Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:41
iemand enig idee waar je de modulatie stappen kunt vinden van de monoblock? Volgens Nefit website zou de monoblock 27 stappen moeten kennen. Echter kijkend naar de output van de BBQKees zie ik eigenlijk maar 5/6 modulatie stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-09 13:05
Matadores schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:01:
Ik wil mij eens verdiepen in nachtverlaging. Als ik bij temperatuurinstellingen het volgende invoer…….:

[Afbeelding]

….en ik hang hier een klokprogramma aan vast, betekend dit dan dat ik hiermee de ingestelde stooklijn overrule?
De warmtepomp en kamerthermostaat zorgt ervoor dat het bijvoorbeeld overdag 21 graden en snachts 20 graden blijft (dus géén WAR)?
Nee je overrulede hiermee niet je stooklijn en je maakt nog steeds gebruik van de WAR, je past alleen een ander setpoint toe. Hierdoor krijg je een parallelverschuiving van de curve van je stooklijn (bij het verlagen van de temperatuur verschuift de curve van je stooklijn omlaag waardoor bij een bepaalde buitentemperatuur de noodzakelijke temperatuur van de cv- aanvoer volgens de curve wordt verlaagd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
rroetenberg schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:38:
iemand enig idee waar je de modulatie stappen kunt vinden van de monoblock? Volgens Nefit website zou de monoblock 27 stappen moeten kennen. Echter kijkend naar de output van de BBQKees zie ik eigenlijk maar 5/6 modulatie stappen.
Nee, ik zie in praktijk wel verschillende modulatie snelheden maar heb hierover nog niets kunnen terugvinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Lochnes schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:39:
[...]

mmm, als ik handmatig de knop “extra warmwater” indruk gaat bij mij spontaan de bijverwarmer aan.
Op de unit moet je ook een setpoint instellen, dat stond bij mij op standaard 63 graden.
Nog niet getest of de bijverwarmer ook aangaat als dat setpoint lager staat.
Waarschijnlijk wel. Een monteur van Nefit gaf ooit aan dat het wel of niet inschakelen van de elektrische bijverwarming bij bijvoorbeeld een legionella run afhankelijk is van diverse factoren, in 1e instantie zal de warmtepomp het zonder elektrische bijverwarming proberen, maar bij sww boven de 55 graden komt vrijwel altijd het elektrische element in na verloop van tijd. Zonder deze elektrische bijverwarming zou het anders te lang duren om het warm water te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-09 20:20
Nous112 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:41:
[...]
in 1e instantie zal de warmtepomp het zonder elektrische bijverwarming proberen, maar bij sww boven de 55 graden komt vrijwel altijd het elektrische element in na verloop van tijd. Zonder deze elektrische bijverwarming zou het anders te lang duren om het warm water te maken.
Ik heb de legionella tijd nu op 120 minuten staan en de bijverwarming springt nu altijd aan. Als je dat op bijv. 240 minuten of langer zou zetten dan wellicht niet?

Nog een vraag over dat BBQ Kees kastje: als je daarmee commando’s kunt sturen (kan dat?) kun je daarmee dan ook de waardes in de warmtepomp overrulen? In de zomer koelt mijn WP regelmatig niet als het te vochtig is (met een erg onduidelijk patroon). Zou je dan bijv. een eigen waarde voor de vochtigheid kunnen instellen die de waarde van de thermostaat overruled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Pompadour schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:29:
[...]

Ik heb de legionella tijd nu op 120 minuten staan en de bijverwarming springt nu altijd aan. Als je dat op bijv. 240 minuten of langer zou zetten dan wellicht niet?

Nog een vraag over dat BBQ Kees kastje: als je daarmee commando’s kunt sturen (kan dat?) kun je daarmee dan ook de waardes in de warmtepomp overrulen? In de zomer koelt mijn WP regelmatig niet als het te vochtig is (met een erg onduidelijk patroon). Zou je dan bijv. een eigen waarde voor de vochtigheid kunnen instellen die de waarde van de thermostaat overruled?
De legionella tijd heeft niks met het electriche element te maken die tijd is voor desinfectie van de boiler zodat de legionella geen kans krijgt om te overleven
En de waarde voor vochtigheid kun je niet veranderd je ziet wel het dauwpunt in je huis met het kastje van BBQKEES
en daarmee zou je de water temperatuur voor koeling kunnen aanpassen staat normaal op 17 / 18 graden
Als je dat doet wel het weerbericht goed in de gaten houden anders kun je een natte vloer krijgen door de condens op de vloer

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:27
Nous112 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:33:
[...]

Nee je overrulede hiermee niet je stooklijn en je maakt nog steeds gebruik van de WAR, je past alleen een ander setpoint toe. Hierdoor krijg je een parallelverschuiving van de curve van je stooklijn (bij het verlagen van de temperatuur verschuift de curve van je stooklijn omlaag waardoor bij een bepaalde buitentemperatuur de noodzakelijke temperatuur van de cv- aanvoer volgens de curve wordt verlaagd).
Okay en wanneer zou men voor deze instellingen kiezen ipv verwarmen met de reguliere stooklijn?
En met welke setting pas je nachtverlaging toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Matadores schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:42:
[...]

Okay en wanneer zou men voor deze instellingen kiezen ipv verwarmen met de reguliere stooklijn?
En met welke setting pas je nachtverlaging toe?
Ik zet de thermostaat voor het slapen gaan 0,5 tot 1 graad lager als het buiten rond de 10 graden is
Dan krijg je een langere run de andere dag en je cop is dan iets beter
Je zou het met Domotica ook automatisch kunnen maken

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Matadores schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:01:
Ik wil mij eens verdiepen in nachtverlaging. Als ik bij temperatuurinstellingen het volgende invoer…….:

[Afbeelding]

….en ik hang hier een klokprogramma aan vast, betekend dit dan dat ik hiermee de ingestelde stooklijn overrule?
De warmtepomp en kamerthermostaat zorgt ervoor dat het bijvoorbeeld overdag 21 graden en snachts 20 graden blijft (dus géén WAR)?
Als je hier vervolgens een klokprogramma aan hangt die bijvoorbeeld om 8 uur de verwarming inschakelt en weer om 22 uur uitschakelt dan heb je het voor elkaar. Klokprogramma kan je in het instellen door we op de menu knop te drukken en dan naar verwarmen/koelen - tijdfunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:59:
[...]

Ik zet de thermostaat voor het slapen gaan 0,5 tot 1 graad lager als het buiten rond de 10 graden is
Dan krijg je een langere run de andere dag en je cop is dan iets beter
Je zou het met Domotica ook automatisch kunnen maken
Een langere run zou ik graag zien gebeuren.
Dat heb ik uitgeprobeerd met 1 graad verlagen via het klokprogramma van de warmtepomp (van 21 naar 20 graden) maar vanmorgen was de temp nog steeds hetzelfde als gisteren toen ik ging slapen. Badkamer was ook nog steeds op de ingestelde temperatuur van de thermostaat (21.4gr) Het is alsof de thermostaat leidend is boven de 1 graad verlaging die ingesteld is in de warmtepomp. Met als gevolg dat er vandaag weer meerdere korte piekruns waren.
Nous112 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:14:
[...]

Als je hier vervolgens een klokprogramma aan hangt die bijvoorbeeld om 8 uur de verwarming inschakelt en weer om 22 uur uitschakelt dan heb je het voor elkaar. Klokprogramma kan je in het instellen door we op de menu knop te drukken en dan naar verwarmen/koelen - tijdfunctie
Dus ‘s avonds na een bepaald tijdstip helemaal uitzetten ipv verlagen?
Dit zal ik dan voor dit weekend eens gaan proberen. Na het weekend gaat de buitentemperatuur weer flink naar beneden en dan lijkt het verstandiger om weer te verwarmen met 24/7 een contante temperatuur via de stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Matadores schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:51:
[...]

