Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rgerr schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:41:
[...]

Vreemd, ik zag alleen de optie ‘is aan’ en niet ‘is uit’ of andere opties.
Dat is inderdaad correct. Ik weet ook niet juist waarom het verschillend is tussen bvb Fibaro en Hue.
Bij Fibaro heb je kaartjes 'Aan' en 'Uit', bij Hue heb je enkel 'Aan', maar dan moet je het schuifje 'Inverteren' aanzetten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:39
TKroon schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:17:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Mijn flow werkt dus ongeacht het dag, avond of nacht is. Het kan in de winter overdag bijvoorbeeld donkerder zijn dan een heldere zonsondergang in de zomer. Daarom heb ik de temperatuur en de helderheid losgekoppeld.
Ja oke. Maar ik snap je temperatuur niet. Bedoelde meer van als het gewoon donker wordt en Lux is zoveel dan verlichting aan.
Moet je daarbij ook gebruik maken van beweging ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-05 14:52
Fire69 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:18:
[...]

Dat is inderdaad correct. Ik weet ook niet juist waarom het verschillend is tussen bvb Fibaro en Hue.
Bij Fibaro heb je kaartjes 'Aan' en 'Uit', bij Hue heb je enkel 'Aan', maar dan moet je het schuifje 'Inverteren' aanzetten ;)
Ah, dus met het schuifje inverter maak je er ‘is uit’ van? Bijzonder dat het er dan niet zo bij staat, bij Hue. Vooralsnog werkt 1 type apparaat niet op de Homey (BRUNT Blind Engines), verzoek reeds ingediend maar mocht die er bij komen ga ik nog eens een Homey overwegen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Rgerr schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:41:
[...]

Vreemd, ik zag alleen de optie ‘is aan’ en niet ‘is uit’ of andere opties.
Dat klopt, dat is niet erg gebruiksvriendelijk. Op het eerste oog is die er ook niet, maar er zit een "invert"-schuifje bij de opties van de kaart. Ik vermoed om de lijst met mogelijkheden nog iets overzichtelijker te houden, anders zou die voor veel apparaten twee keer zo lang worden namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aNMgCfmes4TNOKmCXIvI5SSt/medium.png

@MarioMark1541
De lux-waarde bepaalt of de verlichting aangaat of niet. Dus als het donker wordt (en of dat is omdat de zon ondergaat, of de gordijnen juist dicht overdag, of er een onweerswolk voorbij komt, of een zonsverduistering is, dat maakt niet uit) gaan de lampen aan. Komt de lux weer boven een waarde gaan de lampen weer uit. De temperatuur staat daar dus los van, die bepaal ik aan de hand van de zonnestand. Dus vanaf grofweg een uur voor zonsondergang wordt de verlichting warmer (ook als deze uit staat), etc.

Grootste tip: ga er gewoon mee spelen, en gaandeweg kom je erachter wat je zelf wel en niet handig vindt :)

[ Voor 32% gewijzigd door TKroon op 09-07-2019 20:25 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
TKroon schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:22:
[...]

Dat klopt, dat is niet erg gebruiksvriendelijk. Op het eerste oog is die er ook niet, maar er zit een "invert"-schuifje bij de opties van de kaart. Ik vermoed om de lijst met mogelijkheden nog iets overzichtelijker te houden, anders zou die voor veel apparaten twee keer zo lang worden namelijk.

[Afbeelding]

@MarioMark1541
De lux-waarde bepaalt of de verlichting aangaat of niet. Dus als het donker wordt (en of dat is omdat de zon ondergaat, of de gordijnen juist dicht overdag, of er een onweerswolk voorbij komt, of een zonsverduistering is, dat maakt niet uit) gaan de lampen aan. Komt de lux weer boven een waarde gaan de lampen weer uit. De temperatuur staat daar dus los van, die bepaal ik aan de hand van de zonnestand. Dus vanaf grofweg een uur voor zonsondergang wordt de verlichting warmer (ook als deze uit staat), etc.

Grootste tip: ga er gewoon mee spelen, en gaandeweg kom je erachter wat je zelf wel en niet handig vindt :)
Alleen die better logic snap ik niet zo goed hoe ik dat in kan stellen....
Dan met name het stukje hoe je het gemiddelde berekent en invult in de app?
Moet ff de logica snappen van de app en de functies ervan
En dit instellen kan dat ook met de Neo coolcam sensor ?

[ Voor 7% gewijzigd door MarioMark1541 op 09-07-2019 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@MarioMark1541 ik heb in better logic een aantal numerieke variabelen gemaakt. “Lux average” is de belangrijkste, de rest zijn drempelwaardes om de verlichting aan of uit te schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XyZetSp152dMwuFz1mVVpgSO/medium.png

In deze formule neem ik twee keer de oude “lux average”, doe ik er een keer de nieuwe helderheid bij en deel het door drie. Zo voorkom ik heftige fluctuaties mocht je een keer een deel van het licht blokkeren (kan nog voorkomen bij mij omdat de sensor niet optimaal geplaatst is).
De “round”-functie is om het geen getal te laten worden met veel decimalen, maar voor de werking maakt het weinig uit.

Ik heb de Neo sensor niet, maar de werking lijkt me vergelijkbaar met de hue motion sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Hmm , en hoe bepaal je de juiste Lux waarde ?
Moet er maar wat mee gaan stoeien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Op het moment dat je denkt, hmm als het nou nog ietsje donkerder wordt, dan mogen de lampen wel aan gaan. Pak je telefoon, en kijk wat de Neo aangeeft als huidige waarde :) En dan nog een beetje finetunen achteraf. En let met de drempel om de verlichting weer uit te zetten erop dat die hoger ligt, dan de lux-waarde met de verlichting aan ;)

[ Voor 23% gewijzigd door TKroon op 10-07-2019 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
TKroon schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:43:
Op het moment dat je denkt, hmm als het nou nog ietsje donkerder wordt, dan mogen de lampen wel aan gaan. Pak je telefoon, en kijk wat de Neo aangeeft als huidige waarde :) En dan nog een beetje finetunen achteraf. En let met de drempel om de verlichting weer uit te zetten erop dat die hoger ligt, dan de lux-waarde met de verlichting aan ;)
Mag ik je anders even een Pm sturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@MarioMark1541 natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:09
Ik zit toevallig ook weer te stoeien met de LUX. Bevalt me nog niet, laat inschakelen of vroeg inschakelen is eerder regel dan uitzondering.

Eigenlijk zou ik wel een dedicated LUX meter willen, maar alles is in combi met beweging zover ik kan vinden.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Drardollan waar haal je nu de LUX-waarde vandaan (welke sensor)? Sommige sensoren zoals de Hue motion sensor, geven regelmatig een update over de lux-waarde, maar de Xiaomi bijvoorbeeld niet. Die stuurt dat alleen mee als hij ook beweging detecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TKroon schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:17:
@Drardollan waar haal je nu de LUX-waarde vandaan (welke sensor)? Sommige sensoren zoals de Hue motion sensor, geven regelmatig een update over de lux-waarde, maar de Xiaomi bijvoorbeeld niet. Die stuurt dat alleen mee als hij ook beweging detecteert.
NEO Coolcam v1.

Ik weet wel dat je kan instellen dat hij bij bepaalde getallen wat gaat sturen. Maar liefst zou ik een device hebben wat gewoon iets stuurt bij bijvoorbeeld <= 10 LUX en bij >= 20 LUX.

