Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Willem senior schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:29:
[...]

Ik heb het verwarmen van de boiler 200 liter op een vaste tijd gezet tussen 14:00 en 18:00 want dan leveren de zonnepanelen het meeste stroom
Is deze koud genoeg dan pas weer verwarmen en dat heb ik ingesteld op 43 graden start verwarmen
56 stoppen
Het gebruik en de instellingen voor een boiler vat is voor iedereen verschillend.

Zelf een vat van 200 liter met twee spiralen. Een voor zonnecollector en een voor warmtepomp.
Geef hem elke dag van 16.00 tot 19.00 uur vrij om in ECO+ mode om op te warmen.
ECO en comfort instelling maakt de opwarming sneller maar minder rendabel.
Instelling 42-60 graden dus hij warmt op naar circa 55 graden. (vreemd van software Nefit)
Hierdoor geef ik de zonnecollector de kans om het tapwater voor te verwarmen.
Tevens doe ik op dezelfde tijd op zaterdag een run legionella omdat ik dan in het dal tarief zit van de energie leverancier. Door einde contract zit ik nu op een duurdere variabele tarief met 5 cent verschil tussen dal en normaal.
Verwarmen met energie van zonnepanelen vind ik nog niet relevant vanwege de huidige saldering.

De boiler van mij heeft een stilstand verlies van 54W, dat is 1296W per dag.
Dit kan oplopen door uitstraling van hete leidingen die aan de boiler zitten en niet zijn geisoleerd.

De actuele temperatuur in de Nefit app geeft een vertekend beeld van de temperatuur in het vat.
Het is een virtuele waarde die de software berekend.
De warmtepomp regelt met TW1 die normaal gesproken in het midden van het vat zit.
Als de regeling de onder waarde van TW1 (42-60) bereikt start het opwarmen van de tank als deze is vrij gegeven. Maar door de gelaagdheid is de temperatuur in het bovenste gedeelte nog heet genoeg om te gebruiken. Er is een goede scheiding tussen het hete water bovenin dat tijdens gebruik omhoog gedrukt wordt door het koude water dat onderin naar binnen stroomt.

Op dit moment heb ik nu genoeg heet water door een maal per dag het vat op te warmen.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:03
@JakeOfOz
Denk dat het wel prima is, het is nog niet zo koud. Hier telkens een run van 1 uur en dan 1,5 uur pauze. Als het kouder wordt worden de runs altijd langer.

Maar het zou wel fijn zijn als nefit een soort van dienst aanbied die het gedrag van de WP een beetje kan monitoren of dat wel past bij de huidige buitentemperatuur. Lijkt mij dat je softwarematig wel een beetje de boel kan bewaken. Of dat er modellen zijn waarbij je je eigen WP kan vergelijken. Had ik vooral ook behoefte aan toen we dat ding net hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Halverwege volgend jaar krijgen wij onze nieuwbouwwoning 2^1.
Inhoud v/d woning weet ik zo niet, maar het woonoppervlak zal zo'n 150m2 zijn.
De woning wordt voorzien van een Nefit Enviline Tower all electric Split 7.0 T-S.

Wat ik mij vooral afvraag is hoeveel KWh een dergelijk systeem op jaarbasis +- zal verbruiken.
De begane grond en 1e verdieping worden voorzien van vloerverwarming, alleen verwacht ik dat er niet veel wordt verwarmd op de 1e verdieping m.u.v. de badkamer.

Koken doen we op inductie met tevens een Quooker voor het warm water.

Hoeveel verbruikt gem. zo'n ding op jaarbasis bij een gezin van 4 personen?
Heeft iemand ervaringen met dit type warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
@NL_Scratch Verbruik van tevoren inschatten is zwarte magie :)

Maar, als we een beetje redeneren: ons verbruik (gebaseerd op 210 m^2 vrijstaand met een monoblock 13.0) is geschat op zo'n 5000 kWh per jaar. De radiatorkranen op de bovenverdieping zitten al hun hele leven potdicht, omdat verwarmen daar niet nodig is :D (thermostaat in elke ruimte scheelt wel enorm overigens)

Wij koken ook op inductie, en hebben een kleine boiler bij de kraan gezet, zodat we sneller warm water hebben. Vorige week maandag en dinsdag was het dramatisch qua opbrengst van de zonnepanelen, dus dan kun je beter zien hoeveel je verbruikt op een dag. Daar zaten wij op ca 23 kWh per dag. Dat zijn dan wel dagen dat het vrij fris is buiten, dus de warmtepomp heeft daar wel wat moeten doen.

Voor jullie situatie: (zonder enige vorm van garantie) ordegrootte 3500 kWh per jaar voor de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin.h
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:40

martin.h

Met een HAMER past ALLES!

Wij hebben een vergelijkbare situatie, maar ons verbruik is wel hoger. Ik heb daarentegen 3 kinderen rondlopen die met de TV, Nintendo, laptop e.d. genoeg extra energie verbruiken.Gelukkig hebben we zonnepanelen die veel goedmaken. Ook hebben we een zonneboiler die helpt met het opwarmen van het warmwater en een quooker en elektrische kookplaat in de keuken.

Opbrengst van zonnepanelen dit jaar tot nu toe: 7016 kWh.
Verbruik dit jaar tot nu toe: 4994 kWh
Teruglevering tot nu toe: 5142 kWh.

Uitgaande van 2500 kWh aan verbruik voor de tv e.d., komen we denk ik rond de 5500 - 6000 kWh voor de warmtepomp uit. Daarbij hebben we overigens wel de temperatuur van de thermostaat altijd op 20,5 graden ingesteld staan en is het eigenlijk altijd behoorlijk warm in huis. In de winter lopen we regelmatig met een t-shirt rond. Boven hebben we geen extra verwarming, op een elektrische radiator na op mijn thuiswerkplek en vloerverwarming in de badkamer.

De verwachting is dat we dit jaar wellicht een heel klein beetje moeten bijbetalen door tegenvallende opbrengst van de zonnepanelen in de zomer, maar eigenlijk mogen we niet klagen. En over een jaar of 5 zal het waarschijnlijk gunstig worden om een accu te installeren.

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
JakeOfOz schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:33:
@NL_Scratch Verbruik van tevoren inschatten is zwarte magie :)

Maar, als we een beetje redeneren: ons verbruik (gebaseerd op 210 m^2 vrijstaand met een monoblock 13.0) is geschat op zo'n 5000 kWh per jaar. De radiatorkranen op de bovenverdieping zitten al hun hele leven potdicht, omdat verwarmen daar niet nodig is :D (thermostaat in elke ruimte scheelt wel enorm overigens)

Wij koken ook op inductie, en hebben een kleine boiler bij de kraan gezet, zodat we sneller warm water hebben. Vorige week maandag en dinsdag was het dramatisch qua opbrengst van de zonnepanelen, dus dan kun je beter zien hoeveel je verbruikt op een dag. Daar zaten wij op ca 23 kWh per dag. Dat zijn dan wel dagen dat het vrij fris is buiten, dus de warmtepomp heeft daar wel wat moeten doen.

Voor jullie situatie: (zonder enige vorm van garantie) ordegrootte 3500 kWh per jaar voor de warmtepomp?
Dank voor de reactie, snap dat het behoorlijk (veel) koffiedik kijken is.
De woning die wij krijgen is wel een 2^1 kap maar is niet bijzonder groot.
(binnenmaat 5,40X8,80 + 2,40 uitbouw beneden).

Woning wordt geadverteerd als zijne bijna energie neutraal en er worden WEL 2 zonnepanelen bijgeleverd.... 8)7 Lang leve projectbouw... O-) We breiden dit zelf uit naar minimaal 16 panelen, dus dan moeten we volgens mij wel redelijk goed uitkomen.

Ga mij tevens nog maar even goed verdiepen in alle instellingen. Overdag is bij ons niemand thuis. Douchen gebeurd over het algemeen in de ochtend door 2 volwassenen (om 7 uur) en savonds 2 kids (19:00 uur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:03
NL_Scratch schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:40:
De begane grond en 1e verdieping worden voorzien van vloerverwarming, alleen verwacht ik dat er niet veel wordt verwarmd op de 1e verdieping m.u.v. de badkamer.
Persoonlijk begrijp ik de keus voor vloerverwarming niet op de 1e verdieping (muv badkamer). Als je slaapkamer zowel hobby/studie kamer is dan wil je het soms warm hebben maar bij het slapen al snel 3 graden kouder. Dat is onmogelijk met vloerverwarming. Ze zouden in het bouwbesluit moeten opnemen dat deze kamers standaard worden voorzien van airco's die wel die flexibiliteit hebben. Achteraf aanleggen is best lastig. Niet je vraag, wel mijn mening. ;)

Wij verwarmen overigens onze 1e verdieping zelden maar gebruiken het ook niet als hobby/studiekamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De woning wordt voorzien van een Nefit Enviline Tower all electric Split 7.0 T-S.

