• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-01 23:09
StephanLu schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:36:
[...]
Totaal energieverbruik (vanaf april 2019) 7652 KwH
Elektrische bijverwarming 964 KwH, waarvan verwarming 600kwh en warmwater 131 kwh
Compressor totaal 6688 kwh waarvan 4379 kwh verwarming, 1393 kwh warm water en 864 kwh koeling

7652 kwh genomen over ruim 2jaar lijkt mee te vallen?
Ik zat fout in het jaartal, ons huis is eind 2019 opgeleverd ;-)
De warmtepomp totaalverbruik zit bij mij nu op 9791 kWh, dus je verbruik zit dan toch in andere zaken dan de WP denk ik (bij ons stond het verbruik in de eerste maand al op 1100kWh omdat de bijverwarming toen nog op +10 graden stond).
Benieuwd of de TC0/TC3 van 7 naar 5 nog wat extra besparing gaat opleveren voor mij.

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-12-2025

hansbot

BENG

[...]

Totaal energieverbruik (vanaf april 2019) 7652 KwH
Elektrische bijverwarming 964 KwH, waarvan verwarming 600kwh en warmwater 131 kwh
Compressor totaal 6688 kwh waarvan 4379 kwh verwarming, 1393 kwh warm water en 864 kwh koeling

7652 kwh genomen over ruim 2jaar lijkt mee te vallen?
Die elektrische bijverwarming vind ik erg veel.
Bij mij nog geen bijverwarming bij verwarming.
Voor het warme water 1kWh per week.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

• StephanLu
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-07-2025
Pompadour schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:43:
[...]

Ik zat fout in het jaartal, ons huis is eind 2019 opgeleverd ;-)
De warmtepomp totaalverbruik zit bij mij nu op 9791 kWh, dus je verbruik zit dan toch in andere zaken dan de WP denk ik (bij ons stond het verbruik in de eerste maand al op 1100kWh omdat de bijverwarming toen nog op +10 graden stond).
Benieuwd of de TC0/TC3 van 7 naar 5 nog wat extra besparing gaat opleveren voor mij.
Ondanks dat de PV-panelen niets terugleveren in deze periode van het jaar is er voor mij dan ook geen verklaring waarom in deze maanden het energieverbruik zó omhoog schiet met op dagniveau afgelopen weken dus regelmatig wisselingen tussen de 32 KwH en 77 kwH , dat voor een twee-persoonshuishouden. En dat terwijl het dan misschien toch niet aan de warmtepomp ligt, maar elektische apparaten gaan niet ineens (zo veel) meer gebruiken omdat het kouder wordt. Vandaar ook mijn twijfels over de meter en de overweging om deze misschien opnieuw te laten ijken.

Ik heb weleens gelezen dat slimme meters soms ook in de war raken van LED verlichting en aangezien de gehele woning voorzien is van HUE lampen vraag ik dan ook echt af of het niet aan de meter kan liggen. Een verbruik van 9-11 KWH per dag zonder dat er andere groepen om zijn in de meterkast is al behoorlijk hoog volgens mij maar dat is een ander onderwerp, daar ga ik dit topic verder niet mee vervuilen :)
hansbot schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:20:
[...]

Die elektrische bijverwarming vind ik erg veel.
Bij mij nog geen bijverwarming bij verwarming.
Voor het warme water 1kWh per week.
Hoe staan de instellingen bij jou dan voor bijverwarming?

• Pompadour
StephanLu schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:25:
[...]
Hoe staan de instellingen bij jou dan voor bijverwarming?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Alleen al de legionella run vreet bij mij al zo'n 7kWh per keer (wekelijks).

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-01 11:14
Gisteren kwam ik er achter dat de druk op 0,8 bar stond bij mijn warmtepomp, dus aangevuld volgens de handleiding. VA0 aangesloten met een tuinslang naar buiten en een vulpunt verbonden met een slang naar de waterkraan. Met het doorspoelen van de leiding totdat er een constante waterstraal komt uit de afvoerslang van de VA0 kwam er bruin water uit de slang voor een minuut. Ik ga ervan uit dat dit roest is, maar levert dit geen problemen op voor de pomp?

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:01
steven2 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:42:
Gisteren kwam ik er achter dat de druk op 0,8 bar stond bij mijn warmtepomp, dus aangevuld volgens de handleiding. VA0 aangesloten met een tuinslang naar buiten en een vulpunt verbonden met een slang naar de waterkraan. Met het doorspoelen van de leiding totdat er een constante waterstraal komt uit de afvoerslang van de VA0 kwam er bruin water uit de slang voor een minuut. Ik ga ervan uit dat dit roest is, maar levert dit geen problemen op voor de pomp?
Als het goed is zit er een magneet en vuil filter in je systeem dus zou het geen probleem moeten zijn
Een tot twee keer per jaar schoonmaken is voldoende

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• hansbot

hansbot

BENG

Pompadour schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:16:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Alleen al de legionella run vreet bij mij al zo'n 7kWh per keer (wekelijks).
Bijverwarming instellen - algemene instelling bijverwarming - bijverwarming uitschakelen “JA”.
SWW staat op de klok, dagelijks van 7.30 - 18.00 uur. ECO+ 55 graden.
Behalve op zaterdag dan start ik met legionella run naar 60 graden en daarna weer op de klok.
De pomp warmt de boiler op naar 58 graden en de laatste twee met de elektrische verwarming. Boiler 200 liter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNaLGVC-rrOBErZSzrE1qKGgAvY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HFlgfqVHSd83SGb8KGUTGCoV.png?f=fotoalbum_large

Eerder geëxperimenteerd door eerst op te warmen met daarna een de legionella run maar dat gaf een storing en probeert de pomp het de volgende dag nogmaals. Toen ook een keer een run gehad met 5kWh bijverwarming.
Het lijkt erop dat de pomp bij bepaalde waarden direct start met bijverwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door hansbot op 31-12-2021 10:28 ]

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Pompadour schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:16:
[...]

Hier kost een legionellarun ook 6-7 kWh per keer. Lijken mij heel normale waarden voor een (geïntegreerde) 190 liter boiler.

Onze WP draait iedere zaterdagmiddag om 13.00u een legionellarun. Geeft meteen wat extra comfort voor warm water in het weekend.

@StephanLu ik heb de bijverwarming voor verwarming uitgeschakeld. Liever dat de temperatuur wat omlaag gaat, dan dat de bijverwarming ongemerkt bij blijft springen.

[ Voor 14% gewijzigd door Joris748 op 31-12-2021 10:56 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Joris748
  • Nu online
De gateway van BBQKees draait nu, is echt plug en play. Daar kan Nefit/Bosch nog iets van leren.

Nu nog wachten op een nieuw SD-kaartje en een externe SSD voor de Pi om Home Assistent, Influx en Grafana te draaien.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-01 11:30
iemand die toevallig de COP berekent via Home Assistant? Ik kan dit al wel doen door de opgewerkte te delen door gebruikte, maar wil dit graag per dag doen

• StephanLu
StephanLu schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:36:
[...]

Wat me altijd opvalt met deze koudere (kwakkel)dagen is dat de temperatuur in de woonkamer ’s nachts met 1-1,5 graad daalt waardoor de warmtepomp weer moet werken om het op temperatuur te krijgen. Het lijkt mij dat er niet zoveel temperatuur kan weglekken uit de woning.
Naast bovenstaande snap ik deze situatie zoals vandaag ook niet goed:

Thermostaat staat ingesteld op 19.0 graden
Gemeten kamertemperatuur: 19.4
Buitentemperatuur: 13.5
Ruimtetemperatuur offset staat op 1K

Thermostaat vraagt om warmte en pomp staat te draaien. Why?

• hansbot

hansbot

BENG

StephanLu schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:12:
[...]

De thermostaat vraagt geen warmte maar corrigeert eventueel alleen de stooklijn met de instelling ruimte invloed.
De warmtepomp draait op de ingestelde stooklijn.
Volgens mij staat die jouw te hoog. (voetpunt 25 - eindpunt 42)
Heb je een nacht verlaging ingesteld of continu verwarmen?

• Willem senior
StephanLu schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:12:
[...]

