Ja de badkamer werd eerder wel warm, maar sinds ik de thermostaat die in de garage naast de warmtepomp hangt teruggezet heb naar 18,5 graden ipv 21 graden lukt dat vooralsnog niet meer.Willem senior schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:43:
[...]
Werd je badkamer eerst wel warm omdat je hal en wc ook koud blijven namelijk
Misschien is er iets anders aan de hand bevoorbeeld lucht in je systeem
Denk dat je toch beter even de installateur moet gaan bellen dan kan hij het hopelijk oplossen voordat het echt koud wordt
Vanavond Weer terug zetten waar de thermostaat opstond was 21 graden als ik het goed hebMatadores schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:02:
[...]
Ja de badkamer werd eerder wel warm, maar sinds ik de thermostaat die in de garage naast de warmtepomp hangt teruggezet heb naar 18,5 graden ipv 21 graden lukt dat vooralsnog niet meer.
dan zou het morgen weer goed en lekker warm moeten zijn
Ik weet niet of het mogelijk is bij Nefit maar je zou dan denken dat de Nefit 1010 thermostaat gekoppeld is met je thermostaat in de kamer die de kleppen op de groepen bediend
Maar dat zou je aan je installateur moeten vragen en Ik ben ook wel benieuwd geworden hoe dat systeem werkt
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Dat zal ik zeker aan de installateur vragen idd.Willem senior schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:45:
[...]
Vanavond Weer terug zetten waar de thermostaat opstond was 21 graden als ik het goed heb
dan zou het morgen weer goed en lekker warm moeten zijn
Ik weet niet of het mogelijk is bij Nefit maar je zou dan denken dat de Nefit 1010 thermostaat gekoppeld is met je thermostaat in de kamer die de kleppen op de groepen bediend
Maar dat zou je aan je installateur moeten vragen en Ik ben ook wel benieuwd geworden hoe dat systeem werkt
Voor nu heb ik de thermostaat weer op 21 gezet en zag dat de warmtepomp gelijk aan het optoeren ging.
Het is idd raar, want de ruimte in de garage is 19 graden en nu moet ik juist daar de thermostaat op 21 zetten, terwijl daar geen vloerverwarming aangelegd is en dus nooit 21 graden zal worden.
Maar het zou dan goed mogelijk zijn dat ie gekoppeld is met de thermostaat in de woonkamer. Welke installateur plaatst er anders een thermostaat in een ruimte waar geen verwarming is? Eens kijken wat dit gaat doen met de energievraag..
:strip_exif()/f/image/wG1oxHlZpAGcx20L32Q7WULs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wms7UdnFa4peTkwRQ8caCbD6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lg1hAplX6mLg2W9COEITF63W.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was de temp voordat ik ‘m op 21 graden zette.
:strip_exif()/f/image/COH48gOP4Wm9S7l7Pnv7nbZx.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit was de temp al even later…
Lijkt me nou niet zuinig stoken met 34 graden aanvoertemperatuur bij deze buiten temperatuurMatadores schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:24:
[...]
Dat zal ik zeker aan de installateur vragen idd.
Voor nu heb ik de thermostaat weer op 21 gezet en zag dat de warmtepomp gelijk aan het optoeren ging.
Het is idd raar, want de ruimte in de garage is 19 graden en nu moet ik juist daar de thermostaat op 21 zetten, terwijl daar geen vloerverwarming aangelegd is en dus nooit 21 graden zal worden.
Maar het zou dan goed mogelijk zijn dat ie gekoppeld is met de thermostaat in de woonkamer. Welke installateur plaatst er anders een thermostaat in een ruimte waar geen verwarming is? Eens kijken wat dit gaat doen met de energievraag..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit was de temp voordat ik ‘m op 21 graden zette.
[Afbeelding]
En dit was de temp al even later…
Je kan het ook nog vragen in het Lucht/water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Topic
Daar zit meer warmtepompen kennis
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Na zojuist een aanvoertemp van 40,2 graden gezien te hebben besloten om ‘m weer terug te draaien van 21 naar 19.
Ik probeer al even te achterhalen wat zuiniger is in het verbruik, een werkkamer (op de bovenverdieping) 24/7 verwarmen met de WP of een elektrische kachel neerzetten op de kamer. De kamers hebben allemaal al een losse ruimteregeling en tevens wordt er niet geslapen waardoor het niet erg is dat het 's avonds ook nog warm is. De kamer wordt echter maar 2 tot 6 uur per dag gebruikt waardoor ik toch aan het twijfelen ben wat nu het minste kost.
In eerste instantie heb ik het op basis van statistieken en verbruik proberen te achterhalen wat de kosten zijn om de kamer te verwarmen met de WP, echter door de wisselende buitentemperaturen is dit eigenlijk niet te doen. Heeft iemand wellicht een goed advies hiervoor?
In eerste instantie heb ik het op basis van statistieken en verbruik proberen te achterhalen wat de kosten zijn om de kamer te verwarmen met de WP, echter door de wisselende buitentemperaturen is dit eigenlijk niet te doen. Heeft iemand wellicht een goed advies hiervoor?
Aangezien dat de warmtepomp toch al draait voor verwarming lijkt mij dat de goedkoopste oplossingAvvd schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:04:
Ik probeer al even te achterhalen wat zuiniger is in het verbruik, een werkkamer (op de bovenverdieping) 24/7 verwarmen met de WP of een elektrische kachel neerzetten op de kamer. De kamers hebben allemaal al een losse ruimteregeling en tevens wordt er niet geslapen waardoor het niet erg is dat het 's avonds ook nog warm is. De kamer wordt echter maar 2 tot 6 uur per dag gebruikt waardoor ik toch aan het twijfelen ben wat nu het minste kost.
En het zou zelfs beter kunnen zijn voor je warmtepomp omdat er nu meer groepen open staan kan de warmtepomp zijn minimale vermogen zeker kwijt en pruttelt dan lekker rustig op zijn zuinigst
@Avvd Als je warmtepomp toch al draait zou ik absoluut die gebruiken om je werkkamer te verwarmen. Je kunt met de ruimteregeling nog een soort nachtverlaging toepassen, maar dan iets vroegere laten beginnen en ophouden omdat vloerverwarming (ik neem even aan dat je dat hebt daar) langzaam reageert.
Een elektrische kachel is echt niet efficiënt. Wat ik je dan eerder zou aanraden is een infraroodpaneel. Die geven ook meteen het gevoel dat het lekker warm is, omdat je ze recht boven/voor/naast je werkplek kunt hangen. Ze hebben ook nul opstarttijd, dus je zet ze gewoon pas lekker aan als je het nodig hebt. Maar ook die zijn niet zo efficiënt als een warmtepomp
Een elektrische kachel is echt niet efficiënt. Wat ik je dan eerder zou aanraden is een infraroodpaneel. Die geven ook meteen het gevoel dat het lekker warm is, omdat je ze recht boven/voor/naast je werkplek kunt hangen. Ze hebben ook nul opstarttijd, dus je zet ze gewoon pas lekker aan als je het nodig hebt. Maar ook die zijn niet zo efficiënt als een warmtepomp
Ligt eraan hoe goed de ruimte geïsoleerd is. In een goed geïsoleerde ruimte kan het nog interessant zijn om even kort met COP=1 de temperatuur te verhogen, zodat die een paar uur behaaglijk blijft.Avvd schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:04:
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Maar als het zo goed geïsoleerd is, zal ook de warmtepomp weinig merken van dat beetje verwarmen. Punt is gewoon dat een elektrische kachel met COP=1 (officieel heel ietsjes lager zelfs) verwarmt, en een warmtepomp met COP>1. De isolatie werkt voor allebei.Joris748 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:26:
[...]
Ligt eraan hoe goed de ruimte geïsoleerd is. In een goed geïsoleerde ruimte kan het nog interessant zijn om even kort met COP=1 de temperatuur te verhogen, zodat die een paar uur behaaglijk blijft.
Ergens ligt er een omslagpunt, waar dat ligt is moeilijk te bepalen.JakeOfOz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:45:
[...]
Maar als het zo goed geïsoleerd is, zal ook de warmtepomp weinig merken van dat beetje verwarmen. Punt is gewoon dat een elektrische kachel met COP=1 (officieel heel ietsjes lager zelfs) verwarmt, en een warmtepomp met COP>1. De isolatie werkt voor allebei.
Is dat bij 3x per week 2 uur? 5x per week 2 uur? 2x per week 6 uur.
Hier doet de vloerverwarming op de bovenverdieping nooit mee, die ligt er alleen om te koelen. Als ik 1x per week een ruimte een paar uur op een aangenamere temperatuur wil hebben, laat ik niet 24/7 de vloerverwarming aan. De hamvraag is dus hoe vaak @Avvd de kamer op temperatuur wil hebben en hoe groot het warmteverlies is, buiten die periodes om.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Bedankt voor de adviezen, het betreft een nagenoeg nieuw huis, de isolatie zit dus goed op orde. Er zit inderdaad vloerverwarming op de kamer. Ik realiseerde mij nog dat de verdeler ook op de kamer zit, daar komt ook altijd al iets van extra warmte vanaf, tevens is het ook de zuidkant van het huis waardoor wellicht eventuele zon de kamer ook al wat opwarmt, ik ga de kamer voorlopig met de WP verwarmen. Het gaat ongeveer om 5x4uur per dag, ook niet heel erg veel maar met een losse kachel kan het ook snel oplopen.
