Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• WeeJeWel
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19-01 00:28
Mede-auteurs:
  • stefanwitkamp
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-12-2019

stefanwitkamp

• Moszkowicz
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23-01-2019

Moszkowicz

Wat is Homey?

Homey is een domotica controller gemaakt door het Nederlandse bedrijf Athom en is sinds 2016 op de markt.

Met Homey's 8 draadloze radios en het open App platform wordt geprobeerd alle slimme apparaten te ondersteunen en te bundelen in één centraal punt.

Functionaliteit

Apparaten
Minstens 20.000 apparaten van meer dan 100 merken zijn ondersteund.

Flow
Verbind apparaten en internetdiensten met elkaar met een in een gebruikersvriendelijke interface

Muziek
Speel muziek van verschillende diensten naar draadloze speakers of line-out

Inzichten
Krijg inzicht in je huis met interactieve grafieken zoals energieverbruik en aanwezigheid.

Apps
Installeer Apps uit de App Store op Homey om oneindig uit te breiden.

Aansturing

Homey is aan te sturen via de Homey Smartphone App (Android, iOS), de Homey Desktop App (tot versie 2.0) of via één van de spraak-integraties (Amazon Alexa, Google Assistant of Facebook Messenger).

De configuratie gaat via de Homey Desktop App. Vanaf firmware versie 2.0 (gepland voor Q3 2017) wordt alles via de Homey Smartphone App bediend.

Ondersteunde apparaten

Teveel om hier op te noemen. Op Talks with Homey is een overzicht te vinden van geselecteerde ondersteunde apparaten, en in de App Store zijn alle ondersteunde apparaten vindbaar.

Technische specificaties

Transceivers
  • Wi-Fi 2.4GHz b/g/n
  • Bluetooth 4.0 LE
  • ZigBee 2.4 GHz
  • Z-Wave+ (frequentie verschilt per land, in NL 868.42 MHz)
  • 433.92 MHz
  • 868 MHz
  • Infrarood (Verzenden + Ontvangen)
  • NFC
Specificaties
  • 1GHz ARMv7 CPU
  • 512MB RAM
  • 4GB EMMC Flash
  • 10W max. energieverbruik

Video

Handige links

stefanwitkamp wijzigde deze reactie 02-08-2017 17:30 (0%)

Homey — Critics are those that lack the skills to create.

https://tweakers.net/ext/f/heRI8pKHQNHbR9xpliRBOjgk/full.png

Vannacht een verrassing vanuit Athom, geen RC release meer in DP maar 1.5.0 stond voor ons klaar, 1.5 nadert zijn release :)

Edit:

Inmiddels is 1.5.0 ook vrijgegeven in experimenteel:
quote:
1.5.0 experimental
Add Zigbee support (experimental)
Add Apps SDK v2
Add Homey API Client support
Add OR column to flow editor
Add Image Tokens
Add Mobile flow events (Android-only)
Add Insights settings page
Add 'Act on behalf of owner' permission for apps
Add condition cards to check alarm states
Add Arp Manager for IP->MAC conversions
Add <any alarm> to alarm trigger card
Add wittiness
Improved boot time
Re-introduce vacuum cleaner device class
Update Node.js to 8.4.0
Various bugfixes and improvements

lubbertkramer wijzigde deze reactie 29-08-2017 10:59 (59%)

• don_care1000
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17-04-2019
Hey HeroS, bedankt voor je reactie

Ik heb het nog niet geprobeerd met een flow.

In de settings van de NEO Coolcam heb je de mogelijkheid om de Lichsterkte inschakelfunctie aan te zetten en bij hoeveel LUX hij dat moet doen maar dat werkt nou juist niet.

Vraag is staat er wat in de settings verkeerd of werkt dit gewoon niet onder Homey.

[/img]

don_care1000 wijzigde deze reactie 02-09-2017 17:36 (43%)

• gvrsnor
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 09:15
Toch maar vreemd die batterij rapportering..
Dit is van mijn neo deur sensor (steeds dezelfde batterij).

gvrsnor wijzigde deze reactie 27-09-2017 09:24 (6%)

quote:
gvrsnor schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 15:37:
[...]

Dus met de beta spotify app kan ik streamen naar chromecast? Had ik nog niets van gelezen en ik volg toch dit forum en het homey forum :$
Hier getest met Nvidia Shield (even toegevoegd) maar daar werkt het mee dus verwacht met de Chromecast ook. Daarnaast gebruik ik mijn computer/PS4 als spotify connect device.

quote:
DMT99 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:19:
Dank voor je uitleg, @lubbertkramer Dat met Spotify Connect heb ik nog niet geprobeerd en zal ik vanavond eens doen. Mbt tot je laatste opmerking, ja, van Tweakers mag je dat wel verwachten inderdaad. Maar de meeste Tweakers komen niet zo vaak bij de mediamarkt, denk ik. Mijn punt is meer dat Homey volgens mij beoogt om een heel toegankelijk product te zijn waarmee 'iedereen' eenvoudig uit de voeten kan. Dan moet het toch redelijk stabiel zijn (zowel de technologie als de features), lijkt mij.
Ze zetten hem zeker iets te simpel neer inderdaad. Op het forum zien we gebruikers die verwachten dat het Homey neerzetten is en het huis is slim, maar daar heb je wel mee te maken en zo verkopen ze het wel. Dat blijft een min en discussiepunt met Athom
quote:
Jovink538 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:44:
Ik ben benieuwd of er ook een iPad/tablet versie van de nieuwe app uitkomt dan heb je natuurlijk iets meer ruimte om een flow te maken.

Zelf heb ik nu ook de nieuwe versie en gebruik die nu ook om lampen aan te zetten.
Maar de oude app heb ik er nog naast draaien omdat de nieuwe nog wat functies mist.
Jazeker, app zou zowel mobiel als op tablet te gebruiken zijn.

Quote uit de eerste aankondiging:
quote:
Mobile First
Most of our development power has been allocated to work on the new Homey Smartphone App. The new app will be mostly native, and a lot easier to use for both existing users and newcomers. It will make it much easier to add new features as well for us, because currently we're working with a front-end codebase of over 3 years old.

Our focus shift to mobile means that the Homey Desktop App (and all web-interfaces) will eventually be removed as of Homey v2.0. The new Homey Smartphone App will also work on tablets (Android & iPad), whereas for developers a simulator will be available in the browser.

This is a big change, but we can't stay behind. Homey should be even more easy to use than it already is, and moving to mobile is a great opportunity to do just that.
quote:
gvrsnor schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:29:
Net even mee gespeeld en iets nuttig kan je er (nog) wel niet mee doen.
Volgende etc via homey werkt wel maar je moet nog altijd via een ander device casten om het spotify device actief te maken in homey.
Eenmalig, daarna kun je d.m.v flows vanuit Homey je afspeeldevice wijzigen en muziek starten (mits Spotify erop geinstalleerd/ingesteld als spotify connect apparaat)

De vraag is wat vind je nuttig, wat wil je er meer mee doen dan een nummer / afspeellijst starten?

Edit:
Let op, ik heb nu alle speakers erin gezet met spotify connect die ik heb maar normaal plaats je daar natuurlijk maar een :)

lubbertkramer wijzigde deze reactie 03-10-2017 21:35 (33%)

• gvrsnor
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 09:15
quote:
lubbertkramer schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:59:
[...]

Heb je ze toegevoegd onder je apparaten zoals ik op mijn afbeelding hierboven liet zien staan mijn spotify apparaten daar ook. Had mijn telefoon er ook staan maar zodra die dan van hetzelfde wifi netwerk af is staat ie als disconnected. Chromecast zou moeten werken, mijn nvidia shield doet ook niets anders dan de chromecast functie gebruiken (Android)
Ja toegevoegd bij apparaten. De telefoon verdwijnt als ik spotify afzet (zelfs als ik nog op het wifi netwerk zit). Dat is nu niet zo erg en kan ik nog begrijpen. Maar het chromecast device is enkel available als ik er actief naar cast via een device.

Hier werkt het

Flow werkt ook

En uiteindelijk dit..

Edit: Het telefoon spotifiy device wordt trouwens available zodra ik spotify opstart. Ook nu ik op het werk zit op een ander netwerk :) Ik kan spotify perfect bedienen met Homey nu.

gvrsnor wijzigde deze reactie 04-10-2017 09:43 (7%)

• GermanPivo
  • Nu online
Weet iemand hoe je een Homey uit je account kan verwijderen? Ik heb namelijk ooit eens een vervangend exemplaat gekregen. Ik moet elke keer de juiste Homey kiezen wanneer ik wil inloggen, ondanks dat de andere offline is.

GermanPivo wijzigde deze reactie 28-10-2017 11:35 (8%)

• keverjeroen
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21-01 22:35
Iedereen op Slack weet het natuurlijk al (was niet te missen), maar toch hier ook even posten. De community heeft een app gemaakt voor Xiaomi-mi apparaten, waardoor ze rechtstreeks via Zigbee aan Homey gekoppeld kunnen worden. _/-\o_

Als je dacht dat de Neo Coolcam producten al goedkoop waren, wacht maar tot je de prijzen van Xiaomi-mi ziet op Ali of Gearbest. :P 8)7

Hier is de app en het overzicht met ondersteunde apparaten: https://apps.athom.com/app/com.xiaomi-mi

En het bijhorende topic: https://forum.athom.com/d...iscussion-topic-v0-1-0/p1

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl en https://www.youtube.com/channel/UCfV5rBjVIy9ZuI2F1KPzzSA

Mooie nieuwe tweewekelijkse update van Emile @ forum van Athom

Summary Week 44 & 45 (October 30 - November 10)
quote:
With the end of 2017 in sight, our entire development efforts are focused on two themes: the new Homey Smartphone App, and Stability.

This year we will most likely not leave the 1.5.x release branch, which means no new features until we're ready to jump to 2.0.0. All our existing apps will get a lot well-deserved attention as well.

For Z-Wave, we have made some major progress in stability in larger networks. We have created new Developer Tools to aid in identifying problems. These will become full-featured with the newest Homey release planned (1.5.6).

Our Linux kernel has been updated as well to increase stability. Zigbee is being worked on to resolve any remaining rough edges.

As for the Homey Smartphone App, it is progressing very well. As I've said before, our focus now is on functionality, and then we will make it fancy. Here are some very early design mockups:

Enjoy your weekends!
Daarnaast hebben wij afgelopen week 1.5.5 in developer preview gekregen en zitten wij daar uit te kijken naar de beloofde 1.5.6 (ook vermeld hierboven) die vooral de z-wave problemen moet oplossen.
quote:
1.5.5
[ZigBee] Fixed an issue that could cause devices to become uncontrollable
[SDKv2] Fixed an issue that could cause Z-Wave devices to appear offline
[Z-Wave] Stability improvements
[Z-Wave] Add firmware ID to device settings
[Z-Wave] Unreachable unknown nodes are now automatically removed
[Z-Wave] Add support for associationGroupsMultiChannel property
[Other] Various minor fixes and improvements

lubbertkramer wijzigde deze reactie 10-11-2017 19:49 (3%)

• GermanPivo
  • Nu online
quote:
lubbertkramer schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:43:
Athom is op dit moment druk bezig om vooral tools te ontwikkelen die het makkelijker maken om de problemen met z-wave in kaart te brengen. Zelf hebben ze ook al een aantal problemen kunnen reproduceren waarvan de oplossing in 1.5.6 zal zitten. 1.5.6 zal ook de update zijn die de nieuwe logging volledig bruikbara maakt. De nieuwe (z-wave) tools zijn te vinden in het developers gedeelte maar ook gewoon leuk om eens naar je mesh te kijken op deze manier -> https://developer.athom.com/tools/zwave
Inderdaad tof om zo je mesh te zien en heel duidelijk ook. :)

https://tweakers.net/ext/f/enIMbakUQuJNbp03UerKSoqZ/thumb.jpg

• Tallguy
  • Registratie: augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

@Nelus82 maak anders een wat screenshots (anonimiseren is wel handig) van een location in je Owntracks, van je Owntracks log op je Homey en van je flow.

Heb zelf nl ook dit draaien:
Owntracks op iPhone met 2 locations met een 50meter radius
MQTT op mijn Syno (in Docker zelfs ;))
Owntracks op m'n homey met een aantal flows.

Werkt prima, dus...ben benieuw waarom bij jou niet. Kan zijn dat het in je flow zit.

specs | 3360wP met SE3000

• Tweaqer
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 26-01 11:21
quote:
forzav schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:24:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie, daar staat niet iets tussen wat ik echt ga missen.

Ik ga hem toch puur als bassistation gebruiken voor aansturing van andere domotica dus daar kom ik nog wel mee weg.

Helpt dit niet voor de WAF? :P

https://www.johandraaisma.nl/homey/black-paint-job/

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

quote:
Nelus82 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:23:
[...]

Hierbij de gevraagde screenshots.
Heb om te testen een simpele flow gemaakt.

[afbeelding location Owntracks app]
[afbeelding log Owntracks homey]
[afbeelding flow]
Wat ik bij jou mis is een zgn transition en de event naar je fence (je zone als het ware). Bij mij zie je dit (onderweg van m'n werk naar huis:
code:
1
2
3
4
5
6
7
20171115-14:34:51 received '{"batt":43,"tst":151075xxxx,"acc":65,"_type":"location","alt":3,"lon":5.5xxxxxxxx,"vac":10,"lat":52.xxxxxxx,"_cp":1,"conn":"m","tid":"TG"}' on 'owntracks/ikke/Tallguy'
20171115-14:34:51 We have received a location message
20171115-14:34:52 Set battery percentage for ikke to 43%
20171115-14:35:28 OnMessage called
20171115-14:35:28 received '{"t":"c","tst":151075xxx,"acc":65,"_type":"[b]transition[/b]","event":"enter","lon":5.5xxxxxxx,"lat":52.xxxxxxxxx,"wtst":1510407288,"tid":"TG","desc":"Home"}' on 'owntracks/ikke/Tallguy/[b]event[/b]'
20171115-14:35:28 Accuracy is within limits
20171115-14:35:28 saveFenceData called

Om 20171115-14:35:28 zie je bij mij die wel voorbij komen.

Ik post dit alvast en kijk nog even verder naar je uploads

EDIT:
Wat staat er bij jou hier? Is dat vergelijkbaar als bij mij?

En heb je ook zones die hij ziet?