Dat komt omdat de warmtepomp naar de retour temperatuur kijkt is deze ongeveer 4 graden gedaald tot onder de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur dan start de warmtepomp weer
En je zou inderdaad je stooklijn iets kunnen verlagen

[ Voor 4% gewijzigd door Willem senior op 31-12-2021 12:53 ]

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• Willem senior
Dan een andere vraag kan bij jullie de stooklijn gelijk gezet worden
Dus eindpunt en voetpunt op 25 graden bijvoorbeeld
Mijn voetpunt kan ik niet lager dan 30 graden instellen en het eindpunt kan niet hoger dan 40 graden zag ik gisteren
Ik wou namelijk proberen met 25 - 25 voetpunt en eindpunt te draaien en dan alleen de thermostaat laten regelen

• StephanLu
hansbot schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:50:
[...]

De thermostaat vraagt geen warmte maar corrigeert eventueel alleen de stooklijn met de instelling ruimte invloed.
De warmtepomp draait op de ingestelde stooklijn.
Volgens mij staat die jouw te hoog. (voetpunt 25 - eindpunt 42)
Heb je een nacht verlaging ingesteld of continu verwarmen?
Instellingen staan op Automatisch bedrijf
Eindpunt 42 Voetpunt 25. Ik zie in onderstaande document van Nefit dat voor nieuwbouw de standaardinstellingen op Voetpunt 20 Eindpunt 35 zouden staan alhoewel dit wellicht een oud document is:

https://docplayer.nl/8464...nviline-warmtepompen.html

• Willem senior
StephanLu schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:36:
[...]

Eindpunt 42 Voetpunt 25. Ik zie in onderstaande document van Nefit dat voor nieuwbouw de standaardinstellingen op Voetpunt 20 Eindpunt 35 zouden staan alhoewel dit wellicht een oud document is:

Dat document van Nefit is de oude en dat zijn de standaard instellingen
Je zou kunnen proberen als stooklijn 24 voetpunt en 40 eindpunt en dan een dag aankijken of het 19 graden wordt in huis

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-01 18:19
Versie 6.2 is toch de laatste versie? Daar staat bij nieuwbouw voetpunt 20 met eindpunt 35. Heb dit afgelopen afgelopen dagen zo ingesteld en gaat vooralsnog prima 👌

• Willem senior
Matadores schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:22:
Versie 6.2 is toch de laatste versie? Daar staat bij nieuwbouw voetpunt 20 met eindpunt 35. Heb dit afgelopen afgelopen dagen zo ingesteld en gaat vooralsnog prima 👌
6.2.2 is de laatste versie op de nefit site

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
de telegraaf schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:32:
[...]

Bedoel je dat je een pomploze vloerverwarmingsverdeler hebt, of dat je geen externe transportpomp (de Buderus unit) hebt? Wanneer je inderdaad alleen maar 46m2 vv hebt kun je wel zonder beide lijkt me en doet de ingebouwde pomp van de enviline alles. Wanneer dat het geval is en je aanvoertemp is hoog genoeg (?), dan kun je, bij koudeklachten, proberen de TC0-TC3 setting lager zetten. Menu knop paar seconden vasthouden en dan 'warmtepomp' en 'pompen'. Staat standaard op 7, wanneer je deze lager zet dan gaat de enviline proberen een kleiner verschil in aanvoer- en retourtemperatuur te handhaven door middel van een sneller draaiende pomp. Helemaal op minimum verschil (3) hoor je de pomp duidelijk suizen. Hoe hoog die moet staan is totaal van je installatie afhankelijk, is voor iedereen anders. gewoon proberen.
Of je hebt zoals gezegd je aanvoertemp niet hoog genoeg staan. :)
Dankje voor je antwoorden (ook @Willem senior). We hebben de TC0-TC3 al op 5 gezet, maar mocht niet veel soelaas bieden. Aanvoertemp. staat ook al vrij hoog (55 graden), en zag ook wel dat ie daar overheen gaat. Las al dat dat met een vloerverwarming niet handig is, we hebben gelukkig geen hout of tegels, maar dat moet later wel anders. Stooklijn aanpassen naar 40 graden gaf alleen maar waarschuwingen van te hoge temperatuur.

Wat ik nu ook vreemd vind, is dat de temperatuur niet hoger wordt dan 19 graden, terwijl wij 22 hebben ingesteld. Zou ook een beetje overeenkomen met vorige week, waar ie ook niet verder dan 19 graden leek te gaan. Ruimteinvloed staat echter uit, en isolatietype op licht (omdat we voor de proef even niet wilden dat ie rekening hield met de opslag van onze betonnen woning).

We hebben de installateur ook ingeschakeld, maar die, euh, heeft het een beetje druk volgens mij (en is nu ook met vakantie). Mocht iemsnd hier in de tussentijd tips hebben, hoor ik het graag.

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-01 18:19
Willem senior schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:27:
[...]

6.2.2 is de laatste versie op de nefit site
Top, heb je een linkje voor mij, want ik kan alleen versie 6.2 vinden op de website.

• Willem senior
Matadores schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:15:
[...]

Top, heb je een linkje voor mij, want ik kan alleen versie 6.2 vinden op de website.
Dit is de link https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen
Jammer genoeg meld nefit niks over software updates

• Willem senior
jeffreytigch schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:44:
[...]

Dankje voor je antwoorden (ook @Willem senior). We hebben de TC0-TC3 al op 5 gezet, maar mocht niet veel soelaas bieden. Aanvoertemp. staat ook al vrij hoog (55 graden), en zag ook wel dat ie daar overheen gaat. Las al dat dat met een vloerverwarming niet handig is, we hebben gelukkig geen hout of tegels, maar dat moet later wel anders. Stooklijn aanpassen naar 40 graden gaf alleen maar waarschuwingen van te hoge temperatuur.

Wat ik nu ook vreemd vind, is dat de temperatuur niet hoger wordt dan 19 graden, terwijl wij 22 hebben ingesteld. Zou ook een beetje overeenkomen met vorige week, waar ie ook niet verder dan 19 graden leek te gaan. Ruimteinvloed staat echter uit, en isolatietype op licht (omdat we voor de proef even niet wilden dat ie rekening hield met de opslag van onze betonnen woning).

We hebben de installateur ook ingeschakeld, maar die, euh, heeft het een beetje druk volgens mij (en is nu ook met vakantie). Mocht iemsnd hier in de tussentijd tips hebben, hoor ik het graag.
Ik vermoed dat je de Max temperatuur veranderd heb naar 40 graden en dan krijg je die waarschuwing voor te warm water in je cv systeem
Max temperatuur op 48 graden zetten zou dat op moeten lossen
En dan beginnen met standaard stooklijn van 20 voetpunt en 45 eindpunt

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-01 15:06
jeffreytigch schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:44:
[...]

1) ik denk dat je de werkelijke aanvoertemp verwart met de maximale aanvoertemp. Die laatste zal wel op 55 staan, ik kan me niet voorstellen dat je werkelijke aanvoertemp 55 is, dan moet je echt je huis uit zweten met dit weer. Wat geven de grote cijfers op het beginscherm aan?
De maximale aanvoer is niets anders dan een hard maximum waar de regeling nooit overheen gaat, wat je daar (eenmalig) moet instellen is afhankelijk van je installatie, maar kun je bij vloerverwarming doorgaans op 50 zetten.

2) Wanneer je ruimte-invloed op 0 staat heeft je thermostaat 0 invloed op je regeling en wordt er puur op buitentemp geregeld. Dat komt dus overeen met je vaststelling dat je 22 instelt maar dat je installatie 'niet luistert'. Scroll even klein beetje naar boven waar ik uitleg hoe de combinatie van stooklijn en ruimte-invloed werkt bij een weersafhankelijke regeling. Je zou deze ruimte-invloed op 2 kunnen zetten, hoe hoger, hoe meer invloed de thermostaat heeft. Echter; het blijft altijd een samenspel met de stooklijninstellingen, en derhalve een kwestie van proberen.

3) dat gebouwtype is naar ik meen niets anders dat een aantal uren vertraging op de buitentemp. Maakt niet zoveel uit bij warmtepompen omdat die vaak constant verwarmen.

• jeffreytigch
de telegraaf schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:48:
[...]

1) ik denk dat je de werkelijke aanvoertemp verwart met de maximale aanvoertemp. Die laatste zal wel op 55 staan, ik kan me niet voorstellen dat je werkelijke aanvoertemp 55 is, dan moet je echt je huis uit zweten met dit weer. Wat geven de grote cijfers op het beginscherm aan?
De maximale aanvoer is niets anders dan een hard maximum waar de regeling nooit overheen gaat, wat je daar (eenmalig) moet instellen is afhankelijk van je installatie, maar kun je bij vloerverwarming doorgaans op 50 zetten.

