Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:48
LuukWillems97 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:46:
[...]

Het is een gewone schakelaar ja. Op de gang heb ik de schakelaar slim gemaakt door een KAKU dimmer tussen de schakelaar en lamp te plaatsen. Werkt redelijk het probleem is alleen dat er nagenoeg geen verschil zit tussen 50% dimmen en 1%, durf niet met 100% zekerheid te zeggen of dit aan de lamp licht (alle lampen thuis zijn de standaard van IKEA) of aan de dimmer. Om juist ook die 1% dimstand te halen heb ik voor een smart lamp gekozen omdat dit daar normaal wel lukt.

[...]

Thanks voor de tip zal straks eens proberen of dit werkt.
Probeer je een smart lamp te dimmen welke achter een KAKU dimmer zit? Want dat gaat sowieso niet werken natuurlijk. ;)

Waarom maak je je schakelaar niet slim met kaku of wat anders en koppel je deze los van de lamp? Kan je de lamp altijd aansturen met Homey en werkt hij ook op de schakelaar (via Homey).

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 20-05-2020 10:17 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-01 13:37
GermanPivo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:14:
[...]

Probeer je een smart lamp te dimmen welke achter een KAKU dimmer zit? Want dat gaat sowieso niet werken natuurlijk. ;)

Waarom maak je je schakelaar niet slim met kaku of wat anders en koppel je deze los van de lamp? Kan je de lamp altijd aansturen met Homey en werkt hij ook op de schakelaar (via Homey).
Nee nee, dat werkt natuurlijk niet. Ik zit momenteel gehuurd dus wil eigenlijk zo veel mogelijk van de elektra afblijven. Daarom dat zo'n inbouwmodule mij ideaal leek, tot ik er achter kwam dat deze (of de domme lampen die ik er bij gebruik) dus niet echt goed dimmen. Vandaar dat ik verder zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:10
LuukWillems97 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:46:
[...]

Het is een gewone schakelaar ja. Op de gang heb ik de schakelaar slim gemaakt door een KAKU dimmer tussen de schakelaar en lamp te plaatsen. Werkt redelijk het probleem is alleen dat er nagenoeg geen verschil zit tussen 50% dimmen en 1%, durf niet met 100% zekerheid te zeggen of dit aan de lamp licht (alle lampen thuis zijn de standaard van IKEA) of aan de dimmer. Om juist ook die 1% dimstand te halen heb ik voor een smart lamp gekozen omdat dit daar normaal wel lukt.

Moest het niet lukken kan ik je de juiste knop met flow wel posten ;)

[...]

Thanks voor de tip zal straks eens proberen of dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:52
Toch nog weer even een beginnersvraag.
Ik wil graag een paar stopcontact dimmers hebben (3x) die met de Fibaro afstandbediening te dimmen zijn. Gaat dat met deze afstandbediening? Fibaro afstandbediening
Of is dat alleen aan/uit? Ik wil dan ook nog dat dezelfde stopcontact dimmers te bedienen zijn via de Homey.
Wil ik dan te veel of is dat mogelijk? En welke stopcontact dimmers heb ik dan nodig. Ik zie nu ook al Z-wave +

Of ik zoek iets met Zigbee en lampen van bv Ikea. Maar ik kan geen afstandbediening vinden waar je bv3 lampen onafhankelijk van elkaar kan bediening zonder eerst via een knopje moet wisselen naar een andere lamp.
En 3 lampen tegelijk aan/uit en dimmen met 1 knop op de afstandbediening, werkt dat en zo ja, werkt dat goed? Niet dat 1 lamp achterblijft. Er zitten 3 lampen in de staande lamp vandaar.
De vraag feldt voor Z-wave en voor Zigbee.

Tot zover weer een paar beginnersvragen.(sorry)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:29
Wie gebruikt hier apps als buienalarm en buienradar en wat is jullie ervaring hiermee?

Bij mij wil het maar niet werken. Ik heb diverse flows gemaakt voor een zonnescherm, zo rolt het in of uit afhankelijk van temperatuur en zonkracht (opgewekte stroom zonnepanelen). Echter wil ik ook dat het scherm weer in rolt als er regen wordt verwacht binnen x minuten. Ik heb daarom deze flow gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvSKMrJnm7eMCmuoZFVIVam98UM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xo2lBgcMSoUcrzKqeGouSERl.jpg?f=user_large

Het lijkt echter dat de app niet werkt, of dat de flow niet werkt.
Als ik de buienalarm app open en naar het configuratiescherm ga, blijft het hangen in een laadscherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXa2MfzunkjvcDuVK6jirXBqfxQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VcufLY1g6K0LpmKqhVhkV6zs.jpg?f=user_large

Hetzelfde gebeurt wanneer ik via instellingen naar de buienalarm app ga. Terwijl daar volgens deze post een overzicht van de voorspellingen zou moeten staan.

Heeft iemand hetzelfde probleem gehad en het op kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 23:54
LuukWillems97 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:48:
[...]

Nee nee, dat werkt natuurlijk niet. Ik zit momenteel gehuurd dus wil eigenlijk zo veel mogelijk van de elektra afblijven. Daarom dat zo'n inbouwmodule mij ideaal leek, tot ik er achter kwam dat deze (of de domme lampen die ik er bij gebruik) dus niet echt goed dimmen. Vandaar dat ik verder zoek.
Wat je wil is een schakelaar/knop die een signaal geeft aan homey en een lamp die afhankelijk van de gestelde voorwaarden reageert. Feitelijk staan licht en schakelaar dus helemaal los. Het meest eenvoudige is om de schakelaar te verwijderen (draad doorlussen) zodat de lamp altijd onder stroom staat. De lichtknop is het gemakkelijkst als je hiervoor een draadloze zender gebruikt (Hue dimmer/kaku zender/Xiaomi etc). Deze zou je over het ontstane gat van de schakelaar kunnen plakken. Dit is verreweg de gemakkelijkste manier en ook wat ik altijd heb gedaan toen ik nog huurde. Je kunt nog wat gaan rommelen met fibaro achtige oplossingen, maar naast dat deze vaak een 0-draad nodig hebben, willen ze standaard de stroomkring onderbreken als de knop in wordt gedrukt. Dit wil je niet. Dus waarschijnlijk is het wel te regelen, maar ik zie eigenlijk geen goede reden om de zender een onderdeel van de schakeling te laten zijn.

Lees het Hue topic er maar op na, massa's beginnende gebruikers die klagen over de werking van de actieve schakelaar en het standaard antwoord: Doorlussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Ik heb een vraag over de magneetcontacten van de KAKU. De AMST-606.
Ik gebruik er momenteel 3. Nou heb ik geprobeerd om er 2 in de Homey toe te voegen en ze zitten er in.
Alleen bij 1 contact krijg ik een oranje uitroepteken bij Open en dat gaat weer weg bij Dicht. Maar bij het 2e contact krijg ik wel het oranje dingetje bij Open maar bij Dicht blijft hij staan. En gaat nooit meer uit.
Ik heb hem al een paar keer toegevoegd en verwijderd maar het euvel blijft.
Iemand een idee?
Hij zat ook aan een HW en daar reageert de HW wel op Open en Dicht. Zit ook een nieuwe batterij in.
Beide contacten lopen nu wel via een KAKU versterker.

Kan weer vergeten worden. Sorry.
Magneetschakelaar heeft het opgegeven. Is stuk.

[ Voor 6% gewijzigd door mike123 op 26-05-2020 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-07 18:08
Ik overweeg de overstap naar Homey. Momenteel maak ik al een jaar of 5 gebruik van Homewizard. Dit werkte altijd vrij aardig, maar de app is al jaren niet meer fatsoenlijk geupdate (nog steeds zwarte balken boven/onder op een iPhone bijvoorbeeld). Ook de support is gestopt op het basisstation, en de éénweg-communicatie van KaKu is ook niet jevanhet.

Ik wil aan kunnen sturen/uitlezen;
  • Verwarming
  • Verbruik slimme meter
  • Verlichting (LED, halogeen, wel/niet dimbaar)
  • Deur-contacten
  • Temperatuur per kamer
  • Deurbel
  • Bewegingsensoren
  • Sonos
  • LG TV C9 (2019)
  • iOS Homekit
1. Ik heb nu nog overal kaku spul zitten (voornamelijk inbouw dimmers etc.), welke op den duur vervangen moet worden, maar kan ik daar nog iets van hergebruiken tijdelijk? Of maakt dat het niet stabieler?

2. Omdat ik nog vrij ben om te kiezen welke sensoren/switches ik ga gebruiken, welke merken zijn dan het meest betrouwbaar én voordelig? Reden dat ik bijvoorbeeld nooit naar een fibaro-systeem ben gestapt, is omdat ik niet 50 euro per apparaat wil betalen wat ik wil schakelen.

3. Ik heb een hele poos gewacht (hou Homey al langer in de gaten) en had gehoopt dat alle kinderziektes er inmiddels uit waren. Toch lees ik in dit topic nog redelijk wat mensen die tegen problemen aan lopen. In hoeverre kan ik deze omzeilen door bepaalde hardware keuzes of ga ik er last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:31
@brentnl
Ik ben net overgestapt van domoticz naar homey.
Kaku apparaten kan je zo over zetten.
Tja wil je het beter dan kan je zigbee apparaten gebruiken.
Maar zwave zoals fibaro, aeotec etc heeft mijn persoonlijke voorkeur.
Ik moet zeggen dat ik nog niet helemaal aan homey gewent ben en af en toe weer denk terug te gaan naar domoticz.
Ik ben wel gelijk voor de pro gegaan meer geheugen voornamelijk daar wil ik niet krap in zitten.
Voor de slimme meter kan je een pi gebruiken met ztatz dat heb ik gedaan.
Maar je kán ook een andere p1 logger aanschaffen.

[ Voor 12% gewijzigd door SpikeHome op 26-05-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
brentnl schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:51:
Ik overweeg de overstap naar Homey. Momenteel maak ik al een jaar of 5 gebruik van Homewizard. Dit werkte altijd vrij aardig, maar de app is al jaren niet meer fatsoenlijk geupdate (nog steeds zwarte balken boven/onder op een iPhone bijvoorbeeld). Ook de support is gestopt op het basisstation, en de éénweg-communicatie van KaKu is ook niet jevanhet.

• Verwarming
  • Verbruik slimme meter
  • Deur-contacten
  • Temperatuur per kamer
  • Deurbel
  • Bewegingsensoren
  • Sonos
  • LG TV C9 (2019)
  • iOS Homekit
1. Ik heb nu nog overal kaku spul zitten (voornamelijk inbouw dimmers etc.), welke op den duur vervangen moet worden, maar kan ik daar nog iets van hergebruiken tijdelijk? Of maakt dat het niet stabieler?

2. Omdat ik nog vrij ben om te kiezen welke sensoren/switches ik ga gebruiken, welke merken zijn dan het meest betrouwbaar én voordelig? Reden dat ik bijvoorbeeld nooit naar een fibaro-systeem ben gestapt, is omdat ik niet 50 euro per apparaat wil betalen wat ik wil schakelen.

3. Ik heb een hele poos gewacht (hou Homey al langer in de gaten) en had gehoopt dat alle kinderziektes er inmiddels uit waren. Toch lees ik in dit topic nog redelijk wat mensen die tegen problemen aan lopen. In hoeverre kan ik deze omzeilen door bepaalde hardware keuzes of ga ik er last van hebben?
1. Ik had zelf ook wat KAKU spul toen ik de homey heb gekocht, werkt prima maar zelf merk ik toch ook wel de zwaktes van KAKU, langzaam ga ik nu alles vervangen voor shelly's (zelfde principe maar via wifi)

2. Ik ben zelf erg van Xiaomi / Mi / Aqara. Chinees merk maar via de robotstofzuiger die ik heb is dit merk bekend geworden bij mij en ben er erg positief over. Robot werkt prima icm Homey, sensoren tot noch toe ook (heb ze pas een paar dagen). Kosten liggen rond de 10 euro per sensor dus dat is zeer schappelijk en ze maken gebruik van zigbee. Zelf zie ik niet in waarom ik 3x zo veel voor bv Fibaro zou moeten betalen.

