Dag allemaal,
Een paar maanden geleden is hier een Enviline Monoblock 5.0 BS aangesloten in hybride opstelling. Onze installatie wijkt op een aantal punten een beetje af van wat hier gangbaar is, door wat specifieke kenmerken. Ik heb het gevoel dat de installatie nog niet helemaal efficiënt loopt en ben benieuwd of jullie hier wat tips hebben om mee te geven. Overigens ben ik over de warmtepomp zeer tevreden: de verwarming wordt volledig verzorgd door de warmtepomp en de bestaring is daardoor al gigantisch, terwijl het huis ook gewoon warm wordt (en blijft).
Het huis is een jaren '40-woning, 100m2 en relatief oké nageïsoleerd (spouwmuur-, vloer- en dakisolatie, maar allemaal niet met hele hoge isolatiewaardes). In de woonkamer (ca 30m2) hebben we vloerverwarming gelegd, de rest van het huis wordt verwarmd met LT-convectoren. Bovenop de vloerverwarming ligt parket, en dat verklaart meteen afwijking nummer één: we hebben een verdeler mét pomp (stand 2) en thermomotor, om te zorgen dat de aanvoertemperatuur in de vloerverwarming niet boven de 30 graden komt. Naast deze vloerverwarmingpomp hebben we ook een buffervat (50 liter) met Buderuspomp (stand 2).
Een paar dingen die me opvallen:
- anderhalve week geleden (extreem koude weekend) moest de warmtepomp hard werken en zat hij vrijwel continu op 100% vermogen, de defrosts ongeveer elke 2 uur daargelaten. Ketel schakelde niet bij - in principe prima want het bleef warm. Wel was het verbruik erg hoog: 35 kWh per dag (enkel verwarming).
- Nu op deze milde dagen staat de pomp wel conitnu aan (de huidige verwarmingssessie is inmiddels al 63 uur gaande, sinds de laatste defrost), maar blijft hij niet stabiel steken op de streeftemperatuur. Ik vermoed dat dit komt doordat de warmtepomp eigenlijk te ver terug moet moduleren. In principe is dit allemaal niet problematisch (COP tussen de 5,5 en 6), desalneittemin zou ik als dat kan toch willen voorkomen dat de temperatuur de hele tijd overshoot en undershoot afwisselt.
- De circulatiepomp van de warmtepomp zelf staat bijna altijd op 1% en doet dus vrijwel niks Dat is nu bij de lage warmtevraag het geval, maar was ook tijdens de koude dagen het geval..
- Delta T van de hele installatie zit meestal rond de 2-3 graden, dat lijkt me net wat weinig. De Buderus pomp geeft zelfs geen verschil tussen de aanvoer- en retourtemperatuur (de thermometers in de blauwe en rode omhulsels).
Hierbij een paar grafieken die laten zien hoe het systeem de afgelopen 24 uur werkt
Mochten jullie tips hebben over hoe ik het systeem stabieler en rustiger kan laten lopen, hoor ik dat graag.
[
Voor 4% gewijzigd door
CamiellS op 15-01-2026 00:13
]