2) Wanneer je ruimte-invloed op 0 staat heeft je thermostaat 0 invloed op je regeling en wordt er puur op buitentemp geregeld. Dat komt dus overeen met je vaststelling dat je 22 instelt maar dat je installatie 'niet luistert'. Scroll even klein beetje naar boven waar ik uitleg hoe de combinatie van stooklijn en ruimte-invloed werkt bij een weersafhankelijke regeling. Je zou deze ruimte-invloed op 2 kunnen zetten, hoe hoger, hoe meer invloed de thermostaat heeft. Echter; het blijft altijd een samenspel met de stooklijninstellingen, en derhalve een kwestie van proberen.

3) dat gebouwtype is naar ik meen niets anders dat een aantal uren vertraging op de buitentemp. Maakt niet zoveel uit bij warmtepompen omdat die vaak constant verwarmen.
Nogmaals bedankt aan jou en @Willem senior . Ik heb wat huiswerk en ga met de instellingen aan de slag (tevens het document waar eerder over is gesproken doorlezen).

Wel alvast een opmerking op punt 1, werd ons gevraagd om de max aanvoer zelfs op 60 te zetten. Tijdens draaien zag ik vervolgens ook de actuele aavoertemp naar 64c gaan.

• hansbot

hansbot

BENG

StephanLu schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:36:
[...]

Mijn warmtepomp staat op optimaal, dus continu bedrijf.

Voetpunt is 22 instelbaar tussen 20-37
Eindpunt is 37 instelbaar tussen 30-60

Als bijvoorbeeld het eindpunt wordt veranderd kan zomaar het voetpunt mee veranderen en de instel range wijzigen. Goed opletten.

• de telegraaf
jeffreytigch schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:01:
[...]

Nogmaals bedankt aan jou en @Willem senior . Ik heb wat huiswerk en ga met de instellingen aan de slag (tevens het document waar eerder over is gesproken doorlezen).

Wel alvast een opmerking op punt 1, werd ons gevraagd om de max aanvoer zelfs op 60 te zetten. Tijdens draaien zag ik vervolgens ook de actuele aavoertemp naar 64c gaan.
Iets moet je installatie triggeren om zo'n hoge aanvoer te maken. Je maximale aanvoer doet dat zeker niet, dat is puur een eenmalige instelling die er is om je installatie te beschermen tegen te hoge temperaturen, bijvoorbeeld voor bepaalde vloertypen. Heeft verder geen invloed op de regeling.
Daarbij, met zo'n hoge aanvoertemp moet het echt heel warm worden in huis met dit milde weer. Je komt niet verder dan 19, dus iets klopt er niet. Heb je alleen de pomp die in de wp zit of ook nog een secundaire transportpomp (Buderus?) en/of een pomp op je vloerverwarmingsverdeler?

• jeffreytigch
de telegraaf schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:47:
[...]

Iets moet je installatie triggeren om zo'n hoge aanvoer te maken. Je maximale aanvoer doet dat zeker niet, dat is puur een eenmalige instelling die er is om je installatie te beschermen tegen te hoge temperaturen, bijvoorbeeld voor bepaalde vloertypen. Heeft verder geen invloed op de regeling.
Daarbij, met zo'n hoge aanvoertemp moet het echt heel warm worden in huis met dit milde weer. Je komt niet verder dan 19, dus iets klopt er niet. Heb je alleen de pomp die in de wp zit of ook nog een secundaire transportpomp (Buderus?) en/of een pomp op je vloerverwarmingsverdeler?
De temperatuur zag ik wel vorige week, toen ik net keek, was het niet hoger dan 55.

We hebben de warmtepomp al voordat we klaar zijn met isolatie (Q1 2022 laatste grote project aangepakt). De warmtepomp draaide eerst echter maar een keer in anderhalf uur (als het niet meer was), en met een betonnen vloer kan je dan lang wachten tot de warmte door de hele loop is denk ik zo.

Net ruimteinvloed aangepast, morgenmiddag doe ik de stooklijn. Hopelijk lukt het mij morgen ook om mijn bbqkees kastje aan HA te koppelen, zodat ik ook wat statistieken bij kan houden.

• jeffreytigch
jeffreytigch schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:38:
[...]

De temperatuur zag ik wel vorige week, toen ik net keek, was het niet hoger dan 55.

We hebben de warmtepomp al voordat we klaar zijn met isolatie (Q1 2022 laatste grote project aangepakt). De warmtepomp draaide eerst echter maar een keer in anderhalf uur (als het niet meer was), en met een betonnen vloer kan je dan lang wachten tot de warmte door de hele loop is denk ik zo.

Net ruimteinvloed aangepast, morgenmiddag doe ik de stooklijn. Hopelijk lukt het mij morgen ook om mijn bbqkees kastje aan HA te koppelen, zodat ik ook wat statistieken bij kan houden.
Tussentijdse update: na aanpassing stooklijn adhv @Willem senior zijn suggestie, loeit het systeem nu als een gek. Warmtepomp slaat aan, water door vloerverwarming geduwd en opnieuw (duurt allemaal onder de 10 minuten). Heeft wat in te halen, denk ik zo.

Gekke is wel dat ie nog een “te hoge aanvoertemp” waarschuwing geeft. We wachten de nacht even af.

• Willem senior
jeffreytigch schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Tussentijdse update: na aanpassing stooklijn adhv @Willem senior zijn suggestie, loeit het systeem nu als een gek. Warmtepomp slaat aan, water door vloerverwarming geduwd en opnieuw (duurt allemaal onder de 10 minuten). Heeft wat in te halen, denk ik zo.

Gekke is wel dat ie nog een “te hoge aanvoertemp” waarschuwing geeft. We wachten de nacht even af.
Maar gaat je warmtepomp voor 10 minuten aan en dan weer uit ?
Want dat is niet goed
En de max temperatuur kun je voorlopig wel op 50 graden zetten om te kijken of die waarschuwing dan weg blijft

• jeffreytigch
Willem senior schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Maar gaat je warmtepomp voor 10 minuten aan en dan weer uit ?
Want dat is niet goed
En de max temperatuur kun je voorlopig wel op 50 graden zetten om te kijken of die waarschuwing dan weg blijft
Het zijn wel korte runs, ja. We hebben ook wel een 9kwh unit staan. Heb echter nog niks gedaan met aanpassingen, behalve ‘stiller verbruik’. Vond het verbruik dat anderen hadden met een kleinere unit opmerkelijk (deze unit doet ‘maar’ 180L buffer en 45m2 aan VV), maar ik pak even 1 probleem tegelijk aan. :)

• Willem senior
jeffreytigch schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Het zijn wel korte runs, ja. We hebben ook wel een 9kwh unit staan. Heb echter nog niks gedaan met aanpassingen, behalve ‘stiller verbruik’. Vond het verbruik dat anderen hadden met een kleinere unit opmerkelijk (deze unit doet ‘maar’ 180L buffer en 45m2 aan VV), maar ik pak even 1 probleem tegelijk aan. :)
Bedoel je een 180 liter boilervat voor warm water douche of een buffervat voor cv water
Om misschien wat langere runs te krijgen zou je een hogere pompsnelheid kunnen proberen dan geeft de vloerverwarming meer warmte af
Is je kamer temperatuur Nu wel goed ongeveer ?

• jeffreytigch
Willem senior schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:06:
[...]

Bedoel je een 180 liter boilervat voor warm water douche of een buffervat voor cv water
Om misschien wat langere runs te krijgen zou je een hogere pompsnelheid kunnen proberen dan geeft de vloerverwarming meer warmte af
Is je kamer temperatuur Nu wel goed ongeveer ?
180L vat voor warm water inderdaad.

Voor de hogere pompsnelheid, bedoel je dan het aanpassen onder Warmtepomp > Aan/uit-hysterese > verwarmen (150k/mi)?

Edit: temperatuur wordt beter ja, gaat langzaam met beton denk ik. Ik zie op de verdeler de temperatuur al stijgen en thermostaat meet ook een verhoging.

[ Voor 12% gewijzigd door jeffreytigch op 01-01-2022 22:24 ]

• Willem senior
jeffreytigch schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:22:
[...]

180L vat voor warm water inderdaad.

Voor de hogere pompsnelheid, bedoel je dan het aanpassen onder Warmtepomp > Aan/uit-hysterese > verwarmen (150k/mi)?

Edit: temperatuur wordt beter ja, gaat langzaam met beton denk ik. Ik zie op de verdeler de temperatuur al stijgen en thermostaat meet ook een verhoging.
Nee die hysterese laten staan daar onder staat pomp even kijken of het daar op automatisch staat
Maar hebt je geen aparte pomp voor je vloerverwarming

• jeffreytigch
Willem senior schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:37:
[...]

