Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
:strip_exif()/f/image/pQwDHzzzsUbl6Ejh7e0h2dch.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wP20L7UOkNUPTS0u6xzqqyuK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Matadores op 25-12-2021 20:15 ]
Ik heb hem hier sinds een tijdje op stand 1 continue druk staan. Houd dan nog een dikke 1L flow per minuut over mijn 8 groepen (ca. 100m vloerverwarming).Matadores schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:13:
Deze regelaar zit bij in de Boderus..
[Afbeelding][/URL]
[Afbeelding]
Zie nu ook voor het eerst wat luchtvochtigheid doet met het aantal defrosts. Laatst bij +3 zo ongeveer ieder uur, en vannacht bij -5/-6 maar 1 de hele nacht

Ik ben toch malle pietje niet!
Hoe meet jij de flow?The Legend schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:30:
[...]
Ik heb hem hier sinds een tijdje op stand 1 continue druk staan. Houd dan nog een dikke 1L flow per minuut over mijn 8 groepen (ca. 100m vloerverwarming).
Zie nu ook voor het eerst wat luchtvochtigheid doet met het aantal defrosts. Laatst bij +3 zo ongeveer ieder uur, en vannacht bij -5/-6 maar 1 de hele nacht
Ik denk dat hij alle groepen van de vloerverwarming openzet en dan de flow afleest op de flowregelaars?
Tegenwoordig worden buffervaten nog maar met twee aansluitingen aangesloten, in dit schema staan er nog vier. Wij hebben een buffervat met twee aansluitingen (en dus aansluitingen ongebruikt) zonder bypass.rroetenberg schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:27:
Ik zit de installatie instructie door te lezen. Maar zijn er mensen met een buffervat die ook de bypass en dergelijke bij de drie weg klep aangesloten hebben zitten?
Bij ons is dit wel het geval terwijl wij ook een expansievat hebben.
[Afbeelding]
Wij hebben dus de bypass en het buffervat aangesloten met twee aansluitingenNous112 schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:38:
[...]
Tegenwoordig worden buffervaten nog maar met twee aansluitingen aangesloten, in dit schema staan er nog vier. Wij hebben een buffervat met twee aansluitingen (en dus aansluitingen ongebruikt) zonder bypass.
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik heb een verdeler met 14 groepen waarbij ik eigenlijk (achteraf) toch graag 3 zones zou willen hebben.
BG: 10 Groepen
Badkamer: 1 Groep
Garage: 3 Groepen
Aangezien veel oplossingen met ketelaansturing werken, zie ik door de bomen het bos niet meer.
Hier Honeywell Evohome icm Enviline. De Evohome stuurt dan niet de ketel maar de transportpomp (de Buderus unit) aan. Wanneer de laatste groep dicht gaat, gaat de transportpomp uit. De warmtepomp houdt dan wel het buffervat warm. Het werkt op zich wel maar ik zou het niet meer zo laten aanleggen. In mijn beleving is zo'n Evohome meer iets voor een CV installatie waarbij het systeem snel reageert om bijvoorbeeld een bepaalde kamer warm te krijgen. Een warmtepomp kan dat toch niet dus in de praktijk maak je weinig gebruik van een toch best duur Evohome systeem.Sjefke32 schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:49:
Voor diegene met naregeling, welke oplossing gebruiken jullie daarvoor i.c.m. een Enviline warmtepomp?
Ik heb een verdeler met 14 groepen waarbij ik eigenlijk (achteraf) toch graag 3 zones zou willen hebben.
Aangezien veel oplossingen met ketelaansturing werken, zie ik door de bomen het bos niet meer.
Bedoel je dat je een pomploze vloerverwarmingsverdeler hebt, of dat je geen externe transportpomp (de Buderus unit) hebt? Wanneer je inderdaad alleen maar 46m2 vv hebt kun je wel zonder beide lijkt me en doet de ingebouwde pomp van de enviline alles. Wanneer dat het geval is en je aanvoertemp is hoog genoeg (?), dan kun je, bij koudeklachten, proberen de TC0-TC3 setting lager zetten. Menu knop paar seconden vasthouden en dan 'warmtepomp' en 'pompen'. Staat standaard op 7, wanneer je deze lager zet dan gaat de enviline proberen een kleiner verschil in aanvoer- en retourtemperatuur te handhaven door middel van een sneller draaiende pomp. Helemaal op minimum verschil (3) hoor je de pomp duidelijk suizen. Hoe hoog die moet staan is totaal van je installatie afhankelijk, is voor iedereen anders. gewoon proberen.jeffreytigch schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:27:
Ik zie hier veel mensen met vloerverwarming het hebben over een pomp. Onze installateur raadde dat (met 45m oppervlak) af, maar we hebben wel last van dat de warmte niet ver genoeg komt (buitenkant huis wel warm, binnenkant niet). Weet iemand of het normaal is geen pomp te gebruiken bij onze oppervlakte, of zijn wij verkeerd geadviseerd?
Of je hebt zoals gezegd je aanvoertemp niet hoog genoeg staan.
Wij hebben 2 verdelers, 1 op begane grond met 12 groepen en 1 op 1e verdieping met 6 groepen. In totaal 9 zones (6 beneden en 3 boven) welke worden aangestuurd door een zoneregeling van Watts Vision. Per ruimte is er een thermostaat, op de vloerverwarming verdeler zitten stel motoren die worden aangestuurd door regelunits. Tevens een speciale koelmodule voor omschakeling naar koeling in de zomer.Sjefke32 schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:49:
Voor diegene met naregeling, welke oplossing gebruiken jullie daarvoor i.c.m. een Enviline warmtepomp?
https://www.watts-klimaat...-vision-systeem-868-mhz-0
met thermostaat https://www.watts-klimaat...lux-rf-868-mhz--bt-d03-rf
Systeem werkt als naregeling op de thermostaat van de warmtepomp pomp.
Hier hetzelfde verhaal betreffende de defrosts!The Legend schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:30:
[...]
Ik heb hem hier sinds een tijdje op stand 1 continue druk staan. Houd dan nog een dikke 1L flow per minuut over mijn 8 groepen (ca. 100m vloerverwarming).
The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!
Omdat er relatief gezien meer vocht in de lucht zit bij temperaturen net boven het vriespunt zal het aantal defrost dan hoger zijn. Bij temperaturen onder het vriespunt zal je ook defrosts hebben maar waarschijnlijk niet meer.The Legend schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:30:
Ten eerste bevat "warme" lucht in absolute zin meer vocht dan koude lucht, uitgaande van hetzelfde % relatieve luchtvochtigheid. Bij 3 graden is er dus meer vocht in de lucht wat kan aanvriezen op het koude oppervlak van de radiator-vinnen van de warmtepomp.The Legend schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:30:
[...]
Ten tweede is bij 3 graden het vocht in de lucht nog vloeibaar, waardoor het makkelijk vast vriest op een koud oppervlak. Bij een luchttemperatuur een paar graden onder het vriespunt zijn de waterdeeltjes in de lucht al bevroren. Reeds bevroren waterdeeltjes vriezen niet zo makkelijk vast.
Vergelijk het maar met ijzel VS sneeuw. IJzel is regen (dus neerslag net boven het vriespunt) wat terecht komt op een oppervlak onder het vriespunt. Dit vriest vrijwel direct vast. Je autoruiten schoon krabben als er ijzel is gevallen is een flinke klus en de stoep is veranderd in een ijsbaan die je niet 'schoon' krijgt zonder gebruik van zout. Is het - 6 en gaat het sneeuwen? Dan kun je meestal zo de sneeuw van je voorruit af vegen en is ook je stoepje zo weer schoon met behulp van sneeuwschep en bezem.
Sneeuw hecht niet op koud oppervlak, vloeibaar water wel.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
In welk document heb jij dit stukje gevonden?Willem senior schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:28:
Ik vond vandaag een belangrijk stukje tekst over Tc3 en Tc0 [Afbeelding]
Schijnbaar heeft de installateur dit niet ingeregeld
Hopelijk heb je hier iets aan
Ik ga het morgen aanpassen na 10 minuten volgas gedraaid te hebben
Installatie instructies op de nefit site daar las ik hetrroetenberg schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:24:
[...]
In welk document heb jij dit stukje gevonden?
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Eens kijken of ik komende dagen nog naar 3k ga. Maar eigenlijk wil ik daarmee wachten tot het weer kouder wordt om het beter te kunnen vergelijken.
Testen met koud weer rond het vriespunt is moeilijker want je krijgt dan sneller een defrostJakeOfOz schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:58:
Ik had dit weekend de tc0/tc3 op 5k gezet, en toen heeft 'ie anderhalve dag telkens korte runs op 60% gemaakt. Nu weer terug op 4k en de runs zijn weer iets langer, en op 30%
Eens kijken of ik komende dagen nog naar 3k ga. Maar eigenlijk wil ik daarmee wachten tot het weer kouder wordt om het beter te kunnen vergelijken.
Dat had ik zaterdag binnen 20 minuten een defrost tijdens de test volgas draaien
Heb je de interne WP pomp zo ingesteld dat ‘ie continue draait of op auto?JakeOfOz schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:58:
Ik had dit weekend de tc0/tc3 op 5k gezet, en toen heeft 'ie anderhalve dag telkens korte runs op 60% gemaakt. Nu weer terug op 4k en de runs zijn weer iets langer, en op 30%
Auto, noodzakelijk vermogen pomp is afhankelijk van de vraag van de buitenunitMatadores schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:11:
[...]
Heb je de interne WP pomp zo ingesteld dat ‘ie continue draait of op auto?
Resulteert het op- en aftoeren van de interne pomp niet tot meer pendelen?Nous112 schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:52:
[...]
Auto, noodzakelijk vermogen pomp is afhankelijk van de vraag van de buitenunit
[ Voor 3% gewijzigd door Matadores op 27-12-2021 13:57 ]
Dat is nog wel eens een interessante om te bekijken ja! Ik ben nog steeds zoekende om wat langere runs te krijgen namelijk. Thanks voor de tipMatadores schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:56:
[...]
Resulteert het op- en aftoeren van de interne pomp niet tot meer pendelen?