Een langere run zou ik graag zien gebeuren.
Dat heb ik uitgeprobeerd met 1 graad verlagen via het klokprogramma van de warmtepomp (van 21 naar 20 graden) maar vanmorgen was de temp nog steeds hetzelfde als gisteren toen ik ging slapen. Badkamer was ook nog steeds op de ingestelde temperatuur van de thermostaat (21.4gr) Het is alsof de thermostaat leidend is boven de 1 graad verlaging die ingesteld is in de warmtepomp. Met als gevolg dat er vandaag weer meerdere korte piekruns waren.

[...]

Dit zal ik dan voor dit weekend eens gaan proberen. Na het weekend gaat de buitentemperatuur weer flink naar beneden en dan lijkt het verstandiger om weer te verwarmen met 24/7 een contante temperatuur via de stooklijn.
Je hebt een goed geïsoleerde woning dan kun je wel nachtverlaging toepassen tot onder het vriespunt denk ik
Maar dat is een kwestie van uitproberen
Probeer bevoorbeeld om 22:00 savonds de warmtepomp temperatuur twee graden te verlagen en zet de warmtepomp dan 's,morgens om 9:00/10:00 weer aan dan stook je alleen overdag en dat is denk ik zuiniger en je krijg langere runs van de warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:53:
[...]

Je hebt een goed geïsoleerde woning dan kun je wel nachtverlaging toepassen tot onder het vriespunt denk ik
Maar dat is een kwestie van uitproberen
Probeer bevoorbeeld om 22:00 savonds de warmtepomp temperatuur twee graden te verlagen en zet de warmtepomp dan 's,morgens om 9:00/10:00 weer aan dan stook je alleen overdag en dat is denk ik zuiniger en je krijg langere runs van de warmtepomp
Zojuist 2 graden nachtverlaging ingesteld tot morgenochtend 8 uur.
Maar in de werkweek zou de nachtverlaging wel tot 16h kunnen want dan is er toch niemand thuis. En dan stook ik alleen van 16h tot 21:30h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Matadores schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:51:
[...]

De ingestelde verlagingstemperatuur (zie het eerdere screenshot dat je had gepost) is de temperatuur die de warmtepomp aanhoudt als je in het klokprogramma de uit-stand van de warmtepomp hebt geselecteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2021
JP1980 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:36:
[...]

Meld je aan bij een monitoringstool als Enelogic. Dan kan je in ieder geval een beetje volgen wanneer wat op een dag gebeurd, en vooral wat je sluipverbruik is etc. Als je een slimme meter hebt is die dienst gratis. Je verbruik is inderdaad best veel ook met warmtepomp.

Zo kwamen wij erachter dat de elektrische vloerverwarming in de douche best veel nam omdat de deur te vaak open staat. Dat soort dingen kan aardig aantikken.

Als je niet je verbruiksgegevens in de cloud wil dan kan je nog een P1 lezer kopen (geen ervaringen mee). Dan kan je vaak wel per lijn zien bij 3-fasen wat er gebeurd. En dan zijn de apparaten al wat sneller te herleiden.

Beste is natuurlijk domotica gebaseerd maar dat is knap lastig.
Dank voor de tip, ik ga me daar aanmelden!
Ik denk zelf ook dat het verbruik erg hoog is maar het vervelendste blijf ik vinden dat ik de woning niet goed warm krijg op sommige momenten.
Vooral op deze dagen (wanneer het buiten tussen de 5 en 10 graden is) krijg ik de temperatuur niet goed in huis.

Ik ben benieuwd hoe jullie kijken naar de temperaturen van de ketel + meters vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ID3J7JOVn2uRsvI2oHGx-Es2LHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8gIKh9roVc6myWEgX293jrD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY7lopXNeijbwWIWeLfrSO8wkMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVRjytQHhGXQ9JgCgzkBMXra.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YyftA--ZJz7tvRlNQgIi3nPcvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cc2XGSghAqLXQr1DktEMRRnc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Matadores schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:06:
[...]

Zojuist 2 graden nachtverlaging ingesteld tot morgenochtend 8 uur.
Maar in de werkweek zou de nachtverlaging wel tot 16h kunnen want dan is er toch niemand thuis. En dan stook ik alleen van 16h tot 21:30h.
Vannacht is er toch nog enige activiteit geweest met de warmtepomp. Heb eigenlijk geen idee wat het zou geweest kan zijn. Iemand?
De temperatuur was trouwens met 0,3 graden gezakt op de thermostaatklok die in de woonkamer hangt. De temperatuur in de badkamer was niet gezakt (21.4).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZFaMaugpK5PbOlygI8_a_w77uY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7UuOB4LjU3ki5ADS1FxfIgpH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Matadores op 18-12-2021 09:24 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Soms kom je inderdaad vreemde dingen tegen in de grafiek. Bij ons afgelopen nacht rond 6 uur gaat de pomp naar de buitenunit voor een paar minuten naar 100%. Echter: geen warmtevraag (cv deel staat uit, sww staat uit) en de buitentemperatuur is zodanig dat deze niet er voor zorgt dat een vorstbescherming in geschakeld of dat er een defrost nodig is. Je ziet dus dat er wat gebeurd maar je weet niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
jefje schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:34:
[...]

Dank voor de tip, ik ga me daar aanmelden!
Ik denk zelf ook dat het verbruik erg hoog is maar het vervelendste blijf ik vinden dat ik de woning niet goed warm krijg op sommige momenten.
Vooral op deze dagen (wanneer het buiten tussen de 5 en 10 graden is) krijg ik de temperatuur niet goed in huis.

Ik ben benieuwd hoe jullie kijken naar de temperaturen van de ketel + meters vloerverwarming.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eerst een vraag draaide de warmtepomp toen je de foto's nam want het verschil tussen aanvoertemperatuur en aanvoerstreeftemperatuur is zo groot momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefje
Willem senior schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:56:
[...]

Eerst een vraag draaide de warmtepomp toen je de foto's nam want het verschil tussen aanvoertemperatuur en aanvoerstreeftemperatuur is zo groot momenteel
Je doelt dan op de buitenunit?
Ik zou dit moeten controleren en eventueel een nieuwe foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
jefje schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:37:
[...]

Je kunt op de binnenunit ook zien of de warmtepomp aanstaat, dan staat het compressor-icoontje rechtsonder in het scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
jefje schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:37:
[...]

Ik zie op de tweede foto namelijk een aanvoerstreeftemperatuur van 41 graden dat is met deze buiten temperatuur te hoog
Dus of je had de thermostaat net hoger gezet of je stooklijn staat erg hoog
De eerst met aanvoerstreeftemperatuur 29 lijkt me normaal
Ik heb momenteel aanvoerstreeftemperatuur 27 graden
Maar volgende week wordt het weer kouder dan kun je het beter zien als de warmtepomp een tijdje draait
Er komt goed weer aan om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6CPZCH58En5dKknbDrTV9zsoV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxtjZRqAxXA8YpVMFoOOqzOk.jpg?f=fotoalbum_large

Onder het tabblad “systeeminformatie” staat er een regel “COP warmtebron”.
In mijn geval staat deze op 2.0 en is dit laag gemiddeld of hoog? ~ goed/slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Matadores schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:29:
[Afbeelding]

In mijn geval staat deze op 2.0 en is dit laag gemiddeld of hoog? ~ goed/slecht?
Ik heb die regel niet
Maar een COP 2 is niet goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undone
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-04-2022
Goedenavond allemaal,

Ik sta op het punt een Nefit Enviline split 7.0 TS-S aan te schaffen. Ik twijfel om een stap hoger met meer vermogen te nemen dan noodzakelijk met als doel de compressor op een rustiger toerental te laten draaien.
Hiermee verwacht ik dat het buitendeel minder geluid maakt en de levensduur te verlengen, maar klopt mijn redenatie?