Nee die hysterese laten staan daar onder staat pomp even kijken of het daar op automatisch staat
Maar hebt je geen aparte pomp voor je vloerverwarming
Geen aparte pomp. De instelling staat inderdaad op auto. Even op ‘aan’ zetten begrijp ik dan, kijken of dat effect heeft?

• Willem senior
jeffreytigch schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:45:
[...]

Geen aparte pomp. De instelling staat inderdaad op auto. Even op ‘aan’ zetten begrijp ik dan, kijken of dat effect heeft?
Nee op automatisch laten staan dan regelt de warmtepomp het zelf
En Tc3 en tc0 verschil op 5 zetten dat kan ook nog helpen
Om te proberen mag die ook lager ingesteld worden bevoorbeeld eerst op 4

[ Voor 17% gewijzigd door Willem senior op 01-01-2022 22:52 ]

• The Legend
  • Laatst online: 23:21

The Legend

*Plop*

Dit is mijn eerste winter met de hybride WP. Ik zit nu op een sCOP van 4,99 (vanaf ingebruikname op 26-5 tot nu). Zijn er meer hybride gebruikers hier zodat ik het sCOP kan vergelijken? Ik vermoed dat de all-e gebruikers gemiddeld een wat lager sCOP zullen hebben omdat SWW nu eenmaal minder efficiënt is? Ik gebruik nu nog ongeveer 25-35m3 per maand voor SWW.

Ik ben toch malle pietje niet!

• daan3128
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:25
The Legend schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:48:
Dit is mijn eerste winter met de hybride WP. Ik zit nu op een sCOP van 4,99 (vanaf ingebruikname op 26-5 tot nu). Zijn er meer hybride gebruikers hier zodat ik het sCOP kan vergelijken? Ik vermoed dat de all-e gebruikers gemiddeld een wat lager sCOP zullen hebben omdat SWW nu eenmaal minder efficiënt is? Ik gebruik nu nog ongeveer 25-35m3 per maand voor SWW.
Ik heb op dit moment een COP van 3.34 inclusief SWW en over de totale levensduur (systeem is sinds aug 2020 in gebruik). Ik probeer de COP nu in HomeAssistant per dag en per maand te berekenen zodat ik, naast het beter instellen, dit ook qua COP prestatie beter kan volgen. Iemand bekend of hier al een template oid voor is cq iemand die dit al voor elkaar heeft? Ik krijg het nu alleen nog over het totaal. (ik ben nog een newbie met homeassistant :+

Update nog even uitgesplitst:
Totaal: 3.34
SWW: 3.20
Verwarming: 3.36

[ Voor 3% gewijzigd door daan3128 op 02-01-2022 12:19 ]

• Willem senior
daan3128 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Ik heb op dit moment een COP van 3.34 inclusief SWW en over de totale levensduur (systeem is sinds aug 2020 in gebruik). Ik probeer de COP nu in HomeAssistant per dag en per maand te berekenen zodat ik, naast het beter instellen, dit ook qua COP prestatie beter kan volgen. Iemand bekend of hier al een template oid voor is cq iemand die dit al voor elkaar heeft? Ik krijg het nu alleen nog over het totaal. (ik ben nog een newbie met homeassistant :+

Update nog even uitgesplitst:
Totaal: 3.34
SWW: 3.20
Verwarming: 3.36
Hier mee kun je Cop in Home assistant maken
Deze is niet van mij stond gisteren toevallig in het form van Home Assistant en heb ik even gekopieerd
Het is daar beter te lezen en vandaar kun je het kopiëren naar je eigen Yaml configuratie en dan je sensor aanpassen naar je eigen sensors
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14p9qrJNPCdPrUbINLQHklB8UTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wM0qLn5vCRXKqv9lCQ33OHaE.jpg?f=fotoalbum_large

• The Legend
  • Laatst online: 23:21

The Legend

*Plop*

Ik heb ook lopen klooien met HA en met behulp van een tweaker in het HA-topic het op de volgende manier werkend gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXOzXH9XlvS1Rb6_oHHP72l6ajw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwGrTTQqussdm6gILBBCG1vs.jpg?f=fotoalbum_large

Dit toevoegen aan de configuration.yaml was voldoende, vervolgens kun je de sensors kiezen uit de lijst. Belangrijk detail: hij onthoud geen historische data op deze manier.

Ik heb heb dus alleen de de opgewekte en verbruikte energie naar tijdseenheid gesplitst, de weergave van de daadwerkelijke COP zoals hierboven heb ik dus niet.

[ Voor 10% gewijzigd door The Legend op 02-01-2022 12:47 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Willem senior
The Legend schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:45:
Ik heb ook lopen klooien met HA en met behulp van een tweaker in het HA-topic het op de volgende manier werkend gekregen:

[Afbeelding]

Dit toevoegen aan de configuration.yaml was voldoende, vervolgens kun je de sensors kiezen uit de lijst. Belangrijk detail: hij onthoud geen historische data op deze manier.

Ik heb heb dus alleen de de opgewekte en verbruikte energie naar tijdseenheid gesplitst, de weergave van de daadwerkelijke COP zoals hierboven heb ik dus niet.
Met die Yaml die ik net poste kun je dit maken op je dashboard en dan kun je die sensors weer gebruiken in grafana en zo blijft het wel opgeslagen in historische data
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAv_FsDKy3nnPEwFdFR2LcU9dpU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZxD2znVn8MvWOWM803QFwM5A.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Willem senior op 02-01-2022 13:00 ]

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
Willem senior schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:42:
[...]

Hier mee kun je Cop in Home assistant maken
Deze is niet van mij stond gisteren toevallig in het form van Home Assistant en heb ik even gekopieerd
Het is daar beter te lezen en vandaar kun je het kopiëren naar je eigen Yaml configuratie en dan je sensor aanpassen naar je eigen sensors
Heb je een link naar die thread? Ik krijg het vanuit je plaatje niet werkend namelijk. Wil even puzzelen met de config

• rroetenberg
JakeOfOz schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Heb je een link naar die thread? Ik krijg het vanuit je plaatje niet werkend namelijk. Wil even puzzelen met de config
KC27 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Bij deze, de vraag kwam namelijk van mij.

• Willem senior

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:08
Een vrij basale vraag; weet iemand waar de pomp (bij mij een de Wilo pomp, zie onderstaand foto) bij de inlaat combinatie voor dient? De binnenunit heeft toch zelf ook al een pomp?

De pomp op de binnenuit staat op 'auto' maar dat lijkt me weinig nut te hebben omdat de Wilo pomp continu op dezelfde pompsnelheid staat.

Aangesloten vloeroppervlak bedraagt circa 110 m2. Geen buffervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gzjvvW-c8I67Bd0Z4uT9Iknk04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRNZGP5SfPoo51BxdZkWJADq.jpg?f=fotoalbum_large

• JakeOfOz
@Willem senior welke source gebruik jij in je utility_meter voor de warmteproductie? ik heb nu sensor.boiler_total_energy_supplied uit de bbqkees unit, maar als ik die waarden raw bekijk lijkt dat niet te kloppen.
De total_energy_supplied is namelijk 360 kWh bij mij, en dat is gelijk aan de auxiliary electrical heater energy consumption total, en dat lijkt me bijzonder

Dit zijn mijn waardes voor energie uit de bbqkees unit:
Verbruik
total energy consumption2.868 kWh
energy consumption compressor total2.508 kWh
energy consumption compressor heating1.629 kWh
energy consumption compressor warm water696 kWh
energy consumption compressor cooling180 kWh
Electrische bijverwarming
auxiliary electrical heater energy consumption total360 kWh
auxiliary electrical heater energy consumption heating0 kWh
auxiliary electrical heater energy consumption warm water360 kWh
Productie
total energy supplied360 kWh
total energy supplied heating6.984 kWh
total energy warm supplied warm water2.483 kWh
total energy supplied cooling1.038 kWh

[ Voor 20% gewijzigd door JakeOfOz op 03-01-2022 08:27 ]

• daan3128
JakeOfOz schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:21:
@Willem senior welke source gebruik jij in je utility_meter voor de warmteproductie? ik heb nu sensor.boiler_total_energy_supplied uit de bbqkees unit, maar als ik die waarden raw bekijk lijkt dat niet te kloppen.
De total_energy_supplied is namelijk 360 kWh bij mij, en dat is gelijk aan de auxiliary electrical heater energy consumption total, en dat lijkt me bijzonder

