Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:26

The Legend

*Plop*

Weet iemand die home assistant gebruikt of de Enviline/Compress binnenunits ook een sensor hebben die het actuele stroomverbruik kunnen tonen? Ik heb nu zo’n EMS module van BBQKees en dat werkt op zich prima. Ik kan alleen een ‘entiteit’ vinden die het totaal verbruik weergeeft en niet het werkelijke actuele verbruik.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:57
Kan je dat niet zien met "heatpump power"
The Legend schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:06:
Weet iemand die home assistant gebruikt of de Enviline/Compress binnenunits ook een sensor hebben die het actuele stroomverbruik kunnen tonen? Ik heb nu zo’n EMS module van BBQKees en dat werkt op zich prima. Ik kan alleen een ‘entiteit’ vinden die het totaal verbruik weergeeft en niet het werkelijke actuele verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

immie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:38:
Kan je dat niet zien met "heatpump power"

[...]
Ja ik vraag me alleen of die waarde wel klopt. Die geeft een piek van 3,8kW vannacht vanaf 4.30 tot 5.20. Dat kan natuurlijk, maar als ik via Enelogic m’n daadwerkelijke verbruik bekijk dan is de piek niet meer dan 600W :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
The Legend schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:42:
[...]

Ja ik vraag me alleen of die waarde wel klopt. Die geeft een piek van 3,8kW vannacht vanaf 4.30 tot 5.20. Dat kan natuurlijk, maar als ik via Enelogic m’n daadwerkelijke verbruik bekijk dan is de piek niet meer dan 600W :?
Is dat niet een verschil tussen met welk interval je het uitleest? Enelogic meet dacht ik maar eens per kwartier of 5 minuten. Dan kan je piek daar net tussen vallen als het kort is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

@JakeOfOz nee ik heb een P1 lezer dus meet iedere seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:47
The Legend schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:42:
[...]

Er zit een verschil in energieopbrengst en energieverbruik. Naar welk cijfer kijk je? Als je 600W verbruikt tegenover een COP van 5 dan heb je 3kw opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Dat snap ik, maar dan zou dus de sensor “Heatpump power” niet het werkelijke verbruik meten, maar de energie die in het water wordt gestopt. En dan ben ik dus opzoek naar de sensor die wel het werkelijke verbruik meet :)

De meerwaarde die het totale verbruik en opbrengst weergeven heb ik wel gevonden. Dat levert nu gemiddelde COP van 5,67 op. Dus dat zou dan wel kunnen kloppen dat “heatpump power” meet wat ‘ie opbrengt ipv verbruikt.

[ Voor 33% gewijzigd door The Legend op 29-10-2021 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 10:03
De waarden uit de wamtrepopm zelf zijn sowieso met een korrel zout te nemen is mijn ervaring.

Ga uit van je P1 meter ;)
Ik wete niet of je een buffervat voor www erbij hebt, ik wel en de waarin van de temperatuur daarvan zijn helemaal bijzonder.

A.k.a. basjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
zuigzoen schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:09:
De waarden uit de wamtrepopm zelf zijn sowieso met een korrel zout te nemen is mijn ervaring.

Ik wete niet of je een buffervat voor www erbij hebt, ik wel en de waarin van de temperatuur daarvan zijn helemaal bijzonder.
Oh fijn, dan ben ik niet de enige met die ervaring 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Nee, heb een hybride installatie zonder SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
zuigzoen schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:09:

Ik log de binnen- en buitenunit via een aparte meter. De door de warmtepomp gemeten waarden wijken tussen de -15% en +19% af.

Dat zijn best veul korrels zout

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirkhaan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09 08:27
Zelfde ervaring hier. Ik heb een separate MID gekeurde 1-fase kWh meter voor de warmtepomp gezet.
Deze geeft 10 tot 15% hoger verbruik aan dan de warmtepomp zelf berekend.

Ik zag in de parameters trouwens wel nog de volgende staan:

km200:heatSource:dxxxxxxxxx:heatSources:energyMonitoring_correctionFactor staan.

Nog niet kunnen uitzoeken wat dit is, maar mijn stille hoop is dat je de mismatch hiermee kunt aanpassen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
Blijft bij anderen ook de CV pomp draaien terwijl de Compressor uit staat en de naregeling dicht staat / geen vraagt genereert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:05
Het draaien van de cv-pomp kan diverse redenen hebben: wel warmte vraag vanuit de Nefit thermostaat (vlam symbool brandt op de thermostaat, echter compressor is nog niet aan), vorstbeveiliging bij temperaturen beneden 5oC ( dan loopt de cv-pomp en de pomp naar de buitenunit continue). Ook zal de cv-pomp 1x daags kort draaien om vastlopen te voorkomen ( eigenlijk alleen van toepassing in de zomerperiode als er geen warmte vraag is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immie
Oké ik bedoel eigelijk de “extra” cv pomp voor de vloerverwarming die wel aan/uit wordt gestuurd door de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-09 22:57
iemand hier ervaring met een evohome thermostaat icm met enviline warmtepomp?
ik had een evohome met een ouwe nefit ketel dus heb de hele pruttel hier nog liggen, inclu opentherm converter naar nefit protocol.
officieel moet er geen modulerende maar een nieuwe aan/uit regelaar aan.
dus eigenlijk 2 vragen:
1) is het wat, de evohome met de enviline?
2) via aan/uit, of modulerend met open therm converter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Lochnes schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:46:
iemand hier ervaring met een evohome thermostaat icm met enviline warmtepomp?
ik had een evohome met een ouwe nefit ketel dus heb de hele pruttel hier nog liggen, inclu opentherm converter naar nefit protocol.
officieel moet er geen modulerende maar een nieuwe aan/uit regelaar aan.
dus eigenlijk 2 vragen:
1) is het wat, de evohome met de enviline?
2) via aan/uit, of modulerend met open therm converter?
Op de Enviline binnenunit van een Nefit warmtepomp kan alleen de 1010 of 1010h thermostaat, andere thermostaten gaan volgens mij niet werken. De 1010/1010h is niet echt een thermostaat zoals bij een cv-ketel, maar meer een soort setpoint regelaar voor de WAR- regeling (weersafhankelijke regeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
immie schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:54:
Oké ik bedoel eigelijk de “extra” cv pomp voor de vloerverwarming die wel aan/uit wordt gestuurd door de WP
Bij mij draait die pomp (buderus in mijn geval) altijd op minimaal 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
DopjeD schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:41:
[...]

Bij mij draait die pomp (buderus in mijn geval) altijd op minimaal 10%
Oké maar is die met PWM aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Nous112 schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:38:
[...]

Op de Enviline binnenunit van een Nefit warmtepomp kan alleen de 1010 of 1010h thermostaat, andere thermostaten gaan volgens mij niet werken. De 1010/1010h is niet echt een thermostaat zoals bij een cv-ketel, maar meer een soort setpoint regelaar voor de WAR- regeling (weersafhankelijke regeling)
Wat bedoel je daar precies mee? Wat is de invloed van dit setpoint op de WAR-regeling?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Joris748 schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:04:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee? Wat is de invloed van dit setpoint op de WAR-regeling?
Thermostaat wordt enkel gebruikt om de stooklijn van de WAR te verhogen of te verlagen. Alleen als je bij stooklijn in de instellingen je ruimte invloed hoger zet gaat de thermostaat ook rekening houden met je kamertemperatuur. De thermostaat werkt niet zoals bij een ketel. Deze schakelt echt op kamertemperatuur. Bij een weersafhankelijke regeling werkt de thermostaat alleen om je stooklijn te kunnen aanpassen. Daarnaast kan je een naregeling per ruimte plaatsen om de exacte temperatuur per ruimte te kunnen regelen. Wijzelf hebben het systeem van Watts Vision, maar er zijn meer systemen op de markt die dit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
ja, dan koppel je met een naregeling systeem dus de ruimteregeling los van de enviline.
Dat zou kunnen.
Maar ik heb nu al een evohome.
Volgens evohome zelf zou ik het aan/uit contact op de wp mee moeten schakelen, wat volgens mij iets soortgelijks doet als nu de 1010h doet, als ik zo een beetje observeer, niet gehinder door enige kennis, draait de enviline redelijk stand alone op
war en stooklijn/retourtemperatuur, en geeft de 1010h een “hint” dat het wel goed is zo of dat er nog wat bij kan. maar als de retourtemp niet te laag is maar de 1010h wel zegr dat het te koud is volgt hij de retourtemp.
die gevoeligheid kun ke volgens mij instellen, je zult daar weleen multiplier in een regelkringerje mee stellen
anyway, ik was benieuwd of iemand evohome gebruikt (of een ander systeem) ipv de 1010h, en ook of er nog iemand gek genoeg was om te proberen dat over opentherm te doen met een opetherm/ems protocol omvormer (die ik allemaal nog heb liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Nous112 schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:29:
[...]

