Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-03 12:57
JakeOfOz schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:11:
@Scr33x0r
In dit document van Nefit staat meer info over geluid op pagina 9, met tips ter reductie op pagina 10:
http://nl.documents2.nefi...d/pdf/file/6720883900.pdf

Is jullie huis houtskeletbouw? Dan zou je kunnen kijken of je massa kunt toevoegen, door met zware tegels op het platte dak te plaatsen (en dan alsnog de Bigfoot blokken eronder).

Een split maakt altijd meer geluid dan een monoblock. Is er een speciale reden dat je voor een split gekozen hebt?
Vreemd dat Nefit niet meegaat in je voorstel om alsnog om te bouwen naar een monoblock.
Nee, gewoon traditionele bouw, gasbetonblokken, spouw en dan metselwerk. Ik wou dat ik vooraf een keuze had gehad, maar die was er niet. Projectbouw, dus alles is vanaf de bouw zo opgeleverd. Enige keuze die ik had was of ik een 200L of 300L boiler wilde.

Onze buitenunit hangt aan de muur, omdat ze het niet op een "houten" dak wilden plaatsen. Dus bigfoot blokken of zware tegels gaat niet zo makkelijks. Met hoe lang de koelleiding is, kan er eigenlijk sowieso niks veranderd worden, hem even op wat tegels zetten betekent koelgas aftappen, verlengen en koelgas weer erin doen..

Nefit wil wel mee, want ze verdienen er ook geld aan, maar het moet via de installateur. Hier in het dorp zit maar 1 installateur die dit kan, die hebben onze huidige unit dus ook gedaan, maar die willen hun vingers er liever niet meer aan branden omdat ik er al zo over klaag. Ze geven eigenlijk aan dat zij het ook niet meer weten en ze hebben aangegeven dat ik het beste eens een andere installateur kan benaderen voor ideeen. Ik wil best 2400€ betalen voor het verplaatsen, als ik de garantie krijg dat ik het ding niet meer in mijn huis hoor. Die garantie willen ze niet geven..

[ Voor 18% gewijzigd door Scr33x0r op 21-06-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:40
Scr33x0r schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:29:
Ik ga ook maar eens een verhaaltje hier neer typen en kijken naar jullie ervaringen en of jullie tips hebben. Onze installateur weet het ook niet meer namelijk.

Begin dit jaar hebben we ons nieuwe huis opgeleverd gekregen met daarin een Nefit Enviline All-electric split 9.0 E-S warmtepomp en een HR300 boiler. Al vanaf het moment dat we er wonen klaag ik over het geluid van de buitenunit. In het begin hoorden we de unit door het hele huis, het zat direct aan de wand, met 4 kleine rubbers en het resoneerde door het hele huis. Hij zat eerst met een paar rubbers vast:
[Afbeelding]

Daarna hebben ze een iteratie gedaan met alleen rubbers tussen de gevel en de beugel:
[Afbeelding]

Inmiddels (geen foto, en het regent momenteel :P) zitten er meer rubbers en veren tussen, en is het grootste deel van de resonantie in het huis weg. Helaas zit mijn kantoor onder waar de warmtepomp hangt. Zie foto:

***members only***

Mijn kantoor is een geisoleerde ruimte, maar geen kanaalplaten dak, maar gewoon balkenlaag met daarop dakbeschot en dakleer. Ik hoor dus constant als hij aan slaat de ventilator draaien en de compressor brommen, daarnaast is het moduleren enorm irritant. Hij hangt natuurlijk relatief recht boven mijn hoofd en op dit dak hoor ik bijvoorbeeld ook regen vallen (niet goed geluidstechnisch geisoleerd?)

Ik wil van dat geluid af, Nefit is al een paar keer geweest, hebben dus andere rubbers geplaatst, veren geplaatst, in het begin resoneerde het enorm. Grootste deel van de resonatie is weg, maar ik hoor hem dus nog steeds. Nefit zegt, veel stiller dan dit wordt hij niet.

De installateur stelde voor om de buiten unit te verplaatsen naar het dak van onze garage (zie foto hieronder voor volledige overzicht). Ik ben een beetje sceptisch, de garage/carport zit aan ons huis vast met veel houten balken en een stalen drager. De garage is volledig van hout en zal denk ik als een soort klankkast gaan werken. Het is helaas ook niet even proberen natuurlijk, als hij verplaatst moet worden moet er koelmiddel af, verplaatsen en weer erop. Offerte voor verplaatsen € 2400,-, waarbij ik geen garantie krijg dat het geluid verholpen is. Een ander bijkomend nadeel is dat de buiten unit dichter bij de buren komt, die overigens nu al lopen te klagen over het geluid.

***members only***

Nu hebben een aantal huizen hier verder op een monoblock van Nefit, naar mijn mening is die een stuk stiller. Ik heb al voorgesteld om, gewoon tegen betaling, onze split unit om te bouwen van naar een monoblock, waarbij we dus een nieuwe leiding over de gevel moeten trekken, aangezien door de spouw zoals de koelgasleiding niet meer kan. Helaas willen ze hier niet in mee, omdat ze ook hier niet kunnen zeggen dat ik die unit dan niet binnen hoor. Onze uitbouw van de keuken heeft wel een kanaalplaat vloer, en volgens mij moet hij daar dan prima op kunnen staan.

[Afbeelding]
Waar grind ligt is kanaalplaatvloer en uitbouw van de keuken, waar dakleer te zien is is berging (omgebouwd tot kantoor) met "houten dak". Rechts om het hoekje hangt de buitenunit aan de muur.

Met de nieuwe regelgeving omtrent warmtepompen en geluid (ons huis heeft natuurlijk een bouwvergunning van voor 1 april 2021) ben ik benieuwd wat Nefit/Bosch gaat doen. Onze huidige buiten unit doet 65dB op een meter, als je dan relatief dicht op een erfgrens zit, ga je met deze unit nooit 40dB halen.

Heeft iemand van jullie suggesties, ervaringen of whatever omtrent dit probleem, ik word er gillend gek van en wil gewoon van het geluid binnen af. Dat het ding buiten wat geluid maakt als hij bezig is, prima, maar op mijn kantoor of eigenlijk nergens binnen, wil ik hem gewoon niet horen..
Je bent lekker groen bezig dus zou er een mooi sedumdak van maken. Meer massa = minder geluid. En absorbeert geluid beter dan glad materiaal. Het is goed voor je dak. Het isoleert, zuivert lucht. Ook geluidsabsorberend materiaal (zou ook begroeiing kunnen zijn denk ik) tegen de muur aan zou kunnen helpen om reflecties te voorkomen. Je zegt dat het dak van hout is dus wel goed kijken of deze de extra massa kan dragen. Of het voldoende gaat bijdragen daar twijfel ik aan maar zal wel helpen. Wij hebben een monoblock op een betonnen dak en zo af en toe bij bepaalde toerentallen zijn de resonanties ook wel hoorbaar. Maar ik hoor ook echt alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Als je zo'n buitenunit op of aan je huis zet, heb je een mooie klankkast natuurlijk. En omdat die pomp moduleert, kom je altijd wel een keer op een toerental dat een resonantie oplevert. De vraag is alleen of je dat aan kunt passen, zodat je er geen last van hebt. Als ik de hele dag de pomp zou horen in m'n huis zou ik daar ook wel vrij snel klaar mee zijn.

Als je helemaal zeker wil zijn dat je geen trillingen in huis hebt, moet je 'm niet fysiek aan je huis vastmaken, dus in de tuin zetten. Maar dan zit je wel met de kosten voor het verplaatsen. Wel echt balen dat je er zo'n last van hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin.h
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 16:00

martin.h

Met een HAMER past ALLES!

Wij hebben een monoblock naast het huis die op een tweetal beton blokken staat. De unit staat naast de eetkamer en we hem horen eigenlijk nooit.

Wellicht is loskoppelen van het huis een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukbAA8vv7hBxfoDg4C0oa0PS8KM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqZYVuSxRJI0M4Qyj1CVBNZm.jpg?f=fotoalbum_large

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Een split unit maakt gewoon veel geluid. Onze airco’s op het garage dak hoor ik in de garage ook zeer sterk brommen. De monoblock een stuk minder (maar heeft nog niet veel gedraaid).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-03 12:57
JakeOfOz schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:27:
Als je zo'n buitenunit op of aan je huis zet, heb je een mooie klankkast natuurlijk. En omdat die pomp moduleert, kom je altijd wel een keer op een toerental dat een resonantie oplevert. De vraag is alleen of je dat aan kunt passen, zodat je er geen last van hebt. Als ik de hele dag de pomp zou horen in m'n huis zou ik daar ook wel vrij snel klaar mee zijn.

Als je helemaal zeker wil zijn dat je geen trillingen in huis hebt, moet je 'm niet fysiek aan je huis vastmaken, dus in de tuin zetten. Maar dan zit je wel met de kosten voor het verplaatsen. Wel echt balen dat je er zo'n last van hebt
Ja, ik heb, in tegenstelling tot veel buren van mij, wel de mogelijkheid om hem los te plaatsen van het huis, maar in alle gevallen komt hij dichter bij een erfgrens te staan, dus de buren zullen het ook niet in dank afnemen. Ik vind geluiden ansich niet zo erg, maar dit is op een frequentie die me constant een brom in het hoofd geeft. Een vriezer die ik hoor (en gelukkig maar af en toe aan slaat) boeit me een stuk minder op de een of andere manier. Dat maakt het ook lastig overigens, geluids"overlast" is zo subjectief, de een ervaart dit niet als storend want hoort het amper en bij de ander gaan de nekharen overeind staan

Ik kan hem bijvoorbeeld achter de schuur nog net kwijt, maar dan staat hij in de erfgrens. Ik kan hem naast mijn kantoor kwijt, maar ben dus bang dat ik hem dan nog steeds binnen hoor (normale geluidsdruk?)

