Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• WeeJeWel
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 05-12 11:07
Mede-auteurs:
  • stefanwitkamp
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 05-12 09:29

stefanwitkamp

• Moszkowicz
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23-01 11:24

Moszkowicz

Wat is Homey?

Homey is een domotica controller gemaakt door het Nederlandse bedrijf Athom en is sinds 2016 op de markt.

Met Homey's 8 draadloze radios en het open App platform wordt geprobeerd alle slimme apparaten te ondersteunen en te bundelen in één centraal punt.

Functionaliteit

Apparaten
Minstens 20.000 apparaten van meer dan 100 merken zijn ondersteund.

Flow
Verbind apparaten en internetdiensten met elkaar met een in een gebruikersvriendelijke interface

Muziek
Speel muziek van verschillende diensten naar draadloze speakers of line-out

Inzichten
Krijg inzicht in je huis met interactieve grafieken zoals energieverbruik en aanwezigheid.

Apps
Installeer Apps uit de App Store op Homey om oneindig uit te breiden.

Aansturing

Homey is aan te sturen via de Homey Smartphone App (Android, iOS), de Homey Desktop App (tot versie 2.0) of via één van de spraak-integraties (Amazon Alexa, Google Assistant of Facebook Messenger).

De configuratie gaat via de Homey Desktop App. Vanaf firmware versie 2.0 (gepland voor Q3 2017) wordt alles via de Homey Smartphone App bediend.

Ondersteunde apparaten

Teveel om hier op te noemen. Op Talks with Homey is een overzicht te vinden van geselecteerde ondersteunde apparaten, en in de App Store zijn alle ondersteunde apparaten vindbaar.

Technische specificaties

Transceivers
  • Wi-Fi 2.4GHz b/g/n
  • Bluetooth 4.0 LE
  • ZigBee 2.4 GHz
  • Z-Wave+ (frequentie verschilt per land, in NL 868.42 MHz)
  • 433.92 MHz
  • 868 MHz
  • Infrarood (Verzenden + Ontvangen)
  • NFC
Specificaties
  • 1GHz ARMv7 CPU
  • 512MB RAM
  • 4GB EMMC Flash
  • 10W max. energieverbruik

Video

Handige links

stefanwitkamp wijzigde deze reactie 02-08-2017 17:30 (0%)

Homey — Critics are those that lack the skills to create.

• WeeJeWel
(Gereserveerd)

• WeeJeWel
quote:
lubbertkramer schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 17:33:
Nu verwacht ik wel dat jullie de badge van mij gaan overnemen en meer actief zijn dan mij @WeeJeWel en @stefanwitkamp
Wij zullen niet heel fanatiek actief zijn hier. Op de Athom Community slack zijn we wel te bereiken :9

• stefanwitkamp
quote:
lubbertkramer schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 17:33:
Nu verwacht ik wel dat jullie de badge van mij gaan overnemen en meer actief zijn hier op Tweakers @WeeJeWel en @stefanwitkamp
Vergeet @Moszkowicz niet ;) . We gaan ons best doen, maar inderdaad, onze eigen community- (en eventueel support-) kanalen blijven de beste manier om ons te bereiken!

• WeeJeWel
Ik was al aan het meelezen :-) Er is inderdaad geen goede reden (meer) op de repository private te houden. Ik heb hem daarom public gemaakt.

• WeeJeWel
Die tekst is wellicht een beetje ingewikkeld verwoord. Homey v1.5.6 gaat niet worden uitgerold naar stable. Homey v1.5.7 is de eerstvolgende update die naar stable zal worden uitgerold.

En we lezen wel mee, zo af en toe. Jullie feedback is ons goud waard :)

• WeeJeWel
quote:
RobertMe schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:34:
[...]

Kun je dan bevestigen dat een update van 1.5.3 naar 1.5.7 is getest?

(En dat neem ik aan dus een full reflash is zoals bij 1.5.6 ook het geval zou zijn geweest.)
Yes, aangezien dat dus gaat gebeuren op alle huidige 1.5.3 Homeys.

• WeeJeWel
Maak je absoluut geen zorgen om die 'volledige flash', dat is wel eens vaker gedaan (bijv. v1.5.0). Het is eigenlijk minder fout-tolerant dan patchen (de reguliere methode), maar een beetje onbeleefd om voor elke kleine update 200MB+ te versturen ;)

• WeeJeWel
quote:
RobertMe schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:43:
[...]