Let ook even op in je Homey, bij je locatie, of die een beetje klopt met waar je daadwerkelijk woont. Ik lees wel eens dat Homey heel soms de mist in gaat.
Wat je hoe dan ook moet doen is kijken op je telefoon, als je in de juiste zone je bevindt, dat hij ook rood is. Als dat het geval is, zit het 99% zeker in je thuis omgeving (Homey).
De flow zelf ziet er prima uit, het gaat al eerder mis.

@Fire69 Ik heb 't ook draaien op mijn Iphone 6 (altijd op de achtergrond) en eigenlijk nooit problemen mee. Het opzetten van het verhaal was even goed opletten, maar qua de app op de iPhone kan je weinig verkeer doen behalve geen radius opgeven.

Tallguy wijzigde deze reactie 15-11-2017 17:11 (25%)

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik snap even niet waarom image grabber het niet doet.

Ik heb 2x een Hikvision camera en kan daarbij komen via een browser met de URL:
http://gebruiker:wachtwoo...ming/channels/101/picture

Ik krijg dan netjes een dump van een van de camera's.

In Homey (1.5.4 exp) heb ik 2 flows gemaakt.
De 1e gebasseerd op tijdstip met als actie het maken van een image.

dus:
IF tijd=20:00 THEN grab image http://gebruiker:wachtwoo...ming/channels/101/picture

Met een notificatie naar mijn iphone krijg ik bericht dat dit is gelukt.

De 2e flow is
IF een image has been grabbed THEN stuur een Telegram bericht met het kaartje <image> erin.

Ook daarvan krijg ik bericht, maar...het Telegram bericht zelf komt niet.

Als ik los test krijg ik wel berichten vanuit Homey op mijn Telegram.

Wat gaat er mis?

• HeroS
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 25-01 18:22
quote:
vandermark schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:54:
Als ik het goed begrijp kan ik de Fibaro dimmer 2 als volgt in Homey gaan gebruiken?
- Dubbele pulsschakelaar koppelen aan de Fibaro dimmer 2
- S1 aansluiten op linker pulsschakelaar en is aan/uit van verbonden lichtpunt. Ingedrukt houden zorgt voor dimmen van dat lichtpunt. Dit werkt ook als homey uitgevallen zou zijn
- S2 is ook aangesloten op de rechter pulsschakelaar en daarmee kan ik meerdere associaties koppelen in Homey? Dus voor 1x, 2x en 3x snel indrukken verschillende scenes starten? Dit werkt niet meer als homey eruit ligt.
Klopt bovenstaande verwachting?
Ja, dat klopt.

Zie ook:
https://www.domotica-blog.nl/post/review-fibaro-dimmer-2

ff naar beneden scrollen voor de Homey.

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

quote:
Fire69 schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:25:
[...]

Ik blijf liever een beetje van de edge vanaf in dit geval :P

Kan je hier wat meer uitleg over geven? :)

[...]
Door de veranderingen kun je wel Homey OS zogezegd terugzetten naar pre-1.5.6 maar zal niet alles meer werken en een foutmelding geven. Dit heeft te maken dat een revert niet zomaar gedaan kan worden op o.a. de z-wave chip maar Homey hiervoor naar Athom HQ zou moeten (en dan ben je hem dus even kwijt). Ontdekt doordat ik een DP Homey verkocht had en deze in samenspraak met Athom had teruggezet naar stabiel alleen kwamen we er pas achter dat dit niet meer werkte na het terugzetten, dus tijdelijk terug in DP gezet voor de koper van deze Homey.

Daarnaast zijn zaken als NFC communicatie naar de kernel verplaatst waardoor dit stabieler/sneller moet werken.

lubbertkramer wijzigde deze reactie 10-12-2017 23:50 (5%)

quote:
djbarney schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:47:
hij is inderdaad net klaar :) Hoop wel dat Athom dat in de releasenotes duidelijk zal omschrijven, want ik kan me voorstellen dat mensen na 10 min zonder idee van voortgang, toch ongerust worden of aan de stekker gaan trekken :)
Of mensen moeten iets meer de support pagina's bekijken / lezen waar duidelijk staat wat de paarse ring betekend

quote:
Webgnome schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:50:
[...]

Dat is inderdaad een zorgenkindje.. Hoop echt dat dit goed gecommuniceerd wordt. In vorige releases heb ik trouwens het probleem gehad dat wanneer een update uitgevoerd was dat dan of alle flows af gingen (dus je schrok je helemaal de t... snachts ) of alle variabelen waren weer gereset dus een aantal flows werkte niet meer.

Hoe is dat met deze release?
Heeft o.a. te maken of apps de staat van dienst/apparaat/variable niet onthouden tijdens reboot of dit niet opslaan (niet netjes afsluiten) maar heeft ook al eens te maken gehad inderdaad met onnodige triggers vanuit de update. Daarom nooit auto update aan laten staan bij iets als Homey (eigenlijk nergens O-) ) Niet veel over gelezen dat dat bij deze update weer het geval was

lubbertkramer wijzigde deze reactie 11-12-2017 16:55 (45%)

Ik weet niet of het aan de nieuwe firmware ligt (ik was gewoon die developer-site even aan't testen), maar bij 5 van de 6 van mijn Fibaro sensoren zegt hij geen temperatuur te kunnen vinden als ik vraag wat de temperatuur is.
Als ik de device-card check staat de temp er gewoon in...

Move along folks, nothing interesting to see here.

• error33
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 26-01 15:22

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Hier update naar 1.5.6 RC 6 zonder problemen. Ook temperatuur werkt.

Homey-temp

OSX 10.15

quote:
upje schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:54:
Ik overweeg ook de Homey te kopen. Wat ik wel eigenaardig vindt is dat de prijs van het apparaat al sinds de introductie op 299 euro staat, en ook nog eens bij alle verkopers. Verder is de homey momenteel bij geen enkele verkoper op voorraad ...? Klinkt een beetje als verboden prijsafspraken...
quote:
upje schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:06:
Het zal wel niet verboden zijn, maar erg netjes is het niet. Een nieuw product van Apple dat een paar maanden op de markt is (bijvoorbeeld de iPhone 8 ) is voor diverse prijzen verkrijgbaar. De Homey is nu 1,5 jaar op de markt en wordt altijd voor 299 euro verkocht. Dat is gewoon raar en riekt naar prijsafspraken.
Er zijn geen prijsafspraken maar jij bent gewoon te laat voor de aanbiedingen, eind oktober tijdens het gekkenhuis was Homey nog bij Mediamarkt in de aanbieding. Daarnaast is de voorraad momenteel beperkt/zo goed als op omdat door de Scandinavische landen veel meer Homey's verkocht zijn dan ze verwacht hadden waardoor ze in recordtempo de voorraad weggewerkt hebben. Er komen alweer nieuwe zendingen aan (staat ook enkele posts hierboven :) ).

Athom zelf is niet van de acties maar leveranciers zijn vrij om dit te doen, Athom past alleen niet de prijs ana die de leveranciers moeten betalen voor de Homey's :) Toevallig drie weken terug nog @ Athom HQ besproken terwijl wij genoten van kibbeling :)

lubbertkramer wijzigde deze reactie 13-12-2017 21:03 (29%)

• Killion
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 26-12-2019
Ik heb een gamma plafond ventilator met ingebouwde lamp die gedimd kan worden. Deze is geleverd zonder trek koortjes en alleen met een infrarood afstandbediening.

M'n homey is in staat om alle knoppen te herkennen en is dus ook als "IR device" toegevoegd.
Via een Virtual Device probeer ik nu de knoppen te definieren en dan in een flow te koppelen zodat ik via HomeyDash een "virtuele knop" kan maken om de afstandbediening lekker in de lade te gooien.

Alleeennn, het werkt niet.
Als ik de FLOW test gebeurd er noppes. Wat doe ik verkeerd? De homey staat in een directe lijn richting de ventilator. De PIR sensor van de ventilator is ook 'zichtbaar' voor de homey.

Flow ziet er als volgt uit:

I7 950 || ASUS Rampage GENE III || 6GB HyperX Kingston DDR3 || EVGA GTX470 OOC FTW || 90GB Vertex II SSD || 2 TB RAID0

Vanavond RC8 gekregen in DP en de bug met de dubbele ID's is opgelost, heb mijn DP Homey een reset gegeven en opnieuw Zigbee zaken gaan toevoegen. Tot nu toe vooral Ikea toegevoegd en zal zo nog wat Xiaomi proberen maar er worden in ieder geval geen dubbele ID's meer vrijgegeven. Zal morgen verder met het toevoegen, ben benieuwd hoeveel Zigbee apparaten Homey straks aankan naast z-wave :)

Changelog RC 8 (Athom heeft aangegeven bij geen blockers deze z.s.m. naar experimenteel te brengen, liefst deze week nog)
quote:
1.5.6-rc.8
[ZigBee] Resolve a bug that could cause devices to get added twice
[ZigBee] Resolve a bug that could prevent device communication
[ZigBee] Simultaneous reported attributes are now handled correctly
[Other] Various minor bugfixes and improvements
Note: De maker(Ted) van de Xiaomi zigbee app gaf aan dat "Simultaneous reported attributes are now handled correctly" nog niet volledig werkte, hierdoor zou de Cube van Xiaomi (nog) niet werken (heb deze zelf niet dus niet kunnen testen :) )

en een screenshot van mijn Zigbee (Ikea) tot nu toe toegevoegd na de reset van Homey met RC8 zonder dubbel ID's

lubbertkramer wijzigde deze reactie 04-01-2018 23:34 (4%)

• mistaoutlaw
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 30-10-2019
Hi,

Heb zojuist de fibaro motion sensor gepaired.
Leek alsof het was gelukt, echter ik zie een "broken" icoontje bij het apparaat.
De melding is "invalid commandClass".
Fibaro-sensor
Enig idee wat dit betekent?

I was born intelligent - education ruined me

quote:
RobertMe schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:56:
Daarom zou ik het zelf ook logischer hebben gevonden als je gewoon Spotify Connect cards had voor "Speel afspeellijst: [keuze uit je afspeellijsten]" en dit dus niet via Homey Music. (en hetzelfde eigenlijk dus ook voor play, pauze, next, previous, ...)
Agree, ik speel het ook meestal af vanaf mijn telefoon i.p.v. via Homey maar de mogelijkheid is er wel. De app is nog in beta dus wie weet wat ze nog toevoegen :)
quote:
Summary Week 52 & 1 (December 25 - January 5)

Happy New Year! On behalf of Athom I hope you all have a wonderful 2018!

As for us, we had a holiday as well, so there weren't exactly many exciting things happening. Nevertheless, we have some news to announce!

The Alexa Smart Home Skill is currently under testing and certification by Amazon and will be released hopefully next week. This will allow you to address your devices through Homey by simply stating 'Alexa, turn on all lights'. Best of both world, we'd say.

The new Homey Smartphone App is looking gorgeous already, and development is going steady.

We have a lot of fixes ready for Homey v1.5.8, while in the meantime we work to make it ready for the stable channel. The update has eventually became a lot larger than we anticipated, so it took somewhat longer to get ready.

We've also released Homeyduino, a library and Homey App to connect your DIY Arduino projects. Read the blog for more information.

And for anyone visiting CES in Las Vegas this year, come visit us! We have a booth to showcase Homey to the world.

And last but not least, this is how the Homey Smartphone App is going to look like, for now.

(see the vid on the Athom forum)

Enjoy your weekends!
Oke, ik moet bovenstaande (mijn eerdere bericht vandaag) over mijn Dot's een beetje terugnemen sinds ik de nieuwe Alexa skill geïnstalleerd heb maar mocht daar nog niets over zeggen. Nu Athom het zelf openbaar maakt kan ik er ook over praten haha :)

Met de nieuwe Alexa skill kun je gewoon vragen "Alexa turn the lights off" en Alexa doet het doordat de apparaten in "smarthome" zijn toegevoegd (Alexa zelf). Hieronder wat screenshots van de nieuwe skill waar ze over spreken in combinatie met mijn DP Homey Kitt :)

Psst, Homey lijkt toch mee te doen met de BTW dagen van Mediamarkt -> http://www.mediamarkt.nl/..._athom-homey-1427926.html

Note:
Even op btw klikken in de rechterbovenhoek van het prijskaartje :)

lubbertkramer wijzigde deze reactie 23-01-2018 18:59 (38%)

quote:
RobertMe schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:05:
[...]

Dan is er toch alweer vertraging? Ja, die vertraging heeft nog steeds dezelfde oorzaak, maar de oorzaak is niet opgelost en de verwachte leverdatum is niet gehaald, dus is er alweer vertraging. (Daarnaast blijf ik erbij, waarom maken ze niet een 1.5.3 met de toegevoegde driver van de nieuwe SoC en verkoop die hap. Dit wachten kost gewoon klanten)
Als je zoals je hieronder in een andere post aangeeft goed weet hoe software(updates) werken dan zou je weten dat als ze 1.5.3 veranderen de oude gebruikers ook een update krijgen. Daarnaast heeft het een aantal core veranderingen met zich meegebracht die je niet zomaar even in 1.5.3 wilt duwen. Maar snap jouw probleem niet echt, jij hebt toch een Homey dus wat maakt jou de vertraging van levering uit?
quote:
RobertMe schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:05:
Maar is 1.5.6 momenteel slechter dan 1.5.3? Want op 1.5.3 werkt ZigBee ook niet goed (genoeg), vandaar dat Xiaomi dus ook niet werkt. Als 1.5.6 slechter is is dat natuurlijk een kwalijke zaak, als 1.5.6 beter is als 1.5.3 kun je natuurlijk ook releasen en veel gebruikers blij maken met de bugfixes die er wel al zijn. Alle bugs in een keer fixen kan toch niet.

