• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-02 11:05
Artbij schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:26:
[quote]de telegraaf schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:28:
[...]

We moeten eerst wat meer weten over uw installatie.
1) hoe lang heeft u deze al in gebruik?
8 jaar
2) is er een buffervat? (niet te verwarren met boilervat)
ja
3) Zo ja: hoe is deze aangesloten; met twee of vier pijpen?
4 pijpen
4) hoe ziet het afgiftesysteem er uit; alleen vloerverwarning of ook radiatoren? Wordt de rest wel warm? Is er mogelijk een bypass ergens? Vloerverwarming met of zonder pompverdeler?
Hoe zie ik dat?[Afbeelding]
u heeft het systeem al 8 jaar in gebruik dus heeft het altijd wel naar wens gewerkt neem ik aan? Dan moet er iets in de flow van uw afgiftesysteem veranderd zijn, veel andere radiatoren open wellicht?
Wat geven de rode en blauwe thermometer op het buderus kastje aan?
Staat de buderus pomp (zit in het zwarte kastje met de twee thermometers) op maximaal?
Heeft uw vloerverwarming verdeler een eigen pomp en doet die het?

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-02 09:33
Goede morgen tweakers,

Wij maken gebruik van een Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. 1010H thermostaat. en Homey met husdata.
Nu vroeg ik mij af hoe ik straks het beste om kan gaan met een dynamisch stroomcontract, ik wil natuurlijk in de dure uren (07:00 – 09:00 → ochtendpiek 17:00 – 21:00 → avondpiek) mijn warmtepomp niet of nauwelijks laten draaien.
Is het een idee om in de goedkope uren de kamertemperatuur iets hoger te zetten?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:28

tomtom901

Moderator General Chat
Dat kan, maar maakt het echt zo heel veel uit. Als je WP goed moduleert heb je het over 1 Kwh ofzo. Warm water kan je wel mooi dmv het klokprogramma of een Home Assistent doen.

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:29
P-twin schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:11:
Goede morgen tweakers,

Wij maken gebruik van een Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. 1010H thermostaat. en Homey met husdata.
Nu vroeg ik mij af hoe ik straks het beste om kan gaan met een dynamisch stroomcontract, ik wil natuurlijk in de dure uren (07:00 – 09:00 → ochtendpiek 17:00 – 21:00 → avondpiek) mijn warmtepomp niet of nauwelijks laten draaien.
Is het een idee om in de goedkope uren de kamertemperatuur iets hoger te zetten?
In die paar "dure" uren via automation de WP niet laten verwarmen. Je huis heeft waarschijnlijk voldoende warmte buffer om dat op te vangen. En ja, dan zakt misschien de kamer temperatuur van 20 naar 19.5... Maar dat lijkt me meer besparing dan kort daarvoor te gaan verhogen naar 20.5.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Nou, mijn WP heeft zich de afgelopen tijd bijzonder goed gehouden.

Met de koude periode achter de rug ben ik even terug in de logging gaan kijken, toen het echt richting de -10 ging heeft hij met 100% vermogen van alleen de compressor de streeftemperatuur (39C) gewoon kunnen halen. Elke anderhalf uur ongeveer een defrost, en de gasketel heeft hij geen enkele keer aangesproken. Zelfs in de koudste periode lukt het hem gewoon nog om 6.7kW warmte te leveren.

De WP heeft zondag 46kWh energie afgenomen en daar 124kWh warmte mee opgewekt. Een dag-COP van 2.7, dus. Voor deze temperaturen valt mij dat echt alles mee. Ook het warmteverbruik per graaddag kwam voor zondag terecht op 4.61kWh/graaddag en dat is voor mijn installatie een typische waarde voor als het vriest.

Valt mij alles mee, ik had eigenlijk verwacht dat verder onder 0 de efficientie echt compleet zou kelderen en hij snel zou overschakelen naar de gasketel, maar dat lijkt dus mee te vallen.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-02 14:33
Goede morgen tweakers,

mijn leverancier (energiek) is inmiddels op kwartierprijzen overgegaan. Ik heb met home assistant en de cheapest energy hours integratie een automation, die op de x duurste kwartieren de streeftemperatuur ver omlaag zet en tegelijk de hysterese op de minimale waarde van 50. En andersom als het weer goedkoper is. Beetje brutaal maar anders is er teveel vertraging. Gewenste kamertemperatuur in kleine stapjes aanpassen is wat subtieler en doe ik ook. SWW run doe ik in de winter liever niet op het goedkoopste moment, omdat die bij mij niet het volle vermogen gebruikt. Op zo'n moment verwarm ik dan maar beter met volle bak.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Goede morgen tweakers,

Met de thermostaat ga je niet veel invloed hebben op het verbruik, tenzij je grote schommelingen aanbrengt.
Ik heb vanuit mijn domotica verschillende automatiseringen aangebracht obv het dynamisch contract:
  • inkoopprijs > 35ct ---> schakel "dhw Activated" uit (i.e. tijdelijk geen dhw runs)
  • inkoopprijs > 25ct ---> schakel "heating Activated" uit (i.e. tijdelijk geen centrale verwarming)
  • inkoopprijs < 5ct & outdoortemp < 5C ---> schakel "auxheateroff" uit (i.e. tijdelijk mag de aux bijverwarmen)
Die laatst heb ik vorige week bijgemaakt, omdat alleen de compressor het net niet bij hield om het huis op temperatuur te houden. Dat ziet er in de grafiekjes overigens best wel mooi uit. Eerste twee runs (tussen de dhw runs in) waren zonder aux, 3e met aux erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18zSc__KCT8hRMNV56cdJ48Ec3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kf6yWxGuDRee71JLpOC5M7m8.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:29
jaapzb schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:08:
Nou, mijn WP heeft zich de afgelopen tijd bijzonder goed gehouden.

Met de koude periode achter de rug ben ik even terug in de logging gaan kijken, toen het echt richting de -10 ging heeft hij met 100% vermogen van alleen de compressor de streeftemperatuur (39C) gewoon kunnen halen. Elke anderhalf uur ongeveer een defrost, en de gasketel heeft hij geen enkele keer aangesproken. Zelfs in de koudste periode lukt het hem gewoon nog om 6.7kW warmte te leveren.

De WP heeft zondag 46kWh energie afgenomen en daar 124kWh warmte mee opgewekt. Een dag-COP van 2.7, dus. Voor deze temperaturen valt mij dat echt alles mee. Ook het warmteverbruik per graaddag kwam voor zondag terecht op 4.61kWh/graaddag en dat is voor mijn installatie een typische waarde voor als het vriest.

Valt mij alles mee, ik had eigenlijk verwacht dat verder onder 0 de efficientie echt compleet zou kelderen en hij snel zou overschakelen naar de gasketel, maar dat lijkt dus mee te vallen.
Mooi overzicht.
Hier dezelfde installatie.
Maar hier moet hij wat harder a.d. bak, met een max streeftemperatuur van 43 graden.
Max verbruik 55 kWh, afgifte 160 kW =COP 2.9
Plus 4.25 m3 gas.
= 6.68 kWh/graaddag.
Efficiëntie van de pomp blijft overeind. Maar gezien de benodigde warmte redt de WP het niet alleen.
Het huis wel comfortabel warm en ook radiatoren verwarmen mee, alleen al om bevriezing van leidingen te voor komen.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-02 17:10
Mijn thermostaat CR10H meet de temperatuur in de huiskamer niet goed. Hij geeft bij 20 graden 1.7 te weinig en bij 21 graden 2.3 te laag.
Voor een nieuwe dub ik tussen de CR11H of de Easycontrol.
Ik gebruik BBQ+HomeAssistant al.
Easycontrol heeft mijn voorkeur maar ik wil wel gewoon HomeAssistant blijven gebruiken voor mijn 3400i

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

• jaapzb
  • Niet online
RobEppink schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:10:
[...]

Mooi overzicht.
Hier dezelfde installatie.
Maar hier moet hij wat harder a.d. bak, met een max streeftemperatuur van 43 graden.
Max verbruik 55 kWh, afgifte 160 kW =COP 2.9
Plus 4.25 m3 gas.
= 6.68 kWh/graaddag.
Efficiëntie van de pomp blijft overeind. Maar gezien de benodigde warmte redt de WP het niet alleen.
Het huis wel comfortabel warm en ook radiatoren verwarmen mee, alleen al om bevriezing van leidingen te voor komen.
Je zal het huis dan denk ik ook wel wat warmer stoken dan ik. Onze benedenverdieping staat op 19 graden continu, en boven op 18 graden (zonering d.m.v. honeywell evohome).

