Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
MrJames schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:27:

ihto ventilatie aansluiten (als dat kan)
Zoek het type op, kijk hoe hij aangesloten zit, en welke mogelijkheden er op zit

in mijn geval is het een vrij moderne Duco (nieuwbouwhuis), deze heeft een remote in de woonkamer met CO2, en heeft 2x een draadloze afstandsbediening erbij op zijn eigen RF protocol.
Daarnaast had de unit ook een aansluiting voor perilex

op de perilex aansluiting heb ik dus een Shelly 2.5 gezet volgens de al genoemde robshop uitleg en kan hiermee dus bovenop de automatische CO2 meter, en de handmatige afstandsbedieningen hem nu ook slim schakelen (dmv vocht sensor in badkamer).

Als je alleen Perilex hebt dan verlies je dus bijvoorbeeld de knop in je keuken, maar krijg je wel weer een hoop andere opties erbij.

Join the club

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:53
Overigens een tip om de badkamer ventilator op hoogtoeren aan te sturen.

Ik merk dat de luchtvochtigheid in de normale lucht sterk fluctueert (afhankelijk van temperatuur en/of er een regenbui is), maar ik wil wel de ventilator op hoogtoeren aansturen wanneer er iemand onder de douche staat.

Ik kijk dan ook of de luchtvochtigheid in de badkamer stijgt ten opzicht van een referentiewaarde. Als volgt:

Ik heb een flow gemaakt die iedere 30 minuten de actuele luchtvochtigheid naar een variabele (referentiewaarde) kopieert, echter alleen wanneer de ventilator niet op hoogtoeren wordt aangestuurd. Wel een procentpunt erbij optellen, anders gaat de ventilator te snel aan.

Ik heb vervolgens een flow aangemaakt die controleert of de actuele luchtvochtigheid hoger wordt dan deze variabele en de ventilator op hoogtoeren aanstuurt. Na 29 minuten wordt de ventilator hoogtoeren uitgezet.

Ik heb ook een flow aangemaakt die controleert of de actuele luchtvochtigheid lager wordt dan de variabele, alleen wanneer de ventilator op hoogtoeren draait, en de ventilator dan uitzet.

Vervolgens een flow die bij het op hoogtoeren uitzetten van de ventilator de variabele weer gelijkmaakt aan de actuele luchtvochtigheid+1.

Werkt als een tierelier!!

[ Voor 3% gewijzigd door aard01 op 26-01-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:14
Ik ben op zoek naar iets van een plug in of achter een stopcontact die ik kan bedienen EN die stroom meet.

Zat eerst naar die van IKEA te kijken; ideaal voor een tientje. Maar die meet de stroom dus niet. :(

Ik kom nu vrij snel uit bij Fibaro; al zijn die wel stevig aan de prijs met 45 Euro per stuk.

Hebben jullie wellicht nog een tip voor een goedkopere optie?
Neocoolcam zou ook nog kunnen, maar wel zonde dat die over WiFi gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:03
Lennnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:04:
Ik ben op zoek naar iets van een plug in of achter een stopcontact die ik kan bedienen EN die stroom meet.

Zat eerst naar die van IKEA te kijken; ideaal voor een tientje. Maar die meet de stroom dus niet. :(

Ik kom nu vrij snel uit bij Fibaro; al zijn die wel stevig aan de prijs met 45 Euro per stuk.

Ik heb laatst de Xiaomi Aquara Smart Plug hiervoor gekocht:
https://www.xiaomiproducts.nl/xiaomi-aqara-smart-plug.html
Werkt tot nu toe erg goed, en meet ook de stroom.
Koppelen ging zonder problemen zonder de Aquara Bridge, gewoon direct aan Homey :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfjes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:20

Ik gebruik zelf de pluggen van Fibaro en Shelly (Shelly heeft qua integratie iets meer werk maar qua prijs erg interessant :)).

https://shop.shelly.cloud...-smart-home-automation#62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Rolfjes schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:40:
[...]

Ik gebruik zelf de pluggen van Fibaro en Shelly (Shelly heeft qua integratie iets meer werk maar qua prijs erg interessant :)).

https://shop.shelly.cloud...-smart-home-automation#62
Wat maakt integratie van Shelly lastiger?

Heb je bewust voor een combinatie van 2 merken gekozen? Alles van hetzelfde merk leek mij logischer (ook minder apps op homey).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Pimmeke1989 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:15:
[...]

Ik heb laatst de Xiaomi Aquara Smart Plug hiervoor gekocht:
https://www.xiaomiproducts.nl/xiaomi-aqara-smart-plug.html
Werkt tot nu toe erg goed, en meet ook de stroom.
Koppelen ging zonder problemen zonder de Aquara Bridge, gewoon direct aan Homey :)
Interessant. Prima prijs ook. :)

Ik krijg ook NeoCoolcam aangeraden. Zal wel vergelijkbaar zijn met deze denk ik.

Vertrouw je het helemaal met brandveiligheid? Het blijft toch China ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Lennnn op 27-01-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeke1989
Lennnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:52:
[...]

Ik krijg ook NeoCoolcam aangeraden. Zal wel vergelijkbaar zijn met deze denk ik.

Ja hoor, daar heb ik wel vertrouwen in, Xiaomi is tegenwoordig niet meer een kleine speler op de markt :)
Heb al verschillende dingen van ze (gehad), telefoon, deursensor, e-step, schroevendraaier, altijd tevreden geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Lennnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:52:
[...]

Ik gebruik zelf als regel: Alles wat aan 230v hangt van een fatsoenlijk merk, mijn geval Fibaro en dus Z-Wave. Motion sensors en andere batterijgevoede sensoren maakt me niet zoveel uit. In mijn geval een mix van Z-Wave (Fibaro, NeoCoolcam) en Zigbee (Aqara).

Ik merk ik de praktijk wel dat de Fibaro's echt ontzettend betrouwbaar zijn en de Chinese broertjes ervan net ietsje minder. Maar niet genoeg dat dat echt stoort.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Rav schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:30:
[...]

Ik gebruik zelf als regel: Alles wat aan 230v hangt van een fatsoenlijk merk, mijn geval Fibaro en dus Z-Wave. Motion sensors en andere batterijgevoede sensoren maakt me niet zoveel uit. In mijn geval een mix van Z-Wave (Fibaro, NeoCoolcam) en Zigbee (Aqara).

Ik merk ik de praktijk wel dat de Fibaro's echt ontzettend betrouwbaar zijn en de Chinese broertjes ervan net ietsje minder. Maar niet genoeg dat dat echt stoort.
Ik twijfel ook een beetje of ik Chinees spul aan 230v wil hangen. Sta er hetzelfde in en heb verder genoeg Chinese 'meuk', maar dat is allemaal batterijgevoed.
Al merk ik daar dat ik ook niet helemaal tevreden ben. De Xiaomi doorsensoren werken hier niet heel erg lekker. Verlies constant de verbinding met Homey.

Het is meer een gevoel dat ik ze niet zomaar op 230v wil hangen dan dat ik het kan onderbouwen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfjes
Lennnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:51:
[...]

Wat maakt integratie van Shelly lastiger?

Heb je bewust voor een combinatie van 2 merken gekozen? Alles van hetzelfde merk leek mij logischer (ook minder apps op Homey).
Je dient de plug eerst via de officiële Shelly app toe te voegen voordat je m in Homey kan herkennen (en ook dit gaat via een omweg). De Shelly pluggen zijn via Wifi verbonden, is ook een iets ander protocol). Dit betekent ook dat je eerst de plug op je wifi netwerk moet aanmelden voordat ie in je Shelly app verschijnt (iemand een snellere manier???).

Fibaro is simpeler en idd ook hier de ervaring dat deze erg betrouwbaar werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Niet online

Rav

Lennnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:59:
[...]

Ik twijfel ook een beetje of ik Chinees spul aan 230v wil hangen. Sta er hetzelfde in en heb verder genoeg Chinese 'meuk', maar dat is allemaal batterijgevoed.
Al merk ik daar dat ik ook niet helemaal tevreden ben. De Xiaomi doorsensoren werken hier niet heel erg lekker. Verlies constant de verbinding met Homey.