Maar ik denk dat zoiets niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Dat filter kun je Homey natuurlijk prima laten doen. Ik ken de NEO helaas niet, dus weet niet hoe die werkt. Je kunt wel in je apparatenoverzicht zien wanneer de NEO voor het laatst een update heeft gestuurd. Je kunt dus controleren of hij ook de LUX doorstuurt als er geen beweging is gedetecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:23
TKroon schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:35:
Dat filter kun je Homey natuurlijk prima laten doen. Ik ken de NEO helaas niet, dus weet niet hoe die werkt. Je kunt wel in je apparatenoverzicht zien wanneer de NEO voor het laatst een update heeft gestuurd. Je kunt dus controleren of hij ook de LUX doorstuurt als er geen beweging is gedetecteerd.
Hij stuurt de LUX zeker door deze zijn onafhankelijk van de motion sensor.
Ik heb er een die alleen maar lux doet heb zelfs motion uitgeschakeld.
Je kan ook de intervallen dat hij LUX of Illumination rapporteert aanpassen.
Bij mij staat hij zo ingesteld voor mijn sun screen en doet wat hij moet doen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rzZ9nXpR/Screenshot-20190711-171014.png

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E350 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-05 14:54
Zojuist de Homey per ongeluk op zijn kop gehouden en hoorde dat hij ging resetten. Ik dacht opnieuw opstarten, maar nu heeft hij alles eraf gegooid. Kan ik dit nog terug krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@s.v.seters Balen! Je hebt hem gereset dus is alles weg. Homey heeft (nog) geen officiële backup.
Wat je had eerst had kunnen doen is: https://homeybackup.web.app/login/
Ik heb dat zelf nog niet getest qua restore omdat ik er niet 100% zeker van ben dat alles goed wordt terug gezet.
Andere tip is schermafdrukken van je flows maken zodat je iets hebt, mocht het ooit nog eens fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slvans
Hulliee schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:48:
@s.v.seters Balen! Je hebt hem gereset dus is alles weg. Homey heeft (nog) geen officiële backup.
Wat je had eerst had kunnen doen is: https://homeybackup.web.app/login/
Ik heb dat zelf nog niet getest qua restore omdat ik er niet 100% zeker van ben dat alles goed wordt terug gezet.
Andere tip is schermafdrukken van je flows maken zodat je iets hebt, mocht het ooit nog eens fout gaan.
Dank je. Ik heb het geprobeerd. Geen idee of dit heeft geholpen of een van de andere dingen die ik heb geprobeerd. Maar het lijkt alsof ik alles weer terug heb. Ik ben blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
s.v.seters schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:34:
[...]

Dank je. Ik heb het geprobeerd. Geen idee of dit heeft geholpen of een van de andere dingen die ik heb geprobeerd. Maar het lijkt alsof ik alles weer terug heb. Ik ben blij.
Top! Geluk gehad. :)
Jammer dat je niet meer precies wat je hebt gedaan; daar zouden anderen ook wat van kunnen leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:46
Ik wil me ook gaan wagen in domotica. Voornaamste reden;
Mijn zonwering automatisch en/of handmatig bedienen bij afwezigheid.

Na wat zoekwerk lijkt Homey het meest toekomstgericht, omdat deze zoveel verschillende protocollen ondersteund. Ik weet namelijk nog niet wat ik in de toekomst nog meer wil gaan automatiseren.

Waar ik echter niet goed uit kom, is hoe ik mijn "domme" Somfy motoren kan koppelen aan de homey. Is een Fibaro Roller Shutter al genoeg? Behoud ik dan ook de mogelijkheid tot handbediening met de muurschakelaar? Ik heb twee soorten muurschakelaars; een oude die je vast kunt zetten in een bepaalde stand, een nieuwe die automatisch terugkeert naar de neutrale stand (moet ik dus vasthouden tijdens bediening). Ik las eerdere comments over het toevoegen van een pulse-schakelaar, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet zien.

Uiteraard zal ik ook wat sensoren moeten toevoegen, maar dat komt later wel. Handbediening op afstand is al een welkome eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-05 19:40
@LA-384 De 4 draads Somfy motoren kun je inderdaad via bijvoorbeeld een Fibaro roller shutter module besturen, waarbij wandschakelaar bediening mogelijk blijft. Somfy RTS motoren werken niet met een Fibaro module en kunnen direct via 433mhz via Homey worden aangestuurd.

Wat betreft jouw situatie kun je de huidige schakelaars (in ieder geval de oude) blijven gebruiken. Echter is een pulsdrukker inderdaad het makkelijkste omdat deze naar een neutrale stand terug gaat. Je nieuwe schakelaar Is even afhankelijk van de aansluiting, maar die is mogelijk ook nog steeds te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van wat ik zo snel op Google vindt hebben de Rts-motoren ook 4 draden (3 sturing + aarding) en zo dat dus perfect met een Fibaro moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:46
@SkorpionNL Even voor de duidelijkheid, ik heb deze schakelaars:
https://www.rolluik-motor...aar-1-500x500-500x500.jpg

Hiervan moet ik de nieuwe dus vasthouden, terwijl ik de oude in een bepaalde stand kan vastzetten. Als ik het dan goed begrijp is die nieuwe dan een pulsschakelaar, omdat deze naar neutraal terugspringt als ik em loslaat?

Zoniet, kun je me dan uitleggen hoe ik de werking van zo'n pulsschakelaar als toevoeging aan de huidige schakelaar moet zien?

@Fire69 Mijn somfy motoren zijn de niet-rts-of-io variant, wat ik heb begrepen zou zo'n fibaro dan altijd moeten werken. Ik zal ze binnenkort eens openmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkorpionNL
@LA-384 Ik weet niet zeker of het officieel technisch gezien hetzelfde is als een pulsdrukker, maar ik kan wel bevestigen dat die schakelaar werkt. Met de Fibaro aangesloten module geef je dan een tikje naar links of rechts en hoef je de schakelaar dus niet meer vast te houden. Echter past de Fibaro module niet in de behuizing van die schakelaar, dus daar zou je dan wel een oplossing voor moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Ik zie op mijn tijdlijn dat ik vanochtend om 6:44 van huis gegaan ben. Dat is voor de tijd dat ik normaal vertrek, terwijl ik vandaag vrij ben.
Ik gebruik IFTTT. Vreemd toch?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Vandaag is de update met daarin de Zone activiteit gereleased. Nu heb ik daarover ook een mail ontvangen met daarin de beschrijving. Maar ik kan zo 1,2,3 niet echt een nuttige usecase bedenken behalve dan dat je kunt zien of een melding krijgt waar er beweging/activiteit is waargenomen.

Hebben jullie nog andere ideeën wat je hier eventueel nog meer mee kunt bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Weet iemand hier toevallig hoe ik heel snel de actuele waardes van mijn sensoren kan zien?
Ik weet dat ik ze kan zien als ik een flow aan het maken ben, maar ik zou graag eenzelfde overzicht hebben op een simpelere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Drardollan Er zijn wat apps die een overzicht genereren van batterij / temperature sensoren. MAar verder eigenlijk niet. Wat wil je precies zien?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Webgnome schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:46:
@Drardollan Er zijn wat apps die een overzicht genereren van batterij / temperature sensoren. MAar verder eigenlijk niet. Wat wil je precies zien?
De batterij app heb ik, maar de NEO Coolcam spullen geven nooit een zinnige waarde door helaas.