3. Zover ik weet zijn de grootste kinderziektes op het gebied van software ontwikkeling, hier is niet echt een workaround voor denk ik, maar tot nog toe is mij alles gelukt wat ik wilde maken. Helaas werkt in mijn situatie de Xiaomi rookmelder nog niet met Homey, maar daarom heb ik deze gewoon nog niet gekocht. Ter indicatie van hoelang dit kan duren: op Github lees ik een artikel van meer dan één jaar geleden waar hier al naar wordt gevraagd. In maart dit jaar is daar wel nog op gereageerd dat ze met een internal beta willen starten maar 1 jaar wachttijd vind ik toch erg lang. Voor mij is het niet volledig duidelijk of dit aan Athom ligt of aan externe developers.

Ik ben net als SpikeHome ook meteen voor de Pro gegaan, en achteraf denk ik dat dit een verstandige keuze is. Momenteel gebruik ik 20 verschillende apps en die nemen ongeveer 500GB ram in beslag en ik ben van mening dat ik niet mega veel smartspul heb in huis. Nu is het wel zo dat het aantal verschillende devices niet zo van belang is maar met name het aantal verschillende merken.

Tot slot denk ik dat alle toepassingen die jij wil maken prima met Homey moeten lukken. Dit is deels afhankelijk van de merken die je gebruikt, in het Homey App overzicht kun je zien welke merken (en apparaten) worden ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brentnl schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:51:

• Verwarming
  • Verbruik slimme meter
  • Deur-contacten
  • Temperatuur per kamer
  • Deurbel
  • Bewegingsensoren
  • Sonos
  • LG TV C9 (2019)
  • iOS Homekit

Ex-HomeWizard gebruiker hier. Sinds 2016 overgestapt op Homey. Ik ben er nog steeds heel content mee. Ik heb al mijn Kaku spul destijds probleemloos overgezet, maar ben inmiddels vrijwel geheel over op Zigbee devices (Innr, Ikea Tradfri, Hue, Xiaomi en Osram). Een eventuele Heatlink en EnergyLink kan je niet op Homey verbinden, maar er is wel een app waarmee je je HomeWizard kan uitlezen en besturen met Homey. Op die manier heb ik mijn HomeWizard nog heel lang gebruikt voor de HeatLink en de weersensoren. Alles is dan prima in de Homey te gebruiken.

Je zult zien dat je bij Homey veel vrijer bent in het maken van zogenaamde flows. Daar liep ik bij HomeWizard al heel snel vast.

Enige wat ik bij de HomeWizard net iets mooier vond, waren de grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
@SpikeHome @LuukWillems97 @wolly_a , bedankt voor jullie input, dit klinkt positief!

Uiteindelijk wil ik al het KaKu spul eruit doen, omdat ik 2-wegcommunicatie wil en wil weten wanneer de batterijen vervangen moeten worden ipv er veel te laat achter komen dat een sensor al een tijd niet werkt. Maar om het behapbaar en betaalbaar te houden is het fijn als dit gefaseerd kan.

Aqara kwam ik zelf ook al tegen op de bekende chinese-sites; dit is dus een prima optie? 10 euro voor een sensor is natuurlijk heel betaalbaar en zelfs goedkoper dan KaKu.

De heatlink gebruik ik ook en voor energie verbruik heb ik zo'n 'wattcher'; die zijn beide dus (via homey homewizard app) te koppelen aan Homey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brentnl schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:51:
@SpikeHome @LuukWillems97 @wolly_a , bedankt voor jullie input, dit klinkt positief!

Uiteindelijk wil ik al het KaKu spul eruit doen, omdat ik 2-wegcommunicatie wil en wil weten wanneer de batterijen vervangen moeten worden ipv er veel te laat achter komen dat een sensor al een tijd niet werkt. Maar om het behapbaar en betaalbaar te houden is het fijn als dit gefaseerd kan.

Aqara kwam ik zelf ook al tegen op de bekende chinese-sites; dit is dus een prima optie? 10 euro voor een sensor is natuurlijk heel betaalbaar en zelfs goedkoper dan KaKu.

De heatlink gebruik ik ook en voor energie verbruik heb ik zo'n 'wattcher'; die zijn beide dus (via homey homewizard app) te koppelen aan Homey?
De Aqara sensoren zijn meer dan prima. En ook mooi klein. Het schakelen van 230V doe ik liever niet met spul van Ali. Ik heb daar niet zo’n goed gevoel bij qua veiligheid. Daarvoor gebruik ik veel Innr plugs, maar Ikea Tradfri plugs zijn ook superbetaalbaar.

Veel van de HomeWizard apparaten zijn met de app te gebruiken in Homey, sowieso de HeatLink en EnergyLink. De Wattcher had ik niet meer toen ik de Homey kocht. Die staat wel bij de ondersteunde apparaten: https://homey.app/nl-nl/app/com.homewizard/HomeWizard/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
wolly_a schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:15:
[...]

De Aqara sensoren zijn meer dan prima. En ook mooi klein. Het schakelen van 230V doe ik liever niet met spul van Ali. Ik heb daar niet zo’n goed gevoel bij qua veiligheid. Daarvoor gebruik ik veel Innr plugs, maar Ikea Tradfri plugs zijn ook superbetaalbaar.

Veel van de HomeWizard apparaten zijn met de app te gebruiken in Homey, sowieso de HeatLink en EnergyLink. De Wattcher had ik niet meer toen ik de Homey kocht. Die staat wel bij de ondersteunde apparaten: https://homey.app/nl-nl/app/com.homewizard/HomeWizard/
En als het dimbaar LED betreft? Zowel inbouw als via stopcontact? Moet ik dan 'shelly' gebruiken?

Nog een vraag die me te binnen schiet; toen ik begon met Homewizard was het gebruikelijke 'domme'lampen te gebruiken en achter de fysieke muurschakelaar een dimmer/schakeling van kaku te plaatsen waardoor de lamp zowel via de schakelaar als de app te bedienen is.

Met de komst van onder andere HUE is het nu gangbaarder om een slimme lamp te gebruiken denk ik? Zoals ik het hier lees moet je dan de schakeldraad doorlussen zodat er altijd stroom staat op de lamp, en achter de fysieke schakelaar plaats je dan een module die (via een FLOW) direct de lamp aanstuurt?

Heeft dit voordelen ten opzichte van de 'domme lamp-methode' ? :+

[ Voor 30% gewijzigd door brentnl op 27-05-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
brentnl schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:47:
[...]

En als het dimbaar LED betreft? Zowel inbouw als via stopcontact? Moet ik dan 'shelly' gebruiken?

Nog een vraag die me te binnen schiet; toen ik begon met Homewizard was het gebruikelijke 'domme'lampen te gebruiken en achter de fysieke muurschakelaar een dimmer/schakeling van kaku te plaatsen waardoor de lamp zowel via de schakelaar als de app te bedienen is.

Met de komst van onder andere HUE is het nu gangbaarder om een slimme lamp te gebruiken denk ik? Zoals ik het hier lees moet je dan de schakeldraad doorlussen zodat er altijd stroom staat op de lamp, en achter de fysieke schakelaar plaats je dan een module die (via een FLOW) direct de lamp aanstuurt?

Heeft dit voordelen ten opzichte van de 'domme lamp-methode' ? :+
Ik zou waar mogelijk shelly kiezen, dit is mooier weg te werken en het goedkoopst. Dit is een Europees product en zou dus ook "veilig" moeten zijn bij het aansluiten van zwaardere apparaten, let wel hiervoor is een apart model.

Ik zit ook op een punt dat ik mij afvraag wat nu slimmer is domme lampen met slimme schakelaar, alleen slimme lampen zonder schakelaar of beide. Naar mijn mening is het grote voordeel van slimme lampen dat je de helderheid nauwkeuriger kunt instellen (mijn KAKU dimmer maakt bijvoorbeeld geen onderscheid in 1% dimmen of 30% dimmen), daarnaast kun je nog wat extra's zoals kleuren veranderen. Nadeel is inderdaad dat er continu stroom op moet blijven staan en de relatief hogere prijs natuurlijk. Ideaal gezien zou ik voor de combinatie kiezen door een shelly achter de schakelaar te plaatsen of een smart schakelaar over het gat van de schakelaar te plaatsen. Met het plaatsen van shelly's moet je er op letten dat een slimme lamp niet op een dimmer maar een aan-uit module moet worden aangesloten.

Zelf vind ik HUE erg prijzig en is mijn oog gevallen op Yeelight (wederom van Xiaomi O-) , maar in samenwerking met Philips). Nadeel wat ik hier nu aan merk is dat het niet mogelijk is om een bepaalde helderheid in te stellen terwijl de lamp uit blijft, wat volgens mij bij Hue wel weer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
LuukWillems97 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:59:
[...]

Ik zou waar mogelijk shelly kiezen, dit is mooier weg te werken en het goedkoopst. Dit is een Europees product en zou dus ook "veilig" moeten zijn bij het aansluiten van zwaardere apparaten, let wel hiervoor is een apart model.

Ik zit ook op een punt dat ik mij afvraag wat nu slimmer is domme lampen met slimme schakelaar, alleen slimme lampen zonder schakelaar of beide. Naar mijn mening is het grote voordeel van slimme lampen dat je de helderheid nauwkeuriger kunt instellen (mijn KAKU dimmer maakt bijvoorbeeld geen onderscheid in 1% dimmen of 30% dimmen), daarnaast kun je nog wat extra's zoals kleuren veranderen. Nadeel is inderdaad dat er continu stroom op moet blijven staan en de relatief hogere prijs natuurlijk. Ideaal gezien zou ik voor de combinatie kiezen door een shelly achter de schakelaar te plaatsen of een smart schakelaar over het gat van de schakelaar te plaatsen. Met het plaatsen van shelly's moet je er op letten dat een slimme lamp niet op een dimmer maar een aan-uit module moet worden aangesloten.

Zelf vind ik HUE erg prijzig en is mijn oog gevallen op Yeelight (wederom van Xiaomi O-) , maar in samenwerking met Philips). Nadeel wat ik hier nu aan merk is dat het niet mogelijk is om een bepaalde helderheid in te stellen terwijl de lamp uit blijft, wat volgens mij bij Hue wel weer kan.
Als je wilt dimmen met een slimme schakelaar erachter zou ik ook kijken naar een Fibaro dimmer 2, voordeel daarvan is dat je geen blauwe nul draad nodig hebt en dat dat gewoon werkt met de standaard (ouderwetse) bekabeling.

Ik heb ook een vraag, wie weet een goede sensor die de temperatuur van het water kan meten van bijvoorbeeld het zwembad. Ik zou graag willen monitoren hoe het verloop van de temperatuur gaat. Kan er niet één 1-2-3 vinden welke ideaal is en misschien gebruiken jullie hier al zoiets soortgelijks.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07 11:39
[...]
Met het plaatsen van shelly's moet je er op letten dat een slimme lamp niet op een dimmer maar een aan-uit module moet worden aangesloten.
Niet perse, want je kunt je slimme lamp ook laten reageren op de status van je Shelly dimmer. Ik heb nog relatief weinig ervaring, maar ik heb wel getest dat wanneer ik dimmer 1 op een bepaalde stand zet dimmer 2 ook op die stand gaat (via een flow)

Ik ga dit doen met een Shelly Vintage lamp i.c.m. een Shelly dimmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
stefijn schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:14:
[...]