Mijns inziens is die TC0-TC3 setting een steeds veranderende sweet spot ipv één bepaalde ideale waarde. Wisselt met de warmtevraag en die wisselt weer met de buitentemperatuur en hoeveel er in je afgiftesysteem open staat. Wij hebben bijvoorbeeld een bijgebouw die soms wel, soms (bijna) niet verwarmd wordt.JakeOfOz schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:02:
[...]
Dat is nog wel eens een interessante om te bekijken ja! Ik ben nog steeds zoekende om wat langere runs te krijgen namelijk. Thanks voor de tip
Verder kwam ik tot de conclusie dat een heel nauwe TC0-TC3 setting bij mild weer langere runs geeft maar bij ons slecht is voor de COP. Tevens lijkt het me ergens onverstandig die pomp steeds vol te laten draaien. Heb het na veel experimenteren op 5 gezet en nu kijk ik er niet meer naar. Je kunt niet aan de gang blijven.
[ Voor 5% gewijzigd door de telegraaf op 27-12-2021 15:22 ]
Daar zit idd wat in. Wat wel nog interessant is is om te weten of het uitmaakt wanneer je de primaire cv pomp die eraan gekoppeld is op auto of continue zet. Wanneer en waarom zou je welke setting gebruiken?de telegraaf schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:18:
[...]
Mijns inziens is die TC0-TC3 setting een steeds veranderende sweet spot ipv één bepaalde ideale waarde. Wisselt met de warmtevraag en die wisselt weer met de buitentemperatuur en hoeveel er in je afgiftesysteem open staat. Wij hebben bijvoorbeeld een bijgebouw die soms wel, soms (bijna) niet verwarmd wordt.
Verder kwam ik tot de conclusie dat een heel nauwe TC0-TC3 setting bij mild weer langere runs geeft maar bij ons slecht is voor de COP. Tevens lijkt het me ergens onverstandig die pomp steeds vol te laten draaien. Heb het na veel experimenteren op 5 gezet en nu kijk ik er niet meer naar. Je kunt niet aan de gang blijven.
Iemand hier ervaring mee?
:strip_exif()/f/image/yFJ7MjGuNkgl6sWDtBaaQ018.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb geen ervaring met deze setting (staat altijd nog op auto) maar denk dat de relevantie ervan samenhangt met de opbouw van je systeem. Wanneer deze pomp je enige pomp in het systeem is zal de auto stand vaak de voorkeur hebben omdat het door de pomp gegenereerde drukverschil dan variabel geregeld wordt met het dichtlopen van groepen of thermostaatkranen. Wanneer ie, zoals bij velen en bij mij, slechts het primaire circuit doet (van warmtepomp naar buffervat) dan maakt het niet uit omdat de weerstand in dit circuit altijd constant blijft. Beide standen hebben dan in de praktijk dezelfde werking?Matadores schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:15:hiermee
[...]
Daar zit idd wat in. Wat wel nog interessant is is om te weten of het uitmaakt wanneer je de primaire cv pomp die eraan gekoppeld is op auto of continue zet. Wanneer en waarom zou je welke setting gebruiken?
Iemand hier ervaring mee?
Maar, zoals gezegd is dit beredeneerd, nooit hiermee geëxperimenteerd.
Ja die stel je in op 38 graden voor nieuwbouw huis en 48 graden voor oud huis volgens nefit en de stooklijn met thermostaat bepalen de aanvoertemperatuurMatadores schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:38:
Vraagje, de maximale aanvoertemperatuur is toch wat je eenmalig ín hoeft te stellen? Afhankelijk van de buitentemperatuur en de buitensensor regelt de WP dan zelf de aanvoertemp. Als ik de max aanvoertemp op 50 zet dan zal ‘ie afhankelijk van de stooklijn de gunstigste aanvoertemp berekenen in gedurende alle jaargetijden toch?
Ik bedoel de maximale aanvoertemperatuur. Die stel ik toch niet lager dan het eindpunt in de stooklijn?Willem senior schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:06:
[...]
Ja die stel je in op 38 graden voor nieuwbouw huis en 48 graden voor oud huis volgens nefit en de stooklijn met thermostaat bepalen de aanvoertemperatuur
:strip_exif()/f/image/iDGOOIeD5vFSOy9Hi2xQqTEl.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan hou je 48 graden aan als je huis 40 graden nodig heeftMatadores schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:14:
[...]
Ik bedoel de maximale aanvoertemperatuur. Die stel ik toch niet lager dan het eindpunt in de stooklijn?
[Afbeelding]
Op de site van nefit kun je alle standaard instellingen downloaden en uitprinten voor je zelf
:strip_exif()/f/image/AG1yInODAU78ROcKgzfs2CqX.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de andere kant heeft het toch geen zin om de maximale aanvoertemperatuur op 55 graden te zetten als het eindpunt op 35 graden staat? Hoger dan 35 graden wordt het water toch niet…
[ Voor 36% gewijzigd door Matadores op 27-12-2021 21:48 . Reden: Aanvulling ]
:strip_exif()/f/image/kch4PprZhjHpGZQsThwQhYIQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jJFBnmyrHgUoPINzVrgtvAi3.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je kunt zien liep de aanvoertemperatuur hier altijd op en dan als deze 2,5 tot 3 graden boven de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur kwam ging de warmtepomp uit
Zaterdag en vandaag de laatste groepen waterzijdig ingeregeld met ongeveer 4,5/ 5 graden verschil tussen aanvoer en retour
Run om 18:00 was laatste test run om Tc3 en tc0 te bepalen
Iets over 20:00 begon de warmtepomp weer normaal via ingestelde temperatuur op de thermostaat
Staat nu ingesteld op 5,2 dat was het Tc3 en tc0 verschil na 15 minuten volgas test
En nu nog nooit zo,n mooi en rustig lopende warmtepomp gehad
Prachtige stabiele aanvoertemperatuur en stabiele buiten unit
65 graden kan ik geeneens instellen op mijn split warmtepompJthelast schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:36:
Die waardes veranderen constant in de standaard nefit instellingen. Ik heb inmiddels versie 6 gevonden waarin de waardes 55 en 65 graden staan vermeld
[Afbeelding]

Ja het zou in de software kunnen zittenJthelast schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:50:
Ik heb zelf mijn wp sinds dit jaar in gebruik en mijn installateur gebruikte toen ook de waarden van 38/48 graden. Ik kreeg toen echter constant de foutmelding A01/5271. Nu ik de nieuwe waardes van 55/65 toepas heb de foutmelding niet meer gekregen. Heb hem zelf nu op 60 staan. Wellicht dat ook je software versie op je wp een verschil kan zijn? Daar ben ik zelf nooit ingedoken. Maar aangezien ik een redelijk nieuwe wp heb pas ik nu de laatste standaard instellingen toe van nefit en dat werkt tot nog toe foutloos
Ik heb een keer gevraagd voor een software update maar dat deden ze niet dan moet je eerst een storing hebben en je installateur moet het niet kunnen oplossen dan komt Nefit monteur pas en als die komt krijg je misschien een software update was het antwoord
Idd, ook de setting voor het eindpunt heb ik in een eerdere versie gezien dat deze op 40 graden moest staan. In deze versie staat ‘ie op 35 graden. Ik vind dat nogal een verschil en vraag mij af hoe de WP daarop reageert. Ik heb ‘m maar eens daar op aangepast en ga de komende 24h eens aankijken wat ie doet met 35 graden eindpunt .Jthelast schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:36:
Die waardes veranderen constant in de standaard nefit instellingen. Ik heb inmiddels versie 6 gevonden waarin de waardes 55 en 65 graden staan vermeld
[Afbeelding]
Je voetpunt en eindpunt bepalen hoe warm je cv water verwarmt wordt afhankelijk van gevraagde thermostaat temperatuur en buiten temperatuurMatadores schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:58:
[...]
Idd, ook de setting voor het eindpunt heb ik in een eerdere versie gezien dat deze op 40 graden moest staan. In deze versie staat ‘ie op 35 graden. Ik vind dat nogal een verschil en vraag mij af hoe de WP daarop reageert. Ik heb ‘m maar eens daar op aangepast en ga de komende 24h eens aankijken wat ie doet met 35 graden eindpunt .
En die is voor elk huis en installatie anders ( dat staat er ook aanpassen naar de situatie )
Nu kan het te koud je je huis worden
Correctie staat trouwens wel op -3 k. Dus effectief is de stooklijn 17/58
Je aanvoertemperatuur loopt nooit met een strakke lijn
Het kastje van BBQKEES had een bug even denk ik
Net de Husdata bekeken en die liet het wel goed zien de eerste run na het inregelen
Bijdeze de goede monitoring
:strip_exif()/f/image/KI5oxcxRwNjP34IvDHtRAN9l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kOpZIwUvQ8IdKLboyYrm2hea.jpg?f=fotoalbum_large)
Eindpunt stooklijn hoeft niet persé de maximaal mogelijke aanvoertemperatuur te zijn. Wanneer je veel ruimte-invloed instelt kan deze de stooklijn behoorlijk verhogen, bijvoorbeeld wanneer je 's winters in een koud huis komt en de thermostaat even lekker hoog gezet wordt. (heeft niet veel zin natuurlijk maar niet iedereen realiseert zich dat).Matadores schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:42:
Waarom zou Nefit iedere keer met nieuwe waarden komen? Er zit een groot verschil tussen een ingestelde maximale aanvoertemperatuur van 38 graden en 55 graden…..
Aan de andere kant heeft het toch geen zin om de maximale aanvoertemperatuur op 55 graden te zetten als het eindpunt op 35 graden staat? Hoger dan 35 graden wordt het water toch niet…
De maximale aanvoertemp is wél een hard maximum, onder alle mogelijke instellingen zal de warmtepomp (of CV) dit als maximum aanhouden.