Dus ik heb een aantal opties:
- Dak isoleren (benieuwd of dat werkt, of dat ik toch echt nog resonantie hoor)
- Verplaatsen, maar waar naartoe?
- Van split naar mono laten ombouwen en dan naast het huis is de kans het grootst dat ik het niet hoor

[ Voor 33% gewijzigd door Scr33x0r op 10-08-2021 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-04 12:34
Scr33x0r schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:52:
[...]

Ja, ik heb, in tegenstelling tot veel buren van mij, wel de mogelijkheid om hem los te plaatsen van het huis, maar in alle gevallen komt hij dichter bij een erfgrens te staan, dus de buren zullen het ook niet in dank afnemen. Ik vind geluiden ansich niet zo erg, maar dit is op een frequentie die me constant een brom in het hoofd geeft. Een vriezer die ik hoor (en gelukkig maar af en toe aan slaat) boeit me een stuk minder op de een of andere manier. Dat maakt het ook lastig overigens, geluids"overlast" is zo subjectief, de een ervaart dit niet als storend want hoort het amper en bij de ander gaan de nekharen overeind staan

Hier ons tuinontwerp

[Afbeelding]

Ik kan hem bijvoorbeeld achter de schuur nog net kwijt, maar dan staat hij in de erfgrens. Ik kan hem naast mijn kantoor kwijt, maar ben dus bang dat ik hem dan nog steeds binnen hoor (normale geluidsdruk?)

Dit zijn de opties een beetje qua plaatsing:
[Afbeelding]

Donkerblauw: hangt ie nu, boven mijn kantoor, aan de gevel
Oranje: op uitbouw keuken, op een kanaalplatenvloeren dak, dus hoeft niet aan de muur
Lichtblauw: naast mijn kantoor, maar bang dat ik hem nog hoor
Groen: hoekje in de tuin, beetje weggemoffeld, maar veel reflectiegeluid denk ik
Rood: naast de garage, maar dan blaast hij richting de buren
Paars: op de garage, bang voor resonantie via carport

In zowel de locaties van oranje als lichtblauw zouden ook een monoblock geplaatst kunnen worden.

Dus ik heb een aantal opties:
- Dak isoleren (benieuwd of dat werkt, of dat ik toch echt nog resonantie hoor)
- Verplaatsen, maar waar naartoe?
- Van split naar mono laten ombouwen en dan naast het huis is de kans het grootst dat ik het niet hoor
Wij hebben een monoblock en staat op de garage. De garage heeft een kanaalplatenvoeren dak. Vanuit binnen horen we de monoblock nooit, alleen in de winter als de pomp behoorlijk druk is dan horen we deze buiten. Kortom een monoblock is zeker een stuk stiller. Nu begreep ik van een vriend die de Nefit binnenunit heeft, maar de Bosch buitenunit welke nog stiller is.dat dit ook prima werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:41
Een Warmtepomp van Split naar Monoblock ombouwen (of andersom) , sterkte :). Dat is dus gewoon een nieuw binnen en buitendeel.

Resonantie is gewoon een lastig verhaal en deels op te lossen met goede trillingsdempers. Bij de standaard dempers die onder de split unit zitten kan je geeneens spreken van het woord demper omdat er een stalen bus inzit. Die dempers vervangen voor een fatsoenlijke kan enorm schelen. Maar zo weer zo niet op een houten balklaag monteren, dat wordt 1 grote klankkast.

Koelen met de warmtepomp kan best lekker gaan maar vaak niet volgens de fabrieksinstellingen. Als je 1010H vervangt voor een 1010 (zonder H) en deze wel goed instelt op de thermostaat en de HMC300 (anders krijg je zo weer zo foutmelding). En geen douwpuntsensor monteert en volle flow beschikbaar hebt kan die de hele dag wel koelen. Hoogste temperatuur in de hitte week is bij mij niet boven de 22gr. gekomen met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
Wij staan op het punt om een nefit enviline monoblock 9.0 T-S of een 13 T-T te laten installeren. Iemand 1 van deze pompen? Wat waren jullie kwijt voor de totale installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
RideWithUz schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:34:
Wij staan op het punt om een nefit enviline monoblock 9.0 T-S of een 13 T-T te laten installeren. Iemand 1 van deze pompen? Wat waren jullie kwijt voor de totale installatie?
Richting de € 15.000,00 zonder aftrek subsidie maar kan ook rustig € 20.000,00 zijn de bestaande "cv" installatie aangepast moet worden omdat deze niet geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-04 14:33
martin.h schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:56:
Wij hebben een monoblock naast het huis die op een tweetal beton blokken staat. De unit staat naast de eetkamer en we hem horen eigenlijk nooit.
Hier ook een achter de garage staan op een betonnen fundering, maar hoor die binnen helemaal niet. Alleen als je in de tuin zit hoor je soms wat gebrom in de verte. Ik heb ook projectbouw gehad, maar ben blij dat ze hier voor zo'n monoblock zijn gegaan (volgens mij de Compress 7400i AW). De installateur was daar ook meer over te spreken dan de split units, zowel qua geluid als prestaties in het algemeen. Enige is dat het esthetisch er minder uitziet met zo'n grote witte kast achter de garage, maar goed dat heb ik er dan wel voor over om future proof gasloos te wonen.
Joris748 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:42:
[...]
Hier geven de ruimtevoelers vandaag waarden tussen de 65% en 75% relatieve vochtigheid aan. Is het nu niet gewoon te vochtig buiten om nog effectief te kunnen koelen met vloerverwarming?
Zit hier met dezelfde uitdaging. Laatst met de warmte ging het apparaat goed koelen, tot de dagen toen het onweer eraan kwam en de luchtvochtigheid rond de 65% zat en dauwpunt rond de 17/18 graden. Was met geen mogelijkheid meer in staat tot koelen. Hou me ook aanbevolen tot tips om hem aan de gang te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door captain007 op 29-06-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
captain007 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:04:
*knip*

[...]

Zit hier met dezelfde uitdaging. Laatst met de warmte ging het apparaat goed koelen, tot de dagen toen het onweer eraan kwam en de luchtvochtigheid rond de 65% zat en dauwpunt rond de 17/18 graden. Was met geen mogelijkheid meer in staat tot koelen. Hou me ook aanbevolen tot tips om hem aan de gang te houden.
Je zult de luchtvochtigheid naar beneden moeten zien te krijgen. Ik denk dat wij daarvoor uiteindelijk een multisplit L/L in de slaapkamers gaan installeren:
  • Koelen onder dauwpunt met condensafvoer
  • Verwarming als de kinderen huiswerk willen maken op hun slaapkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-04 14:33
Joris748 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:11:
[...]
Ik denk dat wij daarvoor uiteindelijk een multisplit L/L in de slaapkamers gaan installeren:
Wil eigenlijk voorkomen om nog losse airco units te gaan ophangen. Voelt beetje dubbelop in elk geval. Aangezien dit de eerste zomer is in onze woning moeten we het maar gewoon gaan ervaren. Buiten die paar vervelende dagen viel het tot nu toe goed mee. Moet zeggen dat ik icm vloerkoeling en rolluiken de meeste hitte wel een tijdje kan buiten houden tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
zxr king schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:04:
[...]

Richting de € 15.000,00 zonder aftrek subsidie maar kan ook rustig € 20.000,00 zijn de bestaande "cv" installatie aangepast moet worden omdat deze niet geschikt is.
Prijs van de installatie (9.0) zelf ligt rond de €7000, lijkt me stug dat de installatiekosten dan 8k-13k gaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
RideWithUz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:07:
[...]

Prijs van de installatie (9.0) zelf ligt rond de €7000, lijkt me stug dat de installatiekosten dan 8k-13k gaan worden
De 13 is ruim € 2.000,00 duurder, daarbij ben je een buffervat 120L nodig, pompgroep en aansluitmateriaal, groepen bijplaatsen in de meterkast, werkschakelaars, thermostaat, kabels enz........

Maak maar een lijstje met de prijzen erachter ben benieuwd waar je op uit komt.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Joris748 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:11:
[...]

Je zult de luchtvochtigheid naar beneden moeten zien te krijgen. Ik denk dat wij daarvoor uiteindelijk een multisplit L/L in de slaapkamers gaan installeren:
  • Koelen onder dauwpunt met condensafvoer
  • Verwarming als de kinderen huiswerk willen maken op hun slaapkamer
Ik heb de slaapkamers voorzien van Vasco Ventilo convectoren voor het snelle opwarmen en koelen werkt als een tierelier >:) , je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de warmtepomp op continue koelen staat anders gaat het niet werken in de zomer. Ik zou niet meer zonder willen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
zxr king schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:28:
[...]