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• PieterL
PieterL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:26:
Mijn thermostaat CR10H meet de temperatuur in de huiskamer niet goed. Hij geeft bij 20 graden 1.7 te weinig en bij 21 graden 2.3 te laag.
Easycontrol heeft mijn voorkeur maar ik wil wel gewoon HomeAssistant blijven gebruiken voor mijn 3400i
Iemand een advies???

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:45
PieterL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:26:
Je kunt de temperatuur aan passen in het menu van de Thermostaat :)
Is goedkoper dan nieuwe Thermostaat kopen
Zie foto : bij E1 in het menu van je Thermostaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oMvY2dya5ZUDPHGiUZ1zlgTU88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUrxVUG7dLtiZ2UMPS4piiyV.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• PieterL
Willem senior schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:24:
[...]

Je kunt de temperatuur aan passen in het menu van de Thermostaat :)
Is goedkoper dan nieuwe Thermostaat kopen
Zie foto : bij E1 in het menu van je Thermostaat
[Afbeelding]
In principe heb je gelijk Willem, zoals altijd. Mijn thermostaat meet echter o.a. 1.7 te laag bij 20gr en 2.3 te laag bij 21gr. Ik heb dit 3 jaar geleden al in het menu ingevuld maar hij blijft foute temps geven.
Overigens is de buitentemperatuur ook 0.7 te laag en de aanvoertemp 0.4. Maar daar kan ik mee leven.
Hoop dus dat de Easycontrol Bosch is en dus redelijk meet.
En dat ik daarbij HA kan blijven gebruiken.

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:29
jaapzb schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Je zal het huis dan denk ik ook wel wat warmer stoken dan ik. Onze benedenverdieping staat op 19 graden continu, en boven op 18 graden (zonering d.m.v. honeywell evohome).
Inderdaad.
En >700 kuub alleenstaand. Bouwjaar 1996 met veel glas.
Dus dat was niet voordelig op gas, veel besparing met een WP.
Maar een WP isoleert je huis niet.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-02 13:37
PieterL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:54:
[...]

In principe heb je gelijk Willem, zoals altijd. Mijn thermostaat meet echter o.a. 1.7 te laag bij 20gr en 2.3 te laag bij 21gr. Ik heb dit 3 jaar geleden al in het menu ingevuld maar hij blijft foute temps geven.
Overigens is de buitentemperatuur ook 0.7 te laag en de aanvoertemp 0.4. Maar daar kan ik mee leven.
Hoop dus dat de Easycontrol Bosch is en dus redelijk meet.
En dat ik daarbij HA kan blijven gebruiken.
Waarom zou je HA niet kunnen blijven gebruiken? Die communiceert toch enkel met je BBQKees?

Ik had in mijn vorige woning ook een Nefit Enviline AE en heb mijn oude Bosch 1010 thermostaat ook vervangen door een Easycontrol, met name omdat je daarop de dauwpunt meting kon uit zetten, zodat ik ook kon koelen in de zomer. Mijn HA koppeling bleef gewoon werken zoals altijd met BBQKees.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | EVCC

• PieterL
balblas schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Waarom zou je HA niet kunnen blijven gebruiken? Die communiceert toch enkel met je BBQKees?

Ik had in mijn vorige woning ook een Nefit Enviline AE en heb mijn oude Bosch 1010 thermostaat ook vervangen door een Easycontrol, met name omdat je daarop de dauwpunt meting kon uit zetten, zodat ik ook kon koelen in de zomer. Mijn HA koppeling bleef gewoon werken zoals altijd met BBQKees.
Top. Dan bestel ik hem.
Bedankt voor je melding.

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-02 11:36
Het volgende, sinds een jaar nefit 5800i WP met Buderus pomp. Afgelopen weken aan instellingen getweakt conform voorstellen hier op forum. Stooklijn aangepast op 22/26, gisteren terug gezet naar 22/24. Nog geen ruimte-invloed aangepast. Max aanvoertemp 30 graden, minimum aanvoer niet ingevuld. Hiermee was de woning prima op temp te houden tijdens de koude dagen.

Sinds gisteravond 23 uur is de aanvoertemperatuur rond de 21 graden geweest en is de pomp min of meer continue blijven draaien. Eerder was de aanvoertemp hoger, rond de 24 graden, overeenkomstig met de stooklijn.. De gevraagde temp was 21,5 en de actuele temp in de ruimte is niet onder de 21,5 graden geweest. Graag wil ik het draaien van de pomp, Buderus, beïnvloeden met name in de nacht.
Stappen die ik zelf kan bedenken zijn
1nachtverlaging temp, nu nog niet, nu is er gewoon continuevraag van dezelfde temp.
2minimum aanvoer temp op 22 zetten
3wp uit in de nacht
3 stooklijn weer terug naar 22/26
4 stille modus, maar volgens mij heeft dat alleen betrekking op de buitenunit.
Hebben jullie nog andere adviezen. Is de pomp überhaupt aan te sturen of moet ik op zoek naar een stillere variant als dat al kan in combinatie met de nefit/bosch wp. Opvallend is dat het probleem wel ongeveer parallel loopt aan de nachtverlaging, want vanaf 600uur vanochtend is de aanvoertemp weer gestegen naar 23,3.
PS, ik ben nog niet uitgetweakt, ben nog bezig al info van deze site en nefit op elkaar af te stemmen om de juiste instellingen te vinden.
Alvast dank voor eventuele reacties.

• jaapzb
  • Niet online
peter243 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:38:
Het volgende, sinds een jaar nefit 5800i WP met Buderus pomp. Afgelopen weken aan instellingen getweakt conform voorstellen hier op forum. Stooklijn aangepast op 22/26, gisteren terug gezet naar 22/24. Nog geen ruimte-invloed aangepast. Max aanvoertemp 30 graden, minimum aanvoer niet ingevuld. Hiermee was de woning prima op temp te houden tijdens de koude dagen.

Sinds gisteravond 23 uur is de aanvoertemperatuur rond de 21 graden geweest en is de pomp min of meer continue blijven draaien. Eerder was de aanvoertemp hoger, rond de 24 graden, overeenkomstig met de stooklijn.. De gevraagde temp was 21,5 en de actuele temp in de ruimte is niet onder de 21,5 graden geweest. Graag wil ik het draaien van de pomp, Buderus, beïnvloeden met name in de nacht.
1nachtverlaging temp, nu nog niet, nu is er gewoon continuevraag van dezelfde temp.
3wp uit in de nacht
Hebben jullie nog andere adviezen. Is de pomp überhaupt aan te sturen of moet ik op zoek naar een stillere variant als dat al kan in combinatie met de nefit/bosch wp. Opvallend is dat het probleem wel ongeveer parallel loopt aan de nachtverlaging, want vanaf 600uur vanochtend is de aanvoertemp weer gestegen naar 23,3.
PS, ik ben nog niet uitgetweakt, ben nog bezig al info van deze site en nefit op elkaar af te stemmen om de juiste instellingen te vinden.
Als je op zo'n lage temperatuur stookt heb je waarschijnlijk vloerverwarming? Dan kan je er ook voor kiezen op een iets hogere temperatuur te stoken en vervolgens via het programma de WP in de nacht volledig uit te schakelen. Als je genoeg warmtebuffering hebt in je vloer zou dat ook goed moeten gaan.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-02 13:37

3wp uit in de nacht
Op, welke stand staat de Buderus nu? Wat is je doel om de pomp te beïnvloeden?

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | EVCC

• peter243
Dank, inderdaad alleen vloerverwarming. Pomp zou mogelijk met minder flow kunnen omdat aan en afvoertemp niet veel verschillen. Minder flow zou ik mosschien kunnen krijgen door een lagere pompsnelheid. Dit zorgt dan misschien ook voor minder herrie.

• jaapzb
  • Niet online
peter243 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:03:
Dank, inderdaad alleen vloerverwarming. Pomp zou mogelijk met minder flow kunnen omdat aan en afvoertemp niet veel verschillen. Minder flow zou ik mosschien kunnen krijgen door een lagere pompsnelheid. Dit zorgt dan misschien ook voor minder herrie.
Wat voor herrie hebben we het dan over?

Er is ook een instelling waarmee je de flow van de (water)pomp van het systeem kan beinvloeden. Je kan daar de gewenste delta T tussen TC0 en TC3 instellen. Die delta T probeert hij dan te handhaven door de waterpomp harder of zachter te laten lopen.