Verbruik
Productie
Bij mij kloppen de waardes in bbq kees wel:
total energy supplied 9.131 kWh
total energy supplied heating 8.543 kWh
total energy warm supplied warm water 584 kWh
total energy supplied cooling 0 kWh
total energy supplied pool 0 kWh

• JakeOfOz
@daan3128 welke versie zit jij op? Ik gebruik de beta firmware v3.3.1b1
Ben ook al op de discord met de ontwikkelaar aan het overleggen, ga er even iets verder induiken vandaag

• daan3128
JakeOfOz schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:00:
@daan3128 welke versie zit jij op? Ik gebruik de beta firmware v3.3.1b1
Ben ook al op de discord met de ontwikkelaar aan het overleggen, ga er even iets verder induiken vandaag
Ik vond de beta te instabiel; ik merkte dat het bbqkastje nog wel eens vastliep/hikjes kreeg waardoor ik geen data meer kreeg. Moest hem dan of via console herstarten/rescan devices doen of handmatig opnieuw opstarten. Bij mij draait hij een stuk beter op v3.3.0

• JakeOfOz
@daan3128 Net even naar v3.3.0 teruggegaan, maar de waardes zijn nog steeds gelijk helaas. Stabiliteit heb ik nooit problemen mee gehad in de beta trouwens

• rroetenberg

Verbruik
Productie
Wat zeggen de waardes op de warmtepomp zelf? Dat kun je ook inzien namelijk

• rroetenberg

Verbruik
Productie
Je gegevens kloppen wel.

Total energy consumption = energy consumption compressor total + auxiliary electrical heater energy consumption total

Ik moest ook even goed kijken bij die van mij ;-)

• JakeOfOz
rroetenberg schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:52:
[...]

Wat zeggen de waardes op de warmtepomp zelf? Dat kun je ook inzien namelijk
Goed punt! net even gekeken, en op de WP zelf staan dezelfde waardes als in BBQ-kees. Lijkt er dus op dat de WP zelf ergens de hik heeft.

Is er een optie op de software van de warmtepomp te updaten?
Ik heb de volgende versies:
SW-versie koelcirc.type04.18
SW-versie binneneenheid01.18
SW-vers. uitb.mod.00.00
SW versie HMC300 (bedieningseenheid)NF13.07
SW versie internetmodule (KMx)04.07
SW versie afstandsbediening (RC100H)NF40.04

• JakeOfOz
rroetenberg schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Je gegevens kloppen wel.

Total energy consumption = energy consumption compressor total + auxiliary electrical heater energy consumption total

Ik moest ook even goed kijken bij die van mij ;-)
Ja de consumption klopt wel. Het gaat me om de production. Die staat op 360, terwijl dat (6.984 + 2.483 +1.038) = 10.505 kWh zou moeten zijn.

• de telegraaf
KaEs schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:46:
Een vrij basale vraag; weet iemand waar de pomp (bij mij een de Wilo pomp, zie onderstaand foto) bij de inlaat combinatie voor dient? De binnenunit heeft toch zelf ook al een pomp?

De pomp op de binnenuit staat op 'auto' maar dat lijkt me weinig nut te hebben omdat de Wilo pomp continu op dezelfde pompsnelheid staat.

Aangesloten vloeroppervlak bedraagt circa 110 m2. Geen buffervat.
klinkt een beetje flauw, maar dat is een vraag voor je installateur. Installaties kunnen heel erg verschillend aangelegd worden en wij kunnen slechts raden waarom het bij u zo gedaan is. Toch een gok: u heeft een pomploze vloerverwarmingsverdeler, die vragen veel meer debiet dan de traditionele mengverdeler in een CV omgeving. Dit omdat de aanvoertemperaturen veel lager zijn. Uw installateur zal de capaciteit van de interne pomp te laag bevonden hebben, en derhalve de externe transportpomp geplaatst. Zonder buffervat moet u wel ergens een open verdeler hebben, want twee pompen zonder stabiliserend element tussen beide kringen, dat gaat niet.

• KaEs
de telegraaf schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:57:
[...]

klinkt een beetje flauw, maar dat is een vraag voor je installateur. Installaties kunnen heel erg verschillend aangelegd worden en wij kunnen slechts raden waarom het bij u zo gedaan is. Toch een gok: u heeft een pomploze vloerverwarmingsverdeler, die vragen veel meer debiet dan de traditionele mengverdeler in een CV omgeving. Dit omdat de aanvoertemperaturen veel lager zijn. Uw installateur zal de capaciteit van de interne pomp te laag bevonden hebben, en derhalve de externe transportpomp geplaatst. Zonder buffervat moet u wel ergens een open verdeler hebben, want twee pompen zonder stabiliserend element tussen beide kringen, dat gaat niet.
Klopt hoor dat het een pomploze verdeler is. Maakt het dan eigenlijk nog iets uit of ik de interne pomp op 'auto' zet? Die Wilo pomp staat alles op toch dezelfde pompsnelheid rond te pompen.

Nu ik beter naar de Wilo pomp kijk en de handleiding lees dan zie ik dat die staat op de radiator-stand en niet op de vloerverwarmingstand. Iemand een idee of dit iets uit maakt? Het systeem is door de installateur 2,5 jaar geleden zo opgeleverd.

• Willem senior

Verbruik
Productie
ik gebruik die sensor ook ( sensor.boiler_total_energy_supplied) en werkt hier goed
en voor stroom verbruik heb ik een Kwh meter tussen de warmtepomp zitten want die van de warmtepomp miste een paar Kwh vorig jaar denk dat de pomp (boderus) en standbij verbruik niet mee geteld wordt
dus dat is hier met een aparte Kwh meter opgelost

• Willem senior
KaEs schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:04:
[...]

Klopt hoor dat het een pomploze verdeler is. Maakt het dan eigenlijk nog iets uit of ik de interne pomp op 'auto' zet? Die Wilo pomp staat alles op toch dezelfde pompsnelheid rond te pompen.

Nu ik beter naar de Wilo pomp kijk en de handleiding lees dan zie ik dat die staat op de radiator-stand en niet op de vloerverwarmingstand. Iemand een idee of dit iets uit maakt? Het systeem is door de installateur 2,5 jaar geleden zo opgeleverd.
als je alleen vloerverwarming hebt dan zou ik de pomp op vloerverwarming zetten dat is mamelijk een vaste druk die de pomp dan pompt en de instelling radiator is meestal een variabele druk geregelde instelling

• Willem senior
JakeOfOz schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Goed punt! net even gekeken, en op de WP zelf staan dezelfde waardes als in BBQ-kees. Lijkt er dus op dat de WP zelf ergens de hik heeft.

Is er een optie op de software van de warmtepomp te updaten?
Ik heb de volgende versies:
SW-versie koelcirc.type04.18
SW-versie binneneenheid01.18
SW-vers. uitb.mod.00.00
SW versie HMC300 (bedieningseenheid)NF13.07
SW versie internetmodule (KMx)04.07
SW versie afstandsbediening (RC100H)NF40.04
nee voor software update moet je eerst een storing hebben dan komt je installateur en die kan dan een Nefit montuer laten komen om de warmtepomp na te kijken en eventueel een software update te doen
dat werd mij teminste verteld toen ik om een software update vroeg
mijn binnenunit draait op software versie 01.12

• JakeOfOz
Morgen komt sowieso de installateur langs om de vloerverwarming in te regelen en een controle uit te voeren omdat de installatie bijna een jaar oud is. Ik zal hem dan ook vragen naar een software update

• jeffreytigch
Willem senior schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:50:
[...]

Nee op automatisch laten staan dan regelt de warmtepomp het zelf
En Tc3 en tc0 verschil op 5 zetten dat kan ook nog helpen
Om te proberen mag die ook lager ingesteld worden bevoorbeeld eerst op 4
Nog een update over mijn situatie:
- Ik ben zo eigenwijs geweest om de pomp toch op 'aan' te zetten, zodat ie constant blijft draaien. Retour vanuit de VV-verdeler loopt per dag met 1,5 graad op, dus dat is positief.
- Max aanvoer staat nu op 56 graden, ik zie de tempaturen nog wel tegen de 60 graden aanlopen, maar krijg geen waarschuwing (en dus ook geen blokkades meer)

Ik laat em een paar dagen zo, zodat de vloer even de tijd heeft om op te warmen. Ik overleg verder met de installateur m.b.t. het moduleren van de warmtepomp, ik ben toch benieuwd wat hij te zeggen heeft over de korte runs.