Ik heb de slaapkamers voorzien van Vasco Ventilo convectoren voor het snelle opwarmen en koelen werkt als een tierelier >:) , je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de warmtepomp op continue koelen staat anders gaat het niet werken in de zomer. Ik zou niet meer zonder willen _/-\o_
Hoe doe je dat als je de benedenverdieping via de vloerverwarming wilt koelen? Of blijf je met de convectoren ook boven het dauwpunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zxr king
Joris748 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Hoe doe je dat als je de benedenverdieping via de vloerverwarming wilt koelen? Of blijf je met de convectoren ook boven het dauwpunt?
Ik heb de watertemperatuur op 16 gr. staan welke dus ook via de vloerverwarming loopt. Koude voeten gegarandeerd :P maar wel lekker koel. Kouder kan ik dan ook helaas niet gaan, maar met die 16gr. houd ik de slaapkamers ook op zo'n 20gr. dus op zich perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:39
Bij mijn enviline monoblock blijft de vloerverwarmingspomp altijd draaien op minimaal 10%. Tijdens SWW run of tijdens verwarmen of koelen wordt dit natuurlijk meer. Is dit bij jullie ook zo, of staat de pomp bijna altijd helemaal uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

DopjeD schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:41:
Bij mijn enviline monoblock blijft de vloerverwarmingspomp altijd draaien op minimaal 10%. Tijdens SWW run of tijdens verwarmen of koelen wordt dit natuurlijk meer. Is dit bij jullie ook zo, of staat de pomp bijna altijd helemaal uit?
In de basis staat de pomp altijd aan. Je kan een pompschakelaar kopen die de pomp uitschakelt als er geen energievraag is. Er is een discussie of dat verstandig is, omdat die pomp bedoeld is om continue te draaien en slijt van overmatig inschakelen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-04 22:56
Scr33x0r schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:29:

Heeft iemand van jullie suggesties, ervaringen of whatever omtrent dit probleem, ik word er gillend gek van en wil gewoon van het geluid binnen af. Dat het ding buiten wat geluid maakt als hij bezig is, prima, maar op mijn kantoor of eigenlijk nergens binnen, wil ik hem gewoon niet horen..
Hoe is je thuiskantoor geïsoleerd? Waarschijnlijk met PIR? Steenwol houdt veel meer geluid tegen. Is het geen optie om je plafond geluidswerender te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:39
JackBol schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:48:
[...]
In de basis staat de pomp altijd aan. Je kan een pompschakelaar kopen die de pomp uitschakelt als er geen energievraag is. Er is een discussie of dat verstandig is, omdat die pomp bedoeld is om continue te draaien en slijt van overmatig inschakelen.
Thanks. Daar ga ik niet mee rommelen, lekker laten doorbrommen die pomp dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:03
RideWithUz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:07:
[...]

8-13k voor installatie lijkt me ook wat veel. Maar naast de kale warmtepomp zit je nog met de nodige bijkomende materialen voor leidingwerk, aanpassing groepenkast, elektra materiaal, eventueel een buffervat en pompgroep. En dan nog heel wat uurtjes installatiewerk a €75 per uur.

Afhankelijk van hoe lastig of makkelijk het leidingwerk is aan te leggen, welke hulpmiddelen nodig zijn om de warmtepomp+binnenunit op zijn plaats te zetten en hoe makkelijk de bestaande groepenkast is uit te breiden (moet er alleen een krachtgroep bij, of hangt er nu een oude kast die volledig vernieuwd moet worden), kunnen de installatiekosten incl. bijkomende materialen makkelijk variëren tussen 2000 en 5000 euro.
Met de 9kW unit ga je makkelijk richting de 10 mille. Met de 13kW unit kom je al snel tussen de 12 en 15 mille uit.

En wanneer je dan ook nog je verwarmingssysteem moet aanpassen (huidige vloerverwarming meng-verdeler ombouwen/vervangen, boosters op radiatoren, thermostaatknoppen vervangen omdat deze niet geschikt zijn voor koeling) kan het nog wel verder oplopen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:44
A.B. te D schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:38:
ik ben nieuw bij deze site, maar ik heb wel wat vragen en opmerkingen over de nefit luchtwarmtepomp.

eerst even mijn Hybride installatie:
een Nefit Bosch luchtwarmtepomp Compress Hybrid 3000i AW
een Nefit Bosch ODU split buiten unit ODU 4
een Nefit moduline thermostaat 1010H
woning 90 m2 vloerverwarming op beneden verdieping ( 9 groepen +/- 80m. ) 2 groepen slaapkamer met eigen thermostaat te bedienen.
Boven verdieping radiatoren maar worden nooit gebruikt.
Daarnaast een Vaillant ketel die ook het warmwater bereid.
In gebruik sinds 4 januari 2021

een aantal vragen/opmerkingen:
- Mijn warmtepomp draait constant dus ook bij buitentemperaturen onder nul, levert dit wel wat op of kost dit allen maar elektrische energie.
- krijg nu iedere keer de storingsmelding A01/5271 Blokkerend
( alarm cv-circuit 1 hoge aanvoertemperatuur )
Hoe bevalt de installatie tot nu toe?
Ik heb dit advies van de website namelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaIQU7lFfUe6QFjJwcWaSxvaaV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoIeHr7UqPIbFHcja6SqtFIh.jpg?f=fotoalbum_large

Waarbij we een overcapaciteit hebben aan zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
the noise schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:36:
[...]

Hoe bevalt de installatie tot nu toe?
Ik heb dit advies van de website namelijk.
[Afbeelding]

Waarbij we een overcapaciteit hebben aan zonnepanelen.
Hoe betrouwbaar is de berekening op de nefit site? Ik wil een hybride bosch compress i7000 laten plaatsen en kom dan inclusief cv op ongeveer 8.5 k uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:44
RideWithUz schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:02:
[...]

Hoe betrouwbaar is de berekening op de nefit site? Ik wil een hybride bosch compress i7000 laten plaatsen en kom dan inclusief cv op ongeveer 8.5 k uit.
Hoe bedoel je? denk je dat ze te licht rekenen?
Mijn gasverbruik is nog geen 1.500m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tecci
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-10-2024
Sinds mei begon ik last te krijgen van regelmatig drukverlies. Vooral de LWP in koel-modus staat waarna de boiler desinfectie plaatsvond, zakte de druk onder het minimum (LWP in storing a01/5246) en was ik wekelijks aan het bijvullen. Uiteindelijk de installateur erbij gehaald en gecontroleerd of er lekkage was, maar niet gevonden. Installateur adviseerde om een expansievat te plaatsen, want het expansievat in de Nefit binnenunit zou niet groot genoeg zijn om de drukverschillen bij hoog/laag temperaturen op te vangen.

Het vat is vorige week donderdag geplaatst, en so-far-so-good. Boiler desinfectie was vandaag, en druk blijft constant. _/-\o_

Iemand anders dergelijke ervaring gehad?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Enviline All-Electric Monoblock: IDU Monoblock 5-9 E (SW 01.15), ODU Monoblock 7.0 ES, HMC 300 (SW NF13.05), Moduline 1000H (NF40.02), IP Module (SW 04.07.05), Buffervat 120L en Boiler 300L. Type Woning: Bungalow (150m2 met vloerverwarming). Instelling: WAR (Buitentemperatuur met Voetpunt).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Laatst online: 24-04 21:36
Na het installeren van de Nefit ProControl app wordt er gevraagd om de gegevens van de gateway in te voeren, namelijk loginnaam gateway en gateway wachtwoord. Waar kan ik deze gegevens vinden, of zijn dit gebruikersnaam en het wachtwoord die zijn terug te vinden in het menu?
Avvd schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:08:
[...]

Je kan de gebruikersnaam en wachtwoord ook in het info menu uitlezen, anders moet je de kap eraf halen om de stikker op de ipmodule te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Nu online
Nous112 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 23:56:
Na het installeren van de Nefit ProControl app wordt er gevraagd om de gegevens van de gateway in te voeren, namelijk loginnaam gateway en gateway wachtwoord. Waar kan ik deze gegevens vinden, of zijn dit gebruikersnaam en het wachtwoord die zijn terug te vinden in het menu?

[...]
Ja dat was voor mij ook zoeken, maar het blijkt dat het óp de internet-unit staat. Als je monteur er aan heeft gedacht staat het in de handleiding, maar anders moet je de voorkant even van je boiler schroeven. Er zit dan een sticker op het kastje waar je ethernetkabel in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
JakeOfOz schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

Ja dat was voor mij ook zoeken, maar het blijkt dat het óp de internet-unit staat. Als je monteur er aan heeft gedacht staat het in de handleiding, maar anders moet je de voorkant even van je boiler schroeven. Er zit dan een sticker op het kastje waar je ethernetkabel in zit.
Oké, dan zal ik daar gaan kijken. Enig idee hoe de behuizing (kap) van de Enviline kan worden verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin.h

martin.h

Bij mijn all-electric kon ik het ook ergens in het (installateur) menu vinden. Ik kan eventueel vanavond wel voor je kijken waar precies.

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Nu online
Nous112 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:32:
[...]

Oké, dan zal ik daar gaan kijken. Enig idee hoe de behuizing (kap) van de Enviline kan worden verwijderd?
De eerste kap, met het display, zit aan de onderkant met twee schroeven vast (pozidriv). Dan kun je die kap naar beneden en naar je toe halen. Het display zit wel met een kabel vast, dus die moet je even los pluggen of vast (laten) houden.
Als ik het me goed herinner kun je dan al de sticker van de internet unit aflezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
JakeOfOz schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:44:
[...]