Mooi dat je hier zo mee bezig bent! Af en toe een hikje in de bbq kastje herken ik wel; zie ik ook wel eens gebeuren. Mbt WP performance zie ongeveer hetzelfde patroon. Het val me echter wel op dat jij veel korte runs hebt. De runs bij mij duren zo'n 1,5 uur. Wat ik nog wel wat bijzonder vind is dat ik zou verwachten dat de WP zichzelf nog rustiger gaat maken voor een meer constante temperatuur.Willem senior schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 07:57:
Gisteren poste ik een mooie vlake lijn van de aanvoertemperatuur dat was niet goed
Net de Husdata bekeken en die liet het wel goed zien de eerste run na het inregelen
Bijdeze de goede monitoring [Afbeelding][Afbeelding]
/f/image/XfCa8NeyoQUvXW8O588ekN2L.png?f=fotoalbum_large)
Ook zie ik dat de buitenunit (monoblock) niet onder de 20% gaat moduleren. Gezien de een eerdere post had ik verwacht dat hij ook es een keer rond de 10% zou gaan draaien. Dit heb ik bij mij ieg nog niet gezien.
Willem senior schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:53:
[...]
Het is nog te warm buiten onder de 10 graden draait de warmtepomp langer en worden er andere frequenties vrij gegeven zodat je warmtepomp verder terug kan moduleren
Hier draai ik nu ook nog korte runs van 1 tot 2 uur als het buiten 7 a 8 graden is dan pas draai ik langere runs
Ik heb de 5 KW split en het minimum vermogen was dacht ik 1.5 KW
Je kunt proberen je stooklijn iets te verhogen dat kan ook nog helpen om langer te draaien
Geen idee, alleen ik denk dat als je interne pomp niet op auto maar op continu draait deze altijd op 100% zal draaien. Volgens mij is de snelheid van de interne pomp in stand auto o.a. afhankelijk van de warmtevraag (van cv en sww).Matadores schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:56:
[...]
Resulteert het op- en aftoeren van de interne pomp niet tot meer pendelen?
Wat voor installatie heb jij? Wij hebben een monoblock 13.0, en die maakt ook telkens runs van 1,5 uur. Hij moduleert bij ons ook nooit onder de 30 procent, dan krijg ik een grafiek met een kleine piek voor het opstarten, en dan daarna 1,5 uur op 30%daan3128 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:40:
[...]
Mooi dat je hier zo mee bezig bent! Af en toe een hikje in de bbq kastje herken ik wel; zie ik ook wel eens gebeuren. Mbt WP performance zie ongeveer hetzelfde patroon. Het val me echter wel op dat jij veel korte runs hebt. De runs bij mij duren zo'n 1,5 uur. Wat ik nog wel wat bijzonder vind is dat ik zou verwachten dat de WP zichzelf nog rustiger gaat maken voor een meer constante temperatuur.
Ook zie ik dat de buitenunit (monoblock) niet onder de 20% gaat moduleren. Gezien de een eerdere post had ik verwacht dat hij ook es een keer rond de 10% zou gaan draaien. Dit heb ik bij mij ieg nog niet gezien.
[...]
Volgens mij is dat een soort minimum dat ze aanhouden. Er zit natuurlijk ook wel verschil tussen een split zoals bij Willem en een monoblock.
Helaas heeft ook de Husdata ook soms last van bugs. Af en toe heb ik korte pieken in de buitentemperatuur van 59,1oC. Op binnenunit is op dat moment niets te zienWillem senior schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 07:57:
Gisteren poste ik een mooie vlake lijn van de aanvoertemperatuur dat was niet goed

Dit was zondag de hele dag heeft de warmtepomp rustig gedraaid op een paar defrost na en warm water makendaan3128 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:40:
[...]
Mooi dat je hier zo mee bezig bent! Af en toe een hikje in de bbq kastje herken ik wel; zie ik ook wel eens gebeuren. Mbt WP performance zie ongeveer hetzelfde patroon. Het val me echter wel op dat jij veel korte runs hebt. De runs bij mij duren zo'n 1,5 uur. Wat ik nog wel wat bijzonder vind is dat ik zou verwachten dat de WP zichzelf nog rustiger gaat maken voor een meer constante temperatuur.
[Afbeelding]
[...]
Ik krijg pas langere runs onder de 5 graden buiten
:strip_exif()/f/image/84aQIr4Kb8GA7U1YAxK4HWcO.jpg?f=fotoalbum_large)
@Willem senior hoe heb jij de temperatuur per groep gemeten en ingeregeld? Ik heb nu de vloerverwarming in basis afgeregeld op basis van de flow informatie van de installateur met behulp van de flowregelaars (wat ondingen zijn om in te stellen ….Willem senior schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:47:
[Afbeelding][Afbeelding]
Zoals je kunt zien liep de aanvoertemperatuur hier altijd op en dan als deze 2,5 tot 3 graden boven de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur kwam ging de warmtepomp uit
Zaterdag en vandaag de laatste groepen waterzijdig ingeregeld met ongeveer 4,5/ 5 graden verschil tussen aanvoer en retour
Run om 18:00 was laatste test run om Tc3 en tc0 te bepalen
Iets over 20:00 begon de warmtepomp weer normaal via ingestelde temperatuur op de thermostaat
Staat nu ingesteld op 5,2 dat was het Tc3 en tc0 verschil na 15 minuten volgas test
En nu nog nooit zo,n mooi en rustig lopende warmtepomp gehad
Prachtige stabiele aanvoertemperatuur en stabiele buiten unit![]()

Ik meet de vloerverwarmings slangen met een infrarood meter wel eerst een stukje schilders tape er op plakken om een goede meting te krijgen en na een groep aangepast te hebben een uur wachten voordat je weer gaat metenNous112 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:31:
[...]
@Willem senior hoe heb jij de temperatuur per groep gemeten en ingeregeld? Ik heb nu de vloerverwarming in basis afgeregeld op basis van de flow informatie van de installateur met behulp van de flowregelaars (wat ondingen zijn om in te stellen ….) en nu met het gevoel onder de voeten de koude groepen iets meer opendraaien en de te warme groepen iets meer dichtdraaien. Maar dit is niet wetenschappelijk-technisch verantwoord……
En dat heb ik bij alle vloerverwarmings groepen gedaan
Alleen had ik eerst begrepen dat twee graden verschil tussen aanvoer en retour genoeg voor vloerverwarming zou zijn maar aangezien nefit adviseert met 5 graden verschil tussen Tc3 en tc0 Nu alle groepen ongeveer met 5 graden verschil ingeregeld
:strip_exif()/f/image/N7MMEbBcdo7IlVqkvRvQmnBU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Willem senior op 28-12-2021 10:44 ]
Ik heb tien van deze thermometertjes https://www.bol.com/nl/nl...ion2008093611&language=nl besteld waarmee ik nu permanent de temperatuur per buis (één aanvoer, alle retouren) aflees. Voeler even met trekbandje aan buis klemmen, stukje buisisolatie er omheen en klaar.Nous112 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:31:
[...]
@Willem senior hoe heb jij de temperatuur per groep gemeten en ingeregeld? Ik heb nu de vloerverwarming in basis afgeregeld op basis van de flow informatie van de installateur met behulp van de flowregelaars (wat ondingen zijn om in te stellen ….) en nu met het gevoel onder de voeten de koude groepen iets meer opendraaien en de te warme groepen iets meer dichtdraaien. Maar dit is niet wetenschappelijk-technisch verantwoord……
Dat werkt ook goedde telegraaf schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:51:
[...]
Ik heb tien van deze thermometertjes https://www.bol.com/nl/nl...ion2008093611&language=nl besteld waarmee ik nu permanent de temperatuur per buis (één aanvoer, alle retouren) aflees. Voeler even met trekbandje aan buis klemmen, stukje buisisolatie er omheen en klaar.
Sommige oor/ koorts thermometers kun je ook gebruiken
Als je iets meer geduld hebt kun je precies dezelfde ook bij Ali kopen voor minder dan 1/3 van de prijs van Bol.de telegraaf schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:51:
[...]
Ik heb tien van deze thermometertjes https://www.bol.com/nl/nl...ion2008093611&language=nl besteld waarmee ik nu permanent de temperatuur per buis (één aanvoer, alle retouren) aflees. Voeler even met trekbandje aan buis klemmen, stukje buisisolatie er omheen en klaar.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wij hebben een monoblock 7.0 en veelal komt die niet lager dan 25% (heel enkel even op 21% trouwens):JakeOfOz schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:06:
[...]
Wat voor installatie heb jij? Wij hebben een monoblock 13.0, en die maakt ook telkens runs van 1,5 uur. Hij moduleert bij ons ook nooit onder de 30 procent, dan krijg ik een grafiek met een kleine piek voor het opstarten, en dan daarna 1,5 uur op 30%
Volgens mij is dat een soort minimum dat ze aanhouden. Er zit natuurlijk ook wel verschil tussen een split zoals bij Willem en een monoblock.
:fill(white):strip_exif()/f/image/nQmajABNvEQzsUYBTbjNptWu.png?f=user_large)
Haha nobody is perfect...Nous112 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:11:
[...]
Helaas heeft ook de Husdata ook soms last van bugs. Af en toe heb ik korte pieken in de buitentemperatuur van 59,1oC. Op binnenunit is op dat moment niets te zien
Heel enkel zie ik zo'n enorm lange run maar niet vaak. Meestal is het toch een 1,5 uur. Ik probeer ook te ontdekken wanneer de unit besluit om zo'n lange run te gaan doen en wanneer niet. Het valt me ook op dat hij in het begin direct veel harder gaat draaien om daarna weer terug te moduleren Ik zou verwachten dat hij juist rustig gaat beginnen en als hij de temperatuur niet kan halen een tandje erbij doet. Qua comfort en voor de levensduur van de WP zijn dit soort lange runs toch juist ideaal. Ben jij er al achter waarom hij dit beneden de 5 graden wel doet en daarboven niet? Ben heel benieuwd.Willem senior schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:27:
[...]
Dit was zondag de hele dag heeft de warmtepomp rustig gedraaid op een paar defrost na en warm water maken
Ik krijg pas langere runs onder de 5 graden buiten [Afbeelding] vind ik niet slecht
Ik denk dat het te maken heeft met het afgifte systeem En het warmteverlies van de woningdaan3128 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:28:
[...]
Wij hebben een monoblock 7.0 en veelal komt die niet lager dan 25% (heel enkel even op 21% trouwens):
[Afbeelding]
[...]
Haha nobody is perfect...![]()
[...]