Wat ik mij vooral afvraag is hoeveel KWh een dergelijk systeem op jaarbasis +- zal verbruiken.

Deze vraag is zo natuurlijk niet te beantwoorden. Je vermeldt zelfs niet eens of het een appartement of vrijstaande woning is (of iets ertussenin), hebt geen zin om de inhoud te berekenen, maar verwacht wel dat de lezers hier een glazen bol hebben....
Wat staat er in je EPC berekening qua benodigde hoeveelheid energie voor verwarmen en SWW? Als je dat omrekent naar kWh en deelt door de COP heb je je antwoord. Oftewel: zelf aan de slag!

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 22-11-2021 18:00 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:57
Vannacht heeft het licht gevroren hier. Blijkbaar had de compressor het er moeilijk mee om de Flow temperatuur te handhaven. Hierdoor is de bijverwarming bijgesprongen, nu vraag ik me af is dit dan wel nodig bij een geringe vorst? Bij welke temperatuur laten jullie de bijverwarming bijspringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
immie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:53:
Vannacht heeft het licht gevroren hier. Blijkbaar had de compressor het er moeilijk mee om de Flow temperatuur te handhaven. Hierdoor is de bijverwarming bijgesprongen, nu vraag ik me af is dit dan wel nodig bij een geringe vorst? Bij welke temperatuur laten jullie de bijverwarming bijspringen?
Niet. Een warmtepomp hoort een woning zonder bijverwarming te kunnen verwarmen. En zeker als de dagtemperatuur gemiddeld nog niet eens onder de 5 graden komt. Want als je die nu al nodig hebt, wat doe je dan als het gemiddeld -10 is? Dan heb je meer dan 2x zoveel vermogen nodig! (bij een stookgrens van 18 graden).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
Andrehj schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:22:
[...]

Niet. Een warmtepomp hoort een woning zonder bijverwarming te kunnen verwarmen. En zeker als de dagtemperatuur gemiddeld nog niet eens onder de 5 graden komt. Want als je die nu al nodig hebt, wat doe je dan als het gemiddeld -10 is? Dan heb je meer dan 2x zoveel vermogen nodig! (bij een stookgrens van 18 graden).
Eens, hebben jullie hem dan handmatig uitgeschakeld in het menu? Hier staat ie op 5 graden maar moet denk ik naar -7 o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:19
@JakeOfOz Hoe heb jij die module van BBQ aangesloten? Via de service jack (zit die überhaubt op een HMC300?) of via het EMS contact voor de thermostaat?
immie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:38:
[...]

Eens, hebben jullie hem dan handmatig uitgeschakeld in het menu? Hier staat ie op 5 graden maar moet denk ik naar -7 o.i.d.
Ik heb de bijverwarming uitgeschakeld. Dan zakt de temperatuur maar even als de WP het niet trekt. Liever dat dan ongemerkt structureel bijstoken met COP=1 :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:04

Heeft iemand ervaringen met dit type warmtepomp?
Hier is het jaarverbruik volgens Enviline zelf: 4.900 kWh.
T.o.v. jullie situatie de volgende verschillen:

- huis uit 1960, zeer stevig na geisoleerd; maar bouwkundig niet helemaal naar de eisen van de huidige nieuwbouw woningen, maar we komen een heel eind (wij hebben ventilatieroosters in de ramen)
- 9kW monoblock
- 2 personen (waarvan 1 chronisch koud dus temperatuur staat op standje comfortabel)
- verwarmd vloeroppervlakte ongeveer 90 m2 (alleen beneden plus badkamer);
- Slaapkamers worden verwarmd met een elektrische wandradiator van 80 euro, binnen 10 minuten is slaapkamer (sinds corona ook werkkamer) op temperatuur. Ben het dus eens met @JP1980 Vloerverwarming in slaapkamer/studeerhok is te traag. Of je slaapt in de hitte of je zit er in de kou.

Mijn inschatting is met de isolatie van een nieuwbouwhuis etc dat je ergens rond de 3500 kW per jaar uit gaat komen. Beetje erg afhankelijk van douche gedrag (bad?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:23
Wij hebben een nieuwbouw woning uit 2020.

- Inhoud 735m3,
- vloeropp 180m2
- vloerverwarming beide verdiepingen (en ook aanstaan afgezien van slaapkamer)
- monoblock 7kW
- grote regendouche
- bad
- koeling wordt gebruikt

Huidige stand op de warmtepomp is 3800 kW waarbij de warmtepomp half juli 2020 is aangesloten. Ik weet dat cijfer uit de warmtepomp een afwijking heeft. Maar denk inderdaad dat je met 3500/4000 kW per jaar moet rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
Joris748 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:19:
@JakeOfOz Hoe heb jij die module van BBQ aangesloten? Via de service jack (zit die überhaubt op een HMC300?) of via het EMS contact voor de thermostaat?

[...]

Ik heb de bijverwarming uitgeschakeld. Dan zakt de temperatuur maar even als de WP het niet trekt. Liever dat dan ongemerkt structureel bijstoken met COP=1 :)
Via de service jack. Even de twee kappen van de binnenunit losschroeven, dan zit de jack netjes iets rechts van het midden, halverwege qua hoogte (is bij mij een zwart kabeltje met een jack plug aan het einde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:43
immie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:38:
[...]

Ik heb de bijverwarming ook uitgeschakeld in het menu
Electriche element wordt alleen voor legionella run gebruikt

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
Willem senior schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:01:
[...]

Ik heb de bijverwarming ook uitgeschakeld in het menu
Electriche element wordt alleen voor legionella run gebruikt
Oke en de compressor draait dan wel vaak 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
immie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:17:
[...]

Oke en de compressor draait dan wel vaak 100%?
Compressor draait alleen volgas met warm water maken
Ik draai meestal op minimum vermogen laagste wattage wat ik meet aan verbruik is 600 Watt ongeveer als de compressor terug gemoduleerd is
Ik wil nog een aparte kilowattuur meter plaatsen om dat verbruik te gaan meten / monitoren

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulpje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-04 21:08
daan3128 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:04:
[...]

Volgens mij klopt deze info niet en is het net andersom. Volgens de documentatie (HMC handleiding) heeft het gebouwtype invloed op de demping van de buitentemperatuur tbv de WAR regeling. Hierbij is licht een prefab/houtskelet woning met geringe demping, matig een holle bakstenen huis en zwaar is een bakstenen huis waarbij sterke demping wordt toegepast. Ik heb hem zelf op licht staan.
Grappig ik lees het dus net andersom: ;)

Met een prefab/houten skelet is het huis sneller afgekoeld en sneller opgewarmd meer afhankelijk van wat er buiten aan temperatuur is, Dus dan heb je een lichte demping nodig.

Met een bakstenen huis waar de warmte en koude langer vast worden gehouden zal de demping ook zwaarder zijn, het is namelijk een stuk stabieler tegenover de buitentemperatuur. En de WAR zal dan rustiger moet reageren.

Hetzelfde geld natuurlijk voor isolatie, licht geïsoleerd heeft sneller invloed van de buitentemperatuur en zal dus minder demping op de WAR moeten hebben.

Goed geïsoleerd heeft minder snel last van de buitentemperatuur en zal de demping (lees gebouw) zwaar moeten zijn om niet de WAR te snel omhoog of omlaag te zetten.

Overigens heb ik mijn toestel op gemiddeld staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
hulpje schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:51:
[...]

Grappig ik lees het dus net andersom: ;)

Met een prefab/houten skelet is het huis sneller afgekoeld en sneller opgewarmd meer afhankelijk van wat er buiten aan temperatuur is, Dus dan heb je een lichte demping nodig.

Met een bakstenen huis waar de warmte en koude langer vast worden gehouden zal de demping ook zwaarder zijn, het is namelijk een stuk stabieler tegenover de buitentemperatuur. En de WAR zal dan rustiger moet reageren.

Hetzelfde geld natuurlijk voor isolatie, licht geïsoleerd heeft sneller invloed van de buitentemperatuur en zal dus minder demping op de WAR moeten hebben.