Niet perse, want je kunt je slimme lamp ook laten reageren op de status van je Shelly dimmer. Ik heb nog relatief weinig ervaring, maar ik heb wel getest dat wanneer ik dimmer 1 op een bepaalde stand zet dimmer 2 ook op die stand gaat (via een flow)

Ik ga dit doen met een Shelly Vintage lamp i.c.m. een Shelly dimmer
Ik weet dat bij zowel de slimme lampen van Yeelight als Hue in de handleiding staat dat ze niet op een dimmer mogen worden aangesloten. Ik denk dat wanneer jij een dimmer hebt die of de stroom volledig door laat of helemaal niet dit geen probleem moet zijn maar stel jouw dimmer staat op 50% en je zet hem aan dat dit de lamp kan beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
De Shelly Vintage komt gewoon op permanente stroom. Ik stel in Homey in dat wanneer ik Shelly Dimmer dim naar X%, Shelly Vintage ook naar X% gedimt moet worden.
De dimmer dimt een andere lamp (via de bedrading), maar ik wil de Shelly Vintage wel mee laten dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
stefijn schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:37:
De Shelly Vintage komt gewoon op permanente stroom. Ik stel in Homey in dat wanneer ik Shelly Dimmer dim naar X%, Shelly Vintage ook naar X% gedimt moet worden.
De dimmer dimt een andere lamp (via de bedrading), maar ik wil de Shelly Vintage wel mee laten dimmen.
Op die manier is het inderdaad geen probleem nee.
In mijn gedachtegang zet je de slimme lamp op de dimmer module. Wel een leuke flow met mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb t getest met twee Shelly dimmers omdat ik een paar lampen krijg die niet via draad bedient kunnen worden (te moeilijk en te lang traject) terwijl ik ze toch vanaf 1 punt tegelijk wil dimmen. Elke lamp krijg zijn eigen Shelly dimmer dichtbij de lamp, en die worden bedient met 1 centrale Shelly.

Bij de Vintage is het iets soortgelijsk: daar wil ik met één wandknop zowel een (24v) ledstrip als een G125 filament lamp bedienen en dimmen vanaf een wandknop. Dat was best een lastig ding, ivm te hoeveelheid te verbergen/inbouwen onderdelen en het feit dat G125 lampen allemaal 220v zijn. Gelukkig bleek Shelly ook een G125 filament lamp te hebben, dus die is besteld :)
Daar ga ik een Shelly RGWB gebruiken voor de ledstrip, en ik gebruik die als trigger om de Shelly Vintage lamp mee te dimmen/switchen met de Shelly RGBW

Mogelijk zit er wat vertraging tussen het schakelen van de verschillende lampen maar dat vind ik niet zo erg.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 28-05-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Heb nu de Shelly RGWB aangesloten, de bediening is wat merkwaardig. In de Shelly zelf kun je de kleur (RGB) dimmen en instellen en de WW dimmen, en daar combinaties van.
Als ik de Shelly toevoeg in Homey, dan krijg ik niet precies dezelfde bediening, en hoe dat dan wel werkt is me niet helemaal duidelijk. De Shelly doet niet precies wat ik in Homey instel, sowieso is er geen gescheiden RGB en WW bediening in Homey, dus als ik rood instel wordt het roze omdat "wit" ook nog blijft branden. Kies ik een kleur, dan krijg ik iets wat er op lijkt, maar niet precies.
Ook als ik via een flow vol rood laat instellen krijg ik niet puur rood licht bijv.

Anyway, even getest of je die kunt laten schakelen in reactie op een Shelly dimmer, dat gaat prima, nauwelijks vertraging.
Maar de Shelly RGBW zit nu via een wandschakelaar aan de ledstrip (via een schakeldraad). Gelijk één van de nadelen van een Shelly RGWB module gevonden: die kent via de schakelaar alleen maar aan of uit. Heeft ook geen mogelijkheid om webhooks te verzenden.

Dus...dan nog maar een Shelly dimmer ervóór zetten, zodat ik zowel de aan/uit/dim functie van de Shelly kan gebruiken om de Shelly RGBW aan te sturen via flows, als ook nog de S2 webhooks van de Shelly dimmer om bijv. te wisselen tussen kleur en wit.
De Shelly dimmer wordt dan een afstandbediening voor de Shelly RGBW

Edit: hij kan ook dimmen via longpress

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 29-05-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Ik heb een Icasa Zigbee afstandbediening gekocht en deze gekoppeld aan de Homey. Diverse flows aangemaakt zodat de lampen van Ikea aan/uit, ineens volop branden na inschakelen, dimmen/feller met 6% per druk op de knop, alles tegelijk uit, alles tegelijk aan.
Werkt tot nu toe goed. Vrouw des huizes blij, die houd haar afstandbediening en ik de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Daniel. schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:38:
[...]

Als je wilt dimmen met een slimme schakelaar erachter zou ik ook kijken naar een Fibaro dimmer 2, voordeel daarvan is dat je geen blauwe nul draad nodig hebt en dat dat gewoon werkt met de standaard (ouderwetse) bekabeling.

Ik heb ook een vraag, wie weet een goede sensor die de temperatuur van het water kan meten van bijvoorbeeld het zwembad. Ik zou graag willen monitoren hoe het verloop van de temperatuur gaat. Kan er niet één 1-2-3 vinden welke ideaal is en misschien gebruiken jullie hier al zoiets soortgelijks.
Zou moeten kunnen met zo'n ding:
https://www.fibaro.com/en/products/universal-binary-sensor/
en zo'n ding:
https://www.adafruit.com/product/381

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
na bijna een maand homey heb ik toch vaak met fibaro (maar ook andere merken) dat ik zie dat zwave devices unreachable zijn (op https://developer.athom.com/tools/zwave).
Volgens athom forum zou dat komen dat alles secure word toegevoegd.
Nu kon je de fibaro devices ook door Walli toe te voegen ook unsecure krijgen.
Echter dat geeft vaak dezelfde melding als ik ze test dan zijn ze vervolgens wel reachable.

Tevens heb ik met de fibaro rollershutter het probleem dat de status in homey totaal niet klopt.
Ze staan vaak dicht terwijl ze open zijn of andersom.

Iemand deze problemen ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Vandaag bij thuiskomst geen problemen. 's avonds de lampen aan van Ikea. Alles gaat aan. Na 1,5 uur de verlichting van 2 lampen naar maximaal willen zetten, lampen reageren nergens meer op.
Beide lampen spanningsloos gemaakt, weer spanning erop en ze doen het weer. Spul is net 3 dagen in gebruik in de huidige situatie. Homey staat nu nog wel boven maar geen enkele lamp verbind zich met bv de ECOdim of andere lamp. Alles via Homey boven. De zigbee afstandbediening en een magneetcontact gaan wel via een lamp. En dan wel de lamp die het niet meer deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Zo, eindelijk een Homey (Pro) in huis; de afbouw van HomeWizard kan beginnen!

Ik ben nu een uurtje of 2 bezig geweest met zelf het één en ander uitzoeken en heb inmiddels wat apps geïnstalleerd, waaronder kaku, sonos, tradfri, groups en nog een paar.

Een paar dingen kom ik nog niet uit of hebben meerdere methodes van aanpak, waarbij ik graag jullie ervaring wil horen;

- Vanuit HW was ik gewend dat een scene zowel een 'on' als 'off' button kreeg, waardoor je dus maar 1 'flow' nodig zou hebben. Klopt het dat in Homey je zowel een flow voor 'aan' als voor 'uit' moet maken? Bijvoorbeeld om alle lampen aan, en alle lampen weer uit te doen?

- Wanneer ik een scene wil maken voor bijvoorbeeld 'film kijken' , klopt het dan dat ik de 'ALS'-trigger 'deze flow is gestart' moet kiezen om hem puur via de app beschikbaar te maken?

- Ik wil (zodra mn aqara sensoren binnen zijn) in de keuken 3 spotjes (Tradfri GU10 dimbaar) laten reageren op beweging, afhankelijk van hoe donker het in de keuken is. Heb gelezen dat hier een timer voor aangemaakt moet worden, echter kom ik al minimaal 3 verschillende app's tegen die hetzelfde lijken te doen (Chronograph, Timer, Countdown). Ook kom ik voorbeelden tegen waarbij ik 3 flow's nodig heb voor 1 lamp op beweging te laten reageren; hoe zorg je ervoor dat je zo min mogelijk flow's gebruikt en alles overzichtelijk houdt?

- Deze 3 spotjes zijn nu dus slimme lampen geworden, maar ik heb nog wel een schakelaar in de keuken zitten die ik nu dus niet kan gebruiken omdat ik daarmee de stroom van de lampen haal. Hoe los ik dit op zodat de schakelaar alsnog te gebruiken is? Ik kan de hele schakelaar (dubbele) vervangen door zoiets, maar dan is het qua uiterlijk anders dan de rest van het huis. En deze moet ik dan programmeren om direct die lampen te schakelen met een flow?

- Is er inmiddels een methode om een Sonos Play 1 of Playbar een geluid af te laten spelen wanneer de deurbel (kaku) gaat? Las dat dat door een update niet meer kon, maar hoopte dat er een workaround is, waarbij daarna de audio wel doorgaat (sonos staat hier altijd aan met TV-geluid, radio of spotify).

- Wat kunnen jullie aanraden voor Pushmeldingen? De standaard ingebouwde optie of een losse app zoals pushover, pushallot of pushbullet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
brentnl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:35:

Ik ben nu een uurtje of 2 bezig geweest met zelf het één en ander uitzoeken en heb inmiddels wat apps geïnstalleerd, waaronder kaku, sonos, tradfri, groups en nog een paar.

Een paar dingen kom ik nog niet uit of hebben meerdere methodes van aanpak, waarbij ik graag jullie ervaring wil horen;

- Vanuit HW was ik gewend dat een scene zowel een 'on' als 'off' button kreeg, waardoor je dus maar 1 'flow' nodig zou hebben. Klopt het dat in Homey je zowel een flow voor 'aan' als voor 'uit' moet maken? Bijvoorbeeld om alle lampen aan, en alle lampen weer uit te doen?

- Wanneer ik een scene wil maken voor bijvoorbeeld 'film kijken' , klopt het dan dat ik de 'ALS'-trigger 'deze flow is gestart' moet kiezen om hem puur via de app beschikbaar te maken?

- Ik wil (zodra mn aqara sensoren binnen zijn) in de keuken 3 spotjes (Tradfri GU10 dimbaar) laten reageren op beweging, afhankelijk van hoe donker het in de keuken is. Heb gelezen dat hier een timer voor aangemaakt moet worden, echter kom ik al minimaal 3 verschillende app's tegen die hetzelfde lijken te doen (Chronograph, Timer, Countdown). Ook kom ik voorbeelden tegen waarbij ik 3 flow's nodig heb voor 1 lamp op beweging te laten reageren; hoe zorg je ervoor dat je zo min mogelijk flow's gebruikt en alles overzichtelijk houdt?

- Deze 3 spotjes zijn nu dus slimme lampen geworden, maar ik heb nog wel een schakelaar in de keuken zitten die ik nu dus niet kan gebruiken omdat ik daarmee de stroom van de lampen haal. Hoe los ik dit op zodat de schakelaar alsnog te gebruiken is? Ik kan de hele schakelaar (dubbele) vervangen door zoiets, maar dan is het qua uiterlijk anders dan de rest van het huis. En deze moet ik dan programmeren om direct die lampen te schakelen met een flow?

- Is er inmiddels een methode om een Sonos Play 1 of Playbar een geluid af te laten spelen wanneer de deurbel (kaku) gaat? Las dat dat door een update niet meer kon, maar hoopte dat er een workaround is, waarbij daarna de audio wel doorgaat (sonos staat hier altijd aan met TV-geluid, radio of spotify).
Ook ex-HW gebruiker hier. Al een tijdje Homey. Ik kan niet al je vragen zo beantwoorden, maar alvast een begin geven:

- Je eerste vraag: Bij een flow kan je bij Dan... een kaartje schuiven naar de sectie Anders... Daarmee kan je dus een situatie maken als volgt: Als... Knop AAN, Dan... Lamp AAN, Anders... Lamp UIT. Je schuift hiervoor een kaartje naar beneden en er verschijnt vanzelf Anders... in beeld. Hetzelfde kan bij En... Daar zit ook de mogelijkheid Of...

- Ik gebruik veel virtuele knoppen om flows te starten. Bij Instellingen->Experimenten vind je de mogelijkheid om virtuele apparaten aan te zetten. Er is ook een goede app Virtual Devices.

- Ik gebruik de Countdown app en deze wordt volgens mij ook het meest gebruikt.