De eerste kap, met het display, zit aan de onderkant met twee schroeven vast (pozidriv). Dan kun je die kap naar beneden en naar je toe halen. Het display zit wel met een kabel vast, dus die moet je even los pluggen of vast (laten) houden.
Als ik het me goed herinner kun je dan al de sticker van de internet unit aflezen
Bedankt, ga er naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin.h

martin.h

Ik heb nog even gekeken, maar de inloggegevens kun je vinden door op de knop info te drukken en vervolgens internet -> login-gegevens te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
martin.h schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:29:
Ik heb nog even gekeken, maar de inloggegevens kun je vinden door op de knop info te drukken en vervolgens internet -> login-gegevens te kiezen.
Er zat helaas geen sticker met een te scannen code binnenin, maar inderdaad via het menu info - internet - login gegevens zijn de gegevens inderdaad terug te vinden. Inmiddels in de Nefit app kunnen inloggen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Wij hebben sinds 1 week een all-electric Nefit l/w warmtepomp van het type 7400i met 300 ltr. sww vat. Wat mij opvalt is dat ondanks het feit dat het setpoint voor warm water op 55 graden staat deze waarde nooit wordt gehaald (is op dit moment ca. 47 graden). Ik heb gezocht op het forum maar kan niet direct een verklaring vinden. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 09:01
Lukt de thermische desinfectie wel? Wij hadden ook een probleem met het (niet) halen van temperaturen, dat bleek uiteindelijk aan de F-gassen te liggen (was niet genoeg in het systeem, geen lekkage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Thermische desinfectie doet hij wel goed lijkt mij, dat doet de Envline nu via de elektrische binnen elementen (elektrische bijverwarmer). Hij haalde hierbij 65,2 graden (verbruikte stroom hiervoor 12 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:15
Ja is normaal want nefit meet in het midden van je vat want dat was normaal volgens nefit
En heb je het vat op comfort of op eco staan voor verwarmen want daar zit ook nog een software verschil in merkte ik
Ik heb zelf nu de eco stand draaien want die verwarmd rustiger en warmer dan comfort stand
ik heb het vat nu ingesteld op 42 graden koudste punt en 56 warmste punt en dan is het water in het midden gemeten 53 graden
Ik heb de nefit enviline split 5 kw en met 20/30 minuten is het vat 200 liter weer warm

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:58:
Ja is normaal want nefit meet in het midden van je vat want dat was normaal volgens nefit
En heb je het vat op comfort of op eco staan voor verwarmen want daar zit ook nog een software verschil in merkte ik
Ik heb zelf nu de eco stand draaien want die verwarmd rustiger en warmer dan comfort stand
ik heb het vat nu ingesteld op 42 graden koudste punt en 56 warmste punt en dan is het water in het midden gemeten 53 graden
Ik heb de nefit enviline split 5 kw en met 20/30 minuten is het vat 200 liter weer warm
Waar in het servicemenu kan je de laagste en hoogste waarden instellen voor het sww vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Terug knop even indrukken en dan menu knop lang indrukken dan kom je in het hoofdmenu daar naar warmwater instellingen gaan en dan zie je comfort en eco stand waar je de temperaturen kan veranderen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter 81
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
Goedenavond,

In onze nieuwbouwwoning is ook een Nefit 9 E/S split warmtepomp gemonteerd met een 50l buffervat en HR300 boiler erbij. De hele woning is voorzien van vloerverwarming.

Afgelopen winter bleek het systeem voor een groot deel op de elektrische bijverwarming te draaien in plaats van de compressor, met als gevolg dat het stroomverbruik erg hoog was. Bij "algemene instellingen bijverwarming" heb ik vervolgens gekozen voor "bijverwarming uitschakelen: JA" en onder "elektrische bijverwarming" heb ik de "buitentemperatuur grenswaarde" van +10 naar -10 gezet.

Hiermee leken de problemen opgelost. Toen ik pas even op de warmtepomp wilde checken hoeveel stroom de koeling inmiddels verbruikt heeft valt me echter op dat de bijverwarming nog steeds actief blijft; zelfs in de zomer.

19 mei heb ik de volgende waardes genoteerd:
- verbruik elektrische bijverwarming: 768 kw
- verbruik elektrische bijverwarming - verwarming: 327 kw
- verbruik elektrische bijverwarming - warm water: 207 kw

Op 3 augustus (2,5 maand later) lees ik de volgende waarden uit:
- verbruik elektrische bijverwarming 912
- verbruik elektrische bijverwarming - verwarming 350 kw
- verbruik elektrische bijverwarming - warm water 228 kw

Sindsdien hou ik de warmtepomp een beetje in de gaten. De 144kw verbruik in de tussenliggende periode lijkt verbruikt voor de thermische desinfectie, maar de elektrische bijverwarming blijkt ook op andere momenten aan te springen. Vorige week stond na een nachtelijke desinfectie run de volgende ochtend de bijverwarming met 9kw de boiler te verwarmen terwijl de desinfectie tijd allang afgelopen was en de temperatuur hiervoor op 63 graden staat ingesteld. De boiler bijna was inmiddels 70 graden. Aan het verbruik te zien springt de bijverwarming zelfs af en toe ook nog aan voor de verwarming.

Heeft iemand hier ervaring mee? Mis ik nog iets in de instellingen?

Daarnaast viel me op dat de warmtepomp draait op software versie 1.12. In oude post in dit draadje lees in 2019 al ervaringen met versie 1.16. Wat is de laatste software versie die nu gebruikt wordt? En zou de oude software een oorzaak van de problemen kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp en het meedenken!!

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter 81 op 17-08-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Die software versie 01.12 heb ik hier ook en geen problemen mee
Op de nefit site en dan naar Tools gaan daar kun je en standaard instellingen downloaden en dan voor je zelf uitprinten en dan zou je deze instellingen zien Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8chgPNVjok0qOw_F5gArVdN6NEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00Yi69LXLnLWuKY2i5u37H48.jpg?f=fotoalbum_large
En foto van mijn instellingen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qtdp-fI2XFNh3Rsc2nJPwaVT-rE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCDfxeVlmJbQiQq8qPLWSv0d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter 81
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
Bedankt voor je reactie. Het document op de Nefit site met instellingen had ik al gevonden en mijn instellingen staan exact hetzelfde als bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Warmtepomp nefit enviline 5kw split nu een jaar in gebruik best veel uitgeprobeerd en met de instellingen gespeeld en mijn totaal verbruik was voor de warmtepomp 2300 kwh
Heb even foto's gemaakt van de electriche bijverwarming verbruik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEStLKlTpg5Bf4jBgpRg68L9lhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9GMbtZjH7x0XcRWFAN3pWJ6.jpg?f=fotoalbum_large
En totaal verbruik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1XWJ5Jah1VZuEZk2HvdF-UADb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhdVxv3HnYNV4IZB4jZ0EIJG.jpg?f=fotoalbum_large
Dan mis ik bij de electrich bijverwarming 62 kwh
Zouden dat de pompen en standbij verbruik zijn ?

[ Voor 4% gewijzigd door Willem senior op 18-08-2021 13:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nous112
Nieuwe mogelijkheid om het verbruik te kunnen uitlezen uit de warmtepomp. Naast de standaard Nefit ProControl app waarin helaas slechts weinig info kan worden verkregen van het warmtepomp systeem heeft Bosch nog een andere app Bosch HomeCom Easy. Hiermee is het ook mogelijk om de verbruiksgegevens te bekijken. Je kan, nadat je een Bosch account hebt aangemaakt, inloggen met je gateway id en wachtwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Sinds eind mei 2021 een Nefit Enviline all-elec monoblock 7.0 e-s in bedrijf. Warm water tank 200 liter met twee warmte spiralen. Een voor de warmtepomp en een voor de bestaande zonnecollector. Zelf geïnstalleerd waarbij de installateur alles leverde en de installatie in bedrijf stelde. Zelf werkzaam geweest in de elektro techniek waardoor ik mij verdiep in de installatie. Leuk om ervaringen uit te wisselen om alles beter te laten werken. De app Bosch HomeCom Easy verschaft mij al meer informatie over het verbruik van de warmtepomp voor het opwarmen en desinfecteren van de warm water tank.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

• Nous112
@hansbot helaas is ook de Bosch app beperkt in de informatie. Wil je meer informatie uit het systeem halen dan kan bijvoorbeeld via Husdata, een apparaat dat op de service stekker in de binnenunit wordt aansloten. Hiermee is veel meer data beschikbaar die het mogelijk maakt om meer inzicht te krijgen in de werking. Er zijn diverse voorbeelden hiervan te vinden op dit forum. Ook andere mogelijke oplossingen worden beschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:06
Ik ben erg geïnteresseerd in de EMS Gateway S32 om mijn toekomstige Nefit Enviline Monoblock (9kW) te gaan monitoren. Ik zou dit graag gaan voorbereiden door deze gateway alvast te kopen en aan mijn Nefit CV ketel (2017) te hangen. Als ik het goed begrijp kan ik dan straks te gateway omprikken. Kan iemand dit (concepteel) bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Nu online
Supermario16 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:06:
Ik ben erg geïnteresseerd in de EMS Gateway S32 om mijn toekomstige Nefit Enviline Monoblock (9kW) te gaan monitoren. Ik zou dit graag gaan voorbereiden door deze gateway alvast te kopen en aan mijn Nefit CV ketel (2017) te hangen. Als ik het goed begrijp kan ik dan straks te gateway omprikken. Kan iemand dit (concepteel) bevestigen?
Op je monoblock gaat het sowieso werken, ik heb het op de mijne ook namelijk. Ik denk dat het ook wel op je oude cv werkt, maar je kunt hier kijken voor meer info:
https://bbqkees-electronics.nl/ems-device-compatibility/

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:20
@hansbot hoe heb jij de bosch app werkend gekregen? als ik de app open wil hij een qr code hebben maar hij pakt die van de ip-gateway niet, en de knop die eromder zit met “druk hier als qr het niet doet” ofzo die doet bij mij niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Volgens mij heb ik de QR code aan de zijkant van de binnenuit genomen.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:20
ok ga ik dat proberen

edit: gelukt, nou pakte hij het stickertje op de ip unit wel.

