JakeOfOz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:14:
Zou het een idee zijn om een soort handleiding te schrijven voor alle opties die je aan de warmtepomp kunt instellen, en waar je rekening mee moet houden?
Ik merk dat meer mensen hier de ervaring hebben dat installateurs alleen de standaard instellingen aanhouden, maar dat kan vaak wel efficiënter.
Dan denk ik aan de basiszaken als
- verschil TC0 TC3
- stooklijn en voetpunt
- begrenzing elektrische bijverwarming
- ruimtetemperaruur invloed
- hoe de vertraging tussen verwarmen en koelen werkt
- opties voor pompsnelheden
- thermische desinfectie
- opties voor demping en gebouwtype
- .... Suggesties meer dan welkom
Schrijven van handleidingen heb ik voor m'n werk al wel vaker gedaan, en ik ben zelf ook wel op zoek naar een makkelijke richtlijn voor wat instellingen
Hier is mijn ervaring:
Verschil TC0/TC3: bepaalt hoe hard de waterpomp in het binnendeel draait
Stooklijn en voetpunt: bepalen welke temperatuur water er word gemaakt bij een buitentemperatuur
Des te kouder de buitentemperatuur hoe warmer het CV water
Begrenzing elektrische bijverwarming: als het buitentemperatuur boven de instellingstemperatuur komt dan gaat deze niet aan
Ruimtetemperatuur invloed: hoe hoger deze staat des te meer de war regeling naar de binnentemperatuur kijkt, Helaas geeft dat wel veel starts en stops
Vertraging: de uren die hier zijn ingesteld is om te voorkomen dat er bijvoorbeeld in de nacht word verwarmt en in de middag word gekoeld. Voor de "Kwakkel dagen" in het jaar.
Opties voor demping: ook om een vertraging te krijgen, maakt de temperatuur stabiel? En het gebouw type is gewoon hoeveel isolatie, goed geïsoleerd is zwaar, slecht geïsoleerd is licht.
Pompsnelheid van de boderus pomp: deze zo instellen om een verschil te houden van 10 tot15 graden tussen de rode en blauwe temperatuurmeter
Thermische desinfectie: om de boiler een keer per week extra op te warmen zodat er geen legionella in de boiler komt. Overdag is handig als je zonnepanelen heb, maar je mag geen water gebruiken dus soms is dan in de nacht wat makkelijker.