Houd er dan wel rekening mee dat die van Xiaomi nog niet werken zolang 1.5.6. niet is vrijgegeven :+ (niet relevant als je toch nog op een Homey zit te wachten die t.z.t. verkocht zal worden met 1.5.6, wel relevante voor evt. andere meelezers die wel al een Homey hebben en nog op 1.5.3 stable zitten).
Je hoort mij niet zeggen dat 1.5.6 slechter is dan 1.5.3, ik draai met mijn DP Homey stabiel met vele apparaten eraan verbonden zowel z-wave als zigbee. Wel zijn de problemen die er met z-wave waren (de no ack etc) nu duidelijker geworden door de nieuwe developer tools en zal 1.5.6 uiteindelijk vele fixes meebrengen voor een stabielere z-wave. Zigbee zelf werkt ook prima maar moet nog verder uitgebouwd worden zoals Z-wave ook zijn weg heeft gehad. Maar dusdanig stabiel dat ik mijn DP homey gewoon als een productie Homey gebruik met alle Zigbee van Hue/Ikea/Xiaomi die ik tot nu toe gekoppeld heb. Morgen weer een dag vrij om onze nieuwe woning verder te automatiseren :)

quote:
RobertMe schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:30:
Ik zit niet eens zo hard op het ZigBee deel te wachten, maar op basis van hun euforische nieuwsbrief met "nu werkt Xiaomi spul ook want er is een app voor gemaakt" heb ik intussen al 2,5 maand voor rond de €150 aan Xiaomi spul thuis liggen en kan ik het nog steeds niet gebruiken. Als ze Xiaomi hadden aangeraden en ik kocht het op basis daarvan en het werkte met Z-Wave, maar ook daarvoor was een nieuwe (unstable) firmware nodig was ik net zo boos geweest. (Als in: ik koop een product waarvoor ze ondersteuning aankondigen, en vervolgens werkt het niet, of het via ZigBee, Z-Wave of Bluetooth werkt maakt me in deze niet eens uit).
Sorry hoor maar al eerder gezegd in discussie met jou m.b.t xiaomi omdat je terugblijft komen op die 150 euro maar wat is nou 150 euro aan xiaomi spullen als je bezig bent met huisautomatisering? Zeker als je geen enkel onderzoek doet voor je iets koopt moet je niet achteraf daarover gaan klagen. Alleen omdat een bron, de nieuwsbrief iets zei over Xiaomi ben je gelijk gaan kopen. Als je je huis wilt automatiseren doe je altijd eerst onderzoek en check je ook meerdere bronnen of het is wat je zoekt en of het werkt zoals jij dat wilt voordat je de kat in de zak gekocht hebt lijkt mij.
quote:
Daniel. schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:44:
[...]

Jawel hoor.

2 weken geleden heb ik hem geleverd gekregen nadat ik meer dan een maand zat te wachten dus ik ben wel happy.
quote:
Gewoon met 1.5.3, er was laatst nog een laatste batch gereed gemaakt :)
quote:
Tallguy schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:44:
@lubbertkramer Weet jij toevallig of die Xiaomi Aqara Smart Socket ook in de UE te gebruiken is? Het lijkt nl wel een mengelmoes van diverse mogelijkheden zodat het een soort 'world-plug' is.
Geen idee, heb daar nog niet naar gekeken aangezien ik veel Neo plugs heb en voor de routing van Zigbee gebruik ik Ikea/Hue rechtstreeks aan Homey maar denk dat de beantwoording van @Stekeltje en @kasteleman genoeg informatie geeft:)

• ferdw
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
met de Homey app Ical to Voice kan je dat makkelijk voor elkaar krijgen. Momenteel heb ik een flow zo opgezet dat als er in een agenda een triggerwoord voorkomt dat mijn espressoapparaat in de ochtend eerder aangaat dan dat als ik met de auto naar mijn werk ga:
https://www.maniacsmedia.nl/chevreto/images/2018/02/01/2018-02-0112_57_13-Flow-Homey.md.png

Als ik nu dus een dag op de fiets ga zet ik dat in mijn agenda, de app ziet dat en zet het apparaat aan. Volgens mij moet je dan ook gewoon met de actie kaart van je Nefit de temperatuur aan kunnen passen. IFTTT is dus niet nodig.

Canon 7D ★ 28-300 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 10:45
Ik heb sinds kort ook de Homey, maar vandaag pas echt tijd gehad om er mee te spelen.

Ik heb via Robbshop een bundel gekocht met Neo Coolcam spullen:
Motion Sensor PIR V1
Sirene/Deurbel
Deur sensor
2x Power plugs
1x INNR Tuneable E14 lamp

Nu ben ik natuurlijk met de flows bezig en dat lukt aardig voor de standaard dingen. Alleen werken de sensoren niet goed mee.
Ik woon in een appartement dus alles is gelijkvloers. De deursensor werkt echter al niet meer als ik 'm aan de deur voordeur hang. Dat is letterlijk 5 meter van Homey verwijdert. Er zit alleen een stukje van een zijmuur voor, verder niets. Als ik de sensor vast houdt in een directe lijn van Homey werkt het wel....

Nog een vraag over de motion sensor in Flow.
Ik wil dat het licht aan gaat als de helderheid onder een bepaalt niveau komt, en weer uit als het boven een bepaalde helderheid komt.
Onder het kopje "Test" komt er dan een veld (Tag van Helderheid), deze kan ik instellen van 0 tot oneindig volgens mij.
Maar hoe kan ik de waarde van de helderheid dan instellen en opslaan, is dat dat veld onder "Test"? En wat stel ik in dan in, Lux of %?

https://tweakers.net/ext/f/Dh5vHeWGCjOL157v0i5nLta6/thumb.png

Het alarm heb ik ook ingesteld, maar deze mag alleen af gaan als ik niet thuis ben. Dat werkt ook niet naar behoren. In de Homey app op m'n telefoon heb ik GPS etc aanstaan.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 10:45
Is het ook zo dat Homey de flows een aantal keren moet hebben uitgevoerd voordat het goed werkt?
Ik heb iets met vertragingen ingebouwd, maar de ene keer gaat die na 5 seconden uit en de andere keer na 1 minuut, de timer staat echter op 5 minuten.

https://tweakers.net/ext/f/IC1IX7jacWJMMBPCahJ8s8dp/thumb.png

Als de lamp aan gaat door beweging en Lux onder 20, dan wordt de ander flow na 5 minuten gestart.
Na 5 minuten zou het licht gedimd moeten worden, dan na 1 minuut moet het licht helemaal uit gaan
DIt werkt echter helemaal niet, en de lamp gaat ook af en toe gewoon aan zonder dat er iets gebeurt.
Ik heb geen andere flows met de lamp.

https://tweakers.net/ext/f/kVKvZ8VtIcW5WQqVD9JoR910/thumb.png

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

quote:
Artbij schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:04:
En dan lees je dit op de site van Athom:

[...]

Zeg dan gewoon eerlijk dat je productie issues hebt....
Nog steeds eerlijk voor een deel, er is vooral door de Scandinavische landen enorm veel afgenomen wat niet verwacht was waardoor ze maanden voorraad er in korte tijd doorheen gejaagd hebben. Nu hebben ze alleen het probleem dat door een nieuwere SOM (Zelfde specificaties) eerst 1.5.6 stabiel moet zijn omdat daar de ondersteuning voor in 1.5.6 zit

Homey trouwens weer in de aanbieding bij MM maar nog geen voorraad :9

lubbertkramer wijzigde deze reactie 06-02-2018 20:59 (11%)

Net update naar RC11 gedaan, viel nog mee eigenlijk, na een 10-tal minuutjes was hij terug up-and-running.

Ik was in de developer tools even aan't kijken voor die Heal-functie, toen viel me op dat ik 2 'unknown nodes' had.
Eerst dacht ik dat dit bvb. 2 overblijfsels waren van devices waar ik ooit problemen mee had bij het toevoegen of zo.
Maar als ik dan naar de netwerkgrafiek kijk hebben ze wel connecties met andere devices dus ze zijn wel 'actief'...
Hoe kom ik nu te weten welke devices dit zijn? :?

[edit]
Hm, in de tabel hebben ze geen neighbours, dus ofwel klopt de tabel niet, ofwel de grafiek... :?

Fire69 wijzigde deze reactie 08-02-2018 22:08 (21%)

• markhubert180
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 26-01 16:48
quote:
lubbertkramer schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:11:
[...]

Ziet er gaaf uit maar is appels met peren vergelijken, dit is geen concurrent van Homey maar meer van Amazon echo en Google Home omdat het alleen internet gekoppelde apparaten kan aansturen en geen eigen zigbee/z-wave chip heeft.
https://www.startengine.com/atmos

Connectivity;
  • Wi-Fi
  • BT/BLE
  • Zigbee
  • Zwave
  • IR
8)7

markhubert180 wijzigde deze reactie 09-02-2018 11:33 (10%)

• j1nx
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 26-01 18:12

j1nx

Geek - Enjoying life

quote:
lubbertkramer schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:11:
[...]

Ziet er gaaf uit maar is appels met peren vergelijken, dit is geen concurrent van Homey maar meer van Amazon echo en Google Home omdat het alleen internet gekoppelde apparaten kan aansturen en geen eigen zigbee/z-wave chip heeft.
Het is al gezegt, maar dit is zeker wel een directe concurrent voor Homey. En al helemaal binnen de US markt. Voor EU zullen ze nog wel een voorsprong hebben en wellicht houden. Echter voor hun US verkoop plan, zeker wel een dingentje zijn/worden.

COMPATIBLE WITH EVERYTHING

http://atmoshome.tech/images/xCompatibility_D1.png.pagespeed.ic.19wdUuX7_u.png

Verder wellicht iets tte off-topic voor hier, maar denk dat het ook nog wel wat te vroeg is voor een apart topic.

Het kwam onder mijn aandacht omdat er op ZDNET over gesproken werd, dus zeker wel op het punt staat een hot topic te worden.

Overigens naam technisch wel vervelend voor inderdaad Dolby, maar ook zeker wel voor Athom want daar lijkt het toch ook wel verdomde veel op...

Athom Homey
Atmos Home

j1nx wijzigde deze reactie 09-02-2018 14:06 (7%)

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

quote:
Werner85 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:01:
[...]

En kun je iets delen behalve RC13?
Ik gok dat je meer wilt weten over het community event van gisteren? Alles wat al vrijgegeven is werd daar laten weten eigenlijk. Dat vanaf 2.0 alleen de nieuwe app zal werken (mobiel/tablet) en dat de web-api dan af is. De nieuwe app is volledig gebouwd rondom de nieuwe web-api dus alles wat de de app kan zou je ook zelf kunnen maken. (Homeydash maakt bijvoorbeeld al gebruik van de nieuwe web api -> www.homeyda.sh).

Tijdens de Q&A kwam eigenlijk verrassend veel reacties van gebruikers die sceptisch waren over de nieuwe weg die Athom ingeslagen is maar nu eigenlijk alleen de mobiele app nog gebruiken en dus positief geworden zijn. Uiteraard waren er ook geluiden die deze visie niet deelden maar Athom was daar duidelijk in, indien je het anders wilt kun je het met de web-api zelf realiseren. (Er was ook een sessie gericht op het gebruik van de web-api tijdens deze middag).

Verder willen ze meer met thema updates gaan werken, de eerste die ze aangekondigd hebben is Homey Security. Dit moet ondersteuning geven voor ip camera's, aanzetten/uitzetten van alarm (bv door middel van een pincode) en wellicht meer diensten zoals woonveilig maar dat zijn ze nog aan het onderzoeken. Let op deze update zal na 2.0 komen. (Voor wie dit nu al wil kijk eens naar de app Heimdall icm Homeyda.sh)

Daarnaast stond uiteraard de nieuwe app centraal, werden er wat zaken getoond en stond er een telefoon met "shots" van de nieuwe app.

De Homey's die afgelopen week nog uitgeleverd konden worden was een batch die ze nog hadden weten te realiseren op de oude structuur/hardware. Hiervan is een deel naar de bestellingen via Athom gegaan en een deel naar de MM (plus wat andere retailers). Athom ervaart nu alleen de druk dat 1.5.6 naar stabiel moet want als dat niet lukt binnen nu en twee weken kost iedere dag vertraging geld vanwege geen verkopen.

Wat betreft 1.5.6, RC13 is nu in DP en het doel is om deze naar experimenteel te brengen. DP krijgt dan 1.5.6 waarna deze zal uitrollen richting experimenteel => stabiel. Ze lieten weten dat 1.5.7 al zo goed als klaar staat wat vooral verbeteringen voor muziek moet brengen.

Uiteraard zijn er ook wat zaken ter sprake gekomen / is er informatie gegeven welke ik hier niet ga delen, blijf graag in gesprek met Athom :P Mocht je zelf meer willen weten had je er moeten zijn denk ik dan voor een persoonlijk gesprek met iemand O-)

En naast al bovenstaande van wat wij eigenlijk al wisten grepen wij de kans om weer met een aantal van Slack gezellig te gaan eten in Enschede :)

lubbertkramer wijzigde deze reactie 13-02-2018 20:00 (18%)

quote:
millerman_sf schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:59:
Inmiddels ben ik bezig om uit te denken hoe ik mijn huis goed in kan richten qua apparatuur en flows. Ik heb op dit moment wat Hue lampen via een Hue Bridge aangesloten op de Homey. Ik wil er wat IKEA-lampen bijvoegen en ik heb wat Xiaomi-sensors liggen. Mijn idee was dat het allemaal Zigbee is en daarmee een mesh-netwerk zou moeten vormen.

Ik had alleen even niet bedacht dat alles achter de bridge zit nu en er dus 2 Zigbee netwerken ontstaan als ik Xiaomi-sensors ga toevoegen. Wat zijn jullie overwegingen om wel of niet de Hue Bridge er tussen te laten?
Hier alles aan Homey gekoppeld (Hue lampen / strips, Ikea lampen en tweemaal een float) naast Xiaomi en Hue batterij apparaten. Hierdoor een mesh door het huis heen. Had hier een tijd terug een plaatje geplaatst, zal hem hieronder nog eens plaatsen. Sinsdien nog eens 30 Xiaomi toegevoegd aan Homey. Door meer routers (dus apparaten die aan netstroom zitten) kun je meer Zigbee batterij apparaten toevoegen (zie Github)

De bridge ertussen houden heeft als voordeel dat je scenes kunt gebruiken van Hue en de lampen via de Hue app te bedienen zijn maar het nadeel is dat je dan tweemaal een mesh hebt die niet met elkaar communiceren.

quote:
millerman_sf schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:14:
Dank voor het delen! Heeft rechtstreeks koppelen nog nadelen t.a.v. functionaliteit? Ik las in dit topic dat dimmen/kleurtemperatuur ook niet mogelijk was, is dat inmiddels wel zo?
Zie hieronder twee screenshots uit de nieuwe (beta) applicatie van een Ikea en Hue lamp (let niet op de kleur, het is de kleine meid haar slaapkamer haha) en de beschikbare kaarten in de DAN (zijn er nog paar meer als aan/uit etc maar waren niet relevant :)

lubbertkramer wijzigde deze reactie 14-02-2018 11:28 (3%)

• Sa1
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 17:54
quote:
Yelti schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:05:
[...]

Bypass moet tussen de lamp en de fibaro komen.
Je kan deze aansluiten tussen de dimmer uitgang en de draad die naar de lamp loopt(in contactdoos), of je kan deze tussen 1 van de aansluitdraaden op de lamp zelf(in plafond) aansluiten.
Als je een armatuur hebt met meerdere led spots, heb je maar 1 bypassnodig.