Als de gemeten delta T hoger is dan je ingestelde waarde gaat de waterpomp harder draaien. En andersom, als de gemeten delta T lager is dan je ingestelde waarde gaat de waterpomp dus langzamer draaien.

EDIT: dit gaat dan wel over de pomp die water over de warmtepomp stuurt, niet de extra buderus/wilo/grundfos pomp die de cv-zijde van het water pompt

[ Voor 8% gewijzigd door jaapzb op 14-01-2026 14:21 ]

• Tweety55
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-02 16:14

3wp uit in de nacht
Hallo Peter,

Je bedoeld waarschijnlijk het lawaai van de Buderus pompgroep.
Heb namelijk ook de 5800i AW met een losse wilo para pomp.
Deze maakt in stand 2 en 3 van alle pompstanden te veel lawaai en is in huis te horen.
Er komt een hoge en lage toon van de pomp en is hinderlijk
Staat bij mij op laagste stand dan is het te doen.
Deze wordt niet aan gestuurd in snelheid vanuit de Warmtepomp, (alleen uit/aan)
Verschillende standen zijn instelbaar op pomp zelf.

Pomp is al eens vervangen voor een nieuwe, maar helaas geluid bleef hetzelfde.

Zelf overweeg ik deze te vangen voor de Grundfos alpha go.
Had ik in mijn oude woning ook (de voorganger de alpha2) en was nauwelijks hoorbaar, alleen op maximaal vermogen hoorde je stromings geluid.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweety55 op 14-01-2026 13:52 ]

• jaapzb
  • Niet online
Tweety55 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Hallo Peter,

Je bedoeld waarschijnlijk het lawaai van de Buderus pompgroep.
Heb namelijk ook de 5800i AW met een losse wilo para pomp.
Deze maakt in stand 2 en 3 van alle pompstanden te veel lawaai en is in huis te horen.
Er komt een hoge en lage toon van de pomp en is hinderlijk
Staat bij mij op laagste stand dan is het te doen.
Deze wordt niet aan gestuurd in snelheid vanuit de Warmtepomp, (alleen uit/aan)
Verschillende standen zijn instelbaar op pomp zelf.

Pomp is al eens vervangen voor een nieuwe, maar helaas geluid bleef hetzelfde.

Zelf overweeg ik deze te vangen voor de Grundfos alpha go.
Had ik in mijn oude woning ook (de voorganger de alpha2) en was nauwelijks hoorbaar, alleen op maximaal vermogen hoorde je stromings geluid.
Ah, ja deze pomp kan je niet beinvloeden met instellingen in de WP inderdaad. Dat moet je doen via instellingen op de pomp zelf. Ik heb een Grundfos alpha 2 en deze hoor je eigenlijk niet.

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
jaapzb schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:22:
[...]

Ah, ja deze pomp kan je niet beinvloeden met instellingen in de WP inderdaad. Dat moet je doen via instellingen op de pomp zelf. Ik heb een Grundfos alpha 2 en deze hoor je eigenlijk niet.
Heb je de Boderus pomp vervangen of was dit (ooit) de standaard?

• Tweety55
JMS 450 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:07:
[...]

Hallo JMS,

De Wilo para SC zit er standaard in en deze is al een keer vervangen voor een nieuwe.
Geluid blijft hetzelfde op stand 2 en hoger.

Wordt er ook wel eens een andere pomp bij de Bosch geleverd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ux9J3hKx9PpcRQEVeAl9-qtOweQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1mYWPTsAKXS1IWr5TBmX83M.jpg?f=fotoalbum_large

• peter243
Het is inderdaad de bovenstaande pomp. Ik ga de pompsnelheid aanpassen. De installateur spreekt al over vervangen. Ik kan hem ook nog eerst los van de muur halen. Installatie is nieuw, nieuwbouwwoning febr 2025 opgeleverd.

• peter243
Kun je die wilo pomp vervangen door een grundfos ?

• Tweety55
peter243 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:19:
Het is inderdaad de bovenstaande pomp. Ik ga de pompsnelheid aanpassen. De installateur spreekt al over vervangen. Ik kan hem ook nog eerst los van de muur halen. Installatie is nieuw, nieuwbouwwoning febr 2025 opgeleverd.
Hallo, Zelfde situatie van woning..
Installateur heeft hier de pomp vervangen voor zelfde exemplaar en de Buderus pompgroep los gehaald van de wand. Loshalen help wel iets, maar niet voldoende. Op laagste stand is het wel te doen het lawaai.
Voor de rest prima wamtepomp de Bosch 5800, alleen bezuinigd op een circulatiepomp helaas.

Vervang de pomp dan wel voor een ander merk dan de wilo.

Groet

• jaapzb
  • Niet online
JMS 450 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:07:
[...]

Mijn installateur heeft hier bij installatie van de WP voor gekozen om de grundfos pomp te gebruiken

Deze pomp word door honeywell naregeling aangestuurd, misschien heeft dat er wat mee te maken.

• peter243
Grundfos alpha 2 lijkt een alternatief. Maar eerste stap is pomp snelheid en losmaken van muur. Vrijdag dag vrij😅

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 19:54
Ik heb ook 1 jaar gedraaid met de wilo para SC met "brommend" geluid. Uiteindelijk de pomp toch eens zelf opengemaakt (water uit de installatie is meer werk dan de pomp zelf demonteren). Bleek teveel vuiligheid in de impeller te zitten, zelfs stukken roest uit de leidingen, waarschijnlijk omdat mijn installateur geen spoelvulling heeft toegepast zoals wel door Nefit/Bosch werd aangeraden. Sindsdien fluisterstil.

• CamiellS
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 29-01 15:15
Dag allemaal,

Een paar maanden geleden is hier een Enviline Monoblock 5.0 BS aangesloten in hybride opstelling. Onze installatie wijkt op een aantal punten een beetje af van wat hier gangbaar is, door wat specifieke kenmerken. Ik heb het gevoel dat de installatie nog niet helemaal efficiënt loopt en ben benieuwd of jullie hier wat tips hebben om mee te geven. Overigens ben ik over de warmtepomp zeer tevreden: de verwarming wordt volledig verzorgd door de warmtepomp en de bestaring is daardoor al gigantisch, terwijl het huis ook gewoon warm wordt (en blijft).

Het huis is een jaren '40-woning, 100m2 en relatief oké nageïsoleerd (spouwmuur-, vloer- en dakisolatie, maar allemaal niet met hele hoge isolatiewaardes). In de woonkamer (ca 30m2) hebben we vloerverwarming gelegd, de rest van het huis wordt verwarmd met LT-convectoren. Bovenop de vloerverwarming ligt parket, en dat verklaart meteen afwijking nummer één: we hebben een verdeler mét pomp (stand 2) en thermomotor, om te zorgen dat de aanvoertemperatuur in de vloerverwarming niet boven de 30 graden komt. Naast deze vloerverwarmingpomp hebben we ook een buffervat (50 liter) met Buderuspomp (stand 2).

Een paar dingen die me opvallen:
- anderhalve week geleden (extreem koude weekend) moest de warmtepomp hard werken en zat hij vrijwel continu op 100% vermogen, de defrosts ongeveer elke 2 uur daargelaten. Ketel schakelde niet bij - in principe prima want het bleef warm. Wel was het verbruik erg hoog: 35 kWh per dag (enkel verwarming).
- Nu op deze milde dagen staat de pomp wel conitnu aan (de huidige verwarmingssessie is inmiddels al 63 uur gaande, sinds de laatste defrost), maar blijft hij niet stabiel steken op de streeftemperatuur. Ik vermoed dat dit komt doordat de warmtepomp eigenlijk te ver terug moet moduleren. In principe is dit allemaal niet problematisch (COP tussen de 5,5 en 6), desalneittemin zou ik als dat kan toch willen voorkomen dat de temperatuur de hele tijd overshoot en undershoot afwisselt.
- De circulatiepomp van de warmtepomp zelf staat bijna altijd op 1% en doet dus vrijwel niks Dat is nu bij de lage warmtevraag het geval, maar was ook tijdens de koude dagen het geval..
- Delta T van de hele installatie zit meestal rond de 2-3 graden, dat lijkt me net wat weinig. De Buderus pomp geeft zelfs geen verschil tussen de aanvoer- en retourtemperatuur (de thermometers in de blauwe en rode omhulsels).

