• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:26
Artbij schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:26:
[quote]de telegraaf schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:28:
[...]

We moeten eerst wat meer weten over uw installatie.
1) hoe lang heeft u deze al in gebruik?
8 jaar
2) is er een buffervat? (niet te verwarren met boilervat)
ja
3) Zo ja: hoe is deze aangesloten; met twee of vier pijpen?
4 pijpen
4) hoe ziet het afgiftesysteem er uit; alleen vloerverwarning of ook radiatoren? Wordt de rest wel warm? Is er mogelijk een bypass ergens? Vloerverwarming met of zonder pompverdeler?
Hoe zie ik dat?[Afbeelding]
u heeft het systeem al 8 jaar in gebruik dus heeft het altijd wel naar wens gewerkt neem ik aan? Dan moet er iets in de flow van uw afgiftesysteem veranderd zijn, veel andere radiatoren open wellicht?
Wat geven de rode en blauwe thermometer op het buderus kastje aan?
Staat de buderus pomp (zit in het zwarte kastje met de twee thermometers) op maximaal?
Heeft uw vloerverwarming verdeler een eigen pomp en doet die het?

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:27
Goede morgen tweakers,

Wij maken gebruik van een Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. 1010H thermostaat. en Homey met husdata.
Nu vroeg ik mij af hoe ik straks het beste om kan gaan met een dynamisch stroomcontract, ik wil natuurlijk in de dure uren (07:00 – 09:00 → ochtendpiek 17:00 – 21:00 → avondpiek) mijn warmtepomp niet of nauwelijks laten draaien.
Is het een idee om in de goedkope uren de kamertemperatuur iets hoger te zetten?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:06

tomtom901

Moderator General Chat
Dat kan, maar maakt het echt zo heel veel uit. Als je WP goed moduleert heb je het over 1 Kwh ofzo. Warm water kan je wel mooi dmv het klokprogramma of een Home Assistent doen.

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:46
P-twin schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:11:
Goede morgen tweakers,

Wij maken gebruik van een Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. 1010H thermostaat. en Homey met husdata.
Nu vroeg ik mij af hoe ik straks het beste om kan gaan met een dynamisch stroomcontract, ik wil natuurlijk in de dure uren (07:00 – 09:00 → ochtendpiek 17:00 – 21:00 → avondpiek) mijn warmtepomp niet of nauwelijks laten draaien.
Is het een idee om in de goedkope uren de kamertemperatuur iets hoger te zetten?
In die paar "dure" uren via automation de WP niet laten verwarmen. Je huis heeft waarschijnlijk voldoende warmte buffer om dat op te vangen. En ja, dan zakt misschien de kamer temperatuur van 20 naar 19.5... Maar dat lijkt me meer besparing dan kort daarvoor te gaan verhogen naar 20.5.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Nou, mijn WP heeft zich de afgelopen tijd bijzonder goed gehouden.

Met de koude periode achter de rug ben ik even terug in de logging gaan kijken, toen het echt richting de -10 ging heeft hij met 100% vermogen van alleen de compressor de streeftemperatuur (39C) gewoon kunnen halen. Elke anderhalf uur ongeveer een defrost, en de gasketel heeft hij geen enkele keer aangesproken. Zelfs in de koudste periode lukt het hem gewoon nog om 6.7kW warmte te leveren.

De WP heeft zondag 46kWh energie afgenomen en daar 124kWh warmte mee opgewekt. Een dag-COP van 2.7, dus. Voor deze temperaturen valt mij dat echt alles mee. Ook het warmteverbruik per graaddag kwam voor zondag terecht op 4.61kWh/graaddag en dat is voor mijn installatie een typische waarde voor als het vriest.