Het is meer een gevoel dat ik ze niet zomaar op 230v wil hangen dan dat ik het kan onderbouwen overigens.
Ik kan het ook niet onderbouwen hoor. Het is meer anekdotisch dat ik op fora wel eens klachten zie over bijvoorbeeld de NeoCoolcam plug. Het is ook meer dat mijn NeoCoolcam en Aqara die ik heb van AliExpress komen en dus niet per se aan de europese wetgeving moet voldoen. Het is meer dat als mijn huis affikt vanwege mijn modules dat ik liever aan de verzekeringsmaatschappij laat zien dat het een deugdelijk Europees product was (Fibaro).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Rolfjes schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:14:
[...]

Je dient de plug eerst via de officiële Shelly app toe te voegen voordat je m in Homey kan herkennen (en ook dit gaat via een omweg). De Shelly pluggen zijn via Wifi verbonden, is ook een iets ander protocol). Dit betekent ook dat je eerst de plug op je wifi netwerk moet aanmelden voordat ie in je Shelly app verschijnt (iemand een snellere manier???).

Fibaro is simpeler en idd ook hier de ervaring dat deze erg betrouwbaar werkt :)
Als dat eenmalig is dan kan ik daar prima mee leven.

Shelly heb ik verder nog geen ervaring mee. Goed en betrouwbaar merk? Vergelijkbaar met Fibaro of dat nog niet?
In de prijs scheelt het behoorlijk (Fibaro gevonden voor 43, Shelly voor 17,50)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Lennnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:59:
[...]
Dat zegt meer over je Zigbee netwerk dan over de Xiaomi sensoren. Mogelijk heb je meer lampen of stekkers nodig tussen de sensoren en je Homey om een betrouwbaar netwerk te krijgen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Mars Warrior schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:51:
[...]

Dat zegt meer over je Zigbee netwerk dan over de Xiaomi sensoren. Mogelijk heb je meer lampen of stekkers nodig tussen de sensoren en je Homey om een betrouwbaar netwerk te krijgen.
Mogelijk dat het daar in zit ja. Al heb ik een deursensor bij mijn brievenbus hangen op een paar meter van de Homey (wel buitenmuur tussen uiteraard). Dat zou toch wel moeten lukken.

Als ik hem verbind werkt het prima, maar na een dag verliest hij de verbinding en herstelt hij niet. Zo blijf ik bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:11
@Lennnn
Ik heb hier in huis Zigbee spullen (Innr, Hue, Osram, IKEA) nog een paar 433 KAKU wandzenders en dus wat Shelly schakelaars. De Shelly's hebben in mijn ervaring minder uitval maar dat zit 'm vooral in het netwerk volgens mij, zoals @Mars Warrior ook al zegt. Wifi op de Homey lijkt gewoon betrouwbaarder dan Zigbee.

Ik wil de Homey nog wel eens op een andere plek zetten (verder van de TV) om te kijken of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Inmiddels heb ik een Shelly plug S besteld. Dank voor jullie reacties.

Ben toch maar begonnen met eentje. Als ie bevalt, dan zullen er nog een heel aantal meer volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonmeek
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 17:06

Neo Coolcam heeft zowel wifi als z-wave versies. Z-wave is wel wat duurder. Je kunt ze in Nederland kopen, maar ook bij aliexpress. Gewoon CE gecertificeerd. Ik heb er twee opgeblazen door ze TL balken telaten schakelen. En er was een paar maand geleden van een slechte partij, die het snel lieten afweten. Maar de prijs is goed. Ik heb er meerdere in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Ik heb regelmatig dat ik op mijn beginscherm in Homey het bericht krijg dat een de batterij van een sensor bijna leeg is en even later weer de melding dat de batterij weer vol is. Hoe kan dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfjes
Lennnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:33:
Inmiddels heb ik een Shelly plug S besteld. Dank voor jullie reacties.

Ben toch maar begonnen met eentje. Als ie bevalt, dan zullen er nog een heel aantal meer volgen.
Ziedaar hoe mijn wildgroei ontstond :') . Betrouwbaarheid is prima (eentje stuurt wat verlichting aan en de andere de TV met versterker). Daarnaast ook een Shelly 1PM voor de buitenverlichting.

Tip: wanneer je m installeert, eerst via je telefoon wifi laten verbinden met de AccesPoint van Shelly. Daar m handmatig toevoegen in je netwerk (naam + ww) en dan via de Shelly app allocaten. DAARNA pas toevoegen aan je Homey. Had ik even voor nodig om uit te vogelen, succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Rolfjes schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:09:
[...]

Ziedaar hoe mijn wildgroei ontstond :') . Betrouwbaarheid is prima (eentje stuurt wat verlichting aan en de andere de TV met versterker). Daarnaast ook een Shelly 1PM voor de buitenverlichting.

Tip: wanneer je m installeert, eerst via je telefoon wifi laten verbinden met de AccesPoint van Shelly. Daar m handmatig toevoegen in je netwerk (naam + ww) en dan via de Shelly app allocaten. DAARNA pas toevoegen aan je Homey. Had ik even voor nodig om uit te vogelen, succes! :)
Dank voor deze tip. Normaal toevoegen lukte niet, maar op jouw manier wel. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Gister een bericht gekregen via de Homey app voor een kleine enquête over Homey v5, deze ingevuld. Er werd ook verteld dat deze dus binnenkort uitgerold word!

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:02
NEO heeft ook modules die via Z-Wave werken.

Ik ben overigens bezig om alles van NEO eruit te werken. Het is goedkoop, maar dat merk je dan ook. Al diverse keren gehad dat mijn Z-Wave netwerk over de kop ging door een kapot NEO device. Fibaro is duurder, maar is gewoon top kwaliteit.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:46
Drardollan schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:40:
[...]

NEO heeft ook modules die via Z-Wave werken.

Ik ben overigens bezig om alles van NEO eruit te werken. Het is goedkoop, maar dat merk je dan ook. Al diverse keren gehad dat mijn Z-Wave netwerk over de kop ging door een kapot NEO device. Fibaro is duurder, maar is gewoon top kwaliteit.
Same here. Dekking van Fibaro is ook gewoon stukken beter.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Powermage schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:12:
[...]

Zoek het type op, kijk hoe hij aangesloten zit, en welke mogelijkheden er op zit

in mijn geval is het een vrij moderne Duco (nieuwbouwhuis), deze heeft een remote in de woonkamer met CO2, en heeft 2x een draadloze afstandsbediening erbij op zijn eigen RF protocol.
Daarnaast had de unit ook een aansluiting voor perilex

op de perilex aansluiting heb ik dus een Shelly 2.5 gezet volgens de al genoemde robshop uitleg en kan hiermee dus bovenop de automatische CO2 meter, en de handmatige afstandsbedieningen hem nu ook slim schakelen (dmv vocht sensor in badkamer).

Als je alleen Perilex hebt dan verlies je dus bijvoorbeeld de knop in je keuken, maar krijg je wel weer een hoop andere opties erbij.
Ik wil geen shelly maar een switch op zigbee werkt. Ik ben uitgekomen op xiaomi aqara maar die krengen kosten in NL 20+ euro per stuk. Ik heb er denk ik minimaal 10 nodig. Op aliexpress zijn de modellen die hier verkrijgbaar zijn, niet te koop.

Daarnaast vind ik mijn huidige itho cve eco fan 2 ventilatie te lawaaierig. Als ik het op stand 3 zet dan hoor ik de ventilatie helemaal luid en duidelij 2 verdieping beneden en dat is niet fijn. Ben even aan het zoeken wat er mis is. Is door de oude eigenaar geplaatst door feenstra in 2015.
Misschien toe aan vervanging..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
MrJames schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:29:
[...]

Ik wil geen shelly maar een switch op zigbee werkt. Ik ben uitgekomen op xiaomi aqara maar die krengen kosten in NL 20+ euro per stuk. Ik heb er denk ik minimaal 10 nodig. Op aliexpress zijn de modellen die hier verkrijgbaar zijn, niet te koop.

Daarnaast vind ik mijn huidige itho cve eco fan 2 ventilatie te lawaaierig. Als ik het op stand 3 zet dan hoor ik de ventilatie helemaal luid en duidelij 2 verdieping beneden en dat is niet fijn. Ben even aan het zoeken wat er mis is. Is door de oude eigenaar geplaatst door feenstra in 2015.
Misschien toe aan vervanging..
Het maakt niet uit welke switch je er aan knoopt natuurlijk,het gaat erom door 2 stuks 220 kanalen te schakelen je een driestanden schakelaar kan vervangen en een afzuig kan aansturen.

Of die dan een Shelly op wifi, of een 2 kanaals fibaro op Z-Wave, of een %merk% op %protocol% is boeit niet zo heel veel.
aard01 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:16:
Overigens een tip om de badkamer ventilator op hoogtoeren aan te sturen.