- Je vraag over je inbouwschakelaar kan ik niet zo beantwoorden. Ik heb de inbouwmodule van KlikAanKlikUit nog uit mijn HW tijd. Deze stuur ik aan met Homey. Het mooie is dat deze aangesloten zit op je reeds aanwezige inbouwschakelaar. Evengoed schakelt die de complete spanning van de lampen af, maar nu kan ik ze wel inschakelen met Homey en daarna dimmen. Misschien zijn er wel mooie inbouwmodules waarmee je alleen afvangt dat je geschakeld hebt. Dat weet ik zo niet. Ik heb altijd in het achterhoofd gehouden dat ik met de normale schakelaars ook nog wil kunnen schakelen als de domotica een keer weigert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Iemand een idee hoe ik kan voorkomen dat mijn Homeyapp eigenlijk altijd eerst meldt dat de Homey offline is (wat ie niet is) en vervolgens (retry) wel online komt.

Het duurt sowieso al lang voordat je iets kunt doen via die app, maar die onnodige offlinemelding maakt het wel heel erg bewerkelijk om iets te bedienen...

Het opstarten van de app tot de melding Homey is offline duurt al een sec of 10, retry doet er nog eens 5 bij.

Lijkt me een telefoonissue (app die niet actief blijft of zo)?

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 03-06-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@stefijn welke telefoon hebben we het over? Het is inderdaad een telefoon issue waarbij de backend niet actief blijft en de frontend opnieuw moet verbinden met je homey.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Oneplus 3t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:29
Webgnome schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:25:
@stefijn welke telefoon hebben we het over? Het is inderdaad een telefoon issue waarbij de backend niet actief blijft en de frontend opnieuw moet verbinden met je homey.
Op mij 1+7P heb ik Battery Optimization uit gezet voor de app. Ook heb ik hem gelocked in de App Switcher.
Beide hebben weinig effect bij mij, maar je kan het proberen.

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E350 1P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuukWillems97
brentnl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:35:

- Wat kunnen jullie aanraden voor Pushmeldingen? De standaard ingebouwde optie of een losse app zoals pushover, pushallot of pushbullet?
- wat wolly zegt klopt, daarnaast kun je ook bij veel lampen een DAN kaartje met schakel aan of uit gebruiken. Deze schakelt de lamp dan aan als ie uit staat en andersom. Ivm met de overzichtelijkheid zou ik echter aanraden om losse flows te maken. Zodra je homey flows in aantal groeien ben je blij dat alles los is verwerkt.

- De app virtual devices gebruik ik hier zelf voor, mede weer doordat het aantal flows snel groeit en het zoeken ik flows dan veel tijd kost. Het is overigens niet per se nodig om "ALS deze flow is gestart" te kiezen. Je zou bijvoorbeeld ook een flow kunnen maken met ALS 20:00 en hem vervolgens nog altijd via de app starten. "deze flow is gestart" is met name bedoeld voor flows die je niet op zichzelf wil laten starten. Tevens maak ik onderscheid in Events en Actions. In de volgende vraag zie je het voorbeeld.

- Drie flows is volgens mij het echte minimum inderdaad. Ik heb de sensoren van Xiaomi en het volgende:
1. Event: beweging gedetecteerd
2. Event: geen beweging meer gedetecteerd
3. Event: timer licht uit
4. Action: licht overdag aan
5. Action licht uit

Korte uitleg: zodra je sensor een beweging registreert gaat het "beweegalarm" aan. Op dat trigger ik mijn flows om de lampen aan te zetten. Zodra de sensor geen beweging meer registreert gaat het "beweegalarm"uit. Op dat moment start ik een timer die de lamp nog 90 seconden aan laat, met name om het continu flikkeren van lampen te voorkomen en het feit dat het interval van de bewegingssensor ongeveer 1 minuut bedraagt. Zodra deze timer leeg is gaan de lampen uit en start ik een andere timer van 90 seconden omdat anders de flow van licht aan niet triggerd doordat ook de lichtsensor een verversingstijd van ongeveer 1 minuut heeft. Wanneer binnen deze 90 seconden weer beweging wordt geregistreerd gaan de lampen opnieuw aan.

Voor mijn situatie specifiek: Ik heb voor ieder moment van de dag een aparte lamp aan flow zodat de lamp pas bij een specifieke lichtsterkte aan gaat en op een specifieke helderheid. Daarnaast is de deur van de gang naar d eethoek altijd open en komt hier veel licht vandaan dus gebruik ik op de gang ook de lichtsterkte van de eethoek.

Je ziet tevens dat ik eigenlijk zoveel mogelijk losse flows maak die duidelijk zijn geordend in de naam. Dit maakt het (voor mij) zeer overzichtelijk.

- Ook ik heb nu KAKU inbouwmodules deze verliezen echter vaak verbinding en reageren de ene keer wel en de andere niet. Hoor veel positieve reacties over Shelly en ga daar zelf ook op overstappen. Dit moet het ook mogelijk maken om zowel de schakelaars als smart besturing te gebruiken

- Dmv de Soundboard app lukt dat, in mijn geval geef ik op het moment dat ik thuis kom een reminder om het bakje van de robotzuiger leeg te maken. Gewoon google assistant laten herhalen wat je zegt en opnemen via de telefoon ;).

- Afhankelijk waar je het voor wilt gebruiken. Toen ik begon heb ik in elke flow een mobiel pushbericht van homey zelf laten sturen om te zien en testen wat er gebeurd. Momenteel laat ik alleen nog een notificatie maken van apparaten/scenes waarvan ik de update interessant vind om te zien. Om alle flows te tracken gebruik ik Simple Log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik heb de temperatuur opgelost met een Fibaro Door sensor 1(de ouder versie kan een ds18b20 hebben de nieuwe niet) en zo kan ik dan met een lange kabel mijn zwembad temperatuur meten. Ben benieuwd. Zag het niet zitten om een accu te gebruiken want het standaard gebruik van die fibaro binary sensor is ook vrij hoog.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-07 14:49
LuukWillems97 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:52:
[...]

- wat wolly zegt klopt, daarnaast kun je ook bij veel lampen een DAN kaartje met schakel aan of uit gebruiken. Deze schakelt de lamp dan aan als ie uit staat en andersom. Ivm met de overzichtelijkheid zou ik echter aanraden om losse flows te maken. Zodra je homey flows in aantal groeien ben je blij dat alles los is verwerkt.

- De app virtual devices gebruik ik hier zelf voor, mede weer doordat het aantal flows snel groeit en het zoeken ik flows dan veel tijd kost. Het is overigens niet per se nodig om "ALS deze flow is gestart" te kiezen. Je zou bijvoorbeeld ook een flow kunnen maken met ALS 20:00 en hem vervolgens nog altijd via de app starten. "deze flow is gestart" is met name bedoeld voor flows die je niet op zichzelf wil laten starten. Tevens maak ik onderscheid in Events en Actions. In de volgende vraag zie je het voorbeeld.

- Drie flows is volgens mij het echte minimum inderdaad. Ik heb de sensoren van Xiaomi en het volgende:
1. Event: beweging gedetecteerd
2. Event: geen beweging meer gedetecteerd
3. Event: timer licht uit
4. Action: licht overdag aan
5. Action licht uit

Korte uitleg: zodra je sensor een beweging registreert gaat het "beweegalarm" aan. Op dat trigger ik mijn flows om de lampen aan te zetten. Zodra de sensor geen beweging meer registreert gaat het "beweegalarm"uit. Op dat moment start ik een timer die de lamp nog 90 seconden aan laat, met name om het continu flikkeren van lampen te voorkomen en het feit dat het interval van de bewegingssensor ongeveer 1 minuut bedraagt. Zodra deze timer leeg is gaan de lampen uit en start ik een andere timer van 90 seconden omdat anders de flow van licht aan niet triggerd doordat ook de lichtsensor een verversingstijd van ongeveer 1 minuut heeft. Wanneer binnen deze 90 seconden weer beweging wordt geregistreerd gaan de lampen opnieuw aan.

Voor mijn situatie specifiek: Ik heb voor ieder moment van de dag een aparte lamp aan flow zodat de lamp pas bij een specifieke lichtsterkte aan gaat en op een specifieke helderheid. Daarnaast is de deur van de gang naar d eethoek altijd open en komt hier veel licht vandaan dus gebruik ik op de gang ook de lichtsterkte van de eethoek.

Je ziet tevens dat ik eigenlijk zoveel mogelijk losse flows maak die duidelijk zijn geordend in de naam. Dit maakt het (voor mij) zeer overzichtelijk.

- Ook ik heb nu KAKU inbouwmodules deze verliezen echter vaak verbinding en reageren de ene keer wel en de andere niet. Hoor veel positieve reacties over Shelly en ga daar zelf ook op overstappen. Dit moet het ook mogelijk maken om zowel de schakelaars als smart besturing te gebruiken

- Dmv de Soundboard app lukt dat, in mijn geval geef ik op het moment dat ik thuis kom een reminder om het bakje van de robotzuiger leeg te maken. Gewoon google assistant laten herhalen wat je zegt en opnemen via de telefoon ;).

- Afhankelijk waar je het voor wilt gebruiken. Toen ik begon heb ik in elke flow een mobiel pushbericht van homey zelf laten sturen om te zien en testen wat er gebeurd. Momenteel laat ik alleen nog een notificatie maken van apparaten/scenes waarvan ik de update interessant vind om te zien. Om alle flows te tracken gebruik ik Simple Log
Kan aan mij liggen hoor, maar die flows voor bewegingssensor kan veel makkelijker toch:
https://homey.app/f/sNPvV9
https://homey.app/f/EPYvV9
https://homey.app/f/Wf-vV9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuukWillems97
Crashy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:26:
[...]

Kan aan mij liggen hoor, maar die flows voor bewegingssensor kan veel makkelijker toch:
https://homey.app/f/sNPvV9
https://homey.app/f/EPYvV9
https://homey.app/f/Wf-vV9
Ik schakel per dagdeel verschillende scènes.
Dat is wat uitgebreider dan simpel aan uit. Zoals ik al zei 3 is het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@LuukWillems97 @brentnl En heel handig. Je kan flows in mapjes/secties opslaan. Als je daar nu al netjes mee begint, wordt het straks allemaal een stuk overzichtelijker. Ik heb alle flows nu netjes gegroepeerd in bijvoorbeeld tijdsafhankelijk of sensorafhankelijk of een mapje voor weer of screens, etc.

Nog een handige tip. Stel je hebt meerdere situaties waarin je dezelfde reeks acties uitvoert, dan kan je ook een flow maken van deze reeks acties en vervolgens deze flow aansturen vanuit meerdere flows. Bijvoorbeeld: Je wil een aantal lampen aandoen en de verwarming hoger zetten als je thuis komt, maar dezelfde acties wil je doen als je bijvoorbeeld 's ochtends wakker wordt. Dan maak je van de acties een flow die je aanstuurt vanuit de beide trigger situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wolly_a schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:04:
@LuukWillems97 @brentnl ...
Nog een handige tip. Stel je hebt meerdere situaties waarin je dezelfde reeks acties uitvoert, dan kan je ook een flow maken van deze reeks acties en vervolgens deze flow aansturen vanuit meerdere flows. Bijvoorbeeld: Je wil een aantal lampen aandoen en de verwarming hoger zetten als je thuis komt, maar dezelfde acties wil je doen als je bijvoorbeeld 's ochtends wakker wordt. Dan maak je van de acties een flow die je aanstuurt vanuit de beide trigger situaties.
Dit. Dit is een super handige manier om zaken die diverse triggers hebben maar dezelfde uitkomst te groeperen. Je met er dan alleen voor zorgen dat er een juiste naamgeving komt anders weet je later nooit meer wat die ene flow met als trigger 'deze flow wordt gestart' nou precies het eindpunt van was. (spreek uit ervaring)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Net ook een Homey Pro besteld. Same day delivery, dus hoop hem vanavond nog te kunnen installeren. :-)

Heb momenteel alleen wat KaKu artikelen om te schakelen en dimmen. Heb ook een 3-tal verschillende Shelly's besteld om eens mee te spelen. Tzt moeten er ook Hue/Tradfri lampen bij komen en volgend jaar in ons nieuwe huis nog meer.