[ Voor 12% gewijzigd door Avvd op 02-12-2021 08:55 ]
Sterker nog, de efficiency daarvan is precies even groot als die van een elektrisch ventilatorkacheltje. Als je die onder je bureau zet heb je het ook direct warm, en je kunt ze bij elke Blokker voor twee tientjes kopen...JakeOfOz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:44:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
sommetje is wel te maken, maar versimpeling hieronder.
warmtepomp COP 3 (gaat even echt om winterdagen de rest heb je niet nodig)
elektrisch cop 0,95 ofzo laten we het op 1 houden
Tot zover makkelijk.
Dan ben je alleen 3 uur bezig om warmte in die vloer te brengen terwijl je er niet zit, en na afloop duurt het nog 3 uur voordat die warmte die je erin hebt gestopt ook weer weg is.
stuk daartussen ben je 3 x efficienter.
Als je nou heel slim verwarmt, hem 3 uur vantevoren aanzet, dan daar gaat zitten een half uur aanlaat en dan helemaal uit en dan zelf na 2 uur weggaat had een elektrisch kacheltje van 1 kw je dus 2 kwh gekost.
warmtepomp 3,5 uur 1 kw warmevermogen is dus 3,5 uur x 0,33 = 1,17 kwh elektrisch vermogen.
Stel je gaat er maar een half uurtje zitten, is 0,5 KWh elektrisch kacheltje, 3 uur wp is 1 kwh WP.
Die WP is dus bij een uurtje ofzo al efficienter.
De vraag is meer of je zo handig bent 3 uur vantevoren de vloerverwarming aan te zetten en dat als je gaat slapen het al wel weer voldoende afgekoeld is. Een fancoil of een andere manier van lucht + stralingswarmte die wel snel reageert is dan handiger. Maar die is weer zo 600 euro ofzo? dus stel dat je er iedere dag een uurtje zit, dan kost je dat zeg 25 cent aan stroom bij een elektrisch kacheltje en 8 cent aan WP stroom, dan moet je er al 3614 dagen zitten op koude dagen om de aanschafkosten van de fancoil terug te verdienen.
Maar de vloerverwarming was natuurlijk ook niet gratis maar ligt er al wel.
Tot zover makkelijk.
Dan ben je alleen 3 uur bezig om warmte in die vloer te brengen terwijl je er niet zit, en na afloop duurt het nog 3 uur voordat die warmte die je erin hebt gestopt ook weer weg is.
Als je nou heel slim verwarmt, hem 3 uur vantevoren aanzet, dan daar gaat zitten een half uur aanlaat en dan helemaal uit en dan zelf na 2 uur weggaat had een elektrisch kacheltje van 1 kw je dus 2 kwh gekost.
warmtepomp 3,5 uur 1 kw warmevermogen is dus 3,5 uur x 0,33 = 1,17 kwh elektrisch vermogen.
Stel je gaat er maar een half uurtje zitten, is 0,5 KWh elektrisch kacheltje, 3 uur wp is 1 kwh WP.
De vraag is meer of je zo handig bent 3 uur vantevoren de vloerverwarming aan te zetten en dat als je gaat slapen het al wel weer voldoende afgekoeld is. Een fancoil of een andere manier van lucht + stralingswarmte die wel snel reageert is dan handiger. Maar die is weer zo 600 euro ofzo? dus stel dat je er iedere dag een uurtje zit, dan kost je dat zeg 25 cent aan stroom bij een elektrisch kacheltje en 8 cent aan WP stroom, dan moet je er al 3614 dagen zitten op koude dagen om de aanschafkosten van de fancoil terug te verdienen.
En als het dan in de zomer (erg) warm wordt in die werkkamer, dan is een split-airco weer het overwegen waard. Daarmee kun je in de winter ook snel opwarmen.Lochnes schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:52:
sommetje is wel te maken, maar versimpeling hieronder.
Tot zover makkelijk.
Hi allemaal, ik zie nu steeds dat mijn compressor snelheid naar 100% schiet, terwijl de HC Pump speed juist afneemt.
Iemand enig idee wat de oorzaak hier van kan zijn?
Qua temperatuur buiten zou ik het nog niet denken dat de 100% nodig is. We maken gebruik van een monoblock 7kW en zowel de beneden als de bovenverdieping beschikken over een Heimeier Dynacord Ecplise die waterzijdig ingeregeld kan worden waarbij ik de flow kan instellen.
Kan het te maken hebben met niet de juiste flow per groep? De wilo pomp staat nu op continue 2.
Qua temperatuur buiten zou ik het nog niet denken dat de 100% nodig is. We maken gebruik van een monoblock 7kW en zowel de beneden als de bovenverdieping beschikken over een Heimeier Dynacord Ecplise die waterzijdig ingeregeld kan worden waarbij ik de flow kan instellen.
Kan het te maken hebben met niet de juiste flow per groep? De wilo pomp staat nu op continue 2.
![]() | ![]() |
Ik zie een verschil van 7 graden tussen aanvoer en retourrroetenberg schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:30:
Hi allemaal, ik zie nu steeds dat mijn compressor snelheid naar 100% schiet, terwijl de HC Pump speed juist afneemt.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Een warmtepomp houd van 5 tot 3 graden verschil tussen aanvoer en retour dus meer flow proberen te krijgen over je vloerverwarming
Wij hebben een huis gekocht met een Nefit hybride warmtepomp. Maar ik mis eigenlijk een data poort of wifi module om iets van data uit te lezen. Is dat überhaupt mogelijk bij Nefit warmtepompen of kan stoppen met zoeken?
Heeft die warmtepomp ook een type-aanduiding?Noxa schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:20:
Wij hebben een huis gekocht met een Nefit hybride warmtepomp. Maar ik mis eigenlijk een data poort of wifi module om iets van data uit te lezen. Is dat überhaupt mogelijk bij Nefit warmtepompen of kan stoppen met zoeken?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die kan ik dus nergens vinden, en de ombouw ziet er ook super generiek uit.Andrehj schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:22:
[...]
Heeft die warmtepomp ook een type-aanduiding?
Er is een Nefit IP module ofNoxa schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:20:
kastje van BBQKEES en
HUSDATA heeft ook een kastje
Kastjes van BBQKEES en HUSDATA sluit je op de service plug aan
De IP module weet ik niet
Thanks ga ik ff googelen.Willem senior schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:32:
[...]
Er is een Nefit IP module of
kastje van BBQKEES en
Klopt alleen meest gekke is nog dat er tussen de compressor temperatuur en aanvoertemperatuur ook al 7 graden verschil in. Dus de warmtepomp maakt het water 30 graden terwijl het lijkt dat het de verdeler uiteindelijk maar 23 graden krijgt.Willem senior schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:06:
[...]
Ik zie een verschil van 7 graden tussen aanvoer en retour
Een warmtepomp houd van 5 tot 3 graden verschil tussen aanvoer en retour dus meer flow proberen te krijgen over je vloerverwarming
![]() | ![]() |
De IP module zit op dezelfde aansluiting als de thermostaat.Willem senior schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:32:
[...]
Er is een Nefit IP module of
kastje van BBQKEES en
Vandaag de dop eraf gehaald van de groep hal/toilet van de verdeler en de vloer is nu wel warm. Dus zal er iets niet goed zijn met de dop. Ik laat de dop er nu maar even af, maar hier zal nog wel wat aan gedaan moeten worden want deze groep heeft nu een continu warmtevraag.
De thermostaat die naast de warmtepomp in de garage hangt heb ik naar 21 graden gezet en ook de stooklijn heb ik weer volgens spec van Nefit gezet.
:strip_exif()/f/image/ujH9PPJKCX49JatMV9OiRyfE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aBji81rxWlrKqI6pDQvv3Vgp.jpg?f=fotoalbum_large)
De thermostaat die naast de warmtepomp in de garage hangt heb ik naar 21 graden gezet en ook de stooklijn heb ik weer volgens spec van Nefit gezet.
:strip_exif()/f/image/ujH9PPJKCX49JatMV9OiRyfE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aBji81rxWlrKqI6pDQvv3Vgp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ReWd07sG2hYPuosvHnweHYI2.jpg?f=fotoalbum_large)
Doet de rest het wel als verwacht? Er zijn twee varianten van die dop: bij signaal open, of bij signaal dicht. Als de thermostaat voor die groep verkeerd ingesteld staat, dan werkt 'ie precies verkeerdom. Ask me how I know...Matadores schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:48:
Vandaag de dop eraf gehaald van de groep hal/toilet van de verdeler en de vloer is nu wel warm. Dus zal er iets niet goed zijn met de dop. Ik laat de dop er nu maar even af, maar hier zal nog wel wat aan gedaan moeten worden want deze groep heeft nu een continu warmtevraag.
De rest doet het als verwacht. Ik heb trouwens zojuist nu de dop er weer opgeklikt. De vloer in de hal en toilet is sinds gisteren lekker warm geworden en zal nu warm blijven door de thermostaat in de woonkamer.JakeOfOz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:01:
[...]
Doet de rest het wel als verwacht? Er zijn twee varianten van die dop: bij signaal open, of bij signaal dicht. Als de thermostaat voor die groep verkeerd ingesteld staat, dan werkt 'ie precies verkeerdom. Ask me how I know...