Hierbij een paar grafieken die laten zien hoe het systeem de afgelopen 24 uur werkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usS1gH9uf8sW-La17GfFoNNOIMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2XsCtyUIZboZjOCTDoX7hZM8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dc26mblyW9JGtmPnhtT67-642Ts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OSnPMfclVGtxK2ECXm6Fnlxw.png?f=fotoalbum_large

Mochten jullie tips hebben over hoe ik het systeem stabieler en rustiger kan laten lopen, hoor ik dat graag.

[ Voor 4% gewijzigd door CamiellS op 15-01-2026 00:13 ]

• Leonard Smit
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-02 21:13
de telegraaf schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:46:
[...]

Ik zie nu pas je bericht, excuses.

Je klep zit inderdaad linksonder (ronde knop met streepje) en die staat nu helemaal open, de CV zou dus flink mee moeten werken. Wanneer je aanvoertemperatuur nog steeds onder je gewenste aanvoertemperatuur (checken) ligt dat warmt je CV dus niet genoeg mee.[video]Wat is op de CV het ingestelde maximum vermogen en de maximale aanvoertemperatuur? Een van deze twee kan/zal de beperkende factor zijn.[/video]Dat tikken betekent dat de WP méér warmte vraagt en de klep blijft aansturen om meer open te gaan. Kan geen kwaad maar is een teken dat je iets bij de CV moet veranderen om die harder te laten werken.

Je kunt de mengklep inderdaad handmatig bedienen door hem iets uit te trekken, je trekt 'm dan uit het raster van de actuator die hem normaliter open en dicht laat gaan. Kan soms handig zijn om dat even te doen wanneer je er mee bezig bent.
Dag Telegraaf, net de installateur erbij gehad. Je had gelijk, zowel de maximum cv-temperatuur als de maximale cv-capaciteit stond te laag. De capaciteit stond op ongeveer 50% en die is nu op 75% gezet. De maximum cv-temperatuur die ik op 75 had kan nu lager. Die mengerlooptijd, daar had de installateur geen verstand van. Ikzelf heb de indruk dat de aanvoertemperatuur wat veel fluctueert bij stand 4000 (zie plaatje) en ben toch van plan die wat lager te zetten. Zo komen we steeds een stapje verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgYvSD8BeM8aHwKPfzNZirusd_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KM6wEKNHqXVK1TnzKqJbk9kC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Leonard Smit op 15-01-2026 12:03 ]

• Willem senior
CamiellS schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:48:
Dag allemaal,

Een paar maanden geleden is hier een Enviline Monoblock 5.0 BS aangesloten in hybride opstelling. Onze installatie wijkt op een aantal punten een beetje af van wat hier gangbaar is, door wat specifieke kenmerken. Ik heb het gevoel dat de installatie nog niet helemaal efficiënt loopt en ben benieuwd of jullie hier wat tips hebben om mee te geven. Overigens ben ik over de warmtepomp zeer tevreden: de verwarming wordt volledig verzorgd door de warmtepomp en de bestaring is daardoor al gigantisch, terwijl het huis ook gewoon warm wordt (en blijft).

Het huis is een jaren '40-woning, 100m2 en relatief oké nageïsoleerd (spouwmuur-, vloer- en dakisolatie, maar allemaal niet met hele hoge isolatiewaardes). In de woonkamer (ca 30m2) hebben we vloerverwarming gelegd, de rest van het huis wordt verwarmd met LT-convectoren. Bovenop de vloerverwarming ligt parket, en dat verklaart meteen afwijking nummer één: we hebben een verdeler mét pomp (stand 2) en thermomotor, om te zorgen dat de aanvoertemperatuur in de vloerverwarming niet boven de 30 graden komt. Naast deze vloerverwarmingpomp hebben we ook een buffervat (50 liter) met Buderuspomp (stand 2).

Een paar dingen die me opvallen:
- anderhalve week geleden (extreem koude weekend) moest de warmtepomp hard werken en zat hij vrijwel continu op 100% vermogen, de defrosts ongeveer elke 2 uur daargelaten. Ketel schakelde niet bij - in principe prima want het bleef warm. Wel was het verbruik erg hoog: 35 kWh per dag (enkel verwarming).
- Nu op deze milde dagen staat de pomp wel conitnu aan (de huidige verwarmingssessie is inmiddels al 63 uur gaande, sinds de laatste defrost), maar blijft hij niet stabiel steken op de streeftemperatuur. Ik vermoed dat dit komt doordat de warmtepomp eigenlijk te ver terug moet moduleren. In principe is dit allemaal niet problematisch (COP tussen de 5,5 en 6), desalneittemin zou ik als dat kan toch willen voorkomen dat de temperatuur de hele tijd overshoot en undershoot afwisselt.
- De circulatiepomp van de warmtepomp zelf staat bijna altijd op 1% en doet dus vrijwel niks Dat is nu bij de lage warmtevraag het geval, maar was ook tijdens de koude dagen het geval..
- Delta T van de hele installatie zit meestal rond de 2-3 graden, dat lijkt me net wat weinig. De Buderus pomp geeft zelfs geen verschil tussen de aanvoer- en retourtemperatuur (de thermometers in de blauwe en rode omhulsels).

Hierbij een paar grafieken die laten zien hoe het systeem de afgelopen 24 uur werkt
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mochten jullie tips hebben over hoe ik het systeem stabieler en rustiger kan laten lopen, hoor ik dat graag.
Je zou kunnen proberen om de pomp op de vloerverwarmings verdeler een stand hoger te zetten
Daardoor krijgt de vloerverwarming meer water en daardoor een egalere temperatuur wat ook weer meer afgifte geeft bij dezelfde aanvoertemperatuur en misschien loopt het systeem dan nog iets beter en rustiger

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
jaapzb schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Mijn installateur heeft hier bij installatie van de WP voor gekozen om de grundfos pomp te gebruiken

Deze pomp word door honeywell naregeling aangestuurd, misschien heeft dat er wat mee te maken.
Ah oke, naregeling is het code woord. De circulatie door de rest van het CV systeem is dan nog steeds door de Boderus?

• jaapzb
  • Niet online
JMS 450 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:03:
[...]

Ah oke, naregeling is het code woord. De circulatie door de rest van het CV systeem is dan nog steeds door de Boderus?
De honeywell naregeling pompt met de grundfos pomp al het water rond de vloer en de radiatoren. In de warmtepomp zelf (volgens mij in de binnenunit) zit nog een pomp die het water door de warmtepomp rondpompt. Dat is niet de buderus pomp zoals velen die hier hebben, geloof ik.

• Resiba
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-01 18:15
Geen idee of dit hier bekend is maar ik heb zojuist gratis een upgrade gekregen van mijn thermostaat.
Wij hadden een standaard standaard witte thermostaat Moduline 1010H via https://www.nefit-bosch.nl/service-consument/internetmodule/
en na het invullen van mijn gegevens heb ik zojuist gratis een easycontrol thermostaat ontvangen die je eenvoudig zelf kan installeren.
Per mail vragen ze nog of je een zwarte of een witte easycontrol wil of een k30 module zodat de installateur mee kan kijken op afstand.
De k30 module raden ze alleen aan als er goede wifi of een vast internetpunt is in de buurt van de WP. Als dat niet het geval is adviseren ze de easycontrol themostaat omdat deze vaak in de woonkamer hangt en hier de wifi over het algemeen goed is.

Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met deze service, de app kan opzich niet heel veel maar dat ik nu gewoon inzicht heb in het verbruik van de WP en niet van de hele woning via een p1 meter is al een hele verademing.
Nu weer verder met het zo efficient mogelijk instellen van de WP, heb door een paar simpele aanpassing het verbruik ruimschoots gehalveerd maar volgens mij is er meer te halen :)
Instellingen nu voor een huis met vloerverwarming, nieuwebouw 2023 Woonkamer +- 75m2:
Stooklijn:
voetpunt : 20
eindpunt 32
max aanvoer: 60
kamerinvloed 1k
offset 0k

SWW auto:
comfort
inschakel temp 40
uitschakel temp: 55
vertrasging aanloop: 10h

temp vers TC3/TC0 verw 5K
temp vers TC3/TC0 koel

Met de koude dagen verbruikte het hele huis zo'n 1800w per uur, dat zal voornamelijk de WP zijn.
Met deze temperaturen staat er wel continu het icoontje op de display dat er warm water door de vloer gaat maar de compressor staat niet aan.