• KaEs
Willem senior schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:10:
[...]

als je alleen vloerverwarming hebt dan zou ik de pomp op vloerverwarming zetten dat is mamelijk een vaste druk die de pomp dan pompt en de instelling radiator is meestal een variabele druk geregelde instelling
In de speelkamer zit een extra thermostaat die afhankelijk van de temperatuur in de ruimte de betreffende groep bij de verdeler verder open of dicht draait. Ik heb het idee dat dit de reden is dat de installateur de pomp op de variabele druk heeft gezet. Ik laat hem dus maar zo staan.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik wil het opstookprotocol gaan doen voordat de vloerenleverancier komt.

Ze adviseren de volgende stappen. Is dat realistisch met een warmtepomp?

Opstookprotocol
Dag 1: Watertemperatuur 20 °C Dag 2: 25 °C
Dag 3: 30 °C
Dag 4: 35 °C
Dag 5: 40 °C
Dag 6: 40 °C Afkoelprotocol Dag 7: 35 °C
Dag 8: 30 °C
Dag 9: 25 °C
Dag 10: 20 °C
Dag 11: Herhalen of beëindigen

Hoe hebben jullie dit gedaan voor jullie huizen?

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 03-01-2022 19:44 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• de telegraaf
KaEs schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:57:
[...]

In de speelkamer zit een extra thermostaat die afhankelijk van de temperatuur in de ruimte de betreffende groep bij de verdeler verder open of dicht draait. Ik heb het idee dat dit de reden is dat de installateur de pomp op de variabele druk heeft gezet. Ik laat hem dus maar zo staan.
Ja, wanneer de weerstand van het circuit veranderen kan (open of dicht gaan van radiatoren/groepen), dan heeft de auto of variabele stand de voorkeur.

• rroetenberg
JackBol schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:43:
Ik wil het opstookprotocol gaan doen voordat de vloerenleverancier komt.

Ze adviseren de volgende stappen. Is dat realistisch met een warmtepomp?

Opstookprotocol
Dag 1: Watertemperatuur 20 °C Dag 2: 25 °C
Dag 3: 30 °C
Dag 4: 35 °C
Dag 5: 40 °C
Dag 6: 40 °C Afkoelprotocol Dag 7: 35 °C
Dag 8: 30 °C
Dag 9: 25 °C
Dag 10: 20 °C
Dag 11: Herhalen of beëindigen

Hoe hebben jullie dit gedaan voor jullie huizen?
De warmtepomp zelf heeft ook een vloerdroogprogramma. Wellicht dat je dit kunt gebruiken

• JackBol
  • Niet online

JackBol

rroetenberg schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:20:
[...]

De warmtepomp zelf heeft ook een vloerdroogprogramma. Wellicht dat je dit kunt gebruiken
Ah thanks! Dat ziet er praktisch uit.
Wat heb je gedaan met de (master/master) ruimte thermostaten? Moeten die vol open? Want die draaien anders vrij snel de circuits dicht met zo'n hoge aanvoer temperatuur.

En als ik alle ruimte thermostaten vol open zet en de CV is klaar zal ik de ruimte thermostaten snel weer terug moeten zetten anders gaan deze natuurlijk vol open met de warmte vraag.

Misschien is het wel verstandig om alle circuits open te zetten en dan de VV stroomvrij te maken.

[ Voor 38% gewijzigd door JackBol op 03-01-2022 22:43 ]

• rroetenberg
JackBol schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:38:
[...]

Ah thanks! Dat ziet er praktisch uit.
Wat heb je gedaan met de (master/master) ruimte thermostaten? Moeten die vol open? Want die draaien anders vrij snel de circuits dicht met zo'n hoge aanvoer temperatuur.

En als ik alle ruimte thermostaten vol open zet en de CV is klaar zal ik de ruimte thermostaten snel weer terug moeten zetten anders gaan deze natuurlijk vol open met de warmte vraag.

Misschien is het wel verstandig om alle circuits open te zetten en dan de VV stroomvrij te maken.
Wij hebben een vloerverdeler die werkt op basis van flow per uur ipv temperatuur. De flows zijn niet verandert na het vloerdroogprogramma

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hoe kom ik in het service menu om dat opstookprotocol te starten?

• jeffreytigch
JackBol schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:11:
Hoe kom ik in het service menu om dat opstookprotocol te starten?
5 seconden de menu-knop ingedrukt houden (zo werkt het bij mij in ieder geval).

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik had vandaag de kap van die Enviline IDU (E-S split 7.0) eens open geschroefd en vond daar een tijdsrelais in de dragen hangen. Ik had te weinig tijd om te volgen waar de draden precies naar toe liepen (staat op de TO DO lijst), maar wat kan de reden zijn dat er een los relais in de CV zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTF1hXlQwx1Pn_tc2V3M73TDsjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gKFIKpr6RGpd94vdP4NZqLr.jpg?f=fotoalbum_large

• JakeOfOz
JackBol schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:10:
...maar wat kan de reden zijn dat er een los relais in de CV zit?
Wij hebben een los relais (naast de binnenunit) die de koeling van de thermostaten op de bovenverdieping aanstuurt. Dat is bij ons echter een normaal relais, niet tijdgestuurd. Maar ik kan me voorstellen dat het dat wel zou kunnen zijn, om pendelen tussen koelen verwarmen te voorkomen.
Maar het beste is toch even terug te leiden waar de kabels vandaan komen.

• Pompadour
Ik heb ook een gewoon relais op PK2 voor omschakelen van de vloerverwarmingverdeler/ruimtethermostaten op beneden- en bovenverdieping naar koelstand.

[ Voor 20% gewijzigd door Pompadour op 05-01-2022 08:37 ]

• Joris748
  • Nu online
Ben begonnen met mijn avontuur met de BBQKees gateway, een Raspberry Pi 4 en Home Assistant 8) Eerste wat mij opviel is dat de compressor de afgelopen, sinds het begin van de logging om 23.00u gisterenavond. Is dat normaal gedrag en hoe is dat te verklaren? De installatie is voorzien van een 50 liter buffervat.

De pieken zijn overigens defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cn84EosV1H9ohiuCGlFEvkiRd7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkHDbm9WRBpGvOyQYTkE8DoO.jpg?f=fotoalbum_large

• martin.h
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10-2025

martin.h

Met een HAMER past ALLES!

Dit ziet er hetzelfde uit als bij ons. Welk deel maak je je zorgen over?

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:30
wat is een “normale” afkoeling van een 300 liter warmwaterboilervat van nefit? volgens de app verliest hij ongeveer 3 graden per 10 uur,
maar dat zou een berekende waarde zijn toch? Als ik de “echte” temperatuur wil weten moet ik in het diagnose menu kijken of bbq kees cq husdata kastje kopen?

• Joris748
  • Nu online
martin.h schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:35:
Dit ziet er hetzelfde uit als bij ons. Welk deel maak je je zorgen over?
Het valt me vooral op dat de compressor al langer dan 12 uur aan een stuk op 25% of meer draait. Ik weet dat lange runs de heilige graal zijn, maar dit vind ik behoorlijk lang.

Ik heb het idee dat hij op 25% alleen het buffervat op temperatuur aan het houden is, terwijl er geen echte warmtevraag is (hebben zoneregeling). En zodoende alle warmte de bypass lussen in gaat.

Edit: Nu ik er langer over nadenk, moet ik gewoon geen ruimtebypass instellen? Feitelijk is het buffervat de bypass.

[ Voor 30% gewijzigd door Joris748 op 06-01-2022 12:50 ]

• Joris748
  • Nu online
Opvallend. Heb de ruimtebypass uitgezet en bijna meteen is de compressor uit gegaan en hij blijft voor nu ook uit.

* Joris748 is nu al voorzichtig blij met de BBQKees Gateway en Home Assistant. Meten is weten!

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:59
Joris748 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:38:
Opvallend. Heb de ruimtebypass uitgezet en bijna meteen is de compressor uit gegaan en hij blijft voor nu ook uit.

* Joris748 is nu al voorzichtig blij met de BBQKees Gateway en Home Assistant. Meten is weten!
Hoe bedoel je ruimtebypass?

• Joris748
  • Nu online
immie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Hoe bedoel je ruimtebypass?
In de app van de naregeling kan ik aangeven welke vloerverwarmingsgroepen als bypass gebruikt mogen worden. Die groep kan dan open blijven staan, zonder dat er warmtevraag vanuit die ruimte is.

• de telegraaf
Joris748 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:56:
[...]