Goed geïsoleerd heeft minder snel last van de buitentemperatuur en zal de demping (lees gebouw) zwaar moeten zijn om niet de WAR te snel omhoog of omlaag te zetten.

Overigens heb ik mijn toestel op gemiddeld staan :)
@daan3128 heeft het bij het rechte eind. In de servicehandleiding van de HMC300 staat het uitgebreider uitgelegd.

Soort gebouw
Wanneer de demping is geactiveerd, kan met het gebouwsoort de demping van de variaties van de buitentemperatuur worden ingesteld. Door de demping van de buitentemperatuur wordt met de thermische traagheid van de gebouwmassa rekening gehouden. Zo kan met de gebouwsoort de regeling op het karakteristieke gedrag van het gebouw worden afgestemd.

Hoe groter de demping van het gebouw, hoe meer de binnentemperatuur naijlt op de buitentemperatuur.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulpje
Joris748 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:04:
[...]

@daan3128 heeft het bij het rechte eind. In de servicehandleiding van de HMC300 staat het uitgebreider uitgelegd.

Soort gebouw
Wanneer de demping is geactiveerd, kan met het gebouwsoort de demping van de variaties van de buitentemperatuur worden ingesteld. Door de demping van de buitentemperatuur wordt met de thermische traagheid van de gebouwmassa rekening gehouden. Zo kan met de gebouwsoort de regeling op het karakteristieke gedrag van het gebouw worden afgestemd.

Hoe groter de demping van het gebouw, hoe meer de binnentemperatuur naijlt op de buitentemperatuur.
Precies zoals het in het boekje staat dan zeg ik het toch goed? :?
Bij een grote demping zal het toestel op zwaar gezet moeten worden.
Bij weinig demping zal het toestel op licht gezet moeten worden.

Wat doet isolatie in een woning? Dat is toch het scheiden van de temperaturen (buiten/binnen) en warmte in de woning langer vasthouden? Hoe beter de isolatiewaarde hoe meer de binnentemperatuur constant blijft ter opzichte van de buitentemperatuur... Of zie ik het nu verkeerd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
hulpje schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:23:
[...]

Precies zoals het in het boekje staat dan zeg ik het toch goed? :?
Bij een grote demping zal het toestel op zwaar gezet moeten worden.
Bij weinig demping zal het toestel op licht gezet moeten worden.

Wat doet isolatie in een woning? Dat is toch het scheiden van de temperaturen (buiten/binnen) en warmte in de woning langer vasthouden? Hoe beter de isolatiewaarde hoe meer de binnentemperatuur constant blijft ter opzichte van de buitentemperatuur... Of zie ik het nu verkeerd ;)
Als ik het nog eens lees lijken we allemaal hetzelfde te bedoelen.

Je stelt in ieder geval het gebouwtype in, zodat de WAR trager of sneller reageert.

[ Voor 24% gewijzigd door Joris748 op 24-11-2021 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Er zit nog wel verschil tussen isolatie en thermische massa. Als je stenen eenmaal warm zijn, duurt. Het vrij lang voordat die afkoelen (veel demping).

Huizen met houtskeletbouw en veel isolatie zijn vooral goed in de warme lucht binnenhouden. Maar die lucht koelt sneller af (en is zo weg als de deur bijvoorbeeld een keer open gaat). Daarbij heb je dus wel iets minder demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan3128
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-04 20:16
Ik denk dat @JakeOfOz wel gelijk heeft. Ik volg ieg nu even het tabelletje waarin de type gebouwen staan vanuit de HMC handleiding.

Even een andere vraag; ik merk in mijn Enviline sinds enige tijd dat de warm water temperatuur "vast" lijkt te zitten. Ik heb nu een paar keer gehad dat na het douchen het water kouder lijkt te worden terwijl volgens de Enviline de WW temp nog voldoende zou moeten zijn (gisteravond nog 50 graden). Na het uitzetten en weer opnieuw opstarten van de installatie gaf hij ineens 20 graden aan wat ook klopte met een alternatieve meting die ik had gedaan.

Zijn er andere mensen die hier ook last van hebben cq een oplossing/suggestie hebben? Sensor lijkt dus wel goed te zijn maar hij lijkt de temperatuur op op den duur niet meer bij te werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_-QxfC9OhSUOIO_eMCqggyiixY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J9B1P3yjnx7f3c453tdfSiX6.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door daan3128 op 24-11-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Iemand enig idee hoe je de opvoerhoogte kunt uitrekenen op een makkelijke manier? Wij hebben een wilo cv pomp maar deze maakt best veel lawaai. Ben benieuwd of de snelheid niet omlaag kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Gewoon een nachtje uitproberen op lagere stand zo heb ik het hier gedaan
Installateur had de pomp op radiators ingesteld op snelheid 2 dat gaf een hoop stromings geluid in de cv leidingen nu na verschillende standen uitgeprobeerd te hebben staat de pomp op stand 1 van vloerverwarming instelling en dat is heerlijk stil en de warmtepomp maakt langere runs ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:05
Bij ons maakt ook de 2e stand van de Will pomp de meeste herrie. In stand 1 is er echter te weinig flow en halen de ruimtes de ingestelde temperatuur niet. In stand 2 wel. Dit heeft bij ons te maken met de lengte van de vloerverwarmingsgroepen. In de handleiding van de Wilo staat het volgende:
De Wilo Para SCU heeft een optimale pompgrafiek voor toepassing op een vloerverwarmingverdeler
− Kies Δp-c modus voor:
− stand I: 2m (20kPa)
− stand II: 3m (30kPa) Advies stand bij groepslengte tot 90m individueel
− stand III: 4.5m (45kPa) Advies stand bij groepslengte tot 120m individueel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulpje
JakeOfOz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:34:
Er zit nog wel verschil tussen isolatie en thermische massa. Als je stenen eenmaal warm zijn, duurt. Het vrij lang voordat die afkoelen (veel demping).

Huizen met houtskeletbouw en veel isolatie zijn vooral goed in de warme lucht binnenhouden. Maar die lucht koelt sneller af (en is zo weg als de deur bijvoorbeeld een keer open gaat). Daarbij heb je dus wel iets minder demping.
Goed punt👍

• immie
daan3128 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:58:
Ik denk dat @JakeOfOz wel gelijk heeft. Ik volg ieg nu even het tabelletje waarin de type gebouwen staan vanuit de HMC handleiding.

Even een andere vraag; ik merk in mijn Enviline sinds enige tijd dat de warm water temperatuur "vast" lijkt te zitten. Ik heb nu een paar keer gehad dat na het douchen het water kouder lijkt te worden terwijl volgens de Enviline de WW temp nog voldoende zou moeten zijn (gisteravond nog 50 graden). Na het uitzetten en weer opnieuw opstarten van de installatie gaf hij ineens 20 graden aan wat ook klopte met een alternatieve meting die ik had gedaan.

Zijn er andere mensen die hier ook last van hebben cq een oplossing/suggestie hebben? Sensor lijkt dus wel goed te zijn maar hij lijkt de temperatuur op op den duur niet meer bij te werken:

[Afbeelding]
Ik herken dit "probleem" helemaal en vind het ook erg vaag dat die alternatieve meting zo anders is. Maargoed bij hoeveel graden laat je het boiler vat weer opwarmen? En om hoe veel liter gaat t bij jullie?
De plek van de sensor in het vat maakt ook nogal uit..

• daan3128
immie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:47:
[...]

Ik herken dit "probleem" helemaal en vind het ook erg vaag dat die alternatieve meting zo anders is. Maargoed bij hoeveel graden laat je het boiler vat weer opwarmen? En om hoe veel liter gaat t bij jullie?
An sich klopt de meting wel; na de herstart van de Enviline geeft namelijk ineens wel de juiste temperatuur aan. Het lijkt er gewoon op dat hij op den duur de temperatuur niet meer goed wil bijwerken in de Enviline.

Ik heb trouwens een 300L boiler met zonnecircuit. Warmwater bediend ik tot nu toe nog meer handmatig; boiler is vrij snel warm.

• immie
daan3128 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:13:
[...]

An sich klopt de meting wel; na de herstart van de Enviline geeft namelijk ineens wel de juiste temperatuur aan. Het lijkt er gewoon op dat hij op den duur de temperatuur niet meer goed wil bijwerken in de Enviline.

Ik heb trouwens een 300L boiler met zonnecircuit. Warmwater bediend ik tot nu toe nog meer handmatig; boiler is vrij snel warm.
Volgens Nefit is het by design en is het een gecalculeerde waarde..