Bij de qubino dimmers heb je deze bypass niet nodig.
Van de Qubino had ik begrepen dat deze niet in te zetten is voor een systeem met 2 draden.

Maar begrijp ik goed van jou dat ik de bypass kan plaatsen tussen de L en de bruine draad? De bruine draad heeft altijd stroom, dus die loopt naar het armatuur (zijn 2 armaturen aangesloten op deze schakelaar).

Het idee is om hem aan te sluiten volgens onderstaand schema en dan de meest rechter afbeelding met de 2-wire:

Sa1 wijzigde deze reactie 16-02-2018 11:20 (12%)

• Sa1
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 17:54
quote:
Yelti schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:52:
[...]

Heb net de tekening bekeken en deze moet parallel ipv serieel(wat ik eerst dacht).
Bypass parallel schakelen met je armatuur.
Stel dat er blauw en zwart toekomt op je lamp, 1 draad op blauw, 1 draad op zwart.
Heb even een foto geschoten van hoe het er nu uitziet:

http://berlagelaan.nl/aangesloten.jpg

Dit is zonder de 'bypass'. Ik wil hem als 'two-wire' aansluiten, conform onderstaande schematische weergave.

http://berlagelaan.nl/aansluitingschematisch.PNG

Op basis van het eerste plaatje; kan dat? Of móet hij bij het armatuur komen (heb twee armaturen aangesloten; dus nog een extra bypass)?

Voor de volledigheid; alles doet het nu. Ik kan hem dimmen van 31w naar 23w (valt totaal niet op, maar werkt wel). Ook de schakelaar doet het keurig.

Sa1 wijzigde deze reactie 16-02-2018 15:28 (9%)

quote:
Greetoz schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:32:
[...]

Ik heb homey logger geïnstalleerd en de token ingevoerd maar hij blijft staan op starting log. Er komt nooit wat in de log ook al doe ik dingen op de homey. Ik heb toch het gevoel dat er meer aan de hand is met mijn homey.

Hij is vandaag de hele dag online geweest tot vanavond en nu toch weer gecrasht. Log is naar Athom gestuurd maar support geeft aan dat het lang kan duren voordat er iemand tijd voor heeft.....
Je krijgt onderstaande niet te zien na het invoeren van je bearer token, ook niet in je inzichten?

• Greetoz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 08:29
quote:
lubbertkramer schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:53:
[...]

Je krijgt onderstaande niet te zien na het invoeren van je bearer token, ook niet in je inzichten?

[afbeelding]
Ja dat zie ik wel, maar bij het eerste tab blijft het leeg. zie onderstaande screen. Ik heb het trouwens in de gaten gehouden en kan niet echt zien dat een app veel mem gebruikt. Hier onder aantal screens. Gisteren had ik trouwens na de crash weer een power cycle gedaan en toen kwam homey met de Rode LED ring. Volgens Athom moet je hem dan ondersteboven houden voor recovery maar dat deed niks. Aangezien het al laat was heb ik hem van de stroom gehaald en van morgen weer aangezet en nu boot hij wel.

@ruberts je logt in op my.athom.com dan zie je het plaatje van de homey, rechter muis en dan copy link, dan zie je in de link bearer token= dat is je api token...

• Greetoz
quote:
lubbertkramer schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:15:
[...]

Onder "Configuration" staat alles wel aangevinkt, dat is het enige wat ik nog zou kunnen bedenken dat je daar de zaken niet hebt aangevinkt/geselecteerd
Ik vermoed dat het daar fout gaat... want die pagina is leeg bij mij... ik heb de app al eens opnieuw geïnstalleerd..

quote:
Greetoz schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:17:
[...]

Ik vermoed dat het daar fout gaat... want die pagina is leeg bij mij... ik heb de app al eens opnieuw geïnstalleerd..

[afbeelding]
Daar lijkt het mis te gaan inderdaad, zie onderstaande screenshots uit de app. Dat het druk is bij Athom en je iets langer moet wachten kan ik verklaren. Bram (community manager) was gisteren vanuit huis weer wat aan het werk maar was ziek, de rest van het Athom team is momenteel druk op locatie met het flashen van nieuwe Homey's. Ik hoop dat je vandaag reactie van ze krijgt! Aangezien je volgens mij nu een niet werkende Homey hebt zou ik zeggen reset hem, eerst de stroom erop, laten booten en dan omdraaien en na de countdown de setup opnieuw doorlopen

• Sjalabert
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23-01 14:45
Homey's, Even een vraagje. Op dit moment ben ik aan het twijfelen met 'wat zou ik doen'? De tekening laat mij een ruimte zien met spotjes (dit worden ambient white HUE). Elke spot is apart 3-aderig uitgevoegd (L,N, schakel) en komen samen in de centraaldoos. Nu heb ik 2x 50mm dozen vrij voor de schakelaars.

Ik weet niet of ik via de schakelaars wil gaan dimmen dat is voor mij nog altijd een vraag. Persoonlijk denk ik dat dit 'overdone' is. Lijkt mij makkelijker om een scene te creeren en deze middels de schakelaar(s) te activeren.

Is het raadzaam om 2x Fibaro Double switch te gebruiken om deze 4 groepen te schakelen? En dan middels scene's e.e.a. naar wens te sturen? En moet ik dan 4 schakeldraden, 1 fase en 1 nul naar de dozen brengen?

Hoor het graag.

dankjewel.

#vragenkostniets

Hier het opgelost om de Hue/Ikea/Lifx continu van stroom te voorzien door op sommige plekken in de woning een lasklem tussen de bruine en zwarte draad te plaatsen waardoor deze continu op stroom blijft staan, een blindplaat i.p.v. schakelaar te plaatsen en vervolgens een Xiaomi wireless wall switch te plaatsen. Daarnaast heb ik nu een paar Neo slimme schakelaars in huis en wil ik dit weekend de Xiaomi inbouw plaatsen :)

quote:
Fire69 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:44:
[...]

Maak de de behuizing niet kapot bij het openen?
En zo nee, hoe maak je alles opnieuw netjes dicht? :)

Een goede handleiding staat hier online, deze gebruiker heeft zijn Homey zwart gemaakt zoals op de foto hierboven te zien is:) Ik heb zelf ook een open / losse Homey en geen problemen verder. Was alleen vergeten dat ik Homey nog niet vast had gemaakt waardoor toen ik een reset ging doen de kop ervandoor ging, op dit moment maar stukje dubbelzijdige tape ertussen gedaan voor geval dat :) Maar goed, toen had ik onderstaand effect

lubbertkramer wijzigde deze reactie 24-02-2018 00:14 (11%)

• error33

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Ik heb 1.5.6 toch al 13 dagen er op staan. En dit is geen rc meer. dan is het toch een stable? of zit ik er naast. Krijg nu ook 1.5.7 aangeboden.

updaret

OSX 10.15

quote:
Robsta86 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:37:
[...]

Heb je inmiddels een screenshot gemaakt? Ben erg benieuwd! Zat er zelf ook al aan te denken om wat met Grafana te gaan doen omdat ik persoonlijk de insights binnen Homey zelf erg onoverzichtelijk vind.

Ik ben overigens ook benieuwd waarom je voor Prometheus gekozen hebt. (Had er nog nooit van gehoord, zal er eens naar gaan kijken.) zelf had ik in eerste instantie influxdb in gedachten...
Mijn excuus, nog niet verder gewerkt aan Grafana. Vrijdag ben ik weer een dag vrij dan heb ik weer even de tijd om een dag te knutselen. Hieronder alvast wat ik tot nu toe heb neergezet (wat bv goed te zien is is dat er in 1.5.7 mogelijk een memory leak zit, waarschijnlijk in nodejs zelf). Het is in ieder geval een mooie combinatie, alle informatie over Homey en over je gekoppelde apparaten komt mee en kun je dus d.m.v. formules iets mee gaan doen. Nu nog heel erg aan het worstelen met wat ik wil weergeven en vooral ook hoe uiteraard :)

Note: Geheugen die ineens omlaag klapt (wegvalt) is vanwege een reboot

lubbertkramer wijzigde deze reactie 28-02-2018 20:53 (3%)

• Joolee
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17-01 13:59
Ik kom er zojuist achter dat de bedraadde lichtschakelaars van Xiaomi vierkant zijn en niet zonder te knutselen in een standaard Nederlandse ronde inbouwdoos passen :/ Jammer! Ik moet toch nieuwe lichtschakelaars hebben en deze zijn ongeveer net zo duur als een normaal setje bij de bouwmarkt.
Misschien ga ik wat inbouwdozen kapotmaken binnenkort. O-)

Joolee wijzigde deze reactie 01-03-2018 20:58 (23%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gadgetruud
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 29-12-2019
flow editor

apparaten tab

hier de screenshots

• error33

error33

Klungelsmurf bestaat nog

@lubbertkramer

Als ik bij machten was om een eigen app te maken dat was ik daar al met begonnen. Helaas ontbreken deze kwaliteiten bij mij.

In April bezit ik Homey 2 jaar. En er zal best wel veel werk verricht zijn zoals ik vaak van je lees. Maar kijk ik naar het product zoals ik het toen gekocht heb kan ik nog lang niet gebruik maken van alle functie's. En heb ik het als volwaardig product gekocht als pre order en niet als kickstarter of wat voor een andere variant

Enkele voorbeeldjes:
Infra rood, helaas geen top functie wat homey goed geregeld krijgt:
IR

Spraak... Ondanks de top microfoontjes blijft dat belabberd.
https://tweakers.net/ext/f/9oVr8jebEChuvdU9I7V9WQIP/thumb.png

Het 433 gebeuren zoals klik aan/uit of temperatuur sensors blijft belabberd. Heb mijn sensors via Homewizard aan homey gekoppeld. Ondanks dat Homey korter bij de sensors staat dan homewizard mist homey met grote regelmaat waarden. uren geen ontvangst van waarden is geen uitzondering.
433

En er zijn nog wel voorbeelden te noemen.

Was ik in het najaar van 2017 positiever geworden over Homey, begint de moed mij toch weer in de schoenen te zakken.

En even terugkomend op de app 2.0 deze moet ik met grote regelmaat op een iPhone geheel afsluiten omdat ie anders geen verbinding kan maken. Ja ik weet dat het een BETA is, maar ondanks het ongemak geeft ik deze toch de voorkeur. De andere 1.3.2 en 1.3.3 zijn ook 11 respectievelijk 5 maanden oud en bijzonder traag.

Resumee, ik vind het een top uitvinding maar 2 jaar later...... kan ik Homey nog steeds geen vette voldoende geven. Het blijft behelpen.

Vergelijk het met een nieuwe TV. Als ik deze koop wil ik ook niet alleen NPO 1,2, en 3 kijken. Vervolgens 4 maanden later kan ik RTL kijken. Weer 5 maanden later kan ik SBS 6 kijken

OSX 10.15

• error33

error33

Klungelsmurf bestaat nog

quote:
wolly_a schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:00:
Ik snap niet zo goed waarom iemand zo graag tegen zo’n kastje praat, of het nu Homey, Alexa, Siri of whatever is. Spraak lijkt een leuke gizmo, maar ik kan sneller op een knop drukken of in een app een handeling doen, dan stom tegen zo’n kastje te praten. Dat Homey af en toe wat kan zeggen, vind ik wel een aardige eigenschap.
Veel praten tegen Homey doe ik niet. Heb 1 flow waarin gevraagd wordt bij zon ondergang of de verlichting aanmoet. Kijk ik dan dat het ongeveer 50% kans van slagen heeft dat Homey het woordje Ja verstaat. en vervolgens de verlichting inschakelt valt mij dat behoorlijk tegen. En zoals Lubbertkramer dat ook aangaf was dit wel een van de topdingen die Homey zou bieden. Maar gaat het dus niet worden.
quote:
lubbertkramer schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:48:
[...]
Je spreekt over top microfoons in Homey maar vergeleken met die van Alexa/Google Home stelt het niets voor. Spraak blijft een twijfelgeval wat bij de een goed werkt en bij de ander totaal niet en het is iets wat ze ook niet verder kunnen verbeteren want komt je spraak goed door weet Homey meestal wel goed wat hij ermee moet doen (let op als het goed doorkomt)
Het zijn de woorden van Athom zelf dat het state of the art microfoons zijn. Hoe moeten we de microfoons van Alexa/Google dan noemen :)

OSX 10.15

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 26-01 19:39
Plaatjes zijn niet klikbaar, ff voor je gefixed:
quote:
error33 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:08:
@lubbertkramer

Als ik bij machten was om een eigen app te maken dat was ik daar al met begonnen. Helaas ontbreken deze kwaliteiten bij mij.

In April bezit ik Homey 2 jaar. En er zal best wel veel werk verricht zijn zoals ik vaak van je lees. Maar kijk ik naar het product zoals ik het toen gekocht heb kan ik nog lang niet gebruik maken van alle functie's. En heb ik het als volwaardig product gekocht als pre order en niet als kickstarter of wat voor een andere variant

Enkele voorbeeldjes:
Infra rood, helaas geen top functie wat homey goed geregeld krijgt:
https://tweakers.net/ext/f/cxXqPfiBWxv9ZCM150loMi9m/thumb.png

Spraak... Ondanks de top microfoontjes blijft dat belabberd.
https://tweakers.net/ext/f/9oVr8jebEChuvdU9I7V9WQIP/thumb.png

Het 433 gebeuren zoals klik aan/uit of temperatuur sensors blijft belabberd. Heb mijn sensors via Homewizard aan homey gekoppeld. Ondanks dat Homey korter bij de sensors staat dan homewizard mist homey met grote regelmaat waarden. uren geen ontvangst van waarden is geen uitzondering.
https://tweakers.net/ext/f/qVjPIXdvhQAUUeHKgmTRfxms/thumb.png

En er zijn nog wel voorbeelden te noemen.

Was ik in het najaar van 2017 positiever geworden over Homey, begint de moed mij toch weer in de schoenen te zakken.

En even terugkomend op de app 2.0 deze moet ik met grote regelmaat op een iPhone geheel afsluiten omdat ie anders geen verbinding kan maken. Ja ik weet dat het een BETA is, maar ondanks het ongemak geeft ik deze toch de voorkeur. De andere 1.3.2 en 1.3.3 zijn ook 11 respectievelijk 5 maanden oud en bijzonder traag.

Resumee, ik vind het een top uitvinding maar 2 jaar later...... kan ik Homey nog steeds geen vette voldoende geven. Het blijft behelpen.