In de app van de naregeling kan ik aangeven welke vloerverwarmingsgroepen als bypass gebruikt mogen worden. Die groep kan dan open blijven staan, zonder dat er warmtevraag vanuit die ruimte is.
Wanneer je buffervat met 4 pijpen aangesloten is, fungeert die verdeler als bypass van je secundaire circuit (de Buderus pompt dit rond), je buffervat (de interne pomp van je enviline pompt dit rond) van het primaire. Hoewel dat niet echt een bypass is want dat circuit is steeds hetzelfde en wijzigt nooit. Er wordt gewoon rondgepompt.

Wanneer je buffervat tweepijps is aangesloten heb je inderdaad die bypassfunctie nodig. Maar dan heb je ook geen Buderus transportpomp en kan je buffervat ook niet als bypass dienen?

Mijn naregeling stopt de Buderus pomp wanneer de laatste groep dicht gaat. De wp blijft dan nog even draaien maar gaat dan toch ook vrij snel uit omdat buffervattemp snel aan de uitschakelwaarde zit.

• Joris748
  • Nu online
de telegraaf schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Wanneer je buffervat met 4 pijpen aangesloten is, fungeert die verdeler als bypass van je secundaire circuit (de Buderus pompt dit rond), je buffervat (de interne pomp van je enviline pompt dit rond) van het primaire. Hoewel dat niet echt een bypass is want dat circuit is steeds hetzelfde en wijzigt nooit. Er wordt gewoon rondgepompt.

Wanneer je buffervat tweepijps is aangesloten heb je inderdaad die bypassfunctie nodig. Maar dan heb je ook geen Buderus transportpomp en kan je buffervat ook niet als bypass dienen?

Mijn naregeling stopt de Buderus pomp wanneer de laatste groep dicht gaat. De wp blijft dan nog even draaien maar gaat dan toch ook vrij snel uit omdat buffervattemp snel aan de uitschakelwaarde zit.
Het buffervat is met 4 pijpen aangesloten (zowel de aanvoer en retour van de warmtepomp als de aanvoer en retour van de vloerverwarming). Ik zal eens kijken wat er gebeurt met de Buderus pomp als alle groepen dicht staan.

• de telegraaf
Joris748 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Het buffervat is met 4 pijpen aangesloten (zowel de aanvoer en retour van de warmtepomp als de aanvoer en retour van de vloerverwarming). Ik zal eens kijken wat er gebeurt met de Buderus pomp als alle groepen dicht staan.
Ik zou die bypass wel weer even 'aanzetten'. Wanneer de Buderus unit (eigenlijk met Wilo pomp) niet stopt en alle groepen gaan dicht, dan heb je mogelijk een probleem. Je wp houdt in die 'bypass situatie' eigenlijk gewoon die bewuste ruimte warm, niet alleen het buffervat.

• immie
de telegraaf schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Hier ook 2 pijps aangesloten met een losse Buderus pomp. Echter draait die altijd doordat ie vanuit WP gevoed wordt. Dit wil ik naar de naregeling verplaatsen omdat in mijn ogen er hierdoor bufferwarmte verloren gaat..

• de telegraaf
immie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Hier ook 2 pijps aangesloten met een losse Buderus pomp. Echter draait die altijd doordat ie vanuit WP gevoed wordt. Dit wil ik naar de naregeling verplaatsen omdat in mijn ogen er hierdoor bufferwarmte verloren gaat..
Dat is, in mijn ogen, vreemd aangelegd. Een naregeling behoeft naar mijn mening een tweede circuit, dus je zou 4 pijps aansluiting van het buffervat verwachten. Maar: vele wegen leiden naar Rome.
Ikzelf zou trouwens geen dure naregeling meer nemen; met een warmtepomp is het langzaam en constant verwarmen. En dan maak je maar weinig gebruik van de mogelijkheden van een naregeling als Evohome. Dat is toch iets meer voor CV installaties waar heel snel gereageerd kan worden om bijvoorbeeld een bepaalde kamer alleen op bepaalde uren warm te hebben.

• immie
de telegraaf schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:06:
[...]

Dat is, in mijn ogen, vreemd aangelegd. Een naregeling behoeft naar mijn mening een tweede circuit, dus je zou 4 pijps aansluiting van het buffervat verwachten. Maar: vele wegen leiden naar Rome.
Ikzelf zou trouwens geen dure naregeling meer nemen; met een warmtepomp is het langzaam en constant verwarmen. En dan maak je maar weinig gebruik van de mogelijkheden van een naregeling als Evohome. Dat is toch iets meer voor CV installaties waar heel snel gereageerd kan worden om bijvoorbeeld een bepaalde kamer alleen op bepaalde uren warm te hebben.
Oke, Nefit adviseert alleen nog meet 2 pijps hydraulisch aan te sluiten.. De pomp op de naïeveling sturing zetten kan denk ik ook beter?

• Joris748
  • Nu online
de telegraaf schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Ik zou die bypass wel weer even 'aanzetten'. Wanneer de Buderus unit (eigenlijk met Wilo pomp) niet stopt en alle groepen gaan dicht, dan heb je mogelijk een probleem. Je wp houdt in die 'bypass situatie' eigenlijk gewoon die bewuste ruimte warm, niet alleen het buffervat.
Met het uitzetten van de bypass kreeg ik vanmiddag een drietal runs van ca 50-60 minuten op ca 40%. Nu was het wel zonnig, waardoor de woonkamer en keuken snel ca 3 °C boven het setpoint kwamen.

Ik probeer nu een andere instelling, waarmee het systeem zelf bepaalt welke ruimtes als bypass gebruikt worden. Volgens de handleiding moet dit runs korter dan 30 minuten voorkomen. Al zat ik daar natuurlijk wel al boven met 50-60 minuten.

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-01 10:14
Vraag, ik heb een 7KW Nefit warmtepomp in bestelling, ik heb deze topic even doorzocht of je kan zien wat het energie verbruik van de binnen/buiten unit is out of the box. Als ik het goed lees is dit alleen te bepalen door een KWH meter die je los moet kopen right?

• JakeOfOz
Riddler85 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:12:
Vraag, ik heb een 7KW Nefit warmtepomp in bestelling, ik heb deze topic even doorzocht of je kan zien wat het energie verbruik van de binnen/buiten unit is out of the box. Als ik het goed lees is dit alleen te bepalen door een KWH meter die je los moet kopen right?
De pomp heeft zelf ook een display waar je het op af kunt lezen. Die 'mist' over een jaar wel een paar kWh, waarschijnlijk omdat de externe pomp niet meegenomen wordt. Maar het geeft wel een goede indicatie.
Nadeel is dat je naar de pomp toe moet om het te zien. Als je het op afstand wil weten zul je een slimme kWh-meter moeten kopen of een kastje van bbqkees (dat laatste is wel echt een aanrader)

• martin.h
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10-2025

martin.h

Met een HAMER past ALLES!

Joris748 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Met het uitzetten van de bypass kreeg ik vanmiddag een drietal runs van ca 50-60 minuten op ca 40%. Nu was het wel zonnig, waardoor de woonkamer en keuken snel ca 3 °C boven het setpoint kwamen.

Ik probeer nu een andere instelling, waarmee het systeem zelf bepaalt welke ruimtes als bypass gebruikt worden. Volgens de handleiding moet dit runs korter dan 30 minuten voorkomen. Al zat ik daar natuurlijk wel al boven met 50-60 minuten.
Mijn installatie heeft geen bypass volgens mij. Het is gewoon 1 systeem op de begaande grond met 1 thermostaat. Dat gezegd hebbende, een lange run die bijna de hele nacht duurt is niet ongewoon bij mij wanneer het buiten richting 0 graden gaat.

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-01 10:14
JakeOfOz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:33:
[...]

De pomp heeft zelf ook een display waar je het op af kunt lezen. Die 'mist' over een jaar wel een paar kWh, waarschijnlijk omdat de externe pomp niet meegenomen wordt. Maar het geeft wel een goede indicatie.
Nadeel is dat je naar de pomp toe moet om het te zien. Als je het op afstand wil weten zul je een slimme kWh-meter moeten kopen of een kastje van bbqkees (dat laatste is wel echt een aanrader)
Dank!

• rroetenberg
@Willem senior jij bent laatst bezig geweest met de tc3-tc0 is 5 instelling toch? Ik heb dus waardes nu ook voor elkaar maar de vloerverwarming groepen krijg ik niet lager dan deltaT dan drie. Als ik ze kleiner zet dan komt dit niet ten goede van de flow en dus uiteindelijk de thermische warmte.