Als iemand een tip heeft voor efficiëntere instellingen, hoor ik het graag!

• Willem senior
Resiba schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:13:
Geen idee of dit hier bekend is maar ik heb zojuist gratis een upgrade gekregen van mijn thermostaat.
Wij hadden een standaard standaard witte thermostaat Moduline 1010H via https://www.nefit-bosch.nl/service-consument/internetmodule/
en na het invullen van mijn gegevens heb ik zojuist gratis een easycontrol thermostaat ontvangen die je eenvoudig zelf kan installeren.
Per mail vragen ze nog of je een zwarte of een witte easycontrol wil of een k30 module zodat de installateur mee kan kijken op afstand.
De k30 module raden ze alleen aan als er goede wifi of een vast internetpunt is in de buurt van de WP. Als dat niet het geval is adviseren ze de easycontrol themostaat omdat deze vaak in de woonkamer hangt en hier de wifi over het algemeen goed is.

Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met deze service, de app kan opzich niet heel veel maar dat ik nu gewoon inzicht heb in het verbruik van de WP en niet van de hele woning via een p1 meter is al een hele verademing.
Nu weer verder met het zo efficient mogelijk instellen van de WP, heb door een paar simpele aanpassing het verbruik ruimschoots gehalveerd maar volgens mij is er meer te halen :)
Instellingen nu voor een huis met vloerverwarming, nieuwebouw 2023 Woonkamer +- 75m2:
Stooklijn:
voetpunt : 20
eindpunt 32
max aanvoer: 60
kamerinvloed 1k
offset 0k

SWW auto:
comfort
inschakel temp 40
uitschakel temp: 55
vertrasging aanloop: 10h

temp vers TC3/TC0 verw 5K
temp vers TC3/TC0 koel

Met de koude dagen verbruikte het hele huis zo'n 1800w per uur, dat zal voornamelijk de WP zijn.
Met deze temperaturen staat er wel continu het icoontje op de display dat er warm water door de vloer gaat maar de compressor staat niet aan.

SWW kan misschien ook naar 50 graden ligt aan gezinssituatie dus uitproberen dan kan je een klok programma instellen op de warmtepomp zodat warm water alleen op die tijd ( tijd blok) gemaakt mag worden overdag is het warmer dus makkelijker voor de warmtepomp en misschien heb je zonnepanelen dan gebruik je die stroom ook gelijk
Kijk ook eens op de eerste pagina van dit forum voor meer tips en tricks

• HansRemmerswaal

3wp uit in de nacht
Op het warmtepomp forum zijn er ook een aantal die de pomp er volledig tussenuit hebben gehaald. Met alleen vloerverwarming en voldoende oppervlakte zou dat moeten kunnen zonder dat een defrost een probleem wordt. Zou ook de COP verhogen...

Kan volgens NEFIT/BOSCH ook. Zie als voorbeeld pagina 2 van het volgende document.

https://www.nefit-bosch.n...it-4-zonder-buffervat.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door HansRemmerswaal op 21-01-2026 09:47 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-02 16:44
Resiba schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:13:

niet zo zeer een tip voor efficientie.. maar:
Wat veel belangrijkek is naar mijn idee: verbeter je aandeel eigen-gebruik zonnenstroom (daar kan geen accu tegenop):
- verhoog de stooklijn als je electra over hebt uit de panelen
- draai SWW alleen op het beste moment van de dag (max solar productie)
- draai zo min mogelijk smorgens vroeg als het koud en vochtig is (maar als je vaak wel je huis wil ópwarmen'...)

niet goed voor efficientie, maar wel goed voor eigen solar-energie gebruik.. en dat is helemaal gratis!

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:36
Ik heb hier een topic gemaakt voor de Nefit-Bosch Compress 5800i, omdat het een bijzondere WP is qua geluid, die volgens mij niet bekend genoeg is. Voor veel huizen met beperkingen qua geluid is dit een van de weinige WPs die passen gekeken naar de geluidseisen door het lage maximale geluidsvermogen.

Ik ging er namelijk van uit dat er nog geen topic voor deze WP bestond, maar ik werd er al snel door @ZonnigY op gewezen dat de 5800i-eigenaren zich hier in dit topic verstopt hebben!

Wat denken jullie? Is het beter om de 5800i ook hier te bespreken, of is het nuttig om een apart topic te hebben? Mij maakt het op zich niet uit, als er maar een duidelijke plek is om het ook over de 5800i te hebben. Als we hier verdergaan is het wellicht een idee om de topicstart uit te breiden en dit wellicht te laten terugkomen in de titel van het topic.

• Willem senior
marvel27 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:27:
Ik heb hier een topic gemaakt voor de Nefit-Bosch Compress 5800i, omdat het een bijzondere WP is qua geluid, die volgens mij niet bekend genoeg is. Voor veel huizen met beperkingen qua geluid is dit een van de weinige WPs die passen gekeken naar de geluidseisen door het lage maximale geluidsvermogen.

Ik ging er namelijk van uit dat er nog geen topic voor deze WP bestond, maar ik werd er al snel door @ZonnigY op gewezen dat de 5800i-eigenaren zich hier in dit topic verstopt hebben!

Wat denken jullie? Is het beter om de 5800i ook hier te bespreken, of is het nuttig om een apart topic te hebben? Mij maakt het op zich niet uit, als er maar een duidelijke plek is om het ook over de 5800i te hebben. Als we hier verdergaan is het wellicht een idee om de topicstart uit te breiden en dit wellicht te laten terugkomen in de titel van het topic.
Van mij mogen alle Nefit Bosch Warmtepompen hier besproken worden
Dan blijft Nefit Bosch hier centraal in 1 topic
Er zijn al Hybride, monoblock , en split systemen hier aanwezig
Alleen titel aanpassen en de start topic aanpassen zal iemand anders moeten doen
Misschien kan je als Mede Auteur bijgevoegd worden dan zou je dat zelf kunnen doen

• HansRemmerswaal
De titel is aan te passen door een moderator. Wat zou een goede titel zijn?

Nefit/Bosch warmtepomp ervaringen uitwisselen

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:28

tomtom901

Moderator General Chat
Lijkt me prima toch, dekt de lading. Denk dat een topic per model niet houdbaar is en voor veel versplintering zorgt, dus ik zou alles Bosch / Nefit WP hier centraliseren.

• HansRemmerswaal
En opeens had het forum een aangepaste titel :)

[ Voor 88% gewijzigd door HansRemmerswaal op 22-01-2026 12:56 ]

• Willem senior
Nette passende Titel voor het Nefit / Bosch Warmtepompen Forum 👍 👌

• P-twin

Mooi hoor, ik heb de thermostaat ook aangevraagd.

[ Voor 172% gewijzigd door P-twin op 22-01-2026 14:54 ]

• Willem senior
P-twin schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:51:

Is zeker een mooie actie van Nefit/Bosch
Ik Ben benieuwd
Ik heb het formulier ook ingevuld of ik ook zo,n mooie Bosch EasyControl Thermostaat krijg :)
Kreeg net een Mailtje terug van Nefit/Bosch *O* oOo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H18lazKHMYN-quEpLQQeQ5fZVq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7BHuAoUqJ1xoJv8mQBmpWDN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Willem senior op 22-01-2026 15:36 . Reden: Zag net mijn mail van Nefit ]

• HansRemmerswaal
De link is voor een internet gateway en je krijgt een EasyControl thermostaat...?

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:00:
De link is voor een internet gateway en je krijgt een EasyControl thermostaat...?
Ja je kunt later kiezen wat je wilt ontvangen

• HansRemmerswaal
Waar zie jij die optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wx-pm5SfQLYSf7UzjnLmFNrByeM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8NcGFb8zTwUa9256L4tAC4rc.png?f=fotoalbum_large

• Willem senior
Gewoon invullen als je de EasyControl Thermostaat wilt ontvangen komt goed
na het invullen en verzenden krijg je een extra mail waar je kunt kiezen

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-02 16:00
P-twin schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:51:

Dank je voor je bericht.

Heb ook een thermostaat aangevraagd en na zeer snelle reactie sturen ze mij er een op.
Denk dat het niet zo toegevoegde waarde heeft t.o.v. mijn huidige 1010.