Maar in dit geval zou ik graag zien hoeveel LUX mijn sensoren meten. Dit om het systeem beter af te kunnen stellen. Soms denk ik, nu mag hij wel aan en dan wil ik snel de LUX checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhAnt0mFS
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-05 23:24
Drardollan schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:49:
[...]

De batterij app heb ik, maar de NEO Coolcam spullen geven nooit een zinnige waarde door helaas.

Maar in dit geval zou ik graag zien hoeveel LUX mijn sensoren meten. Dit om het systeem beter af te kunnen stellen. Soms denk ik, nu mag hij wel aan en dan wil ik snel de LUX checken.
Niet echt een app maar wel handig om de lux waardes onder elkaar in een grafiek te zien.

https://insights.homey.app/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Neo coolcam spullen geen zinnige waarden? mm heb die apps zelf en ze kloppen toch aardig. Wat wel is dat deze informatie soms achterloopt. Maar dat heeft er mee te maken dat bewegingsensoren niet real time data doorsturen.

Wat je zou kunnen doen is om een flow te maken waarin je een notificatie aanmaakt met de waarde van de sensor op dat moment. Dan staan ze gewoon in het notificatie overzicht van de app

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
Hulliee schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 19:58:
[...]

Top! Geluk gehad. :)
Jammer dat je niet meer precies wat je hebt gedaan; daar zouden anderen ook wat van kunnen leren.
Ik heb in ieder geval de eerder aangegeven website geopend en ingelogd. Vervolgens moest ik erg lang wachten en heb ik drie uur later (hij leek alsnog niet klaar) toch maar opnieuw opgestart. Ik heb via de app opnieuw ingelogd en ineens stond alles er weer. Tussendoor heb ik nog geprobeerd het een en ander terug te halen via mijn vriendin haar telefoon, maar ik ga er van uit dat dit geen invloed heeft gehad op het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
PhAnt0mFS schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:56:
[...]

Niet echt een app maar wel handig om de lux waardes onder elkaar in een grafiek te zien.

https://insights.homey.app/
Die is prima op de laptop, maar op mijn iPhone is het echt een dingetje. En mijn laptop staat niet in de huiskamer, dus voor ik zover ben... ;)

Webgnome schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:56:
Neo coolcam spullen geen zinnige waarden? mm heb die apps zelf en ze kloppen toch aardig. Wat wel is dat deze informatie soms achterloopt. Maar dat heeft er mee te maken dat bewegingsensoren niet real time data doorsturen.
Mijn ervaring is dat ze of altijd 100% aangeven, ook als ze leeg zijn. Of van 100 naar 0 gaan binnen een dag. Dat is overigens alleen voor de PIRs, de Doorsensors werken een stuk beter gek genoeg.

Maar dat heb ik met meer batterij devices, ook de POPP Radiatorthermostaat is altijd een gok. En ik had het ook in Domoticz, dus heeft niets met Homey cq. App te maken.
Wat je zou kunnen doen is om een flow te maken waarin je een notificatie aanmaakt met de waarde van de sensor op dat moment. Dan staan ze gewoon in het notificatie overzicht van de app
(y) Goede tip, thanks!

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 15-07-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-05 07:27
Je kunt in de app toch ook gewoon de knop van de sensor ingedrukt houden om de actuele waarde te zien? Niet een handig overzicht van meerdere sensoren, maar wel handig als je alleen actuele waardes hoeft te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chatjozef
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11-2023
Geurt-kun schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:20:
Ik zie op mijn tijdlijn dat ik vanochtend om 6:44 van huis gegaan ben. Dat is voor de tijd dat ik normaal vertrek, terwijl ik vandaag vrij ben.
Ik gebruik IFTTT. Vreemd toch?
gebruik je Geofencing in IFTTT?
Of wellicht iets anders waardoor je via IFTTT wordt afgemeld?
Wat is de trigger van je flow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Akumu22 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:07:
Vandaag is de update met daarin de Zone activiteit gereleased. Nu heb ik daarover ook een mail ontvangen met daarin de beschrijving. Maar ik kan zo 1,2,3 niet echt een nuttige usecase bedenken behalve dan dat je kunt zien of een melding krijgt waar er beweging/activiteit is waargenomen.

Hebben jullie nog andere ideeën wat je hier eventueel nog meer mee kunt bereiken?
Ik zou het niet weten. De functionaliteit kon toch ook al via 'als een contact alarm' en dan checken op 'zone' naam?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-05 07:27
Het voordeel lijkt me dat je niet meer met variabelen/virtual devices hoeft te werken voor zones. Bijvoorbeeld als je in de woonkamer meerdere PIR's hebt hangen, meet of de TV aan is of deursensoren gebruikt. Dan kun je nu flows maken die de zone activeren/deactiveren en flows maken die reageren op actieve zones.

Het kon allemaal al, maar nu zit het iets meer ingebakken zonder extra apps te vereisen. Geen reden om het om te bouwen als het al werkt, scheelt een klein tussenstapje als je het nieuw moet bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

chatjozef schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:27:
[...]

gebruik je Geofencing in IFTTT?
Of wellicht iets anders waardoor je via IFTTT wordt afgemeld?
Wat is de trigger van je flow?
Vermoedelijk had het te maken met de Homey update. Na de update werkte het weer.
Ik heb auto update uit staan ivm auto reboot.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brnbtc
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-01 21:40
Beste graag even jullie advies. Ik overweeg de aankoop van een Homey maar ik lees heel veel tegenstrijdige berichten van gebruikers. Vraag me af of dat echt tweakers zijn die mogelijkheden missen die voor mij als 'normale' gebruiker geen problemen geven?

Wat is jullie advies? Wil veel automatiseren. Gebruik nu Z-Wave, maar heb bijvoorbeeld ook BOSE wat ik graag wil opnemen. Zonwering, verlichting, slimme sloten en camera`s op termijn.

Vraag met sterk af of dit de juiste keuze is voor de toekomst. Ik heb nu een basis domotica in Domoticz met een Aeotec stick. Is Homey de basis of toch bijvoorbeeld de Tahoma box van somfy.

Graag argumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brnbtc schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:02:
Beste graag even jullie advies. Ik overweeg de aankoop van een Homey maar ik lees heel veel tegenstrijdige berichten van gebruikers. Vraag me af of dat echt tweakers zijn die mogelijkheden missen die voor mij als 'normale' gebruiker geen problemen geven?

Wat is jullie advies? Wil veel automatiseren. Gebruik nu Z-Wave, maar heb bijvoorbeeld ook BOSE wat ik graag wil opnemen. Zonwering, verlichting, slimme sloten en camera`s op termijn.

Vraag met sterk af of dit de juiste keuze is voor de toekomst. Ik heb nu een basis domotica in Domoticz met een Aeotec stick. Is Homey de basis of toch bijvoorbeeld de Tahoma box van somfy.

Graag argumenten?
Ik denk dat niemand voor jou kan bepalen of de Homey het meest geschikt is. Ik ben er erg blij mee. We hebben in huis redelijk veel via Homey lopen en dat werkt eigenlijk altijd prima. We maken geen gebruik van spraakcommando's via Google Home ofzo, want stom en Google.