Thermostaat wordt enkel gebruikt om de stooklijn van de WAR te verhogen of te verlagen. Alleen als je bij stooklijn in de instellingen je ruimte invloed hoger zet gaat de thermostaat ook rekening houden met je kamertemperatuur. De thermostaat werkt niet zoals bij een ketel. Deze schakelt echt op kamertemperatuur. Bij een weersafhankelijke regeling werkt de thermostaat alleen om je stooklijn te kunnen aanpassen. Daarnaast kan je een naregeling per ruimte plaatsen om de exacte temperatuur per ruimte te kunnen regelen. Wijzelf hebben het systeem van Watts Vision, maar er zijn meer systemen op de markt die dit kunnen.
Ok, op die manier. Hier hangt 1010H in de technische ruimte en is de ruimte-invloed uitgeschakeld. De 1010H doet alleen mee voor de dauwpuntbepaling bij koelbedrijf.

Heb ruimte-invloed uit staan, om te voorkomen dat naregeling en ruimte-invloed elkaar gaan tegenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
Joris748 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:37:
[...]

Ok, op die manier. Hier hangt 1010H in de technische ruimte en is de ruimte-invloed uitgeschakeld. De 1010H doet alleen mee voor de dauwpuntbepaling bij koelbedrijf.

Heb ruimte-invloed uit staan, om te voorkomen dat naregeling en ruimte-invloed elkaar gaan tegenwerken.
Waarom zou dat elkaar tegenwerken? de 1010H verhoogt toch alleen het voetpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
immie schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:01:
[...]

Waarom zou dat elkaar tegenwerken? de 1010H verhoogt toch alleen het voetpunt?
Dat klopt, maar de zoneregeling hier moduleert ook de flow door de groepen. En ik zie het als een risico als twee regelsystemen in serie werken.

Zone komt niet op temperatuur --> Zoneregeling verhoogd de flow
Zone wordt te warm --> 1010H verlaagd het voetpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Heeft iemand ervaring met het uitlezen van de data op Homey.
Is dan alles uit te lezen en wat heb daarvoor nodig om te koppelen.
Homey heeft de app Husdata.
Heb een monolock E met IP module.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 14:25
Sinds kort wonen wij in een nieuwbouwhuis (vrijstaand 250m2) met een Nefit Enviline 9.0 Split warmtepomp en 300L Boiler. Verwarmen gaat middels vloerverwarming op de BG en in de badkamer. Overige ruimtes zijn voorzien van Airco (eventueel om bij te kunnen verwarmen).

Hoewel ik een groot deel van dit topic doorgelezen heb, wil het kwartje m.b.t. de 1010H en stooklijn nog niet helemaal vallen. Ik ben vooral benieuwd welke settings wij eventueel nog kunnen aanpassen om zo efficient mogelijk met het energieverbruik om te gaan, tot nu toe ben ik a.d.h.v. dit topic gekomen tot:

- Koelen uitschakelen (wordt toch niet gebruikt).
- Elektrische bijverwarming uitschakelen.
- Thermische desinfectie overdag i.p.v. snachts.

Klopt dat een beetje op basis van jullie ervaringen?

Nu het volgende, het wordt steeds kouder maar het blijft bij ons 22.5 - 23 graden. Gemeten met diverse sensoren. Hoewel de 1010H ingesteld staat op 20 graden, snap ik nog niet helemaal wat ik met de stooklijn zou moeten doen om de temperatuur standaard te verlagen maar toch de mogelijkheid behoudt om wel tot 23 graden te kunnen stoken. Is er iemand die dit uit kan leggen?

Huidige settings zijn:

Verschil TC3/TC0 verwarmen: 7.0K
Stiller bedrijf aan: nee
Elekrtische bijverwarming uitschakelen: nee (wil ik wijzigen naar ja)
Buitentemp Grenswaarden: 0 (wil ik wijzigen naar -10, mocht elektrische bijverwarming toch ingeschakeld moeten worden)

Stooklijn
Eindpunt 45 graden
Voetpunt 20 graden
Aanvoer 48 graden
Kamerinvloed 1K
Offset 0K

Als ik nu bij monitoring kijk zie ik:
Aanvoerstreeftemperatuur 31.0 graden
Aanvoertemperatuur 30.1 graden
Kamerstreeftemperatuur 20.0 graden
Ruimtetemperatuur 22.5 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjefke32 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:29:
Nu het volgende, het wordt steeds kouder maar het blijft bij ons 22.5 - 23 graden. Gemeten met diverse sensoren. Hoewel de 1010H ingesteld staat op 20 graden, snap ik nog niet helemaal wat ik met de stooklijn zou moeten doen om de temperatuur standaard te verlagen maar toch de mogelijkheid behoudt om wel tot 23 graden te kunnen stoken. Is er iemand die dit uit kan leggen?
Als ik nu bij monitoring kijk zie ik:

Aanvoerstreeftemperatuur 31.0 graden
Aanvoertemperatuur 30.1 graden
Kamerstreeftemperatuur 20.0 graden
Ruimtetemperatuur 22.5 graden
Paar opmerkingen:
  • Voor een splinternieuwe nieuwbouwwoning lijkt een Ta van 31 graden bij de huidige milde buitentemperaturen erg hoog. Kun je die niet verlagen naar iets realistisch? Hier draai ik nu met 24.5 graden, bij een binnentemperatuur van 21 graden...
  • Blijkbaar doet de WP niets met je ruimtestreeftemperatuur. Ergens zal toch een instelling zitten zodat ie zich daar wat van aantrekt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:47
Het eindpunt van de stooklijn lijkt mij voor een nieuwbouwwoning behoorlijk hoog. Een temperatuur van tussen de 35 en 40 graden zal waarschijnlijk al voldoende zijn. Stel dus eens dit eindpunt naar beneden bij (40 graden). Is het dan nog steeds iets te warm -> in stapjes van 1 graad verder bijstellen. Is het te koud, het eindpunt weer een stapje van 1 graad verhogen.

Wacht telkens 2 of 3 dagen voor je de stooklijn opnieuw bijstelt, zodat je ook echt de uitwerking van je wijzigingen ervaart.

@Andrehj De instelling waardoor je warmtepomp zich iets (meer) gaat aantrekken van de ruimte-streeftemperatuur is de instelling voor de kamerinvloed. Hoe hoger die is ingesteld, hoe meer de warmtepomp zich gaat aantrekken van de afwijking tussen ruimtestreeftemperatuur en de door de kamerthermostaat gemeten temperatuur. Nu staat die ruimte-invloed op 1K ingesteld. Is het in de kamer 1 graad 'te warm', dan wordt de aanvoertemperatuur 1 graad omlaag gebracht ten opzichte van de stooklijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
Andrehj schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:14:
[...]

Paar opmerkingen:
  • Voor een splinternieuwe nieuwbouwwoning lijkt een Ta van 31 graden bij de huidige milde buitentemperaturen erg hoog. Kun je die niet verlagen naar iets realistisch? Hier draai ik nu met 24.5 graden, bij een binnentemperatuur van 21 graden...
  • Blijkbaar doet de WP niets met je ruimtestreeftemperatuur. Ergens zal toch een instelling zitten zodat ie zich daar wat van aantrekt?
Ik krijg toch het gevoel dat menig installateur zich niet zo bezig houdt met de optimale instellingen. Zodoende stel ik mijn vraag ook hier. Hoe is de verhouding van die aanvoertemperatuur vs de stooklijn? Is het nu slim om beiden te wijzigen of slechts één van de twee?

En welke waarde dien ik nu aan te passen, de toevoer wordt toch dynamisch bepaald? In de stooklijn staat enkel maximale toevoer = 48 graden.
Ivow85 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:22:
@Andrehj De instelling waardoor je warmtepomp zich iets (meer) gaat aantrekken van de ruimte-streeftemperatuur is de instelling voor de kamerinvloed. Hoe hoger die is ingesteld, hoe meer de warmtepomp zich gaat aantrekken van de afwijking tussen ruimtestreeftemperatuur en de door de kamerthermostaat gemeten temperatuur. Nu staat die ruimte-invloed op 1K ingesteld. Is het in de kamer 1 graad 'te warm', dan wordt de aanvoertemperatuur 1 graad omlaag gebracht ten opzichte van de stooklijn.
Dank, ik ga hier eens mee aan de slag. Wat zijn is de juiste volgorde met betrekking tot aanpassingen? Eerst stooklijn vs ruimte-invloed of aanvoertemperatuurverlagen zoals Andrej voorsteld?