Vergelijk het met een nieuwe TV. Als ik deze koop wil ik ook niet alleen NPO 1,2, en 3 kijken. Vervolgens 4 maanden later kan ik RTL kijken. Weer 5 maanden later kan ik SBS 6 kijken
quote:
Robsta86 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:55:
Ja klopt, bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad net Athom CLI geïnstalleerd dus ik zou wel de nieuwste versie moeten hebben. Het oude "Athom project install" werkte ook niet meer, ik moest nu "Athom app install" gebruiken.

Er kwamen geen foutmeldingen naar voren bij het installeren, en de app lijkt ook gewoon actief te zijn als ik bij settings > apps kijk, echter lijkt er niets actief te zijn op port 9414/metrics op het ip adres van m'n Homey.
Ik krijg bij het installeren van https://github.com/rickardp/homey-prometheus-exporter wel een foutmelding over incompatible-app-version:

Mijn Homey draait op 1.5.3 stable, wordt deze firmware niet ondersteund?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gadgetruud

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 26-01 11:57
Hebben alle Homey's dit:

Met gestrekt been.

quote:
lubbertkramer schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 07:57:
[...]

Ja dus vanuit een flow laat je alles uitzetten, hele lijst met lampen en kaartje uit?
Dit is de flow:

Deze heeft voor 1.5.8 altijd gewerkt vlekkeloos. Homey stotterde wel wat ( bekend probleem) maar het ging goed. Nu sinds 1.5.8 gaat stottert homey niet alleen maar wordt zijn speech afgebroken, de ledring blijft geel en is vervolgens totaal niet meer responsive. Een reboot (via de homey app nog bereikbaar) is de enige oplossing.

Ik zal van het weekend eens gaan testen of ik iets kan vinden door de verschillende apps uit te zetten voor de devices maar het is natuurlijk wel frappant dat dit zich sinds 1.5.8 voordoet.

mijn advies, kruisen met een varken en nooit meer vervoeren!

• Flight777
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:43
quote:
Webgnome schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:07:
Kun je eens bij instellingen -> systeem -> stuff for geeks kijken wat de load avg is op dit moment?
En als je daarmee klaar bent kun je dan eens kijken bij instellingen -> zwave -> stuff for geeks Athom developer. Daar kun je je homey kiezen (Wel even inloggen) en dan zie je je zwave devices. Zou je daar een screenshot van kunnen maken. Misschien dat er veel errors worden uitgespuugd door een bepaald device dat er voor zorgt dat het netwerk druk is.
Zie below, zie geen Zwave errors (gaat om de MSTAIR switches) en load weet ik even niet hoe ik die moet interpreteren?

• Arie26
  • Laatst online: 21-01 20:13
quote:
Gadgetruud schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 20:12:
[...]

De hue-bridge en lampen kun je alle bij met homey koppelen. je kunt de hue-lampen via de bridge aan homey koppelen maar je kun ook rechtstreeks de lampen aan homey koppelen maar dan moet je even een anderen app op homey installeren

App met bridge hier

App zonder bridge hier
Het is niet zo dat je een speciale "scene" van uit de Homey / alarm kunt oproepen via homey naar de Hue naar de lampen ?
want daar voor moet je denk ik de bridge zelf koppelen maar die staat er niet bij ??
of gaat dit niet ?

en

Teteringen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sjalabert
Zo, Mijn collega heeft hem geprint. Mijn gepersonaliseerde (voorkant tekst) HOMEY beugel.

Download hem hier (zonder lettertjes/tekst)

Sjalabert wijzigde deze reactie 26-03-2018 15:15 (78%)
Reden: Plaatjes gefixed | Link toegevoegd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gadgetruud
quote:
Akumu22 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:50:
Onlangs een kaku AYCT-202 aangeschaft en toegevoegd binnen Homey. Echter kan ik maar één fysieke knop configureren binnen homey. Binnen de flow kan ik bij de ALS kolom de kaku afstandsbediening slepen, Vervolgens kan ik knop 1 /tm 4 en groep selecteren. In de praktijk kan ik echter alleen de 'bovenste' knop gebruiken en de knop om een lamp te selecteren (1 t/m 4 of groep). Iemand een idee hoe ik de andere fysieke knoppen op de afstandsbediening ook kan gebruiken? Er zitten namelijk knoppen op om bijv. te dimmen maar deze kan ik binnen de flow niet selecteren.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.

ps.

ik heb geen idee hoe ik afbeeldingen toe kan voegen, ben nog niet heel lang lid van Tweakers. 8)7
je kan de helderheid knoppen gebruiken door in het vakje waar aan staat te klikken en dan helderheid kiezen. Dit kun je voor elke groep apart instellen. dus als je in een flow kaart knop 1 selecteert en dan Aan, uit, helderheid hoog,helderheid laag. dan kun je alles instellen voor knop 1. dan moet je op de afstandsbediening zorgen dat het lampje bij 1 gaat branden en dan kun je alle fysieke knoppen gebruiken voor groep 1 waar je wat in homey aangekoppeld hebt

https://tweakers.net/ext/f/mPvKl1lvzHwA4FK8D1OzYK95/thumb.jpg

Gadgetruud wijzigde deze reactie 26-03-2018 17:28 (18%)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• HeroS
Voor de gene die nog een leuke oplossing zoeken voor een gordijnrails heb ik onderstaande post gemaakt:

https://www.domotica-blog.nl/post/automatiseren-gordijnen

Heb deze review samen met de Homey gemaakt waarbij deze oplossing prima werkt.

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11:25
Binnen de zwave developer omgeving kan ik per zwave device de knop 'CC Basic' On/Off zetten. Wat doet deze knop?

Voor het eerst alle drie de fibaro dimmer 2 devices rechtstreeks op de homey. Deze 3 dimmers bevinden zich alle drie op 5 meter afstand van de homey. Soms zitten er ook twee dimmers tussen de homey en de derde:

vandermark wijzigde deze reactie 12-04-2018 11:54 (173%)

STRAVA | Mijn trouwfotografie site

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aurora
  • Laatst online: 22-01 16:25
Mijn 0-10V dimmer (KaKU ACM-LV10) is ermee opgehouden. Was gekoppeld aan mijn ComfoFan en sinds vandaag reageert de KaKu niet meer. Ook de ventilator staat nagenoeg stil. Resetten van de dimmer lukt gewoon niet, iemand tips hoe ik dit ding tot leven kan brengen? Ledje brandt rood, op de reset knop reageert het dingetje totaal niet op. 7 seconden ingedrukt, zou moeten knipperen, doet 'ie niet.

Aurora wijzigde deze reactie 01-05-2018 10:24 (6%)

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Sjalabert schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:38:
@lubbertkramer Zonnetje schijnt, loop ff naar buiten. Kijk naar boven en geniet even.

Gaat allemaal goed komen #keeptrust
Ik koos ervoor om tegen Athom in te gaan @ general i.p.v. van de zon te genieten, heb in ieder geval mijn vrijheid van spreken nu weer terug dus verwacht maar wat meer intel hier de komende tijd (niet verkregen uit historie voordat ze daarover gaan piepen :P )
quote:
markhubert180 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:53:
@lubbertkramer heeft jouw partner ooit al eens een serieuze flow in elkaar gedraaid/gezet? Zo ben ik ook benieuwd of Emile zijn moeder dat het afgelopen jaar nog heeft gedaan. En dan bedoel ik ook een flow die volledig gebruik maakt van de if/else functionaliteit.

1,2—2 jaar geleden heb ik mijn vriendin wel eens achter de homey GUI gezet en die wist ik niet wat ze zag en hoe ze ermee moest werken. In dat terwijl zij ook gewoon dagelijks met computers en de nodige web-based systemen werkt.

Iedereen is altijd heel enthousiast over de GUI, maar mijn ervaring is/was toch niet zo geweldig.

Ben benieuwd naar de toekomst.
Vriendin kon gewoon een flow/complexe flow bouwen, maar die speelt inmiddels ook al sinds het begin met Homey en is ook meegeweest naar de meetups in Enschede _/-\o_ Maar op Trello is beantwoord dat met 2.0 het echt zal verdwijnen zoals ze al vaker gezegd hebben
quote:
Yes. The Homey Desktop App, and my.athom.com, will be unavailable for Homeys running version 2.0.0 or higher.

We completely understand that some users, especially the home-automation enthusiasts from the first hour, are used to a desktop interface. The truth is that mobile gives a much richer experience to everyone, and is actually easier to use for both average- and power users.
en voor wie wil, iedereen mag in het nieuwe NDA kanaal (wel even NDA tekenen) maar je kan een verzoek indienen @ Athom
quote:
We communicate as much as possible. Our Alpha tester group is made up mostly of developers, who we can share technical details with. We do this because we have observed that most technical information we shared was interpreted incorrectly and scared many users, which in turn increased the work for our support people.

If you are technical, then you are free to request access to the Alpha testers group.
quote:
Webgnome schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:37:
Als er iets duidelijk wordt uit de antwoorden van Emile op sommige vragen is dat het community based apps schrijven en het gekozen platform ( nodejs ) toch wel een grote keerzijde heeft. Namelijk apps die hartstikke veel geheugen / swapp gebruiken en daardoor het hele systeem om zeep helpen.
Super homey kwam vandaag ook weer in general naar boven op Slack, kan zeggen dat het het probleem met apps inderdaad tegengaat (geen stotteringen etc) maar verder zijn de problemen met z-wave/zigbee hetzelfde

lubbertkramer wijzigde deze reactie 04-05-2018 14:22 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Count_B
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23-01 20:45
Knipsel1

Ik heb een flow gemaakt die het gordijn dicht en open doet als ik op de virtual device klik. Nu komt het voor dat ik de virtual device niet gebruik maar de afstandbediening van Somfy zelf. Daarom heb ik een 2e flow gemaakt dat als de gordijnen dicht of open gaan de virtual device ook op on of off gaan. Alleen werkt dit helaas niet als ik met de Somfy afstandbediening de gordijnen bedien. Doe ik wat fout?

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Aurora schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:46:
Dat is niet wat ik hoor :) Ja, er wordt zeker op een breed publiek ingezet, maar voor de echte die-hards gaan ze er ook voor. Die lijken ze niet aan de kant zetten.

Dat op een breed publiek wordt ingezet is economisch gezien ook begrijpelijk en logisch. De die-hards zijn simpelweg een te kleine markt. Ik heb liever dat ze op een breed publiek gaan inzetten, dan over een jaar de handdoek in de ring te gooien. Just my 2 cents. :)
Waarom heeft je mobiele telefoon tegenwoordig 1/2GB ram ? Reden is dat memory/cpu niet toereikend genoeg is doordat iedere app een minimale hoeveelheid aan RAM pakt of hij het nou gebruikt of niet. Door te zeggen dat de hardware in de huidige vorm nog jaren meekan beperk je naar mijn idee enorm je systeem en zit je zeker niet aan de kant van de iets meer dan gewone gebruiker en blijft Athom zich verschuilen achter uitspraken als gemiddelde gebruiker heeft maar 10 apps en we zien dat ze steeds minder installeren. Als je al een beetje flows wilt maken heb je alleen al een paar apps nodig als countdown/countup/better logic om je flows te kunnen maken en vergeet niet alle andere apps die vooral diensten koppelen als postnl, spotify en dergelijke (waarom hebben ze het dan over sh op Slack en dat je die tegen een mooie meerprijs kunt kopen)

quote:
Aurora schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:46:
Het staat er misschien zwart op wit, maar ik hoor, lees en zie het meer als een safe side. Stefan geeft ook aan aan dat je in principe nog een stuk door kan gaan voordat er eventueel problemen kunnen ontstaan.
Je kunt wel zeggen dat Athom het als indicatief aangeeft maar waarom hebben gebruikers met 50+ z-wave/zigbee dan problemen terwijl deze problemen binnen HASS (zoals sommigen Athom nu aantonen) niet bestaan (in theorie is RPI met raspbee/z-wave niets anders dan Homey maar minder mooi van buiten)
quote:
Tassadar32 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:53:
@lubbertkramer 29 Z-wave devices momenteel. Hiernaast nog een paar devices voor laadpaal, zonnepanelen en ubiquiti spul.
Mooie set-up al, probleem is dat je alleen steeds meer wilt automatiseren als je eenmaal in die flow zit :P

lubbertkramer wijzigde deze reactie 08-05-2018 15:55 (27%)

• tcviper
  • Registratie: april 2010
  • Nu online
quote:
SkorpionNL schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:47:
Zo zou het precies moeten werken @tcviper. Kan je is een screenshot van je flow plaatsen?
Die animate pulse doet het overigens wel, maar die GET query gebeurt niks mee:

PSNid: tcviper | Steam: Viper | Spotify ID: mbnn | TechConnect.nl - Mikeredfields.com

• jdh009
  • Laatst online: 26-01 18:56
Heb de afgelopen tijd flink wat flows aan kunnen maken maar zit nog altijd met eentje die niet lukt omdat de techniek niet meewerkt. Ik heb een flow aangemaakt waarmee ik een foto (van de voordeur) kan sturen naar mezelf inclusief een notificatie dat er post bezorgt is. Dit wil ik doen met behulp van een van een raam/deursensor. Helaas krijg ik het niet goed werkend wanneer ik het monteer onder de klep van of in de brievenbus. De brievenbus is gemaakt van metaal waardoor het signaal mijn homey niet haalt (Faraday-kooi?). Philio en Neo Coolcam konden buiten de brievenbus wel de flow starten maar ze kregen het in de brievenbus niet voor elkaar. Heeft een van jullie een zelfde soort brievenbus met sensor? Zou dit ook anders opgelost kunnen worden?

Een nieuwe brievenbus is geen een optie. De sensors die ik had zijn ondertussen ergens anders gebruikt waardoor een nieuw model geen probleem is.