[ Voor 60% gewijzigd door Lochnes op 05-10-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Wie is het al ooit gelukt om de modulatie van een monoblock uit te lezen via de IP-module? Danwel via Nefit-app, Bosch-app, Domoticz, etc?

De IP module draait op software versie 04.07.07

Edit: De IP module lijkt wel automatisch updates op te halen. Heb eerder aangeven dat hij op 04.07.05 draaide: Joris748 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"

[ Voor 35% gewijzigd door Joris748 op 12-10-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Nu online
Joris748 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:10:
Wie is het al ooit gelukt om de modulatie van een monoblock uit te lezen via de IP-module? Danwel via Nefit-app, Bosch-app, Domoticz, etc?
Zeker wel, via DomoticZ, in dit forum zelfs (wel zelf een beetje hacken in php om het werkend te krijgen):

JakeOfOz in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"

Maar ik gebruik ook de EMS-module van bbqkees, en die werkt uiteindelijk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
JakeOfOz schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

Zeker wel, via DomoticZ, in dit forum zelfs (wel zelf een beetje hacken in php om het werkend te krijgen):

JakeOfOz in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"

Maar ik gebruik ook de EMS-module van bbqkees, en die werkt uiteindelijk makkelijker.
Ah, met Openhab is het me niet gelukt. De Pi ligt daarom al weer even ongebruikt in de kast.

* Joris748 voelt een herfstavond projectje aankomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 22:26
Met home assistant kun je hem ook uitlezen.
Die van mij draait ook op 4.07.07
Je hebt de Bosch Thermostat integratie nodig. Is volgens mij zelfs een integratie die standaard toe te voegen is in Home assistant.

A.k.a. basjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Laatst online: 20:21
zuigzoen schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:08:
Met home assistant kun je hem ook uitlezen.
Die van mij draait ook op 4.07.07
Je hebt de Bosch Thermostat integratie nodig. Is volgens mij zelfs een integratie die standaard toe te voegen is in Home assistant.
Mooi!
Niet helemaal teruggelezen maar dat betreft Afbeeldingslocatie: https://bbqkees-electronics.nl/wp-content/uploads/2020/09/EMS-ESP_logo_dark.png
?

https://bbqkees-electronics.nl/ems-device-compatibility/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Nu online
@Rob Z die link die je stuurt is voor gebruik met de module die bbqkees verkoopt (die ik aan kan raden overigens, werkt bij mij erg goed).

Wat @zuigzoen bedoelt is volgens mij rechtstreeks uitlezen via de IP module in de warmtepomp, die werkt namelijk via de Bosch Thermostat integratie in Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Heeft iemand ervaring met het reduceren van het geluidsniveau van de Buderus pomp unit? Deze veroorzaakt bij ons resonantie geluiden die, vooral ‘s nachts goed hoorbaar in de ruimte ernaast. De Wilo-pomp staat bij ons in stand 2-2 (middelste stand), wat noodzakelijk is i.v.m. de lengte van de vloerverwarmingcircuits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
@Nous112
Je kunt het toerental verlagen met een schroevendraaier volgens mij door de kap te verwijderen. Dat is de makkelijke oplossing maar kan negatief uitwerken op verwarming.

Oorzaak is waarschijnlijk dat de muur waar hij op gemonteerd is te weinig massa heeft. Vaak zo indien dit gipsblokken muur is. Beste is montage op stevige muur of wellicht is er een vloermontageset verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
@JP1980 de muur is opgebouwd uit rode snel bouw blokken, dus hol van binnen. Helaas is montage op de vloer geen mogelijkheid i.v.m. de beschikbare ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Nous112 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:50:
Heeft iemand ervaring met het reduceren van het geluidsniveau van de Buderus pomp unit? Deze veroorzaakt bij ons resonantie geluiden die, vooral ‘s nachts goed hoorbaar in de ruimte ernaast. De Wilo-pomp staat bij ons in stand 2-2 (middelste stand), wat noodzakelijk is i.v.m. de lengte van de vloerverwarmingcircuits.
Hier ook ‘last’ van de Buderus pomp. Zorgt bij mij voor een hoog geluid door resonantie. Ding hangt bij mij aan de achterkant van een knieschot op zolder. Kennelijk resoneert het zo dat het net lijkt alsof het geluid uitstraalt van het 50L buffervat dat aan de andere kant van het knieschot staat 8)7. Tot 10% pompvermogen (dat tot op heden kennelijk voldoende is) gaat het nog, maar vanaf 20% is het al storend..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuigzoen
JakeOfOz schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:12:
@Rob Z die link die je stuurt is voor gebruik met de module die bbqkees verkoopt (die ik aan kan raden overigens, werkt bij mij erg goed).

Wat @zuigzoen bedoelt is volgens mij rechtstreeks uitlezen via de IP module in de warmtepomp, die werkt namelijk via de Bosch Thermostat integratie in Home Assistant
Inderdaad via de ip module

A.k.a. basjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
Tja vind dat er nog steeds te weinig kennis is bij installateurs. Er is focus nu op het geluid van de buitenunit maar deze simpele installatiefouten worden nog gemaakt. Bij ons hangt hij aan een muur en aan de andere kant is de overloop die fungeert als grote klankkast. Willen het nog wel laten veranderen ooit. Maar eerst wat andere verbouwingen waarna wat zaken verplaatst kunnen worden hopelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Nu online
JP1980 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:56:
Tja vind dat er nog steeds te weinig kennis is bij installateurs. Er is focus nu op het geluid van de buitenunit maar deze simpele installatiefouten worden nog gemaakt.
Ja hier ben ik het mee eens!
Ik heb het geluk gehad dat ik zelf heel veel keuzes heb kunnen maken in onze bouw. Maar alsnog is het moeilijk om dan tegen een installateur te zeggen dat 'ie het anders moet doen dan wat ze normaal doen.

En dan is er volgens mij ook nog enorm veel te halen met het juist inregelen en afstellen van de hele installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirkhaan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 09:49
Dankzij deze forum thread ben ik een heel eind gekomen met de KM200 binding in OpenHAB 3.1.0 en mijn Bosch Compress Hybrid 3000i binnenuit. Dus dank!!

Waar ik van baal is dat ik enkel wat temperaturen correct kan uitlezen.
Voor de rest krijg ik NULL of constante getallen uit de KM200 binding.
Ik zie dat meer van jullie hier last van hebben, maar sommige krijgen blijkbaar wel nuttige info eruit.
Zoals bijv. @Lothlórien mooi laat zien in zijn tabel.

Is het al iemand gelukt om het elektrisch verbruik uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Momenteel heb ik de 1010H aangesloten ivm dauwpuntbepaling voor koelbedrijf. Nadeel is echter dat het display van de HMC300 dan de ruimtetemperatuur aangeeft. Ik zou graag altijd de aanvoertemperatuur willen zien.
  1. Is het mogelijk om de HMC300 zo in te stellen, dat deze altijd de aanvoertemperatuur laat zien.
  2. Is het mogelijk om koelbedrijf zonder 1010H te laten functioneren? En wat zijn daarvan de nadelen?
Of zou ik, icm met ad.2, de Uponor Smatrix naregeling kunnen gebruiken voor de luchtvochtigheidsmeting? Deze schakelt zelf de VVW-groep al af als de luchtvochtigheid te hoog wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door Joris748 op 20-10-2021 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Joris748 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:33:
Momenteel heb ik de 1010H aangesloten ivm dauwpuntbepaling voor koelbedrijf. Nadeel is echter dat het display van de HMC300 dan de ruimtetemperatuur aangeeft. Ik zou graag altijd de aanvoertemperatuur willen zien.
  1. Is het mogelijk om de HMC300 zo in te stellen, dat deze altijd de aanvoertemperatuur laat zien.
  2. Is het mogelijk om koelbedrijf zonder 1010H te laten functioneren? En wat zijn daarvan de nadelen?
Volgens Bosch is het mogelijk, ik weet alleen nog niet precies hoe. Hier is in het voorjaar een Compress 7400i 5kW met 7000i binnenunit geïnstalleerd icm een 1010H. Omdat het om een garantieafwikkeling ging heb ik veel contact gehad met een vertegenwoordiger van Bosch. In de zomer gaf hij aan dat de 1010H vervangen zou kunnen worden, mogelijk door de EasyControl, maar dat was toen nog niet helemaal duidelijk. Ook in de IP-connectiviteit zou een ontwikkeling komen. Dat gaat hier allemaal nog op afspraak gebeuren, maar ik wil eigenlijk eerst dat de winter echt zijn intrede doet zodat ik de hybride functionaliteit ook getest heb (dat het systeem ook werkt als de ketel bij moet springen). Op dit moment heb ik dus nog niks en loop ik iedere keer naar de binnenunit toe om de waarden uit te lezen.

Heb zelf een stooklijn ingesteld met een voetpunt van 25 en een eindpunt van 35 graden. De compressor heeft nu 144kWh verbruikt voor verwarmen en daarmee 790kWh energie afgegeven. Is de COP dan simpelweg 790/144=5,5? Ik merk dat dit getal nog aan het oplopen is. De compressor is 258h in verwarmingsbedrijf geweest en heeft 29 starts gemaakt. Dus bijna 9 uur per ‘run’, dat lijkt me ook prima toch? Zijn er verder nog instellingen waar ik wat mee zou moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Nu online
Ik ben nog op zoek om het verbruik van de warmtepomp te verlagen. Ons huis is begin dit jaar gebouwd, en vrij goed geïsoleerd, maar toch verbruikt de warmtepomp zo'n 10kWh per dag. Ik heb een Nefit Enviline Monoblock 13.0, en die doet zowel alle verwarming als het warmwater.