[ Voor 4% gewijzigd door Sjefke32 op 03-11-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjefke32 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:16:
Dank, ik ga hier eens mee aan de slag. Wat zijn is de juiste volgorde met betrekking tot aanpassingen? Eerst stooklijn vs ruimte-invloed of aanvoertemperatuurverlagen zoals Andrej voorsteld?
Je stooklijn stel je normaliter in voor dagen dat er geen zon is. Vandaag is er (hier althans) geen zon. Nu zou je dus zonder thermostaat, met alleen WAR, je woning perfect op temperatuur moeten krijgen. Jouw woning wordt (veel) te warm. Is ook logisch, want zoals gezegd, een Ta van 31 graden is bij de huidige milde buitentemperaturen en een moderne woning veel te hoog.
Zodra je stooklijn op bewolkte dagen goed is, kun je de juiste correctie (voor externe invloeden) uitvogelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
Andrehj schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:29:
[...]

Je stooklijn stel je normaliter in voor dagen dat er geen zon is. Vandaag is er (hier althans) geen zon. Nu zou je dus zonder thermostaat, met alleen WAR, je woning perfect op temperatuur moeten krijgen. Jouw woning wordt (veel) te warm. Is ook logisch, want zoals gezegd, een Ta van 31 graden is bij de huidige milde buitentemperaturen en een moderne woning veel te hoog.
Zodra je stooklijn op bewolkte dagen goed is, kun je de juiste correctie (voor externe invloeden) uitvogelen.
Ok klinkt logisch. Dus wat is nu concreet the way to go m.b.t. aanpassingen? Ga ik eerst de stooklijn verlagen/aanpassen op dagen waar geen zon is? (Overigens schijnt de zon hier behoorlijk fel) maar is het inmidddels ook bijna 23.5 graden binnen.

En hoe verlaag ik uiteindelijk die TA? Dat is op basis van de stooklijn bepaald toch? Dus met het verlagen van de stooklijn zou ik automatisch de TA verlagen? Snap ik het dan goed?

Dank voor de uitleg zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:34
Toevallig ben ik hier ook mee bezig, maar heb ik geen nieuwbouw-woning (1975, bezig met opknappen). Wat raden jullie aan met een (op het moment) minder goed geisoleerd huis, op 45 graden houden? Of kan ik ergens iets volgen om de ideale instellingen te gebruiken?

Ontwerptemp: 50C
Max aanvoertemp: 55C
(geen voetpunt zie ik)
Kamerinvloed: 1K
Offset ruimtetemperatuur: 0K

Ingestelde ruimtetemp: 20,5C
Gemeten ruimtetemp: 19,5C (deuren zijn open geweest)
Gemeten aanvoertemp: 33,9C
Minimale aanvoerstreeftemp: 10C
Aanvoerstreeftemp: 33C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
@Sjefke32
Interessant! Wij hebben een vergelijkbaar huis qua oppervlakte, ook net nieuw (maart zijn we er ingetrokken). Wij hebben een 13.0

Wat me bij jou opvalt is verschil tc0/tc3, die is erg hoog. Dan werkt je warmtepomp heel hard. De theorie is (dacht ik) dat het beter is om langere perioden op lager vermogen te draaien. Dan heb je ook minder starts.

Je aanvoer is ook wel hoog hoor, ik heb voetpunt 20, eindpunt 30 en max 42 graden. Ik verwarm alle drie verdiepingen met vloerverwarming overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
JakeOfOz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:00:
@Sjefke32
Interessant! Wij hebben een vergelijkbaar huis qua oppervlakte, ook net nieuw (maart zijn we er ingetrokken). Wij hebben een 13.0

Wat me bij jou opvalt is verschil tc0/tc3, die is erg hoog. Dan werkt je warmtepomp heel hard. De theorie is (dacht ik) dat het beter is om langere perioden op lager vermogen te draaien. Dan heb je ook minder starts.

Je aanvoer is ook wel hoog hoor, ik heb voetpunt 20, eindpunt 30 en max 42 graden. Ik verwarm alle drie verdiepingen met vloerverwarming overigens.
Zeker interessant, ik ga zeker het eindpunt verlagen. Over een paar dagen kijken wat het effect is en wellicht nog verder verlagen. Wat ik wel interessant vindt is de opmerking over het verschil tc0/tc3, hoe staat dat dan bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Morgen een servicemonteur over de vloer. De aanvoertemperatuur kwam niet boven de 23 graden, waardoor de streeftemperaturen niet gehaald worden.

Ben door de menu’s gegaan en nu lukt het niet meer om de juiste pompregeling voor CV-circuit 1 te selecteren. Zou op “toestel” moeten staan, maar iedere keer dat ik dat selecteer, gooit hij het hele CV-circuit eruit. Kan hem wel instellen op “module” maar die zit er niet tussen. De CV-pomp wordt direct aangestuurd door de WP. Met instelling “module” slaat de compressor niet aan.

Benieuwd wat er morgen uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Sjefke32 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:10:
[...]

Zeker interessant, ik ga zeker het eindpunt verlagen. Over een paar dagen kijken wat het effect is en wellicht nog verder verlagen. Wat ik wel interessant vindt is de opmerking over het verschil tc0/tc3, hoe staat dat dan bij jou?
Bij mij staat het verschil op 4,5 momenteel. Als ik die hoger zet, zie ik dat de warmtepomp op hoger vermogen draait, en vaker een kortere run doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
Ik ben de boderus pomp instellingen aan het uitproberen kijken of de warmtepomp dan langer blijft draaien
Stand 1 was gisteren geen succes na 1 uur stopte de warmtepomp al ging te snel over zijn heat setpoint van 25 graden en stopte bij 28 graden
Nu op stand 2 draait de warmtepomp al 3 uur op 26 graden setpoint en loopt op tot 27 graden
Warmtepomp stopte op thermostaat 20 graden gevraagd en het werd 20,5 graden in huis en toen stopte de verwarming
Nu boderus pomp op stand 3 gezet is max druk geregelde instelling kijken wat die gaat doen vanavond en vannacht
Meer flow in het systeem is beter voor je afgifte en de water temperatuur zou naar beneden kunnen en dat is dan weer beter voor de cop van de warmtepomp
Waar hebben jullie de boderus pomp op ingesteld ?
En de tc3 en tc0 verschil staat bij mij op 5

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Joris748 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:06:
Morgen een servicemonteur over de vloer. De aanvoertemperatuur kwam niet boven de 23 graden, waardoor de streeftemperaturen niet gehaald worden.

Ben door de menu’s gegaan en nu lukt het niet meer om de juiste pompregeling voor CV-circuit 1 te selecteren. Zou op “toestel” moeten staan, maar iedere keer dat ik dat selecteer, gooit hij het hele CV-circuit eruit. Kan hem wel instellen op “module” maar die zit er niet tussen. De CV-pomp wordt direct aangestuurd door de WP. Met instelling “module” slaat de compressor niet aan.

Benieuwd wat er morgen uit komt.
De servicemonteur is geweest. We hebben uiteindelijk de software van de HMC300 terug gezet naar fabrieksinstellingen. CV-circuit is weer ingesteld zoals gewenst: de WP stuurt direct de circulatiepomp aan. Heb die nu ook op een hogere stand gezet, omdat naar mijn idee de COP aan de lage kant was. @Willem senior Buderus pomp staat nu op stand 2 (was 1,5). Delta tc3 en tc0 is nu ook 5 (was 7)

Monteur had ook nog gebeld met Nefit over koelen zonder 1010H thermostaat. Antwoord Nefit: ja, het kan wel maar ik ga je het niet vertellen ivm aansprakelijkheid bij natte vloer. Weet iemand het antwoord? O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 04-11-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Bedankt @Joris748
Het koelen werkt zonder 1010H thermostaat maar dan zal je dauwpunt beveiliging niet werken denk ik
Ik heb hier wel de 1010H thermostaat om te kunnen koelen samen met twee dauwpunt sensors op de cv leidingen koelen staat nog op 16 graden zie ik net

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Nu online
immie schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:55:
[...]

Oké maar is die met PWM aangesloten?
Hmm, volgens mij zei ik het verkeerd. Die buderus staat altijd aan. Pomp in de warmtepomp draait bij mij altijd minimaal 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
DopjeD schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:53:
[...]

Hmm, volgens mij zei ik het verkeerd. Die buderus staat altijd aan. Pomp in de warmtepomp draait bij mij altijd minimaal 10%
Geen probleem, hier ook. Buderus pomp staat op stand voor Vloerverwarming en dan stand 1. Dan haal ik rond de 2L per minuut flow door de verdelers heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
@immie
Waar stel je de settings voor de pomp in? Ik kan alleen vinden of de pomp altijd, of alleen tijdens cv bedrijf aan staat namelijk

(servicemenu>warmtepomp>pompen>bedr.mod.prim.cv-pomp [Aan] of [Auto] )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
immie schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:15:
[...]