Plaatje ter illustratie van het model en type

jdh009 wijzigde deze reactie 12-05-2018 23:59 (12%)

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
FireFoz schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:35:
Ik vind het wel bijzonder dat ie het op 3m afstand nog niet haalt. Zo dik metaal is dat niet lijkt me.
[...]
Ik denk niet dat de dikte van het metaal er iets toe doet, vandaar 'kooi van farraday'.
Anders zou dit ook een probleem geven ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aurora
  • Laatst online: 22-01 16:25
quote:
FireFoz schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:14:

Dan kun je via Homey nog directe input geven aan harmony devices, waarmee je dus theoretisch enkel bij iedere device het off comando stuurt en klaar. Maar dat werkt helaas niet, dan gebeurt er niets.
Vreemd, bij mij werkt het gewoon wel goed:

https://i.imgur.com/01ACVJH.png

Alhoewel. Dat pokke ding (de Harmony) heeft een onwijs slechte WiFi antenne aan boord. De Harmony heeft erg veel moeite een constante verbinding te houden en valt dus geregeld weg, waardoor inputs door Homey niet doorkomen. Ik ga dat deze week fixen door een range extender te plaatsen. Vind het wel vervelend om speciaal voor de Harmony een extender in te zetten, als alle andere apparaten geen enkel probleem hebben. Zelfs de Homey niet, die verder weg staat. Wat ik dus wil zeggen, check of je hub de connectie niet dropt :)

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Jovink538 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 21:34:
Beter dan Lubbert kan ik het niet verwoorden.
Wat ik er nog aan toe wil voegen is dat Homey op zich al aardig wat geld kost en dan zou je voor de spraak nog extra geld moeten neerleggen. En daarbij de spraak opdrachten van Alexa/Google Assistant nog beperkt zijn.

Via Homey kan ik vragen om 3 kopjes koffie te zetten middels de apps Smarter Coffee en Numcatch. Of vragen om de rolgordijnen te sluiten. En daarbij kan het in het Nederlands wat (nog) niet mogelijk is bij de eerder genoemde merken.

Ook kan je Homey wat laten zeggen en ook dat kan nog niet met de andere twee.
En op de vraag wie gebruikt dat nou. Nou ik dus wel. Bijvoorbeeld om te vertellen welke afval container er aan de weg gezet moet worden, of dat er iemand aan belt, de planten water moeten hebben.

Ook dat soort apps worden veel gebruikt en heeft Lubbert niet opgenoemd.

- Buienradar
- Trashcan Reminder
- Weather
- Nos
- PostNL
- Plant sensor
Precies, met even wat apps zit je al snel boven de 10 gemiddeld die Athom volgens hun statistieken ziet maar goed het blijft bij praatjes erover terwijl de meeste gebruikers tonen dat ze allemaal de waarschuwing hebben (zelfs nieuwe huis-tuin-keuken gebruikers gezien het forum/slack)
quote:
Tassadar32 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:49:
Helemaal eens met @lubbertkramer. Mijn z-wave netwerk was ook minder dan 15 apparaten toen ik begon. Nu zit ik op 28 en er komen nog sensors bij!
Haha als je eenmaal begint is het einde zoek kan ik je vertellen, 80+ zigbee en 40+ z-wave inmiddels hier waarvan het meeste wel neo, xiaomi en ikea is hoor (plus dan alle andere apparten) :) In the end wil je alles automatiseren, zelfs als de amerikaanse koelkast zelf een melding geeft als de deur te lang open is plak je er een deursensor op (ik in ieder geval O-) )
quote:
Greetoz schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:31:
@lubbertkramer wat is een super homey?

Verder liep eindelijk alles hier als een zonnetje... en opeens is de homey elke avond niet meer te bereiken. Een ptp lost dat op. Het is al zo erg dat ik een losse kaku schakelaar er tussen heb gezet voor de power cycle... ik gebruik ook veel Xiaomi sensoren maar anders was ik al wel overgestapt naar een HC2...
Super Homey is een Homey die hetzelfde is maar alleen een andere SOM (CPU/RAM -> 2GG RAM en Quadcore) heeft. De nieuwe Homey's die nu te koop zijn hebben ook een andere SOM dan de Homey's van voor 2018 maar daarin zijn de specs vrijwel gelijk. 1.5.8 was nodig om deze Homey's uit te kunnen leveren, daardoor is hier in dit topic de discussie geweest waarom die toen al wel de nieuwe firmware hadden maar oudere Homey's niet omdat Athom die niet vrij wou geven. Zie screenshot hieronder van Slack, had deze hier gepost Discussie is nu nog terug te vinden op Slack, zal op den duur verdwijnen door limiet aan berichten. Gelukkig zorgen we op Tweakers ervoor dat dat soort informatie nooit verloren gaat, net zoals de forum updates met de vele beloftes die ze snel verwijderd hebben maar hier @ Tweakers nog allemaal te vinden zijn _/-\o_

quote:
RobertMe schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 23:14:
[...]

Athom heeft op een gegeven moment (blijkbaar, als experiment?) een 'limited edition' gemaakt met meer RAM, betere CPU, ..., en dit is de 'Super Homey'. De exacte gedachtengang hierachter weet ik echter niet. Echt bedoeld voor de die-hard gebruikers met veel apparaten? 'hobby'-dingetje? Experiment voor een opvolger? Ik durf het niet te zeggen.

Verder eens met wat hierboven is geschreven. Als je je hele huis wil automatiseren ga je heel makkelijk/snel over de limieten die Athom nu stelt heen.
Het is geen experiment, gewoon te koop zoals Emile ook liet weten op Slack. Afgelopen maand zijn er weer twee verkocht aan een gebruiker. Ze blijven nog steeds gemaakt en verkocht worden :) Alleen de prijs die Emile benoemd is aburd over de kop gegaan maar dat zal wel omdat anders half Slack er een zou willen :9 Het is niet zozeer voor meer apparaten, daar lopen we tegen dezelfde problemen aan oftewel het houtje touwtje verhaal van zigbee/z-wave maar hierdoor geen problemen wat betreft stotterende homey, swap die volloopt en alles wat verder met RAM/CPU te maken heeft. Deels daardoor inderdaad minder problemen met apparaten maar verder (los van betere CPU/RAM) zou Homey alles prima aan moeten kunnen, probleem is de software aangezien een RPI met dezelfde chip met bijvoorbeeld HASS als OS het ook kan :)

lubbertkramer wijzigde deze reactie 20-05-2018 00:27 (10%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 26-01 18:12

j1nx

Geek - Enjoying life

Het is nooit het helemaal af. Er zullen altijd bugs zijn. Er zullen altijd nieuwe bugs ontdekt worden. En zo ook, de dag voor, op de dag, en de dag direct na release...

Gezien hun geschiedenis niet geheel onverwachts, maar ze moeten daar eens hun vinger uit hun kont halen en hun development cycle aanpakken.

Je stabiele "master" in takt laten. Development branches afsplitsen per aangepakte bug / feature en die pas na langere testen mergen in master.

Als er dan een deadline komt van een release, dan kun je eventueele bugs/features die je er wel in wilde hebben maar niet gehaalt heb gewoon doorzetten naar de volgende release...

hobby-knutsel-prutsel-praktijken als je het mij vraagt

EDIT: Wellicht dat iemand ze dit artikel uit 2010 eens onder de neus moet schuiven...
https://nvie.com/posts/a-successful-git-branching-model/

j1nx wijzigde deze reactie 31-05-2018 13:16 (8%)

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HeroS
Ik zocht een manier om me EV te kunnen monitoren. Heb een oplossing gevonden en een artikel er over gemaakt. Ik gebruik de Homey en Youless.

Doe er je voordeel mee :)

Check:
https://www.domotica-blog.nl/post/ev-monitoren

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
tcviper schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:33:
[...]

Probleem van HASS op dit moment vindt ik hoe je alle devices en scenes erin moet krijgen, via scripts enzo. Als daar een Web interface voor komt dat het eenvoudiger wordt, wie weet....
Node-RED is de oplossing voor het grafisch bouwen van flows. In onderstaand voorbeeld schakel ik via een HTTP request richting pimatic (gebruik ik op een andere RPi voor het schakelen van nog wat 433 schakelaars) afhankelijk van de tijd een LED strip op basis van een bewegingsmelder. Na 60 seconden gaat de LED strip weer uit.
Het schakelen van deze LED strip is tevens mogelijk via een slider in de HASS app, maar daar voeg je eenvoudig ook nog een fysieke knop aan toe mocht je dat willen. Je combineert dus twee of meer inputs in één flow.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Sanderrr schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 07:47:
Ik twijfel tussen een smart plug van Osram of Innr, beiden kunnen gebruikt worden om een normale lamp aan Hue te koppelen maar de Osram app wordt door Athom bijgehouden en de Innr app door een externe ontwikkelaar die wat meer aan updates lijkt te werken. Iemand goede/slechte ervaringen met een van beiden? Wil ze niet alleen voor lamp gebruiken maar ook voor TV en mediabox.

Je hebt natuurlijk ook KaKu voor de TV en mediabox maar ik zie daar tov Osram en Innr geen meerwaarde in, of mis ik iets?
Wat betreft INNR app die is ondersteund door @kasteleman wat sowieso goede support zal geven, zie op zijn GH dat de app 5 dagen geleden nog aangepast is...Athom is altijd traag met updates of het mergen van PR's op bestaande apps (staat al weken bijvoorbeeld PR open voor de Ikea app vanuit de community voor uitbreidingen aan de app). Zelf heb ik ook twee Osram plugs thuis (zigbee) maar deze werken prima. Denk dat je in theorie aan beide geen miskoop doet.

Hier gisteravond eens begonnen met het stresstesten van de super Homey wat betreft RAM/CPU om te kijken wanneer daar het stotteren begint of RAM volloopt maar vooralsnog met 90+ apps blijft deze goed overeind zonder stotteren. 2GB RAM doet toch wonderen, jammer dat zaken als zigbee/z-wave nog steeds niet volledig uitgebouwd zijn waardoor ze veel basis functionaliteiten missen en het nog niet stabiel is

lubbertkramer wijzigde deze reactie 13-06-2018 08:15 (5%)

• Greetoz
quote:
lubbertkramer schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:06:
[...]

Niet helemaal eens, laat zien dat CPU/RAM duidelijk een beperkende factor is en dat de waarschuwing gewoon hardcoded IF < then 15 apps no warning ELSE Warning i.p.v. dat hij kijkt naar je RAM/verbruik van de door jouw geinstalleerde apps. Laat zien dat Athom need to step up the game als ze Homey en de app store willen blijven gebruiken net als je mobiele telefoon ieder jaar een betere CPU/Meer RAM krijgt

En, hij is gewoon te koop liet Emile weten alleen was zijn prijs van 1100 belachelijk, gewoon aangeven dat de andere super Homey's ook voor 550 gekocht zijn en dat je dat wilt betalen
Maar dat die <15 apps gewoon een harde grens was, was toch allang bekend? Volgens mij heeft Athom dat ook ergens al aangegeven. Volgens mij is het ook eerder brakke coding dan iets anders, want mijn homey crasht regelmatig volledig met 29 apps (waarvan 8 ofzo uitgeschakeld). Athom kan kennelijk niet vinden waarom.

En als hij "gewoon" te koop was stond hij wel op de website als optie. Het is natuurlijk geen officieel product.

ps. als ik wist dat een superhomey mijn problemen zou oplossen zou ik erin investeren.. alleen zolang mijn homey nog blijft crashen (PTP enige oplossing) zonder aantoonbare reden (zelfs niet door Athom) ga ik geen 550 euro uitgeven aan Homey..

Greetoz wijzigde deze reactie 13-06-2018 10:16 (9%)

quote:
Greetoz schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:27:
[...]

Ik had mijn bericht aangepast, maar heeft de superhomey ook nog steeds alleen ondersteuning voor 2.4g Wifi? of eindelijk ook 5 ghz, aangezien 2g zo goed als onbruikbaar is in een stad zoals Amsterdam.
Zelf nooit veel aandacht gekregen omdat ie haast boven de Unify AP staat en nooit problemen met de verbinding heb gehad maar volgens de specificaties moet hij dat ondersteunen :) Zal het straks thuis even checken
quote:
j1nx schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:49:
[...]

Excuses, wat ik zei is niet iets waar jij zelf iets mee kan. Dat is aan Athom om te fixen.

@lubbertkramer Heeft ergens paar pagina's terug gezegt, dat de super-homey 2GB was en de normale 512 MB

j1nx in "Homey - Alles in huis verbonden"

Daar kwam hij echter, later op terug waarbij hij zichzelf corrigeerd;
lubbertkramer in "Homey - Alles in huis verbonden"

Echter dat laatste was dus een onterechte correctie, aangezien jouw screenshot toch echt maar 512MB geheugen laat zien.

Met andere woorden jouw Homey heeft dus een "i.MX6 Solo" SOM. Zie hier de verschillende;
https://www.solid-run.com.../imx6-som-specifications/

Iemand een screenshot van de eerste versie van de Homey? Puur om even te checken of daar wel een van de middelste SOM's inzit.

Hoe dan ook jij hebt nu 2GB storage waarbij het OS zelf al ~630 MB weg snoept en je dus feitelijk maar zoals de screenshot zegt; 1.64 GB beschikbaar opslag hebt.

"Systeem", "Spraak" en "Inzichten" nogmaals al ~640 MB innemen. Geen idee wat die drie dingen precies zijn. Systeem, vermoed ik logs, configuratie bestanden en dergelijke. Inzichten? Spraak?

Met de APPs die je geinstalleerd hebt, heb je dan nog maar ~880 MB over. Je hebt nog niet eens zoveel APPs geinstalleerd maar wel wellicht de grotere.

Kijk je opslag op zich is hier dan niet echt de beslissende factor, maar wel als het vrije gedeelte dan ook nog eens gebruikt gaat worden voor SWAP! Swap moet je zien als extra geheugen dat gemaakt word op het opslag media. (vergelijkbaar met de pagefile van Windows)

De problemen die je dan ervaart zijn tweeledig;

- Als je meer swap nodig hebt als dat er ruimte beschikbaar is dan, kom je uiteindelijk te kort en crashen dingen.

Misschien dat je dit een beetje beter kunt maken door te kijken of het niet mogelijk is, Spraak en/of Insights volledig UIT te zetten, waardoor je dat stuk ruimte terug krijgt, waardoor je Swap geheugen-wise weer wat verder kan strekken...

Echter dan het tweede puntje;

- Als je steeds het vrije gedeelte gebruikt voor SWAP en dan ook nog eens volledig, dan heb je enorm veel meer write-cycles op de MMC wat uiteindelijk je MMC gaat slopen. (Soort gelijke problemen met hass.io op een RPi die met default settings ook vrij snel je SD kaart kan slopen)

Echter met een RPi gooi je er even een nieuw SD kaartje in. Met de Homey gaat dat niet werken en is het ding uiteindelijk "kapot". (Opsturen ter reparatie / vervanging van de SOM is dan de uitkomst. Garantie??)

Mijn mening: Anno 2018 een embedded device met maar 2GB storage en zelfs maar liefst 512 MB geheugen, kan echt niet meer!!