Oh, ik maak me ook geen zorgen over de reflash. Waar ik me zorgen over maakte was "overslaan van een update die via reflash zou verlopen".

1.5.3 =>1.5.6 verloopt via reflash
1.5.3 => 1.5.7 verloopt via ??? (ook reflash, alleen nu dan met volledig 1.5.7 image, dus als ik het goed begrijp)
Het is redelijk simpel: v1.5.6 is gemarkeerd als 'deze sowieso reflashen', dus als een gebruiker een update krijgt waar v1.5.6 in zit (dus v1.5.3 -> v1.5.6 of v1.5.3 -> v1.5.6 -> v1.5.7) dan wordt er een reflash uitgevoerd.

• WeeJeWel
Voor de mensen met Sonos problemen: installeer de v4.0.5 beta versie vanaf https://apps.athom.com/app/com.sonos.

Let op: deze versie heeft geen ondersteuning voor Homey Music (Playlists synchronisatie in Homey etc.).

• WeeJeWel
Ik begrijp dat jullie alle technische details willen weten over Homey's kernel en soortgelijke zaken, maar daar communiceren we niet over buiten de Alpha testers groep.

Overigens reageren we (ik) hier sporadisch en uit eigen naam omdat het voor Athom geen officieel kanaal is, dat is support@athom.com en Slack wel.

• WeeJeWel
TF0 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 08:29:
Heeft iemand al een eenvoudige manier om Apple’s “Opdrachten” te gebruiken icm Homey? Je kunt SSH commandos sturen, maar Homey heeft dat deel uitgeschakeld, dus wellicht moet het via een MQTT broker?

Ik heb er al één draaien icm Owntracks, dus wellicht is daar het een of ander mogelijk?
Ik gebruik zelf de webhooks app hiervoor, werkt eigenlijk gewoon goed, al is het instellen een beetje technisch.

• WeeJeWel
buldm01 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:57:
beste WeeJeWel

Kun jij mij een voorbeeld Javascript laten zien voor Webhook ik kom daar zelf niet uit.
Bijvoorbeeld dit voor de ThermoSmart app:

Thermosmart stuurt een webhook naar webhooks.athom.com met in de HTTP body een JSON payload:
{
"thermostat": "ABCD123"
}
Homey registreert een webhook met zijn ID, Secret en data. De data is als volgt:
{
"thermosmart_id": [ "ABCD123" ]
}
De webhook server voert dan de code uit de screenshot uit, vindt een match, en stuurt de webhook door naar de ThermoSmart app op Homey.

• WeeJeWel
Apps nemen altijd een stukje geheugen in omdat ze altijd aan staan. Flows zijn heel klein en nemen alleen performance (meer CPU dan geheugen) in wanneer ze worden gestart.

• WeeJeWel
RobertMe schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:09:
[...]

Maar een app als Heimdal of die motion app zullen gebruik maken van de web api met capability listeners. Ook die zullen toch juist alleen iets doen als die capability veranderd. Of is de Web API pull based?
De Web API is push-pased, dus de footprint van zo'n app is ca. 30 tot 50 MB geheugen, afhankelijk van hoeveel devices je hebt.

• WeeJeWel
Ja, node-athom-api is nu nog niet heel netjes qua geheugengebruik. Dat gaan we zeker proberen te verlagen.

• WeeJeWel
Homey v2.0 is beschikbaar voor bèta testers! Zie https://firmware.athom.com voor test-instructies.

• WeeJeWel
RobertMe schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:58:
[...]

Er zijn nu dus 3 apps. De originele en de "Preview" die alleen met firmware V1 werken, en deze "Gen 2" die alleen met firmware V2 werkt.
De versie die Lubbert per ongeluk heeft gekregen is in de verste verte niet wat we zojuist hebben uitgebracht.

De preview app gaat uit de iTunes en Play Store nadat Homey v2.0 stable is. De huidige stable app blijft bestaan voor de mensen die op v1.5 willen blijven, maar krijgt een aanduiding dat deze niet meer ondersteund gaat worden.

• WeeJeWel
jdh009 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:38:
[...]

*O*

Toevallig een planning over hoe lang de beta (minimaal) loopt?
We gaan het zien hoe stabiel v2.0 blijkt. De alpha testers hadden praktisch geen bugs meer gevonden dus ik heb goede hoop.