Geen probleem, hier ook. Buderus pomp staat op stand voor Vloerverwarming en dan stand 1. Dan haal ik rond de 2L per minuut flow door de verdelers heen.
Hoeveel m2 vloerverwarming heb jij ongeveer?

Ik heb hem op stand 2 staan voor ca 200 m2 vloerverwarming (10 cm hoh / rd 18 mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
Joris748 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:52:
[...]

Hoeveel m2 vloerverwarming heb jij ongeveer?

Ik heb hem op stand 2 staan voor ca 200 m2 vloerverwarming (10 cm hoh / rd 18 mm).
Hier ook hoh 10cm en rd is 16mm dacht ik.
Beneden is ongeveer 100m2 en boven iets minder maar daar loopt alleen de badkamer mee. De rest blijft mooi op temperatuur. Hoeveel flow pak je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immie
JakeOfOz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:48:
@immie
Waar stel je de settings voor de pomp in? Ik kan alleen vinden of de pomp altijd, of alleen tijdens cv bedrijf aan staat namelijk

(servicemenu>warmtepomp>pompen>bedr.mod.prim.cv-pomp [Aan] of [Auto] )
Op de Wilo pomp zelf in de Buderus behuizing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JakeOfOz
Zou het een idee zijn om een soort handleiding te schrijven voor alle opties die je aan de warmtepomp kunt instellen, en waar je rekening mee moet houden?

Ik merk dat meer mensen hier de ervaring hebben dat installateurs alleen de standaard instellingen aanhouden, maar dat kan vaak wel efficiënter.
Dan denk ik aan de basiszaken als
  • verschil TC0 TC3
  • stooklijn en voetpunt
  • begrenzing elektrische bijverwarming
  • ruimtetemperaruur invloed
  • hoe de vertraging tussen verwarmen en koelen werkt
  • opties voor pompsnelheden
  • thermische desinfectie
  • opties voor demping en gebouwtype
  • .... Suggesties meer dan welkom
Schrijven van handleidingen heb ik voor m'n werk al wel vaker gedaan, en ik ben zelf ook wel op zoek naar een makkelijke richtlijn voor wat instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Hier alvast een tip. Als je handmatig wil schakelen tussen koelen en verwarmen. Doe dit dan in het installateursmenu, via menupunt "Verwarmingskringfunctie" in het CV-circuit menu. Daar heb je de opties "Verwarmen" en "Koelen" (of "Verwarmen en koelen"). Dan kun je gebruik blijven maken grenswaarden en in-/uitschakelvertragingen.

Dat gaat niet als je via het gebruikersmenu kiest. Menupunt "Verwarmen/koelen" en de opties "Continu verwarmen" en "Continu koelen"

Ik regel WAR only en via het gebruikersmenu zou hij continu het buffervat op de gewenste temperatuur houden. Via "Verwarmingskringfunctie" gebeurt dat alleen als de grenswaarden overschreden worden (in mijn geval verwarmen alleen onder de 14 °C buitentemperatuur en koelen alleen boven de 22° buitentemperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
JakeOfOz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:14:
Zou het een idee zijn om een soort handleiding te schrijven voor alle opties die je aan de warmtepomp kunt instellen, en waar je rekening mee moet houden?

Ik merk dat meer mensen hier de ervaring hebben dat installateurs alleen de standaard instellingen aanhouden, maar dat kan vaak wel efficiënter.
  • verschil TC0 TC3
  • stooklijn en voetpunt
  • thermische desinfectie
Schrijven van handleidingen heb ik voor m'n werk al wel vaker gedaan, en ik ben zelf ook wel op zoek naar een makkelijke richtlijn voor wat instellingen
Ik zou hier ontzettend mee zijn geholpen. Ik ben maar een leek, dus ik kan weinig kennis bieden wat dit betreft. Ik test en proofread wel graag voor je/jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
De proef met de boderus pomp maakte geen verschil in de draai tijd voor verwarming vannacht
Wel maakte de pomp dan een hoog gierend geluid
Nu ingesteld op vloerverwarming stand en dan stand twee voor de pomp snelheid
Stand 1 gaf 1 tot 1,5 liter flow over de vloerverwarming
Nu op stand twee heb ik 3 liter flow over de vloerverwarming dat zal wel genoeg zijn denk ik
En het is een stuk stiller deze stand weet alleen niet of het kwaad kan met de radiators boven
Verschil tc3 en tc0 staan nog het zelfde hier staat op 5
En de warmtepomp draait nu voor verwarming ongeveer twee uur en schakelt dan weer uit
Stooklijn staat op voetpunt 22 en eindpunt op 40
Vannacht en vanmorgen heeft de warmtepomp op 26 graden verwarmt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Afgelopen week is de buitenunit voor het eerst voor een deel bevroren geweest. Nu zal door een defrost dit uiteindelijk weer ontdooid zijn, maar ik heb nog geen idee hoe dit werkt, wanneer dit inschakelt en weer uitschakelt. Wordt ook ergens aangegeven dat er een defrost actief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Defrost doet de warmtepomp zelf gaat automatisch
Je kunt het zien als het kouder wordt buiten krijg je een mooie stoomwolk soms te zien (lijkt het net een stoommachine )
Als je de warmtepomp uitleest met een kastje kun je ook zien dat je water van de verwarming kouder wordt
Want dat wordt gebruikt voor het ontdooien van de buiten unit
En de ventilator gaat harder draaien
Soms wordt ook het electriche element gebruikt maar dat ligt aan je instellingen
zulke dingen kun je dan zien gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirkhaan
Even jullie visie hierop:

Aan de gasvormige zijde (dikke leiding van de 2 koudemiddelleidingen), bij de aansluiting van de Enviline binnenuit openbaart zich een kleine lekkage:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LVS1dP1XDHKoNz5UZf1TtLZeVs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcT3w0qnNpUGjhP13clJDVm4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDOnHz3fAkZTMWHIyNDDRjHkipQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6XkkZSXZCoFnnylJN01w8Kq.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik snap echter niet wat er uit komt. Dit is een olieachtige vloeistof die heel neutraal ruikt.
Beetje zoals slaolie, zie bijgaande foto's. Kan me bijna niet voorstellen dat dit een lekkage van koudemiddel is. Of is dit misschien een residu daarvan?

De warmtepomp is enkele maanden geleden geïnstalleerd en ik was er zelf bij toen de installatie netjes 45 minuten vacuüm heeft gestaan als test, alvorens het koudemiddel erin gelaten is.

Deze lekkage valt me nu de laatste dagen pas op, sinds de warmtepomp flink moet werken om het huis warm te houden.

Dank voor jullie ervaringen en/of tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Het kan misschien toch koudemiddel zijn daar zit een beetje olie in om de compressor te smeren
Maar ik weet niet hoe dat ruikt
Mijn advies is niet te lang wachten met de installateur bellen om het na te laten kijken
Voordat je in de kou komt te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:07
Vannacht heeft de hele nacht de warmtepomp weer gedraaid. Echter is het nu 20.6 ipv 20.0 zoals ingesteld stond. Nu snap ik dat de warmtepomp voornamelijk naar de buitenlucht kijkt maar hoe zorg ik er voor dat deze toch beter naar kamertemperatuur kijkt.

Is dat de ruimteinvloed waarde? En wat is dan een goede waarde?

Het gaat om een nieuwbouw van vorig jaar, opp 190 m2, monoblock 7.0kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
rroetenberg schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:28:
Vannacht heeft de hele nacht de warmtepomp weer gedraaid. Echter is het nu 20.6 ipv 20.0 zoals ingesteld stond. Nu snap ik dat de warmtepomp voornamelijk naar de buitenlucht kijkt maar hoe zorg ik er voor dat deze toch beter naar kamertemperatuur kijkt.

Bij ons heeft de warmtepomp ook flink wat uren gemaakt vannacht hoor, en dat is een 13.0kW op een vergelijkbaar woonoppervlak, nieuwbouw van maart dit jaar. Dus ik denk dat het niet heel vreemd is als die van jou ook veel uren heeft gemaakt.

0,6 graden verschil zou ik me niet druk over maken, zo'n systeem kan het nooit tot achter de komma precies houden, het is altijd een range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
Doen jullie op de naregeling nog een nachtverlaging? Ik heb tot 3 uur vannacht "gewacht" met stoken en ben toen van rond de 20 graden naar 21 gegaan. Daar moet ie wel even z'n best voor doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balblas
  • Laatst online: 16:05
Joris748 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:31:
[...]

