer?
Hoor graag wat jullie meningen en adviezen zijn.
[
Voor 3% gewijzigd door
Jasperzzz op 15-01-2022 17:43
]