Aangezien 20 graden het laagst instelbare is op je eindpunt kun je alleen je voetpunt verlagenMatadores schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:56:
Warmte afgifte lijkt mij nu net iets teveel van het goede: ingestelde temp in woonkamer is 21 graden en de temperatuur op de thermostaat lees ik nu 21,7 af.
Hoe kan ik deze omlaag krijgen weer naar 21 graden?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus die zou je met een of twee graden kunnen verlagen
De juiste stooklijn vinden is niet zo makkelijk je moet rekening houden met geen zon overdag en winderig weer
En dan toch 21 graden halen
Maar als je dan een mooie winter dag heb met zon en weinig wind wordt je huis iets te warm en dat is normaal met stoken op buiten temperatuur
Wel of geen nachtverlaging toepassen m.b.v. het klokprogramma.
Op dit moment werk ik met een nachtverlaging van ca. 1 graad. Ondanks dit zie ik mijn data dat de warmtepomp, weliswaar op een lager tempo, toch nog wel actief is. Enerzijds om ter voor te zorgen dat de temperatuur op de voor de nacht ingestelde waarde blijft, maar ook door het vorstbeschermingsprogramma (bij monoblock wordt de cv-pomp en de pomp naar de buitenunit aan geschakeld) en door de eventuele defrosts. In de ochtend moet de warmtepomp om weer de dagtemperatuur te halen er in het begin flink aantrekken waardoor er meer energie wordt verbruikt.
Ik vraag me dus af wat voordeliger is: gewoon door laten pruttelen op de dag temperatuur of toch een nachtverlaging op de cv toepassen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Op dit moment werk ik met een nachtverlaging van ca. 1 graad. Ondanks dit zie ik mijn data dat de warmtepomp, weliswaar op een lager tempo, toch nog wel actief is. Enerzijds om ter voor te zorgen dat de temperatuur op de voor de nacht ingestelde waarde blijft, maar ook door het vorstbeschermingsprogramma (bij monoblock wordt de cv-pomp en de pomp naar de buitenunit aan geschakeld) en door de eventuele defrosts. In de ochtend moet de warmtepomp om weer de dagtemperatuur te halen er in het begin flink aantrekken waardoor er meer energie wordt verbruikt.
Ik vraag me dus af wat voordeliger is: gewoon door laten pruttelen op de dag temperatuur of toch een nachtverlaging op de cv toepassen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Zit het ook te overwegen maar hiermee laat ik een comfortvraag meespelen. Merk dat op sommige natte dagen waarbij het buiten niet heel erg koud is er nauwelijks warmtebehoefte is en de vloer niet echt op temperatuur hoef te komen. Maar het voelt dan wel erg kil aan. Resultaat: thermostaat omhoog, dus meer energieverbruik. Wat als dit effect deels te voorkomen is door nachtverlaging zodat de vloer overdag ietsjes warmer is? Kan dan de thermostaat weer omlaag doordat je comfortbeleving hoger is?Nous112 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:01:
Zit met dit idee te spelen met name voor de herfst en de lente.
Het advies voor warmtepompen is geen nacht verlaging toepassenNous112 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:01:
Ik zelf doe tot 8 graden nacht verlaging daarna vind ik dat de warmtepomp te lang bezig is om het huis weer op temperatuur te krijgen
Ik heb wel een oud huis uit 1960 en maar een warmtepomp van 5kw dus weinig extra vermogen over om het huis redelijk vlot op te warmen
Sorry dat ik door jullie discussie heen fiets, maar ik wil even terugkomen op het volgende:
Wat ik erg vreemd vind is dat er geen foutmelding werd gegeven door mijn Compress Hybrid 3000i.
Je zou toch verwachten dat er een persdruksensor in het systeem zit....
Ik overweeg nu om een vast opgestelde persdrukmanometer in het koudemiddel circuit te (laten) plaatsen.
Dan heb ik in ieder geval een mogelijkheid om de druk van het koudemiddel te monitoren.
Iemand tips of suggesties hieromtrent?
Het was inderdaad een koudemiddel lekkage.De installateur is langsgeweest, maar heeft het nog niet kunnen verhelpen. Zijn perspomp had het begeven, dus hij kon het systeem niet opnieuw op druk zetten. Nu staat de warmtepomp even uit. Gelukkig heb ik de HR ketel nog als backup (hybride systeem).Willem senior schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:33:
Het kan misschien toch koudemiddel zijn daar zit een beetje olie in om de compressor te smeren
Maar ik weet niet hoe dat ruikt
Mijn advies is niet te lang wachten met de installateur bellen om het na te laten kijken
Voordat je in de kou komt te zitten
Wat ik erg vreemd vind is dat er geen foutmelding werd gegeven door mijn Compress Hybrid 3000i.
Ik overweeg nu om een vast opgestelde persdrukmanometer in het koudemiddel circuit te (laten) plaatsen.
Dan heb ik in ieder geval een mogelijkheid om de druk van het koudemiddel te monitoren.
Er zit ook wel een sensor in gebouwd twee geloof ik zelfsKirkhaan schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:20:
Sorry dat ik door jullie discussie heen fiets, maar ik wil even terugkomen op het volgende:
[...]
Het was inderdaad een koudemiddel lekkage.De installateur is langsgeweest, maar heeft het nog niet kunnen verhelpen. Zijn perspomp had het begeven, dus hij kon het systeem niet opnieuw op druk zetten. Nu staat de warmtepomp even uit. Gelukkig heb ik de HR ketel nog als backup (hybride systeem).
maar je lek was zo klein dat de warmtepomp nog genoeg koudemiddel had
Gelukkig was je er op tijd bij 👍 en hopelijk draait je warmtepomp snel weer
Dat vind ik nogal stellig. Als je huis goed geïsoleerd is, en je een grote thermische buffer hebt (dikke betonnen vloeren icm vloerverwarming) werkt een kleine nachtverlaging fantastisch.Willem senior schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:01:
[...]
Het advies voor warmtepompen is geen nacht verlaging toepassen
Hier werk ik met 0.5 graad nachtverlaging tussen 23 en 9 uur. Gevolg is dat de WP meestal alleen overdag draait op een mooi laag vermogen van ca 4 kW. Bovendien heb ik op die manier de hoogst mogelijke cop, en zo weinig mogelijk defrosts (bij mij pas onder de 3 graden).
Het advies wat ik gehoord heb is dat een vaste temperatuur in huis beter zou zijn (goedkoper)Andrehj schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:58:
[...]
Dat vind ik nogal stellig. Als je huis goed geïsoleerd is, en je een grote thermische buffer hebt (dikke betonnen vloeren icm vloerverwarming) werkt een kleine nachtverlaging fantastisch.
Hier werk ik met 0.5 graad nachtverlaging tussen 23 en 9 uur. Gevolg is dat de WP meestal alleen overdag draait op een mooi laag vermogen van ca 4 kW. Bovendien heb ik op die manier de hoogst mogelijke cop, en zo weinig mogelijk defrosts (bij mij pas onder de 3 graden).
Doe je die nacht verlaging ook als het vriest buiten en zoja tot welke temperatuur ongeveer
Want nu mijn warmtepomp goed draait zou ik nacht verlaging ook weer kunnen gaan proberen
Ik had 1 graad nacht verlaging van 22:00 tot 7:00/7:30 en dan moest de warmtepomp er hard voor werken om het huis 1 graad op te warmen
Ik heb geen Nefit maar een Mitsubishi, en heb die ingesteld op een vaste Ta, zonder ruimtetemperatuurcompensatie. De WP weet dus helemaal niet hoe warm het binnen is, en gaat gewoon water van 25 graden maken. Daarom heb ik ook niet veel variatie in vermogen. 's Ochtends rond 5 kW, en dan gelijdelijk afnemend naar ca 4 kW nu.Willem senior schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:03:
[...]
Het advies wat ik gehoord heb is dat een vaste temperatuur in huis beter zou zijn (goedkoper)
Doe je die nacht verlaging ook als het vriest buiten en zoja tot welke temperatuur ongeveer
Want nu mijn warmtepomp goed draait zou ik nacht verlaging ook weer kunnen gaan proberen
Ik had 1 graad nacht verlaging van 22:00 tot 7:00/7:30 en dan moest de warmtepomp er hard voor werken om het huis 1 graad op te warmen
Die nachtverlaging werkt via een externe thermostaat. Gisteren was de WP er niet in geslaagd om de woning voldoende op te warmen, dus was vanochtend de WP al om 8 uur aan gegaan (ipv 9 uur ingesteld via nachtverlaging), omdat de temperatuur toen onder de 20.4 kwam.
Zo wordt de looptijd van de WP vanzelf langer, naarmate de buitentemperatuur lager wordt. Ik denk dat ik dat wel tot een gemiddelde dagtemperatuur van -5°C vol kan houden met de Ta van 25. Daarna schroef ik die wel wat op. Voorlopig is het een leuk experiment.