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

[Afbeelding]
Klopt, de actuele temperatuur in de app gaat uit van de natuurlijke afkoeling van de tank.
Bij mij staat hij nu op 49.7 graden. De boiler is nu met koud water gevuld en de TW1 geeft 16.7 graden aan.

De warmtepomp kijkt naar TW1 om het opwarmen te starten. TW1 zit meestal in het midden.
Bij gebruik van heet water wordt het hete en koude water niet gemengd.
Door gelaagdheid van het water wordt het hete water omhoog gedrukt door het koude water.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

• Nous112
immie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:47:
[...]

TW1 zit bij ons ook in het midden, temperatuur SWW is 43 graden start, eind 55 graden (zit altijd 12 graden tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan3128
hansbot schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:31:
[...]

Klopt, de actuele temperatuur in de app gaat uit van de natuurlijke afkoeling van de tank.
Bij mij staat hij nu op 49.7 graden. De boiler is nu met koud water gevuld en de TW1 geeft 16.7 graden aan.

De warmtepomp kijkt naar TW1 om het opwarmen te starten. TW1 zit meestal in het midden.
Bij gebruik van heet water wordt het hete en koude water niet gemengd.
Door gelaagdheid van het water wordt het hete water omhoog gedrukt door het koude water.
Dank voor alle reacties! Als ik het dan goed begrijp dan wordt de WW temperatuur adhv van de sensor gegevens wel omhoog bijgesteld maar vervolgens dmv een berekening gaat deze langzaam achteruit. Dit terwijl de sensor wellicht door WW vraag de temperatuur al verder naar beneden heeft gehaald? Begrijp ik dit goed en zoja waarom in vredesnaam niet de temperatuur aanhouden die daadwerkelijk in de boiler wordt gemeten??? 8)7 Zoals je zegt wordt door de gelaagdheid in het water de temperatuur steeds lager en zonder opwarming (door de WP of solar) gaat deze niet ineens omhoog...

Aangezien TW1 voor ons in principe kan aangeven of we nog even snel kunnen douchen of niet ben ik de handleidingen weer doorgespit. Ik zie echter nergens dat ik de weergave kan wijzigen van de berekende WW temperatuur naar de daadwerkelijke TW1. TW1 zit bij mij ongeveer op 2/3 hoogte. Betekend dit dat ik die enkel kan uitlezen hetzij via de diagnose menu hetzij via de bbqkees module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 19:04
Even mijzelf quoten als reactie:
BB-One schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:58:

[...]

ik heb het bij Nefit nagevraagd: WW-temp is een 'fictieve' waarde die berekent wordt op basis van de daadwerkelijk gemeten boilertemperatuur. Boilertemperatuur wordt onderin gemeten en het warme water stijgt. Vind dat wel bijzonder, heb je een installatie van een paar duizend euro kan er niet een extra thermometertje vanaf om ook bovenin de temperatuur te meten zodat je ook echt iets inhoudelijks te melden hebt... :X
@daan3128 Dus ja.... je kunt het alleen via het diagnose menu zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Vandaag was het koud genoeg 5 graden of kouder Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0bna7Nign5XekEKDKTTNLPJzps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ie14zNEfXnhGEhxzIPDiklGP.jpg?f=fotoalbum_largevoor de eerste lange run deze winter
Had vanmorgen 4 defrost maar dat is normaal met vochtig weer
Warmtepomp starte om 2 uur vannacht en draaide tot warm water run vanmiddag om 14:00 na warm water run gaan we weer vrolijk verder met verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
@Willem senior Hier nog geen lange run gehad, dit was van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hE-aZ8tAv3oc7D4empCkEDAjpJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fKkjjDj5GaiGfGiOYx04VqJZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
@JakeOfOz Dan moet je nog wat tweaken misschien
Zo draaiden ik vorig jaar ook ongeveer
Ik kreeg vorig jaar alleen mijn stooklijn goed ingeregeld en dit jaar heb ik alles waterzijdig ingeregeld en met de boderus pomp en warmtepomp verschillende instellingen geprobeerd totdat dit het resultaat is
Nu veranderd ik even niks meer denk dat het wel goed staat zo voor de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Is dit ook gedrag wat kan komen door een te zware installatie? Ik heb namelijk een 13.0. Ik wilde zelf eigenlijk een 11kW versie, maar de installateur wilde ons zelfs aan de 15.0 hebben.
Ons huis is net nieuw, en ik heb alles zelf uitgezocht mbt isolatie, en het is nog een stuk beter geïsoleerd dan wat standaard wordt gedaan. (Dak heeft een R van 8,5 en de muren 7).

Mijn gevoel zegt nu dat onze warmtepomp niet zoveel te doen heeft, en dus korte runs maakt omdat 'ie z'n energie niet kwijt kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Een te grote warmtepomp gaat pendelen en dat zie ik niet in jou grafieken terug
Je kunt proberen met een graad nacht verlaging om te testen of de andere dag de warmtepomp wel een lange run maakt
en dan afschakelt op de thermostaat dat zou goed zijn
of dat de warmtepomp stopt door 2 a 3 graden over het gevraagde heat setpoint te gaan als dat gebeurt dan moet je meer afgifte zien te vinden door bevoorbeeld de stooklijn hoger te zetten of meer radiators/ vloerverwarming open te houden
Hopelijk kun je hier iets mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynasty5
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01 12:31
Ik heb een Enviline en zit te overwegen om een IP module aan te schaffen.
Weet iemand wat je er mee uit kan lezen?
Dat uitlezen gaat dat via een app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

dynasty5 schreef op zondag 28 november 2021 @ 00:20:
Pak dat ding van bbqkees. Dan kan je die grafiekjes zoals hierboven maken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
dynasty5 schreef op zondag 28 november 2021 @ 00:20:
Ik heb een kastje van Husdata en daar kun je alle waardes van je warmtepomp mee uitlezen
En de thermostaat hoger of lager zetten
De grafieken maak ik met Home Assistant en daar bedien ik ook het huis mee
Verlichting en rolluiken en de thermostaat hoger of lager zetten
En het kastje van BBQKEES wil ik ook gaan gebruiken maar was momenteel uitverkocht met lan aansluiting
De WiFi uitvoering is wel op voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynasty5
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01 12:31
Ik heb geen thermostaat op de warmtepomp aangesloten.
Dus die hoef ik er niet mee te bedienen
Ik heb in elke ruimte een thermostaat hangen(11) die ingesteld zijn en daar kom ik nooit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
JakeOfOz schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:28:
@Willem senior Hier nog geen lange run gehad, dit was van vandaag:
[Afbeelding]
Welke waarde monitor jij voor de modulation? De compressor snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:08:
Vandaag was het koud genoeg 5 graden of kouder [Afbeelding]voor de eerste lange run deze winter
Had vanmorgen 4 defrost maar dat is normaal met vochtig weer
Warmtepomp starte om 2 uur vannacht en draaide tot warm water run vanmiddag om 14:00 na warm water run gaan we weer vrolijk verder met verwarmen
@Willem senior is dit de grafiek van je compressor? Zie onderstaand het beeld van mijn compressor over de laatste 24 uur, een veel onrustiger beeld (compressor is continue aan het op- en aftoeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKSdUrYt1CHjbDeK1Z9b71lkPdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQOgYc4hJcONXB4peDzBQopd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyDUCyZuUWyLEeHydnG6vOj9IIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0TO9JN5fQXczcT1GIxJ7nEkE.png?f=fotoalbum_large

dit was de compressor speed en temperatuur van gisteren bij die mooie lange run

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-03 15:22

Dat doet die van mij ook. Hij gebruikt de sensor niet, maar een standaard temperatuur verloop. Bij aan/uit zetten, als het ww programma start en als hij desinfectie gaat doen gebruikt hij wel de sensor. Ik snap echt niet waarom daarvoor gekozen is. Automatisch laten verwarmen werkt daardoor niet omdat de unit niet in de gaten heeft dat je de boel leeg doucht. Heel raar.
Mijn oplossing was om warm water te doen op vaste momenten. Ons watergebruik is vrij voorspelbaar de dat werkt goed. En eraan denken dat je handmatig ww aanzet als je tussendoor ineens water verbruikt.

Heel apart maar is hier al vaker genoemd. Blijkbaar een design keuze... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/414z2wYGsGYmF9yB5b6WxwXO7Ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U6bdTmNk1PASDVAxHE6kqpVv.png?f=fotoalbum_large

en dit is van vandaag tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Heb jij ook een waarde gevonden die het actuele stroomverbruik van de WP weergeeft?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
The Legend schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:58:
[...]