Een van de maatregelen die ik al genomen heb is het isoleren van alle buizen (de binnenunit staat in de garage). Er was zo'n 30 meter buis die helemaal ongeïsoleerd door de garage liep.

Zijn er instellingen die je kunt tweaken op je eigen situatie? bijvoorbeeld de stooklijn, of zaken als verschil TC0/TC3, maximaal vermogen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
JakeOfOz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:15:
Ik ben nog op zoek om het verbruik van de warmtepomp te verlagen. Ons huis is begin dit jaar gebouwd, en vrij goed geïsoleerd, maar toch verbruikt de warmtepomp zo'n 10kWh per dag. Ik heb een Nefit Enviline Monoblock 13.0, en die doet zowel alle verwarming als het warmwater.

Een van de maatregelen die ik al genomen heb is het isoleren van alle buizen (de binnenunit staat in de garage). Er was zo'n 30 meter buis die helemaal ongeïsoleerd door de garage liep.

Zijn er instellingen die je kunt tweaken op je eigen situatie? bijvoorbeeld de stooklijn, of zaken als verschil TC0/TC3, maximaal vermogen o.i.d.
Er is vaak nog wel wat te doen maar dat is lastig er dingen die fout kunnen zijn. Allereerst weet je zeker dat je naar het energieverbruik kijkt en niet naar de gerealiseerde warmte in kWh? Dit laatste is namelijk op dit moment ongeveer 4-5x hoger dan het verbruik. Klinkt als een groot huis met 13kw. Helaas kan ik nu even niet kijken wat mijn 9kw heeft gedaan gisteren maar denk inderdaad niet dat die de 10 heeft aangetikt dus als het echt 10 is dan klinkt het wel als een beetje veel voor een dag als gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
JP1980 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Er is vaak nog wel wat te doen maar dat is lastig er dingen die fout kunnen zijn. Allereerst weet je zeker dat je naar het energieverbruik kijkt en niet naar de gerealiseerde warmte in kWh? Dit laatste is namelijk op dit moment ongeveer 4-5x hoger dan het verbruik. Klinkt als een groot huis met 13kw. Helaas kan ik nu even niet kijken wat mijn 9kw heeft gedaan gisteren maar denk inderdaad niet dat die de 10 heeft aangetikt dus als het echt 10 is dan klinkt het wel als een beetje veel voor een dag als gisteren.
Klinkt inderdaad als veel.

Gisteren met een 9.0 kWh Enviline slechts 1,7 kWh in een huis van 740 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Nu online
gisteren was het relatief warm buiten, dus heeft 'ie minder gedaan. Ik meet (via Domoticz) de modulatie van de warmtepomp uit, en het stroomverbruik van de slimme meter. 's Ochtends sta ik vaak al een kWh of 5 in de min (ik heb ook zonnepanelen), en als de warmtepomp aanspringt gaat het hard qua verbruik. Je kunt dan zien dat het verbruik enorm stijgt als de warmtepomp aanspringt

ik moet ook het verbruik uit de pomp zelf uit kunnen lezen als het goed is, zal ik me eens in verdiepen vandaag of morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:05
Sinds kort heb ik de Nefit Enviline lucht/water warmtepomp Tower monoblock 5.0 T-S echter vraag ik mij af of ik alle info kan uitlezen via bijvoorbeeld Domoticz. Ik merk dat de Nefit ProControl app zeer slecht is en mij niet voorziet van alle data die ik graag wil hebben.

In dit topic gelezen dat er wel iets mogelijk is met EMS maar daar moet ik hardware voor kopen? Is het niet mogelijk om dit zonder extra hardware mogelijk te maken? De thermostaat die gebruikt wordt is de 1010H van Nefit.

Wekelijks wordt het legionella programma uitgevoerd, is het wellicht mogelijk om dit 1x in de twee weken uit te voeren? Per keer dat deze run gebeurt verbruik ik zo'n 5kWh meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3orOMbIZrvkCa8mCZ7Axw6_LeYA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41t6i6aw4QjajUqDZEJwrXk6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQnewCK64tlepgk6ZG-RiaVHgr0=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/NVwE4nRX0PoIFjdVJjdqr3MO.gif?f=fotoalbum_tile

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:50
aGraPusher schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:48:

Wekelijks wordt het legionella programma uitgevoerd, is het wellicht mogelijk om dit 1x in de twee weken uit te voeren? Per keer dat deze run gebeurt verbruik ik zo'n 5kWh meer.
Kan, maar of het aanteraden en veilig is dat laat ik in het midden.
Waar je wel winst mee kan maken is zorgen dat je legionalla run op een gunstig tijdstip draait.
BV in het weekend als er laagtarief is en je weet dat er die dag uitgebreid gedouched wordt door iedereen. Dan kan je vantevoren de run draaien en ben je later minder energie kwijt met aanvullen van de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Nu online
@aGraPusher Uitlezen via Domoticz is zeker mogelijk, dat doe ik ook al een tijdje namelijk. Het makkelijkst is dat via een EMS-ESP kastje van bbqkees (https://bbqkees-electroni...way-e32-ethernet-edition/ )

Het kan ook via de IP-module in de ketel zelf, maar dan kom je wel aan het puzzelen en programmeren (leuk, maar erg erg erg tijdrovend).

De meningen over de thermische desinfectie zijn verdeeld. Over het algemeen lijkt het risico klein te zijn voor thuisgebruik. Ik doe het handmatig eens per maand omdat het op de warmtepomp niet langer dan wekelijks in te stellen is. Mijn vrouw heeft een studie richting biotechnologie gedaan, en zij vindt dat meer dan prima. Sowieso kun je ook de temperatuur van de desinfectie aanpassen, 60 graden is genoeg aangezien het ook nog minstens anderhalf uur duurt.

Uit interesse: kun jij met een 5.0 je hele huis verwarmen, of heb je nog bijverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
JakeOfOz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:21:
@aGraPusher Uitlezen via Domoticz is zeker mogelijk, dat doe ik ook al een tijdje namelijk. Het makkelijkst is dat via een EMS-ESP kastje van bbqkees (https://bbqkees-electroni...way-e32-ethernet-edition/ )

Het kan ook via de IP-module in de ketel zelf, maar dan kom je wel aan het puzzelen en programmeren (leuk, maar erg erg erg tijdrovend).

De meningen over de thermische desinfectie zijn verdeeld. Over het algemeen lijkt het risico klein te zijn voor thuisgebruik. Ik doe het handmatig eens per maand omdat het op de warmtepomp niet langer dan wekelijks in te stellen is. Mijn vrouw heeft een studie richting biotechnologie gedaan, en zij vindt dat meer dan prima. Sowieso kun je ook de temperatuur van de desinfectie aanpassen, 60 graden is genoeg aangezien het ook nog minstens anderhalf uur duurt.

Uit interesse: kun jij met een 5.0 je hele huis verwarmen, of heb je nog bijverwarming?
Kastje van bbqkees heb ik gezien maar is helaas niet op voorraad :( even in de gaten houden en dan maar zo'n kastje bestellen denk ik.

Volgens mij heb ik de 5.0 maar weet het niet zeker (even gecheckt: EnviLine IDU Monoblock 5-9 T). Betreft een nieuwbouw huis (0-op-de-meter) met beneden en boven vloerverwarming, triple glas en de hele mikmak. Merkte laatst wel op dat de temperatuur in huis 1 graad lager werd. Naar onderzoek bleek de verdelers van de vloerverwarming nog dicht te staan... Nu ik dat heb afgesteld zoals de tekeningen voorschrijven blijft het comfortabel 20 graden in huis.
D-dark schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Kan, maar of het aanteraden en veilig is dat laat ik in het midden.
Waar je wel winst mee kan maken is zorgen dat je legionalla run op een gunstig tijdstip draait.
BV in het weekend als er laagtarief is en je weet dat er die dag uitgebreid gedouched wordt door iedereen. Dan kan je vantevoren de run draaien en ben je later minder energie kwijt met aanvullen van de temperatuur.
Legionella run stond op 02.00 's nachts.. Dit heb ik nu op 12.30 gezet zodat eventuele opwek van de zonnepanelen daar heen gaat. Nu salderen nog mag heeft het nog niet echt nut maar toch leuk om er mee te spelen. Nu zo'n 1000kWh overschot.

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Nu online
@JP1980 en @Joris748 houden jullie ook bij hoe vaak en hoe lang de warmtepomp aan staat? Op de koudere dagen afgelopen week gaat 'ie bij mij soms vijf keer per dag aan, tot 45 minuten per keer. Hij moduleert dan wel aardig, hij begint op zo'n 55% van maximaal, en schaalt heel snel terug naar 30% vermogen tot het eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
JakeOfOz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:34:
@JP1980 en @Joris748 houden jullie ook bij hoe vaak en hoe lang de warmtepomp aan staat? Op de koudere dagen afgelopen week gaat 'ie bij mij soms vijf keer per dag aan, tot 45 minuten per keer. Hij moduleert dan wel aardig, hij begint op zo'n 55% van maximaal, en schaalt heel snel terug naar 30% vermogen tot het eind.
Nog niet, kijk wel globaal naar het aantal start/stops.