Ik merk dat de luchtvochtigheid in de normale lucht sterk fluctueert (afhankelijk van temperatuur en/of er een regenbui is), maar ik wil wel de ventilator op hoogtoeren aansturen wanneer er iemand onder de douche staat.

Ik kijk dan ook of de luchtvochtigheid in de badkamer stijgt ten opzicht van een referentiewaarde. Als volgt:

Ik heb een flow gemaakt die iedere 30 minuten de actuele luchtvochtigheid naar een variabele (referentiewaarde) kopieert, echter alleen wanneer de ventilator niet op hoogtoeren wordt aangestuurd. Wel een procentpunt erbij optellen, anders gaat de ventilator te snel aan.

Ik heb vervolgens een flow aangemaakt die controleert of de actuele luchtvochtigheid hoger wordt dan deze variabele en de ventilator op hoogtoeren aanstuurt. Na 29 minuten wordt de ventilator hoogtoeren uitgezet.

Ik heb ook een flow aangemaakt die controleert of de actuele luchtvochtigheid lager wordt dan de variabele, alleen wanneer de ventilator op hoogtoeren draait, en de ventilator dan uitzet.

Vervolgens een flow die bij het op hoogtoeren uitzetten van de ventilator de variabele weer gelijkmaakt aan de actuele luchtvochtigheid+1.

Werkt als een tierelier!!
Aangezien ik meerdere Xiaomi sensortjes heb hangen in mijn huis heb ik t iets anders ingericht.
Een Flow die triggert op de luchtvochtigheid van de slaapkamer op dezelfde verdieping die wijzigt, deze schrijft de referentie waarde weg met een iets hogere waarde)

Dan zijn er 2 badkamer flows, 1 is gewoon statisch bij een hogere waarde dan 70 altijd naar stand 3, tot hij daar weer onder komt
De 2e flow kijkt dan tussen de referentie waarde en de 70% of hij dan op de gemiddelde stand aan moet of niet.

Op gebied van discussie over welke plug nu het beste is of welk protocol.
Ik heb vorige jaar juist al mijn Z-Wave Fibaro inbouw units vervangen voor Shelly varianten.
Hoofdreden was dat ik naar zolder slecht bereik had ivm ik te weinig z-wave in huis had en het dus zeer onbetrouwbaar werkte (en ook niet wilde uitbreiden er tussen in)
Wifi heb ik van boven-tot-onder al op orde in huis net als Zigbee.
Daarnaast kon ik de detatched functie goed gebruiken en werkte dit ook goed zoals ik wilde.

[ Voor 55% gewijzigd door Powermage op 29-01-2021 15:41 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Heeft iemand van jullie ook een powerbank die continu tussen de homey en de adapter kan zitten?

Ik heb 2 verschillende powerbanks maar deze gaan uit als je hem op de adapter aansluit en de andere heeft een dip van een seconde dus dan start de homey opnieuw op.

Het lijkt mij makkelijk om er een powerbank tussen te hebben zodat als ik hem wil verplaatsen of een apparaat wil toevoegen de Homey gewoon onder spanning blijft en niet iedere keer abrupt wordt afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:57
@Crxtreem volgens mij kan je van xiaomi powerbank laden en power (passtrough)geven tegelijk.
https://www.externebatterij.nl/powerbanks/xiaomi-powerbanks/
Heb zelf een Tecknet voor mijn raspberry die hetzelfde doet.
https://www.amazon.de/-/e...-Blackberry/dp/B00FBD3O2M

[ Voor 36% gewijzigd door SpikeHome op 30-01-2021 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
Crxtreem schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:26:
Heeft iemand van jullie ook een powerbank die continu tussen de homey en de adapter kan zitten?

Ik heb 2 verschillende powerbanks maar deze gaan uit als je hem op de adapter aansluit en de andere heeft een dip van een seconde dus dan start de homey opnieuw op.

Het lijkt mij makkelijk om er een powerbank tussen te hebben zodat als ik hem wil verplaatsen of een apparaat wil toevoegen de Homey gewoon onder spanning blijft en niet iedere keer abrupt wordt afgesloten.
Ik heb deze voor Homey er tussen. Werkt erg goed. € 14,15 30% Off | 5V 9V 12V Mini Dc Adapter Noodvoeding Ups Bieden Emergency Power Backup Cctv Camera met Batterij Ingebouwde
https://star.aliexpress.c...6spreadType%3DsocialShare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Powermage schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:26:
[...]

Het maakt niet uit welke switch je er aan knoopt natuurlijk,het gaat erom door 2 stuks 220 kanalen te schakelen je een driestanden schakelaar kan vervangen en een afzuig kan aansturen.

Of die dan een Shelly op wifi, of een 2 kanaals fibaro op Z-Wave, of een %merk% op %protocol% is boeit niet zo heel veel.
Maar wel het bereik. Als ik boven een zwave apparaat plaats heb ik geen bereik en daar ging het toch wel om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Powermage schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:26:
[...]

[...]

Aangezien ik meerdere Xiaomi sensortjes heb hangen in mijn huis heb ik t iets anders ingericht.
Een Flow die triggert op de luchtvochtigheid van de slaapkamer op dezelfde verdieping die wijzigt, deze schrijft de referentie waarde weg met een iets hogere waarde)

Dan zijn er 2 badkamer flows, 1 is gewoon statisch bij een hogere waarde dan 70 altijd naar stand 3, tot hij daar weer onder komt
De 2e flow kijkt dan tussen de referentie waarde en de 70% of hij dan op de gemiddelde stand aan moet of niet.

Op gebied van discussie over welke plug nu het beste is of welk protocol.
Ik heb vorige jaar juist al mijn Z-Wave Fibaro inbouw units vervangen voor Shelly varianten.
Hoofdreden was dat ik naar zolder slecht bereik had ivm ik te weinig z-wave in huis had en het dus zeer onbetrouwbaar werkte (en ook niet wilde uitbreiden er tussen in)
Wifi heb ik van boven-tot-onder al op orde in huis net als Zigbee.
Daarnaast kon ik de detatched functie goed gebruiken en werkte dit ook goed zoals ik wilde.
Ik heb dan weer juist een uitstekend netwerk van z-wave. Sommige producten werken beter voor het netwerk dan anderen merk ik.

Heb je wellicht aanraders op dit gebied voor zigbee? Mijn Xiaomi sensoren werken te matig vanwege een matig zigbee netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomahawk_nr1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:43
Weet trouwens iemand of firmware v5.0 op de uitrol gepland staat? Ik wil graag de Shelly 1L (degene zonder neutraal draad) toevoegen aan Homey. Alleen deze Shelly heeft de ontwikkelaar klaar gemaakt voor de nieuwe firmware en niet werkend voor de huidige.

Trouwens wel echt tof dat sommige ontwikkelaars hieraan werken geheel zonder vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Lennnn schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:58:
[...]

Ik heb dan weer juist een uitstekend netwerk van z-wave. Sommige producten werken beter voor het netwerk dan anderen merk ik.

Heb je wellicht aanraders op dit gebied voor zigbee? Mijn Xiaomi sensoren werken te matig vanwege een matig zigbee netwerk.
Omdat ik dus zelf niets meer met z-wave doe heb ik daar geen aanraders voor.
Mijn punt was ook een beetje dat er geen simpel standaard antwoord is, het verschild per situatie, en keuzes kan het ene perfect werken of niet.

Ik heb op elke vloer zigbee lampen hangen, en ook een aantal buitenlampen zijn ermee voorzien, dus wifi en zigbee zijn voor mij de go-to protocollen op t moment.

Maar heb je idd zoals in jou geval juist een perfect Z-Wave netwerk dan is dat prima.
Voor mij persoonlijk bevielen de shelly switches goed want ik heb goede wifi overal, en ze hebben de functies die ik wil (detatch van de switch en API Calls).

Wat je zou kunnen overwegen is voor Zigbee dmv goedkope lampen (ikea tradfri bijvoorbeeld) je zigbee netwerk te verbeteren, ook heeft Tradfri een USB oplader met repeater functie, misschien dat zo eentje strategisch geplaatst makkelijk je zigbee netwerk weet te verbeteren.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Is er wellicht iemand die de xiaomi app gebruikt (gateway variant https://homey.app/a/com.xiaomi-miio) en hem heeft werken op v5?