Reden van aanschaf is vooral het stukje gemak wat ik ermee hoop te behalen ten opzichte van een Rpi met Domoticz,HA, ... zodat ook mijn vrouw er goed mee overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
[...]

Ik snap de behoefte niet helemaal om de stroom van een slimme lamp af te halen, helemaal met een Shelly (1 watt standby) vs Hue (,3w standby). Bedenk dat de besparing van 1 watt standby ongeveer 1,70 euro per jaar is. Daar moet je nog wel even doorsparen om daar slimme apparaten tegenaan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Farmerwood tip koop een google home erbij.
Ik kom van domoticz af en daar kan je ook wel dmv controllicz met homey alles bedienen.
Maar mijn vrouw is superblij met google home, alles aan of uit dmv google home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
SpikeHome schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:28:
@Farmerwood tip koop een google home erbij.
Ik kom van domoticz af en daar kan je ook wel dmv controllicz met homey alles bedienen.
Maar mijn vrouw is superblij met google home, alles aan of uit dmv google home
Ik ben bang dat mijn zoontje (bijna 3) dan de hele dag lampen aan en uit laat doen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
arjandijk162 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:23:
[...]

Ik snap de behoefte niet helemaal om de stroom van een slimme lamp af te halen, helemaal met een Shelly (1 watt standby) vs Hue (,3w standby). Bedenk dat de besparing van 1 watt standby ongeveer 1,70 euro per jaar is. Daar moet je nog wel even doorsparen om daar slimme apparaten tegenaan te kopen.
Het gaat mij niet zo zeer om de energiebesparing maar met name om het universele gebruik. Zowel schakelaar als smartaansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
LuukWillems97 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:31:
[...]

Het gaat mij niet zo zeer om de energiebesparing maar met name om het universele gebruik. Zowel schakelaar als smartaansturing.
Maar dan is er nog steeds geen logica in stroomonderbrekingen? Ik zou zelf werken met een draadloze wandzender ipv iets tussen het draadje zetten. De enige reden dat je er iets tussenzet is in dat geval om ipv een batterij een paar volt uit 240 te trekken en te laten werken met de oude schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
arjandijk162 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:44:
[...]

Maar dan is er nog steeds geen logica in stroomonderbrekingen? Ik zou zelf werken met een draadloze wandzender ipv iets tussen het draadje zetten. De enige reden dat je er iets tussenzet is in dat geval om ipv een batterij een paar volt uit 240 te trekken en te laten werken met de oude schakelaar.
Dat laatste is dus weer ik mee zit; ik heb al een bestaande schakelaar prominent in de keuken de zitten, die anders toch per ongeluk gebruikt gaat worden door mensen die minder bekend zijn met ons huis.
Dus liefste bouw ik die huidige schakelaar om, maar ik weet niet met wat. Want zo'n Shelly switch maakt toch juist van je domme lamp een 'slimme'? Ik zoek juist een zendertje achter die schakelaar, die eigenlijk een signaal stuurt naar homey om de lamp aan/uit te zetten, waarbij de lamp altijd stroom behoudt. Alleen dan zal er ook wat aan de bekabeling aangepast moeten worden verwacht ik.

Een draadloze wandzender kan ook misschien, maar dan moet ik de huidige schakelaar uitbouwen, de bedrading doorschakelen zodat de lamp altijd aan is, en dan afdekken met de nieuwe draadloze schakelaar?

[ Voor 9% gewijzigd door brentnl op 03-06-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Dat laatste is veruit het simpelste. Anders heb je nl een zender nodig die stroom uit een live lijn haalt. Ik heb zelf overal Hue en gebruik voor het schakelen liefst Hue zenders, Homey wil er nog wel eens uit liggen. Je kunt ook Xiaomi zenders kiezen. Wat heb je voor lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
]LuukWillems97 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:52[/message]:[/b]
[...]

Ik heb even wat weggeknipt. Even een vraag over de bewegingssensor.
Is dat er toevallig 1 van Xiaomi van Ali? Als dat zo is dan is daar een modificatie (hack) voor zodat deze
reageert om de 5 seconden ipv 1 minuut. Een lusje tussen 2 contacten Homey app zeggen dat hij is gemodificeerd.
Dit is alleen een vraag, mededeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
Farmerwood schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:36:
[...]

Ik ben bang dat mijn zoontje (bijna 3) dan de hele dag lampen aan en uit laat doen... :+
dat doet ie dan ook via de app, tegenwoordig heeft elk kind van 3 toch een tablet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-06 16:34

2be

Farmerwood schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:36:
[...]

Onze zoon van 4 blijft van de lampen af. Hoe doet een leeuw/aap/koe/etc. is echter wel favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
arjandijk162 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:35:
Dat laatste is veruit het simpelste. Anders heb je nl een zender nodig die stroom uit een live lijn haalt. Ik heb zelf overal Hue en gebruik voor het schakelen liefst Hue zenders, Homey wil er nog wel eens uit liggen. Je kunt ook Xiaomi zenders kiezen. Wat heb je voor lampen?
De desbetreffende spots zijn van ikea (tradfri) (3x GU10, dimbaar), die zijn direct op homey aangesloten zonder HUB. Heb je voorbeelden/namen van dergelijke inbouwzenders die stroom uit een livelijn haalt maar de spanning niet onderbreekt bij het schakelen?

En 'homey wil er nog wel eens uit liggen'; ik had gehoopt dat Homey juist een stuk stabieler zou zijn als mijn homewizard setup, maar dat is bij jou dus niet het geval begrijp ik?

LuukWillems97 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:52:

[...]

[...]
Thanks voor alle info en het delen van de flows; zodra ik alle materialen binnen heb ga ik het ook zoals jouw voorbeeld (en die van @Crashy ) instellen en merken we snel zat of er nog bijgeschaafd moet worden. Bij 'logica' zie ik echter 2x helderheid staan, maar dat gaat over 2 sensoren toch? Hoe maak je zoiets precies aan en moeten dat dan geen unieke namen zijn om conflicten te voorkomen?

Wat betreft soundboard; ik kan in de 'dan' kolom enkel kiezen voor het kaartje 'soundboard' en dan 'speel een geluid af', waarbij ik een audiofile kan selecteren die op de homey staat. Echter speelt dit altijd via homey af en heb ik geen mogelijkheid tot selecteren van sonos. Hoe ziet dit bij jou eruit ?

Ik gebruik Soundboard V2.0.5 , Sonos V5.0.12 en Homey V4.2.0.

[ Voor 40% gewijzigd door brentnl op 04-06-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
brentnl schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:04:

Thanks voor alle info en het delen van de flows; zodra ik alle materialen binnen heb ga ik het ook zoals jouw voorbeeld (en die van @Crashy ) instellen en merken we snel zat of er nog bijgeschaafd moet worden. Bij 'logica' zie ik echter 2x helderheid staan, maar dat gaat over 2 sensoren toch? Hoe maak je zoiets precies aan en moeten dat dan geen unieke namen zijn om conflicten te voorkomen?

Wat betreft soundboard; ik kan in de 'dan' kolom enkel kiezen voor het kaartje 'soundboard' en dan 'speel een geluid af', waarbij ik een audiofile kan selecteren die op de homey staat. Echter speelt dit altijd via homey af en heb ik geen mogelijkheid tot selecteren van sonos. Hoe ziet dit bij jou eruit ?

Ik gebruik Soundboard V2.0.5 , Sonos V5.0.12 en Homey V4.2.0.
Ja 1x is helderheid van de sensor in de eetkamer en 1x in de gang. Het zijn in feite unieke namen alleen geeft ie ze in het overzichtje zo niet weer. Ik raad aan om je flows via een pc te maken en niet via de app van homey op mobiel. Dan kun je dat als volgt maken:
1. In de als sectie type logica in
2. Kies het gewenste kaartje dat er bij hoort in dit geval " ? is groter dan"
3. Vervolgens kun je op het ? rechtsboven in klikken
4. Zoek in het lijstje de betreffende variabele
5. Type bij nummer de referentiewaarde in.

Betreft soundboard: je hebt het bestand via "configureer app" toegevoegd?
Vervolgens bij de als toets je soundboard in en kies je niet voor het kaartje van de soundboard app maar het kaartje van de sonos app met "Speel een Soundboardgeluid af". Dan moet ie het wel doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
2be schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:41:
[...]

Onze zoon van 4 blijft van de lampen af. Hoe doet een leeuw/aap/koe/etc. is echter wel favoriet.
Die :+ staat er met reden bij!
Als ik het hem verbiedt, dan zal het snel genoeg afgelopen zijn.
Moet zeggen dat we er zelf momenteel geen behoefte aan hebben e.e.a via spraak aan te sturen. We hebben meerdere Apple devices thuis, dus via Siri is het in principe al mogelijk. Misschien dat we dat nog eens gaan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Hoewel ik een Homey heb, gebruik ik nog wel Siri. Ik heb het nu voor elkaar dat ik via een Siri Shortcut een commando kan geven en dat een Flow start via een http-get-request.
Bestaat er ook een mogelijkheid om dan iets terug te sturen wat de Siri Shortcut weer opvangt?

Je stuurt iets naar Homey via een url die Homey kan opvangen. Maar kan zoiets ook met Siri?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Hallo!

Over anderhalve maand krijgen wij als het goed is de sleutels van ons nieuwe huis. Daar willen wij met Homey ook her en der dingen automatiseren.

Omdat we de huidige wandschakelaars willen behouden (om zo altijd nog ouderwets te kunnen werken), willen we naast de witte wandschakelaar zwarte slimme schakelaars plaatsen. Met het drukken op deze schakelaar moet dan een bepaalde scene geactiveerd worden via Homey (avonds TV kijken activeren zal dan de verlichting in een bepaalde stand zetten, de jalozien in een bepaalde tillstand zetten tegen lichtinval, en de benodigde apparatuur inschakelen).

Nu vinden wij zulke schakelaars mooi (https://www.ecobright.nl/...-draadloos-zwart-4-zones/).

Bij deze schakelaar staat expliciet vermeldt dat deze niet met Homey werkt. En dit is eigenlijk met alle schakelaars die zwart zijn zo. Misschien dat ik iets niet goed doe, maar wat voor soort schakelaars heb ik wel nodig om scenes te activeren? We zijn nu ruim een jaar bezig met het huis, alleen de schakelaars zijn dus nog niet gevonden, ik weet niet goed waar ik op moet zoeken, wandschakelaars dus een normale look in het zwart, met 8 knoppen. (de ervaring die we met een wandschakelaar nu hebben willen we graag zo behouden).

Iemand een kleine tip? We komen er echt niet uit..

[ Voor 5% gewijzigd door Bobje op 04-06-2020 16:53 . Reden: link aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft er iemand ervaring met Icasa afstandsbediening? Deze heb ik vandaag binnen gekregen maar krijg hem met geen mogelijkheid gekoppeld. Heb al meerdere malen geprobeerd om de afstandsbediending te resetten. Homey gereset maar niks lijkt te helpen

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Nog een leuk feitje voor degene die er al lang op wachten, de Zigbee rewrite!!! word momenteel getest!

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
LuukWillems97 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:21:
[...]

Ja 1x is helderheid van de sensor in de eetkamer en 1x in de gang. Het zijn in feite unieke namen alleen geeft ie ze in het overzichtje zo niet weer. Ik raad aan om je flows via een pc te maken en niet via de app van homey op mobiel. Dan kun je dat als volgt maken:
1. In de als sectie type logica in
2. Kies het gewenste kaartje dat er bij hoort in dit geval " ? is groter dan"
3. Vervolgens kun je op het ? rechtsboven in klikken
4. Zoek in het lijstje de betreffende variabele
5. Type bij nummer de referentiewaarde in.