Heel enkel zie ik zo'n enorm lange run maar niet vaak. Meestal is het toch een 1,5 uur. Ik probeer ook te ontdekken wanneer de unit besluit om zo'n lange run te gaan doen en wanneer niet. Het valt me ook op dat hij in het begin direct veel harder gaat draaien om daarna weer terug te moduleren Ik zou verwachten dat hij juist rustig gaat beginnen en als hij de temperatuur niet kan halen een tandje erbij doet. Qua comfort en voor de levensduur van de WP zijn dit soort lange runs toch juist ideaal. Ben jij er al achter waarom hij dit beneden de 5 graden wel doet en daarboven niet? Ben heel benieuwd.
Mijn huis is in 1960 gebouwd en wel nu na geïsoleerd natuurlijk
En dat de warmtepomp onder de 5 graden wel terug moduleerd naar lager minimum vermogen ik zie soms 2,5 / 2,7 Kw zondag liep de warmtepomp op 2,6 Kw en vandaag kom die niet lager dan 3,3 kw en dat zal het verschil uitmaken vermoed ik
Een paar maanden geleden was bij ons Nefit EnviLine warmtepomp (Tower Solar) geinstalleerd. Wij hebben problemen met regelen van de verwarmingstemperatuur. Ik stel bijvoorbeeld 19 graden als geoptimaliseerde temperatuur, echter de warmtepomp gaat verder ... soms tot 20-22 graden. Hoe kunnen wij het oplossen?
Heeft iemand ervaring? Alvast bedankt voor jullie reacties.
MVG
Stooklijn staat waarschijnlijk te hoog ingesteld1nieuwbouw schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:44:
Beste mensen,
Een paar maanden geleden was bij ons Nefit EnviLine warmtepomp (Tower Solar) geinstalleerd. Wij hebben problemen met regelen van de verwarmingstemperatuur. Ik stel bijvoorbeeld 19 graden als geoptimaliseerde temperatuur, echter de warmtepomp gaat verder ... soms tot 20-22 graden. Hoe kunnen wij het oplossen?
Heeft iemand ervaring? Alvast bedankt voor jullie reacties.
MVG
Of er wordt alleen gestuurd op buiten temperatuur
Bedankt voor je reactie. Hoe kunnen wij het controleren en verranderen? Stooklijn of besturing op buiten temperatuur? Wij hebben helemaal geen verstand, gebruiksaanwijzing uitgelezen - kunnen niets vinden. Gr. Nadja
Dit zal ongetwijfeld met elkaar te maken hebben maar voor het optimale comfort, levensduur en efficiëntie zou hij toch zo lang mogelijk rustig moeten pruttelen voor een meer constante temperatuur? Zeker als de stooklijn nagenoeg horizontaal is. M.n. met het koude weer zie ik aan het einde vd run dat als hij terug moduleert dat de temperatuur (TC0/TC3) alweer gaat zakken. Maw het afgiftesysteem kan meer warmte kwijt dan dat de WP op dat moment op een laag niveau produceert. Hierdoor zou hij mijn inziens ook niet uit hoeven maar voor een langere periode blijven draaien op een laag niveau. Of zie ik dit verkeerd?Willem senior schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:44:
[...]
Ik denk dat het te maken heeft met het afgifte systeem En het warmteverlies van de woning
En dat de warmtepomp onder de 5 graden wel terug moduleerd naar lager minimum vermogen ik zie soms 2,5 / 2,7 Kw zondag liep de warmtepomp op 2,6 Kw en vandaag kom die niet lager dan 3,3 kw en dat zal het verschil uitmaken vermoed ik
lang de menu knop indrukken dan kom je in het installateurs menu1nieuwbouw schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:49:
Beste Willem,
Bedankt voor je reactie. Hoe kunnen wij het controleren en verranderen? Stooklijn of besturing op buiten temperatuur? Wij hebben helemaal geen verstand, gebruiksaanwijzing uitgelezen - kunnen niets vinden. Gr. Nadja
dan naar verwarmen en koelen dan cv groep 1 en maak daarvan de instellingen foto,s om hier te posten dan kunnen we je mischien adviseren
dat zie je goed maar waarschijnlijk komt je aanvoer temperatuur 2,5 tot 3 graden boven zijn gevraagde streefaanvoertemperatuur en gaat dan uitdaan3128 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:23:
[...]
Dit zal ongetwijfeld met elkaar te maken hebben maar voor het optimale comfort, levensduur en efficiëntie zou hij toch zo lang mogelijk rustig moeten pruttelen voor een meer constante temperatuur? Zeker als de stooklijn nagenoeg horizontaal is. M.n. met het koude weer zie ik aan het einde vd run dat als hij terug moduleert dat de temperatuur (TC0/TC3) alweer gaat zakken. Maw het afgiftesysteem kan meer warmte kwijt dan dat de WP op dat moment op een laag niveau produceert. Hierdoor zou hij mijn inziens ook niet uit hoeven maar voor een langere periode blijven draaien op een laag niveau. Of zie ik dit verkeerd?
of schakelt uit op thermostaat omdat het huis warm genoeg is
Mij valt op dat je moet kijken naar de compressor power output. De compressor speed kent maar een paar percentages voor mij gevoel, terwijl de compress power output wel steeds van waarde veranderd.daan3128 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:28:
[...]
Wij hebben een monoblock 7.0 en veelal komt die niet lager dan 25% (heel enkel even op 21% trouwens):
[Afbeelding]
[...]
Haha nobody is perfect...![]()
[...]
Heel enkel zie ik zo'n enorm lange run maar niet vaak. Meestal is het toch een 1,5 uur. Ik probeer ook te ontdekken wanneer de unit besluit om zo'n lange run te gaan doen en wanneer niet. Het valt me ook op dat hij in het begin direct veel harder gaat draaien om daarna weer terug te moduleren Ik zou verwachten dat hij juist rustig gaat beginnen en als hij de temperatuur niet kan halen een tandje erbij doet. Qua comfort en voor de levensduur van de WP zijn dit soort lange runs toch juist ideaal. Ben jij er al achter waarom hij dit beneden de 5 graden wel doet en daarboven niet? Ben heel benieuwd.
Die kW's lees je af op het display? Dan denk ik dat de lagere waarden aan afgegeven vermogen verband houden met de lagere COP van je systeem op dat moment, niet zozeer dat je systeem verder terug moduleert. Met andere woorden, met kou maakt ie minder kW's met dezelfde input.Willem senior schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:44:
[...]
Ik denk dat het te maken heeft met het afgifte systeem En het warmteverlies van de woning
Heb je een mono of split? Bij mijn split heb ik de indruk dat de compressor traploos geregeld wordt. Heb geen uitlezer maar zie dit aan de home-wizard, vooral wanneer ie na een defrost weer optoert. De grafiek loopt dan heel geleidelijk op, wat goed te herkennen uit het totaal is want alle fasen tegelijk.rroetenberg schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:32:
[...]
Mij valt op dat je moet kijken naar de compressor power output. De compressor speed kent maar een paar percentages voor mij gevoel, terwijl de compress power output wel steeds van waarde veranderd.
Maar ik heb wel eens begrepen dat de buitenunits van spilt en mono totaal verschillend zijn, zelfs verschillende fabrikanten.
Ja de kw op het display van het compressor vermogende telegraaf schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:21:
[...]
Die kW's lees je af op het display? Dan denk ik dat de lagere waarden aan afgegeven vermogen verband houden met de lagere COP van je systeem op dat moment, niet zozeer dat je systeem verder terug moduleert. Met andere woorden, met kou maakt ie minder kW's met dezelfde input.
En die kan ik ook uitlezen met het BBQKEES kastje compressor power output heet het dan
Eens met Willem: korte runs betekent linksom of rechtsom dat ie de warmte niet kwijt kan binnen de instellingen. Wij hebben bijvoorbeeld een behoorlijk groot afgiftesysteem tov vermogen (mogelijk met hybride) en met dit weer (8 graden) slaat ie niet één keer uit (maakt ook geen SWW, alleen verwarming). Bij het nog warmere weer op komst wel.Willem senior schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:56:
[...]
dat zie je goed maar waarschijnlijk komt je aanvoer temperatuur 2,5 tot 3 graden boven zijn gevraagde streefaanvoertemperatuur en gaat dan uit
of schakelt uit op thermostaat omdat het huis warm genoeg is
Is de binnenunit handmatig op een lager vermogen kw in te stellen?de telegraaf schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:34:
[...]
Eens met Willem: korte runs betekent linksom of rechtsom dat ie de warmte niet kwijt kan binnen de instellingen. Wij hebben bijvoorbeeld een behoorlijk groot afgiftesysteem tov vermogen (mogelijk met hybride) en met dit weer (8 graden) slaat ie niet één keer uit (maakt ook geen SWW, alleen verwarming). Bij het nog warmere weer op komst wel.
Wij hebben een monoblock en zie ook dat de compressor kw output kleine stapjes omhoog of omlaag maakt. Terwijl de compressor speed maar een paar stappen kent. Bijvoorbeeld compressor speed 100% is bij ons 6.3kw maar ook 7.0 kw.de telegraaf schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:27:
[...]
Heb je een mono of split? Bij mijn split heb ik de indruk dat de compressor traploos geregeld wordt. Heb geen uitlezer maar zie dit aan de home-wizard, vooral wanneer ie na een defrost weer optoert. De grafiek loopt dan heel geleidelijk op, wat goed te herkennen uit het totaal is want alle fasen tegelijk.
Maar ik heb wel eens begrepen dat de buitenunits van spilt en mono totaal verschillend zijn, zelfs verschillende fabrikanten.
Deels snap ik dat maar ik vind het dan wel gek dat als hij gaat terug moduleren (zeker als het koud is) je ziet dat TC0 en TC3 weer gaan dalen. Dit geeft volgens mij dus dat hij minder warmte maakt en het afgiftesysteem meer warmte kwijt kan. Echter na zo'n kwartier gaat hij dan alsnog uit (terwijl de temperaturen al wat aan het dalen is).de telegraaf schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:34:
[...]