Is voor mij cruciaal voor updaten naar v5, want heb al mijn xiaomi sensoren via de gateway aan Homey.

Alvast dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amstelftw
  • Laatst online: 04-11-2024
En een compleet nieuw design voor de Homey Community App-Store!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Webgnome schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:29:
[...]

moet ik dat design serieus nemen? |:(
Is toch een heel fijn design? Met balonnen op de achtergrond en zowel horizontaal als verticaal scrollen... wat wil je nog meer?

En het geanimeerde uitstulpingkje als je het hamburger menu benaderd, ook zeker de moeite van het programmeren waard geweest... en dan is er altijd nog een diagonaal hamburger menuutje rechtsboven wat ook heel duidelijk is.

Ehm, ik hoop inderdaad echt dat dit een grap is.

/Edit/ Realiseer me wel nu pas dat dit de community store app is, vrijwillig dus, en vind dat ik daarom ook wat minder kritisch mag zijn. Maar blijf het wel een rare UX vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door bebopper op 03-02-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Powermage schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:03:
[...]

Voor mij persoonlijk bevielen de shelly switches goed want ik heb goede wifi overal, en ze hebben de functies die ik wil (detatch van de switch en API Calls).
En zit jij op v5 RC? Ik heb vrijwel alleen Shellydevices (ong 20) plus (1 somfy en 2 xiami tempsensoren) en twijfel nog een beetje, maar omdat ik zit te klooien met webcalls die niet meer op alle devices ondersteund worden kan ik nu eigenlijk niet doen wat ik wil. Wacht eigenlijk op de release van 5 maar daar is niks over te zeggen blijkbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Nope, ik zit met Homey nog op de V4 branche, en ga pas over wanneer t zeker is dat alles werkt en de firmware een tijdje soort van stabiel is.

Overigens ik steeds meer te twijfelen om iets anders voor homey te zoeken, maar dat is beetje een ander verhaal.
hij crasht geregeld (nu maar elke nacht een reboot om t issue redelijk te verhelpen)
Zigbee was matig waardoor ik een Phoscon stick gebruik voor Zigbee devices, dus mijn belangrijkste devices kan ik makkelijk via iets anders aansturen.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Niet online

Rav

Powermage schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:20:
Nope, ik zit met Homey nog op de V4 branche, en ga pas over wanneer t zeker is dat alles werkt en de firmware een tijdje soort van stabiel is.

Overigens ik steeds meer te twijfelen om iets anders voor homey te zoeken, maar dat is beetje een ander verhaal.
hij crasht geregeld (nu maar elke nacht een reboot om t issue redelijk te verhelpen)
Zigbee was matig waardoor ik een Phoscon stick gebruik voor Zigbee devices, dus mijn belangrijkste devices kan ik makkelijk via iets anders aansturen.
Gewoon uit interesse, heb je al contact opgenomen met Athom hierover?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raq
  • Laatst online: 17-09 21:19

raq

Nieuw hier, de afgelopen week dit forum doorgenomen, allen bedankt voor de info.
Ik heb een start gemaakt met Homey: Somfy luiken, Synology, Unify en wat bestaande KAKU er opgezet. De rest moet nog aangeschaft worden.
De komende weken ga ik ons huis verbouwen en wil de juiste aankopen doen zodat het goed integreert met Homey. Alles wat ik aanschaf of inricht moet betrouwbaar werken, ik mijn gezin wil ik niet opzadelen met een half werkende hobby van papa :)

Volgende heb ik in m'n hoofd:
1- Zoveel mogelijk zwave schakelaars, tussen stekkers en dimmers, ik denk dat ik alles van Fibaro doe.
2- Indien ik moet uitwijken van zwave door bereik o.i.d. dan schakel ik over op WiFi apparatuur (Shelly dan een betrouwbare keuze?)
3- Solar Edge omvormer op de nieuwe panelen
4- De stoppenkast moet helemaal opnieuw ingericht worden, zijn hier mooie oplossingen voor? Is dit dan the-way-to-go?
5- De slimme meter lees ik nu uit met Domoticz via p1 op synology, verbruik historie blijft dan beter/langer bewaard? Heeft Homey hier wat beters voor?
6- Rookmelders vervangen voor Fibaro of Heiman
7- Sensoren ook Zwave, die van Fibaro zijn erg prijzig en je hebt er zo 10 nodig.
8- Type motor van extra rolluiken moet ik nog ontvangen van de aannemer

Dit is de denkrichting die ik nu heb. Technisch ben ik wel onderlegt (koppelen/flows programmeren) en met een beetje hulp lukt de elektra ook wel.
Nogmaals vind ik een betrouwbare werking het belangrijks, de prijs daarvan neem ik voor lief.

Ik heb niet veel ervaring met home-automation, weet niet wat er allemaal te koop is en wat betrouwbaar spul is. Vandaar mijn vraag om feedback op bovenstaand verhaal.

De tijd leert of het tij keert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Laatst online: 08:06
Powermage schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:20:

Heb je al een andere adapter geprobeerd? 5v en minimaal 2A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Rav schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:45:
[...]

Gewoon uit interesse, heb je al contact opgenomen met Athom hierover?
Ik heb dat in het begin toen ik hem had eens moeten doen, dat was dermate moedeloos dat ik daar in dit geval geen heil in zie.
mike123 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:35:
[...]

Heb je al een andere adapter geprobeerd? 5v en minimaal 2A.
Zou ik nog kunnen proberen, maar gezien t semi-random probleem wat ik heb met vasthangen die door nachtelijke reboot eigenlijk opgelost is heb ik niet t vermoeden dat het daar in zit eigenlijk, dan had ik het heel random verwacht namelijk.
raq schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:13:

1- Zoveel mogelijk zwave schakelaars, tussen stekkers en dimmers, ik denk dat ik alles van Fibaro doe.
2- Indien ik moet uitwijken van zwave door bereik o.i.d. dan schakel ik over op WiFi apparatuur (Shelly dan een betrouwbare keuze?)
1: Zwave is als je er genoeg hebt vaak betrouwbaar, daarnaast kan je (wanneer alles zwave is zoals sensors) geloof ik de zwave zaken ook direct met elkaar koppelen waardoor het betrouwbaarder kan werken dan via de homey (dus de knop of sensor schakelt direct met de inbouw schakelaar ipv via homey)

2: ik heb zelf alles op shelly en vind het een fijne keuze, ik gebruik de meeste in detatch mode om de schakelaar los te gebruiken, vaak zitten er slimme lampen achter die dan weer via scenes en flows bediend worden.
Maar stel dat mijn homey nu helemaal stuk is (of ik ben er niet en mijn gezin zit thuis) heb ik een fallback om die schakelaarts weer direct aan te sturen en daarmee de slimme verlichting gewoon "dom" aan en uit te zetten (maar ik vermoed dat dit via fibaro inbouw modules ook moet kunnen)

8: Je hebt in de draadloze protocollen eigenlijk RTS en IO, RTS is "oud" en ondersteund de Homey via het 433 mhz, deze geeft geen feedback terug of iets open of dicht is.
IO is slimmer, dus heeft wat meer mogelijkheden en kan een status terug geven, hiervoor moet je een Connexoon IO kastje kopen (kan je vaak ook voordelig via Marktplaats vinden)

[ Voor 51% gewijzigd door Powermage op 04-02-2021 09:30 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:57

5- De slimme meter lees ik nu uit met Domoticz via p1 op synology, verbruik historie blijft dan beter/langer bewaard? Heeft Homey hier wat beters voor?
Helaas kan homey het niet rechtstreeks uitlezen.
Je kan een Py gebruiken met domoticz of met TZATS of een Plugwise | Smile P1 aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeke1989
SpikeHome schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:00:
[...]

Helaas kan homey het niet rechtstreeks uitlezen.
Je kan een Py gebruiken met domoticz of met TZATS of een Plugwise | Smile P1 aanschaffen.
Wat ik zelf nu aan het testen ben, is de HomeWizard Energy P1 module. Bij de redelijk nieuwe slimme meters (v5) kun je die gewoon inpluggen en heeft deze geen voeding nodig!
Even instellen via de HW Energy app, krijgt hij een IP, en dan met de Homey app kun je hem zo toevoegen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Sorry, dacht dat het over een andere store ging.

Die community store was toch onbruikbaar, en nu ook spuuglelijk :D

[ Voor 43% gewijzigd door Drardollan op 04-02-2021 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomahawk_nr1
Drardollan schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:06:
[...]

