Just_A_User schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:59:
[...]
Ja, ik ben inmiddels na een helder moment een stuk verder. Het probleem is echter nu het volgende; ik gebruik smart presence én aanwezigheidsdetectie samen, nav jouw tip. Op zich lijkt dat aardig te werken, in die zin dat als ik de Homey app open op mijn telefoon, ik op de 'Home' tab zie staan dat ik ben thuis gekomen dan wel weg ben gegaan.
Allemaal prima, maar, ik heb in die 2 flows óók aangegeven dat ik daarvan een push bericht op mn telefoon wil krijgen. Die krijg ik dus stelselmatig (naja, sinds gisteren) niet. Het lijkt erop dat de detectie wel waarneemt dat ik ga/kom, maar ik krijg geen melding op mn telefoon.
Nu is dat op zich geen wereldramp natuurlijk, maar ik wil wel, gebaseerd op het feit dat ik wel of niet aanwezig ben, of mijn vrouw, dingen laten gebeuren in huis, en ik wil wel e.e.a aan bevestigingen krijgen. Alle andere push berichten voor andere dingen krijg ik wél op mijn telefoon, dus dat is het issue niet, het issue zit hem echt in deze flows, en volgens mij, als ik de smart presence NIET gebruik, krijg ik die pushberichten wel, dus het lijkt te zitten in het gebruik van smart presence?
Edit:
Het wordt vreemder. Nu heb ik de ingebouwde presence weg gehaald uit de flow, dus de hele flow is nu puur gebaseerd op Smart Presence. Het issue is nu echter dat ze net thuis kwam, en ze al lang en breed binnen was terwijl dr telefoon buiten al verbinding maakt met wifi, toen ik niet 1, maar 2 meldingen kreeg op mijn telefoon dat ze er was.
2 Verschillende meldingen, terwijl ik er maar 1 ingesteld heb. 1. komt de melding dus 'te laat', want als je al in de keuken staat voor Smart Presence de telefoon registreert is het alarm al lang en breed afgegaan en 2. ik krijg dus 2 meldingen, terwijl ik er maar 1 ingesteld heb?
Lastig om allemaal uit te leggen. Allereerst zou ik even niet met push messages testen of iets werkt, maar gewoon de Homey even laten praten of een lamp ofzo inschakelen. Daarnaast kun je in de Homey app op de tijdlijn zien of/wanneer iemand aanwezig/afwezig was. Je kunt daar ook via flows dingen naartoe schrijven. Zo debug ik altijd mijn flows.
Dan nu hoe ik het heb (wat niet betekent dat dit zaligmakend is, maar het werkt bij ons):
1. Kijk eerst eens bij de geavanceerde instellingen van je smart presence users die je hebt gemaakt. Ik heb daar de volgende zaken ingesteld:
IP adres: Dat moet het IP adres van de telefoon van de gebruiker zijn
Is gast: Nee
Afwezigheid vertraging: 1800
Host timeout: 2
Stres periode: 0
Stres host timeout: 2
2. Voor iedere user heb ik een flow gemaakt voor het aanwezig raken van de user
Als: Smart Presence: Iemand kwam binnen
En: Logica: Wie bevat naam van de user (Ik gebruik alleen de voornamen / Wie is de tag uit de Als stap)
Dan: Aanwezigheid: Markeer betreffende user als thuis (Dit is dus de ingebouwde aanwezigheid van Homey)
3. Voor iedere user heb ik een flow gemaakt voor het afwezig raken van de user
Als: Smart Presence: Iemand ging weg
En: Logica: Wie bevat naam van de user (Ik gebruik alleen de voornamen / Wie is de tag uit de Als stap)
Dan: Markeer betreffende user als weg (Dit is dus de ingebouwde afwezigheid van Homey)
4. Hierna kan je de ingebouwde aanwezigheid van Homey gebruiken om dingen te regelen.
Als: Aanwezigheid: Iemand kwam thuis
En: ... NIETS
Dan: Spraak: Zeg naam komt thuis (naam is de tag uit de Als stap)
En hier kan je nog veel meer dingen doen. Ik doe lampen aan of stel de verwarming in op de thuis temperatuur.
Als: Aanwezigheid: Iemand ging weg
En: Aanwezigheid Niemand is thuis
Dan: Zet allerlei dingen uit en stel de verwarming in op de afwezigheidstemperatuur
Belangrijke opmerkingen: Hou er rekening mee dat Smart Presence niet elke seconde zal checken of een IP adres aanwezig is. Dat zou de Homey en alles heel erg belasten. Welke interval er wordt gebruikt, weet ik niet. Bij mij heeft de aanwezigheidsdetectie van Homey zelf vaak al gezien dat iemand van ons de straat in rijdt en schakelt zodoende een user al op aanwezig. De afwezigheid werkt bij ons minder vaak goed. Dat wordt netjes opgevangen door Smart Presence. Gebruik je alleen Smart Presence, hou er dan rekening mee dat het mogelijk een interval tijd lang zal duren voordat Homey weet dat je thuis bent.
Hopelijk maakt dit veel duidelijk voor je, stuur me anders even een bericht buiten het forum om. Dan wil ik je ook nog wel wat screenshots van mijn flows mailen.