• Joris748
  • Nu online
Ik laat nu de zoneregeling bepalen welke ruimte gebruikt wordt als ruimte-bypass. In de praktijk lijkt nu vooral de woonkamer als bypass gebruikt te worden. Gevolg is dat de temperatuur daar nu wel oploopt tot 0,5 tot 1,0 graad boven setpoint (20,5 °C).

De warmtepomp loopt nu bijna onafgebroken. De afgelopen 48 uur heeft de warmtepomp in totaal 2x 30 minuten niet gedraaid. De laagste mogelijke modulatiefrequentie die ik zie is 25% procent, waarbij de WP ongeveer 2,7 kW vermogen levert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-7QSHExdtRNEcrhzBhIvPcmybI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SQcgQwT6jxO4B47wc1JiIQM.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt nu allemaal netjes te draaien. Volgende stap is om de COP te loggen. Ben benieuwd hoe deze ontwikkeld. Die is tot nu toe wel een beetje teleurstellend. De COP voor verwarmen blijft een beetje hangen rond de 4,0, met af en toe wat uitschieters naar boven.

• jeffreytigch
Ik ben toch benieuwd of ons systeem wel juist is aangeboden. Heb het gevoel dat ons systeem te groot is neergezet. We hebben 45m2 vloerverwarming (zonder buffer) en 180L buffervat voor SWW, dat bediend wordt door een Nefit EnviLine A/W Split 9.0 T-S Tower (met een LG ODUSPLIT8 buiten). We blijven korte runs houden en de electrische bijverwarming blijft inschakelen, ondanks expliciet uitzetten.

We hebben wel nog een probleem met lucht-aanvoer (we hebben een beetje een 'vissekom' op de plek waar de split-unit staat), daar maak ik deze week iets voor om dat uit te kunnen sluiten (na een tip van een andere tweaker).

[ Voor 2% gewijzigd door jeffreytigch op 10-01-2022 11:30 . Reden: mis-input ]

• de telegraaf
jeffreytigch schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:30:
Ik ben toch benieuwd of ons systeem wel juist is aangeboden. Heb het gevoel dat ons systeem te groot is neergezet. We hebben 45m2 vloerverwarming (zonder buffer) en 180L buffervat voor SWW, dat bediend wordt door een Nefit EnviLine A/W Split 9.0 T-S Tower (met een LG ODUSPLIT8 buiten). We blijven korte runs houden en de electrische bijverwarming blijft inschakelen, ondanks expliciet uitzetten.

We hebben wel nog een probleem met lucht-aanvoer (we hebben een beetje een 'vissekom' op de plek waar de split-unit staat), daar maak ik deze week iets voor om dat uit te kunnen sluiten (na een tip van een andere tweaker).
Dat is inderdaad zéér ruim bemeten voor 45m2 vloerverwarming en een 180l boiler. Maar goed, daar doe je nu niks meer aan. Wellicht dat het element toch nog inschakelt om de boiler op te warmen, zelfs wanneer je de bijverwarming op 'uit' hebt staan? Ik gebruik de warmwaterfunctie niet dus weet niet of je de bijverwarming daarvoor separaat instelt.

• jeffreytigch
de telegraaf schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:00:
[...]

Dat is inderdaad zéér ruim bemeten voor 45m2 vloerverwarming en een 180l boiler. Maar goed, daar doe je nu niks meer aan. Wellicht dat het element toch nog inschakelt om de boiler op te warmen, zelfs wanneer je de bijverwarming op 'uit' hebt staan? Ik gebruik de warmwaterfunctie niet dus weet niet of je de bijverwarming daarvoor separaat instelt.
Nou ja, we hebben een lage COP en korte runs, waar ik begin te twijfelen of dit voor de lange termijn wel houdbaar is (hogere energiekosten tov vervanging van buitenunit).

Hebben we toevallig een verzameling van systemen in een lijst? Ik kon niks vinden in de TS (zoals bij het algemene warmtepomp topic). Zou ik eventueel wel willen fabriceren, dan kan ik (eindelijk) wat op tafel brengen in dit topic.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Pompadour schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:36:
Ik heb ook een gewoon relais op PK2 voor omschakelen van de vloerverwarmingverdeler/ruimtethermostaten op beneden- en bovenverdieping naar koelstand.
Inmiddels de tijd gehad om de draden te volgen. Hij zit bij mij ook op een kant op PK2. De andere kant loopt de CV uit, een kluwen bundel in, dus die heb ik nog niet gevonden.

Wat doet die relais precies dan?

• Willem senior
rroetenberg schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:50:
@Willem senior jij bent laatst bezig geweest met de tc3-tc0 is 5 instelling toch? Ik heb dus waardes nu ook voor elkaar maar de vloerverwarming groepen krijg ik niet lager dan deltaT dan drie. Als ik ze kleiner zet dan komt dit niet ten goede van de flow en dus uiteindelijk de thermische warmte.
Dan kun je nu een test run doen en dan het verschil tussen Tc3 en tc0 op 5 instellen
en het verschil wat ontstaat na een 20 minuten volgas draaien voer je dan in als je Tc3 en Tc0 verschil :)

• Willem senior
jeffreytigch schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:30:

Je kunt met stokjes en een draadje testen of de warmtepomp zijn eigen uitgeblazen koudere lucht niet opzuigen
Of met rook testen kan ook nog

• JakeOfOz
JackBol schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Inmiddels de tijd gehad om de draden te volgen. Hij zit bij mij ook op een kant op PK2. De andere kant loopt de CV uit, een kluwen bundel in, dus die heb ik nog niet gevonden.

Wat doet die relais precies dan?
Bij ons heeft dat relais een signaal door aan de thermostaten dat de warmtepomp op koelen is overgegaan. Dan moeten de radiatorknoppen namelijk precies andersom werken (open staan als het te warm is, in plaats van dicht).

• de telegraaf
jeffreytigch schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:31:
[...]

Nou ja, we hebben een lage COP en korte runs, waar ik begin te twijfelen of dit voor de lange termijn wel houdbaar is (hogere energiekosten tov vervanging van buitenunit).

Hebben we toevallig een verzameling van systemen in een lijst? Ik kon niks vinden in de TS (zoals bij het algemene warmtepomp topic). Zou ik eventueel wel willen fabriceren, dan kan ik (eindelijk) wat op tafel brengen in dit topic.
Ik zou me niet te veel zorgen maken over die korte runs, En wat noem je een lage COP? Ik heb dit stookseizoen 3,54 tot op heden, voorgaande jaren 3.53, 3.82, 3,79.
12kW split met de maximale 50m afstand tussen binnen en buitenunit. Groot afgiftesysteem met niet helemaal optimale isolatie dus iets hogere aanvoertemp dan de meesten hier; deze dagen met nachtvorst zo rond de 41-42 graden. Om een idee te geven over verbruik: tussen de 11-12 kWh per dag op die hele zachte dagen van onlangs, tot 85-90 kWh per dag in die koudere periode net daarvoor, met -6 en droge kou. Is hybride installatie, maar met de huidige gas-stroom prijsverhouding is CV-bedrijf pas interessant met een COP onder de 1,5. En op die koude dagen was het altijd nog 2,5.

[ Voor 16% gewijzigd door de telegraaf op 10-01-2022 19:51 ]

• jeffreytigch
de telegraaf schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:46:
[...]

Ik zou me niet te veel zorgen maken over die korte runs, En wat noem je een lage COP? Ik heb dit stookseizoen 3,54 tot op heden, voorgaande jaren 3.53, 3.82, 3,79.
12kW split met de maximale 50m afstand tussen binnen en buitenunit. Groot afgiftesysteem met niet helemaal optimale isolatie dus iets hogere aanvoertemp dan de meesten hier; deze dagen met nachtvorst zo rond de 41-42 graden. Om een idee te geven over verbruik: tussen de 11-12 kWh per dag op die hele zachte dagen van onlangs, tot 85-90 kWh per dag in die koudere periode net daarvoor, met -6 en droge kou. Is hybride installatie, maar met de huidige gas-stroom prijsverhouding is CV-bedrijf pas interessant met een COP onder de 1,5. En op die koude dagen was het altijd nog 2,5.
Ik heb het over runs van 10 minuten (vanochtend toch even getimed), en een COP (vanaf de warmtepomp gezien) van 1,8 op het moment. Nooit boven de 2,5 gekomen.

Ik ga @Willem senior zijn suggestie komende week proberen, evenals een proef om de lucht omhoog (uit onze tuin) te verplaatsen.
Pagina: 1 ... 18 ... 107 Laatste