Liever dat die flapdrollen eens iets gaan doen aan de apps die ze al jaren verwaarlozen...

Lelijk geworden, vooral die uittrekbare puist links. Zoeken werkt uiteraard ook niet.
Dit is de community store opgezet door vrijwilligers. Niet de officiele athom store. Never mind niet meer van toepassing

[ Voor 5% gewijzigd door Tomahawk_nr1 op 04-02-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
Nieuw hier, de afgelopen week dit forum doorgenomen, allen bedankt voor de info.
Ik heb een start gemaakt met Homey: Somfy luiken, Synology, Unify en wat bestaande KAKU er opgezet. De rest moet nog aangeschaft worden.
De komende weken ga ik ons huis verbouwen en wil de juiste aankopen doen zodat het goed integreert met Homey. Alles wat ik aanschaf of inricht moet betrouwbaar werken, ik mijn gezin wil ik niet opzadelen met een half werkende hobby van papa :)

Volgende heb ik in m'n hoofd:
Zeker doen, prachtig spul en betrouwbaar. Ik gebruik ze al vanaf 2015, weinig problemen mee gehad
ZWave maakt er een mesh-netwerk van, problemen met bereik zul je daardoor niet tegenkomen (geldt overigens voor alle 230VAC gevoede ZWave modules, niet de batterij gevoede)
3- Solar Edge omvormer op de nieuwe panelen
4- De stoppenkast moet helemaal opnieuw ingericht worden, zijn hier mooie oplossingen voor? Is dit dan the-way-to-go?
Waarom modules in de meterkast? Je kunt de ZWave modules in de schakelaars inbouwen (mits voldoende diep en voorzien van een blauwe nuldraad, anders bij het lichtpunt erbij zetten)
Ik gebruik zelf een plugwise smile P1, (kan ook een oude versie zijn). Historische data kun je via Homey Insight opvragen maar is erg minimaal.
6- Rookmelders vervangen voor Fibaro of Heiman
7- Sensoren ook Zwave, die van Fibaro zijn erg prijzig en je hebt er zo 10 nodig.
Rookmelders en sensoren van Fibaro lijkt mij een goed idee.
Hier zou je een Somfy voor kunnen gebruiken, deze wordt immers ook direct door Hoemy ondersteund.

Succes ermee! Mocht het allemaal wat te duur worden, het hoeft er allemaal niet in een keer in neem ik aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aard01
Weet iemand een leuk paneeltje (LCD of zoiets) waarop ik het actuele energieverbruik kan weergeven? Een tablet lijkt me wat teveel van het goede ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raq

raq

Tnx @Powermage , @SpikeHome , @aard01 voor de reacties. Het wordt zo veel mogelijk Fibaro, de eerste spullen zijn binnen, dit weekend een begin maken.

Wat ga je missen als de Homey niet aan internet hangt? Als ik alles werkend heb is er voor mij geen reden meer om de Homey continu aan internet te hangen.

////---////

Probleem nummer 1:
Ik heb een schakelaar op een paar domme ledspotjes in de gang. Achter de schakelaar is geen ruimte voor m'n 'Fibaro Single Switch2', ik kan deze ook niet bij de spotjes plaatsen.
Ik wil de spotjes zowel via een flow kunnen bedienen als via een schakelaar

Volgens mij moet ik dan een slimme schakelaar kopen, zoals deze. Dit zou moeten passen in het bestaande frame (gira55) en de bestaande knop kan ik hergebruiken. Correct?
Gaat dit ook werken zonder blauwe draad?

[ Voor 48% gewijzigd door raq op 07-02-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raq schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:57:
Tnx @Powermage , @SpikeHome , @aard01 voor de reacties. Het wordt zo veel mogelijk Fibaro, de eerste spullen zijn binnen, dit weekend een begin maken.

Wat ga je missen als de Homey niet aan internet hangt? Als ik alles werkend heb is er voor mij geen reden meer om de Homey continu aan internet te hangen.
Hangt er van af hoe je hem wil gebruiken. Als je bvb de Zonnestanden app wil gebruiken voor zonsopgang/ondergang ga je wel internet nodig hebben.
Verder voor bediening op afstand, of om notificaties op je telefoon te krijgen bvb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Wat is nu de beste manier om een Hue Motion Sensor op de Homey aan te sluiten? Ik blijf er namelijk maar gezeik mee hebben.

Wanneer ik hem rechtstreeks op de Homey aansluit via de Hue Zigbee app dan reageert de sensor gewoon bijna nooit. Dus dan heb ik er sowieso niks aan. Wanneer ik hem via de bridge verbindt reageert hij met een vertraging van enkele seconden wat op zich geen probleem is. Maar daarna lijkt hij een soort van time-out te hebben waardoor hij een beweging een minuut later bijvoorbeeld niet registreert. En dat is onwerkbaar als je hem met een timer aan een set lampen wilt koppelen die bijvoorbeeld vijf minuten aan moeten blijven. Die timeout, in tegenstelling tot die bij de Aqara sensoren, ook nergens in te stellen.

Ik heb juist een Hue sensor gekocht omdat de Aqara sensoren ook niet 100% feilloos leken maar als ik nu ook hier weer gedoe mee heb gaat het emmertje ergernissen op den duur wel overlopen. Ik heb vanwege de Homey diverse wifi, zigbee en zelfs 433mhz devices gekocht en soms achter bestaande schakelaars laten installeren maar op dit soort momenten begint dat mijn grootste vergissing ooit te lijken.

Ondertussen wachten we al eeuwen op de beloofde definitieve update van het slechte Zigbee netwerk.

Ik heb het zowel met de Countdown app als de Timer app geprobeerd maar zonder succes. Maar volgens mij ligt het dus niet aan de timer want ook een simpele notificatie via een flow werkt niet zoals het hoort. Als iemand tips heeft om een Hue Sensor wel werkend te krijgen met een timer, dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
raq schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:57:

Volgens mij moet ik dan een slimme schakelaar kopen, zoals deze. Dit zou moeten passen in het bestaande frame (gira55) en de bestaande knop kan ik hergebruiken. Correct?
Gaat dit ook werken zonder blauwe draad?
Er is inderdaad niet veel te vinden bij de fabrikant (geen aansluitschema), maar ik heb wel een foto gevonden van de achterzijde met de aansluitingen. Hier zitten een L, S, L1 en N aansluiting. De N is de blauwe draad, die heb je volgens mij dan ook nodig.
https://www.technisat.com...ount,-BJ/352-22702-22935/
(klik vervolgens op Gallery)

Je hebt overigens een Busch-Jaeger en een Merten uitvoering. Goed kijken welke je moet hebben (ze hebben dus geen Gira)

[ Voor 6% gewijzigd door aard01 op 07-02-2021 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:25:
Wat is nu de beste manier om een Hue Motion Sensor op de Homey aan te sluiten? Ik blijf er namelijk maar gezeik mee hebben.

Wanneer ik hem rechtstreeks op de Homey aansluit via de Hue Zigbee app dan reageert de sensor gewoon bijna nooit. Dus dan heb ik er sowieso niks aan. Wanneer ik hem via de bridge verbindt reageert hij met een vertraging van enkele seconden wat op zich geen probleem is. Maar daarna lijkt hij een soort van time-out te hebben waardoor hij een beweging een minuut later bijvoorbeeld niet registreert. En dat is onwerkbaar als je hem met een timer aan een set lampen wilt koppelen die bijvoorbeeld vijf minuten aan moeten blijven. Die timeout, in tegenstelling tot die bij de Aqara sensoren, ook nergens in te stellen.

Ik heb juist een Hue sensor gekocht omdat de Aqara sensoren ook niet 100% feilloos leken maar als ik nu ook hier weer gedoe mee heb gaat het emmertje ergernissen op den duur wel overlopen. Ik heb vanwege de Homey diverse wifi, zigbee en zelfs 433mhz devices gekocht en soms achter bestaande schakelaars laten installeren maar op dit soort momenten begint dat mijn grootste vergissing ooit te lijken.

Ondertussen wachten we al eeuwen op de beloofde definitieve update van het slechte Zigbee netwerk.

Ik heb het zowel met de Countdown app als de Timer app geprobeerd maar zonder succes. Maar volgens mij ligt het dus niet aan de timer want ook een simpele notificatie via een flow werkt niet zoals het hoort. Als iemand tips heeft om een Hue Sensor wel werkend te krijgen met een timer, dan graag.
V4 via de HUE hub, v5 via Homey zelf. Met V4 rechstreeks op Homey altijd problemen gehad, draaide een aantal dagen goed, en daarna was de verbinding gewoon weg ofzo. Draai nu een tijd V5 en had in het begin problemen, na de laatste paar updates niet meer. Dus zou ze tot die tijd via de HUE hub doen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:57
D-e-n schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:25:
Same.