Alvast bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:00:
[...]

Ik heb die regel niet
Dat dacht ik al, dit moet ik dus op 1 of andere manier omhoog zien te krijgen.

Iets anders, ik sta zojuist naast de warmtepomp en ik zie ‘m ineens inschakelen naar: ontdooifunctie is actief.
Hoe kan dit met de zachte buitentemperaturen momenteel? Ik kan nergens vinden hoe ik dit kan voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Undone schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:30:
Goedenavond allemaal,

Ik sta op het punt een Nefit Enviline split 7.0 TS-S aan te schaffen. Ik twijfel om een stap hoger met meer vermogen te nemen dan noodzakelijk met als doel de compressor op een rustiger toerental te laten draaien.
Hiermee verwacht ik dat het buitendeel minder geluid maakt en de levensduur te verlengen, maar klopt mijn redenatie?

Als je je wp netjes op het benodigde vermogen bij -10 hebt geselecteerd, is dat niet nodig, de WP draait dan toch al 99% van de tijd in deellast.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Matadores schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:30:
[...]

Dat dacht ik al, dit moet ik dus op 1 of andere manier omhoog zien te krijgen.

Iets anders, ik sta zojuist naast de warmtepomp en ik zie ‘m ineens inschakelen naar: ontdooifunctie is actief.
Hoe kan dit met de zachte buitentemperaturen momenteel? Ik kan nergens vinden hoe ik dit kan voorkomen.
Dan was de warmtepomp waarschijnlijk hard aan het werk
Warmwater maken of hoge cv water temperatuur
De ontdooifunctie kun je niet instellen dat regelt de warmtepomp zelf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Undone schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:30:
Goedenavond allemaal,

Als je de koevlaas methode heb gebruikt voor de berekening van de grote van je warmtepomp is het goed en heb je geen grotere nodig om je huis warm te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-09 20:36
als je je zorgen maakt over geluid kun je beter een nog stillere unit dan de nefit proberen te kopen of voor de meerprijs van een grotere unit er een geluidsomkasting omheen zetten.
Een te grote warmtepomp krijgt juist meer stop/starts dus gaat juist precies minder lang mee, het aantal stop/starts is levensduur bepalend.
dus voor een gegeven vermogen zoek je dan de stilste unit binnen een budget.
een omkasting eromheen brengt sowieso geluidsdruk naar beneden zonder dat het vermogen beinvloed wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-09 20:36
…en ik dacht dat binnen de nefit wereld en 7kw je nog net een bosch compress buitenunit kan krijgen die net iets stiller zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Lochnes schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:47:
…en ik dacht dat binnen de nefit wereld en 7kw je nog net een bosch compress buitenunit kan krijgen die net iets stiller zou moeten zijn?
De Compress 7400 7kW is meende ik ca. 4-6 dB stiller dan een andere 7kW split of monoblock warmtepomp van Nefit. Elke 3dB is een reductie van de helft van het geluidsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefje
Willem senior schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:57:
[...]

Ik zie op de tweede foto namelijk een aanvoerstreeftemperatuur van 41 graden dat is met deze buiten temperatuur te hoog
Dus of je had de thermostaat net hoger gezet of je stooklijn staat erg hoog
De eerst met aanvoerstreeftemperatuur 29 lijkt me normaal
Ik heb momenteel aanvoerstreeftemperatuur 27 graden
Maar volgende week wordt het weer kouder dan kun je het beter zien als de warmtepomp een tijdje draait
Er komt goed weer aan om te testen
De buitenunit staat nu te draaien (eigenlijk al bijna de hele morgen).
De temperatuur in huis is gezakt van 19.5 (vanmorgen om 8:00) naar 19.0 (huidig).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zRFapH7SoaYFBmy2CRYWNPhyME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7x8MAcKu1SNBhp1kTy5fIIYv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Wat zijn de settings van je stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
jefje schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:44:
[...]

De temperatuur in huis is gezakt van 19.5 (vanmorgen om 8:00) naar 19.0 (huidig).

[Afbeelding]
Als de warmtepomp al de hele ochtend draait is er zo te zien een afgifte probleem
Hoe wordt de vloerverwarming of radiators geregeld en staat alles wel open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefje
Matadores schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:50:
Wat zijn de settings van je stooklijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQQdZNNxkZmGkftZmpV5_YTvVMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgpu6s9th7dgnhAMBnePIiFD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Zet max aanvoertemperatuur maar op 48 graden dan kun je de storing te warm CV water na een warmwater run niet krijgen
En ruimte invloed even op 2 dan verhoogt de warmtepomp je stooklijn iets sneller en hoger dan op 1 als je huis dan weer wat warmer wordt kun je de stooklijn aanpassen en ruimte invloed weer op 1 zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jefje
Willem senior schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:58:
[...]

Als de warmtepomp al de hele ochtend draait is er zo te zien een afgifte probleem
Hoe wordt de vloerverwarming of radiators geregeld en staat alles wel open
We hebben alleen vloerverwarming in huis (beneden en bovenverdieping).
Voor zover ik weet staat alles gewoon open maar de installateur komt morgen sowieso langs om wat zaken te controleren dus als jullie nog meer tips hebben om te controleren dan hoor ik het graag.
In principe doet hij het altijd wel prima (alleen is het nooit echt warm in huis) maar dit is nu het 3e jaar dat we problemen hebben wanneer de temperaturen buiten zakken tot 0 - 10 graden.
Willem senior schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:05:
[...]

Zet max aanvoertemperatuur maar op 48 graden dan kun je de storing te warm CV water na een warmwater run niet krijgen
En ruimte invloed even op 2 dan verhoogt de warmtepomp je stooklijn iets sneller en hoger dan op 1 als je huis dan weer wat warmer wordt kun je de stooklijn aanpassen en ruimte invloed weer op 1 zetten
Bedankt voor de tip, ik heb de settings aangepast.
Voetpunt heb ik ook even op 20 gezet waar die eerder stond, die had ik gisteren naar 21 gezet.
Voor nu de houtkachel maar weer even aangemaakt om het huis snel warm te krijgen dus ik zal morgenochtend eens kijken hoe de temperatuur is.
Het klokprogramma staat op verwarmen van 6-22h ingesteld trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door jefje op 19-12-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
jefje schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:15:
[...]

We hebben alleen vloerverwarming in huis (beneden en bovenverdieping).
Voor zover ik weet staat alles gewoon open maar de installateur komt morgen sowieso langs om wat zaken te controleren dus als jullie nog meer tips hebben om te controleren dan hoor ik het graag.
In principe doet hij het altijd wel prima (alleen is het nooit echt warm in huis) maar dit is nu het 3e jaar dat we problemen hebben wanneer de temperaturen buiten zakken tot 0 - 10 graden.

[...]

Bedankt voor de tip, ik heb de settings aangepast.
Voetpunt heb ik ook even op 20 gezet waar die eerder stond, die had ik gisteren naar 21 gezet.
Voor nu de houtkachel maar weer even aangemaakt om het huis snel warm te krijgen dus ik zal morgenochtend eens kijken hoe de temperatuur is.
Het klokprogramma staat op verwarmen van 6-22h ingesteld trouwens.
Gelukkig komt morgen de installateur
Was al bang dat je het koud ging krijgen deze week
Laat de installateur gelijk je filter schoon maken
En laat ons weten wat de installateur aangepast heeft
Kunnen wij ook weer van leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Hoe kom ik in het stooklijn menu? Ik kan die optie helemaal niet vinden in het OS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matadores
Menuknop 5 sec ingedrukt houden, dan kom je in het service menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
jefje schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:15:
[...]