De servicemonteur is geweest. We hebben uiteindelijk de software van de HMC300 terug gezet naar fabrieksinstellingen. CV-circuit is weer ingesteld zoals gewenst: de WP stuurt direct de circulatiepomp aan. Heb die nu ook op een hogere stand gezet, omdat naar mijn idee de COP aan de lage kant was. @Willem senior Buderus pomp staat nu op stand 2 (was 1,5). Delta tc3 en tc0 is nu ook 5 (was 7)

Monteur had ook nog gebeld met Nefit over koelen zonder 1010H thermostaat. Antwoord Nefit: ja, het kan wel maar ik ga je het niet vertellen ivm aansprakelijkheid bij natte vloer. Weet iemand het antwoord? O-)
Delta TC3 en TC0 van 7 (standaard) naar 5 heeft bij mij ook geresulteerd in veel langere runs op lager vermogen. Dit komt de effiëntie én de levensduur van de compressor ten goede.

Afgelopen nacht bijvoorbeeld is een lange run om 23.30 begonnen, en die loopt nu nog om 9.30 uur. WP gebruikt al die tijd ca. 2kW (groot huis).

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
immie schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:48:
Doen jullie op de naregeling nog een nachtverlaging? Ik heb tot 3 uur vannacht "gewacht" met stoken en ben toen van rond de 20 graden naar 21 gegaan. Daar moet ie wel even z'n best voor doen.
Ik doe dat niet, omdat je dan op het koudste moment van de dag het meeste werk moet verzetten. Dat komt mij niet logisch over (nooit exact uitgezocht overigens). Ik zou het wel eens kunnen proberen komende maanden om te zien of het wat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
balblas schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:28:
[...]

Delta TC3 en TC0 van 7 (standaard) naar 5 heeft bij mij ook geresulteerd in veel langere runs op lager vermogen. Dit komt de effiëntie én de levensduur van de compressor ten goede.

Afgelopen nacht bijvoorbeeld is een lange run om 23.30 begonnen, en die loopt nu nog om 9.30 uur. WP gebruikt al die tijd ca. 2kW (groot huis).
Hier heeft de WP vannacht 0,5 kWh verbruikt per uur (Vrijstaand huis, 740 m3, bj 2020). Volgens de log van het stroomverbruik van de buitenunit lijkt het vannacht 1 lange run te zijn geweest. Ik kan de WP nog niet direct loggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Joris748 op 10-11-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Vandaag voor het eerst defrosts bij m’n Bosch Compress 7400i monoblock (hybride). Vannacht 5 keer een kortstondige dip in aanvoertemperatuur, dit zal dan een defrost zijn geweest denk ik? Om 10.30 gebeurde het nog een keer terwijl ik de waardes aan het bekijken was, dus ik dacht ga ff het dak op om te zien wat er gebeurd. Ik zag wel een hele sloot aan water uit de afvoer komen, maar geen ijs aan de achterkant van de buitenunit. Dat zou dan toch helemaal dicht moeten zitten? Of zie je dat helemaal niet van buitenaf? Is er ook een stelregel hoe vaak zo’n defrost normaal gesproken zou moeten voorkomen?

• Willem senior
rroetenberg schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:28:

Met de ruimte invloed instelling op 1 bijvoorbeeld dan verlaagd of verhoogd de warmtepomp de stooklijn met 1 tot 2 graden om zo beter tot je 20 graden instelling op de thermostaat te komen

• jeffreytigch
Hoort het trouwens dat de buitenunit wat water lekt? Vermoed condens, maar ik ben benieuwd of ik iets mis.

• bennoone
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 16:37
jeffreytigch schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:27:
Hoort het trouwens dat de buitenunit wat water lekt? Vermoed condens, maar ik ben benieuwd of ik iets mis.
Klopt, is condens water.

• Willem senior
Water onder de buiten unit is normaal
Is condens water

• jeffreytigch
Bedankt, ik probeer een beetje uit te sluiten waarom onze buitenunit relatief weinig draait en we hebben eerder een probleem gehad met de leiding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulpje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-04 21:08
Kirkhaan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:43:
Even jullie visie hierop:

Aan de gasvormige zijde (dikke leiding van de 2 koudemiddelleidingen), bij de aansluiting van de Enviline binnenuit openbaart zich een kleine lekkage:

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik snap echter niet wat er uit komt. Dit is een olieachtige vloeistof die heel neutraal ruikt.
Beetje zoals slaolie, zie bijgaande foto's. Kan me bijna niet voorstellen dat dit een lekkage van koudemiddel is. Of is dit misschien een residu daarvan?

De warmtepomp is enkele maanden geleden geïnstalleerd en ik was er zelf bij toen de installatie netjes 45 minuten vacuüm heeft gestaan als test, alvorens het koudemiddel erin gelaten is.

Deze lekkage valt me nu de laatste dagen pas op, sinds de warmtepomp flink moet werken om het huis warm te houden.

Dank voor jullie ervaringen en/of tips!
Dat klinkt als een koudemiddel lekkage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulpje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-04 21:08
JakeOfOz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:14:

• verschil TC0 TC3
  • stooklijn en voetpunt
  • thermische desinfectie
Hier is mijn ervaring:

Verschil TC0/TC3: bepaalt hoe hard de waterpomp in het binnendeel draait

Stooklijn en voetpunt: bepalen welke temperatuur water er word gemaakt bij een buitentemperatuur
Des te kouder de buitentemperatuur hoe warmer het CV water

Begrenzing elektrische bijverwarming: als het buitentemperatuur boven de instellingstemperatuur komt dan gaat deze niet aan

Ruimtetemperatuur invloed: hoe hoger deze staat des te meer de war regeling naar de binnentemperatuur kijkt, Helaas geeft dat wel veel starts en stops

Vertraging: de uren die hier zijn ingesteld is om te voorkomen dat er bijvoorbeeld in de nacht word verwarmt en in de middag word gekoeld. Voor de "Kwakkel dagen" in het jaar.

Opties voor demping: ook om een vertraging te krijgen, maakt de temperatuur stabiel? En het gebouw type is gewoon hoeveel isolatie, goed geïsoleerd is zwaar, slecht geïsoleerd is licht.

Pompsnelheid van de boderus pomp: deze zo instellen om een verschil te houden van 10 tot15 graden tussen de rode en blauwe temperatuurmeter

Thermische desinfectie: om de boiler een keer per week extra op te warmen zodat er geen legionella in de boiler komt. Overdag is handig als je zonnepanelen heb, maar je mag geen water gebruiken dus soms is dan in de nacht wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Op dit moment draait het verwarmingscircuit van warmtepomp in Comfortprogramma. Dit betekend dat de warmtepomp 24h per dag de ingestelde temperaturen vasthoud. Omdat de COP door de lagere temperaturen 's nachts lager is en de CV-pomp groep en de binnenunit hierdoor 's nachts ook wel wat geluid produceren (wat in een stil huis uiteraard beter hoorbaar is) zit ik er aan te denken om het klokprogramma te activeren voor het CV-gedeelte. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wordt het CV-gedeelte dan compleet uitgeschakeld of alleen een aantal graden verlaagd (waar is dat in te stellen, kom het namelijk niet tegen onder de instellingen van het klokprogramma)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Dacht niet dat er een klok programma voor verwarming is
Wel voor warm water maken
Je kunt wel in de nacht met nacht verlaging gaan werken om zo een iets stillere nacht te krijgen
Alleen moet de de warmtepomp s,ochtends harder werken om je huis weer op te warmen
Monoblocks hebben wel een stille modus met een tijd programma wat je zelf kan instellen als je een monoblock heb
Ik heb een split systeem 5 Kw

[ Voor 3% gewijzigd door Willem senior op 13-11-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:24:
Dacht niet dat er een klok programma voor verwarming is
Wel voor warm water maken
Je kunt wel in de nacht met nacht verlaging gaan werken om zo een iets stillere nacht te krijgen
Alleen moet de de warmtepomp s,ochtends harder werken om je huis weer op te warmen
Monoblocks hebben wel een stille modus met een tijd programma wat je zelf kan instellen als je een monoblock heb
Ik heb een split systeem 5 Kw
Er is ook een klok programma voor het cv-circuit, deze is via het service menu te activeren. Het inderdaad een mono block, de stille modus is toch alleen voor de buitenunit en niet voor de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Oke dan zou ik het klok programma gewoon een keer uitproberen kijken wat er gebeurt

Ja stille modus is alleen voor de buiten unit
Maar omdat de warmtepomp dan rustiger draait is het misschien ook stiller in huis was mijn idee
Ik heb zelf de stille modus niet uitgeprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vraag. Vorig jaar hebben wij in onze jaren 70 2-1 kap woning een nieuwe cv laten plaatsen van Nefit. Een Nefit TrendLine II AquaPower Plus HRC 30 CW6. Toen werd een hybride warmtepomp afgeraden.