Lampen die ver weg zitten doen het wel en de lampen dichtbij soms weer niet niet, hue motion werkt meestal niet al hangt hij wel tussen de lampen die meestal wel goed werken. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raq

raq

aard01 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:33:
[...]

Er is inderdaad niet veel te vinden bij de fabrikant (geen aansluitschema), maar ik heb wel een foto gevonden van de achterzijde met de aansluitingen. Hier zitten een L, S, L1 en N aansluiting. De N is de blauwe draad, die heb je volgens mij dan ook nodig.

Je hebt overigens een Busch-Jaeger en een Merten uitvoering. Goed kijken welke je moet hebben (ze hebben dus geen Gira)
ik heb deze besteld, ga het zonder blauwe draad proberen en anders moet ik die er toch bij gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
rikadoo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:44:
[...]

V4 via de HUE hub, v5 via Homey zelf. Met V4 rechstreeks op Homey altijd problemen gehad, draaide een aantal dagen goed, en daarna was de verbinding gewoon weg ofzo. Draai nu een tijd V5 en had in het begin problemen, na de laatste paar updates niet meer. Dus zou ze tot die tijd via de HUE hub doen.
Tnx. Inmiddels loopt het weer via de bridge. De spotjes boven het aanrecht heb ik nu via een aparte Aqara sensor aan dezelfde timer gehangen dus hoop ik dat we het tijdens het koken (ding hangt in de keuken) niet merken dat de sensor af en toe iets mist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Laatst online: 08:06
rikadoo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:44:
[...]

Bij mij gaat het een week of 3 a 4 goed met versie 4.2.0 en daarna blijft hij aangeven in de Homey app dat er beweging is. Sensor weer verwijderen en met moeite weer aanmelden, soms zelfs Homey resetten.
Zit nog niet op versie 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matdriks41
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-04 09:15
Heeft iemand zijn gordijnen en jaloezien bedraad? Ik ben bezig met een nieuwbouw maar kan hier weinig over vinden.

Op dit moment heb ik nog geen gemotoriseerde verduistering.
Wat zou ik door moeten geven aan de bouwer met betrekking tot de hoogte?
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomahawk_nr1
Ik gebruik slide. Dat werkt voor mij eigenlijk goed en kan op een bestaande normale gordijn rails worden gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matdriks41
Tomahawk_nr1 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:01:
Ik gebruik slide. Dat werkt voor mij eigenlijk goed en kan op een bestaande normale gordijn rails worden gemonteerd.
Ik kon net toch een oude post vinden waarbij iedereen adviseert om gewoon ene stopcontact aan te leggen en de rails daar op aan te sluiten. Het stopcontact achter de gordijnen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Ik heb mijn Homey (early 2019) een aantal maanden naar volle tevredenheid draaien. Tot nu toe heb ik hem ook niet opnieuw hoeven op te starten. Nu lees ik elders dat het toch aan te raden zou zijn om je Homey af en toe opnieuw te laten opstarten.

Maar is dat ook echt zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 18:39
matdriks41 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:31:
Heeft iemand zijn gordijnen en jaloezien bedraad? Ik ben bezig met een nieuwbouw maar kan hier weinig over vinden.

Alles luxaflex deels op 220 met kabel langs kozijn en dan stopcontact achter gordijn. Daar zou je een loze leiding voor kunnen leggen of een stopcontact boven aan bij de bak/rail. Verder met accu of batterijpakket en dat werkt prima. Bediening via Homey. Gordijnrail volgt snel en ik kies voor Somfy RTS. Slide ed werkt wel maar ik vind het tov een A merk .... waardeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xtince schreef op zondag 7 februari 2021 @ 23:02:
Ik heb mijn Homey (early 2019) een aantal maanden naar volle tevredenheid draaien. Tot nu toe heb ik hem ook niet opnieuw hoeven op te starten. Nu lees ik elders dat het toch aan te raden zou zijn om je Homey af en toe opnieuw te laten opstarten.

Maar is dat ook echt zo?
If it ain't broke, don't fix it :)

Als alles goed werkt zou ik er gewoon af blijven.
Ik heb een hele tijd geleden wat problemen gehad en toen een flow voor een wekelijkse restart ingesteld, maar ik weet eigenlijk niet of dat nog nodig is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
matdriks41 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:31:

Ik heb jaloezieen van Wehlton met Somfy motoren (RTS, met adapter naar 12 volt, Tilt only). Ik heb in het licht een pvc buisje uit laten komen (zelf gefreest), daar een contrastekker op gemonteerd zodat ik de adapter van Somfy (die zet het om naar 12 volt) daar op kan aansluiten. Via een afstandsbediening ingesteld (de eindstanden zijn in te stellen en een aparte MY tussenstand (horizontaal in mijn geval). Daarna de Tahomabox erop aangesloten die de scenes overneemt. Via de Tahomabox ingesteld dat deze rond schemering open en dicht gaan (offset tov zonsondergang en opkomst zijn in te stellen). Via google home kan ik spraakcommando's geven, via de app kan ook. Ik heb het nog niet op Homey aangesloten.

De 220 volt kabel heb ik bovenin een hoek uit laten komen, achter de bak. Daar hangt in het kozijn ook de adapter, maar je ziet er niets van. Voordeel is dat je overal nog goed bijkan voor als het stuk gaat. 220 heb ik gepakt van bestaande wandcontactdozen (zitten 40cm boven de vloer), daar een doosje aangebracht met een lichtschakelaar. Zo kan ik makkelijk de spanning eraf halen voor het inregelen. (of als de jaloezieën met de hand omhoog zijn getrokken zodat het niet per ongeluk gaat draaien. Waar de aansluiting precies moet komen kan je het beste vragen aan (in mijn geval) Wehlton, die hebben alles gemonteerd. Elektra en inregelen heb ik zelf gedaan.

-----

Heeft iemand ervaring met deze schakelaar?:

https://www.robbshop.nl/r...50nADsZh8SAwaAmaCEALw_wcB

Ik wil een wandschakelaar met verschillende knoppen, zodat ik als ik op een knop druk een bepaalde scenario wordt geactiveerd, knop 1 voor ontspanning, knop 2 voor tv kijken etc. Afhankelijk van het tijdstip (en dus de zonstand) wordt dan bijvoorbeeld de raamdeco aan voorkant of zijkant (of allebei) van het huis dichtgedraaid, gaat bepaalde verlichting aan/uit, Sonos uit bij TV kijken. knop 3 voor bijvoorbeeld koken (licht boven kookeiland en keuken gaan aan). etc etc.

De schakelaar moet dus puur scenario's activeren, welk scenario en wat dat scenario doet kan ik in Homey wel instellen, maar welke schakelaar kan dus enkel een scenario activeren. Heeft er iemand zo'n oplossing zelf toegepast? Ik heb al veel dingen geprobeerd, maar elke keer wat proberen werkend te krijgen wordt wel prijzig voor als het niet werkt. Vandaar de vraag ;).

[ Voor 23% gewijzigd door Bobje op 08-02-2021 11:44 . Reden: Zelf vraag toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crashy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-09 17:27
Xtince schreef op zondag 7 februari 2021 @ 23:02:

Maar is dat ook echt zo?
Beetje vergelijkbaar mi aan een computer - ik heb wel echt gemerkt (heb Homey nu 2 jaar) dat sinds ik hem wekelijks laat herstarten, hij veel stabieler is - ook bijvoorbeeld 433Mhz spul. Dus ik zou het zeker aanraden, met een Flow is dit uiteraard zo gepiept: https://homey.app/f/LShc2u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat zeg jij, maar ik kan helemaal die "systeem herstart" kaart niet vinden. Moet je daar een app voor installeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Stefke schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:34:
Dat zeg jij, maar ik kan helemaal die "systeem herstart" kaart niet vinden. Moet je daar een app voor installeren?
Ik denk dat je hiervoor in de app bij Instellingen - Experimenten de optie Power User moet aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
aard01 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:33:
[...]