Ik denk wel dat het in de warmtepomp instellingen zit en niet zozeer in je afgiftesysteem. De wp haalt bij lange na de aanvoerstreeftemp niet dus aan warmte afgeven komt je systeem helemaal niet toe. Aan je Buderus thermometers te zien staat je wp een beetje duimen te draaien.
Probeer eens heel simpel je wp voluit te zetten voor een hele nacht. Dus geen klokprogramma, gewenste temp op maximaal, max aanvoer op 60, stooklijn op 60 etc. Met dit (nog even) milde weer moet ie de aanvoertemp makkelijk heel hoog (zeg 55) kunnen houden.
Wanneer ie dat nog niet doet dan kun je dat aan je installateur zeggen, is dan een duidelijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:32:
[...]
de pomp in de warmtepomp op automatisch laten staan en de boderus pomp kun je zelf veranderen en mee experimenteren
Wat is het effect als de pomp op continue bedrijf wordt gezet ipv automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Matadores schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:43:
Menuknop 5 sec ingedrukt houden, dan kom je in het service menu.
Thanks. Ik heb me suf gezocht in de manual maar kon het niet vinden.

Nou vind ik het leuk om te kijken of dingen zuiniger/slimmer kunnen. En mijn ervaring met gas gestookte CV installatie is dat de gemiddelde installateur het ophangt, aanzet er verder niks mee doet. Dus ik wl kijken of ik wat kan verbeteren en misschien wat kan besparen.

Het wordt prima behaaglijk in huis maar ik vind dat de compressor vaak staat te loeien en veel start/stops maakt. Verder stond de Boderus pomp dag en nacht voluit te loeien wat goed te horen was op de begane grond. Ik heb inmiddels al draaiende het debiet over alle lussen min of meer gelijk gekregen (sommige stonden helemaal open andere bijna dicht) en ik heb de pompsnelheid verlaagt naar stand 2. In ieder geval geen herrie meer, en nog steeds warm in huis!

Dan ben ik inmiddels in settings dit tegen gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeuKL48BSVt0BlAyRbrDt9u4UdU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoLxAy50IKg7bU2WmwWKeVIO.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat opvalt:
1. De max. aanvoer temp staat op 48gr, dit mag volgens de parketteur hooguit 45 zijn. Kan ik dit straffeloos op 45graden zetten? (Bedenk me nu dat ik dit ook in de CV ketel even moet aanpassen.)

2. Het voetpunt en mogelijk ook het eindpunt staan naar mijn idee wat ruim. Kan ik hier wat mee spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Tja, volgens mij is een stooklijn afgestemd op de type woning, dus kan voor iedere situatie anders zijn. De standaard settings voor het voetpunt en eindpunt zijn uit m’n hoofd 20gr en 40gr. De max aanvoertemp zou je kunnen laten staan ivm parketvloer.
Wanneer heb je de pompsnelheid verlaagd? Als dat gisteren is kan het nu nog warm aanvoelen, maar na een paar dagen kan het toch killer zijn omdat het warme water niet de gehele leiding doorgepompt kan worden. Hoe lang zijn de leidingen van de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Noxa schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:03:
[...]

Wat opvalt:
1. De max. aanvoer temp staat op 48gr, dit mag volgens de parketteur hooguit 45 zijn. Kan ik dit straffeloos op 45graden zetten? (Bedenk me nu dat ik dit ook in de CV ketel even moet aanpassen.)

2. Het voetpunt en mogelijk ook het eindpunt staan naar mijn idee wat ruim. Kan ik hier wat mee spelen?
1) Die 45 zal de max toegestane temp zijn waarmee het water de vloer in gaat. Een aanvoertemp van 48 zal niet betekenen dat het ook met die temp de vloer in gaat. Dat hangt van je installatie af (vv met of zonder mengpomp?) en afstand vanaf de ketel / isolatie leidingen. Algemeen gezien zal, zelfs met pomploze vv verdeler, met een max aanvoer van 48 graden het water niet snel met meer dan 45 de vloer in gaan, tenzij je ketel echt bovenop die verdeler zit.
2) Daar kun je natuurlijk mee spelen, maar is totaal afhankelijk van je situatie. Hoe beter geïsoleerd en kleiner je huis, hoe minder steil de stooklijn. En andersom natuurlijk. Wanneer je huis nu prima warm wordt zou je inderdaad naar 20-40 kunnen gaan. Ik zou altijd op 20 beginnen (voetpunt), en met het eindpunt spelen. Je eindpunt mag best boven de max aanvoer zitten, het gaat tenslotte alleen om hoe steil die is. De ruimte-invloed is de factor waarmee de stooklijn verhoogd/verlaagd wordt in functie van de kamertemperatuur. Dus wanneer die bijvoorbeeld op 2 ingesteld staat, en de gemeten kamertemperatuur is 3 graden onder de gewenste waarde, dan wordt de stooklijn met 2*3 = 6 graden verhoogd.

Algemeen gezien zou ik niet te snel verschillende dingen veranderen, zeker niet wanneer het lekker warm is. Dus na een wijziging rustig enige dagen aanzien wat ie doet. Anders raak je snel het spoor bijster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:00:
[...]

Ik heb die regel niet
Heb er nog eens over nagedacht. Afgelopen zomer is ons huis opgeleverd en na een aantal maanden kwam ik erachter dat de elektrische bijverwarming een groot deel heeft meegedraaid vanwege onrealistische settings. Deze heb ik aangepast en mag nu pas meedoen vanaf -10 graden. Het verbruik voor het verwarmen van de vloer is alleen al 889kw geweest.
Als ik een nieuwe berekening maak dan kom ok uit op een COP van 3,05.
Dit zijn nog geen mooie cijfers, maar heb nog steeds het gevoel dat het waterzijdig inregelen niet goed is uitgevoerd door de installateur. Dit omdat ik verschillen voel in de vloertemperaturen van de verschillende vloerzones/groepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5j_vGpMreek9-pZx5A5iZ5JjSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yb2CJnmiKIg5bA6P16sAVO8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
de telegraaf schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:25:
[...]

1) Die 45 zal de max toegestane temp zijn waarmee het water de vloer in gaat. Een aanvoertemp van 48 zal niet betekenen dat het ook met die temp de vloer in gaat. Dat hangt van je installatie af (vv met of zonder mengpomp?) en afstand vanaf de ketel / isolatie leidingen. Algemeen gezien zal, zelfs met pomploze vv verdeler, met een max aanvoer van 48 graden het water niet snel met meer dan 45 de vloer in gaan, tenzij je ketel echt bovenop die verdeler zit.
2) Daar kun je natuurlijk mee spelen, maar is totaal afhankelijk van je situatie. Hoe beter geïsoleerd en kleiner je huis, hoe minder steil de stooklijn. En andersom natuurlijk. Wanneer je huis nu prima warm wordt zou je inderdaad naar 20-40 kunnen gaan. Ik zou altijd op 20 beginnen (voetpunt), en met het eindpunt spelen. Je eindpunt mag best boven de max aanvoer zitten, het gaat tenslotte alleen om hoe steil die is. De ruimte-invloed is de factor waarmee de stooklijn verhoogd/verlaagd wordt in functie van de kamertemperatuur. Dus wanneer die bijvoorbeeld op 2 ingesteld staat, en de gemeten kamertemperatuur is 3 graden onder de gewenste waarde, dan wordt de stooklijn met 2*3 = 6 graden verhoogd.

Algemeen gezien zou ik niet te snel verschillende dingen veranderen, zeker niet wanneer het lekker warm is. Dus na een wijziging rustig enige dagen aanzien wat ie doet. Anders raak je snel het spoor bijster.
Thanks voor je uitgebreide antwoord.

Er zit inderdaad een mengpomp direct na de binnen unit en daarna nog anderhalve meter leidingen voordat het de vloer in gaat. Dus dat zal vast een paar graden verloren gaan.

Ik ga het voetpunt in ieder geval op 20 zetten en daarna spelen met het eindpunt. Als ik het goed begrijp kan ik met het eindpunt de helling van de stooklijn bepalen, dus de snelheid waarmee de temperatuur wordt opgevoerd?