Eens met Willem: korte runs betekent linksom of rechtsom dat ie de warmte niet kwijt kan binnen de instellingen. Wij hebben bijvoorbeeld een behoorlijk groot afgiftesysteem tov vermogen (mogelijk met hybride) en met dit weer (8 graden) slaat ie niet één keer uit (maakt ook geen SWW, alleen verwarming). Bij het nog warmere weer op komst wel.
Ik weet dat je met de stooklijn dingen kunt instellen maar ben jij er (toevallig) al achter met welke setting je het beste de beïnvloeding kunt doen hoeveel warmte hij gaat aanmaken?
wij hebben sinds een jaar ook de beschikking over een warmtepomp: https://warmtepompshop.nl...mtepomp-enviline-w-16-e-t
Ik vind dat ik het afgelopen jaar te veel stroom heb gebruikt (metname de warmte pomp) en ik wil me daarom eens gaan verdiepen hierin. Ik heb ook al door de instellingen zitten kijken maar zonder uitleg snap ik er nog niet zo veel van.. Ik zie bijvoorbeeld ook vaak het "stook" teken op mijn thermostaat terwijl de tempratuur al hoger is dan de ingestelde thermostaat tempratuur. Voor mijn gevoel maakt de WP dan onnodige uren
Ik heb nu geprobeerd mij via dit forum wat in te lezen maar het blijft lastig. Ik zou graag wat meer "smart" besturing krijgen over deze warmtepomp. Kunnen jullie mij wat aanbevelingen doen? Ik zie bijv de grafiekjes met de tool van BBQKees voorbij komen? Is dit moeilijk te instaleren zonder kennis? Heeft iemand tips waar ik een installatie kit oid kan vinden?
Maken jullie gebruik van Smart Thermostaten icm Smart Vloerverwarming verdelers en loont dit zich? Ik vind dit interresante techniek maar het brengt wel een kostenplaatje met zich mee.
Daarnaast heb ik hierboven de waardes gelezen zoals Bosch deze aanbeveelt. Ik zal straks eens deze waardes (Oud Bouw) vergelijken met de waardes die momenteel staan ingesteld
Ook staat de buitenunit op mijn platte dak en ik vind dat de trillingen/ lawaai zorgt voor te veel "overlast". Ik heb de WP wel op twee trillingdempende balken staan.
Excuus voor de vele vragen maar ik vind het lastig de juiste informatie hier over te vinden.
Alvast bedankt voor jullie hulp
Een goed begin is om de komende (vrije) dagen te besteden aan het compleet lezen van dit topic. Dan kun daarna gericht vragen stellen.Guppiee schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:46:
Goedenavond,
wij hebben sinds een jaar ook de beschikking over een warmtepomp: https://warmtepompshop.nl...mtepomp-enviline-w-16-e-t
Ik vind dat ik het afgelopen jaar te veel stroom heb gebruikt (metname de warmte pomp) en ik wil me daarom eens gaan verdiepen hierin. Ik heb ook al door de instellingen zitten kijken maar zonder uitleg snap ik er nog niet zo veel van.. Ik zie bijvoorbeeld ook vaak het "stook" teken op mijn thermostaat terwijl de tempratuur al hoger is dan de ingestelde thermostaat tempratuur. Voor mijn gevoel maakt de WP dan onnodige uren
Ik heb nu geprobeerd mij via dit forum wat in te lezen maar het blijft lastig. Ik zou graag wat meer "smart" besturing krijgen over deze warmtepomp. Kunnen jullie mij wat aanbevelingen doen? Ik zie bijv de grafiekjes met de tool van BBQKees voorbij komen? Is dit moeilijk te instaleren zonder kennis? Heeft iemand tips waar ik een installatie kit oid kan vinden?
Maken jullie gebruik van Smart Thermostaten icm Smart Vloerverwarming verdelers en loont dit zich? Ik vind dit interresante techniek maar het brengt wel een kostenplaatje met zich mee.
Daarnaast heb ik hierboven de waardes gelezen zoals Bosch deze aanbeveelt. Ik zal straks eens deze waardes (Oud Bouw) vergelijken met de waardes die momenteel staan ingesteld
Ook staat de buitenunit op mijn platte dak en ik vind dat de trillingen/ lawaai zorgt voor te veel "overlast". Ik heb de WP wel op twee trillingdempende balken staan.
Excuus voor de vele vragen maar ik vind het lastig de juiste informatie hier over te vinden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het kastje van BBQKEES is makkelijk te installeren en wordt op hun site goed uitgelegdGuppiee schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:46:
Goedenavond,
Flinke warmtepomp heb je die zal best wat stroom verbruiken
Voor de standaard instellingen kun je op de nefit site kijken
Het is niet mogelijk om alle instellingen hier uit te leggen zijn er te veel
En als het warmer wordt in huis dan ingesteld op de thermostaat staat waarschijnlijk je stooklijn te hoog
Zou het niet zo zijn dat die TC0-TC3 verhouding nauwer wordt komt doordat de pomp sneller gaat draaien om de warmte proberen kwijt te raken? In mijn beleving is het TC0-TC3 verschil iets dat door de pompsnelheid bepaald wordt. Maar; zeker weten is iets anders.daan3128 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:45:
[...]
Deels snap ik dat maar ik vind het dan wel gek dat als hij gaat terug moduleren (zeker als het koud is) je ziet dat TC0 en TC3 weer gaan dalen. Dit geeft volgens mij dus dat hij minder warmte maakt en het afgiftesysteem meer warmte kwijt kan. Echter na zo'n kwartier gaat hij dan alsnog uit (terwijl de temperaturen al wat aan het dalen is).
Ik weet dat je met de stooklijn dingen kunt instellen maar ben jij er (toevallig) al achter met welke setting je het beste de beïnvloeding kunt doen hoeveel warmte hij gaat aanmaken?
Die Tc3 en tc0 zijn de aanvoer en retour van je warmtewisselaar daar wordt de warmte van je gas wat uit de compressor komt afgegeven aan je cv water en de warmtewisselaar wil als de warmtepomp volgas draait een verschil van 5 graden hebben bij vloerverwarming om zuinig en de tijd te hebben om zijn warmte af te gegeven aan je cv water en 7 graden verschil als je radiators gebruikt dat zal ook te maken hebben met de warmte overdracht omdat radiators warmer water gebruikende telegraaf schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:33:
[...]
Zou het niet zo zijn dat die TC0-TC3 verhouding nauwer wordt komt doordat de pomp sneller gaat draaien om de warmte proberen kwijt te raken? In mijn beleving is het TC0-TC3 verschil iets dat door de pompsnelheid bepaald wordt. Maar; zeker weten is iets anders.
Daarom moet je die eenmalig instellen ( je kunt het zien als de radiator in een auto alleen geeft die zijn warmte af aan de buiten lucht )
Heb de standaard gateway nooit lekker werkend gekregen met OpenHAB.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dankjewel. Daar lijkt het wel op. Temperatuur binnen is goed maar de streefaanvoer temperatuur is te hoog.Willem senior schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:01:
[...]
Het kastje van BBQKEES is makkelijk te installeren en wordt op hun site goed uitgelegd
Flinke warmtepomp heb je die zal best wat stroom verbruiken
Voor de standaard instellingen kun je op de nefit site kijken
Het is niet mogelijk om alle instellingen hier uit te leggen zijn er te veel
En als het warmer wordt in huis dan ingesteld op de thermostaat staat waarschijnlijk je stooklijn te hoog
:strip_exif()/f/image/dDvRuNux8Ao5MVgHuMv4bh4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het ligt aan de Max aanvoer temperatuur van 52. Ik ga die langzaam terug brengen naar 48.
Die aanvoerstreeftemperatuur die bepaalt de warmtepomp door de ingestelde stooklijn die moet je dan aanpassen en niet je max temperatuurGuppiee schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:38:
[...]
Dankjewel. Daar lijkt het wel op. Temperatuur binnen is goed maar de streefaanvoer temperatuur is te hoog.
[Afbeelding]
Ik denk dat het ligt aan de Max aanvoer temperatuur van 52. Ik ga die langzaam terug brengen naar 48.
Dus bevoorbeeld een stooklijn van 20 graden voetpunt en 40 graden eindpunt
De stooklijn kun je vinden bij verwarmen en koelen - cv groep 1 en dan kijken wat daar staat
Wij willen dat ruimtetemperatuur in ons huis max 20 graden is, maar WP blijft draaien tot 22-25 graden en stopt niet van zichzelf.
Ik zie ook dat zonne-invloed staat UIT, terwijl wij zonnecollectoren hebben. Klopt het?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JAjXJNNN4nw4dDDhywmqjUqM.jpg?f=user_large)
Goed ideede telegraaf schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:51:
[...]

Ik denk dat je nog een pagina verder moet voor je stooklijn instellingen1nieuwbouw schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:38:
Onze stooklijn ziet zo uit: "foto".
Wij willen dat ruimtetemperatuur in ons huis max 20 graden is, maar WP blijft draaien tot 22-25 graden en stopt niet van zichzelf.
Ik zie ook dat zonne-invloed staat UIT, terwijl wij zonnecollectoren hebben. Klopt het?
Alvast bedankt voor jullie reacties.[Afbeelding]
Maar ik kan het mis hebben want dit ziet er heel anders uit dan bij mij
Misschien dat iemand anders je wel kan helpen
En zonne- invloed zou kunnen dat je warmtepomp samen met de zonnepanelen werkt of dat de warmtepomp rekening houd met de zon instraling in je huis bevoorbeeld
Gok ik maar even en niet veranderd tot iemand het wel weet
Komt er tegenwoordig niet bij levering vanuit China nog 21% btw en € 20 handlingskosten voor PostNL overheen. Helaas deze ervaring gehad bij de overgang naar de nieuwe invoerheffing met een heel goedkoop apparaatje dan hierdoor veel duurder werd dan hetzelfde apparaatje vanuit NederlandAndrehj schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:05:
[...]
Als je iets meer geduld hebt kun je precies dezelfde ook bij Ali kopen voor minder dan 1/3 van de prijs van Bol.

Je kunt in het vorige menu aangeven dat je wil sturen op buitentemperatuur met voetpunt. Je hebt nu alleen op buitentemperatuur. Dan komt het voetpunt en eindpunt beschikbaar.1nieuwbouw schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:38:
Onze stooklijn ziet zo uit: "foto".