Met de hogere gasprijzen. Toch even kijken naar de Bosch Compress 7400i monoblock. Met subsidie is die rond de €5000.

Nu is de vraag. Heeft dit zin? En kan het überhaupt technisch? We hebben geen lage temperatuur radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
BlauweFles schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:38:
Vraag. Vorig jaar hebben wij in onze jaren 70 2-1 kap woning een nieuwe cv laten plaatsen van Nefit. Een Nefit TrendLine II AquaPower Plus HRC 30 CW6. Toen werd een hybride warmtepomp afgeraden.

Met de hogere gasprijzen. Toch even kijken naar de Bosch Compress 7400i monoblock. Met subsidie is die rond de €5000.

Nu is de vraag. Heeft dit zin? En kan het überhaupt technisch? We hebben geen lage temperatuur radiatoren.
Dat is niet zo te zeggen daarvoor moet je berekeningen maken voor je specifieke situatie, de eigenschappen van je huis. Persoonlijk ben ik niet heel enthousiast over hybride maar dat is meer omdat dit geen uiteindelijke oplossing is. Voordeel van volledig gasloos is dat je ook de kosten van de aansluiting kwijt bent.

Als je gas wilt besparen kijk dan vooral naar je huidige ketel. Kijk of deze op lagere aanvoertemperatuur gezet kan worden. Waterzijdig inregelen en dat soort dingen. Als je radiatoren iets meer lage temperatuur wilt maken kan je ze voorzien van 'SpeedComfort' (google voor product). Zijn goedkope ingrepen waar je potentieel best mee kan besparen als deze maatregelen nog niet zijn genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Tenzij je dat ding gratis kan (laten) installeren, kost je dat flink meer dan 5000 vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Een hybride systeem is mogelijk in sommige gevallen, maar waarschijnlijk niet heel efficiënt in jouw situatie.
Bij onze architect heb ik het destijds mooi gezien, hij had een warmtepomp die 90% van de tijd z'n huis kon verwarmen. Alleen op de extreem koude dagen stookt hij iets bij op gas. Voordeel is dat je je warmtepomp een stuk kleiner kunt dimensioneren, nadeel is je vast recht voor gas (wat @JP1980 al zei)

Als je hybride wil gaan, zou ik dat met een warmtepomp en zonneboiler doen. Dat is echt iets dat ik achteraf gezien meteen had moeten doen in ons huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hulz
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-12-2021
Wij hebben sinds 4 maanden ook een nefit enviline en ik heb mijn bedenkingen of deze correct functioneert. Ik heb daarnaast geen referentie kader, dus ben benieuwd of jullie kunnen aangeven of de volgende zaken correct zijn. Oppervlakte vloerverwarming is ongeveer 200 - 220m2 en hebben een 300L boiler. Mijn bedenkingen zitten voornamelijk in het tapwater. Tapwater staat op comfort 50-58 graden, automatisch.

- Hoeveel graden verlies heeft een nefit boiler per dag? Als wij geen warm water gebruiken, heeft de boiler meer dan 8 graden verlies per dag waardoor deze sowieso elke dag gaat verwarmen.
- Hoeveel energie is nodig om het warme water te verwarmen. Na het douchen staat de warmtepomp ongeveer 4 uur lang 2kw+ te verbruiken, zeg maar 10kwh (werkelijk dus 38kwh aan energie obv 3.8 cop) om alleen het tapwater te verwarmen.
- Wanneer de warmtepomp tapwater staat te verwarmen zijn er altijd 3 iconen zichtbaar, waaronder ook het radiator icoon van de vloerverwarming (stook, radiator, kraan icoon). Klopt dat?
- Het energieverbruik van de vloer versus tapwater is 60% om 40%. Is dat een logische verhouding?
- Klopt het dat er meer energie nodig is om van 57 naar 58 graden te verwarmen, dan van 50 naar 51?

Wij hebben 2 momenten op de dag dat er wordt gedoucht, 7 uur s'ochtends(wij) en 7 uur s'avonds(kids). Na elke douche beurt wordt de boiler aangevuld en verwarmd tot 58 graden. Door het warmteverlies is het warme water bij aanvang van de volgende douche beurt (12u later) al weer afgekoeld tot ongeveer 51 graden. Hebben jullie tips qua instellingen hoe ik ervoor zorg dat het water later wordt verwarmd, waardoor het warmer is bij de volgende douche beurt? De instelling Warm Water -> Comfort -> "Vertraging aanloop" daarvan had ik gehoopt dat dit enig effect had, maar lijkt niet zo te zijn. Standaard staat deze op 30 uur, maar elke andere waarde heeft geen enkel effect op de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
hulz schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:55:
Wij hebben sinds 4 maanden ook een nefit enviline en ik heb mijn bedenkingen of deze correct functioneert. Ik heb daarnaast geen referentie kader, dus ben benieuwd of jullie kunnen aangeven of de volgende zaken correct zijn. Oppervlakte vloerverwarming is ongeveer 200 - 220m2 en hebben een 300L boiler. Mijn bedenkingen zitten voornamelijk in het tapwater. Tapwater staat op comfort 50-58 graden, automatisch.

- Hoeveel graden verlies heeft een nefit boiler per dag? Als wij geen warm water gebruiken, heeft de boiler meer dan 8 graden verlies per dag waardoor deze sowieso elke dag gaat verwarmen.
- Hoeveel energie is nodig om het warme water te verwarmen. Na het douchen staat de warmtepomp ongeveer 4 uur lang 2kw+ te verbruiken, zeg maar 10kwh (werkelijk dus 38kwh aan energie obv 3.8 cop) om alleen het tapwater te verwarmen.
- Wanneer de warmtepomp tapwater staat te verwarmen zijn er altijd 3 iconen zichtbaar, waaronder ook het radiator icoon van de vloerverwarming (stook, radiator, kraan icoon). Klopt dat?
- Het energieverbruik van de vloer versus tapwater is 60% om 40%. Is dat een logische verhouding?
- Klopt het dat er meer energie nodig is om van 57 naar 58 graden te verwarmen, dan van 50 naar 51?

Wij hebben 2 momenten op de dag dat er wordt gedoucht, 7 uur s'ochtends(wij) en 7 uur s'avonds(kids). Na elke douche beurt wordt de boiler aangevuld en verwarmd tot 58 graden. Door het warmteverlies is het warme water bij aanvang van de volgende douche beurt (12u later) al weer afgekoeld tot ongeveer 51 graden. Hebben jullie tips qua instellingen hoe ik ervoor zorg dat het water later wordt verwarmd, waardoor het warmer is bij de volgende douche beurt? De instelling Warm Water -> Comfort -> "Vertraging aanloop" daarvan had ik gehoopt dat dit enig effect had, maar lijkt niet zo te zijn. Standaard staat deze op 30 uur, maar elke andere waarde heeft geen enkel effect op de werking.
Heb geen tips voor je wel wat referentiewaarden.
Wij hebben een boiler 180L die zetten we wat warmer 70 graden geloof ik.
Wij verwarmen die full electric, niet via de WP. Wat betreft zuinigheid dus niet optimaal.

Na 40 minuten douchen staat hij precies 3 uur te verwarmen op 2000 watt. Dus 6kwh verbruik.
Uiteraard wel met een kleine douche WTW en redelijk zuinige douchekop iets van 10L per minuut.