En als ik dat dan weer goed begrijp zou een lage stijging nuttig zijn voor een goed geïsoleerd huis met traag warmte verlies. En een stijlere curve voor ruimte die sneller opgewarmd moet worden?

Ruimte correctie lijkt vooralsnog niet nodig omdat de ingestelde waarde netjes gehaald wordt. Ik ga even spelen komende weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
Er zit inderdaad een mengpomp direct na de binnen unit en daarna nog anderhalve meter leidingen voordat het de vloer in gaat. Dus dat zal vast een paar graden verloren gaan.

--> Vooral oudere verdelers mengen behoorlijk bij (ook wanneer je dat niet wilt) omdat die gemaakt zijn voor CV-aanvoertemperaturen van 80 graden. Als extra beveiliging zal er een maximaalthermostaat op je verdeler zitten; die kun je op 45 zetten. Maar goed, dat is eigenlijk meer voor CV bedrijf, met een wp zit je daar niet zo snel op.

Ik ga het voetpunt in ieder geval op 20 zetten en daarna spelen met het eindpunt. Als ik het goed begrijp kan ik met het eindpunt de helling van de stooklijn bepalen, dus de snelheid waarmee de temperatuur wordt opgevoerd?

--> ja dat klopt; de stooklijn bepaalt de relatie tussen aanvoer- en buitentemperatuur. Eventueel kan ie daarna nog weer in zijn geheel omhoog of omlaag gecorrigeerd worden door de ingestelde ruimte-invloed.

En als ik dat dan weer goed begrijp zou een lage stijging nuttig zijn voor een goed geïsoleerd huis met traag warmte verlies. En een stijlere curve voor ruimte die sneller opgewarmd moet worden?

--> klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:26

The Legend

*Plop*

schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:44:
[...]

[Afbeelding]
Er zit een probleem in je afgiftesysteem. Er gaat kennelijk maar 23 graden aanvoer je vloer in, terwijl je WP ziet dat 34 graden nodig is. Met 23 graden krijg je het nu niet meer warm. Ga eens kijken / meten bij me vloerverwarmingsverdeler om te zien welke temperatuur je daar meet.

[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 20-12-2021 11:30 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Matadores schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:32:
[...]

Heb er nog eens over nagedacht. Afgelopen zomer is ons huis opgeleverd en na een aantal maanden kwam ik erachter dat de elektrische bijverwarming een groot deel heeft meegedraaid vanwege onrealistische settings. Deze heb ik aangepast en mag nu pas meedoen vanaf -10 graden. Het verbruik voor het verwarmen van de vloer is alleen al 889kw geweest.
Als ik een nieuwe berekening maak dan kom ok uit op een COP van 3,05.
Dit zijn nog geen mooie cijfers, maar heb nog steeds het gevoel dat het waterzijdig inregelen niet goed is uitgevoerd door de installateur. Dit omdat ik verschillen voel in de vloertemperaturen van de verschillende vloerzones/groepen.
Ik heb zelf hybride ipv all-electric dus kan niet helemaal uit eigen ervaring spreken, maar 889kWh als bijverwarming is inderdaad veel te hoog voor dit najaar. Maar goed, dat heb je verholpen.
Die 3.05 COP is laag voor een nieuwbouwhuis, maar ik heb wel eens begrepen dat het verdrijven van bouwvocht behoorlijk energie kost. Heb daar zelf geen ervaring mee. Waterzijdig inregelen is natuurlijk altijd goed om de geproduceerde warmte naar wens te verdelen (dus niet een klein radiatortje dichtbij de ketel loeiheet en die op het verste punt koud), maar hoeft niet direct je COP te beïnvloeden (wel je hoeveelheid verbruikte energie natuurlijk). Je warmtepomp doet tenslotte niks anders dan een ketel water warm houden, de verdeling daarvan staat er los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
The Legend schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:29:
[...]

Er zit een probleem in je afgiftesysteem. Er gaat kennelijk maar 23 graden aanvoer je vloer in, terwijl je WP ziet dat 34 graden nodig is. Met 23 graden krijg je het nu niet meer warm. Ga eens kijken / meten bij me vloerverwarmingsverdeler om te zien welke temperatuur je daar meet.
I beg to differ.
Zijn buffervat is koud, zie de foto van de Buderus unit. Dan kan ook het best afgestelde afgiftesysteem geen warmte afgeven. Zijn energiebron (warmtepomp) doet niks of onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

de telegraaf schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:44:
[...]

I beg to differ.
Zijn buffervat is koud, zie de foto van de Buderus unit. Dan kan ook het best afgestelde afgiftesysteem geen warmte afgeven. Zijn energiebron (warmtepomp) doet niks of onvoldoende.
Oh ik had zijn eerdere posts gemist, daar lijkt inderdaad iets mis te gaan in de aanvoer vanaf de WP. @jefje kijk eens in het servicemenu naar de temp van aanvoer en retour van de WP zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefje
de telegraaf schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:03:
[...]

Ik denk wel dat het in de warmtepomp instellingen zit en niet zozeer in je afgiftesysteem. De wp haalt bij lange na de aanvoerstreeftemp niet dus aan warmte afgeven komt je systeem helemaal niet toe. Aan je Buderus thermometers te zien staat je wp een beetje duimen te draaien.
Probeer eens heel simpel je wp voluit te zetten voor een hele nacht. Dus geen klokprogramma, gewenste temp op maximaal, max aanvoer op 60, stooklijn op 60 etc. Met dit (nog even) milde weer moet ie de aanvoertemp makkelijk heel hoog (zeg 55) kunnen houden.
Wanneer ie dat nog niet doet dan kun je dat aan je installateur zeggen, is dan een duidelijk probleem.
Ik heb hem vanmorgen op maximaal gezet zoals geadviseerd.
Dit zijn nu de waardes, aanvoertemperatuur blijft dus steken op 23 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeysz_AbwtcIVYhHSV7vZq5gh44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Z0fVk1KRT5PFkmWmGRW0kZl.jpg?f=fotoalbum_large
The Legend schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:48:
[...]

Oh ik had zijn eerdere posts gemist, daar lijkt inderdaad iets mis te gaan in de aanvoer vanaf de WP. @jefje kijk eens in het servicemenu naar de temp van aanvoer en retour van de WP zelf.
Bij deze de temperaturen die je vraagt als ik het goed heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSMRvkydkhJ14cuMDArGnKa-tqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vq00TcoBQaJddKrY3eADmAIi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vxo2sn36Yy-7iv7reytuv-jP4tM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCJgD2VQnQIPCOPQu35tq28a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kb7n9vqR3qG_5sKfu3YTkdY43ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNgSGNQFT5xOjcfZdUGzcJcK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefje
Wellicht ook nog interessant om te vermelden het verbruik sinds installatiedatum (April 2018).
Daarbij moet ik vermelden dat vorige winter de printplaat van de buitenunit kapot was waardoor er 3-4 maanden volledig op elektrische bijverwarming is gedraaid. Schade daarvan is vergoed door installateur en/of Nefit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bg8uLTYGYIP6yIo6AAUTynpkz2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zn8S1FkXS0UCAVMnQILjlM1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWDtWW3Q5i52vEfjwhYrPVTjOnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrG7mhv0IByGO9HhDaR5sQGE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-09 00:19
@ Jefje, iemand op dit forum heeft geadviseerd om als proef deze extreme setting gedurende een nacht in te voeren maar ik vind dit erg link. Een aanvoertemperatuur van 60 graden is voor de meeste afwerkvloeren (pvc, hout, laminaat) echt te hoog. Snel terugzetten is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
jefje schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:13:
[...]