Je kan misschien het best eerst eens kijken of er voor je huidige apparaten apps zijn (http://apps.athom.com/). Wat betreft het automatiseren, je hebt in Homey de mogelijkheid om flows aan te maken, waarbij je triggers kan gebruiken om bepaalde sequences te starten. De mogelijkheden zijn uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brnbtc
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-01 21:40
Bedankt voor je reactie @wolly_a

Wat zijn de mogelijkheden om een nieuwere versie van Bose Soundtouch te koppelen/ aan te sturen via Homey en op te nemen in een flow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 12:36
brnbtc schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:41:
Bedankt voor je reactie @wolly_a

Wat zijn de mogelijkheden om een nieuwere versie van Bose Soundtouch te koppelen/ aan te sturen via Homey en op te nemen in een flow?
Kuch:
https://apps.athom.com/app/com.slicinghaunt.bosesoundtouch

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Ik ervaar problemen met mijn Homey.

Na een update of reboot van de homey werkt het Zigbee netwerk niet meer.
Moet vervolgens weer een reboot down en dan werkt het weer.
Zijn er meerdere met dit of soortgelijke problemen ?
Vind dit erg lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:31

Sa1

MarioMark1541 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:19:

Vind dit erg lastig
Heb je hem wel is helemaal van de stroom af gehad, maar dan ook 10 tot 15 min? Dit schijnt in sommige gevallen beter te werken dan slechts een reboot. Geen idee of het werkt, maar is het proberen waard, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@WeeJeWel , @stefanwitkamp , @Moszkowicz zou het misschien een idee zijn om in het gereserveerde stukje wat standaard antwoord/vragen te zetten zodat mensen eerst dat kunnen doorlezen voordat er weer dezelfde vraag voor de 100e keer beantwoord moet worden? Dit icm een topic warning zou handig zijn.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 600218

MarioMark1541 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:19:

Vind dit erg lastig
Jep heb ik ook last van.
Ikea lampen en Aqara sensoren werken niet.
Apps geherstart en homey reboot. Ikea lampen doen het weer aqara sensoren nog niet.
Net homey 10 min losgekoppeld, ben benieuwd...

Update: Het lijkt het weer te doen d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 600218 op 18-07-2019 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:08
Na de laatste update werken bij mij de push-natificaties niet meer.
Bij het testen krijg ik een melding "rate_limited"????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Kan iemand mij helpen.

Sinds vandaag de Nuki combo binnen, maar ik krijg de Bridge niet gekoppeld.
Wat doe ik verkeerd?
Het lampje op de Bridge knippert constant betekend dit dat hij in de koppelingsmodus is?
In de Nuki app krijg ik telkens de melding dat het koppelen niet gelukt is?

Wat zijn de juiste stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 15:52
Hallo iedereen,

Ik lees al een tijdje mee en hoop aan het eind van dit jaar een homey (pro) aan te schaffen voor in mijn nieuwe huis.

In dit nieuwe huis komen 50+ Philips hue lampen en accessoires. De officiele hue hub kan tot 50 lampen aansturen, dus mogelijk gaat dit problemen opleveren. Wat raden jullie aan? 2 hue hubs aanschaffen of alle hue lampen en accessoires via homey aansturen? Een voordeel van alle hue spullen via de homey aansturen is dat ik hiermee een betrouwbaar en groot zigbee netwerk opbouw voor xiaomi sensoren toch? Als ik de hue spullen via de hue bridges aanstuur ontstaat er toch een apart zigbee netwerk, waardoor de xiaomi sensoren mogelijk minder goed werken / een minder goed bereik hebben?

Hoeveel devices kan een homey eigenlijk aansturen? Want ik ben van plan om ook de somfy gordijnen, xiaomi sensoren en de thermostaat op de homey aan te sluiten, waardoor er al snel 100+ devices aan gekoppeld zijn.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-05 11:00
MarioMark1541 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:03:
Kan iemand mij helpen.

Sinds vandaag de Nuki combo binnen, maar ik krijg de Bridge niet gekoppeld.
Wat doe ik verkeerd?
Het lampje op de Bridge knippert constant betekend dit dat hij in de koppelingsmodus is?
In de Nuki app krijg ik telkens de melding dat het koppelen niet gelukt is?

Wat zijn de juiste stappen
Zelfde probleem hier gehad, je doet niks fout.
Na even Google er achter gekomen dat het in de app zit. Je moet je aanmelden voor de bèta versie van de app. Hierna werkt het meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
theorganiser schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 06:45:
[...]

Zelfde probleem hier gehad, je doet niks fout.
Na even Google er achter gekomen dat het in de app zit. Je moet je aanmelden voor de bèta versie van de app. Hierna werkt het meteen.
Wat raar dat het op die manier werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door MarioMark1541 op 19-07-2019 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste om kan gaan met drie lampen van hue die eigenlijk één lamp zijn. Ik heb ik mijn keuken een lamp met drie spots, die wat mij betreft altijd alle drie samen aan moeten gaan. Nu moet ik alleen in de Homey app ze alle drie aan zetten als ik ze handmatig aan wil hebben. Dit moet toch makkelijker kunnen. Heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjalabert
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:29
s.v.seters schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:17:
Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste om kan gaan met drie lampen van hue die eigenlijk één lamp zijn. Ik heb ik mijn keuken een lamp met drie spots, die wat mij betreft altijd alle drie samen aan moeten gaan. Nu moet ik alleen in de Homey app ze alle drie aan zetten als ik ze handmatig aan wil hebben. Dit moet toch makkelijker kunnen. Heeft iemand een oplossing?
Ja, super simpel. 1 scene aanmaken (in de hue app) met de 3 lampen en gewenste sterkte. En deze dan aanroepen middels een flow.

Wil je de lichtsterkte veranderen pas je de scene in de hue aan :)

Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blavlaa
Of je maakt een virtual device "Keuken Lampen" waar je ze alle 3 in stopt. Dan kan je die gebruiken in je flows

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday
  • Laatst online: 23-04 11:55

gday

TENACIOUS D TIME!!!

https://apps.athom.com/app/com.swttt.devicegroups

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelbuurman
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10-2023
heb natuurlijk dit topic een beetje bekeken maar heb (nog) niet gevonden wat ik zoek. Zoals velen hier binnenkort op vakantie en wil homey gebruiken samen met de philips sensors en mogelijk ring camera's om het huis een beetje in de gaten te houden.

Nu is er veel mogelijk met zones, specifiek afstemmen op Hue of toch een combinatie met sensoren of toch de Ring camera... ik zie het even niet meer...

Wie heeft voor mij mogelijke voorbeelden en of de perfecte flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Heimdall is een Homey app die je Homey tot een alarmsysteem maakt. Het werkt hier goed.

l'art pour l'art

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chatjozef
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11-2023
YellowCab schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 05:36:
Hallo iedereen,

Ik lees al een tijdje mee en hoop aan het eind van dit jaar een homey (pro) aan te schaffen voor in mijn nieuwe huis.

In dit nieuwe huis komen 50+ Philips hue lampen en accessoires. De officiele hue hub kan tot 50 lampen aansturen, dus mogelijk gaat dit problemen opleveren. Wat raden jullie aan? 2 hue hubs aanschaffen of alle hue lampen en accessoires via homey aansturen? Een voordeel van alle hue spullen via de homey aansturen is dat ik hiermee een betrouwbaar en groot zigbee netwerk opbouw voor xiaomi sensoren toch? Als ik de hue spullen via de hue bridges aanstuur ontstaat er toch een apart zigbee netwerk, waardoor de xiaomi sensoren mogelijk minder goed werken / een minder goed bereik hebben?

Hoeveel devices kan een homey eigenlijk aansturen? Want ik ben van plan om ook de somfy gordijnen, xiaomi sensoren en de thermostaat op de homey aan te sluiten, waardoor er al snel 100+ devices aan gekoppeld zijn.
Ik zou persoonlijk kiezen om de lampen via de Hue bridge te laten lopen, en eventueel een tweede op te hangen.

Wanneer homey crasht of vastloopt, kan je namelijk geen lamp meer aan doen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelbuurman
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10-2023
art schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:52:
Heimdall is een Homey app die je Homey tot een alarmsysteem maakt. Het werkt hier goed.
oef, helemaal over het hoofd gezien! :'(

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-05 21:33
iemand een idee
ik had een NEO Coolcam Z-Wave Wallplugs besteld en getest met Homey, (ter vervanging van de klikaan-klikuit) schakelaars, deze werkte prima.
toen heb ik nog eens 3x 3 Neo wallplugs besteld, maar door een fout aan mijn zijde werken deze alleen via Wifi... ik zit nu met 6 wallplugs (inmiddels zonder verpakkings materiaal) :+ :X

Iemand enig idee of er een manier is deze te kunnen verbinden via Homey ? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 11:17

2be

carpcatcher schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:00:
iemand een idee
ik had een NEO Coolcam Z-Wave Wallplugs besteld en getest met Homey, (ter vervanging van de klikaan-klikuit) schakelaars, deze werkte prima.
toen heb ik nog eens 3x 3 Neo wallplugs besteld, maar door een fout aan mijn zijde werken deze alleen via Wifi... ik zit nu met 6 wallplugs (inmiddels zonder verpakkings materiaal) :+ :X

Nee er is helaas nog geen app voor de wifi variant.

Het protocol is volgens de maker van de z-wave Neo app ook gesloten, dus eenvoudig zal het niet zijn.

https://community.athom.c...all-plug-wifi-to-app/1439

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

carpcatcher schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:00:
iemand een idee

Stond er bij jou wel Neo CoolCam op de doosjes?
Ik had het namelijk met Neo CC pirs. Volgens de leverancier bij Alie was het Neo CC met z-wave, maar uiteindelijk WiFi. Ik wijt het niet aan mezelf en voel me behoorlijk besodemieterd. Geld terug was een schijntje.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:54
chatjozef schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:48:
[...]

Ik zou persoonlijk kiezen om de lampen via de Hue bridge te laten lopen, en eventueel een tweede op te hangen.

Wanneer homey crasht of vastloopt, kan je namelijk geen lamp meer aan doen.....
Maar dat is andersom ook toch? Ik heb (nog) geen Homey maar mij lijkt het juist fijn één basis station te hebben en één app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-e-n schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:31:
[...]

Maar dat is andersom ook toch? Ik heb (nog) geen Homey maar mij lijkt het juist fijn één basis station te hebben en één app.
Exact. Het haalt ook wl een beetje het idee van Homey onderuit als je nog steeds bridges moet gaan installeren. Waarom een homey als je bridges hebt?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

Webgnome schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:41:
[...]

Exact. Het haalt ook wl een beetje het idee van Homey onderuit als je nog steeds bridges moet gaan installeren. Waarom een homey als je bridges hebt?
De enige reden dat ik zelf voor zowel Ikea als voor HUE een bridge heb is de stabiliteit. Vanuit de app van beide partijen doe ik nix anders dan het apparaat aanmaken. De rest vindt plaats via de Homey. Mijn ervaring met zowel philips als ikea materiaal is dat het gewoon niet altijd even lekker loopt via de homey.

Ik denk persoonlijk dat dit allemaal met een stukje bereik te maken heeft en ga binnenkort mezelf wagen om m'n antennemod te verbeteren. Denk dat het niet helemaal lekker is gegaan...

Daarnaast denk ik, omdat beide via Zigbee lopen, dat er in de homey nog wel wat verbetert kan worden. Hoor veel over een rewrite van zigbee die er al heeeeel lang aan zit te komen, maar waar nu ook actief aan gewerkt wordt. Wellicht is dat de mogelijkheid om weer van de bridges af te stappen.

Enige waar je dan nog een bridge voor zou willen inzetten is het bijwerken van de firmwares. Maar voor zowel ikea als hue heb ik die al lang niet meer gehad, denk ik. Wel natuurlijk als je nieuwe apparaten uit de winkel haalt.... die moeten eerst bijgewerkt worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Sa1 op 24-07-2019 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-05 10:57
De reden dat ik een bridge gebruik voor mijn ikea lampen is het gebruik van de dimmer.
Die kan ik nu zonder problemen blijven gebruiken.

En Zigbee was nog niet stabiel genoeg.
Ik heb geen idee hoe het nu is moet ik zeggen want ik volg de ontwikkelingen niet echt meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 09:55
Ik gebruik Franz al een flinke tijd om al mijn messenging te verzamelen (Facebook, Twitter, Slack etc.) en het viel me op dat de laatste update custom websites toelaat, waardoor je in principe custom made interne chat toe kan voegen.

Dit deed me denken: zou dit werken met Homey Flow? En dat deed het! Nu heb ik altijd mijn Flows binnen handbereik in de Franz app!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k4LyOQa.jpg

Edit: om even wat toe te voegen aan bovenstaande gesprek: ik gebruik ook nog steeds mijn HUE-bridge, dit omdat de peertjes gewoon veel sneller reageren (en beter, als je een kamer aan wil spreken) dan via Homey.

[ Voor 19% gewijzigd door RVervuurt op 25-07-2019 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een paar vragen van een mogelijk toekomstige Homey bezitter:

1: Ik hoor via via wat verhalen dat de Homey niet meer (helemaal) kan functioneren zonder internetverbinding. Dat is voor mij toch wel een voorwaarde.
Op de Support site van Athom staat een lijstje met wat wel en niet meer werkt.
Als ik dat zo zie moet je zonder internet de Homey nog gewoon kunnen benaderen zolang je op hetzelfde netwerk zit en blijven ook al je flows werken waarvoor geen keiharde internetverbinding vereist is.
Het valt op dat er expliciet staat dat het uitvoeren van bestaande flows blijft werken. Hoe zit het met het editen van flows? Dat gaat via een web-app en/of de mobiele app. Ik kan me zo voorstellen dat de webbased Homey Flow editor via servers van Athom werkt. Hoe zit dat met de mobiele app? Kan ik via die wel altijd lokaal flows editen?
Zijn er nog dingen die niet meer werken die niet in dat overzicht staan? De eigen geschreven scripts bv?

2: Momenteel woon ik in een huurhuis waar ik alvast wat wil gaan spelen met home automation. We zijn op dit moment ook op zoek naar een koophuis waar ik e.e.a wat grootser aan wil pakken.
Het zal wat kleiner beginnen, maar mezelf kennende zal het snel groeien. Is het zinvol om meteen 100 euro extra uit te geven aan een Pro of kan ik die 100 euro beter besteden aan wat leuke sensoren?
Vuistregel van Athom lijkt 15 apps moet kunnen en je hebt 1 app per merk nodig. Dus al heb je 100 devices van 1 merk er is maar 1 app nodig. Klinkt bijna alsof die Pro overbodig is, maar toch lees ik hier dat veel mensen hem hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 25-07-2019 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Farmerwood
Mijn antwoord op vraag 2. Het klopt dat je voor bijvoorbeeld Hue lampen maar één app nodig hebt. Maar ook apps die geen hardware vereisen zijn ook apps. Denk aan timers, better logic, buienradar, homeykit, zonnestanden en zo kan ik nog even door gaan. Ik heb de Pro gekocht, en in mijn testopstelling met drie verschillende soorten hardware zit mijn RAM al iets over de helft vol, wat impliceert dat de helft van het werkgeheugen onvoldoende is. Ik neem aan dat je een Homey koopt om er toch zeker wel >5 jaar mee te doen, dus ik raad de Pro aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas is de verbinding met één Xiaomi temperatuursensor verbroken. Ik heb dit al eens eerder gehad met een apparaat. Toen heb ik ‘m verwijderd en opnieuw toegevoegd. Kan ik ook een verbinding op de één of andere manier herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:50
RVervuurt schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:40:
Ik gebruik Franz al een flinke tijd om al mijn messenging te verzamelen (Facebook, Twitter, Slack etc.) en het viel me op dat de laatste update custom websites toelaat, waardoor je in principe custom made interne chat toe kan voegen.

Dit deed me denken: zou dit werken met Homey Flow? En dat deed het! Nu heb ik altijd mijn Flows binnen handbereik in de Franz app!

[Afbeelding]

Edit: om even wat toe te voegen aan bovenstaande gesprek: ik gebruik ook nog steeds mijn HUE-bridge, dit omdat de peertjes gewoon veel sneller reageren (en beter, als je een kamer aan wil spreken) dan via Homey.
Gaaf!
Nu heb ik weer een goede reden om Franz weer uit de mottenballen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:10
Hennie-M schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 23:13:
[...]

Gaaf!
Nu heb ik weer een goede reden om Franz weer uit de mottenballen te trekken.
Kijk ook eens naar GetStation. Ik gebruikte Franz maar vind dat programma iets prettiger.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XilianRose
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-09-2021
Mijn vriend en ik voeren al 2 maanden dezelfde discussie: Ik wil graag een Homey pro gebruiken om, naast de gebruikelijke home automatisation, een alarm systeem op te zetten (gewoon lampen, geluidsignaal en notificatie bij trigger). Hij wilt persé een Elro alarm systeem.

Nou zag ik dat ze een "smart" lijn hebben met sensoren etc. die via een 868MHz frequentie werken. Heeft iemand dit toevallig gekoppeld gekregen? De Elro app van athom ondersteund nl. alleen de plugs ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
volgens mij ondersteund homey geen 868mhz.. wel dus

[ Voor 14% gewijzigd door Webgnome op 26-07-2019 09:48 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkorpionNL
Met Homey kun je 868 MHz signalen ontvangen en verzenden. De signalen die Elro gebruikt voor hun alarmsysteem zullen echter versleuteld zijn, waardoor je daar niks mee kunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

XilianRose schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 01:41:
Mijn vriend en ik voeren al 2 maanden dezelfde discussie: Ik wil graag een Homey pro gebruiken om, naast de gebruikelijke home automatisation, een alarm systeem op te zetten (gewoon lampen, geluidsignaal en notificatie bij trigger). Hij wilt persé een Elro alarm systeem.

Nou zag ik dat ze een "smart" lijn hebben met sensoren etc. die via een 868MHz frequentie werken. Heeft iemand dit toevallig gekoppeld gekregen? De Elro app van athom ondersteund nl. alleen de plugs ed.
Enige wat je hier zou kunnen doen is de ontwikkelaar een berichtje sturen met dit verzoek. Nu is de ontwikkelaar van deze app Athom zelf. De laatste update is vrij lang terug, dat doet mij vermoeden dat er niet direct veel focus op is. Maar, niet geschoten is altijd mis. Feature requests kun je via http://go.athom.com/request-homey-feature doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Wat gebruiken jullie als detectie om te bepalen of iemand thuis is? Het meeste lees je over WiFi detectie in combinatie met een app op je telefoon maar mijn ervaring met de Tado app is dat telefoons daar soms moeilijk mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:14:
Wat gebruiken jullie als detectie om te bepalen of iemand thuis is? Het meeste lees je over WiFi detectie in combinatie met een app op je telefoon maar mijn ervaring met de Tado app is dat telefoons daar soms moeilijk mee doen.
Ik gebruik MQTT geïnstalleerd op een RaspberryPI. Op Homey draait de MQTT "Lokatie en Aanwezigheid" app van Memmo van Grinsven. Op de telefoon draait Owntracks (Owntracks.org).
Werkt perfect. Geen missers de laatste maanden.

Edit: Het is even instellen. Maar dan loopt je verbinding tussen je telefoon en MQTT ook netjes via een beveiligde verbinding (TLS)

[ Voor 10% gewijzigd door Hulliee op 27-07-2019 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Hulliee schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:25:
[...]

Ik gebruik MQTT geïnstalleerd op een RaspberryPI. Op Homey draait de MQTT "Lokatie en Aanwezigheid" app van Memmo van Grinsven. Op de telefoon draait Owntracks (Owntracks.org).
Werkt perfect. Geen missers de laatste maanden.

Edit: Het is even instellen. Maar dan loopt je verbinding tussen je telefoon en MQTT ook netjes via een beveiligde verbinding (TLS)
Tnx. Maar dat is wel weer een extra apparaat en extra handeling. Als ik een Homey aanschaf (wat het plan is) is dat juist omdat je alles zoveel mogelijk via de Homey wilt laten lopen en ik voor Home Automation juist niet teveel zelf wil gaan knutselen. Buiten het maken van flows natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:32:
[...]

Tnx. Maar dat is wel weer een extra apparaat en extra handeling. Als ik een Homey aanschaf (wat het plan is) is dat juist omdat je alles zoveel mogelijk via de Homey wilt laten lopen en ik voor Home Automation juist niet teveel zelf wil gaan knutselen. Buiten het maken van flows natuurlijk :)
MQTT server (op raspberry) kan ook op de Homey draaien.
Je zult 'iets' (de Homey app of een andere app) continue moeten hebben draaien op de telefoon zodat deze kan doorgeven dat je een gebied binnenkomt.
Via je netwerk (obv IP) vind ik niet handig omdat je dan al binnen in je huis bent voordat Homey reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
Ik gebruikte voor lange tijd OwnTracks icm MQTT op een RPi. Dit werkte de laatste tijd echter niet meer betrouwbaar om onduidelijke redenen. Tegenwoordig gebruik ik naar volle tevredenheid de ingebouwde presence van Homey zelf. (iPhone X en iPhone SE, beide iOS 12)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Hallo allemaal,

Ik hoop dat één van jullie me kan helpen/ voorbeelden kan laten zien.

Sinds vandaag heb ik een Fibaro rolluik schakelaar 3 (roller shutter 3) die ik ga gebruiken voor mijn zonnescherm (geen screens, maar gewoon een knik arm scherm).

Nu wil ik deze natuurlijk ook automatiseren, denk aan uitklappen bij mooi weer/boven bepaalde temperatuur/regen/wind/bewolking inklappen.
Nu heb ik in de tuin alleen een sensor (433 MHZ) hangen voor de temperatuur, maar geen windmeter/regenmeter et cetera.
Nu zijn er binnen Homey ook apps, maar is dit wel betrouwbaar zo ja, hoe hebben jullie dit gedaan ?
Alvast bedankt voor het meedenken en het beantwoorden van mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:58:
Hallo allemaal,

Sinds vandaag heb ik een Fibaro rolluik schakelaar 3 (roller shutter 3) die ik ga gebruiken voor mijn zonnescherm (geen screens, maar gewoon een knik arm scherm).

Nu wil ik deze natuurlijk ook automatiseren, denk aan uitklappen bij mooi weer/boven bepaalde temperatuur/regen/wind/bewolking inklappen.
Nu heb ik in de tuin alleen een sensor (433 MHZ) hangen voor de temperatuur, maar geen windmeter/regenmeter et cetera.
Nu zijn er binnen Homey ook apps, maar is dit wel betrouwbaar zo ja, hoe hebben jullie dit gedaan ?
Ik gebruik de buienalarm app. Die Homey apps doen een voorspelling welke redelijk nauwkeurig kunnen zijn. Een regenmeter meet de regen die valt bij jou in de tuin.

Voorspelling kan er naast zitten maar je de rolluiken gaan vantevoren weer in. Bij een regenmeter is dat dus te laat want dan regent het al. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Hulliee schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:00:
[...]

Ik gebruik de buienalarm app. Die Homey apps doen een voorspelling welke redelijk nauwkeurig kunnen zijn. Een regenmeter meet de regen die valt bij jou in de tuin.

Voorspelling kan er naast zitten maar je de rolluiken gaan vantevoren weer in. Bij een regenmeter is dat dus te laat want dan regent het al. :D
Wat als het nou opeens hard gaat waaien, of het wordt opeens bewolkt ?
Jij hebt zo te lezen rolluiken, maar ik heb gewoon een zonnescherm (knikarm).

[ Voor 7% gewijzigd door MarioMark1541 op 27-07-2019 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blavlaa
Ik heb een tijdje geleden wat voorbeelden geupload.
Misschien helpt je dat opweg.
Gebruik zelf geen wind heb een screen namelijk.
Als je zoekt in dit topic is er nog meer te vinden ook met wind.
blavlaa schreef op zondag 7 juli 2019 @ 20:58:
[...]

Ik heb het met de volgende flows gedaan, misschien dat je dat verder helpt.

Sun-Screen-Down
[Afbeelding]

Sun-Screen-Up-Rain
[Afbeelding]

Sun-Screen-Number-Increase
[Afbeelding]

Sun-Screen-Number-Reached-Sun-screen-Up
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XilianRose
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-09-2021
@Sa1 Niet geschoten is altijd mis. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Farmerwood schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:26:
Een paar vragen van een mogelijk toekomstige Homey bezitter:

1: Ik hoor via via wat verhalen dat de Homey niet meer (helemaal) kan functioneren zonder internetverbinding. Dat is voor mij toch wel een voorwaarde.
Op de Support site van Athom staat een lijstje met wat wel en niet meer werkt.
Als ik dat zo zie moet je zonder internet de Homey nog gewoon kunnen benaderen zolang je op hetzelfde netwerk zit en blijven ook al je flows werken waarvoor geen keiharde internetverbinding vereist is.
Het valt op dat er expliciet staat dat het uitvoeren van bestaande flows blijft werken. Hoe zit het met het editen van flows? Dat gaat via een web-app en/of de mobiele app. Ik kan me zo voorstellen dat de webbased Homey Flow editor via servers van Athom werkt. Hoe zit dat met de mobiele app? Kan ik via die wel altijd lokaal flows editen?
Zijn er nog dingen die niet meer werken die niet in dat overzicht staan? De eigen geschreven scripts bv?
[...]
Iemand antwoord op mijn vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Farmerwood schreef op zondag 28 juli 2019 @ 11:18:
[...]

Iemand antwoord op mijn vraag?
Homey werkt gewoon. Zigbee, Zwave. Als je internet er uit ligt dan kun je hem niet benaderen van buiten. Ligt je wifi eruit, dan kun je je homey niet benaderen.
Je flows (als ze geen internet nodig hebben) blijven draaien. Je Homey app kun je gebruiken als je alleen wifi hebt (geen internet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Gisteren heb ik een Homey aangeschaft (jeee!!!) en ik ben er nu driftig mee aan het spelen. Leve het slechtere weer ;)

Wel loop ik tegen een dingetje aan bij de Virtual Devices, zowel de experimentele functie die is ingebouwd als de app die er ook nog is. Ik zie deze niet terug in Google Home namelijk. Andere dingen die ik aanmaak (lampen, stekkers) zie ik vrij snel terug maar deze schakelaars dus niet.

Het lijkt me een hele handige functie om bepaalde flows aan te roepen, bijvoorbeeld een flow "naar bed" die alle lampen beneden uitdoet en het licht op de overloop aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:53

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ben nu ongeveer een week met Homey bezig. Eerste indruk is dat het lekker makkelijk werkt. Ik had niet zo heel veel behoefte aan programmeerwerk dus de flows zijn voor mij een uitkomst.

Voor mij was de aanleiding dat we op de overloop een bewegingsmelder in het plafond hebben die de spots in het plafond schakelt. Dit werkte prima, behalve als de nacht even naar de wc moest. Dan kreeg je zoveel licht op je dat je meteen wakker werd. Dat moest slimmer en vooral dynamischer.

Enter Homey, een dimmer van Qubino en de Aeotec multisensor met plafond montage.

In theorie zou de multisensor in het plafond gemonteerd ons moeten detecteren en via de Homey kon ik dan instellen dat de intensiteit van de verlichting in de nacht veel lager zou zijn. Dit werkte maar deels. Wat blijkt, de bewegingsmelder ziet ons erg laat. Vertraging was zeker 2 seconden en dat is echt te langzaam. Voor nu heb ik het even ander opgelost. De dimmer staat nu ingesteld op toggle switch en de oorspronkelijke bewegingsmelder is terug gezet en aan de dimmer gekoppeld. Via Homey beïnvloed ik nu puur het dim niveau. Het werkt, maar dit was niet wat ik voor ogen had natuurlijk.

Ik heb het nodige zoekwerk gedaan op Google en de resultaten lopen erg uiteen op dit vlak. Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen. Zijn er sensoren die in het plafond te monteren zijn die meteen activeren als je ook maar deels in de zichtlijn komt?

Een andere vraag die ik heb (ik denk dat ik het antwoord wel weet maar wil even dubbel checken) is of het klopt dat het toevoegen van bijvoorbeeld z-wave schakelmateriaal of plugs de betrouwbaarheid zullen vergroten?

Met Homey op een mooie plek in de woonkamer gaat de dimmer van de overloop soms spontaan aan omdat de verbinding hapert.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaNdM schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:05:
Ben nu ongeveer een week met Homey bezig. Eerste indruk is dat het lekker makkelijk werkt. Ik had niet zo heel veel behoefte aan programmeerwerk dus de flows zijn voor mij een uitkomst.

Voor mij was de aanleiding dat we op de overloop een bewegingsmelder in het plafond hebben die de spots in het plafond schakelt. Dit werkte prima, behalve als de nacht even naar de wc moest. Dan kreeg je zoveel licht op je dat je meteen wakker werd. Dat moest slimmer en vooral dynamischer.

Enter Homey, een dimmer van Qubino en de Aeotec multisensor met plafond montage.

In theorie zou de multisensor in het plafond gemonteerd ons moeten detecteren en via de Homey kon ik dan instellen dat de intensiteit van de verlichting in de nacht veel lager zou zijn. Dit werkte maar deels. Wat blijkt, de bewegingsmelder ziet ons erg laat. Vertraging was zeker 2 seconden en dat is echt te langzaam. Voor nu heb ik het even ander opgelost. De dimmer staat nu ingesteld op toggle switch en de oorspronkelijke bewegingsmelder is terug gezet en aan de dimmer gekoppeld. Via Homey beïnvloed ik nu puur het dim niveau. Het werkt, maar dit was niet wat ik voor ogen had natuurlijk.

Ik heb het nodige zoekwerk gedaan op Google en de resultaten lopen erg uiteen op dit vlak. Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen. Zijn er sensoren die in het plafond te monteren zijn die meteen activeren als je ook maar deels in de zichtlijn komt?

Een andere vraag die ik heb (ik denk dat ik het antwoord wel weet maar wil even dubbel checken) is of het klopt dat het toevoegen van bijvoorbeeld z-wave schakelmateriaal of plugs de betrouwbaarheid zullen vergroten?

Met Homey op een mooie plek in de woonkamer gaat de dimmer van de overloop soms spontaan aan omdat de verbinding hapert.
Ik ben niet helemaal een bewegingsmelderspecialist, maar ik weet dat dergelijke melders werken met infraroodlicht. Waarschijnlijk zal de interval van meten de oorzaak zijn van het tragere reageren. Zeker wanneer je een apparaat hebt op batterij, kan ik me voorstellen dat dit niet 100x per seconde gebeurt. Daarnaast zal het een bepaalde tijd kosten om van bewegingsmelder naar Homey te communiceren, die dan de juiste flow moet starten en vervolgens weer naar de dimmer moet communiceren.

Ik heb Xiaomi bewegingsmelders (Zigbee) en ik merk dat er verschil in detecteren zit afhankelijk van de wijze hoe ik de ruimte binnenloop. Loop ik als een malle te zwaaien in de gang, dan reageert de sensor sneller dan wanneer ik de gang in sluip.

Daarnaast zit er een bepaalde curve in het detectiegebied van de bewegingsmelder. Als je er recht inloopt, werkt 'ie beter dan wanneer je er van de zijkant inloopt. Misschien dat de positie voor jou nog iets kan betekenen?

Dan nog je andere vraag. Zowel bij Z-Wave als bij Zigbee werken (de meeste/vrijwel alle) plugs mee aan het opbouwen van een netwerkje en geven ze de boodschap door. Apparaten op batterij doen dit logischerwijs niet omwille van de energiebesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

wolly_a schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:34:
Ik ben niet helemaal een bewegingsmelderspecialist, maar ik weet dat dergelijke melders werken met infraroodlicht. Waarschijnlijk zal de interval van meten de oorzaak zijn van het tragere reageren. Zeker wanneer je een apparaat hebt op batterij, kan ik me voorstellen dat dit niet 100x per seconde gebeurt. Daarnaast zal het een bepaalde tijd kosten om van bewegingsmelder naar Homey te communiceren, die dan de juiste flow moet starten en vervolgens weer naar de dimmer moet communiceren.

Ik heb Xiaomi bewegingsmelders (Zigbee) en ik merk dat er verschil in detecteren zit afhankelijk van de wijze hoe ik de ruimte binnenloop. Loop ik als een malle te zwaaien in de gang, dan reageert de sensor sneller dan wanneer ik de gang in sluip.

Daarnaast zit er een bepaalde curve in het detectiegebied van de bewegingsmelder. Als je er recht inloopt, werkt 'ie beter dan wanneer je er van de zijkant inloopt. Misschien dat de positie voor jou nog iets kan betekenen?

Dan nog je andere vraag. Zowel bij Z-Wave als bij Zigbee werken (de meeste/vrijwel alle) plugs mee aan het opbouwen van een netwerkje en geven ze de boodschap door. Apparaten op batterij doen dit logischerwijs niet omwille van de energiebesparing.
Goede punten. Die ben ik vergeten te benoemen zie ik. De sensor had ik via USB aangesloten en niet op batterij. Dat is voornamelijk waarom ik precies die had besteld. Qua instellingen heb ik vanalles geprobeerd. Gevoeligheid op maximaal. Bepaalde specifieke parameters via ruwe waarden ingesteld. Alles om hem als het ware paranoïde in te stellen :P

Aangezien hij in het plafond zat viel er weinig te richten. We lopen er namelijk voornamelijk onderdoor. Alleen als we de trap op komen is de hoek iets anders, maar ik stond al bijna onder de melder (dan ben ik al bijna 3 seconden “in beeld”) voordat ie me zag. Ik lette vooral op het lampje dat aan gaat bij een registratie.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
Ik heb deze ook op zolder, alleen niet ingebouwd,waar hij mijn verlichting aanstuurt.
Ik herken je problemen met die vertraging niet zodra ik onder aan de zoldertrap sta dan "ziet" hij me al en gaat licht eigenlijk meteen aan.
Je zou de gevoeligheid eens hoger kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
MarioMark1541 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:58:
Hallo allemaal,

Iemand verder nog tips/ervaringen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

blavlaa schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:44:
Ik heb deze ook op zolder, alleen niet ingebouwd,waar hij mijn verlichting aanstuurt.
Ik herken je problemen met die vertraging niet zodra ik onder aan de zoldertrap sta dan "ziet" hij me al en gaat licht eigenlijk meteen aan.
Je zou de gevoeligheid eens hoger kunnen zetten.
Wat zijn je settings als ik vragen mag? Ik heb de gevoeligheid op 5 staan, beweging annulering staat op 30 sec. Op basis van een Google staat “Send Sensor Binary Report CC” aan. Via parameter 9 heb ik ingesteld dat hij USB powered is.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
MaNdM schreef op zondag 28 juli 2019 @ 23:12:
[...]

Wat zijn je settings als ik vragen mag? Ik heb de gevoeligheid op 5 staan, beweging annulering staat op 30 sec. Op basis van een Google staat “Send Sensor Binary Report CC” aan. Via parameter 9 heb ik ingesteld dat hij USB powered is.
Ik heb hem toegevoegd en verder niks verandert aan de defaults.
En hij is battery powered.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BtFkVN6H/Screenshot-20190729-070222.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:42
@MaNdM ik had met homey ook bewegingsmelders die slecht werken. Het bereik van homey is niet heel goed en signalen via het mesh werken niet altijd even goed. Dat hij bij een andere gebruiker wel goed werkt kan aan heel veel dingen liggen. Bijvoorbeeld minder interferentie waar hij woont bijv.

Ik heb na een jaar aanklooien met homey een ander systeem gekozen.

[ Voor 10% gewijzigd door Greetoz op 29-07-2019 08:44 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 12:36

Die Aeotec is geen held in snelheid zeker als hij wat ver staat van de Homey of repeater.

Op dezelfde plek deze vervangen voor een Neo coolcam en deze werkt beter.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:03

djbarney

XBL: DeejayBarney

Ik heb zelf ook zo'n aeotec liggen inderdaad, maar die ligt zonder muren er tussen, in de zelfde huiskamer. Hij hing eerst in de hal, met een betonnen wand er tussen, en dan is hij inderdaad trager dan de neo coolcam pirs, in direct "line of sight" van homey op een meter of 7, heeft hij mij vaak eerder gespot dan ik het lampje kan vinden :) hangt dus inderdaad wel af van afstand en/of hoeveelheid muren er tussen. Die van mij ligt echter horizontaal op een hoge kast, en ziet daarmee zowel de hal, als de rest van de huiskamer. mogelijk dat de plafondbevestiging er inderdaad voor zorgt dat de sensor een kleinere "cone" van detectie heeft.

Verder zou je nog kunnen kijken naar de http://developer.athom.com/tools/zwave pagina, daarin kan je zien of het verkeer van de sensor direct naar homey gaat, of dat het wellicht een omweg neemt via andere nodes, en op basis daarvan weer kijken of de plaatsing anders moet, of dat er wellicht nog een repeater of andere powered node bij zou moeten om het signaal sterker te krijgen.
Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.