Dus de waarden die jij opgeeft zijn naar mijn idee inderdaad veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hulz schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:55:

Hier staat het warme water ook ingesteld op comfort
Instelling is hier 47 en 56 dan wordt je water zonder electrich element opgewarmd
Opwarming van de boiler duurt dan zo,n 30 minuten voor 190 liter boiler
Misschien heb je last van thermosifon werking in je leiding ??
En de 3 symbolen kloppen want de pomp voor je verwarming draait en de compressor en de kraan laat zien waar de warmtepomp mee bezig is op dat moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
300 liter water verwarmen van 18 naar 50 C kost iets meer dan 11KWh. (q =c*M*dT)
Hier lijkt het meestal binnen een uurtje op 1 kw wel weer bijgevuld te zijn na de doucheronde.
Het lijkt er dus op dat er bij jou ergens fors warmte lekt. Maar dan ook wel zoveel dat het het ergens aardig warm moet zijn.
Verder is volgens mij de vuistregel dat sww (sanitair warm water) ongeveer 10% van je verwarmingsenergie is bij een normaal huishouden. Dus als je denkt op 30% te zitten dan is er iets niet in de haak.
Ik ben geen verwarmingsexpert, maar als ik zo een beetje nadenk denk ik dat het zou het kunnen zijn dat je drieweg klep lekt, en hij dus je boiler probeert te verwarmen maar dan stiekum ook het huis aan het verwarmen is.
Weet niet of het het volgende werkt ook ivm met buizenrouting en buffervaten enzo , maar je zou in het warmtepompmenu even de cv functie uit kunnen schakelen, dan lekker gaan douchen, en dan na het afdrogen eens even aan de buizen kunnen voelen of er alleen water na de boiler gaat of dat het de andere kant op ook warm voelt. Sowieso morgen de installateur bellen, maar als je hem ook nog kunt vertellen of de driewegklep lijkt te functioneren kan die inschatten of het een klusje van een half uurtje is of een dag storingzoeken, dan heb je waarschijnlijk eerder een monteur op de stoep staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rcgzantvoo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:52
Ik zat met hetzelfde dilemma. Vorig jaar september huis uit begin jaren 90 gekocht en vorige bewoners stookten voornamelijk op een pelletkachel aangesloten op het cv systeem. CV ketel werd enkel smorgens even kort aangezet om de badkamer even snel op te warmen en natuurlijk voor het warm tapwater. Ik had dus geen enkel idee van het gasverbruik om daar verder mee te rekenen. Ook qua isolatiewaarde is het natuurlijk wel ongeveer te berekenen waar je zit maar ook warmte en behaaglijkheid blijft een gevoel dat voor iedereen anders kan zijn. Dus...

Die winter heb ik de CV terug geregeld naar max aanvoertemp van 42gr en max vermogen van 11kW. Alle radiatoren dicht gezet en enkel op de vloerverwarming verwarmt. Zo gewoon ervaren of het binnen behaaglijk bleef en of er iemand begon te klagen. Het was helemaal helemaal prima en in april de Nefit Monoblock 13kW laten installeren en tot op heden nog geen enkele spijt van gehad. Paar opstartproblemen die door Nefit erg netjes zijn opgelost en gemaakte onkosten vergoed.

Verder wat info, boven enkel normale radiatoren (maar die stonden al dicht omdat we boven toch niet willen verwarmen) en beneden over bijna de gehele begane grond vloerverwarming (+- 100m2). Grote open vide in de hal waardoor veel warmte naar boven verdwijnt.

Zonder vloerverwarming zou ik het niet gaan proberen. De radiatoren worden namelijk niet echt heel erg warm meer natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan3128
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-04 20:16
Rcgzantvoo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:39:
[...]

Zonder vloerverwarming zou ik het niet gaan proberen. De radiatoren worden namelijk niet echt heel erg warm meer natuurlijk.
Mijn ervaring is dat het zondervloerverwarming en zonder LT radiatoren prima kan. We hebben een vrijstaande woning van 1997 met normale radiatoren. Ik wou in 2015 al iets met een warmtepomp doen. De installateur adviseerde ons om vloerverwarming te doen. Aan die ingreep had ik weinig zin dus heb ik het eerst geprobeerd met een hybride opstelling (Nefit Topline icm een Nefit Multiline). De hybride opstelling werkte dusdanig goed dat ik de ketel binnen anderhalf jaar verboden heb om nog iets voor CV te doen.

Doordat we niet zijn gaan verhuizen maar in ons bestaande woning een flink stuk aan te bouwen hebben we, met de hybride ervaring in het achterhoofd, besloten om dan ook direct gasloos te gaan. Ik heb nu sinds eind vorig jaar een Enviline 7KW Monoblock draaien met Solarcollector en een 300L boiler. Ook dit verbaast mij hoe goed dit werkt en nee we hebben nog steeds geen vloerverwarming maar normale radiatoren ;) Ons huis is heerlijk warm en de WP heeft er totaal geen moeite mee.

Verbruik was in het begin wel redelijk hoog (niet extreem) maar toen begin dit jaar de verbouwing echt achter de rug was ben ik langzamerhand adhv de seizoenen de instellingen aan het bijwerken en testen. De zomer heeft hij totaal niet hoeven draaien aangezien de zonnecollector voor ruim voldoende warm water zorgde. Nu het tweede winterseizoen is begonnen met afgeronde aanbouw ben ik de stooklijn instellingen aan het optimaliseren. Inmiddels heb ik de delta TC0-3 ook teruggebracht van 5 naar 4 graden en ik merk dat hij hierdoor nog rustiger wordt.

Ik was inmiddels bezig om met OpenHAB de instellingen nog verder te optimaliseren maar helaas werkt de monoblock niet lekker in de KM200 binding. Ruimtetemperaturen, boiler en zonnecollector circuit wel maar afgezien van het aan starts niet veel vd monoblock. Wel jammer aangezien je hiervoor geen extra hardware nodig bent. Iemand enig idee of er voor de KM200binding hier binnenkort verandering in gaat komen cq zelf al met de binding aan het sleutelen is gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirkhaan
daan3128 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:03:
[...]

Ik was inmiddels bezig om met OpenHAB de instellingen nog verder te optimaliseren maar helaas werkt de monoblock niet lekker in de KM200 binding. Ruimtetemperaturen, boiler en zonnecollector circuit wel maar afgezien van het aan starts niet veel vd monoblock. Wel jammer aangezien je hiervoor geen extra hardware nodig bent. Iemand enig idee of er voor de KM200binding hier binnenkort verandering in gaat komen cq zelf al met de binding aan het sleutelen is gegaan?
Ik gebruik de KM200 niet meer, maar ben overgestapt naar de EMS gateway van BBQkees. Werkt perfect met OpenHAB (via MQTT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
@daan3128 mooie post! Ik heb zelf een tijd via de km200 geprobeerd te werken, maar merk inderdaad ook dat je er erg druk mee bent. Vooral het schrijven naar vind ik een lastige. Ben ook maar overgestapt op een unit van bbqkees (hij levert ondertussen aan bijna iedereen uit dit topic :p)
Ik vind het vooral gaaf om te horen dat het met normale radiatoren ook goed gaat icm de warmtepomp.

Heb je één boilervat voor zowel cv als sww?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Welke waardes van de warmtepomp kun je uitlezen met een kastje van EMS gateway van BBQkees
Daar ben ik wel benieuwd naar zodat je de warmtepomp nog beter kan afstellen
Vorige week heb ik een mailtje gestuurd naar BBQkees maar nog geen antwoord terug gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
@hulz Ik heb wel wat data voor je, wij verliezen met ons 200L vat voor warm water zo'n 5 graden per dag. Dat is wel inclusief twee keer douchen. Ons vat staat in de garage, die niet verwarmd is (meestal zo'n 15 graden).

Wat bij ons wel enorm hielp is het isoleren van alle leidingen, die lagen nog gewoon helemaal bloot, dan staat al die warmte de ruimte in te stralen.

De rode lijn is onze temperatuur over drie dagen (groen is kamertemp en geel is buiten). De blauwe balken zijn de modulatie van de warmtepomp vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1QFMlfrLj8akHaS3E9ApxwpCYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n6POtvlzKdDVkefnlq403dRy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
Willem senior schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:06:
Welke waardes van de warmtepomp kun je uitlezen met een kastje van EMS gateway van BBQkees
Daar ben ik wel benieuwd naar zodat je de warmtepomp nog beter kan afstellen
Vorige week heb ik een mailtje gestuurd naar BBQkees maar nog geen antwoord terug gekregen
Woest veel! eigenlijk alles wat je ook uit de warmtepomp zelf uit kunt lezen, maar dan wat makkelijker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Smm4TOAf6kPtD2B8XWUg-SurdkU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VK0bT9l5muePS1Xir9fnJSap.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
Ons 300L vat gaat door de grote stortdouche vrij snel leeg. Ik vraag me af of het beter is deze tot het minimum af te laten koelen of heel snel weer op te warmen. Ben benieuwd naar andere hen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan3128
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-04 20:16
JakeOfOz schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:20:
@daan3128 mooie post! Ik heb zelf een tijd via de km200 geprobeerd te werken, maar merk inderdaad ook dat je er erg druk mee bent. Vooral het schrijven naar vind ik een lastige. Ben ook maar overgestapt op een unit van bbqkees (hij levert ondertussen aan bijna iedereen uit dit topic :p)
Ik vind het vooral gaaf om te horen dat het met normale radiatoren ook goed gaat icm de warmtepomp.

Heb je één boilervat voor zowel cv als sww?
Dank! Ik merk dat dit een leuke plek is om, zoals de titel van de post al zegt, ervaringen uit te wisselen _/-\o_ En ja ik vind het ook mooi dat normale radiatoren ook gewoon werken. Ik kan veel beter de temperatuur regelen m.n. zodra de zon schijnt dan warmt het huis zo en zo al snel op.