EDIT: Athom.nl zegt dat er 4GB in zit, maar aangezien ze Buildroot als OS + Linux gebruiken, trek ik dat in twijfel.
Haha veel makkelijker om gewoon te zeggen dat je als gebruiker teveel apps hebt terwijl je dat juist als unique selling point meegeeft en je al vrij snel aa nde 15+ apps zit |:( Maar daarom ziet het er bij de super Homey's ook gewoon een stuk beter uit ondanks 90+ apps up and running (+flows /apparaten)

quote:
Sanderrr schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:32:
Wat vinden jullie eig de beste weer app voor Homey? Ik zie de volgende in de app store:

- Yahoo Weather (van Athom)
- WeatherUnderground
- OpenWeatherMap

Die laatste lijkt wel goed ontwikkeld te worden, maar ben beniuwd welke jullie qua voorspelling en actuals het beste vinden. Op m'n telefoon zweer ik bij de KNMI app :)
Geen, mis een laatste optie je eigen weerstation wat nog veel betrouwbaarder is dan het weerbericht vanaf een x locatie (generiek) want een bui kan zomaar lokaal vallen

lubbertkramer wijzigde deze reactie 13-06-2018 16:02 (3%)

• vandermark
  • Laatst online: 11:25
Wat ik nu heb voor screens aan westzijde (na 13.00 nodig):

Flow voor wanneer ze naar beneden gaan:

Om pendelen te voorkomen een vertraging zodat bij beetje schaduw niet direct screens weer omhooggaan. Bij lage UV gaat zandloper 20 minuten lopen. Bij nieuwe zon stopt de zandloper. Eindigt de zandloper na 20 minuten zonder zon dan gaan de sceens omhoog:

En bij naderende bui: screens omhoog:

STRAVA | Mijn trouwfotografie site

Acties:
  • +1Henk 'm!

• basvanderploeg
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 26-01 00:55
quote:
meesje schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:55:
[...]

Zojuist even gekeken op de site van Athom, maar onder Muziek vind ik niks (meer?) over bluetooth audio.
https://www.athom.com/nl/homey/muziek/
Hebben ze de pagina al aangepast of is nog ergens anders info te vinden over bluetooth audio?

[...]
In de broncode is het wel terug te vinden zie ik:

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 07:15

Kecin

Je keek.

De Tahoma moet je inderdaad wel hebben. Gelukkig kreeg ik hem voor 170 euro en op de totale rekening was dat praktisch niets (10K+). Philips Hue heb ik gekoppeld, verwacht er niet teveel van. Het doet het, maar ook via de Philips Hub.

Mijn Homey maakt ook gewoon contact via de Tahoma box met die inloggegevens.

Screenshot van de TaHoMa app:
https://tweakers.net/ext/f/ePCKzUWR6BUCjRdS2UyU8TBh/thumb.png
quote:
Hans_ij schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:51:
[...]

Heb je toevallig ook het typenr van de IO motor? Dan ik daar eens gericht naar zoeken.
Ik ben al bij verschillende bedrijven geweest. Wat mij opvalt is dat er nog niet heel veel kennis van het automatiseren van raamdecoratie is. Vanmiddag ben ik weer teruggebeld dat ze verder moesten uitzoeken wat er precies allemaal met de Homey werkt :)
Weet zo de typenummers niet. Maar alle IO icm met een TaHoMa box zou moeten werken. Zie ook de beschrijving bij de plugin voor de Homey. Zo heb ik voor de erker en schuifpui zwaardere motoren dan andere ramen. Ook de fluisterstille variant, ook nog weer anders.

Kecin wijzigde deze reactie 25-06-2018 22:27 (42%)

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

• SkorpionNL
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10:14
quote:
Tallguy schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:09:
@millerman_sf @SkorpionNL Bij de DAN heeft Heimdall geen optie voor 'deels', alleen aanzetten, uitzetten, verwijder Heimdall geschiedenis en stuur info naar Heimdall.

Als ik bij Heimdall zelf kijk (onder Settings) hebben de slaapkamers wel beide opties groen: volledig en gedeeltelijk.

Wat zie ik dan over het hoofd?

SkorpionNL wijzigde deze reactie 12-07-2018 17:46 (9%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14-10-2019
Ik heb 'm inmiddels geprint, printje van ca 4 uur, op normale snelheid.

De verzendkosten zijn hoger dan de kosten voor het printen... Kom je op een reele prijs van 15 euro en commercieel via een shop iets hoger. Goedkoper dus als je zelf kunt printen. En als je in de buurt kan laten printen dan is het hooguit 8 euro. En het kan misschien zelfs nog goedkoper, maar ik doe niet mee aan die race-to-the-bottom.

En je kan printen in alle kleuren van de regenboog, of met hout of kurk. Wat wel leuk is voor in de huiskamer.

Voor zover de economische aspecten van het printen van een muurbeugeltje. 8)

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11:04
Mijn Homey hangt sinds gisteren aan de muur en dit is het resultaat. Kabels moet ik nog wegwerken maar heb al een langere kabel gekocht daarvoor.

Homey
Homey muur

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• arjandijk162
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 25-01 13:49
Ik heb de vraag ook in het Hue topic gesteld, maar om niet alleen maar eenzijdige Hue oplossingen te krijgen, stel ik de vraag hier ook.

Vraagje aan jullie: Volgende week wordt in mijn kantoor nieuwe led verlichting opgehangen. Hierbij wordt het systeemplafond vervangen door iets met geintegreerde verlichting wat veel moeilijke toegankelijk is. Ik wil daarom nu in een keer goede beslissingen maken. Dimbaar, 230 volt en te dimmen mbt faseafsnijding.

Ik weet nog niet helemaal hoe het prettig verlichten is, dus ik wil zo flexibel mogelijk blijven wat betreft welke lampen tegelijk aangaan en op welke sterkte.

Elke rode cirkel in de afbeelding is een stekker die naar een stroompunt moet. In het plafond zitten op dit moment 4 rijen stopcontacten over de breedte.

Ik moet nu een aantal keuzes maken:
Wordt elke lamp afzonderlijk dimbaar?
Er is namelijk geen aparte schakeldraad voor elke lamp, maar ik zou 4 groepen kunnen maken zoals het nu is. Of ik kan tussen elke stekker een draadloze dimmer zetten, waar ik dan weliswaar later niet meer bij kom als het plafond dicht is.

Grootste bezwaar: Prijs. Dit zou 13 dimmers betekenen. Voordeel maximale flexibiliteit

Welke Dimmer?
Ik kan bedienen met Homey en of Hue bridge. Mijn opties zijn de volgende:
  1. Busch Jaeger 6715+6737-84 bedieningselement=213 euro per dimmer
  2. Fibaro Zwave Dimmer 2+pulsdrukker=85 euro per dimmer
  3. Qubino Dimmer+pulsdrukker=82 per dimmer
  4. Wachten op de nieuwe Niko elementen(friends of Hue)
1. Voordeel: direct te koppelen met Hue systeem / Nadeel: kneiterduur
2. Voordeel: Meer flexibiliteit mbt aanroepen van scenes met knoppen, nadeel: niet direct in Hue
3. Zie 2
4. Voordeel: Niko elementen zijn waarschijnlijk flexibel te programmeren met de Hue app. Veel gemakkelijker dan de Busch Jaeger dimmers.

Wat zouden jullie doen? Zie ik nog een optie over het hoofd? Als dimmer maar 30 euro hadden gekost dan zou ik elke lamp apart dimmen, maar dat is financieel niet haalbaar.

arjandijk162 wijzigde deze reactie 24-07-2018 16:49 (14%)

• RVervuurt
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 07-01 13:26
quote:
RVervuurt schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 17:56:
Vandaag m'n Osram Smart+ Plug binnengekregen. Gekocht om het terrarium van m'n hagedis aan te sturen. Het aantal uur dat hij per dag krijgt, is afhankelijk van hoe lang het licht is buiten, dus ik moest 3 tot 4 keer per jaar de tijdklok aanpassen die op het stopcontact zat.

Nu heb ik 'm gekoppeld aan de Hue motion sensor in de badkamer (geen gordijn, alleen mat glas, dus meest correcte licht). Als die boven de 50 LUX komt (morgenvroeg even kijken of dit een beetje klopt), gaat ie aan. Daaronder gaat ie uit. Ik ben benieuwd! Dat was toch zo'n taakje van een paar minuten die ik vaak op de lijst "doe ik morgen wel" zette :P

Edit: 8)7 Dat werkt natuurlijk niet, want die sensor doet ook het licht aan in de badkamer... En wat gebeurt er dan met de Lux-waarde? Precies |:(

Even kijken of ik de tijden van zonsopgang en -ondergang kan gebruiken in een flow.

Edit 2: Die zit gewoon ingebakken. Ik ben benieuwd of het werkt!

Edit 3: Hoe kan ik het beste "The sun rises/sets" gebruiken om een stekker aan en uit te zetten, zonder twee flows te moeten maken? Bij de Lux-value kon ik in de laatste kolom een "else" maken, maar dat is hier niet zo makkelijk toch?
Opgelost! Toch met Lux, maar met een check of het tussen zonsopgang en -ondergang is.

Iemand die weet wat "Daytime" betekent? Is dat zolang de zon op is? Is dat tussen 6:00 en 18:00?
quote:
2be schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:31:
[...]

De 433 rewrite vraag ik me ook af en is een terechte vraag. Net zoals waarom er nu ineens een update is voor 2 kleine bugs. En uiteraard: Waar blijft 2.0?

De uitstel van het blog is aan de andere kant lekker makkelijk om hierover te zeiken. Het is altijd de eerste vrijdag van de maand geweest. Eind juni/begin juli is het 1x de laatste week van de maand geweest, omdat Emile dat misschien met vakanties of andere afspraken beter uitkwam. Bram heeft nu per ongeluk 1x gezegd dat het de laatste vrijdag is en iedereen heeft weer een detail gevonden om over te mekkeren. Ik snap wel dat je dan maar liever helemaal niet reageert.
@Moszkowicz zou dat vrij makkelijk kunnen corrigeren door gewoon te reageren en vragen te beantwoorden, het is niet de eerste keer dat hij wegloopt van verantwoordeijkheid en vragen negeert die openlijk aan hem gesteld worden op het forum of @ slack of dan @WeeJeWel het laat oplossen. Hij zal beter zijn onderzoek moeten doen en weten waar ie over praat als ie als community manager wil fungeren, wat je zwart op wit neerzet kan tegen je gebruikt worden.

Daarbij ook de note dat er geen vermelding staat over waarom de vorige blog eerder/later was in de blog zelf en alleen op Slack heeft gestaan wat niet iedereen actief volgt wat dus voor verwarring zorgt en waardoor een uitspraak van Bram leidend is want dat is makkelijk terug te lezen

Edit:
In stilte heeft hij vanmorgen een modbreak gedaan op zijn eigen post wat hij ook simpel in een nieuwe reactie had kunnen doen zodat iedereen het ziet en de update kon lezen

Einde edit

De 433 rewrite begint net als de 1.5.6/1.5.8 update of de 2.0 belofte een lang verhaal te worden en ondertussen blijft het aantal bugs maar groeien, laat staan de zigbee rewrite waar ze nog aan moeten beginnen na 2.0. Ondertussen is het maar blijven herhalen van wat iedereen al weet in de blogs zonder echt nieuws te leveren of verbeteringen aan te leveren, deze 1.5.12 update is ook alleen maar gedaan voor wat vulling in de blog morgen anders zou het helemaal een dejavu worden. Ik vind het dan ook niet gek dat gebruikers van Homey alles aanpakken omdat Athom geen antwoorden geeft. (herkenbaar van mezelf O-) )

Ik zit met smart te wachten wat er veranderd is nadat ik in april al de nieuwe app gekregen heb inclusief design door een foutje van Athom dus laat die screenshots maar komen die afgelopen blog ineens nog niet goed genoeg waren (moet dus anders zijn dan de eerdere teasers?) ik ga zeker een vergelijking posten zodra daar meer nieuws over is :)

lubbertkramer wijzigde deze reactie 02-08-2018 09:52 (13%)

• rikadoo
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online
Klein vraagje, ben een beetje aan het stoeien met de flow, maar echter heb ik 1 ding waar ik niet uitkom en of het uberhaupt wel mogelijk is namelijk dit:

Momenteel heb ik een flow met als er na half 10 iemand word gedetecteerd gaat het licht aan, en na 30 seconden geen beweging weer uit.

Nu heb ik 3 van deze sensoren met 3 lampen en dus ook 3 flows, is het mogelijk om deze samen te voegen in 1 flow aangezien de werking en tijden hetzelfde alleen de 1 stuurt dit aan en de ander dat.

Ik denk er waarschijnlijk te moeilijk over maar iemand enig idee of een zetje in de goede richting.
Want stel dat ik er binnekort nog meer heb dan heb ik straks 100 flow met 1 simpele regel erin, ik dacht dat moet ook makkelijker kunnen.

AMD Ryzen 7 3700x | Kraken X62 AIO | Asrock x570 Steel Legend | 16GB Corsair DDR4-3200MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Inno3D GeForce RTX 2080 | 1x 6TB | 2x LG 27UD59-B Zwart

• Sjalabert
quote:
Sanderrr schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:53:
Grafana is heel mooi idd, maar als je zelf niet heel technisch bent is Prometheus draaiend krijgen echt onmogelijk. Vind het slecht dat een data export niet standaard in Homey gebakken zit.
Om heel eerlijk te zijn. Vond ik het allemaal meevallen. Heb een Rpi geleend van collega. Na dagen klooien heb ik het zo draaien. Uitzoeken duurt langer dan aan de praat krijgen ;)

Zo heb ik mijn dashboard aan de praat

Onderstaande de code voor het te installeren op Pi: (binnen 10 minuten aan het draaien)

https://pastebin.com/dZbAW6dt

Sjalabert wijzigde deze reactie 03-08-2018 13:36 (24%)
Reden: goede link toegevoegd

quote:
wolly_a schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:59:
[...]

Dit bandje heb je al een aantal keren afgespeeld... De meeste kennen het nu al.

Als ik al je reacties samenvat, komt het neer op het volgende: als Athom even niets van zich laat horen ben je teleurgesteld en schrijf je het van je af, als ze wel iets van zich laten horen, dan is het eigenlijk ook niet goed.

Ik ben geen specialist, maar ik kan me voorstellen dat men niet iedere nieuwsbrief een supergave nieuwe feature kan presenteren en dat sommige dingen tijd kosten. Om te voldoen aan de wens om regelmatig iets te horen van Athom, vertellen ze hoe dingen ervoor staan met zaken waar ze aan werken en ja, dan heb je kans dat dingen vaker terug komen.

