Het gebruik en de instellingen voor een boiler vat is voor iedereen verschillend.Willem senior schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:29:
[...]
Ik heb het verwarmen van de boiler 200 liter op een vaste tijd gezet tussen 14:00 en 18:00 want dan leveren de zonnepanelen het meeste stroom
Is deze koud genoeg dan pas weer verwarmen en dat heb ik ingesteld op 43 graden start verwarmen
56 stoppen
Zelf een vat van 200 liter met twee spiralen. Een voor zonnecollector en een voor warmtepomp.
Geef hem elke dag van 16.00 tot 19.00 uur vrij om in ECO+ mode om op te warmen.
ECO en comfort instelling maakt de opwarming sneller maar minder rendabel.
Instelling 42-60 graden dus hij warmt op naar circa 55 graden. (vreemd van software Nefit)
Hierdoor geef ik de zonnecollector de kans om het tapwater voor te verwarmen.
Tevens doe ik op dezelfde tijd op zaterdag een run legionella omdat ik dan in het dal tarief zit van de energie leverancier. Door einde contract zit ik nu op een duurdere variabele tarief met 5 cent verschil tussen dal en normaal.
Verwarmen met energie van zonnepanelen vind ik nog niet relevant vanwege de huidige saldering.
De boiler van mij heeft een stilstand verlies van 54W, dat is 1296W per dag.
Dit kan oplopen door uitstraling van hete leidingen die aan de boiler zitten en niet zijn geisoleerd.
De actuele temperatuur in de Nefit app geeft een vertekend beeld van de temperatuur in het vat.
Het is een virtuele waarde die de software berekend.
De warmtepomp regelt met TW1 die normaal gesproken in het midden van het vat zit.
Als de regeling de onder waarde van TW1 (42-60) bereikt start het opwarmen van de tank als deze is vrij gegeven. Maar door de gelaagdheid is de temperatuur in het bovenste gedeelte nog heet genoeg om te gebruiken. Er is een goede scheiding tussen het hete water bovenin dat tijdens gebruik omhoog gedrukt wordt door het koude water dat onderin naar binnen stroomt.
Op dit moment heb ik nu genoeg heet water door een maal per dag het vat op te warmen.
Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.