Alvast bedankt voor jullie reacties.[Afbeelding]
Ik heb via AliExpress allemaal ds18b20 sensoren gekocht die aangesloten zitten op een esp32 module. In totaal voor 20 euro klaar. Tegenwoordig regelt AliExpress de btw en is de website de prijs inclusief btw. Ik vermoed dat jij net iets hebt besteld in die overgangsperiodeNous112 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:23:
[...]
Komt er tegenwoordig niet bij levering vanuit China nog 21% btw en € 20 handlingskosten voor PostNL overheen. Helaas deze ervaring gehad bij de overgang naar de nieuwe invoerheffing met een heel goedkoop apparaatje dan hierdoor veel duurder werd dan hetzelfde apparaatje vanuit Nederland
Ik denk dat we langs elkaar praten. Het is zeker het verschil in aanvoer/retour, maar de wp regelt dit (of probeert te regelen) naar de ingestelde wens-waarde (bij ons 5) door middel van de pompsnelheid van de ingebouwde pomp. Minder verschil gewenst=hogere pompsnelheid, net als bij de CV. Wanneer je de setting op minimaal zet (3) gaat de pomp naar max en hoor je hem duidelijk suizen.Willem senior schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:53:
[...]
Die Tc3 en tc0 zijn de aanvoer en retour van je warmtewisselaar daar wordt de warmte van je gas wat uit de compressor komt afgegeven aan je cv water en de warmtewisselaar wil als de warmtepomp volgas draait een verschil van 5 graden hebben bij vloerverwarming om zuinig en de tijd te hebben om zijn warmte af te gegeven aan je cv water en 7 graden verschil als je radiators gebruikt dat zal ook te maken hebben met de warmte overdracht omdat radiators warmer water gebruiken
Daarom moet je die eenmalig instellen ( je kunt het zien als de radiator in een auto alleen geeft die zijn warmte af aan de buiten lucht )
Daan3128 leest af dat het verschil (niet zijn instelling) kleiner wordt net voordat de wp afslaat en probeert dat te verklaren. Mijn idee daarbij is dat de wp zijn warmte probeert kwijt te raken (de aanvoertemp loopt immers op) door de pomp sneller te laten draaien. Dit lukt maar eventjes alvorens ie alsnog afslaat.
Dat is althans mijn gedachte, weet het niet zeker.
Ja dat klopt de pomp gaat harder draaien om meer retour water te pakken en dan je warmtewisselaar wat aftekoelen om zo langer te kunnen blijven draaiende telegraaf schreef op woensdag 29 december 2021 @ 07:00:
[...]
Ik denk dat we langs elkaar praten. Het is zeker het verschil in aanvoer/retour, maar de wp regelt dit (of probeert te regelen) naar de ingestelde wens-waarde (bij ons 5) door middel van de pompsnelheid van de ingebouwde pomp. Minder verschil gewenst=hogere pompsnelheid, net als bij de CV. Wanneer je de setting op minimaal zet (3) gaat de pomp naar max en hoor je hem duidelijk suizen.
Daan3128 leest af dat het verschil (niet zijn instelling) kleiner wordt net voordat de wp afslaat en probeert dat te verklaren. Mijn idee daarbij is dat de wp zijn warmte probeert kwijt te raken (de aanvoertemp loopt immers op) door de pomp sneller te laten draaien. Dit lukt maar eventjes alvorens ie alsnog afslaat.
Dat is althans mijn gedachte, weet het niet zeker.
Het kan zijn dat je aanvoertemperatuur die je in dat scherm ziet (23.8) de aanvoer vanaf je buffervat is, dat is mij mij ook zo aangesloten. De temperatuur in grote cijfers op je beginscherm is je aanvoer vanaf de wp, waarschijnlijk komt die dan min of meer overeen met je aanvoerstreeftemperatuur van 26.Guppiee schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:38:
[...]
Dankjewel. Daar lijkt het wel op. Temperatuur binnen is goed maar de streefaanvoer temperatuur is te hoog.
[Afbeelding]
Zonder een idee te hebben van je systeem is het onmogelijk om zo even wat instellingen voor te stellen. Het valt me wel op dat je een heel lage aanvoertemp hebt, en dat je daarmee toch je ruimte op 21,5 krijgt. Is prima, moet echt héél goed geïsoleerd zijn. Bij welke buitentemperatuur heb je de foto genomen?
Algemeen gezien moet je je realiseren dat je warmtepomp de aanvoertemperatuur regelt in functie van de buitentemperatuur, middels een stooklijn die je zelf instelt al naar gelang je situatie. Dat is voor iedereen dus anders. Deze stooklijn heeft een begin (voetpunt) bij 20 graden buitentemp, en eindigt bij -10 buitentemp. De getallen die je kunt invullen op je schermpje zijn de bijbehorende gewenste aanvoertemperaturen. Gebruikelijk is om het voetpunt op 20 graden te zetten (bij 20 buiten maakt ie 20 aanvoer), het verschil per situatie zit in het eindpunt. Hoe kleiner en beter geïsoleerd je gebouw is, hoe lager je deze kunt zetten. Dat moet je gewoon proberen, begin bijvoorbeeld bij 38. Je stooklijn is dan een rechte lijn tussen 20 en 38, en de wp zoekt voor alle tussenliggende buitentemperaturen de gewenste watertemperatuur op die lijn.
Tot zover makkelijk. Nu gaan we de boel compliceren want je hebt een thermostaat. Die zou in het verhaal tot dusver niets doen. Daarvoor is een andere instelling; de ruimte-invloed. Daar staat iets van 0,1,2,3K ingevuld. Bij 0 doet ie niks en regelt de wp dus uitsluitend in functie van buitentemp. Wanneer deze bijvoorbeeld op 2 staat, dan wordt de stooklijn voor elke graad dat de werkelijke binnentemp afwijkt van de gewenste binnentemp 2 graden omhoog of omlaag gezet. Dus: wanneer het binnen 16 graden is, en je thermostaat wil 20 (bijvoorbeeld wanneer ie van nacht- naar dagprogramma gaat, hoewel dat erg extreem is bij een wp) , dan wordt je aanvoertemp die uit de stooklijn komt met 4 x 2 = 8 graden verhoogd.
Dit principe moet je goed onthouden. Daarom is het goed mogelijk dat je binnentemp consequent hoger of lager is dan dat wat je met je thermostaat instelt. Het is allemaal nog wel gecompliceerder te maken, maar dit is de basis van een weersafhankelijke regeling met ruimte-invloed.
Natuurlijk is het een heel gefiegelier om dit allemaal volgens jouw situatie optimaal te krijgen, maar meestal zet de leverancier de boel al wel ongeveer goed. Nog een advies: verander niet tegelijk van alles, een wp systeem is heel traag en het kan soms enige dagen duren voordat je echt effect van een instelling ziet.
Trouwens, die max aanvoer kun je wel op 52 laten staan, dat is gewoon een hard maximum waar in geen enkel geval de aanvoertemp boven kan komen, doet qua regeling verder niks.
Succes!
Dankjewel voor dit bericht. Mijn foto's zijn gisteren genomen. Zojuist opnieuw foto's genomen. Nu is de Aanvoertempratuur 27,6 en de kamertempratuur 21.de telegraaf schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:41:
[...]
Het kan zijn dat je aanvoertemperatuur die je in dat scherm ziet (23.8) de aanvoer vanaf je buffervat is, dat is mij mij ook zo aangesloten. De temperatuur in grote cijfers op je beginscherm is je aanvoer vanaf de wp, waarschijnlijk komt die dan min of meer overeen met je aanvoerstreeftemperatuur van 26.
Zonder een idee te hebben van je systeem is het onmogelijk om zo even wat instellingen voor te stellen. Het valt me wel op dat je een heel lage aanvoertemp hebt, en dat je daarmee toch je ruimte op 21,5 krijgt. Is prima, moet echt héél goed geïsoleerd zijn. Bij welke buitentemperatuur heb je de foto genomen?
Algemeen gezien moet je je realiseren dat je warmtepomp de aanvoertemperatuur regelt in functie van de buitentemperatuur, middels een stooklijn die je zelf instelt al naar gelang je situatie. Dat is voor iedereen dus anders. Deze stooklijn heeft een begin (voetpunt) bij 20 graden buitentemp, en eindigt bij -10 buitentemp. De getallen die je kunt invullen op je schermpje zijn de bijbehorende gewenste aanvoertemperaturen. Gebruikelijk is om het voetpunt op 20 graden te zetten (bij 20 buiten maakt ie 20 aanvoer), het verschil per situatie zit in het eindpunt. Hoe kleiner en beter geïsoleerd je gebouw is, hoe lager je deze kunt zetten. Dat moet je gewoon proberen, begin bijvoorbeeld bij 38. Je stooklijn is dan een rechte lijn tussen 20 en 38, en de wp zoekt voor alle tussenliggende buitentemperaturen de gewenste watertemperatuur op die lijn.
Tot zover makkelijk. Nu gaan we de boel compliceren want je hebt een thermostaat. Die zou in het verhaal tot dusver niets doen. Daarvoor is een andere instelling; de ruimte-invloed. Daar staat iets van 0,1,2,3K ingevuld. Bij 0 doet ie niks en regelt de wp dus uitsluitend in functie van buitentemp. Wanneer deze bijvoorbeeld op 2 staat, dan wordt de stooklijn voor elke graad dat de werkelijke binnentemp afwijkt van de gewenste binnentemp 2 graden omhoog of omlaag gezet. Dus: wanneer het binnen 16 graden is, en je thermostaat wil 20 (bijvoorbeeld wanneer ie van nacht- naar dagprogramma gaat, hoewel dat erg extreem is bij een wp) , dan wordt je aanvoertemp die uit de stooklijn komt met 4 x 2 = 8 graden verhoogd.
Dit principe moet je goed onthouden. Daarom is het goed mogelijk dat je binnentemp consequent hoger of lager is dan dat wat je met je thermostaat instelt. Het is allemaal nog wel gecompliceerder te maken, maar dit is de basis van een weersafhankelijke regeling met ruimte-invloed.