Die Technisats hebben inderdaad de nuldraad altijd nodig. Mocht je de handleidingen nodig hebben, ik heb ze nog. Net gedownload voor Technisat alles offline trok ergens eind november :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 17:29
Mijn ikea app is er mee gestop, stoppen en starten helpt niet en verwijderen is het laatste wat ik wil
Zijn er nog waar die app is gestop (na een update van de app) of ligt dit aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
chundo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:30:
Mijn ikea app is er mee gestop, stoppen en starten helpt niet en verwijderen is het laatste wat ik wil
Zijn er nog waar die app is gestop (na een update van de app) of ligt dit aan mij?
Homey opnieuw gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 17:29
Homey ook al opnieuw gestart
Bij aps staat nu bij Ikea ook een “!” Dat ze niet werkt..’

De app is automatisch bijgewerkt en toen is ze gestopt...

Vorige week hetzelfde aan de hand (update en dan gestopt met werken) met de ubiquiti app, doordat ik die niet gebruik heb ik er niet bij stil gestaan maar nu ik dit de 2de app is en ik er last van krijg vraag ik mij af hoe het komt

[ Voor 67% gewijzigd door chundo op 08-02-2021 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Lekker, net een fibaro dimmer 2 van een paar maanden oud dood.

Schakelde mijn tl verlichting uit die ook op de groep zit van de dimmer en een klap en alles uit.
Zekering weer aan en de dimmer brand alleen nog maar fel.

Zou het kunnen dat door het schakelen van mijn tl verlichting de dimmer ploft?
Ik denk zelf aan inductie.

Ik schakel met de dimmer 4 gu10 ledspots en die zijn allemaal nog heel.

Dimmer ruikt naar verbrandde elektronica.
Vreemd is dat hij wel vol brand.

Is dat ding nog te redden?
Zal wel niet onder garantie vallen ben ik bang.

[ Voor 19% gewijzigd door Crxtreem op 09-02-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crxtreem schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:51:

Schakelde mijn tl verlichting uit die ook op de groep zit van de dimmer en een klap en alles uit.

Uit de manual:
Without dimming function it may work with:
• compact fluorescent CFL tube lamps with electronic ballast
• fluorescent tube lamps with electronic ballast
May... dus reken er maar op dat het door die TL komt.

Tja, garantie. Ze zullen niet kunnen zien wat de oorzaak is dus ik veronderstel dat het geen probleem zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Fire69 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:44:
[...]

Uit de manual:

[...]

May... dus reken er maar op dat het door die TL komt.

Tja, garantie. Ze zullen niet kunnen zien wat de oorzaak is dus ik veronderstel dat het geen probleem zal zijn.
Maar de TL buizen zitten niet achter de dimmer.
Dus hebben eigenlijk niets met die schakeling te maken.
Waarschijnlijk heeft het voorschakelapparaat van 1 van mijn bakken een piek gegeven bij uitschakelen en daar kan de dimmer niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matdriks41
Crxtreem schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:51:
Lekker, net een fibaro dimmer 2 van een paar maanden oud dood.

Dimmer ruikt naar verbrandde elektronica.
Vreemd is dat hij wel vol brand.

Is dat ding nog te redden?
Zal wel niet onder garantie vallen ben ik bang.
Overal heb je 2 jaar garantie op minimaal. Dus gewoon retourneren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:22
Versie 5 is live.
Homey v5.0.0

[Apps SDK] Introducing Homey Apps SDK v3 Learn more »
[Zigbee] Upgrade Homey's Zigbee engine Learn more »
[Zigbee] Implement Zigbee sub devices Learn more »
[Z-Wave] Fixes an issue where the "online" event would not be received (Apps SDK issue #101)
[Z-Wave] Fixes an issue with multi channel node device settings
[Z-Wave] Fixes a communication issue with Basic Z-Wave devices
[Z-Wave] Fixes an issue that would cause the "wake up enabled" setting on battery devices to show an incorrect value
[Z-Wave] Adds a low-level `sendCommand` API to Apps SDK v3
[BLE] Fixes an issue with managing BLE connections
[Flow] Adds a "Set relative volume" Flow card action
[Flow] Fixes an issue where Tags would not appear in a shared Flow
[Flow] Fixes an issue with the "Day number is between" Flow card condition
[Logic] Fixes an issue where "Make a web request" would error when no header was provided
[Core] Fixes an issue where an app's channel would always be stable
[Core] Disables the Microphone Experiment by default
[Core] Various improvements

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:29
Draai hem al een tijd in beta, bevalt mij uitstekend.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Net geïnstalleerd, probleemloos verlopen. Je moet even wachten totdat Homey de updates voor je apps ook geïnstalleerd heeft.

• Yamahaa
En heb jij veel zigbee?

• Sjalabert
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 19:58
Werkt als een raket hier :) van experimenteel naar Final gegaan. Meteen exp. uitgeschakeld en nu proberen niet meer 'haantje de voorste' te willen zijn. Temp, deur en andere chinese sensoren werken perfect.

Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:58

DON PAPA

Tweaker-fan

Ook hier zonder problemen de overstap gemaakt naar versie 5

• Stefke
Idem

Ander vraagje: ik mis ws. een of andere logica, maar ik vind het altijd maar vreemd dat je in een flow één trigger kunt opgeven EN een (of meer) voorwaarde.

Waarom niet trigger A of trigger B, bijv. de verlichting inschakelen als de zon ondergaat OF het te donker wordt (lichtsensor)

Hierdoor ben je verplicht om twee flows te maken die uiteindelijk hetzelfde doen (nl. het licht aan laten gaan)

Het moet toch niet zo moeilijk zijn om onder de flowstart meer kaartjes te zetten

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 11-02-2021 12:28 ]

• Tomahawk_nr1
Ik weet niet zeker of ik je helemaal goed begrijp. Maar als je een flow aanmaakt kan je ook het kaartje slepen en dan verschijnt er een OF conditie. Wellicht helpt het je.

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-09 14:43
Dit is de mail aan de developers. Wat zouden ze precies er mee bedoelen dat developers nog even 2 weken moeten wachten met het Live zetten van hun v5 apps? Zouden ze nu dan nog oude apps in de lucht houden, die mogelijk slechter werken met V5 en kunnen we dus pas over 2 weken V5 echt optimaal gebruiken?

Mail:

Dear Homey Developer,

It took us a while, but Homey v5.0.0 is finally here! It is packed with new features, improvements and countless bug fixes.
At the moment of writing, it is slowly rolling out to all Homeys. The deployment will take about two weeks if all goes well. Since this is such a large update we chose for a slow deployment. This allows us to accurately monitor any feedback we might receive.

A consequence of this is that until the deployment is complete, apps with compatibility >=5.0.0 should not be published to Live. Otherwise, Homeys that have not yet updated from v4.2.0 will not be able to install the respective app. About two weeks from now would be a good time to publish your app to Live.

Note: new SDK v3 apps that don’t have a Homey v4.2.0 compatible version can be pushed to Live as of this moment.

What’s new?

There are too many improvements and fixes to list them all, but below you will find a selection we are especially proud of:
  • Introducing Homey Apps SDK v3 (check the changelog)
  • Upgrade Homey’s Zigbee engine
  • Many bug fixes for Z-Wave, Zigbee, BLE and more
See the Homey v5.0.0 changelog for a more complete list of changes.

Reminder: SDK v1 End-Of-Life

With the introduction of Homey Apps SDK v3 we are dropping support for SDK v1. As announced in May 2020, SDK v1 apps will no longer work on Homey v5.0.0 and up. They will be automatically disabled. Additionally, SDK v1 apps will be removed from the Homey App Store in the near future..

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

• mauricedb
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34
Werkt bij iemand de camera snapshot functionaliteit nog na de v5 update? Bij mij niet, maar weet niet of dit aan de Homey of aan de Unifi Video app ligt..

• Drardollan
v5 geinstalleerd een paar uur terug, bij al mijn devices een draaiend dingetje nu :'(

-Update: een herstart loste het gelukkig op :)

[ Voor 22% gewijzigd door Drardollan op 11-02-2021 14:59 ]

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
keverjeroen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:10:
Dit is de mail aan de developers. Wat zouden ze precies er mee bedoelen dat developers nog even 2 weken moeten wachten met het Live zetten van hun v5 apps? Zouden ze nu dan nog oude apps in de lucht houden, die mogelijk slechter werken met V5 en kunnen we dus pas over 2 weken V5 echt optimaal gebruiken?
Zoals ik het lees:
- Uitrol V5 duurt 2 weken
- Pas over 2 weken weten we zeker dat iedereen met automatische updates over is op V5
- Als je nu je app update op zo'n manier dat ie alleen voor V5 werkt, gaan bij deze gebruikers mogelijk de apps kapot op hun V4 Homey voordat ze over zijn op V5

Dus als je app op V5 en V4 tegelijk kan werken of sowieso alleen voor V5 werkt, geen probleem. Anders even wachten om te voorkomen dat het bij gebruikers kapot gaan, die daar niets aan kunnen doen.