Betreft soundboard: je hebt het bestand via "configureer app" toegevoegd?
Vervolgens bij de als toets je soundboard in en kies je niet voor het kaartje van de soundboard app maar het kaartje van de sonos app met "Speel een Soundboardgeluid af". Dan moet ie het wel doen ;)
Helaas, krijg die optie niet gevonden.. Dit zijn alle opties die ik dan heb bij m'n Play 1's, en bij m'n Playbar heb ik nog 1 optie meer "set source to tv", maar niets met soundboard. Play URL ga ik nog even proberen of dat wat uitkomst biedt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsq9tR6jUuRdSaOl15a1UkEz9M4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wk765Z98edjUIjc1KBWCQmQy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
brentnl schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:45:
[...]

Helaas, krijg die optie niet gevonden.. Dit zijn alle opties die ik dan heb bij m'n Play 1's, en bij m'n Playbar heb ik nog 1 optie meer "set source to tv", maar niets met soundboard. Play URL ga ik nog even proberen of dat wat uitkomst biedt.

[Afbeelding]
Klopt zie net dat het niet werkt voor de “oude” sonos modellen. Met URL lijkt mij dat het wel moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Webgnome schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:57:
Heeft er iemand ervaring met Icasa afstandsbediening? Deze heb ik vandaag binnen gekregen maar krijg hem met geen mogelijkheid gekoppeld. Heb al meerdere malen geprobeerd om de afstandsbediending te resetten. Homey gereset maar niks lijkt te helpen
Ik heb er wel een beetje ervaring mee. Maar daar heb je niet veel aan.
Heb ook pas sinds 2 a 3 weken een Homey. Moet nog veel leren.
Ik heb de Icasa app geinstalleerd op de Homey. Heb via de app de afstandbediening toegevoegd en daarna was hij gekoppeld.
Maar in de app kan ik er niks mee. Weet trouwens ook niet of dat kan maar als hij wel in de Homey staat Kan je bij flows de diverse knoppen selecteren wat ze wanneer moeten gaan doen. En dat is even puzzelen wat handig is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Webgnome schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:05:
[...]

Dit. Dit is een super handige manier om zaken die diverse triggers hebben maar dezelfde uitkomst te groeperen. Je met er dan alleen voor zorgen dat er een juiste naamgeving komt anders weet je later nooit meer wat die ene flow met als trigger 'deze flow wordt gestart' nou precies het eindpunt van was. (spreek uit ervaring)
vraag 1:
Mag ik vragen welke map-indeling jij (en andere) gebruiken om het overzichtelijk te houden?
Ik heb nu (deels overgenomen van voorbeelden die ik tegenkwam);
  • --Algemeen
  • -----Aanwezigheid
  • -----Modus (presets thuis, afwezig, slapen)
  • -----Notificaties
  • -----Settings (wijziging van logic waardes)
  • --Audio/Video (voor sonos)
  • --Scenes
  • --Verwarming
  • --0-Beneden
  • -----Hal
  • ----------Acties
  • ----------Triggers
  • -----Woonkamer
  • ----------Acties
  • ----------Triggers
  • --1-Boven
  • -----Hal
  • ----------Acties
  • ----------Triggers
  • -----Slaapkamer
  • ----------Acties
  • ----------Triggers
  • etc.
Echter heb ik het idee dat ik nu juist weer te omslachtig bezig ben, met name door al die losse ruimtes..

vraag 2:
Ik wil oa. een ochtend-ritueel instellen, met bijbehorende verlichting, sonos en verwarming. Mijn gedachten gang zou zijn;

1. Flow | als: deze flow wordt gestart| en: helderheid lager dan 'x' | dan: lamp 1 aan, lamp 2 aan, radio aan etc | anders: alleen sonos/verwarming .
2. Flow | als: tijd 08:00 | en: doordeweekse dag / modus is niet 'afwezig' | dan: trigger flow 1

Is mijn denkwijze logisch?

vraag 3:
Ik heb dit artikel en op homeycornelisse me ingelezen over virtuele apparaten, scenes en triggers, maar ik kom er maar niet uit om dit logisch in te delen. FKey's voorbeeld raak ik het spoor bijster met al die virtual devices in virtual devices. Hoe pakken jullie dit aan met scenes zoals 'woonkamer - sfeer' 'woonkamer - niet thuis' 'woonkamer - film kijken' etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
brentnl schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 01:40:
[...]

vraag 1:
Mag ik vragen welke map-indeling jij (en andere) gebruiken om het overzichtelijk te houden?
Ik heb nu (deels overgenomen van voorbeelden die ik tegenkwam);
  • --Algemeen
  • -----Aanwezigheid
  • -----Modus (presets thuis, afwezig, slapen)
  • -----Notificaties
  • -----Settings (wijziging van logic waardes)
  • --Audio/Video (voor sonos)
  • --Scenes
  • --Verwarming
  • --0-Beneden
  • -----Hal
  • ----------Acties
  • ----------Triggers
  • -----Woonkamer
  • ----------Acties
  • ----------Triggers
  • --1-Boven
  • -----Hal
  • ----------Acties
  • ----------Triggers
  • -----Slaapkamer
  • ----------Acties
  • ----------Triggers
  • etc.
Echter heb ik het idee dat ik nu juist weer te omslachtig bezig ben, met name door al die losse ruimtes..

vraag 2:
Ik wil oa. een ochtend-ritueel instellen, met bijbehorende verlichting, sonos en verwarming. Mijn gedachten gang zou zijn;

1. Flow | als: deze flow wordt gestart| en: helderheid lager dan 'x' | dan: lamp 1 aan, lamp 2 aan, radio aan etc | anders: alleen sonos/verwarming .
2. Flow | als: tijd 08:00 | en: doordeweekse dag / modus is niet 'afwezig' | dan: trigger flow 1

Is mijn denkwijze logisch?

vraag 3:
Ik heb dit artikel en op homeycornelisse me ingelezen over virtuele apparaten, scenes en triggers, maar ik kom er maar niet uit om dit logisch in te delen. FKey's voorbeeld raak ik het spoor bijster met al die virtual devices in virtual devices. Hoe pakken jullie dit aan met scenes zoals 'woonkamer - sfeer' 'woonkamer - niet thuis' 'woonkamer - film kijken' etc.
Vraag 1:
Ik heb het vergelijkbaar ingedeeld:

-Home
---Actions (hier algemene "grote" acties ondergebracht)
---Events (hier locatie & slaap/wakker etc ondergebracht)
---Scenes (aansturing van de verschillende lichtscenes ondergebracht)
-Balcony
---Actions
---Events
etc, etc (voor alle kamers met relatief weinig smartproducten)
-Living Room (voor de kamers met veel smartproducten)
---Events
---Homey
---Honeywell
---Lights
---Sonos
---Robotzuiger
---TV
-Virtual
---App reset (sommige apps crashen nog wel eens hier een makkelijk overzichtje om ze (automatisch) te herstarten in de nacht)
---Dashboard flows (Buttons om flows voice controlled via google home te starten)
---Reminders (denk aan reminders voor het afval, robotzuiger etc..)

Vraag 2:
Als je ze omdraait is het logischer mijns inziens gezien je Event/trigger (flow 2 in jouw voorbeeld) eerst plaats vind en daarna pas de actie.

Vraag 3:
Het is me niet helemaal duidelijk wat je met je vraag bedoeld. Gezien de rest van je bericht neem ik aan het structureren van je Flows.

De basic flows zou ik gewoon dus op basis van type (trigger/actie/etc.) categoriseren. Daarna noem ik bijvoorbeeld de flow voor het aanzetten van de TV als volgt:

Action_LR_TurnTvOn

Action --> categorie
LR --> locatie
TurnTvOn --> daadwerkelijke actie + betrokken apparaat (soms plaats ik het apparaat nog wel eens vooraan.

Voor de favoriete flows die je regelmatig zelf wil starten kan het handig zijn om een virtuele button/switch aan te maken zo kun je ze via google home spraakgestuurd aanzetten. Je kunt via spraakbesturing namelijk geen flows aansturen en wel apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
LuukWillems97 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:25:
[...]

Vraag 3:
Het is me niet helemaal duidelijk wat je met je vraag bedoeld. Gezien de rest van je bericht neem ik aan het structureren van je Flows...
Ik snap dat m'n vraag warrig overkwam, maar het heeft inderdaad te maken met de structuur ;)

Pak even m'n woonkamer verlichting, die heeft simpel gezegd 3 opties;
1. Standaard ochtend verlichting - terwijl er iemand thuis, op gezette tijd + het moet donker genoeg zijn
2. Standaard avond verlichting - terwijl er iemand thuis, op gezette tijd + het moet donker genoeg zijn
3. Filmverlichting - terwijl er iemand thuis is, enkel met druk op de knop aanzetten
4. 100% verlichting - terwijl er iemand thuis is, enkel met druk op de knop aanzetten
5. Sfeerverlichting wanneer er niemand thuis is (anti inbraak) - niemand thuis, op gezette tijd + het moet donker genoeg zijn

Dan maak ik voor ieder nummer een flow aan met 'als deze flow wordt aangezet' dan: serie lampen in bepaald dim-niveau etc.. Vervolgens komt er per modus een losse flow, met in de 'als' kolom de trigger waarde qua tijd? en in de 'en' kolom de luxwaarde, en bij 'dan' trigger flow-x. Hoe kan ik dan zorgen dat uiteindelijk de lampen wel altijd aan gaan? Stel de lux-waarde is om 18.00u nog niet laag genoeg, dan moet hij eigenlijk later nog een keer checken. Of misschien beter om dan de lux als basis te pakken, en als 'en' waarde 'tijd is na 15.00' ?

Of zouden jullie het anders aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 16:31
Ik heb een vraag over het Energie scherm in de Homey app. Specifiek over de sectie 'apparaten'.

Daar staan nu momenteel de apparaten die ook staan bovenaan de 'Apparaten' tab, onder de sectie 'Thuis'. Het punt is dat daar ook dingen bij staan die ik daar helemaal niet bij wil hebben, zoals bijv een betterlogic ding WasmachineB en DrogerB.

Vraag 1: Kan ik die gewoon op dát scherm weg halen zonder dat ik het hele ding verwijder en de flows waar ze in gebruikt worden niet meer functioneren?

Vraag 2: Hoe krijg ik daar de apparaten te zien die ik wil zien bv een slimme stekker waar de TV op zit? Ik snap wel dat ik die stekker dan kan verplaatsen van de ruimte 'Woonkamer' naar 'Thuis', maar is dat de enige manier?

De reden dat ik het vraag is dat ik het op zich wel prettig vind om alle apparaten die stroom verbruiken onder elkaar te hebben in 'Energie', maar niet als dat betekent dat ik allemaal die apparaten op de Apparaten-tab moet gaan verplaatsen van hun respectievelijke ruimtes waar ze daadwerkelijk aanwezig zijn naar de 'Thuis' groep.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-06 16:34

2be

rikadoo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:16:
Nog een leuk feitje voor degene die er al lang op wachten, de Zigbee rewrite!!! word momenteel getest!
Waar wordt deze momenteel getest? In de Alfa test groep? Of nog door Athom zelf, dus een pre-alfa test?
Dan duurt de publieke developer beta nog even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
2be schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:46:
[...]

Waar wordt deze momenteel getest? In de Alfa test groep? Of nog door Athom zelf, dus een pre-alfa test?
Dan duurt de publieke developer beta nog even...
Ik zit in de experimental en daar is deze nog niet.

Ik denk nog pre-alfa, ze zeggen letterlijk dit:
Die zijn we nu aan het testen, dus nog héél even geduld! :)
Maargoed ze zijn in ieder geval nu echt bezig ermee!

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
brentnl schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:35:
[...]