Had graag de k30 module gehad maar mijn binnenunit compress hybrid 7000i AW heeft niet een sleuf waar de k30 module inkan. Althans ik kan deze nergens vinden.
Deze hangt naast de warmtepomp in de garage . De thermometer is door de warmtepomp uitgeschakeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Buis07 op 22-01-2026 18:54 ]

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Willem senior schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Gewoon invullen als je de EasyControl Thermostaat wilt ontvangen komt goed
na het invullen en verzenden krijg je een extra mail waar je kunt kiezen
Ik heb zelf al een EasyControl thermostaat, voegt de Bosch wlan gateway nog wat toe als je de EasyControl al hebt?

• Willem senior
Yaay schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Ik heb zelf al een EasyControl thermostaat, voegt de Bosch wlan gateway nog wat toe als je de EasyControl al hebt?
Denk niet dat de wlan gateway dan nog iets toevoegt
bij allebij kan als je dat wilt een installateur meekijken of instellingen aanpassen
Het grote verschil zit in de EasyControl Thermostaat 1 ziet er mooier uit vind ik
en 2 bij koelen in de zomer kan je de vochtmeting uitzetten had ik hier gelezen
Zo heb je dus eigenlijk een 1010 en 1010H in een thermostaat
Als je de warmtepomp meer zelf wilt monitoren dan raad ik je het BBQKees kastje aan met een aparte kWh meter tussen je warmtepomp

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:02
Bij mij staat op de plek van de afbeelding geen serienummer…. Iemand een idee waar ik deze kan vinden op een Enviline met monoblock buitenunit?

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:12
Is er een reden om als je een 1010h al hebt hangen en met home assistant de warmtepomp aanstuurt de thermostaat te vervangen voor de Easy control?

• Willem senior
Nous112 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:40:
[...]

Bij mij staat op de plek van de afbeelding geen serienummer…. Iemand een idee waar ik deze kan vinden op een Enviline met monoblock buitenunit?
Ik kan niet meer inloggen bij die actie daar stond het bij afbeeldingen
Maar vond wel deze informatie misschien heb je hier iets aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOeNG0dma51ixPDPtHBDnMTqMj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6FWEO3nPrZg39OEt5AL5D7Y.jpg?f=fotoalbum_large

• Willem senior
jordyc schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:53:
Is er een reden om als je een 1010h al hebt hangen en met home assistant de warmtepomp aanstuurt de thermostaat te vervangen voor de Easy control?
De 1010H wil soms niet gaan koelen door de hoge luchtvochtigheid die gemeten wordt
Dit kun je niet uitzetten bij de 1010H thermostaat bij de EasyControl Thermostaat schijnt dat wel uitgezet te kunnen worden en daardoor zou je dus eerder en langer kunnen koelen moet je wel de temperatuur instellen op 17/ 18 graden cv water temperatuur en voor de zekerheid ook een condens sensor op de leiding gebruiken
Voor de rest vind ik de EasyControl er ook mooier uitzien
En deze EasyControl Thermostaat kan je nu gratis krijgen dus daar heb ik gebruik van gemaakt blijft de 1010H mooi als reserve Thermostaat liggen

• laurenze
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-02 07:54
Hier ook de aanvraag gedaan maar ik krijg nou niet echt duidelijk voor welke ik moet kiezen.. die met de meeste opties en mogelijkheden lijkt me. Router locatie wifi is niet het probleem. Kan iemand mij duidelijk maken waarom juist wel of niet voor de 1 te moeten kiezen.. schermpje op de muur zie ik het nut niet echt van in…

• sallander
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:37
(Voortzetting discussie uit 5800i topic)
Op 11 januari lagen de temperaturen 's nachts rond de -5. Met 5-minuut resolutie kan ik niet zover terug in de tijd, maar met 1-uur resolutie ziet de power usage graph er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJ-Wqeglz_2RLRl69D9vq8LYc7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/osWG7WtnfAmGoEO00DvTIs0P.png?f=fotoalbum_large
Het aantal compressor starts is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIJ_2Dj_V12nNFylOJJXzS0q8Fw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/61zOB8XYBeR0s3F9VFwQOG9d.png?f=user_large

• P-twin
Waarom zou Nefit/Bosch dit doen? Willen ze graag op afstand mee (kunnen) kijken?
Een blik op google geeft aan dat ze toch zo'n dikke €200,- kosten.

• HansRemmerswaal
P-twin schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:41:
Waarom zou Nefit/Bosch dit doen? Willen ze graag op afstand mee (kunnen) kijken?
Verkoopprijs... niet wat het NEFIT/BOSCH kost.
Misschien heeft de data waarde voor het ontwikkelen / optimaliseren van warmtepompen?
Support kosten kunnen misschien ook omlaag als ze remote kunnen meekijken ipv iemand langssturen?
En wie weet komt er dadelijk wel een abonnement voor iets waarvoor de internet verbinding nodig is...

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
P-twin schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:41:
Ja dat denk ik. Ze kunnen hier meer inzicht krijgen over hoe hun WPs werken. COP, instellingen, fouten. Ik denk dat Bosch\Nefit nu heel weinig zicht heeft hoe hun apparatuur wordt gebruikt en hoe t presteert. Zeker als je dit vergelijkt met een weheat.

[ Voor 16% gewijzigd door boschhd op 23-01-2026 09:50 ]

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:29
Beetje inzicht zou geen kwaad kunnen bij Bosch. Dan kunnen installateurs ook benchmarken en komen ze misschien eens minder met de onzin 'ow een cop van 3 bij een ta van 30 in september is heel gemiddeld hoor 'mevrouwtje''

Maar... hun faq van de homecom easy suggereert dat ze dat niet (gaan) doen.
link
Wij verwerken alleen informatie die wij echt nodig hebben om u in staat te stellen op afstand toegang te krijgen tot uw toestellen. Meer informatie vindt u in de app onder Info en op internet in ons privacybeleid.
De privacyverklaring waar ze naar verwijzen geeft geen concrete info over de verwering van de gegevens vanuit de app. En de specifieke info is pas te lezen als je daadwerkelijk de app al heb geïnstalleerd (en ik neem aan dat je dan eerst de boel aan de praat moet hebben met account en verbinding voor je die kan lezen)

Ik hou het wel bij homeassistent voorlopig.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• PieterL
Jammer ... net 218 euri voor de Easycontrol betaald.
Maar tis een leuk ding dat precies meet (de CR10H mat 1.5C tot 2.5C te laag)

Wel gek dat EasyControl niet per decimaal meet maar in halve graden. Erg ouderwets, zeker voor moderne warmtepompen ...

• Maurice v/d Zwaan
  • Laatst online: 06-02 19:54
Ik kreeg bij mijn 5800i zowel K30 module als een RT800 thermostaat, dus denk dat een easycontrol dan geen enkele toegevoegde waarde meer heeft. Ik kan ook gewoon de bosch app al gebruiken etc.

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-02 14:33
boschhd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Ja dat denk ik. Ze kunnen hier meer inzicht krijgen over hoe hun WPs werken. COP, instellingen, fouten. Ik denk dat Bosch\Nefit nu heel weinig zicht heeft hoe hun apparatuur wordt gebruikt en hoe t presteert. Zeker als je dit vergelijkt met een weheat.
nou dan hoop ik maar dat ze ook een keer achter komen dat bepaalde types gewoon niet goed moduleren onafhankelijk van het cv systeem. Helaas zal zo'n thermostaat het dan nog niet oplossen, anders zou ik het meteen willen hebben.

• sallander
Ik heb eind vorig jaar een Bosch servicemonteur over de vloer gehad. Die liet mij zien hoe je in de app een gericht verzoek aan Bosch kunt doen om je warmtepomp te monitoren. Dit zou dan middels e-mail bevestigd worden. Ik heb nog geen reaktie gehad.

• SB[NL]
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
sallander schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:27:
Ik heb eind vorig jaar een Bosch servicemonteur over de vloer gehad. Die liet mij zien hoe je in de app een gericht verzoek aan Bosch kunt doen om je warmtepomp te monitoren. Dit zou dan middels e-mail bevestigd worden. Ik heb nog geen reaktie gehad.
Hoe heb je het bezoek van de monteur aangevraagd? Als ik ze bel, willen ze alleen komen als mijn installateur ze verzoekt om langs te komen. En die wil ik door omstandigheden eigenlijk nooit meer spreken. :-(

• Willem senior
SB[NL] schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:27:
[...]
Hoe heb je het bezoek van de monteur aangevraagd? Als ik ze bel, willen ze alleen komen als mijn installateur ze verzoekt om langs te komen. En die wil ik door omstandigheden eigenlijk nooit meer spreken. :-(
Je kunt nefit bellen en een bezoek zelf aanvragen dat kost dan wel geld ( gelijk voor update vragen)
zijn ze er dan toch , en updates kunnen alleen Nefit monteurs installeren
Als je installateur het bezoek aanvraagt is het gratis of een andere installateur vragen
Het telefoonnummer heb ik hier een keer op het forum gedeeld

• sallander
Ik had een storing in de warmtepomp. Het servicebedrijf heeft toen Bosch ingeschakeld om bij mij thuis een software update uit te voeren.