Okay dan moet ik dus toch ook maar kijken naar een stukje extra hardware. Jammer dat de E32 met LAN verbinding op dit moment niet leverbaar is. Het device van bbqkees houdt zelf zeker geen statistieken bij over een langere periode ofwel? Het is waarschijnlijk gewoon een doorgeefluik van de metrieken naar een ander systeem om ze vervolgens op te slaan voor trending? Voor mij hoeft domotica niet zozeer maar ben wel benieuwd naar de trendlijnen (beter en meer dan in de brakke Nefit app... 8)7 ).

Mbt je vraag over de boilervat: voor de zonnecollectoren gebruik ik één boilervat enkel voor SWW. Ik heb in mijn systeem nog wel een 50L buffervat voor CV (is de oude van mijn multiline systeem).
hulpje schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:52:
[...]

Opties voor demping: ook om een vertraging te krijgen, maakt de temperatuur stabiel? En het gebouw type is gewoon hoeveel isolatie, goed geïsoleerd is zwaar, slecht geïsoleerd is licht.
Volgens mij klopt deze info niet en is het net andersom. Volgens de documentatie (HMC handleiding) heeft het gebouwtype invloed op de demping van de buitentemperatuur tbv de WAR regeling. Hierbij is licht een prefab/houtskelet woning met geringe demping, matig een holle bakstenen huis en zwaar is een bakstenen huis waarbij sterke demping wordt toegepast. Ik heb hem zelf op licht staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
daan3128 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:04:
[...]

Dank! Ik merk dat dit een leuke plek is om, zoals de titel van de post al zegt, ervaringen uit te wisselen _/-\o_ En ja ik vind het ook mooi dat normale radiatoren ook gewoon werken. Ik kan veel beter de temperatuur regelen m.n. zodra de zon schijnt dan warmt het huis zo en zo al snel op.

Okay dan moet ik dus toch ook maar kijken naar een stukje extra hardware. Jammer dat de E32 met LAN verbinding op dit moment niet leverbaar is. Het device van bbqkees houdt zelf zeker geen statistieken bij over een langere periode ofwel? Het is waarschijnlijk gewoon een doorgeefluik van de metrieken naar een ander systeem om ze vervolgens op te slaan voor trending? Voor mij hoeft domotica niet zozeer maar ben wel benieuwd naar de trendlijnen (beter en meer dan in de brakke Nefit app... 8)7 ).
Ik heb de Husdata H60 datalogger geïnstalleerd. Is wat beperkter dat de unit van BBQKees, maar voldoende om goed inzicht te krijgen.
https://husdata.se/pop_re...1607&H=&DS=2&View=Rapport

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Wij draaien nu voor het vierde seizoen een 3-fase Enviline Split 12kW, waarbij de compressor op de maximale 50m van het huis verdekt opgesteld staat. In hybride opstelling, wordt uitsluitend voor CV gebruikt dus geen SWW of koeling.

Uitgelezen op de Enviline zelf:
Seizoen 2018/2019
191 5658 21453 3,79 29,6
Dagen kWh-in kWh-uit COP kWh/dag

Seizoen 2019/2020
189 7356 28076 3,82 38,9
Dagen kWh-in kWh-uit COP kWh/dag

Seizoen 2020/2021
222 8311 29303 3,53 37,4
dagen kWh-in kWh-uit COP kWh/dag

Seizoen 2021/2022
51 1227 4884 3,98 24,1
dagen kWh-in kWh-uit COP kWh/dag

Nu stootte ik onlangs op dit draadje, en ben wat met die TC0-TC3 aan het experimenteren. Die stond op de 7 zoals de fabriek instelt, en ik zag afgelopen week de compressor runs maken van 5 kwartier, dan weer 4 kwartier uit. Dat was altijd al zo met dit weertype maar schonk er nooit aandacht aan, wist ook niet van deze instellingsmogelijkheid. Nu heb ik deze wat nauwer gezet (momenteel 4), en inderdaad maakt ie dan langere runs. Prima met wat milder weer, in de COP zie ik het eigenlijk maar marginaal terug maar zal beter zijn voor de compressor.
Echter, ik heb de indruk dat ik hiermee ook de verwarmingscapaciteit omlaag breng. Klopt dit? En moet ik derhalve volgende week, wanneer het kouder wordt, deze verhouding weer ruimer zetten?

• Willem senior
Als de warmtepomp met deze instelling goed en rustig draait hoef je het niet terug te veranderen

De Husdata H60 heb ik ook in gebruik samen met Home Assistant voor de mooie grafieken
Draait nu een jaar maar de laatste twee maanden verlies ik de WiFi verbinding vandaar dat ik ook naar de E32 van BBQKEES wil overstappen is alleen momenteel niet op voorraad jammer genoeg
Bedankt voor de informatie @JakeOfOz ziet er goed uit die gegevens uit de BBQKEES

• Nous112
Ik ben ook aan het experimenteren met de TC0-TC3 instelling. Stond bij mij ook op 7, nu op 5. Wat ik merk is dat de runs inderdaad langer zijn (in plaats van 3 runs op een dag (van 7 tot 23 uur) nu 2 runs, echter het lijkt er ook op de cv aanvoer temperatuur ca. 3-4 graden lager is. Hierdoor duurt het ook langer voordat ruimtes opwarmen. Ik ben benieuwd wat ervaringen van anderen met het wijzigen van deze TC0-TC3 instelling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:07
kan iemand met een BBQKees apparaat toevallig logging uitlezen met de EMS parameters die gebruikt worden per regel? Ik maak gebruik van de Husdata H60 waarbij het nu ook mogelijk is om customer registers toe te voegen. Echter kan ik nergens terug vinden wat de standaard parameters zijn van de Nefit Enviline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Is de Husdata H60 alleen bij Husdata zelf te koop?
Of heeft iemand hem liggen en gebruikt hem zelf niet meer.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
immie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:42:
Ons 300L vat gaat door de grote stortdouche vrij snel leeg. Ik vraag me af of het beter is deze tot het minimum af te laten koelen of heel snel weer op te warmen. Ben benieuwd naar andere hen ervaring.
Wat noem je vrij snel? Sowieso is een stortdouche natuurlijk behoorlijk waterverspillend, maar het hangt ook af van hoe lang en hoe warm je doucht.

Wij hebben een 200L vat voor warm water, en als die op temperatuur is kunnen we zelfs in bad zonder dat de warmtepomp meteen aan hoeft te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
immie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:42:
Ik heb het verwarmen van de boiler 200 liter op een vaste tijd gezet tussen 14:00 en 18:00 want dan leveren de zonnepanelen het meeste stroom
Is deze koud genoeg dan pas weer verwarmen en dat heb ik ingesteld op 43 graden start verwarmen
56 stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
hansbot schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:08:
Is de Husdata H60 alleen bij Husdata zelf te koop?
Of heeft iemand hem liggen en gebruikt hem zelf niet meer.
Is inderdaad alleen bij Husdata te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Weet iemand hier misschien hoe het zit met minimum vermkgen van de pomp?

Onze warmtepomp doet telkens runs van ca 1,5 uur, met ook 1,5 uur tussenpozen. Ik heb liever dat het wat langere runs zijn, maar de modulatie gaat al nooit onder de 30%.
Verschol TC3/TC0 heb ik nu al op 3,5 staan, maar dat lijkt weinig verschil te maken met als die op bijvoorbeeld 5 staat.

Ik heb het vermoeden dat onze unit iets overbemeten is voor het huis, en daardoor zelfs op minimum capaciteit al genoeg kan verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
JakeOfOz schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 07:44:
Weet iemand hier misschien hoe het zit met minimum vermkgen van de pomp?

Onze warmtepomp doet telkens runs van ca 1,5 uur, met ook 1,5 uur tussenpozen. Ik heb liever dat het wat langere runs zijn, maar de modulatie gaat al nooit onder de 30%.
Verschol TC3/TC0 heb ik nu al op 3,5 staan, maar dat lijkt weinig verschil te maken met als die op bijvoorbeeld 5 staat.

Ik heb het vermoeden dat onze unit iets overbemeten is voor het huis, en daardoor zelfs op minimum capaciteit al genoeg kan verwarmen
Het is nog te warm buiten onder de 10 graden draait de warmtepomp langer en worden er andere frequenties vrij gegeven zodat je warmtepomp verder terug kan moduleren
Hier draai ik nu ook nog korte runs van 1 tot 2 uur als het buiten 7 a 8 graden is dan pas draai ik langere runs
Ik heb de 5 KW split en het minimum vermogen was dacht ik 1.5 KW
Je kunt proberen je stooklijn iets te verhogen dat kan ook nog helpen om langer te draaien

[ Voor 4% gewijzigd door Willem senior op 20-11-2021 13:09 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 105 Laatste