Er moet iets mis zijn met je installatie aangezien dit je derde jaar is. Ik denk dat je het beste de installateur er bij kunt halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

jefje schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:13:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Bij deze de temperaturen die je vraagt als ik het goed heb:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hieruit blijkt volgens mij dat er toch iets flink mis is. Je WP produceert namelijk een whopping 53 graden aanvoertemperatuur, maar krijgt dezelfde 53 direct retour terwijl je cv-circuit maar 23 graden krijgt. Je buitenunit werkt dus prima, maar de warmte komt niet je systeem in. Heb je een buffervat? Staat ergens een bypass volledig open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
KaEs schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:21:
@ Jefje, iemand op dit forum heeft geadviseerd om als proef deze extreme setting gedurende een nacht in te voeren maar ik vind dit erg link. Een aanvoertemperatuur van 60 graden is voor de meeste afwerkvloeren (pvc, hout, laminaat) echt te hoog. Snel terugzetten is mijn advies.
Ik was uitgegaan van een mengverdeler, maar je hebt gelijk: dat had ik er bij moeten zeggen. Misschien heeft jefje een pomploze verdeler. Hoewel ook dan eigenlijk een maximaalthermostaat geplaatst moet zijn die de Buderus pomp spanningsloos maakt. En een eindpunt van 60 betekent niet een aanvoertemp van 60.
Anyway, zijn wp kwam niet verder dan 23 graden zoals hij zelf meedeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

de telegraaf schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:11:
[...].

Ik was uitgegaan van een mengverdeler, maar je hebt gelijk: dat had ik er bij moeten zeggen. Misschien heeft jefje een pomploze verdeler. Hoewel ook dan eigenlijk een maximaalthermostaat geplaatst moet zijn die de Buderus pomp spanningsloos maakt. En een eindpunt van 60 betekent niet een aanvoertemp van 60.
Voor zover ik weet zit in de binnenunit een beveiliging zodat nooit meer dan 40-45 graden uitgestuurd wordt. Een sensor schakelt dan de buderus uit zodat te heet water nooit je vloer bereikt.

@Verwijderd ter vergelijking: mijn WP produceert nu 31 graden (TC1) en daarvan komt 28 graden aan op mijn vloerverwarmingsverdeler (zelf gemeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
The Legend schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:16:
[...]

Voor zover ik weet zit in de binnenunit een beveiliging zodat nooit meer dan 40-45 graden uitgestuurd wordt. Een sensor schakelt dan de buderus uit zodat te heet water nooit je vloer bereikt.
Bij mij is er niet zoiets. Op CV komt mijn hybride installatie makkelijk aan de 60, tijdje terug nog even geprobeerd. Maar er is ontzettend veel verschil in installaties. Hoe simpeler hoe efficiënter denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jefje
De installateur is net geweest, er zit een verstoring tussen de communicatie tussen de CV en de vloerverwarming. De buderus pompgroep kreeg zelfs helemaal geen spanning meer.

We hebben de buderus pompgroep even handmatig op stroom aangesloten en de driewegklep handmatig losgezet, toen werd het warme water direct de leiding in gepompt.

Het buffervat blijft daarom nu de warmte vasthouden en pompt het niet de leidingen van de vloerverwarming in. Nefit zal morgen of overmorgen langskomen om dit te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
The Legend schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:16:
[...]

@Verwijderd ter vergelijking: mijn WP produceert nu 31 graden (TC1) en daarvan komt 28 graden aan op mijn vloerverwarmingsverdeler (zelf gemeten).
Die beveiliging zit er inderdaad op maar eerder is Jefje al geadviseerd om deze op te trekken naar 48 graden. Dat is op zich best een goed advies want na een warmwaterrun kan er zeer kortstondig heet water worden doorgepompt en heb je prompt een storing te pakken als de beveiliging te strak is afgesteld. Je stooklijn beveiligd de vloer in dat geval tegen een langdurige blootstelling aan een te hoge temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
de telegraaf schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:11:
[...]

Jefje melde dat hij woonde in een nieuwbouwhuis. Zal dus zeer waarschijnlijk gasloos zijn. Vermoed dan ook dat het een pomploze verdeler is.

Maar goed de truc heeft niet gewerkt dus er is ook geen kans op schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaEs
jefje schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:21:
De installateur is net geweest, er zit een verstoring tussen de communicatie tussen de CV en de vloerverwarming. De buderus pompgroep kreeg zelfs helemaal geen spanning meer.

We hebben de buderus pompgroep even handmatig op stroom aangesloten en de driewegklep handmatig losgezet, toen werd het warme water direct de leiding in gepompt.

Het buffervat blijft daarom nu de warmte vasthouden en pompt het niet de leidingen van de vloerverwarming in. Nefit zal morgen of overmorgen langskomen om dit te verhelpen.
Klinkt als een logische verklaring. Verwacht dat de monteur de stooklijn ook wel weer goed zal instellen maar zou voor de zekerheid wel even checken of die niet meer op 60 graden eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
jefje schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:21:

Goed om te horen dat het door Nefit zelf snel opgelost wordt (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Valt mij op dat de aanvoerstreeftemperatuur op 29 graden staan momenteel, maar de daadwerkelijke temperatuur is nu maar 23,7. Gelijk met tc0.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? De stooklijn staan op voetpunt 20, eindpunt 35.

De warmtepomp draait al een tijd maar lijkt niet hoger te komen.

Wellicht teveel water voor het systeem of juist te weinig?
Heeft de tc3/tc0 nog iets te maken hiermee? Staat op 7.

Ook zie ik de temperaturen wel eens andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
rroetenberg schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 00:01:
Valt mij op dat de aanvoerstreeftemperatuur op 29 graden staan momenteel, maar de daadwerkelijke temperatuur is nu maar 23,7. Gelijk met tc0.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? De stooklijn staan op voetpunt 20, eindpunt 35.

De warmtepomp draait al een tijd maar lijkt niet hoger te komen.

Wellicht teveel water voor het systeem of juist te weinig?
Heeft de tc3/tc0 nog iets te maken hiermee? Staat op 7.

Ook zie ik de temperaturen wel eens andersom
Heb je gecheckt dat op het moment dat je keek de warmtepomp niet toevallig warm tapwater aan het maken was?

Als de temperatuur van het CV water niet warmer wordt dan die 23 graden dan moet het momenteel redelijk koud zijn in huis. Is dat ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
Weet iemand hoe bij de functie 'extra warmwater' de opwarming werkt? Is dat op dezelfde manier als de gewone opwarming (dus met dezelfde tc3/tc0 verhouding) of is het echt een booster functie die een veel lagere COP heeft?

Ik vraag dat omdat bij deze weersomstandigheden mijn monoblock s middags lekker in het zonnetje staat en ik dan denk wat zou het handig zijn dat er wat extra warmwater wordt gemaakt ipv s avonds als het buiten vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuigzoen
  • Laatst online: 20-09 10:03
Weet iemand hoe bij de functie 'extra warmwater' de opwarming werkt? Is dat op dezelfde manier als de gewone opwarming (dus met dezelfde tc3/tc0 verhouding) of is het echt een booster functie die een veel lagere COP heeft?
Dat laatste, als ik op die knop druk springt mijn bijverwarmer meteen aan, samen met de compressor

A.k.a. basjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb sinds een tijdje de data van de nefit in een grafiek gezet, vannacht was het een mooie koude nacht waarbij ik benieuwd was naar het resultaat. De runs lijken redelijk stabiel te zijn echter is er wel ieder uur een defrost. Het weer buiten is nu redelijk 'ijzig", echter ben ik benieuwd of jullie hetzelfde zien bij de wp's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxafhmumNeezSAcZaLjf3c_e25s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RH1WCMAaXct1GAt8Nuj0B6a6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Avvd op 21-12-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
zuigzoen schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:18:
[...]