Bovendien haalt mijn WP rond de 4 kW ook zijn hoogste rendement. Momenteel is de COP rond de 5.5, bij een buitentemperatuur 3.4 graden.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 06-12-2021 19:58 ]
@Andrehj
Wordt het dan niet te warm in je huis zonder na regeling
Hier Wordt het te warm en dan schakelt de warmtepomp uit op de thermostaat
Dat gebeurt bij 0,20 boven de gevraagde temperatuur
En vandaag goede lange run tot 12:15 en dan wordt het te warm in huis gevraagde kamer temperatuur is 20,50
En buiten boven de 5 graden koelt het huis niet meer af en dan krijg ik aan en weer uit na een tijdje
Zie compressor en thermostaat Afbeelding
:strip_exif()/f/image/FdszAr31VfhuyXztIyMGIGZE.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier Wordt het te warm en dan schakelt de warmtepomp uit op de thermostaat
Dat gebeurt bij 0,20 boven de gevraagde temperatuur
En vandaag goede lange run tot 12:15 en dan wordt het te warm in huis gevraagde kamer temperatuur is 20,50
En buiten boven de 5 graden koelt het huis niet meer af en dan krijg ik aan en weer uit na een tijdje
Zie compressor en thermostaat Afbeelding
:strip_exif()/f/image/FdszAr31VfhuyXztIyMGIGZE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fX0uoslvKFLnlZffQ5ZoMv5y.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, want zoals boven omschreven heb ik een thermostaat, die met een hysterese van 0.2 graden hartstikke mooi de temperatuur (en dus ook de nachtverlaging) regelt.Willem senior schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:36:
@Andrehj
Dan begreep ik het verkeerd want ik las in je berichtAndrehj schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:11:
[...]
Nee, want zoals boven omschreven heb ik een thermostaat, die met een hysterese van 0.2 graden hartstikke mooi de temperatuur (en dus ook de nachtverlaging) regelt.
en heb die ingesteld op een vaste Ta, zonder ruimtetemperatuurcompensatie. De WP weet dus helemaal niet hoe warm het binnen is, en gaat gewoon water van 25 graden maken
Dus daarom dacht ik word het dan niet te warm in huis
Vraagje aan de experts:
Op dit moment hebben wij een monoblock die een leidingwerk naar de buitenunit heeft die door het trappenhuis loopt. Niet heel erg ideaal maar destijds was dit de meest voor de hand liggende optie. Het totale leidingwerk binnen de geïsoleerde schil is nu slechts 4 meter.
We gaan de bovenste verdieping renoveren en in die slaapkamer moeten we nu toch een koof gaan maken omdat daar ventilatiebuizen zijn aangelegd voor de WTW. Hier zouden eenvoudig nog een paar leidingen (en elektra) voor de WP unit bij kunnen. Hierdoor kunnen we het oude tracé overbodig maken die toch wel een klein beetje lelijk en onhandig is.
Echter de totale lengte van de leidingen binnen de geïsoleerde schil vergroten wij hiermee van 4 meter naar ongeveer 23 meter.
Mijn vragen zijn:
- is dit wel verstandig?
- gaat dit veel effect hebben op de zuinigheid?
- is het slimmer om voor die lengtes grotere diameters te gebruiken, of juist niet?
(bij de defrost is het systeem nu vrij gehorig normaal gebruik is bijna onhoorbaar)
- nu is alles pvc flexibel, is het beter om grote lengtes met normale CV buizen te doen?
- andere dingen waar ik aan zou moeten denken?
Als het grote nadelen heeft dan nemen wij het onhandige en lelijke voor lief maar nu de koof nog gemaakt moet worden hebben wij nu even deze unieke mogelijkheid die ik wel wil onderzoeken.
Op dit moment hebben wij een monoblock die een leidingwerk naar de buitenunit heeft die door het trappenhuis loopt. Niet heel erg ideaal maar destijds was dit de meest voor de hand liggende optie. Het totale leidingwerk binnen de geïsoleerde schil is nu slechts 4 meter.
We gaan de bovenste verdieping renoveren en in die slaapkamer moeten we nu toch een koof gaan maken omdat daar ventilatiebuizen zijn aangelegd voor de WTW. Hier zouden eenvoudig nog een paar leidingen (en elektra) voor de WP unit bij kunnen. Hierdoor kunnen we het oude tracé overbodig maken die toch wel een klein beetje lelijk en onhandig is.
Echter de totale lengte van de leidingen binnen de geïsoleerde schil vergroten wij hiermee van 4 meter naar ongeveer 23 meter.
Mijn vragen zijn:
- is dit wel verstandig?
- is het slimmer om voor die lengtes grotere diameters te gebruiken, of juist niet?
(bij de defrost is het systeem nu vrij gehorig normaal gebruik is bijna onhoorbaar)
- nu is alles pvc flexibel, is het beter om grote lengtes met normale CV buizen te doen?
Als het grote nadelen heeft dan nemen wij het onhandige en lelijke voor lief maar nu de koof nog gemaakt moet worden hebben wij nu even deze unieke mogelijkheid die ik wel wil onderzoeken.
Ik zou geïsoleerde leidingen nemen en minmaal 32mmJP1980 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:33:
Vraagje aan de experts:
Mijn vragen zijn:
- is dit wel verstandig?
Cv leidingen normaal zijn 22mm als hoofdleidingen
En of het zuiniger is of minder geluiden geeft weet ik niet
Je kunt het nog even vragen het topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Daar zit meer kennis en een warmtepomp installateur
Thanks. Goed plan, doe ik!Willem senior schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:35:
[...]
Ik zou geïsoleerde leidingen nemen en minmaal 32mm
Cv leidingen normaal zijn 22mm als hoofdleidingen
En of het zuiniger is of minder geluiden geeft weet ik niet
Je kunt het nog even vragen het topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Daar zit meer kennis en een warmtepomp installateur
Iemand enig idee of je de cv pomp kan instellen op een vaste waarde?
de pomp in de warmtepomp op automatisch laten staan en de boderus pomp kun je zelf veranderen en mee experimenterenrroetenberg schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:38:
Iemand enig idee of je de cv pomp kan instellen op een vaste waarde?
In de Buderus unit zit een Wilo pomp. Deze kan m.b.v. De groene knop ingesteld worden. Standaard stand voor vloerverwarming is 2-2. De Wilo pomp wordt aan/uit aangestuurd vanuit de binnenunit
Idd, stand 2-2 bij individuele lengtes tot 90m en daarboven wordt stand 2-3 aanbevolen.Nous112 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:33:
In de Buderus unit zit een Wilo pomp. Deze kan m.b.v. De groene knop ingesteld worden. Standaard stand voor vloerverwarming is 2-2. De Wilo pomp wordt aan/uit aangestuurd vanuit de binnenunit
Nou, zelfs met een beetje goede vorst vannacht krijg ik geen lange runs op de warmtepomp. Eens kijken of ik daar nog iets op kan verfijnen.
Het verschil tussen aanvoer en afvoer van de vloerverwarming (gemeten vlak voor de externe pomp) is trouwens zo'n 9 tot 10 graden (aanvoer 31 afvoer 21 graden). Dat is wat veel, dus heb ik de externe pomp nu op een stand hoger gezet, kijken wat het effect is
Het verschil tussen aanvoer en afvoer van de vloerverwarming (gemeten vlak voor de externe pomp) is trouwens zo'n 9 tot 10 graden (aanvoer 31 afvoer 21 graden). Dat is wat veel, dus heb ik de externe pomp nu op een stand hoger gezet, kijken wat het effect is
Probeer je groepen van de vloerverwarming in te regelen met een verschil tussen aanvoer en retour van 2 a 3 gradenJakeOfOz schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:07:
Nou, zelfs met een beetje goede vorst vannacht krijg ik geen lange runs op de warmtepomp. Eens kijken of ik daar nog iets op kan verfijnen.
Kijk anders bij Cv tuning om je systeem waterzijdig in te regelen daar leggen ze het goed uit
(Gas besparen door middel van CV tuning)
[ Voor 2% gewijzigd door Willem senior op 11-12-2021 10:51 . Reden: Topic naam toegevoegd ]
Lange run gaat hier wel goed. Maar daarentegen wel enorm veel defrosts (11 keer). Maar wellicht is dit normaal met deze kou en vocht in de lucht?
The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!
Gisteren was het hier 3 tot 4 graden en een natte vochtige dag
Prima gedraaid de warmtepomp om twee uur warm water run en een defrost om 18:30:strip_exif()/f/image/DfDma3tXy6amnKseVWWFDQCA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben tevreden met het resultaat
Prima gedraaid de warmtepomp om twee uur warm water run en een defrost om 18:30
:strip_exif()/f/image/DfDma3tXy6amnKseVWWFDQCA.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt een 12KW installatie? Kun je idd erg tevreden zijn met het resultaat; hij kabbelt mooi rustig.... Mooie grafiek!Willem senior schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:33:
Gisteren was het hier 3 tot 4 graden en een natte vochtige dag
Prima gedraaid de warmtepomp om twee uur warm water run en een defrost om 18:30 [Afbeelding]
Ik heb sindskort ook de bbqkees aangesloten; ben nu wat aan het "pielen" met home assistent. Hoe kun je de defrost herkennen? Zijn dit de hele kortstondige pieken in de compressor output grafiek?
Ik ben nu met de settings aan het spelen om het ook rustiger te krijgen en langere runs. Hier is mijn grafiek van gisteren van mijn 7KW monoblock unit.