• WeeJeWel
Corvo schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:39:
@WeeJeWel Stel iemand overweegt de stap om de beta te draaien... kunnen we in v2 ook de experimental weer uit zetten?? (want ooit wil je toch weer stable waarschijnlijk)
Ja, dat kan. Je kunt altijd terug naar de meest recente stable versie. Nu is dat nog v1.5.13. Als v2.0 stable is, dan zul je daar naar terug kunnen. Wél altijd met verlies van instellingen, dus pas op.

• WeeJeWel
RobertMe schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:49:
[...]

Dus eigenlijk is er v.w.b. v2.0 niks veranderd m.b.t. het terug kunnen wisselen van experimental naar stable?
Exact.
RobertMe schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:49:
[...]
Zelf blijf ik het eerlijk gezegd ook raar vinden dat het (nog steeds) niet mogelijk is om van experimental af te stappen op het moment dat beide versies gelijk zijn. Dus als je via experimental naar v2.0 "stable" gaat dat je dan niet experimental uit kunt zetten en je vervolgens gewoon weer stable blijft zorgen. Immers lijkt mij dat op dat moment beiden kanalen de identieke firmware bevatten en de versies dus ook nooit incompatible met elkaar kunnen zijn.
Dit is zodat je geen gekke oude instellingen hebt, gecreëerd op een onstabiele versie, die toch ander gedrag kunnen veroorzaken op een stabiele versie.

In Homey v2.0 hebben we de gebruikersdata een stuk stricter aangepakt, dus misschien kunnen we wel in de toekomst hier vanaf gaan stappen. Maar ik beloof niks.

WeeJeWel wijzigde deze reactie 06-12-2018 15:55 (15%)

• WeeJeWel
RobertMe schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:01:
[...]
Wat ik dus lees is "het is niet mogelijk omdat het mogelijk in 0,00001% van de gevallen een ongewenst gevolg kan hebben".
Dat is jouw schatting. In mijn ervaring wel een stuk vaker. We doen dit echt niet om klanten te pesten hoor ;-)
djbarney schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:09:
@WeeJeWel is het handig om sowieso na installatie van 2.0 rc1 een "factory reset" uit te voeren als ik toch al van plan ben weer met een schone lei te beginnen? of is alleen het verwijderen van apps/flows etc voldoende?
Als je schoon wilt beginnen kun je natuurlijk het beste een factory reset uitvoeren. Maar upgraden naar Homey v2.0 zou gewoon zonder problemen moeten gaan.

• WeeJeWel
djbarney schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:33:
[...]

Prima, ga ik zeker nog even doen. Update is ondertussen gelukt, app ziet er mooi uit! Ik zie bij de flows geen "OR" condities meer, klopt dit of zie ik ze mogelijk over het hoofd?
Sleep een kaartje iets naar beneden, dan verschijnt 'or' automatisch.

• WeeJeWel
powermarcel10 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 23:07:
Meer mensen die problemen hebben met een Homey die steeds offline gaat sinds homey 2.0?
Dat was een cloud probleem. Update naar v2.0.0-rc.2 en je zou er geen last meer van moeten hebben.

• WeeJeWel
djbarney schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:24:
Kennelijk was er zoveel demand vanuit de 2.0 testers dat de athom cloud er last mee had.. Als het goed is zou het nu beter moeten gaan
Ik zal wel even uitleggen wat er gebeurde omdat het een leuk verhaal is :) Onze server homeylocal.com doet, naast DNS queries resolven, ook SSL certificaten genereren. Dat is best een heftige taak, en wat er gebeurde was dat er honderden Homey's tegelijk een aanvraag gingen doen voor een SSL certificaat omdat ze net geupdate waren naar v2.0 en er nog geen in de cache stond. Het arme servertje kon de load niet aan en klap- hij lag er uit ;)

• WeeJeWel
En dit is precies waarom we beta's doen :)

• WeeJeWel
Wat er wordt bedoeld met virtually unlimited is dat de logs van een apparaat nu gemiddeld minder dan één megabyte aan logging ruimte innemen.

Aangezien er meer dan een gigabyte aan vrije user diskspace beschikbaar is, en niemand meer dan duizend apparaten heeft, is Insights opslag nu dus voor eens en altijd opgelost.