• Susteentje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-01 20:47
Ik heb een warmtepomp met een goede internetverbinding. Momenteel gebruik ik een 1010-thermostaat.

Ik kan kiezen tussen de EasyControl of de K30 Internetmodule.
• Welke van de twee biedt de meeste voordelen?
• Ik wil graag dat het systeem in de toekomst slimmer kan gaan werken.
• Daarnaast wil ik instellingen via een app kunnen bedienen, in plaats van steeds door het menu op de warmtepomp te navigeren.

Wat raden jullie aan en waarom?
Hebben jullie ervaringen met EasyControl vs. K30 qua functionaliteit, updates, app, extra slimme features?

• SB[NL]
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Willem senior schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:08:
[...]

Je kunt nefit bellen en een bezoek zelf aanvragen dat kost dan wel geld ( gelijk voor update vragen)
zijn ze er dan toch , en updates kunnen alleen Nefit monteurs installeren
Als je installateur het bezoek aanvraagt is het gratis of een andere installateur vragen
Het telefoonnummer heb ik hier een keer op het forum gedeeld
thx 8)

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:16:
[...]

Nee een directe lijn met Nefit heb ik ook niet
maar je kunt ze wel bellen op NR:
0570-602206
#1 voor consument
of blijf aan de lijn voor installateur, dan #2 voor advies
ik moest naar #2 voor een Nefit service monteur en toen mijn probleem uitleggen met de boiler temperatuur
dit ging eerst via de installateur en toen moest ik ze zelf gaan bellen om het beter uit te kunnen leggen jammer genoeg is het alleen niet opgelost
en jij zou ze kunnen bellen om te vragen voor een andere installateur in jou buurt
Dit telefoonnummer…?

• Willem senior
Ja dat was het nummer wat ik zocht (y)

• P-twin
Susteentje schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:18:
Ik heb een warmtepomp met een goede internetverbinding. Momenteel gebruik ik een 1010-thermostaat.

• Daarnaast wil ik instellingen via een app kunnen bedienen, in plaats van steeds door het menu op de warmtepomp te navigeren.

Hebben jullie ervaringen met EasyControl vs. K30 qua functionaliteit, updates, app, extra slimme features?
Deze vraag had ik ook, ik werk met een Homey pro, en AI gaf aan dat als je met Homey werkt, de enige juiste optie een easycontrol is. Hiervan zijn op dit moment al apps, en hopelijk komen er nog uitbreidingen op, want op dit moment kun je nog niet zo veel bedienen via de app.
Volgens Nefit Bosch is de thermostaat opgestuurd dus ik hoop hem deze week te ontvangen en te installeren.

• ZonnigY
sallander schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:18:
(Voortzetting discussie uit 5800i topic)
Op 11 januari lagen de temperaturen 's nachts rond de -5. Met 5-minuut resolutie kan ik niet zover terug in de tijd, maar met 1-uur resolutie ziet de power usage graph er als volgt uit:

[Afbeelding]
Het aantal compressor starts is als volgt:
[Afbeelding]
Jouw vraag was een beetje weggezakt.

Je installateur zei dat het allemaal defrosts waren. Lijkt me wel heel veel. Defrosts kun je zien. Buiten (stoom ko.t ervanaf), maar ook op de waarden. De current flow temperature daalt sterk en de compressor speed gaat naar een vaste waarde van ca 60%. Zie je dit patroon ook iedere keer?

Onderstaand mijn situatie met 2 defrosts in de afgelopen 6 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCX1E6g3wqq3SWYjB2Ve4aVXFBw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x0Tkt03kwnYd7S0MvDO5sC2R.png?f=fotoalbum_large

• sallander
Ik zie het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhSRVno3VhKVT33oISEhkSAMy74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MEpHPENJe3GQxMMN8kwSxY3j.png?f=fotoalbum_large
Als ik jou goed begrijp zitten er maar een paar defrosts tussen. Moet de conclusie dan zijn dat mijn warmtepomp te veel vermogen heeft voor mijn woning?

• ZonnigY
@sallander ik denk dat er iets anders aan de hand is, maar ik weet zo niet wat.

Je compressor speed springt op en neer tussen 0 en 40%. De warmtepomp kan moduleren naar 15% ofzo... Je wp is wat aan de grote kant misschien, maar een dag als vandaag had hij niet stil hoeven staan, maar makkelijk terug kunnen moduleren naar een procent of 25/30.

Wat zie je als je je target en return temperature erbij aanzet?

• HansRemmerswaal
sallander schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:58:
Ik zie het volgende:
[Afbeelding]
Als ik jou goed begrijp zitten er maar een paar defrosts tussen. Moet de conclusie dan zijn dat mijn warmtepomp te veel vermogen heeft voor mijn woning?
De defrosts kun je eenvoudig zien als je naar de ems-esp Boiler Compressor activity kijkt.
Verder kun je ze ook herkennen in de ems-esp Boiler Compressor power output.
De afgelopen 24 uur had ik 16 defrosts...

• jaapzb
  • Niet online
sallander schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:58:
Ik zie het volgende:
[Afbeelding]
Wat ik bijzonder vind is dat je aanvoertemperatuur vrij heftig veranderd op momenten dat je WP eigenlijk amper in vermogen wisselt. Heb je naregelingen? Heb je nog ergens radiatoren?

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:20
De Bosch warmtepomp hier heeft een aantal digitale ingangen.
Als ik wil dat de warmtepomp niks doet (bijvoorbeeld 's nachts), kan ik dat doen met gebruik van 'uitschakelen compressorbedrijf'?
Of schakelt deze dan over op elektrisch verwarmen?

• sallander
Dank voor de tip over de compressor activity. Als ik deze meeneem in mijn plots kun je zien dat het aantal defrosts redelijk beperkt is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tcwcc7CYbGJ0iv_BUJ0tRprzqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KQdZn5cDaJbUWYpfN87nZsI3.png?f=fotoalbum_large
De thermostaten van de vloerverwarming staan op vaste waarden ingesteld:
Begane grond: 21°C
1e verdieping: badkamer op 20°C, 2 slaapkamers op 19°C en 1 werkkamer op 19,5°C
2e verdieping: 1 werkkamer op 19°C en de rest van de zolder op 18°C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTgxUDj_x0HiKLpAuXbZN0fFTUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BSNvQ9COlGOJ8VOflkD28Ffg.png?f=fotoalbum_large
(De laatste thermostaat is die van de binnenunit, die beinvloedt alleen de stooklijn)

De totale oppervlakte vloerverwarming is ongeveer 170m2. Verder heb ik nog een buffer vat van 120L parallel staan met de vloerverwarming.

• sallander
Rob Z schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:45:
De Bosch warmtepomp hier heeft een aantal digitale ingangen.
Als ik wil dat de warmtepomp niks doet (bijvoorbeeld 's nachts), kan ik dat doen met gebruik van 'uitschakelen compressorbedrijf'?
Of schakelt deze dan over op elektrisch verwarmen?
Nee, de bedoeling van deze digitale ingangen is om van vanuit de grid apparaten die veel electriciteit verbruiken bij stroomvraagpieken tijdelijk uit te kunnen zetten. Het zou onlogisch zijn als de warmtepomp dan juist meer electriciteit zou gaan verbruiken.

Ik heb aan Bosch gevraagd of ik deze functie zou kunnen gebruiken om het aantal compressor starts te verminderen. In principe hadden ze daar geen bezwaar tegen, als ik de warmtepomp maar niet te lang zou blokkeren. Ze zeiden er jammer genoeg niet bij hoe lang te lang is.

Overigens kun je deze blokkeerfuncties gebruiken zonder extra hardware (pure software vanuit home assistant met EMS-ESP van BBQKees), maar dat wist je waarschijnlijk al.