Ik snap dat m'n vraag warrig overkwam, maar het heeft inderdaad te maken met de structuur ;)

Pak even m'n woonkamer verlichting, die heeft simpel gezegd 3 opties;
1. Standaard ochtend verlichting - terwijl er iemand thuis, op gezette tijd + het moet donker genoeg zijn
2. Standaard avond verlichting - terwijl er iemand thuis, op gezette tijd + het moet donker genoeg zijn
3. Filmverlichting - terwijl er iemand thuis is, enkel met druk op de knop aanzetten
4. 100% verlichting - terwijl er iemand thuis is, enkel met druk op de knop aanzetten
5. Sfeerverlichting wanneer er niemand thuis is (anti inbraak) - niemand thuis, op gezette tijd + het moet donker genoeg zijn

Dan maak ik voor ieder nummer een flow aan met 'als deze flow wordt aangezet' dan: serie lampen in bepaald dim-niveau etc.. Vervolgens komt er per modus een losse flow, met in de 'als' kolom de trigger waarde qua tijd? en in de 'en' kolom de luxwaarde, en bij 'dan' trigger flow-x. Hoe kan ik dan zorgen dat uiteindelijk de lampen wel altijd aan gaan? Stel de lux-waarde is om 18.00u nog niet laag genoeg, dan moet hij eigenlijk later nog een keer checken. Of misschien beter om dan de lux als basis te pakken, en als 'en' waarde 'tijd is na 15.00' ?

Of zouden jullie het anders aanpakken?
Trigger doe je:
Als “Lux is veranderd”
En “tijd is na...” en “lux < ...”
Dan start flow x, flow y, etc

Als je tijd in als zet dan kijkt ie namelijk alleen op dat tijdstip (uit mijn hoofd is er geen later dan in de als namelijk)

EDIT: voor 3 moet je een flow maken die je handmatig aanzet/op basis van de tv start en je automatische verlichting flows uitschakeld zolang die modus actief moet blijven. Voor 4 is een slimme schakelaar/inbouwmodule benodigd met een flow als volgt:

Als schakelaar aan dan zet lamp aan op 100% en schakel flow x (automatisch licht aan) uit.

Met een pulsschakelaar heb je hierin nog meer mogelijkheden

[ Voor 11% gewijzigd door LuukWillems97 op 06-06-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:40
Iemand een goedkope oplossing om rolgordijnen smart te maken?

Ik heb een rolgordijn met een kort.

Ik had deze op t oog maar weet niet of het werkt met € 53,53 31% Off | Avatto Smart Gemotoriseerde Keten Rolgordijnen, tuya Wifi Remote Voice Control Schaduw Sluiter Drive Motor Werk Met Alexa/Google Thuis
https://a.aliexpress.com/_dUhiePu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lijkt op een vergelijkbaar apparaat uit een kickstarter dat ik een jaar of wat heb gebacked. En als ik van mijn ervaringen met dat systeem af moet gaan dan zeg ik : met een grote boog omheen lopen. Het is goedkoop maar dan heb je ook alles gezegd. Het probleem met dit soort zaken is dat het tandwieltje wat de kabel moet trekken vaak hapert of de motor heeft te weinig kracht waardoor het gordijn alsnog niet omhoog gaat ( omlaag lukte meestal wel).

het beste blijft bij een rolgordijn toch een motor in de rol al is dat niet altijd mogelijk

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:40
Webgnome schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:17:
Dat lijkt op een vergelijkbaar apparaat uit een kickstarter dat ik een jaar of wat heb gebacked. En als ik van mijn ervaringen met dat systeem af moet gaan dan zeg ik : met een grote boog omheen lopen. Het is goedkoop maar dan heb je ook alles gezegd. Het probleem met dit soort zaken is dat het tandwieltje wat de kabel moet trekken vaak hapert of de motor heeft te weinig kracht waardoor het gordijn alsnog niet omhoog gaat ( omlaag lukte meestal wel).

het beste blijft bij een rolgordijn toch een motor in de rol al is dat niet altijd mogelijk
Wat raad jij dan aan ? En natuurlijk niet al te prijzig

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wij hebben uiteindelijk gekozen om onze rolgordijnen niet te automatiseren. Het gepruts dat we er mee hebben gehad (met die dingen die je linkte) was genoeg reden om het nooit meer te doen. We hebben ook gekeken naar hoeveel het zou kosten om somfy motoren te gebruiken maar dan moesten we bestaande rolgordijnen vervangen en de motoren kopen. Dat zou ons een kleine 2000 ~ 2500 euro hebben gekost. Dat heb ik er zeker nt voor over. Daarvan kan ik aardig wat keren aan het touwtje trekken

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik ben best tevreden met de Ikea oplossing maar ze hebben niet bepaald veel keuze en 'officieel' zijn ze niet op maat te maken (dat gaat op zich prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
LuukWillems97 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:15:
[...]

Trigger doe je:
Als “Lux is veranderd”
En “tijd is na...” en “lux < ...”
Dan start flow x, flow y, etc

Als je tijd in als zet dan kijkt ie namelijk alleen op dat tijdstip (uit mijn hoofd is er geen later dan in de als namelijk)

EDIT: voor 3 moet je een flow maken die je handmatig aanzet/op basis van de tv start en je automatische verlichting flows uitschakeld zolang die modus actief moet blijven. Voor 4 is een slimme schakelaar/inbouwmodule benodigd met een flow als volgt:

Als schakelaar aan dan zet lamp aan op 100% en schakel flow x (automatisch licht aan) uit.

Met een pulsschakelaar heb je hierin nog meer mogelijkheden
Ben er inmiddels al weer wat verder mee en denk dat ik nu wel redelijk behendig begin te worden met hoe ik het beste alles in kan regelen en kan ordenen, dank _/-\o_

Andere vraag; ik heb deze RGBW strip + controller; het merk is Mi-Light, maar deze specifieke controller vind ik niet direct terug in Homey. Toch lijkt het me een redelijk universele controller, die op 2.4ghz werkt. Is er een mogelijkheid deze alsnog in Homey te krijgen? Zo ja; hoe? Zo nee; welke controller heb ik dan wel nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3e9HWMZ3bKi1KlOqgJtJbJmgoqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTSWaUzUsrlj0dsYempZiJgl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

@brentnl Probeer de app "Magic Home Wifi LED controller" eens?

En als het niet werkt, dan heb je deze controller nodig, van Magic Home. (AlieExpress)

@woest85 Oh... Doh... 8)7 Ik wist niet van het bestaan af...

[ Voor 58% gewijzigd door NaN op 11-06-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

brentnl schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:32:
[...]

Ben er inmiddels al weer wat verder mee en denk dat ik nu wel redelijk behendig begin te worden met hoe ik het beste alles in kan regelen en kan ordenen, dank _/-\o_

Andere vraag; ik heb deze RGBW strip + controller; het merk is Mi-Light, maar deze specifieke controller vind ik niet direct terug in Homey. Toch lijkt het me een redelijk universele controller, die op 2.4ghz werkt. Is er een mogelijkheid deze alsnog in Homey te krijgen? Zo ja; hoe? Zo nee; welke controller heb ik dan wel nodig?
[Afbeelding]
Volgens mij gewoon de Mi-Light app van Athom zelf?
https://homey.app/nl-nl/app/com.milight/Mi%E2%80%A2Light/

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Sangroid schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:53:
@brentnl Probeer de app "Magic Home Wifi LED controller" eens?

En als het niet werkt, dan heb je deze controller nodig, van Magic Home. (AlieExpress)
Als ik die probeer toe te voegen in Magic Home zegt hij heel kort 'aan het zoeken naar nieuwe apparaten' en dan vervolgens 'geen nieuwe apparaten gevonden'.
Ik heb geen bridge, ging er vanuit dat Homey de bridge vervangt, maar als ik de omschrijving van de app lees lijkt het erop dat een bridge alsnog nodig is?

Enfin; bij de Mi-light app ga ik er vanuit dat ik de 'RGBW Zone' moet hebben als apparaat (al staat er een icoontje van een lamp bij). Het maakt alleen niet uit welk apparaat ik kies, ik kom altijd op een wit scherm uit met enkel de knop 'volgende' en bovenaan staat 'selecteer de apparaten die je toe wilt voegen'. Aangezien ik niets zie druk ik dan op volgende, kom ik eenzelfde scherm terecht, en daarna sluit het venster zich af en kom ik weer in het homey-apparaten-menu.

Sowieso weet ik niet zeker of ik het pairen goed doe; zoals ik het lees in de gebrekkige handleidingen die online te vinden zijn moet ik de controller van het stroom afhalen en zodra ik er stroom op zet, binnen 3 sec een bepaalde 'ZONE' uitsturen om te connecten (dit werkt met de bijgeleverde afstandsbediening, die kan ik (ont)koppelen). Echter kan ik geen zone kiezen met de Homey, dus dat vind ik al vreemd.

Die 'magic home controller' die je noemt; maakt dan de versie nog uit? Op Ali kom ik tig varianten tegen. Bluetooth/wifi/RGBW/RGBW-CCT etc 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door brentnl op 10-06-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werffje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-08-2024
Bobje schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:50:
Hallo!

Over anderhalve maand krijgen wij als het goed is de sleutels van ons nieuwe huis. Daar willen wij met Homey ook her en der dingen automatiseren.

Omdat we de huidige wandschakelaars willen behouden (om zo altijd nog ouderwets te kunnen werken), willen we naast de witte wandschakelaar zwarte slimme schakelaars plaatsen. Met het drukken op deze schakelaar moet dan een bepaalde scene geactiveerd worden via Homey (avonds TV kijken activeren zal dan de verlichting in een bepaalde stand zetten, de jalozien in een bepaalde tillstand zetten tegen lichtinval, en de benodigde apparatuur inschakelen).

Nu vinden wij zulke schakelaars mooi (https://www.ecobright.nl/...-draadloos-zwart-4-zones/).

Bij deze schakelaar staat expliciet vermeldt dat deze niet met Homey werkt. En dit is eigenlijk met alle schakelaars die zwart zijn zo. Misschien dat ik iets niet goed doe, maar wat voor soort schakelaars heb ik wel nodig om scenes te activeren? We zijn nu ruim een jaar bezig met het huis, alleen de schakelaars zijn dus nog niet gevonden, ik weet niet goed waar ik op moet zoeken, wandschakelaars dus een normale look in het zwart, met 8 knoppen. (de ervaring die we met een wandschakelaar nu hebben willen we graag zo behouden).

Iemand een kleine tip? We komen er echt niet uit..
Kijk eens naar shelly, deze kun je inbouwen achter je bestaande schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0Burner0
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-06 22:23
werffje schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:44:
[...]

Ik zou voor een z-wave product gaan om je wifi niet te belasten.
Ik heb achter al mijn schakelaars een dimmer module geplaatst en de schakelaar/dimmer vervangen voor een puls drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
0Burner0 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:51:
[...]

Ik zou voor een z-wave product gaan om je wifi niet te belasten.
Ik heb achter al mijn schakelaars een dimmer module geplaatst en de schakelaar/dimmer vervangen voor een puls drukker.
Welke betaalbare z-wave (of zigbee) producten kan je aanraden? En is shelly echt zo belastend voor je wifi-netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0Burner0
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-06 22:23
brentnl schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 00:15:
[...]

Welke betaalbare z-wave (of zigbee) producten kan je aanraden? En is shelly echt zo belastend voor je wifi-netwerk?
Ik heb geen ervaring met shelly, alleen ik kan me voorstellen dat je router met 10 extra apparaten (schakelaars) belasten niet fijn is voor je verbinding. Daarnaast werkt Z-wave erg goed.

Een dimmer 2 module is rond de 50 euro + een pulse dimmer van een 10tje zit je op 60 euro.
Een normale domme dimmer is rond de 110 euro met kapjes (als je geen zoemende dimmer wil)

Zigbee zou ik nog ff niet aan beginnen omdat er veel klachten zijn en athom nog bezig is deze op te lossen.
Voordeel van fibaro is dat je hem twee draads kan aansluiten en dus niet je blauwe draad (N) hoeft terug te trekken vanaf je lamp.

YouTube: Dimmer 2 - Installation without N lead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:35
brentnl schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 00:15:
[...]

Totaal niet, heb inmiddels alle Fibaro z-wave eruit gegooid in huis (werd niet goed van bereik issues met z-wave) en vervangen door Shelly over WiFi (UniFi ap's in huis) en dat doet dus net niks op je WiFi (zijn maar bytes die heen en weer vliegen). Heb ca 22 Shelly apparaatjes actief, werkt prima.

