Nu ik Homey Pro al een jaar in gebruik heb, en sinds vier maanden in mijn nieuwbouwhuis wil ik graag eens delen wat ik allemaal gemaakt heb. Misschien brengt het iemand nog op leuke ideeën, of heeft iemand nog interessante toevoegingen
Ik maak gebruik van Xiaomi deursensoren, bewegingssensoren, Hue bewegingssensoren (in- en outdoor), overal Hue-lampen, Slide gordijnen, Shelly's achter de schakelaars, Anna thermostaat, Netatmo Home coaches, Harmony Hub, Somfy motoren in screens en overkapping, SMA-omvormer en Unifi-AP's. Ik wacht nog op de Netatmo deurbel.
- Thuis/Afwezig-detectie dmv iPhone geofencing (HomeKit en virtual device in Homey)
- De verlichting werkt natuurlijk allemaal automatisch. Op veel plekken heb ik ingesteld dat hij gedurende 10 seconden dimt, en daarna pas uitgaat. Mocht ik toevallig wel nog in de ruimte aanwezig zijn (toilet...), dan is een keer bewegen voldoende om de zandloper opnieuw te starten. De temperatuur van de verlichting past zich gedurende de schemering aan, en als ik ga slapen (ik doe de lampen als ik ga slapen altijd uit met een dimmer switch naast mijn bed) gaat de nachtstand aan. Dus op 1% helderheid de overloop en het toilet.
- De Shelly's achter de schakelaars zijn allemaal inputs voor Homey, waardoor ik dus meerdere functies toe kan kennen aan de schakelaar. Beneden heb ik polsschakelaars, en bij de achterdeur is bv kort drukken het gordijnen openen, en lang drukken de verlichting van de eettafel aan- of uitschakelen. Op een andere plek kan ik op deze manier de Sonos inschakelen.
- Als ik de tv aanzet dimt de verlichting, gaan de lampen boven de eettafel uit, gaat de Sonos uit, en zakt indien nodig het screen om een prettigere kijkervaring te hebben.
- Gordijnen openen en sluiten automatisch op basis van de helderheid in de tuin, evenals de tuinverlichting. Behalve als er nog iemand in de tuin is (met zijn telefoon in zijn zak die verbonden is met het Unifi-AP)
- Als ik thuis kom gaat één gordijn een meter open zodat ik naar binnen kan, en sluit vervolgens weer achter me.
- Als de laatste persoon van huis gaat, gaat Roomba rijden, en zodra er weer iemand thuis komt, rijdt hij snel weer onder de kast
- De ventilatie regelt zichzelf dmv een Shelly 2.5 die ingebouwd is in de unit. Inputs zijn de luchtvochtigheid op de badkamer, en de CO2-meters in de woon- en slaapkamer. In de zomer zal hij 's nachts extra ventileren als het binnen te warm is, en buiten goed afgekoeld.
- De screens op de slaapkamers en woonkamer openen en sluiten automatisch, afhankelijk van de hoek van de zon (tijdstip verschilt namelijk in de zomer en winter), en de opbrengst van de PV-panelen. De overkapping sluit als Buienradar denkt dat het gaat regenen, en dan gaan uiteraard automatisch de screens weer omhoog. Uiteraard ook rekening houdend met storm, temperaturen en tijdstippen op de dag.
- Als energiebesparing schakelen de Shelly's veel lampen fysiek uit als het kan (met spots loopt het standbyverbruik wel op, want het zijn stiekem veel lampen), evenals de tv. Dit wil ik nog meer gaan finetunen.
Ik ben nog op zoek naar een goede manier om de thermostaat te regelen. Nu kijkt hij 's ochtends wel hoe warm het is, wordt, en hoeveel bewolking er gaat zijn om niet teveel te stoken, maar ik zou graag de agenda nog mee willen nemen in zijn overweging. Aan de andere kant is dit erg complex, en er is eigenlijk altijd wel iemand thuis.
Met mijn vrouw heb ik op haar verzoek sinds kort afgesproken om eerst bepaalde flows 100% werkend te krijgen, voordat ik weer aan nieuwe dingen begin. Daar kon ik me wel in vinden, en ze is stiekem ook wel blij met het slimme huis
Wat Athom nog wel mag verbeteren: Homey wordt met veel devices en flows toch wel iets trager. Met name de app. Qua geheugen zit ik nu op 80%. De webinterface mogen wel een hoop bugs uit (stel maar eens een datum in..., of selecteer een andere flow met dezelfde kaarten met andere inhoud, eerst je muis eroverheen voordat hij update), en waar blijft die iPad app nou... Ik mis een overzicht om alles netjes te kunnen doen, inclusief logica te maken. Oh ja, en Zigbee mag nog verbeterd worden, want het is lang niet altijd betrouwbaar helaas. Verder erg tevreden over de eindeloze mogelijkheden