Uitlezen met domoticz wordt een winterprojectje. Met OpenHAB is het me niet gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermario16
  • Laatst online: 21:06
Ik heb ook een EMS gateway bij BBQ Kees besteld. Ik ga eerst de traditionele CV ketel koppelen en als onze nieuwbouwwoning klaar is ga ik hem daar aan de warmtepomp koppelen.

Ik ben benieuwd wat er allemaal voor data uitkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
JakeOfOz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:34:
In het begin deed ik dat wel veelvuldig maar hij draait al een paar jaar probleemloos dan verslapt de aandacht wat. Dat doe ik door in domoticz de grafieken te lezen van de P1 smartmeter. Daaruit kan je grofweg wel zien hoe hij draait. Als het wat kouder wordt dan draait hij meestal hele lange runs en dat is gunstig. De domoticz koppeling rechtstreeks met de IP module moet ik mij nog eens in verdiepen zie dat steeds meer mensen dat doen.

Heb eigenlijk nog nooit ergens iets gezien waar je kan aflezen hoe hij moduleert. Hoe werkt dat? Dat op hoog vermogen beginnen en dan afschalen doet hij bij mij ook consequent heeft mij altijd verbaasd.

Vandaag had ik slechts 3 runs van elk ongeveer een uur waarbij hij op 800w draait. Dus circa 2,5 kwh verbruik. Woning van 150m2, ongeveer 400m3.

[ Voor 4% gewijzigd door JP1980 op 20-10-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mi8HPtv73gME8AyxhJkuNwcXi_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rJucdzPDuzPIFbh49s0J7jfP.png?f=fotoalbum_large

Dit is de activiteit van m'n warmtepomp voor vandaag. Uitgelezen via de ems-esp unit van bbqkees, en dan de data in Domoticz en uitlezen via Dashticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
Kan iemand mij vertellen of dit een normaal overzicht is qua verbruik?

Volgensmij klopt er namelijk helemaal niks van. Ik heb via de P1 Monitor Pro nog nooit een dag gezien met meer dan 25kWh aan verbuik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTY3IHDql5UBuWWbXnNQI82AwNc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tBTxuZkiGNifnpYjWVZYuKqA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
aGraPusher schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:41:
Kan iemand mij vertellen of dit een normaal overzicht is qua verbruik?

Volgensmij klopt er namelijk helemaal niks van. Ik heb via de P1 Monitor Pro nog nooit een dag gezien met meer dan 25kWh aan verbuik.

[Afbeelding]
Je kijkt naar de maandgrafiek en niet naar de daggrafiek. En je moet naar de gele lijn kijken dat is je verbruik, de rode lijn is de energie in warmte die je gekregen hebt.

Wel verbaasd het mij dat je WP al de bijverwarmer nodig heeft gehad. Die gaat bij mij zelfs nog niet aan bij -8. Is de unit niet veel te klein voor je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
JP1980 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:31:
[...]

Je kijkt naar de maandgrafiek en niet naar de daggrafiek. En je moet naar de gele lijn kijken dat is je verbruik, de rode lijn is de energie in warmte die je gekregen hebt.

Wel verbaasd het mij dat je WP al de bijverwarmer nodig heeft gehad. Die gaat bij mij zelfs nog niet aan bij -8. Is de unit niet veel te klein voor je huis?
Thanks! Dat verklaart een hoop dan.

WP zou voldoende moeten zijn. Nieuwbouw tussenwoning. Op papier verkocht als nul-op-de-meter.

Installatiebedrijf moet nog langs komen om de boel af te stellen denk ik.

De momenten dat de bijverwarmer aan gaat is tijdens de legionella run. Is dit nog beter af te stellen dan?

Dit is trouwens de daggrafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Vb38Dr4KLwJUUi3w6AeXIK7CfY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fs1O6mQTPaGam22tIfBTqpIy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TOWML_9Vny1JkWH2_LYicEOwpA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZS3WqxA0SScASz8kdVWeSRLk.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 36% gewijzigd door aGraPusher op 24-10-2021 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
aGraPusher schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:12:
[...]

Thanks! Dat verklaart een hoop dan.

WP zou voldoende moeten zijn. Nieuwbouw tussenwoning. Op papier verkocht als nul-op-de-meter.

Installatiebedrijf moet nog langs komen om de boel af te stellen denk ik.

De momenten dat de bijverwarmer aan gaat is tijdens de legionella run. Is dit nog beter af te stellen dan?

Dit is trouwens de daggrafiek:
[Afbeelding][Afbeelding]
Heb zelf m'n boiler niet gekoppeld dus zou kunnen wist niet dat hij daar de bijverwarmer voor gebruikt maar klinkt logisch. Ben geen expert. Lastig werkelijk verbruik te zien via P1 als je zoveel panelen hebt. Maar dat ziet er niet verkeerd uit. Mijn verbruik vandaag is netto 14kwh in totaal en de panelen hebben 15kwh geleverd (33x300wp). Voor een hoekwoning met 150m2. Hoeveel panelen heb je wel niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aGraPusher
JP1980 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:46:
[...]

Heb zelf m'n boiler niet gekoppeld dus zou kunnen wist niet dat hij daar de bijverwarmer voor gebruikt maar klinkt logisch. Ben geen expert. Lastig werkelijk verbruik te zien via P1 als je zoveel panelen hebt. Maar dat ziet er niet verkeerd uit. Mijn verbruik vandaag is netto 14kwh in totaal en de panelen hebben 15kwh geleverd (33x300wp). Voor een hoekwoning met 150m2. Hoeveel panelen heb je wel niet?
Ah oke! Volgens de omvormer app heb ik vandaag 29.15kWh opgewekt. Dus mijn verbruikt totaal vandaag is dan zo’n 7kWh? 114m2 tussenwoning.

Heb 18x300wp op het zuiden.

[ Voor 20% gewijzigd door aGraPusher op 24-10-2021 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
aGraPusher schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:54:
[...]

Ah oke! Volgens de omvormer app heb ik vandaag 29.15kWh opgewekt. Dus mijn verbruikt totaal vandaag is dan zo’n 7kWh? 114m2 tussenwoning.

Heb 18x300wp op het zuiden.
Dat 0 op de meter geloof ik wel in. Scheelt natuurlijk in warmteverlies met een tussenwoning. Mijn panelen staan oost-west in een vrij flauwe hoek dat zal het verschil zijn en bedenk mij dat 4 van die panelen niet meetellen in het totaalsaldo dus effectief 29 panelen.

Je kunt altijd nog proberen om de stooklijn nog wat naar beneden te doen. Daar kan je het beste even op googlen. Hier is vaak na installatie nog winst te halen. En dat is natuurlijk altijd leuk. Maar heb niet het idee dat het op dit moment slecht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
JP1980 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Dat 0 op de meter geloof ik wel in. Scheelt natuurlijk in warmteverlies met een tussenwoning. Mijn panelen staan oost-west in een vrij flauwe hoek dat zal het verschil zijn en bedenk mij dat 4 van die panelen niet meetellen in het totaalsaldo dus effectief 29 panelen.

Je kunt altijd nog proberen om de stooklijn nog wat naar beneden te doen. Daar kan je het beste even op googlen. Hier is vaak na installatie nog winst te halen. En dat is natuurlijk altijd leuk. Maar heb niet het idee dat het op dit moment slecht gaat.
Ja ik wil het installatiebedrijf er sowieso nog even bij hebben want laatst werd het niet warmer dan 19 graden in huis. Installatiebedrijf had geen tijd dus samen met buurman op onderzoek gegaan wat het kan zijn. Bleek alle retouren van de vloerverwarming dichtgeknepen.. nu maar hopen dat dat geen problemen geeft met de plak pvc vloer omdat ik denk dat het opstookprotocol dan ook niet is afgerond.

Wat is je elektrisch verbruik op een goede koude winterdag? Hier is 20 graden gegarandeerd tot een buitentemperatuur van -10 dacht ik.

Ik zou zo'n 5400kWh per jaar moeten opwekken en volgens de brochure is dat 2700kWh voor eigen verbruik en dus 2700kWh voor de WP. Benieuwd of ik dat allemaal ga halen.

Kan niet wachten tot het eind april is en ik de jaarbalans kan gaan opmaken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Nu online
Wij hebben een vrijstaand huis, met 200 m2 woonoppervlak. Heb 9,3 kWp aan zonnepanelen op het zuiden liggen (129 stuks, maar kleinere panelen).
Ons is een inschatting gegeven dat de warmtepomp zo'n 5000 kWh per jaar zou verbruiken, en onze zonnepanelen ca 10.000 zouden opwekken.

Qua instellingen heb ik een paar dingen aangepast:
  • Koelen begint vanaf 25 graden (stond lager, maar het verbruikt nogal veel)
  • verschil TC0 TC3 temperatuur op 4K gezet, dan draait de wp iets minder hard en iets langer
  • stooklijn met 21 onder, 35 bovengrens en 45 max aanvoertemp. Vloerverwarming heeft niet veel meer nodig
  • thermische desinfectie doe ik handmatig, daar gebruikt 'ie namelijk de bijverwarming voor
Ik lees alles uit met Domoticz, meestal beginnen we de dag met 5 kWh in de min, maar zoals gisteren (zondag) hebben we in totaal 12 verbruikt en 24 opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
aGraPusher schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 05:02:
[...]

Ja ik wil het installatiebedrijf er sowieso nog even bij hebben want laatst werd het niet warmer dan 19 graden in huis. Installatiebedrijf had geen tijd dus samen met buurman op onderzoek gegaan wat het kan zijn. Bleek alle retouren van de vloerverwarming dichtgeknepen.. nu maar hopen dat dat geen problemen geeft met de plak pvc vloer omdat ik denk dat het opstookprotocol dan ook niet is afgerond.