Heb jij ook een waarde gevonden die het actuele stroomverbruik van de WP weergeeft?
nee die heeft de warmtepomp niet nu kijk ik nog naar mijn verbruik op de meter wat het actuele verbruik was voor de start van een run en trek dat af van het verbruik op het moment
volgende week komen twee KWH meters binnen om er tussen te zetten Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6Jyem5jbzCHNdG2ol9FymaTXn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TYV2lKHs54keIAtEyt8qgt5P.png?f=fotoalbum_large
dit is het stroomverbruik nu en voor de run was het verbruik 250 W ongeveer
dus dan zou het verbruik nu van de warmtepomp ongeveer 648 Watt zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:53:
[Afbeelding]

dit was de compressor speed en temperatuur van gisteren bij die mooie lange run
De runs zijn bij ons ook wel redelijk lang, alleen de snelheid van de compressor en hierdoor ook ook de temperatuur van de Heat Carrier Out en dus ook van de CV Forward jitteren steeds en zijn niet zo stabiel als in jouw grafiek. Lijkt wel of deze constant blijft moduleren en niet stabiel worden. :?
Wij hebben een Compress 7400i 7kW, huis is van 2020/2021 met BVO 175m2 (inhoud 471 m3).
Huidige stooklijn instellingen voetpunt 20oC, eindpunt 40oC, maximale temperatuur 50oC (ruimteinvloed uit, kamertemperatuur offset 0K (i.v.m. naregeling per zone)). Delta T tussen aanvoer en retour (TC3 en TC0) is 7K. Vloerverwarming op benedenverdieping is nog niet optimaal ingeregeld qua flow, dus waarschijnlijk kan het eindpunt van de stooklijn in de toekomst nog worden verlaagd.

Als iemand ideeën heeft om het modulatiegedrag van de warmtepomp te verminderen hoor ik het graag.

Grafiek van de afgelopen 24h ziet er als volgt uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ON9hyAxmkOOESBdkYKrFg7u-AsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIBbWfYjWyyhCfFrvONTENIi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Andere vraag: af en toe is er een overshoot op de temperatuursensor van buiten. Afgelopen 24h is dit 2x geweest, waarbij de temperatuur van buiten 4oC gedurende 5-10 minuten naar 60oC weergave gaat. Zie onderstaand screenshot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0piLM4L1i-udhx9QMqJqs2HalE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0YiPJIeA1B3qerkk2vb5hRH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:40:
[...]

De runs zijn bij ons ook wel redelijk lang, alleen de snelheid van de compressor en hierdoor ook ook de temperatuur van de Heat Carrier Out en dus ook van de CV Forward jitteren steeds en zijn niet zo stabiel als in jouw grafiek. Lijkt wel of deze constant blijft moduleren en niet stabiel worden. :?
Wij hebben een Compress 7400i 7kW, huis is van 2020/2021 met BVO 175m2 (inhoud 471 m3).
Huidige stooklijn instellingen voetpunt 20oC, eindpunt 40oC, maximale temperatuur 50oC (ruimteinvloed uit, kamertemperatuur offset 0K (i.v.m. naregeling per zone)). Delta T tussen aanvoer en retour (TC3 en TC0) is 7K. Vloerverwarming op benedenverdieping is nog niet optimaal ingeregeld qua flow, dus waarschijnlijk kan het eindpunt van de stooklijn in de toekomst nog worden verlaagd.

Als iemand ideeën heeft om het modulatiegedrag van de warmtepomp te verminderen hoor ik het graag.

Grafiek van de afgelopen 24h ziet er als volgt uit
[Afbeelding]
Je zou de delta tussen Tc0 en Tc3 een dag of nacht op 5 kunnen zetten om te kijken of dat helpt
En de buiten sensor weet ik niet misschien schijnt de zon er op of te dichtbij een afvoer geplaatst (Afzuigkap bevoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
rroetenberg schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:53:
[...]

Welke waarde monitor jij voor de modulation? De compressor snelheid?
Dat plaatje wat ik plaatste was "Boiler heating pump 2 modulation" (geen idee waarom het #2 is, ik heb er maar één).
Als ik grafieken van "Boiler compressor speed" of "Boiler burner current power" plot, krijg ik exact dezelfde grafieken overigens.

Wat meet jij? En hoe lees jij het uit eigenlijk? Ik heb een bbq-kees unit, die ik via home assistant inlees. En vervolgens in Grafana plot. (hoewel de tool om de grafiek te plotten niet uitmaakt voor de waardes natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:45
Sinds afgelopen zomer ‘21 wonen we in een nieuwbouw vrijstaande woning. Begane grond en 2 verdiepingen. Begane grond + 1e verdieping heeft vloerverwarming en 2e verdieping heeft geen verwarming.
Woning wordt verwarmd middels de Nefit Lucht-waterwarmtepomp Enviline A/W Split ODU split 8-15 T.

Afgelopen maand ben ik de settings van de warmtepomp eens gaan bekijken en hier en daar wat wijzigingen doorgevoerd nav posts van anderen hier op het forum.
Ik heb wat foto’s gemaakt van de huidige instellingen die ik graag met jullie wil delen. Als er settings zijn die opmerkelijk zijn dan hoor ik dat graag; ik denk dat er nog eea zuiniger af te stellen is 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hrYeYWETr2AIUGQTKj7jTcXn88=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vr0i7WnlsjwBXCJGSCgyOiq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mac90eamYxbk9-BCJo9z0WE_qp0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvpofxUYYzqcWkS3rNe85RDo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iO7l7OKd0hVbRJIwE1kr-KY3wc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6owqzDli88qjdhbNUPcIRHt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfzDDcf5WR36kK3cOO0oojqObAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbwcxJdsbX9qNajEpW4VOZp2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYNvK0uSrpzLrZFqSjkofTiTgq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mr2E0jg3llnJ5e3VTnPXs8zB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmnH7H9gp5H1NdyBRxpQaQNC2wg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oEadwslGf0P6W5N7QBQao49.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASkRzvahmO7F19Rsz0B5Agp1cng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIhTb6j7IVuOvMFGu8P3Exa5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbDmlm5Oay0AqhT9z1MX96PUYPk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9m5QMNLor0WY2w2odbVQmczl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4AbEt7SZFsFnFqd1vBKMsniThc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mc5YTcNGvzX0X6hnB5rPZE2f.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZZ8UaO7yPaz-XQvbF5bXK4MWEc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atwAzq7dp3Lakwjx37akJWFZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDfncTvAKr7aTfqzd16prI7jvnI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dNHN1xQXfptVXveGG3KYWcx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4HGMv6f93rWqSk9rhua_SJ6Qq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tg57UYvIedcXTDarIBWnylS7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gf0zBszQN8Rc_CBvcsrzgbGwhx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FLV4xTaLIgYtsdH0yWdcQG5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPDCUOaMKveTeqPnopUhxPqcEgg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrCZjRJTg4H6sGREY6gf07nu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tOiYbCwVz44BBfPvMy3cPFrN-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDMyRVgbGRPx9xI94bqJ4ImI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsgYDfxm6AIbZszTRE1ZDXSL_ZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNHycP8XAAT12jRmJW6Hsmeg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsS4qzf18u1JQe6DspjaI7xMjEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJwtLdknxP8Zx4Ga4gexbe6x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwnmFDKKD1Gl64t7JnMNc3bfSDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuJZlAIL2CzumjCgTPd5LslZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qbXtemo_WZiEFKL4lmln5Zci2Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAXIld1C4amSoTqTtiLCu7SQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEdOVEe_D7UvyQNTE3CEm_lXIpQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3iEHsLFgxXtGa70dy0Ww2bI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHhv1ObP8_y6tsSwnwnNyrfcCio=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSQv0zLWel6MfNQhHMz3Gagb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRcoMg5Af3ni3uvD5Vpm9jtCLmo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNH8shkGAg0mogdhjUrg9OIr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JGGzGfFrUzW8iZNbtXlWCAOCBQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQzdka9FHK49ZjsM2u1oZrmV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yNRLtJlbDnd6jVNKisqU46_8-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erxNWECXTi7IatpueTmwQcta.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFr_t0R16IdkDSmUhkcPEZBOzP0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NdexBHLdc0tmZal6sE1KiiD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWLRbB_abiJdgE7z_qgqm5U5rqY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1jhw5VlloziCZUkdncRCEmz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfRfVJiNqs-V_GmFMA-7nOiSZ4M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66dnDNiqxGLnhJD8fgV6dIi9.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJVIKTAYHZVbNfPXmpgtwceEkO0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiQwCnxUwRBaOUixIAycCeVM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fJj_-dQ3jCY2-Xy5eIwQ3Hdhpc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmUhApzGYtO7Ttvvbm1Btr7C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmRtJzPNzcbZGeNqaVa7rrVGIEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZfA3WwuhsXElXTWa0y2K5bw.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MO1GFBon7-3dtjbM_kaF-w54YX0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHUlXdDI4BybcEeeQRvMJjqm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ol4nxQU0qe6syPJo9-Uqc5_SeMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHh2xCmT07Lqyr6sCtbUESSm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z81ratumM-_tilq-HGBI7dVqwFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCi2PYg9xM1Z6NEJfo45iYVd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXj-irHcf3O2iiSWPv34XQVhIQc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibHup1TOKZsKxCk1pkqIX4BA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_878Vaj9VZkAaiVtNcvG8OSPqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rUdSIzXjUC402sleQDp7K4x.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Matadores op 28-11-2021 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
En dit is het verbruik vandaag gemeten via een P1 in de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaADIbM3EROGLNGWIrs65UGkPs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifllpHCW4Hvy4loSB1Rcmwy5.jpg?f=fotoalbum_large