En nee, niets kop in het zand steken. Ik schreef dat je best kritisch mag zijn. Bij jou is de kritinizer echter doorgeslagen naar één kant, met als gevolg dat nietsmeer deugd. Komt Athom met de beste update ever, zonder enige bugs, razendsnel, die maar 1KB geheugen gebruiken, waardoor het ding ‘s avonds tijd over heeft om je rug te masserenen de afwas te doen, dan zal het nog niet goed zijn.
Best grappig want lezen is dus niet je sterkste kant, laatste update is zoals aangetoond weinig nieuws gebracht, alle teksten eruit waren bijna knip en plak uit een oude blog alsof het een nieuwe feature is. Dan mag dat toch gezegd worden, of ga je net als Athom cencuur toepassen :P

Wat mij betreft is Athom inderdaad veel te laat met zaken, kijkend naar zigbee waar de issues al een jaar openstaan omdat ze bij de lancering de eerste wilden zijn i.p.v. de beste en dan nu zeggen sorry we hebben geen mensen om zigbee op te lossen, doe het maar met de crappy implementatie waardoor we niet alles kunnen ondersteunen maar zigbee wel als unique selling point gebruiken O-)

maar ontopic dan, het blijft echt een drama om op je mobiel een tekst in te vullen in een logica tag. Oke oke in de webui is dit ook een drama maar kun je tenminste met meerdere schermen en athom/notepad++ gewoon ctrl-c/ctrl-v doen. Ben heel benieuwd wat maanden aan uitstel gaat oplossen (wat ze uit de hoge hoed toveren O-) )

• Sjalabert

Sjalabert wijzigde deze reactie 06-08-2018 10:06 (46%)

• TF0
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 26-01 08:07
Gebruikt iemand de Unifi app?

Ik wil een melding op mijn telefoon krijgen zodra een (onbekend of bekend) apparaat verbinding maakt met het gastennetwerk, maar er komt nooit iets binnen.
Verbinding met de Unifi controller werkt, ik kan wel bekende apparaten toevoegen etc, maar het gaat me juist om de onbekende apparaten.

Zou dit moeten werken?

https://preview.ibb.co/kRv4fe/2018_08_06_22_27_13_Flow_Homey.png

quote:
Count_B schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:54:
Ik las dat veel mensen een weerstation van weatherflow in bezit hebben. Wat zijn de ervaringen hiermee en hoe koppel je deze aan je homey want hier is nog geen app voor toch?
Heb Weatherflow (eerste unit de air) sinds afgelopen oktober hangen, tweede unit (de sky) hangt nu sinds een anderhalve maand. Bevalt zeer goed, werkt nauwkeurig en een goede app / notificaties! Heb deze gekozen boven de Netatmo mede doordat Netatmo al geruime tijd hetzelfde model verkoopt en de haptische wind/regen meter mij beter lijken dan die van Netatmo. Daarnaast vind ik het mooi dat je een openbare URL kunt delen (voor je buurt, of wie dan ook) waarop zij ook het weer kunnen volgen. En het was gewoon leuk om weer een project te ondersteunen en te kijken wat het zou brengen _/-\o_

Ik was begonnen aan een app voor Homey maar doordat ik nu Hass ernaast draai waar hij direct op werkt ben ik daarmee gestopt. Je kunt hem aan Homey koppelen via IFTTT
.

lubbertkramer wijzigde deze reactie 08-08-2018 09:21 (5%)

quote:
Tallguy schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:03:
@lubbertkramer had jij toevallig nog een update mbt Slide? Jij postte deze tot nu toe trouw op het Athom forum, maar de laatste is al weer een poosje geleden (zag dat er rond 23-7 nog een update zou komen, maar die dus niet meer gezien vanwege je ban).
Thx!
Dat is de keerzijde van een ban krijgen :9 Er zou 20-8 een nieuwe update volgen maar deze staat nog niet op kickstarter / heb ik nog niet ontvangen

Hier de update van 23-7
quote:
Hello everyone,

Today marks Monday July 23 which means this is Team Slide with a quick update on.. Slide! ;-) It’s a short one, as we're all taking a short summer break to catch up on sleep, sunlight and to recharge for the exciting final run ahead. But we wanted to make sure to touch base with you, our backers, regardless and bring you up to speed.

Slide packaging

As we’re moving into the final phase, it’s time to fill in all the remaining blanks before we start delivery. In this update, we want to show you the box in which your Slide will come. Our industrial designer Jesper has been working with our production partner on the design and layout of the packaging. The goal was to create a box for Slide that seamlessly blends in with the hardware and the mobile app. A minimalist print on the outside packaging puts all the focus on what’s inside.

After opening the box, the only thing immediately revealed is Slide itself, with nothing to distract you from its elegant design combining soft fabric with smooth curvatures. Removing the cover panel on the right reveals the various mounts and connectors used to mount Slide onto your existing curtain system. With some parts, such as the power cable, hidden further underneath, the layout embodies the simplicity of Slide itself.

We’ve also focused on optimizing for a sustainable packaging, minimizing the use of plastic and using renewable material where possible. This includes the choice not to package all parts separately and instead ensure the casing is constructed in such a way that everything is kept in place with pressure fits. We combine this with sturdy foam panels to ensure Slide is well-protected during transport.

Production and shipping timeline

For good reason, we frequently receive questions about the production/shipping timeline. In our last update we also included an update on our timeline, explaining that the shipment of the first units is pushed back to the Fall as a result of final optimizations taking longer than expected. At this point, we don’t have a shipment schedule per batch yet, which means we’re not yet able to provide a timeline for individual orders. We’ll reach out ahead of each shipment batch to double-check your address as well as provide tracking numbers when they’re ready.

We also want to emphasize that we understand that delays have been frustrating. Almost everyone can’t wait to get their hands on Slide – so of course it sucks that it’s taking longer than expected. For us, working on getting this product to the current stage has been a great privilege, but it’s also tough. There have been plenty of setbacks, some that might have been avoidable, others that we simply had to find out the hard way through testing, testing and some more testing.

We put out the our frequent updates because we want to share the journey with you – both the good and the bad. We’ve backed plenty of projects ourselves and we know that delays suck, especially if you don’t seem in the loop. That’s why we choose to document the process and make sure that even as things take long, you see why that happens, how it’s moving forward and how it’s taking shape.

Keep in mind that on the other side of the screen there’s a team of four people (plus our supporting partners) that have been hard-working anywhere between 50 to 70 hours a week for the past 1.5 years to get Slide into your hands. Sometimes, we’ll discuss other aspects, like developing our retail strategy or an exciting pitch or exhibit we did. (To clarify – both our visit to the Barcelona DIY Summit as well as our exhibition here in Amsterdam were fully sponsored ;-)). We believe these are great company building moments to share with you. But know that until we’ve shipped every crowdfunded Slide, you as our backers remain our #1 priority.

We’re very excited to have reached this stage and going into production. We’re often getting the question if we’re not ‘over’-engineering. Rest assured, we weren’t. :-) We wanted to make sure to put a truly solid product in your hands that’ll still work great years from now, not a flimsy beta unit that breaks in a few months’ time. Now that we’re there, we can’t wait to put it in your hands.

That’s all for now – as always, email us directly at thijs@goslide.io for any questions. Our next update comes out in four weeks, on August 20th. Until then – if you’re anywhere close to Amsterdam – good luck beating the heat!

Cheers, Thijs and Kaj

P.S.: Here’s a nice shot of our Slide stand at the IoT Expo here in Amsterdam a few weeks ago. We were very happy to have met over two dozen of our backers who came by to check out Slide. It was nice to talk to you! :-)

lubbertkramer wijzigde deze reactie 08-08-2018 10:23 (84%)

Dit jaar hebben we een iets groter zwembad gekocht (4,6m in diameter) met 14m3 water en dus vond ik het nodig om hier toch wat meer monitoring op te hebben. Ik ben gestart met de temperatuur te meten via een FGK101 (fibaro contactsensor in een plastic flesje in de chloordrijver) gekoppeld met een DS18B20 wat onderstaand effect geeft. Helaas is na de regenbui van afgelopen nacht de warmte een beetje verloren gegaan en moeten we het momenteel doen met 27,4 graden.

Vervolg van het project is om de Ph en Chloor waardes te meten naast de waterhoogte maar dat gaat wat meer voeten in de aarde krijgen, ben er ook nog niet echt uit hoe ik dit het beste kan doen dus als er nog tips zijn?

quote:
DickvanderPijl schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:13:
[...]

de temperatuurwaarde is niet helemaal juist, aan de oppervlakte is het al gauw een paar graden warmer.
ik gebruik hier de smartwares met losse sensor welke +- 75 cm diep zit, is ongeveer de helft van mijn bad.

ik ben wel benieuwd hoe je de ph en chloor waarde wil gaan meten....

groeten Dick
Klopt, vandaar dat de sensor ook nog onder de chloordrijver hangt. Ik wil juist weten wat het iets dieper is dan op de oppervlakte, hierdoor heb ik een beter beeld van wat mij te wachten staat als ik erin ga en weet ik of we moeten verwarmen of niet. Als ik de complete set heb wil ik een oppervlakte en een dieptesensor hebben om daar een gemiddelde van te maken :)
quote:
wolly_a schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:53:
[...]

In hoeverre wil je zelf aan het hacken? Ik zag dat Sparkfun een pH sensor heeft, maar da’s best een duur ding. Daarnaast kwam ik dit nog tegen: https://create.arduino.cc...otification-system-f85d23

Als je het in een Arduino hebt, dan kun je waarschijnlijk alle kanten op, toch? Je moet dan wel zelf aan de slag met draadjes, behuizingen, programmeren, etc., maar je kan het dan ook helemaal naar wens maken.
Dat is ongeveer wat ik zoek inderdaad, had gehoopt dat iemand een net zo simpele hack wist als met fibaro gedaan is. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier iets minder van ben maar goed, wil je het goed doen moet je het zelf doen. Vanaf vrijdag vakantie dus dan mooi de tijd om hier eens goed in te duiken.

Ik zou nog een foto maken van het flesje in de chloordrijver, er is alleen weinig te zien omdat ik nogal wat tape om het flesje gedaan heb maar om een idee te geven post ik hem in ieder geval :)

• Gadgetruud
https://tweakers.net/ext/f/yPEYKLrLdMpWSKTmgp5hd5kq/thumb.jpg

Vind dit echt super vet geworden. Dashboard om me huis te bedienen in de gang bij me voordeur nu kan ik nog snel even checken of ik een paraplu nodig heb voor dat ik weg ga. Is toch niet zo gek om op je zelf te gaan wonen haha #trots #zelfmade #homey #homeydash

• millerman_sf
  • Registratie: augustus 2011
De laatste tijd verschijnen er nogal veel van dit soort berichten:
https://i.imgur.com/UYLarVX.png

• Tweaqer
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 26-01 11:21
quote:
TF0 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:14:
[...]
Je kunt de snapshots doorsturen per mail of Telegram. Telegram is mij nooit gelukt, maar anderen gebruiken het met plezier.
Werkt bij mij icm foscam nog wel. Ik gebruik deze twee flows hiervoor:

Ik heb als trigger een variabele omdat ik twee bewegingssensoren heb en hij moet kijken naar welke als eerste beweegt. Daarnaast heb ik een throttle vab 60 sec, ingesteld omdat ik niet iedere 10 seconden een fotootje hoef te ontvangen. Tot slot heb ik ook nog een schakelaar gemaakt om de foto's van de camera uit te schakelen. Bijvoorbeeld omdat je een feestje geeft en iedereen rond de voordeur hangt om te roken oid :+
Vervolgens stuurt hij inderdaad, als er een plaatje gegrabt is, deze door naar mijn telegram TF0 ;)
quote:
Lowizi schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:24:
[...]

Ik verwacht eigenlijk een soort Homekit achtige app van Athoms nieuwe app.
Waarbij de indeling helemaal naar eigen wens is in te stellen. Dat je ook kunt zien wat de status van een flow is, of er bijvoorbeeld iets actief of inactief is.
Maar zoals je zegt, het zal waarschijnlijk niet veel anders zijn dan de halfgare app die we nu hebben.
Onderstaande screenshot heb ik in april gepost en eerste reacties waren look-a-like Homekit. In theorie kun je veel bereiken van wat je wilt met better logic / status en je devices in zones zetten waardoor je een eigen look and feel kunt geven

quote:
Lowizi schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:24:
Als ik een goed alternatief wist, dan zou ik zo overstappen. Het probleem is dat ik al geïnvesteerd heb in sensoren van zowel KaKu als Philips Hue.
Gebruik jij jouw Homey nog of ben jij ook overgestapt op een ander systeem?
Ik draai zigbee en z-wave stabiel (geen problemen meer met loterij of de lampen wel/niet uitgaan etc) op Home Assistant naast al wat andere zaken. Nu kan ik tenminste ook alle zigbee devices toevoegen zoals de ikea remote die niet op Homey kan vanwege de gekozen implementatie. Mijn super Homey heb ik verkocht vanwege geen meerwaarde meer (was hetzelfde alleen meer cpu (quadcore)/ RAM (2GB ram), staan wel screenshots van hier in het topic waardoor ik 99+apps kon installeren zonder problemen), gewone Homey draait puur voor wat basis zaken en de ledring al ben ik bezig met een eigen ledring te maken voor HASS. Ik hou mijn vorderingen m.b.t. HASS bij -> https://github.com/lubbertkramer/home_assistant_config
quote:
arjandijk162 schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:29:
[...]

2 redenen:
  • Vertraging
  • Via Homey kan ik een toggle geven. Ik heb nu 4 lampen op een verdieping schakelen met 1 afstrandsbediening
Een powered device geeft geen garantie dat je netwerk dan wel goed zal zijn (je remote dan wel werkt), wellicht is het advies om de vertraging voor lief te nemen (stukje minder functionaliteit) en hem aan de hue bridge te koppelen de beste of al je zigbee op Homey plaatsen en duimen omhoog dat het goed werkt. In het huidige tempo waar ze alweer achter de feiten aanlopen met de laatste release in de 1.x reeks die maar niet live komt wat dus meer uitstel geeft op 2.0 want die moet net als deze laatste 1.x eerst door alpha heen voor die naar experimenteel komt. Een update als 2.0 zal niet snel uit alpha komen gezien de vele bugs / grote verandering die het met zich mee zal brengen.

lubbertkramer wijzigde deze reactie 03-09-2018 00:26 (28%)

Pagina: 1 2 3

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True