• jaapzb
  • Niet online
sallander schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:39:
Dank voor de tip over de compressor activity. Als ik deze meeneem in mijn plots kun je zien dat het aantal defrosts redelijk beperkt is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(De laatste thermostaat is die van de binnenunit, die beinvloedt alleen de stooklijn)

De totale oppervlakte vloerverwarming is ongeveer 170m2. Verder heb ik nog een buffer vat van 120L parallel staan met de vloerverwarming.
Als ik het goed begrijp heb je dus een heel aantal thermostaten die telkens geen warmte vragen waardoor de klep van de lus dus dichtloopt. Dan is het niet zo gek dat je warmtepomp telkens uit gaat. Je afgifte valt weg dus je warmtepomp kan zijn vermogen niet meer kwijt, de aanvoertemperatuur word dan te hoog en de WP schakelt uit.

Op het moment dat de thermostaat weer warmte vraagt gaat de klep van de zone weer open, valt je aanvoertemperatuur weer naar beneden en schakelt je WP weer aan.

[ Voor 7% gewijzigd door jaapzb op 27-01-2026 19:55 ]

• sallander
Zou het buffervat dat aan/uit gedrag van de thermostaten niet moeten ondervangen?

• Willem senior
sallander schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:39:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Kun je deze twee groepen niet continu open laten staan en dan met de hoeveelheid flow inregelen

Of deze twee combineren tot 1 groep denk dat het dan al een stuk beter zal draaien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46aOMKIwauZzZJXUuyoxVIaMEM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cj5gco93N06wI0I0E83RAXdf.jpg?f=fotoalbum_large

Nu gaan ze veel te snel open en dicht waardoor de warmtepomp steeds uitgaat

En zo snel aan/uit ( pendelen is niet goed voor je compressor

Nog beter zou zijn als je de naregeling verwijderd of uitschakelt en alleen de woonkamer thermostaat als sturing gebruiken

• Willem senior
sallander schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:20:
Zou het buffervat dat aan/uit gedrag van de thermostaten niet moeten ondervangen?
Nee het buffervat is een geïsoleerde radiator (vat) de warmtepomp houd deze op een temperatuur bepaald door de stooklijn als dan de naregeling open gaat zakt de temperatuur van het buffervat en gaat de warmtepomp deze weer verwarmen en is die op temperatuur dan schakelt de warmtepomp weer uit en zo,n buffervat is te klein om de warmtepomp lang te laten draaien als je naregeling gesloten is want dan is er geen afgifte en blijft het buffervat op temperatuur

Dus voor een lange run heb je voldoende afgifte nodig , lees voldoende groepen vloerverwarming of radiatoren open

• ZonnigY
sallander schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:20:
Amper; het volume van dat ding is gewoon niet heel groot.

Je ziet goed in je plaatjes goed dat de retourtemperatuur na een tijdje echt scherp oploopt; daar is je buffer vol aan t lopen omdat alle groepen dichtstaan. En je ziet ook dat je wp gelijk uitvliegt als de return boven de gevraagde temperatuur komt. Dit effect is nog mooier te zien het als je de tijd aanpast en een of twee runs laat zien in plaats van tientallen.

De oplossing is volgens mij wat @Willem senior ook zegt: Zorg dat de meeste afgifte gewoon altijd open staat, dan heeft de wp tijd om te moduleren.

Een alternatief op het slopen van de naregeling wat te proberen valt is de thermostaten allemaal een graadje hoger instellen en de stooklijn juist een graad omlaag. De thermostaattemperatuur wordt dan niet vaak meer gehaald, maar dat is geen ramp want die staat immers te hoog. Maar je runs worden wel langer.

Ow... Je stelt dat de stooklijn wordt door een thermostaat bij de binnenunit. Waarom is dat niet zoals normaal de thermostaat bij de woonkamer?

Ow en stuur die installateur terug naar school :'(

[ Voor 48% gewijzigd door ZonnigY op 27-01-2026 22:19 ]

• P-twin
Willem senior schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:25:
[...]

Is zeker een mooie actie van Nefit/Bosch
Ik Ben benieuwd
Ik heb het formulier ook ingevuld of ik ook zo,n mooie Bosch EasyControl Thermostaat krijg :)
Kreeg net een Mailtje terug van Nefit/Bosch *O* oOo
[Afbeelding]
Die mail heb ik donderdag de 22e ook gehad, nu even afwachten hoe lang het duurt voordat we hem in huis hebben.

• HansRemmerswaal
P-twin schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:18:
[...]

Die mail heb ik donderdag de 22e ook gehad, nu even afwachten hoe lang het duurt voordat we hem in huis hebben.
Het enige dat ik op de 22ste kreeg als mail was...

Beste lezer,

We hebben uw aanvraag in goede orde ontvangen. U ontvangt zo snel mogelijk een reactie van ons.

Vriendelijke groet,
Uw Nefit Bosch Team

• Willem senior
P-twin schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:18:
[...]

Ik ben ook aan het wachten op de verzend bevestiging van Nefit/Bosch of van de post daar krijg ik ook bericht van als er iets van post onderweg is

• HansRemmerswaal
Maar ik heb nooit een mail ontvangen om te kiezen voor de thermostaat...

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:03:
Maar ik heb nooit een mail ontvangen om te kiezen voor de thermostaat...
Er zat hier 5 werk dagen tussen de aanvraag bevestiging en de te kiezen thermostaat Email zag ik terug in de Email correspondentie

• maartenvdv737
  • Laatst online: 09:23
Susteentje schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:18:

Voor iedereen een tip:
Als je een k30 of easycontrol aanvraagt wordt dit uiteindelijk geïnstalleerd door iemand van Nefit Bosch.

Ik heb gevraagd om een laatste firmware update te krijgen. Dat is toegezegd en wordt bij de installatie van de k30 meteen uitgevoerd. In mijn geval moest de installateur dit verzoek doen aan Nefit Bosch voor een firmware update.

Hopelijk lost dit mijn modulatieproblemen op. Ik zou zeggen: grijp de kans. Het kost niets.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• P-twin
Mensen,

als het goed is komt de thermostaat vandaag binnen. Nu staat er in de handleiding dat je als eerste stap de stekker er uit moet trekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5n2CTkFH2dX_KASLR7Iz5QFK3s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WqElyNS4mdgxO1M0BfFOmcwh.jpg?f=user_large

Maar kan dat zomaar? De kans is groot dat hij nog bezig is met het verwarmen van de woning.

benieuwd hoe jullie hier over denken.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-02 16:44
P-twin schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:05:
Mensen,

als het goed is komt de thermostaat vandaag binnen. Nu staat er in de handleiding dat je als eerste stap de stekker er uit moet trekken.
[Afbeelding]

Maar kan dat zomaar? De kans is groot dat hij nog bezig is met het verwarmen van de woning.

uiteraard 'kan'dat zomaar... als in: het systeem mag daar niet stuk van gaan. Immers gebeurt hetzelfde bij een stroomuitval en het zou niet goed zijn als het systeem dan stuk gaat.
MAAR: mooi is het niet... en het is beter om te zorgen dat de compressor niet loopt.
- zet je thermostaat laag
- kijk of de compressor nog loopt, en wacht evt even tot deze gestopt is.
schakel dan het systeem af.
'de stekker er uit' is ook wat dom.. want 99% van de systemen heeft geen stekker, maar een werkschakelaar die dus uit kan.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• Willem senior
P-twin schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:05:
Mensen,

[Afbeelding]

1 : Op de binnenunit op de zwarte menu knop drukken daar de temperatuur lager draaien totdat je uit ziet staan dan nog een keer drukken om te bevestigen en de warmtepomp staat uit dat is de nette manier

2 : Je kunt ook wachten totdat de warmtepomp niks doet en dan de stroom eraf halen is ook goed

3 : En ineens stroom er af kan geen kwaad want bij een stroomstoring gebeurd dat ook maar ik zou het niet doen en raad je optie 1 aan

Ik kreeg van post.nl ook bericht dat er een pakketje van Bosch-Nefit geleverd vandaag wordt

• maartenvdv737
  • Laatst online: 09:23
Ik heb na mijn wp en buffervat 2 circuits. Beetje ongelukkig gebouwd ooit. 1 circuit is heel kort met 1 convector. Het andere circuit is heel lang met alle andere systemen erop.

Als ik het ventiel van de convector op korte circuit knel, dan gaat het ventiel enorm sluiten (te hoge pompdruk).

Weet iemand of ik een debietregelaar zoals heimeier imi Eclipse op dat circuit kan plaatsen om debiet te knijpen?

Dit om te voorkomen dat mijn WP een te hoge retourtemperatuur krijgt van het korte circuit

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste