Sa1 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:06:
[...]
Lastige is dat sommige mensen gewoon niet zo technisch zijn om dat te bedenken / uit te voeren. Mijzelf inclusief. Ik heb twee units, één van Ocron (begaande grond, 1e etage incl badkamer) en een tweede van itho (voor de tweede etage incl de tweede badkamer).
Beide hebben een RF systeem waarmee ze aangestuurd worden. Voor de itho is kennelijk een GW beschikbaar, maar vind 200 euro nogal wat geld hiervoor. Voor Ocron niets. Beide protocollen zijn beveiligd en kunnen daarom niet via Homey ontvangen worden en opnieuw verzonden.
Hoe werkt zo'n dimmer dan?
Ik ben ook niet bijzonder technisch, maar heb in de loop der jaren de nodige projecten op kunnen pakken dankzij diverse fora, waaronder Tweakers. Middels dit soort posts hoop ik enigszins de community terug te betalen
Diverse mechanische ventilatie units, waaronder modellen van Ocron en Itho, hebben een 0-10v ingang waarop een Qubino 0-10v Z-wave dimmer (of KAKU ACM-3 3500, of een RGBW controller, etc.) op aangesloten kan worden. Wanneer je de Z-wave dimmer vervolgens verbind met je Homey, kun je de waardes van de mechanische ventilatie uitlezen en aanpassen. Net als bij een dimbare lamp kun je middels een schuifregelaar in de Homey app de ventilatiestand hoger of lager zetten.
Het ultieme doel is natuurlijk om middels flows e.e.a. te automatiseren. Zelf had ik het gecombineerd met een z-wave luchtvochtigheidsmeter welke op de badkamer lag. Bij een luchtvochtigheid van >70% ging de ventilatie op 90%. Wanneer de verlichting op het toilet aan was schakelde de ventilatie naar 80%, met enige uitloop. Maar je zou de ventilatie ook kunnen laten schakelen op basis van CO2 waardes e.d., mits je daar de juiste input voor kunt leveren.
Mijn Buva ventilatie had als voordeel dat het een 12v output had waarmee de Qubino dimmer gevoed kon worden. Indien jouw mechanische ventilatie dat niet heeft zul je extern de voeding moeten halen.
Zie onderstaande foto voor mijn (oude) aansluiting. Ik kan helaas geen betere foto's meer maken omdat ik verhuisd ben. Er zijn online vast wel wat meer voorbeelden te vinden. Het aansluiten was niet zo lastig. Middels wat schakelaartjes ergens op het board moest ik nog aangeven dat de 0-10v input gebruikt moest worden. Die schakelaartjes staan volgens mij niet op de foto. De benodigde stand van de schakelaars stond op het board aangegeven (zie foto).
Een Z-wave dimmer moet natuurlijk wel bereikt kunnen worden door Homey. In een bestaand Z-wave netwerk is dat geen probleem, maar ik weet niet hoe jouw situatie is. Hoe de KAKU functioneert op grotere afstand van de Homey weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.
Edit:
Indien de mechanische ventilatie een perilex aansluiting heeft kun je daar ook nog wat mee schakelen.
Zie o.a.
https://www.robbshop.nl/d...-wave-badkamer-ventilatie
Op Robbshop staan nog meer domotica projecten, wellicht zit er iets interessants bij.
[
Voor 4% gewijzigd door
deDenDen op 07-10-2019 17:01
]