• WeeJeWel
RobertMe schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:59:
@WeeJeWel heeft laaaang geleden aangegeven dat v2 nooit of pas na een lange tijd aangeboden zal worden als auto-update. Als het goed is kun je dus sowieso alleen updaten door een handmatige actie.
Mogelijk dat hij dat dus nogmaals kan bevestigen nu de uitrol aanstaande is?
Dat klopt. Homey v2.0 kan alleen geïnstalleerd worden via de nieuwe mobiele Homey app, dus de update is opt-in.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• WeeJeWel
Henkhuppelschot schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:51:
bij plugwise wordt er een 'smile' mee geleverd, bij Athom volgens mij niet
Dit is een verschil in prijs, maar die is wel redelijk groot...
Er wordt gewoon een smile bridge meegeleverd!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WeeJeWel
RobertMe schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:34:
[...]

Hoe ik dat dus lees is dat Google al een alternatieve API heeft onder de naam Google Assistant. Gebruikers hebben vervolgens zelf de keuze om hun Nest account op te laten gaan in hun Google account. Vanaf dat moment is de gebruiker dan wel verplicht om de Google Assistant variant te gebruiken/werkt de Nest API niet meer. Oftewel: Athom kan een "Google Assistant" app maken en de gebruiker de keuze geven om of de Nest app of de "Google Assistant" app te gebruiken (op basis van het type account).

Dus komt dan inderdaad over als "valse" voorlichting van Athom door te stellen dat er en geen alternatief komt en Google dingen "tegen afspraken in" doet terwijl ze nu nog ruim 4 maanden hebben om een alternatief te ontwikkelen.
Dus zoals je zegt, gebruiker op onnodige kosten jagen en Google zwart maken.
Er is geen alternatieve Nest API. Google doet alsof het 'Works with Google Assistant' programma een alternatief is, maar dat is een compleet andere koppeling, namelijk om end-devices te laten besturen door Google Assistant (OK Google, turn on My Device).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WeeJeWel
Nee Lubeert, die integratie is one-way. Google > Nest, Google > Homey, niet andersom.

• stefanwitkamp
Sevo92 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:41:
[...]

Ah op die fiets. Ik heb de updates wel gedaan maar ik zie geen 'algemeen' camera device dus dat is wel balen. Ik gebruik nu de synology app maar via die camera zie ik geen beeld :/

Ben bang dat het dan uitloopt op een teleurstelling
Check even het 'virtual devices' experiment in Homey - daarmee kun je nu ook een virtuele camera toevoegen, waarmee je een 'algemeen' camera device hebt: https://support.athom.com...irtual-Devices-Experiment

Meer informatie over welke camera's ondersteund zijn: https://support.athom.com...an-ik-koppelen-aan-Homey-

stefanwitkamp wijzigde deze reactie 24-06-2019 12:42 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stefanwitkamp
Fire69 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:29:
Ik ben er al even mee aan het experimenteren maar krijg mijn Foscams niet aan de praat.

Jullie vragen welke camera's er ondersteund worden... Volgens mij wordt elk merk ondersteund want als je een camera toevoegd moet je gewoon de URL opgeven waar de snapshots worden afgevangen.
Bvb bij mij is dat http://IP:PORT/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=snapPicture&usr=xxxx&pwd=xxxx

Maar aangezien dat een cgi-resultaat geeft en geen pure .jpg werkt het dus niet (html/txt not supported) :(
Het zou moeten werken als je cmd=snapPicture2 gebruikt hoor ik. Daarbij is het natuurlijk wachten totdat de Foscam app geupdate is waardoor dit nog een stukje makkelijker wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stefanwitkamp
Fire69 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:45:
[...]

HELD _/-\o_

Maar gaat dit in samenwerking met Apps gebruikt worden dan? Dan is het toch niet meer nodig om camera's op deze manier met de url toe te voegen?
Voor Foscam is er bvb al een app (die ik niet gebruik).
Is het de bedoeling dat er voor elk merk een App gemaakt wordt?
Graag gedaan ;). En ja, dat is het idee, voor een perfecte ervaring. Daarom dat virtual cameras ook zijn 'verstopt' als experiment - uiteindelijk willen we alles zo makkelijk mogelijk maken, dus zonder ip adressen of, zoals bij jou, het verschil tussen snapPicture of snapPicture2. Niet-tweakers moeten het ook makkelijk kunnen, dat is altijd ons doel.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True