Natuurlijk is het een heel gefiegelier om dit allemaal volgens jouw situatie optimaal te krijgen, maar meestal zet de leverancier de boel al wel ongeveer goed. Nog een advies: verander niet tegelijk van alles, een wp systeem is heel traag en het kan soms enige dagen duren voordat je echt effect van een instelling ziet.
Trouwens, die max aanvoer kun je wel op 52 laten staan, dat is gewoon een hard maximum waar in geen enkel geval de aanvoertemp boven kan komen, doet qua regeling verder niks.
Succes!
Ons huis is redelijk groot en niet super geisolleerd. Het is afgelopen jaar totaal gerenoveerd en eigenlijk is alles wel erg goed geisolleerd (Vloer, Spouwmuur, Dak) maar de ramen boven hebben wij bijvoorbeeld (nog) niet gedaan. Dus boven is het koud. Daar ligt verder dan de badkamer ook geen vloerverwarming.
De Keuken is de best geïsolleerde ruimte en daar is het ook altijd het warmst. Hier hangt ook de thermostaat.
Ik heb nu aantal dingen gelezen in dit Forum en ik heb even mijn verbruik (sinds Installatiedatum 01.09.2020) bekeken en wat me opvalt in het verbruik is:
Compressor:
Totaal 16.949 kWh (13.047 kWh Verwarmen, 3.730 kWh warm water)
Elektrisch bijverwarmen
Totaal: 6.097 kWh (5.135 kWh 804 kWh warm water)
Dus dat is 23.000 KwH in 1 jaar en 3 maanden

Afgegeven Energie: 63.310 kWh , (53.094 kWh verwarmen, 10.210 kWh Warm water)
Met name dit laatste, Elektrisch bijverwarmen. Ik zag daarna verder in de instellingen dat die bij mij vanaf 10C gebeurd. Als ik zo terug lees in het Forum zet iedereen dit op 0 of -10. Kan ik dit zo maar terug zetten of krijg ik het dan niet goed verwarmd?
Daarnaast staat in mijn Pomp instelling bij Temp vers. TC3/TC0 verwarmen 7.0K. Kan ik deze ook beter zoals hier meerdere malen genoemd terugzetten naar 4.0? Zorgt dit er voor dat de unit langer maar minder hard gaat draaien?
Eindpunt staat momenteel op 40C, Voetpunt op 24 C en max Aanvoer dus op 52C. Ruimteinvloed staat op 1K. Moet ik het voetpunt naar beneden brengen?
Je hebt een flink verbruik maar een grote woning kost dat eenmaal. Je aanvoertemp is laag tov je kamertemperatuur dus dat is best goed.Guppiee schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:33:
[...]
Dankjewel voor dit bericht. Mijn foto's zijn gisteren genomen. Zojuist opnieuw foto's genomen. Nu is de Aanvoertempratuur 27,6 en de kamertempratuur 21.
Ons huis is redelijk groot en niet super geisolleerd. Het is afgelopen jaar totaal gerenoveerd en eigenlijk is alles wel erg goed geisolleerd (Vloer, Spouwmuur, Dak) maar de ramen boven hebben wij bijvoorbeeld (nog) niet gedaan. Dus boven is het koud. Daar ligt verder dan de badkamer ook geen vloerverwarming.
De Keuken is de best geïsolleerde ruimte en daar is het ook altijd het warmst. Hier hangt ook de thermostaat.
Ik heb nu aantal dingen gelezen in dit Forum en ik heb even mijn verbruik (sinds Installatiedatum 01.09.2020) bekeken en wat me opvalt in het verbruik is:
Compressor:
Totaal 16.949 kWh (13.047 kWh Verwarmen, 3.730 kWh warm water)
Elektrisch bijverwarmen
Totaal: 6.097 kWh (5.135 kWh 804 kWh warm water)
Dus dat is 23.000 KwH in 1 jaar en 3 maanden![]()
Afgegeven Energie: 63.310 kWh , (53.094 kWh verwarmen, 10.210 kWh Warm water)
Met name dit laatste, Elektrisch bijverwarmen. Ik zag daarna verder in de instellingen dat die bij mij vanaf 10C gebeurd. Als ik zo terug lees in het Forum zet iedereen dit op 0 of -10. Kan ik dit zo maar terug zetten of krijg ik het dan niet goed verwarmd?
Daarnaast staat in mijn Pomp instelling bij Temp vers. TC3/TC0 verwarmen 7.0K. Kan ik deze ook beter zoals hier meerdere malen genoemd terugzetten naar 4.0? Zorgt dit er voor dat de unit langer maar minder hard gaat draaien?
Eindpunt staat momenteel op 40C, Voetpunt op 24 C en max Aanvoer dus op 52C. Ruimteinvloed staat op 1K. Moet ik het voetpunt naar beneden brengen?
Ik zou met twee dingen beginnen:
1) voetpunt naar 20, aangezien je de kamertemp wat aan de hoge kant vindt. Mocht je het na enige dagen nog steeds te warm vinden kun je eindpunt iets lager zetten of, wanneer dat je voorkeur heeft, de ruimte-invloed iets verhogen zodat je thermostaat meer te zeggen krijgt. Dat is persoonlijke voorkeur en zal vooral nuttig zijn wanneer je met een klokprogramma wil werken. Wanneer je dat doet: begin met 1 graad nachtverlaging.
2) bijverwarmingsgrens drastisch naar beneden zetten, zeg -10. Dat gaat direct opleveren. Je warmtepomp kan best met lage temperaturen werken. Mocht het daadwerkelijk zo koud worden kun je dit bij koudeklachten altijd nog ophogen. Vooral met droog koud weer werkt het prima, ik had afgelopen zondag bij -6 altijd nog een COP van 2,5. Niet best, maar veel beter dan de 1 van een elektrische bijverwarmingselement.
Dan de boel een week aanzien, komende dagen wordt het heel mild dus is er toch niet veel te zien.
Beste @Guppiee wat noem jij redelijk groot? Heb je gegevens van oppervlakte, inhoud, wat zijn je Rc waardes na renovatie. Want je warmtepomp is een hele grote die je in woningen niet zo vaak tegenkomt. Is de capaciteit van je warmtepomp voor of na de renovatie bepaald? Had je voor de renovatie gas en wat was toen je verbruik?Guppiee schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:33:
[...]
Dankjewel voor dit bericht. Mijn foto's zijn gisteren genomen. Zojuist opnieuw foto's genomen. Nu is de Aanvoertempratuur 27,6 en de kamertempratuur 21.
Wij hebben ook een soortgelijk issue als Guppiee waarbij het stookteken op de thermostaat vaak aanwezig is terwijl de kamertemperatuur al lang bereikt is. Volgens ons kan de warmtepomp veel zuiniger zijn dan nu het geval is.
Onze nieuwe woning is gebouwd in 2019 en dus zou aan goede isolatienormen moeten voldoen. Oppervlak benedenverdieping 104m2, bovenverdieping 62m2. Huis is voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming, dit is wel 1 cv circuit. Geen radiatoren, wel mechanische ventilatie met WTW.
Installatie Nefit Enviline lucht-water warmtepomp SolarTower split unit 5KW incl. 190l boiler, inclusief Solarline paneel en buffervat van 50l en Buderus pomp.Daarnaast PV-panelen met installatievermogen van 5760 KwP wat ongeveer een jaaroplevering van 4600 KwH zou moeten genereren.
Instelling Buderus pomp: 1, alle flowmeters geven een doorstroom tussen 1-2 l.
Instellingen cv-circuit1
Voetnoot: 25
Eindpunt: 42
Max: 55
Grensw. direct starten verwarmen 1K
Ruimteinvloed: 1K
Inschakelvertraging verwarmen: 1h
Uitschakelvetrg. verwarmen: 1h
Min aanstreeftemperatuur
Warm water staat op ECO:
Inschakeltemperatuur 42
Uitschakeltemperatuur 55
Pompen
AUTO
TC3/TC0 verwarmen: 5K
TC3/TC0: Koelen: 3K
Diagnose cv-circuit 1 vandaag 30 dec bij buitentemp 14,5 graden :-)
aanvoerstreeftemp: 23
aanvoertemp: 22.2
kamerstreeftemp 19
kamertemp: 19.5
luchtvochtigheid 52
Diagnose warmwatersysteem:
temp.gewenst: 55
Warmwatertemp: 43.8
Boilertemp: 40.7
Circulatie UIT
Dan over het verbruik:
Netto stroomverbruik woning over 2020 4854KwH
Netto stroomverbruik woning over 2021 6250KwH
Netto totaalverbruik in november 2021: 1140 KwH, was in nov 2020 809 Kwh
Netto Totaalverbruik in december tot heden: 1339 KwH was in dec 2020 1223 Kwh
Dus met deze week er nog bij bijna een toename van 2000 KwH.
En ja we hebben natuurlijk wel een koudere periode gehad in de winter 2021 dan in winter 2020 maar november en december zijn volgens mij toch relatief zacht tot op heden. Ik vraag me echt sterk af of dit verbruik "normaal" is.
We al sinds 2019 een elektrische auto, daar is in zowel 2020 als 2021 nauwelijks mee gereden door corona dus daar kan het verschil ook echt niet in zitten. We hebben ook geen nieuwe elektrische apparaten aangeschaft die hier invloed op zouden kunnen hebben. Ik heb laatst een test uitgevoerd waarbij ik vrijwel alle groepen in de meterkast heb uitgezet. Op dat moment hebben we een verbruik van 9KwH per dag (hele huis is voorzien van Hue lampen, en de nodige AccessPoints, bridges en switches). Nu het kouder weer is/wordt lijkt het alsof de warmtepomp echt flink staat te stampen en veel energie verbruikt en moeite moet doen om het water en het huis warm te houden:
Op de koudere dagen die we nu in december gehad hebben ligt het netto totaalverbruik op 60-77 KwH pér dag. Zelfs op zachtere dagen komt het netto totaalverbruik niet onder de 32 KwH per dag. Maandag 27 dec was het bijvoorbeeld 10 graden en ligt het netto totaalverbruik op 43 KwH. Waarvan een vrij groot deel dus m.i te wijten is aan de warmtepomp OF de slimme meter registreert het verbruik niet correct en dient opnieuw geijkt te worden.