Valt mij alles mee, ik had eigenlijk verwacht dat verder onder 0 de efficientie echt compleet zou kelderen en hij snel zou overschakelen naar de gasketel, maar dat lijkt dus mee te vallen.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:07
Goede morgen tweakers,

mijn leverancier (energiek) is inmiddels op kwartierprijzen overgegaan. Ik heb met home assistant en de cheapest energy hours integratie een automation, die op de x duurste kwartieren de streeftemperatuur ver omlaag zet en tegelijk de hysterese op de minimale waarde van 50. En andersom als het weer goedkoper is. Beetje brutaal maar anders is er teveel vertraging. Gewenste kamertemperatuur in kleine stapjes aanpassen is wat subtieler en doe ik ook. SWW run doe ik in de winter liever niet op het goedkoopste moment, omdat die bij mij niet het volle vermogen gebruikt. Op zo'n moment verwarm ik dan maar beter met volle bak.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Goede morgen tweakers,

Met de thermostaat ga je niet veel invloed hebben op het verbruik, tenzij je grote schommelingen aanbrengt.
Ik heb vanuit mijn domotica verschillende automatiseringen aangebracht obv het dynamisch contract:
  • inkoopprijs > 35ct ---> schakel "dhw Activated" uit (i.e. tijdelijk geen dhw runs)
  • inkoopprijs > 25ct ---> schakel "heating Activated" uit (i.e. tijdelijk geen centrale verwarming)
  • inkoopprijs < 5ct & outdoortemp < 5C ---> schakel "auxheateroff" uit (i.e. tijdelijk mag de aux bijverwarmen)
Die laatst heb ik vorige week bijgemaakt, omdat alleen de compressor het net niet bij hield om het huis op temperatuur te houden. Dat ziet er in de grafiekjes overigens best wel mooi uit. Eerste twee runs (tussen de dhw runs in) waren zonder aux, 3e met aux erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18zSc__KCT8hRMNV56cdJ48Ec3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kf6yWxGuDRee71JLpOC5M7m8.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:03
jaapzb schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:08:
Nou, mijn WP heeft zich de afgelopen tijd bijzonder goed gehouden.

Met de koude periode achter de rug ben ik even terug in de logging gaan kijken, toen het echt richting de -10 ging heeft hij met 100% vermogen van alleen de compressor de streeftemperatuur (39C) gewoon kunnen halen. Elke anderhalf uur ongeveer een defrost, en de gasketel heeft hij geen enkele keer aangesproken. Zelfs in de koudste periode lukt het hem gewoon nog om 6.7kW warmte te leveren.

De WP heeft zondag 46kWh energie afgenomen en daar 124kWh warmte mee opgewekt. Een dag-COP van 2.7, dus. Voor deze temperaturen valt mij dat echt alles mee. Ook het warmteverbruik per graaddag kwam voor zondag terecht op 4.61kWh/graaddag en dat is voor mijn installatie een typische waarde voor als het vriest.

Valt mij alles mee, ik had eigenlijk verwacht dat verder onder 0 de efficientie echt compleet zou kelderen en hij snel zou overschakelen naar de gasketel, maar dat lijkt dus mee te vallen.
Mooi overzicht.
Hier dezelfde installatie.
Maar hier moet hij wat harder a.d. bak, met een max streeftemperatuur van 43 graden.
Max verbruik 55 kWh, afgifte 160 kW =COP 2.9
Plus 4.25 m3 gas.
= 6.68 kWh/graaddag.
Efficiëntie van de pomp blijft overeind. Maar gezien de benodigde warmte redt de WP het niet alleen.
Het huis wel comfortabel warm en ook radiatoren verwarmen mee, alleen al om bevriezing van leidingen te voor komen.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:52
Mijn thermostaat CR10H meet de temperatuur in de huiskamer niet goed. Hij geeft bij 20 graden 1.7 te weinig en bij 21 graden 2.3 te laag.
Voor een nieuwe dub ik tussen de CR11H of de Easycontrol.
Ik gebruik BBQ+HomeAssistant al.
Easycontrol heeft mijn voorkeur maar ik wil wel gewoon HomeAssistant blijven gebruiken voor mijn 3400i

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
RobEppink schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:10:
[...]