Zolang je de update naar V5 niet handmatig kunt afdwingen, snap ik de keuze wel. Als je dat wel kunt, zou het logischer zijn om het voor V5 z.s.m. te updaten zodat iedereen met V5 een goed werkende app heeft en het voor V4 kapot te laten gaan met workaround voor een update naar V5.

[ Voor 19% gewijzigd door millerman_sf op 11-02-2021 14:16 ]

• Yamahaa
mauricedb schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:48:
Werkt bij iemand de camera snapshot functionaliteit nog na de v5 update? Bij mij niet, maar weet niet of dit aan de Homey of aan de Unifi Video app ligt..
Bij mij wel. Ik stuur twee foto’s van 2 camera’s als de deurbel gaat en dat werkt. Maar dat is eigen deurbel en eigen camera’s. Ik stuur ze via pushover en dan werkt nog prima.

• mauricedb
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34
mauricedb schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:48:
Camera verwijderen en opnieuw toevoegen werkt bij mij :)

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 15:38
V5.0.0 staat hier ook klaar. Is updaten 'veilig'? Heb geen bijzondere apps. Doe veel met Fibaro, shelley en xiaomi sensoren. Verder Unifi en zonnepanelen app.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Stefke
Tomahawk_nr1 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:08:
Ik weet niet zeker of ik je helemaal goed begrijp. Maar als je een flow aanmaakt kan je ook het kaartje slepen en dan verschijnt er een OF conditie. Wellicht helpt het je.
Misschien zie ik het over het hoofd, maar onder "WHEN" (de trigger) kan ik maar één kaartje toevoegen
Bij AND kan ik inderdaad meerdere kaartjes toevoegen en door te slepen onder AND tussen verschillende kaartjes een OR zetten.

Maar ik wil dus eigenlijk:
WHEN
- zon is onder
OR
- lichtsterkte onder 500 lux (lichtsensor)
AND
...
THEN
- switch light on

Ik zie ongetwijfeld iets over het hoofd, maar dit krijg ik niet in één flow

Ik kan wel:
WHEN
- trigger?
AND
- zon is onder
OR
- lichtsterkte onder 500 lux
THEN
- switch light on

Maar dan heeft de flow geen trigger (en onder "AND" kun je bepaalde zaken ook helemaal niet selecteren, bijv de lichtsterkte vd lichtsensor is alleen maar beschikbaar onder WHEN)

Dus ik maak dan maar 2 flows die beide de lamp aanzetten, zou niet nodig zijn als je twee triggers kunt gebruiken?

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Stefke Dit zou ik ook graag willen. Dit is zo’n beetje het enige wat ik van home assistant beter vind. Ik heb erg veel flows en hiermee zou ik het behoorlijk wat overzichtelijker kunnen maken. Dien een verzoekje in bij Homey zou ik zeggen! :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Stefke
Zou niemand dat nog gedaan hebben, zoiets triviaals...?

(Of zou niemand bij Homey dit eens bedacht hebben...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Stefke Ik heb even op het Homey forum gezocht, en we zijn niet de enigen. Een reactie van Athom kan ik zo gauw niet vinden, maar het idee is al vaker geopperd op het forum. Het hoeft Homey niet gelijk complex te maken, want je hoeft nu de OR en ELSE functie ook niet te gebruiken als je dat niet wilt.

Ik heb Athom maar een mailtje gestuurd, de reactie zal ik hier posten.

[ Voor 10% gewijzigd door TKroon op 12-02-2021 07:22 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Laatst online: 19:55
Ik sla zon onder tijdstip over. Beetje dubbel...zon gaat onder (het word dus donker en je lux waarde veranderd.
Ik gebruik zelf gewoon alleen lux waarde. Om het gebalanceerd te maken heb ik meerdere lichtsterkte sensoren in huis die ik normaliseer en dan een gemiddelde van maak en die een ja/nee variable Donker=ja/nee doen. Ook zonnepanelen gebruik ik hiervoor (opbrengst W vertaal ik naar een lichtsterkte).
Met deze benadering pak ik ook momenten als net regent en het pikzwart is in de lucht.

Zoals gezegd, zie ik weinig meerwaarde in te checken of het “donker” en/of zononder tijd stip.
Stefke schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Misschien zie ik het over het hoofd, maar onder "WHEN" (de trigger) kan ik maar één kaartje toevoegen
Bij AND kan ik inderdaad meerdere kaartjes toevoegen en door te slepen onder AND tussen verschillende kaartjes een OR zetten.

Maar ik wil dus eigenlijk:
WHEN
- zon is onder
OR
- lichtsterkte onder 500 lux (lichtsensor)
AND
...
THEN
- switch light on

Ik zie ongetwijfeld iets over het hoofd, maar dit krijg ik niet in één flow

Ik kan wel:
WHEN
- trigger?
AND
- zon is onder
OR
- lichtsterkte onder 500 lux
THEN
- switch light on

Maar dan heeft de flow geen trigger (en onder "AND" kun je bepaalde zaken ook helemaal niet selecteren, bijv de lichtsterkte vd lichtsensor is alleen maar beschikbaar onder WHEN)

Dus ik maak dan maar 2 flows die beide de lamp aanzetten, zou niet nodig zijn als je twee triggers kunt gebruiken?

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
vandermark schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:41:
V5.0.0 staat hier ook klaar. Is updaten 'veilig'? Heb geen bijzondere apps. Doe veel met Fibaro, shelley en xiaomi sensoren. Verder Unifi en zonnepanelen app.
Als je Fibaro Motion Sensors hebt zou ik vooral wachten. Die van mij staan permanent in sabotage melding sinds de update...

Had ook niet anders verwacht, de Fibaro app is van Athom zelf. Dus dat was bijna zeker een garantie op falen, hopelijk binnen 5 jaar opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Tebbie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:27:
Ik sla zon onder tijdstip over. Beetje dubbel...zon gaat onder (het word dus donker en je lux waarde veranderd.
Ik gebruik zelf gewoon alleen lux waarde. Om het gebalanceerd te maken heb ik meerdere lichtsterkte sensoren in huis die ik normaliseer en dan een gemiddelde van maak en die een ja/nee variable Donker=ja/nee doen. Ook zonnepanelen gebruik ik hiervoor (opbrengst W vertaal ik naar een lichtsterkte).
Met deze benadering pak ik ook momenten als net regent en het pikzwart is in de lucht.

Zoals gezegd, zie ik weinig meerwaarde in te checken of het “donker” en/of zononder tijd stip.

[...]
Ik beschrijf het sowieso al verkeerd, want je kunt niet doen:
WHEN lux < 100
AND ...
THEN iets doen

Het is
WHEN lux changed
AND lux < 100
THEN iets doen

Wat het nog beperkter maakt, want je trigger moet ook terugkomen in de AND, dat geldt voor veel triggers - niet alle - volgens mij (heb Homey nog niet zo lang en ben vnl. met andere dingen bezig, huis bouwen)
Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom ze dit splitsen (trigger onder WHEN en waarde onder AND), er is misschien een voordeel aan, maar ik zie t zo niet

Het gaat er niet om wat hier de triggers zijn, het is maar een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Laatst online: 19:55
@Stefke Ik denk dat eerder weer terug naar de vraag moeten wat je wil bereiken.
Je kan ook een flow starten in een flow. Dus eerst een trigger/check doen en dan weer een nieuwe flow start.

WHEN lux changed
AND lux < 100
THEN start flow (check blaaat)
ELSE start other flow

Flow (check blaat)
WHEN this flow is started
AND (conditie zononder?)
THEN.....
ELSE....

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja dat kan (ik zei hierboven al dat ik flows splits of uit meer laat bestaan), maar ik vind het erg lastig om overzicht te houden omdat je de onderliggende verbindingen nergens aan kunt zien, behalve misschien de naamgeving. Ik probeer een beetje objectgeorienteerde naamgeving aan te houden..
En dat je nergens kunt zien welke flows er lopen/gelopen hebben is ook wel een misser van Homey (ik heb een logappje dat ik niet gebruik overigens, geen tijd gehad nog om mijn flows aan te passen)
Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.