Dat laatste, als ik op die knop druk springt mijn bijverwarmer meteen aan, samen met de compressor
Gisteravond op de knop geduwd maar bij mij schakelde het element niet bij. Ik ga er dus vanuit dat deze functie zich houd aan de begrenzing van -10 graden die ik voor het bijschakelen heb ik ingeschakeld. Ik had wel de indruk dat de compressor op hoge belasting bezig was. Vanndaar dat ik de vraag had of het een soort booster functie was met daarbij een minder gunstige COP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rcgzantvoo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 10:52
Matadores schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:29:
[Afbeelding]

Hier gisteren ook even gekeken en zag een COP van 0.4 in het scherm staan. Als ik vervolgens ga rekenen:

Notitie:
tot 10-05-2021 = 1419 kW verbruikt door dat de buiten unit niet goed was bij inbedrijfsstelling. Hierdoor op elektrische element gestookt. Dit verbruik strepen we zo dus even weg.

Afgegeven energie =
8169 + 2118 + 1637 = 11924 kWh

Totaal opgenomen door de compressor = 2235 kWh

Totaal opgenomen door de bij verwarming = 1637 kWh

11924 – 1637 (uit de eerdere notitie + additioneel verbruik door verwarmingselement is 1 op 1 laten we buiten de berekening heeft niets te maken met het rendement van de pomp) = 10287 kWh afgegeven door compressor

11287 kWh / 2235 kWh = 4.6 COP

Dus ik weet nu even niet wat het menu nu voor COP aangeeft? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefje
KaEs schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:23:
[...]

Die beveiliging zit er inderdaad op maar eerder is Jefje al geadviseerd om deze op te trekken naar 48 graden. Dat is op zich best een goed advies want na een warmwaterrun kan er zeer kortstondig heet water worden doorgepompt en heb je prompt een storing te pakken als de beveiliging te strak is afgesteld. Je stooklijn beveiligd de vloer in dat geval tegen een langdurige blootstelling aan een te hoge temperatuur.
Klopt allemaal.
Alleen blijf ik het wel vreemd vinden dat de pomp al een tijdje niet draait maar ik wel een zeer hoog verbruik heb gehad. Waar zou dit dan vandaan kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Ik zit even in twijfel met wat te doen als de thermostaat in de woonkamer 0.4 graden meer aangeeft dan dat ik daar heb ingesteld (20gr). Nu het zonnig is schiet ‘ie daardoor waarschijnlijk door en zal er geen warm water meer door de leidingen stromen en koelt de vloer af. Hierdoor zal vanavond de WP weer op volle toeren moeten gaan om het water door de leidingen te jagen. Moet ik nu in de settings van de WP de ruimte invloed aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
jefje schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:54:
[...]

Klopt allemaal.
Alleen blijf ik het wel vreemd vinden dat de pomp al een tijdje niet draait maar ik wel een zeer hoog verbruik heb gehad. Waar zou dit dan vandaan kunnen komen?
Dat hoge verbruik komt omdat de warmtepomp over je buffervat stond te pompen je buffervat was nu je bypass doordat het cv water niet naar het cv gedeelte werd gepompt
En dat was je geluk anders was misschien door 60 graden in je vloerverwarming te pompen je vloer misschien wel kapot gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Matadores schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:45:
Ik zit even in twijfel met wat te doen als de thermostaat in de woonkamer 0.4 graden meer aangeeft dan dat ik daar heb ingesteld (20gr). Nu het zonnig is schiet ‘ie daardoor waarschijnlijk door en zal er geen warm water meer door de leidingen stromen en koelt de vloer af. Hierdoor zal vanavond de WP weer op volle toeren moeten gaan om het water door de leidingen te jagen. Moet ik nu in de settings van de WP de ruimte invloed aanpassen?
Daar kun je niks aan doen is gratis warmte van de zon
en anders moet je de zonwering gebruiken omdat te verkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Ik zie momenteel dat de circulatiepomp op maar 1% staat, en dat de 'Compressor outlet temperature (TR6)' op 100,2 graden staat.

Dat lijkt me wel erg hoog, heeft iemand een idee wat dat kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
JakeOfOz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:51:
Ik zie momenteel dat de circulatiepomp op maar 1% staat, en dat de 'Compressor outlet temperature (TR6)' op 100,2 graden staat.

Dat lijkt me wel erg hoog, heeft iemand een idee wat dat kan zijn?
Dat is je gas wat zo heet is
En dat lijkt me te heet heb ik hier nog nooit gezien zo heet
Lijkt mij Beter om morgen de installateur bellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 21:19
Matadores schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:45:
Misschien minder op thermostaat kijken :P ,het is geen Klimaat systeem wat precies op 20gr wordt gehouden. Als je mazzel hebt vriest het in de nacht -10 waardoor de warmtepomp lekker aan het werk gezet wordt. Als de volgende dag de zon op je ramen schijnt ook al vriest het buiten, dan wil je niet weten hoeveel warmte dit kan opwekken. Dat is gratis warmte, dat je vloer iets afkoelt is niet erg de massa van de vloer houd de warmte vast en is zo weer op temperatuur. Ook al voelt dat met je blote voeten als een koude vloer het valt echt wel mee….
:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Al reeds opgelost

[ Voor 87% gewijzigd door rroetenberg op 21-12-2021 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
Willem senior schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:18:
[...]

Dat is je gas wat zo heet is
En dat lijkt me te heet heb ik hier nog nooit gezien zo heet
Lijkt mij Beter om morgen de installateur bellen
Blijkbaar was dat een defrost. Had ook de melding 5514 op de warmtepomp. Installateur gebeld, die zei dat dit wel normaal was. Hij komt wel binnenkort nog even de algemene check doen omdat de installatie dan een jaar opgeleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undone
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-04-2022
Nous112 schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:27:
[...]

De Compress 7400 7kW is meende ik ca. 4-6 dB stiller dan een andere 7kW split of monoblock warmtepomp van Nefit. Elke 3dB is een reductie van de helft van het geluidsniveau.
Iedereen bedankt voor de suggesties.
Omdat deze op het dak komt te staan heb ik toch maar voor de 7400I 7 TS gekozen.
Komende tijd maar eens verdiepen in opstelling en installatie ☺️

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Mijn Enviline split E-S heeft een UTP aansluiting voor internet.
Kan ik via die verbinding via IP ook de ketel uitlezen? Of heb je altijd dat bbqkees kastje nodig om mooie grafiekjes te maken?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
JackBol schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:33:
Kan ik via die verbinding via IP ook de ketel uitlezen? Of heb je altijd dat bbqkees kastje nodig om mooie grafiekjes te maken?
Er zal best iets uit te lezen zijn alleen weet ik niet welke gegevens je te zien krijg
En voor de grafieken maken dat doe ik met home assistent en grafana
Maar Domoticz of een ander Domotica software programma zal het ook wel kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
JackBol schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:33:
De gewone aansluiting moet je nog wel wat vertaling overheen gooien voordat je er zinvolle waardes uit kunt krijgen. In dit forum staan wel wat posts van mij hoe je dat met php en domoticz kunt doen, maar ideaal is het niet. Dat kastje van bbqkees doet dat standaard voor je, daar ben ik ook naar overgestapt.
Grafieken kun je doen met de tools die je zelf het fijnste vindt. Ik heb Domoticz en Home Assistant allebei gehad, het ontloopt elkaar niet veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

JakeOfOz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 06:51:
[...]