Wat 0Burner0 denkt is dus niet van toepassing kan ik je vertellen, WiFi punten kunnen dat makkelijk aan, en al zeker als je gebruik maakt van UniFi, Netgear of Cisco gear. Vergeet niet dat zo'n shelly ding maar kleine bytes aan data verstuurt en sowieso vast op 2.4Ghz zit. Je Laptop/Mobiel connecten (als het goed is) uit zichzelf naar 5Ghz.

[ Voor 31% gewijzigd door tcviper op 11-06-2020 07:53 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Volgens mij is elk wifi device een connectie en altijd belastend voor je wifi.
Ook al zijn het maar enkele bytes, als je maar genoeg devices hebt.
Daarnaast werkt zwave op een andere frequentie dan wifi.
En als ik in mijn straat kijk hoe druk het op de wifi frequenties is.

Ik houd het ook bij zwave ook al zijn de shelly's erg prijs aantrekkelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door SpikeHome op 11-06-2020 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Elk extra device in je netwerk krijgt een keer een ip-adres en zal in de ARP-tabel van je switch staan, maar zolang ze niet actief data zenden merk je er niks van op je netwerk hoor.

Een beetje bedrijfsnetwerk heeft honderden tot duizenden actieve apparaten en die draaien ook prima. Ik heb juist interesse voor de Shelly's voor mijn nieuwe huis omdat ze op wifi werken.
Een goed dekkend wifi netwerk wil je toch al in je huis hebben en voor Zigbee/Zwave moet je ook voldoende devices installeren voor een betrouwbaar meshnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

brentnl schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:19:
[...]

Die 'magic home controller' die je noemt; maakt dan de versie nog uit? Op Ali kom ik tig varianten tegen. Bluetooth/wifi/RGBW/RGBW-CCT etc 8)7
Ik had deze besteld: https://m.nl.aliexpress.c...042311.0.0.3ad44c4dhyi39O

Gevonden in dit topic:

Fire69 in "Homey - Alles in huis verbonden"

[ Voor 11% gewijzigd door NaN op 11-06-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Hier nog een grote fan van Shelly’s. Heb er ruim 30 in huis. Ze zijn zeer stabiel, worden steeds doorontwikkeld, evenals de Homey app. Van het geld dat je bespaart kun je ook fatsoenlijk WiFi aanleggen in huis en houd je nog geld over.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb op dit moment veel zwave spul thuis. Op zicht werkt het als een tierelier. Zijn er redenen om nu alles van kaku/zwave naar shelly over te zetten?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Webgnome als het werkt.... :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Webgnome schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:29:
Ik heb op dit moment veel zwave spul thuis. Op zicht werkt het als een tierelier. Zijn er redenen om nu alles van kaku/zwave naar shelly over te zetten?
Als alles naar wens werkt en de Shelly's je verder geen nieuwe functionaliteit bieden die je nodig hebt zou ik het lekker zo laten.

Heb zelf pas een week een Homey in huis en ben aan het oriënteren voor vervanging van mijn KaKu spul. Dat gebrek aan terugmelding merk ik nu echt wel, want zodra iemand een lamp handmatig bediend heeft klopt de status in Homey niet meer.

Aangezien mijn nieuwe huis op dit moment gebouwd wordt kijk ik vooral naar toepassing daar. Ik heb voldoende loze leidingen liggen om op elke verdieping een of meerdere bedrade accesspoints op te hangen en daarmee een degelijk draadloos netwerk op te zetten. Vanuit beveiligingsoogpunt moeten die AP's Vlans ondersteunen, want ik wil mijn domotica gescheiden hebben draaien en al helemaal niet aan het internet hebben hangen. Die AP's moet ik sowieso nog kopen, dus daardoor valt de (extra) investering voor die vlans mee.

Wat ik zelf ook een voordeel vind van de Shelly's is dat ze door de wifi verbinding ook vanuit een eigen geschreven script oid aan te sturen zijn op het moment dat ik functionaliteit mis in Homey. (Kwam een Python lib tegen voor Shelly, maar moet hem nog proberen)

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 11-06-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
werffje schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:44:
[...]

Dit kan niet wat ik wil, want ik wil de domotica parallel naast mn huidige schakelaars toepassen. Dus wandschakelaar blijft hetzelfde, en met een andere zwarte schakelaar activeer ik scènes in homey.

Ik heb nu deze ( € 4,89 50% Off | Smatrul Tuya Smart Leven App Wifi 1/2/3 Gang Push Schakelaar Licht Rf 433Mhz Muur Diy Relais Timer module Google Home Amazon Alexa
https://a.aliexpress.com/_BUG4HK ) besteld, kijken of dit wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een andere schakelaar naast je huidige schakelaar? En wat nu als iemand de gewone schakelaar en dus de stroom eraf is. Daar gaat je flow met je nieuwe schakelaar? Of zie ik iets over het hoofd.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
Webgnome schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:04:
Een andere schakelaar naast je huidige schakelaar? En wat nu als iemand de gewone schakelaar en dus de stroom eraf is. Daar gaat je flow met je nieuwe schakelaar? Of zie ik iets over het hoofd.
Als je de normale schakelaar uit zet of uit laat staan, wordt de flow door de domotica schakelaar in te drukken wel geactiveerd maar blijft de verlichting uit. Zet je de schakelaar aan, dan gaat de verlichting aan maar wordt de flow geactiveerd als pas de domotica schakelaar wordt ingedrukt. Precies wat wij willen en tegelijk een prima backup voor als de domotica ermee stopt en ik niet thuis ben. Er kan niets fouts gaan en het gemak wat we nu hebben blijft. Enkel dan de zwarte schakelaar als ‘uitbreiding’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-07 14:12
Bobje schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:40:
[...]
Als je de normale schakelaar uit zet of uit laat staan, wordt de flow door de domotica schakelaar in te drukken wel geactiveerd maar blijft de verlichting uit. Zet je de schakelaar aan, dan gaat de verlichting aan maar wordt de flow geactiveerd als pas de domotica schakelaar wordt ingedrukt. Precies wat wij willen en tegelijk een prima backup voor als de domotica ermee stopt en ik niet thuis ben. Er kan niets fouts gaan en het gemak wat we nu hebben blijft. Enkel dan de zwarte schakelaar als ‘uitbreiding’.
Ik begrijp je denk ik niet maar wat is er mis met een zwave module achter de reguliere pulsschakelaar? Handmatig bedienen blijft altijd werken ook al ligt Homey eruit? Ik snap echt niet welk probleem je hiermee oplost en eerlijk gezegd twee schakelaars, een wel slim en een niet-slimme ernaast lijkt me niet de juiste denkrichting.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bobje schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:40:
[...]
Dan snap ik de gedachtegang. Al vraag ik mij eerder af of je hier niet meer verwarring mee gaat veroorzaken. Immers kun je nu problemen morgen dat de gewone schakelaar gebruikt is door iemand in je huishouden en anderen zich irriteren aan dat de flow niet doet wat hij zou moeten doen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
Webgnome schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:48:
[...]

Dan snap ik de gedachtegang. Al vraag ik mij eerder af of je hier niet meer verwarring mee gaat veroorzaken. Immers kun je nu problemen morgen dat de gewone schakelaar gebruikt is door iemand in je huishouden en anderen zich irriteren aan dat de flow niet doet wat hij zou moeten doen.
Als je de flow activeert, sta je naast de knop. Als t licht niet aangaat omdat de normale schakelaar uit staat, zet je die om en gaat t licht alsnog aan. In het ergste geval moet je dus een keer extra drukken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bobje schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:22:
[...]
Als je de flow activeert, sta je naast de knop. Als t licht niet aangaat omdat de normale schakelaar uit staat, zet je die om en gaat t licht alsnog aan. In het ergste geval moet je dus een keer extra drukken :).
Tot he flows introduceert die op tijd of een andere externe factor gaan. Maar goed ieder zijn eigen systeem. Ik zou dus een knop er naast maken en dan maakt merk niet veel uit. Dan de lamp zelf zoals je al aangaf en dan moet het werken. Echter is dit wel een dure actie omdat je nu in feite twee domotica dingen nodig hebt ipv een

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
vandermark schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Ik begrijp je denk ik niet maar wat is er mis met een zwave module achter de reguliere pulsschakelaar? Handmatig bedienen blijft altijd werken ook al ligt Homey eruit? Ik snap echt niet welk probleem je hiermee oplost en eerlijk gezegd twee schakelaars, een wel slim en een niet-slimme ernaast lijkt me niet de juiste denkrichting.
De normale pulsschakelaar kan maar 1 ding doen, hier kan ik niet 6 scènes achter plakken. De slimme schakelaar wil ik gebruiken voor scènes, en licht kan dan simpel handmatig worden geschakeld maar wel onderdeel van de flow zijn. Het is wat meer hufterproof, het is simpel denken en het in niet verwarrend vanwege de andere kleur. Daarnaast blijf ik t gemak houden van op een schakelaar drukken en hoef ik geen telefoon te pakken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
Webgnome schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:25:
[...]

Tot he flows introduceert die op tijd of een andere externe factor gaan. Maar goed ieder zijn eigen systeem. Ik zou dus een knop er naast maken en dan maakt merk niet veel uit. Dan de lamp zelf zoals je al aangaf en dan moet het werken. Echter is dit wel een dure actie omdat je nu in feite twee domotica dingen nodig hebt ipv een
Volgens mij heb ik het niet helemaal goed uitgelegd misschien.

Ik wil bij het binnenkomen van een vertrek een zwarte normaal uitziende wandschakelaar, maar dan met 8 knopjes, aan de muur. Deze bevestig ik naast de bestaande schakelaars aan de muur. De bestaande schakelaar kunnen in principe altijd aan blijven. Met de zwarte flowschakelaar activeer ik flows die de verlichting, apparatuur, de tilt van de jaloezieën etc aanstuurt. Toch kan ik altijd de verlichting blijven schakelen op de manier zoals nu, en als de schakelaar van de verlichting uit staat, kom je daar achter als je de flow activeert en druk je alsnog even de verlichting aan.

Ik wil zo weinig mogelijk met m’n telefoon doen, en wat je aangeeft over andere triggers voor flows blijft gewoon mogelijk, alleen zal de verlichting niet mee doen als de wandschakelaar af staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar om die slimme schakelaar te gebruiken hen je je telefoon niet nodig. Ik snap het gebruik van een extra schakelaar nog steeds niet maar zoals ik al zei. Als jij denkt dat je daar mee uit de voeten kan moer je het vooral doen. jou huis jou systeem ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sorry dat ik het zo uitdruk, maar die oplossing is (IMO!!!) compleet kierewiet :P

Gebruik dan een Fibaro module en een dubbele puls-schakelaar. Je hebt dan ook 2 schakelaars (in 1 mooi plaatje) en je kan dan 1 knop gebruiken om het licht aan/uit te doen door 1x te drukken.
Maar je kan je knoppen ook 2x/3x/lang indrukken om je scenes/flows te starten. Je hebt dus veel meer combo's dan met de knop die je nu besteld hebt. En wat je nu besteld hebt in een knop op 433Mhz die signaal stuurt naar een aparte controller die op wifi werkt? Wat een vreemd ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
Fire69 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:26:
Sorry dat ik het zo uitdruk, maar die oplossing is (IMO!!!) compleet kierewiet :P

Gebruik dan een Fibaro module en een dubbele puls-schakelaar. Je hebt dan ook 2 schakelaars (in 1 mooi plaatje) en je kan dan 1 knop gebruiken om het licht aan/uit te doen door 1x te drukken.
Maar je kan je knoppen ook 2x/3x/lang indrukken om je scenes/flows te starten. Je hebt dus veel meer combo's dan met de knop die je nu besteld hebt. En wat je nu besteld hebt in een knop op 433Mhz die signaal stuurt naar een aparte controller die op wifi werkt? Wat een vreemd ding...
Ik ga echt niet al m’n loze dozen dieper uitboren en die 433 controller kan ook direct Homey aansturen.
Pagina: 1 ... 76 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.