/f/image/1E9sv2d7fvmUPZWybiARnoig.png?f=fotoalbum_large)
Verschil TC0/3 staat nu op 3 (lager kun je het niet zetten??), 's nachts had ik hem een graadje lager en 's ochtends moet hij iets harder werken om een graad te verhogen (ik ga nu experimenteren zonder een nachtverlaging). Daarnaast heeft hij gistermiddag, nadat de zonnecollector met het zonnige weer een voorverwarming heeft gedaan, een legionella run gedaan.
Ik heb een 5 Kw split staandaan3128 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:53:
[...]
Je hebt een 12KW installatie? Kun je idd erg tevreden zijn met het resultaat; hij kabbelt mooi rustig.... Mooie grafiek!Is het een geplande WW run of een handmatige?
Ik heb sindskort ook de bbqkees aangesloten; ben nu wat aan het "pielen" met home assistent. Hoe kun je de defrost herkennen? Zijn dit de hele kortstondige pieken in de compressor output grafiek?
Ik ben nu met de settings aan het spelen om het ook rustiger te krijgen en langere runs. Hier is mijn grafiek van gisteren van mijn 7KW monoblock unit.
[Afbeelding]
Verschil TC0/3 staat nu op 3 (lager kun je het niet zetten??), 's nachts had ik hem een graadje lager en 's ochtends moet hij iets harder werken om een graad te verhogen (ik ga nu experimenteren zonder een nachtverlaging). Daarnaast heeft hij gistermiddag, nadat de zonnecollector met het zonnige weer een voorverwarming heeft gedaan, een legionella run gedaan.
Die 12 kw piek doet hij alleen bij een defrost
En ik draai de warm water run op een vaste tijd in de middag van 14:00 tot 18:00 mag de warmtepomp warm water maken
Bij een defrost krijg je een piek bij je Compressor speed (output)
En je cv water koelt af in die grafiek kun je het ook zien
Dit is de aanvoertemperatuur grafiek met de defrost om 18:30
:strip_exif()/f/image/iT1NbiOFAOKRRuvtSlbuVRdL.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de grafieken van Home Assistant en ik gebruik ook grafana daar kun je mooiere grafieken maken
@daan3128 begin eerst met de standaard Tc3 en Tc0 instelling als je warmtepomp dan langere runs gaat maken kun je met die instelling gaan spelen
Ik ben met de standaard instellingen begonnen en toen ik de stooklijn En waterzijdig ingeregeld had ben ik pas gaan spelen met de instellingen van de warmtepomp zelf
En wacht na een verandering van de instellingen zeker een dag en verander niet te veel in eens want dan weet je niet welke instelling het gewenste resultaat had
[ Voor 10% gewijzigd door Willem senior op 11-12-2021 14:25 . Reden: Advies bij gevoegd ]
Hi,
Ik heb een vraag over jullie ervaringen qua energieverbruik met de Nefit Enviline.
Ik heb er een in mijn (nieuwbouw) huis maar ik vraag me af of dit verbruik wel normaal is. Ik ben al een tijd hiermee bezig (ook met de installateur) maar ik betwijfel of dit verbruik normaal is.
Type huis: vrijstaand 900m2 inhoud
Gezinssamenstelling: 4 personen
Type installatie: Nefit Enviline Monoblock
Wellicht goed om te weten;
De kamertemperatuur staat hier op 20 graden en daarnaast hebben we nog een houtkachel (massakachel die 24 uur warmte afgeeft) sinds dit jaar om ook een lager verbruik te genereren.
Het verbruik in November:
Verbruik Start Eind Verbruik Tarief (€) Bedrag (€)
Normaal (kWh) 22616 23487 871 0,22782 € 198,43
Dal (kWh) 21948 22886 938 0,21572 €202,34
Totaal (kWh) 1809 €400,77
Ik hoor graag jullie mening/ervaringen.
Ik heb een vraag over jullie ervaringen qua energieverbruik met de Nefit Enviline.
Ik heb er een in mijn (nieuwbouw) huis maar ik vraag me af of dit verbruik wel normaal is. Ik ben al een tijd hiermee bezig (ook met de installateur) maar ik betwijfel of dit verbruik normaal is.
De kamertemperatuur staat hier op 20 graden en daarnaast hebben we nog een houtkachel (massakachel die 24 uur warmte afgeeft) sinds dit jaar om ook een lager verbruik te genereren.
Heeft iemand wel eens gekeken naar het verschil in efficiëntie tussen normale en stille modus? Ik heb geen last van het geluid (buitenunit staat achter de garage), dus als normale modus efficiënter is dan gaat de stille modus er weer af.
900m2? Dan lijkt me het verbruik juist laag. Wij hebben 215m2 en verbruiken ongeveer 900 kWh all in (incl tv e.d.) in november. Dit met een gezin met 5 personen.jefje schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:32:
Hi,
In het geval van m3 moet ik even zoeken hoeveel onze woning heeft
[ Voor 3% gewijzigd door martin.h op 12-12-2021 11:21 ]
The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!
@jefje alleen op je meterstand kunnen we natuurlijk weinig zeggen. Sta jij in je schuur crypto te minen? Dan vind ik het wel meevallen namelijk. Heb je zonnepanelen? Dan is het misschien wat hoog.
Maar ter vergelijking: wij hebben in november (vergelijkbaar huis, maar twee volwassenen + baby) Tussen de 25 en 30 kWh verbruikt per dag. Op de meter staat minder omdat we zonnepanelen hebben.
25 kWh * 30 dagen geeft 750 kWh. Wij hebben wel behoorlijk wat meer isolatie dan de norm overigens.
Maar ter vergelijking: wij hebben in november (vergelijkbaar huis, maar twee volwassenen + baby) Tussen de 25 en 30 kWh verbruikt per dag. Op de meter staat minder omdat we zonnepanelen hebben.
25 kWh * 30 dagen geeft 750 kWh. Wij hebben wel behoorlijk wat meer isolatie dan de norm overigens.
hier vrijstaand, momenteel in verbouw en mist een gevel dus slecht geisoleerd 1300 kwh in november. Ik vind je verbruik dus hoog.jefje schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:32:
Wat voor verbruik had je voordat je de warmtepomp had? In de app kun je je electrisch verbruik van de warmtepomp zien.
je hebt verder lage temepratuur vloerverwarming etc, niet elke dag een legionellerun staan enzo?
Dat stroomverbruik is het totaal van je woning en dat is niet te vergelijken met iemand andersjefje schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:32:
Hi,
Mijn verbruik was in November 475 kwh
Maar dat zegt niks over het verbruik van je warmtepomp
Beter zou het zijn om een tussen meter te installeren zodat je het verbruik van de warmtepomp alleen meet
En kijk de instellingen voor gebruik elektrische element in de warmtepomp eerst even na
Hier staat het element voor bijverwarming CV uit en mag alleen gebruikt worden voor legionella run en soms wordt het ingeschakeld voor een defrost
Ik heb het element ook begrensd op 3 kw was standaard 9 Kw

En wat is het effect met deze verlaging naar 3 kw?Willem senior schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:55:
[...]
En kijk de instellingen voor gebruik elektrische element in de warmtepomp eerst even na
Hier staat het element voor bijverwarming CV uit en mag alleen gebruikt worden voor legionella run en soms wordt het ingeschakeld voor een defrost
De legionella run duurt nu iets langer was eerst na warm water run 15 tot 20 minutenMatadores schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:03:
[...]
En wat is het effect met deze verlaging naar 3 kw?
En nu ongeveer 30 tot 40 minuten
Stroomverbruik of dat minder of meer is heb ik nog niet gemeten ik had toen nog geen meter tussen de warmtepomp zitten
Je moet niet alleen kijken naar je meterstand in je meterkast, dit geeft een vertekend beeld omdat je dan ook je normale huis verbruik en de opbrengst van eventuele zonnepanelen hierin meeneemt. Helaas geeft de app van Nefit hierover onvoldoende informatie. Wel kan je op de binnenunit het energieverbruik bekijken, door dit op een vast moment per dag te bekijken kan je een indicatie krijgen van het energieverbruik van warmtepomp. Helaas wordt hierin niet alles meegenomen.Het meest volledige is door een kWh-meter na de installatie automaat van de warmtepomp plaatsen.jefje schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:32:
Hi,
Voor onze woning bouwjaar 2020 met een oppervlakte van 175m2, een inhoud van 470m3 en met 4 personen hadden wij november een dagelijks verbruik van ca. 20 tot 30 kWh van alleen de warmtepomp. Uitgaande van de hoogste waarde (heb helaas nog geen maand totaal via de energiemonitoring om pas sinds een paar weken er een kWh-meter is geïnstalleerd voor de warmtepomp) kom je dan op ca. 900 kWh voor november.
in de homecom app van bosch wordt het verbruikt vermogen wel weergegeven. je kunt daar ook zien hoeveel vermogen per maand naar het electrisch element en naar de compressor is gegaan
Ik zag dat de temp in de woonkamer nu mwt 0.2 graden boven de ingestelde thermostaattemp kwam. Met dit zachtere weer voor de boeg heb ik de stooklijn aangepast. Heb het voetpunt iets verhoogd en het eindpunt iets verlaagd. Daarbij heb ik de maximale aanvoertemp ook verlaagd.
Eens zien wat dit voor effect gaat hebben.