Groet,
Stephan
Ik zie niet veel aparts, je houdt met een heel lage aanvoertemp de boel op de gewenste temperatuur, prima.StephanLu schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:04:
Hallo,
Wij hebben ook een soortgelijk issue als Guppiee waarbij het stookteken op de thermostaat vaak aanwezig is terwijl de kamertemperatuur al lang bereikt is. Volgens ons kan de warmtepomp veel zuiniger zijn dan nu het geval is.
Onze nieuwe woning is gebouwd in 2019 en dus zou aan goede isolatienormen moeten voldoen. Oppervlak benedenverdieping 104m2, bovenverdieping 62m2. Huis is voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming, dit is wel 1 cv circuit. Geen radiatoren, wel mechanische ventilatie met WTW.
Installatie Nefit Enviline lucht-water warmtepomp SolarTower split unit 5KW incl. 190l boiler, inclusief Solarline paneel en buffervat van 50l en Buderus pomp.Daarnaast PV-panelen met installatievermogen van 5760 KwP wat ongeveer een jaaroplevering van 4600 KwH zou moeten genereren.
Instellingen cv-circuit1
Min aanstreeftemperatuur
Warm water staat op ECO:
Inschakeltemperatuur 42
Uitschakeltemperatuur 55
Pompen
AUTO
kamerstreeftemp 19
luchtvochtigheid 52
Circulatie UIT
Dan over het verbruik:
En ja we hebben natuurlijk wel een koudere periode gehad in de winter 2021 dan in winter 2020 maar november en december zijn volgens mij toch relatief zacht tot op heden. Ik vraag me echt sterk af of dit verbruik "normaal" is.
We al sinds 2019 een elektrische auto, daar is in zowel 2020 als 2021 nauwelijks mee gereden door corona dus daar kan het verschil ook echt niet in zitten. We hebben ook geen nieuwe elektrische apparaten aangeschaft die hier invloed op zouden kunnen hebben. Ik heb laatst een test uitgevoerd waarbij ik vrijwel alle groepen in de meterkast heb uitgezet. Op dat moment hebben we een verbruik van 9KwH per dag (hele huis is voorzien van Hue lampen, en de nodige AccessPoints, bridges en switches). Nu het kouder weer is/wordt lijkt het alsof de warmtepomp echt flink staat te stampen en veel energie verbruikt en moeite moet doen om het water en het huis warm te houden:
Op de koudere dagen die we nu in december gehad hebben ligt het netto totaalverbruik op 60-77 KwH pér dag. Zelfs op zachtere dagen komt het netto totaalverbruik niet onder de 32 KwH per dag. Maandag 27 dec was het bijvoorbeeld 10 graden en ligt het netto totaalverbruik op 43 KwH. Waarvan een vrij groot deel dus m.i te wijten is aan de warmtepomp OF de slimme meter registreert het verbruik niet correct en dient opnieuw geijkt te worden.
Groet,
Stephan
Ik zou een week lang dagelijks de opgenomen en afgegeven vermogens aflezen van het schermpje en dit bijhouden. Dit om het wp verbruik zeker te weten en niet afgaan op het totaal. Ik heb zelf geen all-electric maar dan kun je waarschijnlijk ook wel zien of eventueel het bijverwarmingselement soms actief is.
Wij hebben een vergelijkbare woning qua vloeroppervlak, opgeleverd eind 2019, zeer goed geïsoleerd met vrijwel dezelfde opstelling qua zonnepanelen (5600kWh). Wij hebben een 7 KW Nefit Enviline monoblock met 300liter boiler. Instellingen vrijwel identiek, enkel voetpunt/eindpunt 20/35. Sinds deze week TC0/TC3 ook verlaagd naar 5 (stond op 7).
Check even de setting voor het instellen van de temperatuur wanneer de bijverwarming moet bijspringen: deze staat standaard op +10 graden. En dan gaat het hard
Jouw nettoverbruik is overigens wel erg hoog: ter vergelijking, vorig jaar bij ons een nettoverbruik van 1806kWh en dit jaar 3118kWh (streven was nul op de meter, maar dan moet ik toch nog wat zonnepanelen erbij gaan leggen).
Je kunt achter de knop info aflezen wat het energie verbruik is.StephanLu schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:04:
Hallo,
Instellingen cv-circuit1
Min aanstreeftemperatuur
Warm water staat op ECO:
Inschakeltemperatuur 42
Uitschakeltemperatuur 55
Pompen
AUTO
kamerstreeftemp 19
luchtvochtigheid 52
Circulatie UIT
Dan over het verbruik:
Groet,
Stephan
Compressor apart van de bijverwarming (electrisch element).
Die daarna weer wordt uitgesplitst in verwarmen en warm water.
Als je dit noteert kan je verbruik uitrekenen voor de komende tijd.
Mooier is een tussen meter in de meterkast.
Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.
Check even je instellingen (temperatuur settings) mbt elektrisch bijverwarmen. Qua verbruik lijkt het alsof deze te snel bijspringt.StephanLu schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:04:
Hallo,
Instellingen cv-circuit1
Min aanstreeftemperatuur
Warm water staat op ECO:
Inschakeltemperatuur 42
Uitschakeltemperatuur 55
Pompen
AUTO
kamerstreeftemp 19
luchtvochtigheid 52
Circulatie UIT
Dan over het verbruik:
Groet,
Stephan
Buitentemperatuur grenswaarde staat hier op 0 met begrenzing compressor op 6 KW en bijverwarmen op 9KW.Pompadour schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:16:
@StephanLu
Wij hebben een vergelijkbare woning qua vloeroppervlak, opgeleverd eind 2018, zeer goed geïsoleerd met vrijwel dezelfde opstelling qua zonnepanelen (5600kWh). Wij hebben een 7 KW Nefit Enviline monoblock met 300liter boiler. Instellingen vrijwel identiek, enkel voetpunt/eindpunt 20/35. Sinds deze week TC0/TC3 ook verlaagd naar 5 (stond op 7).
Check even de setting voor het instellen van de temperatuur wanneer de bijverwarming moet bijspringen: deze staat standaard op +10 graden. En dan gaat het hardIk heb dit verlaagd naar -7.
Jouw nettoverbruik is overigens wel erg hoog: ter vergelijking, vorig jaar bij ons een nettoverbruik van 1806kWh en dit jaar 3118kWh (streven was nul op de meter, maar dan moet ik toch nog wat zonnepanelen erbij gaan leggen).
Overigens hebben wij zoals aangegeven ook een Tesla en die laden we altijd aan huis op, totaal netto laadverbruik over 2021 komt ongeveer neer op 1500Kwh dus als ik dat aftrek kom ik op +/- 4750 Kwh. Ik moet ook eerlijk toegeven dat we bijna van alles 2 hebben: 2 boilers, 2 ovens, 2 wijnkoelkasten etc. dus dat zal ook allemaal niet bijdragen aan het totaalverbruik 😊. Echter die apparaten hadden we vorig jaar ook al, ik kan niet verklaren waardoor het energiegebruik zoveel hoger zou zijn (vandaar ook mijn twijfels over de slimme meter)
Wat me altijd opvalt met deze koudere (kwakkel)dagen is dat de temperatuur in de woonkamer ’s nachts met 1-1,5 graad daalt waardoor de warmtepomp weer moet werken om het op temperatuur te krijgen. Het lijkt mij dat er niet zoveel temperatuur kan weglekken uit de woning.
Totaal energieverbruik (vanaf april 2019) 7652 KwHhansbot schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:22:
[...]
Je kunt achter de knop info aflezen wat het energie verbruik is.
Compressor apart van de bijverwarming (electrisch element).
Die daarna weer wordt uitgesplitst in verwarmen en warm water.
Als je dit noteert kan je verbruik uitrekenen voor de komende tijd.
Mooier is een tussen meter in de meterkast.
Elektrische bijverwarming 964 KwH, waarvan verwarming 600kwh en warmwater 131 kwh
Compressor totaal 6688 kwh waarvan 4379 kwh verwarming, 1393 kwh warm water en 864 kwh koeling
7652 kwh genomen over ruim 2jaar lijkt mee te vallen?
Nous112 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:09:
[...]
Beste @Guppiee wat noem jij redelijk groot? Heb je gegevens van oppervlakte, inhoud, wat zijn je Rc waardes na renovatie. Want je warmtepomp is een hele grote die je in woningen niet zo vaak tegenkomt. Is de capaciteit van je warmtepomp voor of na de renovatie bepaald? Had je voor de renovatie gas en wat was toen je verbruik?
Sorry ik moest de gegevens even zoeken.JakeOfOz schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:13:
@Guppiee heb je inderdaad wat meer gegevens over oppervlakte van je huis en isolatie? 23 MWh is wel erg veel namelijk. Even ter vergelijking: wij verwachten niet veel meer dan 4 kWh te gaan verbruiken in een jaar, voor een woning van 200m2 (wel woest geïsoleerd en begin dit jaar opgeleverd)
Onze vloerverwarming ligt beneden in de hal, woonkamer, keuken en aanbouw (totaal 150 m2) daarnaast hebben wij nog een inpandig appartement (voor verhuur) dit draait ook mee op onze vloerverwarming unit (50 m2) dus zeg maar +/- 200 m2 begane grond. De garage 25m2 beschikt niet over vloerverwarming
op de bovenverdieping beschikt alleen de badkamer over vloerverwarming (20m2) overige 120m2 niet.
Het pand bestaat dus uit 225 m2 begane grond en 140m2 tweede verdieping. (60m2 schuine zolder is inrelevant denk ik). Het huis is in delen aangebouwd en bestaat aan de achterzijde uit plat dak vandaar dat het beneden groter is dan boven.
de RC waarde vind ik lastig te zeggen. Vloer (5,45) , dak (rd 5,45/ 3,75) en spouwmuren zijn volledig gedaan die voldoen aan de nieuwste normen. Beneden heb ik ook overal dubbel/tripelglas. Echter op de bovenverdieping heb ik nog enkel glas. Daar is het dus op de slaapkamers fris. Maar hier zit verder geen verwarming en/of thermometer.
hopelijk zijn deze gegevens een beetje duidelijk.