Wat is je elektrisch verbruik op een goede koude winterdag? Hier is 20 graden gegarandeerd tot een buitentemperatuur van -10 dacht ik.

Ik zou zo'n 5400kWh per jaar moeten opwekken en volgens de brochure is dat 2700kWh voor eigen verbruik en dus 2700kWh voor de WP. Benieuwd of ik dat allemaal ga halen.

Kan niet wachten tot het eind april is en ik de jaarbalans kan gaan opmaken _/-\o_
Helaas kan ik zo ver niet terug zien maar uit m'n hoofd doet de koude februariweek ongeveer 40kwh per dan. Dat zijn incidentele piekmomenten, niet heel relevant voor je uiteindelijke verbruik tenzij we een horrorwinter krijgen. Maar normaal met een beetje nachtvorst niet meer dan 20-25kwh per dag. -10 moet het systeem toch wel aankunnen hoop ik ...

@JakeOfOz
Zou moeten kunnen als je huis alle moderne isolatie heeft. De 10.000 kwh met 9300 WP echter dat gaat natuurlijk niet (tenzij je niet in Nederland woont). De formule voor Nederland is 0,85 maal het aantal WP dan kom je 7905 kwh. En dan hebben we het over perfecte installatiehoek precies naar het zuiden en geen schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Nu online
@JP1980 klopt dat je normaal minder opbrengst dan wp hebt, maar ik heb niet de standaard panelen. Die zouden meer opbrengst moeten hebben (moet ik nog ondervinden, ze liggen er nog maar sinds mei op). En ze liggen wel ideaal op het zuiden.

Moderne isolatie klopt wel overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
JakeOfOz schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 07:28:
Wij hebben een vrijstaand huis, met 200 m2 woonoppervlak. Heb 9,3 kWp aan zonnepanelen op het zuiden liggen (129 stuks, maar kleinere panelen).
Ons is een inschatting gegeven dat de warmtepomp zo'n 5000 kWh per jaar zou verbruiken, en onze zonnepanelen ca 10.000 zouden opwekken.

Qua instellingen heb ik een paar dingen aangepast:
  • Koelen begint vanaf 25 graden (stond lager, maar het verbruikt nogal veel)
  • verschil TC0 TC3 temperatuur op 4K gezet, dan draait de wp iets minder hard en iets langer
  • stooklijn met 21 onder, 35 bovengrens en 45 max aanvoertemp. Vloerverwarming heeft niet veel meer nodig
  • thermische desinfectie doe ik handmatig, daar gebruikt 'ie namelijk de bijverwarming voor
Ik lees alles uit met Domoticz, meestal beginnen we de dag met 5 kWh in de min, maar zoals gisteren (zondag) hebben we in totaal 12 verbruikt en 24 opgewekt.
Domoticz en zo'n kastje van bbqkees ga ik ook nog aansluiten zodat ik meer info heb en over een langere periode. De ProControl app van Nefit is echt bagger..

Koeling heb ik uitgezet want hier kreeg ik continue een condensstoring op. Daarnaast is het nu toch nog beter om koeling even uit te laten volgens installatiebedrijf.

Thermische desinfectie gaat hier momenteel elke week maar hoe jij dat doet is misschien wel een beter idee. Jammer dat dit niet gewoon 1x per maand valt in te stellen.
JP1980 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:10:
[...]

Helaas kan ik zo ver niet terug zien maar uit m'n hoofd doet de koude februariweek ongeveer 40kwh per dan. Dat zijn incidentele piekmomenten, niet heel relevant voor je uiteindelijke verbruik tenzij we een horrorwinter krijgen. Maar normaal met een beetje nachtvorst niet meer dan 20-25kwh per dag. -10 moet het systeem toch wel aankunnen hoop ik ...

@JakeOfOz
Zou moeten kunnen als je huis alle moderne isolatie heeft. De 10.000 kwh met 9300 WP echter dat gaat natuurlijk niet (tenzij je niet in Nederland woont). De formule voor Nederland is 0,85 maal het aantal WP dan kom je 7905 kwh. En dan hebben we het over perfecte installatiehoek precies naar het zuiden en geen schaduw.
Zeer benieuwd wat hier het verbruik gaat zijn met de winter maar met een 40kWh per dag gaat het wel hard :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Nu online
@aGraPusher als je bezig gaat met het kastje van bbqkees kun je ook overwegen om het via Home Assistant te doen. Met Domoticz merk ik dat 'ie moeite heeft om alles tegelijk uit te lezen namelijk. Ik ga ze deze week eens naast elkaar draaien denk ik, om te zien welke beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 09:01
Hoe vaak zou de thermische desinfectie moeten plaatsvinden? Ik hoor alleen maar wekelijks vanuit de installateur en leverancier, maar het is natuurlijk een verantwoordelijkheid als de gebruiker het zelf moet doen (en dat wil de leverancier niet opleggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
jeffreytigch schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:18:
Hoe vaak zou de thermische desinfectie moeten plaatsvinden? Ik hoor alleen maar wekelijks vanuit de installateur en leverancier, maar het is natuurlijk een verantwoordelijkheid als de gebruiker het zelf moet doen (en dat wil de leverancier niet opleggen).
Conform de ISSO publicaties 30.5 (LegionellaCode woninginstallaties) en 55.1 (Handleiding Legionellapreventie in Leidingwater) moet de warmtepompboiler wekelijks gedesinfecteerd te worden. Dit kan door de gehele boilerinhoud tot 60°C op te stoken en daar minimaal 20 minuten op te laten staan, of tot 65°C voor minimaal 10 minuten of voor minimaal 5 minuten op 70°C. Bron

Conform bovenstaande moet het dus wekelijks gebeuren.
JakeOfOz schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:07:
@aGraPusher als je bezig gaat met het kastje van bbqkees kun je ook overwegen om het via Home Assistant te doen. Met Domoticz merk ik dat 'ie moeite heeft om alles tegelijk uit te lezen namelijk. Ik ga ze deze week eens naast elkaar draaien denk ik, om te zien welke beter werkt.
Helaas nog steeds out of stock.. Domoticz vindt ik best wel een lelijke interface hebben dus voorkeur gaat dan inderdaad uit naar Home Assistant. Moet ik alleen nog even een extra Raspberry Pi kopen. Ben benieuwd wat je bevindingen zijn :)

Ik merk nu dat als ik aan het douchen ben en deze op 38 graden staat ingesteld dat ik het toch wel iets te warm vindt. Om de thermostaatkraan terug te draaien vindt ik irritant en geeft geen constante temperatuur want na het droogmaken na het douchen heb je weer een andere stand.

Is het wellicht ook mogelijk om die temperatuur bij de warmtepomp in te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:03
aGraPusher schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:59:
[...]

Zeer benieuwd wat hier het verbruik gaat zijn met de winter maar met een 40kWh per dag gaat het wel hard :-(
Die 40kWh per dag halen wij ook wel eens. Maar dat is alleen op de echt heel koude dagen, zoals met de sneeuw en ijsweek van afgelopen februari. Overdag niet warmer dan -5, 's nachts - 13 en dan ook nog eens een stevige wind die voor extra afkoeling van de woning zorgt.

Dat zijn omstandigheden die niet vaak voorkomen. Zelfs afgelopen februari, waarin we dus een aantal dagen echte winterkou hadden, was de gemiddelde temperatuur in De Bilt nog 4,3 graden in de plus.
Bij een temperatuur van plus 4,3 graden heb je voor de warmtepomp nog niet half zoveel energie nodig als wanneer het 10 graden vriest. Zit je op de koudste dagen van het jaar met een verbruik van 40kWh voor de warmtepomp, dan is het verbruik op een gemiddelde winterdag tussen de 15 en 20kWh.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Nu online
Ik bedenk me wel dat ik een probleem heb met Domoticz en Home Assistant naast elkaar draaien: je kunt maar op één van de twee de p1 kabel aansluiten. Daar moet ik nog iets voor vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin.h

martin.h

Ivow85 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:46:
[...]

Die 40kWh per dag halen wij ook wel eens. Maar dat is alleen op de echt heel koude dagen, zoals met de sneeuw en ijsweek van afgelopen februari. Overdag niet warmer dan -5, 's nachts - 13 en dan ook nog eens een stevige wind die voor extra afkoeling van de woning zorgt.

Dat zijn omstandigheden die niet vaak voorkomen. Zelfs afgelopen februari, waarin we dus een aantal dagen echte winterkou hadden, was de gemiddelde temperatuur in De Bilt nog 4,3 graden in de plus.
Bij een temperatuur van plus 4,3 graden heb je voor de warmtepomp nog niet half zoveel energie nodig als wanneer het 10 graden vriest. Zit je op de koudste dagen van het jaar met een verbruik van 40kWh voor de warmtepomp, dan is het verbruik op een gemiddelde winterdag tussen de 15 en 20kWh.
Dit is bij ons precies hetzelfde. Wel zitten we in een nieuwbouwwoning van nog maar 1,5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuigzoen
JakeOfOz schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:19:
Ik bedenk me wel dat ik een probleem heb met Domoticz en Home Assistant naast elkaar draaien: je kunt maar op één van de twee de p1 kabel aansluiten. Daar moet ik nog iets voor vinden...
Ik heb me er niet in verdiept, maar is node red niet een optie? de waarde van de een oplepelen en doorsturen naar de ander

A.k.a. basjes

Pagina: 1 ... 12 ... 103 Laatste