Stefke schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:52:
Bedankt voor de tips, maar ik hoef geen inhoudelijke oplossing voor mijn screens. Het issue is dat deze flow om 04:39 uitgeschakeld werd omdat ie 60x gelopen had en ik zou wel willen weten waarom. De grens van zonkracht bestaat al uit een boven en ondergrens, maar ook dan schiet je bij bewolking om de paar minuten naar volle zonkracht naar te weinig zonkracht. Ik wil dus dat het systeem enkele minuten wacht met openen en sluiten omdat de omstandigheden tijdens die tijd weer kunnen veranderen.
Dat met die timers heb ik hier - met een reeks losse flows - al 2 jaar werken en dat werkt prima. Kan het anders? Vast. Er zijn meer mensen die het zo doen.
Er zitten mogelijk/ongetwijfeld/blijkbaar beveiligingen in de homey als flows te vaak lopen. Ook de homey is in ontwikkeling en nieuwe versies hebben nieuw features. Dat het in het verleden of bij anderen al tijden zo werkt wil niet zeggen dat het een optimale constructie is.
De uitdaging met zonwering die op zonkracht wordt geopend en gesloten komt in Nederland zelfs bij de meest professionele systemen voor. En ja, timers zijn een oplossing. Maar in de Homey zou ik die timers niet als primaire trigger laten lopen maar als secundaire selectie/controle.
Door als eerste op de zonkracht te testen hoef je al helemaal geen rekening met de nacht te houden, dan is de flow in de nacht automatisch niet aan (tot er iemand een lichtje op de sensor schijnt

Gewoon omdat het mij intrigeerd, zou ik het ongeveer als volgt doen:
Als zonkracht hoog, En Slechtweer uit EN geen net-geschakeld-timer DAN net-geschakeld-timer = 15 minuten EN zonwering dicht.
Als zonkracht laag EN geen net-geschakeld-timer DAN net-geschakeld timer = 5 minuten EN zonwering open.
Als wind hoog Dan Slechtweer aan EN zonwering open EN net-geschakeld timer = 15 minuten
Als wind laag Dan SlechtWeer uit
Met het bovenstaande is er bewust voor gekozen om de zonwering een kwartier dicht te laten als er te veel zon is maar als het nodig is na het openen het toch met 5 minuten weer dicht te doen.
Mochten er nog meer slecht-weer sensoren zijn (regen of een bepaalde windrichting) dan wordt het instellen van de variabele 'slechtweer' iets moeilijker,
En misschien moet er ook een 'glazenwasser' stand worden ingebakken