:strip_exif()/f/image/b9IEufVHWIuPKOHgFu9RHxx4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Matadores op 12-12-2021 17:00 . Reden: Foto bijgevoegd ]
Als je het iets koeler wil hebben had je alleen je voetpunt moeten verlagenMatadores schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:29:
Ik zag dat de temp in de woonkamer nu mwt 0.2 graden boven de ingestelde thermostaattemp kwam. Met dit zachtere weer voor de boeg heb ik de stooklijn aangepast. Heb het voetpunt iets verhoogd en het eindpunt iets verlaagd. Daarbij heb ik de maximale aanvoertemp ook verlaagd.
[Afbeelding]
Nu schuift de hele stooklijn juist iets omhoog
En lager dan 45 graden mag je de max aanvoer temperatuur niet zetten omdat na een warm water run de drie weg klep weer om gezet wordt naar Cv en dan zou je een storing kunnen krijgen voor te heet water in je cv circuit
Voetpunt kan toch niet lager dan 20 graden?
Dat klopt 20 is het laagste voor je voetpunt maar die staat bij jou op 23 graden dus had naar 22 graden gemoeten en dan een dag kijken wat je temperatuur dan in huis wordtMatadores schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:00:
Voetpunt kan toch niet lager dan 20 graden?
Hij stond oorspronkelijk op 20 en had ‘m iets verhoogd naar 23. Nu weer teruggezet op 20 en alleen het eindpunt lager gezet naar 35 met max aanvoertemp 45 graden.
dat is m3 (inhoud), sorry.martin.h schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:21:
[...]
900m2? Dan lijkt me het verbruik juist laag. Wij hebben 215m2 en verbruiken ongeveer 900 kWh all in (incl tv e.d.) in november. Dit met een gezin met 5 personen.
In het geval van m3 moet ik even zoeken hoeveel onze woning heeft
qua oppervlakte is het 292 m2.
We doen geen bijzondere dingen in huis.JakeOfOz schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:33:
@jefje alleen op je meterstand kunnen we natuurlijk weinig zeggen. Sta jij in je schuur crypto te minen? Dan vind ik het wel meevallen namelijk. Heb je zonnepanelen? Dan is het misschien wat hoog.
2 volwassenen, 1 kind (14) en 1 baby (1,5 jaar).
Verder hebben we 20 zonnepanelen liggen.
11-06-2021 - 11-07-2021: Verbruik: 578 kwh, teruglevering: 381 kwh
11-07-2021 - 11-08-2021: Verbruik: 364 kwh, teruglevering: 375 kwh
11-08-2021 - 11-09-2021: Verbruik: 366 kwh, teruglevering: 316 kwh
11-09-2021 - 11-10-2021: Verbruik: 865 kwh, teruglevering: 136 kwh
11-10-2021 - 11-11-2021: Verbruik: 1114 kwh, teruglevering: 53 kwh
11-11-2021 - 11-12-2021: Verbruik: 1809 kwh, teruglevering: 0 kwh
Snap ik, alleen heb ik nu niet de tools om de warmtepomp apart uit te lezen.Willem senior schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:55:
[...]
Dat stroomverbruik is het totaal van je woning en dat is niet te vergelijken met iemand anders
Mijn verbruik was in November 475 kwh
Maar dat zegt niks over het verbruik van je warmtepomp
Beter zou het zijn om een tussen meter te installeren zodat je het verbruik van de warmtepomp alleen meet
Ik denk dat het algehele energieverbruik voor alle andere zaken het gehele jaar wel ongeveer gelijk is.
Ik vraag me dus of jullie daar vreemde dingen in zien qua verbruik. Ik zit nu voor een periode van 6 maanden op +/- 5000 kwh (zonder saldering mee te rekenen) dus ik denk dat het uiteindelijk zal uitkomen op:
Verbruik: 10.000 - 12.000 kwh
Teruglevering: 4500 kwh
Meld je aan bij een monitoringstool als Enelogic. Dan kan je in ieder geval een beetje volgen wanneer wat op een dag gebeurd, en vooral wat je sluipverbruik is etc. Als je een slimme meter hebt is die dienst gratis. Je verbruik is inderdaad best veel ook met warmtepomp.jefje schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:26:
[...]
dat is m3 (inhoud), sorry.
qua oppervlakte is het 292 m2.
[...]
We doen geen bijzondere dingen in huis.
2 volwassenen, 1 kind (14) en 1 baby (1,5 jaar).
Verder hebben we 20 zonnepanelen liggen.
11-06-2021 - 11-07-2021: Verbruik: 578 kwh, teruglevering: 381 kwh
11-07-2021 - 11-08-2021: Verbruik: 364 kwh, teruglevering: 375 kwh
11-08-2021 - 11-09-2021: Verbruik: 366 kwh, teruglevering: 316 kwh
11-09-2021 - 11-10-2021: Verbruik: 865 kwh, teruglevering: 136 kwh
11-10-2021 - 11-11-2021: Verbruik: 1114 kwh, teruglevering: 53 kwh
11-11-2021 - 11-12-2021: Verbruik: 1809 kwh, teruglevering: 0 kwh
[...]
Snap ik, alleen heb ik nu niet de tools om de warmtepomp apart uit te lezen.
Ik denk dat het algehele energieverbruik voor alle andere zaken het gehele jaar wel ongeveer gelijk is.
Ik vraag me dus of jullie daar vreemde dingen in zien qua verbruik. Ik zit nu voor een periode van 6 maanden op +/- 5000 kwh (zonder saldering mee te rekenen) dus ik denk dat het uiteindelijk zal uitkomen op:
Verbruik: 10.000 - 12.000 kwh
Teruglevering: 4500 kwh
Zo kwamen wij erachter dat de elektrische vloerverwarming in de douche best veel nam omdat de deur te vaak open staat. Dat soort dingen kan aardig aantikken.
Als je niet je verbruiksgegevens in de cloud wil dan kan je nog een P1 lezer kopen (geen ervaringen mee). Dan kan je vaak wel per lijn zien bij 3-fasen wat er gebeurd. En dan zijn de apparaten al wat sneller te herleiden.
Beste is natuurlijk domotica gebaseerd maar dat is knap lastig.
@JP1980 @jefje domotica is best goed te doen hoor, maar je moet ergens een apparaat vandaan halen waar het op draait. De raspberries pi zijn niet aan te slepen op het moment...
Maar met alleen een kastje van https://bbqkees-electronics.nl kun je ook al wel je warmtepomp uitlezen, daar heb je geen andere spullen voor nodig. Hij geeft dan alleen de huidige waarden weer, dus geen historie. Maar het totaalverbruik van de wp zit daar wel bij. Als je dan elke dag op ongeveer hetzelfde moment even kijkt heb je ook een idee
Maar met alleen een kastje van https://bbqkees-electronics.nl kun je ook al wel je warmtepomp uitlezen, daar heb je geen andere spullen voor nodig. Hij geeft dan alleen de huidige waarden weer, dus geen historie. Maar het totaalverbruik van de wp zit daar wel bij. Als je dan elke dag op ongeveer hetzelfde moment even kijkt heb je ook een idee
2 vragen:
- Als ik naar mijn gas/stroom verbruik kijk met de Homewizard app valt het me op dat ik op koude nachten toch wat gas verbruik. Iemand een verklaring hier voor? Het komt voor tijdens opladen van de EV maar ook wanneer dat niet gebeurt. Zou dit defrost kunnen zijn van de buiten unit?
/f/image/FDyIOCCQo24qIX1jGGH3g73b.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/7OypoNF5o0rEfdTXHSwlqYQi.png?f=fotoalbum_small)
- Ik vind dat de Buderus pomp van de VV erg veel herrie maakt. Even gekeken naar de instellingen en die staat op stand 3 continu. Is het niet zuiniger en zinvoller om de pomp alleen te laten draaien als er warmte aanbod/vraag is? Ergo kan ik de pomp "Verschil-druk variabel" zetten om de pomp alleen te laten draaien wanneer dat nodig is? Of begrijp ik de instellingen dan verkeerd?
- Als ik naar mijn gas/stroom verbruik kijk met de Homewizard app valt het me op dat ik op koude nachten toch wat gas verbruik. Iemand een verklaring hier voor? Het komt voor tijdens opladen van de EV maar ook wanneer dat niet gebeurt. Zou dit defrost kunnen zijn van de buiten unit?
/f/image/FDyIOCCQo24qIX1jGGH3g73b.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/7OypoNF5o0rEfdTXHSwlqYQi.png?f=fotoalbum_small)
- Ik vind dat de Buderus pomp van de VV erg veel herrie maakt. Even gekeken naar de instellingen en die staat op stand 3 continu. Is het niet zuiniger en zinvoller om de pomp alleen te laten draaien als er warmte aanbod/vraag is? Ergo kan ik de pomp "Verschil-druk variabel" zetten om de pomp alleen te laten draaien wanneer dat nodig is? Of begrijp ik de instellingen dan verkeerd?
Bij een hybride opstelling wordt soms tijdens een defrost de CV ketel ingeschakeld dat kloptNoxa schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:27:
2 vragen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of je dat kan veranderen weet ik niet
De boderus pomp zou je kunnen proberen op stand twee de vloerverwarmings stand en daar stand 2 voor snelheid
En als je ook radiators hebt stand 1 en dan in die modus stand 2 voor pomp snelheid
En de boderus gaat uit als er geen warmte of koeling in huis nodig is
Zet je thermostaat maar 3 graden naar beneden om te testen dan schakelt de boderus uit
Thanks dat ga ik proberen.Willem senior schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:57:
[...]
Bij een hybride opstelling wordt soms tijdens een defrost de CV ketel ingeschakeld dat klopt
De boderus pomp zou je kunnen proberen op stand twee de vloerverwarmings stand en daar stand 2 voor snelheid
En als je ook radiators hebt stand 1 en dan in die modus stand 2 voor pomp snelheid
Zet je thermostaat maar 3 graden naar beneden om te testen dan schakelt de boderus uit
Wij hebben de pomp ook op stand 2-2 staan. Eigenlijk zou i.v.m. de lengte van de vloerverwarming groepen deze ook op 2-3 moeten staan, maar omwille van het geluidsniveau is deze nu in stand 2-2. Hierdoor halen wij alleen niet meer de berekende flow over de vloerverwarming, waardoor deze nog trager opwarmt en de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan (en dus slechter voor je COP).Willem senior schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:57:
[...]
Bij een hybride opstelling wordt soms tijdens een defrost de CV ketel ingeschakeld dat klopt
Aha. Qua aantal VV lussen zou de pomp hier ook op stand 3 moeten maar begreep dat de lussen nergens langer dan 90m zijn dus missschien komen we weg met stand 2. Het was vanmorgen in ieder geval behaaglijk toen ik beneden kwam en het geluid is echt stukken beter! Oordelend op het stroomverbruik heb ik nu ook een langere run met minder vermogen gehad vannacht.Nous112 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 07:40:
[...]
Wij hebben de pomp ook op stand 2-2 staan. Eigenlijk zou i.v.m. de lengte van de vloerverwarming groepen deze ook op 2-3 moeten staan, maar omwille van het geluidsniveau is deze nu in stand 2-2. Hierdoor halen wij alleen niet meer de berekende flow over de vloerverwarming, waardoor deze nog trager opwarmt en de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan (en dus slechter voor je COP).
Om de boderus pomp iets stiller te laten draaien op stand 3 bevoorbeeld is om je groepen van de vloerverwarming iets te knijpen of juist iets verder open te zettenNous112 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 07:40:
[...]
Wij hebben de pomp ook op stand 2-2 staan. Eigenlijk zou i.v.m. de lengte van de vloerverwarming groepen deze ook op 2-3 moeten staan, maar omwille van het geluidsniveau is deze nu in stand 2-2. Hierdoor halen wij alleen niet meer de berekende flow over de vloerverwarming, waardoor deze nog trager opwarmt en de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan (en dus slechter voor je COP).
Dat komt omdat de pomp een bepaalde (weerstand) druk wilt bij te weinig druk krijg je een hoog gierend geluid uit de pomp daar had ik hier last van teminste
Kwestie van uitproberen wat voor jou huis en systeem werkt
Het is bij ons in stand 3 vooral een zware monotone brom die overal doorheen gaat…….in stand 2 is deze brom een stuk minder.Willem senior schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:41:
[...]
Om de boderus pomp iets stiller te laten draaien op stand 3 bevoorbeeld is om je groepen van de vloerverwarming iets te knijpen of juist iets verder open te zetten
Dat komt omdat de pomp een bepaalde (weerstand) druk wilt bij te weinig druk krijg je een hoog gierend geluid uit de pomp daar had ik hier last van teminste
Kwestie van uitproberen wat voor jou huis en systeem werkt
Het valt mij op dat de Enviline regelmatig aanslaat voor het buffervat van 50L op te warmen. Dit komt naar mijn idee vrij vaak voor doordat de Buderus pomp het CV water constant rondpompt naar de verdeler op de bovenverdieping, daar zit namelijk de bypass.. (moet die er überhaupt tussen)
Wat je ziet zijn geen defrosts maar de CV ketel die door de enviline 'op standby' gezet wordt. Dit wanneer de buitentemperatuur onder de instelling 'parallel-loop onder de ... graden' zakt. De mengklep (zie je als percentage in het beginscherm) hoeft dan nog niet open te staan (die kijkt naar je hybride factor instelling), en wat je dan ziet in je homewizard is een heel klein beetje gas dat gebruikt wordt omdat ie alleen de open verdeler tussen beide systemen warm houdt. Ik heb de parallel-loop op 0 graden staan, met 2.2 hybride factor.Willem senior schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:57:
[...]
Dit is ons vierde stookseizoen met het systeem.
Vorige week met temperaturen om en nabij het vriespunt maakte de WP lange runs. Nu met het zachtere weer zie ik afwisselend runs van een uur en daarna een uur niets. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de WP met dit zachte weer toch de lange runs gaat maken op een laag vermogen?
Wat ik nu merk is dat de badkamer z’n ingestelde temperatuur niet kan behouden en ook in de hal voelt de vloer weer kouder aan de voeten.
Wat ik nu merk is dat de badkamer z’n ingestelde temperatuur niet kan behouden en ook in de hal voelt de vloer weer kouder aan de voeten.
Als al je groepen dicht kunnen gaan wel dan heb je een bypass nodig in je systeemimmie schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:47:
Het valt mij op dat de Enviline regelmatig aanslaat voor het buffervat van 50L op te warmen. Dit komt naar mijn idee vrij vaak voor doordat de Buderus pomp het CV water constant rondpompt naar de verdeler op de bovenverdieping, daar zit namelijk de bypass.. (moet die er überhaupt tussen)
En de bypass staat als het goed is niet altijd open
Ik heb geen bypass dus hoe die werkt weet ik niet
Als je nu langer wilt draaien om de vloer in de badkamer en hal warm te houden moet je de stooklijn hoger zetten of alleen op buiten temperatuur gaan stoken wordt het wel warmer in huisMatadores schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:01:
Vorige week met temperaturen om en nabij het vriespunt maakte de WP lange runs. Nu met het zachtere weer zie ik afwisselend runs van een uur en daarna een uur niets. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de WP met dit zachte weer toch de lange runs gaat maken op een laag vermogen?
Korte runs met 10 graden buiten is normaal
Je zou nachtverlaging kunnen gaan proberen om savonds dan een warme vloer te hebben
[ Voor 5% gewijzigd door Willem senior op 15-12-2021 21:56 . Reden: Nachtverlaging is misschien een idee ]
Een warmtepomp heeft het het lastigs bij temperaturen tussen 10 en 15 graden, vooral bij nieuwbouw waarbij de warmtevraag dan gering is. Ook onze Enviline heeft een monoblock die dan regelmatig rondpompt, ik dacht alleen dat er geen bypass is geïnstalleerd bij ons.immie schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:47:
Voor nu heb ik het eindpunt van 35 naar 38 gezet en de max aanvoertemp van 45 naar 48.Willem senior schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:36:
[...]
Als je nu langer wilt draaien om de vloer in de badkamer en hal warm te houden moet je de stooklijn hoger zetten of alleen op buiten temperatuur gaan stoken wordt het wel warmer in huis
Korte runs met 10 graden buiten is normaal
Je zou nachtverlaging kunnen gaan proberen om savonds dan een warme vloer te hebben
Stoken op buitentemperatuur en nachtverlaging moet ik mij nog in verdiepen, dus dat voorlopig even niet.
Is dit instelbaar via de BBQKees interface?Willem senior schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:29:
[...]
Ik heb het verwarmen van de boiler 200 liter op een vaste tijd gezet tussen 14:00 en 18:00 want dan leveren de zonnepanelen het meeste stroom
Is deze koud genoeg dan pas weer verwarmen en dat heb ik ingesteld op 43 graden start verwarmen
56 stoppen
Hardop denkend: op basis van de voorspelling van productie van de PV panelen zou ik dit dagelijks aan kunnen passen. Of kan ik bijvoorbeeld de warmtepomp starten als er meer energie geproduceerd wordt als er gebruikt wordt?
De tijd dat de warmtepomp warm water mag maken moet je op de warmtepomp instellenSupermario16 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:26:
[...]
Is dit instelbaar via de BBQKees interface?
Hardop denkend: op basis van de voorspelling van productie van de PV panelen zou ik dit dagelijks aan kunnen passen. Of kan ik bijvoorbeeld de warmtepomp starten als er meer energie geproduceerd wordt als er gebruikt wordt?
Bij warm water een eigen klok programma instellen
Of het ook kan via het kastje van BBQKEES weet ik niet daar heb ik nog niet naar gekeken
Maar via menu warm water is het zo ingesteld en eventueel ook snel aan te passen
Ik haak even aan mbt warm water.
Voor warm water staat in m’n warmtepomp onder Hoofdmenu tabmenu “bedrijfsmodus” -Altijd aan- warm water Eco.
In het servicemenu staan de instellingen voor warm water Eco op inschakelmoment 40gr en uitschakelmoment 50gr met een vertraging aanloop 30h.
Als ie in het hoofdmenu altijd op altijd aan-Eco staat dan is er bij dus geen warmwaterklokprogramma actief? Want ik zie wel dat er tijden staan ingesteld met daarbij Eco en Comfort.
Voor warm water staat in m’n warmtepomp onder Hoofdmenu tabmenu “bedrijfsmodus” -Altijd aan- warm water Eco.
In het servicemenu staan de instellingen voor warm water Eco op inschakelmoment 40gr en uitschakelmoment 50gr met een vertraging aanloop 30h.
Als ie in het hoofdmenu altijd op altijd aan-Eco staat dan is er bij dus geen warmwaterklokprogramma actief? Want ik zie wel dat er tijden staan ingesteld met daarbij Eco en Comfort.
Ik druk op de knop menu dan warmwaterMatadores schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:58:
Ik haak even aan mbt warm water.
En bij bedrijfsmodus eigen instellen en dan kun je een eigen klokprogramma voor warmwater bereiding instellen
Dit is niet het hoofdmenu door de knop lang vast te houden
Gewoon 1 keer op menu drukken
Ok, dus in mijn geval staat de warmwatervoorziening nu 24/7 te pendelen tussen 40gr <-> 50gr?
In dat geval zou ik kunnen besparen met een klokprogramma. Aangezien we nu ook geen koud water hebben met douchen zou ik een programma kunnen maken op basis van ECO.
Bijvoorbeeld ma-vr op Eco tussen 16h en 22h en tussen 22h en 16h uit.
Op za+zo ECO tussen 08h en 22h; ‘s nachts uit.
En dan de desinfectie op zondag zetten om 08h.
Is de inschakel/uitschakelmoment tussen 40gr en 50gr wel aan te bevelen of zit er teveel verschil tussen wat tot meer energiekosten leidt?
In dat geval zou ik kunnen besparen met een klokprogramma. Aangezien we nu ook geen koud water hebben met douchen zou ik een programma kunnen maken op basis van ECO.
Is de inschakel/uitschakelmoment tussen 40gr en 50gr wel aan te bevelen of zit er teveel verschil tussen wat tot meer energiekosten leidt?
Pendelen voor warmwater doet de warmtepomp niet hij houdt je boilervat netjes op temperatuurMatadores schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:03:
Ok, dus in mijn geval staat de warmwatervoorziening nu 24/7 te pendelen tussen 40gr <-> 50gr?
En dat klokprogramma programma en instellingen 40 graden aan en 50 graden uit zijn afhankelijk van jou warmwater gebruik
En als je die instelling veranderd hou er rekening mee dat er 7 graden tussen aan en uit schakelen moet zitten
En ik denk niet dat het veel meer stroom kost
@Supermario16
net even een testje geprobeerd om warmwater te maken via Home Assistant
ik heb in Home assistent een automation gemaakt met 1000 watt zonlevering en dan warmwater maken
de instelling bij BBQkees is (ww one time charching) die kun je uitschakelen en inschakelen ( On / Off )
dat is op de warmtepomp zelf de knop extra warmwater
zo zou je als de salderings regeling stopt warmwater kunnen maken als de zon schijnt
met een ander Domotica programma zal dat dan ook wel werken denk ik
net even een testje geprobeerd om warmwater te maken via Home Assistant
ik heb in Home assistent een automation gemaakt met 1000 watt zonlevering en dan warmwater maken
de instelling bij BBQkees is (ww one time charching) die kun je uitschakelen en inschakelen ( On / Off )
zo zou je als de salderings regeling stopt warmwater kunnen maken als de zon schijnt
@Willem senior perfect! Dat is precies wat ik zoek.
Ah, hoe heb je dat gedaan? Ik krijg het nog niet voor elkaar gekregen in Home Assistant namelijk. Daar hoor ik handig in te zijn, maar blijkbaar nietWillem senior schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:59:
@Supermario16
net even een testje geprobeerd om warmwater te maken via Home Assistant![]()
....
@JakeOfOz
Deze entity gebruiken in je automation en als trigger neem je bevoorbeeld je zonnepanelen
Dit plaatje is in develpoper tools om te testen kun je het daar eerst proberen door off op on te zetten en een paar minuten te wachten dan zal de warmtepomp extra warmwater gaan maken
Ik gebruik filmware development version is v3.3.1b1 op de BBQKEES
En eerst de entity toevoegen op je dashboard als schakelaar on / off
Er is iets misgegaan ik probeerde het net nog een keer maar het lukte niet met de entity ww one time charging
Ik schakelde de warmwater met de Husdata die heeft wel extra warmwater maken
Voor het kastje van BBQKEES zal ik het morgen nog eens proberen die zal hopelijk ook wel een knop voor warmwater maken hebben
Sorry voor de verwarring @JakeOfOz
Deze entity gebruiken in je automation en als trigger neem je bevoorbeeld je zonnepanelen
:strip_exif()/f/image/Dmc7Nz5hJhXEW9EHoIfgceYZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit plaatje is in develpoper tools om te testen kun je het daar eerst proberen door off op on te zetten en een paar minuten te wachten dan zal de warmtepomp extra warmwater gaan maken
Ik gebruik filmware development version is v3.3.1b1 op de BBQKEES
En eerst de entity toevoegen op je dashboard als schakelaar on / off
Er is iets misgegaan ik probeerde het net nog een keer maar het lukte niet met de entity ww one time charging
Ik schakelde de warmwater met de Husdata die heeft wel extra warmwater maken

Voor het kastje van BBQKEES zal ik het morgen nog eens proberen die zal hopelijk ook wel een knop voor warmwater maken hebben
Sorry voor de verwarring @JakeOfOz
[ Voor 18% gewijzigd door Willem senior op 16-12-2021 21:00 ]
Er zijn 3 verschillende sww programma’s met elk verschillende temperaturen: Comfort, Eco en Eco+. Afgezien van de verschillende standaard temperatuurinstellingen, wat zijn dan de verschillen tussen de programma’s (uitgaande als ze op dezelfde temperaturen staan ingesteld)?
Ik wil mij eens verdiepen in nachtverlaging. Als ik bij temperatuurinstellingen het volgende invoer…….:
:strip_exif()/f/image/EANAP8LFpwu1VANQFbRqpwDs.jpg?f=fotoalbum_large)
….en ik hang hier een klokprogramma aan vast, betekend dit dan dat ik hiermee de ingestelde stooklijn overrule?
De warmtepomp en kamerthermostaat zorgt ervoor dat het bijvoorbeeld overdag 21 graden en snachts 20 graden blijft (dus géén WAR)?
:strip_exif()/f/image/EANAP8LFpwu1VANQFbRqpwDs.jpg?f=fotoalbum_large)
….en ik hang hier een klokprogramma aan vast, betekend dit dan dat ik hiermee de ingestelde stooklijn overrule?
De warmtepomp en kamerthermostaat zorgt ervoor dat het bijvoorbeeld overdag 21 graden en snachts 20 graden blijft (dus géén WAR)?
mmm, als ik handmatig de knop “extra warmwater” indruk gaat bij mij spontaan de bijverwarmer aan.Willem senior schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:59:
@Supermario16
net even een testje geprobeerd om warmwater te maken via Home Assistant![]()
Op de unit moet je ook een setpoint instellen, dat stond bij mij op standaard 63 graden.
Nog niet getest of de bijverwarmer ook aangaat als dat setpoint lager staat.
Zou wel de functie zijn die ik nu zoek, werkt
de bbqkees unit ook met homey?
Nu zoals boven beschreven een klokprogramma met een eco en een normale modus die aanschakelt om 11 uur, maar die doet dan altijd meteen van 11 tot 12 de boiler opstoken en niet iets slimmers
Op het kastje van BBQKEES zou ww one time charging warmwater moeten maken want dat is de enige met on/ off keuze
Hier werkt het momenteel niet zou iemand met een kastje van BBQKEES dat ook kunnen proberen als het niet werkt namelijk dan kan dat aan BBQKEES doorgeven worden en kan het misschien gefixt worden
Ik heb namelijk ook de Husdata aangesloten op de warmtepomp op de service plug en het kastje van BBQKEES zit tussen de thermostaat draden
en twee kapiteins op een schip zou hier een storing kunnen geven
Net wel geprobeerd de thermostaat te verhogen op Husdata en BBQKEES en dat werkte zonder problemen
Hier werkt het momenteel niet zou iemand met een kastje van BBQKEES dat ook kunnen proberen als het niet werkt namelijk dan kan dat aan BBQKEES doorgeven worden en kan het misschien gefixt worden
Ik heb namelijk ook de Husdata aangesloten op de warmtepomp op de service plug en het kastje van BBQKEES zit tussen de thermostaat draden
en twee kapiteins op een schip zou hier een storing kunnen geven
Net wel geprobeerd de thermostaat te verhogen op Husdata en BBQKEES en dat werkte zonder problemen
Ja dat klopt dat het electriche element en de warmtepomp (compressor)aan gaanLochnes schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:39:
[...]
mmm, als ik handmatig de knop “extra warmwater” indruk gaat bij mij spontaan de bijverwarmer aan.
Op de unit moet je ook een setpoint instellen, dat stond bij mij op standaard 63 graden.
Nog niet getest of de bijverwarmer ook aangaat als dat setpoint lager staat.
Zou wel de functie zijn die ik nu zoek, werkt
de bbqkees unit ook met homey?
Nu zoals boven beschreven een klokprogramma met een eco en een normale modus die aanschakelt om 11 uur, maar die doet dan altijd meteen van 11 tot 12 de boiler opstoken en niet iets slimmers
de temperatuur kun je zelf instellen ik heb extra warmwater maken op 53 graden staan