De gewone aansluiting moet je nog wel wat vertaling overheen gooien voordat je er zinvolle waardes uit kunt krijgen. In dit forum staan wel wat posts van mij hoe je dat met php en domoticz kunt doen, maar ideaal is het niet. Dat kastje van bbqkees doet dat standaard voor je, daar ben ik ook naar overgestapt.
Grafieken kun je doen met de tools die je zelf het fijnste vindt. Ik heb Domoticz en Home Assistant allebei gehad, het ontloopt elkaar niet veel.
Thanks. Die grafiekjes maken lukt me wel met influx en grafana. Het gaat me vooral om het gemak van de ingestion en transformation van de data. Ik denk dat ik toch voor die bbqkees oplossing ga. Ik heb al genoeg andere dingen te programmeren;(

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
De buitentemperaturen zijn weer ruim boven 0 gestegen wat resulteert dat de WP meer is gaan pendelen. Om langere runs te verkrijgen heb ik als proef zojuist de TC3/TC0 verlaagd naar 3.0
Nu even afwachten wat dit voor effect heeft…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_xNqc_XpJTRTr-0qUOrMw1wphs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TBF0kDP1VYpDbu1Y0kMKMdJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Matadores schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:23:
De buitentemperaturen zijn weer ruim boven 0 gestegen wat resulteert dat de WP meer is gaan pendelen. Om langere runs te verkrijgen heb ik als proef zojuist de TC3/TC0 verlaagd naar 3.0
Nu even afwachten wat dit voor effect heeft…

[Afbeelding]
Lager dan 5 ging de warmtepomp hier juist harder draaien
Ik ben benieuwd of het bij jou goed gaat
Succes met tweaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:09:
[...]

Lager dan 5 ging de warmtepomp hier juist harder draaien
Ik ben benieuwd of het bij jou goed gaat
Succes met tweaken
Thanks, want ik snap nog steeds niet waarom de WP ‘s nachts wel een lange run van meerdere uren kan maken en overdag veel meer moet pendelen. En dit terwijl er géén klokprogramma ingesteld is. Ik sta daar iedere keer versteld van.
Het tip voor het verlagen van de TC3/TC0 komt juist uit dit forum, maar kan natuurlijk bij iedereen net even anders uitpakken door de andere persoonlijke settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Matadores schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:37:
[...]

Thanks, want ik snap nog steeds niet waarom de WP ‘s nachts wel een lange run van meerdere uren kan maken en overdag veel meer moet pendelen. En dit terwijl er géén klokprogramma ingesteld is. Ik sta daar iedere keer versteld van.
Het tip voor het verlagen van de TC3/TC0 komt juist uit dit forum, maar kan natuurlijk bij iedereen net even anders uitpakken door de andere persoonlijke settings.
ja die Tc3/Tc0 werken wel alleen bij mij tot 5 graden zet ik het verschil op 3 dan lijkt de warmtepomp dat niet te kunnen halen en gaat daardoor juist harder pompen pomp in binnenunit en de compressor gaat harder draaien
en het klopt dat ieder systeem anders is daarom ben ik ook benieuwd of het bij jou wel werkt
overdag heb je hogere temperatuur buiten en in huis heb je elektrische apparaten ( spullen) aanstaan die warmte genereren daarom draait de warmtepomp snachts lange runs

[ Voor 4% gewijzigd door Willem senior op 24-12-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Nou volgens mij is de temp vandaag aardig constant geweest. Het verlagen van de Tc3/Tc0 lijkt vooralsnog geen effect te hebben gehad: korte heftige pieken en langere stops, waardoor de vloer kouder lijkt aan te voelen. In het nieuwe jaar zal de installateur weer langskomen om nog eens de verschillende vloerzones te controleren en zo waar af te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dE9jJxubuq0wygO6WqjwSUGoJTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frKTQWX2FAxsYulasnZ5hByx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Ik vond vandaag een belangrijk stukje tekst over Tc3 en Tc0 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CviToXlUlI79vtxZWalZmVuSmWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdqD7qEiPg4tgOEFSsUOz0b3.jpg?f=fotoalbum_large
Schijnbaar heeft de installateur dit niet ingeregeld
Hopelijk heb je hier iets aan
Ik ga het morgen aanpassen na 10 minuten volgas gedraaid te hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
Thanks goed om mee te nemen. Ik had ‘m al teruggezet naar 4,5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
Ik heb nu op 3 graden staan sinds vanavond. Warmtepomp heeft nog nooit zo rustig gedraaid.

Over de vloer gaat nog steeds 3 graden. Dit was eerder ook. Dus vermoed dat er 4 graden achter bleef in het buffervat ofzo.

Kijken hoe het vannacht gaat met de temperaturen in huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
Was geen succes haha. De temperatuur is behoorlijk gedaald. Dus zet snel weer terug op 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
rroetenberg schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:06:
Was geen succes haha. De temperatuur is behoorlijk gedaald. Dus zet snel weer terug op 5
Heb je de test eerst gedaan om je verschil te bepalen op Tc3 en Tc0
Want dan zou je nu je stooklijn iets aan moeten passen
Ik heb vanmorgen de test gedaan en ik had maar 2,5 verschil tussen Tc3 en tc0
Nu de pomp een stand lager gezet en heb nu een verschil van 4 graden tussen Tc3 en tc0
Dat lijkt me wel netjes
Nu kijken of mijn stooklijn nog goed staat
Fijne kerstdagen o<:) iedereen en succes met inregelen allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Ik lees een verschil af tussen tc3/tc0 van 3 graden bij een pompstand van 5.0 (ingesteld zoals geadviseerd op het lijstje van willemsenior.
Stooklijn staat op voetpunt 20, eindpunt 39, max aanvoertemp 46, kamerinvl 1k en offset 0k.
Prim. Cv-pomp stand “aan” en Buderus pomp op stand 3.

Fijne kerst 🎅🎄

[ Voor 4% gewijzigd door Matadores op 25-12-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Matadores schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:26:
Ik lees een verschil af tussen tc3/tc0 van 3 graden bij een pompstand van 5.0 (ingesteld zoals geadviseerd op het lijstje van willemsenior.
Stooklijn staat op voetpunt 20, eindpunt 39, max aanvoertemp 46, kamerinvl 1k en offset 0k.
Prim. Cv-pomp stand “aan” en Buderus pomp op stand 3.

Fijne kerst 🎅🎄
Er staat kijk naar het verschil tussen Tc3 en tc0 na 10 minuten volgas draaien
Ik heb vannacht nachtverlaging gedaan en vanmorgen de thermostaat 3 graden hoger gezet en toen naar het verschil gekeken
Nu draait de warmtepomp weer rustig met een verschil van 2 graden verschil tussen Tc3 en tc0 en op volgas heb ik een verschil tussen Tc3 en tc0 van 4 graden
Ik heb de compressor nog nooit zo hard zien werken ik heb een 5 KW split maar draaide met gemak naar 6.5 Kw met 2 graden buiten temperatuur
Nu pruttelt de warmtepomp met 2.3 kw
Het verschil tussen Tc3 en tc0 wat je meet bij volgas moet je dan instellen als je Tc3 en Tc0 verschil

[ Voor 5% gewijzigd door Willem senior op 25-12-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Voor mijn beeldvorming. Verschil tussen tc3-tc0 moet 5 zijn? En tussen de meters moet dan ook 5 zijn van de aanvoer/retour cv moet dan ook 5 zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
rroetenberg schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:30:
Voor mijn beeldvorming. Verschil tussen tc3-tc0 moet 5 zijn? En tussen de meters moet dan ook 5 zijn van de aanvoer/retour cv moet dan ook 5 zijn?
Ja als je dat heb is het goed
Ik had 4 graden verschil na 10 minuten volgas en heb het verschil daarom nu op 4 ingesteld
Want eerste test had ik 2,5 en dat kan je niet instellen dus toen mijn wilo pomp (Boderus ) een stand lager gezet en toen had ik dus 4 graden verschil
Misschien dat ik volgende week nog wat groepen ga knijpen om op 5 graden verschil te komen
Ik probeer nu eerst even dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 09:34
Ik zie hier veel mensen met vloerverwarming het hebben over een pomp. Onze installateur raadde dat (met 45m oppervlak) af, maar we hebben wel last van dat de warmte niet ver genoeg komt (buitenkant huis wel warm, binnenkant niet). Weet iemand of het normaal is geen pomp te gebruiken bij onze oppervlakte, of zijn wij verkeerd geadviseerd?
Pagina: 1 ... 16 ... 105 Laatste