Hij zou vanmorgen om 05:00h starten met een legionella run, maar het lijkt erop dat deze afgebroken is? Ik zie geen storingmelding in de warmtepomp.

[ Voor 14% gewijzigd door Matadores op 28-11-2021 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JakeOfOz
@Matadores Die post is niet heel leesbaar. Kun je niet een betere grid maken en kleinere thumbnails?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
JakeOfOz schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:41:
@Matadores Die post is niet heel leesbaar. Kun je niet een betere grid maken en kleinere thumbnails?
Hoop dat er nu verbetering te zien is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
@Matadores de Tc0 en Tc3 voor koelen staat nu op 3 en mag naar twee dat is de nieuwe instelling van nefit zelf
Die gegevens kan je gratis downloaden onder tools op de nefit site
En ik zou warm water maken overdag doen dan is het warmer buiten en heb/haal je een betere cop voor warm water maken
En 41 graden max voor verwarming hoort op 45 te staan anders krijg je na warm water maken kans op een storing
Maar download de standaard instellingen bij nefit en loop dan rustig je menu door
En ben je net je huis gaan verwarmen want ik zie 19,2 graden staan en je wilt het 21 in huis hebben ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:28:
@Matadores de Tc0 en Tc3 voor koelen staat nu op 3 en mag naar twee dat is de nieuwe instelling van nefit zelf
Die gegevens kan je gratis downloaden onder tools op de nefit site
En ik zou warm water maken overdag doen dan is het warmer buiten en heb/haal je een betere cop voor warm water maken
En 41 graden max voor verwarming hoort op 45 te staan anders krijg je na warm water maken kans op een storing
Maar download de standaard instellingen bij nefit en loop dan rustig je menu door
En ben je net je huis gaan verwarmen want ik zie 19,2 graden staan en je wilt het 21 in huis hebben ??
Bedankt voor je feedback.
19,2 graden, dat lijkt mij de temperatuur in de ruimte waar de warmtepomp staat (garage). I de woonkamer gaf de thermostaat 20,9 graden aan (zie foto).
Ik ga de 41 graden max naar 45 zetten. TcO en Tc3 voor koelen is niet van toepassing,want ik koel het huis niet, ook niet in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
@Matadores
Dan denk ik dat er toch iets niet klopt want je stooklijn is max 38 graden
Maar dat maakt je warmtepomp nu al en dat is voor deze buiten temperaturen te veel lijkt mij
Ik heb nu 27 a 28 graden nodig om het huis warm te houden
En bij min 10 staat mijn stooklijn ook op 38 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:20:
[...]

Je zou de delta tussen Tc0 en Tc3 een dag of nacht op 5 kunnen zetten om te kijken of dat helpt
En de buiten sensor weet ik niet misschien schijnt de zon er op of te dichtbij een afvoer geplaatst (Afzuigkap bevoorbeeld)
Ik zal de TC0-TC3 eens gaan testen met 5K, kijken of dit verbetering geeft. De buitensensor hangt op nood-oost en niet in zon of bij een afzuigpunt. Ik zal de installateur maar eens vragen om hier na te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Matadores schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:50:
[...]

Bedankt voor je feedback.
19,2 graden, dat lijkt mij de temperatuur in de ruimte waar de warmtepomp staat (garage). I de woonkamer gaf de thermostaat 20,9 graden aan (zie foto).
Ik ga de 41 graden max naar 45 zetten. TcO en Tc3 voor koelen is niet van toepassing,want ik koel het huis niet, ook niet in de zomer.
De instellingen zijn te vinden op https://nefit.nl/professioneel/voorbereiding-en-installatie/instellingen (huidige versie is 6.2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:09:
@Matadores
Dan denk ik dat er toch iets niet klopt want je stooklijn is max 38 graden
Maar dat maakt je warmtepomp nu al en dat is voor deze buiten temperaturen te veel lijkt mij
Ik heb nu 27 a 28 graden nodig om het huis warm te houden
En bij min 10 staat mijn stooklijn ook op 38 graden
Ok, ik heb de thermostaatklok die naast de warmtepomp in de garage aan de muur hangt teruggedraaid naar 19,0 graden (ingestelde ruimte temperatuur) en dat is ook ca de gemeten ruimtetemperatuur in de garage.
De gemeten aanvoertemp zie ik nu ook al zakken naar 36,9 en is zakkende.
De termostaatklok in de woonkamer had ik ingesteld staan op 21,0 graden en die verander ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1SSbqkokMTV8vPv_k8MX-LvxBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVvA8asU2pzlT4Pwv3z227BD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Matadores op 28-11-2021 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Matadores schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:31:
[...]

Ok, ik heb de thermostaatklok die naast de warmtepomp in de garage aan de muur hangt teruggedraaid naar 19,0 graden (ingestelde ruimte temperatuur) en dat is ook ca de gemeten ruimtetemperatuur in de garage.
De gemeten aanvoertemp zie ik nu ook al zakken naar 36,9 en is zakkende.
De termostaatklok in de woonkamer had ik ingesteld staan op 21,0 graden en die verander ik niet.

[Afbeelding]
Dan valt hier nu het spreekwoordelijke kwartje
Je moet ruimte invloed op nul zetten en dan ga je alleen op buiten temperatuur draaien
En dan doet de nefit thermostaat niks meer met je stooklijn
En draai je alleen op buiten temperatuur
En de thermostaat in de kamer regelt dan je kleppen om de kamers te verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:22:
[...]

Ik zal de TC0-TC3 eens gaan testen met 5K, kijken of dit verbetering geeft. De buitensensor hangt op nood-oost en niet in zon of bij een afzuigpunt. Ik zal de installateur maar eens vragen om hier na te kijken.
Ik ben benieuwd of het gaat helpen
Hopelijk kan je installateur het probleem met de buitenvoeler oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:41:
[...]

Dan valt hier nu het spreekwoordelijke kwartje
Je moet ruimte invloed op nul zetten en dan ga je alleen op buiten temperatuur draaien
En dan doet de nefit thermostaat niks meer met je stooklijn
En draai je alleen op buiten temperatuur
En de thermostaat in de kamer regelt dan je kleppen om de kamers te verwarmen
Je bedoeld dat dit de reden moet zijn geweest van de hogere aanvoertemp en nu betere waarden zullen zien?

Met de ruimteinvloed op 0 bedoel je kamer invloed zoals hieronder?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNNzEL6d8kr_YyQB6beamc1rGpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoHzJi7aqsbUc3Rb1HOnhZuK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Matadores schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:50:
[...]

Je bedoeld dat dit de reden moet zijn geweest van de hogere aanvoertemp en nu betere waarden zullen zien?

[Afbeelding]
Ik heb ruimteinvloed uit, kamertemperatuur offset 0K (i.v.m. naregeling per zone d.m.v. Watts zoneregeling)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Matadores schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:50:
[...]

[Afbeelding]
Ja want je thermostaat probeerd nu je garage warm te krijgen
Instellen net als @Nous112 die draait ook alleen op buiten temperatuur

[ Voor 5% gewijzigd door Willem senior op 28-11-2021 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:02:
[...]