Mooi overzicht.
Hier dezelfde installatie.
Maar hier moet hij wat harder a.d. bak, met een max streeftemperatuur van 43 graden.
Max verbruik 55 kWh, afgifte 160 kW =COP 2.9
Plus 4.25 m3 gas.
= 6.68 kWh/graaddag.
Efficiëntie van de pomp blijft overeind. Maar gezien de benodigde warmte redt de WP het niet alleen.
Het huis wel comfortabel warm en ook radiatoren verwarmen mee, alleen al om bevriezing van leidingen te voor komen.
Je zal het huis dan denk ik ook wel wat warmer stoken dan ik. Onze benedenverdieping staat op 19 graden continu, en boven op 18 graden (zonering d.m.v. honeywell evohome).

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• PieterL
PieterL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:26:
Mijn thermostaat CR10H meet de temperatuur in de huiskamer niet goed. Hij geeft bij 20 graden 1.7 te weinig en bij 21 graden 2.3 te laag.
Easycontrol heeft mijn voorkeur maar ik wil wel gewoon HomeAssistant blijven gebruiken voor mijn 3400i
Iemand een advies???

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
PieterL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:26:
Je kunt de temperatuur aan passen in het menu van de Thermostaat :)
Is goedkoper dan nieuwe Thermostaat kopen
Zie foto : bij E1 in het menu van je Thermostaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oMvY2dya5ZUDPHGiUZ1zlgTU88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUrxVUG7dLtiZ2UMPS4piiyV.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• PieterL
Willem senior schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:24:
[...]

Je kunt de temperatuur aan passen in het menu van de Thermostaat :)
Is goedkoper dan nieuwe Thermostaat kopen
Zie foto : bij E1 in het menu van je Thermostaat
[Afbeelding]
In principe heb je gelijk Willem, zoals altijd. Mijn thermostaat meet echter o.a. 1.7 te laag bij 20gr en 2.3 te laag bij 21gr. Ik heb dit 3 jaar geleden al in het menu ingevuld maar hij blijft foute temps geven.
Overigens is de buitentemperatuur ook 0.7 te laag en de aanvoertemp 0.4. Maar daar kan ik mee leven.
Hoop dus dat de Easycontrol Bosch is en dus redelijk meet.
En dat ik daarbij HA kan blijven gebruiken.

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:03
jaapzb schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Je zal het huis dan denk ik ook wel wat warmer stoken dan ik. Onze benedenverdieping staat op 19 graden continu, en boven op 18 graden (zonering d.m.v. honeywell evohome).
Inderdaad.
En >700 kuub alleenstaand. Bouwjaar 1996 met veel glas.
Dus dat was niet voordelig op gas, veel besparing met een WP.
Maar een WP isoleert je huis niet.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:41
PieterL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:54:
[...]

In principe heb je gelijk Willem, zoals altijd. Mijn thermostaat meet echter o.a. 1.7 te laag bij 20gr en 2.3 te laag bij 21gr. Ik heb dit 3 jaar geleden al in het menu ingevuld maar hij blijft foute temps geven.
Overigens is de buitentemperatuur ook 0.7 te laag en de aanvoertemp 0.4. Maar daar kan ik mee leven.
Hoop dus dat de Easycontrol Bosch is en dus redelijk meet.
En dat ik daarbij HA kan blijven gebruiken.
Waarom zou je HA niet kunnen blijven gebruiken? Die communiceert toch enkel met je BBQKees?

Ik had in mijn vorige woning ook een Nefit Enviline AE en heb mijn oude Bosch 1010 thermostaat ook vervangen door een Easycontrol, met name omdat je daarop de dauwpunt meting kon uit zetten, zodat ik ook kon koelen in de zomer. Mijn HA koppeling bleef gewoon werken zoals altijd met BBQKees.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe

• PieterL
balblas schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Waarom zou je HA niet kunnen blijven gebruiken? Die communiceert toch enkel met je BBQKees?

Ik had in mijn vorige woning ook een Nefit Enviline AE en heb mijn oude Bosch 1010 thermostaat ook vervangen door een Easycontrol, met name omdat je daarop de dauwpunt meting kon uit zetten, zodat ik ook kon koelen in de zomer. Mijn HA koppeling bleef gewoon werken zoals altijd met BBQKees.
Top. Dan bestel ik hem.
Bedankt voor je melding.

Pagina: 1 ... 107 108 Laatste