Ja want je thermostaat probeerd nu je garage warm te krijgen
Instellen net als @Nous112 die draait ook alleen op buiten temperatuur
Top, dit zal dus al een goede besparing opleveren. De temp in de garage zou nooit de 21 graden gehaald hebben, want daar is geen verwarming aangelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceVVJY-NL6_CXlD3Wul1RIfklPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlVXdY9aLcsvAvR0j2s3zeiI.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens is inmiddels de aanvoertemp ook al flink gedaald 🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDFd8aYV7TxemcZhKNltSx2smWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drm9W7TYdO9DljN20ww1ipg2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Nog een vraagje, is het met deze instellingen mogelijk om bijvoorbeeld in de badkamer een hogere temperatuur (22gr) te behalen dan in de woonkamer (21gr)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Matadores schreef op maandag 29 november 2021 @ 07:47:
Nog een vraagje, is het met deze instellingen mogelijk om bijvoorbeeld in de badkamer een hogere temperatuur (22gr) te behalen dan in de woonkamer (21gr)?
Dat ziet er een stuk beter uit
En je badkamer kan gewoon 22 graden worden dat regelt je zone kleppen
Je moet nu alleen misschien je stooklijn nog iets aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:12:
[...]

Dat ziet er een stuk beter uit
En je badkamer kan gewoon 22 graden worden dat regelt je zone kleppen
Je moet nu alleen misschien je stooklijn nog iets aanpassen
Welke setpoints voor voet/eindpunt zou je adviseren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem senior
Matadores schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:14:
[...]

Welke setpoints voor voet/eindpunt zou je adviseren?
Dat ligt aan je huis en afgifte systeem
Maar om te beginnen met een stooklijn is 20 graden voetpunt en 40 graden eindpunt goed
Is het te koud of te warm in huis boven de 0 graden buiten dan voetpunt hoger of lager zetten
En als het buiten vriest en het is te koud of te warm dan je eind punt hoger of lager zetten
Doe dat met kleine stapjes en wacht na het veranderen van de stooklijn zeker een dag
Warmtepomp werkt traag en langzaam dan zie je pas wat je veranderingen doen

[ Voor 0% gewijzigd door Willem senior op 29-11-2021 08:29 . Reden: Graden was fout stond eerst 10 graden buiten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:27:
[...]

Dat ligt aan je huis en afgifte systeem
Maar om te beginnen met een stooklijn is 20 graden voetpunt en 40 graden eindpunt goed
Is het te koud of te warm in huis boven de 0 graden buiten dan voetpunt hoger of lager zetten
En als het buiten vriest en het is te koud of te warm dan je eind punt hoger of lager zetten
Doe dat met kleine stapjes en wacht na het veranderen van de stooklijn zeker een dag
Warmtepomp werkt traag en langzaam dan zie je pas wat je veranderingen doen
Bedankt voor je reactie 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
@daan3128 en @hulpje Ik ben nog even door de standaardinstellingen van Nefit zelf aan het bladeren geweest, daar zie ik bij demping staan:

Licht 1h vertraging
gem. 3 h vertraging
Zwaar 5 h vertraging

Het lijkt dus niets anders te zijn dan het vertragen van de gemeten buitentemperatuur met 1, 3 of 5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Heeft iemand hier een hybride installatie die het volgende wellicht ook herkend. Hier een Nefit Trendline II HRC30 icm met een Bosch Compress 7400i 5kW. De WP verwarmt tot nu toe prima, maar standaard staat ‘ie zo ingesteld dat onder de 5 graden de bijverwarmer gaat helpen. Nu zat ik net toevallig voor de ketel en de WP en zie ik de CV aanslaan. De aanvoertemperatuur had ik voor de WP al begrensd op 45 graden. De aanvoertemp loopt echter binnen seconden al op tot boven de 50 graden, en dan slaat ‘ie af met foutcode 0Y204: aanvoertemperatuur hoger dan de ingestelde waarde. Dat heb ik vlak na de installatie in het voorjaar ook al een aantal keer gezien. Wat gaat hier nu mis? Kennelijk is de CV niet in staat om de aanvoertemperatuur onder controle te houden, maar ligt dat aan de CV of gaat er iets niet goed in de binnenunit van de WP? Ik neem aan dat ‘ie daar moet gaan mengen met de retour (anders zou er ook veel te warm water de vloer in kunnen lopen?).

[edit]

Ik heb nu snachts bij deze temperaturen ongeveer ieder uur een defrost. Dat duurt ongeveer 10-15 minuten (te zien aan de tijd tussen de drop in aanvoertemperatuur en het weer op niveau komen). Volgens de sensor levert een defrost geen extra start/stop op van de compressor, kan zoiets in andere zin nog kwaad?

[ Voor 14% gewijzigd door The Legend op 29-11-2021 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
@ The Legend
Wat geeft de stand van de klep aan? Dat is het percentage van het door de CV (of andere bijverwarmer) geleverde vermogen dat gebruikt wordt.
De enviline geeft wanneer het kouder wordt (is allemaal in te stellen) een signaal aan de bijverwarmer die dan 'standby' gaat staan. In jouw (en mijn) geval voel je dan de open verdeler tussen beide warm worden. Maar de klep in de enviline hoeft dan nog niet open te staan en wanneer wel dan begint ie vaak héél langzaam; onder de 10% oid. Vandaar dat je CV direct weer uit gaat omdat ie alleen die open verdeler warm houdt.
Pas wanneer het écht koud wordt, zoals afgelopen februari, gaat de klep naar vol naar 100% en moest ik de max aanvoertemp OP DE CV zelfs naar 70 graden zetten om voldoende warmte af te geven. Ik heb een 24kW Trendline bij een 12kW Enviline. Jouw verhouding tussen CV en WP is compleet anders dus.
De hybride factor (bepaalt wanneer de CV mee begint te lopen) heb ik op 2,2 staan. Die kun je berekenen uit jouw gas/stroom prijzen. Vanochtend was voor het eerst dit seizoen mijn verdeler warm, dus heeft ie vannacht even op standby gestaan. Om 6:15 was ie echter alweer uit.
Het is een heel gefiegelier om dit alles naar wens ingesteld te krijgen, ik weet het. Dit is ons vierde seizoen met de installatie. Die defrosts zijn trouwens normaal, bij mij ook zo'n beetje elk uur vannacht, tot ongeveer 11:00 vanochtend.

PS hybridefactor = STROOMPRIJS/(GASPRIJS/9,77) * 0,902

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Ik heb de stooklijn aangepast. De badkamer haalt de ingestelde temperatuur niet en blijft stokende onder de 21 graden hangen terwijl 22 graden ingesteld is. Nu afwachten of dit gaat helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eD5FIiZZTHKnl8SClV5Y7hhOI68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7w21vHCiDgOrR9c3ZXs1J7ZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat de vloer in de hal en toilet niet warm wordt (en nog nooit warm heeft aangevoeld) ga ik de installateur bellen. Ze moeten maar eens kijken naar de verdeler of daar alles goed staat.

De Bedurus pomp aan de muur staat op stand 2 en aan de ingaande/uitgaande temperatuur van water zie ik geen bijzonderheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Matadores schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:10:
Ik heb de stooklijn aangepast. De badkamer haalt de ingestelde temperatuur niet en blijft stokende onder de 21 graden hangen terwijl 22 graden ingesteld is. Nu afwachten of dit gaat helpen.
[Afbeelding]

Omdat de vloer in de hal en toilet niet warm wordt ga ik de installateur bellen. Ze moeten maar eens kijken naar de verdeler of daar alles goed staat.

De Bedurus pomp aan de muur staat op stand 2 en aan de ingaande/uitgaande temperatuur van water zie ik geen bijzonderheden.
Ik zie dat je het eindpunt hebt verhoogd. Bij een buitentemperatuur boven nul is het gebruikelijk om het voetpunt aan te passen. Bij buitentemperatuur onder 0 pas je het eindpunt aan.

Zet het eindpunt eens terug op 38 °C en het voetpunt omhoog naar 25 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Eindpunt had ik met 1 graad verhoogd omdat de temperatuur snachts ook al tegen het vriespunt komt.
Ik heb hem weer teruggezet naar 40 graden n voetpunt naar 25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
@Matadores je kunt kijken of de hal en wc groepen wel open staan voordat je de installateur belt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Alles staat open, ik heb beneden 8 groepen en zie dat de doppen van alle groepen omhoog komen als er vraag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Matadores schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:53:
Alles staat open, ik heb beneden 8 groepen en zie dat de doppen van alle groepen omhoog komen als er vraag is.
Heb je die doppen los gehaald
Daar onder zit een pennetje dat je kan indrukken soms blijft dat hangen
dat zou ik even proberen in te drukken komt het weer naar boven dan is het goed en staat je groep open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirkhaan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09 08:27
Ja, zo had ik laatst een voetventiel van een radiator dat wat dicht stond. Daardoor werd die radiator niet goed warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Weet iemand hier of er een manier bestaat om de aan- en afvoertemperatuur van de vloerverwarming uit te lezen? Nu heb ik wel die metertjes op de wilo pomp, maar die zijn niet erg nauwkeurig te lezen, en hangen ook in m'n garage (dus zijn niet makkelijk uit te bereiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
JakeOfOz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:29:
Weet iemand hier of er een manier bestaat om de aan- en afvoertemperatuur van de vloerverwarming uit te lezen? Nu heb ik wel die metertjes op de wilo pomp, maar die zijn niet erg nauwkeurig te lezen, en hangen ook in m'n garage (dus zijn niet makkelijk uit te bereiken)
Ik heb iets gebouwd met DS18B20 sensoren in de Buderus pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Ik dacht de aanvoer en retour te meten met DS18B20 sensoren via het BBQKEES kastje kunnen er 5 op had ik gelezen
Ik heb nu waterzijdig alles ingeregeld met een infrarood thermometer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:53:
[...]

dat zou ik even proberen in te drukken komt het weer naar boven dan is het goed en staat je groep open
Dit zal ik morgen gelijk checken.
Iets anders, ik zit op afstand het verbruik te bekijken en zie toch flinke onverklaarbare uitschieters ondanks dat er thuis niemand aanwezig is. Het start op het moment dat de zonnepanelen stroom opwekken en vanaf dan schiet het met regelmaat alle kanten op. Iemand een verklaring hiervoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFtXa8WafSiiNOqz5FqmhtA2ZBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OLcq33rpUqHbaMWp1cS8MHF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Laatst online: 19:44
Ja, kan prima met het kastje van BBQkees. Kan je tot op 0,1grd nauwkeurig zowel aanvoer als retour aflezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

DopjeD schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:23:
[...]

Ja, kan prima met het kastje van BBQkees. Kan je tot op 0,1grd nauwkeurig zowel aanvoer als retour aflezen
Hoe werkt dat met meerdere sensoren dan? De module heeft maar 1 driepins aansluiting toch? Hoe kun je dan verschillende waardes uitlezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
The Legend schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:26:
[...]

Hoe werkt dat met meerdere sensoren dan? De module heeft maar 1 driepins aansluiting toch? Hoe kun je dan verschillende waardes uitlezen?
ze hebben allemaal een eigen adres, ze worden 1 voor 1 uitgelezen dus. Ik heb zelf mijn vloerverwarming verdeler gekoppeld aan een ESP32 met 20 sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Laatst online: 19:44
The Legend schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:26:
[...]

Weet niet precies hoe de huidige module werkt. Ik heb 2 draadjes aan de IP module van de warmtepomp. Die gaan naar een Wemos die ik van BBQkees heb, daarop draait de software van Proddy. Daarmee kan je heel veel uitlezen. Ta, Tr, modulatie, ingestelde temp, werkelijke temp, buitentemp, boilertemp (de echte waarde, niet die berekende van Nefit), vloerverwarming pomp, etc.
Ook lees ik daarmee het verbruik uit @Willem senior. Niet real live, maar wel elke keer dat er een kWh verbruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
DopjeD schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:35:
[...]

Weet niet precies hoe de huidige module werkt. Ik heb 2 draadjes aan de IP module van de warmtepomp. Die gaan naar een Wemos die ik van BBQkees heb, daarop draait de software van Proddy. Daarmee kan je heel veel uitlezen. Ta, Tr, modulatie, ingestelde temp, werkelijke temp, buitentemp, boilertemp (de echte waarde, niet die berekende van Nefit), vloerverwarming pomp, etc.
Ook lees ik daarmee het verbruik uit @Willem senior. Niet real live, maar wel elke keer dat er een kWh verbruikt is.
Mijn Kwh meter is vandaag geleverd dus dat stroomverbruik kan ik apart monitoren over een tijdje
En het kastje van BBQKEES met Lan aansluiting heb ik vandaag kunnen bestellen waren weer op voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:53:
[...]

Ik heb alle doppen losgehaald en de pennetjes gecontroleerd. Deze kon ik allemaal indrukken en kwamen weer vanzelf naar boven. Dat de vloer in de hal en toilet niet warm worden zal dan een andere oorzaak hebben, dus wordt vervolgd.

Na de laatste aanpassingen in de stooklijn is de temperatuur in de badkamer gezakt naar 20,2 graden, terwijl daar in de wandthermostaat 21,6 ingesteld staat. Heb zojuist in de stooklijn de “kamerinvloed” en “offset ruimtetemperatuur” beide op 4K gezet. Nu maar eens afwachten wat er gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDEyqjfr4zGLUydRbba9LAuXVew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqGgrc4fWR1GIe95JzFRRkFC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Matadores schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:55:
[...]

Ik heb alle doppen losgehaald en de pennetjes gecontroleerd. Deze kon ik allemaal indrukken en kwamen weer vanzelf naar boven. Dat de vloer in de hal en toilet niet warm worden zal dan een andere oorzaak hebben, dus wordt vervolgd.

Na de laatste aanpassingen in de stooklijn is de temperatuur in de badkamer gezakt naar 20,2 graden, terwijl daar in de wandthermostaat 21,6 ingesteld staat. Heb zojuist in de stooklijn de “kamerinvloed” en “offset ruimtetemperatuur” beide op 4K gezet. Nu maar eens afwachten wat er gebeurd.

[Afbeelding]
Ik weet niet wat kameroffset doet
Maar met kamerinvloed geef je de thermostaat meer invloed op je stooklijn
En met kleppen om je groepen te bedienen zou je eigenlijk alleen war moeten stoken
Dus kameroffset en kamer invloed op uitzetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JakeOfOz
Wat @Willem senior zegt. De offset is overigens bedoeld om een incorrecte waarde van de thermostaat aan te passen. Stel dat die altijd op de tocht hangt, dan kun je de gemeten waarde verhogen of verlagen met de offset.
Als je nu +4 hebt gedaan @Matadores , zal je regeling denken dat het vier graden warmer is dan wat je meet.

Daarnaast: hoe stuurt jouw badkamer de warmtepomp? Vaak is het namelijk alleen de hoofdthermostaat die de wp aan kan sturen (en dan nog alleen als aanpassing op de stooklijn). Andere circuits als een bovenverdieping bedienen vaak alleen de knoppen van de radiator. Die sturen niets naar de warmtepomp als het te koud is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Ik ben blij met jullie input want ik heb er zelf totaal geen verstand van. Ik heb de offset weer teruggezet op 0k.

Ik heb geen idee hoe het kan dat de temperatuur in de badkamer zakt tov de woonkamer. De woonkamer heb ik ingesteld op 21 graden en dat lukt gemakkelijk. Het liefst zou ik het in de badkamer 22 graden hebben, maar dat lukt tot nu toe niet. Ik zie op de thermostaat in de badkamer ‘ie wel bezig is met verwarmen en ook de juiste groep van de verdeler die boven staat staat open.
Dus dan zal ik de ruimteinvloed ook weer uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Matadores schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:18:
Ik ben blij met jullie input want ik heb er zelf totaal geen verstand van. Ik heb de offset weer teruggezet op 0k.

Ik heb geen idee hoe het kan dat de temperatuur in de badkamer zakt tov de woonkamer. De woonkamer heb ik ingesteld op 21 graden en dat lukt gemakkelijk. Het liefst zou ik het in de badkamer 22 graden hebben, maar dat lukt tot nu toe niet. Ik zie op de thermostaat in de badkamer ‘ie wel bezig is met verwarmen en ook de juiste groep van de verdeler die boven staat staat open.
Dus dan zal ik de ruimteinvloed ook weer uitzetten.
Werd je badkamer eerst wel warm omdat je hal en wc ook koud blijven namelijk
Misschien is er iets anders aan de hand bevoorbeeld lucht in je systeem
Denk dat je toch beter even de installateur moet gaan bellen dan kan hij het hopelijk oplossen voordat het echt koud wordt

Pagina: 1 ... 14 ... 105 Laatste